Monday 2 April 2018

RAKYAT SUDAH HILANG 'STIM' DENGAN TEKA-TEKI TARIKH PILIHANRAYA, TAPI.....


Ramai yang menjangka Parlimen akan dibubarkan pada minggu ini iaitu sebaik saja sidang Dewan Rakyat berakhir pada Khamis, 5 April dan sebelum BN melancarkan manifestonya pada 7 April di Stadium Bukit Jalil.


Adalah menjadi kebiasaan bagi BN melancarkan manifesto setelah Parlimen dibubarkan dan jika demikian, tarikh yang dirasakan sesuai untuk pembubaran ialah pada Jumaat, 6 April, selepas mesyuarat kabinet kali terakhir diadakan.


Namun demikian, segala-galanya masih terpulang kepada Najib Razak. Kelewatan beliau membubarkan Parlimen sehingga ke tarikh akhir tempoh, sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pemimpin sebelum ini, tidak lain ialah kerana ketidakyakinan terhadap kemenangan mampu diraih oleh BN.


Jika Najib berasa mampu meraih kemenangan, tentu sudah lama beliau mengadakan pilihanraya bagi memperolehi mandat baru dan mendiamkan pembangkang serta pengkritik-pengkritik yang selalu kritikal terhadapnya.


Tetapi, Najib hakikatnya tidak yakin kerana belau sedar masalah diri dan keluarganya yang membelenggu UMNO dan BN tidaklah begitu mudah untuk dilupakan oleh rakyat yang dalam waktu yang sama sentiasa diperah poket mereka untuk membayar cukai GST.


Kerana ketidakyakinan terhadap kemenangan itulah yang menyebabkan pembubaran Parlimen ditangguhkan sehingga ke hari ini di mana Najib akhirnya menemui sokongan baru yang dirasakan benar-benar mampu mencipta kemenangan buatnya.


Sokongan baru itu ialah pengenalan akta berita palsu dan persempadanan baru kawasan pilihanraya.


Dengan akta berita palsu, Najib dipercayai akan menggunakannya untuk mewujudkan ketakutan di kalangan rakyat, di samping mencipta lebih banyak kekeliruan dan kekaburan terhadap skandal-skandal yang ditujukan kepadanya.


Selama ini banyak skandal yang terdedah adalah skandal yang sahih yang memalukan serta tidak mampu ditepis kebenarannya. Melalui akta berita palsu yang penyiasatan atau pendakwaan lebih memihak kepada kerajaan, penyokong Najib akan mempunyai kelebihan untuk mencipta banyak rekayasa palsu bagi mewujudkan kekeliruan dan menutup skandal yang didedahkan itu.


Melalui persempadanan baru pula, pemisahan pengundi berdasarkan kaum, pemindahan kelompok pengundi pos serta pengundi awal ke lokasi-lokasi terpilih dan  pengundi hitam dilonggokkan ke kawasan yang sedia hitam, jika peratusan yang keluar mengundi adalah rendah, BN akan mampu mengekalkan kuasanya walaupun dengan hanya sokongan undi popular sekitar 40 peratus saja.


Bagaimanapun, oleh kerana soal undi adalah berkaitan pilihan hati, kedua-duanya elemen itu belum tentu juga akan memberi kelebihan atau kemenangan kepada BN, terutama jika peratusan yang keluar mengundi meningkat sehingga 85 atau 90 peratus.


Untuk itu, Najib, UMNO dan BN sebenarnya masih dalam ketidaktentuan. Ia ditambah lagi dengan sokongan rakyat terhadap program jelajah Tun Mahathir Mohamad, bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan, terus dan terus mendapat sambutan yang hangat.


Jika sebelum ini ramai yang terlihat menyimpan perasaan dalam diam dan hanya akan meluahkan pilihan mereka di kertas-kertas undi, kebelakangan ini nampaknya pengundi mahu menunjukkan "warna" mereka secara terbuka dan terang-terangan.


Andai kata ketidaktentuan terhadap kemenangan masih kabur, tidak mustahil Najib akan menangguhkan lagi tarikh pembubaran Parlimennya yang dijangka minggu ini. 


Untuk apa beliau membubarkan Parlimen jika diketahui kekalahan akan menimpanya?


Mungkin manifesto akan dibentangkan terlebih dahulu dan beberapa minggu kemudian barulah Parlimen akan dibubarkan. Memang ini suatu kelainan dan tidak pernah dilakukan BN, tetapi bukankah Najib selalu melakukan kelainan seperti memasukkan derma untuk parti kononnya yang berjumlah RM2,600 juta ke dalam akaun peribadi?


Jika kelainan sebesar itu pun mampu dilakukan oleh Najib, apalah sangat melakukan kelainan dengan membentangkan manifesto terlebih dahulu sebelum membubarkan Parlimen. 


Lagi pula Pakatan Harapan sudah lebih awal membentangkan manifestonya yang kemudian diikuti oleh Gagasan Sejahtera, maka tidaklah ternampak luar biasa sangat jika Najib turut membentangkan manifesto BN dengan lebih awal juga.


Apa pun, suatu yang nyata kali ini ialah rakyat sudah hilang "stim" mengenai teka-teki tarikh pembubaran Parlimen dan pilihanraya diadakan. Oleh kerana sudah berada di penghujung tempoh, bila pun tarikhnya tidak lagi penting bagi rakyat dan pengundi.


Sama ada Parlimen akan dibubarkan minggu ini atau Najib menangguhkannya,  juga tidaklah penting lagi.


Yang lebih penting dan tidak sabar untuk dilakukan oleh pengundi ialah menukar kerajaan dan mengeluarkan segera Najib serta Rosmah Mansor dari kediaman Seri Perdana.


Rakyat sudah banyak menderita sejak 2009 lagi dan menukar kerajaan serta mengeluarkan Najib serta Rosmah dari Seri Perdana, walaupun mungkin tidak semua, tapi percayalah, sebahagian besar rakyat Malaysia akan berasa lega dengannya.  (ShahbudinHusin 02/04/2018)

136 comments:

  1. Replies
    1. Untuk makluman Dr Mahathir, soal pemikiran Islam tidak betul Dr Mahathir yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Datuk Dr Haron Din, malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Dr Mahathir.

      Memang betul al-Quran menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Quran larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi menggunakan akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

      Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui, tetapi seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie: “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

      Dr Mahathir sendiri pernah menyebut di dalam ucapannya di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Quran atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

      Di dalam ucapan Dr Mahathir yang tidak diketahui siapa penulisnya ini, beliau mengakui ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi daripada ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith, maka akal tidak boleh digunakan.

      Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau suka mempertikaikan dengan menggunakan akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Quran”.

      Bukan setakat Dr Mahathir sahaja, malah anaknya sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Quran”.

      Jika Dr Mahathir dan Marina membaca al-Quran dengan betul, maka sudah pasti akan didapati istilah “hudud” terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

      Jika al-Quran dibaca dengan betul, maka sudah pasti akan didapati hukum hudud terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).



      Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

      Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum Amanah, Abdul Ghani Samsudin pada 3 Januari 2013 menyebut kenyataan Dr Mahathir bersabit “hudud tiada dalam al-Quran” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini, di mana ucapannya di Universiti Al-Azhar pada 10 Mei 1998, beliau menyebut kononnya “hanya jika ucapan 2 kalimah syahadah ditolak, barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

      Delete
    2. Hakikat Dr Mahathir tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuannya pada 23 Januari 2018 “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

      Jika Dr Mahathir memahami Islam, sudah tentu beliau tidak akan mengakui banyak ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukannya dan sudah tentu Dr Mahathir tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

      Dr Mahathir juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana beliau pada 6 Februari lalu menyebut “bukan kita nak ambil semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

      Ia juga berbeza daripada kehendak majoriti umat Islam yang tertera di dalam kenyataan Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

      Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti Pengerusi Kanun Amanah, Mohamed Hanipa Maidin, pada 12 Jun 2007 menulis Perkara 11 merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

      Malah, Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib (2008), Fathul Bari Mat Jahya & Anor (2012) dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor (2015) juga memutuskan perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

      Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah, maka Dr Mahathir tegar menghalang pelaksanaan syariat Islam, sedangkan dapatan kaji selidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

      Begitu juga dengan dapatan kaji selidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan timbalan pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

      Baik bila Dr Mahathir mengakui “kuasa memelihara pada setiap masa agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong”, tetapi penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini.

      Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Dr Mahathir sendiri menegaskan: “Ianya benar Agong dan raja-raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan kerajaan.”

      Penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya, iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Dr Mahathir menyebabkan beliau sangat tidak layak untuk menjadi perdana menteri.

      Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memelihara agama Islam pada setiap masa” yang dilafazkan Yang di-Pertuan Agong, sekaligus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “dalam al-Quran jika hukum sebat hendak dikenakan, tentukan dahulu kesalahan” tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataannya pada 19 Februari 2017 yang hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

      Kenyataan Dr Mahathir mengenai hukum sebat ini malah diakui Asri (mufti Perlis) menunjukkan Dr Mahathir mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata pada 23 Februari 2017 ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “Perdana menteri diberi ramai penasihat, di antaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun menjadi perdana menteri pun, mereka gagal mengubah pemikiran Islamnya.

      Delete
    3. Saya hairan ke mana perginya ulama di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM, tetapi juga ulama di dalam Amanah dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga tidak berani langsung menegur Dr Mahathir di dalam soal ini.

      Jika sewaktu Dr Mahathir belum menjadi perdana menteri pun, para ulama di sekelilingnya di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur beliau di dalam soal ini, usah haraplah mereka akan berani menegurnya, jika beliau menjadi perdana menteri nanti.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Dr Mahathir tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib Razak lebih betul dan beliau lebih layak jadi perdana menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Dr Mahathir.

      Saya tidak faham mengapa Dr Mahathir terlalu defensif bila kelayakannya untuk menjadi perdana menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakannya dengan Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

      Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Dr Mahathir didakwa lakukan oleh para agamawan.

      Bila Dr Mahathir tidak mengulas mengenai manifesto Pakatan Harapan yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

      Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

      Delete
    4. Oii lobai..tok najib ko tu Pembohong terang terang Pembohong Penipu..ko x nampak ke ooii lobai malang ooii

      Delete
    5. Ko tanya ko punya najib tu dah tobat je belum pasal dia seorang yg kuat BOHONG..ko tau x bohong..lobai lobai..dedak x cikup taik pun ko sapu!!

      Delete
    6. Tok najib ko memBohong dr Perli hingga ke Sabah..ko kira utk kami brapa tan dosa yg dia tanggung ha!!

      Delete
    7. Woii lobai malang..ko pun brani tanggung dosa dgn mengampu ye..apa ko tau pasal dosa!..jenis akal kat lutut..

      Delete
    8. Entah berpandu fatwa mana dan oleh siapa, Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad merumuskan bahawa ‘PAS bukan sebuah parti Islam’.

      Nampaknya, beliau hanya menggunakan logik akal apabila berhujah bahawa PAS tidak layak menjadi parti Islam kerana parti itu dikatakan turut dianggotai ahli bukan Islam.

      “PAS kalau dia bercampur dengan bukan Islam, dia jadi kafir. Takkan dia boleh. Dia tidak boleh. Dia orang yang pegang kepada prinsip, dia tahu kalau orang yang campur dengan kafir (maka) dia jadi kafir.

      “Jadi la ni pasal dia bercampur dengan DAP dulu, saya anggap parti PAS ini tak Islam,” katanya dalam sidang media di Bangunan Parlimen, baru-baru ini.

      Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa manifesto partinya adalah naskah yang diteliti dan mengambil kira pandangan banyak pihak termasuk daripada bukan Islam.

      Ini bukan kali pertama Dr Mahathir cuba ‘mengacah dan mencemar’ imej PAS dengan mengaitkannya isu ‘kafir atau tidak kafir’ membabitkan PAS.

      Sebelum ini Pengerusi PPBM itu melabel Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai ‘kafir’ dan ‘pengkhianat’ kerana bekerjasama dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

      Bagaimanapun Hadi sebaliknya, mengumumkan beliau memaafkan Dr Mahathir atas faktor usianya yang sudah lebih 90 tahun dan menasihati bekas perdana menteri itu bertaubat.

      Jika diturut logik Mahathir, satu perkara yang sudah pasti ialah, parti pimpinannya, PPBM, juga bukan sebuah parti Islam kerana bersekongkol dengan parti dominan Cina, DAP.

      Ini bermakna walaupun Amanah menegaskan terbabit dalam politik Malaysia kerana mahu menggantikan PAS sebagai sebuah parti Islam juga gagal kerana terkait dengan “ketidakIslaman” DAP.

      Logik Mahathir ini membabitkan PKR juga. Ia adalah sebuah parti yang membuka keahlian kepada bukan Melayu dan bukan Islam. Sudah tentu ini bermakna PKR juga sebuah parti politik yang tidak berpaksikan ajaran Islam.

      Jika setiap kerabat PH tidak layak dipanggil parti politik Islam, apa yang Mahathir dapat?

      Delete
    9. Mahathir mahu PPBM dilabel Melayu-Islam

      Yang jelas Mahathir bukan sahaja iri hati jika PAS diterima mutlak memperjuangkan dasar politik Islam. Ini akan dengan sendirinya memberi PAS peluang monopoli aura Islam. Ini secara automatik pula memburukkan lagi natijah persaingan tiga penjuru dalam PRU14.

      Sebenarnya Mahathir amat mahu menyelitkan, malah, mengikat jalur politiknya dengan jenama Islam. Ini akan mendekat PPBM dengan hati pengundi Melayu-Islam. Namun PAS sudah mendahuluinya. Lantas, tumpuan beliau ialah menidakkan perjuangan Islam PAS.

      Mahathir sedar perjuangan PH cacamarba. Ada yang mahu Islam Liberal (dan ada menamakan diri mereka Muslim Demokrat) dan ada pula yang mahu ‘menumpang kekuatan ekonomi bukan Melayu’.

      Ketidakpastian imej rakan-rakan kongsi PH ini bagi Mahathir ini hanya akan menguntungkan Umno-BN dan PAS.

      Sebab itu, beliau berusaha mengikis imej dan aura Islam PAS. Namun yang memeningkannya ialah, PAS kini bersedia pula bekerjasama dengan Umno. Malah PAS secara terbuka dan’merestui’ kerja-kerja makruf Umno selama ini.

      Dalam mendepani dilema ini timbul cerita kononnya PAS mendapat suntikan dana politik daripada Umno. Mahathir dan PH segera menggunakan rangkaian politiknya serta ‘kuasa asing’ untuk melemah dan memperlekeh kerja ta’awun PAS dengan Umno.

      Secara kebetulan atau memang sesuatu yang terancang, ada pihak luar yang ‘membantu’ memburukkan imej PAS dengan mendakwa PAS mendapat bantuan kewangan daripada Umno. Tohmah sebegini mungkin boleh melarutkan lagi imej Islam PAS.

      Keadaan politik PAS ini cuba dikalutkan lagi oleh dakwaan kononnya kajian dan penyelidikan saintifik menunjukkan PAS tidak akan menang satu pun kerusi Parlimen dalam PRU14.

      Ini adalah usaha meremeh dan menakutkan PAS. Matlamat utama ialah ‘menghasut’ pengundi Melayu-Islam bahawa PAS sudah ‘kelong” perjuangannya kerana bekerjasama dengan pihak kafir.

      Yang pasti hujah itu dangkal dan murahan. Namun bagi Mahathir itu hanya helah pilihan raya dan sekaligus menegaskan bahawa beliau dan partinya ‘lebih Islam’ berbanding PAS.

