Sunday 7 October 2018

PERSAINGAN TIMBALAN PRESIDEN PKR SEMAKIN SENGIT


Sehingga ini enam negeri meliputi 88 cabang telah selesai menunaikan tanggungjawab dalam pemilihan PKR yang dijangka berakhir sepenuhnya hujung bulan ini.


Sebagaimana yang diketahui umum, persaingan yang ditunggu-tunggu keputusannya  ialah perebutan jawatan Timbalan Presiden PKR antara Azmin Ali dan Rafizi Ramli.

Enam negeri yang telah selesai mengadakan pengundian ialah Pulau Pinang, Johor, Kelantan, Terengganu, Pahang dan Wilayah Persekutuan.


Azmin telah menang di Johor dan Pulau Pinang, manakala Rafizi pula menguasai negeri Kelantan, Terengganu, Pahang dan Wilayah Persekutuan.

Dari segi undi, Azmin setakat ini memperolehi 19,112 undi dan Rafizi sebanyak 19, 161 undi.


Ini bermakna, Azmin selaku penyandang jawatan Timbalan Presiden PKR sedang ketinggalan sebanyak 49 undi kepada Rafizi.


Dari segi cabang pula, daripada 88 yang telah selesai melakukan proses pengundian, Rafizi menang sebanyak 51 dan Azmin menang 37.

Dengan kedudukan ini, pengundian pada minggu-minggu seterusnya sudah pasti menjanjikan persaingan yang lebih sengit lagi antara kedua-dua pemimpin tersebut.


Antara Azmin dan Rafizi - siapa dijangka menang? (ShahbudinHusin 07/10/2018)

131 comments:

  1. Replies
    1. fauziasmaradana...Kalau betul lah apa yang diperkatakan oleh PAS ni, dah tentu lah ia bakal menggemparkan persada politik negara beb !!!

      PAS yakin mahkamah akan singkir Anwar

      PORT DICKSON: PAS berharap mahkamah akan mengisytiharkan calon dengan undi kedua terbanyak akan terpilih menjadi Ahli Parlimen Port Dickson, sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim menang dan hilang kelayakan selepas itu.

      Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan hari ini mengulangi dakwaan Anwar tidak layak bertanding pada pilihan raya kecil Port Dickson kerana Agong hanya memberikan “pengampunan penuh” dan bukan “pengampunan bebas”.

      “Kalau kita dapat undi kedua terbanyak, ada kemungkinan kita diisytiharkan pemenang,” katanya pada sidang media di pusat operasi PAS di Bagan Pinang.

      Takiyuddin membuat perbandingan dengan kejadian pada 1995, apabila Wee Choo Keong, bekas calon DAP yang menang kerusi Bukit Bintang pada pilihan raya umum 1995 tetapi hilang kelayakan kerana kes mahkamah.



      Beliau berkata mahkamah pilihan raya menerima petisyen lalu mengisytiharkan calon Barisan Nasional (BN) Lee Chong Meng, yang meraih undi kedua terbanyak, sebagai ahli Parlimen Bukit Bintang.

      Takiyuddin berkata satu kes tentang status Anwar difailkan oleh seorang pengundi, dan dia berharap Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan membuat keputusan sebelum 13 Oktober, bagi mengelakkan satu lagi pilihan raya kecil diadakan.

      “Saya yakin mahkamah akan singkir Anwar. Kalau mahkamah tak buat keputusan, kami akan buat petisyen,” katanya.

      Pada Jumaat lepas, Takiyuddin berkata “pengampunan penuh” tidak cukup untuk membatalkan larangan berpolitik 5 tahun ke atas Anwar, kerana pemimpin PKR itu masih perlu “pengampunan bebas” untuk membolehkan dia layak menjadi wakil rakyat.

      Sementara itu, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sidang media yang sama menyeru semua pihak untuk tidak melibatkan Agong ke dalam pertikaian ini.

      “Tidak perlu libatkan Agong dalam perkara ini. Bukan kerja Agong untuk tentukan sama ada Anwar layak atau tidak,” katanya

      Delete
    2. Justice League ker, Kejora Tonggeng ker, AnonyMOUSE Tikus ker - I don't give a damn-fuck whatever you appear.

      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk), mykemut, lalokman.....

      Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      We want Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    3. NATE YANG MENKGOPIPES TAK RENTI2 ATAS BANYAK NAMA DI SINI MELANDA LANDA. CELAK - BAWA MALANG KPD PEMBACA YANG TERPAKSA SCROLL OVER BULLSHIT YANG DI KOPIPES NYA DI SINI.

      SEHINGGA BEBERAPA KOMEN YANG DI TULIS NYA SENDIRI PUN DI ANGGAP KOPIPES. SEBAB PEMBACA TENGOK SAJA NAMA DIA, MENGANGGAP ITU KOPIPES. BEDEBAH.

      Delete

    4. Endlessly copy-pasting GENG NAJIB = justice league = MENJILAT NAJIB. Or Al Jibo's assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    5. Knape percent yg keluar ngundi ciput.. bawah 30%.. atau mmg byk tu je ahli PKR. gebang lbh.

      Delete
    6. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    7. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN =

      Delete
    8. Kecoh lagi pemilihan PKR



      KUALA LUMPUR: Pemilihan PKR cabang Lembah Pantai kecoh dipercayai akibat perebutan pengundi antara kem dalam parti itu.

      Tolak menolak dan bertikam lidah juga berlaku antara beberapa ahli yang dipercayai mewakili beberapa kem dalam PKR.

      Kekecohan berlangsung kira-kira tiga minit sebelum dapat dileraikan petugas dan pihak polis.

      Seorang peraih undi yang mahu dikenali sebagai Fariza mendakwa beliau cuba menarik seorang pengundi sehingga diganggu seorang ahli dari kem lain.

      Dakwanya yang mengenakan baju T berlambangkan wajah Datuk Seri Anwar Ibrahim, lelaki itu menyapanya dengan perkataan yang agak biadab sehingga memaksa beliau meninggikan suara.

      “Lelaki itu kata ‘apa hal’ ketika saya sedang mendekati seorang pengundi,” dakwanya.

      Dipercayai, peraih undi yang memakai baju berwarna hitam dengan wajah Anwar adalah memihak kepada kem Rafizi Ramli.

      Menurut seorang lagi peraih undi yang terbabit dalam kekecohan itu, beliau yang enggan namanya didedahkan mendakwa seorang wanita cuba ‘mencuri’ pengundinya.

      “Mereka mahu ambil pengundi kita baru sampai masuk kumpulan mereka. Mana boleh,” dakwanya.

      Delete
    9. Ini yang Mujahid marah, Kepala Tajuk Malaysiakini tak sama dengan apa Tun Mahathir Cakap


      Malaysiakini cuba ubah percakapan Tun Mahathir seolah-olah seperti tajuk di atas. Petikan Malaysiakini adalah;
      “Tak payahlah (untuk berforum dengan Abdul Hadi). Malam esok saya pergi (Port Dickson), tapi bukan nak forum dengan dia. Saya nak pergi kempen untuk Datuk Seri Anwar,” katanya kepada media selepas menghadiri majlis makan malam Persatuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Malaysia (UNAM), di Kuala Lumpur malam ini.
      Sedangkan apa yang sebenar dikatakan oleh Tun mahathir adalah;
      “Tak payah lah... Esok (memang) saya nak pi (pergi), tapi (sebab) nak berkempen untuk (Ketua Umum Pakatan Harapan) Datuk Seri Anwar (Ibrahim).
      “Forum hari lainlah,” katanya sambil mengukir senyuman kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama sempena Majlis Makan Malam Ke-30 Persatuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNAM), di sini, hari ini.
      Malaysiakini bukan sahaja MENGUBAH KEPALA TAJUK. TAPI MENGUBAH PERCAKAPAN TUN SUPAYA SELARI dengan kehendak mereka untuk menunjukkan Tun perli Hadi.

      Ini yang MUJAHID RAWA MARAH!!!
      Ubah kepala tajuk tak seperti diperkatakan.

      Isu ini bermula apabila wartawan bertanyakan Presiden PAS adakah kedatangan Mahathir ke PD kerana gusar dengan kehadiran Presiden PAS pada hari berkenaan (tujuan nak buiat isu dan cari berita... dua kali wartawan tanya soalan sama)

      Abdul Hadi jawab, kalau boleh forum dgn Mahathir lagi baik.

