Thursday 18 October 2018

TOLAKLAH IKAT JAMIN ESOK?


Dilaporkan bahawa Presiden UMNO, Zahid Hamidi telah menolak cadangan peguamnya untuk menawarkan ikat jamin kepada SPRM supaya beliau tidak ditahan dilokap pada malam ini sebelum didakwa di mahkamah esok.


"Peguam nak bagi dia keluar tetapi dia tak nak. Dia akan ada di sini (lokap SPRM) sampai pagi esok sebelum pergi ke mahkamah," dedah isterinya, Hamidah Khamis.


Pendedahan isterinya itu memberi gambaran seolah-olah Zahid Hamidi seorang yang sangat "gentleman" dan cukup berani dengan sedia tidur di dalam lokap, meskipun ada pilihan yag cuba dilakukan peguamnya untuk beliau tidur di rumahnya sendiri sebelum dikehendaki pergi ke mahkamah esok.


Betulkah begitu?

Sebenarnya ini tidak lebih hanya satu babak drama untuk meminta simpati daripada orangramai semata-mata, sambil untuk menunjuk-nunjuk keberanian.


Mungkin peguamnya boleh membuat permohonan dan menawarkan ikat jamin, tetapi belum tentu ia akan diterima oleh SPRM.


Menahan seseorang sebelum didakwa di mahkamah adalah sebahagian daripada SOP atau prosedur operasi standard yang biasa diamalkan SPRM yang mungkin bertujuan melengkapkan lagi siasatan.


Bekas Perdana Menteri, Najib Razak dan isterinya, Rosmah Mansor juga sebelum ini ditahan semalam terlebih dahulu di lokap SPRM sebelum dibawa dan didakwa di mahkamah.


Kenapa peguamnya tidak pernah memohon untuk menawarkan ikat jamin kepada SPRM supaya Najib dan Rosmah tidak bermalam di lokap sebelum pergi ke mahkamah?


Jika ada pilihan untuk tidur di rumah sendiri, apakah Najib dan Rosmah tidak mahu menawarkan ikat jamin kepada SPRM?


Dalam hal ini, Najib dan Rosmah sebenarnya tahu serta faham tentang SOP SPRM, sebab itu kedua-duanya tidak membantah atau tidak kedengaran mereka ada mencipta babak lakonan untuk menunjuk-nunjuk seolah-olak sedia bermalam di lokap untuk semalaman.

Sementara itu, laporan lain menyebut Zahid mungkin bakal berhadapan dengan sekurang-kurangnya 35 pertuduhan berkaitan penerimaan wang berjumlah RM7 juta di bawah kesalahan kanun keseksaan, penggubahan wang haram serta rasuah.


Berdasarkan jumlah pertuduhan itu, esok juga akan ditentukan jumlah ikat jamin yang akan dikenakan terhadap Presiden UMNO yang pertama dalam sejarah 72 tahun parti itu pernah didakwa di mahkamah.


Sangat "gentleman" dan cukup beranikah Zahid Hamidi menolak ikat jamin yang akan ditentukan oleh mahkamah esok yang akan membolehkannya tidur di lokap sehingga menunggu hari perbicaraan? (ShahbudinHusin 18/10/2018).

160 comments:

  1. Dia ni hanya ingin bikin gempak saja .

    Saja nak tunjuk dia tu hebat .

    Satu malam je okey lah tu ...itu pun lokap SPRM .

    Kalau katakan kat dia bermalam kat lokap Bukit Aman , pasti kecut telok !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat marhaein yang waras nak angkat tpoi dan tabik spring tinggi2 pada DSZH kerana keberaniannya dalam isu tersebut...nampak sangat dia ni berpegang teguh kepada prinsip berani kerana benar.

      Takde apa2 yang nak ditakutkannya ..dulu pun dia dah ada pengalman ' manis' pernah ditahan di bawah ISA..dan hasilnya..telah menjitukan lagi jati diri dan perjuangannya dalam karier politiknya.

      Apa lah erti perjuangan tanpa pengorbanan...Bang Non telah memberi contoh yang terbaik. Dah tentu lah sebaagi anak didik bakal PM ke8 tu punyai DNA perjuangan yang sama seperti mentornya..tak de rasa takut menghadapi kezaliman sang penguasa.

      Letak lah kat mana2 pun...namun iltizam perjuangannya untuk membela melayu dan berkhidmat demi UMNO akan terus menjadi tangkal serta azimat yang ampuh melawan rejim kuku besi yang bertujuan semata2 untuk membalas dendam kesumat yang takkan berkesudahan hingga kiamat !!!

      Delete
    2. Hoho phooooooaaatttt zakar shit dah bangun untuk jadi hulubalang nak bela zahid komedi.

      Deiiii phoooooooaaatttt mulut kau bau taiklah.

      Orang2 di Batu Pahat tu pun dah tolak kau drp menjadi MP sejak Pru 13 lagi lah

      Delete

    3. TUJUAN NATE' YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL INI IA IAH MENGSABOTAJ BLOG INI YANG PRO-PH DAN ANTI-NAJIB, UMNO DAN SEKUTU NYA. DIA KOMEN TAK IKUT TAJUK POS, SELALU KOPIPES.

      JADI, BILA DIA MASUK SAHAJA DI ATAS BERBAGAI NAMA, MESTI DI SEBAT, DI BELASAH, DI BALON NGAN DECARA YANG SAMA. KELUARKAN SEGALA YANG BURUK BERKENAAN NAJIB YANG DI JILAT NYA, WAK JAHID, UMNO DAN PUAK2 MEREKA.

      LAGI BANYAK KOMEN DIA, LAGI BANYAK TAHI AKAN DI LEMPAR KPD NAJIB, WAK JAHID, UMNO DAN SEKUTU NYA.

      Delete

    4. GENG NAJIB KERJA NYA SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      GENG NAJIB = justice league = yenggedey valikopo = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
    5. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    6. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE =

      Delete
    7. Itu Jawatan PM, Ahmad Albab yang punya!!



      Bersihkan nama secara Islam, secara mudah, lakukanlah tanpa dolak dalik...

      Aku cadangkan juga semua kes anwar dibicarakan semula supaya mahkamah dapat membuat keputusan sekali lagi berdasarkan fakta yang telah dikemukakan.

      Anwar boleh lantik semula peguambelanya yang sama atau yang lebih baik dari Karpal Singh di
      hadapan Hakim yang berbeza. Perundangan Malaysia dijangkan tidak membenarkan tetapi bukan sesuatu yang mustahil untuk dilaksanakan.

      Bolehkan Anwar mempunyai sikap terbuka dan akur dengan keputusan itu nanti??? Atau akan ada lagi dakwaan konspirasi'2 dan reformasi'2 (?)

      by Kluangman

      Delete
    8. Desakan Ahli Parlimen DAP selari tuntutan COMANGO: PAS



      PAS membantah sekeras-kerasnya kenyataan Ahli Parlimen DAP-Batu Kawan, P Kasthuriraani yang mendesak Kementerian Luar meratifikasi Perjanjian Antarabangsa Berkenaan Hak-Hak Sivil dan Politik.

      Ketua Penerangannya, Ustaz Nasrudin Hassan berkata, apa yang disuarakan anak perempuan bekas pemimpin DAP, P Patto, itu selari dengan tuntutan yang pernah dilaungkan oleh COMANGO sebelum ini.

      ICCPR adalah satu daripada enam konvensyen PBB mengenai hak asasi yang belum diratifikasi dan Malaysia dijangka berbuat demikian pada Semakan Berkala Sejagat Hak-Hak Asasi Manusia PBB Sesi Ke-31 yang dijadualkn pada 8 November di Geneva, Switzerland

      Beliau berkata, terdapat satu peruntukan dalam ICCPR iaitu Perkara 18.1 yang perlu diberikan perhatian serius kerana ia menyatakan mengenai kebebasan beragama.

      “Petikan itu adalah seperti demikian, Setiap orang mempunyai hak kebebasan berfikir, kesedaran moral dan agama. Hak ini termasuk kebebasan untuk atau tidak mengamalkan agama atau kepercayaan pilihannya, dan kebebasan, mahupun secara individu atau dalam komuniti dalam kawasan terbuka atau persendirian, untuk menyatakan agama atau kepercayaannya dalam ibadah, pematuhan, amalan dan pengajaran.”

      Mengulas lanjut Ustaz Nasrudin berkata, isu ratifikasi ICCPR dan lima lagi konvensyen lain termaktub dalam Janji 26, Manifesto Pakatan Harapan.

      “Malah, kenyataan pertama Menteri Luar selepas mengangkat sumpah jawatan adalah komitmen beliau untuk meratifikasi semua konvensyen tersebut.

      “Sekiranya pihak Kerajaan Persekutuan meratifikasi konvensyen ini, maka dibimbangi peruntukan-peruntukan Islam yang terdapat dalam Perlembagaan seperti Perkara 3 dan institusi mahkamah serta perundangan syariah terpaksa tunduk dengan konvensyen ini.

      “Justeru, Menteri Luar harus menyatakan pendirian secara jelas, sekiranya konvensyen tersebut akan diratifikasi, apakah hujah ‘reservations’ yang akan ditetapkan oleh kerajaan dan apakah jaminan ia boleh dipertahankan?,” soalnya.

      Delete
    9. Penyokong Zahid kumpul di luar SPRM tanda solidariti



      PUTRAJAYA: Kira-kira 200 penyokong Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkumpul di depan ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini, malam ini sebagai tanda solidariti bersama presiden Umno itu.

      Kumpulan yang diketuai Presiden Pemantau Malaysia Baru, Datuk Lokman Noor Adam mula berkumpul sejak 8 malam tadi dan ada yang memakai baju berwarna jingga tertera “Lokap SPRM” bagi menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap penahanan Zahid oleh SPRM pada Khamis.

      Turut serta dalam kumpulan itu ialah isteri Zahid, Datin Seri Hamidah Khamis dan anaknya, Datuk Nurulhidayah.

      Dalam ucapannya, Hamidah mendakwa Zahid pernah ditawarkan untuk meninggalkan Umno kerana parti itu dikatakan tidak lagi diterima rakyat dan patut dibubarkan, namun suaminya berkata selagi ada nyawa, beliau tidak akan meninggalkan atau menyerahkan Umno kepada Pakatan Harapan.

      Sementara itu, Lokman yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, penahanan Zahid ialah cubaan PPBM melemah dan memusnahkan Umno.

      “Apabila ‘jeneral’ Umno ditahan, mereka mahu lihat kita lemah dan longlai. Mereka boleh tekan kita, tetapi kita akan lawan, lagi kuat kita lawan demi Umno.”

      Lokman mendakwa penahanan Zahid dibuat kerana presiden parti enggan tunduk kepada desakan membubarkan Umno.

      “Ada di kalangan pemimpin Umno ditawarkan pihak tertentu dengan jawatan dan wang ringgit untuk meninggalkan Umno,” dakwanya.

      Zahid ditahan SPRM berhubung siasatan salah guna kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan dana sebuah yayasan.

      SPRM memaklumkan Zahid akan menghadapi beberapa pertuduhan di bawah Akta SPRM 2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

      SPRM berkata, Zahid akan dibawa ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 8 pagi Jumaat untuk pertuduhan itu.

      Delete
    10. Kenyataan P Kasthuriraani beri imej buruk kepada Islam



      Ketua Pemuda UMNO Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail mendesak Ahli Parlimen DAP, P Kasthuriraani tidak mencampuri hal ehwal agama Islam.

      Menyifatkan kenyataan wakil rakyat Batu Kawan dalam sidang Dewan Rakyat baru-baru ini memalukan, katanya, anak perempuan bekas pemimpin DAP, P Patto itu dangkal berkenaan Islam.

      “Kami warga Pulau Pinang berasa kesal dengan kenyataan beliau yang jelas tidak memahami hal ehwal Islam berkaitan agama dan fahaman, walaupun beberapa kali ditegur oleh Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim, namun sedikit pun tidak diendahkan.

      “Bagi saya, beliau tidak layak bercakap berkaitan hal tersebut kerana beliau tidak memahami dan terlalu dangkal terhadap perkara itu”, katanya seperti dilapor UMNO Online.

      Terdahulu, P Kasthuriraani mendesak kerajaan menghentikan tangkapan ke atas individu yang menganut fahaman Syiah Imamiyyah dan ajaran sesat yang lain dengan alasan fahaman-fahaman itu adalah agama yang berbeza daripada agama Islam.

      Kenyataannya itu bersandarkan kepada Perlembagaan negara yang mengatakan Islam Agama bagi Persekutuan tapi agama lain boleh diamalkan di Malaysia.

      Walhal, Syiah Imamiyyah adalah salah satu fahaman yang menyeleweng di dalam Islam dan hanya fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah bermazhab Syafie sahaja yang dibenarkan untuk diamalkan dan diajarkan di dalam negara.

      Mengulas lanjut, Norhiesam berkata, P Kasthuriraani sepatutnya merujuk kepada mereka yang lebih mengetahui terhadap konsep agama dan fahaman yang ingin dibentangkan.

      Katanya, dalam Perkara 3, Perlembagaan menyebut hanya Islam adalah agama Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan, jadi sebagai Yang Berhormat, maka beliau seharusnya perlu memahami pendirian Malaysia dan bukannya Iran.

      “Jadi tidak perlu memandai-mandai menyamakan ajaran yang diamalkan oleh Iran dan Malaysia.

      “Syiah dan Ahmadiah bukanlah agama tetapi adalah fahaman yang sesat seperti yang disepakati oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Perkara ini jelas dan tidak perlu lagi dipertikaikan lagi. Sebab itu saya tegaskan di sini, kalau tidak tahu tidak perlu cakap.

      “Apa yang saya risaukan kenyataan beliau akan memaparkan imej buruk serta tidak benar terhadap Islam sebagai Agama rasmi negara kita dan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai fahaman yang diiktiraf oleh Majlis Fatwa Kebangsaan,” katanya.

      Delete
    11. Najib kecewa laporan kajian RMK11 tak sentuh manifesto PH



      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak kecewa kerana tiada perkara baru dalam laporan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (RMK11) yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.

      Bekas perdana menteri berkata, laporan itu langsung tidak menyentuh janji Pakatan Harapan (PH) dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 lalu, sebaliknya ia sekadar lanjutan daripada usaha yang dimulakan kerajaan pimpinannya.

      “Tak ada banyak perkara baru yang terkandung dalam pembentangan tersebut,” katanya merujuk laporan kajian RMK11 dibentangkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad petang tadi.

      “Ada satu yang paling jelas ialah tidak disebut-sebut tentang janji pilihan raya sama sekali. Segala-gala akujanji yang dibuat kepada rakyat tidak disebut langsung dalam pembentangan tersebut.

      “Maknanya, apa-apa yang telah dijanjikan itu pasti tidak akan ditunaikanlah, termasuk penghapusan tol, PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) dan sebagainya.”

      Kajian Separuh Penggal RMK11 akan dibahaskan di Dewan Rakyat selama 2 minggu, sebelum digulung Kementerian Hal Ehwal Ekonomi yang diketuai Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

      Pelan pembangunan itu mengandungi pelaksanaan dasar baru dan sedia ada yang ditambah baik berpandukan keperluan ekonomi semasa, dengan tumpuan utama menjurus kepada pembangunan infrastruktur rakyat.

      RMK11 ialah rancangan pembangunan 5 tahun (2016 hingga 2020) terakhir ke arah merealisasikan matlamat Wawasan 2020.

      Sementara itu, Najib sedih dengan penahanan bekas timbalannya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), petang tadi.

      “Saya berharap beliau tabah menghadapi dugaan ini.

      “Saya juga berdoa supaya prinsip ‘rule of law’ ini dan sistem keadilan yang telus, betul-betul dibuktikan sepanjang perjalanan kes ini nanti.”

      SPRM dalam satu kenyataan berkata, Zahid ditahan berhubung siasatan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram membabitkan dana sebuah yayasan.

      Agensi anti-rasuah itu berkata, Zahid akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur esok, mengikut Akta SPRM 2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

      Delete
    12. Kenapa batal projek di Sarawak, tapi lulus projek di Pulau Pinang, soal PBB



      PETALING JAYA: Pemimpin PBB mempersoalkan keputusan kerajaan pusat membatalkan 65 projek kecil di Betong Sarawak, tetapi meluluskan 2 projek di Pulau Pinang yang mungkin melibatkan kos 5 kali lebih tinggi.

      Naib Presiden PBB Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata, langkah membatalkan projek tersebut dengan kos sebanyak RM4.1 adalah “menjijikkan” kerana ia bertujuan membaiki mutu kehidupan penduduk kampung yang miskin di negeri itu.

      Menurut laporan Borneo Post, projek terbabit termasuk lot parkir di sebuah sekolah, kerja tanah di sebuah rumah panjang, tandas awam dan naik taraf sebuah kebun.

      Projek terbabit sepatutnya dilaksanakan di bawah program transformasi luar bandar negeri berkenaan tetapi dibatalkan oleh Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

      “Ini diburukkan lagi oleh laporan berita bahawa RM23 juta diluluskan untuk pembinaan bilik darjah di 2 buah sekolah di Pulau Pinang,” kata Karim.

      Beliau merujuk kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching yang mengumumkan peruntukan untuk 2 sekolah berkenaan.

      Akhbar New Straits Times memetik Teo berkata bahawa Kementerian Kewangan telah meluluskan permohonan untuk membina 18 bilik darjah di SJKC Kay Sin pada kos maksimum RM13 juta, dan 12 bilik darjah di SJKC Permatang Tinggi pada kos RM10 juta.

      “Kedua-dua projek ini telah diluluskan dan dalam proses tender sebelum dilaksanakan tahun depan,” katanya.

      Karim, yang merupakan menteri pelancongan, seni, budaya belia dan sukan negeri mendakwa Sarawak seolah-olah “dihukum” oleh kerajaan baru Putrajaya, walaupun ia adalah penyumbang utama hasil minyak dan gas.

      “Ini hanya di daerah Betong,” katanya. “Saya percaya jika kita jumlahkan semua projek kecil dibatalkan yang sebelum ini diluluskan oleh JPP di negeri ini, angkanya menjadi lebih besar.”

      Ahli Parlimen Santubong, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar memberitahu FMT bahawa projek yang dibatalkan itu adalah projek asas dan kecil yang bertujuan memudahkan kehidupan rakyat.

      “Bagi penduduk bandar, projek ini mungkin tidak besar, tetapi bagi orang kampung, ia penting. Gabungan Parti Sarawak (GPS) mempunyai hubungan baik dengan Pakatan Harapan (PH), tetapi ini yang berlaku kepada kami.

      “Inikah nasib negeri pembangkang? Jika anda beritahu sebab pembatalannya ialah kerana kerajaan tidak ada wang, ok. Tetapi anda luluskan pula 2 projek sekolah yang lebih mahal di Pulau Pinang.”

      Bekas menteri pusat itu juga berharap Ahli Parlimen PH Sarawak dapat meyakinkan kerajaan supaya mengembalikan projek berkenaan.

      Delete
    13. Jambatan bengkok adalah salah satu sebab hubungan dia-Mahathir tegang kata Najib



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata sebelum ini beliau pernah cuba meyakinkan Singapura untuk meruntuhkan Tambak Johor dan menggantikannya dengan sebuah jambatan baru yang sesuai dengan zaman sekarang.

      Bagaimanapun, katanya, kerajaan Singapura menolak rancangan tersebut kerana mendakwa Tambak Johor masih boleh digunakan.

      "Waktu saya jadi PM, saya telah tanya pihak PM Singapura, dia kata nak kekalkan tambak selama 30 tahun lagi.

      "Saya cuba nak minta Singapura untuk memansuhkan tambak untuk jambatan baru yang sesuai dengan era sekarang tetapi tak dapat persetujuan daripada pihak Singapura," kata Najib kepada pemberita ketika ditemui di lobi parlimen hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rancangan kerajaan untuk memulihkan projek jambatan bengkok cetusan ilham Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Najib berkata projek itu, yang hanya akan menggantikan separuh tambak dengan jambatan melengkung di bahagian Malaysia yang akan menjadikannya sesuatu yang ganjil.

      "Jadi kalau separuh jambatan baru separuh tambak lama itu agak pelik sikitlah daripada banyak aspek," katanya yang juga mempersoalkan jika ia akan memberi manfaat kepada rakyat.

      Najib berkata, bukan sahaja projek itu dibatalkan semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri, malah sejumlah pampasan yang besar juga telah dibayar kepada kontraktor terlibat.

      “Soal sekarang sama ada jambatan itu akan memberi manfaat kepada rakyat atau tidak? Ini kena nilai dan cabaran untuk kerjasama dengan Singapura kerana negara itu tidak mahu meruntuhkan Tambak Johor sedia ada,” kata beliau.

      Najib sebelum ini mendedahkan bahawa keengganannya untuk melaksanakan projek jambatan bengkok adalah salah satu sebab hubungannya dengan Mahathir menjadi tegang.

      Projek jambatan bengkok itu pada asalnya dicadangkan sebagai jambatan enam lorong untuk menggantikan Tambak Johor.

      Walau bagaimanapun, oleh kerana Singapura tidak bersetuju dengan projek itu maka reka bentuknya telah diubah suai untuk menggabungkan lengkungan pada bahagian sempadan Malaysia yang juga akan membolehkan kapal lalu di bawahnya, lantaran itu ia mendapat gelaran 'jambatan bengkok'.

      Semalam, Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian memberitahu, kerajaan bercadang meneruskan semula projek pembinaan jambatan bengkok yang menghubungkan Malaysia dan Singapura.

      Sebelum ini, jambatan sepanjang 1.4 kilometer itu mahu dibina oleh Mahathir suatu ketika dulu bagi menggantikan Tambak Johor sepanjang 1.06 kilometer yang telah digunakan sejak 1923.

      : Punca sebenar berebut harta untuk kroni....

