Thursday 14 November 2013

Najib PM Paling Boros?


PKR semalam mendedahkan bahawa kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM7.2 billion untuk bayaran kepada khidmat perunding sejak lima tahun lalu. Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen mendedahkan angka itu melalui jawatan bertulis yang diperolehinya daripada Parlimen, sekaligus memberi maksud bahawa jika diperhalusi, bayaran kerajaan kepada perunding adalah berjumlah RM125 sebulan atau juga RM4juta sehari.

Perbelanjaan yang amat besar ini tentunya menimbulkan persoalan siapakah sebenarnya yang sedang mengurus kerajaan sekarang, kakitangan kerajaan atau perunding luar ini?

Ia juga menimbulkan persoalan mengapakah perbelanjaan yang begitu besar diperuntukkan untuk membayar khidmat perunding ini sedangkan negara sudah pun mempunyai kakitangan kerajaan yang bukan saja besar, kira-kira 1.4 juta orang saiznya tetapi juga di dalam perkhidmatan kerajaan juga terdapat mereka yang berpengalaman, berilmu pengetahuan, berkelulusan tinggi dan sebagainya.

Oleh kerana wang RM7.2 bilion ini merupakan wang rakyat, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan menjelaskan bagaimana wang sebanyak itu boleh dibelanjakan dan pecahannnya. Apakah sebenarnya jenis perkhidmatan yang diberikan oleh perunding luar ini?

Lebih bertanggungjawab sekiranya Najib atau kerajaan dapat menjelaskan secara detail menyenai perkara ini di Parlimen supaya ianya dapat dibahas dan diperdebatkan kewajaran atau sebaliknya perbelanjaan sebesar itu telah diperuntukkan oleh kerajaan hanya untuk bayaran kepada perunding saja.

Dengan hutang negara yang kian meningkat, terbaru dilaporkan sudah pun mencecah lebih RM622 billion, subsidi gula ditarik dan rakyat diminta mengamalkan gaya hidup berjimat cermat, perbelanjaan sebanyak ini hanya untuk khidmat perunding luar saja, tentunya menunjukkan " kegilaan" melampau kerajaan yang ada sekarang dalam membelanjakan wang rakyat.

Selama ini kita hanya mendengar bayaran RM70 juta setahun untuk APCO yang memberikan khidmat perunding media kepada Perdana Menteri dan terbaru ini pula dilaporkan penyediaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia oleh perunding luar McKinskey and Co bernilai RM20 juta, rupa-rupanya ketaksuban kerajaan kepada perunding luar ini jauh lebih besar lagi.

Khidmat perunding luar ini mungkin mencakupi beberapa perkhidmatan yang tidak terfikir oleh kita semua, tetapi dilakukan semata-mata kerana Najib mahukan kerajaan yang dipimpinnya benar-benar berbeza dengan Perdana Menteri sebelumnya.

Penggunaan khidmat perunding luar ini turut juga memperlekeh khidmat dan keupayaan kakitangan kerajaan sedia ada dan seolah-olah mereka tiada keupayaan langsung menjalankan tugas, terutamanya berkaitan penyelidikan, penyediaan kertas kerja dan mewujudkan program-program baru untuk kerajaan.

Apakah kakitangan kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Najib ini hanya layak melakukan kerja-kerja fotostat dan diangkut ke sana ke mari untuk meramaikan program-program politik sahaja?

Dengan perbelanjaan sebanyak itu, sudah tentu juga kebanyakan syarikat yang dilantik untuk memberi khidmat perunding itu adalah daripada luar negara atau sekurang-kurangnya daripada Singapura, tentulah tidak mustahil juga unsur-unsur asing seperti CIA turut juga meresap dalam kerajaan.

Mungkinkah khabar angin yang didengar oleh Mahathir bahawa terdapat dua orang agen CIA dalam Jabatan Peguam Negara merupakan sebahagian daripadanya?

Tidak dinafikan bahawa angka RM7.2 bilion hanya untuk bayaran kepada khidmat perunding luar saja adalah suatu jumlah yang besar dan tidak pernah dilakukan oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini. Ia jelas menunjukkan pemborosan yang luar biasa dan tiada taranya telah dilakukan oleh Najib sejak menjadi Perdana Menteri walaupun saban tahun hutang negara terus meningkat jumlahnya.

Jika dikira dengan pelbagai perbelanjaan lainnya yang juga luar biasa seperti bil ulititi Seri Perdana berjumlah RM2.5 juta, kos rumah terbuka RM2.88 juta, kos lawatan ke luar negara berpuluh juta, kos minyak dan penyelenggaran jet bernilai ratusan juta dan berbagai kos lainnya yang turut dalam lingkungan puluhan atau ratusan juta nilainya, Najib sebenarnya layak dinobatkan sebagai Perdana Menteri paling boros sekali dalam sejarah negara.

Dalam tempoh lima tahun yang sudah berlalu, pelbagai pendedahan mengenai kos dan perbelanjaan yang terpaksa dibayar oleh pembayar cukai hanya untuk memuaskan nafsu dan kehendak beliau sebagai Perdana Menteri, bayangkanlah berapa puluh billion lagi akan dibelanjakan untuk tempoh lima tahun akan datang? (SH 14/11/2013)

6 comments:

  1. selagi tak turunkan dia, selagi itu lah najib buat duit rakyat macam duit bapak dia !

    ReplyDelete
  2. Jawab Ahmad Maslam jangan tak jawab?

    ReplyDelete
  3. najib berbelanja berbillion-billion duit rakyat hanya mampu dapat 47% undi rakyat malaysia najib.memang bangsa melayu muka kulit babi.

    ReplyDelete
  4. Jamil Khiaq bantu lah Mad Maslan..

    ReplyDelete
  5. Tuan,

    RM 7.2 billion tu banyak tuan. Kita nak tanya apa hasilnya kerana nilai kerja consultancy sebesar itu sepatutnya sudah menghasilkan sesuatu yang menakjubkan. Apatah lagi kualiti kerjanya tentulah setara dengan magic.

    Yang kita nampak keadaan didalam semua aspek menjadi semakin terok dari sehari ke sehari. Ketidakupayaan Najib mentabir negara semakin hari semakin jelas. Hari-hari wayang katun terpaksa Najib tayangkan kepada rakyat terutama rakyat diluar bandar yang memenangkan beliau dalam PRU 13 lalu untuk menutup kegagalannya. Yang sedihnya sebahagian besarnya adalah orang melayu.

    Merekalah kelompok yang paling terok menerima kesan apabila keadaan menjadi tidak terkawal. Masa depan mereka di kg2 entahlah apa nak jadi....mereka begitu leka dengan cerita katun Najib sedang mereka sedang dipasung dengan pemberat2 (weights) yang akan merebahkan mereka tersungkur ketanah soon.

    Sedihkan bila kita terpaksa melihat pemasungan tanpa mereka sedari, sedangkan kita sudah tidak berdaya untuk menyelamatkan mereka! Kita juga perlu menyelamatkan diri kita juga.....

    ReplyDelete
  6. Projek belum menjadi lagi kos juru perunding sudah Rm7.2 billion kalau projek di laksana dan kalau betul ada dah tentu 10 kali ganda kos dia.kaya raya kroni kroni najib sampai kiamat tak payah kerja

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...