Wednesday 24 September 2014

Wajarkah Pas Terus Diberi 4 Kerusi Exco?


Setelah berakhirnya isu perlantikan Menteri Besar Selangor dengan Azmin Ali akhirnya mengangkat sumpah jawatannya semalam, perkara yang ditunggu-tunggu selepas ini tentunya ialah berkenaan perlantikan Exco Kerajaan Negeri pula.

Azmin sendiri, sebaik dilantik memberitahu, majlis mengangkat sumpah jawatan Exco akan diadakan pada Jumaat ini kerana Sultan Selangor sendiri mahu ia disegerakan bagi memastikan pentadbiran dan agenda pembangunan negeri dapat diteruskan tanpa gangguan lagi.

Dalam perkembangan terbaru pula, Azmin berkata, senarai Exco akan diputuskan petang ini serta akan dipersembahkan kepada Sultan Selangor pada hari Khamis untuk persetujuan.

Bukan saja siapa yang bakal dilantik sebagai Exco menjadi tanda-tanya, turut menjadi persoalan ialah apakah kouta 4-3-3 sejak 2013 lalu akan terus dikekalkan oleh Azmin?

Selepas pilihanraya lalu, Pas yang memenangi 15 kerusi diberikan empat kerusi Exco, DAP yang juga menang 15 kerusi diberikan tiga kerusi Exco dengan tambahan kerusi Speaker manakala PKR yang mempunyai 14 kerusi juga mempunyai tiga kerusi Exco.

Sebaik Khalid dipecat daripada PKR kerana enggan mematuhi arahan partinya yang mahunya berundur, beliau kemudian telah memecat enam Exco daripada PKR dan DAP kerana enggan bekerjasama dengannya. Empat Exco daripada Pas terus dikekalkan berikutan arahan parti itu yang mahu mereke terus bersama Khalid.

Undang-undang Tubuh Negeri Selangor pula memperuntukkan pentadbiran kerajaan negeri dan kewujudan seorang Menteri Besar boleh terus dikekalkan jika mempunyai sekurang-kurangnya empat orang Exco.

Walaupun tindakan empat Exco Pas itu dianggap pengkhianat terhadap solidariti dan semangat bekerjasama dalam PR, Pas tetap mempertahankan tindakan terus kekal itu ialah untuk menyelamatkan kerajaan negeri daripada runtuh. Kononnya kerana adanya merekalah kerajaan PR terus wujud.

Semalam Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP sekali lagi melahirkan rasa kesal dengan sikap empat Exco Pas itu, namun seperti biasa, Pas tetap mempertahankannya. Bagi Pas, empat Exco itu adalah penyelamat dan bukannya pengkhianat.

Sekali imbas, memanglah ada logiknya mereka itu penyelamat tetapi jika sejak awal lagi empat Exco itu bersama-sama dan sehati sejiwa dengan semangat solidariti dan berpasukan dengan Exco daripada PKR dan DAP, tentunya Khalid sendiri tidak berani memecat enam Exco itu.

Apabila Khalid tidak berani memecat sesiapa daripada kalangan Exconya, bukan saja kerajaan negeri tidak runtuh, bahkan kemungkinan pilihanraya negeri juga tidak berbangkit sama-sekali.

Hanya kerana mengetahui empat Exco Pas ada bersama-samanyalah, maka enam Exco dipecat. Kiranya semua empat Exco Pas bersatu hati dengan enam Exco yang lain sejak awal lagi, pastilah juga tiada insiden pecat-memecat, bahkah mungkin sudah lama Khalid "belayar malam."

Oleh itu, empat Exco Pas berkenaan bukanlah penyelamat dalam ertikata sebenarnya. Apatah lagi, ketika kemelut sedang berlangsung, wujud pula pelbagai usaha mengenai pembentukan kerajaan campuran dengan UMNO + Pas + Khalid Ibrahim. Ketika itu bukan saja Azmin dikatakan ditawarkan oleh Haji Hadi untuk menyertai kerajaan campuran ini dengan ditawarkan jawatan Menteri Besar, malah dalam mesyuarat AJK Pas sendiri berlaku pertikaman lidah yang hangat antara beberapa pemimpin profesional Pas dengan Haji Had mengenainya.