      Delete
    14. MANA MuJAHAT. MAHA ZALIM & MAZA..APA DOK KACAU PRIVACY ORANG NIE


      Makin hebat maksiat sekarang... Aktiviti di 'private party’



      Polis berjaya mengesan beberapa aktiviti penyalahgunaan dadah dan gejala tidak bermoral yang kini beralih dari kelab malam kepada 'private party’ yang dianjurkan di kondominium mewah bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

      Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim berkata pihaknya menahan 68 warga tempatan berusia antara 16 dan 35 tahun termasuk pelajar institusi pengajian tinggi, yang kebanyakannya dipercayai berhibur sambil mengambil dadah dalam tiga serbuan berasingan di sekitar ibu negara pada Sabtu dan Ahad lepas.

      Serbuan pertama dilakukan di sebuah kondominium di Jalan Cendana pada 3 pagi, Sabtu lepas yang membawa kepada penahanan sembilan lelaki dan lima wanita.

      “Bertindak atas maklumat, polis melakukan serbuan kedua di sebuah lagi kondominium di Jalan Sultan Ismail pada kira-kira 3.30 pagi keesokan harinya dan menahan sembilan lelaki serta empat wanita,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata turut dirampas lima gram dadah disyaki ganja dan lima pil ekstasi dalam serbuan kedua berkenaan.

      Mazlan berkata pemeriksaan polis di tiga unit kondominium di Jalan Abdullah Hukum pada kira-kira 1.30 pagi Ahad pula membawa kepada penahanan 32 lelaki dan sembilan perempuan termasuk seorang pelajar sekolah.

      Katanya, hasil ujian saringan awal air kencing mendapati 39 daripada keseluruhan mereka yang ditahan positif dadah.

      Beliau berkata kesemua mereka direman lima hari bermula Ahad lepas sehingga esok bagi membantu siasatan kes di bawah Seksyen 12(2), Seksyen 6 dan Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

      “Pihak polis akan mengambil tindakan tegas ke atas pemilik kondominium dan pihak yang terlibat dalam penganjuran parti liar melibatkan penyalahgunaan dadah dan gejala tidak bermoral,” katanya.

      Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat diminta menyalurkannya kepada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di talian 03-21460708, bilik gerakan IPK itu di talian 03-21460584 atau mana-mana balai polis yang berdekatan.

      - Bernama


      : Ini akibat buat kenyataan bodoh susah nak faham maksiat di tempat persendirian....

      Delete
    15. First Three Months Of Tommy Thomas As Attorney General




      Tommy Thomas assumed office as Attorney General (AG) on June 4, 2018 amidst cheers that he is a “constitutional law expert and civil litigator”; “an excellent choice for his expertise in the law and understanding of human issues” - Herald (Malaysian Catholic Church newspaper); “he holds an enormous amount of experience, making him a (way) more-than qualified candidate for the job” – Esquire; “committed, charismatic and vocal” – Esquire; the first member of the Bar: first non-Malay (Indian) and non-Muslim (Christian) and a lot more, to be so appointed since Merdeka.

      The inference is that, at last, after more than half a century, a person of real calibre has been appointed and only after the fall of the UMNO (Malay) dominated federal government. The other inference is that all former AGs who were Malays, Muslims and from the Judicial and Legal Service, to put it mildly, were less qualified.

      Three weeks later (June 25, 2018) I wrote the article “Is the new AG choosing his briefs like a private lawyer?” This article was written after he made the statement that his stand was the same as that of the Bar Council that the post of AG and Public Prosecutor (PP) should be separate and that his priority was as the legal advisor to the government. In “Should the post of AG and PP be separate? (July 12, 2018; NST July 15, 2018, I wrote “Even if we separate the two posts, in my view, generally speaking, for the post of PP, an officer of the JLS is a more suitable candidate. I have no second choice.”

      I pointed out that, until the Constitution and the Criminal Procedure Code (CPC) are amended, he is both AG and PP. That is what he is paid for. There is no question of him only doing the AGs work and not PPs. I also pointed out that AGs like Tan Sri Abu Talib, Tan Sri Mohtar Abdullah and Tan Sri Gani Patail always led the prosecution in high profile, public interest cases.

      Delete
    16. Lim Guan Eng’s Case

      On July 30, 2018 The New Straits Times reported the High Court Penang had fixed Sept 3 for the Attorney-General’s Chambers to decide on whether to proceed or drop the corruption case against former Penang Chief Minister Lim Guan Eng and businesswoman Phang Li Koon.

      “The defence counsels for both Lim and Phang...had each made a representation to the new Attorney-General (AG) for the case to be dropped...”, the report continued.

      “We have asked the AG to consider withdrawing the charges.” Ramkarpal was quoted to have said.

      On August 2, 2018 Tommy Thomas issued a statement that he would not be involved in the decision whether or not to further prosecute Lim Guan Eng. We came to know later that he had appointed Dato’ Mohamad Hanafiah Zakaria (Dato’

      Hanafiah) Head of the Appellate and Trial Division of the AGC, I believe, the new name for the division I was heading thirty years earlier, to do the job for him. As head of a division, in the AGC hierarchy, he is on the third layer, with AG on the first later, the Solicitors General on the second layer.

      Do you think he does not know that Tommy Thomas was the counsel for Lim Guan Eng in that case immediately before his appointment as AG? Do you think he does not know that Lim Guan Eng is the Minister of Finance? Do you think he does not know that that if Lim Guan Eng is convicted, most probably he will lose his job? Do you think he does not know that Tommy Thomas was the DAP’s candidate for AG? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the reason for Tommy Thomas’ appointment? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the decision Tommy Thomas would prefer? Do you think he does not know that his promotion depends on Tommy Thomas?

      Even if Tommy Thomas does not sign the letter to withdraw the charges, on whose behalf does Dato’ Hanafiah sign it?

      On September 3, 2019, the New Straits Times Online reported that the Penang High Court had granted a discharge amounting to an acquittal on Lim Guan Eng and Phang Li Koon over their corruption charges.

      “This followed an application made by Deputy Public Prosecutor Datuk Masri Mohd Daud to the court, based on a representation sent by the defence to the Attorney- General to withdraw the case, on July 6.

      Masri had applied for a discharge not amounting to an acquittal.

      Lim’s lead counsel, Ramkarpal Singh, and Phang’s lead counsel, Datuk V. Sithambaram, had requested for a full acquittal.

      Judge Datuk Hadhariah Syed Ismail, in her judgment, agreed with the counsels that the charges “cannot be hanging over the head of the accused indefinitely.”

      She stressed that there must be “finality.”

      She said a total of 25 witnesses had been called and the case was last heard in March.

      “The court cannot be slow. After six months, the prosecution has not proceeded with the matter. We do not conduct cases on instalments. There must be a stop. No commas.

      “The charge cannot be left hanging over the head of the accused indefinitely. We cannot be waiting for another six months for the case to proceed.

      “I cannot agree with the prosecution’s application because by doing so the court cannot close the case file. That cannot be the case. If we want to proceed, then we should proceed from A to Z.

      “So after studying the whole case, and the long duration to get the decision, the court orders both accused to be discharged amounting to an acquittal,” she said.”

      I think I have to pause here and clarify the various terms used, particularly, after Dato’ Hanafiah came out with the Latin term nolle prosequi, which not many people know how to pronounce, let alone know the meaning.

      Delete
    17. The terms that have been used are “withdrawing the charges”, “dropping the case,” “offering no further evidence” and “to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused).” For our present purpose, it is sufficient to say that they mean the same thing as Dato’ Hanafiah said, i.e. “where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused”.

      The Criminal Procedure Code (CPC) provides thus:

      “254. (1) At any stage of any trial, before the delivery of judgment, the Public Prosecutor may, if he thinks fit, inform the Court that he will not further prosecute the accused upon the charge and thereupon all proceedings on the charge against the accused shall be stayed and the accused shall be discharged of and from the same.”

      (2) .....

      (3) Such discharge shall not amount to an acquittal unless the Court so directs.”

      The difference between a discharge amounting to an acquittal (DAA) and a discharge not amounting to an acquittal (DNAA) is that:

      i. In a DAA, the case comes to an end.

      ii. In a DNAA, the case remains on the court register as pending, but no date is fixed for the next appearance. However, the prosecution may request the court for a new date to continue with the prosecution. The order is made, for example, where a witness cannot be traced after a few postponements but the prosecution still wants to proceed with the case.

      In a case where the prosecution informs the court that it does not intend to prosecute further, the practice is for the court to make an order of DAA. The reason is that, it was the prosecution that brought the accused to court and charged him. Later, the prosecution decided that it did not want to proceed with the prosecution. Why should the case remain on the court register as a part-heard case and why should the charge be kept hanging on the accused’s head indefinitely?

      In Public Prosecutor v. Syed Abdul Bahari Shahabuddin [1975] 1 LNS 137, it was held:

      “(1) unless there are good grounds to the contrary a discharge under section 254 of the Criminal Procedure Code should amount to an acquittal. Good grounds would arise where the prosecution is unable to proceed for the time being but can satisfy the court that the temporary impediment is not insurmountable and that it will proceed within a reasonable time.”


      See also Koh Teck Chai v. Public Prosecutor [1967] 1 LNS 72 and Tan Chow Cheang (2018) 6 CLJ 452 (CA)

      Then came the MACC,s press release that it was “very shocked” (“amat terkejut”) to hear the news that Lim Guan Eng Guan was acquitted “after the prosecution had withdrawn the case”.

      "The MACC would like to stress that the decision was made by the Attorney General's office and not the MACC," the statement says.

      Delete
    18. This is yet another first. Never in the Malaysian legal history was there an open clash between the two government departments. This happens after the MACC had been cleansed of “BN men” by the PH government. So, do not blame “the inside job of BN men”. The truth is there are many sensible and dedicated officers there.

      As the first Chairman of the Advisory Board of the SPRM, I know Dato’ Shukri. He is a dedicated and honest officer, indeed there are many like him there. I salute SPRM for issuing the statement. Perhaps Dato’ Sri Mohd Shukri is beginning to think that he should have remained in retirement, after all.

      This was followed by Tun Dr. Mahathir’s comments, made in Brunei Darussalam. He said, “They (MACC) have a right to be shocked. If they want to be shocked, they can be shocked. I am also shocked.”

      Asked to comment on the decision, Dr Mahathir said that he had never in the past questioned the decision of the courts.

      “If the court makes a decision which to me is wrong, I also never comment (tegur) on it.

      “This decision is made by the court so we have to accept it,” he said. (The Star Online September 3, 2018)

      According to the video recording of the press conference he also said, “If they (MACC) is not happy, they can appeal.”

      Listening to the way he answered the questions, clearly, he was trying to belittle the reporter who asked him the question. In so doing, first he shifted the blame to the court for acquitting Lim Guan Eng instead of to AG for not further prosecuting the case. The truth is that the judge had no choice but to discharge Lim Guan Eng, with or without acquittal, because the prosecution was not going to prosecute him further.

      Secondly, regarding his response that if the MACC is not happy, the MACC could appeal, he was manifestly wrong whether or not there was a full trial. The MACC is not a party to the case. MACC’s job is only to investigate.

      Tun Dr Mahathir could be excused for not knowing the technicality as he is not a lawyer but he should have stopped at saying “I too was shocked.” He could have added,” If you want to know more, ask the AG.”

      Delete
    19. On September 4, 2018 Dato’ Hanafiah, the Head, Appellate and Trial Division issued a press release. He made the following points:

      1. “....the Hon. Attorney General had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon”.

      2. He was “....tasked to decide on the representations made by both Lim Guan Eng and Phang Li Koon’s case as I had not participated in any way with the case earlier. Accordingly I was able to consider the matter with a fresh perspective.”

      3. “Having given the said task, I have perused the evidence that has been investigated by MACC and the evidence that have been adduced and tested under cross examination thus far, I concluded that as a result of the cross- examination of the prosecution witnesses who has testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened. This conclusion was arrived in light of fresh evidence that have arisen during the cross-examination of prosecution witnesses.

      4. “Having made the above findings, I opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against ..... would not succeed at the end of the prosecution case. Hence, I decided for the prosecution to enter nolle prosequi against both....(of them)....in accordance with Section 254 of the Criminal Procedure Code.

      5. He further said, “....I wish to stress that I have decided the representations without any influence from any quarters.... based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour.”

      My preliminary comments are, first, I do not believe that this press release was issued without the approval, including the wording, by the AG.

      Delete
    20. Secondly, and I direct these questions to Tommy Thomas: If Lim Guan Eng were not a PH Minister of Finance, would he have tasked Dato’ Hanafiah to study the case with the view not to further prosecute Lim Guan Eng? If only Phang Li Koon was charged, would he have done the same? If there was no representation by counsel for Lim Guan Eng, would he have done the same?

      We now come to Dato’ Hanafiah. I have no comments on paragraphs 1, 2 and 5. Paragraphs 3 and 4 may be taken together.

      My questions to Dato’ Hanafiah are: Even before he was tasked to study the case by AG, did the lead DPP, at least, not brief him, from time to time, how the case was

      proceeding? Being such an important case, did he not call the lead DPP, from time to time to know about the case? Did the lead DPP of the case not inform him of the effects of the cross-examination and the discovery of fresh evidence and discussed with him how to overcome it?

      Having perused the investigation papers and the notes of evidence and discovering the weakness of the prosecution’s case arising from the cross-examination and the discovery of the fresh evidence, did he call the lead DPP and the MACC officers and discuss the possibility of redressing it by looking for fresh evidence to rebut the fresh evidence to be adduced by the defence; the possibility of challenging the admissibility of the defence’s fresh evidence and the possibility of recalling and calling additional witnesses. After all, the prosecution has not closed its case.

      Dato’ Hanafiah was never in court. He did not observe the demeanours of the witnesses, instead he merely read the notes of evidence up to that stage and “opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against Lim Guan Eng..... would not succeed at the end of the prosecution case.” Considering the circumstances under which he was asked to study the case because of the application by Lim Guam Eng’s counsel not to further prosecute the case, it looks as if he was merely looking for an excuse not to further prosecute Lim Guan Eng.

      He could write that statement without opening the files. At the very least, he should have stated the evidence of the relevant part under examination-in-chief, the evidence under cross-examination and under re-examination and stated his reasons why he said it had “been substantially weakened”. The test should have been whether the cross-emanation had caused irreparable damage to the prosecution”s case, taking into account the evidence of all prosecution witnesses. Did he consider whether it could be repaired?

      Delete
    21. In any event, the prosecution had not closed its case yet. Why not proceed and let the court decide at the end of the prosecution’s case? Was he afraid that the court would call for the defence?

      According to Dato’ Hanafiah, he merely requested for a discharge not amounting to an acquittal. Was he uncertain about the decision not to further prosecute or was he merely making a safe decision, the middle may, that he could not be blamed and his position would not be jeopardised? If the court orders a DAA, the court will be blamed while Lim Guan Eng, DAP and PH would be happy and the AG would not feel uncomfortable when meeting Lim Guan Eng?

      If the prosecution is really serious that it only wanted a discharge not amounting to an acquittal, it should appeal against the order. Or, is it very happy with the result since it got more than what it openly asked for and could blame the court for it?

      Clearly, from the day he was given the task, Dato’ Hanafiah was under pressure even if from August 2 , 2018 to September 3 , 2018 he did not meet Tommy Thomas and Tommy Thomas did not say anything to him. Under the circumstance, he knew he had to decide not to further prosecute Lim Guan Eng and he had to find a reason for it. So, he came out with reason that he found the prosecution’s case had

      weakened after the cross-examination and the discovery of new evidence! I feel sorry for him.

      I also feel sorry for Dato Hadariah, the Judge, who gets the blame for doing something right from the court’s perspective.

      It would not be complete without reverting to the statement made by Bersih and the Bar Council.

      On September 5, 2018, the Star Online reported a statement issued by Bersih 0.2.

      "With the sudden acquittal of Lim after Pakatan came into power, another concern arises whether the decision has been made due to external interference, especially from the Executive," it said in a statement on Wednesday (Sept 5).

      Bersih added that the MACC must be made a constitutional body, with the appointment of its members being made transparently.

      "This would ensure the anti-corruption body is free from external interference and does not become a tool of persecution against political enemies," it said.

      ................

      High Court judge Justice Hadhariah Syed Ismail acquitted both accused and decided the charges be dropped despite the prosecution only proposing a discharge not amounting to an acquittal.”

      The first paragraph should be read with the fourth paragraph which will read as follows: The decision by Justice Hadariah to acquit the accused when the prosecution had only asked for a DNAA has raised concern whether it was due to external interference, especially from the Executive.

      Delete
    22. I have come to the realisation that I cannot combine these onerous commitments with the simultaneous preparation and conduct of a seven-week trial in PP v Najib Razak, fixed to commence on February 12, 2019 and completing on March 29, 2019," he said.

      He would therefore use his discretion under Section 379 of the Criminal Procedure Code and appoint Sulaiman Abdullah, a former President of the Bar Council, to lead the prosecution instead, he said.

      This is another first scored by Tommy Thomas. Never in the legal history of Malaysia did an AG admit he was unable to cope with the demands of the work as an AG that he had to appoint a private lawyer to do the prosecution of a case. Or, is he

      chickening out because he had no experience in prosecution and this case is certainly not the kind of case for anyone to learn to prosecute? In any event, he was given eight month to prepare for the case while, at the same time, doing other works. No DPP gets eight months or even one month’s free in order to prepare for a case.

      A young DPP has the advantage of being junior and, therefore, excusable if he makes mistakes. He also has the advantage of having a senior DPP to depend on. An AG is the PP. He is the No.1 prosecutor. He cannot be seen to be ignorant, inexperience, incapable or to make stupid mistakes publicly in such a high profile case, what more with counsel like Shafee on the opposite side. So, it is better for him “to step aside”.

      That is the reality. It proves the point I made earlier that no private lawyer, no matter how prominent, had seen investigation papers or had any experience prosecuting. For that reason an AG appointed from the Judicial and Legal Service has an advantage.

      In any event, he has missed the chance to prove himself as a capable prosecutor, if he is, in the most important and most controversial case in the Malaysian legal history that will be remembered for a long time. Hopefully, he will not be remembered as the AG who had chickened out from prosecuting the former Prime Minister.

      Coming to Sulaiman Abdullah, we know that he was defence counsel in a number of high profile criminal cases. But, he still lacks experience in leading evidence for the prosecution in a criminal trial. Is he going to leave that part of the job to the experienced DPPs from the Attorney General’s Chambers (AGC) who would be assisting him and taking over the submissions, which undoubtedly he could do well? Indeed, Tommy Thomas could do the same.

      Hopefully, Sulaiman’s health can withstand the pressure of a prolonged trial. We pray for his good health.

      Delete
    23. The 1MDB case

      Tommy Thomas also scored another first when he appointed Dato’ Sri Gopal Sri Ram as DPP to study the investigation papers of 1MDB case and, it necessarily follows, to advise him whether there is a prima facie case to charge Najib. Remember that decision to charge or not is his discretion, based on evidence before him that he had studied to form his opinion, not of what someone tells him.

      In such an important case, one would expect the AG himself to study the papers, assisted by the officers and make the decision himself. Even if he does not, his officers who have spent a decade or more doing the same job, could be relied on instead of appointing someone from outside, who had not even seen investigation papers all his life.

      In any event, since Tommy Thomas is not even going to read the investigation papers, clearly, it follows that he will not be doing the prosecution. So, most likely, he will appoint another member of the Bar, may be Gopal Sri Ram himself, to

      prosecute. Is that what he meant by he will give top priority to 1MDB case when he was appointed?

      In appointing Sulaiman and Gopal Sri Ram to do the work of the prosecutor, Tommy Thomas has also demoralised the whole of the Appellate and Prosecution division, indeed the whole of the AGC. It is as if he has no confidence in his officers who had been doing the work for decades. It is as if they are incompetent.

      That too will be the perception of the public who know nothing about the work of an AG but cheering Tommy Thomas because he is their man.

      Delete
    24. Equanimity case

      Earlier, Tommy Thomas had appointed Sitpath Selvaratnam, a lawyer from his former law firm, whom he described as “one of Malaysia’s best leading shipping lawyers” to handle the Equanimity case in court.

      I admit I do not have the full facts before me. However, I wonder whether it was a correct thing to do. This is a criminal case and not a civil case. Being a civil litigator himself and never a DPP, he was thinking as a civil lawyer. So, he appointed Ms Sitpath. She may be the best shipping lawyer in the country, but her expertise may not be relevant. She is a civil lawyer. This is a criminal case.

      Why resort to civil procedure of arresting a ship which is a method of enforcement of a civil judgment to recover a debt? This is a criminal case. If the yacht is believed to be the subject matter of a criminal offence, why not use the criminal procedure to seize it in the same way as the millions of ringgits of cash, jewellery and hundreds of handbags were seized from Najib’s and Rosmah’s house and apartment? Both the CPC and the Malaysian Anti-Corruption Act, 2009 contain provisions for the purpose.

      Remember that in a civil litigation, the losing party has to pay cost. There are no costs in criminal proceedings.

      Withdrawal of charges against PH lawmakers and supporters

      On the other hand, Tommy Thomas had done a positive act of “withdrawing charges” (that is what newspapers reported) against PH MPs, State Assemblymen, former State Assemblyman and supporters. Hassan Karim, Member of Parliament (MP) for Pasir Gudang; Thomas Su Keong Siong, MP for Kampar; R Sivarasa, MP for Sungai Buloh and N Surendran, former MP for Padang Serai all of whom are PH MPs, PH State Assemblymen or former PH Assemblyman.

      He also dropped charges against PH supporters Syarul Ema Rena Abu Samah, popularly known as “Ratu Naga” and political cartoonist Zulkiflee Anwar Haque, better known as Zunar. They were charged with offences under the Sedition Act, Communications and Multimedia Commission Act, and the Peaceful Assembly Act.- Freemalaysiatoday 10 08 2018.

