Tuesday 10 April 2018

KENAPA MENGUNDI HARI RABU? ADAKAH UNTUK MEMENANGKAN NAJIB, MENYELAMATKAN JOHOR DAN MEMASTIKAN KELANTAN JATUH KE TANGAN BN?


SPR yang bermesyuarat hari ini menetapkan tarikh PRU 14 adalah seperti berikut:


Penamaan calon - 28 April 2018 (Sabtu).


Hari mengundi awal - 5 Mei 2018 (Sabtu).


Hari mengundi - 9 Mei 2018 (Rabu).


Kenapa hari mengundi kali ini jatuh pada hari Rabu?


Jika hari penamaan calon dan pengundian awal boleh diadakan pada hari Sabtu, kenapa hari mengundi mesti jatuh pada Rabu?


Meskipun sebelum ini pilihanraya pernah juga diadakan pada hari bekerja, tetapi apa yang berlaku kali ini tentu saja berbeza suasananya.


Sebelum ini ada kajian menyatakan, berdasarkan lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya yang diluluskan Parlimen baru-baru ini, BN berpotensi menang dengan majoriti dua pertiga pada pilihanraya kali ini, walaupun hanya melalui sokongan 40 peratus undi popular, dengan syarat peratusan yang keluar mengundi tidak melebihi 75 peratus.


Dengan yang demikian, penetapan hari mengundi pada hari Rabu oleh SPR adalah tidak mustahil untuk memenuhi tujuan dan maksud tersebut.


Tidak dinafikan jika peratusan keluar mengundi adalah tinggi, Najib Razak, UMNO dan BN akan mengalami kesukaran mempertahankan kuasanya.


Ini dengan sendirinya mengesahkan bahawa Najib, UMNO dan BN sedang terdesak dan mencari apa saja cara untuk memastikannya kekal berkuasa. Dalam waktu yang sama peranan SPR untuk membantu BN semakin ternampak belangnya.


Meskipun mereka yang bekerja, tak kira di sektor kerajaan atau swasta,  biasanya akan dibenarkan keluar mengundi oleh ketua jabatan atau syarikat tempat bekerja masing-masing, tetapi mengambil kira faktor masa dan kesesakan jalanraya, tidak mustahil ramai yang memilih untuk tidak menunaikan tanggungjawab mereka.


Maka, adalah dijangkakan peratusan keluar mengundi kali ini menjadi rendah dan akan memudahkan BN mengekalkan kuasanya.


Bagaimana jika 9 Mei itu diisytiharkan sebagai cuti umum?


Sehingga ini hanya sekolah-sekolah yang baru diumumkan cuti, manakala pejabat kerajaan kerajaan dan swasta belum diketahui lagi sama ada akan cuti atau sebaliknya.


Tetapi, pengumuman cuti kepada sekolah-sekolah memang tidak dapat dielakkan kerana dewan-dewan sekolah biasanya diperlukan sebagai tempat pembuangan undi.


Bagaimanapun, jika niat mengadakan pembuangan undi pada hari Rabu itu bertujuan untuk merendahkan peratusan yang keluar mengundi, tentulah mustahil Najib mahu mengisytiharkan cuti umum pada hari tersebut.


Mengisytiharkan cuti umum pada 9 Mei l itu hanya memperlihatkan seolah-olah Najib merelakan dirinya kalah atau tentu saja lebih baik tarikh pembuangan undi itu awal-awal lagi ditetapkan pada hari Sabtu atau Ahad.


Selain pengundi yang bekerja yang akan menghadapi masalah atau kesukaran berikutan pengundian ditetapkan pada hari Rabu, mereka yang mungkin tidak dapat menunaikan tanggungjawab kali ini pengundi-pengundi luar.


Pengundi-pengundi luar daripada Kelantan, Terengganu dan Kedah yang bekerja di sekitar Lembah Kelang terutamanya, tentu saja kebanyakannya tidak dapat pulang untuk mengundi kali ini.


Kalau tidak diisytiharkan cuti umum pada hari tersebut, bermakna tidak ramai yang akan pulang untuk mengundi dan jika mereka mahu pulang juga untuk menunaikan tanggungjawab, mereka terpaksa mengambil cuti tahunan sekurang-kurangnya dua hari untuk tujuan itu.


Tentu saja tidak ramai yang sanggup berbuat demikian atas pelbagai alasan seperti mahu menyimpan cuti untuk hujung tahun, hari raya, kenduri kendara dan sebagainya.


Andai kata cuti umum selama sehari diisytiharkan pula, ia tetap tidak mencukupi untuk mereka pulang mengundi, terutamanya ke Kelantan, Terengganu atau Kedah. Mereka akhirnya tetap kena mengambil cuti tahunan untuk sekurang-kurangnya sehari lagi.


Akibatnya, ia adalah suatu proses yang menyusahkan dan dengan itu, kemungkinan ramai yang mungkin memilih untuk tidak pulang ke negeri-negeri masing bagi  menunaikan tanggungjawab mereka.


Namun demikian, jika pengundi luar merasakan SPR dengan kerjasama UMNO dan BN sengaja mahu merumitkan keadaan dan mendatangkan kesusahan kepada mereka melalui penetapan hari mengundi pada hari Rabu itu, ada kemungkinan perkara itu akan menaikkan semangat mereka, lalu majoritinya akan pulang secara beramai-ramai untuk memenangkan Pakatan Harapan.


Harus diingat, kebanyakan pengundi luar bagi Kelantan, Terengganu dan Kedah adalah mereka yang tidak menyokong UMNO dan BN. Dengan ramai tidak dapat pulang, BN berkemungkinan dapat mengekalkan kuasanya di Terengganu dan Kedah, selain berpotensi merampas Kelantan daripada Pas.


Satu lagi kelompok pengundi yang bakal terjejas dengan pengundian pada hari Rabu ialah pekerja-pekerja di Johor yang bekerja di Singapura yang jumlahnya dikatakan ratusan ribu orang.


Adakah majikan mereka di Singapura akan memberi cuti pada tarikh 9 Mei itu?


Tidak mustahil ini adalah taktik untuk memastikan Johor terus selamat di tangan BN dan tidak jatuh ke tangan Pakatan Harapan, meskipun gelombang perubahan teramat nyata di negeri kelahiran UMNO itu.


Apa pun, dengan pengundian pada hari Rabu yang jelas menyusahkan pengundi, di samping Rabu juga bermakna R- Rakyat A - Akan B - Buang U - UMNO, ditambah lagi dengan keinginan kuat rakyat kepada perubahan, pemilihan tarikh dan hari mengundi PRU 14 kali ini mungkin ada hikmatnya yang tersendiri yang menandakan akan berakhirnya era UMNO/BN memerintah negara ini. 


Yang penting, rakyat terus cekal dan sedia menghadapi kesukaran cuma sehari, berbanding lima tahun lagi mereka bakal menderita jika Najib, UMNO dan BN terus berkuasa. (ShahbudinHusin 10/04/2018)

169 comments:

  1. Kalau buat sabtu atau ahad kan senang gwng najib nak balk mengundi..tak payah apply2 cuti,kerja tertangguh,dan senagainya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS bersyukur kepada Allah dan mengucap terima kasih, apabila pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi jawapan di Parlimen kepada soalan statistik pemimpin parti yang disoal siasat oleh SPRM. Jawapannya, BN paling besar jumlahnya dan diikuti oleh Pakatan Harapan (PH).

      BN yang dipimpin oleh Umno sudah memerintah lebih daripada setengah abad, tidak dianggap luar biasa sifat kelemahan makhluknya. PH pula memerintah Pulau Pinang dan Selangor hanya dua penggal, namun sudah diadukan ada jangkitan wabak rasuah atau salah laku, disertakan pula oleh kalangan mereka pernah menjadi pemimpin BN dahulunya.

      Walaupun baru di peringkat soal siasat yang tidak diketahui apakah keputusannya, Islam melarang kita menuding jari dan terus menjatuhkan hukuman sebelum dibuktikan dengan seadil-adilnya, kerana ada kalangan orang yang suka menuding jari dengan mudah.

      Walaupun kita berpegang kepada kata-kata "pokok tidak bergoyang kalau tidak ada angin bertiup", namun PAS tidak boleh menjatuhkan hukumannya semudah itu. Kebiasaannya pula, semua hilang dilupakan begitu sahaja seperti surat khabar lama dan dighaibkan dalam lipatan fail di bawah undang-undang manusia yang berkuasa. Kalau dikuatkuasakannya pula, hanya sekadar laksana sarang labah-labah yang memerangkap makhluk perosak yang kecil dan lemah sahaja.

      Rakyat yang tidak mudah lupa semestinya ingat senarai nama yang datang bertali arus dan dilenyapkan satu demi satu. Bukan semua Melayu mudah lupa. Sudah tentu masih terpahat dalam ingatan bagi mereka yang tidak lupa terhadap nama-nama seperti BMF, KWSP, PERWAJA, Skyhawk, PETRONAS, FOREX, PERWAJA, Tabung Haji, PKFZ, Maika Holding, Kapal Selam dan lain lain. Malangnya semuanya berlalu tanpa natijah.

      Terkini BN terpalit dengan 1MDB dan PH pula Rumah Banglo dan lainnya. Semuanya masih perlu disiasat dengan adil dan telus bersama konsep iman dan budiman sama ada kes-kes dahulu, kini dan akan datang selepas ini sekiranya terus diberi peluang lagi tanpa perubahan.

      PAS pula tidak bertujuan menjatuhkan individu pemimpin semata-mata, bahkan PAS mahu perubahan total sikap dan pendekatan salah laku semua pemimpin. Maka jangan disalahkan kalau PAS tidak terikut dengan hanya 1MDB yang disebut-sebutkan oleh semua parti yang lain, tetapi melupakan skandal-skandal terdahulu. PAS tidak lupa semuanya kerana Melayu PAS tidak mudah lupa.

      Alhamdulillah PAS kosong dan tidak ada markah salah laku untuk disiasat. PAS hanya pernah menerima tindakan ISA tanpa bicara atau tanpa mahkamah, menjadi korban seperti Peristiwa Memali dan sebagainya, dirampas haknya dan rakyat yang menyokongnya, sama ada pegawai kerajaan atau rakyat biasa menjadi mangsa kezaliman sepanjang masa, kerana kesalahannya kalau bersama PAS. Parti yang masih muda dan mentah belum merasai apa yang dialami oleh PAS.

      Sepatutnya sudah cukup diberi kepercayaan oleh rakyat kepada PAS bagi memimpin negara mengikut keputusan pertandingan rasuah dan salah laku itu.

      Sepatutnya PAS diberi kuasa yang lebih kuat oleh rakyat dalam PRU 14 ini supaya terus melangsungkan jasa dan pengorbanannya yang lebih besar menyelamatkan negara dan rakyat bersama Islam.

      PAS berkemampuan menyembuhkan penyakit yang menimpa negara dan membebankan rakyat sekiranya diberi kuasa memerintah negara. Bukan sahaja penyakit rasuah dan salah laku, begitu juga seperti cukai yang membebankan, harga barangan yang sentiasa melambung, kos sara hidup yang mengongkong, tiada peluang pekerjaan, menanggung hutang PTPTN, kadar jenayah dan kemalangan yang meningkat dan sebagainya.

      Rahsia kejayaan PAS di peringkat negeri kerana PAS beristiqamah bersama Islam, di masa menang berkuasa atau kalah sehingga merempat dibelasah berbagai cara. Rahsianya juga PAS berserah kepada Allah dan terus berjuang menyelamatkan rakyat dengan hidayah Allah bernama Islam, aqidah, syariat dan akhlak, berwawasan dunia sehingga akhirat yang percayakan dosa dan pahala dalam kegiatan politiknya. Bukan sekadar kalah menang pilihan raya yang dihukum oleh rakyat atau mahkamah dunia dan undang-undang ciptaan manusia.

      Delete
    2. PAS mengecam keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memilih 9 Mei untuk melaksanakan pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata langkah SPR itu dianggap sebagai merompak hak rakyat negara ini untuk memilih kerajaan.

      Kata Tuan Ibrahim pemilihan tarikh itu juga membayangkan BN sedang menghidu 'tsunami rakyat' yang kini beralun kencang mahu menolak parti berkenaan.

      "Walaupun kerajaaan boleh mengisytihar cuti umum pada hari berkenaan, ia bukan tindakan yang sepatutnya diambil kerana 9 Mei itu ada di pertengahan hari minggu.

      "Bebanan kepada semua rakyat akan terus ada

      langkah SPR itu bertentangan dengan hasrat badan terbabit mahu menggalakkan orang ramai keluar mengundi beramai-ramai.

      "Apa gunanya SPR membuat gesaan agar rakyat mendaftar untuk mengundi dan menyasarkan 85 peratus pemilih keluar mengundi pada PRU ke-14 apabila melaksanakan engundian di hari bekerja?" katanya.



      Menurut beliau PAS akan mengadakan mesyuarat segera esok bagi membincangkan langkah selanjutnya.

      "Namun PAS tetap mengecam tindakan SPR ini yang merompak demokrasi," katanya.


      Tuan Ibrahim berkata tidak dapat dipastikan sama ada kakitangan swasta - terutama yang berada jauh dari tempat mengundi - sanggup mengambil cuti sehari semata-mata untuk kembali mengundi.

      Katanya mereka juga tidak dapat dipastikan sanggup mengorbankan cuti selama tiga hari sebagai tambahan cuti hujung minggu untuk memudahkan perjalanan jarak jauh.

      "Apakah majikan swasta akan mengizinkannya, terutamanya bagi semua perantau yang bekerja di Selangor dan Kuala Lumpur atau luar negara?" katanya.

      PAS kata Tuan Ibrahim tidak nampak SPR ada masalah untuk mengadakan pembuangan undi pada Sabtu 5 Mei sekali gus memudahkan semua pengundi.

      Delete




    3. pemuda pas kata



      malaikat nak turun memgundi



      malaikat nak turun memgundi



      malaikat nak turun memgundi



      siap bawak i.c lagi


      ya rabbiii sesat betul puak pas ni




      sesat betul ahli pas ni


      Delete



    4. malaikat



      malaikat



      malaikat



      maalailat


      bwak i.c


      bawak i.c


      bawak i.c


      tolong undi paty pas



      tolong undi paty pas


      tolong undi paty pas



      kata lebai pas


      yang dah sesat


      di ceramah pas



      semaalmlam




      pas sesat

      malailat pula dtg mengundi

      Delete
    5. naib ketua pemuda pas



      kata




      malaikat akn tolong mengundi utk pas

      mlaikat akn tolong mengundi utk pas

      mlaikat akn tolong mengundi utk pas




      ini dah sah sesat


      apa ketua agma kelantan tak nak penjarakan 9bulan iblis ni



      apa kata ketua agama kelantan



      kata kata sesat yg menghina agama dan ketua agama kelantan ini tak nak sumbat 9bulan ker



      apa kata ularrrmak



      naik ketua pemuda pas dah sewel




      malaikat turun undi pas d peti undi bawak i.c




      kaaaaahhhhh

      kaaahhhhhhhhh

      kahhhhhhhhbbbhhhh

      Delete


    6. giloi apo party aajran sesat ni


      gilo apo party pas pis pus



      gilo apo ahli ahli ajaran sesat ni



      knp tak mtk tolong iblis turun undi pas sekali



      mintak la tolong ifrit bawak geng sulaiman tolong undi d pru




      adoiiiii sesat betul ahli pas




      habis malaikat jin iblis dtg ke bumi join pru 14



      kaaahhhhh


      lahhhhhhhhhhh


      kaaaaaahhhhhhhhhh



      ambo gelok guling guling nate pas pis ni ghoyak bendo bodoo

      Delete
    7. Mengambil maklum perhimpunan Perlancaran Jentera PKR yg bertempat di Paya Jaras malam tadi, saya mewakili 327227 ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta bagi Kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini menyatakan keberangan kami dengan tindakan Timbalan Presiden PKR yang juga merangkap MB Selangor (sehingga semalam) untuk #kekalkhairuddin yang baru melompat dari PAS ke partinya malam tadi.

      Ini adalah satu tindakan tidak bermaruah dan tidak setiakawan oleh PKR kerana sebelum ini telah pun disepakati dalam perbincangan peringkat negeri bahawa DUN Paya Jaras ini diperuntukkan untuk parti kami dan bukannya untuk PKR.

      Barang harus diingat parti kami mempunyai bilangan ahli akar umbi terbesar di kawasan ini berbanding PKR. Kami telah giat menarik ahli-ahli PAS yang mengundi Khairuddin yang menyebabkan beliau menang dalam PRU yang lalu sehingga PAS lumpuh di kawasan ini.

      Kami juga telah mempunyai calon yang lebih layak untuk bertanding di kawasan yang telah giat berkempen di merata ceruk dalam DUN Paya Jaras sejak 2 tahun kebelakangan ini.

      Justeru tindakan untuk mengekalkan Khairuddin yang baru melompat itu kami anggap sebagai satu tindakan mensabotaj parti kami oleh PKR.

      Berapa banyak lagi harus parti kami berkorban untuk mengikut telunjuk PKR? Disuruh menerima ‘bapak perompak negara’ sebagai ketua menggantikan DSAI dalam Pakatan, kami terima.

      Disuruh menggunakan logo PKR untuk PRU kali ini, kami juga terima. Kini kerusi yang sudah pun dijanjikan kepada kami, yang telah kami berusaha bersungguh-sungguh menawannya pula mahu diserah kepada si pelompat yang hanya melompat setelah tidak dicalonkan lagi oleh parti lamanya.

      Jika ini bukan tindakan pengkhianatan oleh PKR, apa lagi mahu disebut?

      Justeru kami ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini bertegas dan menolak dengan keras kempen Kekal Khairuddin.

      Kami juga mendesak agar PKR tidak meletakkan sebarang calon di parlimen ini atau berdepan tindakan sabotaj dari 327227 ahli akar umbi parti kami di sini.

      Sekian, harap maklum
      Dr. Ustaz Mohd Habib Al intani
      Yang Di Pertua,
      Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta
      Kawasan Parlimen Sungai Buloh

      Delete
    8. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hari ini menarik balik saman pemula difailkan terhadap Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) bagi menuntut deklarasi berhubung status pendaftaran parti itu.

      Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili PPBM memberitahu pemberita bahawa Hakim Mahkamah Tinggi, S. Nantha Balan membenarkan saman itu ditarik balik tanpa sebarang kos selepas pengurusan kes saman berkenaan di dalam kamarnya hari ini.
      Peguam itu berkata PPBM menarik balik saman pemula itu berikutan parti berkenaan telah memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman untuk mencabar tindakan Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim membubarkan sementara parti berkenaan di Mahkamah Tinggi di sini, pada 5 April lepas. Permohonan itu akan didengar di hadapan Hakim Datuk Wira Kamaludin Md Said esok.

      Pada 22 Februari lepas, PPBM melalui Setiausaha Agungnya, Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh selaku plaintif memfailkan saman pemula dengan menamakan RoS sebagai defendan.

      Dalam saman pemula itu, PPBM yang ditubuhkan pada 8 September 2016, memohon deklarasi bagi menuntut RoS mematuhi segala prosedur dan tidak boleh membatalkan parti berkenaan mengikut peruntukan di bawah Akta Pertubuhan 1966.

