Sunday 17 February 2019

SETIA KEPADA PERJUANGAN, BUKAN KEPADA PARTI - ISYARAT TUN M MAHU MENUKAR BERSATU KEPADA UMNO 2.0


Semalam, ketika berucap di Pesta Demokrasi di Petaling Jaya,  Tun Mahathir Mohamad menyeru mereka yang bergelar penyokong agar tidak buta-buta menjadi setia kepada mana-mana parti.


Mereka sebaliknya, kata Perdana Menteri, hendaklah setia kepada perjuangan sesebuah parti itu.


Walaupun tidak meyebut secara khusus, kata-kata Tun Mahathir itu dipercayai sebagai merujuk dan mengalu-alukan kemasukan bekas Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu.


Bagaimanapun, jika diimbas kembali ketika bersama UMNO dahulu, apa yang kerap disebut oleh Tun Mahathir ialah seseorang itu mesti setia kepada parti dan bukan taksub kepada pemimpin.


Dengan beliau sendiri akhirnya terbukti tidak setia kepada UMNO yang pernah menjadikannya Perdana Menteri selama 22 tahun, tetapi sanggup keluar parti itu sebanyak dua kali dan kemudian mengalahkannya pada PRU14 lalu, nada Tun Mahathir jelas berbeza ketika ini.


Yang diminta sekarang oleh beliau bukan setia kepada parti dan bukan  juga setia kepada pemimpin, tetapi hanya kepada perjuangan.


Apakah pendirian Tun Mahathir sudah tidak sama antara dulu dan sekarang serta apakah bentuk serta jenis perjuangan yang mesti seseorang itu curahkan kesetiaannya?


Taksub dan setia kepada pemimpin memang tidak digalakkan, tetapi kenapakah tiba-tiba Tun Mahathir juga menyeru disisihkan sama sekali kesetiaan kepada parti?


Kalau diperhalusi, pendirian Tun Mahathir sebenarnya tidak jauh berbeza. Dahulu ketika meminta mesti setia kepada parti, beliau ketika itu adalah Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang punya kelebihan untuk membeli kesetiaan sesiapa saja.


Sekarang, apabila meminta hanya setia kepada perjuangan dan bukan lagi kepada parti, maksudnya tidak lain semua orang harus bersama-sama dengan apa yang diperjuangkannya dalam Bersatu.


Semua ini bermula apabila beliau agak kecewa kerana Bersatu hanya menang 13 kerusi Parlimen saja dalam PRU14 lalu berbanding 52 kerusi yang ditandingi.


Ia jelas suatu keadaan yang memalukan berbanding PKR yang menang 47 kerusi dan DAP 42 kerusi.


Ia dengan sendirinya menjadikan Tun Mahathir dipilih sebagai Perdana Menteri hanya kerana persefahaman serta restu rakan-rakan dalam PH, bukan disebabkan kekuatan parti yang dipimpinnya.


Untuk menjadikannya lebih kuat, Tun Mahathir tiada pilihan lain selain menarik seberapa ramai bekas pemimpin dan Ahli Parlimen UMNO menyeberang ke Bersatu.


Sebab itu, dalam dua perjumpaan awal beliau dengan Presiden UMNO Zahid Hamidi, permintaan Tun Mahathir ialah agar UMNO segera dibubarkan dan ahlinya beramai-ramai menyertai Bersatu.


Idea itu bagaimanapun ditolak oleh Zahid Hamidi, malah tidak dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin UMNO peringkat tertinggi yang lain.


Lalu, agenda Tun Mahathir seterusnya ialah berusaha menarik Ahli-Ahli Parlimen UMNO menyertai Bersatu di mana sehingga ini 9 Ahli Parlimen UMNO sudah berbuat demikian serta akan disusuli oleh Ketua Bahagian, Ahli Parlimen dan Adun UMNO Sabah selepas ini.


Masalah baru yang timbul dengan trend kemasukan gerombolan demi gerombolan pemimpin UMNO ke dalam Bersatu ialah parti itu dibimbangi akan bertukar menjadi UMNO 2.0.


Dalam Bersatu sendiri ternampak wujudnya  kebimbangan yang semakin ketara mengenai perkara itu kerana kemasukan pemimpin UMNO yang rata-ratanya banyak wang dan kaya-raya, meski dikhabarkan mereka tidak akan dibenarkan memegang jawatan dalam tempoh tertentu, lama-kelamaan nanti pasti merekalah yang akan menguasai barisan kepimpinan parti itu.


Dalam hal ini, apabila Tun Mahathir menyeru agar dibuangkan kesetiaan kepada parti, tetapi hanya kepada perjuangan, tujuannya ialah di samping usaha berterusan yang beliau akan lakukan untuk menarik keluar pemimpin-pemimpin UMNO, beliau juga mahukan ahli-ahli Bersatu menerima dengan lapang dada kemasukan mereka itu.


Maknanya, dengan tidak setia kepada parti, ahli dan pemimpin UMNO mesti meninggalkan parti itu, manakala ahli dan penyokong Bersatu pula jangan terlalu taksub kepada Bersatu sehingga enggan menerima bekas ahli-ahli UMNO.


Kesetiaan sebenar yang dimahukan oleh Tun Mahathir apabila kedua-dua kumpulan itu bergabung dalam Bersatu ialah mesti setia kepada perjuangan semata-mata.


Tetapi, apakah jenis perjuangan yang sebenarnya dimahukan oleh Tun Mahathir agar semua orang setia itu?


Sekurang-kurangnya ada tiga perjuangan yang sedang diusahakan oleh Tun Mahathir sekarang - satu, mengukuhkan kedudukannya; kedua, mengukuhkan kedudukannya; dan ketiga, mengukuhkan kedudukannya.


Dengan sokongan majoriti, kalau pun tidak mutlak kepada perjuangannya itu, Tun Mahathir akan mencatur negara ini sesuka hatinya sebagaimana beliau berkuasa selama 22 tahun sebelum ini. (ShahbudinHusin 17/02/2019).

94 comments:

  1. Budin,

    Betullah tu. Apa yang penting adalah pengisian, iaitu apa yang diperjuangkan.

    Parti itu hanyalah alat. Selagi alat itu berfungsi dengan baik dan dikendalikan oleh orang yang baik dan dapat mencapai apa yang diperjuangkan, sokongan hendaklah diberi kepada parti.

    Namun apabila kepimpinan parti telah diambil alih oleh penyangak dan digunakan untuk kepentingan peribadi berbanding asal matlamat yang diperjuangkan, sudah barang tentulah kesetiaan itu tidak dapat diberikan kepada parti.

    Pada masa itu fungsi parti sebagai alat untuk mencapai apa yang diperjuangkan juga telah menjadi tidak berkesan.

    Kecuali ahli parti dapat mengambil alih semula pucuk pimpinan daripada penyangak dan meletakkan semula asas perjuangan yang benar, sekiranya tidak, ada baiknya parti atau alat yang baru untuk mencapai perjuangan asal diperkenalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang setia buta2 kpd parti ialah penganut2 Umno dan PAS.

      Yang penganut Najib bukan saja setia buta, jugak menjilat Najib. Contoh nya di sini ia lah GENG NAJIB dan yang seotak dengan nya.

      Yang teruk nya ia lah depa jilat Al Jibo sentiasa. Hingga tak sedorkan seluruh dunia ketawakan dia sebagai PM yang mencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB. Sekarang jadi bekas PM yang pertama diheret ke mahkamah. Padan muka. Bukan "semua nya Najib punya pasal" tapi Mak Badak hidung di tajamkan punya pasal.

      DoJ USA telah umumkan depa menumpu kpd "the criminal aspects of their 1MDB investigations" keatas MO1 (Malaysian Official No. 1) tapi belum umumkan hasil siasatan itu. Bila keluar nanti, berdentum, lagi satu skandal meletup ke atas Bossku. KJ dah lama kata "Najib bukan Bossku". Ada yang kata Najib ada lah Tahiku.

