Friday 12 September 2014

Lagi Kerap Mahathir Nafi, Lagi Bahaya Kedudukan Najib


Sejak Mahathir Mohamad mengumumkan beliau menarik balik sokongannya terhadap Najib Razak, sehingga ini sudah dua kali beliau menyebut mengenai perletakan jawatan Perdana Menteri tetapi kemudian menafikan tindakannya mempunyai maksud sedemikian.

Kali pertama, sehari selepas menulis di blognya mengenai pendirian terbarunya itu, Mahathir mengulas bahawa tindakannya itu bukanlah bertujuan memaksa Najib meletakkan jawatan, tetapi hanya sebagai teguran dan tidak setuju dengan beberapa polisi yang diamalkan oleh kerajaan sekarang.

Dua hari lalu pula, ketika ditanya apa yang akan dilakukannya jika masih menjadi Perdana Menteri ketika ini, Mahathir secara sinis berkata, beliau akan meletakkan jawatannya.

Berikutan jawapan spontan itu menimhulkan pelbagai spekulasi dan tafsiran, Mahathir semalam sekali lagi membuat penjelasan bahawa beliau tidak pernah meminta Perdana Menteri meletakkan jawatannya.

Sebaliknya, menurut bekas Perdana Menteri itu, beliau hanya memberi contoh dirinya bahawa beliau akan meletakkan jawatan jika dilantik sekali lagi memegang jawatan itu.

"Jika mereka melantik saya semula sebagai Perdana Menteri, saya akan letak jawatan kerana saya sudah melepasi masa...saya dah tua," tambahnya lagi.

Kenapakah dalam beliau mahu menegur dan menalik balik sokongannya terhadap Najib itu, Mahathir suka menyebut perkataan "perletakan jawatan" yang dikaitkan dengan Perdana Menteri? Walaupun dalam bentuk penafian, mengapakah hanya dalam tempoh tidak sampai sebulan, sampai dua kali ianya disebut?

Dalam jawapan spontan mengenai apa yang akan dilakukannya jika masih menjadi Perdana Menteri, Mahathir misalnya masih boleh memberi jawapan lain seperti mengembalikan ISA, mengekalkan Akta Hasutan dan sebagainya tetapi hairannnya perkataan "meletakkan jawatan" juga yang dipilihnya.

Apakah semua itu mempunyai makna yang tersirat?

Jika diimbas ketika Mahathir berkrisis dengan Musa Hitam dahulu, beliau juga beberapa kali menafikan hubungan mereka renggang dan mempunyai masalah. Dalam suatu majlis yang diadakan di Johor pula, kedua-duanya berpelukan sebagai tanda hubungan yang sentiasa akrab dan tiada masalah.

Namun akhirnya krisis dan masalah antara mereka terbukti apabila Musa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan berlarutan sehingga berlakunya pertandingan dalam UMNO pada tahun 1987 yang membawa kepada pengharaman UMNO pada 1988.

Begitu juga ketika Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Perdana Menteri dan setiap kali khabar angin mengenai perletakan jawatan orang nombor dua dalam parti dan kerajaan itu menjadi bualan, Mahathir dengan pantas akan menafikannya.

Selama beberapa tahun, entah berapa kali penafian mengenainya telah dibuat, bahkan sehari sebelum Anwar dipecat pada 2 September 1998, Mahathir masih lagi menafikan desas-desus mengenai pengunduran itu.

Tetapi akhirnya, Anwar bukan saja dipaksa mengundurkan diri, malah kerana keengganannya berbuat demikian, beliau terus dipecat daripada kerajaan dan juga parti.

Oleh itu, perkara yang kerapkali dinafikan oleh Mahathir, lebih mungkin menjadi kenyataan sebenarnya. Penafian hanyalah bertujuan melekakan orang lain dan memudahkannya menyusun strategi. Lebih-lebih lagi jika beliau kerap mengulang-ulang perkara tersebut.