      Namun PAS tidak mudah termakan umpan Mahathir. Strategi lapuk Mahathir langsung tidak dilayan. PAS amat istiqamah pada falsafah perjuangannya – matang dan sejahtera.

      Mahathir berharap PAS latah dan bersilang ego dengannya di hadapan khalayak umum. Ini tentu menjanjikan publisiti untuknya tidak mati. Malang bagi Mahathir tahap pemikiran ahli dan pemimpin PAS sudah jauh meningkat. Yang kelihatan tidak matang ialah beliau sendiri.

      Benar kata presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang konsisten pada Dr Mahathir dan konco-konconya ialah, mereka sebenarnya tidak konsisten. Bersenggama dengan musuh politik hari dan kemudian bermusuhan esoknya adalah corak politik Mahathir.

      Delete
    10. Moneyfiasco bn berkisar kpd janji bg duit sj. Duit tu nnt diberi melalui hutang. Bn x ada apa² kelebihan.

      Delete
    11. Pembohong/Pendusta/Penipu..adalh orang2 yg celaka..ko tau x..

      Delete
    12. Dalam wawancara beliau dengan portal berita Malaysia Kini pada 27 Mac lalu, Pengerusi Pakatan Harapan Perak yang juga Pengerusi PPBM Perak, Ahmad Faizal Azumu, merayu kepada DAP supaya tidak meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN Perak.

      Kata Ahmad Faizal kepada DAP, kalau mahu menang, kalau mahu undi Melayu, jangan letakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN kerana jika itu dilakukan ia akan menghantar isyarat kepada pengundi Melayu bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri.

      Masalah yang dibangkitkan oleh Ahmad Faizal ini tidak terhad kepada Perak sahaja malah di negeri-negeri lain seperti Johor juga yang menyaksikan DAP muncul pemenang terbesar antara semua parti pembangkang bagi kerusi DUN Johor di dalam PRU 13, iaitu 13.

      Apatah lagi bila Pengerusi DAP Johor merangkap Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong, telah mengumumkan di dalam Konvensyen DAP Johor pada 11 Oktober 2015 lagi bahawa DAP perlu melengkapkan diri sebagai bakal pewaris Kerajaan Johor.

      Jika dilihat kepada senarai nama kesemua 13 calon DUN DAP di Johor yang kesemuanya mencapai kemenangan di dalam PRU 13, maka akan didapati bahawa kesemuanya adalah bukan Melayu bukan Islam, dan tidak ada seorang pun adalah Melayu Islam.

      12 daripada 13 ADUN DAP Johor ini adalah berbangsa Cina, iaitu ADUN N2 Jementah, Tan Chen Choon; ADUN N6 Bekok, Lim Eng Guan; ADUN N10 Tangkak, Ee Chin Li; ADUN N12 Bentayan, Chua Wee Beng; ADUN N19 Yong Peng, Chew Peck Choo; ADUN N23 Penggaram, Gan Peck Cheng; ADUN N28 Mengkibol, Tan Hong Pin; ADUN N42 Johor Jaya, Liow Cai Tung; ADUN N45 Stulang, Chen Kah Eng; ADUN N46 Pengkalan Rinting, Cheo Yee How; ADUN N48 Skudai, Boo Cheng Hau; ADUN N52 Senai, Wong Shu Qi; dan ADUN N55 Pekan Nenas, Yeo Tung Siong.

      1 daripada 13 ADUN DAP Johor ini pula adalah berbangsa India, iaitu ADUN N30 Paloh, Shanker A/L Rengganathan.

      Semalam, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, mengumumkan seorang Melayu Islam, bekas ahli PAS yang menyertai DAP pada 20 Jun 2015 dengan diberikan jawatan Pegawai Khas Kepada Pengerusi DAP Johor, iaitu Sheikh Omar Ali, sebagai calon DUN N30 Paloh dari DAP.

      Sekali gus isyarat yang dihantar kepada pengundi Melayu Johor, seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi Pakatan Harapan Perak, ialah bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri di Johor, dengan persepsi bahawa Sheikh Omar Ali adalah calon Menteri Besar Johor dari DAP.

      Sheikh Omar Ali inilah yang dalam wawancara dengan lidah rasmi DAP, Roket Kini, pada 8 September 2015 membataskan urusan beragama kepada soal peribadi individu dengan menyebut, “Bagi DAP, urusan beragama adalah bersabit seorang hamba dengan Tuhannya”.

      Kita lihat sahaja sejauh manakah benarnya telahan Pengerusi Pakatan Harapan Perak bahawa tindakan DAP meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN di Perak, yang terpakai juga di negeri lain, akan menyebabkan pengundi Melayu tidak mengundi Pakatan Harapan.

      Awal-awal lagi DAP dah tak hormat pandangan PPBM nampaknya.

      Delete
    13. Lobai malang..ko stim ketum ye..patutlh

      Delete
    14. Ada simpulan bahasa yang berbunyi

      LEBAI KELARAH

      Kini dah berketurunan dan salah satunya ialah

      LEBAI KOPIPES

      Delete
    15. Tangkap najib lahanat !

      Tangkap Mak badak !

      Tangkap Cina gemok jho low !

      Delete
    16. Aduhai Lebaimoden...tolonglah...3.6 billionx..jangan kopipes panjang2 kat sini...bosannya...tolong admin...

      Delete
    17. Apakata ko(lebai Malang,opp,lebai moden)ko calonkn ko sendiri utk jwtn PM,,sembang kencang la lu..Gaya cam cerodek,tp hampeh..

      Delete
    18. lebaimodern @ Kojolla @ Geng njib @ dll,

      PM Kutuk Kenyataan 'Umno Celaka' -
      www.mstar.com.my/berita/.../pm-kutuk-kenyataan-umno-celaka/

      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, mengutuk kenyataan 'Umno celaka' yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP, RSN Rayer.

      Komen: Tak salan menggunakan istilh celaka itu. Kamus DBP kata antara makna2 celaka ia lah membawa malang.

      Memang Umno banyak bawa malang.

      Delete
    19. Mahkamah Sesyen hari ini memerintahkan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Ampang, Datuk Adam Rosly Abdullah membela diri terhadap enam pertuduhan memberi pernya­taan palsu dan mengemukakan dokumen palsu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika siasatan berhubung dakwaan kemewahan luar biasa yang dimilikinya, tahun lalu.

      Hakim Allaudeen Ismail membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan, yang telah memanggil 11 saksi semasa perbicaraan bermula 9 Jan lepas, berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Adam Rosly, di akhir kes pendakwaan.

      “Mahkamah telah membaca, meneliti, mendengar dan menilai keseluruhan keterangan saksi-saksi pendakwaan secara maksima. Mahkamah memutuskan wujudnya kes prima facie terhadap kes pendakwaan,” katanya yang menetapkan 4 hingga 6 April untuk tertuduh membela diri,” katanya.

      Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Ahmad Akram Gharib manakala Adam Rosly diwakili peguam Datuk Ahmad Zaidi Zainal dan Datuk Sulaiman Ismail.

      Mengikut pertuduhan pertama dan kedua, Adam Rosly didakwa memberi pernyataan palsu kepada dua pegawai penyiasat SPRM ketika percakapannya dirakam mengikut Seksyen 32 (8) (c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan, Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      Pernyataan palsu itu adalah berhubung kerjayanya sebagai ahli perniagaan, pendapatan, kenderaan mewah, rumah banglo bernilai RM1.2 juta di Kampung Melayu Ampang yang dibeli secara tunai, pinjaman wang RM200,000 daripada ibu mertua dan arwah neneknya serta pinjaman wang RM500,000 daripada along.


      Bagi pertuduhan ketiga sehingga keenam, lelaki itu dituduh menggunakan suatu dokumen palsu iaitu dua perjanjian persetujuan pinjaman wang daripada dua individu dan dua baucer tunai daripada syarikatnya, Gegas Mentari Holding Sdn Bhd dengan niat untuk memperdaya pegawai penyiasat SPRM mengikut Seksyen 89 akta yang sama.

      Dia didakwa melakukan kesemua perbuatan itu di Ibu Pejabat SPRM, Blok D6, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya, antara 9 pagi dan 12.15 tengah hari 10 Feb 2017, dan antara 9 pagi dan 2 petang, 22 Feb tahun sama.

      Kesemua pertuduhan memperuntukkan hukuman denda maksimum RM3 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Delete
    20. PAS menyokong RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 kerana:

      Pertama, (Rang Undang-undang) itu asas agama. Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara.

      Kedua, ia diharap mampu menyekat mereka yang menjadikan penyebaran berita tidak benar sebagai hobi kehidupan.

      Ketiga, ia diharap mampu menyekat parti-parti politik dan media daripada menjadikan berita tidak benar sebagai senjata untuk menentang kebenaran.

      Keempat, ia mampu mendidik rakyat agar mencintai dan menjunjung kebenaran serta membenci kepalsuan.



      Kelima, ia mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan kena fitnah.

      Keenam, ia akan meluaskan dan memudahkan langkah perjuangan PAS yang sentiasa menjadi mangsa berita tidak benar. Dengan undang-undang ini, PAS lebih sejahtera, insya Allah.

      Ketujuh,Rang Undang-undang itu sepatutnya telah lama diwartakan sebagai sebuah undang-undang yang tegas.

      Kelapan, PAS bersih daripada menjadikan fitnah sebagai senjata. Ia haram dalam agama. Matlamat tidak menghalalkan cara. Adapun parti-parti lain, amat memalukan apabila mereka menjadikan sebaran berita palsu sebagai senjata untuk menyerang musuh. Justeru PAS menyokong penuh RUU ini.

      Kesembilan, penyalahgunaan undang-undang ini oleh pihak pemerintah, walaupun dibimbangi dan dikesali, tidak boleh menjadi sebab untuk menolak benarnya undang-undang ini. Ia mesti disokong.

      'RUU antiberita palsu perkasa Islam'

      PAS dalam perbahasan menyokong, turut mengingatkan betapa penyalahgunaan undang-undang oleh pihak kerajaan adalah kezaliman yang nyata. Ia adalah perlanggaran terhadap amanah rakyat.

      Kesepuluh, ia memperkasakan agama Islam sebagai pembawa berita benar dunia dan akhirat.

      Justeru jangan tertipu dengan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang menempelak PAS kerana menyokong RUU ini dan menuduh PAS menyokong Umno.

      Tidak sama sekali. PAS menyokong al makruf dan al khair. PAS membina negara dengan buah yang enak, bukan dengan buih yang memuakkan.

      Delete
    21. "PAS yakin akan memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14. PAS memberi jaminan akta ini akan dilaksanakan secara telus dan adil.

      "Apa-apa akta yang baik akan menjadi (lebih) baik apabila ia diuruskan pemerintah yang baik," kata AJK PAS Pusat itu juga.

      Temerloh, Marang tak hadir undian

      Hanya dua anggota parlimen parti itu yang tidak hadir ketika undian, iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang) dan Nasrudin Hassan (Temerloh).

      Khairuddin mendakwa berita palsu telah menjadi "seperti makanan" kepada rakyat Malaysia, dan ramai yang telah menjadi mangsanya termasuk PAS.

      "Kalau dulu media arus perdana kerajaan mensasarkan PAS dengan pelabgai fitnah, kini media sosial dan media atas talian pula yang digunakan untuk mencipta fitnah terhadap PAS.

      "Sampai masa hukuman yang lebih berat dengan mekanisme pengadilan yang lebih cekap diperkenalkan menerusi akta baru ini," katanya lagi.


      RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 memperuntukkan hukuman penjara sehingga enam tahun dan denda RM500,000 kepada mereka yang mengadakan, menawarkan dan menerbitkan berita tidak benar.

      RUU itu juga memasukkan peruntukan untuk membenarkan permohonan perintah mahkamah untuk membuang bahan yang disahkan sebagai berita palsu.

      Denda sehingga RM100,000 boleh dikenakan jika gagal berbuat demikian.

      Walaupun ada peruntukan untuk mencabar perintah mahkamah itu, Seksyen 8(3) RUU menyatakan rayuan tidak boleh dibuat jika kerajaan mendapat perintah itu atas dasar keselamatan negara.

      Delete
    22. Dakwaan Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim bahawa Dr Mahathir telah dimasukkan (ke) Institut Jantung Negara (IJN) sebanyak 47 kali dalam tempoh 39 bulan pastinya menimbulkan keraguan terhadap kemampuannya untuk menjadi Perdana Menteri yang ketujuh,

      Delete
  2. rakyat stim nk tgk jibby dlm st buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora pun boleh sama2 layan stim dgn najip dalam sg buloh

      Delete
    2. Mana boleh pakai dah pun pungkoq wak kojala kengkang kepala mancis tu.

      Hisap rokok john boleh laa

      Delete
  3. Stuju dgn Sdr Shahbuddin, rakyat yg trbeban dgn dasar2 yg menekan sudah tdak sabar2 lagi utk menurunkan pemerintah yg khianat dan mendera ini bg digantikan oleh sebuah kerajaan yg brtnggungjawab. Ayuh mari sama2 kt lakukan @PRU14.

    ReplyDelete
  4. Ikan kerapu masak stim best whoaaa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salleh keruak ada tauliah sembelih karabau sajalah.

      Delete
  5. Petikan berikut sekadar utk hiburan:

    “Jangan main-main dengan Pendekar Bugis. Siapa yang nak mencarik-carik maruah orang Bugis, tunggu balasannya nanti," kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
    Beliau berkata demikian di hadapan kira-kira kira 5,000 pengamal seni silat negara sewaktu berucap di Majlis Himpunan Raksasa Guru-guru Silat 2018, di Gombak, hari ini.
    Najib yang mempunyai darah keturunan Raja Gowa, Karaeng Aji dari Sulawesi, memberi amaran kepada pihak ‘tertentu’ yang cuba menggugat kepimpinan beliau ketika negara sedang berada di ambang pilihan raya umum.

    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

    Teruk dah sakit dia ni. Kejap Melayu, kejag bugis... Lepas ni apa? Power Ranger?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ni pisang buruk dlm setandan pisang keturunannya.
      Brim dah dpt. Elaun dah naik. Bajet dah lulus. Cabutan bertuah dah dpt. Rmh murah dah duduk. Tak sabaq dah nak pangkah PH. Yahooooo. Yeah.

      Delete
    2. Hahahahatercuithatihhahapowerranger..

      Delete
    3. Hehehe kalakr la kau Bulat Kem. Selepas ni Jiby jadi Mumra pula (alar mummy firaun watak dlm siri kartun "Thunder Cats tuuu" Mumra tu kan bila marah, tetiba lilitan kain mummy kat badan tu koyak dan terburai tinggal cswat saje. Tpi Jibby ni dah lam terlondeh baju dan seluar. Omputih kata cerita dongeng the Emperor with no clothes tu. Tak berpakaian pun, tpi Wak Kenkang akan kata, cantek baju Boss heheheh

      Delete
  6. Najis nak ikut cam pru 13. Penamaan calun 20/21 April PRU 14 3/4/5 Mei ..
    Lk 15 juta voters yang support Najis lk 5 juta jer. Duit pun xde lagi... Najis perlu 5 billion nak tabur dedak...
    Sape nak derma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pak arab tu..zahid kenal..cuba tanya dia bro..hahahaha.

      Delete
  7. Membaca tulisan2 macai yg tak abis abis memburukkan Tun membuat saya tersengih seorang diri. Samada dorang tidak boleh menganalisis scenario politik dgn betul atau mmg dorang ni slow learner, either way it's given an opposition a great advantage!!

    Why?? Cause it is not about any particular person behind the opposition that moved the people to be with PH, but rather it's about the person whom brought shame to the country and disgraced our religion!!

