Tuesday 19 February 2019

MENJAWAB FITNAH SUBKY LATIF KONONNYA NABI IBRAHIM BERBOHONG


Perkara utama yang perlu disedari bahawa para Nabi tidak pernah melakukan tindakan terkeji sehingga mencacatkan status kenabian sebagai penyampai risalah dan wahyu. Maka dengan sebab itu, ciri-ciri Nabi yang disepakati ulama adalah Siddiq (benar), Amanah, tabligh (menyampaikan) dan Fatanah (kebijaksanaan).


Berbohong merupakan sifat-sifat tercela. Justeru, mustahil para Nabi mempunyai sifat tercela. Apatah lagi, sifat tercela itu menjadikan risalah kenabian akan diragui oleh manusia. Dengan sebab itu, menuduh para Nabi berbohong adalah cara untuk menyebarkan keraguan manusia terhadap risalah yang disampaikan oleh para nabi.


Dalam al-Quran terdapat ayat yang menyatakan laknat terhadap orang yang berbohong. Antaranya – firman Allah dalam surah ali-Imram, ayat 61: “Laknat Allah terhadap orang-orang yang berbohong”, Surah al-Ghafir, ayat 28: “Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang melampaui batas lagi pembohong”.


Dalam hadis pula, ada menyatakan bahawa pembohongan membawa kepada kejahatan. Sesungguhnya kejahatan itu membawa kepada neraka. Sesungguhnya seorang lelaki yang berbohong pasti akan tercatat sebagai pembohong (al-Bukhari, hadis no : 6094)

وَإِنَّ الكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الفُجُورِ، وَإِنَّ الفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا


Dalam hadis lain juga ada menyatakan bahawa antara ciri-ciri orang munafiq adalah berbohong. (Muslim, hadis no : 59)

آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ


Dari ini amat jelas bahawa amalan berbohong – bukan sekadar al-Quran dan hadis menyatakan ia sebagai amalan terlaknat, malahan ia adalah amalan yang boleh membawa kepada kejahatan – boleh membawa ke neraka. Dengan sebab itu, amat mustahil ia wujud pada diri para Nabi – termasuk Nabi Ibrahim AS. Mendakwa Nabi Ibrahim berbohong, sama seperti mengatakan Nabi Ibrahim melakukan kejahatan, melakukan amalan membawa ke neraka, melakukan amalan munafiq dan sebagainya; semua ini adalah mustahil bagi sifat bagi para Nabi.


Apatah lagi, dalam al-Quran ada ayat yang secara terang-terangan mengatakan Nabi Ibrahim adalah seorang Nabi yang  sangat benar. (Surah Maryam, ayat 41)

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا


FAHAMI HADIS DENGAN BETUL


Pada zaman dahulu, kalangan khawarij sudah berkali-kali berhujah dengan hadis dengan pendekatan yang salah. Antara contohnya, hadis bahawa Nabi saw ada berkata, “barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka jangan dia sakiti jiran tetangganya. Barangsiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat, hendaklah dia memuliakan tetamunya” (al-Bukhari, hadis no : 6018)

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِ جَارَهُ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ


Memandangkan Khawarij adalah kalangan takfiri - iaitu menghukum kafir kepada kalangan yang berbeza dengan mereka, menyebabkan mereka menafsirkan hadis nabi tanpa mengikut metode dan manhaj yang betul.


Maka dengan itu, dari hadis ini mereka terus simpulkan bahawa:


a. Tidak hormat tetamu dan menyakiti jiran adalah amalan dosa besar.

b. Pelakukan dosa besar adalah kafir, kerana hadis ini menyatakan "barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat", bermakna kalau tidak hormat tetamu dan sakiti jiran (dosa besar) adalah tidak beriman dengan Allah dan hari akhirat (kufur).


Kesalahan ini bukan pada hadis, tp pada cara pemahaman Khawarij terhadap hadis. Kesalahan disebabkan mereka literalis dalam memahami hadis tanpa menggunakan metode yang betul.


Demikian juga dalam hadis yang berkaitan dengan didakwa berbohong yang dilibatkan kepada Nabi Ibrahim. Cara pemahaman yang salah melahirkan fitnah terhadap individu Nabi Ibrahim. Ini sudah pasti bercanggah dengan prinsip dalam ajaran ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.


HELAH DAN SINDIRAN


Berbohong boleh dimaknakan sebagai usaha memperdayakan agar si pendengar tidak mengetahui hakikat sesuatu perkara. Dengan sebab itu, helah dan sindiran tidak boleh dikatakan sebagai bohong. Ini kerana, helah (Arab : Hiyal) adalah perlakuan yang tepat dengan hakikatnya yang sebenar, sedangkan sindiran (arab : Ta’ridh) pula, maklumat tersebut sudah berada dalam pengetahuan si pendengar.


Maka dengan sebab itu, tindakan Nabi Ibrahim yang berkata kepada Namrud bahawa segala patung-patung yang runtuh itu dilakukan oleh patung yang besar, tidak boleh dikatakan Nabi Ibrahim berbohong, tetapi boleh dikatakan sebagai menyindir. Ini kerana, patung-patung itu tidak dapat berbuat apa-apa itu sudah dimaklumi kelemahannya. (tafsir Jalalain, hlmn 426)

وَفِيمَا قَبْله تَعْرِيض لَهُمْ بِأَنَّ الصَّنَم الْمَعْلُوم عَجْزه عَنْ الْفِعْل لَا يَكُون إلَهًا


Helah (arab : Hiyal) pula, seperti Nabi Ibrahim nak elak dari isteri baginda, Siti Sarah yang cantik dari direbut dari raja yang zalim; atau andai raja itu tahu bahawa itu adalah isteri Ibrahim, sudah pasti Ibrahim akan dibunuh, makanya Ibrahim pun mengajar cara untuk nak berhelah; iaitu dengan mengajar kepada siti Sarah – andai ada yang bertanya kepada siti sarah, siapa dia, maka hendaklah siti sarah beritahu bahawa dia adalah saudari Nabi Ibrahim. Dalam hadis terbabit, terang-terang dinyatakan bahawa itu bukan bohong, tetapi helah, kerana Ibrahim berkata bahawa Siti Sarah memang saudarinya – kerana dia adalah saudarinya seagama (islam) dan baginda juga berkata bahawa baginda tidak tahu atas bumi ini yang beragama islam selain mereka berdua sahaja. (Muslim, hadis no : 2371)

فَإِنَّهُ قَدِمَ أَرْضَ جَبَّارٍ وَمَعَهُ سَارَةُ، وَكَانَتْ أَحْسَنَ النَّاسِ، فَقَالَ لَهَا: إِنَّ هَذَا الْجَبَّارَ، إِنْ يَعْلَمْ أَنَّكِ امْرَأَتِي يَغْلِبْنِي عَلَيْكِ، فَإِنْ سَأَلَكِ فَأَخْبِرِيهِ أَنَّكِ أُخْتِي، فَإِنَّكِ أُخْتِي فِي الْإِسْلَامِ، فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ فِي الْأَرْضِ مُسْلِمًا غَيْرِي وَغَيْرَكِ


Justeru, dari hadis ini dijadikan hujah untuk mengatakan bahawa Nabi Ibrahim berbohong, sudah pasti bukan semata-mata memfitnah Nabi, malah kelihatan seperti mahu meragu-ragukan manusia terhadap kenabian Nabi Ibrahim.


PENUTUP


Nik Abduh ambil "dedak" UMNO. Itu cerita sebenarnya. Memandangkan sebelum ini Nik Abduh nak elak dari ketahui oleh ahli PAS dan rakyat Malaysia, maka dia berbohong. Bermakna, Nik Abduh berbohong sebab makan duit UMNO.


Dalam kes Nabi Ibrahim, baginda tidak pernah makan "dedak" Namrud. Justeru, mengagamakan pembohongan Nik Abduh dengan menggunakan hujah Nabi Ibrahim adalah satu kejahatan yang tidak boleh dimaafkan.


WAN JI WAN HUSSIN

113 comments:

  1. Siddiq itu benar, tapi Sadiq Sigaraga berbohong...

    http://dnews.fun/laporan-palsu-dicekik-papagomo-syed-saddiq-hilang-kelayakan-ahli-parlimen/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohong tak bohong, tunggu siasat polislah, saudara.

      Delete
    2. Tunggu polis apanye ni abeduh sendiri ngaku berbohong

      Delete
    3. • KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI

      Delete
    4. PAKAR HADAS ULAR SEMAK PRO LIBERAL TEGUR TOMMY TOM CAT BERJOGET TWIST BERSAMA RICHARD MENGGELAMUN, SITI PEKASAM, AmbENGAP DAN SEORANG MENTERI HAKIM SEPATUTNYA MENJAGA INTEGRITY. INILAH PERANGAI PENJAGA LAW OF JUNGLE. DULU SI MANGKUK HAYUN TU JUGAK YANG SOKONG = BUKAN MAIN LAGI DORANG SERONOK BERDANSA KERANA BERJAYA MENIPU DAN KENCING ORANG MELAYU. ITU MAKNANYA JUSTICE YANG DIBAWA PH = DI BAWAH PH MAKIN RAMAI PELAJAR MELAYU BERPENGALAMAN SEKS BEBAS = MACAM MANA RAKYAT NAK BERSABAR, DI BAWAH PH KEADAAN SEMAKIN TERUK, EKONOMI, POLITIK, PERLEMBAGAAN TERANCAM, DIBURUKKAN LAGI DENGAN DASAR DAN POLICI YANG MENYUSAHKAN RAKYAT DAN CUKAI DAN TARIF SECARA DIAM DINAIKKAN = KERAjaan DAP-PH SEDANG BINA PERSEPSI BURUK TERHADAP PROFESIONAL ISLAM/MELAYU DENGAN MEMBURUK-BURUKKAN INSTITUSI ISLAM = ISTERI SETIAUSHA POLITIK MAHA KRONI JADI PENGERUSI BARU AIM = KENAPA KAFIR HARBI NAK REBUT UITM TAPI TAK BEREBUT MASUKKAN ANAK MEREKA KE SEKOLAH KEBANGSAAN? = MAHA ZALIM TAK BAYAR ROYALTI MENYEBABKAN KELANTAN TEBANG BALAK = FAMILY SIGARAGA ROSAK AKHLAK SEMUANYA, APA MAKNA AWEK SELFIE CELAH KANGKANG = ZAMAN LANI BUKAN MASA BICARA DOSA PAHALA KERANA MELAYU RAMAI YANG TINGGAL SOLAT, ADA YANG IKUT AJARAN SESAT. SEKARANG WAKTU MEMPERTAHANKAN AKIDAH, TAUHID DAN IMAN = SUDAH TERBUKTI PH TIDAK MAMPU TADBIR NEGARA, BUBAR JE PARLIMEN BIAR KITA TENGOK APA PAS BOLEH BUAT = PH DERA DAN BULI RAKYAT DAH TU SURUH SABAR, INI KERAjaan GANGSTER KE APA = MuJAHAT PERTAHAN PARTI BABI YANG TIDAK IKTIRAF ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI SEBAGAI WAKIL DALAM BADAN ISLAM = KALAU SEKADAR PERINTAH NEGERI TERKAYA TAK MAIN LAA. DAH TU NAIKKAN PREMIUM TANAH SEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG2 = DI BAWAH PH BERSIH DAH JADI KOTOR. SPR PUN DAH KENA BELI = KATA PEPATAH HANYA PENYAMUN KENAL PEROMPAK, SEKARANG MAHA PENYAMUN DAH JATUHKAN BOSS PEROMPAK. SEKARANG GILIRAN KITA NAIKKAN PAS YANG PUNYA TRACK RECORD TERBAIK SUPAYA MAHA PENYAMUN PULA TERIMA HUKUMAN = TABUNG HAJI DIROMPAK DENGAN DIPAKSA MEMBELI BON 19B DENGAN PULANGAN 2.5%. TOKONG HARBI GUNA DUIT TADI LABUR MALAKOFF DENGAN PULANGAN 6% = PAS PENYELAMAT SEBENAR MALAYSIA KERANA DI BAWAH REJIM BN, PAS DISEKSA DAN DIANIYANYA. BILA BN JATUH PAS BANTU BN PULA DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA = MAHA KELENTONG SELALU GUNA ALASAN BODOH SALAHKAN SOROS MAHA KENCING PULA SALAHKAN TRUMP = PAS PARTI MISKIN HANYA SAMAN SR SEPARUH JALAN. LAIN KALI CARI SPONSOR PENJAMIN DULU. BERPADA DENGAN KEMENANGAN 4 PERMOHONAN INTERLOKUTERI DAN MENOLAK SATU PERMOHONAN CLAIRE. BERDASARKAN KEPUTUSAN PRU-14 PAS TIDAK TERJEJAS DENGAN FITNAH TERSEBUT = SYIAH/PH BERIA2 SOKONG SYIAH YAMAN TAPI TAK KISAH BILA SUNNI DITINDAS OLEH SYIAH DI IRAQ DAN SYRIA = KITA TUNGGU LAWAN SULTANAH TRENGGANU DENGAN SR. TERNYATA SR MAKAN DEDAK MAHA KONSPIRASI/PARTI KAFIR HARBI = SEJAK PARTI KUALI KUALI KUASAI TV ALHIJRAH DI AMBANG BANGKRAP WALAU DISUNTIK DENGAN BUDAYA POPULAR ANTI DAKWAH. MAKLUMLAH DIBAYAR GAJI PENGURUS PAN YANG TINGGI. SILAP HARIBULAN DANA JAKIM LEBUR. AKIBATNYA DUIT RAKYAT DAN PEMBAYAR ZAKAT YANG JADI MANGSA = IKUT PIJI SOTONG YANG TERIMA DERMA 90M PEMIMPIN YANG KELUAR PAS. KENAPA PARTI KAFIR HARBI LANGSUNG TIDAK DISAMAN DAKWAAN TERIMA DANA DARI IRI, NED & CIA? TAK NAMPAK PUN KELIBAT KUSAM MUSANG & AMBENGAP KATA ADA BUKTI. PAS MENANG 5-0 LAWAN CLAIRE. JADI LAA KENAPA TAK BERANI SAMAN RAZALI ABD RAHMAN? KENAPA PULA MAHA FREEMASON TAK SAMAN TUDUHA BERBILLION DI LUAR NEGARA? = CLAIRE/PH TIADA BUKTI SEKADAR PERSEPSI. GUNA TEKTIK MELANJUTKAN PROSEDUR KERANA TAHU PAS TIDAK CUKUP WANG. SEKURANG2NYA 6M UNTUK DILUNASKAN JIKA DITERUSKAN = HADI BUKAN BILLIONAIRE MACAM ANAK MAHA KRONI, TIDAK JUGA DAPAT 8M SEPERTI JUSTO DARI TOKONG/MAHA PAU, AGAKNYA CLAIRE DAPAT BERAPA? KOS GUAMAN BOLEH MUFLISKAN HADI/PAS = PH TAK SEDAR KE DAH JADI KERAjaan? KENAPA SUSAH SANGAT NAK DETECT 90M DERMA PAS. MEMANG PUAK HANCING SUKA MEMPERBODOHKAN RAKYAT. TIDAKKAH PAS LEBIH MAJU SETAPAK DARI PUAK HANCING DENGAN MENYAMAN CLAIRE? =

      Delete
    5. PH = KALAU BETUL CLAIRE ADA BUKTI KENAPA TERIMA KEPUTUSAN LUAR MAHKAMAH? JANGAN TERPEDAYA DENGAN BASUH OTAK PH = BAGAIMANA BAHALOL PUN ATOK TAK MAU NYERR DIA LANTIK BEKAS BANDUAN RASUAH LIWAT SEBAGAI PM-8 = KETIKA KEGEMILANGAN ISLAM ALAM NUSANTARA TERDAPAT TIGA SERAMBI MEKKAH IAITU ACHEH, PATANI DAN KELANTAN = BANGSA MELAYU SUDAH ADA UNDANG2 BERTULIS SEBELUM KEDATANGAN ISLAM. MANUSKRIP INI TERDAPAT DI RUSIA. ALAM NUSANTARA JUGA MENJADI PUSAT PEMBELAJARAN BAHASAN SANKRIT KETIKA ITU = BAPA FREEMASON MALAYSIA PERNAH JUMPA PM ISRAEL MINTA DANA. PUNYAI ANAK2 KUASAI KONTRAK PETRONAS DAN BISNES ARAK ARAK ASIA TENGGARA = MAZLAN ALIGATOR DAPAT GELARAN DATO ATAS JASANYA YANG BANYAK BERJANJI DAN MENJUAL NASIB PENEROKA = DOK SIBUK NAK SAMAN KELANTAN PASAL BALAK APA CERITA GERIK PERAK? = TOKONG NOBITA KELENTONG SEBAGAI AKAUNTAN BERTAULIAH. NAK TAHU SEMAK SENDIRI ON LINE MIA = SKANDAL2 BERTIMBUN PH NAK SIMPAN SAMPAI BILA BARU NAK SIASAT BOSSKU =

      Delete

    6. "justice league" satu dpd nama yang dipakai nate' yang terkenal sebagai GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Dia macam Speedy Gonzales, sebut ajer, melulu keluar.

      Kopipes yang gunakan huruf besar, konon nya menjerit, melaung, macam orang gila.

      Lihat lah komen2 di pos yang lalu, dia jugak sudah di gelar Anjing Gila.

      Bertabiat begitu memang lah dia ANJING GILA. MENYALAK SEKUAT KUAT NYA SEHINGGA DI REMBAT ORANG.

      Delete
    7. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS =

      Delete
    8. Hadi, Mat Hasan bakal kongsi pentas -- Kini Mahathir pula kena kencing, Mari kita gelak ramai-ramai



      Presiden PAS Abdul Hadi Awang akan hadir di Semenyih bagi berkempen untuk calon BN Zakaria Hanafi, kata Anggota Majlis Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman.

      "Ya, dia akan turun," kata MP Pasir Salak itu pada sidang media di Bukit Mahkota di Semenyih hari ini.

      Tajuddin diberi tanggungjawab oleh Umno untuk menjaga kawasan Bukit Mahkota yang merupakan salah satu dari 23 Pusat Daerah Mengundi (PDM).

      Katanya, presiden PAS itu juga dijangka berkempen di Bukit Mahkota. Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan tarikh majlis kempen yang bakal disertai MP Marang di Semenyih.

      Sementara itu, Ketua Bahagian Umno Sungai Buloh Megat Firdaus Megat Junid berkata Hadi dijangka berkongsi pentas ceramah bersama Timbalan Presiden yang menjalankan tugas presiden Umno Mohamad Hasan.

      "Dijadual turun, presiden PAS, ceramah bersama Mohamad Hasan dan Haji Hadi," kata Megat Firdaus.

      KOMEN : Orang tua itu rasa dia aje boleh kencing... kan kena kencing baru dia kenal langit tinggi rendah

      Delete
    9. Kita tidak lagi mewah, contohi ahli PAS, Najib beritahu ahli Umno



      PEKAN: Bekas presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menggesa ahli parti itu supaya menerima kenyataan sebagai pembangkang, dengan berkata, ia bukan lagi kerajaan dan tidak mempunyai wang yang banyak untuk membiayai kegiatannya.

      Bercakap kepada ahli Umno Pekan hari ini, 9 bulan selepas peletakan jawatan beliau daripada semua jawatan dalam parti berikutan kekalahan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum 9 Mei tahun lepas, Najib memuji dedikasi ahli PAS dalam menyokong parti itu dari segi kewangan.

      Katanya program PAS dibiayai oleh ahlinya sendiri.

      “PAS tidak ada kuasa. Kegiatanya dibiayai melalui derma. Sedangkan apabila kita buat program, kita bertanya sama ada ada sponsor atau tidak.

      “Kita mesti ubah paradigma Umno. Masa kita mewah sudah berlalu. Kita sudah dapat banyak kesenangan. Ini adalah peluang untuk memberi balik kepada parti dan tunjukkan kasih sayang kepada parti,” katanya ketika berucap kepada pemimpin bahagian dan ahli parti itu di ibu pejabat Umno Pekan.

      “Ia ialah tentang apakah yang boleh kita sumbang kepada parti, bukan apakah yang kita boleh dapat daripada parti.”

      Dalam ucapannya itu Najib juga menyuarakan keyakinan bahawa Umno akan bangkit semula dan keluar daripada zaman gerhananya sekarang.

      Katanya walaupun kerjasama dengan PAS kritikal, Umno tidak boleh mengabaikan masyarakat bukan-Melayu, termasuk rakyat Sabah dan Sarawak.

      “Kita perlukan sokongan orang Cina dan India. Jangan kita jadi ekstrem. Jangan kita kata tidak perlukan mereka,” katanya.
      KOMEN : Rupanya Najib baru sedar dia bermewah sebelum ini

      Delete
    10. Hebat & Profesiona Unit Amal -- Syed Saddiq terhutang budi



      HULU LANGAT: Kekecohan yang berlaku antara kedua-dua penyokong Pakatan Harapan dan Barisan Nasional berjaya dileraikan oleh Jabatan Amal Malaysia (JAM) dengan kerjasama pihak berkuasa.

      Bibit provokasi timbul selepas selesai proses penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Semenyih berhampiran Dewan Sri Cempaka, Majlis Perbandaran Kajang yang berlangsung hari ini.

      Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang diprovok penyokong BN ketika itu menyedari kewujudan Unit Amal yang hadir menyelamatkan beliau dari tindakan luar jangkaan penyokong BN.

      Beliau yang juga Ketua Armada Bersatu dalam satu hantaran di Facebook dan juga Instagram memuji tindakan anggota Unit Amal yang datang menghulurkan bantuan menyelamatkannya dari situasi panas tersebut.

      "Bila diserbu, pihak polis yang berdekatan datang bantu. Unit Amal (PAS) yang nampak insiden pun datang untuk bantu kerana mereka nampak reaksi fizikal beberapa penyokong BN.

      "Saya terhutang budi kepada pihak polis dan Unit Amal yang berdekatan. Tanpa mereka, saya tidak tahu apa akan jadi pada saya sekarang," ujarnya di dalam hantaran laman Facebook.