      Benci Najib? Tak. Ha nya tak mahukan sesiapa buat mcm dia di masa depan.

      Delete
  2. Replies
    1. Tahun 2019 ni, masih wujud makhluk jakun gila 1st lagik. Patutlah bodoh melantun² rakyat Mesia ni. Mungkin perlu 5000 tahun lagi utk berubah. Kahkahkah..

      Delete
    2. Budin tertipu
      Budin tertipu
      Budin tertipu lagi..........!!!
      Hati Mahu baik bro.......!!

      Delete
  3. Sokong Tun M,

    Disebabkan setia kepada parti lah para penyokong UmNo kekal menyokong UmNo selepas UmNo telah bertukar menjadi kaum yang berpaling daripada jalan yang lurus. Kesetiaan buta dan tuli itu telah menjadikan kesemua mereka kini menjadi kaum yang berpaling.

    Seseorang yang meletakkan kesetiaan mereka kepada perjuangan pula, pasti akan bermufaraqah daripada parti yang mereka anggotai selepas mendapati parti tersebut telah berpaling dari jalan yang lurus.

    Tidak ada apa-apa kesilapan pada perbezaan pendapat Tun dahulu dengan perbezaan pada hari ini di atas prinsip 'sebab warad'.

    Dahulunya, UMNO berada di atas jalan yang lurus dan benar, maka sudah tentulah di dalam keadaan tersebut, satu ucapan yang benar akan meminta ahli-ahlinya setia kepada parti, kerana parti itu adalah jemaah orang-orang yang beriman yang berada di atas jalan yang benar. Kerana sabab warad ucapan itu ialah jemaah itu adalah jemaah yang benar.

    Apabila UmNo telah berpaling daripada jalan yang lurus, maka keadaan telah bertukar. Kekal di dalam jemaah UmNo yang telah berpaling akan menjadikan seseorang itu sebahagian daripada kaum yang telah berpaling. Kekal adalah satu keputusan yang salah.

    Maka sabab warad ucapan Tun M di dalam keadaan kedua ini pula ialah jemaah itu telah bertukar menjadi jemaah yang bathil.

    Ucapan Tun M tepat pada masa ia bersama UMNO dan tepat juga selepas ia meninggalkan UmNo, di atas alasan sabab warad kedua-dua ucapan adalah berbeza.

    Tun M adalah seorang yang memiliki hikmah dan dapat melihat di sebalik yang kasar dan sedaya upayanya, ia cuba hendak menyampaikan ilmu dan hikmah itu kepada anak-anak bangsanya.

    Sayangnya orang-orang yang tidak memiliki hikmah tidak akan mampu memahaminya dan mengatakan ia adalah ucapan u-turn.

    Apapun tidak mengapa kerana Tun M kekal menjadi ketua pasukan yang menang, dan demikian sekalipun ada di kalangan anak-anak bangsa Mim tidak dapat memahami ilmu dan hikmah yang cuba disampaikan oleh Tun M, kekuasaan Perdana Menteri itu ada di tangan Tun M.

    Di atas kekuasaan itu, Tun M mampu melaksanakannya berdasarkan kefahamannya yang benar, dan natijahnya ialah bangsanya tetap terselamat daripada kebinasaan akibat kebodohan, walaupun di kalangan mereka wujud segolongan yang jahil dan segolongan yang bingung menilai kebenaran kerana hanya memiliki ilmu tanpa memiliki hikmah, selain golongan pendusta dan ahli fitnah yang bertanggungjawab membingungkan anak-anak bangsa Mim yang lainnya.

    John Doe mengulangi kata-katanya bahawa Tun M sebagai ketua pasukan, sentiasa kekal menang di dalam setiap cabaran dan pertempuran yang ia ketuai adalah satu kebaikan kepada anak-anak bangsa Mim secara keseluruhannya, sekalipun sebahagian daripada mereka tidak dapat memahaminya apalagi menyedarinya.

    Sekiranya ia telah tewas di dalam mana-mana pertempuran yang ia ketuai, ketewasan itu adalah malapetaka kepada bangsa Mim ini kerana kuasa dipegang oleh orang-orang yang salah.

    Dengan izin Allah, Tun M dan pasukannya akan kekal menang di dalam kesemua pertempuran mereka sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah benar-benar ditinggalkan.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamak Jon doo kekal setia bersama mamak madey...madey terjun laut jon doo pon ikut terjun bersama panji2 hitamnye...biarkan
      ..biarkan..

      Delete
    2. Sdra JD....Dah tentu lah kau perasan bahawa politik Tun Madey ni sememangny jahat, licik dan jijik. Malah kita boleh baca bagaimana dia bermain politik jijik macam tu sejak dari dulu lagi.

      Dahulu dia lemparkan pelbagai tuduhan pada DS Najib dan DS Rosmah. Macam2 dia kata. Bagi dia, org percaya atau tak, itu tak penting. Jika percaya, dia dapat bonus. Jika tak percaya, dia tak rugi apa2.

      Masih ingat apa yg berlaku pada DS Zahid? Beliau memang ada datang berjumpa dgn Mahathir.

      Sebelum DS Zahid sampai rumah, foto beliau sudah viral di media. Siap kata kononnya DS Zahid minta nasihat utk dari Mahathir.

      Maka berduyun - duyun lah ahli2 UMNO memarahi DS Zahid. Selepas 4 bulan, baru DS Zahid menceritakan apa yang sebenarnya berlaku dalam perjumpaan tu.

      Mahathir menang. Hanya statement fitnah itu dah cukup membuatkan ahli UMNO tidak tentu arah.

      Lihat pula apa yg berlaku pada Tok Mat. Kononnya Tok Mat jumpa Mahathir untuk keluar UMNO. Namun, nasib baik Tok Mat bertindak pantas menafikannya. Tujuan beliau tak lain tak bukan untuk menyebabkan ahli UMNO marah, dah Tok Mat dijatuhkan.

      Kali ini skrip yang sama berlaku pada DS Hadi Awang pula.

      DS Hadi pun tak tahu gambar perjumpaan beliau dengan Mahathir disebarkan di media sosial oleh konco2 Tun madey..

      Lebih pelik, Tun Mahathir sendiri yang dedahkan bukan DS Hadi sendiri. Ini yang terjadi kepada DS Zahid dan Tok Mat. Puak2 Madey yang sebarkan, kemudian pihak media akan buat liputan, dan seperti biasa, Mahathir akan keluarkan macam2 ulasan2 untuk spin, pusing keliling dan kelentong untuk kepentingan politiknya.

      Tujuannya? Cuba melumpuh semangat kerjasama jentera jentera - jentera BN & PAS.

      Maklumlah, ini adalah PRK pertama PPBM. Malulah Mahathir selaku PM gagal mempertahankan kerusi Semenyih.

      Syed Saddiq pula buat provokasi. Mereka sudah tiada modal / ISU untuk PRK kat Semenyih tu. Cerita 1MDB dah basi. Nak jaja cerita DS Najib mencuri, tak de pula dari 42 kes pertuduhan kata DS Najib curi duit 1MDB. Nak serang peribadi DS Najib, popularity beliau sudah naik.

      Cara mudah, cipta isu...macam yang dibuat oleh menteri sukaneka tu.

      Rakyat Msia mendoakan agar PRK Semenyih ini menjadi milik BN...mengikut jejak langkan CH. Aminn!!!

      Hajat rakyat, khususnya warga Semenyih bukan sahaja untuk mengalahkan PH tetapi memalukan Mahathir apabila parti dia kalah.

      Bak kata omputih...Kill two birds with one stone. Setuju kan bhai saab????

