Friday, 18 January 2019

PAKATAN HARAPAN KERAJAAN SEPENGGAL?


Baru lapan bulan berada di Putrajaya, sejujurnya ketika ini sudah bermacam-macam rungutan boleh didengar berkenaan kerajaan baru Pakatan Harapan ini.


Paling banyak menjadi bualan ialah berkenaan prestasi menteri-menteri yang dianggap tidak memuaskan, malah kadangkala di bawah "standard" yang sepatutnya.


Lebih buruk, berbanding menteri-menteri daripada PKR, DAP dan Amanah, menteri daripada Bersatu yang dipilih sendiri oleh Tun Mahathir Mohamad menerima paling banyak kritikan serta kecaman daripada orangramai.


Seorang bekas Ahli Parlimen UMNO yang kini memilih tidak menyertai mana-mana parti pernah berkata, kecuali Muhyiddin Yassin, sebenarnya tiada seorang pun menteri daripada Bersatu yang layak duduk sebagai anggota kabinet.


Prestasi mereka memalukan Bersatu dan Tun Mahathir, tambahnya.


Selain prestasi menteri-menteri yang tidak memuaskan, perkara lain yang menimbulkan sungutan ramai ialah kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menunaikan banyak daripada janji-janji pilihanraya sebagaimana yang terkandung dalam manifesto PRU14 yang lalu.


Paling buruk ialah janji 100 hari yang sebahagiannya masih gagal ditunaikan, tetapi kerajaan dilihat seolah-olah tidak mengambil berat lagi mengenainya menjelang 200 hari, 300 hari dan tempoh seterusnya menjadi kerajaan.


Semua orang, termasuk Tun Mahathir sendiri, sudah tidak bercakap lagi mengenai manifesto 100 hari ketika ini, meskipun beberapa kelompok masyarakat seperti peminjam PTPTN dan peneroka Felda misalnya, tetap bising menuntut janji-janji yang tidak ditunaikan itu.


Seperkara lagi yang turut menjadi ketidakpuasan hati ramai ialah kerajaan Pakatan Harapan ini terlalu banyak melakukan tindakan "copy paste" daripada dasar kerajaan BN terdahulu serta melakukan "Pusingan U".


Ketika belum berkuasa, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan berjanji seolah-olah mereka adalah  "Superman" untuk menyelamatkan negara, menyelesaikan masalah ekonomi, menghapuskan tol, menurunkan kos sara hidup dan memberi kesejahteraan kepada rakyat.


Malangnya selepas berkuasa, mereka ternyata tiada idea sehingga terpaksa "copy paste" daripada apa yang pernah dilakukan oleh BN sebelumnya, malah ada juga membuat "Pusingan U" seperti mengembalikan semula tempoh operasi Pusat Transformasi Bandar kepada jam 10 malam, walaupun sebelumnya bertegas memendekkannya sehingga jam 7 malam saja.


Realitinya, semua kelemahan itulah yang menyebabkan bukan saja rungutan rakyat terhadap kerajaan boleh didengar di mana-mana, malah menjadikan Najib Razak semakin dekat di hati rakyat kebelakangan ini.


Najib yang baru-baru ini diberikan gelaran "Raja Troll" memang sejak akhir-akhir ini berjaya menjadikan kelemahan kerajaan, janji yang tidak ditunaikan, dasar "copy paste" dan "Pusingan U" oleh menteri-menteri sebagai bahan trollnya, sekaligus membandingkan dengan era kepimpinannya sebelum ini.


Semakin banyak troll Najib yang tidak mampu dijawab oleh menteri dan kerajaan, secara tidak langsung kedudukan Najib semakin popular di media-media sosial.


Daripada semua keadaan itu, ia bukan saja menyebabkan kerajaan ini semakin tidak diyakini, malah sudah ramai yang meramalkan tempoh Pakatan Harapan mentadbir Putrajaya hanyalah sepenggal saja.


Mereka yang putus harapan terhadap Tun Mahathir juga kian bertambah hari demi hari ketika ini. Ramai yang melihat beliau masih terbelenggu dengan stail kepimpinan dan kehendak lama seperti bersungguh-sungguh membangunkan industri kereta ketiga, sedangkan masa dan keperluan dunia sudah banyak berubah pada waktu ini.


Tun Mahathir, kata mereka, seharusnya melihat industri baru yang mampu menjana perolehan dan peluang pekerjaan berganda untuk negara, tidak sekadar memenuhi keghairahan peribadinya terhadap kereta.


Di sebalik semua itu, setelah lapan bulan berlalu, pertambahan peluang pekerjaan, ekonomi yang merangsang dunia perniagaan dan keadaan negara yang lebih baik berbanding ketika di bawah BN dahulu,  masih lagi belum ternampak tanda-tanda yang boleh dirasa dan dilihat dengan mata.


Lantaran itu, ungkapan kerajaan sepenggal ini sudah boleh didengar di merata-rata dan jika tidak ditangani dengan segera, tidak mustahil ia akan menjadi kenyataan yang mudah akhirnya.


Lebih cepat kerajaan sepenggal itu menjadi kenyataan kiranya Tun Mahathir lebih mementingkan agenda peribadinya mahu berkuasa melebihi tempoh dua tahun dan cuba memungkiri janji penyerahan kuasa kepada penggantinya, Anwar Ibrahim. (ShahbudinHusin 18/01/2019)

119 comments:

  1. Macam mana blog2 umno dulu jadi sampah satu persatu..nampaknya perkara yang sama akan berlaku pada blog ni..

    Blog ni dah jadi blog sampah. Langsung tak membina..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu tak suka blog Budin..sila jauhkan diri. Budin tak minta awak menyibuk kat sini. Buat blog sendiri dan tulislah apa yg awak suka.

      Delete
    2. Raikan kepelbagaian pendapat dan pandangan.

      Delete
    3. Kalau tak nak jd blog sampah, harus bisa cucuk jubor pemimpin walaupun menipu.
      Aku lantik kau jd ketua barua utk cucuk jubor pemimpin PH hari ni.
      Bodoo...tak reti buat kerja.

      Copy paste dari bn & edit...lepas tu publish.
      Masa Najib umum harga minyak mingguan setiap ptg Rabu. Kerajaan babi ni pulak umumkan pd ptg jumaat.

      Memang sial.

      Delete
    4. Budin menulis kita baca kemudian kita fikir sendiri.

      Delete
    5. selain dari merungut, bolehkah en budin pinpoint fakta2 yang membawa kepada saranan bahawa menteri2 PH gagal melaksanakan tugas mereka. Janganlah sekadar memetik kenyataan bekas MP UMNO...

      Jika diturunkan fakta2 kelemahan satu persatu oleh mana2 menteri senanglah dibuat kempen agar mereka digantikan. Contoh ambil kes Azmin dan beri hujah bahawa dia hopeless atau Guan Eng atau Mat Sabu...what do you expect from them.

      Seperkara lagi, jika esok pagi Tun serahkan jawatan PM kpd Mat Nuar, bolehkah prestasi ekonomi dipertingkatkan serta merta. Bolehkah janji2 manifesto ditunaikan semuanya dengan sekelip mata.

      Bagilah peluang kerajaan baru buat kerja untuk sepenggal. Jika mereka gagal rakyat boleh gantikan dengan team yang lain.

      Para bijak pandai seperti en budin sila beri saranan konkrit apa yg perlu dilakukanon bagi membetulkan keadaan. Jika setakat berkempen nak naikkan brader dalam kadar segera tidak akan menyelesaikan masalah.

      Delete
    6. NFH tanya macam mana blog2 umno dulu jadi sampah. Senang ajer jawapan nya - Najib dah telungkupkan Umno, jadi blog2 Umno pun fedap lah.