    Kita mmg tidak ada pilihan!! Pilihan yg kita ada adalah turunkan najib dan perbetulkan persepsi org bukan islam bahawa islam tidak mendokong dan bersekongkol dgn sesiapa pun yg mencuri, melanun dan menyalah guna kuasa. Sesiapa pun yg ingin bersama sama melawan kebejatan ini akan kita raikan, apatah lagi org itu pernah mentadbir dan memacu malaysia keluar dari status negara ketiga ke arah negara maju!!

    The real problem is najib and najib alone!! Kalau kita perlu turunkan umno utk turunkan najib, then be it! He and umno has to go.

    So kalau nak tulis satu buku burukkan Tun with the hope that people will fall for it and switch side, then be our guess!!! That is not going to happen. We have our mind made up!! Najib has to go!!

    ReplyDelete
  8. Apa cerita persempadanan baru di Sabah?

    Setiusaha kerajaan negeri Datuk Sukarti Warkiman telah membangkitkan semula isu ini.

    Mana dia tambahan 13 kerusi baru yg telah diluluskan oleh dewan undangan negeri Sabah?

    Kerja2 membuat persempadanan baru telah dibuat oleh spr dlm tahun 2016 dan 2017. Duit dah byk habis.

    Woiiii...keruak si karabau balik pi jaga negeri kaulah. Urus negeri kau baik baik dulu. Jgn nak berlagak jadi ayam sabong di malaya.

    ReplyDelete
  9. Kesian cai2 bingai haprak pengikut ayah pin
    Depa ingin nak bersilat, tapi jadi tarian zapin
    Ternyata depa ini sgt ketandusan pemimpin
    Nak pilih PM, si tua yang dekat pakai lampin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok yg pakai lampin dari lelaki yg pakai tuala wanita!! Kah kah kah

      Delete
    2. Kahkahkahkahkahkah....geli saya punya..kokookok awwwww!!!!!

      Delete
    3. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Oh my sweet beautiful Macy transgender
      I wish that one day, we can sleep together
      Condom and KY jelly, I have already order
      What people say, we don't have to bother

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    5. I really miss deer Macy transgender beauty
      This "girl" must look very awesome & pretty
      Not like Othaman bitch, very slack and dirty
      Like an old dog, yelling tongue when thirsty

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    6. Bapuk tua dah meroyan...bangla cuti...

      Delete
    7. Kesian kojora bapuk tua bingai haprak pengikut ayah pin
      ingin nak bersilat, tapi jadi tarian zapin
      Ternyata kojora bapuk tua ini sgt ketandusan pemimpin
      Nak pilih PM, si prompak tetap dipilih jadi pemimpin..

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    8. Apasal ajak macy. Ajak jibby bila dok dlm jerajak besi. Kuang, kuang kuaaang

      Delete
    9. Seko ini psy..siang mlm stim..mcm2 stim dia ada..itu pasal dia stiiiiim je..

      Delete
    10. Ha2 ha2...sentap nampak bapok tu...pakai kotex nak kasi nmpak feminin konon! Kikikikki

      Delete
    11. Kojolla @ Lebaimoden @ Geng Najib @ dll,

      'Najib memalukan dan menghina Agong' -
      https://www.malaysiakini.com/letters/356585

      Datuk Seri Najib Razak sudah tidak layak menjadi perdana menteri Malysia apabila membuat kenyataan yang menunjukkan fakta yang salah. Bagaimana fakta tempat boleh jadi tidak betul dalam kenyataan Najib. Fakta berkaitan dengan sesuatu kejadian atau peristiwa yang berlaku tidak seharus salah, ...

      Delete
    12. Bro..dah ramai menyumpah agaknya..orang2 tua dulu kata kalo dsumpah 44x..terimalh padahnya..kalo dah berjuta sumpah seranah..nak kata mcm msna lg..parah kenalh dia pasrah..semua dbuat x tentu arah...hahahahaparah

      Delete
    13. Si bapok tu alas bontot dia dgn sabut kelapa supaya nampak tonggek

      Delete
  10. TEMERLOH 2 April - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pengagihan dividen berjumlah RM112.33 juta kepada 33,523 pekebun kecil Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) di seluruh negara.

    Majlis kali ke-10 di Dewan Majlis Perbandaranan Temerloh, Kampung Ketam di sini itu merupakan acara tahunan untuk pekebun kecil.


    Sebanyak RM39.59 daripada jumlah itu diagihkan kepada 16,080 orang peserta Rancangan Tanaman Baharu Berke-lompok (RTBB) dan RM72.73 juta lagi kepada 17,443 peserta Tanam Semula Komersial (TSK).

    Perdana Menteri berkata, jumlah bayaran dividen itu meningkat sebanyak 5.17 peratus daripada RM106.81 juta pada tahun lalu.

    Pengumuman bayaran dividen berkenaan, kata beliau, pasti menggembirakan peserta RTBB dan TSK di bawah RISDA.

    Pada majlis sama, Najib turut menyampaikan Sumbangan Sosial RISDA berjumlah RM20,000 yang diterima oleh Ab-dul Razak Mohd. Said.

    Sumbangan itu diberikan kepada lapan buah masjid, sebuah pusat tahfiz dan sebuah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti sekitar Temerloh.

    Yang hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. - UTUSAN ONLINE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hrga getah merumdum pon ada bonus n dividen berjuta....hebat pm kau kejora

      Delete
  11. Tua berlampin spesis penakut
    Nothing to hide, belakang cabut
    Dengan perompak taat mengikut
    Tabur dedak rebut merebut!

    'Pin'..'Perompak Internasional Negara'
    Gelaran kepada klepto tersohor
    'Ayah Pin' bermaksud Ketua sang kera
    Songlap negara menjadi masyhor!

    'Nombor pin' semua dia ada
    Felda,Pencen, Tabung Pak aji
    Hidup billionaire tanpa berpada
    Songlap lain tak guna gaji!

    Kojol pengikut si 'Ayah Pin'
    Sokong sehingga gila meroyan
    Dapat upah hanya lima sen
    Kopipes sampah orang tak layan!





    ReplyDelete
  12. Monday, April 02, 2018

    Umno Penipu Nombor Satu



    Lirik Lagu UMNO

    Melayu dah kena tipu sama Umno sedari dulu
    Umno asyik temberang orang Melayu sampai sekarang

    Harta dah banyak hilang tanah habis disebat orang
    Sekolah dan biasiswa semua Umno yang punya

    Kalau bab rasuah UMNO memang tak pernah kalah

    Hidupkan perkauman UMNO tolak hai hukum Tuhan

    UMNO oh I tell you, penipu nombor satu

    Hasil dalam negeri simpan buat anak dan isteri

    Hasil luar negeri sapu habis buat kroni

    Kempennya hari hari di corong radio dan peti tv

    Cakapnya penuh auta hai tompok tompok hoi tahi unta

    Masa pilihanraya manifestonya tiru orang da…

    Lepas pilihanraya projek tinggal ai papan tanda

    UMNO tak boleh harap masuk angin keluar asap.

    ReplyDelete
  13. Azmin jamin Melayu, Islam terus dipelihara
    Apr 2 2018 / Suara Keadilan
    Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memberi jaminan bahawa kepentingan Melayu dan agama Islam akan terus terpelihara di negeri itu.

    Jaminan ini diulanginya sewaktu Putrajaya cuba menakut-nakutkan rakyat dengan cerita bohong mendakwa Pakatan Harapan akan menggadaikan kepentingan Melayu jika mentadbir negara.

    “Saya mewakili kerajaan negeri bertekad apa jua kekuatan mahupun serangan kepada saya, saya tetap berdiri teguh mempertahankan umat Islam, orang Melayu dan institusi Islam di negeri ini,” katanya lapor Selangorkini.

    Beliau berkata demikian pada Majlis Ramah Mesra Bersama Pengusaha Sekolah Agama Rakyat Selangor, di Masjid Al-Syakirin, Gombak semalam.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu cuba menakut-nakutkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan menuduh pembangkang akan membubarkan Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) apabila ia mentadbir negara.

    Beliau juga mendakwa pembangkang mahu mengecilkan saiz pasukan polis dan tentera - satu dakwaan yang sudah dinafikan beberapa pemimpin Pakatan Harapan.

    Sementara itu, Azmin yang juga timbalan presiden KEADILAN itu turut mengumumkan bahawa Selangor memperuntukkan RM213 juta untuk membangun dan menaik taraf masjid serta surau sejak empat tahun lalu.

    Jumlah itu katanya, diguna untuk pembangunan empat masjid baru di Gombak iaitu Masjid Zakaria, Gombak Utara; Masjid Taman Tun Teja, Rawang; Masjid Ukay Perdana dan Masjid Kampung Klang Gate, Hulu Kelang.

    “Kerajaan negeri hari ini melaksanakan dasar dan kebijakan bersifat ‘people-centric’ atau peduli rakyat serta menjamin kualiti hidup lebih baik, bersatu padu juga harmoni untuk masa depan,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Stim x stim bang Shah..rakyat turun berbodong2 nak runtuhkan parti keparat dan kebobrokan kerajaan klepto ini..peluang x harus dipersia siakan rakyat jelata pd PRu kali ini..rakyat sedar seperti mana pemimpin keparat ini menyogok sana sini dan janji2 dusta untuk mempertahankan kuasanya..pi bungkuslh manifesto hapak karak UMNOBNPAS..seperti pemimpin keparat ini..kami pun dah mula mengerakan program2 dkawasan kami bg menyedarkan lg penyelewengan kerajaan kleptokrasi ini..nahas kali ini UMNOBNPAS!!
    Salam dan slamat berjuang pd bro pro PAKATAN HARAPAN..

    LAWAN tetap lawan!!

    ReplyDelete
  15. Bila hamba setuju gi ke JB, Suman cabut lari
    Yng lawaknya, dia buat alasan sibuk kenduri
    Terasa begiitu lama, hamba membilang hari
    Tak sabar menyunting si dia jadi permaisuri

    ___________________
    DATA: PERMAISURI
    (https://youtu.be/AwxiRRTrAD0)

    Aku rela hidup dengan mu
    Demi bahagia...
    Hanya Tuhan bisa memisahkan kita

    Chorus:

    Di jaga dan lena kukuntum kerinduanku
    Untuk mempersembah sayang padamu
    Keharuman bunga tak seharumnya cintaku
    Istimewa untuk sunting jiwamu

    Bermula pandang pertama
    Kau utuskan senyum mesra
    Aku ingin seribu tahun lagi
    Bersamamu...

    Kubinakan mu istana
    Aku rendakan bahagia
    Dengan niat suci
    Kaulah permaisuri

    Sambutlah cinta abadi
    Genggam dan semat di hati
    Manisnya asmara
    Kekal selamanya

    _____________________________
    Buat si dia bakal permaisuri ku,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye ke.. bukan hang ke yg lari?

      Delete
    2. Waoo! Stim lagu tu..mat jiwang jiwang..cayalah psy

      Delete
  16. Alasan nak kenduri tu, Suman saja buat-buat
    Sebenar nya, tua renta ini terlentang kat wad
    Busuk hancing terbongkang hanya bercawat
    Hari-hari asyik kena herdik dengan jururawat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Mahathir, jururawat tak berani herdik pesakit... Nampaknya mmg Tun pilihan yg tepat

      Delete
    2. Hahahahahaha

      kejora ni jadi mainan orang je kat sini

      Delete
    3. 'Najib memalukan dan menghina Agong' -
      https://www.malaysiakini.com/letters/356585

      Datuk Seri Najib Razak sudah tidak layak menjadi perdana menteri Malaysia apabila membuat kenyataan yang menunjukkan fakta yang salah. Bagaimana fakta tempat boleh jadi tidak betul dalam kenyataan Najib. Fakta berkaitan dengan sesuatu kejadian atau peristiwa yang berlaku tidak seharus salah, ...

      Delete
  17. k epit
    e nak
    j ubo
    o orang
    r amai
    a nu- ku



    jom jorah bagi suntut free malam pru 14


    asalkan pangkah bn


    jubo jorah boleh tarah sampai berdarah


    darah bukan sbrg darah



    ini darah kudis hasil jolokan panglima bugis


    KEJORA

    ReplyDelete
    Replies
    1. k epit
      e lok
      j ubo- ku
      o rang
      r amas
      a nu- ku


      modified version bugis pulak

      Delete
    2. M.emang
      A.ku
      L.ahanat
      A.anjing
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis 
      A.tau
      B.abi
      A.da
      R.upa
      U.ngka

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    3. K.acak bergaya
      E.lok pekerti
      J.uara pantun
      O.rang alim
      R.amah mesra
      A.wek suka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    4. K.ote kecut
      E.lak othaman
      J.adi bacul
      O.tak sengkek
      R.acau tak sudah
      A.khirnya mampus

      Kikikikikiki

      Delete
    5. Wow!!stim betullh lu mat jiwang..stim jgn x stim..
      teruss stiiim beb..
      x cukup pugar dgn crim..
      semak kasih trim..member kata 5 kupang boleh kowtim..hahahahahjiwastim..

      Delete
    6. Kahkahkahkah...wak kojola kengkang kote kecut.
      Patutlah dia pakai lampin wanita nak bagi tembam.

      Gila punya wak

      Delete
  18. K.uat tenaga
    E.mosi stabil
    J.iwa luhur
    O.tak geliga
    R.upa tampan
    A.lim warak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    O.tak bingai
    T.ua renta
    H.ati busuk
    A.kal pendek
    M.ati pucok
    A.nu kenit
    N.iat jahat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. K.uat tenaga
    E.mosi stabil
    J.iwa luhur
    O.tak geliga
    R.upa tampan
    A.lim warak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    O.tak bingai
    T.ua renta
    H.ati busuk
    A.kal pendek
    M.ati pucok
    A.nu kenit
    N.iat jahat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    M.unafiq fasiq
    A.nti Islam
    H.irup ludah
    A.nak2 sesat
    T.ua ganyut
    H.ancur Melayu
    I.frit besar
    R.akus harta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkang

      Kepala mancis

      Kote kecut

      Kahkahkahkah

      Delete
    2. Ait that doesn't sounds like Tun M lah. Kejola, biar betul ni, kau sindir2 Najib kot heheheh. Najib la tu, munafiq fasiq, rembat billion2 duit 1MDB, duit miliion2 dlm akaun dikatakan Pak Arab yg beri (derma), Hirup ludah, Najib la tu, kan dia bukansaja hirup ludah PAS, malah cium molot lagi dgn Eddy Wang (Hadi Awang).
      Tua ganyut tu Mak Badak, dah tua2 lagi nak berbotox dan berplastic surgery. Hidung nya tu nampak FAKE sgt. MElayu Hancur kerna Perompak Lanun tu la. Ifrit besar tu si Badak, rambut dia besar, agaknya simpan nasi kangkang dan jin belaan bomoh Hindu huhuhu.
      Rakus Harta - itu Najib ,Mak Badak dan kroni2 umnongok dan BN punya kerja

      Delete
  20. Sabenar nya bos Kojolla sengaja melewatkan Pru14, sebab nya:

    1. Dia dengan mak badik nak hirup susana pegang kuasa sepenuh penuh nya hingga ke saat2 terakhir, takut kot kuasa nya laput dan luput, dia kapputz, jadi kepot, mak badik pun nanti kena duduk tersepot, tak di mahligai lagi.

    2. Dia nak penatkan Pembangkang menunggu

    3. Dia nak tunjukkan kuasa dan banyak duit, dia ada RM2.6 bilion, pasang bendera Umno/Bn 5-6 lapis di kota, bandar, pekan, kampong dan jamban2

    Aku rasa perkara 3 tu akan menyebabkn pengundi meluat dan dia akan hilang banyak undi sebab itu.