      There could be other cases as well which escape my attention.

      Sarawak v Petronas case

      Tommy Thomas also did not intervene on behalf of the federal government in a civil suit by Petronas against Sarawak Government over petroleum issue. That suit involves constitutional issues on the relationship between federal and state governments and the validity of a federal law, the Petroleum Development Act, 1974 (Act 144), which the AG should defend.

      Delete
    25. Duduk dengan PAS, mesti jadi baik



      APABILA suatu ketika dahulu Tun Mahathir menumpang di pentas PAS kerana berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 60-an, beliau dikatakan banyak berucap menghentam Umno, dasar-dasar yang tidak dipersetujui beliau yang dilaksanakan oleh Tunku. Tun tidak pula dilaporkan bercakap berkenaan hal penghinaan kepada Rasulullah yang tiada pisau ‘Gillette’ atau apa-apa semisalnya yang melanggar syarak atas makluman bahawa PAS memperjuangkan hukum hak Rasulullah. Maka menjadi baiklah percakapan beliau, selaras dengan kehendak Allah yang mana PAS perjuangkan. Hanya bicaranya tertumpu khusus serangan terhadap dasar Tunku yang dikatakan tidak betul itu.




      Sewaktu PAS bergabung di bawah bendera Perikatan di pertengahan tahun 70-an, PAS banyak membantu kerajaan dalam melaksanakan prinsip Islam dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia. Laporan menyebut bahawa banyak acara-acara kerajaan yang melibatkan hidangan arak, berjaya dihapuskan, walaupun tidak semua. PAS juga berjaya menerbitkan buku-buku agama bagi pihak kerajaan yang masih digunakan sehingga kini. Antara buku-buku terbabit yang menjelaskan Batas-batas Iman dan Kufur yang berkenaan aqidah umat Islam. Tidaklah BN beromongan atau memaksa mengenai perkara dosa dan noda bersama dengan PAS ketika itu kerana tahu kehendak PAS. Bahkan, PAS pernah memecat seorang ahlinya kerana menari dengan wanita dalam satu majlis keramaian.



      Semangat 46 mengajak PAS sebumbung dengan mereka bersama beberapa lagi parti lain pada akhir tahun 80-an di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebagai satu pasukan menentang BN yang dilihat semakin rakus di bawah kepimpinan Tun Mahathir ketika itu. Dakwa Ku Li sebagai Presiden S46, kemenangan beliau pada pemilihan Agung Umno 87 dirampas Tun Mahathir. Habis digegerkan kejahatan dan keburukan Tun. Tetapi dalam masa yang sama, tiada pula disyarahkan akan keperluan mengekalkan hukum yang diasakan Lord Reid. Ber-Hudud, ber-Takzir dan ber-Qisaslah mereka bagi menari mengikut rentak politik Islam yang dipalu oleh PAS. Memuja-mujilah akan kehebatan Islam yang pada janji mereka akan diberikan keutamaan apabila memerintah nanti. Dan sememangnya patut Islam itu dipuji. Hasilnya, Kelantan semenjak tahun 90, kekal di bawah pemerintahan ulamak. Tidak kurang ahli S46 menukar parti kepada PAS selepas berpecah.

      Delete
    26. Apabila peristiwa ‘mata lebam’ Pak Syeikh tahun 98 terjadi, PAS sekali lagi diperlukan bagi Pak Syeikh menyuarakan mengenai betapa beliau tidak bersalah atas segala tuduhan-tuduhan oleh mentor beliau Tun Mahathir. Habis pelosok ceruk kampung di Malaysia, disinggah beliau, menggunakan pentas PAS yang mana ketika itu, beliau tidak berparti. Sewaktu pidato berapi-api yang beliau ungkapkan, beliau langsung tidak menyebut perihal cadangan untuk mengadakan rancangan dosa yang tiada berfaedah kepada agama dan rakyat. Mengetahui jelas PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan idea dosa, maka beliau membuang jauh-jauh apa-apa sekali berkaitan dosa, kerana menyedari akan kesannya jika PAS menjauhkan diri. Menari rentak lagu Tamil pun tidak. Tapi difahamkan ketika itu pinggangnya masih sakit.



      DAP juga tidak ketinggalan mempamerkan sisi baik mereka apabila duduk dalam pasukan yang PAS turut berada di dalamnya, Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Mereka mula menghafal ayat-ayat al-Quran bagi memberikan kefahaman kepada rakyat mengenai betapa kesungguhan mereka mahu menjadikan Malaysia lebih baik, makmur dan sejahtera.



      Oleh kerana PAS meyakini bahawa hanya Islam yang akan memandu manusia ke arah itu, DAP tanpa segan silu melafazkan segala bentuk perkara yang diingini PAS yang sebenar pada hakikatnya diinginkan oleh Islam. Tiada mereka mengumpul perkataan keji membina bait-bait ayat bagi menyebut mengenai hal lagha yang sangat dibenci oleh PAS.



      Hatta Dyana Sofea ketika kempen PRK Teluk Intan, berselendang dia semasa duduk bersama Presiden PAS. Walaupun tak lengkap tutupan auratnya, tapi masih berusaha untuk bersopan, menghormati PAS. Juga apabila ada artis yang mesra PAS, mereka tidak berdansa berpegang tangan lelaki perempuan bila membuat persembahan. Malah penyanyi wanita juga tidak dibenarkan menyanyi di hadapan lelaki ajnabi. Patuh mereka dengan kehendak PAS yang juga syarat Islam itu.

      Terbaharu ialah musuh ketat PAS semenjak sekian lama, Umno, turut menjadikan pentas PAS sebagai apa yang dikatakan titik penyatuan Melayu Islam. Di atas pentas PAS, tiada kedengaran suara Umno menyeru kepada penghinaan terhadap hukuman sebat Syarie yang dilaksanakan oleh Kerajaan negeri Terengganu di hadapan orang ramai baru-baru ini. Tiada lagi mereka mempertahankan segala bentuk perkara yang tidak betul yang mereka lakukan ketika berkuasa dahulu. Yang ada adalah bagaimana mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah kerajaan yang lebih adil di masa hadapan. Semuanya berkaitan dengan kebaikan. Kebencian kepada ulamak, tidak disuarakan oleh mereka, selain mereka turut berkopiah dan berjubah. Tiada diundang Puteri Umno yang berseluar yengki atau berkebaya ketat dengan rambut jambul di depan.

      Maka inilah kehebatan Islam yang dibawa oleh PAS. Tajuk di atas mungkin dirasa agak nakal bagi sesetengah orang, mungkin juga memualkan. Siapa lagi kalau bukan kepada pembenci PAS. Tetapi antara kebencian yang menebal itu, dengan kenyataan sebenar jauh di lubuk hati mereka, mereka terpaksa mengakui akan kebenaran kenyataan itu. Mereka telah melihat sendiri bagaimana sebahagian tokoh-tokoh yang dinyatakan di atas ketika duduk bersama-sama dengan PAS, akan bertertib tingkah laku mereka. Seperti ada pengawal lagak gayanya. Cakap hanya kebaikan, akhlak juga tidak meliar. Saya tanpa ragu mempertahankan kenyataan ini.

      Delete
    27. Apa signifikasinya tulisan ini? Padahal tokoh-tokoh itu sebahagian besar akhirnya berpisah dan menentang pula PAS, malah ada yang lebih dahsyat tentangannya selepas itu. Tidaklah juga berubah perangai mereka. Ya, itu pandangan yang betul, mereka hanya cuba menggunakan PAS. Lari daripada berkawan dengan PAS, mereka kemudiannya menunjukkan perangai lama mereka. Tun Mahathir kembali bercakap karut mengenai Islam, Pak Syeikh kembali mempersoalkan sebatan Syarie, DAP membenci perkara-perkara baik yang dicadangkan PAS, seperti mahu mengharamkan pesta arak, memberikan kebebasan pekerja seperti pramugari menutup aurat dan banyak lagi. Lihat juga sekumpulan ahli yang keluar daripada PAS sekarang? Ikut bos mereka, janji manifesto bukan satu perkara yang wajib ditunaikan, jangan berlumba-lumba menonjolkan Islam. Pernahkah perkataan itu dikeluarkan ketika mereka bersama PAS dahulu? Carilah sejarah, pasti tidak berjumpa. Dan jika ada, mereka pasti akan ditegur atau dihukum.

      Tetapi dari satu sisi positif ialah, sekurang-kurangnya mereka berhenti bercakap mengenai kejahatan atas apa yang Islam larang ketika bersama-sama dengan PAS. Apabila tokoh-tokoh itu turut mahu bercakap mengenai Islam di pentas PAS, mereka mesti belajar dahulu supaya tidak tersalah. Mereka juga pastinya malu melakukan kejahatan kerana ramai yang akan terpalit. Dan rakyat yang baik pasti akan membenci mereka jika masih ‘nakal’ ketika bersama PAS. Sebagaimana apabila berada di dalam masjid, kita menjaga segala akhlak buruk kita agar tidak dipamerkan. Begitulah sikap mereka bila berada ‘dalam’ PAS.

      Bukankah Hadis Rasulullah ada mencadangkan untuk bercakap perkara yang baik sahaja atau diam? Inilah hasilnya ketika mereka bersama PAS. PAS memandu mereka ke jalan itu. Biarlah mereka mahu dekat dengan apa niat sekalipun, kerana mereka pasti akan meninggalkan perkara buruk bila bersama PAS. Tiada cocok perlakuan sumbang dengan identiti PAS. Itu semua orang tahu. Jika ada ahlinya terbuat perkara dosa, maka akan segera dikritik orang seperti biasa dikata orang “ahli PAS apa, macam itu? Buat dosa tak ingat dunia”. Tidak masuk akal jika ada orang cuba menukar posisi PAS dalam ayat contoh itu kepada Umno, DAP, Bersatu mahupun PAN. Jadi ia jelas membuktikan PAS bukan tempat berbuat dosa, walau terkadang ada ahlinya terkhilaf.

      Paling menyerlah, PAS tidak pula terpaksa mengikut prinsip mereka bila bersama. Tidak pernah PAS bersetuju atas pentas mereka untuk bersepakat dalam hal keburukan dan kejahatan dari pandangan Islam. Tidak pernah. PAS ajak yang baik-baik sahaja. Jika ada yang mengajak PAS berbuat onar, PAS akan menjauh. Jadi biarlah Umno, Tun, DAP jika mahu berbaik dengan PAS sekarang atau lain kali, sebab mereka akan jadi baik insyaAllah. Jadi bila duduk dengan PAS, mesti dengan sendiri seseorang itu akan jadi baik.

      MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      9 September 2018/22 Zulhijjah 1439


      : Sekarang susah nak lihat dalam majlis geng AMANAH pakai kupiah... Mula-mula kupiah tanggal, akhirnya nilai Islam tanggal....

      Delete
    28. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. padan muka dgn wak kedewak ni moga-moga duduk lama sikit kat dalam...dulu pecahkan muka anak orang tak tengok kiri kanan nah sekarang rasakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak batu pahat, bekas MP phooooooaaattt zakar shit nak tolong nak tolong wak jahit.

      Penganggur saja pun sejak jasa tutup kedai

      Delete
    2. ph gangster


      Pemilihan PKR: 13 lelaki direman kerana merusuh
      SITI ZUBAIDAH ZAKARAYA 23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore140
      Pemilihan PKR: 13 lelaki direman kerana merusuh
      Kesemua 13 lelaki berusia 20 hingga 50 tahun direman bagi membantu siasatan kejadian rusuhan semasa pemilihan PKR Cabang Merbok di The Carnival.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SUNGAI PETANI - Seramai 13 lelaki direman selama tiga hari bagi membantu siasatan berhubung pergaduhan yang berlaku semasa pemilihan PKR Cabang Merbok sehingga mengakibatkan seorang cedera, semalam.

      Kesemua lelaki berusia 20 hingga 50 itu direman selepas Penolong Pendaftar Mahkamah Sesyen Balkhis Abdul Halim mengeluarkan perintah di Cawangan Mahkamah Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda, di sini.



      Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah berkata, semalam empat lelaki ditahan kerana didapati terlibat dalam rusuhan ketika anggota PKR sedang melaksanakan tanggungjawab mengundi di The Carnival Sungai Petani.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemilihan PKR: EMpat ditahan kerana merusuh]

      “Namun, selepas diambil keterangan dan melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV), 10 lagi ditahan.

      “Kesemua yang ditahan berjumlah 14 orang tetapi seorang dilepaskan dengan jaminan polis atas masalah kesihatan,” katanya.

      Menurutnya kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

      Delete
  3. Bahasa Malaysia @GuanEngLim Sudah Ada Peningkatan, ‘RASA’ Sudah Ganti ‘HANTAM' Saja????

    Pak diny..sebagai pencacai tegar Rejim Haprakan ni, dah tentu Pak mengikuti dengan rapat tentang menteri kewangan Badut kita ni kan ????

    Dalam Sidang Media sebelum ini, Menteri Kewangan Hong Kong, Lim Guan Eng@Ah Beng@ Nobita mengaku bersalah di dalam salah klasifikan barangan SST dan berjanji akan mengeluarkan kerang, udang, ketam, lala dan sotong dari senarai barang yang dikenakan cukai.

    Guan Eng dipetik di bawah berkata bahawa beliau keliru dengan klasifikasi barang-barang basah ini, oleh itu beliau kata dia 'hantam' supaya semua dikenakan cukai jualan 10%.

    Hari ini, Lim Guan Eng @ Nobita menolak penilaian MIDF Amanah Investment Bank bahawa kejatuhan pasaran saham bukan disebabkan oleh pembatalan projek bawah tanah MRT2 oleh MMC-Gamuda.

    Beliau berkata :

    Saham jatuh bukan kerana satu atau dua projek syarikat, ini tiada kesan yang besar. Saya rasa bukan hanya Malaysia, pasaran sahan di seluruh dunia juga dipengaruhi oleh pembangunan ekonomi di Amerika Syarikat, terutamanya susulan perang perdagangan dunia terutamanya dengan China.

    Menteri Kewangan menguruskan kewangan negara dengan rasa rasa sahaja. Hebat.

    Berbanding dengan analisa yang dibuat oleh MIDF Amanah Investment Bank, seperti di bawah:

    Last Monday’s foreign net selling of RM227.2 million was of no surprise as investors reacted towards last Sunday’s announcement of the termination of MMC Corp Bhd-Gamuda Bhd’s joint-venture underground work contract for the MRT2.

    Namun, sekurang-kurangnya Menteri Kewangan sudah ada ada peningkatan dan self confident dengan mengubah ayat HANTAM saja kepada RASA.

    Pelik kan Pak diny...boleh pulak menteri2 Rejim Haprakan ni buat keputusan berdasarkan rasa-rasa aje lak !!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma'af banyak2 Geng Najib .

      Me label saya sebagai pencacai tegar PH adalah fitnah kamu semata mata .

      Pada peringkat umor saperti saya ketika ini , saya tidak perlu menjadi pencacai sesiapa saja .
      Saya akan menyokong pihak yang pada hemat saya baik untuk negara serta rakyat untuk jangka panjang .

      Juga pada kedudukkan saya ketika ini , Alhamdullilah , saya tidak perlu menjadi pencacai macam kamu .

      Adakah kamu pernah terbaca akan nota saya agar minyak turun harga , tol lebuhraya di hapuskan ...tidak bukan ??

      Saya hanya mengutarakan penyelewengan mega saperti 1MDB , Felda , NFC .

      Delete
    2. Mana mak lembu NFC? Kalah saja BN mak lembu langsung tak bersuara

      Delete

    3. Bila nate' yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      Delete
    4. Kalau tak mahu beri peruntukan, beri royalti minyak pada Kelantan'
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 5:35 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 6:01 petang

      A+ A-

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Baca Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan



      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.

      Delete
  4. Pak diny...I'm sure that you'll be shitting in your pants after reading this informative article beb !!!!

    Kit Siang Wants To Nail Najib For The Altantuya Murder

    According to one previous Director of the Special Branch, the police had already investigated Najib and Rosmah a decade ago and there is no evidence to link them to the murder or to prove they were involved in or were behind the murder. In fact, Rosmah has an alibi and there is evidence to prove she was somewhere else at the time of the murder.

    THE CORRIDORS OF POWER


    Over the last week, Lim Kit Siang has been harping on what he calls the five ‘high-profile’ deaths or murders, which he wants reopened or reinvestigated.


    These high-profile deaths or murders involve AmBank founder Hussain Najadi, DPP Kevin Anthony Morais, Mongolian national Altantuya Shaariibuu, DAP political aide Teoh Beng Hock, and Customs Department officer Ahmad Sarbani Mohamed.

    This is actually a smoke-screen. What Kit Siang really wants is for only one of those murder cases to be reopened or reinvestigated. And this is the murder of Altantuya Shaariibuu.



    Kit Siang wants Najib and Rosmah nailed for covering up Altantuya’s murder
    Nailing Najib Tun Razak for stealing RM42 billion of 1MDB’s money is not so easy after all.

    That is why they are trying to nail him for money-laundering and/or tax evasion (meaning non-declaration of wealth or assets).

    But that is not good enough. Money-laundering and/or tax evasion is a common ‘crime’ committed by everyone.

    Tun Dr Mahathir Mohamad, all of Mahathir’s children, Tun Daim Zainuddin, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Robert Kuok, Vincent Tan, Francis Yeoh, Ananda Krishnan, and thousands of other wealthy and/or powerful Malaysians are guilty of money-laundering and/or tax evasion.

    They need to nail Najib, and at the same time nail Rosmah Mansor as well, for something more ‘solid’. And that is why Kit Siang wants the Altantuya murder case reopened and reinvestigated. If they can nail Najib and Rosmah for involvement in Altantuya’s murder, then Malaysians will forgive Pakatan Harapan for not sending Najib to jail for stealing RM42 billion.



    Pakatan Harapan cannot nail Najib and Rosmah for stealing RM42 billion after all.

    According to one previous Director of the Special Branch, the police had already investigated Najib and Rosmah a decade ago and there is no evidence to link them to the murder or to prove they were involved in or were behind the murder.

    In fact, Rosmah has an alibi and there is evidence to prove she was somewhere else at the time of the murder.

    Hence, linking Najib and/or Rosmah to the murder is impossible and if that could be done it would already have been done back in 2008.

    Furthermore, if in 2008 there was evidence that Najib and/or Rosmah was involved in the murder, why did Tun Dr Mahathir Mohamad back Najib to become Prime Minister in 2009?

    The police investigated Najib and Rosmah and reported to Mahathir they are both clean and are not involved in the murder.

    That was why Mahathir backed Najib to become Prime Minister in 2009.

    So, they need to use a new or different angle to nail Najib and/or Rosmah for Altantuya’s murder.

    And this is going to be like how they nailed President Richard Nixon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib , why should I shit with my pants on ???

      I don't give a bloody shit to This Terrestrial Fucker (TTF) writing !

      Delete
    2. Pak Diny bukan mcm geng najib.

      Geng najib sungguh laa he shits where he eats!!!

      Now the General of shit is coming. Mampuslah hang geng najib.

      Delete

    3. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    4. Ramai tak bayar PTPTN kerana janji pembangkang dulu'
      Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:13 petang | Dikemaskini 23 Sep 2018, 5:44 petang

      A+ A-

      Ramai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak menjelaskan pinjaman pendidikan mereka kerana terpengaruh dengan janji pembangkang terdahulu.

      Anggota Parlimen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah berkata terdapat banyak faktor mengapa peminjam tidak menjelaskan pinjaman tabung berkenaan, selain tidak memiliki pekerjaan tetap.

      "Saya akui ada sebahagiannya memang sengaja tidak mahu membayarnya walaupun mereka sudah punyai pendapatan tetap.

      "Bagaimanapun, ada juga faktor lain yang menyebabkan mereka tidak bayar misalnya masih lagi tidak bekerja, ada yang bekerja tetapi pekerjaan mereka masih di bawah tahap kelulusan yang mereka miliki.

      "Kalau hendak diteliti banyak lagi faktor lain, tetapi juga ramai yang tidak bayar hutang sebenarnya kerana terpengaruh dengan janji pembangkang dahulu yang menjadi kerajaan sekarang," katanya dalam satu kenyataan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini berkata ramai peminjam PTPTN tidak amanah menyebabkan jumlah hutang tabung itu meningkat kepada RM36 bilion.

      Mahathir berkata, tindakan yang tidak amanah itu menyebabkan orang lain sukar mendapatkan pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

      Kenyataan tersebut diselar Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaludin Abu Bakar yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada graduan yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

      Baca: Sejauh mana 10 janji 100 hari HARAPAN dipenuhi

      Shamsul yang juga bekas pengerusi PTPTN turut berkongsi pengalaman beliau bahawa aliran pusingan kewangan perbadanan itu pernah mengalami kemerosotan akibat janji pembangkang dahulu.

      "Ramai yang tidak membayar pinjaman. Kenapa mereka tidak mahu bayar? Ini kerana terpengaruh dengan mainan politik dan janji populis pembangkang ketika itu.

      "Menjelang PRU13, ramai terpedaya kononnya “hutang PTPTN akan dihapuskan".

      "Kesannya aliran kewangan PTPTN begitu teruk akibat ramai tidak membayar pinjaman kerana terpengaruh dengan janji pembangkang untuk hapuskan hutang dan PTPTN," jelasnya.

      Baca: Janji Pakatan: Turun harga minyak dan kereta, mansuh PTPTN, pendidikan percuma

      'HARAPAN sendiri tak amanah'

      Justeru, kata Shamsul kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak wajar hanya melabel peminjam dengan pelbagai gelaran.

      Sebaliknya katanya kerajaan perlu melakukan usaha kerajaan terdahulu untuk mendapatkan semula bayaran daripada peminjam.

      "Sebab itu jugalah, kalau ditanya siapa sebenarnya yang tidak amanah tentulah kerajaan hari ini.

