Friday, 12 October 2018

BUKANKAH LEBIH BAIK JIKA DIREMAN?


Presiden UMNO, Zahid Hamidi hadir lagi ke pejabat SPRM Putrajaya hari ini untuk diambil keterangannya.


Ini adalah kedatangannya buat kali yang kelima untuk memberi keterangan kepada SPRM yang sedang menyiasatnya berhubung dakwaan penyalahgunaan dana Yayasan Akal Budi untuk membayar hutang kad kredit peribadi serta siasatan berkaitan pertemuannya dengan waris keluarga Diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma RM2.6 bilion kepada Najib Razak.


Pada Julai lalu Zahid Hamidi disiasat selama dua hari berturut-turut dan minggu ini pula beliau telah telah disiasat sejak Rabu lalu iaitu tiga hari berturut-turut.

Ini menjadikan beliau telah disiasat selama lima hari setakat ini dengan setiap sessi siasatan mengambil masa antara lapan hingga sembilan jam.


Hari ini Zahid Hamidi dibenarkan keluar pada tengahari untuk menunaikan solat Jumaat dan perlu datang semula ke pejabat SPRM pada sebelah petang untuk meneruskan sessi  siasatan seterusnya.


Sehingga ini tidak diketahui lagi sama ada siasatan pada hari ini merupakan yang terakhir buat Zahid Hamidi atau beliau dikehendaki datang lagi esok atau pada hari yang lain.


Namun, Zahid Hamidi ketika bercakap kepada wartawan tengahari tadi berharap siasatan SPRM terhadapnya akan berakhir pada hari ini.


Dalam kes siasatan terhadap Zahid Hamidi yang sudah memasuki hari kelima ini, sekurang-kurangnya tiga  persoalan menjadi kebingungan ramai:-


Pertama, kenapa siasatan terhadap Zahid Hamidi terlalu lama dan perlu memakan masa sedangkan kesnya adalah mudah saja?


Sedangkan Najib Razak dan Rosmah Mansor hanya perlu disiasat selama tiga saja sebelum dibawa ke mahkamah untuk didakwa, mengapakah sudah lima hari siasatan terhadap Zahid Hamidi, tetapi bagaikan masih tiada kepastian lagi sama ada beliau akan didakwa atau sebaliknya?


Apa yang rumitnya siasatan terhadap Zahid Hamidi berbanding kes Najib dan Rosmah?

Kedua, mengapakah SPRM perlu membuang masa dengan setakat ini meminta Zahid Hamidi datang ke SPRM sebanyak lima hari untuk diambil keterangannya dengan  pada Julai lalu dua hari berturut-turut dan minggu ini tiga hari berturut-turut?


Bukankah lebih baik, lebih efisien dan lebih menjimatkan masa serta tenaga jika bekas Timbalan Perdana Menteri itu ditahan reman saja di lokap SPRM di mana siasatan boleh disingkatkan kepada tiga atau empat hari saja?


Apa masalah SPRM tidak mahu menahan reman Presiden UMNO itu?


Ketiga, bilakah SPRM mahu menyelesaikan penyiasatan dan mengakhiri sessi mengambil keterangan terhadap Zahid Hamidi dan seterusnya akan mengemukakan kertas siasatan kepada Pejabat Peguam Negara?


Bila? Bila? Bila?


Akhirnya, berdasarkan ketiga-tiga persoalan di atas, inikah gambaran yang diharapkan rakyat dalam era Malaysia Baru sekarang terhadap kecekapan SPRM? (ShahbudinHusin 12/10/2018)

88 comments:

  1. Untuk dapatkan tahanan reman kena ada alasan yang kukuh.

    Kalau nak reman di atas alasan nak buat soal siasat semata-mata memang tak boleh. Untuk soal siasat semata-mata seseorang suspek atau orang yang disyaki boleh sahaja dipanggil ke pejabat SPRM tanpa perlu direman.

    Kalau 'direman' semata-mata untuk soal siasat itu yang sebenarnya tak betul.

    Itu apa yang saya faham mengenai matlamat perintah reman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg betulnya ialah cara si blogger Budin ni. Kalau blogger Budin kata reman, SPRM kena reman. Sebab Budin ni bekas ketua hakim negara. Hal undang-undang dlm seluar dalam dia je.
      John Doe apa tau?

      Delete
    2. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    3. Betul tu. Nak reman bukan sembarangan reman. Sprm kena cermat. Kerajaan bukan kekal selamanya. Pru15 tukar kerajaan,tak ke naya.

      bankami.blogspot.com

      Delete
    4. Mr syed albodin sontoloyo.

      Depa sedang bermushorat bkn bwat soal siasat.dok tangoh_tangoh .
      Ujong_ujong tak cukop bokti.
      Sbb undang_undang p0ng mengikot kasta mlayu dlm negara malaisa.
      Patut reman 2 minggu buboh masok dlm, soal sekali boh dgn paip getah bekali_kali d tapak kaki tentu akn dpt bokti dlm masa 3 hari..
      Mcm la tak per0nah bwat reja...

      Delete
    5. Aku tak faham sekejap 'ana menanah-nanah', sekejap 'om tongkeng ayam' asyik terpekik melolong kehilangan telor.

      AnonyMOUSE @ Kejora Tonggeng....

      Aku lagi tak faham dgn kau yg kuat auta keling, hanya bekerja mengutip bahan2 sampah, berPANTATun, cakap besar, TETAPI masih jugak melalut karut, berdolak dalik, mengelak-ngelak untuk bersemuka face-to-face dgn aku sebagai pejuang sejati - mana harga diri & maruah kamu...??