      Delete
    3. Berapa lama lagi nak sembah Tun JD? Besok lusa kena strok mati atau coma macam Ariel Sharon apa JD nak buat? Tentunya kuasa Melayu Islam dan berpecah dan layu akibat perbuatan Tun. DAP kini melengkapkan agendanya menjual dan menguasai aset Melayu. Bantuan sekolah dialihkan kat kaum Cina. Entah apa lagi yg dibuatnya yg belum zahir lagi. Inilah kehancuran dari peninggalan Tun akibat nafsu kuasa. Namun bila ruh dah kat halkum maka semua itu tiada berguna. Jahannam memanggil nama. Untuk jadi penghuninya selama lama. Berubahlah jalan JD. Jangan terjun gaung bersama Tun.

      Delete
    4. Blogger penghasut dan memecah--belahkan orang-orang yg beragama islam..........!!!👹👹

      Delete
    5. Hehehe.. Bagus, KBB, GN dan J telah respon kepada saya.

      Supaya kelak GN dan J dua orang pendusta zaman fitnah tidak lagi boleh beralasan tiada sesiapa yang memberikan mereka nasihat mahupun peringatan.

      KBB? Dia masih saya kategorikan sebagai ruwaibidhah @ orang yang bingung. Walaubagaimanapun dia juga punya persetujuan dengan saya.

      Mudah2an dia kekal di dalam kebingungan dan tidak melangkah sempadan menjadi pendusta seperti GN dan J, innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. Anonymous keluar pada 17 February 2019 at 21:16
      GENG NAJIB keluar pada 17 February 2019 at 21:19

      Itu orang yang sama - nate' yang selalu menjilat Najib pakai berbagai nama mengkopipes apa saja di luar tajuk pos Budin.

      Menuduh secara liar, tak keluarkan bukti, fakta, data atau punca2 maklumat yang sahih. Macam Mr J ubo yang kadang2 diam bila di arah, "Sit, Ubo, sit" oleh tuan nya.

      Bila mereka keluarkan bukti, sekurang kurang nya penjelasan dan alasan bagi tuduhan2 nya, kita boleh terima, walau pun kita tak setuju. Terima, tapi kita balun ler. Bila menuduh liar sahaja, bukan saja kita balun, jugak tuduh depa Anjing Gila.

      Bagaimana depa jadi Anjing Gila? Depa tak kasi penerangan, bakpa kita buat demikian.

      Bila pembangkang2 berhujan dengan cara berhemah, aman kita membaca nya.

      Delete
    7. Bagi budin sekarang,tiada lagi yang baik pasal Tun.Semuanya salah ,tak betul..kesiaan

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Wahai Sang Budin Bedebah!

    Tugasan Tun bagi menjatuhkan Sang Lanun Bedebah,yg boleh menggadaikan negara dan bangsa merupakan langkah 1,langkah 2 adalah menguatkan balik survival
    politik Melayu. Pengkhianatan terhadap parti BERSATU,sehari sebelum pembubaran parlimen telah menjejaskan kemenangan BERSATU dalam PRU14.Tepat apa yang usahakan Tun kini,iaitu memasukkan MP UMNO dalam BERSATU.Hanya itulah caranya bagi tujuan penguatan.

    Walaupun aku kini ahli bersatu,yang merupakan komponen PH,sesekali tidak aku berkenan dengan PKR dan DAP.


    Satu dah sah parti rasis China!

    Satu lagi berlambangkan "mata satu"

    Ayoh orang Melayu! sekarang dah tahun 2019!Jangan bodo lagi dalam pandangan dan penilaian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehemm..ehemm..lidah biawak bercabang-cabang berputar belit nampak....!!

      Delete
    2. Saya Singgora wahai Pak Man!

      Apakah Pak Man dah termakan dengan tuduhan GMN!

      Delete
    3. Politik menarik orang kepadanya!

      bukan berlagak memecah belahkan rakan sekapal!

      Biar GMN/TANPA NAMA/ALI JAGA dengan sifatnya!

      Pak Man orang yg matang dalam politik!

      Kalau termakan dek kebongkakan GMN!

      LECEH NAMANYA TU!

      Delete
    4. MUSUH TIDAK DAPAT DILUKAI DENGAN ULASAN DAN LETERAN!

      TAPI ,AKAN MERUNTUN JIWANYA JIKA KITA PANDAI BERHELAH!

      Delete
    5. Orang jahil masih belum nampak siapa yg bina rizab dan aset. Dan siapa yg menjarahnya. Aset aset GLC dilelong dengan berbagai alasan. Dalam pada itu hutang negara makin naik. Bantuan rakyat pula dipotong. Malangnya Pak Othman dan PS diakhirat alasan saya jahil tak diterima. Bangunanlah dari lamunan. Tambahlah pengetahuan semasa. Jangan hanya ikut angan angan...

      Delete
    6. Woiiit..Gora..amacam , ada syok ke haah???

      Tengok..Wak Suman pun dah balun kau beb. Pelik kan..geng sendiri pun dibalunnya. Apa lah nak diherankan..alangkan dalam PH sendiri pun, balun membalun antara satu sama lain ni dah jadi mainan se hari2an..ini kan lagi di antara cai2nya..dah tentu lah mereka semua mengamalkan kepimpinan melalui teladan..betul tak bhai????

      Delete
    7. SETUJU KATA MU GN

      APA BOLEH BUAT...ADA PENYANGAK DALAM KAPAL(GMN)

      SAMPAI AKU PON DITUDUH "KEJORA!!

      HA.....HA...

      Delete
    8. MR J,

      saya tidak berminat dengan ulasan anda!

      tapi anda mempunyai keistimewaan!

      Anda berhemah dan "cool"

      Delete
    9. Suman kata Gora biawak lidah putar belit
      Gora kata Suman dgn sikap GMN terpalit
      Sebenarnya GMN tu Suman yg salin kulit
      Kini Suman sudah pucat, sentot alat sulit

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    10. Gora ini lagi sekor Anjing Gila. Mengaku ahli Bersatu tapi pemikiran macam bebudak. Menceritakan pasal gufreng nya, nak kawin, di Japan, mcm2 tahi di keluarkan nya.

      Membuang masa pembaca, coba menarik perhatian pembaca dpd isu2 yang di keluarkan di pos Budin, coba mengsabotaj, kadang2 menyokong Kojolla @ GENG NAJIB yang menjilat Najib.

      Maka si Kojolla pun berpantun ler, riang gembira si Gora menyokong dia, konon nya. Pada hal itu orang yang sama. Tabiat GENG NAJIB mengguna banyak nama.

      Logik? Lantak lah, asalkan di balun, depa pun selalu komen tanpa logik. Two wrongs make one right as far as they are concerned. Kalau Machiavelli, politikus di abad 18, di tembak nya ajer musuh nya.

      Orang Umno pun pernah tembak musuh nya mati - google lah, boleh tahu bahawa Mokhtar Hashim tembak pesaing nya untuk jawatan Ketua Bahagian Gemas di suatu masa dulu.

      Delete
  7. Masih banyak lagi perjuangan Tun yang masih belum selesai lagi. Masih ada banyak lagi khazanah2 negara yang belum dijarah sepenuhnya.

    Masih ramai lagi kroni2nya yang sebelum PRU 14 dulu, telah mengeluarkan biaya yang cukup2 banyak untuk mengsponsor Tun dan Bersatu...dan kini mereka dah pasti lah akan menuntut ganjaran setelah Tun kini dah jadi PM. Takkan lah nak sponsor buta2 aje kot???

    Sebab tu lah, pentingnya Tun terus mengukuhkan kedudukannya sebagai PM dan satu caranya ialah dengan menelan UMNO dan menjenamakannya semula sebagai Bersatu@UMNO 3.0.