      "Rakyat khususnya anak muda menggundi mereka kerana termakan janji manis Pakatan Harapan sewaktu kempen menjelang PRU14. Apabila janji tidak ditunai itu sebenarnya tidak amanah," katanya.

      Delete
  5. Pak diny...Wait..There's more down below..do read on please !!!!

    They want to nail Najib the same way President Nixon was nailed.


    Nixon was not involved in the Watergate crime. He never planned it or ordered it.

    But he became aware of it AFTER the crime had been committed and tried to cover it up. That was how and why Nixon fell.


    Kit Siang’s angle is, while Najib and Rosmah may not have been involved in plotting the murder or ordered Altantuya murdered, they came to know about it AFTER the murder had been committed and tried to cover it up.

    The police have advised Pakatan Harapan that this new approach may be possible to prove.

    But they will need witnesses or conspirators to testify that Najib and Rosmah became aware of the crime after the fact and that they had ordered or were involved in the cover-up.

    A certain Pakatan Harapan leader has already met a few potential witnesses and deals are being struck.

    Two of those ‘witnesses’ are Azilah Hadri and Sirul Azhar Umar and they have been asked to become ‘state witnesses’ in exchange for their death sentences being commuted.

    Deepak will testify regarding his involvement in bribing P.I. Balasubramaniam.

    Police officer Suresh and Deepak Jaikishan are another two potential witnesses. They would testify regarding their involvement in getting P.I. Balasubramaniam to leave the country.

    If Azilah, Sirul, Suresh and Deepak can testify and say that Najib and Rosmah knew about the murder after it happened and that they were involved in or ordered the cover-up, then it will be game over for the ex-Prime Minister and his First Lady.

    So that is what Pakatan Harapan is working on. And Kit Siang’s job is to throw the cat amongst the pigeons and create all this brouhaha about reopening or reinvestigating the five high-profile murders.

    Then they will work on the Altantuya case and nail Najib and/or Rosmah like they did President Nixon.

    So, expect Azilah, Sirul, Suresh and Deepak to be in the news again as ‘state witnesses’. They will testify that while Najib and Rosmah were not behind the murder, they were behind the cover-up of the murder.

    That will be good enough to ‘replace’ the charge of the theft of RM42 billion of 1MDB’s money that may not materialise in the end after all.

    So Pak diny..can you smell what Madey dan Tokong Kit Sial is cooking bhai ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..Terbaik Pak Othaman.

      Bapok tua yg dok hisap rokok john di lorong chow kit tu dah black out!!!

      Delete

    2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      TAK RAMAI ORANG KELUAQ SOKONG WAK JAHIT BILA KENA TANGKAP. ADA BEBERAPA KETUL SAJA SELAIN DARI WAKIL MEDIA MASSA. HINGGA ANAK POMPUAN DIA KOMPLEN -

      Mana pejuang reformasi? Soal anak Zahid
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 18 Okt 2018, 10:58 malam

      Anak perempuan kepada Presiden Umno Datuk Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid mempersoalkan di mana pejuang-pejuang reformasi ketika bapanya ditangkap. (SEMUA ANAK WAK JAHID DAPAT DATUK KE?)

      Bercakap di hadapan penyokong dan petugas media di depan bangunan SPRM petang ini, Nurulhidayah berkata beliau tidak sedih dengan penahanan bapanya tetapi ' terlalu geram dan benci'. (HANG TAK INGATKAN KEADILAN KE? SAPA BUAT SALAH KENA DI ADILKAN. HANG HABAQ LAH KPD BAPAK HANG JANGAN SUBAHAT DENGAN AL JIBO CURI WANG AKYAT RM2.6 BILION)

      "Saya terlalu geram dan benci, perasaan ini saya simpan dari tahun 1998. Saya bercerita pasal orang malam ini dikurung oleh orang sama bernama Mahathir Mohamad. (Oooooo, MARAH TUN M YE? TAK NANGIS KE? LUPAKAN PROSES UNDANG2 KE?)

      "Di mana pelaung-pelaung reformasi seperti Hishamuddin Rais? Mana sahabat-sahabat universiti saya? Mana Anwar Ibrahim yang pertahankan reformasi? (HAHAHA HISHAMUDDIN RAIS "THE POFESSIONAL STUDENT" ASYIK IKUT DEMO APA SAJA DI HYDE PARK MASA DI LONDON. BETUI, AWAT TAK DEMO BILA WAK JAHID KENA TANGKAP? HIHI)

      "Tidakkah Anwar dan Nurul Izzah nampak apa yang berlaku?" soalnya. ('NGANG SANGAT KE DIA, TAK FAHAM HINGGA SEKARANG BAHAWA ANWAR DAH BERSAMA TUN M)

      Zahid pernah menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sehari selepas bekas timbalan perdana menteri itu ditangkap di bawah akta yang sama.

      Hamidah dalam ucapannya berkata beliau merancang mengadakan jelajah di seluruh negara bersama Lokman. Ooooo, SI BINI PUN DAH JADI POLITIKUS DAN PENDEMO SEKARANG?)

      "Budak sekarang tak dapat benda (sejarah) tu dan itu buat mereka leka," katanya. (MARAH ORANG2 MUDA PULAK?)

      Hamidah juga berkata tidak mustahil Malaysia akan dilanda bencana seperti berlaku di Sulawesi (Oooo, SAMPAI MENDOAKAN BENCANA ALAM KPD MALAYSIA?)

      Peserta himpunan yang rata-ratanya memakai baju berwarna oren bersurai kira-kira jam 11 malam. (PAKAI BAJU OREN INI BAGUS - MEMPERINGATKAN SPRM SUPAYA MEMAKAIKAN WAK JAHID BAJU OREN DAN GARI BILA MENGHERET DIA KE MAHKAMAH HARI INI)

      Delete
    3. Pemimpin keluar Umno, helah Tun M kuatkan Bersatu
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 22 SEPTEMBER 2018
      Mahathir Mohamad
      Mahathir . - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Tindakan dua pemimpin Umno meninggalkan parti didakwa adalah helah Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengukuhkan partinya bagi menentang PKR, kata Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Tengku Hamzah.

      Menurut Tengku Razaleigh memandangkan Bersatu hanya memiliki 12 kerusi sahaja namun menjadi Perdana Menteri dalam kerajaan PH tentunya ini strategi Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencari ‘orang luar’ bagi menguatkan kedudukan komponen itu dalam Parlimen.


      “Situasi hari ini parti yang terkecil memimpin kerajaan sekarang ialah parti Bersatu Mahathir. Jadi barangkali Bersatu mencari-cari orang luar daripada PH untuk menguatkan lagi kedudukan mereka dalam Parlimen.

      “Hal ini supaya perebutan kuasa antara dua kelompok ini (Bersatu dan PKR) dalam PH akan dapat diredakan dengan adanya pihak yang menyokong langkah ini.

      “Ini kesimpulan saya, sebab itu saya rasa Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ahli Kimanis, Datuk Seri Anifah Aman ini diusik,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Jalan Langgak Golf, di sini, hari ini.

      Tambahnya, umum maklum memang wujud konflik antara Dr Mahathir dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kedua-dua mereka tidak kuat, oleh itu masing-masing gigih mencari sokongan luar.

      Sementara itu, Tengku Razaleigh juga menambah trend keluar parti di kalangan pemimpin Umno ini terjadi didorong oleh beberapa faktor peribadi.

      “Kita baru kalah, mereka ini pula sudah biasa dengan kedudukan, kehidupan sekarang juga berlainan daripada dulu.

      “Maka kalau ada tawaran atau pujukan, itu akan mempengaruhi pemikiran mereka. Jadi, sama ada mereka bergerak ke sebelah sana ataupun tidak, bergantung kepada kepentingan mereka tak ada kena mengena dengan politik..lebih kepada sebab peribadi,” ujar beliau.

      Bekas Menteri Kewangan ini juga menambah pemimpin Umno yang berhasrat meninggalkan parti, bebas berbuat demikian tanpa sebarang halangan.

      “Bagi saya mereka bebas nak ke mana pun, biarlah jernih keadaan dalam Umno ini. Sesiapa yang tak ada iman kuat untuk bersama dengan Umno sepanjang masa biarlah mereka pergi, tak upaya kita nak kepung, kawal sana sini, nak pasang spy.

      “Kalau mereka tak setia dengan perjuangan tak usah pujukla, lagipun kita parti kalah, tak ada kuasa. Malah bagi saya tindakan Mustapa meninggalkan Umno juga bukan keputusan yang mengejut,” jelasnya.

      Delete
  6. Pak diny..Pak tak rasa pelik ke tengok gelagat menteri2 Rejim Haprakan sekarang ni..makin menjadi2 pulak dahhhh!!!!

    Kenapa Berita Menteri Pertahanan Gunting Rambut Menjadi Berita Nasional Pojok Sampah Sinar Harian?


    Rasanya Pak pun perasan...Sebelum ini Malaysia Baharu dihebohkan dengan berita berkenaan Menteri Pertahanan, Mat Sabu makan di kedai mamak.

    Semalam, berita pengawal pengiring atau bodyguard bertindak menjadi tukang gunting mendapat liputan.

    Mengapa perkara-perkara biasa yang dibuat oleh Rakyat menjadi berita utama akhbar pojok?

    Mungkin berita ini terlalu penting sehinggakan ianya menjadi Berita Nasional di Sinar Harian?

    Bukankah lebih baik sekiranya Sinar Harian ingin membuat berita lucu, mereka hanya perlu laporkan Menteri Pertahanan berkata di Parlimen bahawa Malaysia sudah mampu mengeluarkan kapal terbang penumpang....setuju tak Pak Ooooi????


    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaaa...halo..halo..

      HALO, what talking talking you, haaaa....??

      I say meng, why you talk cock talk cock many many taeng? I pedap listen listen you talking talking cock, you know.....!!

      Delete
    2. Dia mana ada cock. Cock dah lama mampuih. Arse hole dia adalah

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      Mana pejuang reformasi? Soal anak Zahid -

      Abu As Siddiq
      Bapak kau bkn reformasi punya pejuang pasal apa seru kami? Adoooi gila ker apa budak ni?. Kena ganguan syaitan kot budak ni atau otak dia tak stabil apa hal lain group diseru?

      Haron Bin Hasron Haron
      Ini budak banggang. .
      Tak faham reformasi dgn kleptokrasi. Bapak ko tu kleptokrasi.... betul2 lokman adam budak ni...
      Jena jetum kot..

      Taufiq Omar
      Dia baru nampak nak cari Anwar n Nurulizah.. Anwar tidoq atas simen di penjara bapa dia ada p tgk ka..

      Syazwan Che'Ly
      Kleptokrasi......kleptokrasi....
      Haa..mcmni bru betul..bkn reformasi cik adey manish

      Ra Sa
      Bapa kau curi WANG RAKYAT dan NEGARA baru ingat reformasi ANWAR dulu bapa dan kau tak turun reformasi...........sekarang bila sakit diri sendiri baru RAKYAT

      Mohamad Ridzuan
      Taufiq Omar mula2 je' sokong anuwr,lepas takut kena tangkat bapak kau tibggal anuwar,xmalu merayu dadar anak tak tau maluuu

      Nuar Daud
      Takyah jerit-jerit pasal reformasilah. Duit banyak upahlah peguam2 yg handal dan lawan dimahkamah.

      Abd Karim Md Yunus
      Masa anwar susah dulu ayah dia tak boleh tahan lama itu yg bepaling tadah pada BN nampak ada peluang keemasan dalam karrier politik nya, skrg nak minta reformis tolong dia waktu senang ada ingat tak? Sekarang waktu susah orang parti keramat pun x nak tlg harapkan muka lokman dan elie je lah....😂

      Zairil Mohamad
      Ramai gak pejuang reformasi dlm Ni. Tahniah!!! Go go tun mahathir..😂😂😂

      Prima Sejagat
      Zahid ditahan oleh sprm, bukan kes dizalimi, inilah refomasi rakyat yg diperjuangkan oleh DSAI.Ini Tun M yg berwadah baru, malaysia baru pakatan harapan.

      U Chang Eng
      Katanye bapa dia pernah jumpa penderma Arab 2.6b. Subahat.

      Chan Vk Appu
      Wafi Wafa - tak lama nanti 20 ekor badut pun susah nak cari..

      Kudingking Lumeeng
      Taufiq Omar.... Betul, bapa YB Nurul Izzah merengkuk dlm penjara bertahun2 ada keluarga Zahid kisah, ini baru tidur dlm lokap semalam dah nak cari refomis, kenapa tak cari Baju Merah. Kak Midah, rakyat sekarang termasuk mahasiswa berinformasi, bukan mudah disogok dgn cerita putar belit.

      Kudingking Lumeeng
      Kasim Selamat ... Mula2 dsai dimasuk dkm penjara mmng tidur tak beralas, lepas keluarga dan peguam dsai kritik pihak penjara baru kena kasi tilam, masa tu si Zahid menteri KDN, tak kisah pun pasal DSAI.

      Mohd Nizam Yeop Bunga
      Kompom dia gila xtau beza reformasi dg kleptokrasi..bro

      Roslan Omar Omar
      Haron Bin Hasron Haron .. betul...anak beranak bodoh....

      Delete
    4. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB.

      Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini.

      Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara.

      Hamid berkata Thomas diberi lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala diberi tempoh tidak sampai sebulan.

      'Peluang yang terlepas'

      Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandanganya bahawa peguam persendirian - walaupun cukup ternama - tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itulah peguam negara perlu dilantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman, katanya.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh yang panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi.

      Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Ia bermakna, katanya lagi, Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib.

      Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada.

      "Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan - dengan bantuan pegawai - dan membuat sendiri keputusan."

      Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan - berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya.

      'Menjejaskan moral'

      Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya.

      "Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara, dan malah seluruh jabatan itu.

      "Seolah-olah tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad. Seolah-olah mereka tidak cekap," katanya.

      Turut disentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kepal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan.

      Setakat ini, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran. "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya.

      Delete
  7. Wak suman si tua renta pendek dan gemuk
    Bila marah muka dia macam hantu momok
    Bukan main lagi nak tunjuk garang mengamuk
    Tapi dia terjerit-jerit melalak bila digigit nyamuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang lagi teruk. Tiap2 malam dok hisap rokok john!!!

      Apa mcm john punya woluk?

      Delete
  8. Rakyat Msia yang waras dan cintakan kebenaran ingin mengucapkan setinggi2 tahniah tak terhingga kerana keberanian tokoh politik ni...adalah diharapkan tindakannya menggambit ramai lagi untuk mengikut jejak langkahnya tu !!!!

    Akhirnya, DAP pecat Amran Ahmad....

    KUALA LUMPUR: Naib Pengerusi Biro Buruh DAP, Amran Ahmad dipecat daripada parti itu berkuat-kuasa, semalam.

    Anak kepada bekas Naib Presiden DAP, Ahmad Nor itu berkata, beliau menjangkakan pemecatannya itu selepas tindakannya yang tidak selari dengan parti itu.

    Jadi katanya, beliau tidak akan membuat rayuan kerana perjuangan DAP sudah tersasar daripada landasan sebenar.

    "Saya menerima keputusan DAP itu dengan berlapang dada, sejajar dengan jangkaan dan memutuskan untuk tidak merayu atas sebab-sebab yang akan saya huraikan di bawah.

    "Dengan penerimaan surat pemecatan itu, saya beranggapan, selain keahlian dalam parti selama hampir 10 tahun itu ditamatkan, saya juga 'kehilangan' jawatan Timbalan Pengerusi Biro Buruh DAP," katanya melalui kenyataan media, hari ini.

    Amran yang menyertai DAP sekitar 2009 berkata, beliau dipecat kerana mengkritik tindakan DAP menyebarkan fitnah serta melakukan propaganda jahat sebelum PRU14.

    "Apa salah saya menegakkan kebenaran dan mengkritik tindakan salah parti atas nama demokrasi yang kononnya menjadi tunjang perjuangan DAP.

    "Saya menganggap bahawa tindakan pemecatan saya dari DAP ini sebagai suatu pengkhianatan dan tindakan tidak mengenang jasa dan pengorbanan dua generasi orang Melayu dalam DAP setelah arwah bapa saya, Allahyarham Ahmad Nor menyertai DAP pada tahun 1986 dan menjadi ahli Parlimen Melayu yang pertama dari DAP," katanya.

    Beliau berkata, biarpun dipecat, perjuangannya menjadikan Malaysia negara yang lebih baik atas platform lain akan tetap diteruskan.

    "Biar mati berdiri, dari hidup melutut pada parti yang cauvinis dan sangat perkauman ini.

    "Semoga apa yang menimpa saya ini membuka mata rakyat negara ini terutama orang Melayu yang menyimpan hasrat untuk berjinak-jinak dengan DAP," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang kamu herankan sangat akan Amran Ahmad ??

      Tetapi kamu tak pula berasa heran apabila Muhyiddin, Shafee Afdal , Mukhriz kena buang ??

      Delete
    2. Pak diny..memang WAJIB lah mereka tu dibuang dari kerajaan..apa taknya sama2 berkonspirasi dengan Tun Madey untuk menjatuhkan DS Najib secara tak berpelembagaan dengan isu 1MDB tu !!!!

      Delete
    3. Tanya sama hati di malam Juma'at ini ..

      Adakah Najib tidak merembat duit 1MDB ???

      Hanya yang tolol , bangang , bahlol , haramzadah sahaja yang berkata semua wang itu , baik yang Najib dapat , baik yang Rosmah rembat , baik yang Riza Aziz sebat , adalah derma Pak Arab Biol !!!

      Delete
    4. Woiii minta derma kat john laa

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA
      Mana pejuang reformasi? Soal anak Zahid -

      Farridzin Ikhsan
      Bapa kau bukan pejuang reformasi.. 10 hari dalam kurungan suruh ibu kamu mengutus surat mohon keampunan seterusnya kamu mengkhianati reformasi. Bapa kamu seperti Lokman Adam lari dari peperangan semata-mata mengejar kekayaan dunia.

      Kini putaran dunia tiba. Langit tidak selalu cerah. Keegoanmu membakar diri. Apa yang kamu tahu pasal reformasi? Pejuang reformasi tiada tahta dunia tapi yang ada adalah maruah yang tidak dapat di injak oleh harta dunia atau sesiapa juga.. Termasuk bapak kamu

      Tok Janggut Kg Baru
      Dulu adalah masa kesusahan Kak wan dan nurul izzah merperjuangkan suami dan bapanya..ada ke bapak kau tolng ???..sekarang giliran mak kau dan kau menyalak untuk tolong bapak kau..itulah hukum karma...balasan bg mereka yg ingkar dan hanya memandang kuasa dan harta dunia...

      muhasabahlah diri dan keluarga sblm terlambat .. asyik mengejar dunia dan tak hirau kan mereka yg teraniaya...kuasa manusia terbatas..tapi kuasa Allah sngt luas dan tiada tandingan...ingat sebelum buat...jgn ingat ada kuasa bolih sesuka hati dan terlepas dari undang2... jgn ingat ada Tok Arab derma berbilion

      Nasi Kukus Cilibilis
      kenapa Zahid ditahan kaum kerabat saja yang demo. bagi aku sebab Zahid umpama penyamun... rakyat sangat benci pemimpin UMNO... sendiri mau ingat la.

      Inapdesa Seri Mambau
      tak faham maksud tindakan sprm main ckp je. Jadi kalau tiada pendakwaan walaupun jelas ada bukti itu kita nak kata apa? Keadilan ditegakkan? Lagi satu apa kena mengena kes ni dgn Tun M pulak, kan dah bgtahu SPRM bebas siasat siapa shj tanpa arahan sesiapa malah drpd Tun M sndiri.

      Rudin Rudin Kr
      Dulu bapak ko samseng ko dh lupa bapak ko bwak geng pukul bekas bekas b0y frend ko sampai koma nyaris budak tu x mati siap korek lubang nk kambus jika budak tu mati.. kau dh lupa sampai mcm tu skali kejam

      Sutera Marzz
      msa tu bpk kau ada kuasa....x kna thn pun....skrg tahu lh nasib....bpk kau tu sombong n samseng ....x kan kau x tahu....

      Delete
    6. Bekas ketua hakim: AGC guna 'jalan selamat' kes Guan Eng?


      Bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan keputusan Pejabat Peguam Negara (AGC) melepaskan tanpa membebaskan dalam kes bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Dalam tulisan di blognya hari ini, Hamid bertanya sama ada Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan itu dan bukannya pembebasan penuh atau dilepaskan dan dibebaskan.



      "Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Lim) dilepaskan tanpa dibebaskan.

      "Adakah dia tidak pasti dengan keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan, atau hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidaj disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" katanya dalam tulisan panjang yang mengkritik keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dan jabatannya.

      Pada 3 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang memberi pembebasan penuh kepada Lim dan Phang meskipun pendakwaan hanya memohon untuk pelepasan tanpa pembebasan.

      Menurut Hamid, sekiranya pendakwaan berhasrat untuk pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Lim, DAP dan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan gembira, dan peguam negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Lim.

      "Sekiranya pendakwaan benar-benar serius ia hanya mahukan pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan hakim itu,

      "Atau adakah mereka sangat gembira kerana dapat lebih daripada yang diminta, dan boleh tuding jari pada mahkamah atas keputusan itu?" katanya.



      Dalam tulisan itu juga, Hamid mendakwa Hanafiah didesak untuk menggugurkan dakwaan terhadap Lim dan Phang meskipun Thomas tidak memberi apa-apa arahan kepadanya.

      "Dalam situasi itu, dia (Hanafiah) tahu dia perlu membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Lim dan dia perlu mencari alasan.

      "Jadi dia beri alasan bahawa dia mendapati kes pendakwaan lemah selepas penelitian dan penemuan bukti baru! Saya rasa kasihan kepadanya," katanya merujuk penjelasan Hanafiah dalam pengguguran kes itu.