      Delete
  2. Ingin ku ucapkan terima kasih kepada si dia
    Aku kemalangan dia tetap nanti begitu setia
    Kini aku sudah mula sihat dan kembali ceria
    Untuk jadi suami, kini diri ku sudah bersedia

    Pelbagai pihak merasa sangat dengki dan iri
    Fitnah kononnya diri mu itu udah dibawa lari
    Namun ku ttp yakin dgn kesetiaan mu puteri
    Kini aku kembali untuk sunting mu jadi isteri

    Maafkan daku, kerana lama buat kau kecewa
    Dii wad, lama ku terlantar, menyabung nyawa
    Tapi kini, dah sihat ceria dan kembali ketawa
    Tak le lagi jadi waden, kini duduk umah sewa

    Waktu nya lama berbulan, bukan nya minggu
    Dikau tak pun berubah walau kerap diganggu
    Begitu tabah & sabar diri mu setia menunggu
    Kerana percintaan kiita, ibarat irama dan lagu

    Cedera & luka parah, nyawa hampir melayang
    Namun setiap masa rupa mu tetap terbayang
    Abg sembuh berkat do'a dari orang tersayang
    Walau bersimen, abg tak tinggal sembahyang

    Pecintaan kita ini mmg Tuhan sengaja nak uji
    Abang tidak termakan dgn fitnah mereka saji
    Diri mu juga amat setia dgn sumpah dan janji
    Lepas nikah nanti nak bawa sayang pergi haji

    Allah memang mau uji dalam percintaan kita
    Bermacam2 mereka buat fitnah & reka cerita
    Konon abang ni udah melepas berputih mata
    Tapi abang tau memang semuanya itu dusta

    Fitnah ditabur mungkin Allah mau menduga
    Ada yg cakap, dinda sudah berumah tangga
    Namun semua itu abng tidak termakan juga
    Bersama diri mu sayang kan ku bina syurga

    Apa2 pun, kpd Allah abng sentiasa berserah
    Abng yakin, bersama mu masa depan cerah
    Maklum lah, beristerikan seorang pensyarah
    Moga2 rezeki kita di masa depan jadi murah

    Bertuah abng dapat kekasih yang mulia hati
    Walau pun lama, sayang tetap setia menanti
    Bagi abang, dikaulah satu2nya bunga melati
    Tak mungkinlah lagi abg nak cari tukar ganti

    Janji setia dah sama-sama kita metrai dihati
    Akan bersama selamanya sehidup & semati
    Kita tolak ke tepii dulu, soal poliitik dan parti
    Bersama bina mahligai, berteras cinta sejati

    Semoga terus bekekalan cinta yg kita semai
    Kita kan bersama di suatu tempat yg permai
    Di situ kita bina rumah tangga ceria & damai
    Kalu boleh, abng nak bagii dapat anak ramai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana mungkin ada dara sanggup menerima lamaran dari seorang kerdee yg menerima hasil dari kerja menonggeng bagai maknyah sundal jalang....!!

      Delete
  3. Mereka cuba fitnah diri mu yang tak berdaya
    Namun semua tohmahan itu abg tak pecaya
    Dikau tetap pilih abng, walau diri ini tak kaya
    Bagi abg dikaulah intan dikau jualah cahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis jodoh berjatuh talak
      Kalau dah bodoh, toksah berlagak

      Fahammmm....??

      Delete
  4. Mana menghilang wak Suman pelobi calon PPBM parlimen JB
    Pantang ada majlis madey, wak suman menempel kat tepi
    Bila nama tak naik, terus wak Suman serkup kepala dgn baldi
    Dua hari Suman tidur, bini sangka dia dah Kojol mati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      Buah salak rasanya pahit
      Dah mula melalak si anak pelesit

      Tsk faham aku kenapa kau berterusan auta keling, hanya bekerja mengutip bahan2 sampah, berPANTATun, cakap besar, TETAPI masih jugak melalut karut, berdolak dalik, mengelak-ngelak untuk bersemuka face-to-face dgn aku sebagai pejuang sejati - mana harga diri & maruah kamu...??

      Jelas sekali kau dalam dilema KESIPUAN serta KETAKUTAN yg teramat sangat sampai lemah luluh tenaga zahir bathin untuk menyatakan tarikh & masa bersua muka dgn aku....!!

      Delete
  5. Mana dia si tua dajjal bapok mulut celupar
    Tidak mari ke lagi nak buat gertak gempar
    Tempat dan tarikhnya udah pun aku papar
    Tunggu masa je dia nak makan penampar

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4X dulu macam tuu jugak
      Berdentam berdentum bukan main gempak
      Siang malam memekik memekak
      Sampai masa habuk pun tarak

      Delete
  6. Mana dia si tua bapok, tak tampil bagi komen
    Selalu tu dia asyik keluar mencetus sentimen
    Dah mati pucok lembik takkan kalut beromen
    Kat JB, dia akan menyembam di lantai simen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke Padang Besar siapa nak ikut?
      Temberang berdegar rupanya pengecut.

      Delete
  7. Ke mana menghilang si tua bapok bahlol unta
    Tempat dan tarikh, sudah pun jelas dan nyata
    Kali ni kita nak tengok apa lagi dia punya aota
    Tak kan masih lagi nak menyamar orang buta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kling kling kling ada becak
      Auta keling nak tunjuk lagak?

      Delete
  8. Kali ini entah apa helah si tua lahanat puaka
    Harap tak diulangi perangai di Dtrn Merdeka
    Masa itu, berbagai cerita karut yang dia reka
    Pakai spek hitam tgh mlm mmg satu jenaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkai jering daunnya layu
      Berauta keling nak tutup malu?

      Delete
  9. Geli hati aku, bila teringatkan peristiwa silam
    Kisah Dtrn Merdeka bawak kesan mendalam
    Si tua dajjal menyamar jadi orang buta kelam
    Pakai spek reben hitam waktu tengah malam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membujur lalu melintang patah
      Asyik menipu dah resah gelisah

      Delete
  10. Malam itu, keadaan nya agak heniing & sunyi
    Aku tercegat tunggu sambil bernyanyi-nyanyi
    Si tua terkejut, dengar jer batuk aku berbunyi
    Suruh anak tengok dia masuk keta sembunyi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh besar kota zMelaka
      Dijaga orang malam & siang
      Sungguhlah benar bagai dikata
      Kejora jalang banyak temberang

      Delete
  11. Semua orang dah tau si tua punya tembelang
    Mmg dasar dayus dan bacul, itu bapok jalang
    Kinii dia tahu, di JB dia akan bernasib malang
    Harap perangai kat Dtrn Merdeka, tak diulang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biduk berlalu kiambang bertaut
      Kejora dah malu telor pun kecut

      Delete
  12. Di waterfront Kuching ramai ketawa
    Sampai mengekek di pekan Bintawa
    Semua kerana Tenok dah dakwa
    Gadis Iban dia punya makwe!