      Ahli Parlimen Muar itu memaklumkan akan membuat laporan polis berkenaan provokasi tersebut pada jam 2 petang ini di Balai Polis Sungai Way, Petaling Jaya. – HARAKAHDAILY

      Delete
    11. Sultan Johor murka tindakan menteri ceramah di masjid



      Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menyatakan rasa murka terhadap tindakan Menteri Pertanian dan Asas Tani, Salahuddin Ayub yang dikatakan memberi ceramah di sebuah masjid di Johor Bahru, semalam.

      Menurut kenyataan disiarkan di laman Facebook baginda, Sultan Ibrahim mengingatkan bahawa peraturan di semua masjid di Johor tidak membenarkan ceramah diadakan kecuali mendapat tauliah dan kebenaran Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ).

      Sehubungan itu, Sultan Ibrahim bertitah agar Salahuddin segera mengadap baginda serta memohon maaf secara bersurat selain tidak mengulangi kesilapan itu.

      “Semua masjid di negeri Johor adalah kawasan larangan untuk sebarang unsur politik sejak dahulu lagi. Ini merupakan tradisi negeri Johor.

      “Ia adalah tempat beribadah dan menyatukan ummah. Sebarang unsur politik yang dibawa hanya akan memecahbelahkan jemaah, menjejaskan kesucian masjid serta keharmonian masyarakat,” titah baginda kepada Royal Press Office di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru hari ini.

      Titah baginda dikeluarkan selepas rakaman video menunjukkan Salahuddin berceramah dalam sebuah masjid tular di media sosial.

      Baginda juga bertitah supaya semua Pengerusi dan AJK masjid mematuhi peraturan Jabatan Agama Johor dan bertanggungjawab untuk memastikan perkara itu tidak berulang.

      “Ini adalah amaran terakhir, jangan sampai pisang berbuah dua kali. Saya harap pemimpin tersebut sedar akan kesilapan yang telah dibuat dan segera minta maaf.

      “Masjid sebagai rumah Allah dan tempat untuk beribadah hendaklah dipelihara kesuciannya oleh semua umat Islam,” titah baginda.

      Sementara itu, Berita Harian melaporkan Salahuddin menafikan beliau memberikan ceramah politik dalam masjid berkenaan semalam.

      Malaysiakini difahamkan kenyataan Salahuddin itu dibuat sebelum titah SUltan Ibrahim dikeluarkan.

      Salahuddin yang juga timbalan presiden Parti Amanah Negara (Amanah), berkata beliau melawat beberapa kawasan parlimennya semalam di Pulai sebelum singgah di Masjid Kolam Air untuk menunaikan solat Jumaat.

      “Saya tiba di masjid berkenaan kira-kira jam 1 tengah hari dan 20 minit sebelum azan, imam masjid memanggil saya untuk memberikan tazkirah kepada jemaah.

      “Saya bercakap kira-kira 10 minit berkisar amalan berbuat baik di kalangan masyarakat.

      “Saya tidak langsung berceramah mengenai politik apatah lagi memberhentikan khutbah Jumaat seperti didakwa di dalam media sosial.

      “Saya sudah berkecimpung 35 tahun dalam dunia politik dan tidak sebegitu bodoh untuk memberikan ceramah politik di dalam masjid.

      "Video 45 saat yang disebarkan itu tidak menggambarkan tazkirah penuh yang saya sampaikan,” katanya.

      Delete
    12. Politik tipu dan berdiam atas kejahatan?
      Journalist Februari 17, 2019 3


      MARI kita lihat 20 fakta yang mungkin ada kita sudah lupa berkenaan penipuan dan akhlak memegang rahsia. Berlaku di seluruh dunia dari dahulu lagi. Anda ada fikiran, boleh fikir sendiri.

      1- Teringat dulu, masa mula-mula PAS menang Terengganu 1999. Penyokong PAS kepung Wisma sebab takut BN bawak lari fail-fail. Alhamdulillah memang tak boleh bawak keluar fail-fail itu. Setelah masuk jadi kerajaan, memang ada fail-fail yang dikira menyalahi undang-undang. Timbalan Presiden PAS yang juga Menteri Besar ketika itu kata kita ada "berlori-lori" fail sebagai bukti.

      Sebelum itu memang PAS janji nak dedah penyelewengan BN. Rakyat tunggu. Tiba-tiba PAS tukar strategi, tak mahu ambil jalan kontroversi sebab akan libatkan perbalahan yang panjang. Ambil jalan bijak. PAS pun batal hasrat nak dedah. Timbalan Presiden PAS ditanya wartawan mana fail yang berlori-lori itu? Beliau jawab memang berlori-lori, tapi ada lori kecil ada lori besar. Sampai sudah kes-kes itu tak didedahkan. Timbalan Presiden PAS pun dituduh penipu. Errr... Timbalan Presiden PAS tipu ke?

      2- Sekumpulan wartawan PAS Terengganu, telah pergi ke sidang media DS Idris Jusoh di Besut, sebelum PRU11, 2004. Mereka masuk ke dalam majlis dan membuat liputan secara menyamar. Malangnya ada wartawan lain yang mengenali mereka dan pihak keselamatan BN mula bertanya.

      Wartawan-wartawan PAS ini tidak mengaku dan mendakwa mereka dari stesyen TV swasta. Tetapi tidak berjaya. Mereka dikejar dan dikepung. Sebuah van, hancur dikerjakan lawan. Mereka pula masuk hospital. Apa kata Presiden PAS? Mereka dipuji Presiden kerana berani. Tapi mereka menipu. Presiden PAS puji si penipu. Macam mana gitu?

      3- Suatu waktu, setelah royalti Terengganu dirompak, maka dikeluarkan dokumen perjanjian royalti itu. Antara isu yang menjadi pertikaian ialah "luar pantai". MB Terengganu kemudiannya mengeluarkan kenyataan minyak dijumpai di daratan Terengganu. Kecoh, dekat mana, bila. Akhirnya tak ada pun yang dijumpai. MB Terengganu bohong ke? Atau mengacah? Boleh ke dalam Islam?

      4- Ketika tegang krisis dalaman PAS sebelum PAN keluar, wartawan telah menghidu busuknya Timbalan Presiden dan AJK PAS Pusat yang lain berseteru dengan Presiden. Wartawan bertanya dalam satu sidang media selepas ucapan perasmian muktamar di Batu Pahat. Kedua-duanya menafikan sambil ketawa. Dan selepas itu ucapan perwakilan seorang demi seorang, membelasah pimpinan yang khianat itu. Orang dah tahu, tapi Presiden tipu lagi. Betul ke ini?

      5- Semalam Presiden PAS jumpa Tun. Lepas berkelahi, jumpa bincang. Berkelahi sejak dulu, tapi bila jumpa senyum memanjang. Presiden PAS bermuka-muka kah?

      6- Ketika Langkah Kajang hendak dilaksanakan, DS Anwar ada datang ke Terengganu, mahu berbincang dengan Presiden PAS. Sehingga kini, kecuali kenyataan Saifudin Nasution, kita tak pernah tahu dari pihak PAS, apa perbincangan itu.

      Kemudian ianya diteruskan, walaupun dibantah PAS dalam mesyuarat lain kerana membazir dan tiada keperluan. PAS bagi ingatan, jangan tukar MB. Tapi PAS tetap berkempen untuk PKR walaupun ianya membazir. PAS sokong pembaziran?

      Delete

    13. 7- Sewaktu hayat TGNA, ada satu kes beliau memarahi Ustaz Nasha, dalam isu UG. Sehingga diadakan pertemuan khusus lapan mata di rumah beliau. Sampai akhir hayat beliau tiada didengar apa perbincangan itu secara details. Rahsia dipegang kemas. Nasib baik Ustaz Nasha tak bawa recorder macam budak-budak itu.

      8- Dalam peristiwa Tahkim, diketahui Abu Musa yang warak dan alim itu telah dipolitikkan oleh Amru al-Ash dengan Abu Musa menurunkan Ali dan sepatutnya Amru juga menurunkan Muawiyah, tetapi diangkatnya dan kekal Muawiyah berkuasa.

      Peristiwa itu kekal dikenang sebagai menjadikan lagi Islam berpecah, Ali dibunuh. Abu Musa rasa sangat malu. Tetapi Amru tetap dikenang sebagai Sahabat yang membuka Mesir. Tiada gelaran penipu. Itulah politik. Jika Muawiyah dan Amru menipu, maka semua Sahabat yang patuh kepada kerajaan mereka juga berdosakan?

      9- Dalam tafsir surah al-Buruj, diceritakan sebuah hadis panjang berkenaan seorang pemuda yang memeluk agama Allah di sebalik dipaksa menyertai kelas kesyirikan. Gurunya mengajar tauhid.

      Guru tauhidnya menyuruh pemuda itu menipu bila ditanya kenapa lambat ke kelas oleh guru syirik itu. Menipu juga, tak padan ajar tauhid. Boleh tak?

      10- Dalam surah Yusuf, Nabi Yaakub menyuruh Nabi Yusuf menyembunyikan tentang mimpinya daripada saudaranya yang lain. Nabi Yusuf simpan rahsia itu sehingga dia naik jadi kerajaan. Nabi Yusuf juga menipu kerana meletakkan sesuatu dalam kenderaan saudara Baginda, kemudian menuduh saudaranya itu mencuri. Pelik Nabi Yusuf ini. Nasib baik tak dapat kat budak-budak itu.

      11- Dalam Perang Khandak, seorang bukan Islam, masuk Islam ketika perang. Rasulullah menyuruh dia menyembunyikan ke-Islamannya itu dan ditugaskan mengapi-apikan antara puak dalam tentera Ahzab itu. Berdosanya jadi batu apikan? Sudahlah Islam tapi mengaku Islam. Macam tak syarie jer.

      12- Pada suatu perang, Amru bin Ash telah mengarahkan tenteranya memadamkan api pada malam hari, walaupun cuaca sejuk. Tenteranya tak berpuashati. Bila pulang, mereka mengadukan hal itu kepada rasulullah. Rasulullah bertanya kepada Amru kenapa? Amru menjawab kerana musuh akan tahu kedudukan mereka. Rasulullah setuju. Nasib baik tentera Islam itu bukan dari kalangan yang ada sekarang. Kalau tidak, takut pindah khemah duduk dengan musuh sebab tak syarie, tak bagitahu kenapa. Semua benda nak kena bagitahu kat prebet ke. Flat earth betullah dia ni.

      13- Dalam Peristiwa Fathul Makkah, seorang Sahabat telah memberitahu rahsia kepada Musyrikin Makkah, rancangan Rasulullah mahu menyerang Makkah. Sahabat itu ditangkap, hampir dibunuh, perbuatannya itu salah. Dia dibebaskan kerana dia seorang ahli Badar. Sepatutnya dia dibenarkan memberitahu serangan itu bagi mengurangkan kemusnahan. Bukankah baik tindakan dia memberitahu rahsia itu kalau ikut fikiran budak-budak sekarang?

      14- Ketika krisis kepimpinan PAS Besut dengan Perhubungan Terengganu, PAS Besut mahu duduk di bawah Perhubungan Kelantan. Mereka sangat marah kepada PAS Terengganu. Mursyidul Am, TGNA mengatakan dalam bentuk kiasan bahawa PAS Pusat tahu yang PAS Besut pakai kain tapi tak pakai seluar dalam. Tapi kita tak selak kain dia di hadapan orang ramai. Sepatutnya TGNA selak kain PAS Besut itu. Dah buat salah, patutnya diberitahu kepada seluruh dunia. Apatah lagi selepas itu geng-geng tu masuk Umno, Lagilah patutkan? TGNA tak syarie ini. Tak capai maqasid?

      15- Ingat lagi ketika kes pil kuda? Presiden PAS ditanya hakim tentang kesahihan maklumat yang beliau terima. Beliau tidak memberitahu secara khusus, hanya memberitahu sumber yang dipercayai sesuai dengan kedudukan beliau sebagai Presiden PAS. Hakim menerima itu atas alasan hak seorang Presiden. Seharusnya Presiden PAS memberitahu kepada mahkamah, barulah betul berani. Kalau budak-budak itu jadi Presiden, dah lama bocor.

      Delete

    14. 16- Berapa banyak NGO yang diketuai oleh orang-orang politik yang kemudian mengaku sebagai non-partisan NGO. Semua orang tahu, tapi mereka tidak mengaku yang mereka didalangi oleh ahli politik. Tak baik menipu kan?

      17- Teringat kisah lama apabila DS Idris Jusoh menggunakan lambang bunga padi kalau tak salah, ia lambang khusus kepunyaan Tuanku Sultan Terengganu untuk lambang MBKT. Kemudian diarahkan tukar sebab tanpa izin. Sama juga seperti isu guna nama Presiden PAS. Kau ingat tak perlu minta izin ke bila nak guna namanya dalam isu-isu besar? Bodoh sangat ke Presiden tak sedar nama dia orang guna. Yang kau tempel nama Presiden konon sayangkan Presiden masa nak dedah rahsia itu tak rasa malu ke? Presiden tahu tak?

      18- Akhirnya sumpah mubahalah dah tak laku sebab tuan dia dah mengaku. Sumpah ambil duit Umno itu sebenarnya sangat umum. Kalau nak bersumpah juga, kita sumpah khusus gini "Bahawa Nik Abduh ambil duit Umno adalah untuk menjahanamkan agama Islam, parti PAS, untuk kepentingan diri, untuk mengkayakan dirinya. Dengan niat jahat menggunakan Presiden bagi mengelirukan jemaah" agak-agak berani tak dia sumpah khusus begitu? Kalau berani, alhamdulillah. Setakat kata ambil duit Umno hanya timbulkan persepsi.

      Delete

    15. 19- Abuya Ashaari penah bersumpah mubahalah ketika beliau mendakwa dituduh dan dipaksa mengaku al-Aqram ialah pembawa ajaran sesat. Dia melakukannya beramai-ramai bersama pengikutnya selepas mereka disuruh kerajaan mengaku di TV yang pegangan mereka sesat pertengahan 90-an dulu. Tan Sri Hamid Othman telah beri amaran supaya jangan main-main dengan sumpah mubahalah. Mengikut buku tulisan salah seorang peguamnya yang juga salah seorang kena mengaku salah itu, Ashaari dikatakan meminta ditunjukkan balasan siapa yang bersalah dalam masa tiga bulan. Beliau kemudiannya kena stroke yang cakapnya hanya difahami oleh isterinya Khadijah Aam

      Aku tak kata dia terkena sumpah, cuma lawannya Tan Sri Hamid Othman dan orang-orang besar Jakim, tidak terkena apa-apa. Jadi kalau berani, boleh cuba khususkan sumpahan itu. InsyaAllah jika tidak terkena laknat, maka kami percaya. Dah terlanjur nak muhabalah kan?

      20- Semua kisah-kisah itu menggambarkan bahawa ada masa menipu dibolehkan, ada masa tidak. Tetapi dalam perang, ia dibolehkan. Sekarang kita sedang berperang melalui bukan senjata besi kayu, tetapi senjata media. Jika dalam media boleh memberikan kemusnahan kepada jemaah, maka ia perlu dilawan atau dikawal. Begitu juga kerahsiaan jemaah.

      Siapa yang mengawal media, dia akan berkuasa. Jadi sekarang, Presiden telah mengatakan kumpulan pembocor rahsia itu bodoh atau jahat. Sepatutnya minta maaflah dah salahkan? Dan bagi tahu siapa perakam dan penyebar audio yang khianat itu. Mesti sanggup bagi tahu, untuk jemaah kan? Atau bacul? Bila kat pimpinan, dia orang kata tak boleh berahsia walaupun hal sulit parti, tapi mereka diam seribu kata bila dah diketahui perbuatan curang mereka. Kalau kata diupah orang luar, marah. Tapi suruh tunjuk muka, takut. Kata takut Allah jer?

      Kenalilah watak-watak yang menjahanamkan jemaah ini bila mereka mula mempertahankan diri dengan mengungkit-ngungkit jasa mereka kepada parti konon hebat, mengatakan mereka ikhlas, memberitahu dunia mereka baik dengan pimpinan itu dan ini, mereka sayang jemaah tapi belasah depan-depan. Mereka guna nama pembesar sedang mereka tidak dilayan pun oleh pembesar-pembesar itu. Itulah tanda mereka tiada kekuatan selepas serangan gagal.

      Lihat fakta di atas, hampir sama sebab tipu itu. Kenapa Presiden PAS boleh buat, Nik Abduh tak boleh? Jadi kita kena lihat garis masa. Nik Abduh tidak mengaku ketika itu sebelum PRU. Mungkin Terengganu kalah dan Kelantan juga tersungkur jika mengaku terima duit Umno walaupun guna untuk kebaikan contoh masjid. Fitnah terlalu besar. Sekarang orang sudah lupa. Tapi ada yang mahu hidupkan fitnah sebab bodoh dan jahat tadi.

      Apatah lagi dekat pemilihan PAS. Kenapa aku sebut fitnah sebab isu ini akan terpalit kepada semua ketika jemaah dah bertenang. Ustaz Zaharuddin yang terlibat pun diam jer, kenapa anak buah yang bising. Ini juga fitnah, nanti ada orang kata Ustaz Zaharuddin yang suruh. Betapa besar masalah yang dibawa. Dah kalau AJK PAS Pusat tak layan itu, takkan tak faham lagi sebab hal ini rahsia? Atau memang bersungguh benar nak halang PAS dan Umno kerjasama? MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      16 Februari 2019

      Delete
    16. Sudah-sudahlah bersandiwara, Pemuda Umno beritahu Syed Saddiq
      Journalist Februari 17, 2019 1



      PETALING JAYA: Pemuda Umno menasihati Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhenti daripada bersandiwara berhubung dakwaan dikasari dan diugut blogger kontroversi Papagomo di pusat penamaan calon pilihan raya kecil (PRK) DUN Semenyih, semalam.

      Ketua Pemuda Umno, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata sandiwara Syed Saddiq makin terserlah apabila mendakwa Papagomo yang juga exco Pemuda Umno mencekak lehernya ketika beliau melalui kawasan penyokong Barisan Nasional (BN) berkumpul.

      “Saya sendiri berhubung terus dengan Sir Azri (Papagomo) untuk dapatkan penjelasan beliau.

      “Beliau memaklumkan kepada saya hanya memegang bahu YB Syed seraya berkata ‘Kau ini bodoh bro!’, untuk mengelakkan daripada beliau diapa-apakan setelah secara sengaja masuk melalui kawasan BN yang ditetapkan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR),” katanya menerusi kiriman Facebook.

      Semalam, tular sebuah klip video memaparkan Syed Saddiq dikerumuni penyokong parti pembangkang sewaktu dalam perjalanan menuju ke keretanya selepas selesai proses penamaan calon bagi PRK Semenyih.

      Menteri belia dan sukan itu kemudiannya membuat laporan polis di Balai Polis Sungai Way selepas didakwa dikasari dan diugut Papagomo.

      “Saya tidak tahu apa niat Papagomo yang tiba-tiba mencekak bahagian belakang leher saya dengan kuat ketika saya bersama 3 lagi rakan hendak meninggalkan pusat penamaan calon PRK Semenyih,” katanya.

      Asyraf menambah, Syed Saddiq tidak mengikut arahan keselamatan dan “zoning” SPR serta menipu laporan polis.

      “YB Syed Saddiq harus sedar Seksyen 182 Kanun Keseksaan memperuntukkan denda RM2,000 atau/dan penjara 6 bulan sekiranya disabitkan kesalahan.

      “Ini boleh menyebabkan kelayakan YB selaku ahli Parlimen Muar gugur,” katanya.
      KOMEN : Ada bukti video takkan nak bodohkan polis lagi PH??

      Delete
    17. Siti Kassim ‘mastermind’ Pusat saman Kelantan?


      NEGARA bakal digemparkan lagi dengan pendedahan terbaharu rakaman audio yang didakwa suara perbualan antara peguam, Siti Kassim atau nama sebenarnya Siti Zabedah Kassim dengan seorang penduduk Orang Asli dari Gerik, Perak. Audio tersebut sekali gus bakal memberi jawapan terhadap tujuan serta motif saman yang telah dikemukakan Kerajaan Pusat diterajui PH terhadap Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS berkaitan isu Orang Asli Pos Simpor baru-baru ini.

      Pendedahan itu telah membongkar dan mengesahkan kesangsian banyak pihak terhadap kemungkinan wujudnya pencatur yang berkomplot mengheret perkara tersebut ke kancah perundangan. Kini, ia seolah-olah sedang meletakkan Peguam Negara, Tommy Thomas di kandang pesalah untuk diadili. Apatah lagi terdahulu sebelum ini hubungan rapat kedua mereka tidak lagi menjadi rahsia apabila rancak bersama menari ‘twist’ hingga dilihat mencabar etika profesion guaman.

      Dari butiran disebut di dalam audio itu jelas menunjukkan bahawa saman tersebut adalah satu pelan atau perancangan, di mana sebenarnya bukan berteras pelanggaran undang-undang oleh pihak Kelantan dalam mengurus hal ehwal atau hak Orang Asli. Malah ia turut mendedahkan bahawa 'blockade’ yang kononnya dibentengi oleh pemuda Temiar (baca NGO Jaringan) rupanya menjadi sebahagian angkara didalangi ‘mastermind’ luar yang datang menghasut ini.

      Kerana sebagaimana terpampang luas di dada-dada media, peguam itu bersama NGO Jaringan, serta pemimpin politik dari PH paling kerap dan aktif turun ke Hutan Simpan Hulu Kelantan ‘memperjuangkan’ isu ini. Namun, apakah persekongkolan secara ‘memperalat’ perundangan dan memperdaya masyarakat Orang Asli untuk sengaja menghukum satu pihak lain itu selaras dengan prinsip keadilan atau seiring Maqasid Syariah yang diperjuang dan dilaungkankan oleh PH selama ini?