      Bagaimanapun, menurut Hamid, Hanafiah seharusnya memanggil ketua pendakwaan kes itu dan SPRM bagi menangani kelemahan - seperti mencari bukti bari atau memanggil saksi tambahan.

      Delete
  9. Pak diny..seperti biasa, mari kita semua sama2 secara berjemaah layan apa kata DS Najib dalam FBnya hari ni...jom Pak !!!!

    Saya sedih dan bimbang ramai hilang pekerjaan – Najib Razak

    RAMAI HILANG PEKERJAAN

    Saya sedih dan bimbang membaca berita semakin ramai yang kehilangan kerja, bukan sahaja pegawai Kerajaan, badan berkaitan malah sektor swasta pun turut terjejas.

    Ada yang saya baca, pasangan suami isteri bekerja di tempat sama, kedua-dua diberhentikan mengejut, kini resah macam mana nak tanggung anak-anak kecil.

    Punca utama perkara ini berlaku kerana ketiadaan kepimpinan oleh Kerajaan hari ini.

    Mereka tidak mempunyai hala tuju yang jelas dan menyakinkan dalam menguruskan ekonomi negara.

    Pelabur asing tak berani melabur, dana asing keluar, kilang tak boleh beroperasi, pekerja terpaksa diberhentikan.

    Kerajaan Barisan Nasional dahulu sentiasa memperjuangkan nasib golongan pekerja.

    Mungkin ramai tak sedar, tapi setiap kali kita sebut dulu bahawa ekonomi negara di zaman Kerajaan Barisan Nasional dapat pengiktirafan dunia, diunjurkan meningkat, pelaburan langsung asing banyak dan sebagainya, kesan langsungnya adalah kepada rakyat, terutamanya golongan pekerja.

    Kerajaan BN juga telah kenalkan bantuan dari segi jaringan keselamatan sosial melalui Skim Insurans Pekerjaan (SIP).

    Saya ingat lagi Kerajaan PH semasa jadi pembangkang dulu, tabur fitnah kata Kerajaan BN waktu itu tak ada duit, sampai perkenalkan SIP sebab nak curi duit gaji pekerja pula.

    Walhal sebenarnya kita sediakan bantuan, daripada caruman bulanan itu, kalau hilang pekerjaan, para pekerja dapat bantuan kewangan selain dibantu untuk cari pekerjaan baru.


    Alhamdulillah, pekerja yang terbabit akan dapat bantuan interim SIP RM600 untuk 3 bulan, semoga dapat bantu sedikit sebanyak urusan keluarga dan perbelanjaan harian.

    Saya doakan semua yang ditimpa musibah seperti 170 pekerja di Johor ini dan juga ribuan lagi yang kehilangan kerja akibat dasar Kerajaan baru, semoga dipermudahkan urusan oleh Allah SWT. Amin, Insya-Allah. - Najib Razak

    Pak diny..cuba lah Pak tanya apa kata majoriti rakyat Msia dewasa ni..pasti rata2 menyatakan rindunya mereka kepada zaman2 manis kerajaan dipacu oleh BN dulu !!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu seorang penipu tegar si Geng Najib ..

      Majoriti masih menyokong PH ...PRK P. Dickson baru saja selesai .

      Delete
    2. Nak muntah bila GN kata rakyat rindu akan zaman2 manis bersama BN.. ya betul tapi bukan BN dizaman Najib

      Delete

    3. KALAU BETUL PUN KATA SI PUAD, AKU TAK KISAH - DIA PUN TAK BERAPA KUAT SOKONGAN BILA LIHAT KES DIA DENGAN JAWATAN KETUA BAHAGIAN BATU PAHAT DULU.

      'Penahanan Zahid untuk bunuh Umno'
      Diterbitkan 18 Okt 2018, 11:31 malam

      Penahanan dan pendakwaan terhadap Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertujuan untuk membunuh parti Melayu itu, kata Anggota Parlimen Batu Pahat Datuk Dr Puad Zarkashi.

      Delete
    4. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
  10. Pak diny...Pak sebagai sorang ahli koporat tentu perasan dan sedar benda ni kan ????

    Tiada lantikan politik dalam Khazanah ketika era Najib!!!!

    SHAH ALAM - Bekas Pengerusi Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Berhad, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, syarikat pelaburan strategik negara itu tidak melakukan pelantikan politik dalam urusan anggotanya.

    Najib berkata, selama ini, semua urusan entiti itu adalah berpandukan kepada nasihat diberikan pengurusan dan lembaga pengarah, walaupun ia dipengerusikan oleh beliau selaku perdana menteri sebelum ini.

    Malah, katanya, ada exco yang turut dipengerusikan timbalan pengerusi Khazanah dan semua anggotanya terdiri daripada golongan profesional yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang masing-masing.

    "Sebab itulah waktu saya ambil alih Khazanah, asetnya cuma RM33 bilion dan waktu saya tinggalkan Khazanah, ia telah lonjak hampir RM134 bilion.

    "Namanya tersohor di antarabangsa... maknanya kita telah berjaya dari segi misi Khazanah," katanya kepada media selepas merasmikan Restoran Pok Usop Ayam Kampung di Setia Alam, di sini, hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang kebimbangan rombakan Khazanah yang bakal dilakukan kerajaan.

    Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan dikeluarkan pejabatnya berkata, peletakan jawatan Pengarah Urusan dan ahli Lembaga Pengarah Khazanah membolehkan kerajaan menstruktur semula syarikat dana nasional tersebut berdasarkan polisi pentadbiran baharu yang sedia ada.

    Dalam pada itu, Najib berkata, penubuhan Khazanah adalah bertujuan untuk menambah aset dan kekayaan negara.

    "Bila Khazanah dapat keuntungan, ia mesti akan isytihar dividen kepada kerajaan dan kerajaan gunakan untuk membantu rakyat," katanya.

    Selain itu, katanya, Khazanah juga mempunyai agenda Bumiputera antaranya memberi biasiswa dan tempat kepada Bumiputera teknokrat.

    "Ia bagi memberikan mereka peluang kendalikan syarikat yang punyai aset besar dan dapat menempa pasaran antarabangsa.

    "Semua ini merupakan pengalaman yang cukup berharga sebab kita nak juga membangunkan golongan Buniputera profesional melalui agensi atau badan-badan seperti Khazanah," katanya.

    Ditanya sama ada Khazanah merupakan tindakan rombakan dendam politik kerajaan baharu, Najib berkata, 'tidak pasti...tengok apa kesudahannya'.

    Patut lah Tun Madey melantik dirinya sendiri jadi pengerusi Khazanah yang baru..apa taknya dengan aset beratus billion tu, dah tentu lah ia bakal menjadi lubuk emas untuk difaraidkan di antara nak beranak dan kroni2nya ..betul tak Pak ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelebihan yang ada pada Najib adalah ..

      Dia sentiasa bercerita betapa "enak" benda yang masuk ke mulut ; Dia tidak akan bercerita betapa "busuk" najis yang keluar dari buntut dia .

      Jika Geng Najib ingin pandangan tentang cara , itulah istilah yang sering di gunapakai terhadap Najib .

      Contoh nya jika kurang faham :-

      1. GDP Malaysia berkembang pesat ....hasil beribu juta pemberian sedekah kepada rakyat .
      2. Reserve BNM naik mendadak ....hasil dari pinjaman yang di lakukan .
      3. Asset Khazanah melonjak ketara ...Najib tidak pernah sebut berapa jumlah hutang yang di tanggung olih Khazanah .

      Delete
    2. Sama juga dgn wak kojola kengkang kepala mancis ni.
      Dia enak enak saya hisap rokok john.

      Delete

    3. BODOH PUNYA BODOH TUHAN SAJA YANG TAU. EGO BESAR TAK MAHU DI JAMIN SUPAYA TAK KENA LOKAP, TAPI ANAK BINI MENJERIT JERIT APAHAL?

      Zahid enggan dibebaskan dari tahanan SPRM - isteri
      Diterbitkan 18 Okt 2018, 5:13 petang |

      Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menolak cadangan peguamnya bagi membuat permohonan kebenaran untuk jaminan supaya tidak ditahan di lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.

      Perkara itu dimaklumkan isterinya Datin Seri Hamidah Khamis ketika ditemui pemberita di perkarangan bangunan SPRM.

      “Peguam nak bagi dia keluar tetapi dia tak nak. Dia (Ahmad Zahid) akan di sini sampai esok pagi dan dari sini (Ibu Pejabat SPRM) pergi ke mahkamah (Kuala Lumpur),” katanya.

      JENAKA. BODOH.

      Delete
    4. PAS: K'jaan besarkan isu sebat untuk tutup kes Guan Eng
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:57 pagi | Dikemaskini 7 Sep 2018, 10:18 pagi

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) cuba membesar-besarkan isu hukuman sebatan ke atas dua wanita di Terengganu bagi mengalihkan perhatian terhadap keputusan menggugurkan kes rasuah terhadap bekas menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

      Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, langkah kerajaan mengkritik pelaksanaan hukuman tersebut juga merupakan tindakan yang tidak menghormati kuasa mahkamah syariah.

      "Apa yang berlaku kadang-kadang mereka cuba besarkan isu, misalnya.

      "Isu yang berlaku di Terengganu sebagai contoh, untuk menutup isu tuduhan terhadap Lim Guan Eng yang jauh lagi besar berbanding apa yang berlaku di Terengganu.

      "Ini sebagai satu tindakan tidak menghormati keputusan mahkamah syariah Terengganu.

      "Semua pihak mesti menghormati peraturan yang ada selari dengan kerangka peraturan yang dibenar oleh negara kita," kata Tuan Ibrahim, yang merupakan anggota parlimen Kubang Kerian.

      Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Lim pada Isnin lalu dan keputusan Mahkamah Syariah Tinggi Terengganu menjatuhkan hukuman sebatan ke atas dua wanita kerana hubungan sejenis.

      Tertuduh sendiri tak rayu

      Menurut Tuan Ibrahim, hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ke atas dua wanita terbabit diluluskan oleh parlimen.

      "Mangsa diberi tempoh 14 hari untuk merayu, dia tak rayu. Dia sendiri minta laksanakan hukum supaya Allah ampunkan dosa dia, kita doa kepad Allah ampunkan dosa.

      "Yang penting, kita bukan pertikai undang-undang yang ada. Kalau semua pihak bangkit pertikai peraturan-peraturan yang ada, buat apa kita ada undang-undang bila kita tidak hormati undang-undang yang ada," katanya.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata hukuman sebatan yang dijatuhkan terhadap dua wanita berkenaan memberikan gambaran buruk terhadap agama Islam.

      Menurut Mahathir adalah penting untuk Islam tidak dilihat sebagai 'agama yang bengis'.
      Laporan media mengenai hukuman sebatan itu juga mendapat kritikan daripada pelbagai pihak termasuk ahli politik dan pendukung hak asasi manusia yang menganggap ia sebagai hukuman yang kejam.

      Bagaimanapun, kerajaan negeri mempertahankan akta itu dengan mengatakan ia tidak menyakitkan dan bertujuan mendidik orang ramai.

      Dua wanita yang berusia 22 dan 32 tahun itu ditangkap oleh pegawai penguatkuasa agama Islam pada April lalu kerana cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta.

      Mereka didenda sebanyak RM3,300 setiap seorang oleh Mahkamah Syariah dan dihukum enam sebatan selepas mengaku bersalah.

      Delete
  11. Wak suman kini muka masam macam cuka
    Gebang kuat dia itu semua aota belaka
    Orangnya penakut sungguh tak ku sangka
    Cabut lari bila dicabar anon ke dataran merdeka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang patut jiwa wak suman dibasuh dan dobi
      Nama macam Islam tapi perangai kafir harbi
      Bila terkantoi dia suka buat perangai gila babi
      Mesti dia lari lagi bila anon ajak berdepan di JB

      Delete
    2. Kihkihkih Anon..
      Asal malam saja jadi Anon....auwww...
      Hahahaha
      Auwwww...

      Delete
    3. Batal MRT2: 20,000 pekerja, 600 syarikat hilang pendapatan



      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa pembatalan pakej projek Transit Aliran Massa (MRT2) yang dianugerahkan kepada gabungan Gamuda dan MMC Corp (Gamuda-MMC) menyebabkan 20,000 pekerja dan 600 lagi syarikat tempatan akan hilang punca pendapatan.

      Katanya, beliau kecewa dengan keputusan pembatalan yang dibuat Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      Menurutnya, projek tersebut dianugerahkan kepada mereka secara tender terbuka antarabangsa pada tahun 2016 dan pakej itu telah siap kira-kira 40 peratus .

      "Selain Gamuda-MMC, empat lagi syarikat telah disenarai pendek untuk tender ini, iaitu China Railway Group (CREC) dan China Communications Construction Co (CCCC) dari China, Taisei Corp dari Jepun, dan Hyundai Engineering dari Korea Selatan.

      "Akhirnya Gamuda-MMC menang dengan bidaan yang terbaik dari segi teknikal dan dengan harga yang paling rendah," katanya menerusi hantaran di Facebook miliknya, semalam.

      Mengulas lanjut, Najib berkata, tidak banyak syarikat tempatan mempunyai kepakaran dalam kerja membina terowong bawah tanah dan memiliki kelengkapan seperti Tunnel Boring Machine (TBM) dengan harga yang sangat mahal.

      "Keperluan adalah amat tinggi bagi pakar kejuruteraan dalam mengendali kerja-kerja menggali terowong di Lembah Klang yang padat penduduknya.

      "Jika kos dikurangkan dan spesifikasi dicantas, akan wujud risiko dan kesan bahaya. Siapa akan bertanggungjawab jika berlaku bencana nanti?" soalnya.

      Menurutnya lagi, Gamuda-MMC merupakan satu-satunya syarikat di Malaysia memilik kepakaran dan telah terbukti melalui projek terowong SMART dan MRT1.

      "Ini dibuktikan dengan dprojek MRT1 ini telah disempurnakan di bawah bajet dan lebih awal dari tempoh yang ditetapkan.

      "Jika ditender semula, kemungkinan besar ialah syarikat luar negara akan memenangi projek ini. Mereka mungkin membawa masuk lebih banyak pekerja asing berbanding dengan Gamuda-MMC yang banyak menggunakan tenaga kerja anak tempatan," katanya.

      Tambahnya, pembukaan MRT2 juga akan dilewatkan kerana proses tender semula bukan proses yang boleh selesai dengan cepat.

      "Pemegang Saham terbesar Gamuda ialah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dikuti oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) (ASN/ASB), Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) dan Tabung Haji.

      "PNB, KWSP, Tabung Haji, KWAP dan MMC pula adalah pemegang-pemegang saham antara yang terbesar dalam MMC Corp," katanya.

      Ujarnya, harga saham MMC jatuh 16 peratus manakala harga saham Gamuda susut 25 peratus semalam.

      "Harga saham Gamuda sudah jatuh lebih dari 50 peratus berbanding dengan paras harganya sebelum PRU14.

      "Nampaknya janji PH sebelum PRU14 untuk mewujudkan 1 juta peluang pekerjaan dengan gaji minima RM2,500 sebulan untuk rakyat Malaysia telah salah ditulis. Mungkin, maksud mereka sebenar ialah mahu memusnahkan 1juta pekerjaan?" katanya.

      Delete
  12. Pak diny...tentu lah Pak sedar taktik kotor lagi jijik yang telah digunakan oleh Rejim harpakan ni untuk menutup kelemahan mereka selama ni kan ???

    Perlekeh BN story-board ‘wajib’ kerajaan PH

    18 OKT: Tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) telah berbelanja dengan boros dan tidak berhemat dilihat sebagai usaha untuk memperlekehkan kerajaan terdahulu setelah diberi mandat oleh rakyat.

    Ahli Parlimen Ayer Hitam, Datuk Seri Dr. Ir Wee Ka Siong berkata, kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir semasa membentangkan Kajian Separuh Penggal (KSP) Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) 2016-2020 bukanlah satu perkara baru.

    “Mereka telah buat ‘story-board’ yang sama setiap hari, sejak sebelum pilihan raya umum sehingga sekarang. Setelah mendapat mandat, mereka cuba untuk memperlekehkan kerajaan terdahulu.

    “Itu perkara biasa dalam politik, saya faham. Kita terima dengan baik keputusan yang dibuat oleh rakyat dan sebagai pembangkang, giliran kita pula perlu profesional tunjukkan apa yang tidak kena.

    “Apa yang baik kita sokong, apa yang tidak baik saya akan tegur dan beri pandangan,” katanya ketika ditemui media di Lobi Parlimen pada Khamis.

    Sementara itu, Timbalan Presiden MCA itu turut menyifatkan pembentangan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Langkawi itu tidak menunjukkan sesuatu yang khusus dan tidak terperinci mengenai sesuatu perkara yang ingin dicapai.

    “Beliau ada menggunakan perkataan mereformasikan tadbir urus dan meningkatkan sistem rangkaian perkhidmatan awam, tetapi itu tidak memberikan apa-apa makna.

    “Perlu ada strategi yang khusus, memberi kelainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu.

    “Saya jangkakan itu, tetapi saya tidak nampak secara spesifik apa yang diperihalkan. Saya boleh katanya ia sebagai retori dan secara permukaan (dasar) sahaja, tidak dibuat secara khusus serta perihal strategi tindakan sepatutnya,” katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaaa...halo..halo..

      HALO, what talking talking you, haaaa....??

      I say meng, why you talk cock talk cock many many taeng? I pedap listen listen you talking talking cock, you know.....!!

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      Zahid enggan dibebaskan dari tahanan SPRM - isteri

      CONTOH2 DARI 157 komen -

      Kami Tak Suka Orang Bengong atau Bongok

      Akhirnya Wak Ponorogo atau Ponogoro [lantaklah apapun; yg pasti dia mengaku secara LIVE kat TV Indonesia dan ditonton oleh seluruh nusantara] yg bangga menggunakan WANG SENDIRI konon utk membayar hutang kad kredit SENDIRI tetapi sembunyi di sebalik wang YAYASAN KELUARGA konon; hahaha...
      SPRM tidak mungkin boleh ditipu dgn ALASAN mulut UMNO totok ponorogo ni;

      Serupalah dgn Bijan [Najib] yang ditemui berjuta2 WANG TUNAI di rumahnya pastu masih tidak ada kemaluan utk menagih simpati dgn lancar tabung bantuan; sebab Bijan tahu majority ahli UMNO ni bodoh macam babi, bijak macam anjing dan handal macam lembu; senang sangat derma gelang demi penyamun dan penyalahguna WANG RAKYAT!

      Jangan risau; mahkamah dunia nanti; peguam korang akan spin dan manipulasi semua bukti yang ada utk mencapai kemenangan; tak perlu lah kelentong lah..UMNO memang handal menipu dan menipu dan menipu!

      SELAMAT MENJALANI PERBICARAAN yang mana pasti di 'sana' nanti; siap menolak sebarang manipulasi penipu!


      Jamius Jisin
      1 mlm je.........latihan untuk hukuman penjara jika mahkamah dapati sabit kesalahan.
      Anwar de lepasi dugaan kat dlm tu.Tiada yg boleh melebihi undang2 negara.

      Rembat duit rakyat memang tiada maaf bagimu.Hadapi dengan tabah,dan jangan takut jika tak bersalah.. ....dan jangan kata kerajaan skrng zalim kerana rakyat harus diutamakan....

      Delete
    3. Politik ala kebinatangan (political animal)


      INILAH hasil falsafah politik Niccolò Machiavelli (1469-1527), seorang tokoh ilmuan Itali yang membawa teori yang terkenal di Barat dengan ungkapannya: “The ends justify the means” (matlamat menghalalkan cara) yang disebut oleh para ulama’ Islam (الغاية تبرر الوسيلة).

      Kita sedang menyaksikan Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson yang diadakan kerana mahu mencalonkan seorang yang dikatakan untuk menjadi Perdana Menteri dan telah mendapat pengampunan mengikut proses undang-undang yang menjadi pertikaian dan perbincangan hangat hari ini.

      Saya terpaksa menulis dengan bahasa-bahasa sebegini kerana ingin menjaga maruah negara tercinta, kerana sangat menyentuh maruah Institusi Raja-raja, Badan Kehakiman dan sistem demokrasi yang wajib dimurnikan secara bermoral dan bermaruah.

      Pertama: Konsep pengampunan. Seseorang yang membuat permohonan maaf, adatnya dia mengaku bersalah atas dosa dirinya. Kalau adab bertaubat kepada Allah Yang Maha Besar sekalipun, mestilah bersyarat mengaku berdosa, menyesal dan berazam tidak mengulangi dosanya.

      Kedua: Kalau Badan Kehakiman yang salah, maka sepatutnya Badan Kehakiman yang wajib memohon pengampunan, termasuk segala cabangnya iaitu para hakim, Peguam Negara, pendakwa dan polis yang menyiasat.

      Persoalannya, kita tidak tahu siapa yang dihinakan dalam kemalangan ini?

      Selain itu, sistem demokrasi sangat sinonim dengan dasar dan konsep politik Islam, sekiranya dijaga adab dan akhlaknya. Barat juga ada akhlak dalam demokrasinya sehingga seburuk-buruk akhlak. Mereka juga mahukan orang yang bermoral tinggi atau lulus integritinya.

      Saya melihat amalan demokrasi di Port Dickson menunjukkan beberapa kepincangan berlaku;

      Pertama: Rakyat diberi hak memilih wakil mengikut parlimen dan Dun masing-masing. Adapun Perdana Menteri dipilih untuk menjadi Ketua Kerajaan kepada semua rakyat di seluruh negara, bukan untuk satu kawasan parlimen sahaja.

      Maka, sepatutnya pemilihan PM melalui proses yang sama secara serentak dalam Pilihan Raya Umum (PRU) yang diadakan dan diberikan kepercayaan melalui cara dia memimpin parti atau gabungannya itu dalam PRU. Bahkan, ada negara yang mengadakan pilihan raya seluruh negara untuk memilih seorang pemimpin terbesar bagi negaranya.