    "Sampai hatimu Mas,1 ko pergi
    Tanganku patah tak baik lagi
    Sudah accident bertabur gigi
    Kapcai hancur aku dah rugi.."

    "Aku sangat dengki dan iri
    Kenapa Putrasinggora ko buat laki
    Walaupun tempang alignmentku lari
    Boleh melompat seperti monkey..!"

    "Tak maafkan ko, aku kecewa
    di wad 4 bulan, takde makwe
    Mana hati nak ku bawa
    Aci yang jenguk giginya dua.."

    "Cedera parah nyawaku hampir hilang
    Tapi..sssshh..aku main wayang
    Luka sikit tapi banyak mengerang
    "Nurse humban keluar,aku melayang!"

    "Kembali padaku Mas yg ayu
    Derita cinta mana ku mampu
    Aku melalak lagu yang sayu
    Tetiba kepalaku hinggap penyapu!"





    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..Terbaik Bro Fan Tun..

      Sudah berlanggar nasib baik tak mati
      Tapi masih tiada keinsafan didalam diri
      Mas pun tak ingin laki tempang, pendokong lorong chowkit lgbt
      Aliran pendidikan konon, cakap kotor, awek pun lari..

      Dengan Pak Othaman nak buat lawan
      Melalak sakan macam anjing mengawan
      Bertahun sudah mengelak diri dari berjumpa, takkan tak perasan
      Macam orang tak berakal gila meroyan..

      Bila dedak dah makin berkurang
      Mulalah sikit disentuh dah naik berang
      Tak usahlah kamu meniup semboyan berperang
      Sebab Pak Othaman telah menjadi satu satunya pemenang..





      Delete
    2. Salam sejahtera Perak Man & Fan Tun
      Pantunnya indah tersusun santun
      Kejora puaka malaun berpantatun
      Hilang budaya rusak tamaddun

      Delete
  13. strategi 'killing me softly with a song'.

    ReplyDelete
  14. Terbaek bro, Perak Man kita
    Selamat kembali lama tak jumpa
    Walau kita jauh di mata
    Namun di hati member tak lupa..

    Cuma kini nak bagitahu
    Tikus yg ini.. Kojola dulu
    Tiga tahun dok melahu
    Muka tebal masih tak malu!

    Selama ini bertukar Tikus
    Nafsu buas semakin rakus
    Keluar hospital angin kus kus
    Kata accident baik tak mamfuss!

    Pak Othaman kita dia nak lawan
    Ingat kecik dia punya kawan
    Othaman nak jumpa terus dia sawan
    Sekeh tunjal pasti tak lawan!

    Cakap besar tak pernah berhenti
    Konon pendekar juara sakti
    'kuda kuda' pun dia tak reti
    Pegang lembing gigil nak mati!

    Macam biasa terpekik terlolong
    Menjerit malam macam si polong
    Elok ikat simpan di kelong
    Nelayan singgah,boleh jual lelong!

    Mas ayu dah kena kebas
    Bro PS dah dapat pass
    Seronok Mas dia dah bebas
    Kojola menonggeng dah hilang nafas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Ala..bukan kita tak kenal ini malaun
      Dalam blog tuan budin dia dok kacau daun
      Kelaku disini masih tetap buruk udah bertahun
      Orang kenal walau dia tukar nama pada apa pun..

      Kerajaan dokongannya telah tumbang
      Tapi dia disini masih berani cakap kencang
      Tukar nama takkan mengembalikan maruah yang hilang
      Memang dah jenis tak tahu malu punya orang!..





      Delete
    2. Berak Man..long time no hear errk???

      Ko dah tentu setuju sesangat kalau seluruh warga negara tercinta ni mengatakan.... MAHATHIR SUDAH TIDAK PEDULI HAL RAKYAT, YANG PENTING KRONI!

      Menurut apa yang dilihat situasi politik di Malaysia, Mahathir mengawal segalanya dan DAP menjadi perosak aset-aset Melayu Kerajaan.

      BSKL jatuh merudum, Ringgit semakin jatuh, pelaburan tidak menunjukkan ia semakin meningkat, ramai pekerja hilang pekerjaan, anak melayu geleng kepala.

      Undi diberi bukan untuk melihat ini semua. Bank dunia juga mengatakan ekonomi Malaysia bakal menguncup.

      Kalau hutang 1 Trillion jadi alasan, ini bukan jawapan rakyat nak.

      Rakyat bawahan dah merasa perit, ramai sudah tidak segan silu mengutuk Kerajaan Tomato yang dibanggakan macainya.

      Pada hari ini, Mahathir mengatakan, tiada lagi tol percuma selepas ini.

      Masalahnya tidak bertempik pula penyokong mereka macam kau dan Fan Tat tu, ramai diam membisu, mungkin ada yang menangis dalam diam, sudahlah dikencing, ramai pula dalam tekanan.

      Untuk ini mari lah kita sama2 mengatakan, padan muka kepada kita rakyat Malaysia.

      Delete
    3. Apanya malang nasib orang tua mu melahirkan anak sewel tak cukup bulan asyik menggelupur tak karuan, berauta keling terus-terusan, hanya bekerja mengutip bahan2 sampah, berPANTATun, cakap besar, TETAPI masih jugak melalut karut, berdolak dalik, mengelak-ngelak untuk bersemuka face-to-face dgn aku sebagai pejuang sejati - mana harga diri & maruah kamu...??

      Jelas sekali kau dalam dilema KESIPUAN serta KETAKUTAN yg teramat sangat sampai lemah luluh tenaga zahir bathin untuk menyatakan tarikh & masa bersua muka dgn aku....!!

      Delete
  15. Susah jugak nk jaga kt lokap sprm tu... mana tau ada kes terjun bangunan.... sejarah dah buktikannya...tak gitu GN?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICU...seperti yang telah dijanjikan , aku dengan rendah diri mempostkan apa kata2 DSNR dalam FBnya hari ini beb ..untuk hadaman kau ..boleh kan ???

      @NajibRazak : Saya Bimbang...


      Saya bimbang.

      InfraRakyat kita sediakan untuk kemudahan rakyat.

      Supaya mudah buat rakyat berulang-alik, tidak terlalu bergantung kepada kereta.