      Delete
    7. Omak kau, berilah kebebasan mengeluarkan pendapat kepada siapa saja. Ini blog non-moderated - bebas.

      Apa yang kamu kata itu sebenarnya kena kpd muka kamu sendiri.

      Delete
    8. Saya sokong pendapat Jigit.

      Delete
    9. Gwa setuju ngan peringatan jujur dari Mat Budin tapi tapi tapi jangan lupa siapa yang ditugaskan untuk urus hal ehwal ekonomi...! Siapa lagi kalau bukan yang berlagak kunun apanama yang dia bukan penganggur si Azmin Ali oportunis. Yang dia sebok dengan agenda memijak Presiden dia untuk merebut kuasa tapi tugas untuk mengurus ekonomi negara beliau gagal. Kalu PH nak maju, Madey kena buang si anak Ali ni.!!! Tepuuuuk! Kah kah kah.

      Delete

    10. Abang Din @ Anomouse @ GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB -

      KOMEN2 KPD BERITA

      Najib: Hari ini saya sudah dinobat ‘king of troll’

      Mat Yet

      Baguslah sangat bila Najib ingat akan kematian. Jika benar demikian, Najib wajib segera bertaubat dan kembali kepada Allah SWT. Pohonlah keampunan kepada Allah SWT daripada segala dosa yang telah dilakukannya. Termasuk mencuri RM2.6 billion wang rakyat di 1MDB.

      Sebaik-baiknya Najib mengucapkan terima kasih kepada PM Tun Dr Mahathir yang dengan izin Allah SWT telah mengalahkan Najib dan sekali gus menyelamatkan Najib daripada terus berbuat dosa yang besar-besar.

      Apalah sangat penjara di dunia berbanding dengan neraka di akhirat.

      Delete
    11. Sistem yg sudah berparut selama 60 tahun memang mengambil masa untuk dilupakan. Alah bisa tegal biasa. Namun pentadbir yang baru bertapak 8 bulan perlu rakus dan brutal meninggalkan sistem korup tinggalan BN. Tiada bulan madu, tiada waktu senggang untuk berleka-leka dan ini adalah kekurangan PH. Rakyat masih menunggu dengan kesabaran yang semakin menipis. Walau apapun sebenarnya rakyat tiada pilihan. BN adalah sejarah hitam yang perlu dielakkan. Dosa BN terlalu pekat untuk dimaafkan dan InsyaAllah segalanya akan terbongkar apabila pemimpin mereka mula memberi keterangan di mahkamah. Waktu itu tiada lagi permainan nakal Najib di media sosial dan rakyat akan mula mengenali beliau sebagai manusia busuk dan penyokong PAS bakal tertanya-tanya mengapa pemimpin mereka begitu sedondon dengan UMNO, Demi agama atau demi politik bagi membalas budi kerana menyimpan rahsia. Bergumbiralah wahai Najib sebelum tiba harinya kerana masa akan mengucapkan sayonara..Bossku

      Delete
    12. Benarkah Anwar pernah bertidur suka bersama isteri Azmin???

      Delete
  2. Please la Tun M serahkan cepat kepada DSAI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi cepat Tun serah lebih cepat Negara hancur lebur.........!!

      Delete
  3. Menteri dari dap pun apa kurangnya.. Ingat balik kata2 kulasegaran 'melayu bangsa pendatang..ingat balik betapa kurang hajar ramkarpal sound tsmy berkenaan isu teoh beng hock..ingat balik betapa bangang teresa kok dlm isu islam agama rasmi negara malaysia..

    Maaf cakap.. Ph nampak gah hanya kerana susuk tubuh tun m..pru 15 confem tun da bersara..aku sendri mati idup balik takkan undi ph..

    So rip ph..kerajaan sepenggal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi hang nak undi bn balik!

      Delete
    2. Suka ati aku lah nk undi sapa..nk undi rosak ke..x turun mengundi ke.. Aku punya pasal.. Lu nk jilat ph lu jilat lah..aku x totok dgn mana2 parti..khalas

      Delete
    3. Kalau Abg Non jadi PM ....aku tak sokong lagi PH....aku beri sokongan kepada AlArqam untuk tubuhkan Daulah Islamiah.... Baru mereka tau..... AlmauttaAmerikaAlmauttaIsraelAllaknatuAlYuddAlNasrulIslam

      Delete
    4. Apa lah semak sangat hang tu??
      PH belum setahun jagong pun memerintah dah dikatakan gagal,, you all mesti mahu ingat Najib dan kuncu-kuncunya tinggalkan banyak pekong dan kerosakkan besar....!!

      Delete
  4. Sebenarnya tulisan Tuan bagus bagi mereka yang atas pagar dan tidak berparti.Bagi ahli² parti politik pasti tidak menyukai gaya penulis Mantan Ketua Pemuda UMNO ini.Teruskan menulis berpandukan berpijak dibumi nyata Tuan.

    ReplyDelete
  5. Tugas Tun telah selesai sejurus berjaya menumbangkan BN. Pemilihan pemimpinan oleh Tun sebagai menteri dan timbalan menteri, gagal memberikan prestasi yg memberangsangkan seolah-olah main tangkap muat....

    ReplyDelete
  6. Namanya pun baru 8 bln..nk bandingkan dgn najib yg jd pm 9 thn mmg la nmpak cacat celanya PH ni..apalagi rakyat bwhan ni mmg kurang sabar, nk hasil cepat terutamanya orang melayu yg mmg seronok dgn pendekatan cash is king si najis tu..maka lg cepat silahanat penyamun tarbus dgn gng penyamunnya tu dipenjarakan lg baik utk pentadbiran negara skrg bergerak ke hadapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya masa kempen dulu dah masa buat manifesto bukan main lagi.
      Kalau Najib masuk penjara pun, adakah janji kerajaan ph utk turunkan kos sara hidup akan terlaksana?
      Adakah dgn penghapusan gst dan digantikan dgn SST harga barang turun?
      SST memberi peluang peniaga besar terutamanya cina menipu kerajaan dari sudut pembayaran cukai.
      Kau faham tak bahlol?

      Delete
    2. Kesan makan mee segera nie tuan... Bodo sngat ko nie.. ko mesti gemok kan... Budak gemok je yg mmberontak klu dia takdapat...

      Delete
    3. 2:03 teruskan jilat jubor Guan eng utk dpt diskaun tahun baru Cina

      Delete
    4. Anonymous = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Kamu begitu asyik menjilat sehingga kau fikir org lain pun suka menjilat.

      Bila kau bercakap, baki2 jilatan kau itu keluar dari mulut kau, amat busuk mulut kau.

      Delete
    5. Tanah Melayu Selatan, saya setuju. Melayu2 yg hidup maksn dedak zaman Najib/um o, mmng da byk lemak. Yg tahu nk semua free. Dpr pi haji free, dpt beras, gula, minyak bula musim mengundi. Yg mat2 rempit dan yg pakai motor, masa era Najib, tiap2 minggu umno bagi petrol free. Aoalah melayu, malas berfikir, malas usaha...

      Delete
  7. Aikk..Apasal lah lambat sangat nak tunggu sampai sepenggal tu haah???

    Kalau tengok kepada apa yang berlaku sekarang ni, khususnya pergolakan antara PKR dan Bersatu akibat dari janji penyerahan jawatan PM ke 8 kepada DSAI tu, dan betapa liciknya Tokong Kit Sial memainkan jarum untuk mengucar kacirkan Rejim ni...nampak gayanya...Rejim ni bakal mencatat sejarah sebagai kerjaan yang paling singkat pemerintahannya di Msia ni sejak merdeka bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN...
      You are good at copy & paste job. Once you write you own piece, it is so obvious ....