      Ternyata ‘pakatan’ oleh pihak terbabit hanyalah untuk mencipta 'precedent case’ dari mahkamah bagi mendesak Parlimen menggubal atau meminda suatu perundangan berkaitan, bagi mencapai agenda lebih besar pihak mereka. Tetapi tanpa malu mereka telah meletakkan perjawatan dan institusi penting negara kepada persepsi, pertikaian dan tohmahan yang boleh mencemar, merendah dan menghilangkan kredibiliti serta wibawa berkaitan keyakinan terhadap integriti dan keadilan.

      Sehubungan itu juga kami menggesa Peguam Negara meletakkan jawatan atau sekurang-kurangnya bercuti dari terlibat dalam kes-kes tersebut setelah terpalit oleh skandal dan kepentingan seperti tersebar ini. Kami juga menggesa siasatan dilakukan pihak berkuasa dan jika terbukti benar butiran disebut dalam audio itu, maka bermakna Peguam Negara telah berada di bawah ‘telunjuk’ politik. Ianya sesuatu yang amat mengecewa dan memalukan serta menambah lagi titik hitam sejarah negara.

      “Islam Memimpin”
      “Terus Mara”

      NAZMAN CHE IBERAHIMKetua Penerangan
      Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan

      Delete
    18. SPR: Tidak perlihat komitmen reformasi institusi



      SAYA mengucapkan tahniah atas pelantikan anggota-anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) seperti yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ismail Bakar kelmarin.

      Walaupun begitu, pelantikan ini sekali lagi tidak memperlihatkan komitmen Kerajaan dalam melakukan reformasi institusi sedangkan agenda ini merupakan intipati penting yang terkandung dalam Buku Harapan, Kajian Separuh Penggal RMK11 dan Bajet 2019.

      Kerajaan juga telah ditegur mengenai perkara ini semasa pelantikan Pengerusi SPR pada September tahun lalu. Sepatutnya, pelantikan anggota-anggota SPR yang baharu ini mestilah melalui proses perakuan oleh Parlimen sebelum mendapat perkenan oleh Yang di-Pertuan Agong.

      Ini penting bagi memastikan SPR bertanggungjawab kepada Parlimen, bebas daripada campur tangan Kerajaan dan mendapat kepercayaan awam.

      Walau bagaimanapun, saya amat berharap anggota-anggota SPR yang telah dilantik ini dapat menjalankan tugas dengan amanah; bersikap adil dan telus; dan komited terhadap agenda reformasi sistem pilihan raya di negara ini.

      “Islam Memimpin”

      DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRIAhli Parlimen Kuala Nerus

      Delete
    19. Adakah DAP mahu musnah integriti PDRM?



      PENDEDAHAN Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, tentang lawatan pegawai atasan Polis Diara Malaysia (PDRM) ke Turki yang dibiayai dengan tajaan sebuah syarikat judi terkenal, Da Ma Cai, sangat mengejutkan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM).

      DPPM mengalu-alukan usaha murni PDRM melawat Turki bagi mempelajari selok-belok untuk membenteras kegiatan perjudian atas talian. Lebih dari itu, Dewan Pemuda PAS berharap semua kegiatan judi sama ada berlesen atau tidak berlesen, atas talian atau luar talian, dihapuskan sama sekali di negara ini.

      Isu penajaan lawatan pegawai atasan PDRM ke Turki untuk mempelajari kaedah membenteras judi atas talian seharusnya tidak timbul apatah di perbesarkan. Ia sepatutnya boleh di selesaikan secara dalaman oleh Kementerian Kewangan memandangkan Lembaga Totalisator sebuah agensi di bawah Kementerian Kewangan.

      Namun tindakan Lim Guan Eng seolah-olah mahu memperlekehkan serta memusnahkan martabat serta integritI PDRM terutamanya di kalangan rakyat dengan mendedahkan bahawa PDRM menerima tajaan Da Ma Cai. Sepatutnya Lim Guan Eng sendiri boleh menyelesaikan isu ini dengan tidak menerima tajaan tersebut dan meluluskan peruntukan di bawah Kementerian Kewangan.

      Menjadi persoalan mengapa Lim Guan Eng tidak bertindak sedangkan agensi tersebut di bawah Kementerian Kewangan? Ini menggambarkan seperti ada 'hubungan istimewa' antara Da Ma Cai dengan Kementerian Kewangan. Secara tidak langsung menunjukkan bahawa kegiatan perjudian dan industri dosa akan terus subur di negara ini disebabkan adanya 'hubungan istimewa' tersebut jika benar ia berlaku.

      Sehubungan dengan itu, DPPM mendesak agar Menteri Kewangan memohon maaf kepada umat Islam di Malaysia dan khususnya PDRM, kerana dengan meluluskan tajaan Da Ma Cai itu Lim Guan Eng telah memalukan institusi penguatkuasaan yang berlambangkan nama ALLAH dan MUHAMMAD. Lim Guan Eng harus bertanggungjawab kerana Lembaga Totalisator terletak di bawah bidang kuasa beliau.

      DPPM juga mendesak supaya Kementerian Kewangan mengembalikan semula dana Da Ma Cai yang telah digunakan untuk membiayai rombongan PDRM dalam tempoh seminggu. Sekiranya Lim Guan Eng benar bertanggungjawab dan berintegriti, wajar beliau menggunakan peruntukkan dari Kementerian Kewangan untuk kegunaan pagawai atasan PDRM untuk lawatan kerja ke Turki.

      “Islam Memimpin“
      “Terus Mara“

      YB Ustaz Muhammad Khalil Abdul HadiKetua Dewan Pemuda PAS Malaysia

      Delete
    20. Lakonan Menteri menangis cuba perbodohkan pesawah dan petani



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Salahuddin Ayub diminta agar tidak memperbodoh-bodohkan golongan pesawah apabila menangis teresak-esak di hadapan orang ramai dalam satu majlis di Selangor, semalam, sedangkan tiada tindakan khusus dilakukan pihak kerajaan setakat ini bagi membantu golongan berkenaan.

      Sehubungan itu, Pengerusi Pertubuhan Peladang Negeri Kedah (PPNK), Datuk Abdul Lateh Mohd. Saman menggesa supaya Salahuddin menghentikan segera ‘lakonan’ tersebut yang disifatkan cuba meraih publisiti, kerana golongan petani dan pesawah bukanlah mudah untuk dipermain-mainkan seperti itu.

      Menurut beliau, sehingga kini, bukan sahaja pelbagai insentif terhadap golongan berkenaan disekat malah isu pemberian subsidi baja pun gagal diselesaikan pihak kementerian.

      “Sepatutnya Menteri (Salahuddin) dianugerahkan ‘pelakon’ terbaik dan bukannya pembela golongan petani. Lebih baik panggil pegawai-pegawai di seluruh negara untuk melihat Menteri berlakon.

      “Adakah ini ‘lakonan’ untuk memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih tidak lama lagi? Sebelum ni pemimpin-pemimpin Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) buat surat hendak jumpa (Menteri) pun tidak berjawab.

      “Kalau setakat ‘menangis’ sahaja, tiada apa yang dapat diselesaikan melainkan untuk mendapatkan undi. Ingatlah bahawa kamu (Menteri) ada kuasa untuk menentikan nasib petani dan pesawah,” katanya di sini, hari ini.

      Beliau diminta mengulas gambar Salahuddin yang menangis teresak-esak ketika membacakan sekeping surat luahan hati daripada seorang pesawah di atas pentas dalam Majlis Pelancaran Hala Tuju kementerian itu di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), Selangor, semalam.

      Dengan iringan bunyi seruling yang meruntun hati, Salahuddin menangis setelah membaca beberapa baris pertama surat tersebut yang antara lain menegur kementeriannya yang dianggap melupakan kebajikan para petani, pesawah, peneroka dan nelayan di negara ini.

      Perbuatan Salahuddin itu walau bagaimanapun dibidas pelbagai pihak kerana dikatakan cuba meraih publisiti ekoran masih ramai golongan petani, pesawah dan penoreh getah yang dihimpit kesusahan ekoran pelbagai bantuan dan insentif disekat.

      Perkara itu dibuktikan apabila hampir setiap hari akhbar Utusan Malaysia melaporkan nasib golongan berkenaan yang kebanyakannya terpaksa hidup ala kadar dan di bawah garis kemiskinan, disebabkan pendapatan hasil pertanian yang merosot manakala kos input pertanian pula terus meningkat. – UTUSAN ONLINE

      KOMEN : Semuanya nak kencing...

      Delete
    21. Netizen soal Menteri salah guna kenderaan rasmi untuk tujuan peribadi © Netizen soal Menteri salah guna kenderaan rasmi untuk tujuan peribadi


      Ini kelakar.
      Mula - mula kantoi parking kat OKU.
      Ok, dia minta maaf. Dia kata anak-anak guna bawa bapa yang berkerusi roda untuk makan di restoran.
      Belum abis satu kebodohan, Mujahid munculkan lagi beberapa kebodohan?
      1. Mereka yg layak guna parkir OKU mesti la pemandu itu adalah OKU. Dan tak semua pemandu OKU yg layak. Mereka yg layak mesti lah pemegang Kad OKU (JKM), ada lesen memandu OKU (JPJ), Kenderaan berdaftar untuk kegunaan OKU (JPJ) dan punyai pelekat OKU dipamerkan pada kenderaan (JPJ). Jadi celah mana penumpang yg uzur boleh guna parkir OKU. Tak perlu buat drama Mujahid.

      2. Sejak bila pula kenderaan rasmi dibenarkan untuk anak, cucu, sanak sedara, besan guna?
      3. Mengikut perkeliling WP 4.1, kenderaan rasmi jawatan boleh digunakan untuk urusan pensedirian KHUSUS untuk pegawai itu sahaja. Anak, bini tak boleh !! Apatah lagi nak pergi restoran !!
      4. Bapa uzur, tapi boleh jalan - jalan makan kat restoran?
      Boleh tak hentikan drama membodohkan rakyat ni.
      Rakyat tak bodoh macam penyokong PH tau.

      – Nabeel Naqie

      ARTIKEL BERKAITAN : Akhirnya Mujahid mengaku parkir di petak OKU






      Sumber: https://www.abuleman.com/2019/02/netizen-soal-mujahid-salah-guna-kenderaan-rasmi.html



      KOMEN: Kena lagi engkau Mujahid... karma Allah atas langgar sumpah

      Delete
    22. Sumber SPRM: Tiada kemasukan RM90j dari 1MDB ke akaun rasmi PAS



      Sumber memaklumkan kepada Malaysiakini bahawa pihak berkuasa mendapati tiada dana dari 1MDB disalurkan ke akaun bank PAS.

      Penemuan itu dibuat selepas penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneliti akaun bank PAS dalam siasatan ke atas dakwaan yang mengatakan pemimpin parti itu menerima RM90 juta daripada Umno.

      "Tiada kemasukan wang RM90 juta dari 1MDB ke akaun (rasmi) PAS," kata pegawai yang rapat dengan siasatan kes berkenaan.

      Sumber juga mengesahkan bahawa akaun yang diteliti adalah akaun yang didaftar di bawah nama parti dan bukannya akaun peribadi pemimpin PAS.

      Bagaimanapun, belum dapat dipastikan sama ada SPRM sudah selesai meneliti akaun peribadi pemimpin PAS yang dikaitkan dalam siasatan yang dilancarkan suruhanjaya itu enam hari lalu.

      Cubaan untuk mendapatkan ulasan dan perkembangan terbaru berhubung kes itu dari pegawai atasan SPRM tidak berhasil.

      Difahamkan, pegawai SPRM bersifat lebih tertutup berhubung siasatan berkenaan selepas Ketua Pesuruhjaya SPRM Shukri Abdull berkata beliau tidak mahu sebarang spekulasi berhubung kes itu.

      Rabu lalu, SPRM dalam kenyataan medianya mengesahkan memulakan siasatan ke atas dakwaan penyaluran dana berkenaan selepas menerima laporan.

      Laporan itu, yang menurut SPRM dilaporkan oleh orang awam, dibuat selepas Presiden PAS Abdul Hadi Awang bersetuju untuk membuat penyelesaian luar mahkamah berhubung kes saman fitnah ke atas Sarawak Report.

      Saman berkenaan berhubung laporan portal Sarawak Report pada 2016 yang mendakwa PAS menerima dana RM90 juta daripada Umno sebagai balasan kepada sokongan yang diberikan kepada parti berkenaan.

      Turut didakwa bahawa dana berkenaan kemungkinan datang dari 1MDB.

      Sejak siasatan bermula, SPRM dilaporkan telah merakam keterangan daripada beberapa pemimpin PAS termasuk Anggota Jawatankuasa Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan bekas pengerusi Bersih, S Ambiga.

      KOMEN : Makin menarik, tunggu siapa yang kena

      Delete
    23. Teater seks di kala gejala sosial parah



      ALOR SETAR: Kebebasan bersuara yang diamalkan di negara ini bukan tiket untuk mempromosi pementasan teater berunsur lucah.

      Pesuruhajaya PAS Kedah Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi berkata, program seumpama itu boleh mendatangkan ketidakselesaan dalam kalangan masyarakat Islam.

      Kata beliau sekiranya kerajaan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang tidak bersikap tegas menguatkuasakan undang-undang tidak mustahil perkara serupa akan berulang.

      “Kita bimbang lama-kelamaan teater seumpama itu menjadi kebiasaan. Sedangkan negara sekarang menghadapi masalah sosial yang makin parah,” katanya di sini.

      Pementasan teater yang pada awalnya dinamakan 'Sex in Georgetown City' dijangka diadakan di Pulau Pinang pada 14 Februari.

      Ekoran bantahan pelbagai pihak penganjur menukar tema asal teater tersebut kepada "Love in Georgetown City".

      Semalam Pengarah Love in Georgetown City Fa Abdul dilapor membuat laporan polis terhadap pihak yang dianggap fitnah terhadap teater tersebut. - HARAKAHDAILY

      Delete
    24. Apa Maszlee buat untuk sekolah agama?




      SENARAI 'PERMOHONAN' YB DAP TEO NI CHING, TIMB MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA;

      22 Julai 2018;
      Sumbangan segera kepada SJKC Ayer Bemban

      5 Ogos 2018;
      Lulus RM20,000 untuk SJKC Li Chun

      23 September 2018;
      Lulus peruntukan RM100,000 untuk SJKT Pasir Gudang

      6 Oktober 2018;
      Penyelenggaraan untuk enam buah SJKC & SJKT Perak

      14 Oktober 2018;
      Lulus peruntukan Kementerian Kewangan untuk SJKC Kay Sin Bukit Mertajam

      15 Oktober 2018;
      RM23,000,000 lulus untuk SJKC Permatang Tinggi & SJKC Kay Cin

      25 November 2018;
      SJKC Ladang Grisek dapat sumbangan dari Kementerian Kewangan

      6 Januari 2019;
      RM12,000,000 untuk Sekolah Menengah Persendirian Cina

      20 Januari 2019;
      Serah peruntukan kepada SJKC Ching Yeh

      29 Januari 2019;
      Pecah tanah sekolah baharu SJKC Poi Chee Sg Petani

      30 Januari 2019;
      Southern University College dapat RM2,000,000 - Kit Siang serah mewakili anaknya Guan Eng

      SENARAI PERMOHONAN YB BERSATU, MASZLEE MALIK MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA;

      6 Februari 2019;
      Kita sudah kemukakan permohanan.....

      Kredit: Hazwan Mohamad





      Pasal bagi alasan PH memang hebat terutama yang Melayu Islam. Apa mereka buat dalam kerajaan entahlah... Cakap hebat tapi kerja tak tahu nak buat.


      KOMEN : Melayu Islam dalam PH sekadar pemberi undi dan barua kepada DAP

      Delete
    25. Surat terbuka dari Penyokong Kuat PKR untuk Pengundi Semenyih



      Boleh saya cadangkan agar anda tidak mengundi PH..

      Sayalah antara jentera sayap PKR yang paling lantang memperjuangkan ketidak adilan Kerajaan BN dari zaman Tun Mahathir. Sayalah pemuda di zaman Reformasi sehingga ke zaman perubahan Perdana Menteri selain Tun Mahathir sehingga kembali kepada Tun Mahathir semula.

      Terlibat didalam perancangan...
      INI KALILAH! BERSIH! Sehinggalah Kemenangan Pakatan Harapan di PRU14.

      Tapi Hari Ini saya rasa dikhianati.
      Sebangsat bangsat BN hak orang melayu dijaga.
      Hak agama dipelihara dan Raja Raja melayu dihormati.
      Hak Tuan Tanah sentiasa terpelihara.

      Tetapi Hari Ini Hak bangsa MELAYU diketepikan, AGAMA dianggap mudah Dan KEDAULATAN dihina tanpa pembelaan langsung.

      Mana suara semua........ PEMIMPIN MELAYU PH yang lantang dahulu...? Mana suara wakil wakil saya yang hari Ini semua sudahpun menjadi PAK Menteri.
      Sudah mampu membuat perubahan. Kuasa sudah rakyat berikan ditangan.

      Terkenang Kembali apabila kami menang PRU14. Saya dan rakan rakan berarak diKuala Lumpur dengan Bendera PKR dijalanan meraikan kemenangan.

      Saya lega kerana banyak perubahan yang dicanangkan oleh para pemimpin PH dan perjuangan saya selama adalah perjuangan yang betul, Inilah kebangkitan rakyat.

      Hari Ini PH berjaya menjadi kerajaan dan akan tunjukan bagaimana sebuah Kerajaan pilihan rakyat yang berfungsi dengan telus dan berintegriti tidak seperti kerajaan dahulu penuh dengan korupsi.

      Hari Ini timbul pula isu Sijil palsu, tambah lagi bola tanggung, jika sebelum ini rakan rakan orang kuat BN selalu mengusik saya berkaitan Janji manifesto Pakatan Harapan. Saya hanya mampu tersenyum, kelat. Sudah beratusan hari memerintah akhirnya dengan mudah menyatakan Manifeso bukan Janji yang wajib ditunaikan.

      Kejayaan Kerajaan hari ini ialah mendapatkan projek untuk kroni. Memusingkan program minda dari melayu mampu berjaya ke Melayu Itu malas berkerja. Jurang keharmonian masyarakat berbilang bangsa semakin membesar.

      Kejayaan, menukar lembaga pengarah Khazanah bagi mengesan semua aset dan duit Kerajaan. Menjual aset aset kerajaan. Penukaran pengarah di agensi kerajaan yang mempunyai aset dan dana orang melayu seperti Mara, Tabung Haji, Felda, Felcra, GST Refund Dan lain lain.
      Apa semua Ini? Saya tidak pun memperjuangkan semua iniI!!

      Lebih sedih Agama Islam, Bangsa dan kedaulatan diperkotak katikkan tanpa pembelaan sehingga rakyat sendiri berkumpul merealisasikan bantahan ICERD.

      Saya sendiri hadir ke Dataran menyaksikan dan malu dengan penentangan rakyat. Penindasan dan ketidakselesaan orang Islam mula dilihat disana sini. Tanpa ada pembelaan langsung dari Menteri Melayu Islam PH.

      Memalukan. Jangan dibuka kisah Muhammad Adib. Sedih.
      Jadi tidak guna kita pangkah PH kerana kemenangan Itu hanya untuk menambah Boneka dan menguatkan kuasa DAP yang hanya akan terus memecah belahkan dan melemahkan orang Melayu diTanah Melayu milik Orang melayu ini.

      Tun Mahathir sendiri mengakui bahawa dia hanya mengikut telunjuk DAP.
      Yang nyata kami mohon agar saudara semua di Semenyih tidak mengundi PH selagi Agama, Bangsa dan Tanahair rasa diancam. Saya secara peribadi selagi tidak tutup Tol dan minyak RM1.50 seliter, jangan mimpi sokongan dari saya lagi. Cukup cukuplah dengan alasan pita rosak memburukkan pemimpin dahulu dengan fitnah, fakta palsu rakyat sudah mula sedar dan mual.

      Kami hari Ini telah 'walk the talk' kami tukar kerajaan. Bersedialah...
      💔Sayap Patah PKR💔


      KOMEN : Kekecewaan demi kekecewaan telah diluahkan... hanya yang berfikir boleh memahami

      Delete
    26. Terengganu bina pusat rekreasi khas untuk wanita tahun depan



      MARANG: Terengganu bakal mewujudkan pusat rekreasi khas bagi wanita tahun depan untuk memberi keselesaan kepada golongan itu menjalankan aktiviti sukan dan senamrobik secara berasingan dengan lelaki.

      Adun Wanita Terengganu, Zuraida Md Noor berkata perkara itu dibincangkan bersama Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia dan Sukan negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah dan dijangka diwujudkan di setiap Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN).

      Beliau berkata, ia susulan permintaan wanita di negeri ini yang mahukan pusat rekreasi khas dibina bagi mengelakkan percampuran dengan lelaki, terutama yang bukan mahram.

      “Alhamdulillah, pada pembentangan Belanjawan negeri 2019 bulan lalu, Menteri Besar (Ahmad Samsuri Mokhtar) mengumumkan rancangan mewujudkan fasiliti rekreasi wanita ini, tetapi belum diperincikan dari segi kos dan sebagainya.

      “Pusat ini mungkin dibina baru atau kita menambah baik bangunan atau tempat lama, tetapi dibuat secara tertutup. Dengan adanya pusat ini, golongan wanita bebas melakukan aktiviti seperti senamrobik, menari zumba dan sebagainya tanpa segan-segan, tidak seperti gimnasium atau pusat rekreasi terbuka untuk semua seperti sekarang.”

      Beliau berkata demikian selepas mewakili Samsuri menyampaikan agihan bantuan persekolahan berupa sepasang pakaian seragam, beg dan kasut sekolah kepada 1,014 pelajar DUN Rhu Rendang, hari ini.

      KOMEN : kerajaan PAS Terengganu tak banyak cakap, tapi banyak perubahan dibuat

      Delete
    27. Aiman, Calon PPBM/ PH PRK Semenyih Buat Hal Lagi
      Posted by SnapShot at 2/19/2019


      Belum pun reda isu kantoi menipu ada PhD, calon PPBM/ PH, Muhammad Aiman Zanali, di khabarkan buat hal lagi sampai memeningkan kepala jentera pilihanraya Bersatu...