      Plaintif juga memohon suatu deklarasi bahawa tindakan RoS yang tidak memberi maklum balas terhadap tiga surat yang dikemukakan terhadapnya adalah bercanggah dengan Akta Pertubuhan 1966 selain menuntut supaya RoS menjalankan siasatan terhadap segala pertikaian berkaitan parti berkenaan

      Delete
    9. Zack Armstrong10 April 2018 at 10:01
      Hebat sungguh tok2 guru pas di serambi mekah ni!!!

      Malaikat akan tuhan turunkan dari langit dgn membawa ic untuk undi pas.

      Aku nak tanya mana dia tahu?

      Sejak bila malaikat ni ada mycard?

      Malaikat2 ni akan dtg mengundi dgn menunggang kuda.

      Sudahkah malaikat2 pas ini mendaftar sebagai pengundi dgn spr?


      Zack Armstrong10 April 2018 at 10:09
      Woiiiii lebai modern

      Tak payah tulis dlm blog ni lagilah.

      Malaikat2 pas akan turun undi pas dan umno.

      Aku tak tahu pula yg malaikat2 ni ahli parti pas dan umno.

      Siap ada ic lagi tu.

      Nanti malaikat2 ni nak landing kat mana?

      Pas dah sediakan tempat untuk malaikat2 ni ikat kuda mereka ker masa dtg mengundi nanti?

      Untunglah hang lebai modern oiiii dapat jaga parking kuda malaikat2 ni nanti.

      Nak sewa tapak parking kuda tak?


      Zack Armstrong10 April 2018 at 10:11
      Parking untuk kuda malaikat2 ni per entry ke per hour?

      Berapa hengget pula tu sekali parking?


      Zack Armstrong10 April 2018 at 10:12
      Dah buka ker tender untuk tapak parking kuda2 malaikat ni?

      Aku pun nak apply

      Delete
    10. Malaysia bakal diperintah oleh sebuah gabungan parti politik yang didominasi oleh bukan Melayu jika Pakatan Harapan menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      pertama parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah kepada tiga iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

      “Tiada mana-mana parti politik (majoriti) Melayu yang akan menjadi dominan dalam Pakatan Harapan, sebaliknya yang akan menjadi dominan adalah parti politik bukan Melayu.

      “Ini kerana parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah tiga berbanding hanya ada satu sahaja parti politik bukan Melayu iaitu DAP,”

      kedua Manifesto PRU14 Pakatan Harapan adalah bayangan falsafah politik DAP iaitu Malaysian Malaysia yang mementingkan aspek meritokrasi dan kesamarataan sekali gus bakal mencairkan penguasaan politik Melayu.

      ketiga manifesto PRU14 Pakatan Harapan cuba menghakis kuasa Yang di-Pertuan Agong selaku benteng kuasa politik Melayu dengan menjadikan kuasa pelantikan pegawai tertinggi kerajaan khususnya Suruhanjaya Pilihan Raya dikuasai parti politik.

      keempat manifesto PRU 14 Pakatan Harapan akan membenarkan agenda DAP membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya berdasarkan prinsip satu orang satu undi sekali gus melipatgandakan kerusi bandar berbanding kerusi luar bandar.

      “Kelima dalam jangka panjang, Kerajaan Pakatan Harapan yang didominasi DAP akan membuka jalan kepada bukan Melayu menjadi Perdana Menteri selaras dengan kenyataan Lim Guan Eng di Singapura pada 10 Disember 2014 jika Perlembagaan Persekutuan kekal maka bukan Melayu boleh jadi Perdana Menteri.

      “Keenam rekod Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tidak baik dengan Raja-Raja Melayu sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri malah sehingga sekarang pun beliau menghadapi masalah dengan Sultan Kelantan, Sultan Johor dan Sultan Selangor menjadikan sukar untuk Pakatan Harapan menghormati Raja-Raja Melayu,”

      Delete
    11. Sumber Amanah mendedahkan bekas naib ketua Umno Bahagian Batu Kawan yang dipecat parti itu, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan akan bertanding di kerusi Parlimen Jasin pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Beliau ialah calon paling sesuai untuk mencabar BN di kubu kuat mereka,” kata sumber itu.

      Jasin ialah satu daripada 27 kerusi Parlimen yang diperuntukkan kepada Amanah di Semenanjung oleh Pakatan Harapan.

      Kerusi yang pernah diwakili bekas timbalan perdana menteri, Tun Ghafar Baba, terdiri daripada 72% pengundi Melayu, 18% Cina dan 10% India.

      Pada PRU 2013, wakil BN, Datuk Ahmad Hamzah mengalahkan Rahmat Yusof dari PKR dengan kelebihan 11,763 undi.

      Khairuddin pernah ditahan di bawah undang-undang keselamatan pada 2015 atas dakwaan mensabotaj perkhidmatan perbankan dan kewangan negara.

      Tahun lalu, Mahkamah Sesyen membebaskan Khairuddin dan peguamnya, Matthias Chang kerana pihak pendakwaan tidak mengemukakan sebarang bukti mengaitkan mereka kepada tuduhan itu.

      Kedua-duanya dituduh bersama di bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan kerana membuat laporan polis terhadap syarikat pelaburan negara, 1MDB.

      Menurut kertas pertuduhan, kedua-duanya berada di pejabat ketua polis Bahagian Jenayah Ekonomi dan Kewangan di Paris, Balai Polis Charing Cross di London, Jabatan Peguam Negara Switzerland di Berne, Balai Polis Wai Chan di Hong Kong dan ibu pejabat polis Cantonment di Singapura.

      Februari lalu, Mahkamah Persekutuan mengetepikan rayuan Khairuddin dan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan kerugian kewangan dialami 1MDB.

      Mahkamah lebih tinggi memutuskan Najib kebal daripada tuntutan undang-undang atas dakwaan misfeasans dalam jawatan awam kerana beliau bukan penjawat awam.

      Khairuddin ada skandal tanah Ijok tetapi AMANAH (PAN) sanggup pergunakan Khairuddin yang bukan ahli parti AMANAH dan menepikan calon pilihan ahli-ahli PAN Ustaz yang bergiat aktif dengan Pertubuhan IKRAM.

      Mana sikap Islam pimpinan atasan? Kenapa pimpinan atasan membuat keputusan tanpa merujuk kepada AMANAH Jasin? Itu persoalan yang timbul.

      Apa pun kita lihat dan tunggu pergolakan seterunya yang mana akan memberikan kesedaran kepada ahli-ahli AMANAH untuk balik semula kepada parti asalnya PAS.

      - Pimpinan AMANAH (PAN) sanggup jual agama demi nak Putrajaya. Mereka fikir Putrajaya segala-galanya sehingga hilang pertimbangan Islam dalam membuat keputusan...

      Delete




    12. zack



      pemuda pas kata nama malaikat tu



      "abe man "



      pakai jubah putih




      bawak i.c putih





      apamacam zack




      lobai pas dah main seru MALAIKAT dah



      mcmn kiter ni



      nak seru apaaaaa daaaaa????






      Delete
    13. ada dalam hadith kaaa



      atau dalam kitab syiah 12 imam





      malaikat nama



      " abe mae "




      turun




      sampai




      s.p.r




      berpeluh



      kecut kotey telur




      waaaah hebat " abe mae "




      malaikat pas yg akan bantu party ajaran sesat ni menang pru !!!!






      abe mae mai sini.... kejora nak ..... paham paham je laa...



      sat je...


      30 saat jeeer


      cilaka betul pis mainkan nama maalikat !!!

      Delete
    14. Semakin menyusahkan rakyat maka semakin membuku rasa kebencian dan percayalah rakyat akan sanggup bekorban demi masa depan negara & anak cucu tercinta dengan menyokong parti yang jelas membela rakyat.

      Delete
    15. Boleh tak kita mints spr buat hr sabtu. Pelajaran anak2 sekolah jgn dikorbankan sbb dah terlalu byk cuti. Spr sendiri mengharapkan peratusan tinggi keluar mengundi. Tapi langkah spr ini nampaknya berlawanan. Apa la justifikasi spr buat hr rabu. Pelik². Pengerusi spr sgt tidak bijak. Mungkin dah terhidu dedak kut.
      Aku harap rakyat sanggup berkorban demi masa depan generasi kita.

      Delete
    16. Ada sesiapa percaya SPR bebas? Bos nya tak mengadap Najib mintak "bayangan" hari mengundi yang dia suka?

      Siapa cakap bukan Najib yang lantik dan Najib takda kuasa nak buang bos SPR?

      Mengarut.

      Bos SPR mesti mahu pegang jawatan itu sampai mati, kalau boleh. Tentu pigi mengampu seboleh boleh nya. Ampu pasal hari mengundi memang boleh.

      Senang aje: pigi buat "courtesy call" ke atas Najib. Atau mintak temujanji nak kasi "briefing pasal kesiapan SPR untuk PRU14" . Di masa itu tentu Najib "bayangkan" hari apa yang bagus bagi nya.

      Hari mengundi tuh Najib yang mahu. Tak lain dan tak bukan.

      Hal dia pilih hari Rabu tuh menunjukkan dia dah gigil lutut tentang peluang dia menang.

      Dia tak mahu hari Sabtu / Ahad, di hujung minggu. Sebab senang nak mengundi. Dia tak mahu ramai orang keluar mengundi. Dulu dah kalah popular vote, jadi mahu hadkan pengundi ha nya kpd yang betul2 mahu mengundi - yang mahu pilih BN.

      Apa PH boleh buat? Selangor & Penang: istiharkan hari Rabu 9 Mei itu cuti. Supaya senang rakyat nak mengundi. Termasuk yang bukan penyokong tegar mana mana pihak. Jadi, kita boleh harapkan orang begitu undi PH dengan tak payah mohon cuti dsb nya.

      Delete
    17. GE14 | Those who registered as voters in 2018 will not be eligible to vote in the upcoming 14th general election on May 9, according to the Election Commission.

      “The electoral roll which will be used for GE14 is up to the fourth quarter of 2017 (Q4 2017).

      “The electoral roll consists of 14,940,624 registered voters,” Hashim told a press conference at the commission’s headquarters in Putrajaya today...
      Source from -Mkini/


      Newday

      10/Apr/2018 at 6:35:40pm
      I don't have enough swear words to describe what I think of the EC under the manipulation of the current government. What about those that finally had the right to vote when they turned 21 during the first quarter? What does this denial to vote say to them? They will remember. Democracy in Malaysia? The biggest 'Fake News' of a growing list of 'Fake News' items from BN. Reckon the PM is planning a bit of Karaoke tonight?...with only Nescafe of course. Round 4 to ECBN Inc. - a clear margin. After 4 rounds BN just in front.

      iddle path

      10/Apr/2018 at 5:49:34pm
      Large scale cheating by by EC with selection of voting date to inconvenient voters, phantom voters, moving of voters and shifting constituencies and now to stop newly registered voters. These only making EC an accomplish to cheating in support of pencuri.

      nonymous_1429007525

      10/Apr/2018 at 4:45:32pm
      You are the worst in this world ! Coward Najid !!!!!

      some of readers' comment

      his is just another obstacle by EC to prevent good turnout for election day. Were those who registered in 2018 being told that they are not eligible to vote in GE14? Do you think anyone in the right sense of mind will register as a voter knowing that they are not eligible to vote? These voters should take legal class action against EC for denying them their basic right to vote!

      Delete
    18. PAS bersyukur kepada Allah dan mengucap terima kasih, apabila pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi jawapan di Parlimen kepada soalan statistik pemimpin parti yang disoal siasat oleh SPRM. Jawapannya, BN paling besar jumlahnya dan diikuti oleh Pakatan Harapan (PH).

      BN yang dipimpin oleh Umno sudah memerintah lebih daripada setengah abad, tidak dianggap luar biasa sifat kelemahan makhluknya. PH pula memerintah Pulau Pinang dan Selangor hanya dua penggal, namun sudah diadukan ada jangkitan wabak rasuah atau salah laku, disertakan pula oleh kalangan mereka pernah menjadi pemimpin BN dahulunya.

      Walaupun baru di peringkat soal siasat yang tidak diketahui apakah keputusannya, Islam melarang kita menuding jari dan terus menjatuhkan hukuman sebelum dibuktikan dengan seadil-adilnya, kerana ada kalangan orang yang suka menuding jari dengan mudah.

      Walaupun kita berpegang kepada kata-kata "pokok tidak bergoyang kalau tidak ada angin bertiup", namun PAS tidak boleh menjatuhkan hukumannya semudah itu. Kebiasaannya pula, semua hilang dilupakan begitu sahaja seperti surat khabar lama dan dighaibkan dalam lipatan fail di bawah undang-undang manusia yang berkuasa. Kalau dikuatkuasakannya pula, hanya sekadar laksana sarang labah-labah yang memerangkap makhluk perosak yang kecil dan lemah sahaja.

      Rakyat yang tidak mudah lupa semestinya ingat senarai nama yang datang bertali arus dan dilenyapkan satu demi satu. Bukan semua Melayu mudah lupa. Sudah tentu masih terpahat dalam ingatan bagi mereka yang tidak lupa terhadap nama-nama seperti BMF, KWSP, PERWAJA, Skyhawk, PETRONAS, FOREX, PERWAJA, Tabung Haji, PKFZ, Maika Holding, Kapal Selam dan lain lain. Malangnya semuanya berlalu tanpa natijah.

      Terkini BN terpalit dengan 1MDB dan PH pula Rumah Banglo dan lainnya. Semuanya masih perlu disiasat dengan adil dan telus bersama konsep iman dan budiman sama ada kes-kes dahulu, kini dan akan datang selepas ini sekiranya terus diberi peluang lagi tanpa perubahan.

      PAS pula tidak bertujuan menjatuhkan individu pemimpin semata-mata, bahkan PAS mahu perubahan total sikap dan pendekatan salah laku semua pemimpin. Maka jangan disalahkan kalau PAS tidak terikut dengan hanya 1MDB yang disebut-sebutkan oleh semua parti yang lain, tetapi melupakan skandal-skandal terdahulu. PAS tidak lupa semuanya kerana Melayu PAS tidak mudah lupa.

      Alhamdulillah PAS kosong dan tidak ada markah salah laku untuk disiasat. PAS hanya pernah menerima tindakan ISA tanpa bicara atau tanpa mahkamah, menjadi korban seperti Peristiwa Memali dan sebagainya, dirampas haknya dan rakyat yang menyokongnya, sama ada pegawai kerajaan atau rakyat biasa menjadi mangsa kezaliman sepanjang masa, kerana kesalahannya kalau bersama PAS. Parti yang masih muda dan mentah belum merasai apa yang dialami oleh PAS.

      Sepatutnya sudah cukup diberi kepercayaan oleh rakyat kepada PAS bagi memimpin negara mengikut keputusan pertandingan rasuah dan salah laku itu.

      Sepatutnya PAS diberi kuasa yang lebih kuat oleh rakyat dalam PRU 14 ini supaya terus melangsungkan jasa dan pengorbanannya yang lebih besar menyelamatkan negara dan rakyat bersama Islam.

      PAS berkemampuan menyembuhkan penyakit yang menimpa negara dan membebankan rakyat sekiranya diberi kuasa memerintah negara. Bukan sahaja penyakit rasuah dan salah laku, begitu juga seperti cukai yang membebankan, harga barangan yang sentiasa melambung, kos sara hidup yang mengongkong, tiada peluang pekerjaan, menanggung hutang PTPTN, kadar jenayah dan kemalangan yang meningkat dan sebagainya.

      Rahsia kejayaan PAS di peringkat negeri kerana PAS beristiqamah bersama Islam, di masa menang berkuasa atau kalah sehingga merempat dibelasah berbagai cara. Rahsianya juga PAS berserah kepada Allah dan terus berjuang menyelamatkan rakyat dengan hidayah Allah bernama Islam, aqidah, syariat dan akhlak, berwawasan dunia sehingga akhirat yang percayakan dosa dan pahala dalam kegiatan politiknya. Bukan sekadar kalah menang pilihan raya yang dihukum oleh rakyat atau mahkamah dunia dan undang-undang ciptaan manusia.

      Delete
    19. Menyusah kan betul hari rabu,
      Hari lain tak boleh ke,
      Kena naik motor lah mcm ni,
      Laki bini naik motor,
      Jln jem nanti

      Delete
    20. KETIKA nujum politik mengatakan PAS akan tumbang di Kelantan dan sekerusipun diperolehinya di Parlimen, saya terpanjat markas sebuah Dun PAS di Selangor dan saya terperanjat dengan papan culanya yang memaparkan ia mengatasi Barisan Nasional dan meletakkan jauh di tempat ketiga.

      Masih sekitar 40 peratus pengundi yang belum dan tidak dapat dicula, tetapi dalam hampir setiap peti undi yang dicula BN di belakang PAS dan Harapan nombor tiga.

      Saya tanya bila cula ini buat?

      Jawapannya, beberapa bulan dulu, selepas PAS memutuskan untuk bertanding sendiri.

      Katanya, ini bukan yang terkini. Sudah ada lebih dari sekali ia dikinikan tetapi ia tetap meletakkan PAS di depan dan memeranjatkan Harapan tidak sepertiga dari yang PAS perolehi.

      Saya tidak mahu mengatakan cula itu khayal kerana PAS menang di DUN itu dalam PRU13 dulu.

      Memang Tan Sri Noh Omar, ketua BN Selangor tidak berminat bertanding negeri sebagai calon Menteri Besar, kendatipun dia menang di kawasannya, dia berkemungkinan akhirnya menjadi ketua pembangkang. Adalah baik baginya menjadi menteri dalam kerajaan pusat dari menjadi ketua pembangkang di sebuah negeri yang BN kalah.

      Dalam PRU lalu PAS di situ kerana ia sebahagian dari Pakatan Rakyat dan mendapat sokongan dari penyokong DAP.

      Sekarang DAP tidak membenarkan penyokong tegarnya membeeri undi kepada PAS. Justeru pandangan sekalian nujum PAS tidak berkemungkinan mengulangi apa yang didapatinya dulu. Bahkan orang PAS pun ada yang menujum begitu hingga mereka berkumpul di luar PAS mendaftar diri menjadi kerabat Harapan.

      Tidak mahu berimamkan TG Haji Hadi lagi baik mati mahupun hidup. Begitu ramai mengharapkan TG Haji Hadi mengimamkan solat jenazah mereka, mungkin hati kecil PM Najib berfikir, tapi tidak mengapalah mereka diimamkan oleh Tun Mahathir.

      Selama ini saya kurang mengambil berat azam dan keyakinan PAS unuk memerintah Selangor. Sekalipun saya menyeru pengundi dan rakyat yakinlah atas janji Allah memenangkan Islam, dalam konteks ini PAS tetapi saya rasa peluang PAS di Selangor itu di belakang peluang Kelantan, Terengganu dan Kedah.

      Saya tetap bersama PAS menjadikan Selangor negeri sasaran. Tiada ertilah saya orang PAS jika saya tidak mengharapkan PAS menang di mana-mana.

