Monday 2 April 2018

MENJEJAKI KEMURNIAN


1. Umum sedia mengetahui prinsip Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menyandang jawatan Perdana Menteri selama 22 tahun. Kaum keluarga, khususnya anak-anak beliau tidak boleh terlibat dalam politik, pegang sebarang jawatan Kerajaan, mahupun mendapat kontrak Kerajaan.

 

2. Apabila ditanya mengapa begitu tegas sekali pendiriannya itu, Tun Mahathir menjelaskan bahawa ia adalah untuk mengelak dari berlaku konflik kepentingan antara keluarganya dan Rakyat. Jika sebagai Perdana Menteri beliau terpaksa memilih antara kedua-dua kepentingan itu, sudah tentu beliau akan memilih untuk mengutamakan kepentingan Rakyat. Maka apa akan jadi kepada keluarganya? Untuk mengelak dari situasi itu timbul sama sekali, maka ahli-ahli keluarga ditegah dari terlibat dengan ketiga-tiga perkara tersebut di atas.

 

3. Begitulah prinsip yang dipegang kuat oleh Tun Mahathir sewaktu menerajui negara.

 

4. Sudah menjadi sikap manusia (yang mungkin nipis imannya) akan luntur semangat juang jika kaum keluarganya terancam akibat dari perjuangannya itu. Kalaupun seseorang itu bersemangat untuk melawan kebathilan, semangat itu mungkin akan menjadi lemah jika pihak yang dilawannya itu mengugut untuk melakukan sesuatu terhadap anak-anak si-pejuang. Begitulah naluri manusia; jika kepentingan keluarga terancam, yang hak juga boleh dikorban.

 

5. Dalam konteks zaman sekarang, sudah menjadi pengetahuan umum bahawa Dato’ Seri Najib Tun Razak, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan konco-konco mereka terpalit dengan skandal yang memberi kesan yang teramat buruk kepada negara.

 

6. Saya dimaklumkan bahawa terdapat beberapa tokoh politik dan pegawai tinggi Kerajaan (yang masih berkhidmat dan juga yang telah bersara) yang sanggup tampil ke hadapan untuk membongkar penyelewengan yang dilakukan oleh pihak Najib. Namun apabila menerima ugutan bahawa kepentingan anak-anak mereka yang mungkin berniaga atau bekerja dengan Kerajaan akan terjejas teruk akibat tindakan menentang Najib, maka mereka pun patah semangat dan membatalkan hasrat itu. Ada yang diugut akan dibatalkan kontrak, dituntut bayaran cukai pendapatan tambahan, dipindah tempat perkhidmatan ke negeri-negeri yang jauh dari keluarga, dan macam-macam lagi.

 

7. Itulah antara ancaman yang menyebabkan tokoh-tokoh tersebut menarik diri dari barisan hadapan dalam perjuangan bagi menegakkan keadilan. Begitulah sikap manusia yang walaupun memahami kemelut yang negara sedang hadapi, namun tidak sanggup untuk ​ketepikan kepentingan keluarga demi kepentingan negara. Kita doakan agar Allah SWT memberi keberanian kepada mereka untuk menegakkan kebenaran.

 

8. Namun, bagi Tun Dr Mahathir Mohamad, tiada perkara yang lebih penting dari kesejahteraan negara. Legasinya sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, sanjungan di kalangan Rakyat terhadap kejayaannya memimpin negara, malah kedudukan saya sendiri sebagai Menteri Besar Kedah; kesemuanya sanggup dikorbankan semata-mata untuk negara.

 

9. Walaupun jelas beliau pada awalnya tidak bersetuju dengan beberapa keputusan Najib Razak, dan kemudiannya terus menolak kepimpinan Najib apabila bukti-bukti penyelewengan mulai terdedah, tidak sekalipun beliau beri pertimbangan kepada kepentingan keluarga mengatasi kepentingan negara. Ini termasuk kemungkinan saya kehilangan jawatan sebagai Menteri Besar.

 

10. Kalau biasanya seorang Ayah akan terkesan juga jika tindak-tanduk dirinya akan menjejas kepentingan kaum keluarga walaupun dia berada di pihak yang benar sekalipun, bagi Tun Mahathir pegangan kepada kebenaran itu mengatasi segalanya. Kalaupun ada sesiapa yang “menasihati” Tun Mahathir untuk menghentikan kritikannya terhadap Najib demi jawatan saya sebagai Meteri Besar, “nasihat” itu langsung tidak diendahkannya.

 

11. Walaupun begitu, mungkin atas sebab saya sendiri juga dibesarkan dengan prinsip-prinsip hidup yang sama, maka saya langsung tidak terkejut, jauh sekali kecewa dengan pendirian Ayahanda Tun. Malah saya juga mengambil pendirian tidak bimbang akan risiko kehilangan jawatan tertinggi di Negeri Kedah demi kebenaran dan kesejahteraan Rakyat. Maka apabila saya dipaksa melepaskan jawatan Menteri Besar, saya lakukan tanpa ragu-ragu kerana saya juga berpegang kepada hakikat bahawa jawatan di dunia ini hanya sementara. Allah SWT boleh mengangkat kita ke satu darjat yang tinggi, Allah jua boleh menurunkan kita pada bila-bila masa.

 

12. Rakyat tentunya faham bahawa Najib akan cuba lakukan apajua untuk mempertahankan kedudukannya sebagai Perdana Menteri. Skandal demi skandal yang melibatkannya cuba ditutup dengan habuan bersiri yang ditaburkan kepada Rakyat bagi mengaburi penglihatan mereka. Sepertimana tentunya Tun Mahathir percaya, saya juga sangat percaya bahawa Rakyat tidak akan terpedaya dengan taktik kotor Najib itu.

 

13. Di sebalik setiap cabaran yang negara terpaksa harungi ketika ini, wujud suatu keyakinan bahawa Rakyat akan membuat keputusan yang murni walaupun ditawar pelbagai habuan oleh Kerajaan Najib. Kepercayaan bahawa Rakyat juga seperti Tun Mahathir berazam untuk menjejaki kemurnian demi negara yang sama-sama kita cintai ini mendorong Tun untuk ketepikan perkara-perkara lain yang boleh mengalih perhatian dari perjuangan murni ini.

 

14. Setentunya Malaysia mempunyai potensi yang sangat baik untuk menjadi negara yang memberikan kesejahteraan hakiki kepada seluruh warganya. Walaupun Najib sudah menghancurkan segala kemajuan yang telah dicapai oleh negara sebelum kepimpinannya, namun negara masih boleh diselamatkan dari terjerumus kedalam kancah rasuah dan kegagalan. Yang diperlukan ialah suatu kesedaran yang tinggi di kalangan Rakyat bahawa perubahan drastik perlu dilakukan menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 yang bakal berlangsung nanti. 


15. Hanya dengan memenangkan Pakatan Harapan bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Parti Warisan Sabah boleh kita saksikan Malaysia benar-benar mencapai kemurnian yang diidam-idamkan, in shaa Allah.

 

16. Sempena Pilihanraya Umum yang bakal menjelang, saya mendoakan seluruh Rakyat Malaysia akan berjaya menjejaki kemurnian agar masa depan anak cucu kita kembali terjamin. Kepada seluruh warga pengundi, saya ucapkan selamat melaksanakan tanggungjawab dalam menentukan Malaysia terselamat dari kehancuran sekiranya rasuah dan penyelewengan terus menjadi budaya akibat contoh buruk yang ditunjukkan oleh Najib. Sama-samalah kita berjuang untuk menjejaki kemurnian demi negara tercinta ini.


Mukhriz Mahathir

Timbalan Presiden PPBM

2 April 2018.

176 comments:

  1. KAPITAL KRONISMA” KEMBALI JIKA MAHATHIR JADI PERDANA MENTERI
    Selama Dr Mahathir Mohamad memerintah, amat jarang sesuatu yang di berinya kepada rakyat itu percuma. Sentiasa ada sahaja yang di jerut dari rakyat melalui wang negara.

    Jika Mahathir membina lebuhraya menggunakan wang rakyat, kemudian dia akan kutip kembali melalui tol yang mahal dari rakyat dan di kutip oleh syarikat lain yang mewakili kroninya.

    Cuba perhatikan cara Mahathir permainkan rakyat, PROTON misalnya, konon di bina demi negara dan rakyat, namun secara sulit tiba ia menjadi milik peribadi kroninya Syed Mokhtar AlBukhari.

    Akibat rugi sentiasa, maka kerajaan tidak boleh lagi bantu tanggung gaji kakitangan PROTON setelah memberi RM13 bilion dan RM1.2 bilion untuk membayar vendornya.

    Namun, apabila Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak cuba membantu PROTON dengan mencari ‘pasangan hidup’ dari China, tiba tiba PROTON bertukar wajah konon menjadi milik rakyat pula setalah sekian lama menjadi milik Syed Moktar.

    Begitulah liciknya Mahathir.

    Sebenarnya PROTON sudah lebih 30 tahun tidak mendapat pasangan hidup kerana Mahathir dan kroninya ada kepentingan.

    Mahathir takut pasangan baru tidak setuju beberapa terma yang hanya untungkan kroni Tun sahaja. Itu sebab PROTON tidak ada pasangan.

    PROTON boleh di kira gagal di bawah Mahathir.

    Antara kemarahan Mahathir terhadap Najib adalah kerana telah menghapuskan penguasaan kroninya terhadap ekonomi negara.

    Najib percaya negara ini milik rakyat dan bukan milik pihak tertentu.

    Najib berkongsi kekayaan negara kepada semua rakyat tidak seperti amalan Kapital kronisme Mahathir, kekayaan tertumpu kepada segolongan kartel dan individu.

    ‘Crony capitalism is too high a price to pay for development’, says PM Najib, 23.Jan, 2018.

    Bermakna amalan kekayaan negara tidak lagi di kongsi oleh golongan tertentu sahaja.

    Rakyat sebagai pemegang saham negara harus menikmatinya bersama.

    Amalan yang pernah di lakukan oleh Mahathir di mana puak tertentu sahaja yang mengaut kekayaan negara sudah ditamatkan oleh Najib.

    Lebih malang ketika amalan Kapital Kronisme Mahathir berleluasa, mereka yang menikmatinya tidak perlu susah payah berpolitik.

    Mereka mendapati kekayaan hanya sebab ada hubungan rapat dengan Mahathir sahaja.

    Tanpa perlu melalui susah payah berparti, malah tanpa perlu menjadi ahli parti mereka pula yang kaya raya.

    Amalan kronisme Mahathir amat merbahaya kepada negara.

    Di waktu ini, Mahathir sedang berkempen mati matian menggunakan nama Najib.

    Mahathir sentiasa sebut nama Najib kerana mahu tumpuan di beri kepada Najib.

    Inilah orang putih kata “make others look bad to make oneself look good”

    Mahathir tidak mampu membawa jenama “Mahathir” di dalam kempen berjumpa rakyat, kerana nama “Mahathir” sinonim dengan kronisma, bailout, wang FOREX RM30 bilion lesap, pembunuhan Memali, kerugian PROTON, MAS, PERWAJA dan kematian Auditor Abd Jalil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua bahagian umno kena tangkap positif dadah...kihkihkih

      Delete
    2. Cekik rasuah, cekik dadah, asal bende haram semua depa cekik.. biasalah hamno ..huhuhu

      Kejora cekik apa... telo najib .. huhuhu

      Delete
    3. Dalam keadaan lalok dia pun berteriak Hidup UMNO, Hidup Melayu.... Wa cakap lu.

      Delete
    4. Kojola telur kecut tu? Mcm biasalah dia hisap rokok john dgn teloq2 john sekali

      Delete
    5. "Begitulah prinsip yang dipegang kuat oleh Tun Mahathir sewaktu menerajui negara," kata Mukhriz.

      Bos Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Gen Najib dll mana ada perinsip.

      "Mencuri, merompak, melanun," kata Tun M. Seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit. DoJ kata "misapproprition of 1MDB funds and money laundering".

      Salleh Keruak kta boleh tibai 1MDB - sebutkan DoJ, kata dia. Satu lesen yng amat berguna bila Fake News law mula berkuatkuasa.

      Delete
    6. laporan itu tidak mendedahkan dokumen-dokumen penting berkaitan dengan penghakiman persetujuan di antara kerajaan negeri dan 2 syarikat berkenaan, iaitu LBCN Sdn Bhd dan Mujur Zaman Sdn Bhd, pada Mei 2016 yang menjadi asas kepada bagaimana isu ini terbongkar.

      “Sepatutnya dokumen-dokumen seperti perjanjian penyelesaian dan perjanjian penyelesaian tambahan didedahkan agar rakyat tahu kebenaran sepenuhnya. Mengapa sehingga kini dokumen-dokumen tersebut tidak didedahkan?” katanya di Facebook.

      Khalid berkata memang benar terdapat 3 plot tanah iaitu Alam Perdana, Alam Mutiara dan Alam Utama tetapi apa yang tidak disebut adalah tanah 2,200 ekar yang dikatakan milik swasta tersebut, yang dikenali sebagai Alam Mutiara dan Alam Utama, terlibat dalam penghakiman persetujuan yang dimeterai di antara kerajaan negeri dan LBCN dan Mujur Zaman.

      “Keduanya, tanah 2,200 ekar inilah yang disenaraikan secara khusus dan jelas di dalam penghakiman persetujuan yang mana kerajaan negeri bersetuju akan melepaskan segala tuntutan ke atas tanah-tanah tersebut yang telah diambil melalui proses pengambilan tanah yang saya lakukan ketika menjadi menteri besar.

      “Proses pengambilan tanah telah dibuat atas dasar kepentingan awam ditambah pula dengan kegagalan LBCN dan Mujur Zaman untuk mematuhi syarat-syarat pemberimilikan serta kegagalan untuk memulakan dan menyiapkan pembangunan di tanah tersebut.

      “Dengan menandatangani penghakiman persetujuan tersebut, kerajaan telah memberi persetujuan untuk melepaskan serta menggugurkan semua tuntutan terhadap tanah 2,200 ekar tersebut dan menyerahkan semula kepada LBCN dan Mujur Zaman,” katanya.

      Beri jaminan?

      Beliau berkata jika benar kerajaan negeri tiada kena mengena dengan tanah 2,200 ekar, bagaimana ia boleh memberi persetujuan untuk menggugurkan semua tuntutan dan menarik balik semua notis pengambilalihan yang dikeluarkan melalui Akta Pengambilan Tanah.

      Demikian itu, apabila kini tanah-tanah itu telah dibeli oleh sebuah syarikat swasta, adakah mungkin syarikat swasta berani mengambil risiko membeli tanah yang terlibat dalam tuntutan undang-undang pengambilan oleh kerajaan negeri.



      “Jika jawapannya tidak, rakyat pasti akan bertanya lagi, adakah mungkin satu jaminan telah diberikan oleh kerajaan negeri untuk membatalkan pengambilan?

      “Jika jawapannya ya, maka boleh dirumuskan kerajaan negeri sememangnya terlibat samada secara langsung atau tidak langsung dalam perbincangan dan/atau penjualan tanah 2,200 ekar tersebut,” katanya.

      Pampasan

      Dalam pada itu, Khalid mempersoalkan adakah kerajaan negeri memainkan peranan dalam memastikan transaksi jual beli tanah 2,200 ekar tersebut dimuktamadkan dengan memberi jaminan kelulusan pelan pembangunan serta menjamin nilai pembangunan kasar (GDV) sebelum persetujuan penghakiman dibuat.

      Beliau juga mempersoalkan adakah benar kerajaan negeri mendapat 1,000 ekar tanah Alam Perdana tanpa perlu membayar walau 1 sen.

      “Saya telah merampas tanah lebih Alam Perdana seluas 1,000 ekar dan mendaftarnya atas nama Menteri Besar (Selangor) Inc (MBI). Apabila kerajaan membuat keputusan untuk menggugurkan tuntutan terhadap tanah seluar 2,200 ekar, ini bermakna kerajaan negeri telah melepaskan tanah 2,200 ekar tanah untuk memiliki 1,000 ekar tanah sahaja yang telah pun saya perolehi terdahulu?

      “Kononnya pampasan bagi rampasan dan pengambilan tanah seluas 3,200 ekar tanah akan mencecah RM4.4 bilion. Benarkah? Jika diamati kenyataan akhbar sebelum ini yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar serta peguam Sivarasa Rasiah yang mewakili peneroka-peneroka, kerajaan negeri dikatakan terpaksa bersetuju dengan penyelesaian luar mahkamah kerana jika tidak berhadapan dengan nilai pampasan mencecah RM1.4 bilion.

      “Jadi, mana pula datang lagi RM3 bilion yang dikatakan oleh Azmin,” katanya, merujuk kepada Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.

      Lebih baik swasta setuju

      Delete
    7. Lebih baik swasta setuju

      Beliau berkata jika benar pampasan bagi 1,000 ekar yang telah terdapat pembangunan dan prasarana dianggarkan RM860 juta, maka 2,200 ekar tanah yang belum dibangunkan tidak mungkin mencecah lebih RM3 bilion hingga menjadikan jumlah pampasan RM4.4 bilion.

      Katanya, nilai RM860 juta tersebut masih belum muktamad kerana beliau telah meminta peguam mencabarnya di mahkamah bagi mendapatkan taksiran yang lebih munasabah kerana tanah tersebut masih dalam kategori pertanian.

      “Jika pun benar pampasan bagi 1,000 ekar adalah RM860 juta, maka jika dicongak ratio yang sama maka 3,200 ekar adalah RM2.75 bilion. Jadi dari mana pula nilai pampasan RM4.4 bilion yang dinyatakan oleh Azmin.

      “Apa-apapun, katalah benar pampasan mencecah RM2.7 bilion atau mungkin RM4.4 bllion; persoalannya, mengapa LBCN dan Mujur Zaman menjual tanah 2,200 ekar pada harga RM1.18 bilion dan sanggup pula melepaskan 1,000 ekar kepada kerajaan negeri?

      “Tidakkah lebih baik mereka setuju sahaja dengan perampasan dan pengambilan dengan bertegas mempertahankan tuntutan pampasan dan pengambilan tanah-tanah tersebut,” katanya.

      Tunduk kepada pemaju

      Selain itu, Khalid juga membangkitkan, tidakkah terdapatnya satu keadaan yang memeranjatkan apabila kerajaan negeri dikatakan takut dengan risiko membayar RM1.4 bilion.

      Beliau berkata, tetapi tiba-tiba pemaju yang membeli tanah 2,200 ekar tersebut dengan bangga mengumumkan mereka akan memajukan tanah 2,200 ekar yang berjaya dibeli dengan harga RM1.18 bilion (RM12 sekaki persegi) dengan nilai kasar pembangunan (GDV) berniai RM15 bilion.

      “Pengumunan pemaju ini dilakukan seawal September 2015 – yakni jauh lebih awal dari penghakiman persetujuan yang kerajaan negeri meterai iaitu pada Mei 2016.

      “Bukankah kerajaan negeri mempunyai kemahiran pihak berkuasa tempatan serta beberapa jabatan yang lain seperti Jabatan Perancang Bandar dan Jabatan Penilaian yang terlibat dalam meluluskan pelan pembangunan, jumlah densiti dan akhirnya penentuan terhadap nilai GDV sesuatu projek pembangunan?

      “Mana mungkin kerajaan negeri tidak berkeupayaan membuat penilaian tepat terhadap nilai hartanah sehinggakan Azmin berhujah kononnya jika kerajaaan negeri meneruskan semua tindakan yang telah dimulakan oleh saya; merampas dan mengambilalih tanah-tanah maka kantung perbendaharaan akan kempis dan berisiko,” katanya.

      Khalid berkata banyak persoalan timbul kerana tidak mungkin sebagai kerajaan boleh tunduk kepada asakan pemaju “gagal dan culas” seperti LBCN dan Mujur Zaman.

      Beliau berkata, jika pun benar terdapat lebih 30 tuntutan mahkamah, tanggungjawab kerajaan adalah mempertahankan hak dan tanah rakyat apatah lagi ketika berdepan dengan pemaju culas.

      “Perkembangan isu tanah Ijok dari masa kerajaan negeri menandatangani penghakiman persetujuan, melepaskan hak tuntutan kepada 2,200 ekar dan yang akhirnya dijual kepada pemaju di bawah nilai sebenar, serta kelulusan pembangunan bernilai RM15 bilion; bersama-sama dengan soalan-soalan yang masih belum dijawab memberi persepsi bahawa ‘keuntungan’ yang dikatakan berpihak peneroka-peneroka dan kerajaan negeri juga berpihak kepada LBCN dan Mujur Zaman, dan pemaju berwibawa.

      “Hakikatnya rakyat menuntut menteri besar dan kerajaan negeri untuk mendedahkan semua kronologi peristiwa dan dokumen-dokumen berkaitan termasuk dokumen-dokumen antara pemaju-pemaju dan supaya rakyat dapat menilai dengan sendiri kebenaran sepenuhnya, tiada lain melainkan yang benar belaka,” katanya.

      Delete
  2. Maka jalan pintas yang Mahathir gunakan adalah mengadap rakyat bercerita berkenaan Najib Tun Razak.

    Mahathir mahu rakyat jatuhkan Najib dengan kisah tidak berbuktinya.

    Lagu 1MDB jadi slogan Mahathir.

    Rakyat harus ingat jika satu skandal rekaan Mahathir iaitu 1MDB maka rakyat harus menolak Najib, maka 10 skandal berkait Mahathir adalah alasan lebih kukuh menolak Mahathir.

    Selain skandal Mahathir sendiri, Mahathir juga melindungi skandal dan rasauah DAP.

    Apakah kes rasuah Lim Guan Eng pada rasuah banglo dan terowong bukan cukup syarat menolak Mahathir dan DAP?

    Dan apa alasan untuk tidak menolak Azmin dan PKR pada skandal Ijok? Juga skandal air?

    Jadi rakyat harus tanya, mahukah berulang kapital kronisma Mahathir sekali lagi?

    Hanya sebab isu rekaan Mahathir sudah cukup kuatkah alasan menolak Najib? Bagaimana boleh terima Mahathir di mana skandal mega terlindung hanya sebab terjadi di zaman silam maklumat tertutup dan terhad?

    Bagaimana pula boleh menerima DAP dengan skandal terowong, penipuan CEC, rasuah banglo dan dana Yahudi?

    Itu pun di rencana pemberi maklumat rasuah DAP Selangor, Teoh Beng Hock di tolak keluar tingkap, jika tidak terlondeh rasuah DAP tahap mega.

    Maka, jangan beri Mahathir peluang serah harta negara kepada kroninya semula.

    Halanglah orang kaya Mahathir melapah harta negara.

    Hentikan kembali amalan “kapital Kronisma” Mahathir.

    Dakwaan Mahathir terhadap Najib hanya rekaaan sahaja, jika ada pun bukan penyelewengan tetapi kesilapan keputusan korperat sahaja seperti PROTON silap, Perwaja silap dan syarikat anak Mahathir sendiri silap hingga terpaksa guna wang PETRONAS untuk bailout.

    Maka jangan beri Mahathir peluang berkuasa semula kerana ada khabaran antara kroni sudah ada yang akan muflis walaupun di beri lesen eksklusif sedut wang rakyat melalui perniagaan penyiaran bernilai berbillion.

    Apakah kita hendak tolak pemimpin dengan kisah dongeng bawakan Mahathir dan mengganti dengan yang lebih teruk iaitu Mahathir sendiri?

    Jangan sahaja dengar apa Mahathir cerita, lihat juga Mahathir itu sebagai pembawa cerita, seorang fasik membawa kabaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Najib Di Tibai Robert Kuok - SOSCILI
      https://soscili.my/apa-sebab-robert-kuok-tinggalkan-negara/

      Mar 1, 2018 - Ceritanya macam ni – kerajaan bawah pimpinan Najib Razak menekan Robert Kuok supaya menjual perniagaannya kepada FELDA. Cerita tu berakhir bila Robert Kuok sendiri balas dendam dengan menghentikan perjanjian perdagangan minyak sawit antara Najib dan China.

      Komen aku: Memang Cina ungrateful ingrate tuh (tak terima kasih di beri monopoly gula begitu lama hingga jadi jutawan dan bilionwan) ada pengaruh di China, dia kata di Kajang dia "twin footed, satu di China.

      Aku nak tunggu dia di tarik kaki nya sebelah dek China, sebelah dek Mlysia, terkengkang hingga pecah kelengkang nya.

      Delete
    2. di bawah ini





      ada






      30 post bodooooooo


      oleh



      P E J U A N G P E L I R K A T






      Mohon semua skroll






      sampai ke post 30






      pejuang pelir-kat baru ker dapat dedak di perdana rumah panglima bogus







      skroll ye





      skrolll



      jgn baca post





      pejuang pelir-kat

      Delete
  3. Replies
    1. Ameen ameen ameen..
      Salute u Dato'Seri Mukhriz

      Delete
  4. MAT SABU : DARI ‘KEPALA PEROMPAK’ BERTUKAR MENJADI PASANGAN KEKASIH…
    SEMAKIN kita menghampiri tarikh PRU14 ini, gelagat Presiden Parti Amanah Negara (PAN) Mohamad Sabu semakin berubah wajah. Jika dahulu Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu itu adalah musuh paling dibenci oleh Dr Mahathir Mohamad, sekarang tidak lagi.

    Sehinggakan mereka berdua boleh bermesra-mesraan di atas satu pentas yang sama ketika berceramah di Kedah dan Perlis pada 31 Mac dan 1 April 2018.
    Ramai yang melihat aksi-aksi ‘manja’ ini sambil senyum dan ketawa sinis. Mana tidaknya, Mat Sabu yang membahasakan dirinya sebagai ‘Abang Mat’ bukanlah ahli politik yang sekadar duduk diam jika ada isu melibatkan bekas Perdana Menteri itu.

    Ternyiang-nyiang lagi ketika Mat Sabu berceramah di seluruh negara semasa dia masih di dalam PAS, Mat Sabu tidak henti-henti melabelkan Dr Mahathir sebagai ‘Kepala Perompak Negara’ dan bermacam lagi tohmahan yang disebutnya.

    Bukan itu sahaja, label ‘Al Juburi’ yang telah lekat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim juga adalah hasil ciptaan Mat Sabu sendiri ketika berceramah menentang Anwar dahulu.
    Namun semua itu hanya tinggal kenangan apabila Mat Sabu lebih sanggup ‘menjilat ludahnya’ sendiri dengan kembali beramah mesra dan berintim-intiman dengan Dr Mahathir dan Anwar.