      If it is fated that PH would become the shortest serving government, so...let it be. Perhaps it is good for the country.

      Delete

    2. Mf Mansor

      Tolong puak UmnoPas.. minta simpati..
      si najib ingat rakyat bodoh. Rakyat x bodoh cuma 3 juta konon ahli Umnogok percaya dongeng si najib dan beberapa ekor puak Parti Anutan Syaitan (PAS) yg percaya...hehehhee

      Sama Iou

      CASH IS KING MAKER CASH IS KING MAKER lihat sampai terlingkup di telan CUMA atas nama bangsa dan agama. ALASAN di bicarakan..

      Ain Nana

      Muhd Hamiduddin setuju... Mf Mansor tu umah die xde cermin kowt sbb tu die trlupe utk cermin diri sndiri die tu specis ape🤣🤣


      Mann Tabann
      King of troll dgn bertroli Salah guna kuasa dsbgnya...insaf la najib selagi Allah bagi pinjam nyawa...balik rumah dakwah isteri menutup aurat Dulu...itupun masaalah besar nak jawap kat mahsyar nanti

      Delete
  8. Aku langsung tak setuju dgn ko NFH.. ko kata blog ni sampah! Ko silap.. cuba ko cerminkan muka ko dulu!! Sbb aku kata gitu, org yg berotak sampah jer mengatakan org lain mcm dia..

    ReplyDelete
  9. sabar budin sabar bangsa melayu bukan bijak bodoh,dan malas. tetapi kena ambil sikit satu atau dua tahun Dalam dunia ini bangsa melayu bodoh, mangkok hayun.malas Mungkin kalau pilih bangsa asing mungkin ada kebaikan. Budin boleh beza tengok kalau dikaunter bangsa melayu cukup slow kalau bangsa cina dengan cergas. Kalau kita ke Tabung Haji, masyaa Allah lembabnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila Hadi Awang menerima RM 93 juta dari Ahjibgor dengan senyap saja, adakah itu atas hukum Islam atawapun atas istiadat Melayu atawapun demi nafsu amarahnyo sensitive, yang tamak haloba berdusta khianat???

      Delete
    2. Irkiz Riyz, mmng be su cara byk melayu2 ni bekerja mmng lembap, lewat. Tu la pemakan org2 melayu ni byk sgt santan. Sbb tu jadi mandom(dlm bahasa pensng-tidak cetgas)

      Delete
  10. Alaa memang kalau orang dah biasa hidup dgn bergelumang najis, macamana pun teringin kembali berkubang dalam najis. Dasar manusia yang tidak mahu berubah paradigma hidup. Sanggup berkepuk dan berkelumang di takuk lama .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu umumkan harga minyak setiap ptg Rabu.

      Laa ni dah berubah, kerajaan babi ni umumkan harga minyak ptg jumaat pulak.

      Itu perubahan yg kau nak?
      Teruskan jilat jubur Guan eng broo

      Delete
    2. Ano 2229, Ko dah bosan dengan jubo Al Jibo ke?

      Delete
  11. Daripada pengamatan saya, blog En Budin mengalami penurunan jumlah komen yang drastik sejsk kebelakangan ini..Tak sampai 70 komen untuk dua tiga posting terakhir.

    Faktor utama adalah kerana berkurangnya kerja2 copy paste saki baki cyber trooper umno seperti Geng Najib, Justice League dll. Dah kepenatan agaknya atau sudah tiada insentif lagi dari penaja.


    Kedua.... mungkin ramai pengunjung sudah muak dengan isu sama yang dibawa. Ini saya tak pasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, memang jelas berkurangan sbb yg tukang jilat jubor Guan eng sebelum ni dah cari jubor baru utk dijilat.

      Delete
    2. Oooooooo, korang cari jubur lain ke? Apasal, jubo Al Jibo keluor banyak bulu korang jilat ke?

      Delete
  12. Hola syed albodin.

    Haa tunggu lg.Posingkan kapai bwat U turn cepat-cepat.

    Boah cempelak d luag pagag.
    Amik galah tolong jolok kan.
    Lagu mana mlayu nak besabag.
    Kapiag dok jolok sarang tabuan

    Nga nga lagi biag lg sampe toa
    Kata tanah mlayu yg beraja dan berdemokrasi depa mao keras elok kaw kaw d kasi.
    Poak kapiag memang haramjadah dah bagi tumpang banyak polak depa ponya biadap berbonyi-bonyi.......atupong.
    Harap sabag byk-byk dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
    Bangsa mlayu elok boboh dekat pajak gantong.
    Ado palak bapak anggok-angok geleng-geleng teng -teng..
    Kwah kwah kwah kuah kuah alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak kafir ini dah menjadi2..yg jd munafik pun sama ikut..yg teraju p h bkb melayu kini..yg kepala diatas tu x terkata apa..lglh yg dibawah ketiak tu x boleh buat apa..masa membangkang kot bijak bistari..dah menarajui mcm puaka dr lubok hantu perigi..masing dlm parti masing2 menyondol serupa babi..menyalak serupa anging nampak hantu tinggi..rakyat mengelupur buat x reti..menjelang pru 15 x kan nak undi umnobn yg kaki slegi..payah dah dtumbang x payahlh bg hidup lg..baru 8 bulan bang Shah usah susah hati..bkn senang nak mau setel dln p h ada hantu saka puaka dgn pelbagai bangsa keturunan dan agama serta bermcm kerenah perbadi..

      Bro..mkn kuah lglh kita yop..
      Hehhehhhehkwah kwah kwah.

      Delete
  13. Engkau ingat semua boleh berlaku dengan sekelip mata saja. Engkau ingat Kerajaan PH ada Lampu Aladin ke? Gosok saja menjadi.

    Ingatlah..., 'There's no such thing as overnight success' dan 'Rome was not built in one day...'

    Jika kau lebih baik dan layak dpd Menteri-Menteri, kenapa kau tidak ke mana-mana...? Masih tetap menjadi seorang pencacai saja nampaknya.

    ReplyDelete
  14. Kewngkawan semua....Korang tau tak apa kata DS Najib berkaitan dengan Kit Sial ni haah????

    #PRKCameronHighlands: Najib buka ‘kelas Pengajian Am’, elak orang ikut Kit Siang ‘sesat jalan’

    Semalam saya baca komen yang tag saya. Ada orang kutuk

    “kenapa dulu tak jumpa orang asli?”

    “kenapa sekarang baru nak tolong?”

    Tak apalah, hari ini saya jadi Cikgu buka kelas Pengetahuan Am.

    Pada tahun 2011, siapa ingat lagi kejadian tanah runtuh di Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Cameron Highlands?

    Ada seramai 7 orang yang maut dan 2 lagi parah.

    Banyak rumah di sini yang ditimbus tanah runtuh dan banjir lumpur.

    Penduduk di sini perlukan bantuan bukan sahaja dari segi pemindahan ke tempat selamat tetapi membina semula kehidupan dan perumahan mereka.

    Lihatlah gambar-gambar saya ini. Rumah yang lebih moden dan selesa.

    Ya, sayalah yang luluskan Bajet untuk bantu mereka bina semula perkampungan mereka.

    Ya, saya sendiri juga yang ke sini melihat kemajuan projek itu pada 2016.

    Kecuali Pakatan Harapan tidur di Parlimen atau ponteng, mustahil mereka tak tahu sumbangan Barisan Nasional kepada orang asli.

    Sudah tentu mereka masih ingat lagi semasa pembentangan Bajet 2017, ada Tok Batin dari Negeri Sembilan dan Selangor hadir bersama saya di Parlimen.

    Pada ketika itu, saya turut mengumumkan peruntukan RM222 juta untuk projek bekalan air terawat di 42 perkampungan Orang Asli, program pembangunan ekonomi dan keusahawanan serta Penempatan Semula Perkampungan.