    ReplyDelete
  21. Dah lama persengketaan terjadi antara kami
    Dgn Kejora, berat penderiitaan yng aku alami
    Aku pun tau Melayu tak akan terjadi tsunami
    Aku lah Suman A/L Amat, Hindu punya sami
    __________________________________________
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ..//////////\\\\\\\\\\....
    …////////////\\\\\\\\\\...
    ..//////////////\\\\\\\\\\\..
    ------------------------
    .(……O……..O…)
    .(…………(…)……)
    .(…………(oo)…… 
    …….(00000000)..
    …….(oooooooo).
    …………..\\//….

    AKULAH SUMAN AMAT

    Tuhanku adalah Baghwan

    Nama tuhanku adalah Visnu

    Nabi terakhir ku ialah Alkalki Authar

    Malaikat pembawa wahyu ku ialah Veda

    Tempat aku bersujud adalah Kuil

    Aku sami Suman Amat, mubaligh Hindu


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. A blessed nation with a cursed leadership - Malaysiakini
      https://www.malaysiakini.com/news/316337

      The ordinary folk in this country (of all races) knew a long time ago that we have a blessed motherland, which we all call home. It is PM Najib Razak and his cohorts who are trying hard to turn it into a cursed land by engaging in toxic racial politics that have the effect of ripping apart the social ..

      Delete
    2. Kihkihkih...kote kecut rupanya

      Delete
  22. Apa jadah alasan kenduri Suman katak puru
    Ke lobang cacing pun, dia tetap hamba buru
    Tentu dia malu yg nak berlaku di Johor Baru
    Tumpas di tempat sendiri, dgn seorang guru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla @ lebaimodern, @ Geng Njib, @ ll,

      Baca lah ini di www.apanama.my/

      Billions of ringgit in funds stolen from 1MDB have been laundered in the US and investigations show that RM2.6billion has made its way into Najib Razak's personal bank account. DoJ has also exposed a more than RM100 million pink diamond link to Najib's wife Rosmah. In Singapore the prime minister has apologised ...

      Delete
    2. Abda @ Suman berkiblat 'apanama'
      Asyik pasal 1MDB, cerita basi lama
      Tuan blog pun fasiq tak ada agama
      Jgn pulak ko suruh aku baca sama

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. Kote siapa kecut?
      Kihkihkihkih

      Delete
  23. Suman tidak sedar, dia dah di hujung nyawa
    Dia nak lagak hero hanya jadi bahan ketawa
    Hamba pula, terkenang si dia yg cantik lawa
    Kerana antara kami, mmg dah sehati sejiwa

    ________________
    SPRING: SEJIWA
    (https://youtu.be/w6Dy6QRRjmw)

    Pada irama ku berpesan
    Lagu ini ditujukan
    Padanya yang tersayang

    Kasihku kau pernah dipersia
    Lalu kubawa cintaku
    Sebagai penawarnya
    Biar lukamu masih terasa

    Sesaat engkau tidak ku temu
    Bulan seakan pilu
    Tiada dapat beradu

    Begitu jika engkau membisu
    Badai jauh dilautan
    Tiada ketepian
    Sebegitu cintaku padamu

    Chorus:

    Usahlah cinta dibawa bersama
    Ditenggelami mentari di timur
    Gelap gelita tiada bercahaya
    Ku tiada berdaya

    Ku ingin selalu di sampingmu
    Tiap waktu siang melambai malam
    Bagaikan senja denyutan cinta kita
    Penyambung hadirnya

    Akan ku bina istana bahagia
    Menjadi lambang kasih berpanjangan
    Hentikan airmata pedih kenangan
    Yang mencakar perasaan

    Mekarlah bunga cinta
    Seharum wangi kemboja
    Mekarlah bunga cinta
    Di taman kita sejiwa

    __________________________
    Buat si dia penawar jiwa ku,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla @ mcm mcm,

      betul ke ini?

      Penyokong Najib Tidak Dapat Dedak Tapi Hanya Dicaci Setiap Hari
      babab.net › 2017/9

      Setiap kali individu yang mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di media sosial biasanya mereka akan dihujani dengan caci dan maki penyokong pembangkang serta pasukan media sosial Pakatan Harapan cuba membidas...

      Komen: Masalah nya kamu bukan pertahankan Najib pun. Ha nya menyanyah aje di sini.

      Delete
    2. Suman @ abda iblis hati bernanah
      Rasa bersyukor mmg tidak pernah
      Dgn PM, asyik jer sumpah seranah
      Buat apa nak layan, dah sah fitnah

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
    3. Kote kecut....kihkihkihkih

      Delete
  24. Suman worship old Madet, the king of U-turn
    He tried to challenge me, but he is uncertain
    Now it is the other way.. his penis shortened
    Full of fear, he now hides behind the curtain

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kote kecut, bola lisut, kepala mancis..kihkihkihkih

      Delete
  25. Mungkinkah Kita Sudah Boleh Ucapkan Selamat Tinggal Bungaku?
    Mereka mendakwa, semua ini adalah konspirasi politik untuk melihat parti mereka diharamkan dan seterusnya tidak boleh bertanding pada Pilihan Raya Umum ke 14 kelak. Mereka juga mendakwa, Barisan Nasional takut untuk berhadapan dengan gabungan parti politik pembangkang kerana BN pasti akan merasai detik tumbangnya mereka di tangan Pakatan Harapan.

    Tidak cukup dengan itu, mereka juga mendakwa, Ketua Pengarah ROS Surayati Ibrahim sebagai ejen BN di dalam RoS dan tidak kurang juga ada yang menuduh Surayati sebagai “pemakan dedak”. Hakikatnya, apa yang berlaku sejak penghujung tahun lalu sehingga hari ini disebabkan oleh keegoan pemimpin PPBM itu sendiri yang seolah-olah merasakan, undang-undang di bawah telapak kaki mereka.
    Sebelum ini, PPBM menjadi satu-satunya parti politik yang masih gagal mengadakan Mesyuarat Agung pertama mereka walaupun sudah lebih setahun di tubuhkan. Sehinggalah akhirnya PPBM akur kepada arahan RoS untuk mengadakan mesyuarat agung mereka di Shah Alam pada bulan Disember lalu.

    Di sebalik semua itu, ahlinya sendiri mendedahkan bahawa mesyuarat agung berkenaan tidak sah kerana tiada langsung mesyuarat di peringkat cawangan mahupun bahagian seperti yang tertera di dalam Perlembagaan PPBM itu sendiri. Ini menyaksikan sekurang-kurangnya 5 laporan di buat kepada RoS berhubung masalah parti ini.

    Keadaan ini lah yang menyaksikan PPBM diarahkan untuk menjawab surat tunjuk sebab untuk parti berkenaan tidak boleh diambil tindakan ooleh RoS. Menariknya, tarikh akhir untuk menjawab surat berkenaan adalah pada 30 Mac yang lalu di mana sehari sebelum itu, seorang ahli PPBM di dapati menghantar 6 buah fail untuk disemak oleh RoS.

    Situasi ini jelas menjadi bahan ketawa kerana apa yang dimahukan oleh RoS adalah surat balas yang dikemukakan kepada PPBM, bukan menghantar sampai 6 fail besar yang dipercayai mempunyai senarai nama ahli PPBM sehingga kini.
    Benar, mereka berjaya menghantar surat dan bukti keahlian parti berkenaan kepada RoS. Persoalannya, berapa lama pula masa yang perlu diambil oleh RoS bagi memberikan kata putus perlanggaran serius perlembagaan parti yang dilakukan oleh para pemimpin PPBM?

    Disinilah intergriti RoS akan dilihat samada mereka benar-benar serius menangani perlanggaran serius perlembagaan ataupun membiatkan sahaja kes seumpama ini senyap seperti mana yang berlaku semasa pemilihan semula jawatankuasa pusat CEC, DAP tahun lalu.

    Samada suka ataupun tidak, ditekan atau un tidak, RoS perlu berani tampil mempertahankan undang-udang yang telah diperuntukkan kepada mereka.

    ReplyDelete
  26. Parti PPBM Sudah Terkubur, Mahathir & Muhyiddin Buat Bodoh Sahaja
    Parti PPBM entah ke mana, bakal melingkup dan terkubur kerana masalah dalaman yang amat kritikal. Mesyuarat cawangan tidak dibuat, ahli ramai ramai keluar parti dan sampai ke hari ini Mahathir segan hendak umumkan berapa jumlah sebenar ahli parti PPBM.

    Pengerusi dan Presiden parti PPBM sibuk hal lain daripada menyelesaikan masalah asas parti iaitu cawangan dan bahagian parti tidak boleh bermesyuarat dan ahli parti ramai ramai keluar parti.

    Memang benarlah, PPBM ini hanyalah alat sahaja untuk membolehkan Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz bersekutu dengan DAP, PKR dan PAN dalam pembangkang.

    10 Mac 2018, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) akan membatalkan parti PPBM jika gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki ROS dalam masa 30 hari, bermula dari 28 Februari lepas.

    Notis sudah diserahkan kepada Setiausaha Agung PPBM, Datuk Shahruddin Md Salleh. Mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan, PPBM boleh dibubarkan oleh ROS jika ingkar notis tersebut.

    Dalam tempoh 30 hari itu, lihatlah apakah ada usaha daripada Mahathir dan Muhyiddin untuk selesaikan notis tersebut? Tidak ada. Mahathir sibuk ‘hijacked” forum, sibuk “hijacked” taklimat di Parlimen, sibuk buat demoknstrasi di parlimen dan sibuk pandu kereta Porshe dalam hujan untuk tunjuk kuat.

    Anak Mahathir pula sibuk main dengan kucing berharga RM200,000 daripada menyelesaikan hal parti PPBM. Kucing lebih berharga dari ahli ahli PPBM. Sama juga dengan Muhyiddin yang semalam sibuk pula berdemo di Sogo hendak mansuhkan GST.

    Muhyiddin jadi jahil bab GST. “Mereka kata GST letak rakyat dalam kesusahan…terbeban dengan cukai yang lebih tinggi. Sedangkan pendekatan kerajaan Barisan Nasional adalah untuk mengelakkan rakyat terbeban, banyak barang yang dikecualikan cukai” ini yang Muhyiddin sebut pasal GST pada Ceramah Perdana di Sungai Limau pada 30 Oktober 2013.

    Semalam di Sogo, Muhyiddin kata GST sebagai cukai yang zalim. Muhyiddin kini sudah berjangkit virus mudah lupa daripada Mahathir. Muhyiddin kini sudah jadi jaguh “u turn” macam Mahathir juga.

    Hal parti PPBM yang hendak kena bubar, lansung tidak diambil peduli oleh Mahathir dan Muhyiddin. Mereka berdua buat bodoh sahaja. Pada 29 Mac lepas, Pegawai Media PPBM, Mohd Ikhmal Abu Bakar menyatakan bahawa semua dokumen berkaitan sudah diserahkan kepada ROS.

    Dokumen apa yang diserahkan? Dokumen yang palsu dan tipu? Sama sebagaimana Mahathir menipu 1.4 juta tandatangan dahulu? Seorang ahli PPBM daripada Gombak, Mohd Azimin Muhamad menyatakan “Mesyuarat apa? Bukan sahaja di Selangor, kami menghubungi rakan kami di Pulau Pinang, di sana pun PPBM adakan mesyuarat cawangan dan mesyuarat Bahagian”.

    “Jadi dokumen apa yang dihantar kepada ROS?” soal Azimin lagi. Nampak sangatlah Mahathir dan Muhyiddin “main main sahaja” wujudkan parti PPBM yang ditubuhkan pada 8 September 2016. Belum pun sampai dua tahun, sudah hancur dan melingkup parti ini.

    ReplyDelete
  27. Semalam sudah terdengar ura ura, semua calon PPBM di kawasan Melayu akan gunakan logo PKR manakala di kawasan majoriti bukan Melayu akan gunakan logo DAP untuk bertanding dalam PRU14.

    Dari 8 September 2016 hingga tarikh luput PPBM pada 30 Mac lepas, usia sebenar PPBM hanyalah 19 bulan sahaja atau 76 minggu sahaja. Parti Semangat 46 tahan lebih lama, sampai 9 tahun. Mahathir buat parti tahan 19 bulan sahaja, tidak sampai pun dua tahun sudah lingkup.

    Macam mana Mahathir hendak minta masa lagi selama 2 tahun untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi, parti bunga pun lingkup dalam masa kurang daripada 2 tahun. Hal logo pun Mahathir kata 2 hari sahaja boleh siap.

    28 Julai 2017, Mahathir kata dalam Malaysiakini bahawa beri masa dua hari sahaja dan dia akan siapkan logo Pakatan Harapan. Idea satu logo, satu manifesto dan satu parti ini juga idea Mahathir pada November 2016 ketika bercakap di Shah Alam.

    Sejak Julai 2017 sampai sekarang bukan lagi 2 hari. Sudah berbulan lamanya. Logo Pakatan Harapan tidak siap pun dalam masa 2 hari. Buat manifesto pun, dalam masa 17 hari sudah “u turn”.

    Parti PPBM pun sudah terkubur. Logo Pakatan Harapan yang seperti hidung Mahathir pun turut masuk kubur sekali. Sebab itulah orang Afrika cakap mereka tidak mahu pemimpin yang lanjut usia, kerana hanya memimpin mereka ke kubur sahaja.

    Rakyat jangan jadi bodoh sama menyokong pembangkang seperti ini. Parti yang mereka buat sendiri, logo yang mereka buat sendiri, ahli PPBM sendiri, semua ini tidak pun dijaga diambil tahu. Mereka buat bodoh sahaja. Dengan rakyat biasa, lagilah. Tunggu masa sahajalah untuk diperbodohkan kalau terikut dengan mereka.

    ReplyDelete
  28. Dokumen Apa PPBM Hantar Pada RoS?
    Dalam apa juga keadaan, PPBM kantoi. Apa yang RoS perlu lakukan adalah dengan memanggil orang-orang yang sepatutnya telah menandatangani senarai kehadiran untuk diperiksa sama ada mereka menghadiri mana-mana mesyuarat cawangan atau mesyuarat bahagian. RoS juga boleh menyerahkan segala perkara kepada polis untuk menyiasat dan untuk lakukan ujian forensik terhadap penandatangan.

    Pada 28 Februari 2018, Pendaftar Pertubuhan (RoS) menghantar surat kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) meminta parti itu mengemukakan Minit mesyuarat cawangan dan bahagian dan memberi mereka 30 hari sehingga 30 Mac 2018 untuk berbuat demikian.

    Pada 17 Mac 2018, Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin, berkata PPBM tidak akan dapat menyerahkan Minit Mesyuarat bahagian dan cawangannya kepada RoS dalam tempoh 30 hari seperti yang diperlukan kerana parti itu sedang dalam proses menubuhkan cawangan dan mendapatkan kelulusan daripada RoS. (BACA LAGI DI SINI)
    Ahli PPBM ingin tahu dokumen apa yang Shahruddin hantar kepada RoS kerana tidak ada mesyuarat cawangan dan bahagian yang diadakan

    Pada hari Jumaat, 30 Mac 2018, PPBM berkata mereka telah menyerahkan semua dokumen yang diperlukan oleh RoS. Sama ada ini termasuk minit mesyuarat cawangan dan bahagian tidak disebutkan sebegitu sehingga beberapa ahli parti meminta Setiausaha Agung parti, Shahruddin Md Salleh, untuk menjelaskan perkara ini.