Yang benar-benar menyelamatkan kerajaan PR ialah dua Adun Pas yang bertindak berani serta mempunyai semangat kerjasama yang tinggi atas nama setiakawan dan janji iaitu Shaari Sungib dan Hasnul Baharuddin yang menyokong Dr Wan Azizah Wan Ismail. Hanya setelah tindakan mereka berdua inilah dan terbukti Khalid sudah kehilangan majoriti, barulah beliau mulai kendur dan akhirnya setuju meletakkan jawatan.

Sekali lagi, Shaari dan Hasnul bukan saja membuktikan sokongan majoriti Adun masih berpihak kepada PR tetapi juga memberi laluan kepada cepatnya Khalid sedar siapa dirinya yang sebenar.

Tetapi apakah sumbangan empat Exco Pas yang dikata penyelamat itu? Apakah dalam mendakwa sebagai penyelamat tetapi dalam masa yang sama cuba pula "menyelam" untuk berbaik-baik dengan UMNO, masih boleh dianggap penyelamat?

Dalam keadaan sekarang ini, apakah wajar pula Pas terus diberikan empat kerusi Exco?

Atas semangat kerjasama dan berpasukan dalam PR, PKR dan DAP memang masih ada hak untuk masing-masing terus diberikan tiga kerusi Exco sebagaimana sebelum ini. Semangat bersatu hati dan teguh pendirian mereka dalam berpolitik wajar dipuji. Sama ada calon lama dikekalkan atau diganti baru, terserahlah kepada PKR dan DAP memutuskannya tetapi ia langsung tiada pertikaian daripada sesiapa.

Namun, berdasarkan apa yang telah berlaku, mengikut logiknya Pas tidak layak lagi mendapat empat kerusi Exco. Selain jumlah Adun yang bersama dengan parti itu juga sudah berkurangan daripada 15 kepada 13, semangat berpasukannya juga ternyata rendah. Pas mungkin hanya perlu diberikan dua saja kerusi Exco dengan dua tempat lagi sewajarnya diberikan kepada Shaari dan Hasnul atas keberanian dan pengorban yang telah dilakukannya.

Orang yang berani berkorban memang berhak diberikan ganjaran.

Bagaimanapun, jika Azmin masih ada simpati dan timbangrasa, beliau bolehlah juga memperuntukkan tiga saja kerusi Exco kepada Pas dengan satu lagi perlu diberikan sama ada kepada Shaari atau Hasnul.

Tetapi atas apa yang telah berlaku, termasuk empat Exco Pas ini turut meluluskan pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, terus memberikan kouta yang lama adalah tidak wajar dan keterlaluan sama-sekali.

Kouta 4-3-3 perlu ditukar kepada 3-3-2-2 atau 3-3-3-1 - SH 24/09/2014.

33 comments:

  1. Yang penting pimpinan PKR/DAP mesti menentukan & bertegas Sultan tidak campor tangan dan membelakangkan Undang2 tubuh negeri Selangor dlm perlantikan Exco.

    Fasal 53(2)(b) kata, Sultan hendaklah atas nasihat MB melantik 4-10 org Exco.

    Dan Fasal 55(1A) cakap, didalam menjalankan tugas2nya dibawah perlembagaan, Sultan adalah dikeehendaki untuk MENERIMA dan BERTINDAK atas nasihat.

    Pemimpin PR mesti memastikan Sultan tidak campor tangan & membelakangkan Perlembagaan seperti yg terjadi dlm perlantikan MB.

    Aku rasa elok PR melantik Exco terdiri dari 3PKR+3DAP+ Shaari+Hasnul+ Wan Azizah. Wan Azizah 'special case' sebab sepatutnya jadi MB kalau Sultan tak main kong kali kong.