    Setiap tahun, setiap Bajet sudah tentu ada peruntukan untuk Orang Asli.

    Tidak perlulah nak ikut sangat Lim Kit Siang itu persoal sumbangan saya dan Barisan Nasional kepada masyarakat Orang Asli.

    Sesat jalan nanti terpaksa u-turn.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Asim Win

      Najib King Of Troll ni suroh tengok balik filem seniman P. Ramlee..ada satu dialog.."Apa yang kau merepek ni setan..?"

      Saidon Din

      Dia dah meraban teruk. hanya umnongok shja duk melangut dngr dia ckp n tepuk tngan

      Huzamir Azmir
      tau pulak najib becakap ikut fakta takut buat dosa?yang dia curi yg bini dia emas beratus kilo tu x brdosa pulak ye? najib becakap macam dia suci x buat salah bodoh nya kalau percaya dgn najib.

      Sama Iou

      CASH IS KING MAKER CASH IS KING MAKER lihat sampai terlingkup di telan CUMA atas nama bangsa dan agama ALASAN di bicarakan..

      Jebon

      Dah lama tak komen si Binjan. Nampaknya masih ada ramai yang bodoh dan percaya dengan King of liar ni.

      Delete
  15. Fuyooo...Kaqn tak pasal2 SPR dah kena bambu kaw2 punya dengan TS Annuar Musa..tak berbaloi beb !!!!

    #PRKCameronHighlands: ‘Rule Of Law’ terus diketepikan, Suruhanjaya Pilihan Raya tidak wujud

    Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dikendalikan hanya seorang individu sahaja dipersoalkan.

    Ini kerana menurut Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa tindakan tersebut bertentangan dengan perkara 114 (1) Perlembagaan Persekutuan.

    Jelasnya lagi mengikut Perlembagaan, sebuah suruhanjaya sepatutnya dikendalikan tujuh orang anggota iaitu Pengerusi, Timbalan Pengerusi serta lima orang anggota SPR yang lain.

    “SPR menurut perlembagaan tidak boleh wujud jika hanya mempunyai komposisi hanya dengan seorang pengerusi. Perkataan ‘hendaklah’ di dalam Perlembagaan Persekutuan menunjukkan bahawa ia adalah keperluan mandatori.

    “Justeru itu, segala tindakan yang dibuat di bawah nama Suruhanjaya Pilihan Raya pada ketika ini adalah tidak berpelembagaan dan dikira terbatal.

    “Mana mungkin Suruhanjaya ini berfungsi dengan hanya seorang ahli sedangkan perlembagaan dgn jelas dan secara wajib (SHALL), mesti terdiri dari 7 orang,” katanya pada sidang media khas di Cameron Highlands, Jumaat.

    Tegas Annuar ia lebih menimbulkan keresahan apabila individu tersebut yang bertindak sebagai Pengerusi SPR, Azhar Azizan Harun merupakan orang kuat Pakatan Harapan sekaligus setiap keputusan yang dikeluarkan mungkin bias atau tiada ‘check and balance’.

    “Kekosongan dalam SPR itu dah lama, bukan sekejap. Dan mereka berhenti kerana ada tekanan dari pihak kerajaan sekarang. Sepatutnya mereka dihormati dalam apa jua keadaan, mereka mesti bertindak bebas.

    “Sepatutnya kelompongan dalam SPR tidak boleh dibiarkan begitu lama, sehingga yang sekarang ni hanya seoarang sahaja, dia pun seorang aktivis yang pro kepada Pakatan Harapan jadi itu yang berlegar dalam fikiran kita,” ujarnya lagi.

    Tambah Annuar perkara ini perlu diambil tindakan bagi meyakinkan rakyat pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih tidak lama lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengurusan FELDA di zaman Najib buat tak tentu hala sehingga peserta Felda marah dan tak undi Umno di Pru14.

      Semalam, Guan Eng menyatakan beliau sendiri tidak tahu kenapa pengagihan bayaran tunggakan peneroka Felda masih belum diagihkan kepada mereka, sedangkan peruntukan RM77 juta telah pun diluluskan pada 20 Disember lepas.

      Tambah Guan Eng, isu tersebut akan dijawab sendiri oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kepada peneroka ketika lawatannya ke Sungai Koyan minggu ini.

      Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) hari ini menafikan dakwaan berhubung kelewatan pengagihan bayaran tunggakan kepada peneroka Felda.

      “Bayaran hasil ini bukanlah sebahagian daripada Bayaran Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil (BSHPH) ataupun peruntukan khas sebanyak RM77 juta yang diluluskan oleh kerajaan pusat yang telah diagihkan kepada peneroka sebelum ini.

      “Bayaran hasil kepada peneroka akan dibayar dengan menggunakan sumber kewangan Felda,” kata lembaga itu dalam satu kenyataan.

      Delete
  16. Alooo Geng..Korang dah tentu perasan benda ni..saja tak nak ngaku aje kan..betul tak beb ????

    Masyarakat India kembali menyokong BN selepas tertipu dengan PR #PRU!# #Vote4BN

    Sokongan masyarakat India di negara ini terhadap Barisan Nasional (BN) dilihat semakin meningkat dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yakin mandat daripada komuniti tersebut akan membantu BN mencapai kemenangan dalam Pilihan raya Umum ke-13.

    Najib ketika wawancara eksklusif bersama Bernama turut melihat trend dan corak pemikiran masyarakat India telah mula memilih BN sebagai parti untuk disokong dalam pilihan raya akan datang.

    Perkara itu juga sebelum ini telah diakui oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila beliau yakin bahawa masyarakat India telah sedar bahawa kerajaan BN lebih cekap berbanding kerajaan pembangkang khususnya dalam memberi bantuan kepada kaum terbabit.

    Sokongan itu kembali hasil daripada usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang memperkenalkan dasar transformasi dan bantuan kepada rakyat yang turut menitik berat masa depan masyarakat India.

    “Situasi sudah jauh berubah… mungkin di pilihan raya lalu dia terpengaruh oleh parti pembangkang dan beberapa isu seperti Hindraf menyebabkan masyarakat India marah beberapa tahun lalu tetapi kini masyarakat India seperti kaum lain perlukan bantuan dan sokongan daripada kerajaan,” kata Timbalan Perdana Menteri lagi.

    “Beberapa isu khusus yang dihadapi masyarakat India seperti soal perkembangan dan pembangunan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil yang kita beri peruntukan besar begitu juga soal guru dimana soal pendidikan diberikan perhatian.

    “Soal keduanya berkaitan tempat beribadah kuil mereka di mana sebahagian besar diberi bantuan dan pertolongan dan ketiga soal membangunkan pendapatan mereka dari soal pendapatan perniagaan dan pinjaman di bawah TEKUN dan bantuan lain yang memberi impak besar.

    “Kami dalam BN rasa yakin bahawa sokongan kita daripada masyarakat India jauh lebih baik,” jelasnya.

    Penerimaan Najib berjumpa dan berbincang dengan pemimpin Hindraf ternyata memberikan kesan positif kepada BN yang dilihat lebih ke hadapan menangani isu masyarakat Pakatan Rakyat yang ternyata selama ini gagal membela nasib kaum ketiga terbesar di negara ini.

    Timbalan Dekan Fakulti Sains Sosial, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. Sivamurugan Pandian juga berpendapat bahawa sokongan masyarakat India, terutama masyarakat India luar bandar terhadap BN semakin meningkat berbanding senario pada PRU 2008 sebelum ini.

    Masyarakat India jelasnya mengakui pentadbiran Najib berjaya membantu mereka daripada pelbagai sudut dan ia merupakan faktor yang menyebabkan sokongan masyarakat India kembali semula kepada BN.

