Tuesday 27 November 2012

Ahli UMNO Sedang Keletihan Dan Najib Dipersalahkan


Minggu ini UMNO akan mengadakan perhimpunan agungnya lagi. Ini merupakan perhimpunan UMNO kali ke 4 dibawah kepimpinan Najib. Lantas ia dikatakan perhimpunan agung yang terakhir sebelum pilihanraya umum diadakan. Tetapi ramai juga yang mengatakan ia mungkin perhimpunan terakhir UMNO sebagai kerajaan.

Tanda-tanda UMNO bakal hilang kuasa semakin jelas. Rakyat juga seperti mahukan demikian. Najib dan Mahathir nyata semakin gelabah. Sambil merayu kepada pengundi, melaga-lagakan pembangkang dan cuba menakut-nakutkan rakyat dalam pelbagai isu kaum dan agama, tarikh yang sesuai untuk diadakan pilihanraya nyata masih tak kunjung tiba.

Di sebalik pelbagai ramalan dan kajian yang dilakukan oleh pelbagai pihak mengenai keputusan pilihanraya akan datang ini, ada yang memihak BN dan tidak kurang yang merimaskan Najib, penantian yang terlalu lama mengenai tarikh pilihanraya adalah bukti jelas bahawa Najib masih tidak yakin sepenuhnya untuk mencapai kemenangan dan memastikannya terus kekal menghuni Seri Perdana.

Menjelang perhimpunan agung ini pula, ia dikatakan akan memfokus kepada pilihanraya saja. Selain mahu membongkar kelemahan dan keburukan pembangkang, UMNO juga mahu menjadikan perhimpunan kali ini sebagai pembakar semangat kepada ahli-ahlinya.

Lantaran itu, kecaman sesama sendiri dan serangan terhadap pemimpin tertentu tidak lagi dibenarkan. Zahid Hamidi minggu lalu telah mengeluarkan amaran agar perhimpunan kali ini digunakan sepenuhnya untuk menaikkan semangat bagi menghadapi pilihanraya. Beliau juga mahu permasalahan peribadi diketepikan seketika.

Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan juga mengeluarkan nada amaran yang hampir serupa. Rais Yatim pula mahu perwakilan yang berucap mengurangkan lawak jenaka dan ucapan yang tidak menjurus kepada kepentingan pilihanraya. Malahan Muhyiddin selaku Timbalan Presiden akan menemui semua pembentang dan pembahas usul sebelum perhimpunan agung untuk memberi garis panduan tentang apa yang boleh dan apa tidak boleh diucapkan ketika berucap nanti.

Semua ini menggambarkan ketakutan dan rasa gundah gulana UMNO. Tidak pernah ketakutan seperti ini dialami sebelum ini. Najib takut dan Mahathir lebih takut lagi. Mahathir malahan menawarkan diri untuk berkempen secara aktif kali ini kononnya untuk membalas jasa UMNO yang telah menjadikannya Presiden UMNO dan Perdana Menteri sebelum ini.

Kenapa hanya pilihanraya kali ini Mahathir baru teringat terhadap jasa-jasa UMNO terhadap dirinya? Kenapa ketika beliau menyerang dan mahu menjatuhkan Pak Lah, kemudian keluar UMNO sebelum pilihanraya 2008 dulu, beliau tidak pernah teringat tentang jasa-jasa UMNO yang banyak terhadap diri, keluarga, anak-anak, kawan-kawan dan kroninya?

Sementara Najib dan Mahathir begitu aktif bergerak ke sana-sini serta mengeluarkan pelbagai kenyataan, apa yang berlaku di peringkat bawahan adalah sebaliknya. Ramai ahli dan pimpinan peringkat bahagian kini mengeluh bahawa mereka telah keletihan menunggu tarikh pilihanraya yang tak kunjung-kunjung menjelma.

Lebih setahun sebelum ini Najib dan semua pimpinan UMNO bergerak begitu aktif ke semua negeri dan mengumumkan pelbagai peruntukan kepada rakyat, seolah-olah pilihanraya sudah begitu dekat. Pimpinan bahagian dan cawangan serta ahli juga dikerah menghadiri dan meramaikan semua majlis itu untuk menunjukkan seolah-olah UMNO sudah pulih dan menerima sokongan rakyat. Jentera pilihanraya pula dikerap bersiap sedia.

Dalam masa yang sama UMNO peringkat bahagian dan cawangan juga dikerahkan mengadakan pelbagai program. Maka seluruh masa dan tenaga dimanfaatkan, semua biro UMNO juga berebut-rebut mengadakan program. Pemimpin UMNO pusat dan negeri juga tidak menang tangan memenuhi pelbagai jemputan merasmikan pelbagai program yang dianjurkan itu.

Pemuda, wanita dan puteri juga bergerak sama. Mereka turut mengadakan pelbagai program di peringkat bahagian masing-masing.

Malangnya setelah lebih setahun UMNO bahagian dan cawangan seluruh negara meriah dengan pelbagai program, Najib tidak juga mengumumkan pembubaran Parlimen. Tetapi untuk terus mengadakan program dan bersengkang mata setiap malam sudah cukup meletihkan. Mereka tidak tahu bila sebenarnya tarikh pilihanraya.

