Saturday 19 January 2019

MAJLIS TARI-MENARI - KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA DAN MENTERI UNDANG2 DITUNTUT BERSIKAP JUJUR SERTA IKHLAS


1. Tidak saya sangka dalam kesibukan dan kepenatan urusan kerja yang memerlukan saya berulang alik dari Lembah Kelang ke Pulau Pinang setiap minggu semasa kini, boleh memberi PERSEPSI kepada segolongan pihak berkenaan seolah-olah saya sengaja berdiam diri daripada memberi komen berkaitan isu "tari-menari " KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA dan MENTERI UNDANG-UNDANG, yang tertular di media massa sepanjang hari ini, sedangkan saya cuma mendapat maklum berkaitan perkarai ini mulai jam 5 petang tadi.  semasa masih dalam perjalanan di Lebuhraya sebelum sampai di pejabat saya di Kota Damansara ini.


2. Sememangnya pada 02.09.2016 melalui Siri : 291, saya telah memberi komen dan kritikan berhubung satu lagi perkara yang hampir sama berkaitan tularan satu Video berhubung tingkahlaku di khalayak ramai APANDI ALI sebagai PEGUAM NEGARA pada ketika itu, dalam BERNYANYI dan BERSUKA-RIA dalam PAKAIAN SERAGAM dengan  MENTERI-MENTERI KABINET KERAJAAN semasa Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan pada 31.08.2016. (Video berkaitan di bawah, Ruang Atas)


3. Saya juga telah di Perenggan 7 di sana menyatakan :


" 7. Saya, dengan sejujur dan seikhlas mencabar PEGUAM NEGARA untuk memberi penjelasan yang benar dan munasabah tentang kandungan tingkahlaku beliau dalam video ini, dan jika tidak, PEGUAM NEGARA hendaklah dengan cara terhormat MELETAK JAWATAN pada kadar segera !!! "


4. Begitu juga kedua-dua Video yang telah tertular dan dimajukan kepada saya pada hari ini, menunjukkan antara lain TItingkahlaku GAULAN MESRA TARI-MENARI yang memperlihatkan keakraban KETUA HAKIM NEGARA dan PEGUAM NEGARA TOMMY THOMAS di atas pentas yang sama dengan MENTERI UNDANG-UNDANG, berserta para peguam lain di khalayak kesemua yang hadir di Majlis Makan Malam sempena Pembukaan Tahun Perundangan 2019. (Video-video berkaitan di bawah, Ruang Bawah Kiri & Kanan)


5. Walaupun, ada pihak yang akan mengutarakan pandangan bahawa ianya adalah "biasa" untuk kesemua pihak berkenaan bersosial dalam satu Majlis Sosial yang diniatkan untuk beramah mesra, namun pada masa yang sama ianya juga TIDAK BOLEH DINAFIKAN bahawa tularan tingkahlaku tersebut yang dipaparkan dalam Video-video berkenaan semestinya akan menimbulkan PERSEPSI seolah-olah kedaulatan undang-undang (rule of law) dan prinsip pengasingan kuasa (separation of powers) di antara bidang KEHAKIMAN (Ketua Hakim Negara, PERUNDANGAN (Peguam Negara) dan EKSEKUTIF(Menteri Undang-undang) BOLEH dan TELAH DIGUGAT melalui tingkahlaku berkenaan atas alasan-alasan berikut :


(a) Sebahagaian besar daripada masyarakat am Malaysia, tidak langsung mempunyai pengetahuan berkaitan kewujudan Majlis Sosial seperti itu, dan semestinyalah akan terkejut dengan GELAGAT dan TINGKAHLAKU pihak-pihak berkenaan seperti yang terpapar dalam Video-video berkenaan !!,


(b) Secara langsung, GELAGAT dan TINGKAHLAKU pihak-pihak berkenaan juga, BOLEH menampilkan kekhuatiran tentang keakraban kesemua pihak berkenaan yang boleh GUGAT dan CALAR akan kewibawaan bidang KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN kerana kesemua perikaian perundangan yang dibicarakan oleh sistem kehakiman akan sering menemukan kesemua pihak yang sama dari masa ke semasa !!,


(c) Kesemua pihak yang berkenaan dalam bidang KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN juga seharusnya lebh peka dengan harapan kesemua lapisan masyarakat dari setiap perspektif, adat dan keturunan bahawa peradaban dan tatasusila pihak-pihak berkenaan semestinya dijaga dan dikekalkan di tahap tertinggi, yang mana boleh dikatakan adalah di luar daripada apa yang dipaparkan dalam Video-video itu !!, dan


(d) Bebas daripada hak setiap individu terbabit untuk menjalani corak hidup sendiri secara PERIBADI, mereka juga WAJIB peka bahawa  di era sistem teknologi terkini yang melibatkan kemudahan untuk mengambil rakaman video atau gambar yang dapat diedarkan ke khalayak ramai dalam sekelip mata, maka  GELAGAT dan TINGKAHLAKU kesemua pihak berkenaan yang boleh tampilkan PERSEPSI NEGATIF terhadap sistem KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN hendaklah dielakkan sepenuhnya !!


6. Secara peribadi, saya berpendapat tatkala kita kini berada di era "MALAYSIA BARU", masyarakat awam, berhak untuk mengharapkan kedaulatan undang-undang (rule of law) dan prinsip pengasingan kuasa (separation of powers) adalah sentiasa terpelihara dan GELAGAT dan TINGKAHLAKU seperti yang dipaparkan dalam Video-video berkenaan TIDAK SEHARUSNYA berlaku, supaya tidak wujud sebarang RISIKO  yang boleh mendedahkan sistem KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN negara kita, jatuh tersungkur dalam memelihara kedaulatan undang-undang (rule of law) dan prinsip pengasingan kuasa (separation of powers) yang menjadi tunggak PERJUANGAN yang telah membawa kejayaan 09.05.2018 itu !!


7. Justeru, saya dengan penuh takzim, sedih dan pilu POHO akan kesemua pihak yang terbabit, iaitu KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA dan MENTERI UNDANG-UNDANG untuk :


(a) Bertanyakan pada diri masing-masing secara JUJUR dan IKHLAS, bukankah GELAGAT dan TINGKAHLAKU seperti yang dipaparkan dalam Video-video berkenaan mempilkan PERSEPSI bahawa kedaulatan undang-undang (rule of law) dan prinsip pengasingan kuasa (separation of powers) dalam bidang KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN telah tergugat ??!!


(b) Seterusnya, dan sekiranya JAWABAN setiap seorang mereka itu secara JUJUR dan IKHLAS kepada SOALAN di Perenggan 7(a) di atas adallah : YA, maka saya serahkan kepada kebijaksanaan setiap mereka secara peribadi untuk mengambil tindakan lanjut secara JUJUR dan IKHLAS yang WAJIB kembalikan keyakinan keseluruhan masyarakat awam kepada pematuhan kedaulatan undang-undang (rule of law) dan prinsip pengasingan kuasa (separation of powers) dalam sistem KEHAKIMAN dan PERUNDANGAN negara kita ini !!


Haniff Khatri Abdulla

Peguam.

90 comments:

  1. Dulu bukan main lagi PH mainkan isu pasal TS Apandi berjoget..tapi bila dah kena kat batang hidung sendiri...semuanya dah jadi setan bisu, tak berani menegur dan memberi komen..apa sal errrk????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tepat lah perumpamaan orang2 tua kita dilu2 tu..mengata dulang, paku serpih..mengata orang...tak sedar diri tu yang lebih2 beb !!!!

      Delete
    2. Nampaknya..sisiem perundangan dan kehakiman kita dah jadi laughing stock di mata dunia...apa citer tu haah????

      Delete
    3. Jangan terperanjat lah..tak lama lagi ada pulak menteri2 badut Rejim Haprakan ni ada yang menawarkan diri untuk menyertai program maharaja lawak mega pulak !!!!!

      Delete
    4. Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah, yer.....??
      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!



      Delete
    5. GENG NAJIB keluar melanda landa, aku pun keluar membalun dia.

      Sebab GNG NAJI SENTIASA MENJILA NAJIB, SEMUA NYA PELESIT, SELALU CERET BERET.. dengan maklumat keluar dari bur.t

      Delete
    6. Maaf PH hati Abah dah mula cair kepada kamu...kamu keterlaluan.. sayang Tun .. maafkan Abah.