      Setelah melihat cula di dinding markas Dun itu saya bersemangat bahawa PAS Selangor tidak sekadar retorik. Ia ada asas menjadikan Selangor target setelah dua penggal bersama Tan Sri Khalid Ibrahim dan Datuk Seri Azmin Ali mentadbir Selangor.

      Pemimpin PAS tempatan tidak bimbang sekalipun Dr. Mahathir memimpin pakatan pembangkang kerana mereka dipandu oleh culanya. Jika majoriti Dun yang ditanding PAS di Selangor begitu culanya, maka benarlah pendirian mereka untuk bertanding sendirian sekalipun menjadikan pertandingan kali ini tiga penjuru.

      Yang menakutkan semua sebelum in ialah pengudi DAP tidak mengundi PAS, tetapi cula yang Dun itu dapati pengundi bukan Melayu tidak memberi kesan besar kepada arus politik di kawasan itu. Kiranya pengundi bukan Melayu tidak negatif sangat kepada PAS, maka dengan izin Allah PAS Selangor berharapan cerah membentuk kerajaan di Shah Alam.

      Apapun saya tidak suka bercakap garang dengan peluang yang ada tetapi suka mengiring hasil cula itu mengajak penyokong PAS berpesan-pesan kepada kemenangan dengan mendapat keredhaan Allah sepenuhnya

      Delete

  2. Saje la tu,memang itulah tujuannya.Orng pas tak masaalah.....katanya ada malaikat tolong undi...ye ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9mei undi

      10 mei tun m bagi cuti


      jgn risau


      turun undi jgn takut


      kalau takut

      confirm


      13 mei...

      nak undi atau nak 13 mei?

      Delete
  3. Replies



    1. 71% undi popular untuk party bukan BN !!!!



      analisa kaki tepat sekali


      sampai bukit tak aman pun serabut


      giler apa 71% undi popular party bukan bn


      satu cara ... jangan bagi org undi


      ANALISA KAMI DAPATI UNDI POPULAR BUKAN BN TURUN 65%! MAKNA 6% TIDAK AKAN ATAU TIDAK DAPAT KLUAR MENGUNDI !!!


      WAAAAH DAH BERJAYA NAMPAK



      S PELIR R


      SPR

      Delete
    2. tolak 4% untuk pas

      maka tinggal 61% undi popular utk harapan. peningkatan 10% dari 51% pada pru13


      apa lagi SURPRISE NAJIB

      INI DIA !!!


      1. PADA HARI MENGUNDI NAMA DAN IC PENDAFTAR UNDI TAKDE DALAM LIST.
      SPT TAHUN 2004

      2. MASA MEMGUNDI DI LANJUT DARI 5PM KPD 7PM SEBAB BAS HANTU DTG DARI KELANTAN DAN JOHOR

      3. LAMPU PADAM BLACKOUT !!!




      INI 3 MASIH BELUM S PELIR R BUAT



      TUNGGGU 9 MEI.... DIA BUAT KAAA?


      ATAU NAK



      13 MEI ?????




      KAKAKAKAKAAAAHHHHHHHHHH


      APA PUN

      STOK MAKANAN KERING DALAM 6BIJI PETI AIS... JUST IN CASE ... SPR BUAT GILER

      Delete
    3. 1. Salah tempat mengundi...
      2. Tu bas pekerja yg balik / pergi kerja...
      3. Mu nie mcm duduk dalam gua pulak xtau apa2 pasal xde karan. Baik mu makan banyak2 pastu duduk dlm gua mcm beruang deh.. Sambung tido mu tu. ..

      Delete
    4. burit aman

      ko dah amik cuti belum..


      NI CARA NAK SEMAK UNDI ANDA

      TYPE

      SPR SEMAK 690124078124


      HANTAR SMS KER 15888


      Delete
    5. CARA SEMAK UNDI ANDA :

      TYPE DI HP :


      SPR SEMAK 690124078124


      HANTAR SMS KER

      15888



      .20sen cas sms

      Delete
  4. i believe akan backfire pd mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai kakitangan kerajaan yg tak dpt balik mengundi. Takkan semua org nak apply cuti? Aduyai... Makin pening ROS ini. Mudah2an backfire pada mrk.

      Delete
    2. Bukan Ros tapi SPR bengong...hihihi

      Delete
    3. Aman yg sanggup membutakan mata dan hati demi sekampit dedak.... Kat bawah tu cuba kau tengok, siapa yg kaki mencarut.

      Delete
    4. Yg kerja dputrajaya pun ramai yg tinggal jauh spt seremban, kopilah, melaka, rawang. Apa punya 'ut pengerusi spr nih. Lihat la nnt balasan yg akan dikenakan tuhan.

      Delete
    5. Aman

      Mu ke abe mae seperti yg dimaksudkan oleh timbalan ketua pemuda pas kelantan tu?

      Hebat betul mu nih.

      Mu tak seh gi mengundi mu suruh pulok malaikat pi mengundi untuk mu.

      Malaikat pun kenal mu ya aman aka abe mae...

      Mu tak pelawa dio makae nasi kat rumah mu ke aman sebab dia dah tolong mu.

      Makae masak singgang cicah budu.
      Minum air tuak.

      Delete
    6. Bodoh punya abe mae..kihkihkih

      Delete
  5. Puak yang takut kehilangan kuasa sanggup melakukan apa sahaja. Rakyat tidak akan memberontak sekiranya pemerintah adil lagi saksama. Buatlah pilihan yg bijaksana..

    ReplyDelete
  6. Satu lagi projek bodoh sato mesia. Langsung tak pro.

    ReplyDelete
  7. Untuk kali ni je, marilah kita semua ambik cuti utk mengundi Pakatan Harapan. Jika ramai yg dtg mengundi, Najib akn gabra menggigigil...
    JOM RAMAI2 KITA CUTI UNTUK PERGI MENGUNDI. BG SOKONGAN ATAS USAHA TUN M.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu tipah


      balik hari ahad


      hari senin thalata dua hari pergi kempen di pasar wokaf che yeh


      di johor kempen di terminal.larkin dan pasar karat selam 2 hari



      INSYALLAH HARI KHAMIS

      TUN AKAN BAGI CUTI !!!!




      APA SUSAH...TURUNNNN LA WEII

      Delete
    2. Haha... Cuti la kau sorg2

      Delete
    3. burit aman longgar


      cadangan kami dah di luluz Tun. dr zul Amanah pun syorkan benda sama cuti dua hari khamis jumaat


      ada 10000 like HARAPAN akan bagi cuti khamis jumaat jika menang..


      bukit Aman ni betullaaah

      Delete
    4. Semua majikan mesti meluluskan cuti rehat pekerja yg layak dan pohon cuti. Jika tidak dianggap menghalang hak mengundi. Ayuh peguam pakatan. Buat sesuatu.

      Delete
    5. Abg mae..(Aman)

      Mu nok dok ambil job jaga kuda malaikat dan angkut taik kuda.

      Delete
  8. Untuk kali ni je, marilah kita semua ambik cuti utk mengundi Pakatan Harapan. Jika ramai yg dtg mengundi, Najib akn gabra menggigigil...
    JOM RAMAI2 KITA CUTI UNTUK PERGI MENGUNDI. BG SOKONGAN ATAS USAHA TUN M.

    ReplyDelete
  9. Pekakas pekakas umnobn mkn taik..sokonglh kalian tahap membabi buta..jika kemenangan umnobn menjadi nyata..hadapilh korang dgn kemelaratan serta kesusahan yg akan korang tanggung dan itu akan hanya ditenteramkan kalian dgn penyelesaian yg kepura puraan..mereka hantu puaka keparat klepet ini memperalatkan kalian untuk yg tidak lain memundurkan serta memiskinkan bangsa melayu kalian sendiri..puak ini menuba kalian dgn bermcm2 janji penipuan yg kalian rela menerimanya..tahap kebijaksanaan kalian dinjak injak untuk memuaskan nafsu serakah jahat mereka serta mereka sanggup memperbodohkan kalian semua serta juga kalian sanggup diperbodohkan oleh mereka..ketahuilh kuasa yg mereka hajatkan bkn untuk memperkasa dan memajukan bangsa melayu ttp memperkudakan bangsanya sendiri untuk kepentingan peribadi mereka..ini lah hantupuaka keparat klepet jelmaan bangsa melayu hidup untuk bermegah megah..

    Kami tolak UMNOBNPAS kelubok puaka semoga rakyat hidup aman sentosa..

    Lawan tetap kami lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapang tinggal harapang...

      Delete
    2. Man..ko pakai skirt dan ko lilit serban..lihatlh pandanglh kat cermin..hahahahapastilawahaha

      Delete
    3. Napok muko buruk mu la be. .

      Delete
    4. Man akan nampak muka hadi wang dalam cermin....

      Delete
    5. Hudud kemana,ru355 kemana..nt man lilit kain serban kat leher sendiri tau.sokong sangat ulama duitan hafi wang..

      Delete
    6. Abe Mae (Aman)

      Cuba mu royak sikit perancangan pas kelantan nak sambut malaikat yg turun beramai ramai naik kuda drp lagit tu untuk undi pas.

      Nak turun kat padang mana tu? Demo tu bawak bendera pas tak.

      Kata timbalan ketua pemuda pas kelantan tu malaikat tu kenal sgt dgn mu.

      Mu kecek bahasa apa dgn malaikat tu.

      Malaikat tu gedebe mcm mu jugak ker?

      Cuba mu cerita sikit.

      Delete
    7. Abg mae

      Mu tak buat zikir barat ker untuk hiburkan malaikat tu.

      Sajilah kuih taik itek dgn akok untuk demo tu.

      Delete
  10. Cai2 udah seperti anak ayam kehilangan ibu
    Habis modal mereka jadi bodoh mcm lembu
    Ternyata geng haprak ni bengap otak kelabu
    Apa salahnya kalau PRU dibuat pd hari Rabu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  11. Suman khunsya ibarat dah tersembam jatoh
    Hamba tibai rapat pun dia tak rasa tersentoh
    Kini besembunyi, sentap kecut batang butoh
    Gerun dia kat JB jubor dia hamba mau tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik othaman,


      "Gerun dia kat JB jubor dia hamba mau tutoh"

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh



      lgbt gay bapok umno ni nak tutoh buntut pak othaman


      mcmn nak bagi ker ???


      Delete
    2. Orang2 kuat umno pakat berusaha menepis dakwaan kak pidah wanita besi..tapi pakat tepis guna air liur dan penafian.macaii rosmah boleh terima ke nafi pakai air liur je??


      Tapi Tkda pulak yg berani atau ugut nak dakwa kak pidah tu..

      Delete
    3. Rakan2 Seperjuangan...
      '
      Jika ada kelapangan, sila juga lawat 'blog Dr Mim' tempat Kejora bersarang menabur auta.

      Delete
    4. Ish..lsh..lsh tak malu ker kamu wak kojola kengkang nak main tutuh tutuh dgn abg mae ni.

      Malaikat tu turun di kelantan serambi mekah nak mengundi pas.
      Bukannya nak tengok abg mae tutuh mu wak kojola kengkang woiiiii.

      Hairan sungguh aku. Wak kojola kengkang ni langsung tak ada self-respect.

      Mu pun sama abe mae woiiiii..

      Delete
    5. Oii Kejora Babi Gila. Kau masih merepek kat sini lagi ye. Betul2 babi sondol kau ni. Dimaki, dihalau, masih sua muka menyondol kat sini. patutnya kau takyah dtg sini dah. Pergi berpesta di blog2 umnongok tu meraikan pre-victory sbb Boss Bacul Penipu tu dah main taktik kotor dgn Ketua SPRM. Tak cukup hari undi diistihar hari RABU (Rakyat Akan Buang Umno) hari ni si Baru SPRM tu umumkan pengundi2 yg berdaftar tahun 2018 tidak layak mengundi, SPRM ambil kira senarai daftar undi utk quarter year 2017 saja. Amboi, amboi, amboi!..tak cukup k dgn persempadanan semula, pos undi ditambah hingga merangkumi penjawat2 awam di Hospital, anggota RELA, Bomba. Tak confident ke Lanun Bapok, BN/umno boleh menang dgn semua helah2 dan taktik "curi" undi tu?
      Boss Lanun hang ni kan paling musibat dan licik dlm sejarah PM2 Malaysia dan dlm sejarah PRU2 yg lalu. Mmng dah dasar penipu, bacol, pengkhianat pencuri-ini lah semua cara2 haram saja yg hangpa puak umno celaka dan BN dajjal dpt lakukan. "TIPU DAN CURI UNDI. DULU, KINI DAN SELAMA2NYA BOSS LANUN KAU & UMNO memng PENIPU, PENGECUT!!!

      Delete
  12. Suman tua ganyut, nak berlagak gaya rempit
    Harap perut jer boyot besar, tapi otak sempit
    Terbayang dia jln, bontot tonggek paha kepit
    Dia mcm badi, takut jubor dia hamba sumpit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha...makin kuat dan nyata kebodohan najib bila ada macai macam ko ni sokong dia

      Delete
    2. Rakan2 Seperjuangan...
      '
      Jika ada kelapangan, sila juga lawat 'blog Dr Mim' tempat Kejora bersarang menabur auta.

      Delete
    3. Abg Mae (Aman)

      Wak kojola kengkang tu gawe mu ko?

      Delete

  13. (CARA SEMAK UNDI ANDA) :

    (TYPE DI HP ) :


    SPR SEMAK 690124078124


    (HANTAR SMS KER)

    15888



    .20sen cas sms


    p.s burit aman tak cukup umur ngundi terbantut datang bulan masa masih bayi... betul ker aman ? bagi IC ko aku tulung semak..kikikiii

    ReplyDelete
  14. Diharap pihak PH boleh janjikan cuti umum 2 hari kpd penjawat awam@swasta apabila memerintah sebagai hadiah/menghargai rakyat yg sanggup berubah☝☝☝👌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manifesto PH tambahan. Menang 9&10 mei cuti peristiwa. Tp pohon cuti rehat dulu. Takut kena caf awol.

      Delete
  15. KT


    kami baru selesai meeting dlm whataapp..


    insyallah Tun sudah LULUZKAN !!!

    2 HARI khamis jumaat cuti bg selain kelate tganu johor


    TURUUUUUN YA K.T

    ReplyDelete
  16. satu hari utk rakyat membuang undi pon disukar, dipayahkan.. belom lg kira lima tahun akan datang....

    ReplyDelete
  17. Entah apa nak jadi, cai2 bingai akal terencat
    Sblm inii, mereka mcm kera terloncat-loncat
    Bila pilihanraya hari Rabu mereka jadi pucat
    Hari apa pun ttp kalah kalau dah parti cacat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  18. Udah2 lah, cai2 pendekar Musytar silat pulut
    Mmg PH tak layak, kalu dgn BN nak bergelut
    Pilihanraya hari Rabu pun mereka risau kalut
    Mcm mana nak atasi, negara punya kemelut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Masih sembunyi lagi Suman bebal kera duku
    Iblis ini sebenarnya dayus tak mau mengaku
    Siap lah dia, kat JB nanti, ruas bertemu buku
    Mampos si tua kedi ni, jubor dia hamba paku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Msibat...

      Kenapa tarikh saja, JB tuu kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
    2. Wak...nanti jgn lupa pakai coli
      Jubor kasi ler gua jolok sekali
      Jgn takut, gua bawak KY jelly
      Tak sakit Wak, cuma rasa geli

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    3. mak badak muka mcm hantu..tu pun kojol sayang

      Delete
    4. Kejora dah gelabah. Dok pack brg dan booking tiket p cayman island.

      Delete
  20. Kelemahan Puak Haprak, kini jelas terserlah
    PRU hari apa pun, kenapa pulak bermasalah
    Mereka dah mula gelisah dan mencari helah
    Nak karang alasan sbb dah terasa nak kalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki...kalah pak jahid lawak ko ni

      Delete
    2. Oii Kejora Babi Gila. Kau masih merepek kat sini lagi ye. Betul2 babi sondol kau ni. Dimaki, dihalau, masih sua muka menyondol kat sini. patutnya kau takyah dtg sini dah. Pergi berpesta di blog2 umnongok tu meraikan pre-victory sbb Boss Bacul Penipu tu dah main taktik kotor dgn Ketua SPRM. Tak cukup hari undi diistihar hari RABU (Rakyat Akan Buang Umno) hari ni si Baru SPRM tu umumkan pengundi2 yg berdaftar tahun 2018 tidak layak mengundi, SPRM ambil kira senarai daftar undi utk quarter yar 2017 saja. Amboi, amboi, amboi!..tak cukup k dgn persempadanan semula, pos undi ditambah hingga merangkumi penjawat2 awam di Hospital, anggota RELA, Bomba. Tak confident ke Lanun Bapok, BN/umno boleh menang dgn semua helah2 dan taktik "curi" undi tu?
      Boss Lanun hang ni kan paling musibat dan licik dlm sejarah PM2 Malaysia dan dlm sejarah PRU2 yg lalu. Mmng dah dasar penipu, bacol, pengkhianat pencuri-ini lah semua cara2 haram saja yg hangpa puak umno celaka dan BN dajjal dpt lakukan. "TIPU DAN CURI UNDI. DULU, KINI DAN SELAMA2NYA BOSS LANUN KAU & UMNO memng PENIPU, PENGECUT!!!

      Delete
  21. Bodoh dgn cuti pun nko org blh dibeli oleh pakatan haprak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tu yg bodoh tak berkesudahan...

      Delete
    2. Eh En Noting..silap ejaan ke..You are "NOTHING" in this blog. Pi main jauh2 ler,dah cukop si Babi Meroyan Wak Kengkang, Aman, LebaiModen menyemak dan tabur tahik kat sini. We don't want anymore spesis Wak Kejora kat sini. Buat sial ajer !

      Delete
  22. Bagus juga SPR pilih hari RABU untuk mengundi.
    Maksud RABU:

    R - Rakyat
    A - Akan
    B - Buang
    U - Umno

    outsidethebox

    ReplyDelete
  23. Dekat JB Suman bapok pasti tertiarap tewas
    Hamba akan panjat dia, dgn ganas dan buas
    Dpt rasa jubor Suman, hati akan terasa puas
    Tak kesah walau jubor Wak ni rompong luas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. 6 `Point’ Bukan Melayu Bakal Dominasi Kerajaan PH
    KUALA LUMPUR - Malaysia bakal diperintah oleh sebuah gabungan parti politik yang didominasi oleh bukan Melayu jika Pakatan Harapan menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Penganalisis politik, Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, pertama parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah kepada tiga iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    “Tiada mana-mana parti politik (majoriti) Melayu yang akan menjadi dominan dalam Pakatan Harapan, sebaliknya yang akan menjadi dominan adalah parti politik bukan Melayu.

    “Ini kerana parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah tiga berbanding hanya ada satu sahaja parti politik bukan Melayu iaitu DAP,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Kamarul berkata, kedua Manifesto PRU14 Pakatan Harapan adalah bayangan falsafah politik DAP iaitu Malaysian Malaysia yang mementingkan aspek meritokrasi dan kesamarataan sekali gus bakal mencairkan penguasaan politik Melayu.