    Kita pun tau bahawa aset UMNO ni cukup2 besar bernilai berpuluh2 malah beratus2 billion RM. yang kini diparking dalam akaun2 pemegang2 amanahnya. Bayangkan..jika UMNO dapat ditelan, dah tentu lah aset2 tersebut bakal menjadi kepunyaan Bersatu dan Tun untuk difaraidkan dalam kalangan kroni2, termasuk lah mereka yang telah membiayai Bersatu sebelum PRU14 dulu.

    Tidak kira lah apa bentuk taktik yang digunakan, samada yang halal mahu pun tidak..yang penting kedudukan Tun akan terus WAJIB diperkukuhkan kerana ia melibatkan survival Tun, anak beranak serta kroni2nya dalam keadaan politik negara yang tidak menentu ini!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey hang kebon tak berkontol...

      Budak2 hingusan sekolah ntah tahap apa seoerti kamu Kejora/TongGeng dgn muka tak malu ada ati mau meleceh-lecehkan beliau, masuk akal ker....?? Dah tuu, beraninya hanya di belakang tabir sembunyi2 pakai nama palsu - dasar.

      Pendapat budak2 kecik biadap tak abis sekolah paling bodoh dgn hati jahat penuh kebencian tanpa asas & bukti kukuh yg mengatakan tempoh Tun Mahathir dah luput. Konon zaman ini bukan zaman 30 tahun dulu...pengundi makin bertambah bijak....maklumat di hujung jari....
      -----------------------------------------------------------------

      Ini bukti Tun M Grand Maestro (pemegang rekod tak mungkin dicapai oleh sesiapa di seluruh dunia)...

      - Menang 5 PRU berturut-turut.
      - Menang PRU 14 setelah bersara 15 tahun. Dakwat hitam masih melekat. Dah buta ker, PRU 14 baru sat, tak sampai setahun pun. Ntah2 budak2 kecik nih, ngundi pun tidak pernah....!!

      Bodoh betul....!!

      Delete
    2. Semasa pak lah dan najib perniagaan kroni dan anak branak tak berkembang...madey perlu masa yg lama untuk pulihkan perniagaan mereka...

      Delete
  8. Fuuuh...Nampak gayanya DAPigs dan PKR yang Pro Anwar dah mula muak dipermainkan dengan Politik Tun Mahathir.
    .
    Mungkin disebabkan itu, Pengerusi Rejim Pakatan Hancing tu menyebarkan spekulasi berkaitan dengan kerjasama di antara PAS dan PPBM.
    .
    Realitinya, DAPigs dan PKR tau agenda sulit Tun Mahathir yang tidak mahu melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan memberi laluan kepada Anwar seperti yang telah dijanjikan dan dipersetujui bersama.
    .
    Mungkin tulah bahananya suka mempermainkan rakyat dengan janji-janji palsu. Sekarang giliran diorang pulak yang dipermainkan. Baru la betul-betul Gila namanya tu kan...setuju tak kengkawan semua????
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau merepek terpekek-pekek, lelong apa tuuu...??

      Dah ketebiat nak mamposs jer, TongGeng....??

      Delete
    2. Langkah politik madey tak susah nak dibaca..

      Delete
    3. Fuyoo..Wak Suman tau tak, baru2 ni aktivis yang juga penyokong tegar PH, Si Ambiga tu telah membelasah kaw2 punya Tun Madey. Kalau Wak tak caya, boleh lah rujuk kat FMT tu.

      Ambiga mengatakan Tun Madey ni kini dah tak pedulikan sangat pasal kerajaan PH ni..dia lebih menumpukan perhatiannya untuk mengukuhkan Bersatu dengan membelakangkan semangat kerjasama yang ada dalam PH.

      Tindakan membiarkan TS Rashid, salah sorang naib presiden Bersatu untuk mencadangkan agar kontrak2 kerajaan diberikan kepada ketua2 bahagian untuk tujuan menggerakkan aktiviti parti Bersatu, menyerlahkan lagi bahawa Bersatu kini adalah jelmaan semula kepada UMNO.

      Begitu juga, penerimaan masuk MP2 Umno ke dalam Bersatu baru2 ni menguatkan lagi dakwaan yang Bersatu bakal menjadi UMNO 3.0 dan ini ternyata adalah cita2 Tun Madey sejak pembentukan Bersatu lagi.

      Jadi, Tun tak payah ah berselindung lagi dengan memberi pelbagai alasan untuk menafikan niatnya tu...ibarat kata perumpamaan orang tua2 dulu tu, sekilas ikan di air..rakyat dah tau jantan betinanya Tun !!!!

      Delete
    4. Kelakar. Dah terbukti berkali kali Tun tu pendusta. Manusia yg akan gadaikan apa saja kerana kuasa. Hanya maut jadi sempadan dahaga. Barukah sedar wahai Ambiga?

      Delete
    5. Demi Allah John Doe bersakai bahawa J adalah seorang pendusta yang hanya sedang diberikan tempoh untuk bersukaria.

      Apabila tempoh bersukarianya tamat, J sedikitpun tidak akan teraniaya.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Delete
    6. Mr J ubo keluar lagi. Dia telah di nobatkan dengan gelaran J ubo sebab asyik menuduh secra laiar, tanpa bukti, fakta, data, atau punca2 maklumat yang sahih. Selalu nya keluarkan pendapat yang keluar dari lubang j ubo nya.

      Lihat lah contoh2 nya: "Dah terbukti berkali kali Tun tu pendusta." Hapah pun tak di sebut nya contoh pun.

      Dia kata: "Manusia yg akan gadaikan apa saja kerana kuasa." Nampak nya merujuk kpd Tun M. Tapi hapah penerangan , contoh, apatah bukti pun tak di sebut nya.

      Dahtu dia kata: "Barukah sedar wahai Ambiga?" Entah apa makna nya ha nya orang gila saja yang tahu.

      Mr J ubo adalah Anjing Gila. "Sit, Ubo, sit".

      Delete
  9. Hasrat madey nak pindahkan majoriti ahli dan mp umno kedalam Bersatoo gagal...jadi madey seru jangan taat kpd parti dan pemimpin...taat kpd perjuangan madey yg hanye untuk kroni dan anak branak dia beralaskan untuk negara...

    Rancangan nak lemahkan PKR dan anwar melalui proksi azmin anak pak Ali jugak gagal kerana azmin penakut nak cabar anwar rebut jawatan presiden....azmin dan konconye yg tersepit....sudah ade pekulasi yg merupakan signal azmin akan dipecat....

    Madey gagal pulihkan ekonomi negara...

    Di penghujung hayat madey hadapi kegagalan.... Zaman madey seorang yg selalu berjaya sudah tamat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi sekor Anjing Gila aka GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib, menuduh Tun gagal pulihkan ekonomi negara tapi tak ada fakta atau data bagi menyokong kata2 nya.

      Hanya keluar dari lubang bntt nya juga. Malas nak cari fakta dan data yang boleh menunjukkan keadaan di zaman Najib Al Jibo dan sekarang. Bak kata Najib kpd cyber troopers nya di kempen Pru 13, "bangang hamjadah", di kempen Pru14, dia kata, "KEPALA BAPAK KORANG" sebab malas cari fakta dan data bagi menaikkan imej dia yang dah macam tahi.

      Delete
  10. Klu Tun Gagal pulihkan ekonomi Negara, siape boleh?

    Najib? Hadi ? Ahmad Mazlan? Ismail Sabri? PapaGOMOK?

    Siape? Kamu? Ayah kamu? Isteri Kamu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SZ, ekonomi yg cantik sebelum pru14. Kini makin layu bawah PH. Tun yg layukan ekonomi ini. Apakah tikus diberi mandat baiki raga?

      Delete
    2. Tun Madey tak peduli langsung untuk membaiki ekonomi negara, yang penting lagi utama untuknya ialah memastikan dirinya, anak beranaknya serta kroni2 terus mendapatkan hasil ghanimah selagi dia bergelar PM ke 7 tu!!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. MJ, ekonomi cantik bende?

