Friday 11 January 2013

Sejuta Rakyat Nak Gegar KL Tapi Di Mana Najib?



Menjelang perhimpunan kebangkitan rakyat di Stadium Merdeka yang mensasarkan kehadiran sejuta rakyat dengan pelbagai tema warna pada Sabtu ini, keadaan sebenar kesihatan Najib masih menjadi misteri lagi. Sejak beberapa hari lalu, beliau hanya hadir dalam majlis seperti pelancaran sukuk, menerima kunjungan hormat tetamu luar negara dan selebihnya menjalankan kerja-kerja pejabat atau mempengerusikan mesyuarat saja.

Tidak seperti selalu di mana beliau sentiasa sarat dengan pelbagai majlis dan program, sejak seminggu lalu, kelibatnya mulai jarang kelihatan menjadi sorotan media. Jika dulu dalam sehari sekurang-kurangnya dua tiga komennya mengenai politik, kini dunia politik seakan sunyi daripadanya.

Dulu juga, selain hadir di program rasmi atau melancarkan sesuatu, komennya mengenai politik sentiasa ada. Kali terakhir ialah komennya mengenai keadaan dirinya yang sihat, selepas itu tiada lagi ulasannya mengenai apa-apa perkara pun.

Dalam beberapa isu yang muncul kebelakangan ini, komen Najib sudah tidak kedengaran lagi. Kalau dalam isu Deepak, hilangnya suara Najib mungkin boleh difahami tetapi dalam isu air yang melanda Lembah Kelang sekarang, isu kalimah Allah dan himpunan kebangkitan rakyat pun suara Najib tidak lagi kedengaran. Ini sudah hairan bin ajaib.

Dalam himpunan Bersih sebelum ini dan pelbagai himpunan lainnya yang digerakkan oleh Pakatan Rakyat, Najib biasanya begitu lantang bersuara dan menzahirkan pandangannya. Himpunan kebangkitan rakyat kali ini, walaupun kemungkinan dihadiri sejuta rakyat dan bakal memberi impak yang besar kepada suasana politik dan masa depannya sendiri, Najib sebaliknya tidak bersuara.

Hari ini beliau hanya muncul dalam blognya menulis mengenai perdagangan antara Malaysia dan Australia. Selebihnya tidak ada. Malah sehari dua ini kelibat Ibrahim Ali dan Hassan Ali lebih kerap muncul di akhbar dan tv berbanding Najib.

Meskipun Najib sudah menjelaskan bahawa beliau sihat, ketidakmunculannya di pelbagai program seperti biasa terus menimbulkan tanda-tanya. Orangramai masih bercakap, jika sudah sihat, kenapa kemunculannya tidak seperti biasa? Adakah beliau sedang keletihan? Tetapi Najib juga baru kembali daripada bercuti, biasanya orang yang kembali daripada bercuti mempunyai semangat yang tinggi untuk memulakan kerja.

Tetapi sebaliknya bagi Najib. Sekembalinya daripada bercuti, beliau seperti hilang semangat untuk menjalankan kerja. Semangat Najib untuk menghadapi pilihanraya dan memastikan kemenangan UMNO dan BN juga seperti sudah pudar. Hanya timbalannya Muhyiddin Yassin yang sibuk turun ke negeri-negeri berkempen dan merayu agar UMNO dan BN terus diberi kuasa lagi untuk mentadbir negara ini.

Beberapa hari yang lalu Muhyiddin ke Kedah, Perak dan Negeri Sembilan menghadiri program turun padang bertemu rakyat, hari ini beliau ke Pahang pula, negeri kelahiran Najib untuk program turun padang dan bertemu rakyat selama dua hari.

Apakah yang mengganggu Najib sebenarnya? Apakah beliau benar-benar tidak sihat atau keletihan menghadapi gelora politik yang makin hari makin memuncak suhunya ini? Atau adakah beliau keletihan kerana masalah yang ditimbulkan oleh isterinya sejak dulu hingga kini tidak habis-habis membebankannya?

Atau mungkinkah Najib sedang berada dalam zon bertenang dan memerlukan tempoh masa beberapa hari memikir-mikir tarikh yang sesuai untuk membubarkan Parlimen?

Tetapi tentulah agak pelik juga bila Najib langsung tidak mahu muncul bersama rakyat. Walaupun sedang mencari-cari tarikh pilihanraya, program bertemu rakyat sepatutnya berjalan terus kerana jika terlalu lama terasing daripada rakyat, beliau mungkin dilupakan pula.

Dalam masa yang sama, sementara pihak Pakatan Rakyat hari-hari menyerang dan muncul dengan pelbagai isu baru bagi melemahkan sokongan rakyat terhadap Najib, UMNO dan BN, pelbagai spekulasi turut muncul mengenai keluarbiasaan Najib yang jarang muncul sejak akhir-akhir ini.