    “Bagi saya, faktor Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri memainkan peranan yang besar untuk menarik semula sokongan masyarakat India terhada BN. Saya yakin 55 peratus sokongan masyarakat India hari ini telah kembali semula kepada BN.

    “Faktor kejayaan gagasan 1 Malaysia serta transformasi kerajaan dengan mewujudkan pelbagai program bantuan rakyat di negara ini tanpa mengira faktor bangsa dan warna kulit, merupakan salah satu perkara yang meningkatkan keyakinan masyarakat India terhadap BN,” katanya.

    “Faktor calon juga merupakan satu asas dan elemen yang penting dalam menarik kembali sokongan daripada majoriti masyarakat India.

    Ini kerana, selain faktor kepimpinan Najib, faktor calon juga merupakan satu perkara penting yang menjadi sebab bertambah atau beralihnya sokongan masyarakat India terhadap BN,” tambahnya.

    Masyarakat India kini sedar hanya BN yang mampu memberikan yang terbaik untuk mereka serta menjamin masa depan bangsa mereka berbanding PR yang hanya pandai menipu dan menabur janji, sedangkan jauh panggang dari api untuk ditunaikan.

    Penipuan demi penipuan PR terhadap masyarakat India kini sudah nyata apabila mereka gagal menyelesaikan banyak masalah kaum India, sebaliknya menunding jari menyalahkan kerajaan BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Najib: Hari ini saya sudah dinobat ‘king of troll’

      hantarannya yang sering di Facebook dan Twitter menyaksikan beliau kini digelar "Raja Troll".

      Bercucap di sebuah perkampungan Felda di kubu BN di Jelai hari ini, Najib menjelaskan bagaimana beliau mendapat gelaran itu.

      “Hari ini kita tak perlu nak cipta fitnah. (Makna nya, di hari lain, dia asyik cipta fitnah). Kita tak perlu buka kilang fitnah, kita cuma cakap dengan fakta sahaja, dengan angka sahaja.

      “Sebab itulah saya hari ini sudah dinobat sebagai king of troll,” katanya.

      Najib, yang terus mempertahankan dirinya sebagai tidak bersalah meskipun pelbagai pertuduhan rasuah dan penggubahan wang haram dilemparkan terhadapnya, berkata, beliau akan terus memperjuangkan kebenaran.

      “Orang tak takut mati ini sahaja, saya takut. Bukan sahaja mahkamah ini, mahkamah Allah lagi. (Siapa kata dia takut Allah?)

      Najib kini berdepan 38 pertuduhan berkaitan dengan 1MDB, termasuk dakwaan pengubahan wang haram, penyalahgunaan kuasa dan juga pecah amanah jenayah.

      Delete
  17. Rakan2 semua..jom kita layan apa ulasan DS Najib yang terlatest dalam FBnya tu...boleh kan???

    #PRKCameronHighlands: Guan Eng memperlekehkan rakyat bandingkan peruntukan untuk universiti awam dan kolej swasta Cina

    Guan Eng bandingkan peruntukan kepada UIAM sebuah universiti awam dengan kolej swasta Cina menggunakan wang rakyat yang tiada dalam bajet negara 2019

    Dia ingat IQ orang Melayu Bumiputera ni tahap IQ lembu kot. Universiti Islam tu universiti awam. Universiti kerajaan. Bukan universiti swasta.

    Jangan buat-buat bodoh dan perlekehkan rakyat hanya untuk menghalal cara.

    …………..

    Saya setuju dengan Lim Guan Eng bahawa isu peruntukan RM6 juta kepada Kolej Universiti New Era di Selangor, Kolej Universiti Selatan di Johor dan Kolej Universiti Han Chiang di Pulau Pinang tidak patut dijadikan isu perkauman.

    Tetapi alasan yang diberi oleh Guan Eng dengan membandingkan peruntukan untuk tiga kolej universiti swasta tersebut dengan peruntukan RM15 juta kepada UIAM adalah tidak masuk akal dan agak memperlekehkan rakyat.

    Adakah Guan Eng tidak faham perbezaan antara kolej swasta dengan universiti awam milik kerajaan?

    Isu utama sebenarnya ialah peruntukan untuk tiga kolej universiti ini tidak ada di dalam bajet 2019 untuk kementerian pendidikan dan tidak pernah dibentangkan dan diluluskan di parlimen.

    Seperti diberitahu oleh Kementerian Pendidikan minggu lepas, peruntukan untuk tiga kolej universiti bukan dari bajet mereka tetapi telah diberi terus oleh Kementerian Kewangan di bawah Guan Eng.

    Memang benar juga bahawa kerajaan BN dahulu pernah memberi peruntukan kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (KUTAR) setiap tahun.

    Ini ialah kerana janji untuk menyumbang sebahagian daripada perbelanjaan setiap tahun untuk KUTAR telah diluluskan di parlimen pada tahun 1968 apabila kebenaran diberi untuk menubuhkan sebuah pusat pendidikan Bukan Berasaskan Keuntungan (non-profit) untuk semua rakyat Malaysia dan tidak mengikut kaum.

    Sebagai contoh, Menteri Pertanian PH Salahuddin Ayub dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Saifuddin Nasution adalah antara graduan dari KUTAR.

    Oleh itu, KUTAR juga menerima sumbangan dari kerajaan untuk menolong perbelanjaan mengurus mereka setiap tahun sepanjang pentadbiran PM ke-4.

    Hanya tahun 2019 ini sahaja, peruntukan untuk perbelanjaan mengurus bagi KUTAR dimansuhkan dengan sepenuhnya oleh kementerian kewangan kerana dendam politik DAP terhadap MCA yang merupakan pencadang untuk KUTAR semasa ianya ditubuhkan lebih dari 50 tahun dahulu.

    Guan Eng kecewa isu perkauman dalam konteks pendidikan jadi modal kempen

    Facebook Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies

    1. Umno dah insaf – setuju atau tidak?
      MOHSIN ABDULLAH

      Satu reaksi menarik berbunyi begini: “Sejak Tok Mat ambil alih, ramai orang Umno dah insaf. Hanya bekas MO1 saja yang dok promote dan mencari cari mileage sendiri”.

      “Tok Mat” yang dimaksudkan seperti kita tahu ialah Mohamad Hassan, timbalan presiden Umno yang menjalankan tugas presiden setelah Zahid Hamidi menyerahkan tugas kepadanya beberapa bulan lalu.

      Dan MO1 pula pastilah Najib Razak.

      Jelas si pemberi reaksi tidak senang (istilah lembut) dengan tingkah laku Najib yang sejak kebelakangan ini meningkat usaha menggambarkan dirinya sebagai seorang yang “cukup peka dan prihatin” terhadap kesusahan rakyat.

      Jelas juga si pemberi reaksi belum lupa atau belum memaafkan “kesalahan” (mungkinkah “dosa”?) lampau Najib.

      Yang tidak jelas ialah apa yang beliau dan juga kawan saya tadi maksudkan dengan “insaf”. Apa definisi “insaf “ pada kaca mata mereka?

      Walau apa pun definasinya - jika Umno dikatakan sudah “insaf” maka bolehkah disimpulkan juga parti itu sudah pulih?

      Saya membawa pandangan itu kepada Ilham Centre, badan pemikir yang banyak melakukan analisis dan kajian terhadap isu politik.

      Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Azlan Zainal “menerima” pandangan Umno sudah “insaf” tetapi “ insaf atas erti kata sedar akan kesilapan lalu sehingga mengakibatkan kehilangan kuasa”.

      Lalu, kata Azlan, penyokong Umno /BN berharap Umno segera pulih dan “membela Melayu di kala Pakatan Harapan dilihat masih defensif dalam persoalan Melayu – Islam”.