      Wartawan pun cari Mahathir tanya Mahathir nak forum tak dengan Mahathir.Mahathir ni ligat sikit dia jawab lain kali. (Jawapan paling selamat dalam keadaan PRK)

      MK tulis Mahathir datang untuk kempen bukan forum
      FMT tulis Mahathir tolak hasrat Hadi (bila pula hasrat Hadi?)
      SH tulis Hadi ajak Tun M berforum, ini kata Mahathir
      UM tulis Dr. M tolak pelawaan Hadi

      Selepas Mahathir jawab macam tu, Wartawan Malaysiakini pergi cari Presiden PAS tanya lagi Presiden PAS bagi nak buat isu.

      Abdul Hadi kata "Inshallah boleh, bolehlah, tetapkan masa,"
      Malaysiakini pun letak tajuk "Hadi akan serah surat jemputan pada Dr M untuk berforum"
      Maka hits laman MK pun meningkat.
      Iklan pun dapat lebih.

      Semuanya adalah permainan pemberitaan, pembaca yang akal dangkal dibodoh dengan pemberitaan tidak berertika.


      : Rupanya ubah kepala tajuk adalah tabiat semula jadi akhbar pro PH....

      Delete
    10. Jangan ambil kesempatan atas Institusi Diraja



      PORT DICKSON: Penyertaan PAS dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson bertujuan mempertahankan moral demokrasi, perundangan dan moral Institusi Diraja.

      Menurut Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, moral demokrasi yang dipertahankan mesti adil, telus dan bersih dengan tidak ada calon mengambil kesempatan menggunakan jentera kerajaan untuk berkempen.

      "Kita difahamkan bahawa ada calon yang boleh masuk kem tentera untuk mendapat undian awal, sepatutnya semua calon boleh masuk ke kem tentera, semua pihak (tentera) tidak boleh dipaksa kerana amalan demokrasi," kata Tuan Guru Abdul Hadi dalam satu sidang media bersama calon PAS, Mohd Nazari Mokhtar, di sini petang tadi.

      Jelasnya, parti Kongres di India yang dipimpin oleh Indera Ghandi pernah menyalahgunakan jentera kerajaan semasa kempen dalam pilihan raya, lalu perkara tersebut dibawa ke mahkamah dan mahkamah telah membatalkan kemenangannya yang kemudiaannya memaksa India mengadakan semula pilihan raya.

      Sinis beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, PRK tersebut diadakan bukan atas tujuan untuk memilih ahli parlimen di kawasan tersebut tetapi bertujuan untuk memilih perdana menteri.

      "Adapun calon perdana menteri dipilih selepas kemenangan parti yang bertanding dalam pilihan raya umum dan dia jadi perdana menteri, bukan dengan cara mematahkan ranting di tengah jalan," jelasnya.

      Menyentuh perihal pengampunan diraja kepada calon PH, beliau berkata apabila pengampunan dibuat bermakna mengaku salah kerana hanya yang tidak bersalah tidak perlu didakwa.

      "Mesti mengaku salah minta ampun, kita kena sedar itu berlakunya, kepada Tuhan sekalipun, Tuhan Maha Besar Maha Agung.

      "Taubat mesti, orang mengaku salah supaya tidak buat dosa lagi, tiba-tiba minta pengampunan, kalau tak bersalah kenapa minta pengampunan?" katanya.

      Beliau turut berharap tiada pihak mengambil kesempatan atas Institusi Diraja atas kepentingan politik.

      "Sepatutnya Duli Yang Maha Mulia Tuanku tidak diheret dengan begitu mendalam, dengan dibuat pengampunan seperti yang disebut oleh Setiausaha Agung PAS tadi.

      "Sepatutnya mengambil kira kelayakan, itu bukan tugas Agong (YDPA) itu tugas yang 'berkenaan', tetapi bila yang 'berkenaan' sudah mengambil keputusan nama calon diterima ini boleh mencacatkan institusi perundangan kita," katanya.

      Sementara itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Takiyuddin Hassan dalam satu sidang media yang sama menegaskan Anwar hilang kelayakan bertanding sebagai calon ahli parlimen kerana tidak mendapat pengampunan bebas.