Tidak kurang yang mengatakan beliau memang tidak sihat, lihat saja wajahnya Najib yang muncul di akhbar sehari dua lalu. Kata mereka Najib bukan saja tidak bercakap dengan pihak media, raut wajahnya juga kelihatan lebih tua daripada usianya. Tubuhnya seperti lemah dan kurang bermaya. Seperti beliau sedang menderita sesuatu dan tidak seperti selalunya.

Ada juga yang membawa berita bahawa sebenarnya sudah ada peralihan kuasa secara diam antara Najib dengan Muhyiddin. Najib kini dikatakan hanya menumpukan tugas-tugas pejabat, menerima kunjung hormat dan mempengerusikan mesyuarat sahaja sementara usaha menarik sokongan rakyat, mengumpul kekuatan dan membawa misi kejayaan kepada UMNO dan BN telah diambil alih oleh Muhyiddin. Sebab itu, Muhyiddin sekarang ini, kata mereka, lebih sibuk turun ke negeri-negeri berbanding Najib.

Najib kini dikatakan hanya seperti pengerusi bukan eksekutif sesebuah syarikat sedangkan Muhyiddin menjadi ketua pegawai eksekutif.

Dilaporkan juga bahawa perkara ini merupakan langkah yang turut dipersetujui oleh Tun Mahathir, sifu dalam UMNO. Isunya ialah untuk mengelakkan UMNO dan BN tumbang serta kehilangan kuasa dalam PRU 13 nanti kerana dalam UMNO yang paling bimbang tentang hilangnya kuasa UMNO ialah Mahathir.

Pelbagai isu yang melingkari Najib dan kelemahan yang sedia bertimbun dalam dirinya menyebabkan Najib sudah tidak mampu lagi untuk menciptakan kejayaan buat UMNO dan BN. Najib lebih merupakan sumber kekalahan berbanding keupayaan mencipta kejayaan.

Atas asas itulah Muhyiddin yang dilihat tidak banyak isu, cuba pula disandarkan harapan, bukan saja menyelamatkan UMNO tetapi juga menyelematkan Mahathir.

Apakah Najib tidak gembira dengan perkara itu, lalu menjadikannya kelihatan tidak bermaya, kurang bersemangat dan seperti sedang menderita?

Serentak dengan itu, di dalam UMNO sendiri, isu peralihan kuasa Najib kepada Muhyiddin ini sudah menjadi percakapan yang makin makin meluas. Di mana-mana orang UMNO bercakap mengenainya. Makin ramai juga yang mula mengalihkan perhatian kepada Muhyiddin, hadir di programnya dan mencium tangannya.

Malah sudah ada beberapa pemimpin UMNO yang apabila berucap, selain menyebut nama Najib, turut juga menyebut nama Muhyiddin sekali dalam mukaddimah ucapan mereka. Jika sebelum ini nama Najib saja yang disebut, kini nama Muhyiddin juga disebut sama. Ada pemimpin UMNO yang memang diketahui sebagai orang Najib, dalam ucapan-ucapannya sebelum ini hanya menyebut dan memuji Najib saja, kini turut sama menyebut nama dan memuji Muhyiddin sekali.

Pendek kata, dengan timbulnya isu keadaan kesihatan Najib ini dan kemunculannya pula semakin jarang yang seperti mengesahkan ada sesuatu sedang berlaku dalam UMNO sekarang ini, Muhyiddin bukan saja mula menjadi seperti gula yang dikerumuni semut tetapi sebutan namanya di kalangan pemimpin UMNO menjadi lebih kerap berbanding Najib.

Apakah semua perkara itu merupakan petanda UMNO dan BN sebenarnya semakin berada di ambang kejatuhannya.(SH 11/01/2013)


9 comments:

  1. Menjelang himpunan kebangkitan rakyat di Stadium Merdeka 12hb. Jan. 2013 yang mensasarkan kehadiran sejuta rakyat, Najib tidak menghilangkan diri malah tetap ada.... sms yang dihantar berbunyi "Himpunan Rakyat bersama Perdana Menteri pada 12 Jan (Sabtu) di Dataran TESCO, Bandar Rinching Semenyih jam 9.00 pagi. Mari meriahkannya. Sayangi Selangor Yakini BN".

    Ini menunjukkan bahawa Najib tetap mempertahankan dirinya dari tomahan kononnya dia sedang diasingkan dari ruang kekuasaannya.


    ReplyDelete
  2. Najib telah dinasihati oleh mentornya Mahathir agar membuat persediaan berundur bagi peralihan kuasa ke Muhyiddin Yasin. Hanya acara acara kecil yang kurang melibatkan rakyat mungkin beliau dibenarkan terbabit. Jiwa Najib betl betul kacau sekarang, batin beliau meracau mengingatkan jerjak besi dan tali gantung.

    Deepak pula hakikatnya sudah tersepit samada nak bertuankan Najib dan UMNO BN atau bertuankan Anwar Ibrahim dan PR. Deepak sendiri dapat merasakan Najib, Mahathir mahu pun UMNO BN kini hanyalah dahan reput yang tidak boleh dibuat tempat bergantung lagi. Deepak sekarang beria ria memasang lukah dan umpan agar PR terjerat dan mahu membantu.