    Kata beliau, ketiga manifesto PRU14 Pakatan Harapan cuba menghakis kuasa Yang di-Pertuan Agong selaku benteng kuasa politik Melayu dengan menjadikan kuasa pelantikan pegawai tertinggi kerajaan khususnya Suruhanjaya Pilihan Raya dikuasai parti politik.

    Tambah beliau, keempat manifesto PRU 14 Pakatan Harapan akan membenarkan agenda DAP membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya berdasarkan prinsip satu orang satu undi sekali gus melipatgandakan kerusi bandar berbanding kerusi luar bandar.

    “Kelima dalam jangka panjang, Kerajaan Pakatan Harapan yang didominasi DAP akan membuka jalan kepada bukan Melayu menjadi Perdana Menteri selaras dengan kenyataan Lim Guan Eng di Singapura pada 10 Disember 2014 jika Perlembagaan Persekutuan kekal maka bukan Melayu boleh jadi Perdana Menteri.

    “Keenam rekod Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tidak baik dengan Raja-Raja Melayu sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri malah sehingga sekarang pun beliau menghadapi masalah dengan Sultan Kelantan, Sultan Johor dan Sultan Selangor menjadikan sukar untuk Pakatan Harapan menghormati Raja-Raja Melayu,” katanya. – MYNEWSHUB.CC

    ReplyDelete
    Replies
    1. undilah bn untuk mak badak

      Delete
    2. Asal bkn penipu, pencuri dan penyeleweng yg mengaku pahlawang dan pendekakal bugis is welcome memimpin negara ini.

      Delete
  25. Replies
    1. Mak Badak nonok busyuk akibat kuat kangkang buat resepi nasi kangkang

      Delete
  26. PRU14: Majikan tak diwajibkan beri cuti khas, kata MEF
    Walau bagaimanapu, Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan berkata, majikan perlu memberi waktu yang munasabah kepada pekerja bagi memastikan mereka dapat keluar mengundi pada hari Rabu itu.

    "Tempoh masa bersesuaian dan munasabah antara satu hingga dua jam boleh diberikan. Contohnya, masuk pejabat lewat sedikit untuk mengundi pada sebelah pagi, menggunakan waktu rehat atau pulang awal dari pejabat sebelum pusat pengundian ditutup.

    "Majikan yang secara langsung atau tidak langsung enggan membenarkan pekerjanya keluar mengundi, boleh didenda sebanyak RM5,000 atau dipenjara selama setahun seperti diperuntukkan di bawah subseksyen 25 (3) Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.

    "Selain itu, majikan juga tidak boleh membuat apa-apa potongan daripada gaji atau saraan pemilih, mengenakan atau menuntut daripadanya apa-apa penalti kerana tidak hadir bekerja dalam tempoh munasabah yang diberikan berkenaan," katanya yang dipetik akhbar NSTP.
    Selain itu, Shamsuddin berkata, majikan mempunyai tanggungjawab untuk tidak menghalang pekerja mereka sebagai pengundi berdaftar untuk mengundi pada hari berkenaan.

    Mengenai masalah lokasi pengundian jauh di negeri asal, beliau berkata, ia bukanlah bebanan di pihak majikan kerana sebagai pengundi yang bertanggungjawab, pekerja seharusnya mengemas kini lokasi tempat pengundian berdasarkan alamat tempat tinggal terkini.

    Katanya, masalah biasanya timbul apabila pengundi mengekalkan alamat kampung halaman masing-masing meskipun sudah berpuluh-puluh tahun menetap di tempat lain.

    "Dalam hal ini, pekerja perlu sedar jika dua jam pelepasan diberikan, syarikat sudah pun kehilangan kira-kira 25 peratus produktiviti kerja.

    "Namun, jika majikan dapat memberi kelonggaran, pekerja boleh mengambil cuti tahunan masing-masing untuk membolehkan mereka mengundi dengan selesa tanpa perlu mengejar masa kembali ke pejabat," katanya.
    Sementara itu, Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Richard Riot Jaem meminta majikan agar membenarkan para pekerja menunaikan hak sebagai warganegara untuk mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), 9 Mei ini yang jatuh pada Rabu.

    "Majikan mesti melepaskan pekerja (keluar mengundi). Mereka mesti diberi peluang," katanya ketika dihubungi Bernama, hari ini.
    Ini selaras dengan peruntukan Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang mengkehendaki majikan memberi suatu tempoh kepada pekerja untuk keluar mengundi.

    Di bawah Seksyen 25(3) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 juga, majikan yang menghalang pekerja untuk keluar mengundi pada hari berkenaan boleh didenda lebih RM5,000 atau penjara setahun jika sabit kesalahan.

    Mengulas tarikh pengundian itu, Riot berkata SPR sudah tentu mempunyai sebab tersendiri memilih tarikh berkenaan.

    Sementara itu Naib Presiden Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) A Ramadass berpendapat hari pengundian pada Rabu tidak mendatangkan masalah kepada majikan, mahupun menjejaskan operasi syarikat.

    Katanya sebagai menghormati hak rakyat Malaysia, majikan akan memberi waktu pelepasan kepada pekerja untuk melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

    “Ia memang sudah diterima sebagai satu amalan dan ia pernah juga berlaku sebelum ini (mengundi pada hari bekerja). Lagipun ia hanya mengambil beberapa jam sahaja untuk pergi mengundi dan kemudian balik ke tempat kerja semula,” kata beliau.

    Bagaimanapun bagi mereka yang mengundi di negeri lain dari negeri mereka bekerja, Ramadass berkata mereka seharusnya meminta cuti untuk pulang ke kawasan tempat mengundi masing-masing.

    ReplyDelete
  27. Atas Desakan DAP, Dr M minta maaf kerana perkataan ‘Keling’
    PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad meminta maaf kepada masyarakat India kerana menggunakan perkataan “Keling”, selepas beliau menggunakan penghinaan berunsur perkauman itu untuk mengecam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    Calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) berkata beliau tidak berniat menyinggung kaum India.

    “Semasa saya kecil, kita menggunakan perkataan itu tetapi sekarang ia dianggap sebagai menghina. Jadi saya meminta maaf jika menyebabkan masalah kepada mereka,” katanya pada sidang media mesyuarat majlis presiden PH di ibu pejabat PPBM hari ini.

    Dr Mahathir melontarkan perkataan itu pada satu majlis kutipan dana di Muar, Johor pada 7 April, apabila beliau mempersoalkan kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah yang dilaporkan berkata parti-parti pembangkang mesti mendapatkan kebenaran untuk menggunakan logo bersama pada pilihan raya umum akan datang.

    “Saya mahu gunakan perkataan ‘keling’. Orang ‘keling’ cakap ‘podah’,” katanya ketika itu.

    Bekas perdana menteri itu kemudian mempertahankan penggunaan perkataan itu dengan mengatakan ia bukan untuk menghina mana-mana pihak.

    “Itu bahasa kita dan di kalangan kita, kita gunakan perkataan keling sejak saya kecil lagi. Tak ada masalah, kawan-kawan keling saya tak pernah marah saya, pasal apa MIC nak marah?” soalnya.

    Peguam terkenal Datuk Ambiga Sreenevasan bagaimanapun menegur pengerusi PH itu dan mahu beliau berhenti menggunakan perkataan yang menyinggung perasaan masyarakat India.

    Beliau mengambil maklum perkataan itu tidak dianggap menghina di beberapa negeri di Malaysia namun ia tidak boleh diterima dalam konteks hari ini.

    Sementara itu, Dr Mahathir hari ini juga menafikan bahawa beliau menggambarkan rakyat Sabah dan Sarawak sebagai pemalas.

    “Itu Utusan yang kata, bukan saya” katanya, menjawab kritikan daripada beberapa pemimpin dari 2 negeri itu berhubung komen di satu forum awal bulan ini.

    Bekas perdana menteri itu berkata sama sekali tidak masuk akal jika beliau bercakap seperti itu apabila mahu meraih sokongan mereka.

    “Yang saya kata ialah pemimpin khususnya di Sabah amat tamak. Itu menyebabkan mereka mencuri duit daripada kerajaan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak chantek dgn gaya rambut sarang tebuan ..trump pun takut

      Delete
  28. Lakonan Tak Jadi: PPBM Tarik Balik Saman Terhadap RoS
    KUALA LUMPUR - Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hari ini menarik balik saman pemula difailkan terhadap Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) bagi menuntut deklarasi berhubung status pendaftaran parti itu.

    Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili PPBM memberitahu pemberita bahawa Hakim Mahkamah Tinggi, S. Nantha Balan membenarkan saman itu ditarik balik tanpa sebarang kos selepas pengurusan kes saman berkenaan di dalam kamarnya hari ini.
    Peguam itu berkata PPBM menarik balik saman pemula itu berikutan parti berkenaan telah memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman untuk mencabar tindakan Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim membubarkan sementara parti berkenaan di Mahkamah Tinggi di sini, pada 5 April lepas. Permohonan itu akan didengar di hadapan Hakim Datuk Wira Kamaludin Md Said esok.

    Pada 22 Februari lepas, PPBM melalui Setiausaha Agungnya, Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh selaku plaintif memfailkan saman pemula dengan menamakan RoS sebagai defendan.

    Dalam saman pemula itu, PPBM yang ditubuhkan pada 8 September 2016, memohon deklarasi bagi menuntut RoS mematuhi segala prosedur dan tidak boleh membatalkan parti berkenaan mengikut peruntukan di bawah Akta Pertubuhan 1966.

    Plaintif juga memohon suatu deklarasi bahawa tindakan RoS yang tidak memberi maklum balas terhadap tiga surat yang dikemukakan terhadapnya adalah bercanggah dengan Akta Pertubuhan 1966 selain menuntut supaya RoS menjalankan siasatan terhadap segala pertikaian berkaitan parti berkenaan. - BERNAMA

    ReplyDelete
  29. Parti AMANAH Tempelak PKR dalam isu Calon Paya Jaras
    Mengambil maklum perhimpunan Perlancaran Jentera PKR yg bertempat di Paya Jaras malam tadi, saya mewakili 327227 ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta bagi Kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini menyatakan keberangan kami dengan tindakan Timbalan Presiden PKR yang juga merangkap MB Selangor (sehingga semalam) untuk #kekalkhairuddin yang baru melompat dari PAS ke partinya malam tadi.

    Ini adalah satu tindakan tidak bermaruah dan tidak setiakawan oleh PKR kerana sebelum ini telah pun disepakati dalam perbincangan peringkat negeri bahawa DUN Paya Jaras ini diperuntukkan untuk parti kami dan bukannya untuk PKR.

    Barang harus diingat parti kami mempunyai bilangan ahli akar umbi terbesar di kawasan ini berbanding PKR. Kami telah giat menarik ahli-ahli PAS yang mengundi Khairuddin yang menyebabkan beliau menang dalam PRU yang lalu sehingga PAS lumpuh di kawasan ini.

    Kami juga telah mempunyai calon yang lebih layak untuk bertanding di kawasan yang telah giat berkempen di merata ceruk dalam DUN Paya Jaras sejak 2 tahun kebelakangan ini.

    Justeru tindakan untuk mengekalkan Khairuddin yang baru melompat itu kami anggap sebagai satu tindakan mensabotaj parti kami oleh PKR.

    Berapa banyak lagi harus parti kami berkorban untuk mengikut telunjuk PKR? Disuruh menerima ‘bapak perompak negara’ sebagai ketua menggantikan DSAI dalam Pakatan, kami terima.

    Disuruh menggunakan logo PKR untuk PRU kali ini, kami juga terima. Kini kerusi yang sudah pun dijanjikan kepada kami, yang telah kami berusaha bersungguh-sungguh menawannya pula mahu diserah kepada si pelompat yang hanya melompat setelah tidak dicalonkan lagi oleh parti lamanya.

    Jika ini bukan tindakan pengkhianatan oleh PKR, apa lagi mahu disebut?

    Justeru kami ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini bertegas dan menolak dengan keras kempen Kekal Khairuddin.

    Kami juga mendesak agar PKR tidak meletakkan sebarang calon di parlimen ini atau berdepan tindakan sabotaj dari 327227 ahli akar umbi parti kami di sini.

    Sekian, harap maklum
    Dr. Ustaz Mohd Habib Al intani
    Yang Di Pertua,
    Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta
    Kawasan Parlimen Sungai Buloh

    ReplyDelete
  30. Mahkamah: Tiada kerugian RM14 bilion, salah laku dalam 1MDB
    KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan tiada bukti yang menunjukkan 1MDB menanggung kerugian berjumlah AS$3.657 bilion (RM14.4 bilion) dan tiada bukti dakwaan berlakunya salah laku oleh anggota lembaga pengarah syarikat berkenaan.

    Hakim Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad juga berkata peguam negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kenyataan sebelum ini turut menyatakan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak terlibat dalam skandal membabitkan isu 1MDB.

    Beliau membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Najib dan 13 ahli Lembaga Pengarah 1MDB serta 2 lagi untuk membatalkan saman bekas Senator Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor terhadap 16 defendan itu berhubung kerugian dialami 1MDB berjumlah AS$3.657 bilion.

    Nik Hasmat juga mendapati Mohamad Ezam selaku plaintif tidak mempunyai locus standi atau hak di sisi undang-undang untuk memfailkan saman itu.

    Dalam penghakimannya, beliau berkata mahkamah mendapati Mohamad Ezam mengakui di dalam afidavit balasannya, beliau bukan ahli lembaga pengarah, pemegang saham dan tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam 1MDB.

    “Tindakan saman difailkan plaintif berasaskan ‘bare averment’. Saya juga terfikir-fikir adakah tindakan saman itu dicetuskan berdasarkan komitmen plaintif kononnya beliau mewakili pembayar cukai di negara ini atau hanya dibayangi niat tersembunyi bagi perkembangan politiknya,” kata hakim itu.

    Katanya mahkamah juga mendapati tiada kausa tindakan munasabah dalam tuntutan saman plaintif dan saman berkenaan juga adalah remeh dan menyusahkan serta menyalah guna proses mahkamah.

    “Oleh itu, mahkamah membatalkan saman difailkan plaintif terhadap kesemua defendan dan memerintahkan plaintif membayar kos berjumlah RM63,000 kepada kesemua defendan,” katanya.

    Najib memfailkan permohonan membatalkan saman pada 12 Julai 2017, atas alasan Mohamad Ezam, selaku presiden Parti Bebas Rasuah tidak mempunyai locus standi untuk mengemukakan tuntutan tersebut.

    Selain Najib selaku defendan pertama, turut memfailkan permohonan bagi membatalkan saman ialah 13 ahli Lembaga Pengarah 1MDB iaitu Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah, Datuk Kamal Mohd Ali, Datuk Norazman Ayob, Tan Sri Che Lodin Wok Kamaruddin, Tan Sri Ismee Ismail, Tan Sri Ong Gim Huat dan Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi selaku defendan ke-2 hingga ke-8.

    Selain itu, Ashvin Jethanand Valiram, K Arul Kanda, Mohd Hazem Abd Rahman @Mohamed, Datuk Mohd Bakke Salleh, Tan Sri Azlan Mohd Zainol, Datuk Tengku Rahimah Puteri Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah sebagai defendan ke-9 hingga ke-14.

    Syarikat 1MDB dan kerajaan Malaysia sebagai defendan ke-15 dan ke-16 turut memfailkan permohonan bagi membatalkan saman difailkan Mohamad Ezam pada 14 April 2017.

    Dalam pernyataan tuntutan, Mohamad Ezam, selaku plaintif, mendakwa syarikat 1MDB meminjam sejumlah AS$6.5 bilion dengan bantuan Goldman Sachs International Ltd yang sewajarnya dimasukkan ke akaun syarikat berkenaan.

    Namun, beliau mendakwa kesemua defendan bertindak melulu dengan menyebabkan sejumlah AS$3.657 bilion dibayar kepada pihak tidak berhak hingga menyebabkan kerugian kepada syarikat 1MDB.

    Oleh itu, plaintif menuntut kesemua defendan menanggung kerugian syarikat 1MDB dengan bayaran sejumlah AS$3.657 bilion kepada syarikat berkenaan, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

    Peguam Farez Jinnah mewakili Mohamad Ezam, peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun mewakili perdana menteri dan Peguam Kanan Persekutuan Shamsol Bolhassan bertindak bagi pihak kerajaan manakala peguam Datuk Tan Hock Chuan mewakili 1MDB dan sebahagian daripada 13 anggota lembaga pengarahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak menabung dari baaby..eh babi lagi

      Delete
  31. Saya harap kan kejayaan sesiapa saje asalkan bahagia 5 Volt Mini Guitar Amp

    ReplyDelete
  32. DAP: Dr M perlu henti guna 'keling'
    DAP menasihati Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad supaya tidak mengunakan istilah 'keling' kerana perkataan itu mungkin dianggap menghina masyarakat India.

    Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy berkata Mahathir mungkin tidak mempunyai niat menghina masyarakat berkenaan tetapi penggunaan kata-kata seumpama itu boleh dimanipulasi pihak tertentu untuk tujuan politik.

    "Memandangkan beliau menyertai perjuangan kami untuk menyelamatkan Malaysia, Mahathir telah melakukannya dengan baik dan telah mendapatkan sokongan orang Melayu kepada kita.

    "Bagaimanapun, adalah wajar untuk beliau tidak menggunakan kata-kata seperti itu yang mana mungkin menghina, bukan hanya kepada masyarakat India tetapi kepada orang lain juga," kata Ramasamy kepada Malaysiakini.

    Anggota jawatankuasa eksekutif DAP itu berkata, beliau sendiri tidak menganggap perkataan 'keling' sebagai menghina, tetapi ia sering digunakan untuk memperlekeh masyarakat India.

    Ramasamy berkata kontroversi seperti itu tidak baik bagi HARAPAN ketika gabungan itu kini di ambang pilihan raya umum ke-14, yang mungkin diadakan pada Mei selepas Parlimen dibubarkan Sabtu lalu.

    Ramasamy merujuk kritikan Mahathir terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Sabtu lepas yang berkata: "Saya nak guna perkataan Keling. Orang Keling kata, 'podah'."

    Perkataan 'keling' dipercayai berasal dari kerajaan India kuno, Kalinga.

    Masyarakat Hokkien di kawasan utara juga merujuk masyarakat India sebagai 'kelinga' dan biasa dengan perkataan 'podah', yang kadang-kala digunakan untuk membantah perbuatan atau idea yang tidak dapat diterima.

    Bagaimanapun, perkataan itu menyinggung beberapa pihak termasuk Makkal Sakti yang membuat empat laporan polis terhadap Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak ckp mcm keling..kejap ada diamond kejap xde

      Delete
  33. DAP Akui Guna Logo PKR Untuk Menang Undi Melayu

    Biar jelas dan terang kenyataan ini.

    DAP tidak gusar dan tidak berselindung lagi. "Kami (DAP) pilih logo PKR kerana pengundi Melayu akan terimanya".



    Logo roket merah yang menjadi kebangaannya sejak tahun 1966 disorok dan digantikan dengan logo "mata" PKR.

    Kata DAP roket dibimbangi orang Melayu bermakna jika mereka berkeras guna roket kali ini pengundi Melayu akan tolak mereka.