      Aiman di lapurkan bergerak tak mengikut jadual yang dah di tetapkan oleh jentera pilihanraya Bersatu...

      Sikap tak bertanggungjawab dan tak berdisplin Aiman telah menyusahkan banyak pihak terutamanya media yang terpaksa berkejar2 dari lokasi awal yang telah di tetapkan ke satu lokasi baru yang lain untuk buat liputan...

      Bukan saja pihak media, malah pihak jentera parti sendiri pun merungut dengan sikap Aiman sehinggakan mereka terpaksa membazirkan waktu menunggu ketibaan Aiman ke program kempen pilihanraya bagi membantunya di PRK Semenyih...

      Dalam satu insiden, Aiman sepatutnya menghadiri satu walkabout di Pasaraya Tesco Semenyih, selepas selesai melakukan walkabout di pasar harian pekan Semenyih dan Beranang...

      Tapi selepas lebih satu jam pihak media dan jentera kempen menunggu, kelibat Aiman pun masih tak nampak...

      "Kami sendiri pun miscommunication dan tak tahu mana dia (Aiman) sekarang", rungut salah seorang dari jentera kempen Bersatu yang hanya mahu di kenali sebagai Wan...

      "Dah lama dah nie, sepatutnya dia (Aiman) dah sampai", rungut kawan Wan...

      Menurut rakan media, akhirnya mereka da0at maklumat yang Aiman dah lakukan walkabout lebih awal di pasar pagi bersebelahan pasaraya Tesco...

      Sedangkan jadual program ialah di pasaraya Tesco!!!

      Pasukan jentera kempen yang datang dari Perak merasa sangat kesal dengan sikap Aiman yang tidak menghargai kerja keras dan pengorbanan mereka...

      Kredibiliti Dan Integriti Aiman Menjadi Tandatanya



      Dari apa yang berlaku timbul satu persoalan yang mengenai sikap dan displin Aiman...

      Adakah sekiranya beliau berjaya di pilih menjadi ADUN Semenyih, beliau mampu untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab beliau sebagai seorang wakil rakyat?

      Adakah beliau bersedia untuk memikul tanggungjawab dan amanah sebagai seorang pemimpin masyarakat setempat?

      Sedangkan dengan jentera kempen pilihanraya yang mahu membantu beliau dalam PRK Semenyih pun, Aiman di lihat mengambil sikap sambil lewa dan tidak menghargainya, apakah sekiranya beliau menjadi wakil rakyat, beliau mampu menjadi seorang wakil rakyat yang perihatin pada masaalah masyarakat setempat?

      Sedangkan tanggungjawab menghadiri program yang telah di sediakan untuk membantu kempen beliau, tak dapat beliau penuhi, apakah Aiman mempunyai masa untuk menghadiri program2 kemasyarakatan sekiranya di pilih sebagai wakil rakyat?

      Integriti beliau juga menjadi tandatanya, bila menipu taraf akademik di dalam Linked dan bila di minta penjelasan, beliau sekadar memberikan jawapan, terlupa untuk di kemaskini maklumat tersebut...



      Berbeza dengan calon yang di tawarkan oleh Barisan Nasional, Zakaria Hj. Hanafi, yang dah terbukti banyak menaburkan bakti kepada masyarakat Semenyih, walau pun bukan sebagai seorang wakil rakyat...



      Kejayaan Zakaria mendidik anak2, bukan saja boleh di kongsi malah boleh menjadi idola kepada masyarakat setempat di dalam mendidik anak2...

      Malah kejayaan anak2 Zakaria boleh menjadi perangsang kepada pelajar2 di kawasan Semenyih...

      Dari segala sudut, Barisan Nasional menawarkan calon yang jauh berkaliber dan berkredibiliti berbanding dengan calon yang di tawarkan oleh PPBM/ PH...

      Kepada pengundi DUN Semenyih, buatlah pilihan yang bijak...

      Jangkamasa 9 bulan berwakilrakyatkan dari PH, pasti sudah dapat membuat perbezaan antara kaca dan permata...

      Selamat mengundi di PRK N24, DUN Semenyih...

      Delete
    28. Rakyat bukan suka-suka kritik kerajaan
      By Wartawan MalaysiaGazette - 19 Februari 2019 55 0
      xMGF18022019_CALON-BN-WALKABOUT02-681x454
      Mohamed Khaled Nordin
      KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang pernah memuji habis-habisan keberanian rakyat menukar kerajaan kini mesti meraikan kritikan rakyat.

      Kerajaan tidak boleh mengamalkan sikap double standard apabila memuji keberanian rakyat hanya apabila mereka menyebelahi PH sahaja.

      Ini kerana, jika rakyat bersedia menukar kerajaan, sudah pastilah mereka sangat matang untuk menilai sama ada sesuatu dasar kerajaan itu wajar disokong atau sebaliknya kerana mereka mempunyai kebebasan itu.

      Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, rakyat mempamerkan rasa tidak puas hati bukan secara suka-suka tetapi kekecewaan mereka bersebab dan berasas.

      Bekas Menteri Besar Johor itu yakin rakyat Malaysia hari ini sangat kecewa dan berasa tertipu, bukan sahaja dengan ketiadaan dasar dan hala tuju negara yang jelas tetapi sikap dan pendekatan semasa yang dilihat sangat tidak mesra rakyat.

      Misalnya, tindakan tidak sensitif dalam mengusulkan ratifikasi ICERD sebelum ini menimbulkan kemarahan orang Islam, keputusan untuk tidak meneruskan rayuan dalam kes Pulau Batu Putih, melepaskan aset-aset strategik negara dan
      Bumiputera.

      Semua ini mengundang persoalan dan kerisauan, kata Khaled.

      Malah, sesetengah dasar negara hari ini adalah mengelirukan seperti cadangan kereta nasional ketiga.

      Perkara ini adalah tidak cermat kerana tiada sebarang keperluan mendesak, selain memerlukan dana yang sangat besar daripada kerajaan.

      Tambahnya, demikian juga dalam isu kerjasama dan perdagangan dengan negara China

      Ini kerana, tindakan berbaik dan rapat dengan negara komunis itu oleh kerajaan terdahulu telah digambarkan sebagai sangat teruk dan mampu menggugat kedaulatan negara.

      Tetapi kini, kerajaan PH mengerahkan segala sumber yang ada demi menarik masuk pelaburan dari China.

      “Saya lihat banyak sekali dasar dan keputusan kerajaan hari ini yang dibuat tanpa terlebih dahulu mendapatkan maklum balas, saranan serta input dari masyarakat dan pihak yang bakal terkesan dengan keputusan tersebut.

      “Terbaharu, lihat sahaja inisiatif Kementerian Pelajaran yang berhasrat memastikan perhimpunan sekolah tidak lebih dari 10 minit. Perkara ini mengundang kegusaran dan penolakan yang besar dari kalangan guru yang melihatnya sebagai tidak logik, tidak praktikal dan begitu menggambarkan ketidakfahaman kementerian tentang bagaimana sekolah diuruskan.

      Delete


    29. “Keluhan dan kekecewaan juga disuarakan apabila kerajaan tidak semena-mena memutuskan untuk membatalkan subsidi haji kepada mahram atau pengiring jemaah yang terpilih.

      “Jika Kerajaan BN sebelum ini mampu melakukannya tanpa masalah, mengapa kini semua perkara mesti diubah dengan cara yang akhirnya menyusahkan rakyat?,”

      “Dalam segala kekalutan dasar seperti ini, Dr Mahathir masih mengharapkan rakyat hanya menyokong dan menurut secara membuta tuli sahaja? Tentu tidak. Inikan Malaysia Baharu,” tambahnya.

      Lantaran itu beliau sangat berharap yang Perdana Menteri melihat dan menerima dengan terbuka bahawa mentaliti menyalahkan orang lain masih menebal, malah semakin teruk dalam kalangan Kabinet kerajaan.

      Sedangkan sangat jelas, selepas 9 bulan pentadbiran PH, tiada dasar baharu yang benar-benar memberikan manfaat kepada rakyat secara besar-besaran.

      Jelasnya, bukan rakyat tidak sabar atau menuntut sesuatu di luar kelaziman dan kewarasan tetapi kerajaan hari ini harus sedar, pra PRU14 PH sendiri yang telah ke hulu dan hilir mencanang bahawa mereka sudah mempunyai formula bagaimana segala masalah negara harus diselesaikan.

      Khaled berkata, tidak mungkin kita mahu terus bermain dengan naratif hutang negara yang besar.

      Beliau yang melihat seruan Dr Mahathir supaya rakyat menyokong kerajaan PH seolah-olah satu tamparan tersirat kepada rakyat.

      Ia seolah-olah rakyatlah punca kenapa segala dasar dan pelan kerajaan hari ini gagal, tertangguh atau terpaksa dibatalkan.

      Sedangkan, hakikatnya jelas bahawa pelan-pelan dan inisiatif kerajaan hari ini yang tidak realistik, tidak mengambil kira keperluan rakyat dan yang paling penting, tidak disandarkan pada satu hala tuju yang jelas.

      “Saya faham kekecewaan Tun Mahathir. Hampir semua menteri yang tidak lekang dengan kontroversi rata-ratanya dari Bersatu. ijazah palsu, tidak tamat belajar dan pelbagai masalah integriti yang lain. Sudah pastilah perkara ini memalukan.

      “Tetapi, tidak semua perkara harus dipulangkan kepada rakyat. Rakyat berhak memilih, berhak mengkritik dan berhak menuntut apa yang mereka rasakan terbaik untuk mereka dan untuk Malaysia.

      “Rakyat tidak lagi akan menyokong secara membuta tuli. Dalam semangat Malaysia baharu, kita percaya pada satu perkara – menurut biar berakal,” ujar beliau. – MalaysiaGazette

      Delete
    30. IMPIAN DAP KUASAI NEGERI-NEGERI DALAM PRU 14 SUDAH TERCAPAI
      Satu ketika dahulu ada umat melayu Islam begitu tegas dan penuh semangat membela banga kapir DAP..antara slogan dan kata2 mereka
      *lebih baik berikan bukan Islam memimpin berbanding islam memimpin*...dengan bangganya juak2 ini mempertahankan sang kapir ini...



      Bila diteliti kembali keputusan PRU 14 maka dapatlah disimpulkan bahawa DAP sudah berjaya mencapai impiannya untuk menguasai negeri-negeri dalam PRU 14.

      Kejayaan besar pertama DAP adalah mengetuai Pakatan Harapan mengekalkan penguasaannya dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang bila ia memiliki lebih separuh daripada 37 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 19 kerusi, berbanding hanya 14 kerusi milik PKR, 2 kerusi milik AMANAH dan 2 kerusi milik BERSATU.

      19 Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dari DAP ini adalah:
      1. Phee Boon Poh dari N7 Sungai Puyu
      2. Soon Lip Chee dari N8 Bagan Jermal
      3. Satees Muniandy dari N9 Bagan Dalam
      4. Heng Lee Lee dari N13 Berapit
      5. Chong Eng dari N15 Padang Lalang
      6. Ramasamy Palanisamy dari N16 Perai
      7. H'ng Mooi Lye dari N19 Jawi
      8. Zairil Khir Johari dari N22 Tanjong Bunga
      9. Lim Guan Eng dari N23 Air Putih
      10. Chris Lee Chun Kit dari N25 Pulau Tikus
      11. Chow Kon Yeow dari N26 Padang Kota
      12. Daniel Gooi Zi Sen dari N27 Pengkalan Kota
      13. Teh Lai Heng dari N28 Komtar
      14. Jagdeep Singh Deo dari N29 Datok Keramat
      15. Lim Siew Khim dari N30 Sungai Pinang
      16. Ong Ah Teong dari N31 Batu Lancang
      17. Syerleena Abdul Rashid dari N32 Seri Delima
      18. Joseph Ng Soon Siang dari N33 Air Itam
      19. Yeoh Soon Hin dari N34 Paya Terubong

      Lanjutan daripada kejayaan DAP di Pulau Pinang ini, Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dari DAP, iaitu Chow Kon Yeow, telah dilantik sebagai Ketua Menteri.

      Delete

    31. Kejayaan besar kedua DAP adalah mengetuai Pakatan Harapan merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Perak. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Perak bila ia memiliki lebih separuh daripada 29 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 18 kerusi, berbanding hanya 6 kerusi milik AMANAH, 4 kerusi milik PKR dan 1 kerusi milik BERSATU.

      18 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari DAP ini adalah:
      1. Leow Thye Yih dari N17 Pokok Assam
      2. Nga Kor Ming dari N18 Aulong
      3. Loh Sze Yee dari N22 Jalong
      4. Jenny Choy Tsi Jen dari N25 Canning
      5. Dr Abdul Aziz Bari dari N26 Tebing Tinggi
      6. Howard Lee Chuan How dari N27 Pasir Pinji
      7. Ong Boon Piow dari N28 Bercham
      8. Dr Ko Chung Sen dari N29 Kepayang
      9. Sivasubramaniam Athinarayanan dari N30 Buntong
      10. Cheah Pou Hian dari N31 Jelapang
      11. Chaw Kam Foon dari N32 Menglembu
      12. Paul Yong Choo Kiong dari N33 Tronoh
      13. Wong May Ing dari N37 Pantai Remis
      14. Teoh Yee Chern dari N38 Astaka
      15. Leong Cheok Keng dari N41 Malim Nawar
      16. Chong Zhemin dari N42 Keranji
      17. Terence Naidu Raja @ Raja Naidu dari N55 Pasir Bedamar
      18. Sivanesan Achalingam dari N57 Sungkai

      Soal mengapa Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari BERSATU, iaitu Ahmad Faizal Dato' Azumu, dan bukannya Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari DAP, telah dilantik sebagai Menteri Besar adalah satu soal yang lain.

      Kejayaan besar ketiga DAP adalah mengetuai Pakatan Harapan merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan bila ia memiliki lebih separuh daripada 20 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 11 kerusi, berbanding hanya 6 kerusi milik PKR dan 3 kerusi milik AMANAH.

      11 Ahli Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan dari DAP ini adalah:
      1. Anthony Loke Siew Fook dari N1 Chennah
      2. Teo Kok Seong dari N8 Bahau
      3. Arul Kumar Jambunathan dari N10 Nilai
      4. Chew Seh Yong dari N11 Lobak
      5. Ng Chin Tsai dari N12 Temiang
      6. Nicole Tan Lee Koon dari N21 Bukit Kepayang
      7. Mary Josephine Prittam Singh dari N22 Rahang
      8. Yap Yew Weng dari N23 Mambau
      9. Gunasekaren Palasamy dari N24 Seremban Jaya
      10. Choo Ken Hwa dari N30 Lukut
      11. Veerapan Superamaniam dari N36 Repah

      Delete

    32. Soal mengapa Ahli Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan dari PKR, iaitu Aminuddin Harun, dan bukannya Ahli Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan dari DAP, telah dilantik sebagai Menteri Besar adalah satu soal yang lain.

      Kejayaan besar keempat DAP adalah mengetuai Pakatan Harapan merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Melaka. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Melaka bila ia memiliki lebih separuh daripada 15 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 8 kerusi, berbanding hanya 3 kerusi milik PKR, 2 kerusi milik AMANAH dan 2 kerusi milik BERSATU.

      8 Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka dari DAP ini adalah:
      1. Saminathan Ganesan dari N7 Gadek
      2. Norhizam Hassan Baktee dari N15 Pengkalan Batu
      3. Kerk Chee Yee dari N16 Ayer Keroh
      4. Seah Shoo Chin dari N19 Kesidang
      5. Low Chee Leong dari N20 Kota Laksamana
      6. Damian Yeo Shen Li dari N21 Duyong
      7. Tey Kok Kiew dari N22 Bandar Hilir
      8. Dr Wong Fort Pin dari N24 Bemban

      Soal mengapa Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka dari AMANAH, iaitu Haji Adly Zahari, dan bukannya Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka dari DAP, telah dilantik sebagai Ketua Menteri adalah satu soal yang lain.

      Kejayaan besar kelima DAP adalah mengetuai Pakatan Harapan merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Johor. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Johor bila ia memiliki lebih satu per tiga daripada 36 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 14 kerusi, berbanding hanya 9 kerusi milik AMANAH, 8 kerusi milik BERSATU dan 5 kerusi milik PKR.

      14 Ahli Dewan Undangan Negeri Johor dari DAP ini adalah:
      1. Tan Chen Choon dari N2 Jementah
      2. Dr Ramakrishnan Suppiah dari N6 Bekok
      3. Ee Chin Li dari N10 Tangkak
      4. Ng Yak Howe dari N12 Bentayan
      5. Chew Peck Choo dari N19 Yong Peng
      6. Gan Peck Cheng dari N23 Penggaram
      7. Chew Chong Sin dari N28 Mengkibol
      8. Sheikh 'Umar Bagharib Ali dari N30 Paloh
      9. Liow Cai Tung dari N42 Johor Jaya
      10. Andrew Chen Kah Eng dari N45 Stulang
      11. Cheo Yee How dari N46 Perling
      12. Tan Hong Pin dari N48 Skudai
      13. Tee Boon Tsong dari N52 Senai
      14. Yeo Tung Siong dari N55 Pekan Nanas

      Delete


    33. Soal mengapa Ahli Dewan Undangan Negeri Johor dari BERSATU, iaitu Osman Sapian, dan bukannya Ahli Dewan Undangan Negeri Johor dari DAP, telah dilantik sebagai Menteri Besar adalah satu soal yang lain.

      Kejayaan besar keenam DAP adalah membantu Pakatan Harapan merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Kedah. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menggenapkan bilangan kerusi Pakatan Harapan dalam Dewan Undangan Negeri Kedah menjadi 28 melalui 2 kerusi miliknya selain 8 kerusi milik PKR, 5 kerusi milik BERSATU dan 3 kerusi milik AMANAH.

      2 Ahli Dewan Undangan Negeri Kedah dari DAP ini adalah:
      1. Tan Kok Yew dari N11 Derga
      2. Teh Swee Leong dari N13 Kota Darul Aman

      Kejayaan besar ketujuh DAP adalah membantu Pakatan Harapan mengekalkan penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Selangor. Ini tercapai melalui kejayaan DAP menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi kedua terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Selangor bila ia memiliki hampir satu per tiga daripada 51 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 14 kerusi, berbanding 28 kerusi milik PKR serta hanya 5 kerusi milik AMANAH dan 4 kerusi milik BERSATU.

      14 Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor dari DAP ini adalah:
      1. Ng Suee Lim dari N4 Sekinchan
      2. Lee Kee Hiong dari N6 Kuala Kubu Baharu
      3. Lai Wai Chong dari N22 Teratai
      4. Edry Faizal Eddy Yusof dari N23 Dusun Tua
      5. Eddie Ng Tien Chee dari N27 Balakong
      6. Ean Yong Hian Wah dari N28 Seri Kembangan
      7. Michelle Ng Mei Sze dari N31 Subang Jaya
      8. Rajiv Rishyakaran dari N34 Bukit Gasing
      9. Lim Yi Wei dari N35 Kampung Tunku
      10. Jamaliah Jamaluddin dari N36 Bandar Utama
      11. Teng Chang Khim dari N45 Bandar Baru Klang
      12. Leong Tuck Chee dari N47 Pandamaran
      13. Ganabatirau Veraman dari N50 Kota Kemuning
      14. Lau Weng San dari N52 Banting

      Kejayaan besar kelapan DAP adalah menjadi parti komponen Pakatan Harapan yang memegang kerusi terbanyak dalam Dewan Undangan Negeri Pahang, walaupun gagal merampas penguasaan dalam Dewan Undangan Negeri Pahang, bila ia memiliki lebih dua per tiga daripada 9 kerusi Pakatan Harapan, iaitu 7 kerusi, berbanding hanya 2 kerusi milik PKR.

      7 Ahli Dewan Undangan Negeri Pahang dari DAP ini adalah:
      1. Chiong Yoke Kong dari N1 Tanah Rata
      2. Chow Yu Hui dari N7 Tras
      3. Woo Chee Wan dari N30 Mentakab
      4. Lee Chin Chen dari N33 Bilut
      5. Young Syefura Othman dari N34 Ketari
      6. Kamache Doray Rajoo dari N35 Sabai
      7. Leong Yu Man dari N38 Triang

      Jika DAP keluar atau terkeluar dari Pakatan Harapan maka Kerajaan Negeri Pakatan Harapan di Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Kedah akan tumbang, begitulah besarnya kuasa yang dimiliki oleh DAP kini.

      Delete
    34. Marry young, it’s better than free mixing of sexes, says PAS man
      Minderjeet Kaur - February 19, 2019 10:45 AM
      452
      Shares
      425 17 9

      (Facebook pic)
      PETALING JAYA: A Kelantan MP’s view on teen pregnancy and underage marriage reveals the vast difference between some conservative Muslims and rights advocates in addressing the problems.

      Che Abdullah Mat Nawi, a PAS MP representing Tumpat, the northernmost constituency in Kelantan which borders Thailand, blames teen pregnancies and baby-dumping on the authorities’ failure to stop what he terms the free mixing of the opposite sexes.

      “I see this a lot in Kuala Lumpur,” he told FMT.

      “They go riding on motorbikes but I know they are not married. They go to islands and beaches. They have babies, and then throw them away.”




      Abdullah disagrees with calls to raise the minimum legal age of marriage to 18, which have gained momentum following a series of cases of young girls married off to men twice or three times their age.

      He also said getting married at a young age should not be seen as an obstacle for men and women to further their studies.

      “How many people got married and still furthered their education? I got married when I was 23 years old. I did my masters in accounting when I was 32. I had four children already.

      “So I don’t think marriage stops anyone from continuing their education,” said Abdullah, who is now the father of 12 children.

      Yesterday, Muslim women’s empowerment group Sisters In Islam criticised the Kelantan government for not supporting Prime Minister Dr Mahathir Mohamad’s call to raise the minimum legal age for marriage to 18 years.

