Monday 18 November 2013

MB Negeri Sembilan Diakui Pindahkan Wang RM10 Juta Tapi Tiada Kes Rasuah, Kata Menteri


Dalam jawapan di Parlimen hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hassan didapati tidak bersalah atas dakwaan memindahkan wang sebanyak RM10 juta ke luar negara.

Katanya, hasil siasan Jabatan Peguam Negara, sejumlah wang bernilai RM10 juta yang dipindahkan itu bukanlah hasil daripada perbuatan rasuah.

"Jabatan Peguam Negara telah meneliti hasil siasatan kes ini dan ia bukannya rasuah. Lebih wajar sekiranya tindakan diambil terhadap pengurup wang berkenaan," katanya lagi.

Nancy Shukri yang merupakan menteri yang bertanggungjawab terhadap undang-undang berkata demikian bagi menjawab soalan Anthony Loke, Ahli Parlmen Seremban yang meminta penjelasan Perdana Menteri mengapa Peguam Negara belum mengambil tindakan pendakwaan terhadap MB Negeri Sembilan dalam kes memindahkan secara haram wang bernilai RM10 juta ke London melalui pengurup wang, Salamath Ali Money Changer Sdn. Bhd. walaupun SPRM telah menyerahkan kertas siasatan.

Pening, pening, pening! MB Negeri Sembilan itu diakui ada memindahkan wang sebanyak RM10 juta tetapi dibebaskan daripada sebarang pertuduhan rasuah. Tidak syak lagi bahawa ini merupakan satu lagi kes yang membingungkan rakyat. Memindahkan wang RM10 juta ke luar negara tetapi tiada apa-apa tindakan diambil. Belum diambil kira dari mana datangnya wang sebanyak itu dan tujuan dipindahkan ke London, persoalan juga timbul kenapa wang itu dipindahkan melalui pengurup wang.

Jika wang halal, kenapa tidak menggunakan bank atau institusi kewangan yang mempunyai rangkaian antarabangsa?

Kes yang melibatkan MB Negeri Sembilan ini, walaupun telah lama dibangkitkan, tetapi dengan jelas menunjukkan hasrat Najib untuk melindungi dan mempertahankan Mohamad Hassan. Sesiapa pun yang membaca mengenai kes pemindahan wang ini, pasti dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengannya.

Rakyat pasti akan bertanya dari mana datangnya wang sebanyak itu? Berapakah gaji dan pendapatannya sebagai Menteri Besar? Pemindahan melalui pengurup wang tentunya paling menjadi persoalan jika benar wang RM10 juta itu bukan hasil rasuah dan mungkin merupakan tabungan Menteri Besar itu sejak beliau kecil lagi.

Tiada kes dan tiada juga sebarang pendakwaan terhadap Mohamad Hassan ini merupakan satu lagi kecurangan Jabatan Peguam Negara dalam melakukan pendakwaan. Dan pendakwaan terpilih terus menjadi amalan.

Jika sebelum ini Peguam Negara dikecam kerana tidak membuat rayuan dalam kes bunuh melibatkan Abdul Razak Baginda dan kes Ling Liong Sik dituduh menipu kerajaan dalam projek PKFZ, kecuaian sehingga hilang Pulau Batu Puteh serta beberapa salah laku lain termasuk juga dakwaan adanya pengintip CIA diambil bekerja dengan jabatan itu, pembersihan nama yang dilakukan keatas MB Negeri Sembilan ini tentunya menambahkan lagi kecurigaaan dan kesangsian orangramai terhadap peranan jabatan itu dalam menegakkan keadilan tanpa memilih bulu.

Sebagaimana dalam kes-kes lain yang melibatkan Peguam Negara di mana Najib sentiasa mengelak untuk mengulasnya,kes yang melibatkan Mohamad Hassan ini juga pastinya akan membuatkan beliau berdiam diri dan mengunci mulutnya sekali lagi. Tetapi kesangsian orangramai ialah pasti ada campurtangan Najib dalam perkara ini.

Dalam kes Moahamad Hassan ini, Jabatan Peguam Negara telah membersihkan namanya sebelum pun kesnya dibawa ke mahkamah. (SH 18/11/2013)

1 comment:

  1. http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1607&idc=8029#.UooC9sS7Gl4

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...