    Lalu demi memenangi undi Melayu yang dijangka bergelombang bagai tsunami besar PRU ke 14 ini berselindunglah DAP dibelakang logo PKR, kerana nanti pengundi Melayu akan sangkakan mereka PKR sedang hakikatnya mereka roket yang dibimbangi.

    Terpedayakah pengundi Melayu dengan muslihat DAP ini?

    Sebelum ini Tun Dr Mahathir sendiri pernah tuduh DAP sebuah parti rasis atau perkauman. DAP juga sebagai pejuang idea sekularisma tegar menentang sebarang usaha memartabatkan Islam termasuklah nenentang RUU355 dahulu.

    Ayuh jangan tertipu. Undi logo PKR hakikatnya undi DAP. Jangan gadaikan nasib dan masadepan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. vote for mak badak..next pm..all hail mak badak queen of the universe..kikiki

      Delete
    2. sebelum ini pun masa tun jd pm... najib pun jilat bukan main kt tun... tkyh cita sejarah lah. keadaan sekrng dh berubah. tun dh berubah.. najib jg berubah kpd semakin parah.

      Delete
  34. org pas xperlu mngundi...serah saja pd malekat. klu org pas kuar mengundi nmpk sgt kamu tk percaya pertolongan Allah.

    ReplyDelete
  35. Seorang lagi Pimpinan Lama DAP di Cantas
    Penyandang Anggota Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw digugurkan sebagai calon pada PRU 14.

    Dalam pengumuman yang dibuat Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng di Petaling Jaya malam ini, kerusi yang dikosongkan Seng Giaw itu diisi oleh Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng.

    Manakala kerusi Parlimen Segambut pula diisi oleh ADUN DAP Subang Jaya, Hannah Yeoh.

    Bagaimanapun, Guan Eng masih mengekalkan tiga penyokong utamanya bertanding di kerusi parlimen di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

    Mereka ialah Tan Kok Wai (Cheras), Fong Kui Lun (Bukit Bintang) dan Teresa Kok (Seputeh).

    Seng Giaw yang sering dilihat berbeza pendapat dengan Guan Eng pada minggu lalu berkata beliau masih berminat mempertahan kerusinya di Parlimen Kepong pada PRU14 nanti.

    Beliau yang bakal menyambut hari lahirnya yang ke 76 bulan depan menegaskan beliau masih kuat dan berupaya untuk membantu rakyat.

    ReplyDelete
  36. Seng Giaw tetap yakin tiada bukti Najib terbabit skandal 1MDB
    Mantan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang baru dibubarkan, Dr Tan Seng Giaw berpegang pada kenyataan beliau bahawa laporan badan itu terhadap syarikat 1MDB tidak membabitkan perdana menteri sementara Datuk Seri Najib Razak.

    "Itu pandangan saya berdasarkan laporan PAC mengenai 1MDB. Saya berpendapat kamu perlu kemukakan bukti untuk kami mengaitkan pembabitan seseorang.

    "Kegagalan berbuat demikian akan menjadikan (tuduhan) itu palsu," beliau memberitahu Malaysiakini.

    Dr Tan diminta mengulas jika kenyataan kontroversinya menjadi punca beliau digugurkan sebagai calon parlimen Kepong untuk kali kesembilan.
    Malam tadi, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengumumkan penyandang kerusi Segambut Lim Lip Eng akan menggantikan Dr Tan di Kepong, manakala bekas speaker DUN Selangor yang baru bubar akan bertanding di Segambut.

    "Tidak kisahlah apa yang menyebabkan saya digugurkan sebagai calon Kepong, kamu perlu mengemukakan hujah untuk menyokong dakwaan kamu dengan bukti," kata beliau.

    ReplyDelete
  37. Ada Masalahkah Dengan Hari Rabu?
    Sebaik sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh Pilihan Raya Umum ke 14 yang jatuh pada 9 Mei bersamaan hari Rabu, riuh rendah di media sosial mahupun di kalangan mereka yang “membawang” di kedai-kedai kopi yang menghentam keputusan SPR yang disifatkan sengaja mahu menyusahkan pengundi.

    Malah ada dakwaan mengatakan, SPR sengaja meletakkan hari Pilihan Raya Umum pada hari bekerja kerana ingin menghalang pengundi yang merantau jauh dari kampung halaman untuk pulang mengundi dan ini memberi kelebihan kepada Barisan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Umum kali ini. Belum apa-apa lagi sudah mencipta berita liar yang langsung tidak masuk akal.
    Mungkin, ada benarnya pendapat sesetengah pihak yang mendakwa, hari mengundi yang jatuh pada hari bekerja sememangnya akan menyusahkan anak perantau untuk pulang ke kampung halaman bagi menjalankan tanggungjawab mereka kepada negara.

    Hakikat sebenarnya, negara telah menyaksikan sebanyak 5 kali hari mengundi jatuh pada hari bekerja dengan 3 kali jatuh pada hari Ahad yang mana negeri Kelantan, Perlis dan Kedah adalah hari bekerja. Selebihnya, jatuh pada hari Sabtu yang mana pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang lalu juga, hari mengundi jatuh pada hari Sabtu.

    Mari kita lihat senarai penuh hari mengundi yang jatuh pada hari bekerja. Pada Pilihan Raya Umum yang pertama (1955), hari mengundi jatuh pada hari Rabu. Kemudian, pada PRU ke 6 (1982), hari mengundi jatuh pada hari Khamis. Begitu juga dengan PRU ke 9 (1995) yang turut jatuh pada hari Khamis. Pada PRU ke 10 (1999) pula, hari mengundi jatuh pada hari Selasa.

    Bagi negeri Kedah, Perlis dan Kelantan pula, mereka pernah terpaksa mengambil cuti pada Pilihan Raya Umum ke 7 (1986), PRU ke 8 (1990) dan PRU ke 11 (2004). Melihat kepada semua fakta ini, adakah menjadi masalah sekiranya SPR mengambil keputusan untuk menetapkan 9 Mei bersamaan hari Rabu sebagai hari mengundi buat lebih 14 juta pengundi berdaftar di seluruh negara?
    Sebenarnya, ia tidak ada kena mengena dengan politik kerana harus diingat, SPR adalah satu badan bebas yang bertindak di bawah kuasa yang tertakluk kepada mereka. Mereka sudah melakukan pertimbangan sewajarnya apabila menetapkan hari mengundi jatuh pada hari bekerja yang mana di negara ini, undi pos tetap diambil kira.

    Bukan hanya penyokong pembangkang, malah penyokong BN juga terpaksa mengambil cuti khas bagi membolehkan mereka menjalankan tanggungjawab mereka. Perlu diingatkan semula bahawa SPR bukanlah ejen BN mahupun ejen kerajaan yang cuba mensabotaj mana-mana parti. Semua pihak akan merasa kesannya atas pengumuman ini dan terpulang kepada kita bagaimana mahu mengatasinya.

    ReplyDelete
  38. Benarkah Bukan Mahathir Yang Ke Langkawi Tetapi Mukhriz?
    Sejak beberapa bulan sebelum ini, hangat diperkatakan akan kemungkinan Tun Dr Mahathir Mohamad akan bertanding di Langkawi. Jangkaan ini dibuat susulan minat beliau terhadap kerusi ini yang mana sekutu rapatnya, Tun Daim Zainuddin berda di Pulau Lagenda berkenaan.

    Antara alasan lain yang diberikan oleh team Mahathir adalah, keserasian beliau dengan penduduk di Kedah dan kebanyakan hasil pentadbirannya selama 22 tahun dapat disaksikan di Pulau Langkawi. Malah, menurut team ini lagi, kedudukan Datuk Ir Nawawi Ahmad selaku penyandang Ahli Parlimen ini juga tidak berada pada kedudukan yang kuat dan ini membolehkan dia menumbangkan calon BN di Parlimen ini
    Namun begitu, berapa ramai yang mungkin menyedari akan hakikat bahawa, Mahathir sebenarnya sedang mempersiapkan kedudukan anaknya, Datuk Seri Mukhriz di Parlimen ini? Mungkin ianya seperti satu spekulasi, namun sejak Mahathir menyertai Pakatan Harapan, dia telah dicalonkan sebagai bakal Perdana Menteri dari pakatan pembangkang berkenaan.

    Sudah tentu, sebagai seorang bakal Perdana Menteri, dia sepatutnya diletakkan di kerusi yang diyakini mampu memenangkannya. Bagi Perlimen Langkawi, kerusi ini sebenarnya antara kerusi kubu kuat BN di Kedah. Mahathir menyedari, peluangnya untuk menumbangkan Datuk Ir Nawawi mungkin agak sukar. Justeru dia lebih berminat untuk melihat pertarungan dua pemimpin muda dan yakin, Mukhriz mampu menang di kerusi berkenaan.

    Sebaliknya, Mahathir mungkin akan menumpukan kerusi di sekitar Lembah Klang ataupun mungkin Putrajaya. Antara alasan utama kenapa Mahathir lebih cenderung kepada kerusi di Lembah Klang adalah kerana, dia memerlukan rawatan susulan di IJN. Sekiranya dia memilih untuk bertanding di Langkawi, sudah tentu akan menyukarnya berulang alik ke IJN sekiranya sesuatu berlaku.

    Ada kemungkinan juga dia akan bertanding di kerusi Setiawangsa, Gombak, Wangsa Maju ataupun Lembah Pantai selain daripada Putrajaya. Pastinya, dia enggan mengambil risiko besar bertanding jauh dari IJN memandangkan keadaan kesihatannya juga tidak menentu. Oleh yang demikian, rasanya, dia akan lebih selesa mencalonkan Mukhriz di Langkawi sambil dia bertanding di Lembah Klang
    Namun, semuanya mungkin akan berubah di saat akhir. Tetapi, jika kita fikirkan secara logik, ada kemungkinan kesemua perkara ini berlaku. Paling utama, Mahathir telah merancang kedudukan dia dan para pengikut setianya di kerusi-kerusi Parlimen yang dia rasa selamat untuk dia tandingi.

    ReplyDelete
  39. DAP Ada “Divorce-Sickness” Atau Gila Talak, Yang Lebih Teruk Dari Gila Babi
    Keadaan sama ketika Lim Kit Siang meminta Cina DAP membenci Tun Dr Mahathir Mohamad. DAP Cina kemudian membenci Mahathir dan mengatakan segala macam perkara jahat tentangnya. Kemudian apabila Kit Siang memberitahu orang Cina DAP agar berhenti membenci Mahathir dan menyukai Mahathir, mereka berhenti membenci Mahathir dan menyukai Mahathir. Apa yang perlu dilakukan oleh Kit Siang hanyalah menjerit ‘benci’ maka Cina DAP akan membenci atau menjerit ‘suka’ maka Cina DAP akan suka.
    Pakatan Harapan, terutamanya orang Cina DAP, membenci PAS kerana PAS enggan keluar dari pilihan raya umum yang akan datang dan menegaskan untuk bertanding dalam pilihan raya.

    Barisan Nasional akan bertanding di semua kerusi parlimen dan negeri, seperti Pakatan Harapan yang akan tetapi belum didaftarkan . Jadi, jika Pakatan Harapan bersedia memberi PAS sekurang-kurangnya 150 kerusi Parlimen (yang mereka tidak akan lakukan) dan mungkin kira-kira 200 kerusi negeri (yang mereka juga tidak akan lakukan) maka PAS tidak mempunyai pilihan tetapi bertanding menentang Barisan Nasional dan Pakatan Harapan – Maksudnya, ringkas, pertandingan tiga penjuru (atau lebih).

    PAS bukan ahli Pakatan Harapan. Malah, DAP tidak mahu PAS dalam Pakatan Harapan. Jika tidak DAP tidak perlu menutup Pakatan Rakyat dan menubuhkan Pakatan Harapan. DAP dan bukannya PKR dan PAS yang menutup Pakatan Rakyat.
    DAP meminta orang Cina menyokong PAS mengharapkan undi Melayu dapat membantu Pakatan Rakyat berkuasa

    Pada tahun 1990, DAP enggan menyertai Angkatan Perpaduan Ummah (APU) kerana mereka tidak mahu tidur dengan PAS. Jadi, ketika Semangat 46 mengadakan perkahwinan dengan PAS, DAP menjadi isteri kedua Semangat 46 di Gagasan Rakyat.

    Pada tahun 1995, DAP bercerai dengan Semangat 46 dan meninggalkan Semangat 46 untuk meneruskan pernikahannya dengan PAS.

    Pada tahun 1999, DAP mengadakan perkahwinan dengan PAS dan kemudian bercerai PAS pada tahun 2001.

    Pada 2008, DAP sekali lagi berkahwin dengan PAS dan pada tahun 2015 bercerai lagi sekali dengan PAS.

    Dalam Islam ia dipanggil Talak Tiga dan DAP menderita apa yang disebut orang Melayu Gila Talak.

    ReplyDelete
  40. Para pemimpin DAP menyebarkan doktrin kebencian

    Jadi mengapa Cina DAP sangat benci PAS? Adakah kerana RUU355?

    RUU355 adalah undang-undang 1993 yang diluluskan oleh Dewan Negeri Kelantan. DAP berkata Nik Aziz Nik Mat adalah seorang yang hebat dan Abdul Hadi Awang langsung tidak menyamai Nik Aziz. Tetapi Nik Aziz dan bukan Hadi yang meluluskan Rang Undang-Undang Pindaan Syariah 1993 di Dewan Negeri Kelantan. Hadi bukanlah Presiden PAS pada 1993.
    Apa yang perlu dilakukan oleh Kit Siang adalah menjerit ‘benci’ maka Cina DAP akan benci atau menjerit ‘suka’ maka Cina DAP akan suka

    Jadi kenapa Cina DAP benci PAS?

    Sebab mengapa Cina DAP benci PAS adalah kerana Lim Kit Siang telah meminta Cina DAP agar membenci PAS. Pada 1999 dan 2008 apabila Kit Siang meminta Cina DAP agar berhenti membenci PAS dan menyukai PAS, orang Cina DAP berhenti membenci PAS dan menyukai PAS. Dan pada 2001 dan 2015 apabila Kit Siang meminta DAP Cina berhenti menghargai PAS dan membenci PAS, orang Cina DAP berhenti menyukai PAS dan membenci PAS.

    Keadaan sama ketika Lim Kit Siang meminta Cina DAP membenci Tun Dr Mahathir Mohamad. DAP Cina kemudian membenci Mahathir dan mengatakan segala macam perkara jahat tentangnya. Kemudian apabila Kit Siang memberitahu orang Cina DAP agar berhenti membenci Mahathir dan menyukai Mahathir, mereka berhenti membenci Mahathir dan menyukai Mahathir. Apa yang perlu dilakukan oleh Kit Siang hanyalah menjerit ‘benci’ maka Cina DAP akan membenci atau menjerit ‘suka’ maka Cina DAP akan suka.

    ReplyDelete
  41. Mahathir Jadi Bodoh Bila Guna Logo PKR

    Dulu Anwar kata siapa yang bodoh? Semua penyokong reformasi kata "Mahathir Bodoh". Siapa yang dilaung "Undur" oleh Anwar, Mahathir.

    Siapa yang menangis bila mata suaminya dipukul hingga lebam? Wan Azizah. Siapa yang menangis bila mata papanya kena pukul? Nurul Izzah. Dari mata lebam itulah jadinya logo PKR.

    Kini bukan Mahathir seorang sahaja yang jadi bodoh, Wan Azizah dan Nurul Izzah juga jadi bodoh. Angkat balik Mahafiraun yang dulunya mereka maki dan caci hamun.

    Mahathir jadi bodoh dan mudah lupa... angkat bendera mata lebam. Pakai lencana mata lebam. Kerana gila kuasa mereka semua jadi bodoh sesama sendiri.

    Agenda peribadi mereka terhadap kuasa dan kedudukan menjadikan mereka begitu. Mereka bukan berpolitik untuk rakyat. Kalau bagi kuasa pada mereka balik, rakyat lah yang jadi bodoh.

    Suatu hari nanti mereka berdua akan gaduh balik sebab kuasa. Jadi, rakyat jangan jadi bodoh macam mereka.

    ReplyDelete
  42. Polis Siasat Komen Jelik Terhadap TMJ
    Polis Johor mengesahkan menerima laporan berhubung komen jelik terhadap Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

    Memetik sumber, Ketua Polis Johor Datuk Mohd Khalil Kader Mohd berkata, sehingga jam 9 malam, pihaknya ada menerima laporan berhubung perkara itu.

    Bagaimanapun, pihaknya tidak boleh mendedahkan berapa laporan yang diterima.

    “Kami ada terima laporan (berhubung komen terhadap kenyataan TMJ) dan siasatan sedang dijalankan. Itu sahaja saya boleh maklumkan ketika ini. Berapa jumlah laporan saya tidak dapat kongsikan buat ketika ini.

    “Polis akan siasat kes ini seperti biasa dan menyiapkan kertas siasatan sebelum dibawa ke pihak pendakwa raya,” katanya ketika dihubungi NSTP, hari ini.

    Mohd Khalil berkata, pihaknya menasihatkan orang ramai untuk menjaga tatasusila dan budi bahasa terutama ketika membuat komen dalam media sosial.

    “Ini kerana komen dalam media sosial tertakluk pada Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) (1998).

    “Kalau kita beri ulasan atau komen dengan menggunakan bahasa jelik, adalah pasti, ia melanggar undang-undang,” katanya

    ReplyDelete
  43. SYED SADDIQ BAWAH UMUR TAK PERLU JADI HERO KISAH SILAM TUN MAHATHIR
    Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang masuk politik atas tiket juara berdebat dan bukan kerana banyak jasa kepada rakyat tidak perlu bersungguh sungguh pertahankan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan skandal silamnya.

    Syed Saddiq yang berhutang janji pada satu selasa dulu mahu umumkan jumlah ahli Parti Bunga namun sehingga parti itu sudah jadi arwah, pun gagal umumkan jumlah ahli Bunga.

    Konon konon orang ramai mengetuk cermin keretanya meronta ronta mahu borang keahlian Parti Bunga, tapi rupanya semua auta belaka kerana jumlah yang di gembar gembur hanya tipu helah mereka.

    Orang semacam Syed Saddiq hanya boleh jadi ahli politik zaman media sosial sahaja kerana jika ikut zaman atuk dia Mahathir, di mana mana kawasan yang tidak kenal dan tidak ada jasa bakti tentu tidak di terima oleh mana mana parti politik.

    Ini contoh ahli politik kerana gajet. Ahli politik zaman Najib Razak media sosial bukan zaman Mahathir tetapi mahu jadi hero membela orang tua yang banyak skandal ketika Syed Saddiq belum lahir dan masih ketiadaan media sosial.

    Mahathir yang namanya semakin busuk kerana banyak auta dan temberang terdedah serta kerja khianatnya kini terpaksa menggunakan orang lain untuk cuci beraknya.

    Ketika ini Mahathir terpaksa mengguna orang yang ada skandal seperti Rafidah Aziz, Rais Yatim dan orang seperti Syed Saddiq.

    Kenyataan Syed Saddiq berkenaan kekayaan anak Mahathir amat cetek, pra matang dan tidak di penuhi dengan ilmu pengetahuan.