    Sebagai seorang ‘macai’ kepada Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP), Mat Sabu terkenal sebagai seorang pemimpin politik yang tidak mahir berhujah secara fakta, sebaliknya dia hanya menggunakan kepakaran suka berseloroh dan lawak jenaka di dalam setiap siri ceramahnya. Inilah kekuatan Mat Sabu sebenar.

    Mereka yang mengikuti perkembangan politik era 90-an, mana mungkin boleh lupa ayat ini:

    “Aku dah kata, kalau nak cuci tong ‘taik’, bukan cuci dari dalam, kena cuci dari luar,” kata Mat Sabu.

    Hari ini, bukan sahaja Anwar tetapi Mat Sabu sendiri sama-sama menjulang ‘Dr. Mahathir’ sebagai calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP.

    Inilah politik ‘macai’ DAP yang sedang diamalkan oleh Mat Sabu dalam PAN. Apa nak dihairankan kepada parti pembangkang lagi, jika mereka sendiri sanggup menggadaikan prinsip lama demi semata-mata mahu mengejar agenda jahat bersifat peribadi dan kekayaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tak berani nak saman WSJ, NYT dll hingga sekarang. Takut bnyak lagi tahi keluar di mahkamah kalau saman depa.

      Najib's lawyers overseas, looking at legal avenues to sue WSJ ...
      www.todayonline.com/world/.../najibs-lawyers-overseas-looking-legal-avenues-sue-wsj?...
      Jul 27, 2015 - KUALA LUMPUR — All possibilities are being explored to file a defamation suit against The Wall Street Journal (WSJ), which has stood by its report that billions of ringgit went to the personal bank accounts of Prime Minister Najib Razak, his lawyer Mr Wan Azmir Wan Majid said. “We are seeking an ...

      Delete
  5. TULISAN TERBARU TUN SAHKAN ISLAM TUN MEMANG TIDAK BETUL
    SURAT TERBUKA BUAT TUN DR MAHATHIR =Dr Kamarul Yusuf ( UUM)
    Ke hadapan Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir,

    Membaca tulisan terbaru Tun bertajuk “Islam Saya” yang menjawab tulisan saya bertajuk “Pemikiran Islam Yang Tidak Betul Sebab Terbesar Tun Dr Mahathir Tidak Layak Jadi Perdana Menteri” mengesahkan lagi betapa tidak betulnya pemikiran Islam Tun.

    Untuk makluman Tun, soal pemikiran Islam tidak betul Tun yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Almarhum Datuk Dr Harun Din malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Tun.

    Memang betul al-Qur’an menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Qur’an larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi mengguna akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

    Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui tetapi, seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie, “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

    Tun sendiri pernah menyebut, di dalam ucapan Tun di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Qur’an atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

    Di dalam ucapan Tun yang tidak diketahui siapa penulisnya ini Tun mengakui bahawa ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi dari ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Qur’an atau Hadith maka akal tidak boleh diguna.

    Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

    Masalah Tun ialah Tun suka mempertikaikan, dengan mengguna akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Qur’an atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut, pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Qur’an”.

    Bukan setakat Tun sahaja, malah anak Tun sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina, juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 bahawa kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Qur’an”.

    Jika Tun dan Datuk Paduka Marina membaca al-Qur’an dengan betul maka sudah pasti akan didapati bahawa istilah “hudud” terdapat dalam al-Qur’an, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

    Jika al-Qur’an dibaca dengan betul maka sudah pasti akan didapati bahawa hukum hudud terdapat dalam al-Qur’an, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).

    Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 bahawa “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

    Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum AMANAH, Abdul Ghani Samsudin, yang menyebut, pada 3 Januari 2013, bahawa kenyataan Tun bersabit “hudud tiada dalam al-Qur’an” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

    Masalah Tun ialah Tun mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini di mana, di dalam ucapan Tun di Al-Azhar University pada 10 Mei 1998, Tun menyebut kononnya “hanya jika ucapan dua kalimah syahadah ditolak barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

    Tun juga nyata tidak mampu memahami perkara asas di dalam Islam dengan menyebut “Hadis Nabi termasuk dalam bahagian sunnah dalam Islam. Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Dah kena tibai bagi nak mapo baru pindah milik semula tanah Felda itu ke Felda. Di sana sini korang "mencuri, menyamun, melanun", termasuk 1MDB, kata Tun M -

      BN tak boleh ambil ringan skandal tanah Felda, kata penganalisis ...
      http://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/29797/

      Dec 28, 2017 - BARISAN Nasional (BN) digesa agar tidak memandang ringan kontroversi terkini dihadapi Felda

      Delete
  6. Tun juga nyata tidak mampu memahami perkara asas di dalam Islam dengan menyebut “Hadis Nabi termasuk dalam bahagian sunnah dalam Islam. Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa.”

    Malah, perkara yang sama turut pernah Tun nyatakan pada 26 Februari 2014 di mana Tun menyebut: “Ada gesaan bahawa yang sunnat itu wajib dan mesti diterima dan diamalkan… Hadis adalah sunnah Nabi. Saya ingin tahu sama ada hadis wajib dan mesti diterima.”

    Sedih sekali melihat Tun tidak tahu membezakan antara “Sunat” sebagai salah satu daripada hukum syarak taklifi yang lima dengan “Sunnah” yang menjadi sumber syariat yang paling utama selepas al-Qur’an yang jika ditolak boleh menyebabkan seseorang itu murtad.

    Masalah Tun juga ialah Tun suka mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum sedangkan aliran pemikiran liberal ini telah diputuskan sebagai sesat dan menyeleweng daripada Syariat Islam oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 25-27 Julai 2006.

    Hakikat bahawa Tun tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuan Tun pada 23 Januari 2018 bahawa “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi dari ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

    Jika Tun memahami Islam sudah tentu Tun tidak akan mengakui bahawa banyak dari ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukan Tun dan sudah tentu Tun tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”.

    Tun juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana Tun menyebut, pada 6 Februari lalu, “bukan kita nak ambik semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

    Ia juga berbeza dari kehendak majoriti umat Islam, yang tertera di dalam kenyataan Almarhum Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

    Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti oleh Pengerusi KANUN AMANAH, Mohamed Hanipa Maidin, yang menulis pada 12 Jun 2007 bahawa Perkara 11 ini adalah merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

    Malah Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib [2008], Fathul Bari Mat Jahya & Anor [2012] dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor [2015] juga telah memutuskan bahawa perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

    Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah maka Tun tegar menghalang perlaksanaan syariat Islam sedangkan dapatan kajiselidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

    Begitu juga dengan dapatan kajiselidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan Timbalan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, yang menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

    Baik bila Tun mengakui bahawa “kuasa memelihara pada setiap masa Agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong” tetapi penegasan Tun bahawa “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataan Tun sebelum ini.

    Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Tun sendiri menegaskan: “Ianya benar bahawa Agong dan Raja-Raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna bahawa mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan Kerajaan.”

    Penegasan Tun bahawa “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Tun menyebabkan Tun sangat tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri.

    Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” yang dilafazkan oleh Yang di-Pertuan Agong sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu bodoh lah Rasulullah baca dan tulis pun tak bolih,Apa lagi penegembala kambing,So u memeng malaun nak bagi tahu orang yang ada akal tak leh fikir ke? Kenapa ada ayat dalam Quran tak sama yang mengetahui dengan yang tak mengetahui.Bodoh lah awak memeng sintok , terlalu banyak ayat suruh manusia berfikir. Lagi pun mana yu pakai ayat Qyran atau hadis yang mana ada kala nya manusia akan kata ini hadis palsu kalau tak ikut penyesuaian janggut. So jangan jadi bodoh, kalau taj guna akal , lu hantar anak yu ke sekolah tahfiz dan lu janagn soal kalau anak awak kene suntut.Bodoh , zaman ini lu tak payah hidup, duduk dalam hutan okay.

      Delete
  7. Kenyataan Tun bahawa “dalam al-Qur’an jika hukum sebat hendak dikenakan tentukan dahulu kesalahan” tidak tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataan Tun pada 19 Februari 2017 bahawa hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

    Kenyataan Tun mengenai hukum sebat ini malah diakui oleh Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, menunjukkan Tun mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata, pada 23 Februari 2017, bahawa ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

    Kenyataan Tun bahawa “Perdana Menteri diberi ramai penasihat, diantaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun Tun menjadi Perdana Menteri pun mereka gagal mengubah pemikiran Islam Tun.

    Saya hairan ke mana perginya ulama’ di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM tetapi juga ulama’ di dalam AMANAH dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga langsung tidak berani menegur Tun di dalam soal ini.

    Jika sewaktu Tun masih belum menjadi Perdana Menteri pun para ulama’ di sekeliling Tun di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur Tun di dalam soal ini, usah diharaplah mereka akan berani menegur Tun jika Tun menjadi Perdana Menteri nanti.

    Kenyataan Tun bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Tun tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib lebih betul dan beliau lebih layak jadi Perdana Menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Tun.

    Saya tidak faham mengapa Tun terlalu defensif bila kelayakan Tun untuk menjadi Perdana Menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakan Tun dengan Datuk Seri Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

    Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Datuk Seri Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Tun didakwa lakukan oleh para agamawan.

    Bila Tun tidak mengulas mengenai Manifesto Pakatan Harapan langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada lima terasnya, 60 janjinya dan lima iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

    Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

    Prof Dr Kamarul Yusuf ( UUM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Art Harun jawab hujah Dr M tak layak kerana pemikiran agama

      PETALING JAYA: Seorang peguam hari ini berkata pemikiran agama Tun Dr Mahathir Mohamad tidak timbul dalam soal kelayakan seorang perdana menteri kerana hal ehwal Islam sudah diatur oleh sistem negara.

      Azhar Harun merujuk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan keberadaan badan-badan bertanggungjawab, serta ketiadaan “hudud” dan “RUU 355”, dalam manifesto parti memerintah untuk mematahkan hujah pensyarah sains politik, Kamarul Zaman Yusoff.

      Penganalisis terkenal itu di Facebook semalam menegaskan soal usia Dr Mahathir, 93, bukan penentu kemampuan untuk menjadi perdana menteri, tetapi pemikiran Islam yang tidak betul “sebab terbesar” beliau tidak layak.

      Azhar memulakan catatannya di Facebook dengan berkata polemik membandingkan keislaman ahli-ahli politik sebenarnya tidak membawa ke mana-mana.

      “Tulisan tuan profesor menyatakan Dr Mahathir anti-hudud…Kalau Umno dan PAS betul-betul inginkan hudud, mengapa tidak diperkenalkan hudud setelah lebih 60 tahun kita merdeka, sedangkan Umno mengepalai sistem perundungan sejak 1957 lagi?

      “Kenapa sekarang dipersalahkan DAP, Pakatan Harapan (PH) dan pembangkang? Apakah mereka ini yang mempunyai majoriti di Parlimen selama ini? Atau, apakah hudud sebenarnya soal yang amat sukar dari segi peruntukan Perlembagaan sehinggakan perlaksanaannya tidak dapat dilakukan dengan senang-lenang dan selamba?”

      Beliau berpandangan soal hudud ini “cuma modal politik hambar” yang dipergunakan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab dan ketandusan idea dan isu untuk mengail undi.

      “Mereka, termasuk saya, yang mempersoalkan keterlaksanaan hudud mengikut asas Perlembagaan Persekutuan sering dilabelkan sebagai anti-Islam dan kafir.”

      Azhar juga turut menyentuh isu rang undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau lebih dikenali sebagai RUU 355. Usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu mahu meningkatkan hukuman maksimum bagi kesalahan syariah, seperti khalwat dan mengajar agama tanpa tauliah, kepada 30 tahun penjara, RM100,000 denda, dan 100 sebatan rotan.

      Delete
    2. cont'd.....

      “Apa yang terjadi pada RUU 355? Berapa kali ianya disenaraikan untuk diperdebatkan di sidang Parlimen dan kemudiannya ditangguh?

      “Semuanya hanya sandiwara untuk mengail undi semata. Isu ini akan diperbesar-besarkan, terutama sewaktu pilihan raya amat dekat, agar warga Islam dan Melayu dibuai mimpi sebuah negara Islam yang gemilang di mana Islam ‘dimartabatkan’,” kata Azhar.

      Kamarul mengajukan penolakan Dr Mahathir terhadap undang-undang Islam, khususnya hudud, seperti yang dirakamkan dalam rekod umum, menyebabkan bekas perdana menteri itu tidak lagi layak menjadi perdana menteri pada penggal akan datang.

      Menurut Kamarul, tiada kefahaman Islam yang betul tidak akan membolehkan ikrar “memeliharakan pada setiap masa agama Islam”, petikan daripada ikrar jawatan, yang membolehkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan, merujuk kepada Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.

      Pensyarah itu turut menyorot perhatian pembacanya kepada manifesto PH yang tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam dalam 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam gabungan itu.

      “Sekiranya sudah ada Perkara di dalam Perlembagaan Persekutuan, apakah tidak cukup kalau PH berjanji akan mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan menghormati prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan?” soal Azhar.

      “Tambahan lagi, di manakah hudud di dalam manifesto Umno atau Barisan Nasional, malah PAS sendiri? Di mana RUU 355?”

      Azhar seterusnya menjelaskan Perlembagaan Persekutuan sudah menetapkan ketua-ketua Islam bagi setiap negeri dan Perkara 3(5) pula menyentuh tentang penubuhan sebuah badan atau majlis untuk menasihati Agong mengenai perkara berkenaan agama Islam.

      “Jadi, tugas dan tanggungjawab perdana menteri mengenai hal-ehwal Islam bukan terletak dibahunya sahaja. Ada badan lain yang akan menjalankan tanggungjawab tersebut,” kata peguam itu.

      “Dengan itu, dengan hormatnya saya rasa pendapat tuan profesor mengenai ‘ketidakbetulan’ pegangan Islam Dr Mahathir – kalau pun kita boleh anggap sedemikian – menjadikan beliau bukan pilihan perdana menteri yang sesuai adalah tidak benar dan tidak betul sekiranya kita hayati peruntukan Perlembagaan Persekutuan.”

      Delete
    3. Wah prof kangkung uum tu pun teringin masuk ke sini.

      Mcm mana perasaan hang prof masa tetelan ubat gegat?

      Delete

  8. Zahid: Kartel punca harga naik, bukan GST


    BAGAN DATUK: Kenaikan harga barang bukan berpunca daripada Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sebaliknya berpunca daripada tindakan orang tengah atau “kartel” memanipulasi harga bagi memperoleh keuntungan berlebihan.

    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Majlis Tindakan Sara Hidup Negara yang bersidang dan dipengerusinya 2 kali baru-baru ini mendapati tindakan golongan tersebut memanipulasi harga barang, menyebabkan rakyat terbeban dengan kenaikan kos sara hidup semakin meningkat.

    “Memang benar ada kenaikan kos pengeluaran, kenaikan disebabkan pengimportan, kenaikan disebabkan berlakunya pertukaran wang asing kerana ketika itu wang kita agak rendah berbanding nilai mata wang AS, tetapi sekarang ini nilai mata wang kita meningkat. Tapi kenapa harga barangan tidak turun ?

    “Ertinya kartel mainkan peranan (sebagai) orang tengah mengambil margin banyak. Saya tak mahu bermusuh dengan mereka tetapi saya mewakili rakyat minta kartel atau orang tengah jangan salahkan kerajaan dan jangan jadikan rakyat mangsa dan meracuni fikiran mereka untuk membenci kerajaan,” katanya.

    Beliau yang juga ahli Parlimen Bagan Datuk berkata demikian ketika berucap merasmikan pembukaan kedai serbaneka ProMart Bagan Datuk dan melancar program kos sara hidup di Hutan Melintang.

    #### Cakap berdentam dentum ...rupa2 nya pelir tak ada wak jowo ni !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak bodoh yg bernama zahid ni apa yg dia tahu selain drp menipu. Tuhan pun dia tipu.

      Delete
  9. HARAPAN BERHARAP MAMPU MEMPERBODOHKAN RAKYAT DENGAN KEMPEN TOLAK GST.
    Hari ini 1hb April HARAPAN berharap mampu memperbodohkan seluruh rakyat dengan melancarkan kempen tolak GST.

    Alhamdulillah.
    Kami #WargaMiskin tidak #MiskinAkal dan kami bersyukur dan berterima kasih kepada PM. Terlalu banyak manfaat untuk kami warga miskin dari hasil kutipan GST yang dikenakan kepada rakyat yang hidup mewah bermegah ikut kafir beramal amalan orang kafir sampai #HilangAkal langsung tidak tunduk pada amaran dan larangan Allah bahawa kemegahan dunia melalaikan walau hingga masuk kubur sekalipun asyik ingat harta dunia. Warga miskin yang miskin akal yang ikut gaya hidup orang berada dan bermegah dengan kemewahan dunia saja yang menderita seperti mana Lebai Tahfiz yang tak ingat mati dan CaiDAP.

    Saya tak salahkan anda semua saudara-saudara yang dikasihi dirahmati Allah. Sedangkan #PakLebai yang tahfiz pun hilang akal kerana percaya terpedaya hasutan #TenteraIblis hingga diperbodohkan oleh tentera #SetanRBA lalu tidak nampak jalan kebaikan untuk diri mereka dan seluruh umat dunia hingga akhirat, mana mungkin anda mampu mengenal perkara yang memberi manfaat untuk diri dikemudian hari? Apatah lagi CaiDAP yang sememangnya #MiskinAkal.

    Saya percaya majority dalam kalangan anda semua yang share #BeritaPalsu oleh tentera syaitan ternakan DAP buta-buta percaya barang keperluan konon dikenakan GST. Maka itulah ramai yang percaya kenaikan harga barang keperluan disebabkan GST dan percaya ikan kembong naik RM22 pun disebabkan GST kerana iblis-iblis yang memperdaya anda pandai memutar fakta. Sedangkan TIADA CAJ GST DIKENAKAN PADA BARANGAN KEPERLUAN ASAS.

    Saya beri contoh bagaimana iblis mampu memperdaya anda hingga majority umat islam berlumba-lumba memfitnah mencaci mencela konon bila beramal amalan orang jahiliyah itu mampu merubah kehidupan mereka. GST negara kita cuma 6% sahaja dan tiada caj GST pada barang keperluan sedangkan dinegara India iblisRBA sendiri kata GST 5% disana. Nasib baiklah setanRBA tidak ada di India kan? Jika setanRBA dan DAPLAKNAT ada di India agak-agak berapa juta rakyat akan #HilangAkal angkara hasutan tentera-tentera syaitan ternakan DAP. Sedangkan dinegara kita sekarang menurut kajian pada 2016 sebanyak 4.2 juta atau 30% rakyat mengalami masalah mental.
    https://www.hmetro.com.my/node/169980

    Saya tak salahkan anda yang terlalu mudah percaya dengan hasutan tentera iblis itu. Kerana itulah dari dulu saya ingatkan. “Jika anda dengan mudah diperdaya oleh hasutan manusia berhati syaitan. Mana mungkin anda mampu menghindar diri dari halusnya bisikan syaitan Qarin yang bertahta dihati?”

    ReplyDelete
  10. PH MANSUH GST? PUSINGAN U MENANTI!!!!

    JANJI untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) daripada Pakatan Harapan (PH) pasti menarik perhatian rakyat terutamanya pengundi berpendapatan rendah.

    Dalam jelajah ceramah pemimpin PH termasuk Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad pasti menyentuh soal memansuhkan cukai itu.

    Dakwaannya hanya berkisar kepada perkara sama iaitu hasrat mereka memansuhkan cukai itu yang dianggap membebankan rakyat.

    Tetapi sehingga kini, apabila ditanya mengenai kaedah-kaedah bagi merealisasikan hasrat penghapusan GST berkenaan, mereka terus gagal memberi jawapan meyakinkan.

    Sepatutnya, PH menyatakan langkah-langkah konkrit bagaimana kerajaan pentadbirannya nanti dapat menampung kelompongan hasil lebih RM30 bilion akibat pemansuhan GST?

    Sukarkah untuk pemimpin PH menjawab persoalan itu?

    Jika dilihat, jawapan Mahathir setakat ini yang membangkitkan bagaimana beliau membangunkan negara tanpa GST adalah jawapan mudah untuk melepaskan diri.

    Hakikatnya, cabaran ekonomi pada 2018 dan tahun mendatang bukannya seperti 37 tahun lalu sewaktu beliau mula menerajui kerajaan.

    Adakah PH akan terus memberikan tanda tanya mengenai cara mereka menampung kelompangan hasil itu?

    Ternyata ia menjadi misteri bukan sahaja dalam kalangan rakyat malah Bank Dunia juga tertanya-tanya.

    Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos menerusi satu video yang dipetik daripada sebuah portal baru-baru ini berkata, Malaysia juga bakal mengalami kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi jika GST dihapuskan ke­rana kehilangan hasil yang banyak.

    Sehubungan itu, dalam video itu, Faris mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan PH.

    1. Apakah sumber pendapatan lain yang diperlukan untuk ne­gara anda selepas GST dimansuhkan?

    2. Adakah anda i­ngin bergantung ke­pa­da komoditi se­dang­kan harga­nya tidak menentu mengikut pasaran dunia?

    3. Adakah anda ingin mengurangkan portfolio sumber pendapatan di negara ini?

    4. Apakah yang anda ingin berikan kepada rakyat apabila melepaskan GST?

    5. Apakah perkhidmatan, manfaat atau apakah perbelanjaan yang akan anda lupuskan?

    Adakah pemimpin PH telah menjawab kesemua lima persoalan ini?

    ReplyDelete
  11. Janji PH menghapuskan GST dan me­ngembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dianggap sebagai janji po­pulis kerana mereka tidak pernah menerangkan ba­gai­mana untuk menampung kekurang­an ha­sil lebih RM20 bilion akibat langkah tersebut.

    Ini berikutan SST bukanlah mekanis­me cukai yang cekap dan dijangka hanya mampu mengutip kira-kira RM17 bi­lion.

    Jika PH mempunyai perancangan terbaik berhubung sumber pendapatan negara selepas GST dimansuhkan, mereka wajar memaklumkan kepada rakyat.

    Sebaliknya pemimpin PH terutama Mahathir hanya menyatakan beliau mampu mentadbir negara tanpa melaksanakan GST.

    Jika tiada perinciannya, apa yang dikatakan Mahathir mengenai GST tidak ubah seperti ‘tin kosong’.

    Ada pihak yang berpandangan tidak mustahil Mahathir akan membuat pusingan U dengan mengekalkan GST jika berkuasa.

    Mahathir kini dikenali sebagai jaguh pusingan U, sebelum menang bulan, bintang, emas, permata semua boleh dijanjikan kepada rakyat.

    Tetapi apabila berkuasa kelak, belum tentu janji itu ditunaikan kerana ketika janji tersebut dibuat, pemimpin PH dilihat seolah-olah tidak bersungguh-sungguh mahu memansuhkan GST.


    Rakyat kini menantikan penjelasan konkrit dari PH berhubung cadangan mereka memasuhkan GST.

    Jangan nanti, jangan dikatakan mansuh, sebaliknya kadar cukai itu dinaikkan pula apabila PH berkuasa.

    Semua itu tidak mustahil berlaku kerana banyak yang dijanjikan oleh PH hanya ‘indah khabar dari rupa’.

    Itulah sikap bermuka-muka pemimpin PH, janji sebelum menang tidak sama dengan apabila mereka berkuasa kelak.

    Bukan auta, ada rakyat beberapa negeri pimpinan mereka sudah lebih awal terseksa dan apakah itu model contoh terbaik yang boleh diberi jika PH memerintah negara? Apa yang jelas rakyat hanya menunggu pusingan U, kerana ketua mereka adalah raja pusingan U!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana tidaknya ...20 billion sudah kasi sama itu Riza Aziz sama dengan Low Taik Jho .

      Delete
    2. Riza aziz semua orang dah tahu tapi
      Rizal pendek ( badan panjang kaki pendek) tu pun dapat juga.

      Delete
    3. Kami sbg rakyat faham. GST hanya dapat dihapuskan secara berperingkat kerana hutang yg dibuat najib terlalu tinggi. Bayangkanlah.. faedahnya saja sudah 12% dari pendapatan negara. 2per3 dari kutipan GST tu... Abih, mana sahihnya kata2 najib bahawa GST dipulangkan kpd rakyat? Anda bukan pejuan rakyat tapi hanya pejuang najib.

      Delete
  12. Mungkinkah Kita Sudah Boleh Ucapkan Selamat Tinggal Bungaku?
    Mereka mendakwa, semua ini adalah konspirasi politik untuk melihat parti mereka diharamkan dan seterusnya tidak boleh bertanding pada Pilihan Raya Umum ke 14 kelak. Mereka juga mendakwa, Barisan Nasional takut untuk berhadapan dengan gabungan parti politik pembangkang kerana BN pasti akan merasai detik tumbangnya mereka di tangan Pakatan Harapan.

    Tidak cukup dengan itu, mereka juga mendakwa, Ketua Pengarah ROS Surayati Ibrahim sebagai ejen BN di dalam RoS dan tidak kurang juga ada yang menuduh Surayati sebagai “pemakan dedak”. Hakikatnya, apa yang berlaku sejak penghujung tahun lalu sehingga hari ini disebabkan oleh keegoan pemimpin PPBM itu sendiri yang seolah-olah merasakan, undang-undang di bawah telapak kaki mereka.
    Sebelum ini, PPBM menjadi satu-satunya parti politik yang masih gagal mengadakan Mesyuarat Agung pertama mereka walaupun sudah lebih setahun di tubuhkan. Sehinggalah akhirnya PPBM akur kepada arahan RoS untuk mengadakan mesyuarat agung mereka di Shah Alam pada bulan Disember lalu.

    Di sebalik semua itu, ahlinya sendiri mendedahkan bahawa mesyuarat agung berkenaan tidak sah kerana tiada langsung mesyuarat di peringkat cawangan mahupun bahagian seperti yang tertera di dalam Perlembagaan PPBM itu sendiri. Ini menyaksikan sekurang-kurangnya 5 laporan di buat kepada RoS berhubung masalah parti ini.

    Keadaan ini lah yang menyaksikan PPBM diarahkan untuk menjawab surat tunjuk sebab untuk parti berkenaan tidak boleh diambil tindakan ooleh RoS. Menariknya, tarikh akhir untuk menjawab surat berkenaan adalah pada 30 Mac yang lalu di mana sehari sebelum itu, seorang ahli PPBM di dapati menghantar 6 buah fail untuk disemak oleh RoS.