      "Kalau mengikut Perlembagaan Persekutuan, artikel 48 dengan jelas menyatakan bahawa seseorang yang dipenjarakan daripada satu tahun atau denda lebih RM2,000, bila dia keluar penjara dia hilang kelayakan untuk bertanding sebagai ahli parlimen selama lima tahun, kecuali dia mendapat pengampunan bebas free pardon, itu perkataan di dalam perlembagaan," kata Takiyuddin.

      Justeru itu katanya, PAS berharap mahkamah segera membuat 'ruling' sebelum hari pengundian memutuskan kelayakan calon PH menyertai PRK seperti yang difailkan oleh salah seorang pengundi Port Dickson. –

      Delete
    11. Nilai semula perjawatan Datuk Dr Mujahid



      DEWAN Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memohon YAB Perdana Menteri agar membuat penilaian semula terhadap prestasi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusuf berikutan pelbagai polemik yang tidak disenangi dicetuskan oleh beliau semenjak dilantik memegang jawatan tersebut bagi portfolio hal ehwal agama.

      Terbaru ialah kenyataan beliau berhubung ‘dosa peribadi’ dan hak kerajaan untuk campur tangan didakwanya telah disalahlapor oleh media massa kononnya tiada lagi serbuan ke atas kesalahan khalwat. DPPM berpandangan isu-isu sebegini sewajarnya diselesaikan secara tertutup melalui perbincangan dengan agensi-agensi yang berkaitan. Jika didapati wujudnya pelanggaran terhadap SOP yang telah digariskan, sewajarnya ia diselesaikan melalui kaedah pentadbiran semata-mata.

      Apabila Menteri telah membuat kenyataan yang melampaui bidang kuasanya, ia memperlihatkan Menteri seolah-olah tidak memahami bahawa penguatkuasaan syariah berada di bawah Jabatan Agama Negeri masing-masing. Ia selaras dengan Mahkamah Syariah di negeri-negeri yang telah ditubuhkan di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam di setiap negeri, selaras dengan Jadual Kesembilan, Senarai II, Senarai Negeri, Perlembagaan Persekutuan. Penubuhan Mahkamah Syariah juga disertai dengan bidang kuasa eksklusif yang tersendiri, yang melibatkan kes-kes mal dan kes-kes jenayah setakat yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan bagi orang-orang yang beragama Islam.

      DPPM ingin mengingatkan bahawa ini bukan kali pertama kenyataan Menteri berkenaan menjadi polemik. Bermula isu ‘hifzuddin’ yang mana pemahaman beliau bercanggah dengan para ilmuan lain di negara ini, diikuti dengan isu Transgender yang akhirnya beliau sendiri memohon maaf di atas kenyataannya yang beliau sendiri sifatkan sebagai mengelirukan.

      Beberapa minggu lepas, beliau sendiri telah mengeluarkan kenyataan secara jelas dan terang bahawa kaedah dakwah Dr Zakir Naik adalah tidak bersesuaian di negara ini kerana ia lebih bersifat mencaci agama lain. Kenyataannya itu disokong oleh individu-individu yang dikenali umum sebagai anti Zakir Naik sejak sekian lama.

      DPPM melihat kencenderungan Menteri berkenaan untuk terus menerus mencetuskan polemik adalah sesuatu yang tidak baik untuk perjalanan pentadbiran agama di negara ini. Reformasi di dalam pentadbiran agama tidak boleh dilakukan dengan mengeluarkan kenyataan demi kenyataan yang mengelirukan kemudiannya ditarik balik, tetapi penumpuan wajib diberikan kepada penambah baikan pentadbiran di peringkat dalaman.

      DPPM dengan ini mencadangkan kepada Perdana Menteri agar membuat penilaian semula terhadap kelayakan Dr Mujahid Yusuf sebagai Menteri di portfolio berkenaan dan membuat rombakan Kabinet seberapa segera yang mungkin sebelum masyarakat berdepan dengan pelbagai polemik lagi di masa hadapan.

      Delete
    12. Banyak tuntutan pendukung Islam liberal digema


      NORMALISASI dosa adalah usaha terancang musuh Islam agar ummat Islam merasa remeh akan perlakuan maksiat dan mungkar. Muncul ilmuan palsu ,bahkan pemimpin yang membawa naratif baharu seputar dosa peribadi dan dosa awam. Penulis dan rombongan pemuda pernah diingatkan oleh almarhum Ust Husein Umar di awal milinea 2000…"awas kamu anak muda Malaysia, serangan Islam Liberal akan menyergap kamu..kena hati-hati dengan gerakann licik mereka..." ujar sosok terkenal Indonesia itu.