    Konon konon kalau anak Tun tidak betul dan Tun tidak betul sudah lama SPRM cekup dan soal.

    Namun apabila SPRM tidak cekup dan soal Najib apa pula auta orang macam Syed Saddiq?

    SPRM bawah Najib? itukah?

    Mahathir bertenggek di persada kuasa terlalu lama sehingga kes kesnya hanya boleh jadi bahan bual sahaja kerana terlalu lama Tun di kerusi kuasa, maka isunya menjadi kurang panas dan cerita sejarah sahaja.

    Skandal lesap wang Negara RM30 billion FOREX pun ada beberapa saksi diizinkan tidak datang kerana uzur.

    Ketika Mahathir berkuasa dia sudah pastikan banyak perkara supaya dia tidak di dakwa.

    Bukan kerana Mahathir suci, tambah lagi rakyat dan Najib Tun Razak tidak sezalim Mahathir.

    Inilah dia ahli politik payung terjun, Syed Saddiq menepati kriteria ini.

    Semua menteri UMNO yang di lihat hari ini adalah ahli biasa di cawangan mereka dulu, kena buat kerja kemasyarakatan bertahun tahun dan naik ikut tangga.

    Perlu habiskan masa dengan rakyat.

    Kerja ini perlu pengorbanan, itu sebab ramai artis artis dan ustaz mulut cabul takut hendak masuk politik sebab terlalu penting diri, tidak mahu buang masa dengan masyarakat tetapi mulut seperti longkang mahu kritik ahli politik.

    Itu sebab juga mereka bacul bertanding walaupun kata kononnya menteri UMNO di benci rakyat.

    Syed Saddiq tergolong dalam ahli politik zaman gajet.

    Jika ikut zaman Mahathir, hanya surat khabar sahaja boleh naikkan nama ahli politik.

    Tapi Syed Saddiq bernasib baik sebab ada zaman gajet dan media sosial seperti Facebook.

    Tidak buat kerja pun orang kenal.

    Inilah jenis yang masuk politk sahaja terus bual isu nasional sebab tidak tahu hal kawasan, kampung, surau, kenduri kendara dan bermacam lagi kehidupan bermasyarakat.

    Ketua ketua pemuda UMNO di cawangan pun perlu buat kerja untuk naik hirarki dalam cawangan.

    Nasihat kami tidak perlu over sangat dengan hendak cuci berak Tun M, orang UMNO di lihat jijik oleh pembangkang kerana taik Tun M.

    Terma terma UMNO tipu rakyat datang dari era Mahathir, bukan Najib Razak.

    UMNO lah yang “backup” Tun M dulu walau dia banyak skandal.

    Yang kaya hanya kroni dan anak beranak Tun M sahaja, setelah itu hina pula Najib Razak memberi bantuan kepada orang susah termasuk ahli UMNO bawahan.

    Jika tanpa UMNO, kamu pun agaknya tidak kenal Tun M dan tidak nampak bangunan KLCC

    ReplyDelete
  44. Apakah jasa UMNO kepada negara?

    Menjadikan Tun Mahathir Perdana Menteri selama 22 tahun.

    Apakah dosa UMNO kepada negara?

    Menjadikan Tun Mahathir Perdana Menteri 22 tahun.

    ReplyDelete
  45. TIADA MASALAH MENGUNDI HARI RABU & HARI BEKERJA
    Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia, SPR sudah menetapkan tarikh penamaan calon untuk pilihanraya umum ke-14, PRU14 adalah pada 28 April 2018 dan hari mengundi adalah pada hari Rabu iaitu 9 Mei 2018.

    Tan Sri Mohd Hashim Abdullah, Pengerusi SPR menyatakan sejumlah 14,940,624 pemilih layak mengundi pada PRU14 berdasarkan pada daftar pemilih Suku Keempat 2017.

    Pembangkang nampak tidak puas hati bila hari mengundi jatuh pada hari Rabu dan hari bekerja. Mahathir membuat sidang media selepas pengumuman SPR untuk membantahnya. Mahathir berkata kononnya pilihanraya yang diadakan pada hari Rabu adalah taktik untuk mengelakkan rakyat turun mengundi.

    Tuduhan Mahathir ini karut sama sekali. Mahathir mudah lupa, di zamannya tiga kali pilihanraya diadakan pada hari bekerja. Semasa PRU6, diadakan pada hari Khamis, 22 April 1982. Kemudian Mahathir adakan sekali lagi pilihanraya pada hari Selasa, 25 April 1995 ketika PRU9.

    Kali ketiga, sewaktu zaman reformasi jalanan, PRU10 diadakan pada hari Isnin, 29 November 1999. Waktu tertubuhnya parti PKR untuk melawan Mahafiraun di jalanan. Sewaktu Mahathir memecat Anwar dan menggelarkannya sebagai tidak bermoral, waktu itu pilihanraya diadakan pada hari Isnin.

    Malah menurut rekod peratusan keluar mengundi semasa pilihanraya umum, di zaman Mahathir lah peratusan keluar mengundi paling rendah iaitu pada tahun 1995 dengan 68.3% keluar mengundi dan pada tahun 1999 dengan peratusan 69.3% keluar mengundi.

    Hanya dua piilhanraya sebelum zaman Mahathir yang diadakan pada hari bekerja iaitu pada 1955 yang diadakan pada hari Khamis dan pada tahun 1959 yang diadakan pada hari Khamis juga. Pilihanraya umum kali pertama dan kedua di Malaysia diadakan pada hari bekerja.

    Pembangkang hanya tahu membangkang sahaja sedangkan SPR sudah pun membuat pemilihan tarikh berdasarkan lunas undang undang dan perlembagaan yang sedia ada. Kumpulan baju kuning yang dikenali sebagai BERSIH juga mengkritik SPR.

    BERSIH pertikai kenapa tempoh kempen hanya 11 hari dan bukannya 21 hari. BERSIH kata tidak cukup masa untuk calon calon berkempen dan bentang manifesto. Tuduhan kumpulan BERSIH ini pun mengarut sama sekali.

    Tidak cukup masa apa lagi untuk berkempen, sejak bertahun tahun lepas lagi pembangkang buat ceramah sana sini untuk cerita tentang politik. Masih tidak cukup masa lagi? Malah manifesto pembangkang sudah bentang awal, kira kira dua bulan yang lepas, masih tidak cukup masa?

    Zaman Mahathir waktu berkempen pada PRU6 pada tahun 1982 hanya 15 hari. Kemudian pada PRU7, 1986, hanya 10 hari. Selepas itu semasa PRU8, pada tahun 1990 masih 10 hari. Tahun 1995, PRU9 juga masih 10 hari waktu berkempen. PRU10 pada 1999 pun hanya 10 hari berkempen.

    Zaman Mahathir hanya 10 hari sahaja, sekarang waktu berkempen 11 hari. Itu pun pembangkang sudah kempen macam macam di dalam ceramah dan media sosial sejak sebelum parlimen bubar lagi. Masih lagi tidak cukup masa untuk maki orang, hina orang dan hasut orang atas pentas ceramah?

    Rakyat sudah muak sudah dengan kempen pembangkang yang keterlaluan dan selalu buat pusingan “u turn”. Rakyat akan bersama UMNO pada hari Rabu untuk membuat keputusan terbaik untuk negara ini.

    Tidak ada masalah mengundi pada hari Rabu, di Amerika Syarikat pun pilihanraya Presiden diadakan pada hari Selasa, 8 November 2016. Rakyat Kanada mengundi pada hari Isnin, 19 Oktober 2015 untuk memilih Justin Trudeau. Di United Kingdom pun sama, pilihanraya diadakan pada hari Khamis pada 8 Jun 2017.

    Jadi tidak ada masalah, Malaysia mengadakan hari pengundian pada hari Rabu untuk bersama sama mengekalkan kerajaan Barisan Nasional yang sedia ada demi agama, bangsa dan tanahair.

    ReplyDelete
  46. PAKATAN HARAPAN SEMBUNYIKAN KERETAKAN YANG SEDANG BERLAKU
    KUALA LUMPUR 10 April – Tindakan DAP Sarawak kekal menggunakan logo roket untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) menunjukan berlakunya keretakan yang cuba disembunyikan Gabungan Pembangkang PKR di Semenanjung.

    Penggunaan logo masing-masing dalam gabungan di negeri terbesar di Malaysia itu membuktikan DAP merupakan parti paling dominan manakala PKR, PAN dan PPBM yang dibubarkan sementara sekadar tempelan.

    Atas sebab itu, penggunaan logo PKR mencemaskan DAP Sarawak kerana keputusan itu boleh menyebabkan mereka kehilangan undi serta sokongan daripada masyarakat Cina di kawasan bandar.

    Penganalisis politik Sarawak, Datuk Peter Minos berkata, Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen bertindak sedemikian kerana menyedari keperluan untuk berterus-terang kepada penyokong mereka bahawa parti DAP adalah lebih dominan berbanding parti-parti lain.

    “Chieng Jen menyedari langkah penggunaan logo PKR boleh menyebabkan mereka tewas dalam PRU-14 kerana hanya simbol roket boleh dijual berbanding logo PKR di Sarawak.

    “Dalam masa sama, Chieng Jen perlu bertindak demikian kerana menyedari masyarakat Sarawak tidak suka dilihat sebagai pengikut arahan daripada Semenanjung,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Semalam, Chieng Jen yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching memutuskan DAP kekal menggunakan logo roket manakala PKR dan Parti Amanah Negara (Amanah) Sarawak pula akan menggunakan logo PKR.

    ReplyDelete
  47. ‘MANTERA’ PAKATAN HARAPAN TIDAK MENARIK PERHATIAN
    KUALA LUMPUR 10 April – Tohmahan kononnya Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai dana mencukupi untuk melaksanakan semua janji-janji yang dinyatakan dalam manifestonya adalah taktik terdesak Gabungan Pembangkang PKR meleraikan sokongan rakyat terhadap BN.

    Hal ini kerana secara polisi, gabungan tersebut sudah tidak mampu untuk bersaing dengan manifesto BN yang ternyata lebih inklusif dan komprehensif.

    Ketika manifesto BN menawarkan ‘buah tangan’ buat semua lapisan masyarakat dan peringkat usia, Gabungan Pembangkang PKR ternyata ketinggalan dengan janji populis dan kabur yang ditawarkan.

    Mengulas perkara tersebut, penganalisis politik, Datuk Ahmad Faris Abdul Halim berkata, gabungan itu dilihat sudah kehabisan modal apabila ‘mantera’ mereka tentang skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan cukai barang dan perkhidmatan (GST) tidak mendapat perhatian rakyat.

    “Dalam setiap ceramah, mereka akan mengulang isu basi yang tidak mendapat perhatian rakyat, sebab itu kali ini mereka cuba bermain isu ini pula.

    “Sedangkan kita tahu, BN mempunyai rekod yang cemerlang dari segi menunaikan janji. Janji-janji yang ditawarkan kali ini juga realistik, bukan populis seperti yang diberikan mereka.

    “Oleh sebab mereka tidak mampu menandingi prestasi BN, mereka cuba bermain isu tiada dana ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Sementara itu, penganalisis ekonomi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr. Baayah Baba pula berkata, sebahagian daripada janji-janji dalam manifesto BN adalah berbentuk pelaburan yang akan menguntungkan negara pada masa hadapan.

    Beliau mengambil contoh penubuhan Universiti Al-Quran yang diyakini mampu melahirkan lebih ramai golongan profesional yang mempunyai jati diri dan keimanan yang teguh sebagai modal insan yang akan memajukan negara kelak.

    “Ini pelaburan yang baik dan sesuai dengan acuan negara maju yang ingin kita bina,” ujarnya.

    ReplyDelete
  48. “DAP MELIWAT LOGO PKR UNTUK MANGSAKAN PENGUNDI”
    Pembangkang tetap pembangkang, bahaya mereka tidak pernah padam seperti bisa ular yang tidak pernah hilang walaupun menyusur di celahan akar.



    Walaupun di atas kertas pada PRU14 ini tiada lagi logo DAP yang cukup bahaya itu, namun ia tidak bermakna kejahatan DAP sudah tiada.



    Apabila Pakatan Harapan bersepakat untuk menggunakan hanya logo dan simbol PKR dalam PRU14 kali ini, maka di situ bahaya yang amat besar mula timbul.



    DAP tetap jahat. Setelah logo dan simbol PKR lulus untuk digunakan mereka, maka kepimpinan DAP telah pergi bertemu Penasihat DAP seumur hidup iaitu Dr Chen Man Hin.



    Mengikut sumber, selepas Lim Kit Siang bertemu Man Hin yang juga pengasas parti itu, dia juga telah pergi menjelaskan kepada penyokong-penyokong DAP (dari kalangan orang Cina) bahawa DAP terpaksa memakai logo PKR atas alasan ramai orang Melayu taboo dengan logo Roket mereka.



    Oleh yang demikian, DAP terpaksa menggunakan logo PKR hanya semata-mata mahukan undi bangsa Melayu.



    Dalam bahasa mudahnya, jika satu undi kita beri kepada PKR, bermakna satu undi jugalah kita sudah beri kepada DAP yang akan mewujudkan agenda “Malaysian Malaysia”.



    Ternyata DAP semakin jahat dan tidak ikhlas.



    Jika tidak, kenapa DAP hanya menggunakan logo dan simbol PKR di Semenanjung sahaja, sedangkan di Sabah dan Sarawak tidak pula berbuat demikian?



    Selain itu, DAP semakin bertambah jahat dengan menggunakan strategi ini.



    Sudah tentu apabila hanya logo PKR sahaja yang digunakan, maka terselindunglah monopoli DAP di dalam gabungan blok pembangkang itu.



    Ini kerana DAP sedar bahawa mereka tidak mampu jawab jika rakyat memprsoalkan DAP adalah parti dominan dalam Pakatan Harapan (yang haram itu).



    Ya, terlalu bahaya DAP sekarang ini. Sama bahaya ketika ia mula-mula ditubuhkan untuk menjadi agen PAP dahulu.



    Jika pengundi terbuai dengan isu-isu yang viral dan bertindak memangkah ikut emosi, maka masalah besar menanti kita semua sekiranya takdir memberi kemenangan buat mereka. Ucap Nauzubillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh Kejora lahanat, molot kau mcam puki Mak Badak lah..kuat mencarut.. mmng bangsa umno ni jenis gila seks,suka kaitkan lawan parti dgn cerita2 dan fitnah seks.. buat cerita meliwat ler..Kejora pun mmng suka diliwat kan? SUka John kat CHow Kit tu punya long john ye.. Kejora, Lanun Pondan, memang Geng Lucah... pemikiran dan khayalan mereka di lorong2 lendir...I spit on you both milion times..

      Delete
  49. TAAT SETIA TENTERA TETAP BUAT RAJA DAN NEGARA
    Selepas lebih seminggu, Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor tampil menjernihkan keadaan.

    Katanya kesetiaan ATM adalah berkiblatkan kepada raja dan negara, bukannya mana-mana parti politik.

    Raja Mohamed Affandi berkata demikian selepas kenyataannya sebelum ini – yang menggesa anggota tentera dan polis bersyukur serta setia kepada kerajaan yang diketuai Datuk Seri Najib Razak – hangat diperkatakan.

    Menurut laporan Utusan Borneo, Raja Mohamed Affandi memberitahu, ATM sentiasa bersedia untuk berkhidmat kepada rakyat serta kerajaan yang memerintah.

    “Dalam jiwa seorang anggota tentera – dari saat mereka lahir sehingga mati – malah veterannya, masih mempunyai satu semangat iaitu ketaat dan kesetiaan yang kuat kepada raja dan negara. Itu tak pernah pudar.

    “Jadi saya ingin nyatakan bahawa warga ATM adalah golongan yang mempunyai perasaan taat setia kepada raja dan negara yang tidak berbelah bahagi.

    “Itu telah ditunjukkan melalui pengorbanan mereka yang rela mati dan berkorban segalanya demi menunjukkan ketaatan dan kesetiaan kepada raja dan negara,” katanya yang dipetik sebagai berkata ketika mengadakan sidang media di Kuching, Sarawak.

    Pada 31 Mac lalu Malaysiakini melaporkan, Raja Mohamed Affandi berkata Najib sentiasa memberi perhatian khusus kepada pasukan keselamatan di samping menyediakan aset keselamatan terbaik.

    Beliau juga berkata, kerajaan juga telah melakukan banyak perkara untuk menjaga kebajikan anggota tentera dan keluarga mereka.

    Sementara itu, menteri pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang turut hadir pada sidang media berkenaan mengingatkan pihak-pihak tertentu agar tidak mempersoalkan kesetiaan anggota bersenjata.

    “Jangan cuba nak perlekehkan warga ATM dan jangan cuba nak mengaburi mata orang luar kerana tuduhan (warga ATM memihak kepada sebelah parti) sebegini rupa adalah menyedihkan di mana ia telah digembar-gemburkan oleh pemimpin dahulu di mana ketaatan dan kesetiaan yang diberikan kepadanya dulu juga tidak berbelah bahagi.

    “Cukuplah, mesti ada had dan batasannya juga dalam kita hendak meraih sokongan dan berpolitik,” kata Hishammuddin yang dipetik daripada laporan itu.

    Walaupun tidak menamakan sesiapa, namun difahamkan kenyataan “pemimpin dahulu” itu merujuk kepada bekas perdana menteri yang kini pemimpin Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad yang sebelum ini mengkritik kenyataan Raja Mohamed Affandi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu ler mustahil nak bubar askar melayu wahai hadigol umno semua.sebab kesetian tentera krpada raja dan negara walau apa terjadi . Cuma si bugis dungu dan si shima air liur meleleh tu mengencing org kampung yg kurang dapat informasi tepat dan benar

      Delete
  50. PERMAINAN DAP – SONGKOK DAN LAMBANG MATA
    DALAM mengkaji sejarah politik, sama sekali tidak boleh dilupakan bagaimana Perdana Menteri pertama Singapura yang juga merupakan Setiausaha Agung PAP, mendiang Lee Kuan Yew menarik sokongan orang Melayu dengan memakai songkok.

    Sokongan masyarakat pribumi ternyata amat diperlukan, oleh itu, tidak menghairankan untuk melihat segala pendekatan digunakan semata-mata bagi menarik sokongan.

    Membandingkan perkara tersebut di Malaysia, parti DAP yang lahir daripada PAP, tidak terkecuali dilihat bersungguh-sungguh mengumpan sokongan masyarakat Melayu dalam setiap kali pilihan raya umum.

    Dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) semakin dihampiri, DAP sudah sampai ke peringkat sanggup melakukan apa sahaja untuk meraih kuasa termasuk mengetepikan logo roket miliknya dan mengambil logo PKR.

    Matlamat paling besar DAP pada masa ini sudah tentunya adalah bagi memerangkap pengundi-pengundi Melayu kepada gabungan pembangkang PKR ekoran keyakinan parti itu dapat menawan majoriti pengundi Cina.