    Nak jadi MB mesti ada Exco dan penasihat2 dlm berbagai bidang yg mantap. Tak perlu ada kebolehan pun. Janji ada kebolehan mendengar & bekerja dlm kumpulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun setuju Shaari dan Hasnul dan Wan Azizah. (Wan Azizah sebagai presiden PKR memang dah patut jadi MB setelah mendapat sokongan majoriti Adun). Shaari dan Hasnul kerana berpegang pada janji dan bersemangat setiakawan, jadi ada integriti dan boleh dipercayai.

      Delete
  2. Kau je lah exco budin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak komen, orang tak tahu kebodohan kita.

      Delete
    2. Kalau kita tak komen dan tak jawab komen kita sendiri blog kita tak meriah..orang kata tak laku.

      Delete
    3. apa yg kau mencarut ni admin..? memang penyakit lupa kau payah nk diubat kot.. ingat lagi masa senarai exco 10 org diserah pada Sultan kali pertama.. Sultan reject x perkenan.. sbb exco Pas 3 sahaja.. senarai kali kedua dngan 4 exco pas barulah Sultan perkenan.. elok kau la jadi Sultan wahai tuan admin... yg macai PKR jngan nk nyebok pasai perkenan Sultan,, macai PKR kata peduli apa Sultan..

      Delete
  3. Exco PAS harus di lantik semula. Parti mana yang hantar nama pada Sultan untuk calon MB. Parti PKR? Hahaha...DAP? lu pikir la sendiri budin.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalid + 4 Exco Pas + 11 Adun Pas + 12 Umno - Shaari - Hasnul= tinggal 26. Itu yg Hadi meroyan tu...sampai mencarut dlm muktamar.

      Hakikat, 4 Exco Pas duduk dlm kerajaan MB bebas menanti pembentukan kerajaan perpaduang Hadi. Tak menjadi.

      Buat apa lantik pengkhianat.

      Delete
  4. Jangan lantik PAS jadi exco. Letak DAP 6 orang (kafir) dan 4 orang PKR (2 darinya kafir). untuk memimpin Selangor. Kalau boleh exco tanah dan hal ehwal Islam beri pada DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong kau...jangan lantik Adun Pas jadi ahli Exco kecuali Adun Shaari dan Hasnul. Penyelamat pemerentahan PR.

      Delete
    2. Enam exco dari DAP leah aa , PKR 4 sutak cukup maa aa ,pasat itu DAP atak lebih adun maa aa ,balu atak adil.

      Delete
  5. Tulisan yang guna kepala hotak tanpa berpijak kepada kenyataan bahawa Islam adalah penyelamat macam budin inilah yang membawa porak peranda di Selangor...

    ReplyDelete
  6. Kupasan Tuan Shahbudin pada kali ini memang tepat dan jitu sekali. Jangan pedulilah si pitul2 yang mengutuki dan memaki hamun tak tentu pasal tanpa mengetahui fakta yang jelas. Yang peliknya mereka ini hanya tahu "kutuk bodoh" sahaja tetapi nak harapkan fakta "kosong". Bercakap dan tuduh tanpa fakta ibarat "tin milo kosong" yang tiada wang derma untuk perjuangan parti berjenama Islam yang dipimpin oleh Tuang Presideng U-Teng. Maaf cakaplah......Perangai jauh lebih baik penyokong UMNO yang jarang dengar tazkirah dan ulasan kitab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu bg dulu fakta kenapa azmin yg tidak dicalonkan langsung oleh pkr tiba - tiba disokong parti yg tidak menaruh harapan pada beliau? Siapa yg calonkan azmin?

      Delete
    2. Kalu tak terima nanti katanya Derhaka pulak? Serba salah penyokong Presideng "flip-flop" ini. Kamu baca sendiri lah entri sebelum ini..... Kalau tak jumpa bukti juga tanya adik kamu yang di sekolah Tadika tu, pastinya lebih cerdik dari kamu. Kamu ingat penyokong PKR suka sangat ke Azmin yang penuh korupsi dan kes pecah amanah tu menjadi MB? Kalau jadi lebih teruk dari Khalid nanti maka PAS yang buta politik itulah yang akan dipersalahkan 100% (kerana dah mengaku berjasa pilih Azmin). Tak cukup wala lagi?