      Sampaikan Rebate GST tak di Bayar.

      Sampaikan hutang 1MDB korek Sana sini

      Sampaikan Rebate Cukai tertunggak

      Sampaikan dlm Apartment berjuta juta barang kemas.

      Sampaikan Projek di Bayar bukan ikut progress tapi ikut timeline.

      Cantik mcm burit Rosmah ke ekonomi Negara ketika itu?

      Delete
    5. Sesungguhnya Yang menjahanamkan Negara ini ialah Rosmah,,Najib dan Jho Low

      Delete
    6. Sokong apa syaariezakaria kata sepenuh nya.

      Syabas keluarkan soalan2 yang menendang bontot depa yang kritik Tun M. Dan fakta2 serta hujah2 yang tentu membuat depa terduduk, senak perut, kena lepuk bertalu talu.

      Saya bangga dengan sdr. Sila masuk selalu, disabuse kan abuses yang depa coba buat. Depa coba, tapi tak jaya.

      Delete
    7. Jugak sokong kata2 Shafiek Abdat yang selalu juga melemparkan fakta dan hujah2 membikin depa tu merah muka, ha nya depa takda muka, takda maruah, takda integriti, macam Najib Al Jibo.

      Mencuri pun dibuat Najib, di diamkan dek depa yang menjadi subahat. Bagus lah gomen PH heret dia, Wak Jahit, Mak Badak, loyar Keling Islam dll ke mahkamah.

      Delete
  11. TongGeng, TongGeng dah buang tebiat
    Siapa kroni tolong terangkan
    Menuduh,mencaci tetiba ko mayat
    Apa nak jawab..neraka bukan?

    Jika TongGeng lahirnya jantan
    Mesti berani buat laporan
    Bijan ko jilat..tuduhan bertan
    Tun takde..itu yang hairan!

    Menuduh Tun 'menjarah khazanah'
    Oi baghal.. pergilah report
    Ko disini lagak jin tanah
    dari mana bodoh ko import?

    Zahid jumpa, Tun yang fitnah?
    Siapa yg sebut "bin Iskandar?"
    Konon bukti..tunjuk tak pernah
    Zahid penipu, ko tak sedar?

    Tuduh Tun pinggir Melayu
    Konon 'kuda tunggangan DAP'
    Bersatu/PAS/umno..ko palang kayu
    Kini DAP ko usap pipi?

    Memang TongGeng keturunan gasing
    Putar ligat laman tak indah
    Kalau Cina ko 'tiewnasing'
    Melayu kata....haram jadah!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjilat madey masih buta tak kenal kroni madey....

      Delete
    2. Kamu penjilat siape pula? Burit Rosmah?

      Delete
    3. Hahaha hahaha hahaha,

      Ano 22:15 penjilat burit Rosmah.

      Delete
  12. Bermata 1 bermakna perjuangan hanya ada 1 matlamat iaitu nak jadi PM.....hanya dgn izin Allah...

    ReplyDelete
  13. Wak Suman...Wak pun tau, baru2 ni SUA PAS mengaku ada memberi surat contoh perjanjian kepada Tun Mahathir. Sama ada ia membawa maksud tidak akan bantu BN dalam PRK Semenyih tidak dapat dipastikan.

    Dah tentu lah Surat contoh yang dikeluarkan tu mesti mengharapkan timbal balik. Kita tidak tahu apa. Tapi rakyat Msia syak.... ia membabitkan berkaitan dengan pembayaran royalti minyak kepada Terengganu dan Kelantan di bawah kerajaan PAS tu.

    Kita semua tau, sebenarnya Tun dah luluskan pembayaran royalti tu, tapi masih dipendingkan pembayaran tu oleh Ah Beng atas sebab2 tertentunya sendiri. Kat sini , kita boleh nampak bahawa arahan Tun tu bukannya yang WAJIB dipatuhinya..dan ini menguatkan telahan rakyat bahawa yamg berkuasa secara mutlak dalam kerajaan sekarang ni, bukannya Tun tapi DAPigs!!!!

    Ia bukan satu perjanjian atau aku janji seperti yang cuba digambarkan oleh Mahathir. Sehingga kini ia sekadar contoh perjanjian.

    Malang nasib Pas, Tun Mahathir bukanlah seorang yang berpegang kepada kerahsiaan dan kejujuran perbincangan. Kepada beliau matlamat menghalalkan cara.

    UMNO tidak perlu gundah gulana. Ia tidak timbul soal Pas mengkhianati UMNO. Ini adalah politik, maka Pas pun perlu melihat pelbagai pilihan.

    UMNO juga pada suatu masa akan datang mungkin membuat keputusan bertentangan dengan keadaan sekarang.

    Apa yang penting jentera BN bekerja keras menarik pengundi. Jangan marah, herdik atau mencerca Pas. Mereka semua ada undi dalam PRK ini. Mereka adalah saudara kita yang kini bekerjasama dengan matlamat yang sama iaitu..menjatuhkan Rejim ni yang kini dikuasai sepenuhnya oleh DAPigs.

    Dalam PRK jangan menambah musuh. In sha Allah penyokong PAS akan undi calon BN dalam PRK ini.

    #UndiBarisanNasional#maluapabossku....

    ReplyDelete
  14. Di sebalik dakwaan Dr M, Umno umum Hadi akan sepentas dengan BN di Semenyih
    Faiz Zainudin - February 17, 2019 8:44 PM


    PETALING JAYA: Di sebalik dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya PAS tidak menyokong calon Umno dalam pilihan raya kecil (PRK) Semenyih, pemimpin BN hari ini memberitahu mereka akan sekali lagi mengadakan ceramah perdana bersama pimpinan utama PAS seperti dalam PRK Cameron Highlands Januari lepas.

    Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, seperti di Cameron Highlands, ceramah perdana yang masih dalam perancangan itu akan turut menampilkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    “Ceramah BN sepentas dengan presiden PAS dalam perancangan dan sedang diatur,” katanya kepada FMT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertambah Gelap harapan madey nak menang di semenyih...

      Delete
    2. GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib sediakan 2-3 kopipes,

      masukkan satu atas nama dia pada 17 February 2019 at 22:19

      masukkan satu lagi dalam minit yang sama di atas nama Anomouse pada 17 February 2019 at 22:19.

      Lepas tu terus tulis tuduhan satu ayyat di atas nama Anonymous 17 February 2019 at 22:20.

      Begitu keji sekali penipuan dia. Ikut Najib Al Jibo menipu membohong hingga mencuri RM2.6 biliun.

      Undi Umno lagi di PRK Semenyih, jahanam ler negara.

      Delete
  15. Ini ada satu berita yang tak berapa best sangat nak didengar oleh penyokong2 tegar DS Anwar, khususnya yang ada kat blog ni.

    Korang sedar tak...Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka melalui ‘jalan sukar’ untuk mengambil tampuk kepemimpinan negara daripada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Setiausaha Otai Reformis 1998, Abdul Razak Ismail berkata, tindakan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang menerima kemasukan enam bekas Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dua hari lalu merupakan isyarat bahawa Anwar tidak akan melalui jalan mudah untuk menjadi Perdana Menteri seperti dijanjikan.

    “Kita jangka lebih ramai ahli Parlimen BN lompat ke Bersatu dalam masa terdekat. Dan Bersatu dengan sokongan parti dari Sarawak dan Sabah akan jadi parti dominan dalam Pakatan Harapan (PH).

    “Jadi peluang Anwar agak ‘sukar’ untuk jadi Perdana Menteri kelapan sekiranya ini berlaku.

    “Dr. Mahathir pula kelihatan semakin demanding, ugut untuk tukar parti lain sekiranya parti dalam PH belot,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Abdul Razak berkata, apa yang lebih membimbangkan adalah sokongan dalam PKR terhadap Anwar sendiri yang kini sudah ‘terbelah dua’.