    Begitupun, rakyat Malaysia khususnya bangsa Melayu wajar sedar DAP penuh dengan sandiwara. Parti itu sama sekali tidak akan memisahkan dirinya dengan agenda Malaysian Malaysia bagi menyamaratakan hak-hak yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Dengan segala keputusan-keputusan penting gabungan pakatan itu akan ditentukan oleh DAP, parti-parti lain terpaksa tunduk akur kepada kehendak DAP sebagaimana yang pernah berlaku semasa Kerajaan Negeri Perak dikuasai pakatan pada tahun 2008-2009.

    Selain itu, DAP juga memiliki rekod kebiadaban dan keangkuhan sebagaimana pernah ditunjukkan wakil-wakil rakyatnya yang enggan mengenakan pakaian rasmi dan songkok pada upacara pembukaan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.

    Meskipun simbol roket mungkin tidak kelihatan, menyerahkan negara kepada lambang mata PKR itu adalah bersamaan dengan menyerahkannya kepada DAP. Demi mendapatkan kuasa, DAP sanggup melakukan apa sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...harap pakcik kau kt kg hulu sana percaya cite kau ni

      Delete
    2. hheheeheh,,ooo tak sabar ke tunggu keputusan pada khamis 1-3 pagi 10/5/2018...
      atau dah tahu/agak dah pakatan haprak akan
      melingkup dan bungkus ???

      Delete
    3. Harap pakcik kau kt hulu banar tu tgok statistik pru lepas2..itu pun kot dia perasan la hahaha

      Delete
  51. SATU LOGO ( PKR ) : GAMBAR WAN AZIZAH, BUKAN MAHATHIR DI SELURUH NEGARA
    Kesan apabila bertanding tiket PKR

    Apabila Gabungan Pembangkang PKR memilih bertanding menggunakan logo tunggal, maka terdapat beberapa implikasi terutama dari segi gambar pemimpin utama yang boleh dipasang di semua kawasan pilihan raya di seluruh negara.

    Satu logo: Gambar Wan Azizah, bukan Mahathir di seluruh negara
    Wan Azizah
    Persoalannya biar pun Tun Dr. Mahathir Mohamad calon Perdana Menteri sementara gabungan itu, tetapi beliau tetap bukan pemimpin utama PKR dan apakah kedudukan ini meletakkan beliau seperti calon lain.

    Ketika ditanya perkara ini kepada bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar, beliau berpandangan yang gambar Dr. Mahathir dalam apa keadaan memang tidak boleh dipasang kecuali di kawasan yang ditandinginya pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Beliau berkata, Gabungan Pembangkang PKR hanya boleh mempamerkan gambar Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail selaku Presiden PKR seperti yang diisytiharkan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

    Walau bagaimanapun katanya, gambar Dr. Mahathir dibenarkan untuk dipamerkan di poster atau kain rentang di kawasan Parlimen beliau bertanding sahaja.

    “Pakatan hanya boleh mempamerkan logo PKR, gambar calon yang bertanding dan pemimpin utama parti itu seperti yang diisytihar kepemimpinan PKR kepada ROS.

    “Ini bermakna, calon DAP yang bertanding di Seputeh atas tiket PKR, mereka tidak dibenarkan meletakkan gambar Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng, begitu juga dengan PPBM (dibubarkan sementara), gambar Dr. Mahathir tak dibenarkan,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Menurut Wan Ahmad yang bersara pada 28 November 2013, pandangan beliau ini berdasarkan tatacara serta prinsip yang diguna pakai SPR dalam urusan PRU-12 dan PRU-13 lalu.

    Jumaat lalu, Dr. Mahathir yang juga Pengerusi PPBM yang dibubarkan sementara mengesahkan keempat-empat parti dalam Pakatan akan menggunakan logo PKR dalam PRU-14.

    ReplyDelete



  52. WASHINGTON (Reuters) - The Federal Bureau of Investigation on Monday raided the offices and home of U.S. President Donald Trump's personal lawyer Michael Cohen, law enforcement sources said, in a dramatic new development in a series of probes involving close Trump associates.

    Cohen's lawyer, Stephen M. Ryan, said that U.S. prosecutors conducted a search that was partly a referral by the Office of Special Counsel, Robert Mueller.

    Mueller is investigating whether members of Trump's 2016 campaign colluded with Russia during the U.S. presidential election. Trump has called the probe a "witch hunt" and denied any collusion.

    The raid could increase legal pressure on the president, because it involves the records of his longtime attorney and indicates a second centre of investigations in Manhattan, alongside Mueller's Washington-based probe.

    Cohen has been at the centre of a controversy over a $130,000 payment he has admitted making shortly before the 2016 election to porn star Stormy Daniels, who has said that she had sex once with Trump in 2006 and was paid to keep quiet about it.

    Trump reacted with unusually harsh language to news of the raid.

    "It's a disgraceful situation. It’s a total witch hunt. I’ve been saying it for a long time," Trump said at the opening of a meeting with military and national security advisers to discuss Syria.

    Asked whether he would fire Mueller, Trump said, "Well, I think it’s a disgrace what’s going on. We’ll see what happens."


    Read more at https://www.thestar.com.my/news/world/2018/04/10/fbi-raided-offices-of-trumps-lawyer--new-york-times/#iI75Gu3Dc0YKpJeG.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peguam peribadi teram pun FBI nak usik...isk isk isk


      Kalu kat sini mau pecat sapa yg berani usik pm.

      Delete
  53. Agaknya cai2 haprak ni udah kena pil syabu
    Sebijik mcm Luncai yg terjun dgn buah labu
    Apa jadah yg nak ditakut dgn PRU hari Rabu
    Hari apa pun, parti PH akan hangus jadi abu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahaha lagi elok pil syabu darpada kau cium ketiak rosmah mansur

      Delete
    2. JamesBean marii dgn hujah yg lemah
      Komen diberi, langsung tak berhemah
      Ikut Madey taik babi DAP pun dijamah
      Dari jubor Madey, baik ketiak Rosmah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahhh

      Delete
    3. Hahaha...tau ler ketiak rosmah pakai deodran mahal.made in arab.suke bebenor kau cium

      Delete
    4. Pantun lemah tak perlu aku nak jawb berhujah bagai pun hahahaha

      Delete
  54. Suman bapok kedi, dah tak lagi lebat gebang
    Dgn Kejora, mcm mana pun diia ttp tumbang
    Bila dia teringat JB, mula le dia jadi bimbang
    Takut kat sana, lobos jubor dia punya lobang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  55. Kewajiban Pada Negara
    Marilah Mari, Pergi Mengundi
    Tunaikanlah Kewajiban Pada Negara

    Alhamdulillah, satu lagi teka-teki berkaitan PRU-14 telah terjawab dengan pengumuman SPR mengenai tarikh-tarikh penting termasuk tarikh pencalonan dan hari mengundi sebentar tadi.
    Sepertimana lirik pada lagu mengundi yang begitu popular, saya berharap dengan pengumuman hari ini, kita semua rakyat Malaysia akan dapat merancang jadual dan masa untuk turun mengundi pada 9 Mei 2018 ini.

    Sesungguhnya mengundi adalah hak dan tanggungjawab yang dipikul oleh setiap seorang rakyat Malaysia. Setiap satu undi saudara dan saudari semua adalah penentu kepada masa depan negara dan generasi akan datang.

    Sekiranya berkelapangan, saya menggalakkan semua bakal pengundi untuk membaca mengenai proses dan keperluan hari mengundi, seperti antaranya, apa yang perlu dibawa, apa yang boleh dan tak boleh dipakai dan apa berlaku selepas undi dimasukkan ke dalam peti.

    Untuk membaca dengan lebih lanjut mengenai kesemua ini, boleh kunjungi laman UndiNegaraku yang memperincikan persiapan sebelum dan pada hari pilihan raya, selain turut menjawab banyak soalan lazim yang mungkin timbul berkaitan pilihan raya.

    Pada masa sama, anda juga boleh terus mengikuti laman saya dan meneliti Manifesto Barisan Nasional yang telah saya bentangkan dan yang menjanjikan pelbagai perkara yang akan dilaksanakan untuk bukan sahaja meneruskan kesinambungan kejayaan negara tetapi juga menjamin masa depan Malaysia, Insya-Allah.
    https://www.najibrazak.com/bm/blog/kewajiban-pada-negara/

    ReplyDelete
  56. Adakah tempoh kempen cukup?
    Ramai merungut undian hari kerja, susahkan pengundi luar kawasan
    SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) telah mengumumkan tarikh penamaan calon dan pembuangan undi untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Tempoh berkempen yang ditetapkan ialah selama 11 hari bermula daripada hari penamaan calon sehingga hari terakhir sebelum hari mengundi. Bilangan hari kempen untuk PRU14 ini kelihatannya agak sedikit iaitu 11 hari berbanding PRU13 (15 hari) dan PRU12 (13 hari).

    Bagaimanapun, ia adalah lebih panjang berbanding PRU pada tahun 1986 (10 hari), 1990 (9 hari), 1995 (10 hari) dan 1999 (9 hari) – keempat-empat PRU berkenaan berlaku dalam tempoh Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

    Persoalannya, adakah tempoh kempen selama 11 hari ini memadai dan sesuai? Saya beranggapan ia adalah satu tempoh yang wajar.

    Pertamanya, tempoh berkempen itu sebenarnya sekadar tempoh rasmi yang dikira bermula daripada penamaan calon hingga hari mengundi. Kempen sebenar sudah berlaku sejak Parlimen dibubar, bahkan lebih awal daripada itu.

    Pihak SPR dan pihak berkuasa tempatan kelihatan agak berlembut dengan parti-parti politik yang telah mula memasang bendera parti sejak beberapa minggu yang lepas lagi. Bahkan bakal-bakal calon untuk setiap kawasan pilihan raya telah pun mula menggerakkan aktiviti turun padang sejak awal lagi.

    Jadi soal pengundi tidak sempat mengenali calon juga bukan satu isu yang besar. Tambahan pula setiap gabungan utama parti-parti yang bakal bertanding iaitu Barisan Nasional (BN), Gagasan Sejahtera (Gagasan) dan Pakatan Harapan (Harapan) telah pun melancarkan manifesto masing-masing.

    Keduanya, pada zaman teknologi maklumat dan sebaran informasi melalui media sosial kini, setiap parti dan calon sepatutnya tidak perlu risau dengan tempoh kempen yang terhad. Bilangan 11 hari sudah memadai untuk menyebarkan maklumat kepada pengundi.

    Bahkan, jika tempoh lama diberikan untuk berkempen, pengundi mungkin akan berasa bosan dan muak dengan kebanjiran bahan-bahan kempen yang tersebar di sana sini dalam media sosial.

    Ketiga, tempoh kempen yang lama akan meningkatkan perbelanjaan kos pembiayaan pasukan keselamatan dan pentadbiran pilihan raya serta kos kempen untuk parti-parti politik. Pengurangan tempoh kempen akan menjimatkan kos ini.

    Keempat, tempoh kempen yang terlalu panjang juga boleh membuka ruang kepada risiko yang menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam. Oleh itu, tempoh kempen sepatutnya tidak melebihi bilangan 20 hari bagi memastikan keadaan kempen dapat dikawal sebaik-baiknya.

    Bagaimanapun tempoh kempen sepatutnya tidak kurang daripada 10 hari agar wujud keseimbangan antara keperluan untuk memberi hak parti-parti berkempen dan hak pengundi untuk mendapat maklumat, dengan keperluan mewujudkan ketenteraman awam serta perbelanjaan berhemah dalam pengurusan politik.

    Tetapi, untuk penetapan tarikh pilihan raya kali ini terdapat rungutan dari sudut pemilihan hari mengundi pada hari bekerja dan ditengah-tengah minggu yang mungkin menimbulkan kesulitan kepada pengundi yang mengundi di luar kawasan tempat tinggal.

    Kita doakan agar PRU14 ini berjalan dengan lancar dan mendatangkan kebaikan untuk semua.

    ReplyDelete
  57. Mahathir, Logo PKR Jadi Alat DAP Tarik Undi Melayu
    Orang Melayu jangan mudah keliru dan terpedaya dengan penggunaan logo PKR oleh pakatan pembangkang. Itu hanyalah helah dan umpan sahaja untuk menarik undi orang Melayu sahaja.

    Ingat balik apa yang disebut oleh Hew Kuan Yau, Superman DAP. “Hari ini, aku bagi pesanan ini, tunggang kuda Mahathir untuk jatuhkan Najib,” kata Hew Kuan Yau dalam ceramah DAP di Sandakan pada 16 September 2016.

    Langkah Pakatan Harapan (PH) buat keputusan guna logo PKR untuk bertanding pada PRU14 sebenarnya adalah satu taktik untuk 'Top Dog' sebenar pembangkang iaitu DAP untuk tarik undi dari orang Melayu sahaja.

    Pada mulanya, DAP mahu mempergunakan parti PPBM untuk tarik undi Melayu di kawasan kawasan luar bandar. Namun kerana parti PPBM sudah diharamkan kerana tidak bermesyuarat, maka DAP hanya boleh menggunakan Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz untuk terus tarik undi Melayu.
    Dr Chen Man Hin, pengasas DAP yang bersama sama dengan Lee Kuan Yew membuat parti PAP dan asaskan konsep Malaysian Malaysia bagi menentang kedudukan dan hak istimewa orang Melayu dalam Perkara 3 Perlembagaan pada 1967 turut sama mempromosikan logo PKR sebagai logo baru bagi DAP.

    Dr Chen Man Hin dan Kit Siang kedua duanya adalah berasal dari tanah besar China. Kedua duanya berceramah dengan rasis sekali sejak dahulu lagi dalam ceramah menentang dasar tentang orang Melayu. Kit Siang ketika berceramah di perhimpunan awam DAP di Mahkamah Suleiman, Kuala Lumpur pada 7 Mei 1969 menegaskan DAP tidak setuju Perdana Menteri Malaysia kekal selama-lamanya adalah milik Melayu-Islam.

    Hari ini, Kit Siang melihat Mahathir adalah alatnya untuk mencapai cita citanya itu iaitu untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Beberapa bekas ADUN DAP sudah dedahkan niat Kit Siang hendak jadi Perdana Menteri. Malah Kit Siang tidak nafikan hasratnya itu.

    Hari ini, Chen Man Hin dan Kit Siang sudah dapat mempergunakan Mahathir. Mereka berdua tetap berpegang kepada prinsip “Malaysian Malaysia” sejak penubuhan DAP di Malaysia pada tahun 1966 lagi. Papan peringatan tertulis “Malaysian Malaysia” masih terpampang di pejabat DAP.

    Mahathir sudah tunduk pada Chen Man Hin dan Kit Siang bila hadir untuk bersama mereka dalam Konvensyen DAP di Shah Alam pada 5 Disember 2016. Malah selepas itu, Mahathir sendiri hadir di pejabat ibu pejabat DAP pada 2 Oktober 2017. Demi mengejar kuasa untuk anak sendiri dan menambah kekayaan kroni, Mahathir tunduk pada DAP.

    DAP tidak akan menggunakan logo partinya sendiri pada PRU14 kerana orang Melayu akan menjauhkan diri. Manakala logo PAN akan menyebabkan pengundi Cina menjauhkan diri kerana imej Islam yang dibawanya.

    Logo PKR dipilih kerana PKR dilihat lebih “multiracial”, namun sebenarnya PKR hanyalah alat DAP sahaja untuk memancing undi Melayu. Sudah kedengaran DAP umumkan calon calonnya di Pahang dan Wilayah Persekutuan.

    Ada calon Melayu bernama Syefura atau “Rara’ akan bertanding atas tiket DAP di DUN Ketari. Manakala Tengku Zulpuri bertanding di kerusi parlimen Raub. Kenapa DAP umumkan calon? Kalau guna logo PKR, kenapa tidak beri Wan Azizah atau Mahathir sahaja umum calon calon DAP?

    Inilah helah DAP, mereka hanya mahu gunakan sahaja logo PKR dan Mahathir, bila sampai waktunya DAP akan menjadi DAP semula. Memakai semula logonya dan menjayakan apa sebenarnya yang DAP mahukan. Lihat sahaja di Pulau Pinang, bagaimana DAP berkelakuan bila mendapat kuasa di sana.

    DAP tidak akan menggunakan logo mereka pada PRU14 kerana fenomena Tsunami Cina sudah berakhir selepas sampai ke kemuncaknya pada 2013 selepas bermula pada 2008. Pengundi Cina tidak akan lagi mengundi DAP dan pakatan mengharapkan kemenangan daripada Tsunami Melayu.

    Jadi gunalah logo PKR dan Mahathir sebagai umpan di hadapan, padahal di belakangnya yang menjadi ketua sebenar adalah DAP. Orang Melayu jangan tertipu dengan tipu daya DAP ini. Ingat baik baik, undi PKR adalah sama dengan undi DAP.

    ReplyDelete
  58. Suman tua bapok kedi makin terok kena buli
    Dia ibarat tepong roti canai hamba lenyek uli
    Teringin betul jubor dia hamba nak paku gali
    Wak..kat JB kasi aku tutoh jubor ngko sekali

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  59. RABU 9 MEI BAGAIKAN "MIMPI BURUK" PEMBANGKANG!!!
    Kecoh la orang dalam media sosial ni bersoal kenapa mengundi Hari Rabu, 9 Mei 2018. Macam ke pelik sangat. Tun M kata, itu strategi Kerajaan tak nak kalah. Yang dia buat masa zaman dia dulu, mengundi ada hari Selasa, takut kalah jugak ke
    Hahaha!!! Entah setan mana yang dah sampuk puak - puak Pakatan Haprak ni sampai mereka meroyan macam orang hilang akal bila SPR umum tarikh mengundi jatuh pada hari Rabu.


    Macam - macam maki hamun dihambur melalui semua aplikasi laman media sosial dengan alasan kononnya SPR sengaja buat hari mengundi dalam waktu pertengahan hari orang bekerja.


    Tindakan mereka yang seperti orang kena sampuk setan tu memperlihatkan seolah - olah inilah kali pertama SPR mengadakan hari membuang undi pada pertengahan minggu orang bekerja.


    Padahal, sebelum - sebelum ini pun, dah banyak kali perkara yang sama berlaku. Malah, ketika Tun Mahathir masih menjadi Perdana Menteri dulu, banyak kali juga PRU dibuat pada hari orang bekerja.


    Tapi, bekas Perdana Menteri itu membuat dakwaan kononnya SPR nak selamatkan Barisan Nasional dengan mengadakan hari pembuangan undi pada hari Rabu. Alasan yang tak masuk akal!!!


    Itulah bahananya bila ramai pengikut - pengikut Pakatan Haprak ni lebih banyak menggunakan emosi dari nak berfikir secara rasional. Bak kata seorang sahabat, "Kata nak tumbangkan BN. Baru sebut hari mengundi hari Rabu, dah meroyan tak tentu arah!!!"

