Sunday 25 November 2012

Anwar Dan Muhyiddin Sudah Boleh Tempah Baju Melayu Hitam...


Jangkaan bahawa PRU 13 ini merupakan perjuangan antara hidup dan mati bagi UMNO dan BN sudah pun diketahui dan diperbualkan oleh ramai orang. Sejak PRU 2008 dan kemudian berlaku peralihan kuasa daripada Pak Lah kepada Najib lagi, meskipun Najib melakukan pelbagai usaha, sokongan rakyat terhadap BN tampaknya masih lagi samar.

Selain Najib dan keluarganya sendiri diselubungi dengan pelbagai isu, ditambah perangai sebahagian menteri dan pemimpin UMNO yang tidak mahu berubah serta kehendak rakyat yang mahukan perubahan dan pembaharuan, telah menyebabkan pilihanraya akan datang ini menjadi perbualan dan penantian yang mendebarkan.

Sementara Anwar dan PR begitu yakin dengan perubahan rakyat, Najib dan BN nampaknya masih ragu-ragu dan keliru. Sekejap yakin dan sekejap yang lain seperti putus harapan. Tetapi penundaan sehingga habis tempoh edah untuk mengadakan pilihanraya adalah hakikat nyata bahawa Najib masih lagi tidak yakin sepenuhnya terhadap kemenangan yang bakal diraihnya.

Dalam UMNO sendiri berbelah bagi. Ada yang yakin sekadar menang tipis dan ramai pula yang meramalkan BN akan tumbang kali ini. Yang yakin dengan ikhlas BN akan menang dengan selesa tanpa ada niat mengampu atau membodek Najib, mungkin bilangannya hanya boleh dibilang dengan jari saja.

Tetapi ramalan Dr Shamsul Amri Baharudin daripada UKM semalam yang meramalkan BN hanya mampu menang 120 kerusi sahaja dalam PRU 13 ini jelas adalah pandangan yang ikhlas dan tidak mengampu. Pandangan beliau adalah pandangan yang senada dengan ramai orang, baik daripada kalangan ahli dan pemimpin UMNO sendiri, mahupun daripada rakyat biasa.

Dalam pilihanraya lalu, BN menang 140 kerusi daripada 222 kerusi. Dengan hanya mampu menang 120 kerusi, prestasi Najib, UMNO dan BN terbukti merudum lagi.

Dengan ramalan 120 kerusi itu, bermakna PR akan memenangi 102 kerusi. BN akan kekal sebagai kerajaan, namun dengan majoriti yang sangat tipis. Tetapi ramalan hari ini mungkin berubah minggu depan, bulan depan atau tiga bulan lagi.

Ramalan Dr Shamsul Amri itu juga menunjukkan PR turut mempunyai potensi yang mencipta kemenangan kali ini.

Dengan beberapa isu besar yang sedang cuba dihidangkan kepada rakyat seperti isu rasuah melibatkan Nazri Aziz, Musa Aman dan Mchael Chia sehingga rombongan PKR sudah pun berkunjung ke ICAC agar membuka semula kes tersebut serta juga isu Jingga 13 yang sedang berusaha menemui pihak berkuasa Indonesia untuk menyiasat kes Rais Yatim dengan bekas pembantu rumahnya, sokongan rakyat mungkin beralih lagi jika benar kes-kes itu berjaya diketengahkan.

Seperti isu Shahrizat dan NFC yang telah menyebabkan imej UMNO dan kerajaan terjejas dengan teruk, isu Nazri dan Rais Yatim juga boleh memberi kesan yang serupa kepada UMNO dan BN.

Kedua-dua isu itu serta beberapa isu lainnya yang menjadi modal kempen PR selama ini, ditambah dengan gaya kempen agresif PR yang menggunakan lori dan bas serta keunggulan dalam penguasaan media baru, perubahan 10 hingga 15 daripada jangkaan kemenangan BN adalah sesuatu yang sukar dinafikan.