    Katanya, keba­nyakan kepemimpinan PKR dan DAP tidak bersetuju Bersatu terima enam ahli Parlimen BN kecuali Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    “Mohamed Azmin kelihatan condong kepada Dr. Mahathir malah nyatakan sokongan enam ahli Parlimen BN yang melompat itu.

    “Mohamed Azmin juga kelihatan mendapat sokongan ramai ahli Parlimen dan kepemimpinan parti dalam PKR sendiri,” katanya.

    Kalau DS Anwar dan konco2nya seperti Pizi, Johari Abdul dan Dollah Sani tak bertindak cepat untuk mengcounter tindakan Tun tu, pastinya memang takkan merasa lah kerusi empuk PM ke 8 tu dan..DS Anwar akan terus kekal sebagai PM designate yang palin lama dalam dunia..takkan lah nak biarkan aje peluang tu terlepas begitu aje kot????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bad Company..Bad Company..Bad Company..

      Bad Company
      Released: 1974
      Genre: Classic Rock

      Company Always on the run
      Destiny is the rising sun
      Oh I was born 6-gun in my hand
      Behind a gun I'll make my final stand
      That's why they call me
      Bad company
      And I can't deny
      Bad company
      Till the day I die
      Till the day I die
      Till the day I die
      Rebel souls
      Deserters we are called
      Chose a gun and threw away the sun
      Now these towns
      They all know our name 6-gun sound is our claim to fame
      I can hear them say
      Bad company
      And I won't deny
      Bad Bad company
      Till the day I die
      Till the day I die
      Bad
      Bad company
      I can't deny
      Bad company
      Till the day I die
      And I say it's
      Bad company Oh Yeah---Yeah
      Bad company
      Till the day I die Oh Yeah
      Tell me that you are not a thief
      Oh But I am
      Bad Company
      It's the way I play
      Dirty for dirty
      Oh Somebody Double-crossed me
      Double-cross
      Double-cross
      Yeah
      We're Bad company
      Kill in cold blood

      Delete
  16. Mak Enon yg tahu 'kroni' Mahathir
    Kenapa kecut nak buat laporan?
    Menggigil..SB nak mintak hadir
    Digelar 'bangang' memang tak hairan!

    Kalah, menang Mahathir Perdana
    Mak Enon tercirit hari2 merana
    Tak jilat Bijan tak dapat dana
    Merempat tidur di jirat Cina!

    Buta rupanya Mak Enon ini
    Pemimpin 'World Class' dia nak nafi
    Dihormati dunia di sana sini
    Mak Enon cai..angkat 'nescafe!'




    ReplyDelete
    Replies
    1. Kroni tak salah dari segi undang2... Dari segi moral dan ethika yg tak kena...

      Delete
  17. Dah lama Jibbo tahu kelemahan bangsa kita

    dia begitu teruja dengan "cash is king"

    Ada la si melayu dubuk mengelilinginya masa di semenyih

    terkadang rasaku nak terajang si Melayu Dubuk nihhh

    bikin malu ana punya bangsa

    ReplyDelete
  18. PAS DAH JANJI BERTULIS AKAN SOKONG TUN JIKA BERLAKU PENGKHIANATAN DALAM PH!

    TUNGGU BULAN MEI NI!

    tapi hal RM90 ...emmmmmmppppph

    BUDIN DAH PANAS TELOQ!!!

    kahhh kaahhhhhh kaaaaahhhhhhhh Kahhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  19. Lapan Ketua Bahagian Bersatu Perak Desak Ahmad Faizal Letak Jawatan

    BERITA
    By MT Webmaster On Feb 17, 2019

    (Utusan) – Lapan Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di negeri ini enggan menerima notis pembuburan bahagian masing-masing sambil mendesak Pengerusi Bersatu negeri, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu meletak jawatan.

    Ketua Bahagian Gerik, Ibrahim Hanafiah berkata, Ahmad Faizal yang juga Menteri Besar perlu meletak jawatan kerana gagal dan tidak mampu mentadbir urus parti berkenaan dengan baik sehingga menimbulkan pelbagai masalah di peringkat akar umbi.

    Menurutnya, perkara paling ketara ialah pembubaran beberapa bahagian parti itu di negeri ini yang dikatakan tidak mengikut perlembagaan parti selain alasan pembubaran yang tidak benar.

    “Setakat ini lapan ketua bahagian telah menerima notis pembubaran iaitu Beruas, Bagan Serai, Lenggong, Gerik, Teluk Intan, Tapah, Batu Gajah dan Larut.

    “Lain-lain bahagian yang dijangka menerima notis pembubaran ialah Taiping, Bukit Gantang, Parit Buntar, Lumut, Kampung Gajah dan Tanjung Malim. Kami tidak menerima pembubaran ini,” katanya dalam sidang akhbar, di sini hari ini.

    Turut hadir dalam sidang akhbar itu ialah Ketua Bahagian Bagan Serai, Abu Hasan Yusof; Ketua Bahagian Bukit Gantang, Datuk Shaharuddin Rashid dan Ketua Penerangan PPBM Kuala Kangsar, Amir Hashim Yot.

    Menurut Ibrahim, alasan pembubaran bahagian-bahagian berkenaan antaranya jawatankuasa bahagian tidak lagi berfungsi, tidak aktif dan ahli-ahlinya tidak dapat dikesan adalah tidak benar.

    Beliau berkata, keputusan pembubaran yang dibuat berdasarkan kesimpulan peribadi yang dibuat tanpa siasatan dan ia keputusan yang berat sebelah.

    “Sebenarnya pihak yang tidak aktif ialah badan pimpinan negeri yang dipengerusikan oleh Ahmad Faizal kerana tidak mengadakan mesyuarat tahunan sejak selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    “Bahagian kekurangan dana, nak sewa pejabat pun tak cukup. Kalau tak ada dana macam mana bahagian nak aktif. Kami rasa dipinggirkan di peringkat negeri,” katanya.

    Menurutnya, semua ketua bahagian yang terlibat mahu berjumpa dengan pimpinan tertinggi parti dan membawa kes itu ke Lembaga Displin parti untuk tindakan selanjutnya

    ReplyDelete
  20. Madey alkotty suroh penyokong parti jgn menyokong membabi bota terhadap parti dan pemimpin parti sebaliknya hanya pada perjoangan parti.

    Madey alkotty bapak pelingkop mlayu dan pejoangan mlayu berparti .

    Bila uumno jadi hampir lingkop pemimpin uumno pakat melompat pi melingkop perjoangan parti pasti telongkop para penyokong parti coma tinggai che nam dan pak akop pong turot sama boleh jahanam dam melingkop-lingkop.

    Ada penyokong yg taksob gila dgn madey alkotty konon beliau kornia ilahi dan memileki hikmah .
    Madey alkotty kornia ilahi pasai tak mampuih mampuih lagi dan memileki siti hasmah bkn hikmah . Koah koah koah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus, kamu pi ikut Najib & Rosmah, blh di dapat Jam Rolek. Istri kamu Rosmah hadiahkan Bag tangan jenama.

      Delete
  21. Lega rasanya, bila udah bangun utk bersolat
    Kalau boleh setiap masa ingin ngadap kiblat
    Kepada Allah, ku serahkan diri ini bulat-bulat
    Bukan mcm Suman bapok lahanat taik palat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Berbuat ibadat, bagi aku spt satu kegemaran
    Menunggu subuh, aku akan membaca Quran
    Bukan mcm Suman yg tidak cukup pelajaran
    Soal agama, dia langsung tak ada kesedaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Aku tak masuk ke blog ni sudah banyak hari
    Hujung minggu ke Sarawak jumpa dgn isteri
    Udah balik ke KL, kembali hidup seorang diri
    Mengiisi masa terluang, pahala terus ku cari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gora ini lagi sekor Anjing Gila. Mengaku ahli Bersatu tapi pemikiran macam bebudak. Menceritakan pasal gufreng nya, nak kawin, di Japan, mcm2 tahi di keluarkan nya.