      Delete
    3. Derhaka dari awal lg..alang- alang derhaka kenapa tak pertahankan ajijah?

      Pig Shooter

      Delete
    4. Kamu pergi pertahankan puki mak kamu lagi baik dari dibelasah oleh ayah kamu masa balik kerja nanti. Lahir ikut lubang jubur itu pasal kepala benggap sangat......

      Delete
  7. Monkey shooter memang mantap la ,boleh blah macai-macai meroyan yang dok takde hujah tapi merapu macam anon 12:20,11:53 11:58,adui jika bukan macai umno mesti geng broker n bxxxa....hmmmm apapun Tuan Shahbudin go on kupasan anda memang buat
    Mereka-mereka panas punggung..nah amek ko,tuan yb shaari dan yb Hasnul memang telah berjasa besar terhadap kesinanbungan PR!maka harapan kami exco-exco yang belot sendiri mahu ingat....exco-exco bersetiakawan harap dinobatkan semula beri mereka peluang berkhidmat dengan lebih efisyen dan mesra rakyat!Salut untuk YAB Azmin!moga anda akan jd pemimpin terbaik untuk rakyat marhaen

    ReplyDelete
  8. Saya bersetuju dengan pandangan penulis bahawa jika sejak awal lagi empat Exco PAS itu bersama-sama dan sehati sejiwa dengan semangat solidariti dan berpasukan dengan Exco daripada PKR dan DAP, tentunya enam Exco itu tidak akan dipecat oleh Khalid.

    Dan saya juga berpendangan bahawa empat Exco Pas itu bukanlah penyelamat kepada Pakatan Rakyat tapi telah memberi ruang pada sultan mengekalkan Khalid sebagai menteri besar yang tempang untuk beberapa bulan seperti menunggu ketetapan perjanjian air dengan kerajaan pusat.

    Dan paling celaka sekali disebabkan empat Exco Pas itu maka sultan membuang masa membiarkan krisis itu berlarutan tanpa mempedulikan Wan Azizah yang telah mendapat sokongan majoriti dari dilantik menjadi menteri besar tapi terhegeh-hegeh membuat pilihan ADUN yang tidak ada sokongan jadi menteri besar.

    Saya percaya sultan Selangor tidak akan mampu melakukan sesuatu pekara diluar landasan perundangan tubuh negeri jika tiada pihak khasnya empat Exco Pas yang memberi galakan dan mempertahankan tindakan yang salah oleh baginda sultan.

    ReplyDelete
  9. Parti DAP melalui mensyuarat CEC memutuskan dan menganggap 4 ekor EXCO Pas tu pengkhianat. Semua orang kecuali Umno dan geng perpaduang berpendapat bagitu.

    Pas nak spin...kata mereka penyelamat. Tugas Sultan selepas Khalid hilang sokongan majority dan mengemukakan perletakan jawatan EXCO adalah melantik Adun lain yg mempunyai sokongan majority sebagai MB.

    Sultan mana ada kuasa membubarkan DUN tanpa nasihat MB.

    ReplyDelete
  10. Azmin owes his appointment to hadi. lalalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. He was turnaround and change the name of PAS assemblyman ..kah..kah..kah

      Delete
  11. Payah sangat pkr ngan dap ja berpakat..buang ja pas..dah pas khianat..berkawan buat apa kan..budin agak la org melayu nak pangkah tak? Agak agak budin la..

    Ass Shooter

    ReplyDelete
  12. melayu dalam pkr dan dap tak berapa kerat .. itu pun melayu bernilai tokong senang bagi kapiaq dari pkr dan dap pulas kepala..amacam budin.