      Delete
    7. "kena batang hidung sendiri"? Kepala bapak kau. Peguam Hanif ceritakan keadaan di tahun 2016, zaman Najib Al Jibo.

      Budin keluarkan kenyataan Hanif kali ini tanpa tarikh. Pelik, selalu nya Peguam beri tarikh kpd kenyataan depa.

      Maka Budin nampaknya spin dan twist. Atau memang dia masksudkan Hanif ceritakan di zaman Najib di mana Peguam Negara nya, Pandi, berjoget joget melaungkan Najib tak salah.

      Hah kau. sekarang ada 39 + 6 tuduhan mahlmah di atas kepala Najib. Nampak tak kepala dia selalu senget sekarang, berat dgn tuduhan mahlamah.

      Delete
    8. Kerajaan sedang mencari2 jawapan yg sesuai๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ

      Delete
  2. Kurang maklumat... Adakah ketiga-tiga mereka betjoget sambil mabok-mabok hidap curut ditemani gro gro yang lentik-melentik.

    2. Adakah terdapat peraturan bertulis bahawa Menteri undang- undang, Ketua Hakim dan Peguam Negara tidak seharusnya berada bersama di dalam suatu majlis sosial....

    Sapa-sapa yang arif tulung ulas habaq mai sat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sobat ku yang dikasihi...Apabila melihat Ketua Hakim Negara (TS Richard Malanjum), Peguam Negara (Tommy Thomas) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) (VK Liew) berdansa, hati kita merasa tenteram. Negara sudah aman. Negara sudah kaya dan taraf hidup Rakyat sudah semakin tinggi.

      Setiap tahun tema mereka hampir sama, makan malam dan berdansa. Cuma yang berbeza tahun ini ada jata negara pertukaran Kerajaan Baharu.

      Malaysia Baharu menyatukan Ketua Hakim Negara, Peguam Negara, Peguam-peguam Pakatan Harapan seperti Datuk Ambiga, Siti Kasim dan lain-lain dalam satu pentas keramaian. Saja nak tahu dari segi etika.

      Tomi Tomas ni sepatutnya jaga adab & sopan sebagai AG. Kalau nak berdansa pun hanya dalam bilik air atau bilik tidur di rumah. Jgn memalukan sistem kehakiman negara dgn melalak & bergoyang di depan umum mengalahkan John Travolta!
      Inilah Malaysia Baru, kononnya. Makin caca marba & lintang pukang!!!!

      Menteri jaga Undang-Undang Pakatan Harapan, Liew Vui Keong, Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum dan Peguam Negara, Tommy Thomas, Siti Kasim serta peguam2 pro LGBT, Liberal, dsb sangat meriah berdisko kali pertama bersama2 dalam sejarah.

      Hebat Malaisia Baru berkat pengundi2 pee.eh segelintir melayu tergoda dgn tipu daya golongan maoist bintang tiga serta bebudak balaci barua otak taek pee.eh.

      Delete
    2. TongGeng,,,TonfGeng,,,

      Adakah ketiga mereka menyalahi undang2 negara, yg kau tak sudah menyibukm aper ker hal...??

      Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah, yer.....??
      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!

      Oh yerr....kau yg mulut celupar masih jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...??

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!

      Delete

    3. Jigit = Anonymous = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB. DIA TULIS KOMEN, DAGTU JAWAB SENDIRI. JENIS KEPALA BAPAK DIA AJOR TAK BETUL. TAKDA SIAPA PEDULI MELAYAN DIA, DIA JAWAB SENDIRI.

      SEKARANG AKU BUKAN JAWAB DIA - AKU MEMBALUN DIA DENGAN MELEMPARKAN KATA2 NAJIB KEPALA BAPAK KAU BERTALU TALU.

      Delete
    4. Apakah kita mahu semua rakyat tidak kira menyokong kerajaan atau pembangkang meminta semua yang terbabit maksuf saya Menteri Perundangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara meletakkan jawatan masing-masing?

      Delete
    5. Apakah kita mahu semua rakyat tidak kira menyokong kerajaan atau pembangkang meminta semua yang terbabit maksuf saya Menteri Perundangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara meletakkan jawatan masing-masing?

      Delete
  3. Kengkawan semua..jom kita hadamkan apa kata KP UMNO berkaitan dengan malis disko yang tengah tular sekarang ni..lepas tu korang buatlah kesimpulan sendiri..boleh kan beb ????

    MAJLIS SOSIAL MELIBATKAN KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA DAN ORANG POLITIK AMAT MEMALUKAN

    Penularan video majlis tari menari yang turut melibatkan personaliti-personaliti seperti Menteri di JPM (Undang-Undang) Datuk Liew Vui Keong, Ketua Hakim Negara TS Richard Malanjum, Peguam Negara Tommy Thomas dan peguam-peguam politik yang dilihat pro Pakatan Harapan seperti Datuk Ambiga dan Siti Kasim adalah suatu yang amat memalukan institusi kehakiman dan perundangan negara.

    Sejak dulu institusi kehakimanan dan perundangan negara amat sensitif dengan apa jua bentuk pergaulan sosial terutamanya para Hakim yang mampu menggugat keyakinan masyarakat terhadap *kehormatan, nilai etika, integriti dan adab susila* mereka.

    Apatah lagi jika melibatkan Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara yang bersosial dengan ahli politik dan individu berprofil tinggi yang pastinya boleh mengundang kontroversi dan menghakis kepercayaan rakyat terhadap sebarang keputusan yang bakal mereka ambil kelak.

    Ini juga terkait dengan mantra yang harus mendasari sistem kehakiman dan perundangan negara iaitu *'Keadilan bukan hanya perlu dilaksanakan, bahkan mesti dilihat dilaksanakan'.*

    Justeru *Pergerakan Pemuda UMNO* melahirkan rasa amat kecewa dengan penularan video majlis sosial tersebut yang hakikatnya telah mencalar institusi kehakiman dan sistem keadilan negara terutamanya institusi Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara yang dilihat semakin hilang kredibiliti dan nilai Integriti lantaran pencabulan etika dan prinsip konflik kepentingan (conflict of interest) yang mula dipersoalkan rakyat.

    *Dr Asyraf Wajdi Dusuki*
    *Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia*

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng,,,TonfGeng,,,

      Adakah ketiga mereka menyalahi undang2 negara, yg kau tak sudah menyibukm aper ker hal...??

      Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah, yer.....??
      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!

      Oh yerr....kau yg mulut celupar masih jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...??

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!

      Delete
    2. Begitu terbiar Orang Asli di CH di 6 tahun zaman Najib merintah, tak di pedulikan, takda sebaran maklumat yang cukup, hinggakan

      'Ada Orang Asli ingat Najib masih PM, BN perintah negara'
      PRK CAMERON | Liew Chin Tong berkata demikian ketika membangkitkan masalah komunikasi di perkampungan Orang Asli di kawasan parlimen itu.

      Delete
  4. Mohon izin untuk lari sikit dari tajuk posting yang empunya blog..takkan lah tak boleh kot???

    Betul ke...Mahathir jadikan isu atlet Israel sebagai modal politik Rejim Haprakan dan dirinya????

    Ketika kerajaan dibelenggu pelbagai masalah ekonomi dalam negara maka sekali lagi Israel dijadikan modal mengalih tumpuan.

    Keputusan Tun Dr Mahathir tidak membenarkan atlet Israel bertanding pada Kejohanan Renang Para Dunia 2019 di Kuching, Sarawak antara 29 Julai hingga 4 Ogos depan sangat menghairankan.

    Sangat menghairankan kerana pada 1997 sosok yang sama menangkap ratusan rakyat Malaysia kerana berdemontrasi menentang kehadiran pasukan kriket Israel ke negara ini untuk kejohanan trofi ICC.

    Kata Mahathir ketika itu lebih kurang, “kita benarkan pasukan kriket Israel ini datang supaya mereka dapat belajar mengenai keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.”

    Maka menghalang penyertaan pasukan renang Israel menyertai kejohanan renang di negara ini bukanlah kerana isu Palestin sangat; tetapi lebih kepada mewujudkan kontroversi dan mengalih perhatian rakyat dari masalah kerajaan hari ini.

    Sedikit masa lagi akan berkumandanglah kontroversi ini lalu Mahathir akan diangkat sebagai wira orang Islam oleh media dalam negara dan luar negara.

