Monday 16 June 2014

Adakah Ini Untuk Memalukan Wan Azizah?


Belum pun habis PKR dibelenggu dengan pemilihan parti yang menimbulkan pelbagai masalah dan keributan, parti itu terus ditimpa musibah bila semua 10 soalan daripada Presiden PKR yang juga ADUN Kajang, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam DUN Selangor ditolak oleh Speaker, Hannah Yeoh.

Alasan penolakan itu pula terlihat sangat remeh dan tidak munasabah iaitu kerana semua soalan yang dikemukakan itu melebihi 40 patah perkataan sebagaimana yang ditetapkan.

Tidakkah ini sesuatu yang memalukan?

Persoalannya, apakah sebagai ADUN baru, Wan Azizah tidak dimaklumkan mengenai syarat 40 patah perkataan itu?

Di sisi yang lain pula, dengan rekod Wan Azizah sebagai Presiden PKR, pernah menjadi Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang sebelum ini, apakah beliau tidak mengetahui semua syarat-syarat itu?

Dan jika pun Wan Azizah tidak mengetahuinya, apakah pegawai-pegawai beliau tidak membuat semakan terlebih dahulu sebelum menghantar soalan tersebut?

Kalau ianya suatu kesilapan, apakah pejabat Speaker langsung tiada toleransi dengan meminta soalan itu ditulis semula dengan ayat yang lebih pendek dan bukannya menolak terus daripada dikemukakan dalam sidang DUN Selangor?

Sebenarnya banyak sekali persoalan bagaimana dan kenapa keadaan ini berlaku, tetapi yang pastinya ianya amat memalukan bagi Wan Azizah yang baru saja memenangi DUN Kajang dengan cemerlang sebelum ini.

Dengan penolakan soalan itu, sebahagian daripada tugas beliau sebagai ADUN sudah pun terhalang sebenarnya. Walaupun soalan yang sama mungkin boleh dikemukakan dalam sidang DUN yang akan datang pula, tetapi tentunya ia sudah terlambat dan mungkin sebahagian soalan itu sudah menjadi tidak relevan lagi.

Dalam zaman serba pantas dan perhubungan hanya dihujung jari sekarang ini, kegagalan sama ada di pejabat Speaker mahupun di pihak Wan Azizah, memaklumkan serta memahami syarat dan prosedur yang betul dalam mengemukan soalan adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.

Walaupun ini bukan kesilapan Wan Azizah sepenuhnya, mungkin kegagalan pejabat Speaker memaluklumkan syarat tersebut atau kelalaian pegawai ADUN Kajang itu sendiri yang tidak teliti dalam membuat semakan, tetapi yang pastinya bebannya terpaksalah ditanggung oleh isteri Anwar Ibrahim itu.

Ini setidak-tidaknya menambahkan lagi serangan dan kecaman terhadap Presiden PKR itu dalam menguruskan sesuatu yang berkaitan dengan tugasnya, sementara beliau juga banyak dipersalahkan dalam kemelut pemilihan yang agak berkecamuk dengan adanya kejadian pergaduhan, baling kerusi, pemecatan, digantung keahlian dan sebagainya.

Dalam pemilihan PKR yang belum berakhir lagi sekarang, bagi jawatan Timbalan Presiden ia menyaksikan persaingan antara penyandang jawatan, Azmin Ali, Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim dan Saifuddin Nasution. Dalam pemilihan itu, walaupun Wan Azizah sebagai presiden parti yang menang tanpa bertanding tetapi suaminya, Anwar Ibrahim paling paling banyak dipertikaikan atas pelbagai dakwaan campurtangan dalam pemilihan dengan menyokong secara senyap calon tertentu.

JPP atau jawatankuasa pemilihan parti yang banyak kelemahan dalam menguruskan pemilihan kali ini turut diserang dengan pelbagai dakwaan, termasuk beberapa kali demonstrasi tidak puas hati di depan pejabat PKR sendiri.

Yang nyatanya, penolakan soalan daripada Wan Azizah itu menambahkan lagi tompok-tompok hitam dalam parti itu.

Mungkinkah ianya sesuatu yang sengaja dirancang untuk memalukan Wan Azizah, Anwar dan PKR secara serentak? (SH 16/06/2014)

4 comments:

  1. Biasalah, kenapa letak Hannah kat situ. Kan lebih baik bin atau binti ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 yang bin dengan binti lagi bingai. Tak percaya tanya ADUN Terengganu macam mana Speaker menolak terus usul Hudud oleh PAS. Ini Hannah bagi juga isu hudud dibincangkan dlm dewan. Siapa lagi bagus? Hannah atau Bin/Binti?

      Delete
    2. Hannah Yeoh ni walaupun peguam, dia sebenarnya masih mentah. Sebenarnya diapun terkejut beruk apabila diberi jawatan speaker, dan kenaikan gaji yang amat tinggi. Hannah Yeoh sebagai wakil rakyat Subang Jaya pun prestasinya tidaklah hebat. Kalau anda ke SJ, anda akan lihat banyak kekurangan dan kelemahan di sana sini. Tak perlu disebut stu persatu. Isu penolakan usul Wan Azizah pun agak lucu, Soalan tak boleh lebih 40 perkataan. Ini kali pertama saya dengar. Kalu ini dah jadi peraturan, Speker sepatutnya buat pengumuman, sejak dia jadi speker dan jadikan ini sebagai SOP. Biar semua adun tahu. Tapi pelik bin ajaib, isu 40 perkataan timbul bila Kak Wan menghantar banyak soalan. Macam budak sekolah saja. Ingat dulu ada latihan meringkas karangan dari 200 perkataan kena ringkas jadi 70 perkataan saja. Takkan lah soalan berkaitan masaalah rakyat kena ikut cara ini. Soalnya bukan jumlah perkataan yang penting, tetapi isu yang dibangkitkan. Bayangkan kalau isu untuk kepentingan rakyat yang mustahak diselesaikan, tetapi ditolak kerana soalan lebih 40 perkataan. Bodohnya spekaer ni. PR bercakap soal perubahan dan politik baru. Kenapa tidak dilantik seorang Speaker yang bukan dari wakil rakyat, contohnya orang awam yang berkelayakan dan tidak berpihak kepada mana-mana parti. Kita boleh lantik bekas hakim, pegawai tadbir dsbnya yang bersara tetapi terkenal dengan sikap integriti yang tinggi. Inilah namanya perubahan. Hannah Yeoh, dapat gaji berganda. sebagai adun, sebagai speker. Sedangkan kita tahu Speker tu bukan sepenuh masa. AWak jadi sepeker apabila ada adun bersidang. Jadi eloklah jawatan ini diberi bukan kepada adun, tetapi tokoh masyarakat yang berkualiti, berpengalaman dan ada integriti. Barulah PR ni berbeza dengan BN. Adun buatlah kerja berkhidmat untuk rakyat.

      Delete
    3. Senarai je kelemahan hannah yeoh sebagai adu subang. Sekurang2nya kita semua tahu dan boleh bandingkan dengan kehebatan adun -adun BN terutama dari UMNO.

      Stail tuduh tanpa menyebut dengan jelas apa bendanya kita semua tahu perangai puak mana. Lagipun jika disebut kelemahan menjalankan tugas sebagai adun bukan aib peribadi seperti menuduh orang ditangkap khalwat seperti ketua putri umno perlis dsbnya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...