      “We are disappointed that Kelantan and Terengganu have opted to retain child marriage in the states, with Kelantan citing last November that the practice is regarded as a ‘necessity’ in the state,” it said.

      Underage marriages have been widely debated in the media since June last year when a 41-year-old Kelantan man took an 11-year-old girl as his bride.

      The following month, Deputy Prime Minister Dr Wan Azizah Wan Ismail said the government would amend the laws to raise the marriageable age for girls from 16 to 18.

      Mahathir also reportedly urged state governments during a meeting of menteris besar and chief ministers in October to raise the minimum age for marriage to 18 years for both Muslims and non-Muslims.

      Abdullah said the main problem was the free mixing of genders.

      He said unmarried couples caught for khalwat, or close proximity, should be married off as they would become more responsible after that.

      “To me, we should not stop kids from getting married yet allow them to mix around. It is better for them to get married,” he said.

      Abdullah also dismissed concerns that young parents would be unable to support their children.

      “We believe we give birth and God gives sustenance. I have 12 children. I never worry about how I am going to feed the babies.

      “Every time I have a baby, it is fed,” he said.

      Delete
    35. Minggu Dr Mahathir ‘kenakan’ semua orang
      Timmy Say - February 18, 2019 11:12 AM
      5.1k
      Shares
      4.9k 112 36 4
      Dua bulan lepas, Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi PPBM berkata mereka tidak akan melebarkan sayap parti ke Sabah.

      Minggu lepas, Dr Mahathir berubah nada. Katanya, PPBM tetap akan masuk Sabah kerana ada orang Umno yang enggan menyertai Warisan tapi mahu menyertai PPBM.

      Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Apdal terdiam sehingga kini.

      Dua bulan lepas, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa bagi meneliti dan menapis permohonan keahlian daripada bekas pemimpin Umno yang ingin menyertai PPBM sejurus selepas 7 ahli Parlimen Umno keluar parti dan PPBM menerima permohonan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik untuk menyertai PPBM.




      Jawatankuasa itu diwujudkan selepas parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) membuat bising terhadap penerimaan orang-orang Umno berkontroversi ke dalam PPBM, lalu menjadi sebahagian daripada PH.

      Minggu lepas, tetiba semua ahli Parlimen Umno yang melompat diterima sekali gus memasuki PPBM. Tidak pasti sama ada Rahim juga diterima di dalam PPBM. Tapi sekiranya PPBM bimbang terhadap protes dalaman, Rahim boleh menjadi seperti Superman Hew yang tidak lagi menjadi ahli DAP tapi tetap menjadi pendokong utama parti sehingga dianugerahkan jawatan penting di dalam kerajaan.

      Presiden parti PH yang pertama memberikan sokongan kepada penyertaan 7 bekas ahli Parlimen Umno ini ialah Presiden Amanah, Mohamad Sabu.

      Pimpinan tertinggi DAP seperti Lim Kit Siang masih terdiam. Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah menyuarakan bahawa PKR tidak akan menerima ahli Parlimen Umno pula sekadar berkata penyertaan 7 bekas ahli Parlimen tidak akan menggagalkan agenda reformasi PH.

      Di dalam penjelasannya, Dr Mahathir berkata apa yang penting ialah pendirian 7 bekas ahli Parlimen Umno itu sekarang kerana semua orang pernah melakukan kesalahan.

      Pada masa yang sama, Dr Mahathir memberikan amaran kepada parti-parti PH iaitu PKR, DAP dan Amanah bahawa sekiranya mereka membelot dan tidak lagi setia kepada negara, beliau juga akan bertukar kepada parti lain.


      “Kita boleh berubah, kita bukan tetap selamanya,” katanya.

      Sudah sebulan lebih khabar angin bertiup kencang mengenai rombakan Kabinet termasuk ura-ura bahawa Datuk Seri Azmin Ali akan dilantik menjadi timbalan perdana menteri. Namun begitu, Dr Mahathir telah menafikannya pada 6 Februari yang lalu.

      Jika mengikut trend penafian Dr Mahathir, ini bermakna rombakan Kabinet sudah pasti berlaku di dalam kira-kira 2 bulan akan datang.

      Buat sementara waktu, Dr Mahathir mengejutkan semua pihak dengan mewujudkan Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) yang boleh dilihat sebagai Kabinet di dalam Kabinet. Mengapa tindakan ini diambil sedangkan beliau sentiasa berkata beliau berpuas hati terhadap prestasi Kabinetnya?

      Anwar, insan yang dijanjikan akan diserah jawatan PMnya secara terbuka berkali-kali selepas bersara tetap tidak dipilih menganggotai EAC ini. Bukan itu sahaja, isteri bakal PM yang juga timbalan perdana menteri juga tidak dipilih dan tiada juga seorang pun pimpinan tertinggi Amanah yang dilantik ke EAC.

      Hanya 4 ahli Kabinet yang dipilih menganggotai EAC, itu Azmin, (menteri hal ehwal ekonomi) Lim Guan Eng (menteri kewangan), Darrell Leiking (menteri perdagangan antarabangsa dan industri) dan Baru Bian (menteri kerja raya).

      Walaupun Azmin tidak dilantik sebagai TPM lagi di Kabinet Dr Mahathir yang asal, nampaknya beliau sudah dilantik menjadi timbalan de-facto kepada Dr Mahathir di dalam Kabinet di dalam Kabinet ini.

      Delete
    36. Apakah di sini tempat beliau memulakan latihannya menjadi sebagai seorang timbalan perdana menteri kepada Dr Mahathir?

      Setakat ini Anwar, Wan Azizah, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dan seluruh kepimpinan tertinggi Amanah masih terdiam meskipun ramai menggaru kepada apabila melihat bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri Tan Sri Rafidah Aziz juga terpilih menganggotai EAC.

      Aksi politik Dr Mahathir minggu lepas menunjukkan bahawa pergerakan politik perdana menteri ke-7 ini jauh lebih berbisa daripada perdana menteri ke-4. Kini, pergerakannya susah dihidu. Banyak lawannya termasuk yang masuk penjara di zamannya menjadi PM ke-4 kini duduk di bawah ketiaknya, dan banyak kawannya dan anak buahnya dulu menjadi musuhnya terkini.

      Namun, hubungannya dengan PAS tetap tidak berubah, barangkali kerana kedua-duanya masih gagal menawan sesama sendiri selama ini kerana dapat saling menghidu pergerakan masing-masing.

      Contoh terbaru dapat dilihat melalui kontroversi yang tercetus susulan perjumpaan Dr Mahathir dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sehari sebelum hari penamaan calon PRK DUN Semenyih yang masih hangat dibincangkan semasa artikel ini ditulis.

      Apakah PH akan bergolak selepas minggu kena ‘game’ oleh Dr Mahathir? Apakah amaran Dr Mahathir kepada DAP, PKR dan Amanah bersifat serius atau main-main?

      Atau apakah sebenarnya ini semua berkait dengan nasib Anwar untuk menjadi PM kerana kebetulan Dr Mahathir menggerakkan percaturan politiknya, Anwar juga memainkan semula isu janji Dr Mahathir menyerahkan kuasa PM kepadanya di dalam masa kurang 2 tahun?

      Nampaknya negara terus sibuk berpolitik, dan barangkali itulah kegunaan EAC yang ditubuhkan Dr Mahathir; untuk memastikan negara terus ditadbir belakang tabir ketika beliau melakukan apa yang dikehendaki di dalam politik sebelum bersara.

      Delete

  2. Ambo tak tahu banyok pase agama, nok ghoyyak pase politik Budin tulaigh di bahagian bawah pos dia.

    Budin kata, "Nik Abduh ambil "dedak" UMNO". Ada bukti ke? Kalo tarak, Budin bohong.

    Ambo tak sokong PAS. Tapi minat nak tahu betul ke itu, dan betul ke dia kata bapak dia Nik Aziz pun pernah bohong.

    Banyak manusia bohong. Ada yang ngaku, ramai yang tidak. Najib bedebah bohong, mengata tak curi duit rakyat di 1MDB yang masuk akaun bank dia.

    Mahkamah akan hakimkan dia. Takkan 4-5 dari 40+ tuduhan itu tak sangkut, dia didapati bersalah. Aku harap dia masuk penjara 10-20 tahun. Hantar mesej kpd semua orang supaya jangan mencuri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok lah, Wan Ji entahsiapakedia yang tulis itu, tapi Budin pun bertanggung jawab kalau dia bohong, sebab menerbitkan penulisan Wan Ji.

      Delete
    2. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    3. Tak guna di jawab kopipes huruf besar panjang lebar nya yang orang tak baca anyway.

      Hanya disbuse kan nya dengan cara mengkopipes apa saja yang boleh mentahikan nya -

      'Najib umpama kereta antik, orang suka tengok tapi tak beli'

      Bekas perdana menteri Najib Razak diumpamakan seperti kereta antik, yang orang ramai suka lihat, namun tidak ramai yang akan beli.

      Setiausaha Khas Presiden PKR, R Suresh Kumar memberi perumpamaan itu ketika menggambarkan populariti Najib yang dilihat meningkat kebelakangan ini.

      "Pada pandangan saya populariti Najib adalah cuma buat sementara. Ia umpama kereta antik melintas di jalan raya, kita melihat ke arahnya, tetapi kita tidak akan membelinya. Kerana, kita tahu ia tidak akan tahan lama dan cepat rosak.

      "Begitu juga Najib. Orang berpusu-pusu bertemu dan mengambil gambar dengannya, tetapi tidak siapa akan menyokong beliau kembali menjadi perdana menteri selain daripada 'macai' beliau," katanya kepada Malaysiakini.

      Delete
    4. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
  3. Kerana pos Budin di atas adalah berkenaan agama, izinkan saya cakap politik, bagi membanhyakkan komen di sini - tadi ada hanya komen.

    Nak kata, Umno menggengster di Semenyih, buat ceramah tak ambik permit Polis, Khir Toyo kena "halau" dari berceramah -

    Khir Toyo tak sempat berceramah lama

    PRK SEMENYIH | Bekas MB Selangor terpaksa menamatkan ucapan lebih awal apabila penganjur gagal menunjukkan permit polis kepada SPR

    M'kini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenar nya, komen2 pasal Nik Abduh tidak keluar tajuk. Seperti di bawah ini. Sebab Budin sebut "pembohongan" Nik Abduh.

      Delete
    2. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU. PENDAKWA DIKENAKAN KOS TINGGI OKLAH SEBAB DIA YANG CARI SALAH ORANG = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete

    3. Suresh orang kuat PKR mengulas kajian firma pengiklanan yang menyifatkan populariti pemimpin politik utama negara di media sosial berubah secara drastik selepas PRU ke-14.

      Menurut kajian firma pengiklanan Nobleman Creations, ia diukur melalui analisis terhadap total engangement (interaksi keseluruhan) dan peningkatan "likes" di laman Facebook mereka, dengan menggunakan perbandingan data antara Mei 2018 dan Januari 2019.

      Populariti ikut musim

      Selain laman Facebook Najib, Nobleman Creations turut meneliti Facebook Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

      Sementara itu, mengulas lanjut, Suresh berkata, populariti seseorang pemimpin politik adalah ikut musim.

      "Sebelum PRU ke-14, semua nak baca kenyataan Mahathir. Di PRK Cameron, Presiden PAS mengambil pentas utama di media sosial. Tetapi, kini kedua-duanya dikritik hebat.

      "Sensasi media sosial ini sentiasa berubah. Buat masa ini, semua ingin tahu mengenai pendedahan Hakim Mahkamah Rayuan Dr Hamid Sultan Abu Backer, dana RM90 juta PAS dan rakaman audio Nik Abduh (Nik Aziz)," katanya.

      Tambah Suresh, populariti Najib akan menurun semula selepas kes-kes beliau didengar di mahkamah.

      "Pada pandangan saya, Najib cuba mendapatkan belas kasihan netizen sebelum beliau berdepan tuduhan-tuduhan rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya," katanya.

      Delete
    4. Rakyat Mula Sedar ‘Tembelang’ Kerajaan PH
      Oleh Wartawan BO - 18/12/20182535

      Oleh : Rohayati Ripin

      KEMAMAN – Rakyat mula sedar dan rasa rugi kerana mengundi parti Pakatan Harapan (PH) kerana termakan dengan fitnah mereka.

      Ketua Penerangan PAS Negeri Terengganu YB Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata, mereka percaya dan terpengaruh dengan janji-janji untuk menukar kerajaan.

      “Akhirnya mereka akan menanggung kesedihan sebab mereka termakan dan terlalu percaya dengan janji-janji (manifesto) yang akhirnya tidak ditunaikan (oleh kerajaan PH),” ujarnya.

      Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tentang sikap pemimpin PH yang berdolak dalih kerana tidak mahu melaksanakan janji kepada rakyat.

      Oleh itu, beliau yang bercakap kepada pihak media selepas sesi Bengkel Strategi disini pada semalam, 17 Disember, mahu penerangan yang jelas dan benar dilaksanakan agar rakyat mengetahui apa yang sedang dibuat oleh kerajaan negeri Terengganu.

      “Penerangan adalah satu kerja yang besar untuk memberitahu apa sahaja yang hendak dilaksanakan dan sedang dilaksanakan oleh kerajaan negeri,” kata beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan dan Dakwah Penerangan Negeri Terengganu.

      Justeru sebab itu, kita minta rakyat menilai segala maklumat itu berasaskan kaedah islam itu sendiri iaitu tabayyun atau mencari penjelasan apabila mendapat sebarang maklumat.

      “Dan penerangan paling baik mesti daripada sumber kerajaan negeri sendiri insya Allah untuk elak daripada fitnah,” jelasnya.

      Delete
  4. Panas lah bontot Nik Abduh, kalau panas sangat, nanti dia Aduh sini, Aduh sana.

    Kena siasat Cawangan Khas Polis pulak -

    "Cawangan Khas sedang meneliti dan memantau rakaman audio pemimpin PAS itu kerana kaitan dengan CIA tidak boleh dipandang remeh.

    “CIA sama fungsi dengan Cawangan Khas di negara kita. Jadi perlu siasat apa tujuan dan kaitan pemimpin itu dengan agensi risikan negara asing bagi memastikan keamanan dan keselamatan negara tidak terjejas,” kata sumber seperti dilapor The Malaysian Insight.

    Sumber itu juga mengesahkan bahawa beberapa laporan polis dibuat oleh parti politik dan NGO berhubung rakaman audio itu.

    Kata sumber, laporan itu turut mendapat perhatian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang sedang menyiasat dakwaan penerimaan dana Umno oleh pemimpin PAS yang dikatakan diakui Nik Abduh dalam rakaman audio berkenaan.

    Dalam rakaman audio kontroversi yang tular seawal Mac tahun lalu, selain didakwa mengandungi pengakuan berhubung penerimaan dana Umno, Nik Abduh turut didengar mengaku mempunyai hubungan dengan CIA.

    "Ana (saya) boleh bercakap dengan CIA Amerika tu, yang sentiasa berhubung dengan ana," kata Nik Abduh dalam rakaman audio itu.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Minggu lalu, dalam pengakuannya, Nik Abduh berkata, dia menafikan rakaman audio itu sebelum ini atas gesaan pemimpin PAS dan restu presiden partinya, Abdul Hadi Awang.

      Susulan pengakuan itu, beberapa pemimpin PAS turut tampil mempertahankan tindakan Nik Abduh dan menyifatkan ia sebagai strategi parti mereka berdepan PH semasa pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Ketika diminta mengulas isu berkenaan baru-baru ini, Abdul Hadi pula menyifatkan adalah "wajib" seseorang itu berbohong untuk selamatkan orang.

      Delete

    2. CIA = Central Intelligence Agency, badan perisik Amerika Syarikat yang berfungsi mencari maklumat secara terbuka dan secara rahsia berkenaan keadaan politik dll semua negara2 asing.

      Sebab depa anggap depa "Polis Dunia" (Policeman of the World), nak tahu semua, untuk menjaga keselamatan dunia konon nya, walau pun Donaldo Trumpo sekarang sudah abandon peranan itu, sibukkan tembok US-Mexico.

      Sama fungsinya dengan MEIO = Malaysian External Intelligence Organisation yang diketuai pompuan gemuk apekenamanye yang ditangkap SPRM berkaitan berjuta Ringgit di tangan nya dan di tangan setaf nya. Di katakan ada kaitan dengan Mak Badak yang ada 17 tuduhan Mahkamah berkaitan Najib mencuri RM2.6 biliun
      Di zaman Najib, SPRM jaga kepentingan Al Jibo dan Mak Badak gamak nya.

      Depa biasa nya pakai "secret agents". Salah di sisi undang2 di hampir semua negara di dunia. Sama ada Nik Abduh masuk buku CIA sebagai "secret agent", tidak di ketahui. 2-3 malam di lokap makan nasi bungkus RM3 boleh membikin dia luahkan fakta itu. Kalau betul dia "secret agent" dan di bayar wang bulanan atau ikut maklumat yang di beri, bukan sahaja panas bontot nya, tapi daging bontot nya juga memar separuh masak.

      Tak dapat pakai lah kereta mewah Mercedes nya.

      Delete
    3. PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete

    4. Anatta Zen

      Yang suka Fb Najib sebab dia ni dah jadi pelawok mega. Mengkartun di sini sana.

      Mat rempit pulak suka sebab setiap kali pekik bossku, dapat duit rokok. Entah2 ganja.

      Orang yg ambik selfie to nak simpan buat kenangan. Nanti boleh cita kat anak cucu - ni lah PM kita yg rembat duit rakyat sampai generasi ko pun kena bayar.

      Lapong Geger

      kita tunggu jer la bln dpn bila kes mahkamah dia start satu persatu...

      tgk ler brp kerat macai2 yg sokong kt fb tu turun sokong dia jugak kt court

      Delete
    5. PERUT DAH BUNCIT MAKAN DEDAK


      AMK digesa tuntut janji PTPTN
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 16 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore430
      AMK digesa tuntut janji PTPTN
      Foto: Asril Aswandi Shukor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) digesa menuntut janji kerajaan berkenaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Gesaan itu dibuat bekas aktivis mahasiswa, Fahmi Zainol yang menyatakan golongan pemuda tidak seharusnya sesekali lupa janji Malaysia Baharu.


      Perwakilan AMK Pulau Pinang itu berkata, dalam isu PTPTN, janji kerajaan ternyata berbeza dengan apa yang ditawarkan dalam manifesto PH.

      "Kerajaan memutuskan peminjam yang bergaji RM1,000 perlu bayar PTPTN. Dari kita pemuda yang berada dalam proksi kerajaan, saya fikir perkara ini tidak boleh terlepas pandang.


      "Kita tahu bahawa janji ini berbeza dengan janji yang ditunaikan sekarang. AMK kena tuntut janji yang telah kita bawa," katanya ketika membahaskan ucapan dasar Ketua AMK, di Kongres Nasional AMK 2018 di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Gagal tunai janji, Pengerusi PTPTN mohon maaf]

      Beliau juga mengkritik pembentangan Belanjawan 2019 yang memotong peruntukan untuk universiti awam (UA).

      "Banyak UA termasuk Universiti Malaya terjejas dengan pemotongan belanjawan khususnya dalam bidang pendidikan," katanya.

      Malah, Fahmi turut mendedahkan beliau antara mangsa terjejas apabila pemberian biasiswa MyMaster dan MyPHD tidak diteruskan.

      "Untuk sesi kali ini, biasiswa MyMaster dan MyPHD tidak ditawar. Ramai jadi mangsa termasuk saya apabila MyMaster tidak diberikan.

      "Ramai kawan-kawan di UA terbantut pengajiannya," katanya

      Delete
  5. Nik Abduh setuju menghubungi atau di hubungi CIA itu amat boduh.

    Melainkan jika Pegawai CIA itu membimbing dia dengan nasihat, arahan, bantuan wang bagi menjatuhkan Kerajaan.

    CIA pernah lakukan tindakan2 rahsia menjatuhkan Kerajaan, Contoh nya:

    CIA admits role in 1953 Iranian coup | World news | The Guardian
    https://www.theguardian.com/world/2013/aug/19/cia-admits-role-1953-iranian-coup

    CIA Intervention in Chile and the Fall of the Allende Government in 1973
    https://www.jstor.org/stable/23016792

    Four more ways the CIA has meddled in Africa - BBC News - BBC.com
    https://www.bbc.com/news/world-africa-36303327

    Russia Isn't the Only One Meddling in Elections. We (CIA) Do It, Too.
    https://www.nytimes.com/.../russia-isnt-the-only-one-meddling-in-elections-we-do-it-too...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalau betul Pegawai CIA itu secara rahsia membimbing dia dengan nasihat, arahan, bantuan wang bagi menkalankan kegiatan menjatuhkan Kerajaan negeri Kelantan atau pusat ke, mampossssss ler dia, merekut banyak tahun dalam penjara padah nya.

      Delete
    2. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      'Malu apa bossku' haram – kata pendakwah bebas:

      Asamah Harun

      Najib Mmgjenis tak malu, bnyk org2 yg.dipertuduh rasuah malu nak tunjuk muka, ini tak!!,.tersengih2 mcm tak tahu malu langsung .. dijatuhkan pertuduhan merompak duit rakyt.

      Dzulina Dz

      Yg tak malu Umno... Diamkan Najib ambik Jalan MUDAH Kebas duit..JUAL HARTA FELDA, SAHAM TH, SAHAM IHH, SAHAM AXIATA, KEBAS SIMPANAN PETRONAS DLL..BETAPA MUDAH NYA NAJIB MENGHABISKAN DANA WANG MALAYSIA KU

      Delete
    4. Kalau tak mahu beri peruntukan, beri royalti minyak pada Kelantan'
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 5:35 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 6:01 petang

      A+ A-

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Baca Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan



      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.

