Saturday 10 November 2012

Nazri Patut Belajar Dari Kejatuhan Pemimpin Negara Arab


Perilaku kesombongan dan keangkuhan yang ditunjukkan oleh Nazri Aziz, menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada undang-undang, Parlimen dan SPRM terus menjadi bualan rakyat. Di dalam dan di luar UMNO, ia terus menjadi topik perbualan yang menggambarkan bahawa UMNO masih memiliki sisi hodoh yang sukar untuk dikikis.

Ketika timbul isu anaknya menggunakan kereta mewah Hummer yang didapati menjadi milik Micahel Chia yang sebelum itu namanya dibersihkan oleh Nazri melalui jawapan di Parlimen berhubung penahanannya kerana membawa wang tunai RM40 juta yang didakwa milik Ketua Menteri Sabah, Musa Amab, beliau dengan sombong mengatakan bahawa ia adakah urusan antara anaknya dengan usahawan balak itu.

Anak saya sudah dewasa, saya tidak tidur dengannya dan dia tidak perlu memberitahu apa yang dilakukannya. Dia bukan isteri saya, begitulah lebih kurang jawapan sombong Nazri.

Bagi Nazri, urusan anak dan keluarganya adalah urusan peribadi mereka dan tidak ada kena-mengena dengan kedudukannya sebagai menteri dan pemimpin rakyat. Anaknya yang liar, bermewah dan suka berjoli sakan dianggap langsung tidak membebankan UMNO dan kerajaan.

Kemudian Nazri juga menyatakan bahawa serangan yang dilakukan terhadapnya adalah kerana orang dengki terhadapnya. Saya berharta, berkuasa dan handsome, maka orang dengki dengan saya, begitulah angkuhnya nada ungkapan dari seorang pemimpin sebuah parti iaitu UMNO yang sentiasa mendakwa memperjuangkan rakyat, mengutamakan rakyat, rakyat didahulukan dan pebagai lagi apabila salah laku anaknya cuba didedahkan kepada umum.

Ketika beliau ditegur oleh sebuah NGO, Jaringan Melayu Malaysia (JMM) bahawa sikapnya itu mungkin menjadi liabiliti kepada UMNO, Nazri melenting sekali lagi sambil mencabar orang yang menegurnya itu supaya bertanding dengannya di Parlimen Padang Rengas untuk membuktikan sama ada beliau liabiliti atau sebaliknya.

Semua episod yang melibatkan Nazri sebagaimana yang terdedah dalam media tidak lebih menggambarkan beliau seorang pemimpin yang tidak boleh ditegur, seolah-olah semua perbuatannya betul belaka dan apa-apa yang melibatkan keluarganya tidak boleh diusik biar bagaimana salah dan buruk sekali pun apa yang telah terdedah kepada umum.

Jika Najib sedang berhempas pulas memulihkan imej UMNO dengan memperkenalkan pelbagai slogan, antaranya rakyat didahulukan, kami mendengar rintihan rakyat, berubah sebelum rebah, era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berakhir dan pelbagai lagi, ternyata sikap yang ditunjukkan Nazri amat berlawanan sama sekali dengan apa yang cuba dilakukan oleh Najib itu.

Beliau seolah-oleh pemimpin kerajaan diktator yang merasakan dirinya sentiasa betul, tidak boleh ditegur, kekayaan dan jawatan menteri suatu kebanggaan paling tinggi sementara rakyat adalah umpama kain basahan yang tidak bernilai sama sekali.

Sesekali sedarlah negara kita adalah sebuah negara yang mengamalkan demokrasi yang meletakkan rakyat masih boleh menjatuh dan menghukum mana-mana pemimpin yang sombong dan berlagak. Sudah berapa ramai pemimpin yang sombong dan angkuh ditolak oleh rakyat pada pilihanraya.

Jika Nazri merasakan perilaku anak-anaknya tidak menjejaskan apa-apa kepada UMNO dan kerajaan, eloklah juga beliau merenung sejarah kejatuhan kebanyakan pemimpin dunia sebelum ini terutamanya di negara-negara Arab.

Kaji dan telitilah bahawa sebahagian sebab kejatuhan Saddam Hussein di Iraq, Hosni Mubarak di Mesir dan Muammar Gaddafi di Libya adalah kerana perilaku anak masing-masing yang liar, suka bermewah, berhibur tanpa had, mempamer kekayaan sambil diapit gadis-gadis jelita dan terlalu bangga dengan kekayaan serta kuasa yang dimiliki oleh ayah mereka.

Jika mahu contoh yang dekat, lihat sahaja bagaimana kejatuhan Presiden Suharto di Indonesia. Ia juga berpunca daripada sikap anak-anaknya yang begitu rupa.

Di Malaysia sendiri, kebencian rakyat yang berterusan kepada Mahathir adalah juga kerana perilaku anak-anaknya yang suka bermewah dan membolot sebahagian besar peluang perniagaan atas pengaruh bapanya.

Sebagai pemimpin, janganlah kita menganggap perbuatan anak-anak kita terasing daripada kehidupan ayahnya sebagai pemimpin. Anak Nazri tidak akan jadi seperti seperti sekarang jika ayahnya hanya seorang peguam biasa. Anak Mahathir juga bukan siapa-siapa jika Mahathir hanya doktor biasa di Alor Setar.

Sikap Nazri yang berlagak sombong dan angkuh hanya kerana beliau seorang menteri dan perilaku anak-anaknya pula tidak boleg ditegur, hanya mengambarkan bahawa semakin tidak sesuai menjadi pemimpin di era sekarang ini.

Sementara seluruh dunia mengecam amalan kronisme dan nepotisme, tindakan beliau yang bersungguh mahu mempertahankan amalan itu dengan pelbagai logik serta hujah, akhirnya hanya menyusahkan UMNO dan Najib sendiri.

Sikap yang ditunjukkannya menyebabkan rakyat biasa, pengundi atas pagar dan ahli UMNO sendiri melihat beliau sebagai beban baru kepada UMNO dan Najib. Dengan terus mengekalkan Nazri dalam pilihanraya akan datang, di samping beban lain yang sedia bertimbun, laluan UMNO untuk meraih sokongan rakyat pasti menjadi semakin sukar. ( SH 10/11/2012)

1 comment:

  1. Menurut SU agung UMNO, UMNO tidak menghadapi sebarang masalah kecuali persepsi negatif rakyat terhadap parti. Agaknya persepsi apa yang diberikan oleh Nazri kepada rakyat?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...