    Media-media milik Yahudi yang beliau gunakan untuk menjatuhkan BN akan turut memainkan peranan mengecam beliau.
    Ini “reverse psychology” bagi meningkatkan nama Mahathir di kalangan orang Islam.

    Bila terdesak sukan orang kurang upaya pun dijadikan bahan politik mereka....boleh ke macam ni haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah vanyak gormal....kau yg mulut celupar masih jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...??

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. DAP siar kisah 12 hero Semai jadi saksi petisyen p/raya Cameron Highlands
      2019-01-19 11:54:28
      DAP menyiarkan kisah 12 hero orang Asli daripada suku Semai berani tampil ke hadapan menjadi saksi bagi petisyen pilihan raya Cameron Highlands selepas PRU14 tamat.

      Video itu dimuat naik di pautan facebook rasmi parti itu.

      Petisyen difailkan oleh calon DAP Manogaran kerana beliau mendakwa terdapat amalan rasuah dan sogokan oleh calon BN Sivarraajh.

      Jesteru itu, mahkamah membatalkan keputusan pilihan raya untuk kerusi Parlimen Cameron Highlands dan membolehkan pilihan raya kecil diadakan.

      Read more at https://www.kinitv.com/video/69760O74#irxrRsGb5l1Mal4W.99

      Delete
  5. Wooiit..ini ada satu lagi ulasan dari DS Najib yang WAJIB aku kongsikan ngan korang...rasanya macam tak boleh tido malam pulak kalau makan sorang2 aje beb !!!!

    Selepas MITI, kini Kementerian Hal Ehwal Ekonomi pula iktiraf kejayaan kerajaan BN -Najib

    Tak faham ini.

    Minggu lepas, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) di bawah kerajaan PH tiba-tiba mengeluarkan kenyataan untuk memuji kerajaan BN semasa saya Perdana Menteri.

    Kata strategi kita baik, Kita di landasan yang betul. Kita berjaya.

    Kita tarik pelaburan swasta sebanyak RM1.9 Trilion.

    MITI puji lagi bahawa perdagangan Malaysia cemerlang pada tahun 2017 apabila mencatat kadar pertumbuhan paling tinggi dalam tempoh 13 tahun.

    Pagi ini pula, Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) kerajaan PH memuji kerjayaan BN sejak tahun 1950 kerana telah membangunkan negara dengan kadar pertumbuhan yang jauh lebih tinggi berbanding kadar purata pertumbuhan ekonomi dunia dan ekonomi-ekonomi baru muncul yang lain serta di dalam keadaan inflasi terkawal dan kadar pengangguran yang rendah.

    PH juga puji BN kerana mewariskan sebuah negara berdaya saing yang amat kuat pada peringkat antarabangsa.

    Bukan selama ini, PH dan DAP selalu menuduh negara rosak, negara hancur dan negara telah bankrap setelah 60 tahun di bawah BN termasuk dalam tempoh saya dan tempoh PM ke-4?

    Apa terjadi tuduhan-tuduhan ramai rakyat menganggur, mati kebuluran atau terpaksa makan pasir dan rumput di bawah BN?

    Kini tiap-tiap minggu, PH puji BN pula.

    PH sudah puas memfitnah dan kini mahu cuba memuji kita, ke?

    Malangnya, BN tetap kalah teruk jika dibanding dengan Menteri PH yang satu itu setelah dia berjaya menarik pelaburan asing mencecah RM1.6 Trilion dari seorang pelabur sahaja untuk buat kereta.

    Betul atau tidak, Pak Menteri PH?

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ENGLISH LESSON FOR TONGGENG....!!

      As far majority rakyat and the international community are concern, Najib is IRRRLEVANT, UNTRUSTWORTHY and considered OBSOLETE pending to trial at the High Court soon.

      ps:
      Obsolete means no longer produced or used or out of date pending to be destroyed in the incinerator.

      Delete
    2. Umno dah insaf – setuju atau tidak?

      Seorang kawan lama mengumumkan di Facebook bahawa beliau suka tolong golongan “underdog” kerana “yang berkuasa selalunya lupa diri”.

      Lantas beliau menegaskan mungkin sudah sampai masanya beliau “bantu Umno bangkit semula” dan Umno pun, kata kawan saya, “ nampaknya dah insaf ”.

      Kata-kata itu menarik perhatian saya kerana kawan saya ini seorang ahli seumur hidup sebuah parti dalam Pakatan Harapan.

      Mengapa beliau berkata demikian tidak pula saya tahu.

      Mungkin beliau sedang marah terhadap kerajaan berikutan larangan merokok di tempat makan kerana beliau boleh dianggap “heavy smoker”. Atau sebab lain.

      Untuk berlaku adil, saya mengakui tidak sempat untuk bertanya beliau. Jadi tidak bolehlah saya pastikan sama ada kawan saya itu berjenaka, memperli atau serius.

      Seperti biasa setiap pandangan tentulah ada yang sokong ada yang bantah. Begitu jugalah posting kawan saya itu – mengundang pelbagai reaksi.

      Satu reaksi menarik berbunyi begini: “Sejak Tok Mat ambil alih, ramai orang Umno dah insaf. Hanya bekas MO1 saja yang dok promote dan mencari cari mileage sendiri”.

      “Tok Mat” yang dimaksudkan seperti kita tahu ialah Mohamad Hassan, timbalan presiden Umno yang menjalankan tugas presiden setelah Zahid Hamidi menyerahkan tugas kepadanya beberapa bulan lalu.

      Dan MO1 pula pastilah Najib Razak.

      Jelas si pemberi reaksi tidak senang (istilah lembut) dengan tingkah laku Najib yang sejak kebelakangan ini meningkat usaha menggambarkan dirinya sebagai seorang yang “cukup peka dan prihatin” terhadap kesusahan rakyat.

      Jelas juga si pemberi reaksi belum lupa atau belum memaafkan “kesalahan” (mungkinkah “dosa”?) lampau Najib.

      Yang tidak jelas ialah apa yang beliau dan juga kawan saya tadi maksudkan dengan “insaf”. Apa definisi “insaf “ pada kaca mata mereka?

      Walau apa pun definasinya - jika Umno dikatakan sudah “insaf” maka bolehkah disimpulkan juga parti itu sudah pulih?

      Saya membawa pandangan itu kepada Ilham Centre, badan pemikir yang banyak melakukan analisis dan kajian terhadap isu politik.

      Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Azlan Zainal “menerima” pandangan Umno sudah “insaf” tetapi “ insaf atas erti kata sedar akan kesilapan lalu sehingga mengakibatkan kehilangan kuasa”.

      Lalu, kata Azlan, penyokong Umno /BN berharap Umno segera pulih dan “membela Melayu di kala Pakatan Harapan dilihat masih defensif dalam persoalan Melayu – Islam”.

      Berdasarkan hujah itu khususnya penyokong masih menaruh harapan Umno segera pulih, maka bolehlah diertikan Umno belum pulih. Itu sebab penyokong “berharap”. Sekadar pengertian saya.

      Pun begitu menurut Azlan, persepsi “negatif”rakyat ke atas pemimpin Umno terutama barisan kepimpinan tertinggi sebelum ini sukar dihakis dan rasionalnya Umno tanpa pengalaman sebagai pembangkang “tidak ada upaya untuk comeback atau bangkit dalam masa terdekat”.

      Bagi beliau, krisis keyakinan terus menghambat Umno sehingga dilihat gagal dapatkan dukungan akar umbi parti dan “begitu lemah dalam usaha menarik kembali sokongan rakyat”.

      Azlan melihat peralihan tugas kepada Tok Mat satu pelan kontigensi untuk mengembalikan kepercayaan dan mengurangkan tekanan serta keresahan di peringkat akar umbi.

      Penganalis politik Dr Sivamurugan Pandian juga bersependapat bahawa Umno masih berhadapan dengan krisis keyakinan.

      Kata beliau ahli parti ramai yang ambil sikap tunggu dan lihat walaupun ada sebahagian pemimpin yang keluar dan menyertai parti lain.

      Sama ada pulih atau tidak, kata Siva, “DNA Umno wujud dalam Bersatu dan PKR”.

      Beliau tidak menghurai lanjut. Rasanya ramai yang faham apa yang yang tersurat apa yang tersirat. Setuju atau tidak terpulang.