      Delete
  6. Jika keilmuan kurang, akan berlaku salah tafsiran dan jugak kelainan makna. Kes Nabi Allah Ibrahim tak sama dengan kes duit umno dapat ke pemimpin PAS. Menurut tafsiran bidang fekah dan bidang lain dalam Islam jugak berbeda makna. Tak nk ulas panjang pasal buka bidang kita yang jahil ini. Cuba rujuk kepada caramah2 ulamak mengenai keadaan para nabi terbabit dan ambillah pengajarannya. Lebih baik dari berhujah tanpa fakta. Yang pasti... ada pengakuan terima wang umno oleh pemimpin PAS.... bukan parti PAS yang terima....stop

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn pendapat bahawa pemimpin2 PAS yang sebat RM90 juta, bukan parti PAS yang terima.

      Moga2 SPRM dapat bukti2 dan heret mereka ke mahkamah. Dan heret Najib juga lagi kemahkamah berkaitan dengan nya. Rasuah salah bukan saja yang menerima, jugak yang memberi.

      Delete
    2. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS = KEMAJUAN MODEN BUKAN BERERTI BEBAS BERBOGEL DAN BERPESTA SEKS SEPERTI YANG DIMAHUKAN PUAK LIBERAL DAN BUKAN JUGA BEBAS MENUKAR JANTINA = ELOK BENARKAN PAS PERINTAH NEGARA SEPENGGAL KERANA PAS PERNAH TADBIR NEGERI PALING MISKIN DAN HUTANG BERTOMPOK TINGGALAN BN TAPI TERUS SURVIVE HINGGA SEKARANG = KALAU ISU ISLAM/MELAYU TAK BOLEH JADI BAHAN BERKEMPEN, NAK KEMPEN APA LAGI? HARAMKAN PARTI KAFIR HARBI DULU YANG ANTI PERLEMBAGAAN SEBELUM CAKAP LEBIH =

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      'Malu apa bossku' haram – kata pendakwah bebas:

      Anatta Zen

      Tahniah lah ustaz kerana keberanian anda. Cuma penyamun, penyangak, pencuri, mana ingat soal halal haram ni. Kalau dia ingat, dia tak buat tu semua.

      Bukan sikit, bilion2!!

      Bosskutipu, tak tahu malu

      Bosskurompak, kepala bapak.

      Delete
    4. Duduk dengan PAS, mesti jadi baik



      APABILA suatu ketika dahulu Tun Mahathir menumpang di pentas PAS kerana berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 60-an, beliau dikatakan banyak berucap menghentam Umno, dasar-dasar yang tidak dipersetujui beliau yang dilaksanakan oleh Tunku. Tun tidak pula dilaporkan bercakap berkenaan hal penghinaan kepada Rasulullah yang tiada pisau ‘Gillette’ atau apa-apa semisalnya yang melanggar syarak atas makluman bahawa PAS memperjuangkan hukum hak Rasulullah. Maka menjadi baiklah percakapan beliau, selaras dengan kehendak Allah yang mana PAS perjuangkan. Hanya bicaranya tertumpu khusus serangan terhadap dasar Tunku yang dikatakan tidak betul itu.




      Sewaktu PAS bergabung di bawah bendera Perikatan di pertengahan tahun 70-an, PAS banyak membantu kerajaan dalam melaksanakan prinsip Islam dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia. Laporan menyebut bahawa banyak acara-acara kerajaan yang melibatkan hidangan arak, berjaya dihapuskan, walaupun tidak semua. PAS juga berjaya menerbitkan buku-buku agama bagi pihak kerajaan yang masih digunakan sehingga kini. Antara buku-buku terbabit yang menjelaskan Batas-batas Iman dan Kufur yang berkenaan aqidah umat Islam. Tidaklah BN beromongan atau memaksa mengenai perkara dosa dan noda bersama dengan PAS ketika itu kerana tahu kehendak PAS. Bahkan, PAS pernah memecat seorang ahlinya kerana menari dengan wanita dalam satu majlis keramaian.



      Semangat 46 mengajak PAS sebumbung dengan mereka bersama beberapa lagi parti lain pada akhir tahun 80-an di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebagai satu pasukan menentang BN yang dilihat semakin rakus di bawah kepimpinan Tun Mahathir ketika itu. Dakwa Ku Li sebagai Presiden S46, kemenangan beliau pada pemilihan Agung Umno 87 dirampas Tun Mahathir. Habis digegerkan kejahatan dan keburukan Tun. Tetapi dalam masa yang sama, tiada pula disyarahkan akan keperluan mengekalkan hukum yang diasakan Lord Reid. Ber-Hudud, ber-Takzir dan ber-Qisaslah mereka bagi menari mengikut rentak politik Islam yang dipalu oleh PAS. Memuja-mujilah akan kehebatan Islam yang pada janji mereka akan diberikan keutamaan apabila memerintah nanti. Dan sememangnya patut Islam itu dipuji. Hasilnya, Kelantan semenjak tahun 90, kekal di bawah pemerintahan ulamak. Tidak kurang ahli S46 menukar parti kepada PAS selepas berpecah.

      Delete
    5. Apabila peristiwa ‘mata lebam’ Pak Syeikh tahun 98 terjadi, PAS sekali lagi diperlukan bagi Pak Syeikh menyuarakan mengenai betapa beliau tidak bersalah atas segala tuduhan-tuduhan oleh mentor beliau Tun Mahathir. Habis pelosok ceruk kampung di Malaysia, disinggah beliau, menggunakan pentas PAS yang mana ketika itu, beliau tidak berparti. Sewaktu pidato berapi-api yang beliau ungkapkan, beliau langsung tidak menyebut perihal cadangan untuk mengadakan rancangan dosa yang tiada berfaedah kepada agama dan rakyat. Mengetahui jelas PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan idea dosa, maka beliau membuang jauh-jauh apa-apa sekali berkaitan dosa, kerana menyedari akan kesannya jika PAS menjauhkan diri. Menari rentak lagu Tamil pun tidak. Tapi difahamkan ketika itu pinggangnya masih sakit.



      DAP juga tidak ketinggalan mempamerkan sisi baik mereka apabila duduk dalam pasukan yang PAS turut berada di dalamnya, Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Mereka mula menghafal ayat-ayat al-Quran bagi memberikan kefahaman kepada rakyat mengenai betapa kesungguhan mereka mahu menjadikan Malaysia lebih baik, makmur dan sejahtera.



      Oleh kerana PAS meyakini bahawa hanya Islam yang akan memandu manusia ke arah itu, DAP tanpa segan silu melafazkan segala bentuk perkara yang diingini PAS yang sebenar pada hakikatnya diinginkan oleh Islam. Tiada mereka mengumpul perkataan keji membina bait-bait ayat bagi menyebut mengenai hal lagha yang sangat dibenci oleh PAS.



      Hatta Dyana Sofea ketika kempen PRK Teluk Intan, berselendang dia semasa duduk bersama Presiden PAS. Walaupun tak lengkap tutupan auratnya, tapi masih berusaha untuk bersopan, menghormati PAS. Juga apabila ada artis yang mesra PAS, mereka tidak berdansa berpegang tangan lelaki perempuan bila membuat persembahan. Malah penyanyi wanita juga tidak dibenarkan menyanyi di hadapan lelaki ajnabi. Patuh mereka dengan kehendak PAS yang juga syarat Islam itu.

      Terbaharu ialah musuh ketat PAS semenjak sekian lama, Umno, turut menjadikan pentas PAS sebagai apa yang dikatakan titik penyatuan Melayu Islam. Di atas pentas PAS, tiada kedengaran suara Umno menyeru kepada penghinaan terhadap hukuman sebat Syarie yang dilaksanakan oleh Kerajaan negeri Terengganu di hadapan orang ramai baru-baru ini. Tiada lagi mereka mempertahankan segala bentuk perkara yang tidak betul yang mereka lakukan ketika berkuasa dahulu. Yang ada adalah bagaimana mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah kerajaan yang lebih adil di masa hadapan. Semuanya berkaitan dengan kebaikan. Kebencian kepada ulamak, tidak disuarakan oleh mereka, selain mereka turut berkopiah dan berjubah. Tiada diundang Puteri Umno yang berseluar yengki atau berkebaya ketat dengan rambut jambul di depan.

      Maka inilah kehebatan Islam yang dibawa oleh PAS. Tajuk di atas mungkin dirasa agak nakal bagi sesetengah orang, mungkin juga memualkan. Siapa lagi kalau bukan kepada pembenci PAS. Tetapi antara kebencian yang menebal itu, dengan kenyataan sebenar jauh di lubuk hati mereka, mereka terpaksa mengakui akan kebenaran kenyataan itu. Mereka telah melihat sendiri bagaimana sebahagian tokoh-tokoh yang dinyatakan di atas ketika duduk bersama-sama dengan PAS, akan bertertib tingkah laku mereka. Seperti ada pengawal lagak gayanya. Cakap hanya kebaikan, akhlak juga tidak meliar. Saya tanpa ragu mempertahankan kenyataan ini.

      Delete
    6. Apa signifikasinya tulisan ini? Padahal tokoh-tokoh itu sebahagian besar akhirnya berpisah dan menentang pula PAS, malah ada yang lebih dahsyat tentangannya selepas itu. Tidaklah juga berubah perangai mereka. Ya, itu pandangan yang betul, mereka hanya cuba menggunakan PAS. Lari daripada berkawan dengan PAS, mereka kemudiannya menunjukkan perangai lama mereka. Tun Mahathir kembali bercakap karut mengenai Islam, Pak Syeikh kembali mempersoalkan sebatan Syarie, DAP membenci perkara-perkara baik yang dicadangkan PAS, seperti mahu mengharamkan pesta arak, memberikan kebebasan pekerja seperti pramugari menutup aurat dan banyak lagi. Lihat juga sekumpulan ahli yang keluar daripada PAS sekarang? Ikut bos mereka, janji manifesto bukan satu perkara yang wajib ditunaikan, jangan berlumba-lumba menonjolkan Islam. Pernahkah perkataan itu dikeluarkan ketika mereka bersama PAS dahulu? Carilah sejarah, pasti tidak berjumpa. Dan jika ada, mereka pasti akan ditegur atau dihukum.

      Tetapi dari satu sisi positif ialah, sekurang-kurangnya mereka berhenti bercakap mengenai kejahatan atas apa yang Islam larang ketika bersama-sama dengan PAS. Apabila tokoh-tokoh itu turut mahu bercakap mengenai Islam di pentas PAS, mereka mesti belajar dahulu supaya tidak tersalah. Mereka juga pastinya malu melakukan kejahatan kerana ramai yang akan terpalit. Dan rakyat yang baik pasti akan membenci mereka jika masih ‘nakal’ ketika bersama PAS. Sebagaimana apabila berada di dalam masjid, kita menjaga segala akhlak buruk kita agar tidak dipamerkan. Begitulah sikap mereka bila berada ‘dalam’ PAS.

      Bukankah Hadis Rasulullah ada mencadangkan untuk bercakap perkara yang baik sahaja atau diam? Inilah hasilnya ketika mereka bersama PAS. PAS memandu mereka ke jalan itu. Biarlah mereka mahu dekat dengan apa niat sekalipun, kerana mereka pasti akan meninggalkan perkara buruk bila bersama PAS. Tiada cocok perlakuan sumbang dengan identiti PAS. Itu semua orang tahu. Jika ada ahlinya terbuat perkara dosa, maka akan segera dikritik orang seperti biasa dikata orang “ahli PAS apa, macam itu? Buat dosa tak ingat dunia”. Tidak masuk akal jika ada orang cuba menukar posisi PAS dalam ayat contoh itu kepada Umno, DAP, Bersatu mahupun PAN. Jadi ia jelas membuktikan PAS bukan tempat berbuat dosa, walau terkadang ada ahlinya terkhilaf.

      Paling menyerlah, PAS tidak pula terpaksa mengikut prinsip mereka bila bersama. Tidak pernah PAS bersetuju atas pentas mereka untuk bersepakat dalam hal keburukan dan kejahatan dari pandangan Islam. Tidak pernah. PAS ajak yang baik-baik sahaja. Jika ada yang mengajak PAS berbuat onar, PAS akan menjauh. Jadi biarlah Umno, Tun, DAP jika mahu berbaik dengan PAS sekarang atau lain kali, sebab mereka akan jadi baik insyaAllah. Jadi bila duduk dengan PAS, mesti dengan sendiri seseorang itu akan jadi baik.

      MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      9 September 2018/22 Zulhijjah 1439


      : Sekarang susah nak lihat dalam majlis geng AMANAH pakai kupiah... Mula-mula kupiah tanggal, akhirnya nilai Islam tanggal...

      Delete
  7. Mana nate' yang pakai banyak nama asyik mengkopipes di luar tajuk dsb nya?

    Sekor yang pakai nama Anonymous, Singgora, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

    Dia tahu nama nya amat busuk, tak keluar selalu takut pengundi Semenyih baca blog ini, meluat dengan nya dan tak undi Umno Bn.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      'Malu apa bossku' haram – kata pendakwah bebas:

      Dean Mentari

      .. duit tunai tu ... belum kira harta dlm negeri & luar negara yg masih belum di ketahui lagi...

      Duit RaKyat habis tergadai selama ni di bahagi bahagi sesama ahli politik mereka uMNO tanpa mengenal halal & haram.. hingga rakyat sendiri merintih setiap hari...

      Bab salah laku senarai menteri2 uMNO yg terlibat mmg panjang..

      Bab harta yg terkumpul oleh pak menteri2 bukan bukit lagi .. menggunung terus..

      Yg tinggal utk Rakyat hanya lah Hutang.. celaka si Najib

      Masih lagi nk sokong DSNR... ?

      Sy sokong PH kerana 2 penggal lps pru12 & pru13 .. banyak JANJI BN yg x tepati... dan sistem kerajaan lama rosak teruk..

      Delete
    2. Ramai tak bayar PTPTN kerana janji pembangkang dulu'
      Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:13 petang | Dikemaskini 23 Sep 2018, 5:44 petang

      A+ A-

      Ramai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak menjelaskan pinjaman pendidikan mereka kerana terpengaruh dengan janji pembangkang terdahulu.

      Anggota Parlimen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah berkata terdapat banyak faktor mengapa peminjam tidak menjelaskan pinjaman tabung berkenaan, selain tidak memiliki pekerjaan tetap.

      "Saya akui ada sebahagiannya memang sengaja tidak mahu membayarnya walaupun mereka sudah punyai pendapatan tetap.

      "Bagaimanapun, ada juga faktor lain yang menyebabkan mereka tidak bayar misalnya masih lagi tidak bekerja, ada yang bekerja tetapi pekerjaan mereka masih di bawah tahap kelulusan yang mereka miliki.

      "Kalau hendak diteliti banyak lagi faktor lain, tetapi juga ramai yang tidak bayar hutang sebenarnya kerana terpengaruh dengan janji pembangkang dahulu yang menjadi kerajaan sekarang," katanya dalam satu kenyataan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini berkata ramai peminjam PTPTN tidak amanah menyebabkan jumlah hutang tabung itu meningkat kepada RM36 bilion.

      Mahathir berkata, tindakan yang tidak amanah itu menyebabkan orang lain sukar mendapatkan pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

      Kenyataan tersebut diselar Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaludin Abu Bakar yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada graduan yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

      Baca: Sejauh mana 10 janji 100 hari HARAPAN dipenuhi

      Shamsul yang juga bekas pengerusi PTPTN turut berkongsi pengalaman beliau bahawa aliran pusingan kewangan perbadanan itu pernah mengalami kemerosotan akibat janji pembangkang dahulu.

      "Ramai yang tidak membayar pinjaman. Kenapa mereka tidak mahu bayar? Ini kerana terpengaruh dengan mainan politik dan janji populis pembangkang ketika itu.

      "Menjelang PRU13, ramai terpedaya kononnya “hutang PTPTN akan dihapuskan".

      "Kesannya aliran kewangan PTPTN begitu teruk akibat ramai tidak membayar pinjaman kerana terpengaruh dengan janji pembangkang untuk hapuskan hutang dan PTPTN," jelasnya.

      Baca: Janji Pakatan: Turun harga minyak dan kereta, mansuh PTPTN, pendidikan percuma

      'HARAPAN sendiri tak amanah'

      Justeru, kata Shamsul kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak wajar hanya melabel peminjam dengan pelbagai gelaran.

      Sebaliknya katanya kerajaan perlu melakukan usaha kerajaan terdahulu untuk mendapatkan semula bayaran daripada peminjam.

      "Sebab itu jugalah, kalau ditanya siapa sebenarnya yang tidak amanah tentulah kerajaan hari ini.

      "Rakyat khususnya anak muda menggundi mereka kerana termakan janji manis Pakatan Harapan sewaktu kempen menjelang PRU14. Apabila janji tidak ditunai itu sebenarnya tidak amanah," katanya.

      Delete
  8. Najib pun dah tak banyak keluar berita sekarang.
    .
    Pergi ke Semenyih cara menyeludup diam2, bila nampak Tesco ramai orang, pergi kesana, cakap 1-2 supaya di ambil gambar, di beritakan dia ada ramai pengunjung, konon.

    Unjung KEPALA BAPAK DIA, penipu, pembohong, pencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dia mesti bengang bila Tok Mat kata Najib tak di undang di kempen PRK CH.

      Najib tahu dia tak diundang jugak ke kempen PRK Semenyih - tapi hidung tak mancung pipi tersorong sorong.

      Dia patut tahu Umno Bn kehilangan banyak undi akibat telatah dia menyibuk di PRK CH. Mungkin sekarang kurang menyibuk di Semenyih.

      Nama dia sinonim dengan pencuri wang rakyat, muka dia serupa penjenayah yang tak lama lagi masuk penjara bertahun tahun.

      Delete
    2. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      'Malu apa bossku' haram – kata pendakwah bebas:

      Mat Sri

      Maksud "Malu Apa Bossku" Najib Razak mengajak kearah maksiat, berjudi, menipu, dan seumpamaan perkara yang tidak baik, ianya satu kaedah atau tektik gerakan politik kepartian selepas jatuh untuk usaha bangkit kembali dari longkang.

      Bro ingat dia senang2 nak curi, samun, rompak duit negara. Berani pula, di masukkan ke dalam akaun bank dia. Macam nak cari nahas.

      Najib membohong menipu, tak ngaku, cakap itu ini bermacam dalih, mengelirukan masyarakat sehingga menimbulkan kebencian terhadap dia dan Umno.

      Delete
    4. Tommy Thomas As Attorney General




      Tommy Thomas assumed office as Attorney General (AG) on June 4, 2018 amidst cheers that he is a “constitutional law expert and civil litigator”; “an excellent choice for his expertise in the law and understanding of human issues” - Herald (Malaysian Catholic Church newspaper); “he holds an enormous amount of experience, making him a (way) more-than qualified candidate for the job” – Esquire; “committed, charismatic and vocal” – Esquire; the first member of the Bar: first non-Malay (Indian) and non-Muslim (Christian) and a lot more, to be so appointed since Merdeka.

      The inference is that, at last, after more than half a century, a person of real calibre has been appointed and only after the fall of the UMNO (Malay) dominated federal government. The other inference is that all former AGs who were Malays, Muslims and from the Judicial and Legal Service, to put it mildly, were less qualified.

      Three weeks later (June 25, 2018) I wrote the article “Is the new AG choosing his briefs like a private lawyer?” This article was written after he made the statement that his stand was the same as that of the Bar Council that the post of AG and Public Prosecutor (PP) should be separate and that his priority was as the legal advisor to the government. In “Should the post of AG and PP be separate? (July 12, 2018; NST July 15, 2018, I wrote “Even if we separate the two posts, in my view, generally speaking, for the post of PP, an officer of the JLS is a more suitable candidate. I have no second choice.”

      I pointed out that, until the Constitution and the Criminal Procedure Code (CPC) are amended, he is both AG and PP. That is what he is paid for. There is no question of him only doing the AGs work and not PPs. I also pointed out that AGs like Tan Sri Abu Talib, Tan Sri Mohtar Abdullah and Tan Sri Gani Patail always led the prosecution in high profile, public interest cases.

      Delete
    5. This is yet another first. Never in the Malaysian legal history was there an open clash between the two government departments. This happens after the MACC had been cleansed of “BN men” by the PH government. So, do not blame “the inside job of BN men”. The truth is there are many sensible and dedicated officers there.

      As the first Chairman of the Advisory Board of the SPRM, I know Dato’ Shukri. He is a dedicated and honest officer, indeed there are many like him there. I salute SPRM for issuing the statement. Perhaps Dato’ Sri Mohd Shukri is beginning to think that he should have remained in retirement, after all.

      This was followed by Tun Dr. Mahathir’s comments, made in Brunei Darussalam. He said, “They (MACC) have a right to be shocked. If they want to be shocked, they can be shocked. I am also shocked.”

      Asked to comment on the decision, Dr Mahathir said that he had never in the past questioned the decision of the courts.

      “If the court makes a decision which to me is wrong, I also never comment (tegur) on it.

      “This decision is made by the court so we have to accept it,” he said. (The Star Online September 3, 2018)

      According to the video recording of the press conference he also said, “If they (MACC) is not happy, they can appeal.”

      Listening to the way he answered the questions, clearly, he was trying to belittle the reporter who asked him the question. In so doing, first he shifted the blame to the court for acquitting Lim Guan Eng instead of to AG for not further prosecuting the case. The truth is that the judge had no choice but to discharge Lim Guan Eng, with or without acquittal, because the prosecution was not going to prosecute him further.

      Secondly, regarding his response that if the MACC is not happy, the MACC could appeal, he was manifestly wrong whether or not there was a full trial. The MACC is not a party to the case. MACC’s job is only to investigate.

      Tun Dr Mahathir could be excused for not knowing the technicality as he is not a lawyer but he should have stopped at saying “I too was shocked.” He could have added,” If you want to know more, ask the AG.”

      Delete
    6. On September 4, 2018 Dato’ Hanafiah, the Head, Appellate and Trial Division issued a press release. He made the following points:

      1. “....the Hon. Attorney General had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon”.

      2. He was “....tasked to decide on the representations made by both Lim Guan Eng and Phang Li Koon’s case as I had not participated in any way with the case earlier. Accordingly I was able to consider the matter with a fresh perspective.”