      Kedua: PRK tidak wajar diadakan kecuali ada sebab yang munasabah berlaku selepas PRU, kerana keuzuran yang syar'ie yang memestikannya dilantik menjadi PM baru daripada kalangan yang telah dipilih dalam PRU, bukannya dengan cara memotong di tengah jalan atau dicantas di tengah dahan.
      Apakah jenis demokrasi kita ini? Barat pun tidak, Timur pun tidak.

      Tidakkah memalukan? Kerana catatan dalam Perlembagaan bahawa Islam adalah Agama Negara.

      Delete
  13. Wak suman tak jumpakah pantun seni budaya ini?


    Anonymous 18 October 2018 at 07:20

    Limau purut lebat di pangkal
    Mari dipetik di waktu pagi
    Wak Suman jenis tak cukup akal
    Merajuk sikit nak terjun perigi

    Reply
    Replies

    Anonymous 18 October 2018 at 07:34

    Limau purut lebat di dahan
    Mari dipetik di waktu petang
    Senak perut gelak ditahan
    Suman sakit dipaku terlentang

    Delete

    Anonymous 18 October 2018 at 07:39

    Limau purut lebat di perdu
    Mari dipetik di waktu malam
    Suman kecut menangis tersedu
    Parah sakit luar dan dalam

    Delete

    Anonymous 18 October 2018 at 07:44

    Limau purut lebat di pucuk
    Mari dipetik di tengah hari
    Jubur Suman ditikam cucuk
    Tak tahan sakit termengah lari

    Delete

    Anonymous 18 October 2018 at 08:01

    Cantik sungguh pantun yang diberi
    Walau banyak rangkap temanya selari
    Apakah tuan ini anon pemantun bistari
    Rasa teringin nak berjumpa tuan satu hari

    Delete
    Reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal malam saja jadi Anon
      Kahkahkah
      Auwwww...

      Delete
    2. Penulis Kanan Sinar Harian Buta Sejarah



      Tadi saya membaca tulisan Penulis Kanan Sinar Harian, Wan Haron Wan Hassan yang menganggap PAS telah berubah wajah kerana "bersekongkol dengan Umno" dan "bekerjasama dengan Umno."

      Walaupun kanan, tetapi penulisan itu ternyata buta sejarah. Bahawa PAS sejak awal 1970-an lagi telah membahaskan hukum kerjasama dengan Umno dari sudut pandangan syariat.

      Ada tiga kertas telah merekodkan pembentukan pendirian PAS dalam soal ini.

      1) Masalah Kerajaan Campuran Perikatan-PAS di Malaysia Barat 1972 yang disusun oleh Ust Abu Bakar Hamzah, Setiausaha Agung PAS;
      2) Penjelasan Terhadap Beberapa Pertanyaan Tentang Kerajaan Campuran; dan
      3) Pendapat dan Pandangan Ulamak-ulamak PAS Dalam Perjumpaannya.

      Ketiga-tiga kertas ini adalah perbahasan hukum berdasarkan nas-nas syarak oleh para ulamak PAS tentang kerjasama dengan Umno dan Perikatan.

      Sepanjang era kepemimpinan Pak Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Mohd Noor, mereka telah mengambil langkah-langkah untuk bekerjasama dengan atas berdasarkan Islam. Bagi penulis yang pro PH mereka memang membutakan hati dalam soal ini, dan suka membuat fitnah untuk memburukkan PAS.

      Sedangkan wajah PAS belum berubah selagi ia berpegang dengan al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias sebagai landasan hukumnya.



      : Bukan buta sejarah tapi buta hati, celik perut....

      Delete
  14. Rakan2 yang dikasihi sekelian...Fuuuh...hewbat betul lah pentadbiran BN dulu...sampai ditiru dan difotostat bulat2 oleh Rejim sekarang, tanpa sebarang pindaan pun !!!!

    KSP RMK11 bukti pengiktirafan kepada dasar, perancangan BN...

    18 OKT: Kajian Separuh Penggal (KSP) Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) 2016-2020 jelas membuktikan pengiktirafan kerajaan PH terhadap dasar dan perancangan yang diperkenalkan oleh kerajaan terdahulu.

    Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tiidak banyak perubahan dan perkara baru diperkenalkan kerana hhampir kesemuanya sambungan kepada dasar dan perancangan Kerajaan Barisan Nasional (BN).

    “Samada dalam bidang pendidikan, kesihatan, pembangunan luar bandar, perumahan dan sebagainya, semua kesinambungan daripada kerajaan lepas.

    “Ini jelas menunjukkan pengiktirafan kerajaan hari ini terhadap dasar dan perancangan yang diperkenalkan oleh BN.

    “Walaupun kerajaan PH berhasrat utk merapatkan jurang pembangunan antara kawasan tapi tindakan mereka adalah sebaliknya,” katanya kepada BNPportal.com pada Khamis.

    Mengambil contoh pembatalan projek keretapi laju ECRL, ia jelas membantutkan usaha merapatkan jurang pembangunan antara pantai barat dan pantai timur.

    “Jadi tidak ada perkara baru yang direncanakan, hanya menyambung dasar dan perancangan kerajaan BN yang lepas,” katanya.

    Ujar Naib Presiden UMNO itu lagi, walaubagaimana beliau menyambut baik reformasi Parlimen yang dicadangkan, namun masih berharap ia mampu menghapuskan terus campur tangan badan eksekutif dalam badan legislatif.

    “Saya harap cadangan ini akan memberikan kuasa kepada Parlimen dan mampu menghapuskan terus campur tangan badan eksekutif dalam badan legislatif.

    “Ini akan memperkukuhkan doktrin pengasingan kuasa doktrin asas demokrasi,” katanya.

    Pembentangan KSP RMK11 dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Dewan Rakyat, petang tadi – hampir enam bulan selepas PH mentadbir negara.

    Kita boleh ambil kesimpulan bahawa Rejim Haprakan ni nak mengikitraf segala dasar dan perancangan BN dulu..tapi malu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaaa...halo..halo..

      HALO, what talking talking you, haaaa....??

      I say meng, why you talk cock talk cock many many taeng? I pedap listen listen you talking talking cock, you know.....!!

      Delete
    2. Biasalah LGBT sekejab john sekejab bhai...
      Auwwwww

      Delete

    3. BERITA INI TENTU BIKIN GENG MENJILAT NAJIB GERAM MACAM ANAK WAK JAHIT GERAM DI LUAR BANGUNAN SPRM -

      IMRAN KHAN PM PAKISTAN NAK JUMPA TUN M, IDOLA DIA (SELALU DI SEBUT NYA MASA DIA BERKEMPEN JAWATAN PM PAKISTAN)

      PM baru Pakistan akan kunjungi Dr M

      Bekas bintang kriket Imran Khan menelefon perdana menteri hari ini menyatakan hasratnya melawat Malaysia.

      Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Pakistan Imran Khan dan mereka bertukar-tukar pandangan berhubung isu memerangi rasuah.

      Pejabat Perdana Menteri, dalam kenyataan hari ini berkata, dalam perbualan mereka pada 1.45 tengah hari (waktu tempatan), Imran Khan menyatakan hasrat untuk melawat Malaysia pada tarikh seawal mungkin.

      KALAU DENGAR ADA ORANG MENGHENTAK HENTAK KAKI, ITU MESTI GENG MENJILAT NAJIB MELEPASKAN RASA GERAM, HEHE

      Delete
    4. 26 Ahli Parlimen Umno Sedang Diugut – Lokman



      Sekurang-kurangnya 26 Ahli Parlimen UMNO dikatakan sedang diugut untuk keluar parti itu dengan menjadi wakil rakyat BEBAS, kata Pengerusi NGO Pemantau Malaysia, Datuk Lokman Noor Adam.

      Beliau berkata, semua Ahli Parlimen itu didakwa sedang ditekan pihak tertentu untuk menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengukuhkan kedudukanya sebagai Perdana Menteri.

      “Hanya tujuh hari lagi sebelum Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen Port Dickson. Ini bermakna Dr Mahathir juga akan ‘all out’ untuk menarik sekurang-kurangnya 26 Ahli Parlimen UMNO bersamanya sebagai BEBAS tetapi menyokong beliau.

      “Adalah penting untuk Dr Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri, sekaligus menguburkan hasrat Anwar menjadi Perdana Menteri walaupun dengan bantuan UMNO dan parti-parti lain,” katanya dalam kenyataan media pada Isnin.

      Lokman yang juga Ahli Majlis Kerja UMNO berharap Ahli Parlimen UMNO tidak tunduk terhadap permainan ‘kotor’ serta ugutan pihak tertentu.

      “Kepemimpinan dan ahli UMNO perlu sedar bahawa, tiada siapa boleh menangkap atau menghalang kita, jika kita sekadar hadir menyatakan solidariti kita kepada kepimpinan utama UMNO. Usah kita gentar dan takut dengan ancaman mereka,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau berkata, usaha menentang rejim Dr Mahathir tidak akan berakhir walaupun UMNO diharamkan.

      “UMNO sudah pun bersiap-sedia menghadapi kemungkinan ini dan kita sudahpun menyediakan platform alternatif sekiranya musibah akibat cubaan khianat ini tidak dapat kita elakkan.

      “Maksud perjuangan ini tidak semestinya UMNO, tetapi tidak kiralah platform apa yang kita pilih secara berjemaah jika UMNO diharamkan. Apa yang penting, perjuangan ini perlu kita teruskan, lawan tetap lawan,” katanya.


      : 30 lagi tak payah diugut terus cari helah nak tinggal UMNO kerana UMNO bukan lagi lubuk harta....

      Delete
  15. Pak diny dan rakan2 cai Haprakan kat sini...Nampak sangat Rejim Haprakan yang diketuai oleh Tun Madey dah habis opition untuk menghapuskan UMNO hingga sanggup bertindak zalim dengan melakukan pendakwaan yang direkayasa semata2 kerana MP2 UMNO enggan melompat ke parti Bersatu seperti yang dihajati oleh Tun..macam, ni ke yang dikatakan sifat2 negarawan...atau pun negarasawan haah ???

    UMNO Terengganu selar pendakwaan lebih kecenderungan politik

    18 OKT: Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu Datuk Seri Mahdzir Khalid dalam kenyataannya menyatakan kekecewaan dengan penahanan Presiden UMNO Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini.

    Katanya meskipun menghormati proses perundangan negara, namun sejak kebelakangan ini telah wujud persepsi bahawa pendakwaan dan pengguguran kes bukan lagi berdasarkan merit undang-undang tetapi lebih kepada kecenderungan politik.


    “Dalam keadaan negara dilanda kemelut dan krisis ekonomi akibat keceluparan dan ketidakmampuan kerajaan meyakinkan pelabur, kerajaan dilihat cuba mengalih pandangan rakyat kepada pendakwaan secara berterusan pemimpin-pemimpin kerajaan lalu.

    “UMNO Terengganu berharap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat menjadi sebuah badan yang telus dan bertindak atas keadilan, bukannya melaksanakan pelan besar berbentuk “witch-hunt” politik bagi melemahkan parti pembangkang, terutamanya UMNO.

    Dalam pada itu, tambah Mahdzir yang juga Naib Presiden UMNO memandang serius tingkah laku Pejabat Peguam Negara yang tampak seakan-akan menyalahguna kuasa budi bicara dalam memula dan memberhentikan prosiding bagi sesuatu kesalahan apabila membabitkan ahli politik.

    “Banyak kes ahli politik kerajaan telah ditarik dari pendakwaan termasuk kes Y.B. Lim Guan Eng, Yang Amat Berhormat Datuk Seri Shapie Apdal dan lain-lain.

    Dalam masa yang sama pejabat Peguam Negara tidak segan silu melakukan pendakwaan ke atas pemimpin UMNO walaupun ada kertas kes belum siap sepenuhnya.

    “Kami menghormati kuasa budi bicara Peguam Negara menentukan sama ada seseorang itu wajar didakwa atau untuk menggugurkan kes. Namun kuasa budi bicara Peguam Negara harus berlandaskan keadilan, bukti serta asas yang kukuh bukannya kerana dendam dan agenda politik untuk memusnahkan UMNO dan perjuangan agama Islam dan masyarakat Bumiputera,” ujarnya lagi.

    Tambah beliau UMNO Terengganu hormat pada institusi kehakiman dan kuasa-kuasa yang diperuntukkan di dalam undang-undang Malaysia, namun UMNO Terengganu menegaskan bahawa badan kehakiman termasuk pihak pendakwaan haruslah melaksanakan perbicaraan dengan adil, telus dan tanpa sebarang konflik berkepentingan daripada mana-mana pihak termasuk Badan Eksekutif.

    “UMNO Terengganu berdiri teguh di belakang Presiden UMNO dalam berhadapan serangan pendakwaan bermotif politik ini. In sha Allah kebenaran akan hadir juga suatu masa nanti. Sehingga itu kita akan terus berjuang walau apa tekanan dan penindasan yang dilakukan oleh kerajaan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Krak kruk krak kruk krak kruk...testing testing, orait, ok..speaker balu wayar takler losak lor.

      Haiyaaasaaaaa...........halo..halo..hslo..halo

      HALO, what talking talking you, haaaa....??

      I say meng Tongkeng... why you talk tslk cock, talk talk cock many many taeng? I pedap listen listen you talking talking cock, you know.....!!

      Delete
    2. ‘Saya tak ada pilihan, kena jawablah,’ kata Saiful Bukhari



      PETALING JAYA: Calon bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson Saiful Bukhari Azlan berkata dia tidak mempunyai pilihan kecuali menjawab kes liwat membabitkan dirinya dengan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Saiful sebelum ini berkata dia tidak mahu menggunakan isu itu dalam kempennya.

      Bekas pembantu peribadi Anwar itu menjelaskan, beliau hanya menjawab soalan yang diajukan oleh pengundi semasa sesi soal jawab pada program ceramah kelompok Kampung Teluk Pelanduk, Port Dickson malam tadi.

      “Saya tak bangkitkan dalam ceramah. Namun dalam sesi Q&A (soalan dan jawapan) salah seorang bertanya, jadi saya tak ada pilihan, kena jawablah,” katanya kepada FMT hari ini.

      Anwar sebelum ini dijatuhi hukuman penjara 5 tahun atas kesalahan meliwat Saiful apabila panel hakim Mahkamah Persekutuan pada Februari 2015 mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

      PRK Port Dickson akan diadakan 13 Oktober ini berikutan peletakan jawatan penyandangnya, Datuk Danyal Balagopal Abdullah untuk memberi laluan kepada Anwar kembali ke Parlimen.

      Delete
  16. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Tentu lah Wak setuju jika rakyat nasihatkan DSAI seperti di bawah ni kan !!!!

    ANWAR KENA COOL BILA DIAJU SOALAN LIWAT


    SOALAN dari seorang pelajar Unisel kepada Anwar Ibrahim malam tadi: "Saya nak tahu, sama ada pihak mana yang bersalah dalam kes liwat terdahulu sama ada Datuk Seri (Anwar) bersalah atau ini satu fitnah pihak sebelah sana?."

    Menurut laporan Malaysiakini, Anwar TEMPELAK pelajar tersebut.

    Jawab Anwar:"Sekarang sudah 2018. Kalau kamu masih tak faham lagi (tentang kes liwat), kamu baca apa? Kamu dengar apa? Kita dah terangkan di Youtube, di Facebook, dan ada buku yang menerangkan semuanya sekali. Bacalah, jangan malas.”

    Kenapa nak tempelak/jelak. Tak kan tanya pun tak boleh?

    Tahniah kepada pelajar yang bertanyakan soalan tersebut. Sergahan jangan malas membaca itu, jawapan defensif.

    Ramai hendak dengar jawapan Anwar kepada soalan tersebut, malangnya tidak dijawab oleh Anwar.

    Jika ada peluang, tanya lagi.

    Kepada pelajar Unisel tersebut, sebenarnya soalan macam ini boleh juga dikemukakan kepada Saiful Bukhary Azlan, Shazryl Eskay Abdullah yang sekarang ini menternak kambing di Padang Terap, Kedah, S.Nalakaruppan, Sukma Darmawan, Munawar Anees, Azizan Abu Bakar yang memberitahu mahkamah beliau pernah diliwat 10 hingga 15 kali pada tahun 1992 dan beberapa orang lagi.

    Harap Anwar "cool" jika ada lagi soalan-soalan seumpama ini.

    Bukan apa, jika Dato' Seri jadi PM besok, Dato' Seri lah Perdana Menteri pertama Malaysia yang mempunyai banyak dakwaan skandal seks. Rakyat hanya kata dakwaan.

    Tetapi biasalah orang Melayu. Kalau ada video orang biasa dituduh liwat dan zina, semua orang percaya.

    Tetapi bila ada video pemimpin, orang Melayu lebih percaya pemimpin. Macam-macam alasan diberikan - perut buncit lah, perut pemimpin itu tak buncit, macam-macam lah.

    Banyak bersabar lah Dato' Seri. Sampai ke akhir hayat soalan liwat ini akan ditanya.

    Orang tak tanya pada Najib Razak hal liwat. Orang tak tanya pada Dr Mahathir Mohamad hal liwat.

    Jadi Dato Seri kena cool. Jangan gelabah.

    Sementara itu tahniah Dato' Seri atas kemenangan di Port Dickson.

    Kita kat sini pun nak nasihatkan Wak Suman agar lebih cool ketika diajukan soalan2 panas..cthnya..berapa banyak untung yang Wak dapat sehingga kini kerana menjaja tempek Bacin...jawab jangan tak jawab Wak !!!!

    Keh..keh..keh..Harrrk..Tuii...kokhikikihkiokikkok!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harkkkk Tuiii
      Jumpa kangkung ka?

      Delete
    2. Haiyaaa...what you talking talking kool kool latuk sili jahit....??

      Aiseymeng...latuk sili jahit koolit babi lor...!!

      Delete

    3. GENG MENJILAT NAJIB TAK KISAHKAN AIR PAIP BOLEH MINUM KE TAK SEBAB DEPA SELALU MINUM AIR KETUM, ITU PASAL SELALU MELOLONG MCM ORANG GILA DI SINI -

      Okay to drink tap water, but…
      CAP says although tap water is safe it is better to drink boiled water while a professor says people should be aware of other factors that affect the safety of piped ...

      'I drink straight from the tap': Xavier Jeyakumar

      KUALA LUMPUR: “I drink straight from the tap,” said Water, Land and Natural Resources Minister Dr Xavier Jeyakumar at the Dewan Rakyat today.

      Delete
    4. Bala Ekonomi Apa Pulak Nak Mendatang Niii



      Laporan dari bank dunia ni memberi tahu bahawa Msia sudah merosot dari segi perkembangan ekonomi utk tahun 2018 dan 2019. Apakah kerajaan PH nak gunakan alasan...... *sebab BN la semua ni berlaku* lagi.

      Sudah2 la nak salah kan org. Nampak sangat menteri2 Msia ni dah kehilangan punca apa nak buat. Tony Pua yg suatu ketika dulu bersuara lantang bab ekonomi ni.....dah macam tikus mondok pulak sekarang. Berdecit pun tak kedengaran lagi

      Sejak mengambik alih pemerintahan negara....apa yg menteri PH buat ialah mencari kesalahan2 pemimpin lama utk di bicara kan.....Ok....memang itu wajar sebab mereka menyalahgunakan jawatan mereka dahulu. Namun pada masa yg sama.....berfikir la bagaimana utk majukan negara....tarik pelaburan dari luar , buat sesuatu agar lebih ramai prlabur luar ingin melabur di Msia ni. Ini tidak.....baru pegang jawatan seminggu dua....dok canang seantero dunia....Malaysia ni banyak hutang dan akan bangkrup. Hellooo.......sapa nak melabur kat negara yg hampir bangkrup. Ada akai ke tak

      Dan dalam beberapa siri lawatan PM ke luar negara ni pun....belum ada kedengaran lagi PM membawa balik pelaburan utk negara. Yg dengarnya....sibuk nak buat Kereta Ke 3 negara guna kan Khazanah. Helloo......ingat nak buat projek kereta Nasional ke 3 tu....guna air liur aje ke.

      Kerajaan baru ni sudah masuk bulan ke 5.....tak nampak lagi apa2 juga kebaikan kepada rakyat yg mereka bawa. Rakyat masih dalam keadaan sama sahaja seperti semasa pemerintahan parti lama dahulu....mungkin ada yg lebih teruk lagi terutama bagi mereka2 yg di berhenti kan kerja oleh kerajaan baru nii.

      Sama2 la kita berdoa agar Allah permudah kan urusan ekonomi negara ni utk kesejahteraan rakyat. Andai kerajaan PH mmg tak mampu utk memerintah........rakyat terpaksa menanggung sengsara ni utk masa 4 tahun lagi.

      Sabo aje leeee

      Delete
  17. Di dataran merdeka wak suman buat2 buta kelam
    Takut dengan anon dia cabut lari malam
    Kat rumah asyik mamai mengigau kencing tilam
    Pakai pampers saja tak boleh pakai seluar dalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon ayam tua bapok yg dok di lorong chow kit tu
      Auwww....

      Delete
    2. Kiokkk...kiokÄ·kkk...kiokkkk

      Delete
    3. Perbezaan Pendekatan PH dan PAS




      Kerajaan Pakatan Harapan sentiasa tampil dengan kekeliruan, dan takdir Allah Kerajaan Negeri Terengganu menjadi model untuk menjawab segala kekeliruan Pakatan Harapan.

      Tatkala Pakatan Harapan buat festival artis di PD, KN Terengganu hentikan Island Music Festival di Pulau Redang.

      Tatkala Pakatan Harapan mesra dengan LGBT, KN Terengganu menjalankan hukuman sebat terhadap pesalah lesbian.