      Bagi saya elok rasanya saya hubungi kawan saya tadi dan tanya apa maksud posting di laman Facebooknya tempoh hari. Ada juga yang tersurat dan tersirat ke?

      Delete
  6. Ada tak sesapa kat blog ni yang boleh mengesahkan berita ni keeer????

    25 Januari Mahathir Akan Mencemar Duli Ke Cameron Highland, Takut "Najib-Nomena" Menular
    #TakutApaBossku

    Nampak gayanya...Kedatangan DS Najib untuk membantu BN dalam kempen PRK Cameron Highland, dikatakan menjadi satu mimpi ngeri kepada Pakatan Harapan, terutamanya Lim Kit Siang...

    Memang jelas perbezaan sambutan yang diberikan oleh masyarakat tempatan kepada kempen yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Harapan berbanding dengan kempen yang di lakukan oleh pemimpin BN, terutamanya DS Najib Razak...

    Sebaik saja masyarakat tempatan di Cameron Highland, terutamanya masyarakat orang asli melihat kelibat DS Najib, tanpa sebarang paksaan dan dengan penuh keikhlasan mereka akan datang menyambut beliau...

    Gelagat anak muda orang asli yang memeluk seakan2 tidak mahu melepaskan DS Najib bukan saja membuat kita tersenyum, malah hati menjadi sebak melihatkan bagaimana rakyat sebenarnya masih, malah amat2 menyayangi dan merindui sesosok tubuh pemimpin yang bernama Najib Razak, walau pun mereka tahu dan sedar, beliau bukan lagi Perdana Menteri Malaysia...

    Berbeza bila mereka melihat kedatangan pemimpin Pakatan Harapan, malah calon Pakatan Harapan sendiri, M. Manogaran disambut dengan kata2 sindiran...

    Sedih woooi..... bila Khalid Samad, menteri penuh langsung tak di hiraukan, malah DS Najib yang di kerumuni oleh penduduk Cameron Highland...๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰

    Najib-Nomena Yang Di Takuti Dr. Mahathir

    Firman Allah swt dalam Surah Ali Imran ayat 54...

    ูˆَู…َูƒَุฑُูˆุง ูˆَู…َูƒَุฑَ ุงู„ู„َّู‡ُ ۖ ูˆَุงู„ู„َّู‡ُ ุฎَูŠْุฑُ ุงู„ْู…َุงูƒِุฑِูŠู†َ

    "Dan mereka merancang (tipu daya), Allah juga merancang (membalas tipu daya), dan ALLAH sebaik2 perancang (membalas tipu daya)"

    Surah Ali Imran : Ayat 54

    DS Najib di jatuhkan dengan puluhan tuduhan ke atas beliau dan sampai sekarang, tuduhan2 itu ternyata dan terbukti adalah satu fitnah yang dirancang...

    Dr. Mahathir dan pemimpin2 Pakatan Harapan menjatuhkan DS Najib dengan menanam politik kebencian ke atas DS Najib dan Barisan Nasional namun kebencian yang mereka tanamkan itu, jelas berpaling kepada mereka sendiri...

    Memandang jentera PRK Cameron Highland tak mampu untuk membendung Najib-Nomena yang di cetuskan oleh DS Najib, akhirnya Dr. Mahathir terpaksa 'mencemar duli' untuk membendungnya...

    Maka lagu2 dan syair2 1MDB, kleprokrasi, hutang negara RM1 trilion akan didendangkan semula untuk menjadi halua telinga pengundi2 PRK Cameron Highland...

    Mampukah Dr. Mahathir menongkah arus rakyat kali ini...

    Atau PRK Cameron Highland akan menjadi 'turning point' pada kemenangan Pakatan Harapan di PRU 14...

    Untuk Renungan Semua, Baca Dan Fikirkanlah Dengan Hati Dan Fikiran Terbuka...boleh kan bhai????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah vanyak gormal....kau yg mulut celupar masih jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...??

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. KOMEN2 KPD ULASAN

      Umno dah insaf -

      Nor Aloya

      Bila dah xde kuasa baru nk insaf...bila ada kuasa balik, dia buat perangai lama...Umno ni bkn boleh percaya, rakan sekutu Pas pun dia boleh tendang bila dpt kuasa balik...

      Iso IE

      Insaf ke tak insaf , Umno hanya dpt sokongan Melayu 60-65 peratus saja itu pun berbagi dgn PAS. Kaum lain x menyokong macam mne nak menang majoriti di parlimen. PH hanya dpt dokongan 30 peratus Melayu sudah cukup kerusi memerintah.....

      Delete
  7. Jom kita sama2 lapangkan masa untuk menghayati apa yang di sampaikan oleh Abdul Rahim Hilmi Zakariya, tukang pacak bendera DAP, Parlimen P103 Puchong, 2008...

    Anda boleh memilih untuk tidak menyokong Datuk Seri Najib Razak...

    Tetapi satu perkara yang anda semua tidak boleh nafi hari ini adalah bagaimana berkesannya beliau berfungsi sebagai pembangkang dan kebangkitan beliau dalam populariti politik...

    Gaya DS Najib telah banyak berubah sejak PRU14...

    Politik beliau yang dahulunya stagnant dan skema hanya boleh berfungsi menambah maklumat semata2...

    Ia membosankan...

    Hari ini beliau sudah boleh menghiburkan kita dengan 'personal touch' kepada cara hidup rakyat biasa, lebih natural dalam pergerakan tubuh/ pengucapan awam dan mula menjadi trend setter...

    Saya juga berani sebut bahawa beliau sudah mula menunjukkan ciri seorang negarawan...

    Dalam satu program di Kerinchi beberapa hari lepas, beliau di tanya adakah beliau mahu menjatuhkan PM Tun Dr Mahathir kerana 'menzaliminya'?

    Jawapan DSN ringkas...

    "Tidak"...

    Dia mahukan Tun diberikan peluang untuk memerintah dan beliau mahu bekerjasama dan menyumbang bagi meneruskan pembangunan rakyat...

    You see, style begini bukan taraf ahli politik cabuk...

    Sebahagian ahli politik kita sanggup memburukkan kerajaan dengan fakta salah di luar negara dahulu...

    Sebahagiannya pula sanggup memujuk dan mendesak rakyat turun ke jalan raya...

    Semuanya bagi melihat kerajaan lama gagal...

    DS Najib tidak...

    Dia mahu kerajaan hari ini berjaya dan dia mahu membantu sama...

    Gagal kerajaan hari ini maka rosak lah negara...

    Dan hanya orang yang boleh mendahulukan negara daripada kepentingan peribadi mempunyai potensi menjadi negarawan...

    Anda boleh menuduh beliau dengan isu 1MDB...

    Tetapi apa yang anda semua mungkin tidak sedar, personal touch beliau kepada golongan pedalaman dan kampung masih kukuh berakar umbi...

    Sepanjang 9 tahun menjadi Perdana Menteri, kelompok ini lah yang paling banyak di bantu, paling banyak di bangunkan dan paling banyak menerima manfaat...

    BR1M, insentif tunai nelayan, petani, penoreh getah, pembangunan infrastruktur jalan pendalaman, bekalan utiliti asas, bantuan pemandu teksi, skim latihan pekerjaan, kemudahan kesihatan dan pelbagai lagi...

    Ini semua kebanyakannya di nikmati kelompok terbawah yang selama ini terlalu jauh tertinggal daripada kelompok bandar...

    Apabila sebahagian nikmat ini hilang, maka kelompok inilah yang paling terasa...

    Menghapuskan GST tidak mengurangkan beban apa2 melainkan kepada peniaga...

    Jadi bukan sesuatu yang aneh bila kita melihat sambutan orang asli kepada beliau di PRK Cameron Highlands...

    Bandingkan dengan Bossmu Lim Kit Siang (ๆž—ๅ‰็ฅฅ) yang hanya boleh bising pasal jalan roti canai walaupun mereka sendiri sudah jadi kerajaan...

    Apabila kelompok pemandu teksi sendiri yang selama ini banyak berkempen untuk PH mula berpaling meminta bantuan DS Najib semalam, ia menunjukkan betapa efisiennya beliau sebagai pembangkang...

    Walaupun pendirian politik sebahagian pemandu teksi ini mungkin belum berubah, hadirnya mereka bertemu dengan DSN membuktikan bagaimana mereka melihat beliau sebagai 'penyelesai masalah'...