      Supaya rakyat kita dapat pekerjaan.

      Sedih baca kisah mereka yang dibuang kerja

      Supaya graduan kita dapat pengalaman latihan dan kemahiran, bersama-sama membina sebuah mercu tanda negara.

      Kerajaan hari ini hanya memikirkan keuntungan dan tidak terfikir impak kepada kebajikan rakyat.

      Saya resah dengar, berpuluh ribu rakyat kehilangan nafkah, memikirkan ada berpuluh ribu lagi akan kehilangan kerja.

      Saya resah bayangkan kehidupan keluarga mereka selepas ini, ada yang gaji mereka cuma RM1,200 sebulan.

      Dulu, kita cipta peluang pekerjaan bagi graduan kita membangunkan Malaysia.

      Dengan pekerjaan stabil, mereka dapat membina rumah tangga dan keluarga.

      Saya tidak terfikir kesenangan saudara-saudari sekeluarga akan bertukar jadi kesusahan.

      Saya tidak terfikir Kerajaan yang berdendam dengan saya seorang akan membawa kesusahan pada saudara-saudari.

      Ketika ini saya hanya mampu berdoa untuk semua!!!!

      Delete
    2. Masih berpaut pada STAR (Suara Tengek Ajib Rosmah), bakal banduan penjenayah tak lama lagi dihumban ke penjara.......,??

      Delete
  16. Wak Suman dah upah seorang lg pemantun utk back-up dia. Pinjaman TEKUN wak Suman telah diluluskan.
    Claim boleh hantar secepat mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami seiya sekata dalam perjuangan membenteras klepetokrasi.

      One For All, and
      All For One......!!

      Delete
  17. Tragedii kemalangan itu amat menyayat hati
    Lori melintas kat simpang tetiba jer berhenti
    Abang terasa diri abang ini, seperti dah mati
    Tapi selamat, berkat dari sebuah cinta sejati

    Abg ini ibarat orng yg mati dpt hidup semula
    Semua nya ini, atas keizinan dari Allah Ta'ala
    Masa dlm wad teringat dinda, bagai nak gila
    Asyik sebut nama dinda sambil nafas dihela

    Lama juga abg balik rehat di umah orang tua
    Alhamdulillah kini abg udah pulih & sihat jua
    Honda Civic sib baik insurance cover semua
    Nanti boleh le guna semula kita naik berdua

    Abg tahu ada orang akan ambil kesempatan
    Percintaan kita, mereka buat pengkhianatan
    Sib baik dinda ni setia tak termakan hasutan
    Tidak terjerat dgn tipu daya, itu puak2 setan

    Mereka buat fitnah agar abng jadi putus asa
    Sanggup mereka berbohong mengukir dosa
    Singgora Siam tu, bukan Mas punya citarasa
    Mas hanya cintai abng setiap saat dan masa

    Duhai intan, duhai sayang ku yg manis lawa
    Bagiku dikaulah payung dikaulah juga yawa
    Dikaulah teman utk daku menangis ketawa
    Ke atas awan pelangi, dikau akan aku bawa

    Pelbagai dugaan di kala kasih kita berpadu
    Adat bercinta, ada ketawa ada tangiis sedu
    Di kala berjauhan kita saling asyik merindu
    Semoga terus kekal cinta kita yang syahdu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis jodoh berjatuh talak
      Kalau dah bodoh, toksah berlagak

      Fahammmm....??

      Delete
    2. Mana mungkin ada dara sanggup menerima lamaran dari seorang kerdee yg menerima hasil dari kerja menonggeng bagai maknyah sundal jalang....!!

      Delete
  18. Gebang lebat si tua dah tak lagi kedengaran
    Bulan Disember ni Dtrn JB akan bergegaran
    Si khunsya bapok, akan dpt satu pengajaran
    Ini supaya org lain juga boleh dpt kesedaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyer kerr.....??

      4X dulu macam tuu jugak
      Berdentam berdentum bukan main gempak
      Siang malam memekik memekak
      Sampai masa habuk pun tarak

      Delete
  19. Si tua fikir dirinya kapal walhal cuma sampan
    Dah dekat nak mampos, tidak reti adat sopan
    Dgn si bapok inii, tak sabar aku nak berdepan
    Nak ku layang, penumbok yg lama ku simpan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey kentut.....

      Ke Padang Besar siapa nak ikut?
      Temberang berdegar rupanya pengecut.

      Tak gitu, kan kan kan......??

      Delete
  20. Aku in bukanlah orang urat dawai tulang besi
    Tapi ingin sangat mahu lihat si bapok beraksi
    Di JB, pengajaran untuk si tua ni aku nak kasi
    Akan aku pisahkan gigi palsunya itu dari gusi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey suwar...

      Biduk berlalu kiambang bertaut
      Kejora dah malu telor pun kecut

      Tak gitu, kan kan kan....??

      Delete
  21. Si tua bapok sudah tiada lagi dengar khabar
    Tak padan tempang org muda dia nak cabar
    Tetapi bila dicabar balik dia cemas berdebar
    Kini menggigil, berselimut dalam kain gebar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      Tangkai jering daunnya layu
      Berauta keling nak tutup malu?

      Toksah ler nak temberang.....!!

      Delete
  22. Si tua bapok dah sepi tak lagi bunyi berdetik
    Nak mencabar org, tak padan jalan mcm itik
    Agak nya sedang sibuk, mencuba kain batik
    Jumpa kat JB nantii, telor dia akan ku jentik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyer kerr.....??

      4X dulu macam tuu jugak
      Berdentam berdentum bukan main gempak
      Siang malam memekik memekak
      Sampai masa habuk pun tarak

      Tak gitu, kan kan kan.....???

      Delete
  23. Si tua bapok kinii sudah terus diam membisu
    Dah buat komen pun dia dah habis modal isu
    Di JB nanti akan terbang dia punya gigi palsu
    Aku nak hentak kepala botak dia itu dgn pasu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pukul gendang bertalu-talu
      Sembang kencang nak cover malu

      Tak gitu, kan kan kan....??