      Beliau Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiah Indonesia, panjang pertemuan kami dengan beberapa lagi figura dakwah dan gerakan Islam Indonesia. Kini semuanya telah kembali mengadap Tuhan, A.M Fatwa, Dr Sumargono, Husein Umar dan lain-lain tokoh. Penulis melihat fenomena yang menaufan Malaysia dan Inonesia ini tak jauh drp ingatan Pak Husein Umar, ancaman Islam liberal atau neo muktazilah yang sedang mencabar akal kita semua.

      CIRI-CIRI FAHAMAN ISLAM LIBERAL

      Mereka menganut Fahaman Pluralisme

      Iaitu fahaman yang menyatakan bahawa semua agama adalah sama yakni benar belaka. Orang Islam tidak boleh meyakini bahawa hanya agama Islam sahaja yang benar. Sebaliknya mereka hendaklah mengiktiraf agama lain juga benar dan betul. Urusetia Jaringan Islam Liberal, Ulil Abshar Abdalla dalam Majalah Gatra (Indonesia) keluaran 21 Disember 2002 menyatakan: “Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran”.

      Dengan fahaman inilah, maka lahirnya Ideologi Pancasila di Indonesia. Darinya juga, penganut Fahaman Islam Liberal menyeru agar dibenar perkahwinan campur antara agama kerana semua agama adalah benar dan betul dan perkahwinan sebegini sememangnya telah diamalkan di Indonesia menunjukkan kejayaan besar golongan Islam liberal di sana. Di Malaysia, penularan Fahaman pluralisme dapat dilihat dalam kes-kes berikut:
      a. Sambutan Kongsi-Raya iaitu menyambut perayaan agama secara bersama-sama di antara agama-agama di Malaysia (Islam, Hindu, Cina dan Kristian). Sekalipun telah ditegur oleh mufti dan para ulama dalam Muzakarah Ulamak 2006 (13 Jun) di Perak sebagai bertentangan dengan Islam, namun golongan Islam Liberal menolak pandangan mufti dan ulama-ulama tersebut dan menuduh mereka jumud, kolot atau berpemikiran tertutup; dan

      b. Kerana terpengaruh dengan fahaman pluralisme inilah maka beberapa Menteri Muslim dan sebuah NGO Muslim (iaitu Sisters In Islam) telah turut menyokong penubuhan InterFaith Council (IFC) atau Majlis atau Suruhanjaya Antara Agama-agama. Suruhanjaya Antara Agama ini dicadangkan oleh MCCBCHS atau Majlis Kristian Buddha Hindu dan Sikh Malaysia melalui memorandum yang telah dihantar ke Majlis Peguam pada 21 Ogos 2001.
      Mendesak agar diberikan hak kebebasan murtad untuk penganut Islam di Malaysia

      Dalam isu murtad – seperti kes Lina Joy (yang nama asalnya Azlina Jailani), golongan Islam Liberal di Malaysia antara yang mendesak agar penganut Islam diberi hak untuk murtad dari agama (Islam) tanpa sebarang tindakan undang-undang dan tanpa tertakluk dengan keputusan Mahkamah Syariah.

      Delete
    13. Ayat-ayat al-Quran perlu ditafsir semula agar selari dengan peredaran zaman

      Menurut golongan Islam Liberal, al-Quran perlu ditafsir semula tanpa terikat dengan tafsiran ulama terdahulu. Tafsiran Ulama terdahulu telah jauh ketinggalan dan tidak sesuai lagi untuk zaman sekarang. Dalam mentafsir al-Quran tidak perlu terikat dengan ilmu Asbabun-Nuzul, Nasikh wal Mansukh, tafsiran Rasulullah, para Sahabat dan Ahli-ahli Tafsir terdahulu. Memadai menurut mereka tafsiran itu menepati logik akal dan rasional.

