Saturday 17 November 2012

Pemimpin UMNO: Tolong Melayu Atau Tipu Melayu?


Hubungan UMNO dengan Melayu dan sejauh mana pemimpin UMNO menolong bangsanya sendiri menjadi perdebatan dan perbincangan di mana-mana sekarang ini. Di ketika kuasa yang dipegang selama lebih 50 tahun ini hampir terlepas bila-bila masa, semua pihak dalam UMNO mula bercakap soal Melayu dengan lebih kerap sekarang ini.

Mereka melaung dan menjerit seolah-olah hanya UMNOlah yang memperjuang dan menolong Melayu. Orang Melayu semakin kerap diingatkan agar jangan terlalu mudah melupakan jasa-jasa UMNO, diminta menyedari hanya UMNOlah kononnya pejuang Melayu sambil diminta mengekalkan teraju kuasa terus dipegang oleh UMNO.

Tanpa UMNO, Melayu dilihat akan susah, kelaparan dan papa kedana semula.

Dalam masa yang sama jika ada orang Melayu yang dilihat terlalu kuat mahukan perubahan dan menyokong Pakatan Rakyat, kecaman segera muncul, apakah mereka ini tidak sayang Melayu?

Momokan kononnya hanya UMNO yang boleh memperjuangkan kepentingan Melayu kini boleh didengari di mana-mana.

Soalnya benarkah UMNO dan pemimpinnya menolong orang-orang Melayu dalam perjuangannya?

UMNO sudah berkuasa sejak sebelum merdeka dan perjuangannya yang paling asas ialah meningkatkan taraf ekonomi orang-orang Melayu ke tahap penguasaan sekurang-kurangnya 30 peratus kek ekonomi, sesuai dengan matlamat Dasar Ekonomi Baru namun hakikatnya penguasaan yang mampu dicapai setakat ini tidak sampai pun 20 peratus.

Orang Melayu masih bergelut dengan kelemahan yang ketara dalam penguasaan ekonomi meskipun majoriti menteri adalah Melayu dan Perdana Menteri serta Timbalan Perdana Menteri selama ini juga adalah Melayu belaka. Kerajaan yang dipimpin UMNO juga meletakkan majoriti Ketua-Ketua Setiausaha Kementerisn adalah Melayu, Menteri Besar dan Ketua Menteri serta EXCO Kerajaan Negeri majoritinya Melayu, pemimpin syarikat milik kerajaan atau GLC juga Melayu tetapi hakikatnya kedudukan Melayu masih ditakuk yang sama.

Sementara UMNO dan pemimpinnya paling lantang meneriakkan perjuangan Melayu, hakikat yang terbentang di depan mata ialah pertolongan yang diberikan oleh hampir semua pemimpin Melayu terhadap bangsanya sendiri tidaklah sekuat teriakan mereka melaungkan Hidup Melayu atau kekerapan bercakap tentang ketuanan Melayu.

Di sebalik pemimpin UMNO kerap bercakap soal ketuanan Melayu, menjerit Hidup Melayu dan kerap tampil dengan persalinan lengkap bersampin dan berbaju Melayu, naluri dan nafsu mereka sebenarnya lebih terarah kepada tauke-tauke Cina berbanding usahawan daripada bangsanya sendiri.

Bukan menjadi rahsia lagi hubungan akrab antara pemimpin UMNO dengan tauke-tauke Cina menjadi bualan di mana-mana sejak dahulu lagi.

Kalangan ahli dan pemimpin UMNO pelbagai peringkat juga menyedari hakikat ini dan telah menimbulkannya dalam banyak forum serta perbincangan manakala rakyat biasa pula sudah lama menaruh curiga dengan sikap sedemikian itu.

Jika sekarang ini hubungan Ketua Menteri Sabah, Musa Aman dengan Michael Chia dan Menteri Besar Johor dengan Lim Kang Ho menjadi mainan di media-media dengan pelbagai pendedahan, yang sebenarnya jika disemak semua pemimpin UMNO ada mempunyai hubungan yang rapat dengan tauke-tauke Cina.

Lagi besar jawatan pemimpin itu dalam kerajaan, lagi besar tauke Cina yang mendampinginya.

Najib dan Rosmah dikaitkan dengan beberapa nama tauke Cina, antaranya Datin Cindy, Jho Low, pemilik Geogge Kent yang baru-baru ini dianugerahkan kontrak LRT Ampang yang menjadi pertikaian dan ramai lagi. Semua mereka ini dihebohkan mendapat pelbagai nikmat dan peluang menambah kekayaan melalui hubungan yang akrab itu.

Tindakan Muhyiddin memberikan kontrak memasang Wifi kepada 1000 sekolah dalam projek BestariNet juga mengundang cemuhan kerana yang diberikan kontrak itu ialah tauke Cina daripada YTL sehingga usahawan Melayu langsung diketepikan.