    Adakah PPBM menyerahkan Minit mesyuarat cawangan dan bahagian? Jika demikian maka bilakah mesyuarat-mesyuarat ini diadakan kerana tidak ada ahli-ahli yang diundang ke mana-mana cawangan atau bahagian mesyuarat kecuali mereka hanya ‘mesyuarat di atas kertas’.

    Dan siapa yang menandatangani kehadiran mesyuarat ini? Adakah ia dilakukan dengan cara yang sama bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad mendapat 1.3 juta tandatangan untuk Deklarasi Rakyat dua tahun lalu pada Mac 2016? Daripada apa yang dipanggil 1.3 juta tandatangan pada Deklarasi Rakyat itu, lebih daripada satu juta adalah palsu.
    Muhyiddin berkata PPBM tidak boleh mematuhi surat RoS jadi apakah dokumen yang mereka serahkan kepada RoS pada 30 Mac 2018?

    Jadi, sama ada PPBM tidak mengadakan sebarang mesyuarat cawangan atau mesyuarat bahagian – jadi mereka tidak menyerahkan Minit Mesyuarat kepada RoS – atau mereka mengadakan ‘mesyuarat atas kertas’ dan senarai kehadiran yang mereka hantar kepada RoS adalah palsu.

    Dalam apa juga keadaan, PPBM kantoi. Apa yang RoS perlu lakukan adalah dengan memanggil orang-orang yang sepatutnya telah menandatangani senarai kehadiran untuk diperiksa sama ada mereka menghadiri mana-mana mesyuarat cawangan atau mesyuarat bahagian. RoS juga boleh menyerahkan segala perkara kepada polis untuk menyiasat dan untuk lakukan ujian forensik terhadap penandatangan.

    Pengumuman PPBM pada 30hb Mac bahawa ia telah menyerahkan dokumen-dokumen kepada RoS hanyalah sandiwara kepada rakyat untuk memperlihatkan mereka bekerjasama jadi sekiranya parti itu dibatalkan pendaftarannya, mereka akan berkata ianya adalah penganiayaan politik dan mendapatkan simpati umum. Tetapi dokumen-dokumen PPBM yang dihantar kepada RoS adalah relevan dengan 1.3 juta tanda tangan Mahathir mengenai Deklarasi Rakyat yang beliau hantar kepada Yang Mulia Agong dua tahun yang lalu.

    ReplyDelete
  29. Seorang anggota PPBM di Selangor mendakwa akar umbi parti tahu berkenaan laporan bahawa kepimpinan parti telah mengemukakan semua dokumen yang diperlukan oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS) walaupun banyak bahagian dan cawangan masih belum mengadakan mesyuarat agung tahunan (AGM).

    Bahagian parti PPBM Gombak Mohd Azimin Muhamad berkata setiausaha agung Shahruddin Md Salleh perlu menjelaskan status mesyuarat dan merungkai tanda tanya berkenaan “satu fakta yang dimanipulasi dengan jelas”.

    “Mesyuarat apa? Bukan hanya di Selangor, tetapi kami juga menghubungi rakan-rakan kami di Pulau Pinang. Mereka tidak pernah mengadakan sebarang mesyuarat sama ada di peringkat cawangan atau bahagian.”

    Jadi apa jenis laporan yang dihantar ke RoS?” Katanya dipetik oleh New Straits Times pada sidang akhbar hari ini.

    “Saya percaya ini bukan hanya satu bentuk penipuan terhadap RoS tetapi satu pengkhianatan kepada semua ahli parti seluruh negara,” katanya.

    RoS telah menghantar notis kepada PPBM pada 28 Feb untuk memberikan laporan mengenai minit mesyuarat bahagian dan cawangannya, serta laporan kewangan parti, dalam masa 30 hari atau menghadapi risiko pendaftaran dibatalkan.

    Pada 29 Mac, Setiausaha Eksekutif PPBM Kapten (Rtd) Muhammad Suhaimi Yahya berkata dalam klip video yang dikeluarkan oleh parti bahawa mereka telah memenuhi apa yang diperlukan oleh RoS.

    Beliau berkata parti itu telah menyerahkan bahan-bahan tersebut secara lengkap pada 27 dan 29 Mac.

    Terdahulu, pegawai media PPBM Mohd Ikhmal Abu Bakar dilaporkan oleh The Star sebagai berkata parti itu telah memfailkan semua dokumen yang diminta pada 29 Mac.

    “Disahkan. Segala-galanya telah dilakukan, “katanya dipetik sebagai berkata.

    Pada 16 Mac, presiden PPBM, Muhyiddin Yassin berkata parti itu tidak dapat mengemukakan dokumen sebelum tarikh akhir diberikan.

    Beliau berkata RoS hanya meluluskan penubuhan bahagian-bahagian di Julai lalu, sambil menambah bahawa tiada organisasi boleh mengadakan AGM dalam masa kurang daripada satu tahun penubuhannya.

    Azimin berkata RoS harus mengambil tindakan sekiranya laporan mengenai mesyuarat didapati palsu.

    Beliau berkata beliau tidak akan teragak-agak untuk membuat laporan polis di seluruh negara berhubung isu itu, yang mana beliau mendakwa akan menimbulkan kekacauan politik dan hubungan tegang antara anggota PPBM dan sekutunya di Pakatan Harapan (PH).

    “Dan jika ada sesuatu yang berlaku kepada PPBM berikutan tindakan RoS, adakah kita akan menjadi pengemis pada parti lain dalam Pakatan Harapan, dan mencari perlindungan dari mereka?” Katanya.

    ReplyDelete
  30. #GST : Muhyiddin Yang Sokong Kemudian Beliau Sendiri Menentang
    Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin merupakan contoh pemimpin yang tiada nilai apabila berkata lain ketika dalam kerajaan Barisan Nasional (BN) dan kemudian ketika berada dalam pembangkang buat kenyataan lain pula menentang apa yang sama-sama diperjuangkan ketika di dalam BN dulu.

    Semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin bersama-sama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyokong supaya Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dilancarkan pada 1 April 2015 dan beliau turut menjelaskan mengapa ia perlu dan baik untuk rakyat.

    Beliau satu masa dulu dalam satu video meminta rakyat supaya jangan terpengaruh dengan pihak tertentu yang cuba memberikan pandangan negatif terhadap pelaksanaan cukai GST.

    “Bagi kami, langkah sebegini (GST) pasti akan dapat memperkukuhkan ekonomi, rating Malaysia pun akan terus di tahap yang baik dan ini akan memberikan keyakinan kepada masyarakat antarabangsa termasuk juga pelabur-pelabur untuk melihat ekonomi Malaysia akan terus kukuh.

    “Kesan dari segi jangka panjangnya, ialah dengan cara begitu kerajaan dapat menguruskan ekonomi negara dengan lebih berkesan dan akhirnya faedah kepada rakyat jelata itu adalah lebih baik lagi.

    “Ini harus dilihat dalam konteks yang holistik dan jangan kita terpengaruh dengan pelbagai pihak yang membuat tohmahan bahawa inisiatif ini akan membebankan rakyat,” itu kata Muhyiddin dalam sidang media di Parllimen.

    Muhyiddin juga menjelaskan tentang cukai GST dan juga menjelaskan bahawa ia adalah cukai lain menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang sudah sekian lama digunakan sejak zaman bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad lagi. Mahathir kini adalah Pengerusi PPBM dan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) pembangkang.

    Dia sibuk suruh orang jangan terpengaruh, Muhyiddin sendiri yang terpengaruh apabila bersama-sama Mahathir mahu menjatuhkan kerajaan dan berjanji akan hapuskan GST jika PH menang pada PRU14.

    Semalam, Muhyiddin yang sudah terpengaruh turun ke jalanan buat demonstrasi bantah GST dan kemudian buat kenyataan memburukkan GST dengan menuduh ia zalim dan menindas rakyat padahal apa yang beliau kata sebelum ini berbeza. Muhyiddin dengan Mahathir dua-dua sama.

    “Himpunan menunjukkan perasaan bantah dan benci kita kepada GST oleh kerajaan Barisan Nasional… Masuk tahun ketiga, dia telah pun kutip hampir RM105 bilion yang pastinya dikutip daripada keringat rakyat jelata yang hari ini cukup membebankan.

    “Sebab itu, kita telah buat keputusan pada hari ini kita hendak memperingatkan rakyat ini adalah satu tindakan cukai yang cukup zalim,” kata Muhyiddin iaitu orang yang sama.

    Sebelum ini, yang minta rakyat jangan terpengaruh dengan hasutan siapa? dan sekarang yang tuduh zalim pula siapa?

    Kepercayaan rakyat diperlekehkan oleh pemimpin pembangkang kerana ketika dalam BN ajak rakyat supaya sokong apa yang kerajaan lakukan, tapi selepas bersekongkol dengan DAP, PKR, dan PAN mereka suruh rakyat benci apa yang diperjuangkan mereka kepada rakyat sebelum ini.

    Rakyat yang bijaksana bukan boleh ditipu oleh permainan pembangkang yang sekejap kata lain, kemudian kata lain. Suruh rakyat buat lain, kemudian suruh rakyat buat lain. Betul apa yang dikatakan oleh Najib, bahawa pembangkang sentiasa konsisten untuk jadi tidak konsisten.

    ReplyDelete
  31. Apa jadah cai2 Matdey nak rasa tersinggong
    PPBM biol, haram tak buat mesyuarat agong
    Kinii, berharap dgn DAP tak basuh ponggong
    Cap Munge, ..bye bye..boleh tutup panggong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kote kecut...
      Bola lisut
      Kaki untut
      kihkihkihkih

      Delete
  32. “KAPITAL KRONISMA” KEMBALI JIKA MAHATHIR JADI PERDANA MENTERI
    Selama Dr Mahathir Mohamad memerintah, amat jarang sesuatu yang di berinya kepada rakyat itu percuma. Sentiasa ada sahaja yang di jerut dari rakyat melalui wang negara.

    Jika Mahathir membina lebuhraya menggunakan wang rakyat, kemudian dia akan kutip kembali melalui tol yang mahal dari rakyat dan di kutip oleh syarikat lain yang mewakili kroninya.

    Cuba perhatikan cara Mahathir permainkan rakyat, PROTON misalnya, konon di bina demi negara dan rakyat, namun secara sulit tiba ia menjadi milik peribadi kroninya Syed Mokhtar AlBukhari.

    Akibat rugi sentiasa, maka kerajaan tidak boleh lagi bantu tanggung gaji kakitangan PROTON setelah memberi RM13 bilion dan RM1.2 bilion untuk membayar vendornya.

    Namun, apabila Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak cuba membantu PROTON dengan mencari ‘pasangan hidup’ dari China, tiba tiba PROTON bertukar wajah konon menjadi milik rakyat pula setalah sekian lama menjadi milik Syed Moktar.

    Begitulah liciknya Mahathir.

    Sebenarnya PROTON sudah lebih 30 tahun tidak mendapat pasangan hidup kerana Mahathir dan kroninya ada kepentingan.

    Mahathir takut pasangan baru tidak setuju beberapa terma yang hanya untungkan kroni Tun sahaja. Itu sebab PROTON tidak ada pasangan.

    PROTON boleh di kira gagal di bawah Mahathir.

    Antara kemarahan Mahathir terhadap Najib adalah kerana telah menghapuskan penguasaan kroninya terhadap ekonomi negara.

    Najib percaya negara ini milik rakyat dan bukan milik pihak tertentu.

    Najib berkongsi kekayaan negara kepada semua rakyat tidak seperti amalan Kapital kronisme Mahathir, kekayaan tertumpu kepada segolongan kartel dan individu.

    ‘Crony capitalism is too high a price to pay for development’, says PM Najib, 23.Jan, 2018.

    Bermakna amalan kekayaan negara tidak lagi di kongsi oleh golongan tertentu sahaja.

    Rakyat sebagai pemegang saham negara harus menikmatinya bersama.

    Amalan yang pernah di lakukan oleh Mahathir di mana puak tertentu sahaja yang mengaut kekayaan negara sudah ditamatkan oleh Najib.

    Lebih malang ketika amalan Kapital Kronisme Mahathir berleluasa, mereka yang menikmatinya tidak perlu susah payah berpolitik.

    Mereka mendapati kekayaan hanya sebab ada hubungan rapat dengan Mahathir sahaja.

    Tanpa perlu melalui susah payah berparti, malah tanpa perlu menjadi ahli parti mereka pula yang kaya raya.

    Amalan kronisme Mahathir amat merbahaya kepada negara.

    Di waktu ini, Mahathir sedang berkempen mati matian menggunakan nama Najib.

    Mahathir sentiasa sebut nama Najib kerana mahu tumpuan di beri kepada Najib.

    Inilah orang putih kata “make others look bad to make oneself look good”

    Mahathir tidak mampu membawa jenama “Mahathir” di dalam kempen berjumpa rakyat, kerana nama “Mahathir” sinonim dengan kronisma, bailout, wang FOREX RM30 bilion lesap, pembunuhan Memali, kerugian PROTON, MAS, PERWAJA dan kematian Auditor Abd Jalil.

    ReplyDelete
  33. Maka jalan pintas yang Mahathir gunakan adalah mengadap rakyat bercerita berkenaan Najib Tun Razak.

    Mahathir mahu rakyat jatuhkan Najib dengan kisah tidak berbuktinya.

    Lagu 1MDB jadi slogan Mahathir.

    Rakyat harus ingat jika satu skandal rekaan Mahathir iaitu 1MDB maka rakyat harus menolak Najib, maka 10 skandal berkait Mahathir adalah alasan lebih kukuh menolak Mahathir.

    Selain skandal Mahathir sendiri, Mahathir juga melindungi skandal dan rasauah DAP.

    Apakah kes rasuah Lim Guan Eng pada rasuah banglo dan terowong bukan cukup syarat menolak Mahathir dan DAP?

    Dan apa alasan untuk tidak menolak Azmin dan PKR pada skandal Ijok? Juga skandal air?

    Jadi rakyat harus tanya, mahukah berulang kapital kronisma Mahathir sekali lagi?

    Hanya sebab isu rekaan Mahathir sudah cukup kuatkah alasan menolak Najib? Bagaimana boleh terima Mahathir di mana skandal mega terlindung hanya sebab terjadi di zaman silam maklumat tertutup dan terhad?

    Bagaimana pula boleh menerima DAP dengan skandal terowong, penipuan CEC, rasuah banglo dan dana Yahudi?

    Itu pun di rencana pemberi maklumat rasuah DAP Selangor, Teoh Beng Hock di tolak keluar tingkap, jika tidak terlondeh rasuah DAP tahap mega.

    Maka, jangan beri Mahathir peluang serah harta negara kepada kroninya semula.

    Halanglah orang kaya Mahathir melapah harta negara.

    Hentikan kembali amalan “kapital Kronisma” Mahathir.

    Dakwaan Mahathir terhadap Najib hanya rekaaan sahaja, jika ada pun bukan penyelewengan tetapi kesilapan keputusan korperat sahaja seperti PROTON silap, Perwaja silap dan syarikat anak Mahathir sendiri silap hingga terpaksa guna wang PETRONAS untuk bailout.

    Maka jangan beri Mahathir peluang berkuasa semula kerana ada khabaran antara kroni sudah ada yang akan muflis walaupun di beri lesen eksklusif sedut wang rakyat melalui perniagaan penyiaran bernilai berbillion.

    Apakah kita hendak tolak pemimpin dengan kisah dongeng bawakan Mahathir dan mengganti dengan yang lebih teruk iaitu Mahathir sendiri?

    Jangan sahaja dengar apa Mahathir cerita, lihat juga Mahathir itu sebagai pembawa cerita, seorang fasik membawa kabaran.