      “Semua umat Islam perlu kembali kepada asas-asas Islam dengan menolak tafsiran klasik (lama) yang telah ketinggalan zaman. Kepada umat Islam, kita menyeru supaya digerakkan usaha-usaha membuat tafsiran al-Quran berdasarkan kaedah saintifik”. (Kassim Ahmad, 12 Oktober 2000, News Straits Times)

      Jelasnya, golongan Islam liberal mengajak umat Islam kepada penafsiran ayat-ayat al-Quran berdasarkan ilmu akal semata-mata. Kerana itu mereka awal-awal lagi telah menolak Hadis Nabi yang bermaksud:

      “Sesiapa yang mentafsir al-Quran dengan akal fikirannya semata-mata, maka sediakanlah tempat duduknya dari api neraka.”

      Dengan mendakwa Hadis tersebut bercanggah dengan al-Quran yang menyeru manusia supaya berfikir, merenung dan menggunakan akal.

      Mempertikai Syariat Allah dan hukum-hakam fiqh dengan hujah rasional

      Delete


    14. Pada pandangan mereka hukum Syariat Islam adalah ciptaan ulama dan fuqaha. Oleh itu, mereka menganggap Syariat Islam tidaklah suci secara sepenuhnya dan ia terdedah kepada penilaian semula dan kritikan termasuklah Hukum-hakam Syariat yang Qatie. Antara Hukum-hakam Syariat yang menurut pandangan mereka perlu dinilai semula ialah:
      a. Hukum Faraid yang tidak sama rata antara lelaki dan wanita;

      b. Keharusan poligami bagi lelaki;

      c. Kewajipan bertudung kepala ke atas wanita;

      d. Hukuman bunuh ke atas orang murtad;

      e. Hukum jenayah Hudud yang menurut mereka adalah pengaruh budaya Arab Jahiliyah;

      f. Larangan wanita daripada menjadi pemimpin termasuklah dalam solat;

      g. Hak mutlak suami untuk mencerai isteri;

      h. Larangan perkahwinan antara orang Islam dan bukan Islam; dan

      i. Undang-undang moral agama yang dikatakan melanggar hak asasi dan kebebasan manusia.
      Demi menjayakan hasrat mereka itu maka mereka menyeru kepada pembaharuan fiqh secara bebas tanpa perlu merujuk kepada ulama dan disiplin ilmu Usul Fiqh. Golongan Islam Liberal menolak autoriti Ulama dalam bidang agama. Mereka amat menekankan kebebasan berpendapat bahawa sesiapa sahaja berhak bercakap tentang agama.

      Menolak penguatkuasaan undang-undang moral agama

      Golongan Islam Liberal menentang penguatkuasaan undang-undang moral berteraskan agama kerana menurut mereka undang-undang tersebut melanggar kebebasan dan hak asasi manusia.

      Sebagai contohnya, tindakan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) suatu ketika dulu menahan para pengunjung Islam di Pusat-pusat hiburan telah mendapat bantahan keras dari Sisters In Islam dan 50 NGO yang lain.

      Mereka telah mengemukakan memorandum kepada pihak kerajaan supaya tidak menggunakan pendekatan undang-undang untuk mengawasi akhlak rakyat kerana tindakan itu dianggap bercanggah dengan hak asasi manusia.

      Malah dalam satu kenyataannya SIS meminta pihak kerajaan agar membubarkan semua undang-undang agama yang menghalang rakyat daripada mengecapi hak asasi peribadi dan bersuara.

      Malahan pertubuhan itu juga tidak bersetuju dengan apa cara dan usaha menggunakan undang-undang untuk memelihara iman seorang Muslim. Hal ini kerana persoalan yang berkaitan dengan moral dan agama dianggap sebagai hak peribadi dan kebebasan tersebut tidak seharusnya dikawal dengan menggunakan kuasa perundangan.

      Pasca PRU14 ini akan menyaksikan banyak tuntutan kelompok pendukung Islam Liberal dan pluralisme agama akan digemakan. Riak-riak kepongahan mereka semakin menyerlah, kerana turut merasakan mereka turut memberikan sumbangan kepada kemenangan PH baru-baru ini.

      Umat Islam mestilah mengambil cakna perkembangan semasa yang berlaku, menularkan fahaman neo-Muktazilah yang akan mengganggu kelestarian agama Islam dan penganutnya. Ahzab moden sedang mengepung umat ini daripada segenap penjuru, dengan senjata fitnah mereka.

      Bangkitlah wahai umat!

