Wednesday 9 January 2013

Benarkah Najib Benar-Benar Sihat?


Isu kesihatan Perdana Menteri, Najib Razak menjadi bualan ramai sejak seminggu yang lalu. Beberapa blog melaporkan kononnya Najib berada dalam keadaan tidak sihat setelah diserang angin ahmar ringan (mild stroke).

Meskipun Perdana Menteri telah menafikan laporan itu dan menegaskan beliau sihat, desas-desus mengenainya tetap panas di pasaran politik. Rakyat biasa, ahli UMNO, bukan ahli UMNO, pengundi atas pagar, lebih-lebih lagi penyokong pembangkang mengutarakan pelbagai teori dan kemungkinan mengenai kesihatan Najib meskipun beliau sudah merayu agar jangan mempercayai tulisan beberapa blog itu.

"Bursa Malaysia sihat, pasaran saham sihat, sukuk sihat dan saya sihat," demikian tegas Najib.

Meskipun sudah ada penafian, desas-desus dan khabar angin tentang kesihatan Najib tidak berhenti begitu saja. Orang ramai terus bercakap mengenainya. Selalunya juga bermula daripada khabar angin, kemudian ada penafian, tiba-tiba menjadi nyata. Dalam politik, begitulah selalunya. Sebab itu, waima ada penafian daripada Najib sendiri, orang tetap berminat bercakap mengenainya.

Sejak Najib kembali dari bercuti seminggu yang lalu, kelibatnya jarang kelihatan di dada akhbar dan televisyen. Selalunya sebaik kembali daripada bercuti, Najib pantas akan ligat dengan pelbagai program turun padang dan merasmikan pelbagai majlis di sana-sini.

Sebaliknya sejak seminggu lalu, yang ligat turun ke negeri-negeri bertemu rakyat ialah timbalannya, Muhyiddin Yassin. Sejak minggu lalu, Muhyiddin telah turun ke Kedah, Perak dan Negeri Sembilan. Walaupun Najib dilaporkan telah kembali bertugas, beliau lebih banyak berada di pejabat dan menghadiri perogram-program biasa saja.

Selalu Najib dan Muhyiddin sama-sama ligat turun ke negeri-negeri, lebih-lebih lagi dalam keadaan pilihanraya begitu hampir ini. Jika Najib ke Selangor, Muhyiddin ke Kedah, kemudian jika Najib ke Johor, Muhyiddin ke Pahang. Tetapi nampaknya tidak kali, hanya Muhyiddin yang turun padang ke negeri-negeri merayu sokongan bagi pihak UMNO dan BN menghadapi pilihanraya akan datang.

Malahan melawat mangsa banjir di Pantai Timur juga, Najib tidak terlibat. Beliau hanya sekali meninjau keadaan banjir daripada helikopter. Muhyiddin pula beberapa kali turun melawat mangsa banjir.

Ketika isterinya, Rosmah melawat mangsa banjir di Rantau Panjang sekembalinya daripada bercuti juga, Najib tidak turut serta. Rosmah seolah-olah turun mewakili Najib.

Kerana itu, desas-desus bahawa Najib tidak sihat dan diserang angin ahmar ringan mula tersebar. Jika Najib benar-benar sihat dan cukup cergas, melawat mangsa banjir tentunya menjadi kemestian, lebih-lebih lagi menjelang pilihanraya ini.

Melawat mangsa banjir, menghulurkan bantuan dan kemudian diberi liputan meluas oleh media harus diakui mampu membawa markah politik yang tinggi kepada seseorang pemimpin. Jarang ia dilepaskan begitu saja.

Tidak pernah juga Najib kelihatan begitu perlahan dalam menghadiri pelbagai program sepertimana sekarang ini. Walaupun setelah mengatakan dirinya sihat, Najib tetap tidak muncul sekerap biasa. Tv dan akhbar tidak meriah dengan wajah dan berita Najib sebagaimana biasa.

Sebenarnya serangan angin ahmar ringan bagi mereka yang sibuk, selalu stres dan tidak cukup tidur adalah perkara biasa bagi kebanyakan mereka yang berusia 40 tahun keatas. Ramai yang pernah mengalaminya. Ada yang jatuh ketika di bilik air, ketika berjalan, ketika bersenam dan sebagainya. Sesetengahnya hilang ingatan seketika, badan menjadi lemah manakala yang agak serius, akan mengalami gangguan pada bahagian badan sebelah kiri. Kaki, tangan dan muka sebelah kiri akan menjadi kebas seketika.

Jika cepat diubati dan dirawat, biasanya ia akan pulih dalam beberapa hari.

Sebab itu kebarangkalian Najib diserang angin ahmar ringan dan berada dalam keadaan tidak cergas sejak akhir-akhir ini tidak dapat dinafikan begitu saja. Selain sibuk, selalu stres, tidak cukup tidur, tekanan politik yang dihadapinya sejak kebelakangan ini, terutamanya dengan munculnya pelbagai dakwaan oleh Deepak Jaikishan, memang diakui bukan kepalang beratnya untuk ditanggung oleh sesiapa saja termasuk Najib.

Meskipun ajal maut di tangan Allah Yang Maha Esa dan tidak bermaksud mengharapkan sesuatu yang tidak baik terhadap Najib, orang juga tidak lupa bahawa ayahanda Najib, Tun Abdul Razak tidak panjang usianya sepertimana keturunan Tun Mahathir. Tun Razak meninggal dunia hanya berusia 56 tahun berbanding Mahathir yang sudah 87 tetapi kekal cergas. Malah masih ada kakak Mahathir yang masih sihat.