      Berdasarkan hujah itu khususnya penyokong masih menaruh harapan Umno segera pulih, maka bolehlah diertikan Umno belum pulih. Itu sebab penyokong “berharap”. Sekadar pengertian saya.

      Pun begitu menurut Azlan, persepsi “negatif”rakyat ke atas pemimpin Umno terutama barisan kepimpinan tertinggi sebelum ini sukar dihakis dan rasionalnya Umno tanpa pengalaman sebagai pembangkang “tidak ada upaya untuk comeback atau bangkit dalam masa terdekat”.

      Bagi beliau, krisis keyakinan terus menghambat Umno sehingga dilihat gagal dapatkan dukungan akar umbi parti dan “begitu lemah dalam usaha menarik kembali sokongan rakyat”.

      Azlan melihat peralihan tugas kepada Tok Mat satu pelan kontigensi untuk mengembalikan kepercayaan dan mengurangkan tekanan serta keresahan di peringkat akar umbi.

      Penganalis politik Dr Sivamurugan Pandian juga bersependapat bahawa Umno masih berhadapan dengan krisis keyakinan.

      Kata beliau ahli parti ramai yang ambil sikap tunggu dan lihat walaupun ada sebahagian pemimpin yang keluar dan menyertai parti lain.

      Delete
  18. Kerajaan 8 bulan nak samakan dgn kerajaan 61 tahun. memang bebal Budin ni... Jenis semua nak Express, mudah dan masyukkk..

    ReplyDelete
  19. Kerajaan PH ni rakyat lihat semakin janggal
    Betul kata Budin, semua arah depa ni gagal
    Tepat sekali, ia kan jadi kerajaan sepenggal
    PRU 15, untuk PH kita ucap selamat tinggal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  20. Budin udah buktikan, kerajaan PH sgt teruk
    Terutama Bersatu, semua menteri spt jeruk
    Terus terdiam kelu si tua kedi Suman beruk
    Tak tahu mau komen apa dia lari menyorok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  21. Budin kata PH jadi 'kera'jaan paling singkat
    Sdg DSN pula, di hati rakyat semakin dekat
    Suman kedi baca mesti jubor dia terangkat
    Bak kata Asrul Sani, Wak tertanggal pelikat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. PH setakat boleh bangga tewaskan dacing
    Itu pun guna janji tipu, rakyat depa pancing
    Kini rata2 rakyat sedar sudah kena kencing
    PRU-15, kita benamkan ini parti taik kucing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Janji2 PRU-14 dulu, rakyat mula nak ungkit
    Ada motobot nak kapal, yng dpt cuma rakit
    Rakyat ada kuasa, depa pasti akan bangkit
    PRU-15 nanti, pasti kerajaan PH akan sakit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Mmg kerajaan PH ni rakyat dah mula benci
    Sblm PRU mcm judo, dah menang jadi taici
    Janji kacang rebus, bila menang bagi kuaci
    Sbb itu rata2 kita dengar, PH asyik je dicaci

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Ternyata PH hanya pandai main sandiwara
    Tak nampak pun, agenda mau baiki negara
    Masih ramai rakyat, yg hidup dlm sengsara
    Tak senang pun, hanya dgn Najib dipenjara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Tiada pun dlm PH, Melayu yng bijak pandai
    Ramai yg cuma jadi pak turut serupa keldai
    Inilah yng dikata menang sorak kg tergadai
    PRU-15, kita kasi PH haprak ini, tutup kedai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hi hi

      Menimbun-nimbun PANTAToon2 sampah hanya untuk cover malu.

      He he he

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Tak nampak lagii, Suman puaka telur labuh
    Sakit Kejora lanyak, spt belum lagi sembuh
    Tak berani iblis ni keluar takut Kejora tabuh
    Owh dah terlewat, nak gi surau solat subuh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Sudah tentu lah puak Umno/Bn mahukan Kerajaan PH tahan sepenggal saja. Terutama nya bila mereka terperanjat kalah di sepak macam berok di Pru14, Umno lingkup selepas 60 tahun berleluasa di negara ini.

    Tapi tak mungkin. Antara sebab nya:

    Veteran Umno tanya: Di mana kelibat MCA?

    Kelab Veteran Umno mempersoalkan kesungguhan MCA membantu memenangkan calon BN kerana mendakwa tiada kelibat jentara parti itu setakat ini.

    Presiden MCA Wee wee dah lama bayangkan mereka sudah fedap dengan Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat yg tukar kerajaan majoriti drp ubn. Apalah yg bodoo sgt ni.
      Rakyat tukar utk dpt kehidupan yg lebih baik spt dijanjikan oleh PH. Apalah yg bodoo sgt pagi-pagi ni.
      Dulu kerajaan dikutuk sbb harga minyak naik turun saban minggu, diumumkan setiap ptg Rabu.
      Apalah yang bodoo sgt kau ni.
      Laa ni tukar buat pengumuman setiap ptg jumaat pulak.
      Nak meniru tapi bodoo.
      Sama bodoo mcm kau.

      Delete
    2. 739, apa yang kau cakap "Rakyat yg tukar kerajaan majoriti drp ubn." Apa ubn? Kau tersangat bodoo tapi coba mengata org lain bodoo. Kau bangang piang.

      Kau ingat senang ke nak tukar gomen? Tak ingat ke Najib kata KEPALA BAPAK KAU. Tapi dengan Tun Mahathir di puncak pimpinan, UMNNO yg dah 60 tahun pun lingkup. Najib punya pasal. Korang tak benam dia, lilitkan plaster ke mulut dia, lagi teruk Umno di buat nya. Tiap kali dia keluar di FB, berjuta orang yang mencemik, mentahikan dia. Pencuri, perompak, pelanun RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB.

      Ku ingat ekonomi yng di jahanamkan Najib selama 6 tahun merintah boleh di baikki dalam 8 bulan yer? KEPALA BAPAK KAU sekali lagi, kata Najib. Bodoh ngalahkan orang yang tak sekolah langsung.

      Delete
    3. Dulu janji nak pulihkan ekonomi yg dijahanamkan Najib.
      Tindakan pertama lantik otai2 ekonomi utk pulihkan ekonomi.

      Tindakan pertama: wujudkan tabung harapan.
      Kesannya: matawang makin merudum, harga komoditi utama makin rendah, KLSE menjunam...

      GMN - mlm ni buat appointment utk jilat jubor Guan eng.

      Delete

    4. Anomouse @ GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB -

      Yang menjilat tu korang lah. Sampai licin lubang bntt Al Jibo. Bila bercakap, berterabur sisa2 jilatan itu.

      Orang PH ha nya tepuk sorak pemimpin2 depa ajer.

      Delete

    5. Anomous = Geng Najib,

      KEPALA BAPAK KAU cakap mcm pandai konomi, konon.

      Ko tak tau ke bahawa the World Economic Depression of the 1930s tuh hingga sekarang pun pakar2 masih belom setuju antara depa sebab2 sebenar dan apa yang memulihkan nya.

      Baik kamu masukkan kupla kamu ke dlm lubang bntt Al Jibo sekali.

      Delete

  30. Lama tak masuk sini, rasa terpanggil membelasah nate' yang pakai banyak nama termasuk Anomouse, GENG NAJIB yang SENTIASA MENJILAT NAJIB, DAN SEKUTU2 NYA.

    Tak mungkin gomen PH ha nya sepenggal kerana Umno dah berteraburan pemimpin2 nya, asyik bercekau antara depa, Wak Jahid senndiri kata Umno sekarang dah pecah lima puak.