      Sekarang guna nama Ano. Membuang masa pembaca, coba menarik perhatian pembaca dpd isu2 yang di keluarkan di pos Budin, coba mengsabotaj, kadang2 menyokong Kojolla @ GENG NAJIB yang menjilat Najib.

      Maka si Gora pun ikut Kojolla berpantun ler, riang gembira si Gora menyokong dia, konon nya. Pada hal itu orang yang sama. Tabiat GENG NAJIB mengguna banyak nama.

      Logik? Lantak lah, asalkan di balun, depa pun selalu komen tanpa logik. Two wrongs make one right as far as they are concerned. Kalau Machiavelli, politikus di abad 18, di tembak nya ajer musuh nya.

      Orang Umno pun pernah tembak musuh nya mati - google lah, boleh tahu bahawa Mokhtar Hashim tembak pesaing nya untuk jawatan Ketua Bahagian Gemas di suatu masa dulu.

      Delete
  24. Di blog maya ini warna2 kerinduan aku lakar
    Bila berjauhan dgn isteri ku rasa hidup sukar
    Sedih sungguh terpisah dgn si bunga mekar
    Namun, sebulan lagi, Mas akan dpt bertukar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wahai Kojolla, bertaubat lah.

      Asyik mengumpat walau pun kau kata lepas sembahyang berjemaah.

      KEPALA BAPAK KAU, kata Nib Al Jibo.

      Delete
  25. Sama sama tak sodap…. Bersatu cakap merapu… PAS lak cakap melepas. Semuanya menampakkan kemunafikan masing masing. Haru!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo kamu dah pening, apo ko nak kato?

      Sapo nak cayo apo ko kato?

      Pi tidoq ler, Dol.

      Delete

  26. Kebahagiaan adalah berpuas hati merembat, membelasah makhluk2 yang memfitnah, berdusta, membohong, menipu, dsb nya

    Berbuat demikian di pagi hari, memuaskan hati sebab menyumbang kpd usaha2 mendapatkan keamanan dan ketenteraman di negara ini.

    Perlu dibuat begitu bagi mengelakkan pembohong, penipu dan pendusta menjadi pencuri macam Najib Al Jibo.

    Dapatkan lah hari yang sedap - have a nice day, folks.

    ReplyDelete
  27. Takiyuddin: Ikrar sokongan PAS demi halang usaha singkir PM

    18 Feb 2019, 8:48 pagi (Dikemaskini 18 Feb 2019, 8:50 pagi)

    A A
    Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan mendakwa dua parti komponen Pakatan Harapan (PH) mungkin merancang untuk menyingkirkan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad melalui undi tidak percaya di Parlimen.

    Beliau berkata, partinya merasakan ada yang tidak kena dengan cara Mahathir bercakap tentang sekutunya dalam PH.

    Justeru, katanya, sebab itulah PAS berikrar memberi sokongan kepada beliau ketika pertemuan dengan presiden parti Abdul Hadi Awang Jumaat lalu.

    Sehari selepas pertemuan itu, Mahathir mendakwa PAS membuat keputusan untuk tidak menyokong BN dalam PRK Semenyih.

    Mahathir sekali lagi menegaskan perkara itu semalam, dan memaklumkan belau menerima persetujuan bertulis yang ditandantangani Takiyuddin.

    Bagaimanapun Takiyuddin menjelaskan, persetujuan bertulis itu sebenarnya draf ikrar menyokong Mahathir jika parti komponen PH memulakan undi tidak percaya terhadapnya.

    "Salinan draf surat itu diberi kepadanya. Dalam draf itu, kami menyatakan akan bersama perdana menteri jika sesuatu berlaku kepadanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai pas...kenape dulu tak ikrar pertahan najib?...najib bayar 90 jota..

      Delete
    2. Tun Dr Mahathir sedar kemungkin perkara ini ada.

      Itu pasal dia terima 7 bekas MP Umno. Dan nak tubuh Bersatu di Sabah sebab mereka mahukan Bersatu di sana. Boleh tambah jumlah yang tentu sokong dia di Parlimen.

      Alhamdulillah, Hadi dan PAS mahu bekerjasama dengan Bersatu dan PH.

      Politik pun setiasa "you scratch my back, I'll scratch yours". Atau bisik ke SPRM not to scratch too hard.

      Tapi Najib Al Jibo punya back Tuhan saja yang tahu betapa kotor nya. Kena pakai garpu besi 5 kaki panjang untuk mengikis kekotoran nya. Di buat dalam penjara.

      Delete
    3. Belit puak serban bahaya jugak mcm belit keling...

      Delete
    4. Masa pru14 kenape pas tolak dan lawan madey?...sekarang nak sokong plak....pas dgn keling tak de beza..

      Delete
    5. Sebenar nya yang puaka laknatullah ia lah kamu. Takda guna langsung hidup dalam dunia, God created kamu by accident or for the sole purpose nak tunjukkan manusia ada laknatullah mcm kamu di dunia ini.

      Menuduh liar takda fakta apa pun, ha nya yang busuk kau korek dari lubang bntt Najib Al Jibo dan/atau Anwarul Al Jubur.

      Jenis kamu nih membikin Al Jibo dan Al Jubur kurang peluang nak naik. Hanya barang depa ajer naik. Ke atas belakang kamu.

      Delete
    6. Ko nak fuckta yg mcm mana lagi bongok?...madey ajak pas tumbangkan najib seblm pru 14 pas bo layan...lepas kes 90 juta disiasat sprm baru pas terhegeh2 umum sokong madey...orang bongok sentiasa bongok...

      Delete
    7. Bahasa biadap yg Kejora amalkan selama ini sudah jelas menunjukkan betapa rendah & kotornya keperibadian, asuhan, pendidikan & pergaulannya.

      .

      Delete
  28. Pas beralih arah pertahankam madey kerana madey nak perjuangkan hudud...ini asas perjuangan Pas...

    ReplyDelete
  29. Madey alkotty royak pas sama dgn pest makhlok perosak.
    Jaman madey alkotty jadi pm 4 tuang presedeng royak uumno kapiag.
    Dah kena dah sekog perosak mlayu sekog lagi perosak isle.
    Akibat berpolitik secara menatang omat mlayu dan isle jadi melintang pokang.

    Sesama isle pong tuang guru senang-senang chop jadi kapiag dan boleh plak berbohong, coma pembohong saja bila berckp dia berbohong-bohong.
    Madey alkotty royak maklekat pong bwat salah dan mlayu yg tekorban dlm kes memali tak ubah matinya katak. Hish hish

    Menteri mlayu royak nabi pong bejanji pelesu mai kepenyokong yg sokong membabi bota boleh kata god created man by aciden hebat betoi poak-poak depani.
    Beperangai seropa haramjadah..
    Koah koah koah koah koah.

    ReplyDelete
  30. Donia ibarat pentas monosia pandai besandiwara .
    Yg dapat anugerah pelakon terbaik ahlipolitik kerajaan dan juga pembangkang para penyokong 2blah pehak coma jadi pakpacak dan koto berahak sampe mampuih.
    Yg menangong akibat para peminat dan penonton yg kena kencing kena belit dan kena bahong dari yg moda sampe ke-toa dan sampe mampuih.
    Mlayu royak habok pong tarak
    Koah koah koah koah

    ReplyDelete
  31. 'Maaf Dr Mahathir, menurut biar berakal'

    Mohamed Khaled Nordin\n

    ULASAN l Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini menyeru rakyat Malaysia untuk menyokong kerajaan Pakatan Harapan. Agar mudah untuk kerajaan membuat kerja dan melaksanakan dasar.