      Tatkala Pakatan Harapan nak hentikan operasi khalwat, KN Terengganu berikan insentif RM1000 bagi mereka yang ingin berkahwin awal.

      Dua model, antara model pendekatan "Islam progresif" dan pendekatan Islam konservatif.

      Terpulang kepada kita untuk menilai yang mana lebih dekat dengan Islam dan yang mana yang mengelirukan.

      Delete
    4. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    5. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa saya sejarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  18. Zack Jual Pungkoq kat pasar borong...Fuuuh..Setepek kena kat muka menteri Badut tu..kalau tak terasa pedasnya kata2 nasihat dari DS Najib tu..tak tau lah nak cakap mana lagi beb !!!!

    Najib: Improper for the Works Minister to say people can “dream on” with regards to the scrapping of tolls.


    DAP adviser Lim Kit Siang would have had a field day if it was Barisan Nasional (BN) instead of Pakatan Harapan (PH) that asked Malaysians to “dream on” with regard to the scrapping of tolls.

    Najib said that it was improper for the Works Minister to state that the people can dream on because PH will not abolish tolls or build highways without charge.

    Najib’s post comes on the heels of PH conceding that it may not fulfil many pledges within its manifesto, including the much anticipated abolishment of tolls.


    KUALA LUMPUR: DAP adviser Lim Kit Siang would have had a field day if it was Barisan Nasional (BN) instead of Pakatan Harapan (PH) that asked Malaysians to “dream on” with regard to the scrapping of tolls.

    Former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak suggested this, saying Lim would have made at least ten statements if the shoe was on the other foot.

    “If it was a BN minister, chances are Lim would have made at least ten statements to whack BN and involve me and kleptocracy numerous times,” he said in a Facebook post while referring to the statement made by Works Minister Baru Bian in Parliament today.



    Najib said that it was improper for the Works Minister to state that the people can dream on because PH will not abolish tolls or build highways without charge.

    He claimed that PH has already deceived voters because they failed in fulfilling their manifesto but “they don’t have to undermine their (voters’) intelligence”.

    “When I was Prime Minister, I successfully abolished a number of toll charges, assisted Sarawak in abolishing all tolls in 2016, prevented any rise in toll charges on PLUS Highways while building new toll- free highways like the Central Spine Road (CSR) and the Pan Borneo Highway.

    “Why can’t PH do the same? If they can’t fulfill their pledges within the manifesto, at least they can reduce toll rates,” added Najib.

    Najib’s post comes on the heels of PH conceding that it may not fulfil many pledges within its manifesto, including the much anticipated abolishment of tolls.

    Source: NST Online

    ReplyDelete
    Replies

    1. MEDIA PUAK GENG MENJILAT NAJIB - THE STAR - PUN AKUI "BOLD REFORMS" BY TUN M

      Dr Mahathir unveils bold reforms under 11th Malaysia Plan review

      “Therefore, bold reforms that respond to the people’s mandate are imperative to achieve our vision to become a developed and inclusive nation,” says Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Therefore, bold reforms that respond to the people’s mandate are imperative to achieve our vision to become a developed and inclusive nation,” says Tun Dr Mahathir Mohamad.

      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad unveiled the bold reforms during the Mid-Term Review of the 11th Malaysia Plan including putting the country on a stronger economic footing, improving governance and enhancing the well-being of the rakyat.

      In his foreword to report issued on Thursday, the Prime Minister said other reforms were accelerating innovation, boosting productivity, moving industries up the value chain, enhancing the wellbeing of the rakyat, particularly the bottom 40% of the household income group (B40), and achieving inclusive growth.

      “Therefore, bold reforms that respond to the people’s mandate are imperative to achieve our vision to become a developed and inclusive nation,” he said.

      Dr Mahathir said the Mid-Term Review, with new priorities and emphases, targets to reform existing policies and outline the revised socioeconomic targets for 2018-2020.

      The Mid-Term Review included the aspirations of the new Government, current economic challenges and global trends. Efforts will focus on stimulating economic growth, while ensuring greater benefits for all segments of the society.

      AL JIBO PUNYA BOLD REFORM - MENCURI, MEROMPAK, MELANUN rm2.6 BILION WANG RAKYAT DI 1MDB.

      Delete
    2. Semlm saya bersembang dgn seorg teman yg cacat penglihatan. Saya tanya dia macam mana dengan pentadbiran Kerajaan PH di bawah pimpinan Tun Mahathir.

      Dia kata, "Ingatkan makjun TAPI rupanya TAHI KAMBING"

      Kesimpulannya, semua yang di janjikan oleh PH adalah DUSTA semata mata dan dia kata rakyat telah di tipu oleh janji manis PH sebelum PRU.

      Baca sepenuh SINI.

      Wow! Perumpamaan yang power

      Delete
  19. Wak suman kini bersembunyi entah mana lorong
    Boleh jadi dekat selayang punya pasar borong
    Fikir punya fikir, satu akal baru dia terdorong
    Mari masuk komen dengan nama zack armstrong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini ada di KL, ada kotey jumpa aku lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  20. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin....Jom kita sama2 layan cerita2 jenaka kat bawah ni...boleh kan ????

    cerita 1.

    Wak Suman : Kenapa Sayang menangis?
    Isteri : Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
    Wak Suman : Buku apa?
    Isteri : Buku bank abanglah..
    Suami : ha???

    Cerita 2

    Cerita ini bermula apabila seorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta Derma untuk rumah orang-orang tua. seorang budak pun membuka pintu.

    budak : derma ape bang?
    lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk didermakan?
    budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya...Wak Suman!!!!
    lelaki : ?????


    Cerita 3

    Wak Suman baru membeli motorsikal Honda dan kebetulan pada
    jalan pulang terserempak dengan kawanya yang ingin menumpang, lalu
    ditumpangkan kawanya itu. Dalam perjalanan kawannya merasakan Wak Suman
    hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah kawannya itu,

    Kawan Wak Suman : Kenapak kamu hanya pakai gear 1 sahaja.
    Wak Suman : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
    Kawan Wak Suman : ????????

    Cerita 4

    Seorang posmen yang datang menghantar surat ke rumah Wak Suman...
    " Assalamualaikum "
    " Walaikumsalam "
    " Ni rumah Wak Suman ye?
    " Ya saya"
    " Poning kepala saya mencari alamat rumah Wak ni "
    " Buat susah aje encik nie! Apasal tak pos aje?"

    Cerita 6

    Wak Suman Dan Polis

    Wak Suman : selamat pagi tuan
    polis : selamat pagi, apa hal
    Wak Suman : saya nak buat repot tuan
    polis : Pasal apa tu
    Wak Suman : kawan saya dibaham harimau
    polis : pukul berapa
    Wak Suman : dia tak pukul, terkam
    polis : habis?
    Wak Suman : tak habis, tinggal kepala tuan !!!

    Cerita 6

    Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik,
    Wak Suman terpandang Zack pasar borong sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati
    Wak Suman : Zack Kenapa menangis?
    Zack : Saya datang untuk ujian darah.
    Wak Suman : Awak takut ke?
    Zack : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.

    (Mendengarkan penjelasan Zack, Wak Suman menangis.)

    Zack : Eh, kenapa pula awak menangis?
    Wak Suman : Saya datang untuk ujian air kencing...takut nanti mereka terpotong kontol saya pulak !!!!

    Cerita 7

    Wak Suman pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya: " Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?"

    "Dah tentu, "jawab doktor.

    Wak Suman: "Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca," kata Wak Suman dengan riang.

    Cerita 8

    Wak Suman membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat .

    Cucunya bertanya bila melihat Wak Suman memasukkan surat ke dalam tong berwarna merah.

    "Atok buat apa tu?".

    "Atok bagi surat kat kawan atok,cu!" jawap Wak Suman.

    Cucunya bertanya lagi, "Apa bangang sangat kawan atok
    duduk dalam tong merah tu?"

    Cerita 9

    Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus.

    Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.

    Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?

    Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding iaitu...Zack pasar borong, apabila tiba2 diserang strok.

    Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.

    Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?

    Penjaga :Oooo..yang itu Wak Suman... Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya...

    Amacam Wak..tak release ke tension Wak tu haah ???

    Keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokkhikioikikikok!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro GN!
      Sebab itu wak suman tempe ini ada satu lagi nama, wak seman kadok...
      Ki kik ki kik ki kik..

      Delete

    2. BUKAN KAH INI MESTI NAJIB PUNYA PASAL?

      Pelacuran di Kelantan, sejak Tok Pulai Chondong ke PAS

      Pada 1838, apabila Munshi Abdullah belayar ke Kelantan, negeri tersebut mempunyai 2 sebab untuk masyhur.

      Pertama, institusi pendidikan yang kita kenal sebagai “pondok” sudah mulai diperkenalkan. Kedua, kerana perniagaan seks, atau pelacuran.

      Pondok pertama dipercayai dibuka di Kelantan dalam tahun 1820 di Pulai Chondong. Sekolah agama atau pondok ini dipercayai dibuka oleh seorang ulama bernama Haji Abdul Samad bin Haji Abdullah hin Haji Hasyim, turut disebut sebagai “Pulai Chondong al-Kalantani”. (ITU PASAL ADA JUGA NAMA AL-JIBO). Atau lebih dikenali oleh orang tempatan sebagai Tok Pulai Chondong saja.

      Delete
    3. https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2018/10/18/pelacuran-di-kelantan-sejak-tok-pulai-chondong-ke-pas/

      Delete
    4. Mereka pangkah PH kerana PTPTN'
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 22 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      Prof Dr Sivamurugan Pandian
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Penganalisis politik tidak menolak kemungkinan pengundi yang memangkah PH pada PRU14 lalu kerana janji manis berkaitan penangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Hal demikian, menurut pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian adalah tidak adil melabel peminjam PTPTN yang gagal membayar hutang sebagai tidak amanah.


      Bagaimanapun, Sivamurugan menjelaskan, PH secara praktikal hanya membuat penelitian data menyeluruh selepas mengambil alih kepimpinan pusat baru sedar janji ini sukar dilaksanakan buat masa ini.

      “Ya sebab sebilangannya memangkah untuk pastikan hasrat ini (penangguhan bayaran PTPTN) dipenuhi.

      “PH pula baru sedar keadaan kewangan meruncing ketika mengambil alih pentadbiran negara, membuatkan janji manifesto ini sukar dilunaskan.

      “Walau bagaimanapun, peminjam yang terikat dengan terma perjanjian dan berkemampuan elok tampil dan membayar hutang ini untuk membantu pelajar-pelajar yang memerlukan dana tabung pendidikan ini,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam pada itu, pensyarah Pusat Pengajian Sains Masyarakat USM ini turut mencadangkan agar Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan boleh mengemukakan tawaran baharu kepada peminjam sebagai alternatif kepada janji pilihan raya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M malu peminjam PTPTN tak jujur]

      Beliau turut membahagikan beberapa kategori peminjam PTPTN antaranya, membayar ansuran seperti ketetapan PTPTN, membayar ketika mampu dengan perundingan dengan PTPTN yang menyediakan beberapa pakej tetapi ada juga yang menanti untuk tidak membayar agar ia lupus secara automatik seperti janji Pakatan Rakyat pada 2013 dan penangguhan bayaran seperti yang termaktub dalam janji PH, 2018.

      “Hakikatnya, ada yang berkemampuan tetapi mengambil sikap tunggu dan lihat, namun ada juga hanya bertindak apabila nama disenarai hitam.

      “Dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan bebanan bertambah, ada yang sukar mendapatkan pekerjaan yang setimpal dengan sijil mereka dan menjangkakan kemenangan PH akan mengurangkan beban mereka.

      “Manakala bagi PH pula, keadaan semasa tidak mengizinkan untuk mereka melaksanakan janji PRU14 sepenuhnya . Peminjam dan pemegang autoriti masing-masing berada dalam dilema,” jelasnya.

      Delete
  21. Pelakon Pembantu Terbaik 2018 bg Filem Masadepan 1MDB jatuh kpd DS Dr Zahit Haymdi kerana wataknya sebagai Ketua Masyarakat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan...

      Delete
  22. Pelakon Pembantu Terbaik 2018 bg Filem Masadepan 1MDB jatuh kpd DS Dr Zahit Haymdi kerana wataknya sebagai Ketua Masyarakat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan marah jika rakyat tuntut janji PTPTN
      WARTAWAN SINAR HARIAN 23 SEPTEMBER 2018
      Reezal Merican Naina Merican
      Reezal Merican
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Sri Reezal Merican Naina Merican mempersoalkan wujudnya nada marah dan kecewa yang dibangkitkan oleh kerajaan berkenaan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Menurutnya, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sewajarnya tidak mengenepikan teras dan tunjang masalah berkait dengan isu PTPTN di mana kerajaan hari ini yang mempolitikkan isu PTPTN sehingga rakyat akhirnya percaya bahawa mereka boleh melakukan sesuatu yang lebih baik berbanding kerajaan sebelum ini.

      "Ke mana pergi rasa yakin kerajaan untuk melaksana janji manifesto? Apa jadi dengan janji “tidak perlu bayar jika gaji tidak cukup RM4000”?

      "Sudah tiba masanya kementerian memberikan kerangka penyelesaian menyeluruh. Cukup-cukuplah dengan alasan “kajian sedang dilakukan”; sebaliknya mula menyediakan halatuju yang lebih jelas berkenaan tabung pendidikan ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Mereka pagkah PH kerana PTPTN']

      Merican Naina berkata, musim untuk berjanji manis sudah berlalu, rakyat dan generasi muda kini menantikan “penyelesaian yang paling baik” kepada masalah pembiayaan pendidikan ini.

      Tegasnya, sebelum ini dalam Dewan Rakyat, Maszlee menyatakan secara spesifik bahawa kajian menyeluruh mengenai PTPTN akan siap menjelang bulan Ogos tahun ini.

      "Kajian yang dikatakan menyeluruh ini pastinya meliputi keseluruhan operasi PTPTN bukan sahaja status terkini peminjam; malahan kemampuan organisasi itu membiayai permohonan baru bakal pelajar institut pengajian tinggi untuk tahun mendatang. Kita masih menunggu hasil kajian dan ‘strategi baru’ PTPTN ini.

      "Mana dia? Apakah kerana pengerusi baru merupakan sahabat rapat menteri," katanya.

      Tambahnya lagi, ramai pengundi muda yang memberikan kepercayaan kepada kerajaan PH berasaskan janji-janji manis berkait PTPTN ini.

      Katanya, pihaknya berasa cukup kesal kerana tidak nampak usaha dan ikhtiar yang jelas dalam menyelesaikan isu tersebut.

      "Isu PTPTN memerlukan perhatian segera pihak kerajaan.

      "Setakat ini, menteri pendidikan dan pentadbiran baru PTPTN masih gagal memberikan penjelasan yang tuntas mengenainya," katanya.

      Delete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin...Pagi2 Jumaat ni memang best kalau kita sama2 layan certot( cerita kontot ) lawak kan..kan..!!!!

    1 ) Pelik Pelik

    Sejak mula berkahwin, Maria sering bertanyakan tentang kisah silam suaminya, Wak Suman..

    “Bagitau la I, dah berapa ramai perempuan yang You bawak tidur?” tanya Maria.

    “Sayang…” kata Wak Suman, “kalau I bagi tau You, You gerenti akan marah punya.”

    “Tak… I janji tak marah,” rayu Maria.

    “Baiklah… kalau You dah desak sangat,” jawab Wak Suman,

    “Hmmm… satu… dua… tiga… empat… You… enam… tujuh… orang gaji kita… lapan…”


    2 ) Dot Pi Dot Mai.

    Zack Pasar Borong (bukan nama betul) pulang dari kerja satu petang dan terdengar suara isterinya dalam bilik mengerang.

    Dia berlari naik ke bilik dan melihat isterinya terlantar di katil berpeluh tanpa pakaian.

    “Kenapa ni sayang?” tanya Salman.

    “I diserang sakit jantung”, jawab isterinya.

    Zack Pasar Borong berlari ke bawah untuk menalipon doktor tapi belum sempat dia talipon, anaknya yang berumur 5 tahun berlari datang dan berkata,

    “Papa, acik Suman ada bawah katil ayah tak pakai suar.”

    Zack PB mula naik angin dan naik semula ke biliknya. Memang betul Wak Suman(pun bukan nama betul) jiran mereka ada di bawah katil tanpa pakaian.

    Zack PB menarik Suman keluar dan berkata, “Lahanat kau man, isteri aku kena sakit jantung. Kau pulak cuba menakutkan anak aku ye?”

    3) Siapa Ini?


    Wak Suman menalipon hospital untuk memberitahu yang isterinya nak bersalin.

    Dan jururawat hospital menjawab panggilan Wak Suman tersebut.

    Wak Suman: “Hello… tolong saya sebab isteri saya nak bersalin!”

    Jururawat: “Sila bertenang… ini anaknya yang pertama ke?”

    Wak suman: “Apa la punya bangang… ni laki dia la!”

    Jururawat: “Erkkk…


    4) Telur.

    Wak Suman ke kedai untuk membeli telur yang dipesan isterinya.

    Ketika berdiri di tepi jalan, dua buah kereta tiba-tiba berlanggar di hadapannya. Dia terkejut dan kaku di situ sehingga polis dan ambulans tiba.

    Setelah mangsa dikeluarkan, Wak Suman berlari pulang dan terlupa membeli telur. Wak suman dengan penuh minat menceritakan kemalangan itu pada isterinya.

    “Dahsyat yang, kakinya tercabut dan terpelanting ke seberang jalan.

    Tangannya pulak putus, kepala pecah, perut terburai…

    Tiba-tiba isterinya mencelah, “Telurnya mana?”

    Wak Suman menjawab,“Err….I tak tau pulak ke mana tercampaknya telur dia!”

    5) KISAH PENGEMIS TUA DI DEPAN KAMPUS UITM

    Seorang mahasiswa, Zack Pasar Borong sedang asyik berbicara dengan seorang pengemis tua , Wak Suman di depan kampus UITM.

    Zack Pasar Borong : Sudah lama mengemis di sini pakcik?

    Wak suman : Ya… lebih kurang sudah 8 tahun , bro..

    Zack Pasar Borong : Wah, sudah lama juga ya pakcik..sehari biasanya dapat berapa pakcik?

    Wak Suman : Paling sedikit RM50.00 bro ..

    Zack Pasar Borong : Banyak juga ya pakcik

    Wak suman : Bolehlah bro, untuk keluarga…

    Zack Pasar Borong : Ehhhh…..keluarga ada di mana?

    Wak Suman : Anak wa semuanya ada 3 orang, yang pertama ada di Universiti Putra Malaysia di Selangor, yang kedua ada di Universiti Utara Malaysia di Kedah dan yang ketiga di Universiti Sains Malaysia di Penang…

    Zack Pasar Borong : Subhanallah, hebat-hebat keluarga pakcik ni…boleh tahan juga yerrr.. Eh..Anak pakcik tu semuanya masih kuliah?

    Wak suman : tak arrrrrr….semuanya mengemis seperti pakcik….

    Ok tak certot tu Wak...sekurang2nya dapat lah kita sama2 memotivasikan diri untuk menghadapi hari ini ..setuju tak Wak ????

    ReplyDelete
  25. Orang Jauh 17 October 2018 at 09:11

    Sayang Sarawak sungainya sempit
    Bujang senang beradu di muara
    Sayangkan awak bukan sekampit
    Berkajang kenang berindu lara

    Gadis di desa, menabung madu
    Cerah pelita, direndam selasih
    Pedih tersiksa, menanggung rindu 
    Lumrah bercinta, berdendam kasih

    Cabang tumbang, mati jentayu
    Masa nak tebang, anai-anai merayap
    Terkenang abang, hati ku sayu
    Rasa nak terbang, andainya bersayap

    ReplyDelete

    ________________________________________
    FAHAMILAH SAYANG KU:

    Tulang bahu retak kembalii dan tidak kuat
    Bahu bengkak, pakai baju susah nak muat
    Doktor putuskan, operation semula dibuat
    2 hari di hospital, urusan bedah dan rawat

    Selama 2 hari i-phone langsung tidak buka
    Perkembangan di sini, abg tak tahu belaka
    Dinda utus lembaran, sungguh tak sangka
    Tak ubah cempedak, dah menjadii nangka

    Pergi berburu, hampir senja
    Larut malam, rusa ditenang
    Hati terharu, memikir si manja
    Laut dalam, rasa nak renang

    Di Pulau Dayang, menangkap seludu
    Patah joran, jaring pun putus
    Kalau ayang, diperangkap rindu
    Warkah lembaran, seringlah utus

    Abang KL/191018/1000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selasih di dulang tidak berbau
      Bunga piring bertemu kembang
      Kekasih ku malang tidak ku tahu
      Doa ku kirim buat mu abang

      Delete
    2. Mat Sabu Selamat Seorang Salahuddin Selamat Seorang Lagi


      Sebelum ini Rafizi mulut celupar ada mengatakan bukan senang untuk bayang hutang muflis (pembantu Mat Sabu). Dia tambah lagi ada rakan kita yang pimpinan kanan terkiya-kiya nak bayar hutang saman (dia tuju kepada Mazlan). Rafizi kata sampai hari ini masih belum dapat kump[ul duit nak bayang hutang.

      Tapi hebat pembantu Mat Sabu boleh bayar dalam beberapa hari sahaja hutang RM800K. Lebih hebat daripada pimpinan UMNO. Memang PH hebat dan lagi hebat parti Islam Liberal Amanah.

      Hari ini Mazlan Aliman masih gagal bayar saman Felda RM350K. Agaknya Salahudin Ayub belajar dengan Mat Sabu. Anda boleh baca berita Malaysiakini di bawah. Kalau tak faham minta saya ulas panjang nanti.
      Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman dijangka dilantik menerajui agensi penting bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

      Menteri Datuk Salahudin Ayub berkata pelantikan akan dibuat dalam masa terdekat sekiranya mendapat persetujuan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kita sudah kemukakan nama beliau kepada Dr Mahathir dan setakat ini tidak ada masalah…harap ia akan diketahui dalam masa terdekat, hanya tunggu keputusan perdana menteri.