Pemimpin dan ahli UMNO bukan saja sudah keletihan kerana kekurangan tenaga, tetapi mereka juga keletihan dari segi wang ringgit untuk terus bergerak ke sana dan ke sini dan mengadakan program.

Bagi yang ada jawatan dalam kerajaan dan perniagaan besar serta boleh berpaut dengan pemimpin atasan, mungkin boleh terus bernafas dengan selesa. Tetapi ianya cukup meletihkan bagi pemumpin yang tiada jawatan dalam kerajaan, terutamanya pemimpin Pemuda, Wanita dan Puteri di peringkat bahagian serta cawangan yang selalunya mengadakan
program atas sebahagian bantuan dan ihsan bahagian atau melalui sumbangan pemimpin tertentu di peringkat negeri dan Pusat.

Ramai antara mereka ini yang mengeluh keletihan dan kehabisan modal. Ketika diminta mengadakan pelbagai program dan sentiasa aktif, ia seolah-olah pilihanraya akan diadakan tiga bulan selepas itu. Namun setelah lebih setahun dan hampir dua tahun, tiada juga pilihanraya diumumkan oleh Najib, ia benar-benar meletihkan mereka.

Untuk terus bergerak, mengadakan program dan bersengkang mata, keadaannya sudah cukup meletihkan. Sebelum ini pun sudah banyak kerja seharian dan urusan peribadi yang tergendala. Meminta bantuan dan ihsan kewangan pula seperti memalukan.

Pemimpin dan ahli UMNO kini sudah anti-klimaks. Mereka sudah pancit sebelum waktunya. Lihatlah tiga empat bulan kebelakangan ini, bukan saja UMNO bahagian dan cawangan yang sepi daripada sebarang program, keaktifan menteri dan timbalan menteri juga tidak seperti dulu lagi. Kebanyakannya hanya aktif di twitter dan facebook saja.

Sebab itu, memang tidak menghairankan bila Mahathir menyatakan sekarang ini hanya Najib saja yang aktif manakala pemimpin lain banyak berdiam diri. Selain keletihan, sebahagian mereka juga menunggu sama ada terus dicalonkan atau pun tidak. Jika dicalonkan barulah mereka akan aktif, jika tidak, lebih baik tutup kedai saja.

Sebagaimana sudah terbiasa sejak dulu dan menjadi amalan majoriti pemimpinnya, mereka memang meletakkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan parti.

Dalam suasana keletihan ini, ramai pemimpin dan ahli UMNO menyalahkan Najib. Menurut mereka, tindakan Najib menangguhkan pengumuman tarikh pilihanraya yang terlalu lama menjadi puncanya. Tidak pernah mana-mana Perdana Menteri sebelum ini menangguhkan tarikh pilihanraya terlalu lama sehingga pemimpin dan ahlinya seolah-olah dipaksa berlari secara marathon.

Ramai yang mengeluh keletihan ini. Jika mereka tidak diarang dan dibenarkan berucap, ramai yang ingin meluahkan perasaan tentang keletihan ini dalam perhimpunan agung kali ini. Mereka mahu pemimpin atasan mendengar dan lebih bertimbangrasa terhadap pemimpin serta ahli bawahan, bukan sekadar mengerah dan mengarah untuk mencipta kemenangan.

Jika sekadar keletihan tenaga, ia mungkin boleh ditampung dengan meminum kopi tongkat ali atau memakan jamu penguat badan tetapi bagaimana dengan keletihan modal dan wang ringgit?

Inilah yang ingin diluahkan pemimpin marhaen ini supaya pemimpin atasan yang ada jawatan dalam kerajaan serta kuasa untuk membantu bersikap lebih bertimbangrasa, ingin membantu serta mudah ditemui. Menteri dan pemimpin yang ada jawatan tidak harus hanya mengutamakan kroni, kelompok sendiri serta syarikat anak isteri sahaja.

Jika ingin keputusan yang lebih baik, sebelum meminta ahli UMNO berubah, pemimpin yang ada jawatan dalam kerajaan haruslah terlebih dahulu berubah.

Jika tidak berubah dan UMNO peringkat bawahan terus keletihan, anti-klimaks dan tiada rangsangan untuk terus menggerakkan jentera menghadapi pilihanraya, keputusan pilihanraya ini mungkin lebih buruk daripada jangkaan. (SH 27/11/2012)


1 comment:

  1. Dalam apa-apa jua pertandingan, adalah penting bagi jurulatih mengatur langkah/menyusun strategi agar persediaan pelatih-pelatihnya memuncak pada saat kritikal, iaitu masa pertarungan. The trick of the trade is to peak AT THE RIGHT MOMENT to deliver the killer strike! Kalaulah terlalu lama dalam keadaan bersedia, bermaknalah TIDAK BERSEDIA pada masa kritikal. Itu juga bermakna kegagalan general dalam perang. Cerita Aesop yang bertajuk " The Boy Who Cries Wolves" menunjukkan hakikat ini apatah lagi bagi UMNO yang seperti kata Aspan "tiada fulus tiada urus"?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...