    Situasi ini jelas menjadi bahan ketawa kerana apa yang dimahukan oleh RoS adalah surat balas yang dikemukakan kepada PPBM, bukan menghantar sampai 6 fail besar yang dipercayai mempunyai senarai nama ahli PPBM sehingga kini.
    Benar, mereka berjaya menghantar surat dan bukti keahlian parti berkenaan kepada RoS. Persoalannya, berapa lama pula masa yang perlu diambil oleh RoS bagi memberikan kata putus perlanggaran serius perlembagaan parti yang dilakukan oleh para pemimpin PPBM?

    Disinilah intergriti RoS akan dilihat samada mereka benar-benar serius menangani perlanggaran serius perlembagaan ataupun membiatkan sahaja kes seumpama ini senyap seperti mana yang berlaku semasa pemilihan semula jawatankuasa pusat CEC, DAP tahun lalu.

    Samada suka ataupun tidak, ditekan atau un tidak, RoS perlu berani tampil mempertahankan undang-udang yang telah diperuntukkan kepada mereka.

    ReplyDelete
  13. Parti PPBM Sudah Terkubur, Mahathir & Muhyiddin Buat Bodoh Sahaja
    Parti PPBM entah ke mana, bakal melingkup dan terkubur kerana masalah dalaman yang amat kritikal. Mesyuarat cawangan tidak dibuat, ahli ramai ramai keluar parti dan sampai ke hari ini Mahathir segan hendak umumkan berapa jumlah sebenar ahli parti PPBM.

    Pengerusi dan Presiden parti PPBM sibuk hal lain daripada menyelesaikan masalah asas parti iaitu cawangan dan bahagian parti tidak boleh bermesyuarat dan ahli parti ramai ramai keluar parti.

    Memang benarlah, PPBM ini hanyalah alat sahaja untuk membolehkan Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz bersekutu dengan DAP, PKR dan PAN dalam pembangkang.

    10 Mac 2018, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) akan membatalkan parti PPBM jika gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki ROS dalam masa 30 hari, bermula dari 28 Februari lepas.

    Notis sudah diserahkan kepada Setiausaha Agung PPBM, Datuk Shahruddin Md Salleh. Mengikut Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan, PPBM boleh dibubarkan oleh ROS jika ingkar notis tersebut.

    Dalam tempoh 30 hari itu, lihatlah apakah ada usaha daripada Mahathir dan Muhyiddin untuk selesaikan notis tersebut? Tidak ada. Mahathir sibuk ‘hijacked” forum, sibuk “hijacked” taklimat di Parlimen, sibuk buat demoknstrasi di parlimen dan sibuk pandu kereta Porshe dalam hujan untuk tunjuk kuat.

    Anak Mahathir pula sibuk main dengan kucing berharga RM200,000 daripada menyelesaikan hal parti PPBM. Kucing lebih berharga dari ahli ahli PPBM. Sama juga dengan Muhyiddin yang semalam sibuk pula berdemo di Sogo hendak mansuhkan GST.

    Muhyiddin jadi jahil bab GST. “Mereka kata GST letak rakyat dalam kesusahan…terbeban dengan cukai yang lebih tinggi. Sedangkan pendekatan kerajaan Barisan Nasional adalah untuk mengelakkan rakyat terbeban, banyak barang yang dikecualikan cukai” ini yang Muhyiddin sebut pasal GST pada Ceramah Perdana di Sungai Limau pada 30 Oktober 2013.

    Semalam di Sogo, Muhyiddin kata GST sebagai cukai yang zalim. Muhyiddin kini sudah berjangkit virus mudah lupa daripada Mahathir. Muhyiddin kini sudah jadi jaguh “u turn” macam Mahathir juga.

    Hal parti PPBM yang hendak kena bubar, lansung tidak diambil peduli oleh Mahathir dan Muhyiddin. Mereka berdua buat bodoh sahaja. Pada 29 Mac lepas, Pegawai Media PPBM, Mohd Ikhmal Abu Bakar menyatakan bahawa semua dokumen berkaitan sudah diserahkan kepada ROS.

    Dokumen apa yang diserahkan? Dokumen yang palsu dan tipu? Sama sebagaimana Mahathir menipu 1.4 juta tandatangan dahulu? Seorang ahli PPBM daripada Gombak, Mohd Azimin Muhamad menyatakan “Mesyuarat apa? Bukan sahaja di Selangor, kami menghubungi rakan kami di Pulau Pinang, di sana pun PPBM adakan mesyuarat cawangan dan mesyuarat Bahagian”.

    “Jadi dokumen apa yang dihantar kepada ROS?” soal Azimin lagi. Nampak sangatlah Mahathir dan Muhyiddin “main main sahaja” wujudkan parti PPBM yang ditubuhkan pada 8 September 2016. Belum pun sampai dua tahun, sudah hancur dan melingkup parti ini.

    ReplyDelete
  14. Semalam sudah terdengar ura ura, semua calon PPBM di kawasan Melayu akan gunakan logo PKR manakala di kawasan majoriti bukan Melayu akan gunakan logo DAP untuk bertanding dalam PRU14.

    Dari 8 September 2016 hingga tarikh luput PPBM pada 30 Mac lepas, usia sebenar PPBM hanyalah 19 bulan sahaja atau 76 minggu sahaja. Parti Semangat 46 tahan lebih lama, sampai 9 tahun. Mahathir buat parti tahan 19 bulan sahaja, tidak sampai pun dua tahun sudah lingkup.

    Macam mana Mahathir hendak minta masa lagi selama 2 tahun untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi, parti bunga pun lingkup dalam masa kurang daripada 2 tahun. Hal logo pun Mahathir kata 2 hari sahaja boleh siap.

    28 Julai 2017, Mahathir kata dalam Malaysiakini bahawa beri masa dua hari sahaja dan dia akan siapkan logo Pakatan Harapan. Idea satu logo, satu manifesto dan satu parti ini juga idea Mahathir pada November 2016 ketika bercakap di Shah Alam.

    Sejak Julai 2017 sampai sekarang bukan lagi 2 hari. Sudah berbulan lamanya. Logo Pakatan Harapan tidak siap pun dalam masa 2 hari. Buat manifesto pun, dalam masa 17 hari sudah “u turn”.

    Parti PPBM pun sudah terkubur. Logo Pakatan Harapan yang seperti hidung Mahathir pun turut masuk kubur sekali. Sebab itulah orang Afrika cakap mereka tidak mahu pemimpin yang lanjut usia, kerana hanya memimpin mereka ke kubur sahaja.

    Rakyat jangan jadi bodoh sama menyokong pembangkang seperti ini. Parti yang mereka buat sendiri, logo yang mereka buat sendiri, ahli PPBM sendiri, semua ini tidak pun dijaga diambil tahu. Mereka buat bodoh sahaja. Dengan rakyat biasa, lagilah. Tunggu masa sahajalah untuk diperbodohkan kalau terikut dengan mereka.

    ReplyDelete
  15. MAHATHIR, KALAU TAK TAHU TANYA ULAMA
    Jika jahil ilmu agama, lebih baik Tun Dr. Mahathir Mohamad bertanya alim ulama dan bukannya memberikan ulasan secara semberono, tegur Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

    Jelas Mohamad Shukri, itu lebih baik daripada akhirnya dilihat memberikan pandangan bertentangan Islam seperti mana dalam catatan di blog Dr. Mahathir kelmarin berhubung tafsiran mengenai maksud sunnah.

    Katanya, Dr. Mahathir perlu mengakui yang beliau tidak arif dalam soal hukum dan teguran ini perlu diterima dengan hati yang terbuka bagi mengelakkan kredibiliti beliau sebagai tokoh Pakatan Harapan diketuai DAP terjejas.

    Merujuk kepada catatan di blog chedet.cc itu, kata Shukri, perbuatan atau kenyataan yang menolak sunnah ber-makna individu berkenaan menolak ajaran Islam yang sebenar kerana sunnah merupakan sumber hukum yang wajib dipercayai oleh seluruh umat Islam.

    “Kalau hendak berselisih mengenai isu-isu ranting dalam ilmu fikah seperti cara-cara mengambil wuduk, tidak men-jadi masalah kerana ia turut berlaku dalam kalangan empat imam mazhab Islam.

    “Namun kedudukan sunnah sebagai sumber hukum tidak boleh dipertikaikan, jangan keliru dalam bab ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Beliau diminta mengulas mengenai catatan Pengerusi PPBM dalam blognya, chedet.cc kelmarin mengenai hadis Nabi Muhammad SAW bahawa mengamalkan sunnah adalah baik dan mendapat pahala manakala tidak menga-malkannya tidak berdosa.

    Dalam perkembangan sama, Mohamad Shukri berkata, al-Quran dan sunnah merupakan sumber hukum utama kepada orang Islam manakala ijmak dan qias sumber hukum yang menggabungkan antara al-Quran dan sunnah.

    “Jadi, al-Quran dan sunnah ini adalah sumber hukum utama yang wajib dipercayai oleh orang Islam untuk menunaikan kewajipan yang diperintahkan Allah,” katanya

    ReplyDelete
  16. ‘NAZAK’ SUNGGUH BUNYINYA, BAGAI ‘IKAN EMAS TANPA AIR’…
    Hari ini, warga emas tu menulis lagi. Bunyinya cukup sayu dan kecewa. Bercerita tentang mereka yang berada di zon selesa dan konon tidak peduli tentang derita orang lain. Tidak peduli pada harga ikan kembung yang kini berharga RM20 sekilogram.

    Dia seolah-olah bimbang jika tidak ramai yang keluar mengundi pada PRU ke-14 nanti. Cepat-cepat dia meletakkan penanda aras, konon jika 85 peratus yang keluar mengundi, maka Pakatan Harapan akan menang? Cukup beremosi permainan tulisannya.

    Dia juga mendakwa PRU kali ini kotor dengan penipuan. Namun agak melucukan apabila pada masa yang sama dia mendakwa pihaknya boleh menang. Padahal logik akalnya jika menipu, jangan haraplah mereka boleh menang 1 kerusi pun. Apa dia fikir zaman ini zaman menipu seperti di zaman dia dulu?

    Pada hemat penulis, penulisannya kali ini memberi petanda yang menunjukkan dia tidak yakin bahawa Pakatan Harapan akan menang pada PRU ke-14. Bukan kerana PRU kotor atau penipuan, namun bagaikan ada yang tidak kena pada strategi pakatan pembangkang itu.

    Penulis melihat sikapnya agak pelik sejak akhir-akhir ini. Sebagai contoh, selepas pelancaran manifesto Pakatan Harapan, dia terpaksa meluahkan perasaan kepada media negara jiran tentang ketidakpuasan hatinya terhadap butiran manifesto itu.

    Dia mengatakan konon dirinya bimbang manifesto itu tidak dapat dilaksanakan. Namun daripada bait-bait ungkapannya, penulis dapat melihat garis-garis tidak yakin dan geramnya. Sebagai calon Perdana Menteri, apa akan berlaku jika dia tidak mampu lunaskan manifesto itu, bukan?

    Mungkin dia khuatir ada pihak yang cuba sabotaj dirinya. Sebagai contoh, dia tahu memansuhkan tol itu tidak realistik dan tak mungkin dapat dilaksanakan. Jika dia ditakdirkan jadi Perdana Menteri dan gagal memansuhkan tol, nanti dituduh pula mungkir janji.

    Jika dia mansuhkan tol, dia sebagai Perdana Menteri pula yang akan berdepan dengan kegawatan ekonomi negara gara-gara terpaksa membayar pampasan yang sangat tinggi dan mampu menggugat kedudukan kewangan kerajaan.

    Pada penulis, dia sedar tentang semua itu. Dia tahu manifesto ‘bulan bintang’ itu hanya retorik populis semata-mata dan sedar diri dia tak mampu tunaikan. Tapi memandangkan ‘nasi sudah menjadi bubur’, maka dia terpaksalah menjadi ‘luncai dengan labu-labunya’…

    Mungkin kini akal tuanya sedang merengus hebat, cuba mengatasi keresahan diri. Mungkin kini dia sedang memerah otaknya yang semakin tumpul, tentang suatu yang ‘over promise’ dan menyebabkan lebih ramai masyarakat yang sedar tentang manifesto Pakatan Harapan yang hanya bersifat ‘khayalan indah’.

    Jika dia sedang berada di dalam keadaan itu, maka penulis agak bersimpati atas apa yang menimpa dirinya. Sudahlah di penghujung usia, ada pula pihak tertentu yang cuba ‘mendera’ dan licik ‘mengenakan’ dirinya. Anaknya pula bagaikan kata Mahfuz masih ‘blur’, tidak menyedari apa yang berlaku pada bapanya?

    Usahlah terlalu retorik dengan ikan kembung RM20 sekilogram kerana rakyat di zaman ini lebih bijak memilih tidak membeli ikan kembung, sebaliknya mencari alternatif yang lebih sesuai mengikut kemampuan diri. Tidak mati jika tidak makan ikan kembung sehari dua. Nanti murah, belilah…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib yang nazak ...adik kasi hentam , anak kasi tendang ...

      Delete
  17. Kenapa dia takut tidak ramai keluar mengundi? Kerana dia baru tahu bahawa pencalonan dirinya sebagai calon Perdana Menteri menyebabkan lebih ramai yang enggan keluar mengundi? Dia baru tahu? Jadi dia fikir rakyat negara ini suka dia jadi Perdana Menteri?
    Silap sangat pandangan sedemikian. Bila orang kata usia 93 tahun tidak sesuai, dia fikir orang menyerangnya peribadinya. Tak baik buruk sangka begitu. Orang bercakap soal usia kerana kasihkan dia. Orang tidak tergamak tengok warga terlalu emas sepertinya dibuli sebagai ‘puppet tua’ yang diperkotak-katik oleh mereka yang berdendam padanya.

    Dia fikir mereka itu ‘sayang’ dan sudah ‘maafkan’ dirinya? Apakah dia tidak kenal betapa ‘kejam’nya cara dia berpolitik dulu? Dia fikir begit mudah semua itu dilupakan? Jangan silap, dalam senyum mereka boleh kenakan dia cukup-cukup pada pilihan raya kali ini.

    Penulis kasihan melihat dia bagai tercungap-cungap dibuli. Belum pun parlimen dibubarkan, tapi dia bagai sudah tinggal ‘suku nyawa’, bagai ikan emas terbiar atas lantai, mulutnya sekejap terbuka, sekejap tertutup. Penulis harap IJN sentiasa dalam keadaan ‘standby’.

    Justeru itu, penulis sarankan supaya dia pergilah berehat. Rehatlah sepuas-puasnya. Malu melihat dirinya ‘dibuli’ tanpa sedar di depan anak menantu dan cucu. Daripada terus ‘diseksa’ da

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tidak ramai , senang lah Najib kasi dedak najis ...

      Delete
  18. kata kata nasihat dari geng najis berak .

    ReplyDelete
  19. Setakat tuduh hari2 lepas tu nak semua orang paksa terima slogan dan tohmahan itu. sorrylah ini bukan zaman tv3 dibawah madey. Skrg tv3 melawan serangan atas kerajaan, so kenalah tv3 keras menentang mereka kerena mereka sendiri yang memfitnah dulu kerajaan.

    Zaman madey tv3 mmg perkakas menipu. Pemikiran rakyat dikawal melalui tv dan akhbar harian. mana ada paper Sinar, Harakah pun kena banned. Bodoh macai.. cuba nk tutup kejahatan zaman Madey dgn alihkan semua pada Najib.


    GST tu masuk poket Najib ke? Duit BNM hilang 30 billiuun oleh penyangak2 kawan2 Madey kenapakah tak disiasat ketika itu?? Boleh pulak zaman madey duit lesap.. kita jangan tanya jangan cakap.. suruh report polis bla2.. tapi duit 1mdb siasat dan audit dah, laporan pun dah, cuma tak boleh siar sebagai laporan awam shj. ko nak tgk laporan tu ade je kat PAC. Apa kalut sgt.

    Pengarah Kastam kata, SST ialah menghalalkan eknomi bawah tanah..dengan kata lain menghalalkan penyamun dan perompak macam geng Madey terus menipu dan kaya. Rakyat tak dijamin akan senang atau barang turun harga!

    Apa formula barang akan turun harga jika SST di buat semula?? Ekonomi dipegang penyangak, bagaimana boleh turun? cukai tak boleh kutip lepas tu barang akan lebih mahal.. mana lagi bodoh??

    GST telah beri manfaat cukup besar, sangat banyak aliran hasil GST kembali kepada rakyat. Jangan PEKAKAN telinga atau BUTAKAN mata seperti bangsa Bani Israel yang apabila nikmat Allah SWT turun begitu banyak mereka masih mempertikai dan loyar buruk!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu pasal lah media prima rugi samapai rm350juta tahun 2017 .

      Delete
  20. BATAL ECRL, KESUMAT MAHATHIR PADA ORANG PANTAI TIMUR MEMANG DARI DULU
    DENDAM Mahathir dengan rakyat negeri belah pantai timur sana sebenarnya dah bermula sejak PAS menang di Kelantan tahun 1990 lagi. Geram sangat Mahathir sebab dia dikalahkan seorang tok guru agama yang biasa-biasa dengan bantuan anak raja yang hampir mengalahkannya dalam pemilihan UMNO 1987.

    BN dibawah pimpinan Mahathir kalah SEMUA kerusi DUN dan Parlimen dalam PRU 1990 ditangan Allahyarham Nik Aziz dan Tengku Razaleigh. Malu Mahathir tak tahu nak letak dimana muka. 22 tahun sebagai Perdana Menteri dan menang 5 PRU sepanjang tempoh tersebut, itulah rekod paling mencalarkan Mahathir.

    Maka tak hairanlah kenapa semalam Mahathir umum untuk batal projek ECRL yang mampu mengubah landskap ekonomi wilayah terbabit yang selama ini agak ketinggalan berbanding belah selatan sebab dendam dia tak habis lagi.

    Bukan ECRL ini saja, Mahathir sebelum ini juga tidak memasukkan jajaran lebuhraya PLUS untuk negeri-negeri pantai timur seperti Kelantan/Terengganu (Pahang pun sipi-sipi). Paling kejam sekali ialah memastikan rakyat Kelantan mencari ikhtiar sendiri untuk menyelesaikan masalah air. yang membelenggu negeri itu akibat kegagalan rejim pemerintah PAS.

    Pinjaman mudah RM 600 juta yang konon diluluskan pentadbiran Mahathir pada akhir 90-an untuk Kelantan menyelesaikan masalah air negeri itu juga, rupanya tidak pernah diberikan Mahathir. Umum saja, baginya tak pernah. Lagipun logik tu ada, hujung 90-an adalah ketika kemelesetan ekonomi paling teruk berlaku dalam sejarah negara, mana ada duit Mahathir nak bagi Kelantan loan RM 600 juta.

    Malah ketika Terengganu jatuh ke tangan PAS dalam PRU 1999, Mahathir menukarkan royalti minyak negeri itu kepada wang ehsan. Hanya satu pembayaran royalti berjumlah sekitar RM 400 juta saja yang sempat dinikmati rakyat Terengganu, selepas itu tidak ada lagi.

    Jadi inilah dia Mahathir, dendam, kesumat memang penuh dalam dirinya sejak dulu sehinggalah dia mati. Dia menonjolkan diri sebagai penyelamat demokrasi yang sebenar tapi sebenarnya dia adalah diktator tulen yang akan membalas balik sekiranya pilihan rakyat dalam pilihanraya tidak berpihak kepadanya.

    BN dulu, Pakatan sekarang, semua ni hanya platform Mahathir untuk melempiaskan dendamnya saja.

    ReplyDelete
  21. CELAKA KO MADEYY.. Najib beratus kali mulia dari kau MAHADEY PENYANGAK! Asal buat projek untuk rakyat je ko sakit hati. Pantai Timur ketinggalan banyak daris egi infra-awam, zaman kau dulu menjarah merompak hasil bumi negeri2 pantai timur Sabah Sarawak, ko tak buat sesuatu pun untuk majukan infra awam di sebelah sana.

    Betapa bodoh dan bangangnya ko buat bandingan lebih baik naik flight dr keretapi 14 jam. Siapa kata 14 jam? Ini keretapi letrik, hanya ambil masa 6 jam. Lepas tu apakah semua daerah ada airport dan kapal terbang nak turun setiap daerah di sana?

    Bodoh bangang Madey.. ko tak tengok ke setiap hari keretapi komuter sektor lembah kelang dan sektor utara sesak dan ketat dengan penumpang, dan ETS sentiasa sesak dengan booking tiket melampaui 1 minggu.

    Kalau ikut akal dangkal ko madey, buat apa bina keretapi double track ke Padang Besar, flight Alor Setar ke KL 45 minit saja, ETS mau 5-6 jam. Tapi kenapa semua trip penuh hujung minggu sesak tak cukup seat??

    Sebab ko adalah bangsa Kerala Penyangak yang ELIT. Ko tak merasi denyut nadi rakyat seperti Najib rasai. Ko kayakan anak2 bini cucu cicit ko billion2 jadi ko bongkak, tak perlu lagi sedia kemudahan asas yang selesa untuk rakyat. Semoga ko akan tumbang dan takkan dapat menang apa2 kerusi PRU14 nanti wahai Mahathir Celaka!

    ReplyDelete
  22. Bagaimana 'Kepala Perompak' dan 'Bapa Pelingkup' akan menyelamatkan negara?
    KUALA LUMPUR 1 April - Presiden PAN, Mohamad Sabu sememangnya terkenal sebagai ahli politik yang pandai menghiburkan penonton dengan 'lawak jenaka' dan ucapan berdegar-degar ketika berceramah.

    Baru-baru ini, Mohamad Sabu tampil dengan ‘lawak jenakanya’ yang terbaharu apabila mendakwa negara ini akan diselamatkan oleh calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad walaupun dahulu beliau meletakkan pelbagai gelaran dan label negatif kepada pemimpin tersebut
    Mohamad Sabu menyatakan perkara tersebut dalam Ceramah Jelajah Pakatan Harapan di Guar Chempedak, Kedah, dua hari lalu.

    Perkara tersebut mendapat perhatian sebuah laman satira politik di Facebook, Tentera Troll Kebangsaan Malaysia yang menghasilkan dua video untuk menyindir bekas Timbalan Presiden Pas itu.

    Kedua-dua video tersebut disunting dengan memasukkan pujian Mohamad Sabu terhadap Dr. Mahathir ketika mereka bersekutu dalam Pakatan Harapan serta kutukan beliau terhadap bekas Perdana Menteri itu ketika mereka masih belum ‘bersama’.

    Dalam video tersebut Mohamad Sabu antara lain menyeru rakyat Kedah untuk menyokong Dr. Mahathir kerana pemimpin tersebut mahu membetulkan pentadbiran Malaysia selain tidak menyangka beliau akhirnya akan duduk di sebelah Dr. Mahathir dan berbisik-bisik seperti ‘kekasih’.

    Sedangkan, dahulu Mohamad Sabu lah pemimpin yang paling lantang mengkritik Dr. Mahathir dengan gelaran seperti ‘kepala perompak’ dan ‘bapa pelingkup negara’.

    Kedua-dua video tersebut telah menerima kira-kira 1,800 reaksi dan lebih 600 perkongsian setelah dimuat naik kira-kira empat jam yang lalu.

    ReplyDelete
  23. Ketakutan Mahathir Bakal Jadi Realiti, Kekalahan Bermakna Kematian Legasi Mahathirisme
    Siapa yang belum berkelahi dengan Mahathir? Rasanya musuh beliau Singapura merupakan Negara yang paling banyak sekali bergaduh dengan Mahathir. Semua rakyat tahu tentang itu. Semua orang atau pemimpin yang tidak bersetuju dengannya akan dicabar. Ini lah Mahathir yang sebenarnya.

    Penyokong yang ada sekarang hanya tahu Mahathir itui adalah manusia yang membina KLCC, membina SIC, Membina Putrajaya sedangkan sebahagian besar pembinaannya menggunakan kaedah konsesi yang membebankan rakyat.

    Sebenarnya Mahathir adalah seorang manusia paling sombong, bongkak dan tidak akan mendengar apa juga bentuk pandangan dari orang lain. Manusia yang paling angkuh dari Karala yang pernah dilahirkan. Kelahiran yang penuh dengan kesombongan dalam politik Malaysia.

    Mahathir pernah bertelingkah dengan Amerika, British , Singapura dan Australia. Sikap suka bergaduh ini telah mengingatkan kita kepada seorang pemimpin diktator yang berada di Negara Uganda satu ketika dahulu yang mana amat genar bergaduh dan kejam terhadap rakyatnya.

    Mahathir bertelingkah dengan orang Cina pada 1969 (dan kalah pilihan raya umum pada tahun yang sama apabila orang Cina mengundi Yusuf Rawa daripada PAS sebagai pengajaran untuk Mahathir. Ini akibatnya apabila kebencian rakyat Malaysia terhadap Mahathir.

    Malah Mahathir bergaduh dengan semua perdana Menteri di Malaysia dan semuanya dikatakan bersalah dan hanya dia sahaja di Malaysia ini yang betul segalanya. Kata-kata nya tidak langsung boleh dihalang.

    Siapa tidak kenal dasar diktator Idi Amin di Uganda , malah diserata dunia mengenalinya bukan kerana hebatnya kepimpinannya , bukan kerana hebatnya menjaga kebajikan rakyat, bukan kerana keprihatinannya. Tetapi kerana sikap suka bergaduh dengan sesiapa sahaja.

    Di Malaysia, Mahathir juga dikenali sebagai Idi Amin. Sebenarnua ini bukan satu penghormatan untuk Malaysia, malah ianya merupakan satu penghinaan yang memalukan bagi Malaysia. Ini adalah kerana Idi Amin adalah seorang yang gila dan berada tempat kedua selepas Hitler. Memalukan.

    Mahathir suka mencari pasal dengan Singapura yang dianggap ancaman kepada Malaysia, sekarang ancaman yang dikatakan itu telah dilepaskan ikatannya dimana Mahathir telah bersama sama DAP dan pembangkang yang lain bersama mengiktiraf Singapura sebagai rakan karib DAP.

    Mungkian kita masih ingat lagi bagaimana Mahathir mengelarkan Singapura sebagai sebuah Negara proksi bagi Israel. Beliau menggelar Singapura sebagai Israel Asia dan orang Singapura tiada bezanya dengan Yahudi.