    Dan ia terbukti bagaimana tekanan2 bersahaja beliau di media sosial menyebabkan kerajaan hari ini tunduk dalam beberapa isu...

    Contohnya penurunan harga minyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan frust menonggeng..ini ada sambungannya beb !!!!

      Stail penyampaian yang mudah dan ringkas yang dibuat oleh beliau hari ini dalam isu isu semasa termasuk townhall dan sesi dialog sebenarnya lebih berkesan...

      Apa yang di buat oleh Pakatan Harapan untuk menghancurkan kredibiliti beliau selama ini adalah melalui kaedah yang sangat ringkas...

      1MDB rasuah...

      Rosmah beli cincin...

      Mana RM2.6 bilion...

      PH memahami bahawa majoriti rakyat adalah 'simpleton'...

      Atau tidak mengetahui/ bodoh/ malas berfikir...

      Memberi jawapan yang panjang lebar seperti yang di buat oleh team BN dahulu kala walaupun mungkin betul tetapi tidak akan sampai kepada kotak akal majoriti rakyat...

      Renungkanlah firman Allah swt dalam Surah Al A'nam ayat 116...

      ูˆَุงِู†ۡ ุชُุทِุนۡ ุงَูƒุۡซَุฑَ ู…َู†ۡ ูِู‰ ุงู„ุۡงَุฑุۡถِ ูŠُุถِู„ُّูˆูۡƒَ ุนَู†ۡ ุณَุจِูŠูۡ„ِ ุงู„ู„ّٰู‡ِ​ؕ ุงِู†ۡ ูŠَّุชَّุจِุนُูˆูۡ†َ ุงِู„َّุง ุงู„ุธَّู†َّ ูˆَุงِู†ۡ ู‡ُู…ۡ ุงِู„َّุง ูŠَุฎุۡฑُุตُูˆูۡ†َ‏

      Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah...

      Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)...

      Surah Al A'am : Ayat 116

      Apa yang DSN buat hari ini adalah dengan strategi dengan hampir sama...

      Cuma fakta yang dibawanya adalah lebih kuat dan irrefutable (tidak dapat ditangkis)...

      Dan inilah yang membimbangkan PH...

      Mereka tidak ada masa untuk menyerang atau menjawab seperti dahulu kerana bebanan menguruskan negara sudah ada di bahu mereka...

      Belum lagi di kira pergeseran dalaman terbuka sesama pemimpin atasan...

      Maka munasabah lah apabila Kementerian Hal Ehwal Ekonomi sendiri terpaksa mengakui prestasi cemerlang DSN sepanjang menguruskan negara...

      Atau ketika MITI sendiri mengakui perdagangan Malaysia adalah paling tinggi tahun 2017 sepanjang tempoh 13 tahun...

      Itulah Najib...

      Berjaya ketika menjadi kerajaan...

      Dan efisien ketika menjadi pembangkang..

      Benarlah kata orang tua tua dahulu...

      Benih yang baik, jika jatuh ke laut mana pun akan menjadi pulau...

      Benih yang buruk?

      Tanya bossmu Lim Kit Siang lah!!!

      Jadi bersainglah dalam politik secara adil demi untuk negara dan rakyat, lagi pun sekarang nie Pakatan Harapan kan dah jadi kerajaan, jadi #TakutApaBossKu

      Sekian,

      Abdul Rahim Hilmi Zakariya
      Tukang Pacak Bendera DAP
      Parlimen P103 Puchong 2008.

      Delete
    2. TongGeng,,,TongGeng,,,

      Adakah ketiga orang yg kau katakan itu....menyalahi undang2 negara, yg kau tak sudah menyibukm aper ker hal...??

      Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah, yer.....??

      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!

      Oh yerr....kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...??

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete

    3. KOMEN2 KPD ULASAN

      Umno dah insaf -

      Mustaffa Omar

      Orang politik Umno x pernah insaf tak kira tua muda. Mereka tak akan insaf sbb. matlamat mereka dpt kuasa, kekayaan, pengaruh dan kedudukan tinggi. begitu jua lah dlm kerangka hidup orang politik. Sebabbtu kita lihat, jika kalah mereka akan lompat parti, mereka tidak insaf selepas tersungkur, sebaliknya akan buat by hook or by crook utk dpt kuasa balik. Insaf jauh drp kamus orang politik Itu realirinya.

      Lee Sau Min

      Org umno tak tau pun diorang ada buat salah atau tdk. Mcm mana mau insaf? Apa mau di insaf?

      Rahman Awang

      Anjing kalau dah makan tahi kalau tak makn dia hidu juga

      Anatta Zen

      Umno belum insaf, umno belum pulih. Amat sukar utk umno bangkit kuat seperti dulu. Kalau dapat bangkit pun, sebelah kaki dah kudung, kerana sudah berpecah didalam.

      Delete
  8. Bila saya minta sesiapa yang arif tentamg undang-undang memberi pencerahan terhadap insiden yang sedang tular ini, Geng Najib bertalu- talu membuat copypaste. Saya faham la dia memang arif pasal copy paste dan juga amat arif dalam bab menjilat pungkoq berulat Najib.... hampehhhh! Ilmuan yang dicari jemuan yang hadirkan diri....

    ReplyDelete
  9. Aku tiidur awal tadi nya, agar bangun mudah
    Lapang rasa bila solat tahajud selesai sudah
    Mmg dah jadi kebiasaan, tgh mlm beribadah
    Bukan mcm Suman tua, lahanat haramjadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKTI KEJORA MEMBOHONG, TAKUT & PRNGECUT HILANG LESAP PD 19/6/2018 DI DATARAN BANDARAYA J. BAHRU.

      Selain biadab & cakap besar, Kejora ternyata PENAKUT serta PRNGECUT. Dia langsung lesap menghilang diri tak muncul2 di blog ini....dan juga di Dataran Bandaraya JB pd 9 Jun 2018.

      Semuanya tertera dalam Arkib blog ini seperti petikan2 yg masih tersimpan dalam Arkib blog ini....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:46
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:48
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!
      GENG NAJIB 9 June 2018 at 20:15
      Fuyooo...Bukan main meroyan cai2 PH ni..disarankan agar mendapatkan rawatan di atas sebab ternyata usus kau orang dah buntu tahap kronik !!!!
      Keh..keh..keh..Kikikoikikiokikikoikhikioik....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:40
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:43
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:57
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:01
      Fan Tun....
      I'm awaiting anxiously to meet that son of bitch Kejora at Dataran Bandaraya JB.
      Wonder whether that skunk GN has the gut to replace his sahabat seperjuangan Kejora.

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:05
      gn....
      Jam dah menunjukkan pukul 11:04, boleh tak kamu turun nanti di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      ps:
      TIDAKKAH ITU JELAS SI STOR KUNYIT INI PEMNOHONG, KAKI TEMBERANG, CAKAP BESAR TAPI SEBENARNYA PENAKUT DAN PENGECUT......??



      Anonymous 20 January 2019 at 04:41
      Mmg 9/6/18, aku cabar Suman bajingan
      Tapi apa nak buat aku udah kemalangan
      Cedera parah, habis patah kaki & tangan
      4 bulan aku dekat wad jadi gelandangan
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:10
      Hi hi hi
      Datanglah kau punya temberang dgn berbagai alasan...
      - ada yg konon Mas datang bulan,
      - ada yg konon pasal spek hitam,
      - ada yg konon balik Kedah,
      - ada yg konon memanjang sibuk,
      - kini alasan baru konon "KEMALANGAN' tak pasal2, tapi kenapa baru sekarang bagitau, ada laporan polis ker, accident di mana, bagaimana kejaadian, bla..bla..bla..NAMPAK SANGAT ENGKAU TAKUT MENGELAK DIRI BERJUMPA AKU.
      He he he

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:14
      Ini buktinya - SIKAP PENGECUT KEJORA STOR KUNYIT
      - Di Perhimpunan Pakatan Harapan di Padang Merbuk, Sekangor, pada bulan Sept 2017....Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      -Kemudian di perjumpaan Felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia & TongGeng perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      - Di Dataran Merdeka pd 1/2/18 dia sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      - Di Dataran Bandaraya JB pd 9/618 (selepas PRU 14) juga dia tidak muncul2.

      ps:
      Bukti semua masih tersimpan dalam Arkib blog ini.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Ha ha ha
      Ada ati nak gertak aku pulak, yer Kunyit....??