Di dalam UMNO sendiri, berita tidak sihat seseorang pemimpin membawa implikasi yang pelbagai. Lebih-lebih lagi menjelang pilihanraya umum akan datang, isu sihat dan kemungkinan Najib tidak cukup cergas, mula diolah dengan pelbagai versi.

Dengan Najib lebih banyak menghabiskan kerja-kerja pejabat sementara Muhyiddin lebih kerap turun ke negeri-negeri bertemu rakyat, timbul dakwaan bahawa Muhyiddin sekarang ini sedang menjalankan tugas mengumpul sokongan rakyat sebelum pilihanraya diadakan. Ini berikutan dakwaan bahawa sokongan yang terkumpul sebelum ini sudah pun berderai dengan munculnya pelbagai dakwaan oleh Deepak terhadap Najib dan Rosmah.

Najib dikatakan tidak mungkin mampu lagi meraih sokongan rakyat kerana dirinya sendiri masih terbelit dengan pelbagai isu dan kesangsian rakyat. Kerana itu Muhyiddin diharapkan mampu mengembalikan semula kepercayaan rakyat kerana beliau tidak ada isu yang berat melingkari dirinya sebagaimana Najib.

Najib dispekulasikan tidak akan berundur sebelum pilihanraya kerana masa sudah suntuk untuk berbuat demikian. Berundurnya Najib sekarang lebih membahayakan kedudukan UMNO dan BN. Ini bermakna, sehingga pilihanraya nanti, Najib kekal sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri tetapi usaha menarik sokongan rakyat akan diambil alih oleh Muhyiddin. Kalah atau menang mash belum tentu tetapi peluang dikatakan lebih baik untuk kemenangan BN jika Muhyiddin yang mengepalainya.

Dan semua ini dikatakan akan membuka laluan kepada perletakan jawatan Najib selepas pilihanraya umum nanti atas faktor-faktor kesihatan. (SH 09/01/2013)








3 comments:

  1. Tuan,

    Telahan tuan yang Najib tidak akan berhenti sebelum PRU 13 kerana kesuntukan masa untuk dibuat peralihan kuasa adalah logik.

    saya rasa faktor pendedahan oleh Deepak yang terlebih melimpah dari dirancang, kehangatan dan keberkesanan hayunan baton relay yang diserah oleh Deepak kepada Rafizi dan kegagalan isu kalimah Allah yang semakin nampak jelas akan gagal(tidak sebagaimana yang dijangka) sedikit sebanyak mempegaruhi keputusan asal menggantikan Najib dengan Muhyiddin secepat mungkin.

    Presiden mutlak UMNO Baru sepanjayat telah memberi sedikit hint. Beliau mengingatkan ahli-ahli UMNO agar berusaha untuk menutup kelemahan-kelemahan Najib sehingga selepas PRU 13. Tindakan membaiki kelemahan-kelemahan Najib ini akan diambil setelah UBN memenangi PRU 13. Mesej ini agak jelas dan terang jika sesiapa mendengarnya.

    Jika ini strategi terbaru, kita perhatilah dua tokoh utama UMNO: Najib dan Muhyiddin. Jika Muhyiddin yang dilantik secara dalaman untuk mengetuai serangan UMNO Baru dalam PRU 13 ini, kita akan nampak profilnya dalam percaturan politik negara akan semakin menonjol. Kita akan nampak Najib hanya menjadi "tokong" sahaja dalam sesetengah perkara, so as to speak.

    Satu yang kita nampak jelas dari kemelut-kemelut yang berlaku dalam UMNO pasca Mahathir ialah walaupun Mahathir masih mempunyai pengaruh dan keupayaan untuk mencaturkan sesuatu plan tetapi sengatnya yang kita nampak tidak seberbisa dahulu. Dulu dia boleh menentukan segala-galanya dan memastikan endingnya mengikut kehendaknya, tidak kira apa kosnya. Dia kontrol sesuatu permainan itu dari mula wisel yang dia tiup sendiri dan dia boleh menamatkannya mengikut kehendaknya dengan meniup wiselhuga sendiri. Semua akan berakhir!Begitu mengerunkan...bagaimana Mahathir menggunakan kuasa yang ada ditangannya. Lihatlah kes liwat 1 - contoh yang paling jelas!

    bat8

    ReplyDelete
  2. Mahthir is nobody hari ini. Bergantung talian hayat kepada golongan pandir dan samseng seperti PERKASA yang cuma akan memendekkan lagi kekuasaan mamak Kutty ini.

    Manusia paling resah geliash di Malaysia hari ini adalah Mahathir. Beliau sedang menghitung hari hari akhir untuk hidup bebas di bumi Malaysia. Dan Najib...demamnya tak mingkin kebah selamanya selagi mandat rakyat tidak diperolehinya.

    Tidak mustahil jika PR dan Anwar menguasai PutraJaya...negara Malaysia akan gempar dengan banyak kes ' orang tua hilang ' di dada dada akhbar dan media massa.
    Sama sama kita lihat nanti.

    ReplyDelete
  3. Tuan Shah,

    Cerita Najib sakit ini adalah tanda tanda akhir beliau sebagai PM Malaysia. Beliau akan dipaksa undur dengan cara " halus " oleh parti syaitannya sendiri.

    Sekurang kurangnya dengan alasan " sakit ", tak lah rakyat nampak PM UMNO BN ni ada masalah besar lain bila diundurkan. Samada tanpa Najib atau tidak...UMNO selamanya akan bermasalah selagi Mahathir dan legasinya tidak dinyahkan dari parti Melayu tua itu.

    enjit enjit semut siapa sakit turun bawah !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...