    Untuk kekal popular Mahathir mesti mencari perbalahan dengan Negara yang mempunyai proksi Yahudi seperti Singapura, kerana bagi Mahathir memusuhi Yahudi bakal menjadikannya popular dan terus kuat dan dikenali diseluruh dunia kerana berani dengan Yahudi.

    ReplyDelete
  24. Sebenarnya dari sudut moralnya Mahathir telah kalah, beliau sudah tidak lagi mampu untuk mengalahkan anak didik terbaiknya Najib Razak yang hanya banyak mendiamkan diri dalam percaturan yang dilakukan oleh Mahathir.

    Sebenranya Mahathir tidak suka dengan satu perkataan dalam hidupnya. Perkataan ini merupakan petanda kecelakaan dalah pengakhiran kehidupannya. Perkataan tersebut ialah “ Kekalahan”. Atas sebab inilah Mahathir dalam usia 93 tahun masih mahu melihat semua orang mengikut telunjuknya.

    Benda yang Mahathir paling benci dalam dunia ini adalah kekalahan. Dia mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian.

    Ramai yang menjangkakan Mahathir akan “tersungkur” dipentas pembangkang, “Kematiaan” dalam penuh penghinaan sebagai saorang yang dahulunya negarawan kini sebagai pengkhianat kepada Agama, Bangsa dan Negara. Semuanya itu hanya Allah sahaja yang tahu dan mengizinkan.

    Mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian. Semua yang dilakukan olehnbya bukan kerana perjuangan bangsa atau politik tetapi untuk si boboinya yang manja.

    Jadi penyokong yang ada sekarang sedang berjuang untuk simanja Mahathir dan bukan seperti slogan yang dikatakan pada awalnya iaitu untuk rakyat, untuk selamatkam Malaysia, tetapi mencari ruang untuk menjatuhkan Najib dan seterusnya untuk menjadi Perdana Menteri agar senang siboboi naik keatas.

    Menjatuhkan Najib bukan semudah yang dilakukan terhadap Ghafar, Hussien Onn, Tengku Abdul Rahman dan Abdullah Badawi, Ini adalah kerana perkembangan teknologi memudahkan rakyat mendapat maklumat dan meyebarkannya.

    Inilah yang sedang berlaku sekarang dimana sudah 5 tahun Mahathir melakukan kepelbagaian cara untuk menjatuhkan Najib , sehingga kini segala usahanya gagal sehingga menyebabkan dia terpaksa bersekongkol dengan musuh politik yang dikatakan mempunyai hubungan dan talibarut kepada Israel Asia iaitu DAP.

    Jika isu 1MDB sehingga kini masih lagi tidak mampu untuk menjatuhkan Najib, ia bermaksud isu itu tidak akan menjatuhkan Najib sehingga bila-bila pun. Semuanya dapat disanggah dengan segala bentuk pembuktian yang tiada semasa zaman Mahathir menjatuhkan bekas perdana menteri sebelum ini.

    Pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya kecil serentak di Kuala Kangsar dan Sungai Besar secara jelasnya telah membuktikan bahawa 1MDB tidak boleh melakukan apa yang diharapkan oleh Mahathir. Adakah ianya tidak gila untuk Mahathir melakukan perkara yang sama berulang kali tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza?

    Mahathir risau ini akan menjadi titik akhirnya. Pengakhiran dimana simanja boboinya akan tersungkur tanpa pegangan kuasa dan politik walaupun rakyat tahu semasa boboi menjadi Menteri Besar , sebenarnya tiada apa yang mampu dilakukan olehnya untuk negeri Kedah.

    Inilah realiti yang patut Mahathir sedar, tetapi tidak. Sebaliknya, dia menyalahkan Najib kerana kekalahan Mukhriz dan bukannya menerima hakikat bahawa rakyat Malaysia telah meninggalkan Mahathirisme sebagai nota kaki dalam sejarah.

    Secara realistiknya, Mahathir tidak mempunyai masa kerana usianya dan juga masalah kesihatannya dan Parti Pribumi barunya juga memerlukan masa untuk membuktikan keberkesanannya – jikalah ianya mampu sekali pun.

    Justeru itu, menyelami kata kata Albert Einstein : “Gila ditakrif sebagai melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali, tetapi mengharapkan hasil yang berbeza”- Adakah Mahathir sekarang sedang mengalami masalah untuk mengatakan dia sudah tidak mampu lagi dan akan menggunakan apa cara sekali pun untuk tidak berada di dalam perkataan “Kekalahan” dan baginya ialah “Kematian”.

    ReplyDelete
  25. ‘MUGADET’, ‘PEROMPAK’ DAN PELBAGAI ‘ISME’ LEBIH MEMALUKAN…
    warga emas itu menulis lagi. Dia menulis tentang keburukan Presiden UMNO merangkap Pengerusi BN yang mengemudi negara sebagai Perdana Menteri. Dia berbicara soal ‘malu’. Dalam usia tuanya, dia cuba sedaya upaya memperlekeh Dato’ Seri Najib Tun Razak di mata rakyat.

    Dia mendakwa Najib seorang ‘pencuri’. Itu kata dia, seorang warga emas yang bercita-cita mahu mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Najib. Dia tuduh suatu yang tidak berasas, tidak benar dan hanya persepsi semata-mata.

    Untuk menjatuhkan Najib, mengata anak tiri Najib. Tapi dia tidak tengok anak-anak kandungnya sendiri. Kaya rayanya ‘luar biasa’. Ada yang liberal, menyokong penuh LGBT. Malah khabarnya ada yang tidak bermoral? Bagaimana dengan menantu dan cucu? Khabarnya yang perempuan ada yang berseluar pendek, ‘tak cukup kain’?

    Penulis rasa, tidak perlulah disebut nama atau mengata anak menantu atau cucu-cicit warga emas itu. Kita doakan saja supaya kembali ke pangkal jalan. Kita sangka yang baik-baik saja. Kita bukan kemaruk kuasa nak jadi Perdana Menteri macam dia, bukan?

    Konon dia mendakwa pemimpin-pemimpin dunia tahu Najib melakukan jenayah ‘mencuri’. Jika benar begitu, penulis tidak rasa mereka akan menjemput Najib ke majlis mereka. Sudah tentu mereka tidak mahu terpalit sama.

    Tapi nampaknya Najib tetap juga disambut mesra, diyakini, dihormati, disegani kawan dan lawan. Sebagai contoh, warga emas itu beri ‘arahan’ kepada Perdana Menteri Australia supaya tidak bergambar dengan Najib.

    Namun sebaliknya yang berlaku. Bukan saja beliau bergambar dengan Najib, malah berbincang mesra lagi tentang hubungan diplomatik yang makin erat. Nampak sangat Perdana Menteri Australia langsung tak hormat pada ‘arahan’ warga emas. Tak laku langsung, bukan?

    Pada pandangan penulis, satu dunia tahu tentang perangai buruk warga emas itu. Mereka bukan tak kenal perangainya. Bila tak dapat apa yang dia mahukan dari seseorang, dia serang orang itu. Mujurlah dia jadi Perdana Menteri di Malaysia saja. Kalau dia jadi Presiden US, mungkin dia sudah berperang dengan semua negara yang tak sebulu dengannya…

    Dia menuduh Najib sebagai pencuri. Tapi dia tidak ingat apa yang Mat Sabu, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Ku Li, Almarhum Tunku Abdul Rahman dan bekas-bekas Perdana Menteri kita yang lain bercakap mengenainya?

    Dia lupakah bahawa dia itu perompak, memetik kata Mat Sabu? Dia tak ingatkan dia dianggap sebagai perasuah, penyeleweng, perosak, penyangak, kuku besi, maha-firaun, maha-zalim, kuku besi, diktator, nepotisme, kronisme dan banyak ‘isme’ lagi?

    Jika warga emas itu lupa, eloklah dia bertanya pada rakan-rakan sekutunya sekarang sementara dia masih hidup dan mereka juga masih bernyawa. Bukan apa, mereka itulah yang berkata sedemikian, penulis hanya mengingatkan saja.

    Bukan itu saja, di luar negara pun kecoh juga menghentam dia dulu. Bukan hanya US, malah negara tetangga Asia Tenggara, negara di Timur Tengah dan negara-negara di benua lain pun pernah dia berkelahi dulu. Itu bukan diplomatik namanya, itu sikap seorang ‘crook’

    ReplyDelete
  26. Jadi pada hemat penulis, serangan bertali arus daripada ‘ketua pembangkang’ atau ‘pembangang’ itu memang suatu yang biasa. Tuduhan-tuduhan itu bukannya betul pun, tapi sekadar hanya untuk memburuk-burukkan lawan kerana berseteru politik, itu saja.

    Bila disebut soal malu, penulis rasa rakyat di Zimbabwe pun tahu rasa malu jika mempunyai seorang Perdana Menteri yang sudah terlalu lanjut usianya. Warga emas itu mahu jadi ‘Mugabe versi Malaysia’? Nak panggil apa nanti? ‘Mugadet’? Jangan buat rakyat Malaysia ketawa…

    Warga emasitu perlu tahu bahawa rakyat Malaysia pun tahu malu seperti rakyat Zimbabwe. Malah mereka juga malu berperdanamenterikan perompak, penipu, tukang fitnah, diktator yang mengamalkan nepotisme kronisme dan banyak ‘isme’ lagi.

    Jadi, tidak perlulah terlalu beretorik sangat. Jika terlalu kemaruk hendak berkuasa semula pun, berpada-padalah. Jika tidak malu pada anak menantu dan cucu, malulah sama ada rakyat. Jangan tunjuk sangat perangai buruk di penghujung usia. Tak elok begitu.

    Jika tahu tidak mampu kalahkan Najib sekalipun pada PRU14 nanti, janganlah main politik ‘kotor’. Islam larang berpolitik berkiblatkan Machiavelli. Jika tidak percaya, cuba tanya Presiden PAS. Penulis yakin dia pun setuju dengan penulis.

    Maaflah. Penulis bukan membenci warga emas itu. Kerana sayangkan dialah maka penulis perlu mengingatkan ‘kanak-kanak’ itu. Penulis hargai segala jasanya dan terpaksa ‘menelan’ segala ‘dosa’nya. Kerana sayang padanya, penulis seru supaya dia kembalilah ke pangkal jalan, aminnnn

    ReplyDelete
  27. DAKYAH DIBUAT MAHATHIR TIDAK BOLEH DIHADAM
    Memang tidak boleh dihadam apabila melihat seorang bekas Perdana Menteri yang pernah memimpin selama 22 tahun telah berubah 360 darjah mentohmah ketelusan sistem demokrasi di negara ini.

    Tun Dr. Mahathir Mohamad yang begitu rancak mempertikai kelulusan usul kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya, mungkin ‘terlupa’ bahawa ketika eranya, perkara itu telah tiga kali diluluskan di Parlimen, yakni tempat yang sama beliau kini labelkan sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan ‘Parlimen main-main’.

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof berkata, Dr. Mahathir bagai kecelaruan apabila menggunakan tohmahan-tohmahan politik yang sering kali digunakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahupun Penasihat PKR, Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim sepanjang 22 tahun era pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri.

    Ujarnya, tidak sahaja menerusi jentera pentadbiran, Dr. Mahathir sebelum ini berusaha sehabis boleh menangkis dakwaan sistem demokrasi di negara ini tidak telus melalui pelbagai cara termasuk penulisan.

    “Waktu beliau dahulu sebanyak tiga persempadanan semula telah dilaksanakan. Kalau Dr. Mahathir berkata Parlimen hari ini adalah Parlimen sandiwara atau main-main, sama jugalah Parlimen zamannya.

    “Saya melihat beliau sebenarnya sedang menyediakan alasan jika Pakatan Harapan pimpinan beliau kalah. Sebab itu asyik bangkitkan isu kerajaan akan menipu dalam pilihan raya sedangkan beliau sebelum ini melalui pelbagai tulisan banyak kali menafikan tuduhan bahawa perjalanan pilihan raya di Malaysia ini tidak adil,” ujarnya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Semalam, ketika berucap di Jelajah Pakatan Harapan di Kangar, Perlis, Pengerusi PPBM itu yang jelas tidak berpuas hati mengenai laporan kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya melepaskan kemarahannya dengan memperlekeh sistem Parlimen Malaysia apabila menyifatkannya sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan tempat main-main.

    Terdahulu, kelmarin, calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu membuat tuduhan yang sememangnya tidak masuk akal apabila mendakwa peti undi pos akan disorok dengan undi palsu bagi memberi kemenangan kepada BN dalam PRU-14.

    ReplyDelete
  28. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?

    Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".
    MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGALAKAN RATU CANTIK

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam".

    Dr.Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO). Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat".

    (Mahathir Mohamad, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997) Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Mahathir yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: "Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa".

    Allah berfirman: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka.( An-Nuur:31)

    Sesungguhnya termasuk ahli neraka, iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat….mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium buanya (Muslim)

    ReplyDelete
  29. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA'

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato' Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama', macam-macam ulama' ada."Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama' jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa 'ulama' adalah waris nabi'. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih."

    (Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC). " Ajaran ulama' inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka".

    Allah kata (berfirman): "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya hanyalah ulama'" (Mafhum al-Quran, Surah al-Fathir:28)

    Rasullullah bersabda:

    "Ulama' itu waris sekalian para Nabi"

    "Ulama' itu pelita-pelita bumi, pengganti-pengganti Nabi

    "Ulama' itu para pemegang amanat Allah atas segenap makhlukNya" (Muslim)

    Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato' Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah

    ReplyDelete
  30. Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primiti
    Kenyataan Mahathir pada 14 Julai 1992 kepada wartawan). Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.

    Ucapan Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 Umno bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

    Ucapan Mahathir pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah). Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa2 lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.
    (Kenyataan Mahathir kepada para wartawan pada tahun 1994 selepas mesyuarat MT Umno). Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud.

    (Ucapan Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

    Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

    (Ucapan Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -
    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). "Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa

    kini."
    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994). "Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama') ialah mengajar, bukan mentadbir."

    .(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam".

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). "Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam."

    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. "Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan."

    (Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . "Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak."

    ReplyDelete
  31. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    KUALA LUMPUR: Sepanjang 22 tahun pemerintahan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, pelbagai pembangunan dikecapi termasuk projek mega pembinaan Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas, Litar Lumba Antarabangsa Sepang, serta Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

    Berikut merupakan 24 'jasa' utama Dr Mahathir didalam usaha 'memajukan' Malaysia diperingkat antarabangsa.

    1. Pembinaan 32 pondok tol seluruh negara dengan kenaikan kadar tol sebanyak 10% setiap 3 tahun.

    Dr Mahathir memperkenalkan konsep penganugerahan konsesi dan projek lebuhraya bertol direka oleh beliau. Juga dikenali sebagai bapa konsesi negara, konsep yang digunapakai membolehkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap 3 tahun.

    Sekiranya kenaikan tersebut ditangguhkan, kerajaan perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi.

    2. 10,000 produk dikenakan AP (Permit Import)

    Antara produk paling popular dikenakan AP adalah kenderaan import. Dr Mahathir menerusi blognya pada 5 November 2009 pernah menjelaskan bahawa AP kepada kenderaan import adalah caranya untuk melindungi Proton daripada menjerumus ke arah bankrap.

    "Tanpa perlindungan (AP) kita tidak akan ada industri kenderaan. Proton pernah mendominasi 80% pasaran pada suatu masa dahulu disebabkan oleh perlindungan ini."

    3. Muwujudkan perjanjian penjana tenaga bebas (IPP).

    IPP diwujudkan pada 1996 selepas tragedi 'blackout 1992'. Menurut Raja Petra Kamaruddin, kejadian berkenaan adalah rancangan Dr Mahathir untuk menswastakan pengeluar IPP kepada kroninya, Francis Yeoh.

    Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TNB, Tan Sri Ani Arope pernah mendedahkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pentadbiran Dr Mahathir pernah memaksa TNB menyerahkan tanahnya di Terengganu, dan Johor kepada pihak ketiga bagi membina loji janakuasa.

    TNB sebelum itu menghasilkan elektrik pada kadar 8 sen seunit dan membekalkannya dengan harga 17 sen seunit. Selepas kewujudan pembekal IPP, TNB membeli kuasa elektrik dengan kadar 23 sen seunit dan menjualnya kembali dengan harga 30 sen seunit.
    4. Pemberian tanah rizab Melayu di Tioman, Pulau Perhentian dan Sentul kepada Vincent Tan dan YTL.

    Sepanjang pemerintahan Dr Mahathir, beliau berjaya mengubah Vincent Tan daripada 'millionaire' kepada 'billionaire'. Dr Mahathir juga 'menswastakan' syarikat perjudian Sports Toto kepada hartawan tersebut.

    Sports Toto dijual kepadanya secara rahsia tanpa pengumumman bidaan oleh syarikat lain. 70% pegangan kepada B&B Enterprise milik Vincent Tan pada harga RM28 juta dan bakinya milik Raleigh Berhad milik Tun Daim Zainuddin.

    5. Tanah rizab melayu di Langkawi banyak terjual pada kroni. Tanah kerajaan negeri di Langkawi diberi tanpa bayar premium.

    Laporan media tempatan menyebut, seramai 80 keluarga di Pantai Chenang, Langkawi dihalau keluar pada 1980 untuk memberi laluan kepada projek pembangunan pelancongan oleh syarikat milik Vincent Tan.

    Perkara ini didedahkan oleh ahli DAP Syerleena Abdul Rashid yang menyebut perkara sama turut berlaku di Pulau Redang, Terengganu. Kesemua penduduk kampung berkenaan menetap diatas tanah rizab Melayu dan diarah meninggalkan kediaman demi projek kroni Dr Mahathir.

    6. Tanah milik DBKL 70 ekar Bukit Kiara dipajak pada Berjaya untuk jadi tempat equestrian
    Projek ini didakwa bagi memenuhi minat Dr Mahathir didalam arena equestrian. Beliau juga mengakui sudah mempunyai 40 ekor kuda yang ditempatkan di ladang ternakan kuda di Langkawi.

    ReplyDelete
  32. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    7. Tragedi Memali 1985 dan Al Maunah 2001 antara tragedi berdarah yang berlaku dibawah pemerintahannya

    Selama lebih 30 tahun, rakyat Malaysia diberitahu insiden berdarah Memali berlaku selepas Polis mendapat arahan oleh Timbalan Perdana Menteri pada wajtu itu Tun Musa Hitam untuk menyerang Kampung Memali.

    Musa baru-baru ini menerusi buku 'Frankly Speaking by Musa Hitam' mendedahkan Dr Mahathir berada didalam Malaysia sewaktu tragedi itu berlangsung.

    "Pada hari insiden, Ketua Polis Negara (KPN) pada waktu itu dan saya bertemu dengan Dr Mahathir di pejabatnya dan KPN memaklumkan kepada beliau mengenai apa yang terjadi sewaktu operasi Memali, yang mengakibatkan kematian empat anggota polis dan 14 orang awam," kata Musa.

    8. Enggan menghulurkan bantuan kepada Sekolah Agama Yan, Kedah yang terbakar.

    Lebih dikenali sebagai 'Tragedi Pondok Pak Ya', insiden pada 1989 itu mengorbankan 27 pelajar perempuan sekolah tersebut. Sejarah hitam di Sekolah Menengah Agama (SMA) Taufikiah Khairiah Al-Halimiah itu tidak mendapat bantuan kerajaan pusat.
    9. Mengenakan cukai 58.6 sen seliter bagi petrol dan 19 sen seliter untuk diesel

    Sebelum kewujudan media sosial, pelbagai perkara disorokkan termasuk pengenaan cukai terhadap komoditi bahan bakar. Dr Mahathir berselindung disebalik subsidi yang diberikan diperoleh daripada cukai petrol dan diesel yang dijual kepada rakyat.

    10. Dr Mahathir menangkap musuh politiknya dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti Ops Lalang

    Majoriti rakan Dr Mahathir didalam Pakatan Harapan kini pernah ditahan dibawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Mat Sabu, Azmin Ali, dan ramai lagi.

    Ops Lalang pada tahun 1987 memberkas 106 rakyat Malaysia termasuk pemimpin pembangkang. Pada waktu itu, cabang bidang kehakiman, legislatif dan eksekutif diletakkan dibawah arahan Dr Mahathir.
    11. Membelanjakan lebih RM102 bilion wang rakyat untuk menjamin syarikat-syarikat kroni.

    Antara syarikat yang mendapat 'faedah' termasuk Intrakota, ParkMay, Danaharta dan PKFZ. Terdapat juga skandal besar seperti skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) dan kerugian besar Bank Negara akibat kegagalan dagangan mata wang awal 1990-an.

    Skandal BMF juga menjadi punca kepada kematian salah seorang pegawai Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB) Jalil Ibrahim, di Hong Kong.

    12. Memberikan projek kerajaan bernilai puluhan juta ringgit kepada ahli keluarganya.

    Penerima kontrak berkenaan tidak lain adalah Mirzan Mahathir yang memiliki syarikat perkapalan.

    Syarikat tersebut pada 1998meminta jaminan kerajaan bernilai RM2 bilion namun Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memegang portfolio Menteri Kewangan pada waktu itu cuma meluluskan RM1 bilion sahaja.

    Mokhzani Mahathir menerusi syarikatnya Tongkah Holdings juga mendapat kontrak membekalkan peralatan kepada hospital kerajaan.

    Sementara Mukhriz Mahathir menerusi syarikatnya Opcom Sdn Bhd diberikan kontrak membekalkan fiber optik kepada Telekom Malaysia.

    ReplyDelete
  33. Tidak dinafikan Tun Dr Mahahthir Mohamad banyak menyumbang kepada kemajuan negara lantas memberi jolokan kepadanya 'Bapa Pemodenan'. Jasa pembangunan era beliau dapat dilihat sehingga ke hari ini.

    24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:

    13. Menggunakan tabung Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk memberi membeli bond daripada kroni seperti projek IPP YTL.

    YTL Power merupakan syarikat yang diberikan kontrak Loji Tenaga Bebas (IPP) oleh Tun Mahathir. IPP tersebut merupakan antara beban besar pada waktu pentadbiran Dr Mahathir yang hanya menguntungkan pihak konsesi semata-mata.

    Dua loji YTL siap dibina pada tahun 1994 dan 1995.Tahun 1996 merupakan tahun pertama di mana kedua-dua loji beroperasi setahun penuh.

    Ianya segera disenaraikan di Bursa Malaysia pada awal tahun 1997, membuat keuntungan segera berbilion-bilion ringgit dan antara pelaburnya adalah KWSP sendiri.

    Pada tahun 1980-an, dividen KWSP sekitar 8% setahun. Namun pada dua tahun terakhir beliau menjadi Perdana Menteri, dividen KWSP merudum kepada 4.25% pada 2002 dan 4.5% pada 2003.

    14. Menggunakan RM125 juta dana Khazanah Nasional untuk membiayai projek Country Heights milik Tan Sri Lee Kim Yew yang mempunyai masalah kewangan

    Perkara ini diakui sendiri oleh bekas Menteri Kewangan Tan Sri Nor Mohamed Yakcob.

    Kerajaan pada waktu itu menyuntik RM125 juta wang tunai kepada East Vision Leisure Group dalam usaha untuk menyelamatkan Country Heights Holdings Berhad (CHHB).

    15. Membayar pampasan RM700 juta kepada Tan Sri Tim Phek Khing akibat penangguhan projek Bakun

    Dr Mahathir menswastakan projek tersebut kepada Ekran Berhad yang berkerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB), kerajaan negeri Sarawak, Sarawak Electricity Supply Corporation (Sesco), dan Malaysia Mining Corporation Bhd (MMC) yang membentuk sebuah konsortium digelar Bakun Hydroelectric Corporation.

    Projek yang dimulakan pada 1994 itu dijangka siap pada 2004 namun dihentikan pada 1997 akibat krisis ekonomi negara.

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) telah membekalkan pinjaman sebanyak RM5.75 bilion kepada projek

    16. Membina kolam ikan terbesar di Puduraya apabila Projek Plaza Rakyat ditangguh

    Projek ini mula dibina pada tahun 1992 dengan anggaran kos RM1.2 bilion. Banyak ‘pengorbanan’ yang terpaksa dilakukan pelbagai pihak dalam melaksanakan pembangunan ini.

    Bagaimanapun akibat kegawatan ekonomi pada 1997, projek yang dijangka siap sepenuhnya pada Mei 2007 terbengkalai. Pemaju juga bertukar tangan tetapi projek itu masih terbengkalai

    Kini, kawasan berkenaan dijadikan Pusat Transformasi Bandar Kuala Lumpur (UTC KL) menempatkan perkhidmatan kerajaan yang beroperasi setiap hari.

    17. Menswastakan aset kerajaan seperti PERNAS, MARA Holdings pada kroni

    Sewaktu mengumumkan langkah beliau menswastakan aset-aset kerajaan, Dr Mahathir mendakwa tanpa penswastaan, pelabuhan, stesen janakuasa dan pelbagai lagi kemudahan tidak akan dibangunkan oleh kerajaan.

    Namun, apa yang membimbangkan adalah penswastaan tersebut mendapat jaminan kerajaan seperti bantuan kewangan RM1.8 bilion untuk melunaskan hutang syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines.

    Dr Mahathir juga membelanjakan RM4 bilion membiayai syarikat UEM yang merupakan anak syarikat kepada Renong yang banyak mendapat kontrak kerajaan membina lebuhraya.

    ReplyDelete
  34. 24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:
    18. Mengarahkan Petronas membeli tanah KLCC dengan harga RM900 juta daripada kroni.

    Mantan Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Tan Kee Kwong mendakwa Petronas dipaksa membeli tanah di mana terletaknya menara berkembar Petronas kini daripada kroni tersebut pada harga berlipat kali ganda.

    Tanah tersebut dahulunya merupakan tapak Kelab Kuda dijual kepada Petronas dengan harga tinggi kerana kroni tersebut teristimewa bagi Dr Mahathir, kata Kee Kwong.

    Petronas dipaksa beli tanah berharga RM214 kaki persegi sungguhpun harga pasaran pada waktu itu cuma RM26 kaki persegi.

    19. Mengarahkan kerajaan membeli tanah PKFZ dengan harga RM1.1 bilion walaupun nilai sebenar cuma RM90 juta.

    Kawasan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) seluas 404.7 hektar itu dijual dengan harga RM1.08 juta. Individu yang terlibat adalah bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Chan Kong Choy yang menghadapi tiga tuduhan menipu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkaitan projek itu.