      Yg tersangat bodoh lawaknya engkau nih...konon terlantar 4 bulan di wad patah tangan/kaki tapi tiap2 hari 24 jam bergayut di hp sembang kencang, biadab maki carut, auta temberang, mentohmah liar & spin putar belit.

      He he he
      Nak menipu tak agak-agak......!!
      Ho ho ho

      Delete
    4. Usah cakap banyak ler, Suman kera duku
      Ngko punya aota skrng ni sudah tak laku
      Simpan saja le semua aota itu buat buku
      19 Mei ni, nanti saja kena penumbuk aku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. He he he
      Angan2 mat jenin
      Cakap besar tumbuk angin.

      Ha ha ha

      Delete
  10. Video Anwar menari ala MGR dapat pelbagai reaksi
    Jumaat, 7 September 2018 2:11 PM di You Tube.
    Oleh: SOFEA SUSAN ALBERT KASSIM

    PETALING JAYA: Tindakan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim naik ke pentas dan menari mengiringi persembahan penyanyi mirip MGR ketika menghadiri Majlis Malam Komuniti India di sini malam Khamis mengundang pelbagai reaksi netizen.

    Rata-rata netizen menegur suami timbalan perdana menteri itu kerana bimbang dengan masalah kesihatan yang dialaminya beberapa bulan lalu.

    Pada 13 Julai lalu, Anwar selamat menjalani pembedahan pada bahu kanan yang mengalami kecederaan serius pada kaf rotator di Turki.

    Sebelum itu, beliau menjalani pembedahan mikro bagi merawat sakit belakang yang kronik terkait kegelinciran disk dan pembedahan tulang belakang.
    --------------------------------------------------------------

    Sdra Budin....

    Saya ingin tahu...apa pulak rasionalnya 'PM Paling Lama Menunggu Dalam Rekod Dunia" menari tergelek-gelek lagak hero Tamil tuuu ditonton seantero dunia.....??

    Yang sdra kini kecam hebat, Tun Mahathir, pernahkah beiau bertingkah sedemikian rupa....??

    ReplyDelete
  11. Mmg kita rasa malu dgn video yang menular
    AG & Ketua Hakim berjoget, macam dgn ular
    Maruah kehakiman negara kini udah tercalar
    Elok ler kalu PH ni 'KERA'jaan joget kita gelar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...Kunyit...

      Itu perkara biasa & amalan lumrah bagi non'Muslim di semua pelusuk dunia.

      Apakah ketiga orang yg kau katakan itu.menyalahi undang2 negara.... yg kau tak sudah-sudah menyibuk aper ker hal...??

      Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah.....??

      Video Anwar menari ala MGR dapat pelbagai reaksi
      Jumaat, 7 September 2018 2:11 PM di You Tube.
      Oleh: SOFEA SUSAN ALBERT KASSIM
      Apa rasionalnya 'PM Paling Lama Menunggu Dalam Rekod Dunia" pujaan terkini engkau menari tergelek-gelek lagak hero Tamil tuuu ditonton seantero dunia.....??

      Tun Mahathir yg engkau benci pernah tak bertingkah sedemikian rupa....??

      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!

      Delete
    2. Usah cakap banyak ler, Suman kera duku
      Ngko punya aota skrng ni sudah tak laku
      Simpan saja le semua aota itu buat buku
      19 Mei ni, nanti saja kena penumbuk aku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. He he he
      Angan2 mat jenin
      Cakap besar tumbuk angin.

      Ha ha ha

      Delete
  12. Aku kini rasa sgt tidak sabar membilang hari
    Walau pun hanya 2 minggu je lagi 5 Februari
    Tariikh itu, aku & si Mas akan jadi raja sehari
    Kamii akan mulakan, kehidupan suami isteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Mmg lah besar, rancangan nak buat kenduri
    Mas kata, nak jemput org besar dan menteri
    Dua pengantin sama sepadan wajah berseri
    Tetamu melihat bagaikan raja & "permaisuri"

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ________________________________
    PERMAISURI - DATA
    (https://youtu.be/sN77N8zUH7Y)

    Aku rela hidup dengan mu
    Demi bahagia...
    Hanya Tuhan bisa memisahkan kita

    Chorus:

    Di jaga dan lena kukuntum kerinduanku
    Untuk mempersembah sayang padamu
    Keharuman bunga tak seharumnya cintaku
    Istimewa untuk sunting jiwamu

    Bermula pandang pertama
    Kau utuskan senyum mesra
    Aku ingin seribu tahun lagi
    Bersamamu...

    Kubinakan mu istana
    Aku rendakan bahagia
    Dengan niat suci
    Kaulah permaisuri

    Sambutlah cinta abadi
    Genggam dan semat di hati
    Manisnya asmara
    Kekal selamanya


    ____________________________
    Buat dinda yg ku ingati selalu
    Salam rindu di angin nan lalu

    ReplyDelete
  13. Suman tanya, "adakh mereka melanggar undg2 negara?"
    Ini jawapannya khas untuk si Suman bapak kera
    "AG dulu menari, adakah melanggar undang2 negara?"
    Tolong wak Suman kera jawab dengan kadar segera

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 07:44

      Suman bapok nampak nya dah cabut lari
      Dia takkan boleh jwb soalan yg anda beri
      Bahan dr muzium, dia sdg selongkar cari
      Nanti dia bak keluar lah, bila dah tgh hari

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. BUKTI KEJORA MEMBOHONG, TAKUT & PRNGECUT HILANG LESAP PD 19/6/2018 DI DATARAN BANDARAYA J. BAHRU.

      Selain biadab & cakap besar, Kejora ternyata PENAKUT serta PRNGECUT. Dia langsung lesap menghilang diri tak muncul2 di blog ini....dan juga di Dataran Bandaraya JB pd 9 Jun 2018.

      Semuanya tertera dalam Arkib blog ini seperti petikan2 yg masih tersimpan dalam Arkib blog ini....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:46
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 10:48
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!
      GENG NAJIB 9 June 2018 at 20:15
      Fuyooo...Bukan main meroyan cai2 PH ni..disarankan agar mendapatkan rawatan di atas sebab ternyata usus kau orang dah buntu tahap kronik !!!!
      Keh..keh..keh..Kikikoikikiokikikoikhikioik....

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:40
      APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:43
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 22:57
      gn....
      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:01
      Fan Tun....
      I'm awaiting anxiously to meet that son of bitch Kejora at Dataran Bandaraya JB.
      Wonder whether that skunk GN has the gut to replace his sahabat seperjuangan Kejora.

      Othaman Ahmad 9 June 2018 at 23:05
      gn....
      Jam dah menunjukkan pukul 11:04, boleh tak kamu turun nanti di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      ps:
      TIDAKKAH ITU JELAS SI STOR KUNYIT INI PEMNOHONG, KAKI TEMBERANG, CAKAP BESAR TAPI SEBENARNYA PENAKUT DAN PENGECUT......??

      Anonymous 20 January 2019 at 04:41
      Mmg 9/6/18, aku cabar Suman bajingan
      Tapi apa nak buat aku udah kemalangan
      Cedera parah, habis patah kaki & tangan
      4 bulan aku dekat wad jadi gelandangan
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:10
      Hi hi hi
      Datanglah kau punya temberang dgn berbagai alasan...
      - ada yg konon Mas datang bulan,
      - ada yg konon pasal spek hitam,
      - ada yg konon balik Kedah,
      - ada yg konon memanjang sibuk,
      - kini alasan baru konon "KEMALANGAN' tak pasal2, tapi kenapa baru sekarang bagitau, ada laporan polis ker, accident di mana, bagaimana kejaadian, bla..bla..bla..NAMPAK SANGAT ENGKAU TAKUT MENGELAK DIRI BERJUMPA AKU.
      He he he

      Othman Ahmad 20 January 2019 at 09:14
      Ini buktinya - SIKAP PENGECUT KEJORA STOR KUNYIT
      - Di Perhimpunan Pakatan Harapan di Padang Merbuk, Sekangor, pada bulan Sept 2017....Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      -Kemudian di perjumpaan Felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia & TongGeng perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      - Di Dataran Merdeka pd 1/2/18 dia sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      - Di Dataran Bandaraya JB pd 9/618 (selepas PRU 14) juga dia tidak muncul2.

      ps:
      Bukti semua masih tersimpan dalam Arkib blog ini.