      DR RIDUAN MOHD NOR

      Delete
    15. Kempen kotor pemilihan PKR



      KUALA LUMPUR - Calon Naib Presiden PKR, Datuk Johari Abdul menjadi mangsa kempen kotor selepas bahan kempennya disabotaj.

      Gambarnya dalam senarai ‘cai’ ditampal dengan calon lain, AhlI Parlimen Kuala Langat, Dr Xavier Jayakumar.

      Johari berkata, edaran tersebut dikesan sejak beberapa minggu lalu dan sudah merujuk perkara itu kepada Xavier, semalam.

      “Saya ingatkan masalah itu dah selesai tapi sewaktu membantu Pemilihan PKR Cabang Wangsa Maju hari ini saya dapati isu sama masih berlaku.

      “Saya dah beri amaran namun suara saya tak diendahkan. Perkara ini akan dipanjangkan kepada lembaga disiplin PKR dan Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) untuk diambil tindakan kerana mencemar demokrasi," katanya.

      Menurutnya, taktik kotor tersebut juga memberikan imej buruk terhadap parti yang sebelum ini mempersoalkan ketelusan dalam SPR.

      “Dulu marah SPR buat benda tak elok dalam PRU tapi kenapa buat benda sama dalam pemilihan parti? Apa beza PKR dengan parti lawan kita.

      “Ini tindakan tiada maruah calon walaupun nak kempen biarlah secara sihat bersaing dalam satu parti, satu keluarga. Orang seperti ini tidak boleh kita pilih sebagai pemimpin," katanya.

      : Dah tahu PKR tu spesis UMNO apa nak hairan....

      Delete
    16. Pengampunan Dan Pembatalan Kehilangan Kelayakan Untuk Menjadi Ahli Parlimen
      Assistant Editor 11 hrs ago # Artikel, Slide
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Perkara 42(1) Perlembagaan, antara lain, memperuntukkan:
      42. (1) Yang di-Pertuan Agong berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan …yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan…”.
      Dalam Bahasa Inggeris, bahasa rasmi Perlembagaan, kata-kata ampun, tunda hukum dan lega hukum itu adalah “pardons, reprieves and respites”. Oleh sebab bahasa rasmi Perlembagaan adalah bahasa Inggeris, eloklah kita lihat makna perkatan-perkataan “pardon, reprieve dan respite” itu.

      Cambridge English Dictionary menjelaskan makna “pardon” seperti berikut: “If someone who has committed a crime is pardoned, that person is officially forgiven and their punishment is stopped.” (Jika seseorang telah melakukan satu kesalahan jenayah diampunkan, orang itu dengan rasminya dimaafkan dan hukuman ke atasnya dihentikan.)

      “Reprieve” bererti “to stop or delay the punishment, especially by death, of a prisoner.” (“Repreive” bererti menghentikan atau melambatkan hukuman, terutama sekali hukuman mati, seorang pesalah).
      “Respite” bererti “to postpone a sentence, etc” (“Respite” bererti menangguhkan hukuman dan sebagainya.)

      Dapat diperhatikan bahawa ketiga-tiga perkataan itu mempunyai makna yang bertindih. Juga dapat diperhatikan bagaimana penterjemah Perlembagaan menghadapi masalah menterjemahnya.

      Bagi tujuan kita, memadailah jika dikatakan bahawa di bawah Perkara 42 itu, berbagai-bagai jenis “pengampunan” boleh diberi. Misalnya, jika seseorang yang belum menjalani hukuman penjara “diampunkan”, dia tidak perlu menjalani hukuman itu.

      Delete

    17. Jika dia telah menjalani sebahagian daripada hukuman penjara yang di kenakan ke atasnya, dia tidak perlu menjalani baki hukumannya. Hukuman yang dijatuhkan ke atas seseorang pesalah boleh ditangguh, seperti hukuman mati. Atau hukuman ke atasnya boleh digantikan dengan hukuman yang lebih ringan. Hukuman penjara juga boleh dipendekkan.

      Jika seseorang itu diberi pengampunan dan dibebaskan serta merta, maka ertinya, dari saat keputusan itu dibuat, dia tidak perlu lagi menjalani hukuman penjara itu.

      Kata-kata “pengampunan penuh” tidak digunakan dalam Perlembagaan. Jika Lembaga Pengampunan memberi “pengampunan penuh dan pembebasan serta-merta”, makna yang boleh diberi ialah bahawa pesalah itu diampunkan kesalahannya dan dia dibebaskan daripada menjalani hukuman yang sedang dijalaninya dengan serta merta.