      Delete
  24. Tiga serangkai wak Suman panggil bergabung tenaga
    Kail yg sejengkal itu, lautan dalam nak di duga
    Anak bilis tepi pantai, cuba berlagak spt naga
    Nanti kita tengok, siapa paling awal terjun telaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku sangkakan garang harimau belang
      Rupanya Tikus AnonyMOUSE Kejora jalang

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      Delete
  25. Si tua nak tunjuk megah walau tak ada kudrat
    Nak angkat sebaldi air pun dia sudah tak larat
    Nanti di JB dia akan dapat azab sakit yg berat
    Bila penumbok ku, dekat hidong dia mendarat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey kentut.....

      Ke Padang Besar siapa nak ikut?
      Temberang berdegar rupanya pengecut.

      Tak gitu, kan kan kan......??

      Delete
  26. Mana Perak man, dah mula menyampuk ini malam
    Suara halus manja, pakai kebaya berhias sulam
    Nak selak dia punya kain, tengok apa isi di dalam
    Manalah tau wak Suman dah upah spesies dua alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudik perahu ke Kuala Jerai
      Budak dungu nak berlagak pandai

      Tak gitu, kan kan kan.....??

      Delete
  27. Pinjaman TEKUN wak Suman dah diluluskan petang tadi
    Wak Suman upah 3 orang utk jaga dia punya diri
    Jenis penakut rupanya ini khunsa pondan kedi
    Cakap berdegar-degar, itik nila kejar pun cabut lari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis jodoh berjatuh talak
      Kalau dah bodoh, toksah berlagak

      Fahammmm....??

      Delete
  28. Kengkawan semua...Korang dah tentu setuju kalau kita katakan...Pembinaan Lebuh Raya Tanpa Tol Tak Mungkin, Penipuan Terbaru Pakatan Harapan!!!!!

    Pembinaan lebuh raya tanpa mengenakan kutipan tol tidak mungkin dapat diwujudkan, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Kata Tun Dr Mahathir,Kami mewujudkan manifesto itu dengan memikirkan bahawa kami tidak akan menjadi kerajaan.

    Sekarang kami adalah kerajaan dan manifesto ini menjadi beban yang besar. Pada masa itu saya menentang, saya tahu, untuk mengadakan laluan percuma, ia tidak boleh.

    Satu-satunya cara untuk mengadakan laluan percuma dan tiada tol adalah dengan menaikkan harga petrol,


    Kesimpulannya, Pakatan Harapan telah menipu Rakyat Malaysia di dalam Pilihan Raya Umum Ke 14. Kencing. Hancing!!! Baca penipuan Tun Dr Mahathir dulu.

    Tun Dr Mahathir mengakui Pakatan Harapan buat manifesto dengan niat menipu.

    Halalkah gaji Menteri dan Wakil Rakyat mereka yang mendapat kerja dengan cara menipu?

    Oleh kerana mereka menang dengan menipu manifesto maka wajarlah bubar Parlimen dan buat pilihan raya semula bagi dapat mandat manifesto baru!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajang Pak Malau bersepah-sepah
      Temberang si Hamlau, dikutipnya sampah.

      Delete
    2. MALAYSIA HEBAT DI BAWAH KEPIMPINAN TUN MAHATHIR - KATA INDONESIA

      Ucaptama Tun M di Bali memberi kesan mendalam sehingga akbar2 & media sosial di sana memaparkan tajuk utama....

      - Berhenti arogan, saatnya kita belajar dari Malaysia.
      - Kenapa Malaysia bisa maju dari Indonesia.
      - Kapan Indonesia maju kayak Malaysia.

      Ini satu contoh laporan di sana.....

      Singapura yang sentiasa arogan & geram dengan Malaysia atas kebijaksanaan kepimpinan Tun Mahathir, yang terus melaraskan waktu sebaik sahaja mengambil tampuk pemerintahan dari Tun Hussien Onn.

      Bermakna ketika jadi timbalan perdana menteri pun Tun Mahathir sudah merencanakan pelbagai rancangan yg sedia tunggu untuk di execute sahaja.

      Oleh sebab Singapura tidak mahu ketinggalan dengan Malaysia dalam advantage waktu maka dengan berat hati mendiang pm Lee Kuan Yew akur dengan kepimpinan Melayu dan terpaksa ikut sama jika tidak ketinggalan lah dalam pelbagai urusan termasuk pembukaan waktu bursa saham.

      Tun M juga melaksana kan beberapa first , antara nya gelangang F1, yang mana ketika di lancarkan ia telah jadi bahan cemuhan bukan sahaja rakyat dalaman tapi juga negara Singapura.

      Tertapi akhir nya negara jiran "bites the dust" dengan melobi kepada badan F1 dunia untuk juga membida menjadi host kepada perlumbaan F1.Malam pun malam lah asal tidak ketingaan dlm dunia Formula 1 itu.

      Dan untuk rakyat yang kerja nya asik ngomel dan complaint sahaja , sendu senyap apa bila perlumbaan pertama F1 mengaup untung coverage TV ratusan juta serta menjana ekonomi dalaman dari perhotelan dan penjualan bahan berkaitan racing itu.

      Pendek kata pada race F1 yang pertama sahaja sudah dapat return on investment bernilai berbillion ringgit.

      Berbalik kepada tajuk di atas , Indonesia yang rata rata menyimpan sifat rasa diri lagi hebat dari Malaysia amat tidak segan untuk mengistihar diri menuruti Singapura berbanding untuk mengata kan menuruti Malaysia.

      Namun hakikat nya, Singapura kalah kepada Malaysia.


      ps:
      Tun Dol, Najib, Zahid & Hadi Awang - apa ada.....??

      Delete
  29. Sobat2 ku sekelian...Dah tentu korang pernah Kenyataan Rasmi yang dikeluarkan oleh Pengarah Hal Ehwal Syariah, Parti Amanah Negara (PAN) atau mahu dikenali sebagai AMANAH, membantah penganjuran pesta arak yang dikenali sebagai Octoberfest pada tahun lepas, 2017.

    Itu dulu la. Bantahan ini dibuat sebelum mereka menjadi Kerajaan Pusat.

    Tahun ini apabila Datuk Bandar Kuala Lumpur memberi lampu hijau untuk pesta arak Octoberfest diteruskan di Mid Valley, masih tidak kedengaran bantahan suara pemimpin PAN. PAN apabila mereka menjadi Kerajaan, mereka menjadi Pak Turut dan Penjilat Tegar.