    ReplyDelete
  60. Suman anak kancil, merasa diri seperti gajah
    Mudah jer hamba kasi patah dia punya hujah
    Dekat JB nanti, terok le dia hamba nak terjah
    Rompong lobang jubor dia hamba mau tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  61. Caii2 punya otak, tahap bayi masih menyusu
    Mmg puak bebal haprak makin letih dan lesu
    Mengundi hari Rabu pun, mahu dijadi kan isu
    Kena tajii dgn Pejuang Rakyat habis jadi bisu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai Macam budak sekolah berebut makwe je kau ni.mentah,hijau..kampung2 sikit fikiran

      Delete
  62. JOM BN tampil 8 jaminan untuk orang muda

    10 APRIL: BN menampilkan kelainan menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kali ini dengan memberi lapan jaminan kepada orang muda bagi memperbaiki kehidupan rakyat supaya lebih berkualiti.

    Pengerusi Pemuda BN, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata meskipun sebelum ini telah banyak perkara yang dilakukan untuk orang muda, namun kali ini fokus telah dibuat bagi memperincikan setiap jaminan yang dijanjikan kerajaan.
    Ketua Pemuda Barisan Nasional Brig Jen Khairy Jamaludin hadir pada Majlis Pembentangan Jaminan Orang Muda (#JOMBN) di Dewan Merdeka PWTC

    Jaminan tersebut adalah Malaysia menjamin pekerjaan dan latihan sebaik sahaja graduan tamat pengajian selama enam bulan.

    Menurut Khairy, usaha ini adalah selaras dengan manifesto BN untuk mengurangkan kebergantungan pekerja asing sebanyak 15 peratus.

    “Jaminan pertama saya, mana-mana orang muda yang nak kerja atau dapat latihan akan kita bagi peluang dalam 6 bulan sahaja. Cukuplah dengan graduan menganggur, cukuplah melihat pekerjaan untuk orang asing. Ini tawaran saya kepada orang muda!,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Manifesto Orang Muda BN dikenali Jaminan Orang Muda (JOM BN) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Selasa.

    Turut hadir Timbalan Ketua Pemuda BN, Khairul Azwan Harun dan Ketua Pemuda parti komponen BN.
    Jaminan yang kedua adalah Malaysia yang meningkatkan pendapatan dan kemahiran selaras dengan pendapatan yang wajar diperolehi supaya dapat menampung kos sara hidup dengan lebih baik.

    ” Kamu akan menerima gaji yang setimpal dengan kerja kamu, that is the next five years. Senang kata dengan pelaksanaan janji ini, saya yakin kita akan melihat gaji anda naik selepas ini.
    Kami jamin upskilling untuk pekerja muda.
    Kita akan sediakan dana untuk anda mendapat pensijilan kemahiran melalui kursus atas talian, “ujarnya.

    Jaminan yang ketiga pula ialah Malaysia yang memperkasa ekonomi luar bandar dimana golongan belia tidak lagi perlu ke bandar untuk mencari pekerjaan, malah memberi jaminan untuk mewujudkan peluang pekerjaan setaraf dengan apa yang ada di bandar.

    Selain itu Khairy turut memaklumkan bahawa Tiada lagi birokrasi untuk usahawan muda mendapat bantuan menerusi jaminan keempat iaitu Malaysia yang memudahkan usahawan mendapat bantuan.

    Bagi pasangan muda yang ingin mendirikan rumahtangga pula, ia memberi jaminan kepada mereka yang kerajaan akan memberi bantuan untuk meringankan beban sama ada melalui bantuan terus atau kemudahan yang lain.

    ReplyDelete
  63. Suman cuba bersilat tapi jadi serupa menari
    Dia kini menyesal dgn bala yg sengaja dicari
    Tiada pilihan lain lagi, selain belah cabut lari
    Mestii dia keluar bawa alasan, sibuk kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  64. Beberapa faedah turut disediakan melalui jaminan ketujuh iaitu Malaysia yang menyediakan kehidupan berkualiti.

    “Bayangkan jika anda di bandar, boleh menggunakan pengangkutan awam tanpa had dengan pas bulanan serendah RM50. Bayangkan jika anda naik motorsikal, boleh dapatkan lesen motor B2 hampir separuh dari jumlah asal.
    Orang muda hadir memberi sokongan dan mendengar amanat oleh l Brig Jen Khairy Jamaludin hadir pada Majlis Pembentangan Jaminan Orang Muda (#JOMBN) di Dewan Merdeka PWTC

    “Bayangkan, anda mempunyai pelbagai pilihan lokasi dan rupabentuk rumah yang mampu anda miliki, dengan pelbagai bantuan seperti bank pinjaman perumahan dan skim rent-to-own. I will fight for you to get a house. Bayangkan, anda hanya perlu ke satu portal untuk menempah apa-apa sahaja kemudahan sukan dan rekreasi awam, dengan diskaun khas untuk belia.

    “Bayangkan, jika anda sudah berumur 35 atau 40 tahun, anda boleh ke mana-mana klinik kesihatan dan minta pemeriksaan kesihatan percuma – tiada syarat, tiada persoalan.

    “Bayangkan, anda mempunyai kad diskaun khas pelajar untuk lebih banyak lagi faedah.
    Dan saya nak cakap di sini, cukuplah bank tekan orang muda. Cukuplah orang muda ditekan dengan beban caj kad kredit, dengan kadar faedah terlalu tinggi, caj lewat bayar yang terlalu membeban. Ini jaminan kami. Kami akan kurangkan ini semua. Jangan lagi eksplotasi orang muda dengan bayaran kad kredit yang terlalu tinggi,” tegasnya sambil mendapat tepukan gemuruh daripada seluruh orang muda yang hadir dalam program tersebut.

    Dalam jaminan itu juga, ia turut newujudkan Sebuah program peluang kedua untuk bekas banduan juvana, peluang kedua untuk bekas penagih dadah, peluang kedua untuk ibu tunggal remaja.

    “Setiap insan, setiap orang muda layak mendapat peluang kedua. Lets welcome them back into a compassionate society, lets give them a second chance,” ujarnya.

    ReplyDelete
  65. Cai2 asyiik fitnah dan tohmahan mereka jaja
    Bukan Madey tak pernah buat PRU hari kerja
    Puak biol haprak ini mmg sentiasa ada2 saja
    Sbb itu depa kena tibai dgn Johor punya raja

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  66. Cai2 bingai habis semua melopong &terkedu
    Hujah Pejuang Rakyat lontar, sangatlah padu
    Kekalahan pihak cai2 haprak hamba dpt hidu
    Termasuk lah juga si Suman mubaligh Hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  67. Cai2 udah seperti anak ayam kehilangan ibu
    Habis modal mereka jadi bodoh mcm lembu
    Ternyata geng haprak ni bengap otak kelabu
    Apa salahnya kalau PRU dibuat pd hari Rabu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Entah apa nak jadi, cai2 bingai akal terencat
    Sblm inii, mereka mcm kera terloncat-loncat
    Bila pilihanraya hari Rabu mereka jadi pucat
    Hari apa pun ttp kalah kalau dah parti cacat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kelemahan Puak Haprak, kini jelas terserlah
    PRU hari apa pun, kenapa pulak bermasalah
    Mereka dah mula gelisah dan mencari helah
    Nak karang alasan sbb dah terasa nak kalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Udah2 lah, cai2 pendekar Musytar silat pulut
    Mmg PH tak layak, kalu dgn BN nak bergelut
    Pilihanraya hari Rabu pun mereka risau kalut
    Mcm mana nak atasi, negara punya kemelut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Agaknya cai2 haprak ni udah kena pil syabu
    Sebijik mcm Luncai yg terjun dgn buah labu
    Apa jadah yg nak ditakut dgn PRU hari Rabu
    Hari apa pun, parti PH akan hangus jadi abu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Caii2 punya otak, tahap bayi masih menyusu
    Mmg puak bebal haprak makin letih dan lesu
    Mengundi hari Rabu pun, mahu dijadi kan isu
    Kena tajii dgn Pejuang Rakyat habis jadi bisu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Cai2 asyiik fitnah dan tohmahan mereka jaja
    Bukan Madey tak pernah buat PRU hari kerja
    Puak biol haprak ini mmg sentiasa ada2 saja
    Sbb itu depa kena tibai dgn Johor punya raja

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Cai2 bingai habis semua melopong &terkedu
    Hujah Pejuang Rakyat lontar, sangatlah padu
    Kekalahan pihak cai2 haprak hamba dpt hidu
    Termasuk lah juga si Suman mubaligh Hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  68. Suman khunsya ibarat dah tersembam jatoh
    Hamba tibai rapat pun dia tak rasa tersentoh
    Kini besembunyi, sentap kecut batang butoh
    Gerun dia kat JB jubor dia hamba mau tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman tua ganyut, nak berlagak gaya rempit
    Harap perut jer boyot besar, tapi otak sempit
    Terbayang dia jln, bontot tonggek paha kepit
    Dia mcm badi, takut jubor dia hamba sumpit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Masih sembunyi lagi Suman bebal kera duku
    Iblis ini sebenarnya dayus tak mau mengaku
    Siap lah dia, kat JB nanti, ruas bertemu buku
    Mampos si tua kedi ni, jubor dia hamba paku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dekat JB Suman bapok pasti tertiarap tewas
    Hamba akan panjat dia, dgn ganas dan buas
    Dpt rasa jubor Suman, hati akan terasa puas
    Tak kesah walau jubor Wak ni rompong luas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok kedi, dah tak lagi lebat gebang
    Dgn Kejora, mcm mana pun diia ttp tumbang
    Bila dia teringat JB, mula le dia jadi bimbang
    Takut kat sana, lobos jubor dia punya lobang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman tua bapok kedi makin terok kena buli
    Dia ibarat tepong roti canai hamba lenyek uli
    Teringin betul jubor dia hamba nak paku gali
    Wak..kat JB kasi aku tutoh jubor ngko sekali

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman anak kancil, merasa diri seperti gajah
    Mudah jer hamba kasi patah dia punya hujah
    Dekat JB nanti, terok le dia hamba nak terjah
    Rompong lobang jubor dia hamba mau tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cuba bersilat tapi jadi serupa menari
    Dia kini menyesal dgn bala yg sengaja dicari
    Tiada pilihan lain lagi, selain belah cabut lari
    Mestii dia keluar bawa alasan, sibuk kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  69. Kasian Suman biol, Matdey punya pak turut
    Kerna taksub, rela jadi DAP punya tali barut
    Dgn Kejora, bapok ni dah makin kecut perut
    Pelir sentap tak mahu panjang walau diurut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii Kejora Babi Gila. Kau masih merepek kat sini lagi ye. Betul2 babi sondol kau ni. Dimaki, dihalau, masih sua muka menyondol kat sini. patutnya kau takyah dtg sini dah. Pergi berpesta di blog2 umnongok tu meraikan pre-victory sbb Boss Bacul Penipu tu dah main taktik kotor dgn Ketua SPRM. Tak cukup hari undi diistihar hari RABU (Rakyat Akan Buang Umno) hari ni si Baru SPRM tu umumkan pengundi2 yg berdaftar tahun 2018 tidak layak mengundi, SPRM ambil kira senarai daftar undi utk quarter yera 2017 saja. Amboi, amboi, amboi...tak cukup k dgn persempadanan semula, pos undi ditambah hingga merangkumi penjawat2 awam di Hospital, anggota RELA, Bomba. Tak confident Lanun Bapok, BN/umno boleh menang dgn semua helah2 dan taktik "curi" undi tu?
      Boss Lanun hang ni kan paling musibat dan licik dlm sejarah PM2 Malaysia dan dlm sejarah PRU2 yg lalu. Mmng dah dasar penipu, bacol, pengkhianat pencuri-ini lah semua cara2 haram saja yg hangpa puak umno celaka dan BN dajjal dpt lakukan. "TIPU DAN CURI UNDI. DULU, KINI DAN SELAMA2NYA BOSS LANUN KAU & UMNO memng PENIPU, PENGECUT!!!

      Delete
  70. Salam, sape pula ni..Wak Kengkang menyamar ke. Ante ni saudara perjuangan PH atau Barisan Neraka tu.
    Oh bukan..orang PAS pis pus kot. Ntah2 ni ler kot yg diktakan PAS malaikat yg akan turun dgn kuda tolong mengundi utk parti PAS. Wallahualam

    ReplyDelete
  71. E14 | Those who registered as voters in 2018 will not be eligible to vote in the upcoming 14th general election on May 9, according to the Election Commission.

    “The electoral roll which will be used for GE14 is up to the fourth quarter of 2017 (Q4 2017).

    “The electoral roll consists of 14,940,624 registered voters,” Hashim told a press conference at the commission’s headquarters in Putrajaya today...
    Source from -Mkini/

    some of readers' comment

    Newday

    10/Apr/2018 at 6:35:40pm
    I don't have enough swear words to describe what I think of the EC under the manipulation of the current government. What about those that finally had the right to vote when they turned 21 during the first quarter? What does this denial to vote say to them? They will remember. Democracy in Malaysia? The biggest 'Fake News' of a growing list of 'Fake News' items from BN. Reckon the PM is planning a bit of Karaoke tonight?...with only Nescafe of course. Round 4 to ECBN Inc. - a clear margin. After 4 rounds BN just in front.

    iddle path

    10/Apr/2018 at 5:49:34pm
    Large scale cheating by by EC with selection of voting date to inconvenient voters, phantom voters, moving of voters and shifting constituencies and now to stop newly registered voters. These only making EC an accomplish to cheating in support of pencuri.

    nonymous_1429007525

    10/Apr/2018 at 4:45:32pm
    You are the worst in this world ! Coward Najid !!!!!

    some of readers' comment

    his is just another obstacle by EC to prevent good turnout for election day. Were those who registered in 2018 being told that they are not eligible to vote in GE14? Do you think anyone in the right sense of mind will register as a voter knowing that they are not eligible to vote? These voters should take legal class action against EC for denying them their basic right to vote!

    ReplyDelete

  72. GE14 date: Voters have grounds to challenge EC, says ex-judge

    Free Malaysia Today


    PETALING JAYA: A retired judge said the Election Commission (EC) has the power to fix the polling date but it should have scheduled it on a day that is convenient for all voters.

    “Like all authorities, it must exercise its powers fairly and reasonably,” former Federal Court judge Gopal Sri Ram said.


    He said citizens have the right to ask the EC to change the date as, traditionally, polling day in this country was fixed during the weekend.

    “The departure from this usual practice is grounds for challenge by voters.

    “But as I have said earlier, except for one or two brave spirits, the higher judiciary does not enforce the constitution against the EC,” he told FMT in a WhatsApp message.

    Sri Ram said this in response to the announcement by the EC today that the polling date for the 14th general election (GE14) will fall on May 9, a Wednesday.

    Nomination day has been fixed on April 28.

    Under the constitution, the EC has 60 days, or up to June 6, to conduct the election.

    Former Malaysian Bar president Ragunath Kesavan said it was mandatory for employers to allow workers a “reasonable” period for voting without deduction in wages.

    “What is ‘reasonable time’ is subjective and not defined under the Elections Offence Act,” he said.

    Ragunath, who specialises in labour and industrial law disputes, said any employer who refused his workers in any manner could be fined up to RM5,000 or a maximum one-year jail term if convicted.

    He said the EC could reschedule the nomination and polling dates if its decision had not been gazetted yet.

    Alternatively, Ragunath called for Prime Minister Najib Razak to declare polling day a public holiday nationwide.

    “If not, the heads of government in non-BN-ruled states (Penang, Selangor and Kelantan) could declare public holidays to help voters in their territories,” he said.

    Lawyer Mohamed Haniff Khatri Abdulla said it appeared that the EC had bowed to Najib’s pressure to conduct the polls on a weekday.

    “It will deprive many voters opposed to BN to come out and cast their ballots due to work,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izinkan saya salinkan komen saya malam tadi ke sini, sebab isu penting, tak mahu miss sesiapa membaca cadangan supaya Selangor & Penang istiharkan cuti pada hari Rabu 9 Mei itu -

      Ada sesiapa percaya SPR bebas? Bos nya tak mengadap Najib mintak "bayangan" hari mengundi yang dia suka?

      Siapa cakap bukan Najib yang lantik dan Najib takda kuasa nak buang bos SPR?

      Mengarut.

      Bos SPR mesti mahu pegang jawatan itu sampai mati, kalau boleh. Tentu pigi mengampu seboleh boleh nya. Ampu pasal hari mengundi memang boleh.

      Senang aje: pigi buat "courtesy call" ke atas Najib. Atau mintak temujanji nak kasi "briefing pasal kesiapan SPR untuk PRU14" . Di masa itu tentu Najib "bayangkan" hari apa yang bagus bagi nya.

      Hari mengundi tuh Najib yang mahu. Tak lain dan tak bukan.

      Hal dia pilih hari Rabu tuh menunjukkan dia dah gigil lutut tentang peluang dia menang.

      Dia tak mahu hari Sabtu / Ahad, di hujung minggu. Sebab senang nak mengundi. Dia tak mahu ramai orang keluar mengundi. Dulu dah kalah popular vote, jadi mahu hadkan pengundi ha nya kpd yang betul2 mahu mengundi - yang mahu pilih BN.

      Apa PH boleh buat? Selangor & Penang: istiharkan hari Rabu 9 Mei itu cuti. Supaya senang rakyat nak mengundi. Termasuk yang bukan penyokong tegar mana mana pihak. Jadi, kita boleh harapkan orang begitu undi PH dengan tak payah mohon cuti dsb nya.

      Delete
  73. Siian sungguh cai2 bingai haprak otak sabut
    Belum lah lagi, negara ini dilanda badai ribut
    Pilihanraya hari Rabu pun udah kelam kabut
    Takut jwtn PM Matdey tak berjaya nak rebut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  74. Good that a retired judge has pointed out that "Voters have grounds to challenge EC".

    But if the rakyat's sentiment is high against Najib now, it might not be prudent to sue the EC as it may cause a postponement of the election until the sentiment favours Najib.

    Elections must be held by August, 4 months from now. PH must weigh the prospects if a delay that long can favour Najib. Najib now thinks May 9 is the most favourable to him.

    I'm most interested in whether DoJ, which has a Kleptocracy Unit that is committed to the promotion of democracy and getting rid of Kleptocracy in the world, would help us by putting out another Press Release like they did on 15 June 2017.

    At that time they announced the 1MDB-related asset seizure court action, submitting to the US court a 251-page document which mentioned "MO1" 16 times. They have after that announced changing focus to "the criminal aspects" of their 1MDB investigations. I'm hoping that they would issue another Press Release, this time giving the full name of "MO1" and details of his crime.

    If taking court action against the EC would delay Pru14 to allow time for that kind of Press Release by DoJ, I'm all for it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya yakin Tun Mahathir dan pasukan nya sedang memikirkan dan membincang perkara mengsaman SPR sebagai yang di ura urakan bekas Hakim itu.

      Peguam2 nya mesti dah menasihat dia implikasi nua jika mengsaman SPR sekarang.

      Tetapi, kita mesti hebohkan di sana sini berita yang di keluarkan diny yusof 11 April 2018 at 02:49 itu. Supaya lebih ramai pengundi tahu niat jahat Najib tak mahu menggalakkan rakyat mengundi. Ramai yang tak membaca berita FMT itu.

      Delete
  75. harap PH akan lebih berhati2 memilih calon. jgn nanti ada calon yang ponteng masa hari penamaan. calon hilang hingga handfon pun dia off.

    mesti ada backup plan - calon ganti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...