      Delete
    3. Kunyit...Kunyit...

      Itu perkara biasa & amalan lumrah bagi non'Muslim di semua pelusuk dunia.

      Apakah ketiga orang yg kau katakan itu.menyalahi undang2 negara.... yg kau tak sudah-sudah menyibuk aper ker hal...??

      Video Najib Dan Rosmah "Bergoyang Menari Sambil Bernyanyi"
      BY FAROUQ JOHARI — 27 APR 2015
      "When marimba rhythms start to play, dance with me, make me sway" di You tube.
      Kenapa engkau tak kisah.....??

      Video Anwar menari ala MGR dapat pelbagai reaksi
      Jumaat, 7 September 2018 2:11 PM di You Tube.
      Oleh: SOFEA SUSAN ALBERT KASSIM
      Apa rasionalnya 'PM Paling Lama Menunggu Dalam Rekod Dunia" pujaan terkini engkau menari tergelek-gelek lagak hero Tamil tuuu ditonton seantero dunia.....??

      Tun Mahathir yg engkau benci pernah tak bertingkah sedemikian rupa....??

      Tun M ada tak berkelakuan begini, cuba cerita....!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Ini buktinya - SIKAP PENGECUT KEJORA STOR KUNYIT
      - Di Perhimpunan Pakatan Harapan di Padang Merbuk, Sekangor, pada bulan Sept 2017....Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      -Kemudian di perjumpaan Felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia & TongGeng perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      - Di Dataran Merdeka pd 1/2/18 dia sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      - Di Dataran Bandaraya JB pd 9/618 (selepas PRU 14) dia terus lesap tidak menjengah di laman blog ini dan juga tidak muncul2 di Dataran Bandaraya JB pd hari & tempat yg dipersetujui bersama.

      Kini konon tiba2 dia bohong...,KEMALANGANLAH, KEMALINGANLAH, tak hal KEKECUTAN TAKOTT seperti lazim suta temberangnya.

      Delete
    6. Yg tersangat bodoh lawaknya....konon terlantar 4 bulan di wad patah tangan/kaki tapi tiap2 hari 24 jam bergayut di hp sembang kencang, biadab maki carut, auta temberang, mentohmah liar & spin putar belit.

      He he he
      Nak menipu tak agak-agak......!!
      Ho ho ho

      Delete
    7. Usah cakap banyak ler, Suman kera duku
      Ngko punya aota skrng ni sudah tak laku
      Simpan saja le semua aota itu buat buku
      19 Mei ni, nanti saja kena penumbuk aku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    8. He he he
      Angan2 mat jenin
      Cakap besar tumbuk angin.

      Ha ha ha

      Delete
  14. Sokong sepenuh nya apa Peguam Haniff Khatri Abdulla kata. Memang lah mereka berkenaan perlu sentiasa berlagak secara penuh "decorum and decency" BILA MEMEGANG JAWATAN2 BERKENAAN.

    Berdasarkan apa yang di praktikkan di negara2 yang berpegang kpd RULE OF LAW jauh lebih lama dari negara ini, seperti England, Hakim tidak makan di gerai2, berceloteh di tempat2 yang tak semenggah, korek hidung depan khalayak ramai, dsb nya.

    Bila timbul kejanggalan tingkah laku mereka di negara ini, masalah nya ia lah: 1. pihak yang melantik 2. pihak yang di lantik.

    Banyak perhitungan politik masuk mila melantik, saperti di zaman Najib, hingga bila PH pegang kuasa saja, ada yang tahu kedudukan mereka tak sesuai dengan politik pemerintah baru dan letak jawatan; ada yang "di nasihatkan" meletak jawatan.

    Maka ada berok2 di antara yng di lantik itu tidak sedarkan diri, tidak bertabiat sesuai di majlis2 resmi.

    Kita kutuk mereka yang berkenaan itu habis2an.

    ReplyDelete
  15. Ikut kedudukan taraf serta umur dorang tu bang Shah kalo nak beronggang tu x sesuailah dikalayak ramai tu..mungkin ianya perkara kecil namun nampak x senonoh x mencerminkan tingkah laku yg sepatutnya disebalik kewibawaan dorang..
    Tuan Hanif sedang menjolok tu..kalu dorang sedar diri..jawablh..kalu x mcm siafandi dululh buat pekak je..

    Hehhehhehhhehmalaysiabaru aaa


    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mantan AG Pandir Ali bergelek-ronggeng sebab dia dah berWRONG GANG dgn Najib & Umno setelah kekenyangan menerima habuan rasuah jawatan tertinggi & duit juta2 hingga membakul sampahkan 'kertas pertuduhan' terhadap Ketua Penyamun, Najib. Jaguh ronggeng Pandir Alu juga membohong konon baki duit derma dah dipulangkan kpd Arab Dogol, tak hal duit masih diklepet dalam rumah. Last2 Allah SWT telah membongkar penipuan mereka bila pihak polis Bkt Aman serbu & jumpa duit beratus-ratus juta di kediaman Najib. Kini kes menanti perbicaraan mahkamah tak lama lagi.

      Delete
  16. sebelum bagi komen bagi la peluang di kena tuduh buat pembelaan...jangan jadi mcm pas yang suka jatuh hukum sebelum si kena tuduh buat penjelasan...

    ReplyDelete
  17. Nampak macam senam robik. Kalau nak dikira salah KSN harus buat pekeliling arah semua jabatan kerajaan jangan lagi adakan acara senam robik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salah senam robik, asalkan takda yang rabak.

      Di Japan, dpa senam tiap pagi di pejabat, di kilang dll, sebelum mula kerja.

      Itu pasal otak cergas, tak malas, tak asyik ingatkan nak cari duit korapsi.

      Suruh Najib senam 3 kali sehari supaya kurang korapsi curi duit dll.

      Delete
  18. AG & Ketua Hakim gila menari canggung
    Perangai gini, mmg dulu kita tersinggung
    Mahkamah nanti bertukar jadi panggung
    Kerajaan PH dah makin panas punggung

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Itulah padahnya percaya sangat berita surat khabar lama yg diputar oleh sdra Budin dgn niat nak memburuk-burukkan pentabbiran Tun Mahathir.

      He he he

      Delete
  19. Viral dlm WhatsApp group:


    UK : Don't like our VAT 20%? You can leave UK and go to Malaysia. Their GST of 6 % had been removed since June 2018.

    US :You want free healthcare ? You can leave USA and go to Malaysia . It's almost free there!

    Hong Kong : Cannot afford a house ? You can leave Hong Kong and go to Malaysia . Almost everyone above 35 years old own houses there!

    Philippines : What ? You want a car ? Leave Philippines and go to Malaysia . Every house hold owns more than a car there!

    Sweden : you complain about high cost of living ? Migrate to Malaysia, they have one of the lowest cost of living around.

    Canada : petrol price too expensive ? Leave Canada and go to Malaysia . Their petrol is even cheaper than Coca Cola!

    China : want to secure a place in high school ? Leave China and go Malaysia . They have lots of Chinese schools for you and everyone is secured of a place .

    Japan : want to enjoy life while working ? Leave Japan and go Malaysia . They have lots of Public Holidays, they work only until 5 pm, civil servants work until 430 pm, and everyone is on 5-day week. They can go movie, drink Starbucks, eat out regularly and always travel .

    Australia : Unhappy that shops here close too early ? Migrate to Malaysia mate, they have 24 hour eateries everywhere and supermarkets open till 10 pm.

    Indonesia : want a Chinese mayor ? Leave Jakarta and go to Penang . The Penang Chief Minister has always been a Chinese, since 1957 ! The most outstanding Penang Chief Minister is now entrusted to look after the nation's wealth. He is now minister of finance.

    Singapore : you want to curse and defame your leader in FB ? Leave Singapore lah and go up north . They can curse their Prime Minister everyday.

    And the list goes on...

    Whatever it is Malaysia is still the best! ๐Ÿ‘
    *#malaysiabest*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duniia luar, mula buat timbangan neraca
      Depa kini menilai, antara intan atau kaca
      Dekat FB & WA banyak yng dpt kita baca
      M'sia kita, PM nya tiap2 hari dicaci cerca

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. The best so long as takda Najib.