    20. Memberi 16,000 ekar tanah Bukit Tinggi kepada Vincent Tan dan memberi lesen mesin slot dan judi bola

    Vincent Tan mendapat kuasa monopoli lesen judi selepas Dr Mahathir meluluskan lesen menjalankan Sports Toto tanpa secara sembunyi. Tanpa sebarang pengumuman bidaan, Vincent merupakan satu-satunya pembida bagi projek berkenaan.


    21. RM200 bilion aset UMNO dilesapkan

    Raja Petra Kamaruddin pernah mendedahkan Dr Mahathir enggan menyerahkan dana bernilai RM200 bilion milik UMNO kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak.

    Akibat daripada itu, Najib mencari dana tambahan dari luar negara termasuk mendapatkan RM2.6 bilion daripada kerajaan Arab Saudi bagi kerja-kerja Pilihan Raya pada 2013.

    22. Meletakkan semua perjanjian berat sebelah dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) seperti perjanjian konsesi tol, pembinaan ERL dan IPP

    Hampir kesemua perjanjian konsesi tol ditandatangani ketika zaman Mahathir, seperti Maju Expressway yang dibina oleh Abu Sahid, rakan baik dan kroni Mahathir, dan Lebuhraya Senai-Desaru yang dibina oleh kumpulan Ranhill milik Hamdan Muhamad, pada tahun 2004.

    Kedua-duanya menandatangi konsesi lebuhraya mereka sebelum Mahathir meletak jawatan. Perjanjian pembangunan Lebuhraya Senai-Desaru ditandatangani pada penghujung 1990an.

    PLUS pula pada asalnya dibina oleh kerajaan melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia. Dirancang ketika Tun Hussein menjadi PM pada tahun 1977, ianya mula dibina pada tahun 1980, setahun sebelum Mahathir menjadi PM.

    Dan kebiasaannya, kesemua perjanjian ini diletakkan dibawah OSA.

    23. Menukar royalti minyak Terengganu kepada Wang Ehsan selepas negeri diperintah PAS

    Setelah Terengganu jatuh ke tangan PAS, negeri berkenaan tidak lagi mendapat royalti hasil minyak yang digali Petronas. Dr Mahathir mengubah royalti kepada wang ehsan.

    Berbanding royalti yang ditetapkan nilainya setiap tahun, wang ehsan diberikan diatas budi bicara Dr Mahahtir.

    24. Pelancaran projek IC di Sabah dalam usaha mengekalkan kuasa.

    Dr Mahathir menyalahkan bekas Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim diatas isu yang timbul pada 1990-an itu.

    Juga dikenali sebagai 'Projek M', Penasihat DAP Lim Kit Siang menakwa Dr Mahathir berselindung disebalik hujah bahawa pendatang asing boleh menjadi warganegara sekiranya memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

    Kata Kit Siang, setelah sekian lama menafikan kewujudan 'Projek M', Dr Maathir pada 31 Januari 2013 mendakwa Anwar adalah dalang bagi projek berkenaan.

    ReplyDelete
  35. Undi Pakatan Harapan bermakna undi DAP
    Orang Melayu diingatkan bahawa setiap undi yang diberikan kepada Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti secara tidak langsung bermakna mereka mengundi DAP.

    Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, DAP akan menjadi parti paling berkuasa sekiranya pakatan pembangkang membentuk kerajaan kerana bertanding lebih banyak kerusi berbanding parti lain dalam pakatan berkenaan iaitu Parti Keadilan Rakyat, Parti Amanah Negara dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia.
    “Jangan kita buat pilihan salah, kerana orang Melayu hanya mempunyai dua pilihan pada PRU-14 akan datang, iaitu sama ada memilih Barisan Nasional (BN) ditunjangi UMNO atau pakatan pembangkang yang dikuasai DAP.

    “Tidak timbul soal nak bagi undi kasihan kepada parti serpihan Melayu yang ada dalam Pakatan Harapan. Walaupun ia parti Melayu tidak mungkin dapat berdiri sendiri. Kalau pembangkang menang, DAP akan mentadbir kerajaan.

    “Satu undi kita beri kepada parti serpihan itu bermakna kita mengundi DAP. Adakah kita sanggup mengundi parti yang berideologikan Malaysian Malaysia dan memperjuangkan hak sama rata dan meritokrasi,” katanya.

    Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Rembau berkata demikian ketika ber­ucap merasmikan Persidangan Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Rembau di sini hari ini.

    Hadir sama Timbalan Ketua UMNO bahagian, Khairy Jamaluddin yang juga Ahli Parlimen Rembau.

    Dalam pada itu, Mohamad berkata, ahli UMNO perlu me­ngubah pemikiran lama bahawa orang Melayu bergantung harapan kepada parti tersebut ke­rana situasi pada hari ini sudah berubah.

    Hakikatnya, ujar beliau, UMNO sebenarnya bergantung kepada orang Melayu dan ini bermakna parti itu mesti memenangi hati masyarakat tersebut dan perlu dilihat sentiasa membela kepentingan mereka

    ReplyDelete
  36. Undi PH seperti undi DAP, kata PAS
    PAS hari ini mengisytiharkan satu undi kepada Pakatan Harapan bererti satu undi kepada DAP, yang menurut ketua pemudanya dibayangi Evangelis Kristian dan mahu menawan negara ini.

    Kenyataan itu muncul selepas gabungan pembangkang baru-baru ini mengisytiharkan PKR tidak lagi boleh berunding dengan PAS berhubung pengagihan kerusi pada pilihan raya umum akan datang.

    Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi dalam satu kenyataan berkata DAP sudah mencengkam PKR, PPBM dan Amanah sebagai proksi.

    “Tindak tanduk DAP jelas mahu menjadi dominan di dalam PH, sekali gus menentu arah setiap tindakan pakatan itu,” kata Khalil.

    “Keadaan itu mendedahkan hakikat bahawa undi kepada parti di dalam Pakatan Harapan bermakna memberi undi kepada DAP.

    “DAP sebenarnya menyelindungi wajah hipokrit dengan menyelinap serta mempengaruhi Amanah, PPBM dan PKR untuk dicengkam sebagai proksi dalam melaksanakan pelbagai misinya.”

    ReplyDelete
  37. Undi untuk PH umpama setuju kezaliman Dr Mahathir, kata Hadi
    PETALING JAYA: Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan orang di sebalik pelbagai tindakan yang menyebabkan “kerosakan sistem negara”, dan menganggap menyokong gabungan Pakatan Harapan (PH) yang dipengerusikan bekas perdana menteri itu kini umpama menyetujui “kezaliman” lampau.

    “Selayaknya Mahathir bertaubat kerana dialah penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktator Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak minta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya,” kata presiden PAS itu dalam wawancara bersama Sinar Harian hari ini.

    Menurut Hadi, Dr Mahathir “tidak jujur untuk selamatkan Malaysia” kerana hanya menumpukan usaha menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak.

    “Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah, Bersatu (PPBM) adalah mengundi dan mengiakan kezaliman Mahathir,” katanya.

    ReplyDelete
  38. Undi Pakatan Harapan sebenarnya undi DAP, kata setiausaha akhbar Najib
    SEKARANG semakin jelas bahawa DAP ialah “parti dominan” dalam Pakatan Harapan dengan Lim Kit Siang sebagai pemimpin “de facto” yang bijak mengatur percaturan dan mencorakkan penampilan Pakatan Harapan, kata Setiausaha Akhbar kepada Perdana Menteri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad.

    DAP menggunakan strategi Ali Baba dengan meletakkan pemimpin Melayu di barisan hadapan tetapi “power broker” sebenarnya berada di belakang tabir, katanya.

    “Bagaimanapun, orang Melayu hari ini sudah mula menghidu taktik kotor ini kerana ia menghina kecerdasan mereka.

    “Mengapa DAP dan Kit Siang bermain silap mata ini? Ini kerana pengaruh Anwar Ibrahim ke atas Pakatan mula merosot, mereka memerlukan seorang tokoh Melayu yang baharu di barisan hadapan sebagai topeng,” kata Tengku Sariffuddin dalam satu kenyataan semalam lapor The Malaysian Insight.

    Beliau berkata DAP dan Kit Siang tahu benar orang Melayu tidak akan menyokong mereka bulat-bulat.

    Mereka tidak menaruh kepercayaan kepada pemimpin lain dalam Pakatan seperti Ketua Pembangkang Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR) atau Mohamad Sabu (Amanah), tetapi sebaliknya memilih untuk membentuk pakatan baharu dengan Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad, dengan mengetahui sepenuhnya bekas perdana menteri itu tidak akan bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 dan bahawa partinya hanya mempunyai satu kerusi di Parlimen, kata Tengku Sariffuddin lagi.

    ReplyDelete
  39. Hew Kuan Yau Dedah Mahathir Adalah Alat DAP Untuk Dapat Undi Melayu
    Lim Kit Siang fikir dia pandai. Lim Kit Siang mahu melakukan apa yang disebut orang Melayu ‘baling batu sembunyi tangan’. Dia mahu menjadi kuasa di belakang takhta tetapi tidak dilihat duduk di atas takhta. Lim Kit Siang tidak perlu dilihat sebagai mengetuai Pakatan Harapan kerana sekiranya mereka memenangi pilihan raya akan datang yang bermakna DAP akan memiliki 55 daripada 125 kerusi. Dan dengan 55 kerusi untuk DAP dan 60 dikongsi oleh tiga parti lain, itu bermakna DAP adalah raja dan akan membuat keputusan.

    Pakatan Harapan tidak dipanggil Pakatan Harapan yang dipimpin oleh DAP untuk hanya sekadar panggilan. Ianya adalah DAP yang memutuskan untuk menutup Pakatan Rakyat pada bulan Jun 2015 dan mengumumkan kepada dunia bahawa “Pakatan Rakyat tidak lagi wujud”. DAP yang mengumumkan kepada dunia pada bulan September 2015 bahawa Pakatan Harapan kini dibentuk untuk menggantikan Pakatan Rakyat dan PAS bukan lagi sebahagian daripada gabungan parti pembangkang. DAP yang mengumumkan kepada dunia bahawa PAN adalah parti Islam Pakatan baru dalam gabungan parti pembangkang.
    Dahulu, DAP mengutuk Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor dan menuduh Duli Yang Maha Mulia melanggar Perlembagaan dengan mengganggu urusan politik apabila DYMM tidak bersetuju dengan cadangan DAP bahawa Dr Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

    Malah DAP juga yang mengutuk Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, kerana membawa usul persendirian Rang Undang-undang Syariah Pindaan atau RUU355 ke Parlimen dan mendakwa ia sebenarnya adalah Rang Undang-undang Hudud dan dengan niat ianya juga tertakluk kepada orang bukan Islam terhadap undang-undang Islam. Malah, PKR dan PAN tidak berani mengeluarkan satu patah perkataan pun walau mereka tahu bahawa Lim Kit Siang berbohong dan Syariah bukanlah Hudud dan ianya sudah lama sebelum British datang ke Tanah Melayu.
    Tetapi Pakatan Ali Baba ini telah disahkan oleh Superman Hew Kuan Yau. Jadi mengapa Lim Kit Siang kecewa? Inilah yang Superman Hew kata:
    Untuk menjadikan tugas kita lebih baik, kita mesti terlebih dahulu menajamkan senjata kita.

    Untuk membunuh UMNO, di kawasan pedalaman, Mahathir adalah salah satu senjata paling tajam!

    Ingatlah, Mahathir adalah “senjata rakyat nombor satu” dan Najib adalah “musuh rakyat nombor satu”.

    Mereka yang membenci Mahathir adalah orang yang bodoh dan tidak tahu apa misi kita.

    Menggunakan “UMNO Lama” untuk membunuh UMNO sekarang adalah strategi tahap tertinggi Pakatan.
    Jadi mengapa Lim Kit Siang sangat marah? Hari ini, Superman Hew mengesahkan apa yang dinafikan Lim Kit Siang semalam. Dan ini adalah masalah dengan Lim Kit Siang. Dia suka menafikan dan membuat terlalu banyak kenyataan yang menjadikan keadaan lebih buruk. Lim Kit Siang perlu belajar untuk kurang bercakap. Dia bangga memberitahu kita bahawa dia telah bercakap 10 juta patah perkataan sejak kerjaya politiknya bermula lebih dari 50 tahun yang lalu. Tetapi yang diperlukan adalah kesilapan pada sepuluh patah perkataan dalam 10 juta untuk merosakkan segalanya. Dan hari ini Superman Hew pada dasarnya menyebut Lim Kit Siang pembohong. Tak malu ke Lim Kit Siang?

    ReplyDelete
  40. Akhirnya Tun Mahathir akui rela diri dipergunakan DAP - AzwanBro
    Pengakuan Tun Dr Mahathir Mohamad yang rela menjadi umpan bagi Pakatan Harapan (PH) meraih undi Melayu membuktikan kebenaran dirinya dipergunakan DAP.

    Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun berkata, Pengerusi PH itu tidak boleh lagi menyembunyikan fakta kerana umum juga sedia tahu DAP adalah parti paling dominan di dalam gabungan pembangkang.

    "Jadi DAP guna Dr Mahathir sebagai umpan untuk dapatkan undi Melayu. Saya yakin Dr Mahathir sendiri merelakan dirinya menjadi umpan untuk meraih sokongan Melayu.

    "Ini semua dilakukannya demi perjuangan peribadi politik, apa sahaja yang dilakukannya kini membuktikannya terdesak dan menunjukkan seorang yang tidak berpegang kepada apa-apa prinsip," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

    ReplyDelete
  41. Tampil Pemimpin Melayu Tapi Bau Tetap Dap
    Ketua UMNO Bahagian Bagan Serai, Datuk Sham Mat Sahat berkata, biarpun pakatan harapan menampilkan Tun Mahathir Mohamad dalam kepimpinan utamanya, namun mereka tidak dapat menyembuyikan hakikat sebenar bahawa Dap tetap merupakan parti paling berkuasa di dalam pakatan tersebut.

    Menurut beliau, ini memandangkan kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir terhadap UMNO dan kerajaan hari ini amat mirip seperti apa yang dikatakan oleh kepimpinan Dap selama ini, termasuklah terhadap Tun Mahathir sendiri ketika menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri sebelum ini.

    “Biarpun pakatan harapan cuba menonjolkan Tun Mahathir sebagai pemimpin utama pembangkang menggantikan Anwar Ibrahim, namun mereka tidak dapat menyorokkan hakikat bahawa Dap tetap menjadi parti yang paling berkuasa di dalam pakatan harapan dan pemimpin Melayu hanya boneka.

    “Sebab itulah, kita lihat hari ini, kenyataan pihak pembangkang termasuk Tun Mahathir sendiri terhadap UMNO dan kerajaan adalah berbaur Dap. Apa yang Dap kata terhadap UMNO dan kerajaan sebelum ini, itulah yang diungkapkan kembali oleh Tun Mahathir untuk menyerang UMNO dan kerajaan.

    “Sebab itulah kita yakin, bahawa Dap sekadar menggunakan pengaruh Tun Mahathir untuk mendapatkan sokongan rakyat, khususnya pengundi Melayu, sepertimana mereka pernah mempergunakan Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sebelum ini,” jelasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

    Tambah beliau, penguasaan Dap terhadap pakatan harapan bukanlah satu propaganda UMNO sepertimana kata sesetengah pihak, tetapi ianya adalah berdasarkan realiti dan fakta.

    “Sebenarnya, bagi saya sejak dari Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan, Dap sememangnya mahu menjadi parti yang paling berkuasa di dalam pakatan pembangkang. Sikap Dap itulah yang menyebabkan pakatan pembangkang berpecah sebanyak dua kali termasuklah apabila Pas bertindak keluar dari pakatan tersebut.

    “Dap mahu pakatan pembangkang membawa idelogi politik pemikiran mereka seperti isu sama rata dengan slogan Malaysian Malaysia, dan kita dapat lihat hari ini kenyataan kepimpinan pembangkang, termasuklah Tun Mahathir dilihat lebih menjurus kepada kehendak politik Dap.

    “Saya yakin, parti-parti lain seperti PKR, PAN dan juga PPBM tahu akan hakikat ini, namun kerana terlalu mahu berkuasa dan didesak dengan dendam kesumat terhadap UMNO, maka mahu tidak mahu, mereka terpaksa bercakap mengikut rentak dan nada yang dialunkan oleh Dap,” tegasnya

    ReplyDelete
  42. pejuang najis sudah ketakutan. najis sudah gile babi.
    tak habis2 attack tun.

    ph bukan cuma tun......ph ada lks, as, nia, lge, wa, mm, my.....dan ada ramai ahli umno yg dah tak suka dengan najis!.....he he he

    tu yg mati2 nak attack tun....sebab 10% ahli umno dah hilang stim nak jilat najis macam pejuang najis!

    ReplyDelete
  43. PERJUANGAN DAP EKSTREM, BAHAYA PADA NEGARA
    Perjuangan ‘Malaysian Malaysia’ yang dibawa DAP adalah satu ancaman besar kepada negara yang bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan berbanding perjuangan Islam didokong PAS.

    Oleh itu, jika Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menganggap perjuangan PAS sebagai menghasut, merbahaya dan ekstremis, perjuangan Malaysian Malaysia parti itu sebenarnya jauh lebih berbahaya.

    Pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff, berkata agenda perjuangan DAP itu bukan saja menghasut malah berbahaya, ekstrem dan tidak berperlembagaan.

    Beliau, matlamat Malaysian Malaysia DAP adalah untuk mensekularkan Malaysia dan menghapuskan perbezaan antara bumiputera dan bukan Bumiputera.

    “Ia bukan sahaja menghasut, malah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan, khasnya Perkara 3 dan Perkara 153.

    “Begitu juga matlamat parti itu untuk memulihkan pilihan raya tempatan yang masih menjadi agenda perjuangannya walaupun Mahkamah Persekutuan telah memutuskan dengan jelas pada 14 Ogos 2014 ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan,” tulis beliau di laman sosial Facebooknya.

    Kata Kamarul Zaman, sukar dibayangkan nasib Malaysia jika DAP memerintah jika sekarang pun Guan Eng sudah berani sifatkan tindakan menyebut apa yang ulama Fiqh Politik Islam seperti Al-Mawardi katakan sebagai menghasut, merbahaya, ekstremis dan tidak berperlembagaan.

    ReplyDelete
  44. Islam Dalam Bahaya Jika DAP Memerintah – PAS
    Semoga Allah S.W.T jauhkan DAP daripada menjadi pemerintah negara sebagaimana yang diimpikan oleh Pakatan Harapan.
    Demikian doa yang disebut oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali at-Takiri dalam satu kenyataan mengenai DAP semalam.

    Kata beliau, sekiranya dengan hanya memerintah Pulau Pinang, DAP sudah terlalu berani mencampuri urusan Islam, alangkah bahaya sekiranya DAP menjadi sebahagian pemerintah Malaysia.

    “Malang sekali sebahagian orang Islam masih terpesona dengan lakonan DAP berkaitan Islam,” katanya dipercayai merujuk kepada penyokong totok Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Mohd. Khairuddin berkata, surat rasmi yang dikeluarkan Exco kerajaan Pulau Pinang kepada Mufti Pulau Pinang jelas menunjukkan campur tangan DAP ke atas fatwa yang melibatkan Kalimah Allah.

    Kata beliau, kenyataan bekas Mufti Pulau PInang dan kenyataan salah seorang jawatankuasa fatwa pada 8 Februari 2017 yang menyebut ada fatwa oleh Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang tidak dipersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong kerana campur tangan politik di negeri itu adalah sesuatu yang berat dan serius.

    “Ia jelas melibatkan campur tangan politik kerajaan DAP dalam proses fatwa yang mungkin tidak sehaluan dengan pendirian kerajaan negeri.

    “Perkara ini tidak boleh dipandang ringan oleh umat Islam. Campur tangan sebuah kerajaan khususnya yang diketuai oleh bukan Islam terhadap fatwa adalah satu penghinaan terhadap agama Islam yang menjadi agama bagi Persekutuan,” katanya.

    Justeru, katanya, PAS mendesak kerajaan Pulau Pinang yang dipimpin Lim Guang Eng tidak lagi campur tangan dalam urusan fatwa negeri dan lain-lain.

    Tegas beliau, Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri P.Pinang) 2004 jelas menuntut fatwa negeri Pulau Pinang terus dipersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong sebagai Ketua Agama Islam Pulau Pinang dan bukannya kepada ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang dipengerusikan Guan Eng.

    “Exco terbabit tidak perlu berbelit menafikan dan berdolak dalih bagi mempertahankan diri dan mempertahankan tindakan salah kerajaan negeri pimpinan Guang Eng,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Ko selalu tak tidur malam ye? Tak kisah lah, tapi awat nak kutuk PH, pemimpin2 nya dan kit orang pulak? Asyik mengutuk di blog aje.

      Korang tak boleh, kami aje boleh, tau tak?

      Mahathir tak boleh tidur malam kalau tak kutuk Najib.. - Shahidan ...
      https://mediaterjah.com › Semasa

      Mahathir tidak dapat tidur lena jika sehari tidak mencari pasal dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak???

      Komen aku: Memang PM sekarang banyak pasal. 1MDB dll.

      Delete
  45. BAHAYA DAP PADA NEGARA
    Agenda perjuangan DAP jelas memberi ancaman kepada negara kerana membawa agenda sosialis dan sekular yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan negara meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan.

    Malah, perjuangan UMNO selama ini menentang dasar yang dibawa oleh DAP dan bukannya kerana parti pembangkang itu ditunjangi oleh orang Cina.

    Sebaliknya, kehadiran DAP telah merosakkan sistem politik negara selain menjadikan orang Melayu dan umat Islam mendokong perjuangan DAP huru-hara sehingga tidak tahu membezakan antara tuntutan agama dan politik.

    “Perlembagaan DAP dengan jelas membuktikan bahawa parti itu memperjuangkan agenda sosialis dan sekular.

    “UMNO, Barisan Nasional (BN) menentang agenda sekular kerana fahaman sekular mengasingkan antara agama dan politik, asing sehingga suatu masa PAS menggelarkan UMNO memperjuangkan ‘agama suku’ dan ‘politik suku’,” kata Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa dalam buku Perjuangan 4All.

    Sabtu lalu, Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Dr Zamihan Mat Zin menyifatkan haram menyokong, bantu dan undi parti cauvinis DAP.

    Sementara itu, Annuar berkata jarum-jarum halus DAP berjaya memecah belahkan umat Islam dan orang Melayu tanpa disedari.

    Malah, ramai juga tidak menyedari akan perjuangan DAP yang mahu memusnahkan institusi kesultan Melayu daripada terus menjadi tonggak kepada kestabilan negara.

    “Inilah bahayanya DAP yang kadang kala umat Islam gagal membaca taktik licik mereka. Agenda besar DAP menukar negara Malaysia sebagai sebuah negara Islam kepada negara sekular dan ingin memberi hak sama rata kepada semua agama dan bangsa.

    “Dalam perjuangan politik DAP tiada agenda Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu, dan hak keistimewaan orang Melayu. Agenda DAP ialah ‘ Malaysian Malaysia’ selain tiada sejarah mengenai kontrak sosial.

    ReplyDelete
  46. DAP TETAP ‘TAIKO’, BAHAYA JIKA PAKATAN HARAPAN MENANG PRU-14 – PAS
    Pas melihat perkembangan politik Islam dan orang Melayu di negara ini berada dalam situasi cukup bahaya jika Pakatan Harapan yang diketuai DAP memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
    DAP tetap ‘taiko’, bahaya jika Pakatan Harapan menang PRU-14

    Kebimbangan tersebut disuarakan oleh Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin yang percaya DAP tetap akan menguasai Pakatan Harapan meskipun daripada soal pengagihan kerusi, parti itu hanya diberikan 35 kerusi Parlimen oleh gabungan tersebut.

    Dalam masa sama, Hashim turut memberi contoh situasi di Perak selepas PRU-12, walaupun ketika itu wakil Pas menjadi Menteri Besar namun segala keputusan ditentukan oleh DAP yang dominan pada masa itu.

    “Walaupun kita katakan PPBM dapat banyak kerusi (52 kerusi), PKR (51 kerusi) tetapi mereka akan bertanding di kawasan kubu kuat Barisan Nasional (BN) atau Pas. Kalau mereka tidak tewas dengan Pas mungkin kalah dengan BN.

    “Berbanding DAP yang bertanding di kawasan selesa yang secara realitinya sudah menang. Akhirnya yang mengepalai Pakatan Harapan nanti adalah mereka (DAP) yang menang kerusi paling banyak.

    “Kalau ditakdirkan Pakatan Harapan tubuh kerajaan, walaupun DAP tidak menjadi Perdana Menteri tetapi Perdana Menteri yang dipilih itu akan ikut cakap dia.

    Situasi ini cukup bahaya bagi politik Islam dan orang Melayu di negara ini,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

    Beliau mengulas pengagihan kerusi Pakatan Harapan dalam PRU-14 yang menyaksikan DAP hanya bertanding 35 kerusi berbanding PPBM (52 kerusi), PKR (51 kerusi) dan PAN (27 kerusi).

    Meskipun pengagihan kerusi DAP tidak setinggi PPBM dan PKR, namun peluang DAP terus menjadi parti paling berkuasa dalam Pakatan Harapan tidak dinafikan kerana tidak menyerahkan kawasan selamat atau kubu kuat kepada parti-parti pembangkang lain.

    Sementara itu menyentuh mengenai Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri sementara jika Pakatan Harapan menang PRU-14, Hashim berkata, memilih Dr. Mahathir memegang kerusi No. 1 negara itu seumpama ‘bergantung pada dahan reput yang menanti masa untuk patah’.

    Dalam masa sama katanya, janji Dr. Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri sementara sebelum digantikan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim juga dilihat tidak meyakinkan selepas melihat rekod-rekod terdahulu bekas Perdana Menteri itu.

    “Saya yakin rakyat tidak akan mudah lupa banyak perkara tidak menyenangkan berlaku semasa zaman pemerintahan Dr. Mahathir selama 22 tahun.

    Bagi saya, dosa terbesar Dr. Mahathir apabila dia menyekat bantuan untuk sekolah-sekolah agama,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Ko pakai RON ke, KON ke? Selalu meng"con" rkyat ye?

      Netizens Kutuk Najib Kerana Naikkan Harga Petrol. - SoZCyili
      https://sozcyili.blogspot.com › Kenaikan › Netizens › Petrol › subsidi

      Laman sosial Facebook dibanjiri komentar orang ramai yang mengecam tindakan kerajaan Umno-BN menaikkan harga bahan api dan harga minyak masak secara serentak berkuatkuasa esok. Mulai 1 November, harga runcit RON95, RON97 dan diesel naik sebanyak 15 sen seliter menjadikan kenaikan ...