    ReplyDelete
  13. Salam Tuan,

    Rancangan Hadi Pil Kuda kantoi, bila 2 adun Pas lebih bingkas dan cerdik dari Presideng cap ayam tu. Menantu punya pasal sanggup gadaikan perjuangan.kalu dalam islam,manusia belot dalam perjuangan boleh dihukum bunuh.Jadi Hadi pil kuda dan barua 4 ekor tu boleh berambus.janganlah tipu pemyokong PR yang cerdik dari Presideng cap ayam. Ini adalah satu pengajaran bagi Presideng PAS jangan mengatakan orang lain barua.Bila dia tuduh orang barua, 10 jari lain juga tunjukkan pada dia,yang dia adalah ibu bagi segala barua.Barua tak boleh jadi ulama.hanya patut kawan dengan Brahim ali sahaja.Barua sampai ke mati.

    ReplyDelete
  14. Pandangan dari Penulis merupakan pandangan yang baik dan tepat. Beliau merupakan penyalur kpd kematangan berfikir dalam berpolitik.

    Adalah wajar idea dan pandangan yg kehadapan menjadi pemangkin kpd landskap politik yg baik.

    ReplyDelete
  15. PAS Selangor bertegas akan mempertahankan komposisi empat orang exconya dalam pentadbiran Selangor kerana mereka ada 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

    Bila PAS sebut pasal bertegas.... teringat PKR dan DAP bertegas mempertahankan nama Wan Azizah Wan Ismail yang mendapat sokongan majoriti untuk dilantik sebagai menteri besar Selangor. Tapi PAS perlecehkan kewibawaan Wan Azizah sebagai tidak layak.

    Presiden PAS hina orang tak kira tempat dan tak peduli siapa.... Terimalah balasan dari Allah. Padan muka....jadilah hidung tak mancung pipi tersorong-sorang.

    ReplyDelete
  16. Pakatan is now PKR and DAP + PasMa! No more exco for PAS Hadi. Apa jenis lojik ini? 4 exco PAS sedia bentuk kerajaan perpaduang dengan UMNO.!! PAS is out. Hasnul and Shaari deserve it! Make them exco tomorrow. Otherwise nobody will stand up for what is right. Our father can be wrong. Our wife can be wrong. We can be wrong. Nobody should support a wrong! Just because he is a Muslim, we pretend not to see? Just because he is a Malay therefore we must look the other way? Just because he is supporting us, it is ok he is talking shit?

    ReplyDelete
  17. PAS dah jadi Parti Paling keji dalam rakan Tahaluf Siyasi..

    Mak Lampir Zuraida kata PAS..Parti Saguhati...

    Nurul Izzah kata.. Gelilah tengok Orang Pas

    Guang Eng DAP kata Pas Parti Pengkhianat..

    Memang patut pon Pas Di Hina kerana menolak Islam.. Hanya pandai mengata Orang Melayu lain Kafir ajer..

    Pak Lebai dalam PAS dah tak der Telor...

    Dewan Tinggal Dewan Muslimat ajer yang berani sokong PKR dan DAP..

    ReplyDelete
  18. Kehadiran Anwar dan Wan Azizah masih diperlukan dlm Politik Malaysia kerana mereka dpt menghalang BN dari terus membuat penindasan kpd rakyat malaysia.

    Tanpa pembangkang Kerajaan akan terus mempermainkan rakyat malaysia dan terus diinjak dan dipijak.

    ReplyDelete
  19. beri aje kerusi pas tu pada umno.

    ReplyDelete
  20. haha macai ug dan umno x sedar diri.Azmin is silent political.Dia dah dapat apa yang dia idamkan,x kiralah dia dpat dari PAs ke,Umno ke @dari sultan ke pandailah dia spin,last-last taik kena kat org politik yang bodoh (paham paham jelah)Namun Azmin x mungkin akan rosakkan PKR(anak dia sendiri) hahah.Meraunglah korang pas ni.Nak elak Anwarinas sekali anak didik anwar dan anak angkat Mahathir gak korang akan kena azab.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...