    ReplyDelete
  34. MAT SABU : DARI ‘KEPALA PEROMPAK’ BERTUKAR MENJADI PASANGAN KEKASIH…
    SEMAKIN kita menghampiri tarikh PRU14 ini, gelagat Presiden Parti Amanah Negara (PAN) Mohamad Sabu semakin berubah wajah. Jika dahulu Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu itu adalah musuh paling dibenci oleh Dr Mahathir Mohamad, sekarang tidak lagi.

    Sehinggakan mereka berdua boleh bermesra-mesraan di atas satu pentas yang sama ketika berceramah di Kedah dan Perlis pada 31 Mac dan 1 April 2018.
    Ramai yang melihat aksi-aksi ‘manja’ ini sambil senyum dan ketawa sinis. Mana tidaknya, Mat Sabu yang membahasakan dirinya sebagai ‘Abang Mat’ bukanlah ahli politik yang sekadar duduk diam jika ada isu melibatkan bekas Perdana Menteri itu.

    Ternyiang-nyiang lagi ketika Mat Sabu berceramah di seluruh negara semasa dia masih di dalam PAS, Mat Sabu tidak henti-henti melabelkan Dr Mahathir sebagai ‘Kepala Perompak Negara’ dan bermacam lagi tohmahan yang disebutnya.

    Bukan itu sahaja, label ‘Al Juburi’ yang telah lekat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim juga adalah hasil ciptaan Mat Sabu sendiri ketika berceramah menentang Anwar dahulu.
    Namun semua itu hanya tinggal kenangan apabila Mat Sabu lebih sanggup ‘menjilat ludahnya’ sendiri dengan kembali beramah mesra dan berintim-intiman dengan Dr Mahathir dan Anwar.

    Sebagai seorang ‘macai’ kepada Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP), Mat Sabu terkenal sebagai seorang pemimpin politik yang tidak mahir berhujah secara fakta, sebaliknya dia hanya menggunakan kepakaran suka berseloroh dan lawak jenaka di dalam setiap siri ceramahnya. Inilah kekuatan Mat Sabu sebenar.

    Mereka yang mengikuti perkembangan politik era 90-an, mana mungkin boleh lupa ayat ini:

    “Aku dah kata, kalau nak cuci tong ‘taik’, bukan cuci dari dalam, kena cuci dari luar,” kata Mat Sabu.

    Hari ini, bukan sahaja Anwar tetapi Mat Sabu sendiri sama-sama menjulang ‘Dr. Mahathir’ sebagai calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP.

    Inilah politik ‘macai’ DAP yang sedang diamalkan oleh Mat Sabu dalam PAN. Apa nak dihairankan kepada parti pembangkang lagi, jika mereka sendiri sanggup menggadaikan prinsip lama demi semata-mata mahu mengejar agenda jahat bersifat peribadi dan kekayaan.

    ReplyDelete
  35. Cai2 bingai haprak dah mula serabut serabai
    Atas bawah kiri kanan puak ifrit ni kena tibai
    Kini dgn Pejuang Rakyat, awal tadi dgn Lebai
    Depa bagi respon balik pun, mcm ma chi bai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kote siapa kecut..kihkihkihkih

      Delete
    2. Ait that doesn't sounds like Tun M lah. Kejola, biar betul ni, kau sindir2 Najib kot heheheh. Najib la tu, munafiq fasiq, rembat billion2 duit 1MDB, duit miliion2 dlm akaun dikatakan Pak Arab yg beri (derma),Pastu nak cuci dosa2, dian dan si Badak pi buat Haji dan umrah berkali2, terutama bila dekat2 PRU konon depa laki bini lanun ni dah jadi alim dan dah taubat,
      Hati dan undi rakyat hendak dipikat . Taubat apa! TAU BUAT LAGI adalah.( Tau rembat duit, tabur dedak lagi dan shopping pink diamonds blink blink) Hirup ludah, Najib la tu, kan dia bukan saja hirup ludah PAS, malah cium molot lagi dgn Eddy Wang (Hadi Awang).
      Tua ganyut tu Mak Badak, dah tua2 lagi nak berbotox dan berplastic surgery. Hidung nya tu nampak FAKE sgt. MElayu Hancur kerna Perompak Lanun tu la. Ifrit besar tu si Badak, rambut dia besar, agaknya simpan nasi kangkang dan jin belaan bomoh Hindu huhuhu.
      Rakus Harta - itu Najib ,Mak Badak dan kroni2 umnongok dan BN punya kerja

      Delete
  36. MAHATHIR, KALAU TAK TAHU TANYA ULAMA
    Jika jahil ilmu agama, lebih baik Tun Dr. Mahathir Mohamad bertanya alim ulama dan bukannya memberikan ulasan secara semberono, tegur Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

    Jelas Mohamad Shukri, itu lebih baik daripada akhirnya dilihat memberikan pandangan bertentangan Islam seperti mana dalam catatan di blog Dr. Mahathir kelmarin berhubung tafsiran mengenai maksud sunnah.

    Katanya, Dr. Mahathir perlu mengakui yang beliau tidak arif dalam soal hukum dan teguran ini perlu diterima dengan hati yang terbuka bagi mengelakkan kredibiliti beliau sebagai tokoh Pakatan Harapan diketuai DAP terjejas.

    Merujuk kepada catatan di blog chedet.cc itu, kata Shukri, perbuatan atau kenyataan yang menolak sunnah ber-makna individu berkenaan menolak ajaran Islam yang sebenar kerana sunnah merupakan sumber hukum yang wajib dipercayai oleh seluruh umat Islam.

    “Kalau hendak berselisih mengenai isu-isu ranting dalam ilmu fikah seperti cara-cara mengambil wuduk, tidak men-jadi masalah kerana ia turut berlaku dalam kalangan empat imam mazhab Islam.

    “Namun kedudukan sunnah sebagai sumber hukum tidak boleh dipertikaikan, jangan keliru dalam bab ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Beliau diminta mengulas mengenai catatan Pengerusi PPBM dalam blognya, chedet.cc kelmarin mengenai hadis Nabi Muhammad SAW bahawa mengamalkan sunnah adalah baik dan mendapat pahala manakala tidak menga-malkannya tidak berdosa.

    Dalam perkembangan sama, Mohamad Shukri berkata, al-Quran dan sunnah merupakan sumber hukum utama kepada orang Islam manakala ijmak dan qias sumber hukum yang menggabungkan antara al-Quran dan sunnah.

    “Jadi, al-Quran dan sunnah ini adalah sumber hukum utama yang wajib dipercayai oleh orang Islam untuk menunaikan kewajipan yang diperintahkan Allah,” katanya

    ReplyDelete
  37. TULISAN TERBARU TUN SAHKAN ISLAM TUN MEMANG TIDAK BETUL
    SURAT TERBUKA BUAT TUN DR MAHATHIR =Dr Kamarul Yusuf ( UUM)
    Ke hadapan Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir,

    Membaca tulisan terbaru Tun bertajuk “Islam Saya” yang menjawab tulisan saya bertajuk “Pemikiran Islam Yang Tidak Betul Sebab Terbesar Tun Dr Mahathir Tidak Layak Jadi Perdana Menteri” mengesahkan lagi betapa tidak betulnya pemikiran Islam Tun.

    Untuk makluman Tun, soal pemikiran Islam tidak betul Tun yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Almarhum Datuk Dr Harun Din malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Tun.

    Memang betul al-Qur’an menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Qur’an larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi mengguna akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

    Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui tetapi, seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie, “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

    Tun sendiri pernah menyebut, di dalam ucapan Tun di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Qur’an atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

    Di dalam ucapan Tun yang tidak diketahui siapa penulisnya ini Tun mengakui bahawa ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi dari ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Qur’an atau Hadith maka akal tidak boleh diguna.

    Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

    Masalah Tun ialah Tun suka mempertikaikan, dengan mengguna akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Qur’an atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut, pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Qur’an”.

    Bukan setakat Tun sahaja, malah anak Tun sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina, juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 bahawa kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Qur’an”.

    Jika Tun dan Datuk Paduka Marina membaca al-Qur’an dengan betul maka sudah pasti akan didapati bahawa istilah “hudud” terdapat dalam al-Qur’an, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

    Jika al-Qur’an dibaca dengan betul maka sudah pasti akan didapati bahawa hukum hudud terdapat dalam al-Qur’an, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).

    Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 bahawa “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

    Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum AMANAH, Abdul Ghani Samsudin, yang menyebut, pada 3 Januari 2013, bahawa kenyataan Tun bersabit “hudud tiada dalam al-Qur’an” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

    Masalah Tun ialah Tun mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini di mana, di dalam ucapan Tun di Al-Azhar University pada 10 Mei 1998, Tun menyebut kononnya “hanya jika ucapan dua kalimah syahadah ditolak barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

    Tun juga nyata tidak mampu memahami perkara asas di dalam Islam dengan menyebut “Hadis Nabi termasuk dalam bahagian sunnah dalam Islam. Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa.”

    ReplyDelete
  38. Tun juga nyata tidak mampu memahami perkara asas di dalam Islam dengan menyebut “Hadis Nabi termasuk dalam bahagian sunnah dalam Islam. Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa.”

    Malah, perkara yang sama turut pernah Tun nyatakan pada 26 Februari 2014 di mana Tun menyebut: “Ada gesaan bahawa yang sunnat itu wajib dan mesti diterima dan diamalkan… Hadis adalah sunnah Nabi. Saya ingin tahu sama ada hadis wajib dan mesti diterima.”

    Sedih sekali melihat Tun tidak tahu membezakan antara “Sunat” sebagai salah satu daripada hukum syarak taklifi yang lima dengan “Sunnah” yang menjadi sumber syariat yang paling utama selepas al-Qur’an yang jika ditolak boleh menyebabkan seseorang itu murtad.

    Masalah Tun juga ialah Tun suka mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum sedangkan aliran pemikiran liberal ini telah diputuskan sebagai sesat dan menyeleweng daripada Syariat Islam oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 25-27 Julai 2006.

    Hakikat bahawa Tun tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuan Tun pada 23 Januari 2018 bahawa “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi dari ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

    Jika Tun memahami Islam sudah tentu Tun tidak akan mengakui bahawa banyak dari ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukan Tun dan sudah tentu Tun tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”.

    Tun juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana Tun menyebut, pada 6 Februari lalu, “bukan kita nak ambik semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

    Ia juga berbeza dari kehendak majoriti umat Islam, yang tertera di dalam kenyataan Almarhum Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

    Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti oleh Pengerusi KANUN AMANAH, Mohamed Hanipa Maidin, yang menulis pada 12 Jun 2007 bahawa Perkara 11 ini adalah merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

    Malah Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib [2008], Fathul Bari Mat Jahya & Anor [2012] dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor [2015] juga telah memutuskan bahawa perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

    Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah maka Tun tegar menghalang perlaksanaan syariat Islam sedangkan dapatan kajiselidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

    Begitu juga dengan dapatan kajiselidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan Timbalan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, yang menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

    Baik bila Tun mengakui bahawa “kuasa memelihara pada setiap masa Agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong” tetapi penegasan Tun bahawa “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataan Tun sebelum ini.

    Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Tun sendiri menegaskan: “Ianya benar bahawa Agong dan Raja-Raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna bahawa mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan Kerajaan.”

    Penegasan Tun bahawa “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Tun menyebabkan Tun sangat tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri.

    Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” yang dilafazkan oleh Yang di-Pertuan Agong sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

    ReplyDelete
  39. Kenyataan Tun bahawa “dalam al-Qur’an jika hukum sebat hendak dikenakan tentukan dahulu kesalahan” tidak tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataan Tun pada 19 Februari 2017 bahawa hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

    Kenyataan Tun mengenai hukum sebat ini malah diakui oleh Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, menunjukkan Tun mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata, pada 23 Februari 2017, bahawa ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

    Kenyataan Tun bahawa “Perdana Menteri diberi ramai penasihat, diantaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun Tun menjadi Perdana Menteri pun mereka gagal mengubah pemikiran Islam Tun.

    Saya hairan ke mana perginya ulama’ di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM tetapi juga ulama’ di dalam AMANAH dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga langsung tidak berani menegur Tun di dalam soal ini.

    Jika sewaktu Tun masih belum menjadi Perdana Menteri pun para ulama’ di sekeliling Tun di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur Tun di dalam soal ini, usah diharaplah mereka akan berani menegur Tun jika Tun menjadi Perdana Menteri nanti.

    Kenyataan Tun bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Tun tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib lebih betul dan beliau lebih layak jadi Perdana Menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Tun.

    Saya tidak faham mengapa Tun terlalu defensif bila kelayakan Tun untuk menjadi Perdana Menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakan Tun dengan Datuk Seri Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

    Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Datuk Seri Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Tun didakwa lakukan oleh para agamawan.

    Bila Tun tidak mengulas mengenai Manifesto Pakatan Harapan langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada lima terasnya, 60 janjinya dan lima iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

    Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

    Prof Dr Kamarul Yusuf ( UUM)

    ReplyDelete
  40. HARAPAN BERHARAP MAMPU MEMPERBODOHKAN RAKYAT DENGAN KEMPEN TOLAK GST.
    Hari ini 1hb April HARAPAN berharap mampu memperbodohkan seluruh rakyat dengan melancarkan kempen tolak GST.

    Alhamdulillah.
    Kami #WargaMiskin tidak #MiskinAkal dan kami bersyukur dan berterima kasih kepada PM. Terlalu banyak manfaat untuk kami warga miskin dari hasil kutipan GST yang dikenakan kepada rakyat yang hidup mewah bermegah ikut kafir beramal amalan orang kafir sampai #HilangAkal langsung tidak tunduk pada amaran dan larangan Allah bahawa kemegahan dunia melalaikan walau hingga masuk kubur sekalipun asyik ingat harta dunia. Warga miskin yang miskin akal yang ikut gaya hidup orang berada dan bermegah dengan kemewahan dunia saja yang menderita seperti mana Lebai Tahfiz yang tak ingat mati dan CaiDAP.

    Saya tak salahkan anda semua saudara-saudara yang dikasihi dirahmati Allah. Sedangkan #PakLebai yang tahfiz pun hilang akal kerana percaya terpedaya hasutan #TenteraIblis hingga diperbodohkan oleh tentera #SetanRBA lalu tidak nampak jalan kebaikan untuk diri mereka dan seluruh umat dunia hingga akhirat, mana mungkin anda mampu mengenal perkara yang memberi manfaat untuk diri dikemudian hari? Apatah lagi CaiDAP yang sememangnya #MiskinAkal.

    Saya percaya majority dalam kalangan anda semua yang share #BeritaPalsu oleh tentera syaitan ternakan DAP buta-buta percaya barang keperluan konon dikenakan GST. Maka itulah ramai yang percaya kenaikan harga barang keperluan disebabkan GST dan percaya ikan kembong naik RM22 pun disebabkan GST kerana iblis-iblis yang memperdaya anda pandai memutar fakta. Sedangkan TIADA CAJ GST DIKENAKAN PADA BARANGAN KEPERLUAN ASAS.

    Saya beri contoh bagaimana iblis mampu memperdaya anda hingga majority umat islam berlumba-lumba memfitnah mencaci mencela konon bila beramal amalan orang jahiliyah itu mampu merubah kehidupan mereka. GST negara kita cuma 6% sahaja dan tiada caj GST pada barang keperluan sedangkan dinegara India iblisRBA sendiri kata GST 5% disana. Nasib baiklah setanRBA tidak ada di India kan? Jika setanRBA dan DAPLAKNAT ada di India agak-agak berapa juta rakyat akan #HilangAkal angkara hasutan tentera-tentera syaitan ternakan DAP. Sedangkan dinegara kita sekarang menurut kajian pada 2016 sebanyak 4.2 juta atau 30% rakyat mengalami masalah mental.
    https://www.hmetro.com.my/node/169980

    Saya tak salahkan anda yang terlalu mudah percaya dengan hasutan tentera iblis itu. Kerana itulah dari dulu saya ingatkan. “Jika anda dengan mudah diperdaya oleh hasutan manusia berhati syaitan. Mana mungkin anda mampu menghindar diri dari halusnya bisikan syaitan Qarin yang bertahta dihati?”