      “Saya rasa tidak ada masalah Mazlan diberi tempat untuk perjuangan beliau kerana apa yang telah dibuat untuk peneroka,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan ulangtahun Amanah ke-3 bertemakan “Bersama Menerajui Perubahan” di Dewan Tun Razak hari ini.

      Salahudian berkata pelantikan itu dicadangkan sebagai menghargai perjuangan Mazlan membantu Pakatan Harapan sehingga menang 75% di kawasan Felda pada pilihan raya umum ke-14 lalu.

      “Beliau sudah 30 tahun berjuang, itu kapasiti atau ‘track record’ yang harus diberi kepada Mazlan untuk beliau terus membela nasib petani,” katanya.

      Salahudin berkata cadangan tersebut tidak bercanggah dengan janji “tiada lantikan politik” dalam manifesto Pakatan Harapan memandangkan agensi yang berkenaan bukan syarikat berkaitan kerajaan.

      Antara agensi yang terletak di bawah kementerian itu ialah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Lembaga Pertubuhan Peladang.

      Delete

  26. Tak sabar nak dengar, belum keluar berita sama ada Wak Z tolak lagi peluang jaminan di mahkamah arini.

    Zahid tiba di mahkamah, dijangka menghadapi 45 pertuduhan

    Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di mana beliau dijangka menghadapi 45 pertuduhan.

    Buka sikit2, Beb. Lebih tuduhan dari Najib?

    Zahid akan berdepan proses pendakwaan berhubung siasatan salah guna kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan dana sebuah yayasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ARAK HUKUMAN SEBAT DALAM ISLAM




      Al-Quran menyebut lebih 1,400 tahun lalu: "Hai orang-orang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu bahagia. Syaitan hanya bermaksud untuk mendatangkan permusuhan dan kebencian di antara kamu disebabkan khamar dan judi, serta menghalang kamu ingat kepada ALLAH dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti? (al-maidah ayat 90 - 91).

      Begitu jelas sekali apa yang difirman ALLAH tentang keburukan khamar, dan telah banyak ditulis tentang perlunya menghentikan meminum, menjual dan menyajikan arak, termasuk di dalam pesawat, namun mereka yang degil dan buta hati tidak endahkannya, sedangkan ia hanya memudaratkan diri sendiri dan masyarakat.

      Macam-macam keburukan dan kemungkinan yang telah diperkatakan tentang sajian arak dalam pesawat. Teringat saya tentang sebuah pesta bir terbesar yang dirancangkan untuk diadakan di Kuala Lumpur tahun lepas yang dijangkakan menarik 6,000 peserta. Ia pernah diadakan pada tahun sebelumnya dengan 150 jenama arak disediakan dan kehadiran 3,500 ­peserta.

      Pendedahan demi pendedahan oleh pelbagai pihak tentang kemungkaran boleh membawa kepincangan di negara ini, tapi masih ada yang tidak peduli. Masih ada pihak yang mempertahankan gejala buruk seperti itu dengan alasan negara ini mengamalkan sistem demokrasi dan kebebasan.

      Saya juga pernah beberapa kali menulis mengenai keburukan pengaruh arak dan betapa beberapa tempat di negara bukan Islam bertindak mengharamkan atau mengawal jualan arak disebabkan kesan buruknya. Bukan sahaja Islam, agama lain juga tidak menggalakkan minuman arak kerana kesan buruknya.

      Maka apakah tidak boleh jualan dan sajian arak dihentikan di negara kita yang dikenali sebagai negara yang menyerapkan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran dan kehidupan masyarakat?12Sabtu 22 September 2018

      Delete

  27. Kompleks mahkamah KL jadi tumpuan pengamal media, kata tajuk berita M'kini.

    Bukan saja media, tapi jugak Polis. Depa tak akan ketepikan kemungkinan si Mamat Lockman Adam, Jamal Jamban, anak isteri Wak J melompat lompat dan memekik mekik buat kacau di sekitar kawasan mahkamah.

    Bernama kata kompleks perkarangan lokasi itu dikawal ketat oleh polis dan media tidak dibenarkan masuk.

    Panduan hidup / moral od the story: Jangan subahat pasal curi wang 1MDB dan jangan mess up wang yayasan sesiapa puhn yang punya, penjara padah nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekerja MRT2 bimbang masa depan terjejas
      Aishah Mohmad Afandi, Bernama | Diterbitkan 9 Okt 2018, 3:45 petang | Dikemaskini 9 Okt 2018, 3:48 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      Pekerja yang terlibat dalam projek bawah tanah bagi Transit Aliran Massa 2 (MRT2) yang menghubungkan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya bimbang mengenai masa depan mereka dalam projek berkenaan.

      Muadh Mohd Nazlee, seorang daripada jurutera projek yang terjejas berkata, setakat ini MRT Corporation tidak mengeluarkan apa-apa arahan rasmi bagi menghentikan kerja di projek berkenaan.

      "Kami tidak tahu sama ada untuk meneruskan kerja atau berhenti. Apa yang kami tahu ialah kami perlu bersedia untuk menghadapi sesuatu yang sukar dan kami semua perlu mencari kerja di tempat lain," katanya kepada Bernama.

      Pada Ahad, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, kabinet telah memutuskan untuk menamatkan kontrak MMC-Gamuda dalam membina bahagian bawah tanah projek MRT 2, sambil menambah bahawa kerja yang belum selesai akan ditender semula melalui proses tender terbuka antarabangsa.

      Lim berkata, keputusan itu adalah sebahagian daripada langkah penjimatan kos kerana kerajaan akan menjimatkan RMM5.22 bilion atau 23 peratus daripada kos pembinaan MRT 2.

      Bagaimanapun, MMC-Gamuda berkata, kira-kira 20,000 kakitangan daripada rantaian bekalan lebih 600 syarikat Malaysia akan kehilangan pekerjaan berikutan penamatan itu, termasuk lebih 3,000 pekerja syarikat usaha sama MMC-Gamuda, yang mana lebih daripada 60 peratus adalah Bumiputera.

      Keputusan terlalu cepat

      Muadh berkata, pihaknya tidak menjangka langsung keputusan tersebut dan berharap kerajaan akan mempertimbangkannya semula.

      "Ia secara tiba-tiba, terlalu cepat. Pengumuman itu dibuat pada Ahad dan sekarang kami dibiarkan terawang-awang," katanya.


      Menurutnya, pekerja sepenuh masa bukanlah satu-satunya yang terjejas kerana mereka yang berada di bawah Akademi Latihan Terowong (TTA) yang ditubuhkan MMC-Gamuda untuk melatih bakat tempatan untuk menjalankan kerja pembinaan berkemahiran tinggi juga terjejas.

      "Adalah jelas bahawa setiap orang bimbang mengenai masa depan mereka. Mereka adalah orang yang rajin dan semua pekerja TTA adalah penduduk tempatan.

      "Bayangkan jika kami diketepi daripada menjadi kontraktor utama, adakah semua kerja keras yang dilakukan mereka untuk membina masa depan akan sia-sia?" tanya beliau.

      - Bernama

      Delete

  28. Di laporkan Ahmad Zahid yang juga Presiden Umno kelihatan tenang ketika berjalan masuk ke bangunan berkenaan dengan tersenyum serta melambai-lambai kepada media dan orang ramai.

    Itu semua sudah di rehearsed. Belajor dari petualang Nombor Satu, Al Jibo. Kot ada Public Relations specialist di hantar ke rumah mereka mengajar apa perlu di buat bila di heret ke mahkamah.

    Tapi ada kah depa di pakaikan baju oren dan di gari? Tidak. Berita tak menyebut di gari tapi melambai makna nya tangan nya bebas.

    Yang dah mencuri berbilion pun di biarkan tangan bebas. Di beri kelas tinggi jugak walau pun melakukan common crimes, sepatut nya di layan sebagai common criminals. Apa daaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM perlu kaji kedudukan Mujahid
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 9 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
      PM perlu kaji kedudukan Mujahid
      Ahmad Fadhli (dua, kanan) menziarahi mangsa kebakaran di Kuaters KTMB Kampung Kubang Terap.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad disaran supaya mengkaji semula kedudukan Datuk Dr Mujahid Yusof sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam.

      Naib Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berkata, tindakan itu bertepatan dengan beberapa kenyataan Mujahid yang dilihat telah menimbulkan kekeliruan terhadap umat Islam di negara ini.


      "Polemik ini dapat dilihat sejak Kerajaan PH memimpin pusat dan Ahli Parlimen Parit Buntar itu telah mengeluarkan empat kenyataan mengelirukan.

      "Bermula isu Hifz al-Din (menjaga agama), isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), juga isu Dr Zakir Naik dan terbaharu khalwat," katanya.


      Terdahulu, Ahmad Fadhli yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas meluangkan masa menziarahi mangsa kebakaran di Kuarters Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Kampung Kubang Terap di sini.

      Menurutnya dalam isu khalwat, beliau melihat apa yang dilaporkan pihak media adalah daripada pemahaman jelas berhubung kenyataan dikeluarkan oleh Naib Presiden Amanah itu.

      Katanya, sekiranya kenyataan itu tidak benar Pemuda Pas mencabar Mujahid menyaman media berkenaan.

      Ahmad Fadhli berkata, tindakan itu bagi membersihkan nama Muhajid sekiranya perkara tersebut tidak benar.

      Delete
  29. Bro GN!
    Ko nak dengar citer aku tak?

    Sabermula, pada zaman dahulu ada seorang laksamana perang Zack Amstrong yg bersahabat baik dgn seorang panglima, Wak Suman.

    Zack diperintah sultan untuk mengetuai satu angkatan pergi berperang. Dia pun memanggil Wak Suman untuk meninggalkan satu pesan.

    Wak Suman:
    "Ada apa tuan laksamana memanggil hamba?"

    Zack:
    "Ini kunci cawat besi isteri ku. Seandainya aku gugur atau tidak kembali, kamu tolonglah bukakan cawat nya itu. Katakan yang aku izinkan dia berkahwin dgn siapa sahaja, termasuk kamu, jika dia mahu".

    Wak Suman:
    "Baiklah tuan laksamana. Hamba doakan angkatan negeri kita berjaya dan semoga tuan hamba selamat kembali".

    Hatta, ketika petang, waktu angkatan laksamana itu sedang berehat di satu kawasan lembah, kelihatan seseorang sedang memacu kuda dgn laju menuju ke tempat berehat itu. Rupanya orang itu adalah panglima Wak Suman.

    Zack (Laksamana):
    "Ada apa panglima, kamu kelihatan terburu-buru sekali?"

    Wak Suman:
    "Begini tuan laksamana.. tuan hamba dah berikan pada hamba, kunci yang salah!"

    ................
    .................

    Arakian, di penghujung kisah, diceritakan kepala panglima itu tergolek di tanah, di pancung oleh laksamana. Mayat panglima dikuburkan di situ juga. Tempat kejadian itu kemudian dinamakan Lembah Panglima Suman.

    ReplyDelete
  30. Dua hari lamanya, kat wad aku terlantar
    Lama lah juga, aku tidak buat komentar
    Teringat Suman tangan ku menggeletar
    Penumbok sulong tak sabar nak hantar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh besarnya auta engkau...

      Teringat Suman tangan ku menggeletar
      Penumbok sulong tak sabar nak hantar

      My Reply:
      Sikitpun aku tak rasa gentar
      Semua tahu kau temberang besar

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  31. Suman tua jahanam dayus dan tiada jati diri
    Tempat & masa berjumpa, dah siap aku beri
    Makin hampir masanya, makin kerap dia lari
    Dah jelas nampak padanya bapok punya ciri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete

  32. Ambik engkau, Wak -

    Zahid hadapi 10 tuduhan pecah amanah, 27 tuduhan pengubahan wang haram
    Diterbitkan 19 Okt 2018, 10:33 pagi | Dikemaskini 19 Okt 2018, 10:39 pagi

    Presiden Umno Ahmad Zahid mengaku tidak bersalah atas 10 tuduhan pecah amanah, 27 tuduhan pengubahan wang haram dan lapan tuduhan rasuah.

    Zahid mengaku tidak bersalah atas 10 tuduhan pecah amanah wang milik Yayasan Akalbudi dan lapan tuduhan rasuah berjumlah RM42 juta.

    Zahid juga mengaku tidak bersalah atas 27 tuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM72juta.

    Masih belom ada berita dia tolak ke lag8i peluang ikat jamin.

    Mesti tak tolak. Kalau tidak dia masuk jel hingga tarikh bicara yang mungkin berbulan.

    Minat nak tahu berapa ikat jamin dia. Banyak duit dia tak kena sita ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu nya muka orang Umno, Presiden mereka diheret ke mahkamah hidup2.

      Makna nya, dia masih pegang jawatan Presiden tapi kena heret ke mahkamah.

      Kata macam mana pun, dia diiring beberapa pegawai SPRM, di kiri, kanan, di belakang. Makna nya diheret ke mahkamah. Ha nya takda tali dari hidung nya.

      Delete
    2. Punya banyak tuduhan ke atas Zahid hingga media pun bingong - M'kini kata 37, FMT kata 45.

      Hakim2 pun pelik - Najib yang dituduh curi berbilion di kenakan ikat jamin ha nya RM3.5 juta, Zahid yang dituduh jumlah yang jauh lebih kecil dikenakan ikat jamin RM2 juta.

      Ini lah keadaan nilai2 masyarakat yang sudah berceramok akibat pemerintahan Najib yang gobang gabeng dengan curi mencuri, rasuah di sana sini.

      Delete
    3. Ketatkan undang-undang penjualan arak
      SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI 9 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore96
      Syed Mikael Rizal Aidid
      Syed Mikael
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GEORGETOWN - Angkatan Belia Islam Malaysia Pulau Pinang (ABIMPP) menggesa kerajaan memperketatkan undang-undang penjualan arak secara terbuka di negara ini.

      Ketua penerangannya, Syed Mikael Rizal Aidid berkata, kerajaan perlu memandang serius terhadap penjualan arak di kedai serbaneka dan pasaraya.


      Menurutnya, undang-undang berkaitan penjualan arak juga perlu dipinda agar ia hanya dijual di kedai arak sahaja.

      "ABIMPP menggesa pihak berkuasa tempatan dan di peringkat negara menerusi Dewan Rakyat memandang serius isu ini. Kami mahu undang-undang dan peraturan berkaitan penjualan arak dipinda dan diperketatkan iaitu penjualan arak dihadkan dijual di kedai arak sahaja.


      "Bukannya secara terbuka di kedai serbaneka atau pasaraya. Ini kerana, ia bukan hanya menjejaskan komuniti muslim, malah agama lain pun menolak arak sebagai norma kehidupan dan arak terbukti boleh memporak perandakan keluarga dan masyarakat," katanya dalam satu kenyataan tadi.

      Tambahnya, pihaknya memandang serius terhadap insiden seorang pembantu kedai serbaneka diherdik dan dimalukan oleh pelanggannya hanya kerana tidak mahu menyentuh arak yang dibeli.

      "Insiden itu adalah satu penghinaan dan tidak wajar kerana ia seperti memperlekehkan agama Islam. Arak sepertimana yang disabdakan Nabi Muhamad SAW, ia merupakan ibu segala dosa. Sesiapa sahaja terlibat dengan arak, termasuk yang menghidangkan, juga akan berdosa.

      "Atas dasar ini, ABIMPP menyarankan pekerja-pekerja muslim menjauhi segala jenis pekerjaan yang berkaitan dengan arak. Kami percaya, dengan menghadkan penjualan arak di kedai tertentu sahaja, ia mampu mengelakkan insiden seperti pekerja Islam dimalukan di kaunter jualan awam berulang lagi," katanya.

      Sebelum ini, tular satu klip video berdurasi 5 minit 15 saat yang dipercayai dirakam sendiri oleh seorang pembeli arak yang mengherdik pembantu kedai serbaneka kerana enggan memegang botol arak yang dibelinya.

      Insiden itu berlaku di kaunter pembayaran di mana, si pembeli berang lalu mengeluarkan kata-kata kesat apabila pembantu kedai tersebut enggan memegang botol arak kerana berada dalam keadaan berwuduk.

      Walaupun telah diterangkan oleh rakan sekerja pembantu kedai tersebut, lelaki itu masih tidak berpuas hati sambil mengatakan bahawa kedai serbaneka adalah premis yang terbuka untuk semua kaum.

      Delete
  33. Suman tua, dibanding aku, mmg tiada 'class'
    Nampak kini, dia sudah bertukar sikap culas
    Tempat dan masa, dah ku kasi tau dgn jelas
    Tapi si bapok ini terus diam tak berani balas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  34. Tempat dan masa, sudah aku buat ketetapan
    Fiizikal & mental juga, dah lengkap persiapan
    Ingin nak lepas, dendam yg lama aku simpan
    Tapi Suman bacul dayus tak berani berdepan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  35. Suman dajal asyik buat lawak tak kering gusi
    Si botak boyot kerdil cuba nak gertak gergasi
    Usah diceriita mlm Jumaat, alasan yang basi
    Kote itu udah lembik kecut, tak lagi berfungsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete

  36. Perlu di kopipes berita ini sebab sangat menarik dan jangan sesiapa tersilap apa yang berlaku terhadap Ahmad Zahid di mahkamahkan -

    Zahid slapped with 45 charges, RM2 million bail
    Ho Kit Yen - October 19, 2018 10:49 AM, FMT

    KUALA LUMPUR: The Sessions Court today slapped Umno president Ahmad Zahid Hamidi with 45 charges related to criminal breach of trust, money laundering and corrupt practices, with both the prosecution and his lawyers agreeing to a sum of RM2 million as bail.

    It took 55 minutes as a visibly tired Zahid, who spent the night with the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), stood up to hear all the charges being read to him.

    Ten CBT charges, with the highest amount involving RM17 million, come under Section 409 of the Penal Code, while eight charges were under Section 16 of the MACC Act for accepting bribe for various projects during his time as the home minister.

    The remaining 27 charges relate to money laundering under the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001 (Amla).

    He claimed trial to all charges which were read before judge Azura Alwi.

    The charges of corruption also include his alleged role in the home ministry’s outsourcing services linked to MyEG Services Sdn Bhd, allegedly receiving money from a director of Data Sonic Group Bhd to supply 12.5 million chips for Malaysian passports, as well as accepting money to appoint a company as the operator of a one-stop centre in Pakistan and Nepal for the processing of work visas.

    The CBT offences were allegedly committed between January 2014 and March 2018, the offences under the MACC Act between July 2016 and March 2018, while money laundering since March 27, 2016.

    Zahid, who was elected as Umno president in June, is the first sitting Umno president to be hauled to court to face criminal charges.

    Lead prosecution counsel Gopal Sri Ram said there should be a joint trial for all the charges.

    Sri Ram also applied to the court to instruct Zahid pay the RM2 million in a lump sum, but Zahid’s lawyer Hisyam Teh Poh Teik said Zahid should be allowed to pay by two installments.

    The judge later allowed Zahid to settle half of the amount today, and the remaining by Oct 26. He was also told to surrender his passport.

    Besides Hisyam, Zahid is also represented by 11 others, while Sri Ram is assisted by four other members in the prosecution team.

    Teh also informed the court that they would apply to transfer Zahid’s case to the High Court next week. Sri Ram did not object.

    Zahid’s wife, Hamidah Khamis, and other family members were present in court today.

    His former boss, Najib Razak, was also present in court together with other senior Umno leaders. Najib left shortly before the charges were read.

    Zahid was called up by the Malaysian Anti-Corruption Commission for questioning six times between July and October.

    He was being investigated over alleged abuse of funds in his family-run foundation, Yayasan Akal Budi. He had also been called in for questioning over an alleged meeting with a member of the Saudi Arabian royal family.

    The court set Dec 14 for the next case mention.

    ReplyDelete
  37. Wak Kucing Tua kuku tumpul ingin mencakar
    Gempaar gertak dia hanya jadi bahan kelakar
    Jalan senget hencot ingin dia lagak pendekar
    Belatih silat tepi dapur kain batik dia terbakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  38. Suman bila mlm Jumaat, mula jadi bimbang
    Lagi risau bila bini melentang panggil abang
    Kote dia dah tidak boleh nak keras kembang
    Ke kedai kopi ler dia sampai pagi bergebang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  39. Suman di kedai kopi jaga mlm mcm musang
    Binii muda dibiar seorang, dlm haus gersang
    Aku ajak berentap pun, dia tiidak terangsang
    Pukul si tua inii, mcm tumbok batang pisang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Bila tuu.....amacam saya kini ada di KL, ada kotey jumpa saya lepas solat Jumaat?

      Nyatakan tempat & masa, toksah asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
    2. 2ND REMINDER
      PERINGATAN KE 2

      Hey AnonyMOUSE bangkai...

      Aku kini dah berada di KL, ada kotey jumpa aku sekarang......??

      Nyatakan tempat & masa, toksah memekak asyik temberang auta keling saja, ok?

      Buktikan kejantanan engkau, anak haramjadah.....!!

      Delete
  40. Bila berdoa di mesjid nanti, doakan lah moga2 balasan kpd Najib da Zahid itu setimpal dengan jenayah mereka.

    Busuk hati? Tak. Ha nya mahukan keadilan.

    ReplyDelete
  41. Kami, 'The Three Musketeers' (PKR/PAN/DAP+PPBM) berkonvoi
    bergegas ke KL awal pagi untuk menyaksikan pertuduhan rasmi kes rasuah, pecah amanah & penggubahan wang haram Zahid Hamidi di Mahkamah Session, KL.

    ps:
    3 musketeers macam lagenda epik Perancis - Athos, Aramis, Porthos + D'Artagnan, pejuang negara.

    "One For All, All For One.....!!"

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...