Dalam kes yang melibatkan perletakan jawatan Perdana Menteri yang sudah dua kali disebut dan kemudian dinafikan oleh Mahathir, Najib sebenarnya belum boleh berasa lega lagi. Walaupun keadaan Mahathir kini berbeza dengan ketika beliau bermasalah dengan Musa Hitam dan Anwar Ibrahim dahulu, hakikat yang harus disedari ialah beliau masih lagi berpengaruh dalam UMNO dan juga di kalangan rakyat.

Ketika tanpa kuasa, Mahathir telah membuktikan beliau berjaya menyingkirkan Abdullah Badawi daripada takhta kuasanya.

Sementara lebih separuh sentimen ahli UMNO masih memihak kepadanya, majoriti rakyat pula tetap menyanjung ketegasan dan keupayaannya membangunkan negara ini. Tambahan pula kedua-dua pengganti selepasnya iaitu Abdullah Badawi dan Najib yang dikira masih jauh dibandingkan dengannya, lantas menjadikan Mahathir terus disanjung dan dirindui.

Dengan mengekalkan sikap tidak menyokong lagi Najib, Mahathir juga tidak mungkin sekadar berdiam diri dan membiarkan segala-galanya dalam negara ini berjalan seperti biasa. Mahathir juga mustahil membiarkan saja Najib bertindak sesuka hati selepas sebahagian sejarah pembangunan negara ini dicetuskan melalui idea dan pemikirannya.

Najib mungkin berasa lega setiap kali Mahathir menafikan apa yang dilakukannya bertujuan memaksanya meletakkan jawatan, tetapi sejarah politiknya membuktikan lagi banyak penafian, lagi hampir ia menuju kenyataan. (SH 12/09/2014)

7 comments:

  1. Ini kali Mahathir gagal.....masa tidak menyebelahinya.
    Anwar jika menjadi PM mempunyai kecenderungan untuk mengheret Mahathir ke mahkamah termasuk hukuman penjara.

    Najib dan Anwar boleh bekerjasama ke arah ini..Mahathir sudah menjadi musuh mereka bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Engkau ni baru minum todi ke?meracau sana-sini.Najib punya hal nak kaitkan dengan si NUar.Kalu kau nak tahu Najib akan ditendang genap pada bulan oktober ni.Selamat tinggallah PM 1M kaki penipu tu.Juga pada Bik mama kaki bomoh tu.

      Delete
  2. Aluar kena pecat , sikalang Aluar pecat Khalid ,kelana Khalid tatak mau letak jawatan lea aa.'

    Tak tau atak selupa atau tatak selupa maa aa ,Wa ingat manyak lain loo oo.

    ReplyDelete
  3. Hebat sungguh komen 2 manusia "terencat akal" di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 22:47 sial..kalau tak boleh berbeza pendapat, lebih baik kau masuk balik ikut lubang buntut anjing cara kau dilahirkan.
      Bagilah pendapat sendiri..

      Delete
    2. Anon 23:12

      Kamu juga "terencat akal", bukan itu sahaja malahan "otak kemetot" juga. Pendapat Shahbudin dah cukup baik, nak beri pendapat lebih-lebih buat blog sendiri......

      Delete
  4. Pertembungan antara Najib dan Mahathir masih diperingkat usik mengusik. Masih belum nampak tanda-tanda perubahan bahawa Mahathir akan melancarkan serangan yang serious keatas Najib.

    Lagi pula Mahathir bukan lagi seorang presiden parti UMNO Baru bila mana dia mengeluarkan sindiran akan dianggap satu perintah. Biarpun pengaruh nya masih kuat tapi kuasa mencengkam tidak ada.

    Ketika ini Mahathir mesti mendapat sokongan padu dari ahli UMNO Baru dulu sebelum bertindak mengegar kedudukan Najib. Tanpa sokongan ahli UMNO Baru, Mahathir akan bersendirian malah akan jadi sampah hanyut disungai Klang jika Najib mendapat sokongan majoriti ahli UMNO Baru.

    Penafian demi penafian yang dilakukan oleh Mahathir adalah semata-mata untuk menunggu sokongan tiba saja....bila sudah ada sokongan maka jadi lah seperti Khalid Ibrahim, memecat siapa saja yang dibencinya, yang tidak menyokongnya atau musuhi nya....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...