    ReplyDelete
  41. Majority rakyat hilang akal kerana suka pada najis atau berita palsu berupa fitnah. Lihat saja jumlah orang LIKE dan kongsi najis iblisRBA itu. Terdapat lebih 1.5k orang kongsi najis dan seramai lebih 3.2k orang suka pada najis fitnah iblisRBA. Sedangkan berita yang bermanfaat walaupun pengikut ramai jumlah like dan share tak sampai pun 0.1%. Itulah salah satu punca anda tidak percaya pada penjelasan sahabat-sahabat saya. Saya beri contoh fakta dari kementerian pengguna KPDNKK ini.
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=612119355797597&id=212109122465291&fs=5

    Kerana kurangnya masyarakat kita berkongsi perkara yang memberi manfaat bersama itulah punca fitnah-fitnah berleluasa malah masing-masing berlumba-lumba kongsi ikut jadi pembunuh (DOSA FITNAH)

    Kepada sahabat-sahabat yang beragama islam. Saya sarankan banyakkanlah istighfar. Kami warga miskin juga akan hidup susah seperti lebai tahfiz yang ada kereta mewah jika kehidupan kita tiada rahmat dari Allah. Istighfar selain Allah ampunkan dosa amalan itu juga mensuci hati kita malah Allah murahkan rezki kita dan permudahkan urusan kita semua. Tak lah hidup susah menderita sampai memfitnah mencaci mencela.

    Dengan berIstighfar kehidupan kita dipermudahkan dengan limpahan rahmat Allah. Hati senang jiwa tenang fikiran pun lapang.

    Rasulullah SAW juga bersabda:
    Yang artinya: “Barangsiapa memperbanyak istighfar (mohon ampun kepada Allah) niscaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya jalan keluar dan untuk setiap kesempitannya kelapangan dan Allah akan memberinya rizki (yang halal) dari arah yang tidak disangka-sangka”. (HR.Ahmad, Abu Daud, An-Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim).

    #AttackMode #MerotanMinda #CaiDAP
    #MissiMembakarSetan #MissiMemburuSrigala
    #TolakFitnah #BeritaPalsu oleh #TenteraIblis #SetanRBA
    #KamiGengNajibRazak mengingatkan untuk kebaikan.

    ReplyDelete
  42. ‘NAZAK’ SUNGGUH BUNYINYA, BAGAI ‘IKAN EMAS TANPA AIR’…
    Hari ini, warga emas tu menulis lagi. Bunyinya cukup sayu dan kecewa. Bercerita tentang mereka yang berada di zon selesa dan konon tidak peduli tentang derita orang lain. Tidak peduli pada harga ikan kembung yang kini berharga RM20 sekilogram.

    Dia seolah-olah bimbang jika tidak ramai yang keluar mengundi pada PRU ke-14 nanti. Cepat-cepat dia meletakkan penanda aras, konon jika 85 peratus yang keluar mengundi, maka Pakatan Harapan akan menang? Cukup beremosi permainan tulisannya.

    Dia juga mendakwa PRU kali ini kotor dengan penipuan. Namun agak melucukan apabila pada masa yang sama dia mendakwa pihaknya boleh menang. Padahal logik akalnya jika menipu, jangan haraplah mereka boleh menang 1 kerusi pun. Apa dia fikir zaman ini zaman menipu seperti di zaman dia dulu?

    Pada hemat penulis, penulisannya kali ini memberi petanda yang menunjukkan dia tidak yakin bahawa Pakatan Harapan akan menang pada PRU ke-14. Bukan kerana PRU kotor atau penipuan, namun bagaikan ada yang tidak kena pada strategi pakatan pembangkang itu.

    Penulis melihat sikapnya agak pelik sejak akhir-akhir ini. Sebagai contoh, selepas pelancaran manifesto Pakatan Harapan, dia terpaksa meluahkan perasaan kepada media negara jiran tentang ketidakpuasan hatinya terhadap butiran manifesto itu.

    Dia mengatakan konon dirinya bimbang manifesto itu tidak dapat dilaksanakan. Namun daripada bait-bait ungkapannya, penulis dapat melihat garis-garis tidak yakin dan geramnya. Sebagai calon Perdana Menteri, apa akan berlaku jika dia tidak mampu lunaskan manifesto itu, bukan?

    Mungkin dia khuatir ada pihak yang cuba sabotaj dirinya. Sebagai contoh, dia tahu memansuhkan tol itu tidak realistik dan tak mungkin dapat dilaksanakan. Jika dia ditakdirkan jadi Perdana Menteri dan gagal memansuhkan tol, nanti dituduh pula mungkir janji.

    Jika dia mansuhkan tol, dia sebagai Perdana Menteri pula yang akan berdepan dengan kegawatan ekonomi negara gara-gara terpaksa membayar pampasan yang sangat tinggi dan mampu menggugat kedudukan kewangan kerajaan.

    Pada penulis, dia sedar tentang semua itu. Dia tahu manifesto ‘bulan bintang’ itu hanya retorik populis semata-mata dan sedar diri dia tak mampu tunaikan. Tapi memandangkan ‘nasi sudah menjadi bubur’, maka dia terpaksalah menjadi ‘luncai dengan labu-labunya’…

    Mungkin kini akal tuanya sedang merengus hebat, cuba mengatasi keresahan diri. Mungkin kini dia sedang memerah otaknya yang semakin tumpul, tentang suatu yang ‘over promise’ dan menyebabkan lebih ramai masyarakat yang sedar tentang manifesto Pakatan Harapan yang hanya bersifat ‘khayalan indah’.

    Jika dia sedang berada di dalam keadaan itu, maka penulis agak bersimpati atas apa yang menimpa dirinya. Sudahlah di penghujung usia, ada pula pihak tertentu yang cuba ‘mendera’ dan licik ‘mengenakan’ dirinya. Anaknya pula bagaikan kata Mahfuz masih ‘blur’, tidak menyedari apa yang berlaku pada bapanya?

    Usahlah terlalu retorik dengan ikan kembung RM20 sekilogram kerana rakyat di zaman ini lebih bijak memilih tidak membeli ikan kembung, sebaliknya mencari alternatif yang lebih sesuai mengikut kemampuan diri. Tidak mati jika tidak makan ikan kembung sehari dua. Nanti murah, belilah…

    ReplyDelete
  43. Kenapa dia takut tidak ramai keluar mengundi? Kerana dia baru tahu bahawa pencalonan dirinya sebagai calon Perdana Menteri menyebabkan lebih ramai yang enggan keluar mengundi? Dia baru tahu? Jadi dia fikir rakyat negara ini suka dia jadi Perdana Menteri?
    Silap sangat pandangan sedemikian. Bila orang kata usia 93 tahun tidak sesuai, dia fikir orang menyerangnya peribadinya. Tak baik buruk sangka begitu. Orang bercakap soal usia kerana kasihkan dia. Orang tidak tergamak tengok warga terlalu emas sepertinya dibuli sebagai ‘puppet tua’ yang diperkotak-katik oleh mereka yang berdendam padanya.

    Dia fikir mereka itu ‘sayang’ dan sudah ‘maafkan’ dirinya? Apakah dia tidak kenal betapa ‘kejam’nya cara dia berpolitik dulu? Dia fikir begit mudah semua itu dilupakan? Jangan silap, dalam senyum mereka boleh kenakan dia cukup-cukup pada pilihan raya kali ini.

    Penulis kasihan melihat dia bagai tercungap-cungap dibuli. Belum pun parlimen dibubarkan, tapi dia bagai sudah tinggal ‘suku nyawa’, bagai ikan emas terbiar atas lantai, mulutnya sekejap terbuka, sekejap tertutup. Penulis harap IJN sentiasa dalam keadaan ‘standby’.

    Justeru itu, penulis sarankan supaya dia pergilah berehat. Rehatlah sepuas-puasnya. Malu melihat dirinya ‘dibuli’ tanpa sedar di depan anak menantu dan cucu. Daripada terus ‘diseksa’ dan ‘dipijak’ begitu, bersaralah sepenuhnya sementara masa masih ada….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah..Dia la GN, Dia la Kejora dia lah Pejuang Rakyat. Dia lah yg post komen2, pastu dia lah yg mengiyakan komen2 sendiri, tpi nk tipu geng blog Tuan Budin, kononnya nama2 tu ramai. Padahal org yg sama. Hehehehe, org giler cakap sorang2, dan mengiyakan sorang2. WakKangkang dh semakin giler dekat2 PRU ni, sama mcam tuan dia Lanun Bin Perompak tu. Kat luar tunjuk cool dan berani, tpi dlm hati org tahu betapa kecutnya hati dan kecutnya telor. Ooops lupa, tulur dlm gengaman Mak Badak aka QUeen of Botox and nose plastic surgery. FAKE NOSE dan FAKE NEWS yg mana lebih FAKE ! hahahahah,, Fake lagi lah hidung Mak Badak, ingat org bodoh! Dah la tipu duit 1MDb, penampilan wajah pun nak tipu? Ooi kami dan org lain dah tengok la macamana wajah dan hidung mu di masa remaja hingga masa tua, tetiba transformation hidung, dari tak mancung, tak tirus , hidong bulat skrgn dah jadi hidung belatok, tirus dan mancong? FAKE NOSE la Badak, everything nice things about you and your PM husband are FAKE! FAKE! FAKE1

      Delete
  44. Art Harun jawab hujah Dr M tak layak kerana pemikiran agama

    PETALING JAYA: Seorang peguam hari ini berkata pemikiran agama Tun Dr Mahathir Mohamad tidak timbul dalam soal kelayakan seorang perdana menteri kerana hal ehwal Islam sudah diatur oleh sistem negara.

    Azhar Harun merujuk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan keberadaan badan-badan bertanggungjawab, serta ketiadaan “hudud” dan “RUU 355”, dalam manifesto parti memerintah untuk mematahkan hujah pensyarah sains politik, Kamarul Zaman Yusoff.

    Penganalisis terkenal itu di Facebook semalam menegaskan soal usia Dr Mahathir, 93, bukan penentu kemampuan untuk menjadi perdana menteri, tetapi pemikiran Islam yang tidak betul “sebab terbesar” beliau tidak layak.

    Azhar memulakan catatannya di Facebook dengan berkata polemik membandingkan keislaman ahli-ahli politik sebenarnya tidak membawa ke mana-mana.

    “Tulisan tuan profesor menyatakan Dr Mahathir anti-hudud…Kalau Umno dan PAS betul-betul inginkan hudud, mengapa tidak diperkenalkan hudud setelah lebih 60 tahun kita merdeka, sedangkan Umno mengepalai sistem perundungan sejak 1957 lagi?

    “Kenapa sekarang dipersalahkan DAP, Pakatan Harapan (PH) dan pembangkang? Apakah mereka ini yang mempunyai majoriti di Parlimen selama ini? Atau, apakah hudud sebenarnya soal yang amat sukar dari segi peruntukan Perlembagaan sehinggakan perlaksanaannya tidak dapat dilakukan dengan senang-lenang dan selamba?”

    Beliau berpandangan soal hudud ini “cuma modal politik hambar” yang dipergunakan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab dan ketandusan idea dan isu untuk mengail undi.

    “Mereka, termasuk saya, yang mempersoalkan keterlaksanaan hudud mengikut asas Perlembagaan Persekutuan sering dilabelkan sebagai anti-Islam dan kafir.”

    Azhar juga turut menyentuh isu rang undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau lebih dikenali sebagai RUU 355. Usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu mahu meningkatkan hukuman maksimum bagi kesalahan syariah, seperti khalwat dan mengajar agama tanpa tauliah, kepada 30 tahun penjara, RM100,000 denda, dan 100 sebatan rotan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd.....

      “Apa yang terjadi pada RUU 355? Berapa kali ianya disenaraikan untuk diperdebatkan di sidang Parlimen dan kemudiannya ditangguh?

      “Semuanya hanya sandiwara untuk mengail undi semata. Isu ini akan diperbesar-besarkan, terutama sewaktu pilihan raya amat dekat, agar warga Islam dan Melayu dibuai mimpi sebuah negara Islam yang gemilang di mana Islam ‘dimartabatkan’,” kata Azhar.

      Kamarul mengajukan penolakan Dr Mahathir terhadap undang-undang Islam, khususnya hudud, seperti yang dirakamkan dalam rekod umum, menyebabkan bekas perdana menteri itu tidak lagi layak menjadi perdana menteri pada penggal akan datang.

      Menurut Kamarul, tiada kefahaman Islam yang betul tidak akan membolehkan ikrar “memeliharakan pada setiap masa agama Islam”, petikan daripada ikrar jawatan, yang membolehkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan, merujuk kepada Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.

      Pensyarah itu turut menyorot perhatian pembacanya kepada manifesto PH yang tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam dalam 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam gabungan itu.

      “Sekiranya sudah ada Perkara di dalam Perlembagaan Persekutuan, apakah tidak cukup kalau PH berjanji akan mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan menghormati prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan?” soal Azhar.

      “Tambahan lagi, di manakah hudud di dalam manifesto Umno atau Barisan Nasional, malah PAS sendiri? Di mana RUU 355?”

      Azhar seterusnya menjelaskan Perlembagaan Persekutuan sudah menetapkan ketua-ketua Islam bagi setiap negeri dan Perkara 3(5) pula menyentuh tentang penubuhan sebuah badan atau majlis untuk menasihati Agong mengenai perkara berkenaan agama Islam.

      “Jadi, tugas dan tanggungjawab perdana menteri mengenai hal-ehwal Islam bukan terletak dibahunya sahaja. Ada badan lain yang akan menjalankan tanggungjawab tersebut,” kata peguam itu.

      “Dengan itu, dengan hormatnya saya rasa pendapat tuan profesor mengenai ‘ketidakbetulan’ pegangan Islam Dr Mahathir – kalau pun kita boleh anggap sedemikian – menjadikan beliau bukan pilihan perdana menteri yang sesuai adalah tidak benar dan tidak betul sekiranya kita hayati peruntukan Perlembagaan Persekutuan.”

      Delete
  45. PH MANSUH GST? PUSINGAN U MENANTI!!!!

    JANJI untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) daripada Pakatan Harapan (PH) pasti menarik perhatian rakyat terutamanya pengundi berpendapatan rendah.

    Dalam jelajah ceramah pemimpin PH termasuk Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad pasti menyentuh soal memansuhkan cukai itu.

    Dakwaannya hanya berkisar kepada perkara sama iaitu hasrat mereka memansuhkan cukai itu yang dianggap membebankan rakyat.

    Tetapi sehingga kini, apabila ditanya mengenai kaedah-kaedah bagi merealisasikan hasrat penghapusan GST berkenaan, mereka terus gagal memberi jawapan meyakinkan.

    Sepatutnya, PH menyatakan langkah-langkah konkrit bagaimana kerajaan pentadbirannya nanti dapat menampung kelompongan hasil lebih RM30 bilion akibat pemansuhan GST?

    Sukarkah untuk pemimpin PH menjawab persoalan itu?

    Jika dilihat, jawapan Mahathir setakat ini yang membangkitkan bagaimana beliau membangunkan negara tanpa GST adalah jawapan mudah untuk melepaskan diri.