    Bukan saja Umno, BN pun menjunam. MCA asyik cakap nak pecahkan BN, ada yang marah depa cakap begitu, mengata: nak berambus, berambus lah, tak payah cakap nak pecahkan BN.

    MCA dah geram, di Pru tak dapat kerusi sebanyak yang di mintak, tapi mana yang dapat, pun kalah hingga dapat kurang separuh dari apa DAP dapat.

    Demikian lah tanda2 Umno/Bn akan terus terjerumus.
    HIDUP PH !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mlm ni mlm minggu, elok kau booking awal turun uutk jilat jubur Guan eng

      Delete
    2. Yang menjilat tu korang lah. Sampai licin lubang bntt Al Jibo. Bila bercakap, berterabur sisa2 jilatan itu.

      Orang PH ha nya tepuk sorak pemimpin2 depa ajer.

      Delete
  31. NAMPAKNYA MACAM TU LAH!!!!

    Buat kerja semua macam kura kura...lembab nak mampus.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tapi tak mcm Mr Cash Is King Al Jibo yang mencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB, kemudian merasuah-agihkan sebahagian dari nya kpd ketua2 bahagian Umno, membikin ramai rakyat fikir rasuah itu ok, imej rasuah negara ini amat buruk sekarang. Bedebah si Najib.

      Delete
    2. Belum ada mahkamah yg jatuhkan hukuman mencuri kpd Najib.

      Ingat, mlm ni dtg awal rumah Guan eng utk ambil giliran jilat jubor.

      Delete
    3. Tapi amat bodoh lah jika memikir dengan ada nya 39 + 6 tuduhan mahkamah iru, Najib tak mencuri.

      Kamu begitu asyik menjilat sehingga kau fikir org lain pun suka menjilat.

      Bila kau bercakap, baki2 jilatan kau itu keluar dari mulut kau, amat busuk mulut kamu.

      Delete
  32. PRU14 rakyat dikaburi PH dengan janji aota
    Rakyat tertipu, pegi pangkah membabi buta
    Namun rakyat terus hidup dlm susah derita
    PRU15 kita turunkan dari puak PH ni takhta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Kejora berpantun suka ria spt org bernyanyi
    Ramai yg suka baca sbb ia nya sedap bunyi
    Tetapi Suman bahalol pula, terus sepi sunyi
    Ntah di mana ceruk, si kedi ini bersembunyi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Cgu Kejora is very brilliant and also talented
    In 'pantun', he is as if born superb and gifted
    It seems that, lots of followers got attracted
    Not like Suman, stupid and always defeated

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Suman is injured by the pantuns Kejora fired
    Even repeatedly walloped, he just kept quiet
    This punky skunk is actually helpless & tired
    Readers can see that he is a real damn idiot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Another self-praisin'
      Day dreamin' like Mat Jenin.....??

      Pardon me to say this, gay boy....

      Your sluggish poor Manglish
      Nothing for me to replenish
      Cause it ain't English
      But totally outright rubbish....!!

      ps:
      Manglish (Malaysian English) is an English-based pidgin or creole spoken in Malaysia. ... The Malaysian Manglish is sometimes known as Rojak or Bahasa Rojak.

      Delete
    2. Wow.. pantun dlm BI, begitu padu kemas
      Sbb tu lah boleh terpikat si dara ayu Mas
      Suman meliihat, semakin resah & cemas
      Ifrit ni bagai di daratan tenggelam lemas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Suman berang, menggigil mengetap gigi
      Terkantoi tak reti jwb pantun BI aku bagi
      Setiap mlm, ifrit ni meroyan sampai pagi
      Kini, khazanah muzium dia bak kuar lagi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Hi hi hi

      PANTAToon sampah memalukan diri sendiri...!!

      Ha ha ha

      Delete
    4. ENGLISH LESSON FOR KEJORA STOR KUNYIT....!!

      UMNO is exactly a Lost Cause.....!! So does MCA & MIC.

      These 'Three Mosquitos' (UMNO, MCA & MIC) are dying entities beyond any salvation due to the fact that.....

      UMNO - Unruly Mohd Najib Organization.
      MCA - Makes Chinese Angry.
      MIC - Makes Indian Crazy.

      Almost totally rejected by the rakyat....!!

      ps:
      Meaning of 'Lost Cause':
      A person or thing that can no longer hope to succeed or be changed for the better.

      Delete
    5. ANOTHER ENGLISH LESSON FOR KEJORA STOR KUNYIT....!!

      Tun M has led 5 immense consecutive victories with 2/3 majority for the ruling coalition party.

      Tun M, again made stunning feat when he at 93, this time around led the opposition coalition to historical vixtory over the mighty bn-umno pact which Kuli & Anwar failed many times, not even once in their lifetime.

      Tun M has put Malaysia on the World Map before time in the 80s & 90s from a backward village to 21st Century Modern Infrastructure on par with Developing Nations.

      Delete
  35. Percaya lah... dapat kat bekas banduan-salah-guna kuasa dan bekas banduan-liwat... lagi melingkop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn sebut pasal banduan liwat, nanti GMN sakit jiwa. Laa ni ni dia sdg tunggu giliran utk jilat jubur Guan eng

      Delete
    2. Anonymous = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Kamu begitu asyik menjilat sehingga kau fikir org lain pun suka menjilat.

      Bila kau bercakap, baki2 jilatan kau itu keluar dari mulut kau, amat busuk mulut kau.

      Delete
  36. 9 hb Mei 18, PH diucap tahniah & dikerumun
    Tapi mentri2 tak reti buat kerja mengelamun
    Kini rakyat sesal terpilih ini puak2 penyamun
    Tak sampai setahun PH mula dimaki hamun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benua Afrika, Thailand & Jepun pun kagum dgn kehebatan PH pimpinan Tun M.

      PANTAToon sampah masih merintih kekalahan.

      He he he

      Delete
  37. Dgn PH perintah rakyat terus dihimpit beban
    Janjikan ikan bawal, tapi dapat anak tamban
    Ingatkan dapat banglo tetapi cumalah reban
    PRU15, ke dlm longkang PH ini, kita humban

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. Rakyat ingin kerajaan baru yng bawa cahaya
    Tapi pemimpin hanya pelahap serupa buaya
    Dgn janji2 manifesto palsu, rakyat diperdaya
    Kini 'Parti Haprak' ini rakyat dah naik meloya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Benua Afrika, Thailand & Jepun pun kagum dgn kehebatan PH pimpinan Tun M.

      PANTAToon sampah masih merintih kekalahan. Kesiannyerrr.....!!

      Ha ha ha

      Delete
  39. Suman dajjal dah tiada lagi sumpah seranah
    Agak nya dah abis modal Kejora nak difitnah
    Tak sabar ingin jumpa, ini iblis hati bernanah
    19/5/19 dia pasti kan menyembam ke tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Fitnah aper ker benda tuu...??

      Semuanya yg kunyatakan terhadap mu beralaskan sikap, perilaku yg kamu tonjolkan setiap hari,

      dan....

      Perakuan angkuh yg kamu lontarkan di dalam blog ini sebagai bahan bukti & dalil, bukan seperti tohmahan2 kosong yg kau sering lontarkan.

      Hi hi hi

      Delete
    2. Ini buktinya....

      KEJORA HOMOSEKSUAL & GILA SEKS.....!!

      Di bawah adalah petikan2 posting kau yg menunjukkan bagai dah terang lagi bersuluh bahwa kau seorang gila seks dan pengamal seks songsang sesama jenis terkutuk lagi terlaknat. Yg amat mejijikkan sekali ialah kau melafazkan kata2 itu di hampir2 menjelang bulan puasa Ramadhan al Mubarak.....