      Delete
  47. Huan Cheng Guan: “DAP lagi teruk dari gengster”
    Yang kita pasti dan dapat menduga jika rakyat memberi undi kepada DAP dan Pakatan Harapan dalam PRU-14 nanti bahawa:

    (i) DAP akan terus menegaskan pendiriannya bahawa Malaysia adalah negara “sekular”, maka apa akan jadi dengan Perkara 3(1) yang memaktubkan Islam sebagai “agama persekutuan” di mana Islam diutamakan berbanding agama-agama lain?

    (ii) DAP bertegas meneruskan penentangannya terhadap pembahagian rakyat kepada golongan bumiputera and bukan bumiputera, maka apa akan jadi dengan Perkara 153 yang memperuntukkan “kedudukan istimewa” orang Melayu?

    (iii) DAP pasti mahu meletakkan calon-calonnya dalam barisan ketua-ketua jabatan dan agensi kerajaan demi memastikan konsep ‘Malaysian Malaysia’ dilaksanakan dengan mantap

    (iv) Pentadbiran Pulau Pinang akan dijadikan ‘model terbaik’ urus-tadbirnya untuk negeri-negeri lain

    Mengakhiri ulasan kita ke atas pendedahan bahayanya DAP ke atas Melayu-Islam dalam buku tulisan AIDC ini, marilah kita perhatikan testimoni pandangan wakil orang Cina ke atas ‘DAP dan orang Cina DAP’ yang dikatakan “berbeza dengan mana-mana orang Cina bukan DAP” seperti yang diluahkan oleh dua orang tokoh berbangsa Cina berikut dalam buku ini (ms 196-212 dan 213-227):

    (i) Ti Lian Ker, pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA:

    (a) “DAP memakai pakaian berbilang bangsa tetapi tindak tanduk mereka adalah rasis” (ms. 203)

    (b) “Tindak tanduk lakonan posturing politik DAP adalah radikal dengan memainkan sentimen perkauman masyarakat Cina” (ms. 203)

    (c) “Kalau kita buat pengkajian tokoh-tokoh DAP yang berucap, berceramah di hadapan masyarakat Cina dalam bahasa Cina, nada dan mesej mereka memang berbeza apabila mereka berucap dengan masyarakat Melayu ataupun apabila ada penyokong-penyokong PAS” (ms. 204).

    (d) “Kalau kita tengok DAP, sememangnya dari dahulu lagi Lim Kit Siang telah cantas tokoh-tokoh tertentu dalam parti mereka” (ms. 207).

    (e) “Semua pemimpin-pemimpin DAP negeri akan dicantas secara berterusan sekiranya tidak toe the line” (ms. 207).

    (f) “Akhirnya anaknya Lim Guan Eng walaupun kalah di Melaka telah dijadikan setiausaha agung DAP dan dijadikan ketua menteri Pulau Pinang secara parachute’’ (ms. 207).

    (ii) Huan Cheng Guan, naib presiden Parti Cinta Malaysia (PCM):

    (a) “Kalau dikatakan DAP sebuah parti yang sederhana, dan bukan parti yang kaya, bagaimana mereka boleh memiliki sebuah bangunan yang begitu besar di Pulau Pinang dalam masa 3 tahun? Duit jatuh dari langitkah?” (ms. 214).

    (b) “Buat apa dia (Lim Guan Eng) pergi Hong Kong, saya pun tidak tahu. Tapi di Hong Kong pun ada kereta plat PENANG. Siapa yang belipun saya tak tahu. Dia sibuk buat apa di Hong Kong? Di Hong Kong pun dia buat press conference, kritik negara kita sendiri. Memburukkan nama negara kita sendiri. Video itu masih saya simpan lagi” (ms. 217).

    (c) “Lim Guan Eng sekarang selepas tujuh tahun memerintah negeri Pulau Pinang, sebagai Ketua Menteri tidak ada sesiapa pun berani tegur dia. Exco dia pun serupa macam ‘anjing’ juga. Tak berani tegur. Dia sekarang sudah sombong, angkuh” (ms. 219).

    (d) “Saya minta kawan-kawan dari Melayu, India dan lain-lain jangan salah faham tentang masyarakat Cina. Jangan sebut ‘awak orang Cina’ secara umum. Tak boleh sebut begini, awak kena sebut Cina DAP. Cina DAP. Awak cakap Cina DAP takpa” (ms. 221).

    (e) “Mereka (DAP) di Parlimen pun macam gangster juga. Lagi teruk dari gengster” (ms. 221).

    (f) “Dia punya sikap, apa yang telah dia buat, betul ke, tak betul ke, ada apa ke, mereka tak akan minta maaf. Tak akan minta maaf. Ini sudah diajar. Sudah dilatih. Walaupun dia salah, dia akan tetap pusing-pusing, suruh dia minta maaf, dia tak akan minta maaf. Itulah DAP” (ms. 222).

    Seperti juga kata-kata tokoh berbangsa Cina di atas, DAP akan berjanjikan langit dan bintang untuk meraih undi, DAP selamba buat pusingan-U dan tidak akan meminta maaf di atas apa-apa kesilapannya kerana “ini sudah diajar” kepada mereka.

    Terfikir kita sejenak: Siapakah yang telah mengajar dan mendidik ahli-ahli DAP sehingga menjadi sedemikian murah harga diri mereka?

    ReplyDelete
  48. Boboi kalah, mimpi Matdey padam lah sudah
    Kerana dendam rahsia negara dibocor dedah
    Dgn UMNO/BN dia belot dan berpaling tadah
    Rela sembah Nuat, Kiit Siang, DAP, jilat ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kasaaahhhh

    ReplyDelete
  49. Evangelisme DAP sudah terang lagi bersuluh
    Namun, masih ada yang meragui kesepakatan pelbagai parti dalam Pakatan Harapan. Apakah semua mereka itu benar-benar sehaluan dan bersatu tujuan?

    Ya… mereka ada satu tujuan yang sama untuk menjatuhkan Najib dan kerajaan beliau. Mereka sebenarnya tidak begitu sehati sejiwa untuk memimpin Malaysia ke arah satu dasar yang disepakati sebagaimana Barisan Nasional (BN) seandainya pun mereka menang dalam PRU14.

    Mereka akan menyorak kuat seolah-olah sehaluan namun ramai pemerhati berpandangan hakikat PH yang berupa “bahtera yang mempunyai ramai nakhoda” yang rapuh, mudah retak dan menuju belah, bakal mengundang bala dan bencana!

    Pemerhati dan pengkaji geopolitik semasa pernah berkata bahawa adalah tidak cukup dengan mereka berkata “apa-apa perbezaan antara parti dalam komponen PH adalah perkara kedua” kerana prinsip “agree to disagree” akan digunakan sebagaimana yang sudah dipersetujui di kalangan semua pihak dalam majlis presiden Pakatan Harapan.

    Inilah ‘demokrasi terpimpin ala DAP’ yang membolehkan segala-galanya. DAP akan memainkan sepenuhnya sentimen dan perasaan “ada kukisah?” anak-anak muda daripada Gen-Y dan Gen-Z. Inikali saja, kan?

    Umat Melayu-Islam mestilah berwaspada akan mainan politik licik lagi kotor DAP. Jangan terjadi Melayu-Islam hilang kuasa dan berputih mata selama 100 tahun selepas PRU14 kerana mengundi ikut emosi akibat tertipu atau marahkan BN dan PAS.

    1MDB dan isu-isu lapok akan terus di’spin’ dan dikitar semula 360-darjah dengan bantuan Department of Justice (DOJ) Amerika Syarikat dan sederetan penaja luar negara dalam pebagai bentuk NGO, termasuk persatuan gereja evangelis.

    Bacalah kajian terperinci ancaman kristian evangelisme ke atas Asia Tenggara dan Malaysia oleh Iain Buchanan dalam Sang Nila and the Lion of Judah (2015) dan The Armies of God: a Study in Militant Christianity (2010).

    Sesungguhnya DAP dan evangelisme pimpinan Joseph Lim Guan Eng adalah hakikat benar yang DAP tidak boleh sorok lagi sebagaimana yang telah didedahkan oleh bekas strategis Melayu-Islam DAP bernama Mohd Razali Abdul Rahman (ms 159-195).

    ReplyDelete
  50. Dinasti Lim menzahirkan parti ‘matlamat halalkan cara’
    Politik DAP yang berasaskan konsep “segalanya boleh”, “hantam sajalalah” dan “ini kalilah!” asalkan “the end justifies the means”!

    Yang perlu diambilkira oleh umat Melayu-Islam dan warganegara Malaysia bukan Islam non-DAP ialah fakta bahawa DAP merupakan sebuah parti yang akan berbuat apa sahaja demi memastikan tujuan-tujuan dan matklamat akhir DAP tercapai dalam PRU14 nanti.

    DAP dengan bantuan NGO-NGO berbangsa Cina terutamanya, liberalis-pluralis-LGBT serta cybertroopers Red Bean Army (RBA)nya akan berhempas-pulas bersungguh-sungguh untuk jatuhkan Najib Razak sebagai perdana menteri dalam apa kesempatan yang ada sehingga ia benar-benar berjaya.

    DAP bersedia untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang bermotif untuk menjatuhkan kerajaan hari ini. Segala-galanya dibolehkan bagi DAP untuk menjayakan hasrat ini.

    Dengan sekelip mata DAP boleh lakukan aksi magis, bermain mata dan “lupakan kisah silam” apabila Kit Siang berbaik-baik dengan mantan perdana menteri Tun Mahathir Mohamad yang pernah menjadi musuh nombor satu DAP sejak tahun 1955!

    Demi pilihanraya umum nanti, motto DAP menjadi amat mudah, yakni: “Asal Umno dan BN jatuh. Asal PAS juga terhumban sama” lalu memberi jalan rakyat memilih Pakatan Harapan setelah 60 tahun negara dimerdekakan.

    Menerusi PRU14, parti-parti PAN, PKR dan sebagainya akan bernaung dengan DAP bawah Pakatan Harapan untuk kalahkan BN dan PAS buat sekian kalinya.

    Poster kabinet kepemimpinan tertinggi PH penuh dengan muka-muka bangsa Melayu dengan hanya Guan Eng, Chong Chieng Jen dan M. Kulasegaran yang bukan Melayu. Untuk ini kalilah, takpa kerana DAP telah membadutkan pemimpin Melayu untuk lawan Melayu Umno dan PAS.

    DAP terpaksa caturkan sedemikian kerana jika dibawa tema Cina lawan Melayu; pastinya DAP akan kecundang dan tak dapat sokongan Melayu-liberal dan Melayu-ABU (Asal Bukan Umno). Pemimpin dan penyokong Melayu-Islam berkenaan juga tahu dan rela dibadutkan kerana mereka mempunyai hasrat dan tujuan yang sama untuk jatuhkan Najib dan BN dalam PRU14.

    Yang paling penting bagi DAP ialah keputusan akhir PRU14. Jika DAP menang majoriti dalam Pakatan Harapan, pastinya DAP adalah ‘kingmaker‘ dalam percaturan politik terkini Malaysia.

    DAP boleh mencaturkan bidaknya dalam posisi apa sekalipun asalkan DAP kuasa de jure dan suara de facto sebenar, sekaligus dan berkuasa penuh buat julung kalinya dalam sejarah politik negara.

    ReplyDelete
  51. DAP impikan berkuasa penuh buat julung kalinya
    Meski pun ada pimpinan DAP yang cuba menafikannya dalam media arus perdana atau portal media sosial, namun buku-buku ilmiah dan ulasan politik semasa yang mengkaji parti tersebut berjaya mendedahkannya kepada umum.

    Terbaru, buku DAP: Bahaya kepada Melayu-Islam di Malaysia karangan AIDC, terbitan RED Pena Enterprise (2017) membuktikan kesahihan fakta ini.

    Buku yang ditulis dalam bahasa paling mudah difahami oleh semua peringkat pembaca ini juga bukan sahaja telah membongkar kedurjanaan DAP ke atas umat Melayu-Islam tetapi juga berjaya membuktikan DAP berbahaya kepada kesejahteraan dan keharmonian rakyat jelata sebagaimana yang sudah termaktub dan terjamin dalam perlembagaan persekutuan.
    Waspada muslihat DAP yang pandai bermuka-muka
    Buku DAP: Bahaya kepada Melayu-Islam berkenaan menghuraikan bagaimana dan sejauh mana DAP mencabar Perkara 3(1) dan Perkara 153 perlembagaan persekutuan menerusi konsep ‘Malaysian Malaysia’nya dan berulangkali menentang usaha-usaha untuk mendaulatkan Islam dalam urus-tadbir negara.

    Ini jelas diungkapkan oleh penulis di muka-muka surat 235-236 betapa pemimpin utama DAP seperti Karpal Singh (pengerusi DAP) dan Lim Kit Siang (setiausaha agung) senantiasa cuba mengingatkan rakyat bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular dan bukannya negara Islam.

    Bagi DAP, Malaysia mesti dikekalkan sebagai bukan sebuah negara Islam dalam keadaan apa sekalipun sampai bila-bila. DAP akan menentang mana-mana pihak yang berjuang untuk mendaulatkan Islam dengan memperkasakan atau menegakkan perundangan Islam di Malaysia (ms. 237-241).

    Rakyat, terutamanya umat Melayu-Islam, perlu faham betul-betul akan pendirian DAP, yakni DAP hanya boleh bersetuju setakat “Islam sebagai agama rasmi persekutuan dan bukannya tafsiran yang lebih daripada itu”.

    Ini pernah ditegaskan oleh Karpal Singh pada 28 Julai 2013 selaku pengerusi DAP bahawa: “Agama Islam adalah agama rasmi negara ini dan ia sudah termaktub dalam perlembagaan namun perundangan Islam tidak akan dilaksanakan sama sekali” (ms. 238).

    Perkara yang sama diulangi Lim Guan Eng selaku setiausaha agung DAP pada 20 Mac 2015 di mana beliau telah berkata dengan amat jelas sekali bahawa:

    “DAP tegas membantah pelaksanaan undang-undang hudud bukan kerana ia undang-undang Islam, tetapi kerana hudud adalah bertentangan dengan perlembagaan persekutuan” dan “Perlembagaan dengan jelas menyatakan bahawa walaupun Islam adalah agama rasmi Malaysia, Malaysia bukanlah sebuah negara Islam” (ms. 240).
    Bermula dengan prakata yang ringkas dan tepat sebanyak tiga muka surat (ms. iv-vi), sebenarnya AIDC selaku penulis buku ini sudahpun meringkaskan keseluruhan daripada 260 muka surat buku tersebut dengan cukup menarik.

    Bacaan yang teliti sudah tentu mampu memberikan overview yang baik kepada kita untuk memahami tema dan keseluruhan isi kandungan buku tersebut yang menepati tajuknya, iaitu betapa bahayanya DAP kepada rakyat Malaysia, khususnya umat Melayu-Islam.

    ReplyDelete
  52. Penulis Artikel ‘Bahaya Dap Kepada Melayu-Islam di Malaysia’ Pemenang Utama Esei Kit Siang Rasis
    Artikel ‘Bahaya Dap kepada Melayu-Islam di Malaysia (siri 16 artikel yang dibukukan)’ telah memenangi hadiah utama berjumlah RM10,000 melalui pertandingan penulisan artikel “Lim Kit Siang seorang Rasis, anti Islam, anti Melayu dan Diktator…Apakah benar?” anjuran Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa.

    Namun begitu siapakah penulisnya terus menjadi rahsia ekoran permintaan penulis atas dasar faktor keselamatan.

    Jelas Annuar, atas permintaan maka beberapa pemenang lain juga turut dirahsiakan identiti mereka.

    “Kita memahami permintaan ini kerana ada pemenang yang tidak mahu dikenali dan mereka hanya pemerhati politik, jadi kita ikutkan kerana apa yang penting adalah mutu penulisan dan fakta yang diberi.

    “Apa yang penting bahan mereka memenuhi kreteria pertandingan,” ujarnya dalam sidang media selepas menyampaikan hadiah kepada semua pemenang dan wakil di Shah Alam hari ini.

    Dalam sidang media yang sama Annuar turut menjelaskan wang hadiah keseluruhan yang bernilai RM50 ribu bukanlah wang peribadi ataupun wang UMNO sebaliknya ia adalah hasil sumbangan daripada individu-individu tertentu.

    Empat kategori telah dipertandingkan iaitu tulisan di blog, artikel di media, video pendek dan infografik.

    Berikut adalah senarai pemenang bagi ke empat-empat kategori:

    Penulisan Artikel

    Hadiah Utama – RM10 ribu

    Buku Bahaya Dap kepada Melayu-Islam di Malaysia (siri 16 artikel)

    Honorarium – RM2 ribu

    Lim Kit Siang – Pasimisme dan Kediktatoran Politik
    Oleh: Mohaned Firdaus Zainal

    Puad Zakarshi: Tindak Tanduk Memang Rasis
    Oleh: Amizul Tunizar Termizi (Utusan Malaysia)

    Dasar2 Kit siang Inikah yang Orang China Mahu?
    FB: anti semua salah umno ASSU

    Easy to Prove Kit Siang is Anti-Islam, Anti-Malay, Anti-Monarchy
    Oleh: RPK malaysia-today.net
    Kerosakan yg Kit Siang telah lakukan kepada sekolah Cina
    Oleh: ketua pengarang malaysia-today.net
    Perlukah kita dipimpin oleh “mereka”
    Oleh: Ahmad Ikrani Mahshar, Kelantan

    Kategori Penulisan Blog

    Hadiah Utana – RM5 ribu

    Kit siang no 1 racist – bahagian 1, bahagian 2, bahagian akhir
    Oleh: blogger seademon.me
    Honororium – RM1 ribu

    Pendedahan mengejutkan: Dap dibantu komunis sejak pru 1969
    Oleh: blogger mymassa.blogspot.my
    13 mei: kit siang pernah halau melayu dari kg baru
    Oleh: blogger sangah tok janggut

    Kepala kepada bapak rasis – ramai cina tak sokong dap, diancam dan diugut oleh penyokong chauvinist !!!
    Oleh: blogger megat panji alam

    Fakta, realiti: lim kit sian dap diktator, rasis dan anti-islam
    Oleh: blogger suara lensa

    Bahaya sekolah demokrasi tajaan Dap
    Oleh: blogger aidcnews

    Kategori Video

    Hadiah Utama – RM5 ribu

    Tun Mahathir Mohamad
    Bertajuk Kit siang memang rasis
    Dirakam dan disiarkan oleh minaq jinggo

    Honorarium – RM2 ribu

    Tan Sri Muhyiddin Yassin ” dap parti totok cauvinis rasis !!!”
    Diterbut dan disiar oleh dr novandri hassan basri

    Datuk zulkifli nordin
    “13 mei 1969 parang terbang”
    Oleh: One Tuberz

    Tun Dr Mahathir Mohamad “Kalau Lim Kit siang jadi perdana menteri”
    Oleh: berita sabah

    Sdr razali abdul rahman bekas pakar strategik dap
    “Bahaya Nya Dap”
    Oleh: rastakurku’s channel

    Superman hew, protege lim kit siang dan dap
    “Dap racist scum at work”
    Oleh: stoptheliespls
    Hadiah Utama – RM1 ribu

    Ini Negeri bukan melayu punya….

    Oleh: blog2-politik.blogspot.my
    Honorarium – RM500

    Malai si pergi… mati melayu
    Oleh: blogger radikalisma

    Melayu keluar… kita hentam lu
    Oleh: blogger azha nelayan

    Lim kit siang bapa tragedi 13 mei
    Oleh: blogger navy-the-best.blogspot.my
    Melayu balik kampung…
    Oleh: blogger redah kasi pecah

    Melayu keluar!!
    Oleh: pengarang portal mynewshub

    ReplyDelete
  53. 10 Bukti DAP Anti-Islam Menurut Ridhuan Tee
    Pendakwah bebas, Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

    Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



    Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

    Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

    Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



    Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



    Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

    DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


    Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

    Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

    Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,

    

“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



    “Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

    ReplyDelete
  54. Razali Abdul Rahman Akan Buat DAP Terkencing Terkencit
    DAP sangat takut kepada Razali kerana dalam diri Razali ada tersimpan terlalu banyak rahsia DAP. Beliau juga pernah menerima berbagai ugutan yang mengancam keselamatan diri dan keluarga. SK percaya Razali akan terus-menerus mendedahkan siapa DAP yang sebenarnya kerana beliau pernah berkata hanya dengan pendedahan demi pendedahan saja dia dapat menebus segala dosanya kepada umat Islam dan Melayu di negara ini.

    Alhamdulillah, Allah SWT Maha Pelindung dan sehingga kini beliau masih ada, masih selamat untuk terus menyampaikan ceramah dan dialog bagi menyedarkan orang-orang Islam dan Melayu tentang rupa sebenar DAP. Antara perkara yang pasti menurut Razali, DAP akan terus berusaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian; agama rasminya Kristian dan Perdana Menterinya dari kalangan orang Kristian.

    Orang-orang Melayu dan Islam yang masih berada dalam DAP, apa lagi yang anda semua tunggu? Masih menagih cinta palsu DAP? Begitu juga PAS, masih lagi enak 'tidur sebantal' dengan DAP? Masih lagi bermimpi rupanya...

    sk : Razali juga katanya kenal balaci-balaci suruhan DAP...

    ReplyDelete
  55. DAP dilatih ejen Israel untuk tawan Putrajaya?
    Pembongkaran Mohamad Razali Abdul Rahman mengenai perancangan-perancangan sulit DAP untuk menawan Putrajaya pada 31 Disember 2015 melalui bantuan ejen Israel memang sangat mengejutkan.

    Razali yang mendakwa dirinya adalah bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, turut mendedahkan bahawa Lim Guan Eng mewujudkan kumpulan G17 bagi merangka strategi untuk DAP menguasai Putrajaya mengunakan Pakatan.

    Beliau mengatakan bahawa kumpulan G17 yang di ketuai oleh Tony Pua ini dilatih selama 3 tahun oleh ejen Israel dan pernah mengadakan sesi latihan sulit di Pulau Pinang, di Hotel Shangg, Johor dan di Hotel Quality Shah Alam, Selangor. Tidak cukup dengan latihan mereka juga diberikan bantuan kewangan dari Israel ketika PRU-13.

    Sehingga kini DAP hanya menafikan yang mereka tiada menerima wang RM1.2 bilion dari Israel. Tapi bila disemak semua kenyataan Razali memang beliau tidak kata DAP terima wang RM1.2 bilion masa PRU-13. Tapi itulah nilai yang dijanjikan Israel jika mereka berjaya tawan Putrajaya dan benarkan Israel bina Pangkalan Tentera Laut di Port Dickson. Namun DAP hingga kini masih gagal mencapai apa yang dikehendaki oleh Israel.

    LGE juga enggan memberikan respon bila ditanya mengenai kebenaran dakwaan Razali yang kumpul G17 dilatih oleh Israel. Beliau mengelak dan tidak menjawab soalan wartawan mengenai hal ini. LGE hanya fokus untuk mendedahkan kedudukkan Razali yang dikatakan hanya ahli biasa dan bukan Pengarah Strategik seperti yang didakwa Razali.

    Pada 2 Januari 2016, Lim Kit Siang berkata, DAP akan mengemukakan saman terhadap Razali atas pendedahan yang dibuat. Namun pada 4 Januari 2016 Kit Siang mengubah fikiran dan menjelaskan bahawa DAP tidak jadi saman Razali. Kit Siang menyifatkan Razali tidak layak untuk disaman dan dibawa ke mahkamah, tetapi lebih sesuai untuk dimasukkan ke hospital mental. Jawapan dan tindakan Kit Siang ini sangat tidak masuk akal.

    DAP kemudian menyerang dan mengugut untuk menyaman pemimpin PAS, Dr Zuhdi Marzuki kerana menyebarkan pendedahan yang dibuat oleh Razali. Namun hingga kini DAP tak berani kemuka saman pada beliau kerana tulisan Zuhdi tidak memberikan locus standi yang kuat untuk DAP bawa ke mahkamah. Zuhdi hanya mengulas kenyataan Razali, bukannya mencipta apa-apa yang boleh di sabitkan sebagai fitnah.

    Hingga ke hari ini, dah 2 tahun, DAP masih membisu mengenai hubungan parti itu dengan Israel. Sikap membisu dan keengganan DAP untuk menyaman Razali dilihat masyarakat seolah-olah satu pengakuan bahawa benarlah DAP dilatih oleh ejen Israel untuk tawan Putrajaya bersama Pakatan. DAP tidak boleh salahkan masyarakat jika menganggap parti itu bekerjasama dengan Israel. Kerana mereka pun tidak menafikan yang mereka ada menerima latihan dari ejen Israel.

    Hubungan DAP dan Mahathir serta Anwar juga begitu unik walaupun mereka pernah jadi musuh ketat. Nampaknya jarum isu Israel ini berjaya menyulam hubungan 3 kumpulan seteru politik ini untuk bergandingan.

    ReplyDelete
  56. Dedah hubungan dengan Israel – Bila DAP mahu saman Razali?
    Pada tahun 2012, ketika berceramah di Putrajaya, bekas Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, Mohamed Razali Abd Rahman pernah mendedahkan misi DAP mahu menawan Putrajaya dan termasuk hubungan istimewa Israel dengan parti Roket itu.

    Antara yang didedahkan oleh Mohamed Razali adalah beliau mengakui bahawa beliau merupakan salah seorang daripada G17 atau kumpulan seramai 17 orang pakar strategi DAP yang diketuai oleh Tony Phua, yang dilatih oleh pakar perisikan Israel.

    “Dalam DAP ini ada tujuh belas (17) orang pakar strategi yang dilantik oleh Setiausaha Agung DAP. Lima belas (15) orang Cina, seorang (1) India dan seorang (1) Melayu. Saya merupakan wakil orang Melayu yang berada dalam G 17,” kata Mohamed Razali.

    Menurut beliau, G17 adalah merupakan satu jawatankuasa sulit, hanya Setiausaha Agung DAP dan pemimpin-pemimpin tertinggi saja yang terlibat.

    Malah, beliau turut mendedahkan bahawa Lim Guan Eng selepas memegang jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang sering mengunjungi Singapura untuk bertemu dengan wakil kedutaan Israel.

    Selain itu, Mohamed Razali mendakwa DAP ditawarkan dana Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sebanyak USD 300 juta oleh Israel dan juga mendakwa sebuah pengkalan tentera Israel baru akan dibina di Port Dickson sebagai balasan jika parti Roket itu berjaya menawan Putrajaya.