    Hakikatnya Deepak sudah terlanjur akibat perbuatan sendiri akibat kepentingan peribadi sekian lama. Dan setelah beliau tersepit, maka beliau cuba mencari jalan keluar. Tanpa rasa malu Deepak mendakwa diri beliau adalah " wisle blower " sebagaimana Rafizi walhal apa yang nak ditiup dan dibongkarkan oleh beliau adalah korupsi yang melibatkan diri beliau sendiri.

    Najib mungkin sakit jiwa atau demam dan Deepak pula semacam jadi sewel dan bengong tiba tiba. Eloklah tu tuan. Dulu sama sama makan dalam diam. Tapi Tuhan maha berkuasa. Harap esok lusa kita boleh dengar pula cerita dari mama Mum Taz yang juga kesayangan mama Black Rose.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam, kita hidup diakhir zaman betapa sukarnya mencari kejujuran dan amanah. Kandungan blog-blog yang kita baca biasanya bedasarkan andaian, penilaian individu pemilik blog itu sendiri dan kabar yang didengar dari orang yang hampir dengan subjek. Realitinya memang kita tidak tahu kejadian dan perlakuan sebenar. Ada blogger yang menulis kerana ingin sesuatu tidak kira apa pun matlamat yang hendak dicapai samada kewangan,kepuasan dalam penulisan atau ada agenda tersebunyi cuma yang kita jangan lupa ialah Allah Taala maha mengetahui..wassalam

      Delete
    2. Kejujuran dan amanah tetap akan ada berusahalah mencari bukan hanya utk terus menunggu dan sentiasa pasrah utk setiap detik
      pakatan sedang dalam kemaraan sekiranya Allah ada perancangan pastinya rakyat akan hidup terbela dan tenteram dibawah pemimpin yg ambil berat perihal rakyat
      Umno semakin nazak.. sudah tiba masanya ia dikuburkan..bila tiba masa yg sesuai ia boleh dibangkit hidupkan dan kembali ke pangkal jalan

      Masa

      Delete
  3. PUAK PAKATAN HARAM JADAH SESAT MEMANG SUKA BUAT FITNAH..DAH TAK TAHU NAK TIPU RAKYAT MULALAH TUDUH PM SAKIT DAN SEBAGAINYA..DASAR JENIS BABI NI.PAKATAN RAKYAT BABI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni bodoh mana pula sesat mari sini
      berhujah guna akal sajalah jgn setiap minit setiap saat asyik nak ingat bontot org lain
      kalau tak bokeh nak hujah cara baik adalah dianggap kamu ini orang gila atau sedang menghadapi sakit mental yg kronik
      disarankan pergilah berubat sebelum parah menimpa-nimpa..
      silalah jangan jadi bodoh dan gila kerana asyik teringat bontot org lain

      Masa

      Delete
    2. xpayah layanlah org sedang meroyan...

      Delete
  4. Wahai puan Maskina yang bijaksana,

    Kalaulah Deepak tu menuduh dan fitnah Najib, dan kalaulah blog blog tu buat fitnah terhadap Najib dan UMNO BN...puan mintalah Najib dan UMNO BN saman pihak yang buat fitnah. Bukankah undang ndang membenarkan itu?. Yang duduk diam dan bisu apa hal sedangkan Anwar Ibrahim, Husam Musa, Rais Yatim, Mat Sabu, Nordin Kardi, Nizar dan ramai lagi boleh saman mereka mereka yang terbabit menuduh malah menang kes mahkamah.

    Salah Najib dan UMNO BN sendiri kerana mereka tidak bertindak balas.Sebab apa ?. Sebab..Berani Kerana Benar..Takut Kerana Salah. Hanya orang yang berakal tajam dan mengguna otak saja dapat menilai. Yang jenis otak udang....cuma asyik menganggap itu fitnah..fitnah..fitnah.

    Kalau puan sendiri dituduh berzina dengan orang lain...nak diam macam Najib dan pemimpin UMNO BN lain juga ke ??? Kena ingat...Najib dituduh terbabit dengan pembunuhan dan rasuah. Itu kes besar dan serius. Nak diam juga ke ?

    Jawab secara ikhlas..adakah puan nak berdiam juga bila difitnah berzina dengan lelaki lain?. Dah tahu dan yakin itu fitnah...ambil tindakan. Jangan jadi bisu dan pekak badak. Itu dayus dan bacul namanya. Macam tu perlu diajar juga ker ?

    Pelik juga..Najib dan UMNO BN berkuasa tapi takut berhadapan di mahkamah yang dibawah kekuasaan sendiri. Itulah...berani kerana benar..takut kerana salah. Tak payah nak koner sana sini cari alasan lagi. Rakyat dah faham sangat.

    ReplyDelete
  5. hamba amat rindu che det..tiada siapa yg boleh mengantikannya..
    umno semakin nazak
    seolah seperti telur dihujung tanduk
    hamba dpt rasakan umno akan tumbang
    hamba amat berharap che det dpt kembali selamatkan umno

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...