    Secara umumnya, saya secara peribadi akan sentiasa menyokong dasar yang baik. Kita bukan masyarakat yang taasub berpolitik sepanjang masa sehingga tidak mampu melihat maslahat yang besar dalam sesuatu perkara.

    Cuma, saya tidak bersetuju dengan seruan semberono dan pukul rata seperti ini atas beberapa alasan.

    Pertama, rakyat berhak memilih dan mengkritik. Apabila rakyat, yang sebelum ini dipuji habis-habisan kerana berani menukar kerajaan, mengecam prestasi kerajaan semasa, ia adalah sesuatu yang mesti terus diraikan.

    Tidak boleh double standard dan memuji keberanian rakyat secara berpilih-pilih mengikut apa yang menyebelahi Pakatan Harapan sahaja.

    Jika rakyat bersedia menukar kerajaan, sudah pastilah mereka sangat matang untuk menilai sama ada sesuatu dasar kerajaan itu wajar disokong atau sebaliknya. Mereka punya kebebasan tersebut.

    Kedua, rakyat mempamerkan rasa tidak puas hati bukan secara suka-suka. Tetapi, kekecewaan mereka bersebab dan berasas.

    Saya yakin rakyat Malaysia hari ini sangat kecewa dan berasa tertipu. Bukan sahaja dengan ketiadaan dasar dan hala tuju negara yang jelas. Tetapi dengan sikap dan pendekatan semasa yang dilihat sangat tidak mesra rakyat.

    Misalnya, tindakan tidak sensitif dalam mengusulkan ratifikasi Konsyensen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) sebelum ini yang menimbulkan kemarahan orang Islam, keputusan untuk tidak meneruskan rayuan dalam kes Pulau Batu Putih, melepaskan aset-aset strategik negara dan Bumiputera.

    Semua ini mengundang persoalan dan kerisauan.

    Malah, sesetengah dasar negara hari ini adalah mengelirukan. Cadangan mengeluarkan kereta nasional ketiga misalnya. Perkara ini adalah tidak cermat kerana tiada sebarang keperluan mendesak. Sebaliknya memerlukan dana yang sangat besar dan dahsyat saiznya dari kerajaan.

    Demikian juga dalam isu kerjasama dan perdagangan dengan negara China.

    Sebelum ini, tindakan berbaik dan rapat dengan negara komunis tersebut digambarkan sebagai sangat teruk dan mampu menggugat kedaulatan negara. Tetapi kini, kerajaan mengerahkan segala sumber yang ada demi menarik masuk pelaburan dari China.

    Selain itu saya lihat banyak sekali dasar dan keputusan kerajaan hari ini yang dibuat tanpa terlebih dahulu mendapatkan maklum balas, saranan serta input dari masyarakat dan pihak yang bakal terkesan dengan keputusan tersebut.

    Terbaharu, lihat sahaja inisiatif kementerian pelajaran yang berhasrat memastikan perhimpunan sekolah tidak lebih dari 10 minit.

    Perkara ini mengundang kegusaran dan penolakan yang besar dari kalangan guru yang melihatnya sebagai tidak logik, tidak praktikal dan begitu menggambarkan ketidakfahaman kementerian tentang bagaimana sekolah diuruskan.

    Dalam hal yang lain, keluhan dan kekecewaan juga disuarakan apabila kerajaan, tidak semena-mena memutuskan untuk membatalkan subsidi haji kepada mahram atau pengiring jemaah yang terpilih.

    Jika kerajaan BN sebelum ini mampu melakukannya tanpa masalah, mengapa kini semua perkara mesti diubah dengan cara yang akhirnya menyusahkan rakyat?

    Jadi, dalam segala kekalutan dasar seperti ini, adakah Dr Mahathir masih mengharapkan rakyat hanya menyokong dan menurut secara membuta tuli sahaja? Tentu tidak.

    Inikan Malaysia Baharu.

    Ketiga, saya sangat berharap yang Dr Mahathir melihat dan menerima dengan terbuka bahawa mentaliti menyalahkan orang lain masih menebal, malah semakin teruk di kalangan kabinet kerajaan. Segala-galanya salah orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedangkan sangat jelas, selepas sembilan bulan pentadbiran PH, tiada dasar baharu yang benar-benar memberikan manfaat kepada rakyat secara besar-besaran. Bukan rakyat tidak sabar atau menuntut sesuatu di luar kelaziman dan kewarasan.

      Tetapi, kerajaan hari ini harus sedar, pra PRU14 PH sendiri yang telah ke hulu dan hilir mencanang bahawa mereka sudah mempunyai formula bagaimana segala masalah negara harus diselesaikan. Tinggal untuk dilaksanakan sahaja.

      Jadi, apa alasannya sekarang?

      Tidak mungkin kita mahu terus bermain dengan naratif hutang negara yang besar. Terakhir, saya melihat seruan menyokong kerajaan tersebut seolah-olah satu tamparan tersirat kepada rakyat.

      Delete
  32. DewaLotto 1'Userid Main Semua Permainan Poker , Togel , Casino , Sport Books, Tembak Ikan, Joker , Batu Goncang, Dan Banyak Lagi Games Lainnya .
    Kunjungi Sekarang Juga Di www.dewalotto.me pin BB : 7BF59345

    Jangan lewatkan kesempatan menjadi kaya dengan bermain permainan yang menantang yang kami berikan ini
    yukk silahkan daftar minimal deposit 20rb saja.."

    ReplyDelete
  33. join dengan kami situs terpercaya dan teraman Proses
    Transaksi Yang Cepat Dan Super Mudah
    cs online 1x24 jam
    Minimal Depo 20rb & WD 50rb
    BBM : areatoto
    LINE : areatoto
    W A : (+855)964630067

    ReplyDelete
  34. Promo www.Fanspoker.com :
    - Bonus Freechips 5.000 - 10.000 setiap hari (1 hari dibagikan 1 kali) hanya dengan minimal deposit 50.000 dan minimal deposit 100.000 ke atas
    - Bonus Cashback 0.5% Setiap Senin
    - Bonus Referal 20% Seumur Hidup
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  35. Numpang ya min ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus New Member Bervariasi
    Bonus next deposit 5%
    Bonus rilingan 0,5%
    dan masik banyak yang lainnya bossku
    Penasaran!!! coba aja dulu.. biar gk penasaran.

    ReplyDelete
  36. WIN323 - Merupakan Situs Online Betting NO.1 Di Indonesia.
    Dengan WIN RATE tertinggi 97% + Bonus Bonus Super Heboh yang bisa
    anda dapatkan setiap hari nya!!

    Bonus Bonus Super Heboh Dari WIN323
    ~ Bonus New Member : 20%
    ~ Bonus Next Deposit : 5%
    ~ Bonus Cash Back : 5%

    Minimal Deposit : Rp.25.000
    Minimal Withdraw : Rp.25.000

    Untuk permainan terbaru FAFA SLOT BONUS NEW MEMBER 100% dengan maximal Bonus Rp.250.000 , Dengan mininimal deposit Rp 25.000,-
    syarat TO x 8
    Contoh : 25.000 + 25.000 * 8 = 400.000
    Minimal WD 50.000


    TEMBAK IKAN ONLINE

    Bonus Deposit 50%
    Minimal Deposit Rp25.000
    Max Bonus Rp. 1.000.000,-
    TO x 15 + BONUS

    Bonus Deposit 10%
    Minimal Deposit : Rp.50.000,-
    Max Bonus : Rp. 500.000,-
    TO x 7 + BONUS

    CASHBACK 10%
    Bonus Cashback hanya diberikan kepada player yang tidak mengclaim bonus next deposit

    Tunggu apalagi mari langsung bergabung bersama WIN323 dan jadilah
    pemenang di setiap taruhan yang Bossku lakukan :)

    Contact Person WIN323 :
    BB : E3E94F65
    LINE : win323a

    WA : +855 78 633 430 ( WIN323 )

    ReplyDelete
  37. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  38. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...