    “Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

    “Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    “Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    “Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

    “Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni.

    “Kalau Tuan-tuan tak percaya sekarang tak apa, bila berlaku, masa itulah Tuan-tuan akan mengingat saya, apa yang saya kata ni. Yang paling teruk, yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni, PRU 13 ni. 300 juta USD ni, dapat Singapura.

    “Tuan-tuan jangan tanya saya bagaimana duit ini masuk. Bank Negara ke, Kastam ke, mereka tidak akan dapat mengesan apa-apa pun. Tak dapat dikesan duit tu masuk macam mana. Sampai tahap mereka buat.

    “Kita pun nak tanya juga pasal apa pihak Israel ni sanggup bagi duit sebanyak tu. Takkan saja-saja dia nak bagi duit. Mesti ada sebab. Sebabnya, Lim Guan Eng telah berjanji, sekiranya Putrajaya telah ditawan, kita akan serahkan Port Dickson sebagai base tentera Israel yang baru.

    ReplyDelete
  57. Pejuang Rakyat ... air laut sudah cukup masin ... tak perlu curah gula.

    ReplyDelete
  58. “Janji Guan Eng kepada Israel,” dedah Mohamed Razali.

    Selepas pendedahan Mohamed Razali berhubung DAP ditawarkan RM1.2 billion daripada pihak Israel sebagai tukaran kepada pengkalan tentera di Port Dickson, Penasihat DAP Lim Kit Siang pada 2 Februari 2016 menegaskan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang melemparkan dakwaan tersebut.

    Namun, sehingga kini masih tiada sebarang tindakan yang diambil oleh Kit Siang mahupun DAP terhadap pihak terbabit.

    Anda boleh baca transkrip ceramah Mohamed Razali dalam artikel bertajuk “Pendedahan Mohamad Razali, Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP”.

    Sebelum ini, penyokong pembamgkang di dalam negara hanya tahu mengkritik tanpa mengetahui fakta sebenarnya sambil mempertikaikan dana Arab Saudi kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, namun mereka hanya menutup mata apabila dana Israel masuk ke negara ini.

    Walau apa pun, tindakan berdiam diri DAP hari ini menunjukkan parti itu sebenarnya mengaku menerima dan menjanjikan tapak pangkalan tentera Israel di Malaysia jika menang PRU13 yang lepas. Tidak mustahil nanti perkara ini akan diteruskan pada PRU14.

    ReplyDelete
  59. DANA ISRAEL RM1.2 BILLION, KENAPA DAP TAKUT SAMAN RAZALI
    PILIHAN Raya Umum (PRU) ke-14 semakin hampir tetapi hingga kini DAP masih buat selamba terhadap dakwaan parti itu ditawarkan sebanyak RM1.2 bilion daripada Israel. Takkanlah hanya kerana gagal mendapat mandat rakyat, DAP boleh membisu dalam isu itu.

    Kalau sekadar dakyah semata-mata, DAP samanlah bekas Pegawai Khas Lim Kit Siang, Mohamad Razali Abdul Rahman yang mendedahkan `pembiayaan’ Israel itu beberapa tahun lepas.

    Dan saman juga Dr. Zuhdi yang buat pendedahan yang sama sekali lagi pada 29 Disember 2016. Namun sehingga ke hari ini, DAP dilihat tidak peduli langsung.

    Untuk makluman, dakwaan itu dibuat oleh Mohamed Razali yang dikatakan telah terlibat secara langsung dengan Israel dalam latihan yang diberikan. Beliau turut mendakwa, pakar risikan Israel terlibat dalam melatih G17 atau kumpulan 17 pakar strategi DAP yang diketuai Tony Pua dan Guan Eng yang sering ke Singapura menemui wakil Kedutaan Israel.

    Selain itu, DAP didakwa ditawarkan dana sebanyak AS$300 juta (RM1.2 bilion) pada PRU-13 lalu oleh Israel dan sebuah pangkalan tentera Israel baru akan dibina di Port Dickson sebagai balasan, jika DAP berjaya menawan Putrajaya.

    Mengapa sehingga ke hari ini masih tidak ada sebarang tindakan saman ke atas Mohamed Razali?

    Kalau benar Mohamed Razali berbohong maka kita mahu Kit Siang kotakan kata-kata beliau yang akan menyaman sesiapa sahaja berhubung dakwaan DAP ditawarkan sebanyak RM1.2 bilion itu.

    DAP tiada cara lain untuk membersihkan tuduhan itu melainkan mendakwa Mohamed Razali di mahkamah kerana sudah lebih lima tahun DAP mengelak menjawab tuduhan itu. Tiada penafian yang jelas dari kepimpinan tertinggi DAP.

    Pelbagai isu dibuka DAP untuk menutup isu derma RM1.2 billion yang didakwa diterima daripada Israel untuk pilihanraya umum lalu. Padahal, pendedahan itu dibuat oleh Mohamad Razali yang merupakan bekas ahli DAP sendiri.

    DAP harus mendedahkan butiran penerimaan derma yang cukup banyak itu kepada pengetahuan rakyat.

    Rakyat tidak mahu bersekongkol dengan sebuah parti yang ada hubungan dengan Israel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putra Merdeka: HOT ~ Najib Gila Kuasa Atau Gila Berkuasa..?
      politikputramerdeka.blogspot.com/.../hot-najib-gila-kuasa-atau-gila...

      Terpulanglah pada Najib kalau beliau *_'gila nak terus berkuasa'_* beliau boleh teruskan. ... *_"Persoalannya kenapa Ku Nan tidak mahu tukar orang lain dikalangan Ahli Parlimen Umno yang 'siuman' untuk mengganti Najib yang gila berkuasa. .... Nak kata aku mencaci di petang Jumaat ni, kata lah.

      Delete
  60. Matdey mmg tidak boleh terima Boboi tewas
    Dia geliisah gundah, berak kencing tak lawas
    Maka dia mula tunjuk perangai berok mawas
    Biar Melayu @ Negara hancor, asal hati puas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  61. Kami berdoa supaya TDM berjaya membawa Malaysia kembali kelandasan kejayaan.

    ReplyDelete
  62. Di Sebalik Pembangunan Tun Mahathir,Anak2 & Kroninya Yang Kaya Raya,Negara Hutang Meningkat.

    2. Disebabkan penafian Tun bahawa kekayaan luar biasa anak anak Tun adalah bukan ketika Tun jadi PM tetapi selepas Tun letak jawatan mokhzani baru menikmati hasil usahanya. Ini lah satu penafian yang MahaLawak saya dengar Tun.Disebabkan Tun nak bukti,saya lampirkan bukti seperti dibawah.

    3. Bukti yang saya perolehi ni diambil daripada sumber sah yang sangat boleh dipakai iaitu daripada Annual Report Kencana Petroleum milik Mokhzani anak Tun dan Laporan Jumlah Pelaburan Saham BSKL yang diterbitkan oleh BSKL pada tahun 2001,ketika itu Tun masih lagi perdana menteri.

    4. Bukti jumlah pelaburan saham company2 listed BSKL yang anak2 Tun invest pada tahun 2001 itu satu bukti bahawa anak anak tun Mirzan & Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun masih lagi PM.Dengan jumlah pelaburannya yang besar dan byk,timbul persoalan daripada manakah modal pelaburan itu diperolehi.saya bersangka baik wang utk melabur saham BSKL itu anak2 Tun memperolehi daripada menang teka milo dalam cawan dan menang lari bawa telur puyuh dalam sudu.

    5. Pencapaian tahunan Kencana Petroleum yang diambil faktanya dlm annual report Kencana Petroleum juga menjadi bukti bahawa Mokhzani menjana kekayaan ketika Tun menjadi Perdana Menteri dengan memperolehi kontrak2 besar Petronas.

    6. Kontrak tersebut pada Tahun 2000,Kencana Petroleum Establishment of the Lumut Fabrication Yard covering an area of approximately 11 acres with a 5,000 metric tonnes (mt) load-out jetty dan Tahun 2002, Kencana Petroleum awarded a major fabrication (Offshore Structures) license by PETRONAS. Kencana Petroleum is one of only seven licensees in Malaysia.Kencana Petroleum also Awarded the Group’s first topside and jacket project. Sumber ini diperolehi daripada Annual Report Kencana Petroleum.

    7. Tahun 2000 dan 2002, Tun masih lagi PM.Tahun 2003 baru Tun letak jawatan.Aoakah Tun sudah lupa tarikh bila Tun letak jawatan?Ini bukti bahawa Mokhzani mencipta kekayaan ketika Tun jadi PM bukan sebagaimana Tun kata selepas Tun jadi PM baru mokhzani menikmati kekayaan.

    8. Berkaitan Mirzan anak Tun. Tahun 1994,Awal tahun 1994 Mirzan Mahathir berjaya memiliki Konsortium Perkapalan Berhad(KPB) dan disenarai di KLSE pada harga RM2.50 naik ke RM6.00 seterusnya naik RM16.00 .Konsortium tersebut kemudianya mengambil alih PNSL yang banyak mendapat kontrak dengan TNB, Kedah Cement, Perwaja, Bernas dan Petronas serta mengambil alih Malaysian Helikopter Services (MHS).

    9. KPB kemudian meneruskan penguasaannya dengan mengambil alih Pacific Basin Shipping HK pada harga 240 juta USD. serta mengambil alih 29% saham.MISC dari KWAP dgn harga RM9.20 sesaham. Akhirnya Mirzan terkangkang tanggung hutang USD 2 Billion. dan Petronas/MISC diarah beli 29% KPB. PNSL lingkup , MHS lingkup, MISC hampir lingkup , Mirzan yang untung.

    10. Puluhan juta projek diberikan pada Mirzan, anaknya untuk projek kapal. Mahathir beri jaminan kerajaan RM2 billion kepada projek Mirzan. Mukhriz menerusi Opcom dapat projek fiber optik bekal kontrak pada Telekom. RM102 billion wang rakyat digunakan untuk "bail out" syarikat kroni seperti Intrakota, ParkMay, Dana harta dan PKFZ.

    Ini fakta dan sumber yang diperolehi saya yang saya jadikan bukti untuk mengatakan bahawa Anak Anak Tun Kaya Raya dengan pelbagai jenis kontrak dan projek diperolehi dan kerajaan menanggung hutang apabila projek mereka gagal.Buktinya Petronas diarah untik beli saham company Mirzan untik modal byr hutang.

    Tun, ni beza saya dgn rafizi.rafizi cakap tak berfakta byk auta dan putar.saya siap fakta,bukti dan sumber bukti diperolehi, saya lampirkan utk perhatian Tun.Tun nak nafi ape lg anak Tun x,billionare,terang2 majalah forbes senaraikan mokhzani billionare malaysia. X,baik tipu tun Allah marah.

    Oklah Tun nanti sambung lg.bye
    sekian,wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Najib's Facebook full of jeering trolls | Helen Ang
      https://helenang.wordpress.com/2016/02/27/najibs-facebook-full-of-jeering-trolls/

      You can see the various boos, 'puke' emoticons and thumbs down in the comments on Najib's FB page (screenshot below). ....

      Jenis kamu mengutuk mencaci orang, tak reti bersopan santun atau bercakap macam manusia biasa, tak akan kamu di sukai ramai dalam masyarakat kamu.

      Delete
  63. ZAMAN NAJIB HANYA ADA 1MDB, TAPI KORANG SEDAR TAK, BERBILLION2 DUIT RAKYAT DIHABISKAN DI ZAMAN DR MAHATHIR UNTUK SEMUA SYARIKAT2 NI.

    MAMINCO - bangkrap
    MAKUWASA - bangkrap
    PERWAJA - bangkrap
    BMF - bangkrap
    BNM - rugi RM30 billion
    Forex - gagal
    Bank Bumi- rugi
    BAKUN - rugi
    MAS - rugi
    ERL - kerajaan terpaksa bayar kroni Tun
    PKFZ - rugi
    PUTRA LRT - bangkrap
    STAR LRT - bangkrap
    MONOREL - bangkrap
    BAS INTRAKOTA - bangkrap
    SILTERRA - rugi
    JARING - gagal
    MEC ELECTRONIC GAMBANG - bankrap
    MIMOS - gagal
    HICOM - gagal
    EAGLE PLANE
    IPP - rugikan TNB berbilion
    TNB - rugi
    PROTON - rugi
    FIMA Rantei - gagal
    SOGOSHOSHA - gagal
    JUDICIARY - dicemar
    UMNO - diharamkan
    DAYABUMI - gagal
    TIME dotCom - rugi
    KONSORTIUM PERKAPALAN - rugi
    MISC - lingkup
    IWK - rugi
    DASAR PANDANG KE TIMUR- gagal
    PLAZA RAKYAT - terbengkalai
    JB WARWRFRONT CITY - terbengkalai
    KRONISME - berleluasa
    HARGA BARANG - naik
    ARAK- mirzan beli kilang arak san miguel
    RINGGIT - jahanam drpd RM2.20 kpd RM3.80 (vs USD)
    SUKAN KOMANWEL - masih ada yg tak dpt payment
    EKUITI BUMI - naik tak smpai 2% selama 22 tahun
    PIRATISATION - 200 syarikat awam difaraidh kpd kroni, dan anak2 tun
    PENAPIS MINYAK - 22 tahun xda penapis myk sendiri terpaksa import dr sgpore
    SURAT WAHYU - boleh menang tender, loan boleh approve, boleh lari dr penguatkuasa, syarikat RM2 boleh dpt projek juta2

    Ada lagi yg aku terlepas pandang? Sure ada kan..kalau ada sila tambah

    |SHARE SEBANYAK MUNGKIN|

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak aiiii....rosmah mansur bgi ke smua rahsia ni? Baik kau pi tjuk segera kat warga felda. Diorg dah mula tolak rosmah dan najib bugis ni.harap makcik felda percaya ckp kau...

      Delete
    2. Dah dia dok pi jilat pungkoq rosmah dptlah rahsia tu

      Delete
  64. Rakyat tahu peel musibah, Matdey tua renta
    Dia nak sangat, Boboi daoh berada di takhta
    Bila Boboi tewas, dia sangat sediih dukacita
    Maka ditabur fitnah, utk cetus kan sengketa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sempat tua. Kau sempat ke nanti?
      Kahkahkah

      Delete
    2. Tak sempat tua pun lagi kote dia dah kecut

      Delete
  65. Matdey tak peduli walau nasik nak jadi bubor
    Rahsia negara dia bocor, fitnah juga dia tabor
    Dgn Kit Siang topekong DAP dia rela sekubor
    Mestii dia tadah, kalau Nuat nak mintak jubor

    Kah kaahh kaaahbh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  66. Dah mampos kah dia Suman bacul taik kuda
    Sebelum ini, kemain lagii dia mendabik dada
    Nak sibuk dengan kenduri pukimak kebenda
    Hamba tahu itu alasan yg sengaja diada-ada

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mencarut nampak? Tertekan ke Jora?
      Kahkahkah

      Delete
    2. Dia stressed...kote pun kecut

      Delete
  67. Matdey lahanat dgn DAP babi rela jadi keldai
    Demi cita peribadi, bangsa tergamak digadai
    Tapi rakyat tak tertipu, mereka cerdik pandai
    Lepas PRU14, puak haprak pasti tutup kedai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak haprak tu BN kan? Sebab dia aje kedai yg masih pakai dacing tipu. Mmg patut pun kalau tutup.
      Kahkahkah

      Delete
    2. Pilihanraya tak bersih, lambang dacing tipu? Tak boleh salahkan kerajaan BN/UMNO saja. Salahkan org2 MElayu bangang dan tamaq semasa PRK yg lalu kat Sg Besar dan Kuala Kangsar tu. Mmng patut pun melayu2 otak dan takda pendirian mcam pemakan2 dedak ni terima bala GST, brg naik. Sbb depa lebih penting dpt rasuah sekali sekala dari Kjaan Lanun etiap kali ada PRk atau PRU. Sama juga melayu2 bangang kat Balik Pulau, Bayan Lepas dan Bayan Baru. PRU yg lalu, betina2 umno dgn terang2 bagi duit pad melayu2 haprak ni selepas mereka mengundi BN utk dpt dedak2 RM50 seorng!. Ramai org2 DAP dan PKR namak terang terangan pemberian rasuah tu dan lapor pd polis. Tpi polis pun tak buat apa2, malah polis pun ada memerhati saja perlakuan jijik betina2 umno cawangan Balik Pulau, B.Lepas dan Bayan Baru tu dok huloq duit pd pemakan2 bangkai rasuah tu

      Delete
    3. Woiii wak kojola kengkang gerai kat chow kit buka tak?

      Delete
  68. Betul tu Pejuang Rakyat, Matdey mmg buaya
    Masa dia perintah, anak & kronii semua kaya
    Kini kali kedua, rakyat dia cuba mau perdaya
    Sorry Matdey.. ini kali rakyat dah tak percaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah..Dia la GN, Dia la Kejora dia lah Pejuang Rakyat. Dia lah yg post komen2, pastu dia lah yg mengiyakan komen2 sendiri, tpi nk tipu geng blog Tuan Budin, kononnya nama2 tu ramai. Padahal org yg sama. Hehehehe, org giler cakap sorang2, dan mengiyakan sorang2. WakKangkang dh semakin giler dekat2 PRU ni, sama mcam tuan dia Lanun Bin Perompak tu. Kat luar tunjuk coll dan berani, tpi dlm hati org tahu betapa kecutnya hati dan kecutnya telor. Ooops lupa, tulur dlm gengaman Mak Badak aka QUeen of Botox and nose plastic surgery. FAKE NOSE dan FAKE NEWS yg mana lebih FAKE ! hahahahah

      Delete
  69. Malaysia's PPI likely to be in negative trajectory this year

    Monday, 2 Apr 2018
    thestar.com.my

    PETALING JAYA: The country’s Producer Price Index (PPI) for this year is most likely to be in the negative trajectory, a trend which was last witnessed in 2015.

    AmInvestment Research on Monday said it expect the potential PPI to most likely be in the negative trajectory due a stronger Malaysian ringgit against the US dollar which helps soften the cost of imports, stable commodity prices and a high base effect.

    “Consumer inflation will be less vulnerable to cost-push pressures and more on demand pressures due to stable wage growth and a labour market that is supported by a firmer gross domestic product (GDP) outlook.

    “While Bank Negara projects consumer inflation between 2% and 3% for 2018, our forecast is 2.8% with our lower end at 2.5%,’’ it added.

    PPI was in the negative trajectory in 2015 and this trend lasted until the third quarter of 2016.

    The PPI fell for the second straight month. February’s PPI dropped much more than January’s with a dreading -3.4% year-on-year from -1.2% year-on-year in January. This brings the average for the first two months to -2.3% year-on-year.

    The poor PPI figures were due to the sharp drop from agriculture and manufacturing, down by -16.2% and -2.6% year-on-year respectively which more than offset the 3.1% year-on-year rise from the mining segment.

    Besides, the research house said it saw negative PPI reading from all the three components i.e. crude materials, intermediate materials and finished goods, down by -5.8%, -2.9% and -2.1% respectively.

    With the PPI poised to stay weak, pressure on consumer inflation will be less impacted from the cost side apart. The focus on the cost side will be on fuel prices, it noted.

    “Much of the consumer inflation pressure will come from the demand side, underpinned by stable wage growth and a labour market which is being supported by the firmer economic outlook.

    “While Bank Negara is looking at a consumer inflation of between 2% and 3% for 2018, we are looking at 2.8% with our lower end at 2.5% for the year,’’ AmInvestment said


    #### kata ekonomi banyak bagus ...facts or fictitious ??

    ReplyDelete
  70. najis dah takut punya pasal......sampai dedak 15000 bomoh.

    tapi bomoh badak yg satu tu, nasi kangkang dia tak leh nak lawan.

    ReplyDelete
  71. Budin, ini blog kau atau blog org lain. Kopipes dah lah panjang, berulang-ulang. Semalam ada, hari ni ada. Balik2 ckp benda yg remeh temeh. Cerita pasal Mahathir kurang agamalah, dah tualah, dap nak bubarkan tenteralah. Afenda negara langsung tak ada. Kau tolong delete boleh tak. Semaklah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujah Pejuang Rakyat mmg padu
      Bulat Kentut, sudah mula terkedu
      Dia udah jadi mcm Suman Hindu
      Dekat admin, mula nak mengadu

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    2. Bulat Kentut, Matdey upah dia dedak
      Tapi tak tahan, Pejuang Rakyat ledak
      Spt cerita Singapura dilanggar todak
      Mengadu dekat admin mcm budak2

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Hang nak mengadu kote kecut ka?

      Delete
  72. Apa yg Pejuang Rakyat beri, lebih dari cukup
    Semua kejahatan Madey dia rangkum cakup
    Kalu Madey baca, mesti malu muka dipekup
    Cai2 lahanat pulak, habiis semua melingkup

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooi bangang yg lain dah pergi, sbb boring baca kopipies kau yg merapu meraban takde fakta. Zilch (zero) sezero otak kau. SO hgn toksah dok syok konon org2 PH melingkup sbb kalah hujah dgn kau. Kau la yg syok posting komen2 dan kopipies, kau la masuk dlm bakul sampah puji diri. Mmng kau ni keturunan sampah. Ptuuuiiii

      Delete
    2. Dia tu mmg dok syok kat rosmah

      Delete
  73. Suman udah tak berani lagi lagak nak ranggi
    Pucat ler dia, bila JB hamba cakap nak pergi
    Kalu jumpa hamba nak tampar bersepai gigi
    Bagi bapok ini tahu langit rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapok kote kecut..teloq lisut...kepala mancis

      Delete
  74. Pilihanraya tak bersih. Tak boleh salahkan kerajaan BN/UMNO saja. Salahkan org2 MElayu bangang dan tamaq semasa PRK kat Sg Besar dan Kuala Kangsar tu. Mmng patut pun melayu2 otak dan takda pendirian mcam pemakan2 dedak ni terima bala GST, brg naik. Sbb depa lebih penting dpt rasuah sekali sekala dari Kjaan Lanun etiap kali ada PRk atau PRU. Sama juga melayu2 bangang kat Balik Pulau, Bayan Lepas dan Bayan Baru. PRU yg lalu, betina2 umno dgn terang2 bagi duit pad melayu2 haprak ni selepas mereka mengundi BN utk dpt dedak2 RM50 seorng!. Ramai org2 DAP dan PKR namak terang terangan pemberian rasuah tu dan lapor pd polis. Tpi polis pun tak buat apa2, malah polis pun ada memerhati saja perlakuan jijik betina2 umno cawangan Balik Pulau, B.Lepas dan Bayan Baru tu dok huloq duit pd pemakan2 bangkai rasuah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi Khaty kuno nenek kebayan
      Apa yg ko citer ni Bayan, Bayan
      Tgh mlm ko meraban meroyan
      Fitnan mcm ini orang tak layan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Kote kecut..simpan dlm balang laa

      Delete
    3. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Kamu bila kena kata "bangang hamjadah" dan baca pasal bos kata "kepala bapak kau", kutuk bos kamu jugak ke?

      Kutuk Najib: "Sila Pecat Kakitangan Awam Anti-Kerajaan!" - Pemuda ...
      www.infokini.my/pecat-kakitangan-awam-anti-kerajaan-pemuda-u...

      Jan 15, 2018 - Selepas Ketua Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Azran Mohamad dikatakan berkongsi dan memuatnaik fitnah serta tohmahan terhadap pemimpin tertinggi negara, Najib,

      Delete
  75. Matdey mmg jeniis muka tebal tak tau malu
    Dia maki cerca Kit Siang & Anuat masa dulu
    Kini, haiyaa Bro Siang lohr, wa sgt cayang lu
    Dik Nuat, la ni Bg Det bagi cet jadi penghulu

    Kah kaah kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yang kata bola dia sebiji aje. Membikin dia jalan kengkang.

      Delete
  76. Udah2....le pejuang rakyat.Dah makin panjang sembang buat menyemak blog budin ni je.Banyak dah dapat dedak tu,bagi kejora sikit sbb aku tengok dah sikit dedak kejora tu...

    ReplyDelete
  77. Kah kah kah..Dia la GN, Dia la Kejora dia lah Pejuang Rakyat. Dia lah yg post komen2, pastu dia lah yg mengiyakan komen2 sendiri, tpi nk tipu geng blog Tuan Budin, kononnya nama2 tu ramai. Padahal org yg sama. Hehehehe, org giler cakap sorang2, dan mengiyakan sorang2. WakKangkang dh semakin giler dekat2 PRU ni, sama mcam tuan dia Lanun Bin Perompak tu. Kat luar tunjuk coll dan berani, tpi dlm hati org tahu betapa kecutnya hati dan kecutnya telor. Ooops lupa, tulur dlm gengaman Mak Badak aka QUeen of Botox and nose plastic surgery. FAKE NOSE dan FAKE NEWS yg mana lebih FAKE ! hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khatijah Nuno..kau ni dah salah tembaklah. Aku adalah GN dan takde kena mengena dengan kejora atau pejuang rakyat. Kami adalah entiti yang berbeza dan tak pernah menyamar untuk menunjukkan kami ni ramai. kebetulan kami mempunyai misi dan visi yang sama..iaitu membela maruah kerajaan yang sedia ada dan belajar2 menghormati dan bersyukur atas pentadbiran DSNR dan menteri2 kabinetnya. Kami yakin kerajaan yang sedia ada wajib dikeklan demi kemaslahatan generasi Msia akan datang..tak lebih dari itu. minta maaflah , dedak ni tak masuk book langsung dalam kamus hidup aku !!!!!

      Delete
    2. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Anwar : Moral Politik Najib Paling Hina Dalam Sejarah ... - Selangorkini
      https://selangorkini.my/.../anwar-moral-politik-najib-paling-hina-da...

      Tidak sebab saya nak menang, tetapi bukan dengan cara mencaci, memfitnah, menipu, memburukkan peribadi orang dan merosakkan rumahtangga orang,” kata beliau dalam ceramah 'Merdeka Rakyat' itu. Anwar juga mengutuk keras perbuatan media Umno-BN yang melemparkan pelbagai fitnah ...