      KEJORA 6 May 2018 at 14:28
      Ini juga perkara serious dan bukan olok-olok
      Tiap mlm jadi resah, bila dakap bantal pelok
      Terasa seperti sdg menggomol Mekcy Golok
      Entah bila jubor bapok ini dapat hamba jolok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Macy 6 May 2018 at 14:42
      Sudah2lah bapok!! Klu boleh puki babi pun kau nak sondol!! Bawak mengucap!!! Kan kena langgar lori kang nyesal!! He2 he2

      KEJORA 6 May 2018 at 22:52
      Mekcy punya tetek, mcm ubii keledek
      Bontot bulat, dia jalan terkedek-kedek
      Suman bapok tua dia cuba nak bodek
      Bapok2 ini DAP punya kerbau pendek
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Macy 6 May 2018 at 22:57
      Bapok khinzir!!!!

      KEJORA 7 May 2018 at 00:05
      Hamba ni asyik khayalkan Mekcy bapok
      Dia inii dada montok, jubor pulak empok
      Teringiin sgt, jubor dia hamba nak tepok
      Lps itu tutoh jubor dia atas tilam empok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Macy 7 May 2018 at 00:25
      Bapok khinzir!!!

      ps:
      Sebenarnya banyak lagi tapi cukuplah sekadar ini kerana ianya amat kotor dan menjijikkan.

      Delete
    3. Kesiian Suman tua iblis tidak ada agama
      Sampai selongkar, bak keluar kisah lama
      Ia hanya spt sketsa cerita sebuah drama
      Saling lwn tuduh menuduh bapok sama2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Semua org lihat Suman badut ini kelakar
      Kena dgn Kejora, hatinya panas terbakar
      Tapi kucing tua ini, masih nak mencakar
      Hinggakan posting2 lama, dia selongkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Kesian benar aku dgn Suman tua si kitol
      Lawak badut tua ini mengalah Mt Sentol
      Mmg sah le, iblis ini pemabuk kaki botol
      Dia tak tau yg mana gurau dgn yng betul

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Kasihanlah betul dgn Suman tua bangka
      Ramai kasi sekolah, dia malu tebal muka
      Kini dia korek kuar, posting lama pusaka
      Tapi dia tak tau beza yg betul dgn seloka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Suman bengang bila PM8 dpt kat Anwar
      Sakit parah dirasanya kat dalam dan luar
      Dek tahan marah, dia terkucil dlm seluar
      Kini, posting dari muzium, dia bak keluar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Suman menahan marah, menggigil dagu
      Di dalam hati dajal ini nangis tak berlagu
      Nak berlawan, dia bodoh semacam tugu
      Dungu, mana boleh nak lawan dgn cikgu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Kesian betul si Suman Pak lebai malang
      Kucing tua nak berlagak harimau belang
      Buat komen, serupa nyah pondan jalang
      Komen yng lama & sama, asyik diulang2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Mmg puas hari ini, Sumam kedi ku bedal
      Terjongkit bontot dia aku baji dan sendal
      Tapi si tua bebal ni buat perangai sundal
      Ulang2 kopipes, itu ajer dia punya modal

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Suman bingai, nak berpantun dia tak reti
      Bila ckgu Kejora cekap dia jadi sakit hati
      Lalu dicuba raih pembaca punya simpati
      Di kutip 'posting' dari muzium punya peti

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Kesiian Wak Suman peminat cendol basi
      Aku cabar gi Dtrn Merdeka, dia pucat lesi
      Seorang diri, dia terasa takut nak beraksi
      Maka dicuba kait, mahu pengaruhi Macy

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Hoi Wak Suman, konon ko hebat garang
      Gaya cakap, mengalah panglima perang
      Aku cabar ngko tu, sorang lawan sorang
      Kenapa pulak, ko nak libatkan lain orang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Suman dgn aku, sorang2 dia tidak berani
      Kat rumah, dia asyiik ditengking, dgn bini
      Hari tu, dia kena balun dgn Mahligai Seni
      Lps tu, kena lanyak pulak, dgn Asrul Sani

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Sian Suman pengikut ajaran tuhan Harun
      Luhat pantun BI je mula le dia rasa gerun
      Dia harap, posting dari muzium berkurun
      Sbb dia ni mmg ler bodoh turun temurun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Hi hi hi...

      Si bebal masih mempertahankan diri nenutup malu hanya dgn syok sendiri, tohmahan liar dgn PANTAToon sampah yg tak ada isi, fakta, dalil &;bukti.

      He he he

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Hi hi hi...

      Si bebal masih mempertahankan diri nenutup malu hanya dgn syok sendiri, tohmahan liar dgn PANTAToon sampah yg tak ada isi, fakta, dalil &;bukti.

      He he he

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. Ha ha ha
      Kesiannyer.... menggelabah & menggelupur nampak....!!

      Masih terkial-kial dgn PANTAToon sampah (tak ada fakta & isi).
      Kejora merapu nak tutup malu setelah kedurjanaannya dibongkar dgn fakta, bukti & dalil.

      Hi hi hi

      Delete
    13. Kesian Suman macai panji hitam al-kutty
      Dia asyik ditaji dek cgu Kejora, tak henti2
      Kejora mahir pantun dlm BI dia sakit hati
      Iblis ini nak buat satu pun, haram tak reti

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    14. This comment has been removed by the author.

      Delete
    15. Kasihan Suman tua kedi si bahalol bebal
      Dgn pantun BI, ku lenyek dia jadi sambal
      Ifrit ni aku terus rempuh spt kereta kebal
      Malu nya dia, muka mcm kulit babi tebal

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  40. Kalu Abang Non jadi PM, PH akan kekal buat selama-lamanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU dia jadi PM.

      Ramai yang tak mahu Peliwat, bekas banduan jadi PM bagi negara yang ada maruah.

      Delete
    2. Tun M pemegang rekod dunia '6 Kejayaan PRU' bawa Malaysia MAJU KE DEPAN.

      Jika 'si dia' dgn rekod dunia 'PM Memunggu Paling Lama', pulak dgn sokongan kejora stor kunyit....alamat Malaysia akan terus KE BELAKANG, maju kena mundur kena....!!

      Delete
  41. kemungkinan ia nya berlaku tetap ada.

    lihat saja bapak presiden indonesi yg berperstasi dlm semua aspek. masih ada yg begitu bersungguh sungguh mahu mengalahkan nya melalui pencabar nya (prabowo) yg penuh dgn controversi tetapi mempunyai dana yg begitu besar.

    nasib yg sama akan menimpa kerajaan PH. ia nya mungkin akan bubar dgn sendiri nya atau d tolak pengundi olih kerana rekam jejak yg hambar.

    ReplyDelete
  42. Alo mr shiekh albodin.

    Pileh pileh pileh takok jgn pileh yg bengkok.
    Nampak luruih elok masa kecot tak sangka polak jadi bengkok masa dia tegang terpacak .
    Bengkok pong oke lagi pasai keras dan tepacak lagi.
    Takot takot jadi mcm cicak dan mcm lipas....anunya baguih terrpacak biagpong bengkok wit wit polak telepas-lepas.
    Yg d kejar tak mendpt yg ada dgendong jatoh berciciran.
    Lagi haramjadah ayam telepas tgn bau taik..
    Palak bapak yg ado sekarang dahtau dah dia punya perangai, sampe sanggop amik kapiag jadi dia punya palak bapak.
    Demokrasi terpimpin katanya dgn mlayu dia bwat anaiya dgn poak kapiag dia boleh belembot
    Kapiag dok injak palak pong takpa sampe toa,kontrak sosial pong dah jadi mcm sial.
    Toa dah toa tersangat-sangat, sabag sat tonggu sampe mampuih la polak.
    Kwah kwah kuah kuah kyah kyah


    ReplyDelete
  43. GMN - chief barua jilat jubor Guan eng

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...