      Rakyat dah benci dia amat sanagt sehingga dia sendiri mengaku dia dah "di nobatkan sebagai Raja Troll".

      Delete
    3. Pepatah lama juga mengatakan....'Dah ketebiat nak mamposss....!!!'.

      Delete
    4. Anonymous, kamu punya bodoh - tak baca atau lohat berita TV UK, US ke?

      Tak lihat Theresa May hhari2 di balun pasal Brexit, Donaldo Trumpo tiap minit (negara dia begitu luas, spanning the time zone day and night) di belasah pasal The Wall Kepala Bpak Dia.

      Kau duduk di gua mana? Di bawah tempurung di dalam gua, ye?

      Delete
    5. Padan muka Kejora Stor Kunyit yg perasan macam bagus ngaku2 orang suka & sanjung dia.
      He he he

      Delete
    6. Usah cakap banyak ler, Suman kera duku
      Ngko punya aota skrng ni sudah tak laku
      Simpan saja le semua aota itu buat buku
      19 Mei ni, nanti saja kena penumbuk aku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    7. He he he
      Angan2 mat jenin
      Cakap besar tumbuk angin.

      Ha ha ha

      Delete
  20. Lihat minit ke 2:46 https://www.youtube.com/watch?v=9YBPaIfc1ho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak kasi bayangan apa sikit pun, ramai pembaca takda masa nak bukak utube tuh.

      Angkat sikit ler kain tuh - sampai atas sikit dari buku lali pun jadi lah, hehe

      Delete
  21. DAMINA YEO:
    Many Umno goons compare Apandi and Tommy dancing. The only difference is Apandi dance with the EXECUTIVE in a Merdeka celebration whereas Tommy at a LAW Night gala in Sabah.

    Ada faham?


    ERIC PAULSEN:
    This was an OFFICIAL gala dinner event involving the LEGAL fraternity. They are expected to chat & mingle, or dance if they want to. If there's anything to fault, it's the poor choice of music.

    Context, people. Don't be ridiculous in comparing Apandi cavorting with BN ministers & Tommy dancing with the legal fraternity in the Opening of the Legal Year gala dinner. Apandi was a controversial appointment who proceeded to clear Najib of all 1MDB wrongdoings.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes it was a norm to what Tommy did here and elsewhere, whatmore he"s not a Muslim.

      Umlike that "aji 1mdb wrong gang" pandir ali who thrilled millions with his ronggeng dance, setting bad example as a pious learned Muslim from Kelantan, mind you.....!!

      He he he

      Delete
    2. majlis keraian untuk PENGAMAL UNDANG2 Malaysia. mcm annual dinner bagi majlis peguam sptmn sykt2 lain buat majlis serupa setiap tahun.

      mereka yg terlibat dlm profesyen ini boleh hadir. kalau najib dan hadi lawyer dan berdaftar dgn majlis peguam, mrk pun boleh hadir sama.

      Delete
  22. Pasal nak rebut PM, Bersatu & PKR bercakar
    AG & Ketua Hakim, menari ronggeng kelakar
    Rakyat pulak, terus melalui hidup yang sukar
    PRU15, eloklah kerajaan haprak ini kita tukar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah nak berdalih ler. Umno dah pecah 5,

      Wak Jahit sendiri yang kata gitu.

      Apo nak di kato. Melainkan Kepala Bapak Ko.

      Delete
    2. Stor Kunyit & yg sewaktu dengannya meludah kahak ke langit tapi bertepek boomerang kembali kat muka sendiri.

      Padan muka......!!
      He he he

      Delete
    3. Usah cakap banyak ler, Suman kera duku
      Ngko punya aota skrng ni sudah tak laku
      Simpan saja le semua aota itu buat buku
      19 Mei ni, nanti saja kena penumbuk aku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. He he he
      Angan2 mat jenin
      Cakap besar tumbuk angin.

      Ha ha ha

      Delete
  23. Mr bodin.

    1.
    Hang mau mabok dulu baru hang bejoget atupong hang bejoget sampe hang mabok.
    2.
    Hang boboh bejoget sambil boboh mabok atupong bila hang boboh mabok baru hang boboh berjoget-joget sampe pagi.
    kwah kwah kwah kyah.

    Kita kena paham adat keling kalu keling mesti dia biasa mabok sampe toa dan ada plak yg mabok sampe mampuih. Biasa tu takdak masaalah aaihh.
    Bila nampak todi kita ingat keling bila nampak keling kita ingat todi.keling dan todi tak dpt d pisahkan .kwah kwah.

    Yg teman musykil pasai mlayu pong ada yg berjoget sakan seropa keling mabok todi sampe tak sedau diri ..

    Kwah kwah kuah kuah kyah.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sawang,

      Kau dah seweng .. oops .. mereng?

      Delete
    2. Mereng pong aku masih oke.
      Jgn jadi mcm hang isa @ gmn @ tanpa nama dan wak suman @ ali jaga yg bota perot.

      Biag teman mereng jgn jd mcm hangpa yg jadi baruwa ,sbb orang mereng tidak layak jadi baruwa .
      Kwah kwah kwah kuah kyah.

      Delete
  24. "Kwah kwah kuah kuah kyah".
    "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh".

    Ratib Iblis trademark siapa tuu, Kejora....??
    Makin lama semakin menyerlah kebadutan-bahlol engkau, stor kunyit.....!!

    Tepat betul tudingan Tanpa nama 14:34....!!

    ReplyDelete
  25. Tanpa nama 20 Januari 2019 at 13:15 - saya suka bersangka baik dengan menganggap semua yang ada di blog ini pandai mengguna komputer. Bukan seperti tikus merenung besi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Bang.

      Ha nya nak kata: kalau kita nak orang baca apa kita maksudkan, bagus beri sikit bayangan, kalau tak ramai yang tak bukak utube tuh.

      Tapi atas Abang lah .. bebas nak terima atau tak terima cadangan yang ikhlas.

      Delete
  26. Najib sendiri kata dia "telah dinobatkan sebagai Raja Troll".

    Makna "Troll" -

    1. troll | Definition of troll in English by Oxford Dictionaries
    https://en.oxforddictionaries.com/definition/troll
    Definition of troll -

    an ugly creature depicted as either a giant or a dwarf.

    2. TROLL meaning in the Cambridge English Dictionary
    https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/troll

    someone who leaves an intentionally annoying message on the internet, in order to get attention or cause trouble.

    3. Internet troll - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

    In Internet slang, a troll is a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic messages in an online community

    Amat bodoh lah Najib jika dia bangga "di nobatkan sebagai Raja Troll".

    Tapi dia memang bodoh. Kalau pandai, tak curi wang rakyat RM2.6 biliun.

    ReplyDelete

  27. Sudah di Google tapi belum jumpa protocol atau peraturan bagi KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA DAN MENTERI UNDANG2 bertindak di majlis supaya tidak kelihatan tidak "BERSIKAP JUJUR SERTA IKHLAS"

    Sementara waktu, ini lah "Guuide To Judical Conduct March 2013 Judiciary of England and Wales yang diikuti juga Judiciary of Malaysia -

    https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/JCO/Documents/Guidance/judicial_conduct_2013.pdf

    Lihat Chapter 5 - Propriety

    Termasuk "personal restrictions".

    Di Malaysia, Ketua Hakim dll "restricted from berjoget"?

    Siapa dapat tahu berkenaan "restrictions" ke atas Hakim2 Malaysia dari Surat Perintah atau Surat Pekeliling, sila kongsi - kalau tak OSA.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  28. saya masih ingat lagi aktiviti 'joget lambak' pd masa2 dahulu.

    selalu nya ia d adakan selepas selesai upacara perkahwinan d mana ahli2 keluarga ,pembantu2 n kenalan berjoget utk melepaskan penat lelah n meraikan sumbangan semua yg terlibat.

    sayang ia nya jarang d adakan lagi.

    selalu nya badan2 proffesional yg mengadakan upcara mkn mlm tahunan akan bersukaria d antara kenalan2 mereka ( termasuk lah 'joget lambak'.

    mungkin ahli2 parliament ( from both divide - termasuk PM n PM bayangan,jemaah menteri n kabinet bayangan) juga bolih mengadakan upcara saperti ini apabila mereka menganjurkan majlis mkn mlm tahunan.

    saya amat yakin bahawa semua terlibat sedar tentang 'boundaries' masing2.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...