    Prinsip dan hukum hakam Agama letak ke tepi. PAN*** betul lah diorang semua ni kan..setuju tak bhai ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gebg,,saja aku nak kongsukan dengan korang luahan sorang netizen di media sosial baru2 ni pasal isu di atas..jom kita sama2 layaannn beb !!!!

      Aku nak dgr jgk apa kata aljobori kuil pasal pesta kencing setan ni.

      Jgk aku nak dgr apa kata towkei San miguel anak lelaki keling93.

      Kalau parti pan sayap dapigs tu agak aku fatwa pendita2 mereka adalah Wajib sbb itu memang tugas dia utk menjaga semua agama didunia ni mcm selalu mereka cakap.

      Malah kalau mereka hadir dan sama2 memboyo pun tak akan salah sbb tentunya mereka akan ada byk alasan, umpamanya boleh je mereka kata untuk tujuan berdakwah.

      Dan permit pun tak perlu ambil sbb boleh je mereka kata yg ianya diadakan di premis persendirian.

      Otak pee.eh mmg dah mcm tu, kepala taek semunya.

      Dan pegawai ugama pun tak boleh pergi tengok sbb ianya premis persendirian.

      dan kalau pergi pun nanti akan dihalau oleh samseng2 pee.eh mcm yg seko di melaka tu.

      Ya lah kan..mereka beruksamseng, dkt penang aritu ustaz yg mengajar dimasjid pun mereka pergi serbu mcm dubuk lapar!!!!!

      Delete
    2. Kajang Pak Malau bersepah-sepah
      Temberang si Hamlau, dikutipnya sampah.

      Delete
  30. Mana hilang Perak Man manusia pra sejarah
    Ini pendekar yg dah acapkali dibuang daerah
    Pendekar cabuk, pitam bila tengok darah
    Selalu mandi bogel dalam tasik Bukit merah

    ReplyDelete
  31. Fan Tat dan Berak Man, dua cai serumpun...Cuba lah ko berdua pergi ke mana2 restoran maamk dan warung2 kat negara tercinta ni..dah tentu tajuk perbualan yang hangat diperkatakan ialah...SELEPAS LIMA BULAN BERKUASA, APA YANG RAKYAT NIKMATI????

    Penganalisa Politik, Azizi Safar berkata setelah lima bulan negara bertukar kepimpinan selepas Barisan Nasional (BN) tewas kepada Pakatan Harapan (PH), rakyat dilihat mula sedar mereka telah tersalah pilih semasa mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu.

    Jelas beliau, apa yang diharapkan oleh rakyat seperti penurunan kos sara hidup, pemansuhan hutang PTPTN, penghapusan tol dan sebagainya, kini hanya tinggal janji kosong yang tidak tahu bila akan tertunai.

    “Sudah lebih lima bulan sejak 9 Mei lalu, Kerajaan Malaysia baharu … ramai yang sudah menyesal. Mereka tidak mengundi untuk hilang pekerjaan, tapi itu yang berlaku, mereka tidak mengundi untuk tiada kenaikan gaji, tapi itu yang telah berlaku, mereka tidak mengundi untuk pembatalan projek-projek rakyat, tapi itu yang berlaku.

    “Mereka mengundi untuk penurunan harga barangan, tapi itu tidak berlaku; mereka mengundi untuk petrol yang lebih murah, tapi itu juga tidak berlaku; mereka mengundi untuk penurunan kos sara hidup, tapi itu tidak berlaku; mereka mengundi untuk pemansuhan hutang PTPTN, tapi itu tidak berlaku; mereka mengundi untuk pemansuhan tol, tapi itu tidak berlaku dan mereka terasa sangat tolol,” ujar beliau kepada UMNO-Online.

    Jelas Azizi, rakyat mengharapkan kerajaan baru mampu melakukan perubahan dan reformasi tetapi malangnya itu semua tidak berlaku dan kini ternyata rakyat ‘sudah kena main’ dengan PH yang menjanjikan bulan dan bintang.

    “Apa yang kerajaan sekarang lakukan hanyalah menuding jari kepada pentadbiran kerajaan BN tetapi tidak sedikitpun kerajaan baru melakukan yang terbaik untuk rakyat mahupun negara.

    “Ekonomi negara semakin merudum, mata wang negara semakin jatuh… para peniaga juga semakin bimbang.

    “Sekarang kita hanya boleh tunggu dan lihat apa yang akan terjadi dan apa yang akan dilakukan oleh kerajaan baru…. dan apa yang pasti, kini rakyat menanti pembentangan bajet yang pertama dari kerajaan baru. Adakah ia jauh lebih baik daripada BN atau ia akan menjadi mimpi ngeri yang akan menghantui rakyat,” ujar beliau.

    Lebih ironi katanya lagi, jika dulu semasa menjadi pembangkang, PH selalu memomokkan rakyat dengan cukai GST, tetapi kini kerajaan baru bakal memperkenalkan cukai baru untuk tampung kekurangan pungutan hasil negara akibat pemansuhan GST dan perbelanjaan subsidi petrol yang tinggi.

    “Sudahlah SST membebankan, kini cukai baru pula hendak diperkenalkan. Tahniah rakyat kerana ‘bijak memilih’ pada PRU yang lalu,” sindir beliau lagi.

    Nak tanya lah..ko berdua cai ni tak terasa ke dengan sindiran pedas dari dia tu bhai???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajang Pak Malau bersepah-sepah
      Temberang si Hamlau, dikutipnya samoah.

      Delete
  32. SPRM saja bg panas buat Zahid...bior dia bosan dgn soal jwp dan akhirnya Zahid akn menjawap segala pertanyaan. Tapi kena ingat, zahid ni byk benda yg backing

    ReplyDelete
  33. SPRM saja bg panas buat Zahid...bior dia bosan dgn soal jwp dan akhirnya Zahid akn menjawap segala pertanyaan. Tapi kena ingat, zahid ni byk benda yg backing

    ReplyDelete
  34. Fan Tat..Tentu kau setuju kalau dikatakan...PH Is A Failed Government!!!!

    Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang di ketuai Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir patut merasa malu kerana balik dengan tangan kosong setelah melawat beberapa negara seperti Jepun, China, Turki , United Kingdom dan Amerika Syarikat...