      3. “Having given the said task, I have perused the evidence that has been investigated by MACC and the evidence that have been adduced and tested under cross examination thus far, I concluded that as a result of the cross- examination of the prosecution witnesses who has testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened. This conclusion was arrived in light of fresh evidence that have arisen during the cross-examination of prosecution witnesses.

      4. “Having made the above findings, I opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against ..... would not succeed at the end of the prosecution case. Hence, I decided for the prosecution to enter nolle prosequi against both....(of them)....in accordance with Section 254 of the Criminal Procedure Code.

      5. He further said, “....I wish to stress that I have decided the representations without any influence from any quarters.... based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour.”

      My preliminary comments are, first, I do not believe that this press release was issued without the approval, including the wording, by the AG.

      Delete
    7. Secondly, and I direct these questions to Tommy Thomas: If Lim Guan Eng were not a PH Minister of Finance, would he have tasked Dato’ Hanafiah to study the case with the view not to further prosecute Lim Guan Eng? If only Phang Li Koon was charged, would he have done the same? If there was no representation by counsel for Lim Guan Eng, would he have done the same?

      We now come to Dato’ Hanafiah. I have no comments on paragraphs 1, 2 and 5. Paragraphs 3 and 4 may be taken together.

      My questions to Dato’ Hanafiah are: Even before he was tasked to study the case by AG, did the lead DPP, at least, not brief him, from time to time, how the case was

      proceeding? Being such an important case, did he not call the lead DPP, from time to time to know about the case? Did the lead DPP of the case not inform him of the effects of the cross-examination and the discovery of fresh evidence and discussed with him how to overcome it?

      Having perused the investigation papers and the notes of evidence and discovering the weakness of the prosecution’s case arising from the cross-examination and the discovery of the fresh evidence, did he call the lead DPP and the MACC officers and discuss the possibility of redressing it by looking for fresh evidence to rebut the fresh evidence to be adduced by the defence; the possibility of challenging the admissibility of the defence’s fresh evidence and the possibility of recalling and calling additional witnesses. After all, the prosecution has not closed its case.

      Dato’ Hanafiah was never in court. He did not observe the demeanours of the witnesses, instead he merely read the notes of evidence up to that stage and “opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against Lim Guan Eng..... would not succeed at the end of the prosecution case.” Considering the circumstances under which he was asked to study the case because of the application by Lim Guam Eng’s counsel not to further prosecute the case, it looks as if he was merely looking for an excuse not to further prosecute Lim Guan Eng.

      He could write that statement without opening the files. At the very least, he should have stated the evidence of the relevant part under examination-in-chief, the evidence under cross-examination and under re-examination and stated his reasons why he said it had “been substantially weakened”. The test should have been whether the cross-emanation had caused irreparable damage to the prosecution”s case, taking into account the evidence of all prosecution witnesses. Did he consider whether it could be repaired?

      Delete
    8. A few points arise here:

      1. The focus has been shifted to the court, not the AG.

      2. It alleges that there might be judicial interference, especially by the Executive. Bear in mind that the executive now is the PH Government. Is Bersih suggesting that, in just three months, the PH Government has started to interfere with the Judiciary?

      3. The part played by AG (PP) who does not want to further prosecute the case which necessitated the discharge of the accused, whether DAA or DNAA, is not mentioned except that the AG (PP) only wanted a DNAA.

      4. The issue whether, considering the surrounding circumstances, it was a proper exercise of discretion by the AG or not, totally escapes attention.

      It calls for MACC to be made a constitutional body. “This would ensure the anti- corruption body is free from external interference and does not become a tool of

      persecution against political enemies”. Is Bersih also blaming the MACC for what had happened? If, according to Bersih, the Judiciary, which is not only a constitutional body, but one of the three branches of the government, could be interfered by the Executive, will making MACC a constitutional body make any difference?

      Is the statement quoted in the last paragraph only refers to this case which was commenced when BN was in power or a general statement applicable to both governments? Even if, as asserted by Bersih, MACC is “a tool of persecution against political enemies”, I do not believe that making it a constitutional body will solve the problem. Human factor counts.

      On September 7, 2018 the New Straits Times Online reported:

      “The Bar Council has described the prosecution’s decision to withdraw corruption charges against Lim Guan Eng as “not shocking.”

      In a statement, its president George Varughese said it is the absolute prerogative of the Public Prosecutor to drop charges at any stage of a trial, before the delivery of judgment.

      He said this was provided under Section 254 of the Criminal Procedure Code.
      ...........

      “Further the Deputy Public Prosecutor has since explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case.”

      That statement, coming from the Bar Council, in this case, is not at all surprising. Further, it merely restates the law without referring to the facts surrounding it and takes the easy way out to support the decision by the prosecution not to further prosecute Lim Guan Eng by saying that Dato’ Hanafiah had “explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case”. How far is the Bar Council prepared to go to support the first AG from the Bar? The Bar Council’s integrity and “independence” is also at stake.

      As I am concluding this part I received a copy of Utusan Malaysia dated September 7, 2018 with the title, on the first page “Tidak pernah tarik balik kes sedang berjalan
      – Abu Talib”. (Never withdrew case still proceeding”).

      Tan Sri Abu Talib was reported to have said, “.....when I was AG I never withdrew a case which was still proceeding in the midst of a trial.” (sedang berjalan dan dalam perbicaraan.)

      “If I wanted to withdraw, I would explain to the police and those who had investigated the case, inform them reasonable grounds for withdrawing because those who investigated should be respected.” (My translation.)

      Tan Sri Abu Talib was AG for 13 years during Tun Dr. Mahathir’s BN era. He was a member of the Judicial and Legal Service throughout his career. He was the best prosecutor Malaysia had ever produced. He knows what he is talking about.

      Delete
    9. Najib’s cases

      The CBT and abuse of power case

      On July 3rd, 2018 The Edge Market reported, “Newly-appointed Attorney-General (AG) Tommy Thomas is expected to lead the prosecution team when former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is charged in court tomorrow.” As long a can remember, there had never been such a press report before. It is as if a celebrity, the greatest of all prosecutors in the Malaysian legal history would be making his first appearance in court.

      He appeared in court on the following day (July 4, 2018), the day Najib was charged. Anyone familiar with criminal trials knows that on that day, the case is fixed for mention. What it means is that the charges will be read to the accused person by the court interpreter and he will be asked whether he pleads guilty or claims trial. If, as happened in this case, Najib claimed trial, another date or dates would be fixed for the trial.

      All the AG has to do on the first mention date is to introduce himself and his team as well as the counsel for the accused person; inform the court whether he objects to bail being granted; if not how much and give his free dates for the trial. In this case he asked for more time to prepare his case causing Najib’s counsel, Tan Sri Shafee Abdullah, who had spent his whole life doing criminal cases, first as a DPP and later as defence counsel, to remark that, usually, it is the defence counsel who would ask for time as he is taken by surprise while the prosecution should be ready with the trial when charging a person.

      On August 31, 2018, about six months before the date fixed for the trial (about eight months if we were to calculate from the date Najib was charged), the AG issued a media release saying that his responsibilities as AG took precedence and he was unable to devote time to the case. (August 31st is the Merdeka day and a public holiday. Was he working in office while the parade was going on down below along the Boulevard? I pity him if he was).

      Delete
    10. I have come to the realisation that I cannot combine these onerous commitments with the simultaneous preparation and conduct of a seven-week trial in PP v Najib Razak, fixed to commence on February 12, 2019 and completing on March 29, 2019," he said.

      He would therefore use his discretion under Section 379 of the Criminal Procedure Code and appoint Sulaiman Abdullah, a former President of the Bar Council, to lead the prosecution instead, he said.

      This is another first scored by Tommy Thomas. Never in the legal history of Malaysia did an AG admit he was unable to cope with the demands of the work as an AG that he had to appoint a private lawyer to do the prosecution of a case. Or, is he

      chickening out because he had no experience in prosecution and this case is certainly not the kind of case for anyone to learn to prosecute? In any event, he was given eight month to prepare for the case while, at the same time, doing other works. No DPP gets eight months or even one month’s free in order to prepare for a case.

      A young DPP has the advantage of being junior and, therefore, excusable if he makes mistakes. He also has the advantage of having a senior DPP to depend on. An AG is the PP. He is the No.1 prosecutor. He cannot be seen to be ignorant, inexperience, incapable or to make stupid mistakes publicly in such a high profile case, what more with counsel like Shafee on the opposite side. So, it is better for him “to step aside”.

      That is the reality. It proves the point I made earlier that no private lawyer, no matter how prominent, had seen investigation papers or had any experience prosecuting. For that reason an AG appointed from the Judicial and Legal Service has an advantage.

      In any event, he has missed the chance to prove himself as a capable prosecutor, if he is, in the most important and most controversial case in the Malaysian legal history that will be remembered for a long time. Hopefully, he will not be remembered as the AG who had chickened out from prosecuting the former Prime Minister.

      Coming to Sulaiman Abdullah, we know that he was defence counsel in a number of high profile criminal cases. But, he still lacks experience in leading evidence for the prosecution in a criminal trial. Is he going to leave that part of the job to the experienced DPPs from the Attorney General’s Chambers (AGC) who would be assisting him and taking over the submissions, which undoubtedly he could do well? Indeed, Tommy Thomas could do the same.

      Hopefully, Sulaiman’s health can withstand the pressure of a prolonged trial. We pray for his good health.

      Delete
    11. The 1MDB case

      Tommy Thomas also scored another first when he appointed Dato’ Sri Gopal Sri Ram as DPP to study the investigation papers of 1MDB case and, it necessarily follows, to advise him whether there is a prima facie case to charge Najib. Remember that decision to charge or not is his discretion, based on evidence before him that he had studied to form his opinion, not of what someone tells him.

      In such an important case, one would expect the AG himself to study the papers, assisted by the officers and make the decision himself. Even if he does not, his officers who have spent a decade or more doing the same job, could be relied on instead of appointing someone from outside, who had not even seen investigation papers all his life.

      In any event, since Tommy Thomas is not even going to read the investigation papers, clearly, it follows that he will not be doing the prosecution. So, most likely, he will appoint another member of the Bar, may be Gopal Sri Ram himself, to

      prosecute. Is that what he meant by he will give top priority to 1MDB case when he was appointed?

      In appointing Sulaiman and Gopal Sri Ram to do the work of the prosecutor, Tommy Thomas has also demoralised the whole of the Appellate and Prosecution division, indeed the whole of the AGC. It is as if he has no confidence in his officers who had been doing the work for decades. It is as if they are incompetent.

      That too will be the perception of the public who know nothing about the work of an AG but cheering Tommy Thomas because he is their man.

      Delete
    12. Equanimity case

      Earlier, Tommy Thomas had appointed Sitpath Selvaratnam, a lawyer from his former law firm, whom he described as “one of Malaysia’s best leading shipping lawyers” to handle the Equanimity case in court.

      I admit I do not have the full facts before me. However, I wonder whether it was a correct thing to do. This is a criminal case and not a civil case. Being a civil litigator himself and never a DPP, he was thinking as a civil lawyer. So, he appointed Ms Sitpath. She may be the best shipping lawyer in the country, but her expertise may not be relevant. She is a civil lawyer. This is a criminal case.

      Why resort to civil procedure of arresting a ship which is a method of enforcement of a civil judgment to recover a debt? This is a criminal case. If the yacht is believed to be the subject matter of a criminal offence, why not use the criminal procedure to seize it in the same way as the millions of ringgits of cash, jewellery and hundreds of handbags were seized from Najib’s and Rosmah’s house and apartment? Both the CPC and the Malaysian Anti-Corruption Act, 2009 contain provisions for the purpose.

      Remember that in a civil litigation, the losing party has to pay cost. There are no costs in criminal proceedings.

      Withdrawal of charges against PH lawmakers and supporters

      On the other hand, Tommy Thomas had done a positive act of “withdrawing charges” (that is what newspapers reported) against PH MPs, State Assemblymen, former State Assemblyman and supporters. Hassan Karim, Member of Parliament (MP) for Pasir Gudang; Thomas Su Keong Siong, MP for Kampar; R Sivarasa, MP for Sungai Buloh and N Surendran, former MP for Padang Serai all of whom are PH MPs, PH State Assemblymen or former PH Assemblyman.

      He also dropped charges against PH supporters Syarul Ema Rena Abu Samah, popularly known as “Ratu Naga” and political cartoonist Zulkiflee Anwar Haque, better known as Zunar. They were charged with offences under the Sedition Act, Communications and Multimedia Commission Act, and the Peaceful Assembly Act.- Freemalaysiatoday 10 08 2018.

      There could be other cases as well which escape my attention.

      Sarawak v Petronas case

      Tommy Thomas also did not intervene on behalf of the federal government in a civil suit by Petronas against Sarawak Government over petroleum issue. That suit involves constitutional issues on the relationship between federal and state governments and the validity of a federal law, the Petroleum Development Act, 1974 (Act 144), which the AG should defend.

      Delete
    13. Case involving the Syariah Advisory Council, Bank Negara

      Neither did he intervene in the hearing of a nine-member panel of the Federal Court to decide on the question whether a ruling of the Syariah Advisory Council of Bank Negara (as well as of the Securities Commission) on syariah issues bind the court. That case too involves constitutional issues as well as the validity of the provisions of federal laws. Is it because he has already made up his mind that the impugned provisions are unconstitutional, opening the gate for nom-Muslim judges to rule what is prohibited (haram) and what is not, which ruling will be binding on Muslims. In effect, non-Muslim judges will be issuing fatwas on syariah which will be binding on Muslims!

      Conclusion

      So far, Tommy Thomas is better known for what he does not do or does not want to do instead of what he does, and they are:

      1. Appointing a member of the Bar to handle the Equanimity case in court.

      2. Not leading the prosecution in Najib’s case and, instead, appointing a member of the Bar for the purpose;

      3. Appointing a member of the Bar to study the investigation papers in 1MDB case against Najib.

      4. Refusing to provide legal advice or assistance to the Election Commission and, it follows, other Commissions and institutions established by the government;

      5. Not intervening on behalf of the federal government in a civil suit by Petronas against Sarawak Government over petroleum issue.

      6. Not intervening in the hearing of a nine-member panel of the Federal Court to decide on the question whether a ruling of the Syariah Advisory Council of Bank Negara (as well as of the Securities Commission) on syariah issues bind the court.

      7. Withdrawing charges against PH MPs, State Assemblymen, former State Assemblyman and supporters.

      8. Not to further prosecute Lim Guan Eng.

      However, he succeeded in persuading three members of the Bar to do his work free of charge. We can only thank those lawyers for their sacrifice. Would they be prepared to do the same if the accused were a PH government minister? But, for some reasons, there might not be such a case!


      09 09 2018

      tunabdulhamid@gmail.com http://www.tunabdulhamid.my https://tunabdulhamid.me

      Delete
  9. Abraham of Urg bersama Sarah telah memasuki jajahan Mesir lalu kedua nya di tangkap oleh Sekumpulan penguasa Mesir & di bawa mengadap Raja.

    Raja melihat Sarah, lalu bertanya Abraham, ape kaitan Sarah dgn kamu. Abraham menjawap, " Dia sepupu aku".

    Lalu Raja membebaskan Abraham, tapi memerintahankan Sarah tinggal di Istana oleh Raja susah terpikat dgn nya.

    Tinggal bersama dayang dayang istana antara nya Haggar. Oleh ramai dayang dayang di istana yv belum di 'sentuh' oleh Raja, Maka Sarah hidup dlm keadaan mewah, tunggu fikiran utk di jadikan Guntik Raja.


    Suatu mlm, Raja bermimpi. Jajahan nya gersang & Air Sungai Mengalir darah.alu Raja memanggil Ketua Pendeta utk mentafsir mimpi.

    Pendeta memberitahu, Ada di kalangan dayang yg baru, bukan 'dara' malah isteri orang. Lalu Raja memerintahkan Sarah mengadap lalu Sarah memceritakan kisah yg BENAR.

    Mendengar cerita tersebut, Raja memerintahkan mencari Abraham & di bawa masuk mengadap. Abraham mengaku Sarah isteri nya, lalu di Tanya mengapa Abraham BERBOHONG.

    Abraham mengatakan, "terpaksa, utk menyelamatkan NYA". Raja kemudian mempenjarakan Abraham, lalu memerintahkan Sarah supaya menjadi sebahagian dayang dayang yg rapat dgn NYA.

    Lat kemudian, Raja bermimpi lagi, Jajahan Negeri NYA, segala Tanaman, Ternakan & Rakyat byak yg binasa kerana kemarau panjang.

    Terjaga Raja, lalu memanggil Ketua Pendeta utk mendapat jawapan. Di beritahu oleh Ketua Pendeta, agar Sarah di lepaskan & Abraham keluar Jajahan Mesir.

    Raja keberatan, utk memilih NEGARA ATAU SARAH. Akhir nya, Raja memilh utk mengeluarkan SARAH Dari Istana & Jajahan NYA. Raja memerintahkan Abraham dj bebaskan & Haggar di jadikan pembantu SARAH.


    Selepas di bebaskan, Abraham, Sarah & Haggar hidup di sebuah daerah jauh dari jajahan Mesir. Sarah kemudian mengandung & melahirkan anak, Jacob (Yaakub).

    Di sini, bermula Ibrahim sangsi akan anak kelahiran NYA, Yaacob hingga Kesempurnaan Ibrahim, berjaya & memerintahkan Ibrahim, membawa anak itu, di sembelih di atas Bukit berhampiran.

    Dalam Ibrahim sangsikan Yaacob, dia juga amat menyanyangi NYA. Akan tetapi suara YG BERKATA DLM DIRI NYA, lebih menjadi penentu. Lalu di bawa Yaacob di atas Bukit utk di sembelih.

    .. ketika saat sembelihan berlaku ,yg di sembelih tak lain se ekor kibas. Ibrahim lalu mendengar lagi suara, yg mengatakan, anak itu, sebenar NYA anak 'kamu'. Maka di beritahu oleh Suara tadi, "BERCAKAP BENAR DLM SEGALA KEADAAN apa sekali pun.

    TUHAN YG KITA SEMBAH, TAK LAIN ZAT KESEMESTAAN YG TIADA BERPISAH DGN SIFAT NYA.

    SIFAT KETUHANAN IBRAHIM TAK LAIN, ROH "AKU", KEKAL LAGI BERSEDIA. IBRAHIM HANYA NAMA "AKU". JASAD TUBUH NYA TAK LAIN AFAAL DIRI "AKU"

    ..laisa kamilishi - tiada yg merupai "AKU", IBRAHIM. Hanya ada SATU SAJA IBRAHIM ALAM SEMESTA INI.

    PERJALAN AHDAH HINGGA KE INSAN, DLM 6 MASA, SIFAT MENYATAKAN ZAT & AFAAL MEMUJI ASMA.

    "wafi anfusikum affatubsirum" - AKU Ada bersama MU, tidak kah KAMU MELIHAT..

    ...wa zahiru wa bathin - yg Zahir & yg bathin, tak lain AKU.

    AKU SEMESTA, KESEMESTAAN AKU MELIPUTI SEGALA SESUATU.

    "AKU" SEMPURNA, MAKA,SEGALA KESEMPURNAAN ITU "AKU".


    KEBENARAN ITU AKU. BERCAKAP YG BENAR KAMU, SESUNGGUHNYA KEBENARAN ITU AKU. " NIKMAT MANA YG KAMU MAU DUSTAKAN".

    Oleh yg demikian, Lebai lebai PAS, bercakap BENAR, kerana kebenaran itu "AKU".

    Jgn kamu lebai2 PAS mengatakan, dusta itu, satu strategy, hinggakan Azazil menjadi akan DIRI NYA IBLIS, terperangkap dlm lembah kedustaan...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemaah terpaksa guna surau uzur
      NUR ALINA HASSAN 19 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore148
      Jemaah terpaksa guna surau uzur
      Aminolhuda (tiga, kiri) menerima kertas cadangan daripada Rahim berkaitan masalah Surau Nur Hidayah dan perancangan surau baharu.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MUAR - Meskipun dimamah usia, selain strukturnya yang semakin uzur, namun sebuah surau di Kampung Parit Unas Darat, Jalan Sri Tanjung di sini, terus digunakan sebagai rutin solat berjemaah oleh penduduk.

      Pengerusi Surau Nur Hidayah yang juga ketua pakatan di kampung berkenaan, Rahim Jorimi berkata, rumah ibadat yang berusia hampir 40 tahun itu terpaksa digunakan ekoran tiada sumber kewangan untuk mendirikan sebuah surau yang lebih sempurna.


      Rahim berkata, sejak dibina pada 1980, Surau Nur Hidayah kini menghadapi masalah struktur tanah mendap sehingga menjejaskan lantai dan seluruh dinding.

      “Kawasan di kampung ini merupakan tanah gambut yang menyebabkan lantai surau ini saban hari semakin mendap. Strukturnya juga seolah-olah melengkung ke tengah sekali gus menjejaskan dinding bangunan ini.


      “Akibat masalah itu, simen yang telah diganti sebelum ini turut retak dan boleh membahayakan keselamatan penduduk kampung khususnya para jemaah,” katanya ketika ditemui.

      Ujarnya, selain itu, pihaknya juga berhadapan masalah dinding rosak akibat dimakan anai-anai.

      “Sejak pertama kali dibina di atas tanah seluas separuh ekar ini, hanya dua atau tiga kali sahaja kerja baik pulih dijalankan termasuk bumbung bocor. Namun, faktor masa menyebabkan surau ini sukar lagi dibaiki berbanding dibina baru sahaja.

      “Bagaimanapun, permasalahan kos memerlukan kira-kira RM300,000 untuk bina sebuah surau selesa dan sempurna” ujarnya.

      Terdahulu, Exco Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan negeri, Aminolhuda Hassan telah mengadakan lawatan kerja ke surau berkenaan bagi meninjau permasalahan yang dikemukakan penduduk.

      Bagaimanapun, kata beliau, kos yang dipohon segera untuk pembinaan surau baharu agak sukar dilaksanakan ekoran memerlukan masa panjang bagi menilai semula peruntukan bersesuaian.