Selain itu, kedudukan pengundi bukan Melayu yang seperti sudah muktamad memihak kepada PR dan mahukan perubahan, turut merisaukan BN. MCA, Gerakan dan MIC dijangka oleh semua orang akan mengalami kesukaran dan kehilangan kerusi yang banyak dalam pilihanraya ke 13 ini.

Katalah dengan semua isu-isu itu menyebabkan BN kehilangan 10 kerusi lagi, ini akan menjadikan jumlah kerusi yang mampu dimenangi oleh BN dalam pilihanraya akan datang ini hanyalah 110 sahaja berbanding 120 ramalan sebelum ini. Tidak cukup pun untuk menubuhkan kerajaan kerana jumlah minima yang diperlukan untuk menubuhkan kerajaan ialah 112 kerusi Parlimen.

Ini bermakna jika BN kehilangan sekurang-kurangnya 10 kerusi lagi daripada 120 kerusi yang diramalkan oleh Dr Shamsul Amri itu, tentulah Anwar Ibrahim yang akan menjadi PM selepas itu.

Bagaimanapun jika daripada 120 kerusi yang diramalkan oleh Dr Shamsul Amri itu, ia statik disitu atau sekadar mampu menambah 10 kerusi lagi menjadi kepada 130 kerusi misalnya, ia tetap tidak selamat kepada Najib. Kedudukan itu hanya memastikan UMNO dan BN saja selamat.

UMNO dan BN sudah dipahatkan dengan pemikiran bahawa kejayaan seorang PM ialah kemampuan mencapai kemenangan dua pertiga. Pak Lah diundurkan kerana gagal mencapai dua pertiga. Mahathir terus kekal selama 22 tahun dan tiada siapa yang berani memaksanya berundur adalah kerana setiap kali pilihanraya beliau tetap mencipta kemenangan dua pertiga.

Najib tentunya akan dipaksa undur sebagaimana Pak Lah dipaksa dengan peralihan kuasa pada 2009 dulu. Jika 140 kerusi yang mampu dimenangi oleh Pak Lah pun menyebabkan beliau dipaksa undur, tentulah tidak relevan untuk mengekalkan Najib terus sebagai PM hanya dengan berbekalkan 130 kerusi sahaja.

Di sini Muhyiddin tentunya tidak sabar lagi untuk melangkah dari Seri Satria ke Seri Perdana pula.

Ramalan atau jangkaan Dr Shamsul Amri sebenarnya adalah ramalan yang selari dengan kehendak majoriti rakyat sekarang ini yang tidak mahu lagi memberi kemenangan besar kepada mana-mana parti, baik BN mahupun PR.

Rakyat merasakan pilihanraya kali ini adalah permulaan kepada usaha untuk mendaulatkan hak rakyat dengan tidak memberikan kemenangan yang terlalu selesa kepada mana-mana pihak supaya akhirnya menyebabkan mereka yang diamanahkan dengan kuasa benar-benar menggunakan kuasa itu untuk menjaga rakyat dan bukannya mentadbir kuasa seperti menjaga harta yang ditinggalkan oleh ibu bapa.

Baik BN mahupun PR, jika mereka menang pun, jumlah kerusi yang mampu dimenangi adalah dalam lingkungan 120 hingga 130 kerusi sahaja.

Sama ada BN kekal lagi atau tumbang, kedudukan Najib tetap tidak diperlukan lagi selepas itu.

Ini bermakna, sama ada pilihanraya diadakan pada Disember tahun ini mahupun Februari tahun depan sebagaimana yang diramalkan oleh banyak pihak, Anwar dan Muhyiddin sudah boleh mulai meninjau-ninjau kedai jahit yang sesuai untuk menempah baju Melayu Melayu bagi majlis angkat sumpah sebagai PM baru di Istana Negara. (SH 25/11/2012)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...