    Sementara berita kejayaan Petronas di Kanada pula sengaja di sembunyikan...


    Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Puad Zarkashi, membidas kerajaan PH lantaran menyembunyikan kejayaan Petronas membina loji dan saluran gas LNG di Kanada kerana ia melibatkan peranan dan sumbangan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak semasa menjadi Perdana Menteri...


    "Kini Petronas memiliki pelaburan terbesar di Kanada dan pada tahun 2012 membeli Syarikat Progress Energy yang memiliki rizab gas antara yang terbesar di Kanada"...

    "Rakyat Kanada tidak pun menuduh bahawa negara mereka telah dijual atau tergadai kepada Malaysia"...

    "Peranan Datuk Seri Najib adalah jelas iaitu tidak campur tangan urusan Petronas tetapi membantu melobi melalui pendekatan G to G", katanya menerusi catatan dalam laman facebooknya hari ini...


    Jelasnya, pelaburan ini melibatkan pembinaan dua loji pemprosesan dan saluran gas sepanjang 670 km di Kanada untuk di ekspot terutama kepada rantau Asia dengan Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau umum ini merupakan pelaburan asing terbesar dalam sejarah bagi negara tersebut...

    "Sebaliknya Mahathir sering memaksa Petronas melaksanakan agenda peribadinya seperti projek Formula 1 yang kini di tamatkan"...


    Sebab itu rizab wang tunai Petronas pada akhir bulan Jun 2018 mencecah RM177 Bilion...

    Jauh lebih tinggi berbanding ketika Datuk Seri Najib mula menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan...


    Projek RAPID di Penggerang yang sudah mula beroperasi menjadikan Petronas kembali ke landasan betul...

    Tegasnya, tindakan menyembunyikan kejayaan di Kanada ini sama lah dengan tindakan Mahathir untuk menghentikan atau menggantung projek seperti BRIM, ECRL, HSR, MRT dll kerana mahu menghapuskan legasi Najib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Legasi Mahathir warisan bangsa
      Klepetokrasi najib berakhir di penjara.

      Delete
  35. Mana si tua bapok pengikut ajaran ayah pin
    Agaknya si dajal ini ke PD sibuk berkempen
    Dia punya langkah siilat serupa tarian zapin
    Mahu ke klinik pun harap anak cucu pimpin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      Buah salak rasanya pahit
      Dah mula melalak si anak pelesit

      Santan berlada si asam kecut
      Kerja tak ada 25 jam bergayut

      Tak faham aku kenapa kau berterusan auta keling, hanya bekerja mengutip bahan2 sampah, berPANTATun, cakap besar, TETAPI masih jugak melalut karut, berdolak dalik, mengelak-ngelak untuk bersemuka face-to-face dgn aku sebagai pejuang sejati - mana harga diri & maruah kamu...??

      Jelas sekali kau dalam dilema KESIPUAN serta KETAKUTAN yg teramat sangat sampai lemah luluh tenaga zahir bathin untuk menyatakan tarikh & masa bersua muka dgn aku....!!

      Delete

  36. Sobat2 semuanya..,kau orang perasan tak benda ni haah ????

    Polisi LGE Nampak Dia Tak Berkebolehan Utk Jadi MOF

    Dengan menggunakan alasan hutang negara ialah RM1 trilion, kerajaan sudahpun mengumumkan bahawa bajet untuk 2019 bakal mengenakan lebih banyak cukai...

    Dan lebih membimbangkan akan ada langkah menjual tanah dan aset negara...



    Tony Pua yang merupakan pembantu khas kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah menjelaskan lagi bahawa kerajaan akan jual (cairkan) aset dan saham Khazanah dan PNB untuk 'membayar hutang'...



    Sewaktu era Datuk Seri Najib menjadi perdana menteri, aset Khazanah telah naik dari RM33.7 bilion dari akhir 2008 kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017...



    Manakala aset PNB naik dari RM120 bilion kepada RM279.2 bilion...

    Bila di sebut PNB iaitu pemegang ASN, ASB dan sebagainya, ramai pencarum mungkin marah apabila kerajaan mengumumkan mahu cairkan aset PNB...

    Tapi apa yang lebih penting dan ramai tidak tahu bahawa PNB juga menguruskan dana sendiri yang di panggil 'propriety funds' selain dari mengurus dana pencarum...

    Dana PNB sendiri, iaitu aset negara, telah naik dari sekitar RM12 bilion pada akhir tahun 2008 kepada RM43.9 bilion pada akhir 2017...

    Penjualan aset negara terutama aset dalam bentuk saham di senarai adalah langkah yang paling mudah untuk di ambil...

    Hari ini umum, esok boleh jual...

    Tetapi adakah langkah ini bijak dan telah di kaji dengan betul!!!

    Kita patut mengimbangi kos berbanding kebaikan (cost vs benefit) sebelum membuat sesuatu keputusan...

    Tanggungjawab Kerajaan Ialah Menambah Aset Negara Dan Memastikannya Selamat Bukannya Menjual Apa Yang Ada

    Hutang kerajaan kebanyakannya adalah dalam bentuk bon atau pun sukuk...

    Kadar faedah ke atas bon2 ini adalah sekitar 3.6% setahun...

    Purata kadar pertumbuhan aset dalam Khazanah ialah 9.6% setahun...

    Manakala PNB ialah 9.2% setahun...

    Jauh lebih tinggi dari kadar faedah hutang...

    Sebagai contoh :


    Pada tahun 2008, aset Khazanah ialah RM33.7 bilion...

    Jika kita jual keseluruhan aset Khazanah pada tahun itu, kita dapat mengurangkan hutang negara sebanyak RM33.7 bilion...

    Ia juga bermaksud kita akan mengurangkan beban faedah hutang sebanyak RM1.2 bilion setahun jika kadar faedah pinjaman ialah 3.6%...

    Penjimatan RM10.1 bilion untuk tempoh sembilan tahun sehingga akhir tahun 2017...

    Oleh kerana pada masa itu kerajaan ambil keputusan tidak menjual aset Khazanah maka asetnya meningkat dari RM33.7 bilion kepada RM115.7 bilion pada akhir tahun 2017...