      Delete
  78. Nenek kebayan takpa lagi. Jgn jadi gila meroyan akibat dedak mcam hang! huhuhuhu... Sedih lah tu, tak ramai yg baca komen2 kau. AKu pun tak baca, nampak ajer kopipies kau yg meleret2, merepek2, aku skip dan scroll down baca komen2 org lain. Jgn mare lah, kau hentam Tun M dan PH, so org hentam balikkau dan KEtuat Lanun dan umnongok, pemakan dedak bangkai mcam kau ni. huhhuhu. Marah ka? Kalau marah nanti pendek umur tau. huhuhuhu

    ReplyDelete
  79. Tidak disangka dgn 'dia', cinta akan bersemi
    Teramat syahdu suasana yang hamba alami
    Jiwa kami berdua sama-sama saling selami
    Ini lagu untuk dinda, dari abang bakal suami

    _____________________________________
    KOPRATASA: PEDMATA UNTUK ISTERI
    (https://youtu.be/lxzn-pxpu1E)

    Telah kusiapkan
    Satu daerah paling sunyi
    Dalam hati ini untuk kau isi
    Sebagai isteri

    Untuk kau penuhi
    Dengan kemuliaan seorang wanita
    Untuk kau beri erti dengan kelembutan
    Untuk kau hargai dengan kasih sayang

    Chorus:

    Ku ingin kau jadi wanita mulia
    Yang tahu harga budi dan hati
    Seorang lelaki bernama suami

    Kerana engkau isteri...
    Ku ingin kau mengerti
    Bahawa hidup ini
    Tak semudah yang kita janjikan
    Yang kita janjikan
    Kerana kau isteriku

    ________________________________
    Buat si dia sayang, bakal isteri ku,
    Salam rindu syahdu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rindu kat john nampak..

      Delete
    2. Kpjolla @ Geng Najib @ dll,

      Kamu bengang jugak ke bila bos kamu kena kutuk -

      Penyokong UMNO Bengang Pelawak Singapura Kutuk Najib (Video ...
      www.amenoworld.org › Laporan

      Beberapa cybertroopers dan para penyokong Najib Razak berang apabila satu rancangan 'Ok Chope', terbitan Media Corp Channel 5 Singapura menyiarkan kutukan beberapa pelawak terhadap Perdana Menteri Malaysia itu.

      Delete
  80. Yang sedap Jho Low. Paris Hilton pun dia dapat Kongkek.

    #Hidup UMNO-Najib, Hidup Jho Low.

    ReplyDelete
  81. Udah2 lah, korang cai2 bahalol tolol musibat
    PH hanya pohon rendang tapi buah tak lebat
    Baliklah ke pangkal jalan sebelum terlambat
    Lihat lah sdr Ust John Doe, dia dah bertobat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Zack kaki jampok seghopa bughong tekukoq
      Peliaq ketot, bulu seghabut, tak penah cukoq
      Dgn Kejora, bapok daoh ni, seluloi tesungkoq
      Jolok sendighi teghong lekat dalam pungkoq

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Najib takut bini? -

      Demi Rakyat - Anwar Ibrahim
      anwaribrahimblog.com/2011/01/page/5/?wpmp_switcher...

      Buat apa nak caci orang secara peribadi, Najib? Anda memang tak takut dengan Anwar, mungkin kerana ada isteri anda Rosmah Mansor di hadapan kamu. Alangkah lebih baik debat dengan Anwar mengenai ekonomi dan polisi negara? (more…) Berdebatlah Najib, Rakyat Mahu Lihat

      Delete
  82. Boleh percaya ke cakap Mokriz Botak ni??? Dulu masa jadi MB pun, bukan main teruk prestasimya perkhidmatannya. Asyik bertunggu bertangga di KL aje, tak peduli langsung dengan apa yang berlaku kat Kedah...memang patut sangatlah kena undi tak percaya dengan barisan exco2nya. Tak bolewh terima pulak tu, tuduh ada konspirasi terancang untuk menjatuhkannya dari jawatan MB. kalau kita rajin menelusuri karier politik Mokriz ni, dia langsung takde kredibiliti sebagai seorang politikus. Hanya mengharap payungan dari Madey untuk naik. Buktinya..dia kalah dalam semua perebutan jawatan KP dan VP Umno dulu..undi terendah pulak tu. Nasib baiklah Madey backing dan dapatlah jadi MT yang dilantik oleh DSNR dan kemudiannya MB Kedah.
    Sekarang ni dia jadi Naib Presiden Bersatu pun bukan melalui pemilihan dari perwakilan, tapi dilantik oleh Madey. Maas Bersatu hantar senarai nama majlis tertinggi Bersatu pada RoS dulu, namanya hanya untuk jawatan Bendahari aje, tiba2 last minute diubah menjadi naib Presiden..kita boleh agaklah sapa yg mengarahkan tindakan tersebut. Kelakarlah bila Mokriz kata Madey tak suka anak2nya terlibat dalam politik...tak mananya. Semua orang tau plan Madey ialah menyerahkan jawatan PM ke 8 kepada Mokrez selepas dia jadi PM interim selama 2 tahun. Madey memang nak sangat legasi politiknya kekal selepas dia tiada lagi dan Mokrezlah harapan terakhirnya tu. DSAI.....gigit jari ajelah kat dalam, takkan dibebaskan Madey cepat2. Masa tu Kak Wan dah diterajang keluar dari jawatan TPM dan jemin jamban pula yg akan mengisi jawatan tu. Jadi tepatlah ramalan ramai penganalisa2 politik non partisan negara yang mengatakan legasi Madey akan terus kekal di persada politik negara dan Jemin jamban sebagai proksi Madey yg terkuat akan berganding ahu untuk memerintah negara ini. Yg pasti, Din Pagohlah yang akan mereput jadi tunggul kayu..silap masuk geng beb !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zamkata: INILAH NAFAS TERAKHIR NAJIB TUN ABDUL RAZAK
      zamkata.blogspot.com/.../inilah-nafas-terakhir-najib-tun-abdul.html

      Jika Datuk Seri Najib seorang smart politician maka beliau dapat membaca tepukan gempita seluruh perwakilan ... Di Depan Najib Senyum Semua Setuju, Tapi Lepas Tu DiBelakang dia Mengutuk dan Mencaci.

      Delete
  83. TEMERLOH: Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai pengagihan dividen berjumlah RM112.33 juta kepada 33,523 pekebun kecil Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) di seluruh negara, nyata membawa kegembiraan kepada para pekebun kecil di sini.

    Rata-rata mereka menyifatkan pemberian dividen itu sebagai 'durian runtuh' yang meringankan beban kewangan selain sebagai membakar semangat untuk mengusahakan tanaman getah atau kelapa sawit dengan lebih gigih.

    Man Mustapa, 42, dari perkampungan Orang Asli Paya Sendayan di sini, berkata dividen itu akan digunakan untuk menampung perbelanjaan seharian keluarganya termasuk enam anak.

    "Dua anak saya masih bersekolah...saya memang bergantung sepenuhnya dengan hasil getah yang harganya tidak menentu," katanya selepas majlis Penyampaian Dividen RISDA Peringkat Nasional di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh, Simpang Peragap, Kampung Ketam, Kerdau di sini, hari ini.

    Kamsiah Harun, 66, dari Kampung Kuala Mai, Kuala Krau juga gembira untuk menerima dividen daripada kebun getah peninggalan orang tuanya sejak 30 tahun lepas.

    Pekebun dari Kampung Rumpun Makmur di sini, Robiah Kari, 68, berkata pemberian dividen dan pelbagai bantuan daripada RISDA membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap golongan pekebun kecil.

    "Pendapatan kami memang tidak menentu terutamanya semasa musim tengkujuh... sebab itu bersuyukur sangat apabila kerajaan beri bantuan RM200 sebulan semasa kami tidak boleh menoreh," katanya.

    Pasangan warga emas Mohd Rafiai Idris, 74, dan isteri Saemah Mohd Shariff, 73, dari Kampung Paya Jejawai di sini, pula berkongsi cerita bahawa mereka sudah beberapa kali mengerjakan umrah menggunakan dividen RISDA yang diterimanya sebelum ini.

    Mereka kini mempunyai tanah seluas 1.2 hektar yang ditanam kelapa sawit sejak 2002.

    "Bayaran jualan hasil biasanya dibayar setiap tiga bulan dan ditambah dengan dividen yang dibayar setahun sekali. Kami simpan untuk pergi umrah dan Lembaga Tabung Haji untuk mengerjakan haji.

    "Kami tidak dikurniakan cahaya mata, jadi hasil jualan kelapa sawit ini cukup untuk menampung perbelanjaan harian dan dijadikan simpanan," katanya. #sumber

    #######################################################

    Tahniah diucapkan kepada DSNR kerana begitu perihatin membela nasib rakyat marhaein seperi warga pekebuN kecil Risda ni. Nampaknya segala titi peluh mereka dihargai oleh kerajaan yang ingin melihat warga RISDA hidup senang seperti rakyat yang lain. Dalamkeadaan kita bergembira dengan durian runtuh fdari DSNR adn kerajaan tu, adalah menjadi tanggungjawab wrag Risda untuk terus memastikan kerajaan yang sedia ada kekal dalam PRU14 akan datang kerana perjuangan mereka untuk membela dan mensejahterakan nasib rakyat marhaein belum selesai lagi. Kalau PH memerintah, belum tentu mereka akan menjanjikan kesenangan seperti yang wraga Risad nikmati sekarang ni. Ingat..mereka hanya pakar dalam menabur janji2 palsu yang mustahil untuk ditunaikan umpama lembut lidah dari gigi aje !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha Najib tolak ekstremisme (dalam Umno) gagal, tiada pemimpin Umno komited ...
      https://www.roketkini.com/.../usaha-najib-tolak-ekstremisme-gagal-...

      Usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melawan ekstremisme tidak akan mendatangkan sebarang hasil jika ... kepelbagaian budaya dan agama, masih ada sekumpulan atau individu yang secara melulu serta sewenang-wenangnya mencaci kepelbagaian ini,” ujarnya.

      Delete
  84. KUANTAN: Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang juga penjinak ular terkenal atau lebih dikenali sebagai Wira Penyelamat, Allahyarham Abu Zarin Hussin dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Bomba Kanan II, berkuat kuasa hari ini.

    Pengumuman kenaikan pangkat Allahyarham Abu Zarin dilakukan Ketua Pengarah JBPM Datuk Seri Wan Mohd Nor Ibrahim pada Majlis Penganugerahan Pingat Kebesaran Jabatan, Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Sijil Perkhidmatan 30 Tahun Negeri Pahang, di sini.

    "Allahyarham diberi kenaikan pangkat berdasarkan sumbangan besar beliau sepanjang berkhidmat dengan jabatan.

    "Ilmu mengenai haiwan terutama ular dipelajari allahyarham dengan inisiatif sendiri dan pengalaman yang diperoleh dijadikan rujukan anggota bomba lain," katanya ketika ditemui selepas majlis itu di sini hari ini.

    Turut hadir Pengarah JBPM Pahang Datuk Abdul Wahab Mat Yasin dan timbalannya Mohd Sani Harul. #sumber

    #######################################################

    Mana nak cari kerajaan yang begitu perihatin dan mengambil berat tentang nasib penjawat awam sampaikan mereka yang dah meninggal pun diberikan kenaikan pangkat secara post humous seperti Allahyarham Abu Zarin ni. BUkan macam janji PH, bila mereka memerintah nanti penjawat2 awam akan dikurangkan dan diberhentikan terutamanya pegawai2 peringkat atasan jabatan dan kementerian. Malah ikut kata DSNR, RAMD pun bakal dibubarkan mereka kerana ada parti komponen PHyang begitu berdendam dan membenci sangat RAMD ni. jadi tersangat perlu para penjawat awam tak kira apa jawatan sekalipun, untuk terus memberikan undi kepada DSNR dan BN dalam PRU14 nanti. Dengan mengekalkan DSNR dan kerajaan BN sajalah dapat dipastikan kebajikan dan nasib penjawat awam serta keluarga mereka terus terbela selama2nya. Kalau nak rasa kena buang kerja..undilah PH nanti !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemakan dedak takkan akui keterlibatan Najib - Malaysiakini
      https://www.malaysiakini.com/news/337404

      Apr 11, 2016 - Kalau kerana menyokong Mohd Najib membabi buta .. pengedaran akhbar mereka dan penonton stesen mereka merudum, bukan sahaja mereka tidak dapat melindungi Mohd Najib malah periuk nasi mereka sendiri terancam.

      Delete
    2. Masa hidup tak mao kasi naik pangkat...dah mati baru mao kasi...

      Delete
    3. Lg sekali kalau keluar kenyataan tak bertanggungjawab. Kau nak wujudkan hura hara kat negara ni ke GN? Apa aje yg keluar dr mulut kau mesti nak melagaka-lagakan kaum. Aku ingatkan lg pada kau, kalau ye pun kau nak mendedak, waima nak makan bangkai sekali pun tp tolonglah bertanggungjawab sikit.

      Delete
  85. Habislah Madey dan PH..DSNR dah mengamuk dan mengeluarkan maran agar jangan mencabar kesabaran pahlawan Bugis. Amaran keras ini dikeluarkan olehDSNR dalam satu majlis pesilat2 Melayu berketurunan Bugis di Gombak baru2 ni.
    Sewajibnya lah Madey dan PH mengambil berat amaran keras ni dan jangan sekali2 mencabar kaum Bugis. Mereka semua ni memang terkenal dengan kehandalan dalam ilmu persilatan dan amat2 digeruni oleh rakan dan musuh. Darah kepahlawanan dan keberanian ini mengalir dengan pekatnya dalam diri DSNR....dah tentu sesapa saja yang berani mencabarnya pasti kecundang dan terbongkang di gelanggang persilatan dan juga politik. Semoga amaran keras tu menjadi iktibar kepada Madey dan PH agar jangan sesekali berani bermain dengan api, kelak terbakar hangus dan rentung diri mereka !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejabat MB Selangor pula dedah lima kelemahan Najib - Malaysiakini
      https://m.malaysiakini.com/news/414949

      Mar 8, 2018 - ULASAN l Kekeliruan dan penyakit kurang waras terus berlaku dalam Umno, melainkan ia adalah jangkitan dan merebak mengenai presidennya, Datuk Seri Najib Razak. Mohon supaya ia tidak berjangkit kepada rakyat.

      Delete
    2. Najib Palawan Bugis paling Penakut...

      Delete
    3. Bukan kata main api, tak lama satu Malaysia bakar mercun meraikan hari raya dan kejatuhan kerajaan kelepetokrat yang disanjung oleh Geng Dedak. Hidup GN, barua terulung yg akan tercatat dlm lipatan sejarah.

      Delete
  86. Z.akar
    A.ku
    C.iput
    K.enit

    A.da
    R.upa
    M.ancis
    S.aja
    T.entu
    R.amai
    O.rang
    N.anti
    G.elak

    Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

    Zack kaki jampok seghopa bughong tekukoq
    Peliaq ketot, bulu seghabut, tak penah cukoq
    Dgn Kejora, bapok daoh ni, seluloi tesungkoq
    Jolok sendighi teghong lekat dalam pungkoq

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mukhriz Pertikai Najib Masuk Kaabah, Terikut Perangai Biadap ...
      www.mykmu.net/.../mukhriz-pertikai-najib-masuk-kaabah-terikut-...

      January 16, 2018 ... Kerana agenda politik peribadi dan mahu perjuangkan kroni, sanggup budayakan politik maki hamun dan caci mencaci ini. Sanggup jadi “Darth Vader” dan kuasa jahat. Mahathir sendiri sebagai seorang ...

      Kata kata itu semua sesuai untuk bos Kejola @ Geng Najib @ dll.

      Delete
    2. Maki hamun spt mengata "bangang hamjadah" terhadap cyber trooers nya di kempen Pru13.

      Mungkin maki "kepala bapak kau" kpd depa di kmpen Pru14.

      Cybr trooper saperti Kojolla @ Geng Najib @ dll.

      Delete
    3. Ucapan Ketua Penyamun #Klentongbasi- Selain Hina Najib Turut ...
      www.tv14.my/.../ucapan-ketua-penyamun-klentongbasi-selain-hina...

      Tun Mahathir yang menyatakan Najib ada lah keturunan Bugis yang lanun dan telah mencuri wang rakyat Malaysia dan orang Bugis ini .. Mahathir juga turut mencaci .. isteri Najib Razak.

      Delete
  87. "pegawai tinggi Kerajaan (yang masih berkhidmat dan juga yang telah bersara) yang sanggup .. membongkar penyelewengan yang dilakukan oleh pihak Najib."

    Saya rasa ramai pegawai Kerajaan yang menyimpan dendam bila bos Kojolla melantik bukan Melayu kpd jawatan No.
    1 dan No. 2 tertinggi dalam perkhidmatan awam - jawtan Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Setiausaha Kemneterian Kewangan. Tak pernah mana mana PM buat begitu.

    Jawatan2 itu ada lah jawatan Perkhidmatan Tadbir & Diplomatik (PTD), perkhidmatan elite atau tertinggi di antara perkhidmatan2 kerajaan, termasuk Polis dan Tentera.

    Rasa nya dia telah buat begitu di atas kepala 1-2 pegawai Melayu yang lebih kanan. PTD sejak Merdeka telah di ketuai oleh Melayu, Ketua Setiausaha Kerajaan telah sentiasa terdiri dari orang Melayu.

    Tujuan bos Kojolla buat begitu ia lah bagi menentukan mereka yang di lantik nya ada lah jenis yang sentiasa melompat, menjerit "Enggeh Dato" kpd setiap kemahuan dia, tak kira bertulis atau tidak. Termasuk hal2 yang berkaitan "miappropriation of 1MDB funds and money laundering". Dan memenuhi kehendak mak badak. Di bolehkan guna jet eksekutif Kerajaan dsb nya.

    Maka ini ada lah sebab2 yang akan membawa kpd Tsunami Melayu di Pru14.

    ReplyDelete
  88. Tun Madey bijak berjaya jinakkan DAP tak rela jadi keldai
    Tiada cita peribadi, bangsa tidak tergadai
    rakyat tak tertipu, mereka cerdik pandai
    Lepas PRU14, puak umno haprak pasti tutup kedai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  89. Penjlang Rakyat @ Kojolla @ Genh Najib dll lgi,

    Korang jangan jalangkan rakyat, rakyat dah teruk, harga brangan asyik melambong tinngi, Najib tak pedulikan, aku takda terbaca langsong pegawai pegawai dia periksa kedai2, tangkap depa yang naikkan harga dgn sewenag2 nya. Ni or' Kelate pun dah baran -

    Apakah Harga Barang Akan Turun Dengan Cara Maki Najib?
    www.hotkelate.tv/.../apakah-harga-barang-akan-turun-dengan-cara...

    Jan 10, 2018 - Bersyukur Bukanlah Tanda Kita Lemah, Melawan Bukan Tanda Kita Gagah. Maki hamun pemimpin harga barang tak murah. Maki caci pemimpin bukan bertambah darjat diri. Dengki dengan klebihan orang lain ada itu standard terendah. Yang letak standard terendah bukan sesiapa malah diri sendiri.

    ReplyDelete
  90. Pejuang rakyat ke pejuang Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat.

      Dia jalang, rakyat pun nak di jalang nya.

      jalang - Carian Umum
      prpm.dbp.gov

      [ja.lang] | جالڠ. Definisi : 1 tidak mempunyai tempat kediaman yg tetap; liar: kucing ~ kucing yg liar. 2 jahat (bkn perempuan): perempuan ~. menjalang membuat perkara yg tidak baik (tidak bermoral dsb). (Kamus Pelajar Edisi Kedua). Tesaurus. jalang (adjektif). 1. Dalam konteks binatang bersinonim dengan liar, buas,

      Delete
    2. Yang saya nampak... bila dekat PRU je baru nak jadi Pejuang Rakyat. Perjuangan hanya untuk kebajikan Rakyat, bla bla la.

      Pejuang Rakyat bila tiba PRU je. Sandiwara untuk dapat undi. Tengok saja bila mula jadi PM pada 2009.

      - Tiba-tiba, Deepak Carpet dapat pinjaman RM30 Juta, TANPA-Faedah dari Bank Rakyat.

      Nota:-
      Kes Razak Baginda/Altantuya, sehingga hari pembunuh Altantuya masih lagi menghantui UMNO/BN, dalam bentuk persoalan... siapa arah bunuh Altantuya?

      - Di 'transform'nya TIA, menjadi 1MDB. Buat Majlis pelancaran sebegitu mewah dan hebat sekali, sambil di siarkan keseluruh Negara oleh TV3 & RTM.
      Tetapi, langsung tidak diumumkan bahawa Cinakui Jho Low dipilih sebagai orang-tengah dalam urusan 1MDB.

      Lebih pelik lagi, Kerajaan sudah lama mengamalkan dasar penjualan rumah kepada Rakyat-sendiri, secara Leasehold atau Pajakan 99 tahun.
      Sebaliknya, kepada Warga-Asing, dijualnya secara Freehold atau Kekal selagi ada bulan dan bintang.

      #Kepala Bu*oh la... Rakyat di Dahulukan.

      WANG yang diDahulukan, sebenarnya.

      Delete
  91. http://www.amenoworld.org/2018/04/identiti-ketua-umno-bahagian-yang.html?m=1

    Puak umno dgn kerja haram tak boleh dipisahkan..

    Duit dapat free..

    ReplyDelete
  92. Banding epal dengan epal’, kata Dr Mahathir pada Nur Jazlan
    Dikemaskini 5 hari yang lalu · Diterbitkan pada 29 Mar 2018 9:52AM · 1 komen
    Lagi
    ‘Banding epal dengan epal’, kata Dr Mahathir pada Nur Jazlan
    Pengerusi PH Dr Mahathir Mohamad mengingatkan Nur Jazlan Mohamed ketika beliau menjadi perdana menteri, Umno pernah diharamkan walaupun parti itu merupakan tunggak kerajaan BN. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Mac, 2018.

    PENGERUSI Pakatan Harapan (PH) Dr Mahathir Mohamad menyelar Timbalan Menteri Dalam Negeri Nur Jazlan Mohamed, mengatakan Pendaftar Pertubuhan (RoS) hanya bertindak terhadap parti pembangkang tetapi tidak kepada Umno.

    Dr Mahathir mengingatkan Nur Jazlan, ketika beliau menjadi perdana menteri, Umno pernah diharamkan walaupun parti itu merupakan tunggak kerajaan Barisan Nasional (BN).

    “Sekarang RoS hanya mengganggu parti lawan. Dapatkah RoS haramkan Umno? Ada kes bagi Umno diharamkan.

    “Jika kerajaan yang didirikan Umno RoS haramkan baharulah sama dengan apa yang terjadi di zaman saya.


    “Baru ada bandingan antara dulu dengan sekarang, antara epal dengan epal,” kata Dr Mahathir dalam tulisan terbaru di blognya chedet.cc hari ini.

    Dr Mahathir mengulas kenyataan Nur Jazlan baru-baru ini yang menggelarnya sebagai “Bapa Berita Palsu” kerana berterusan menyalahkan kerajaan dan RoS berhubung masalah yang dihadapi oleh partinya, Bersatu.

    Jazlan berkata Dr Mahathir harus ingat peristiwa yang menyebabkan Umno diisytiharkan haram pada 1988 ketika beliau menjadi perdana menteri, menteri dalam negeri dan presiden parti itu.

    Awal bulan ini, peguam Dr Mahathir, Haniff Khatri Abdulla mendakwa Umno melanggar perlembagaan parti yang hanya memperuntukkan tarikh mesyuarat cawangan mereka hingga April tahun ini dan RoS sepatutnya menguatkuasakan dengan saksama peraturan di bawah Akta Pertubuhan.

    Dr Mahathir berkata hari ini, beliau tidak pernah lupa tentang peristiwa Umno diharamkan ketika beliau memimpin parti itu dan menjadi perdana menteri pada 1988.

    “Nur Jazlan yang tidak faham dan membuat bandingan antara epal dengan limau dan berpendapat epal dengan limau adalah sama. Sekarang (Perdana Menteri) Najib (Razak) pula kata masalah air di Selangor lebih dahsyat daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    “Masalah 1MDB menghasilkan dakwaan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat bahawa AS$4 bilion dicuri oleh perdana menteri, yang cuba dibersihkan oleh anak tirinya dan Jho Low (Low Taek Jho)

    ReplyDelete
  93. Kejolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Najib @ dll,

    Awat senyap aja?

    Hang dah senaq perut ka?

    Kuat kami punya tumbuk ka?

    Tarak tumbuk belom the belt pun.

    Kot yang hang punya ada sebijik tuh ada kat ataigh.

    ReplyDelete
  94. PERTARUNGAN PH DAN BN DALAM PRU ADALAH
    PERTARUNGAN MENYELAMATKAN MALAYSIA UTK MASA DEPAN
    MELAWAN HUJAH2 SEJARAH PURBA TUN MAHATHIR.

    MEMERINTAH SEBUAH NEGARA HARUS MELIHAT MASA DEPAN DAN BUKAN BERASASKAN SEJARAH PEMIMPIN DAHULU YANG DIMANIPULASI PUAK KLEPTOKRASI.

    TIDAK ADA SATU AGENDA BESAR UTK MENGATASI MASALAH HUTANG BESAR SELAIN DPD MENGATAKAN GST LAH SATU2NYA CARA YANG ADA.

    KALAU TAKAT MENGENAKAN CUKAI UTK MEMBINA NEGARA, MONYET DI RIMBA PUN BLH JADI PM.

    SEKIRANYA REKOD TUN DAHULU SGT CEMERLANG DAN SUCI PUN, ITU TIDAK HARUS DIJADIKAN KAYU UKUR UTK MASA DEPAN. MASA DEPAN ADALAH PERKIRAAN MASA KINI, BUKAN SEJARAH PEMIMPIN SEMATA2.

    KITA BERTANYA.. KALAU PUN 1MDB SUCI, JHO LOW SUCI.. KESUSAHAN RAKYAT SEKARANG INI ADALAH MENJADI SATU CABARAN UTK PARTI2 BERTANDING PRU14 NANTI UTK MEMBERI PELAN PEMULIHAN YANG DAPAT DINILAI OLEH RAKYAT.

    JIKA PUN 1MBD TIADA BUKTI MENYELEWENG, JHO LOW TIADA BUKTI MEROMPAK, MO1 SGT SUCI DAN MURNI.. MAKA APAKAH PUNCA KESUSAHAN HIDUP RAKYAT SEKARANG INI?

    DAN APAKAH DASAR UTK MENGATASINYA SECARA AGRESIF?

    KALAU SETAKAT NK MENYALAK TENTANG SEJARAH 'BURUK'NYA TUN, MAKA ADALAH LEBIH BAIK DIBENTANGKAN SEJARAH BURUKNYA SEJARAH KEJATUHAN MELAKA DULU.

    RAKYAT WAJIB MENGUNDI PH.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...