      “Saya harap penduduk faham. Kita akan bantu namun tidak boleh membabitkan keseluruhan kos dalam tempoh singkat.

      “Jadi kita beri pandangan sekiranya dalam masa sama pihak pakatan dan jawatankuasa surau ini turut sama berusaha memohon sumbangan daripada orang ramai untuk pembinaan baru.

      “Di pihak kerajaan pula, kami akan bantu selebihnya tambahan daripada jumlah yang diperuntukkan kelak,” katanya.

      Beliau berkata, pada masa sama, penduduk disaran menyelesaikan masalah status tanah wakaf dihadapi sejak hampir empat dekad itu.

      “Jika mahu dibina surau baru, lokasi perlu ditukar kerana status tanah surau sekarang ini adalah bukan tanah wakaf. Jadi, kita bimbang jika di masa akan datang, mereka hadapi masalah apabila surau baharu ini dah siap,” ujarnya.

      Sementara itu, Rahim berkata, penduduk akur sekiranya lokasi surau baharu dipindahkan sekitar 100 meter dari surau asal.

      Orang ramai yang ingin membantu boleh menyumbang ke akaun Bank Islam 010-2301-009-3463 atas nama Surau Nur Hidayah.

      Delete

  10. justice league = GENG NAJIB yang selalu menjilat Najib.

    Masukkan kopipes panjang2.

    Takda siapa membaca nya.

    Biarkan, biarkan.

    Si Luncai dengan labu2 nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Amar: RM50 juta untuk sekolah tahfiz tak cukup
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 7 Nov 2018, 2:02 petang |

      A+ A-
      Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah beranggapan peruntukan RM50 juta kerajaan pusat kepada sekolah tahfiz di seluruh negara menerusi Belanjawan 2019 masih tidak mencukupi.

      Menurut beliau, walaupun angka berkenaan dilihat agak besar, hakikatnya ia tetap kecil kerana sekolah tahfiz dan sekolah agama di negara ini terlalu banyak.

      "Memang jumlah RM50 juta kita lihat besar, tapi sekolah tahfiz dan agama banyak, jadi setiap sekolah hanya dapat dalam jumlah yang sedikit," kata beliau.

      Sepatutnya kata Mohd Amar kerajaan kerajaan pusat tidak boleh menyediakan peruntukan dalam jumlah yang sama kepada sekolah agama dan tahfiz, serta sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) serta sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT).

      Mohd Amar yang juga naib presiden PAS berkata demikian kepada media selepas menghadiri mesyuarat exco kerajaan negeri di Kompleks Darulnaim di Kota Bharu, hari ini.

      Pada 2 Nov lalu Menteri Kewangan Lim Guan Eng membentangkan Belanjawan 2019 di Dewan Rakyat dengan memperuntukan RM652 juta untuk keperluan sekolah-sekolah pelbagai aliran di negara ini.

      Jumlah peruntukan untuk sektor yang sama pada Belanjawan 2018 ialah RM615 juta.

      Peruntukan kali ini melibatkan sekolah kebangsaan sebanyak RM250 juta, dan masing-masing RM50 juta untuk SJKC, SJKT sekolah berasrama penuh, Maktab Rendah Sains MARA, sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan sekolah tahfiz berdaftar.

      Dana sebanyak RM25 juta pula disediakan untuk sekolah pondok berdaftar, selain sekolah menengah jenis kebangsaan sebanyak RM15 juta dan sekolah menengah persendirian Cina RM12 juta.

      Mohd Amar berkata, kerajaan pusat sewajarnya menyalurkan peruntukan tersebut mengikut keperluan dan mengambil kira jumlah sekolah tahfiz yang ada.

      "Ini kerana sekolah agama dan tahfiz memang banyak kekurangan dari segi kemudahan dan infrastruktur," katanya yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor.

      Delete
  11. Hahaha hahaha hahaha

    Azmin kata: Najib, bawalah dia (Rosy) naik motor sesekali

    PRK SEMENYIH | “Kalau boleh, janganlah naik motor seorang (saja), bawalah yang seorang lagi tu," katanya, merujuk kepada Rosmah yang sudah lama tidak dilihat bersama bekas PM itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno tolak 100% apa-apa kerjasama dengan DAP
      December 19, 2018 at 5:55 am Leave a comment

      Bersambung dari posting saya kelmarin bertajuk ‘DAP tabur angin, dia akan tuai badai’.

      Malapetaka PRU14 merupakan detik hitam yang telah merubah arus sejarah serta memesongkan halatuju negara kita.

      Hasil daripada keputusan malang undi 9 Mei, banyak habuan kini berjaya diperolehi DAP.

      Yang terkesan adalah golongan kurang mampu di kalangan khalayak ramai. Antara impak yang paling dirasai ialah kehadiran para pemimpin bongkak DAP evangelis di pelbagai kementerian, pejabat kerajaan dan juga merata-rata di Putrajaya.

      BAWAH: Malaysia Baru acuan DAP

      View image on Twitter
      View image on Twitter

      Hannah Yeoh

      @hannahyeoh
      Hari ini dalam sejarah. #MalaysiaBaharu
      Look at the number of photographers in front of @guanenglim as he presents our first ever federal budget.

      1,933
      4:13 PM - Nov 2, 2018
      925 people are talking about this
      Twitter Ads info and privacy
      Mujurlah parti Umno masih berdiri teguh atas prinsip perjuangan yang menyebut betapa perlunya musuh DAP ditolak rata-rata.

      Presiden ‘bercuti’ Umno Zahid Hamidi memberitahu wartawan semalam bahawa parti beliau tidak mungkin boleh bekerjasama dengan DAP (yang sekarang ini sedap tidur sebantal dengan Pribumi Mahathir).

      “Umno tolak jika ada kerjasama dengan DAP. Kita tolak seratus-peratus,” tegas Zahid.

      Dalam pertembungan politik akan datang, percayalah pihak yang berperang dengan DAP pasti berada di jalan benar.

      Delete
    2. Amat bodoh punya cakap: “Umno tolak jika ada kerjasama dengan DAP. Kita tolak seratus-peratus,” kata Zahid.

      Tak perlu dihuraikan kebodohan nya

      Delete
    3. MUHAMMAD ADIB: PERGINYA WIRA NEGARA

      ALOR SETAR, 18 Dis ( Bernama) -- “Muhammad Adib perlu dikenang sebagai wira negara”.

      Itu pandangan Kasim Md Isa, bapa saudara anggota Bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd. Kassim, 24, ketika ditemui di rumah ibu bapa Allahyarham di Kampung Tebengau Tepi Laut, Kuala Kedah di sini, hari ini.

      Kasim, 61, menjelaskan, anggota keluarga sangat kecewa dengan kejadian yang menimpa Muhammad Adib kerana dia dibelasah ketika menjalankan tugas untuk memadamkan kebakaran di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, USJ25, Subang Jaya, dalam kejadian rusuhan pada 27 Nov lalu.

      "Kami reda dengan pemergian Alalhyarham yang kami anggap wira kami dan wira negara. Saya harap pihak polis menggiatkan lagi siasatan dan membawa pesalah ke muka pengadilan dan dikenakan hukuman setimpal," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

      Berikutan kejadian yang menimpa anak kedua daripada empat beradik itu, majlis perkahwinannya yang dijadualkan berlangsung pada 22 Dis ini dibatalkan, kata Kasim.

      "Dia sempat balik rumah bercuti lima hari membuat persiapan kenduri sebelum kembali bertugas semula. Hari pertama balik bertugas, dia dibelasah… kami sedih dengan kejadian ini,” katanya.

      Sementara itu, penduduk kampung dan saudara-mara memenuhi pekarangan rumah anggota keluarga anggota bomba itu sejak 7 pagi tadi.

      Muhammad Adib yang parah setelah dipukul sekumpulan perusuh dalam kejadian di Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, USJ25, Subang Jaya, Selangor pada 27 Nov lalu meninggal dunia di Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur, pada pukul 9.41 malam tadi.

      Jenazahnya akan dikebumikan di tanah perkuburan Masjid As-Saadah di sini, selepas solat Zuhur.

      Delete
  12. M'kini kata: Zahid muncul berkonvoi bantu BN di Semenyih

    Kot nanti Tok Mat kata dia pun tak di undang. Macam dia kata Najib tak di undang ke kempen PRK CH.

    Wak Jahit dah setuju "bercuti", dah serahkan kuasa2 Presiden Umno kpd Tok Mat "sehingga GTok Mat dah tak larat menyandang nya."

    Tapi aritu dia kata nak ambil semula tugas2 itu. Tapi Tok Mat tak kata apa.

    Kalau bertumbuk (Wak Jahit jenis panas baran, suka bertumbuk) gamak nya Tok Mat menang. Sebab dia lebih tinggi dan lebih besar badan nya.

    Dan selagi dia tak kata dah tak larat menyandang tugas2 Presiden Umno itu, dia pun lebih besar dari Wak Jahit.

    Umno dah jadi parti kartun di buat Bossku, yang KJ kata "Najib bukan Bossku".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nota Bahasa Untuk Nobita
      image: https://1.bp.blogspot.com/-PJJdLp3JBsQ/XBg85V3I3gI/AAAAAAABUVQ/8o6VqVhuDt4FuNanJpxgVb0L_RoOgc_RQCLcBGAs/s640/Dup2afuUYAAW1Yw.jpg



      Kepada Menteri Kewangan Hong Kong Nobita,

      Suruh PENGAWAI Cina yang menerima LANTUKAN yang menyediakan poster Kementerian di atas agar mengambil kembali ujian penulisan Bahasa Melayu. Kalau tidak kami tidak akan MEMANMAAFKAN Kerajaan PH.

      SAYANGI MALAYSIAKU! Entah apa punya tatabahasa saya pun tidak pasti. Diharap PENGAWAI Cina yang menterjemah Bahasa Cina agar tidak menggunakan Google Translate. Buruk benar bunyinya.

      Cucu Tok Selampit.
      18 Disember dan bukan DECEMBER 2018.

      Ini pula ucapan takziah Menteri Kewangan Hong Kong kepada Allahyarham Muhammad Adib.

      image: https://4.bp.blogspot.com/-KgIwtPgl-xs/XBhZUnud26I/AAAAAAABUVY/P1RSPQjJqukoNGF0CPeO9E3ywReEZkM7ACLcBGAs/s640/Dup-Um3VsAMozGS.jpg



      Al Fatihah itu apa Nobita? Anda tahukah apa maksudnya? Lagi satu keluarga la bukan KELAURGA. haiya apek!!! Zaman Pakatan Harapan, dunia sudah terbalik. Yang bukan Muslim ucap Al Fatihah. Yang Melayu ajak gesek biola.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/12/nota-bahasa-untuk-nobita.html#hfV9eEz7OVDlqU0r.99

      Delete
  13. Oo . Wan jin ker . Patut ler semacam ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jadi 'bersih' bila masuk PH" - Dato' Che Lah
      IZWAN ABDUL HALIM

      KUALA LUMPUR: Tindakan beberapa pemimpin dan Ahli Parlimen Umno melompat parti menyertai PH adalah langkah menyelamatkan diri dari salah laku atau tuduhan yang terkait.

      Ahli Parlimen Tumpat, Dato' Che Abdullah Mat Nawi menyindir, menyertai PH merupakan jalan mudah membersihkan diri untuk menjadi sesuci Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Menteri Kewangan itu katanya, telah dilepas bebas daripada kes rasuah dihadapinya semasa menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang berkait pembelian banglo di negeri tersebut sebelum ini.

      "Saya dapat memahami masalah dan tekanan yang mereka (pimpinan dan MP Umno) dihadapi. Tapi bila masuk PH 'jadi' bersih ini bermakna tak ada beza Malaysia Baharu atau lama. Sama saja dengan zaman Umno-BN dulu.

      "Mereka mungkin ada kesilapan kecil atau salah laku besar atau skandal tuduhan tertentu yang dengan sebab itu mereka 'diburu'. Untuk selamatkan diri, mereka melompat," ujarnya yang juga Setiausaha PAS Negeri Kelantan.

      Menurutnya, PH sendiri kini membuka pintu kepada bekas Umno tersebut dan dengan penyertaan tersebut mereka itu dianggap bersih dari palitan yang ada.

      Berdasarkan senario mutakhir, beliau percaya bekas Umno tersebut walaupun ada yang mengisytiharkan diri sebagai Bebas, tetapi akan menyertai salah satu parti komponen PH.

      Bagaimanapun, beliau melihat pada ketika ini Bersatu adalah parti yang menjadi pilihan mereka di mana keadaan tersebut menimbulkan pula rasa kurang senang pimpinan PH lain.

      Dato' Che Abdullah turut menyatakan keyakinannya bahawa Ahli Parlimen PAS tidak akan melompat parti kerana jelas mereka itu bersih dari palitan dan tuduhan seumpama.

      "Alhamdulillah MP kita bersih, tiada tekanan untuk menyelamatkan diri. Cita-cita perjuangan kita ni bukan nak jadi Menteri, bukan nak jawatan, tapi memperjuangkan prinsip.

      "Jadi, sesiapa yang nak memperjuangkan prinsip, dia akan tetap bersama dalam PAS," ujarnya melihat pembawaan PH kini sebenarnya masih mewarisi sifat dan tabiat Umno-BN dahulu. -

      Delete
  14. Najib kempen tak di undang Umno.

    Wak Jahit kempen masa masih bercuti dari jawatan Presiden Umno, kot tak diundang juga.

    Yang lain, amacam? Mudin ada datang ke? KJ "Najib bukan Bossku" pun ada datang ker?

    Umno dah jadi parti kera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin bodoh lahir dari pengundi yang bodoh?
      Tukang Merepek: Prince of Noob
      Pergi ke kedai buku tempoh hari, kelihatan banyak buku komik Sapuman Man of Steal karya Zunar diletak berderet di rak buku. Begitu juga dengan buku Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World tulisan Tom Wright dan Bradley Hope.

      Buku seperti ini tidak mungkin boleh dijual malah diharamkan di zaman kerajaan lama, namun buku-buku yang isi kandungannya berkait rapat dengan bekas PM Malaysia DS Najib Razak, skandal 1MDB dan Jho Low ini kini boleh dijual secara terbuka di kedai-kedai buku arus perdana.

      Namun kini, adakah orang masih lagi peduli?



      Isu 1MDB, derma pak arab, isteri pemimpin bermewah-mewah memang isu yang sangat hangat diperkatakan sebelum PRU14. Malah ia sering dijadikan bahan kempen oleh rakyat dan pihak pembangkang untuk menjatuhkan BN.

      Kemudian, BN sudah pun jatuh. DS Najib tidak lagi menjadi PM. Malah banyak pertuduhan dikenakan kepadanya di mahkamah. Isu yang suatu ketika dulu sangat hangat kini telah pun menjadi sejarah, jarang lagi diperkatakan dan sudah mula dilupakan.

      Kini, hal-hal berkaitan isu lapuk ini sudah boleh mula diperkatakan secara terbuka, boleh diperbincangkan secara terbuka, boleh dijual secara terbuka, namun ia tidak lagi mendapat sambutan hangat.

      Delete
    2. Kerana apa?

      Kerana ia sudah lapuk. Nak kutuk, nak kecam, nak marah pun, BN sudah kalah tak boleh nak buat apa pun, Najib pun sudah kena dakwa. Tiada apa pun lagi yang nak didedah, dibahan, disatira dan diperjuangkan, kerana mereka sudah pun di pihak yang kalah.

      Kalau buku dan komik yang berkisarkan isu-isu berkaitan kerajaan lama ini dijual ketika kerajaan BN masih memerintah dan DS Najib masih jadi PM, mungkin ia akan laku keras. Tapi sekarang ia sudah lapuk.

      Maka apa yang orang mahu sekarang?

      Sekarang ini orang mahu baca, bincang, ulas, komen, kutuk, kecam dan marah terhadap isu-isu semasa, yakni isu-isu yang sedang berlaku terutama yang melibatkan kerajaan yang memerintah hari ini iaitu kerajaan PH.

      Orang sekarang dah tak fikir sangat hal yang sudah berlalu. Mereka fikirkan hal yang sedang berlaku. Sebab tu kalau kerajaan hari ini asyik mencari kesalahan kerajaan yang lalu, orang makin muak sebab orang tak nampak apa perubahan ketara yang dilakukan kerajaan hari ini yang lebih baik dari kerajaan lalu. Malah tambah pula dengan pelbgai isu yang melanda kerajaan hari ini, ia sebenarnya telah pun menenggelamkan perhatian rakyat terhadap isu-isu lapuk kerajaan lama.

      Kena faham tak semua orang bangsa UMNO, PKR, DAP, PAS, PPBM, PAN dan sebagainya, tapi mereka adalah bangsa PERUBAHAN. Mereka tak sokong pun mana-mana pemimpin dan parti politik, jadi hamba politik.

      Delete
    3. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  15. Mr syiekh albodin.

    Bila berckp dia berbahong.
    Bila diberi amanah dia kianat.
    Bila berjanji dia mungkiag.
    Sampe depa mampuih.

    Ahli politik mlayu bersipat munapik syirik dan haramjadah.
    Mai le parti mana pong sama saje suma-suma sampe mampuih.

    Mlayu konker habih-habisan urostadbir kerajaan mlayu dlm tanah mlayu sampe mampuih.
    Lepas tu depa jadi pelik pasaipa omat mlayu mondog,yg maju coma kepalabapak mlayu yg mengurostadbir kerajaan dan cina komeneh dan anak cocu komeneh sampe mampuih.

    Lebih celaka lagi kepalabapak mlayu pi lepas urostadbir kerajaan bagi kat cina komeneh
    Mlayu coma sekadag jadi barua cina komeneh sampe mampuih.

    Contoh.
    Bila pejabat agama isle nak ambik tanah wakap kampong mlayu dekat butterworth urang mlayu sedang kena usir dari kampong tempat lahir mereka. Tanah wakap bkn tanah haram.

    Manadia kepalakbalak mlayu awat dok diam tak moa campog .
    Kuwasa hangpa yang besag dgn bintang kebesaran yg berjela-jela sampe mampuih tak bole nak gona pake ke.
    Mana tyt mana soltan mana ydpa pasaipa takturon campog, mlayu sedang kena halau dari kampong laman.
    Pegawai atasan mlayu sekadag jadi barua cina sampe mampuih.
    Mlayu marhain coma layak jadi kolibatak cina komeneh dari mode sampe toa dan sampe mampuih. Haramjadah sunggoh.
    Dari hidop coma jadi barua dan celaka lebih baik hangpa pi mampuih.
    Koah koah koah mampuih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ahli politik mlayu bersipat munapik .." -

      Ahli politik bangsa lain, apa? Macam kau ker"

      Segala apa yang tak baik, kau lah.

      Delete
  16. Berikut ini IA LAH jenis bodoh bangang, macam yang ada mengkomen di blog ini - nakkan orang percaya tuduhan dia, suruh orang cari bukti, fakta nya.

    Bak kata Najib Al Jibo - KEPALA BAPAK DIA.

    Khalil: Ada pihak dalam PH ingkar, cabar Dr M

    Ketua pemuda PAS itu berkata, Lim sepatutnya bertanya sendiri Mahathir berkenaan perkara itu, bukan meminta PAS mengemukakan bukti.

    ReplyDelete
  17. Maka si Anwar Al Juburi pun kata PAS bohong, tapai dalam perkara yang juga memaknakan Tun Dr M bohong -

    PAS ikrar sokong Dr M, Anwar kata PAS bohong
    Read more at https://www.kinitv.com/video/70686O74#OoukUqRdPPC9mF3Y.99

    Jadi, mana lah nak caya Al Juburi boleh jadi PM dengan jujur nya.

    ReplyDelete
  18. Najib perlu mandi air Rosmah sebab

    "Najib syor PH mandi air sungai, sejukkan badan, jika panas
    Kata bekas PM itu, beliau calon di Semenyih, mahupun presiden Umno atau pengerusi BN, justeru tidak perlu mereka menyerangnya."

    Ada gejala nasi kangkang tapi ada juga air Rosmah. Apa dia, google ler sendiri ... hehe, aku ikut cara pengkomen yang menjilat Najib.

    ReplyDelete
  19. orang bohong janji marah orang bohong ambil duit..pembohong marah pembohong

    ReplyDelete
  20. DewaLotto 1'Userid Main Semua Permainan Poker , Togel , Casino , Sport Books, Tembak Ikan, Joker , Batu Goncang, Dan Banyak Lagi Games Lainnya .
    Kunjungi Sekarang Juga Di www.dewalotto.me pin BB : 7BF59345

    Jangan lewatkan kesempatan menjadi kaya dengan bermain permainan yang menantang yang kami berikan ini
    yukk silahkan daftar minimal deposit 20rb saja.."

    ReplyDelete
  21. join dengan kami situs terpercaya dan teraman Proses
    Transaksi Yang Cepat Dan Super Mudah
    cs online 1x24 jam
    Minimal Depo 20rb & WD 50rb
    BBM : areatoto
    LINE : areatoto
    W A : (+855)964630067

    ReplyDelete
  22. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

    Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

    Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

    Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

    Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

    ReplyDelete
  23. Numpang lewat yah min...

    Hanya di OPPO POKER

    Bonus New Member....
    Deposit 15.000 - 49.999 = Bonus nya 10.000
    Deposit 50.000 - 99.999 = Bonus nya 15.000
    Deposit 100.000 Ke atas = Bonus nya 20.000

    ReplyDelete
  24. Ijin Post Yahh bossku
    Tunggu Apalagi Segera Daftar dan Depositkan Segera Di E D E N P O K E R . X Y Z
    - Minimal Deposit 15.000
    - Bonus New Member 10.000
    - Bonus Next Deposit 5%
    - Bonus Rollingan 0,5%
    - Bonus Refferal 10% (Seumur Hidup)
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    ReplyDelete
  25. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  26. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :)

    ReplyDelete
  27. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)

    ReplyDelete
  28. It's a wonderful article. I really enjoyed this article. A lot of important and useful information shared with us.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...