Dalam zaman Mahathir dan Pak Lah juga, beberapa nama tauke Cina dan bukan Melayu yang dianggap rapat dan memperolehi banyak kontrak kerajaan turut menjadi sebutan, antaranya Vincent Tan, Francis Yeoh, Ting Peik Khing, Patrick Lim, Ananda Krishnan, Arumugam dan ramai lagi.

Di kalangan menteri-menteri juga, ramai yang sebenarnya membiarkan diri mereka didampingi oleh tauke-tauke Cina sehingga mereka itu memperolehi pelbagai kontrak daripada kerajaan dan mengenepikan peluang usahawan Melayu untuk memperolehi peluang yang serupa.

Tauke-tauke Cina ini bukan saja mempunyai hubungan yant rapat dan istimewa dengan menteri-menteri, isteri, keluarga dan anak-anak mereka bahkan sesetengahnya boleh masuk sehingga ke dapur rumah pemimpin UMNO itu sendiri.

Dengan hubungan yang sedemikian akrab dan intim, meskipun sering bersampin dan berbaju Melayu serta uangkapan Hidup Melayu jarang lekang dari mainan bibir, hakikatnya pertolongan kepada Melayu semakin dilupakan.

Jika ada pun pemimpin UMNO yang diketahui tidak berapa rapat dengan tauke-tauke Cina, biasanya mereka ini pula mengamalkan nepostisme tahap kronik sehingga sebahagian besar projek, peluang perniagaan,tanah, saham dan sebagainya hanya dicurahkan kepada kaum keluarga, anak isteri, adik-beradik dan sepupu-sepapat. Contoh yang nyata ialah dalam kes Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud.

Maka, tidaklah hairankan setelah lebih 50 tahun berkuasa, DEB masih gagal dicapai dan penguasaan kek ekonomi Melayu masih tidak sampai 20 peratus.

Kegagalan semua itu tidak lain adalah kerana sikap pemimpin UMNO sendiri. Semuanya mementingkan diri sendiri dan lebih suka menolong bangsa lain daripada bangsanya sendiri. Dengan menjadi pemimpin UMNO, mereka ini sering memandang rendah kepada usahawan Melayu dan menolong mereka dianggap menambahkan masalah manakala tauke Cina pula lebih dilihat dalam konteks peluang melaksanakan hukum menang-menang serta menambahkan kekayaan peribadi.

Menjelang piliharaya yang hampir tiba, sementara laungan Hidup Melayu semakin kuat gemanya, sikap pemimpin UMNO nampaknya masih tidak berubah. Keakraban, hubungan intim serta curahan peluang kepada tauke-tauke Cina tidak menampakkan tanda akan berubah meskipun umpan untuk menolong Melayu demi mengekalkan kuasa yang ada hampir setiap masa kedengaran di mana-mana.

Di sebalik ucapan untuk menolong Melayu, mereka sebenarnya menipu Melayu!

Dan jika dulu sering kedengaran ungkapan di sebalik kejayaan seseorang menteri, mesti ada peranan isteri di belakang tabir yang dianggap sebagai pendorong dan rahsia kejayaan itu tetapi kini ungkapan yang lebih popular ialah di sebalik kekayaan seseorang menteri, mesti ada tauke Cina di belakangnya.(SH 17/11/2012)

2 comments:

  1. Tuan,

    Jawapan bagi persoalan yang tuan bangkitkan terdapat pada statistik ini.

    " 8 juta orang melayu dari 17 juta jumlah orang melayu di negara ini mempunyai pendapatan kurang dari RM 1,500 sebulan"

    Kalau mereka sebok dok canang yang mereka dah buat macam-macam, mengapa hampir separuh orang melayu di npunya pendapatan kurang dari RM 1,500 sebulan? Apa yang mereka buat selama ini untuk orang melayu?

    Apa mereka buat? - cukuplah isu NFC Shahrizat , gaya hidup Nazri Aziz anak beranak jadi bukti. Bukti paling besar ialah menghancurkan dan memusnahkan orang melayu melalui perompakan keatas orang Felda yang majoriti orang melayu melalui penyenaraian FGV.

    Senarainya panjang. Cukuplah dengan contoh-contoh diatas. Kalau tak faham lagi, tak tahulah.

    bat8

    ReplyDelete
  2. Tuan,

    '...Tipu Melayu?" adalah satu understatement yang amat memualkan. Perkataan yang paling sesuai ialah "...Menindas Untuk Memusnahkan Melayu". Itulah hakikat tujuan perjuangan UMNO Baru sejak ia mula tubuhkan oleh Mahathir.

    bat8

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...