    Iaitu keuntungan RM82 bilion...

    Pilihan mana yang lebih bijak...🤔🤔🤔

    Keuntungan RM82 billion ataupun penjimatan RM10.1 bilion!!!

    Adakah langkah untuk menjual aset negara hari ini seumpama menggadai masa depan negara bagi menampung langkah populis kerajaan hari ini????

    ReplyDelete
    Replies
    1. One word for garbage stuff....

      KENTUT.....!!

      Delete
  37. Sebagai rakyat Msia yang perihatin tentang keadaan kewangan negara..dah tentu lah korang setuju akan cadangan bernas ini kan...Lim Guan Eng Sepatutnya Jadi Broker Aset Dan Tanah Bukan Menteri Kewangan!!!!

    Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan sebenarnya 'pakar jual aset'...

    Semasa dia menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, dia banyak jual tanah, hak tanah d an saham milik kerajaan negeri semata2 hanya kerana mahu menunjukkan lebihan bajet (budget surplus) setiap tahun...

    Walaupun hakikatnya, perbelanjaan tahunan kerajaan negeri naik sebanyak 300% hingga 400% lebih banyak selama 10 tahun itu...

    Sekadar nak jual aset, bukan pandai pun...

    Meningkatkan ekonomi negara yang akan turut melonjakkan hasil kerajaan ialah langkah yang WAJIB di ambil oleh kerajaan sekarang...

    Langkah Populis

    Datuk Seri Najib masih tegas dengan pendirian bahawa hutang negara bukanlah RM1 trilion...

    Dan pakar2 ekonomi seluruh dunia bersetuju dengan pendirian Datuk Seri Najib...

    Lapuran dari ketiga2 agensi penarafan kredit antarabangsa di dunia dan Bank Dunia baru2 ini pun tidak memberi angka hutang Malaysia ialah RM1 trilion...

    Malah BNM sendiri pun tidak meletakkan angka ini sebagai hutang negara rasmi...

    Masalah pokok yang menyebabkan keadaan ekonomi Malaysia semakin tenat ialah langkah2 populis yang di lakukan oleh kerajaan PH semata2 kerana mahu membuktikan bahawa mereka adalah kerajaan yang lebih mesra rakyat berbanding kerajaan BN terdahulu...

    Akhirnya langkah populis tersebut memerangkap negara kepada kegawatan ekonomi kerana negara kehilangan pendapatan dan dalam masa yang sama kerajaan PH tetap memerlukan wang untuk membiayai kos pentadbiran negara seperti membayar gaji penjawat awam, membayar kadar faedah pinjaman luar negara, penyelenggaraan infrastruktur negara, perbelanjaan untuk kesihatan dan pendidikan rakyat dan lain2 lagi...

    Antara langkah populis yang di maksudkan ialah :

    Tempoh bebas cukai tiga bulan (tax holiday)...

    Bertukar dari GST ke SST yang menyebabkan pengelakan cukai berleluasa...

    Mengembalikan subsidi pukal yang nyata banyak ketirisan telah menyebabkan kerajaan kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion...



    Akibat dari langkah2 ini, rakyat pula di gesa untuk berkorban dan mendepani kesusahan...

    Apa yang di ragui ialah, penjualan aset2 dan tanah negara ini bukan untuk mengurangkan hutang tetapi untuk menampung kehilangan hasil RM40 bilion ini...

    Guan Eng dah menggambarkan bahawa bajet yang akan datang ialah bajet lebihan ataupun bajet defisit...

    Defisit membawa maksud, penjualan aset dan tanah ialah untuk menampung kehilangan hasil dan bukan untuk mengurangkan hutang...

    Dan apakah di masa akan datang, kerajaan PH akan terus menjualkan aset negara sekiranya berhadapan dengan kegawatan ekonomi...

    Sekiranya perkara ini terus2an berlaku, apakah lagi yang akan tinggal untuk generasi akan datang...

    Inilah baru betul apa yang mereka dakwa ke atas Datuk Seri Najib selama ini iaitu menjual harta dan kedaulatan negara kepada orang asing!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. One word for garbage stuff....

      KENTUT.....!!

      Delete
  38. Tiada lagi kelibat pendekar ketiak masam
    Lunyai kena balun, muka dah naik kusam
    Mungkin sedang menyorok dlm bekas pekasam
    Pantun low class, mcm kari tak cukup asam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      Pakai kancing berbaju Melayu
      Banyaknya kencing, nak tutup malu

      Tak gitu, kan kan kan....??

      Delete
  39. Fan Tat...Ini aku bawakan kau satu ulasan yang cukup2 menarik...mohon agar kau hadamkannya beb !!!

    Anwar Should Grow Up And Stop Being Childish

    Raja Sara Petra

    “Saya pergi mana-mana kampung lihat perempuan bawa beg teringat Rosmah,” Anwar Ibrahim said yesterday.

    How would Anwar feel if I were to say ‘saya pergi mana-mana kampung lihat budak lelaki jambu teringat Anwar’? Would Anwar feel offended and consider that as suatu penghinaan?

    What has Rosmah got to do with the Port Dickson by-election? Is Rosmah contesting the by-election?

    Why not Anwar hentam his closest challenger, Isa Samad?

    Anwar should instead talk about FELDA and the scandals in FELDA under Isa Samad and so on, not talk about women’s handbags.

    Anwar has no guts to hentam Isa. Instead, he hentam Rosmah.

    Anwar should pick on someone who can hentam him back, not someone like Rosmah who Anwar knows cannot reply to his insults.

    Anwar is a bully. If Anwar has balls then whack Isa and insult him and see what Isa will do to him.

    Rasa2nya ..Bang Non ada tolor ke nak buat macam tu kat TS Isa tu bhai ????



    ReplyDelete
    Replies
    1. One word for garbage stuff....

      KENTUT.....!!

      Delete
  40. Si tua bapok tak mampu jwb, isu yg GN lontar
    Taik ciret lama dia asyik kutip, kopipes & kitar
    Cabaran aku tidak dijawab, dia gigil gementar
    Di JB nanti Hosp Sult Aminah ler dia terlantar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila..bila..bila..beri tatikh & masa biar semua bersaksi,

      iNGAT ' aku kau dah 4X kau kencngkan di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...