    Hakikatnya, cabaran ekonomi pada 2018 dan tahun mendatang bukannya seperti 37 tahun lalu sewaktu beliau mula menerajui kerajaan.

    Adakah PH akan terus memberikan tanda tanya mengenai cara mereka menampung kelompangan hasil itu?

    Ternyata ia menjadi misteri bukan sahaja dalam kalangan rakyat malah Bank Dunia juga tertanya-tanya.

    Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos menerusi satu video yang dipetik daripada sebuah portal baru-baru ini berkata, Malaysia juga bakal mengalami kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi jika GST dihapuskan ke­rana kehilangan hasil yang banyak.

    Sehubungan itu, dalam video itu, Faris mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan PH.

    1. Apakah sumber pendapatan lain yang diperlukan untuk ne­gara anda selepas GST dimansuhkan?

    2. Adakah anda i­ngin bergantung ke­pa­da komoditi se­dang­kan harga­nya tidak menentu mengikut pasaran dunia?

    3. Adakah anda ingin mengurangkan portfolio sumber pendapatan di negara ini?

    4. Apakah yang anda ingin berikan kepada rakyat apabila melepaskan GST?

    5. Apakah perkhidmatan, manfaat atau apakah perbelanjaan yang akan anda lupuskan?

    Adakah pemimpin PH telah menjawab kesemua lima persoalan ini?

    ReplyDelete
  46. Janji PH menghapuskan GST dan me­ngembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dianggap sebagai janji po­pulis kerana mereka tidak pernah menerangkan ba­gai­mana untuk menampung kekurang­an ha­sil lebih RM20 bilion akibat langkah tersebut.

    Ini berikutan SST bukanlah mekanis­me cukai yang cekap dan dijangka hanya mampu mengutip kira-kira RM17 bi­lion.

    Jika PH mempunyai perancangan terbaik berhubung sumber pendapatan negara selepas GST dimansuhkan, mereka wajar memaklumkan kepada rakyat.

    Sebaliknya pemimpin PH terutama Mahathir hanya menyatakan beliau mampu mentadbir negara tanpa melaksanakan GST.

    Jika tiada perinciannya, apa yang dikatakan Mahathir mengenai GST tidak ubah seperti ‘tin kosong’.

    Ada pihak yang berpandangan tidak mustahil Mahathir akan membuat pusingan U dengan mengekalkan GST jika berkuasa.

    Mahathir kini dikenali sebagai jaguh pusingan U, sebelum menang bulan, bintang, emas, permata semua boleh dijanjikan kepada rakyat.

    Tetapi apabila berkuasa kelak, belum tentu janji itu ditunaikan kerana ketika janji tersebut dibuat, pemimpin PH dilihat seolah-olah tidak bersungguh-sungguh mahu memansuhkan GST.


    Rakyat kini menantikan penjelasan konkrit dari PH berhubung cadangan mereka memasuhkan GST.

    Jangan nanti, jangan dikatakan mansuh, sebaliknya kadar cukai itu dinaikkan pula apabila PH berkuasa.

    Semua itu tidak mustahil berlaku kerana banyak yang dijanjikan oleh PH hanya ‘indah khabar dari rupa’.

    Itulah sikap bermuka-muka pemimpin PH, janji sebelum menang tidak sama dengan apabila mereka berkuasa kelak.

    Bukan auta, ada rakyat beberapa negeri pimpinan mereka sudah lebih awal terseksa dan apakah itu model contoh terbaik yang boleh diberi jika PH memerintah negara? Apa yang jelas rakyat hanya menunggu pusingan U, kerana ketua mereka adalah raja pusingan U!!!

    ReplyDelete
  47. BATAL ECRL, KESUMAT MAHATHIR PADA ORANG PANTAI TIMUR MEMANG DARI DULU
    DENDAM Mahathir dengan rakyat negeri belah pantai timur sana sebenarnya dah bermula sejak PAS menang di Kelantan tahun 1990 lagi. Geram sangat Mahathir sebab dia dikalahkan seorang tok guru agama yang biasa-biasa dengan bantuan anak raja yang hampir mengalahkannya dalam pemilihan UMNO 1987.

    BN dibawah pimpinan Mahathir kalah SEMUA kerusi DUN dan Parlimen dalam PRU 1990 ditangan Allahyarham Nik Aziz dan Tengku Razaleigh. Malu Mahathir tak tahu nak letak dimana muka. 22 tahun sebagai Perdana Menteri dan menang 5 PRU sepanjang tempoh tersebut, itulah rekod paling mencalarkan Mahathir.

    Maka tak hairanlah kenapa semalam Mahathir umum untuk batal projek ECRL yang mampu mengubah landskap ekonomi wilayah terbabit yang selama ini agak ketinggalan berbanding belah selatan sebab dendam dia tak habis lagi.

    Bukan ECRL ini saja, Mahathir sebelum ini juga tidak memasukkan jajaran lebuhraya PLUS untuk negeri-negeri pantai timur seperti Kelantan/Terengganu (Pahang pun sipi-sipi). Paling kejam sekali ialah memastikan rakyat Kelantan mencari ikhtiar sendiri untuk menyelesaikan masalah air. yang membelenggu negeri itu akibat kegagalan rejim pemerintah PAS.

    Pinjaman mudah RM 600 juta yang konon diluluskan pentadbiran Mahathir pada akhir 90-an untuk Kelantan menyelesaikan masalah air negeri itu juga, rupanya tidak pernah diberikan Mahathir. Umum saja, baginya tak pernah. Lagipun logik tu ada, hujung 90-an adalah ketika kemelesetan ekonomi paling teruk berlaku dalam sejarah negara, mana ada duit Mahathir nak bagi Kelantan loan RM 600 juta.

    Malah ketika Terengganu jatuh ke tangan PAS dalam PRU 1999, Mahathir menukarkan royalti minyak negeri itu kepada wang ehsan. Hanya satu pembayaran royalti berjumlah sekitar RM 400 juta saja yang sempat dinikmati rakyat Terengganu, selepas itu tidak ada lagi.

    Jadi inilah dia Mahathir, dendam, kesumat memang penuh dalam dirinya sejak dulu sehinggalah dia mati. Dia menonjolkan diri sebagai penyelamat demokrasi yang sebenar tapi sebenarnya dia adalah diktator tulen yang akan membalas balik sekiranya pilihan rakyat dalam pilihanraya tidak berpihak kepadanya.

    BN dulu, Pakatan sekarang, semua ni hanya platform Mahathir untuk melempiaskan dendamnya saja.

    ReplyDelete

  48. KL Umno division chief arrested at Jalan Imbi karaoke for drugs

    The Star Online By AUSTIN CAMOENS


    KUALA LUMPUR: An Umno division chief was arrested after he tested positive for drugs following a raid at a karaoke here.

    The man who is the chief of an Umno division in Kuala Lumpur was detained following a raid at a karaoke joint along Jalan Imbi at around 2am here yesterday.


    The joint operations was carried out by police and the Malaysian Anti Corruption Commission after an anonymous tip-off that the outlet had been running without proper licensing.


    Sources said a urine test was conducted on the man which came back positive for methamphetamine (syabu) and amphetamine.


    The source revealed that during the raid 10 people, including two women, were in the karaoke room.


    The division chief was brought to the Dang Wangi police headquarters for further action.


    He was later released on bail and the case is being investigated under Section 15(1)(a) of the Dangerous Drugs Act 1952.



    ReplyDelete
  49. Setakat tuduh hari2 lepas tu nak semua orang paksa terima slogan dan tohmahan itu. sorrylah ini bukan zaman tv3 dibawah madey. Skrg tv3 melawan serangan atas kerajaan, so kenalah tv3 keras menentang mereka kerena mereka sendiri yang memfitnah dulu kerajaan.

    Zaman madey tv3 mmg perkakas menipu. Pemikiran rakyat dikawal melalui tv dan akhbar harian. mana ada paper Sinar, Harakah pun kena banned. Bodoh macai.. cuba nk tutup kejahatan zaman Madey dgn alihkan semua pada Najib.


    GST tu masuk poket Najib ke? Duit BNM hilang 30 billiuun oleh penyangak2 kawan2 Madey kenapakah tak disiasat ketika itu?? Boleh pulak zaman madey duit lesap.. kita jangan tanya jangan cakap.. suruh report polis bla2.. tapi duit 1mdb siasat dan audit dah, laporan pun dah, cuma tak boleh siar sebagai laporan awam shj. ko nak tgk laporan tu ade je kat PAC. Apa kalut sgt.

    Pengarah Kastam kata, SST ialah menghalalkan eknomi bawah tanah..dengan kata lain menghalalkan penyamun dan perompak macam geng Madey terus menipu dan kaya. Rakyat tak dijamin akan senang atau barang turun harga!

    Apa formula barang akan turun harga jika SST di buat semula?? Ekonomi dipegang penyangak, bagaimana boleh turun? cukai tak boleh kutip lepas tu barang akan lebih mahal.. mana lagi bodoh??

    GST telah beri manfaat cukup besar, sangat banyak aliran hasil GST kembali kepada rakyat. Jangan PEKAKAN telinga atau BUTAKAN mata seperti bangsa Bani Israel yang apabila nikmat Allah SWT turun begitu banyak mereka masih mempertikai dan loyar buruk!!

    ReplyDelete
  50. CELAKA KO MADEYY.. Najib beratus kali mulia dari kau MAHADEY PENYANGAK! Asal buat projek untuk rakyat je ko sakit hati. Pantai Timur ketinggalan banyak daris egi infra-awam, zaman kau dulu menjarah merompak hasil bumi negeri2 pantai timur Sabah Sarawak, ko tak buat sesuatu pun untuk majukan infra awam di sebelah sana.

    Betapa bodoh dan bangangnya ko buat bandingan lebih baik naik flight dr keretapi 14 jam. Siapa kata 14 jam? Ini keretapi letrik, hanya ambil masa 6 jam. Lepas tu apakah semua daerah ada airport dan kapal terbang nak turun setiap daerah di sana?

    Bodoh bangang Madey.. ko tak tengok ke setiap hari keretapi komuter sektor lembah kelang dan sektor utara sesak dan ketat dengan penumpang, dan ETS sentiasa sesak dengan booking tiket melampaui 1 minggu.

    Kalau ikut akal dangkal ko madey, buat apa bina keretapi double track ke Padang Besar, flight Alor Setar ke KL 45 minit saja, ETS mau 5-6 jam. Tapi kenapa semua trip penuh hujung minggu sesak tak cukup seat??

    Sebab ko adalah bangsa Kerala Penyangak yang ELIT. Ko tak merasi denyut nadi rakyat seperti Najib rasai. Ko kayakan anak2 bini cucu cicit ko billion2 jadi ko bongkak, tak perlu lagi sedia kemudahan asas yang selesa untuk rakyat. Semoga ko akan tumbang dan takkan dapat menang apa2 kerusi PRU14 nanti wahai Mahathir Celaka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii..pi angkat sampah lah

      Delete
    2. Kah kah kah..Dia la GN, Dia la Kejora dia lah Pejuang Rakyat. Dia lah yg post komen2, pastu dia lah yg mengiyakan komen2 sendiri, tpi nk tipu geng blog Tuan Budin, kononnya nama2 tu ramai. Padahal org yg sama. Hehehehe, org giler cakap sorang2, dan mengiyakan sorang2. WakKangkang dh semakin giler dekat2 PRU ni, sama mcam tuan dia Lanun Bin Perompak tu. Kat luar tunjuk cool dan berani, tpi dlm hati org tahu betapa kecutnya hati dan kecutnya telor. Ooops lupa, tulur dlm gengaman Mak Badak aka QUeen of Botox and nose plastic surgery. FAKE NOSE dan FAKE NEWS yg mana lebih FAKE ! hahahahah

      Delete
    3. Ait that doesn't sounds like Tun M lah. Kejola, biar betul ni, kau sindir2 Najib kot heheheh. Najib la tu, munafiq fasiq, rembat billion2 duit 1MDB, duit miliion2 dlm akaun dikatakan Pak Arab yg beri (derma),Pastu nak cuci dosa2, dian dan si Badak pi buat Haji dan umrah berkali2, terutama bila dekat2 PRU konon depa laki bini lanun ni dah jadi alim dan dah taubat,
      Hati dan undi rakyat hendak dipikat . Taubat apa! TAU BUAT LAGI adalah.( Tau rembat duit, tabur dedak lagi dan shopping pink diamonds blink blink) Hirup ludah, Najib la tu, kan dia bukan saja hirup ludah PAS, malah cium molot lagi dgn Eddy Wang (Hadi Awang).
      Tua ganyut tu Mak Badak, dah tua2 lagi nak berbotox dan berplastic surgery. Hidung nya tu nampak FAKE sgt. MElayu Hancur kerna Perompak Lanun tu la. Ifrit besar tu si Badak, rambut dia besar, agaknya simpan nasi kangkang dan jin belaan bomoh Hindu huhuhu.
      Rakus Harta - itu Najib ,Mak Badak dan kroni2 umnongok dan BN punya kerja

      Delete
    4. it that doesn't sounds like Tun M lah. Kejola, biar betul ni, kau sindir2 Najib kot heheheh. Najib la tu, penyangak besaq,munafiq fasiq, rembat billion2 duit 1MDB, duit miliion2 dlm akaun dikatakan Pak Arab yg beri (derma),Pastu nak cuci dosa2, dian dan si Badak pi buat Haji dan umrah berkali2, terutama bila dekat2 PRU konon depa laki bini lanun ni dah jadi alim dan dah taubat,
      Hati dan undi rakyat hendak dipikat . Taubat apa! TAU BUAT LAGI adalah.( Tau rembat duit, tabur dedak lagi dan shopping pink diamonds blink blink) Hirup ludah, Najib la tu, kan dia bukan saja hirup ludah PAS, malah cium molot lagi dgn Eddy Wang (Hadi Awang).
      Tua ganyut tu Mak Badak, dah tua2 lagi nak berbotox dan berplastic surgery. Hidung nya tu nampak FAKE sgt. MElayu Hancur kerna Perompak Lanun tu la. Ifrit besar tu si Badak, rambut dia besar, agaknya simpan nasi kangkang dan jin belaan bomoh Hindu huhuhu.
      Rakus Harta - itu Najib ,Mak Badak dan kroni2 umnongok dan BN punya kerja

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  51. Jangan Lewatkan Berita" Viral & Gokil Terbaru Terakurat Dan Terpercaya Hanya Di Kakek Gokil
    Yang Juga Menyediakan Game Online Yang Menghasilkan Uang Formula BandarQ

    AduQ
    BandarQ
    Domino99
    Agen BandarQ Terpercaya
    Judi Online
    Game Online
    Sarang BandarQ
    Hack BandarQ
    Bandar66

    Bosen Dengan Link Judi Online Yang Cuma Bisa PHP Anda ?
    Ingin Cari Link Berkualitas Dengan Modal Minimal Hasil Maximal Itu Motto Kami
    Di MarioQQ Kami Berikan Kemenangan Dengan Mudah Dengan Minimal Deposit 10rb Saja Sudah Bisa Bermain
    8 Games Online Terbaik:
    AduQ
    BandarQ
    Domino99
    Poker
    Bandar Poker
    Capsa Susun
    Sakong
    Bandar66

    Langsung Di Pilih Permainan Yang Anda Suka Di MarioQQ Agen BandarQ
    Untuk Kontak Lebih Lanjut Bisa Hubungi :
    BBM(CS Rachel): DC91DE02
    WA(CS Rachel) : +855967975460
    FB : marioqq
    LINE : mari0qq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...