      Pemberian pardon, reprieve dan respite itu tidak bererti sabitan dan hukuman yang dikenakan ke atas pesalah itu di mansuhkan atau dipadamkan daripada rekod mahkamah. Peritah itu kekal, cuma pesalah itu diampunkan atau dimaafkan daripada menjalani hukumannya.

      Pengampunan itu tidak boleh disamakan dengan perintah mahkamah to set aside (mengenepikan), quash (membatalkan), atau deklarasi null and void (tak sah dan batal). Hanya mahkamah yang boleh membuat perintah-perintah itu.

      Perhatikan bahawa Perkara 42 tidak menyebut langsung hubungan pengampunan di bawah perkara itu dengan kelayakan atau pembatalan kehilangan kelayakan seseorang ahli Parlimen. Tetapi, ia dikaitkan oleh Perkara 48(1)(e).

      Perkara 48(1) memperuntukkan:

      48. (1) Tertakluk kepada peruntukan Perkara ini, seseorang hilang kelayakan untuk menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen jika—
      …..

      (e). dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Wilayah-wilayah Persekutuan …. dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit dan dia tidak mendapat pengampunan bebas; atau

      ……….
      (3) Kehilangan kelayakan seseorang di bawah perenggan…. (e) Fasal (1) boleh dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong…”

      Perkara 48 (1)(e) menyebut apa yang menyebabkan seorang itu hilang kelayakan. Ia juga menyebut pengecualiannya iaitu jika orang itu mendapat pengampunan bebas. (free pardon). Anehnya, perkataan “pengampunan bebas” tidak digunakan dalam Perkara 42.

      Delete

    18. Kesan kedua-dua peruntukan itu, apabila dibaca bersaama, ialah:

      1. Seseorang itu hilang kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen jika dia telah disabitkan atas suatu kesalahan dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit. (Perkara 48(1)(e)).

      2. Jika dia mendapat pengampunan bebas, dia tidak hilang kelayakan itu. (Pekara 48(1)(e)).

      3. Jika dia tidak mendapat pengampunan bebas, kehilangan kelayakan itu boleh dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong. (Perkara 48(3)).

      Apakah ertinya “pengampunan bebas”? Ini tidak ditafsirkan. Bolehkah ia disamakan dengan “pengampunan penuh”? Ini adalah tugas mahkamah untuk mentefsirkannya.”

      Di bawah Perkara 42, Yang di-Pertuan Agong memberi pengampunan atas nasihat Lembaga Pengampunan. Adakah dalam membatalkan kehilangan kelayakan juga, baginda dikehendaki melakukannya atas nasihat Lembaga Pengampunan?

      Lembaga Pengampunan ditubuh di bawah Perkara 42 untuk tujuan perkara tersebut sahaja. Tidak disebut sama ada dalam Perkara 42 atau 48 bahawa ia terpakai bagi Perkara 48. Lagi pula pembatalan kehilangan kelayakan bukanlah satu pengampunan yang dimaksudkan oleh Perkara 42. Oleh itu, saya berpendapat, baginda tidak perlu melakukannya atas nasihat Lembaga Pengampunan. Sama ada
      baginda perlu melakukannya atas nasihat Perdana Menteri adalah satu perkara lain.

      Maka, seorang yang kehilangan kelayakan menjadi ahli Parlimen di bawah Perkara 48(1)(e) yang tidak mendapat pengampunan bebas, boleh memohon untuk diberi pembatalan kehilangan kelayakan mengikut Perkara 48(3).

      Jika dia mendapat pembatalan kehilangan kelayakan mengikut Perkara 48, walaupun dia tidak mendapat pengampunan bebas di bawah Perkara 42, dia boleh bertanding dari dalam penjara dan menjadi seorang ahli Parlimen walau pun dia terus menjalani hukuman penjara. Malah, dia boleh menjadi Perdana Menteri jika partinya menang majoriti!

      Bagaimana dia akan menghadiri persidangan Parlimen adalah perkara lain. Penguasa Penjara patut memberi kemudahan kepadanya. Bagaimana dia akan menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri jika dia menjadi Perdana Menteri? Kita tidak perlu memikirkan pilihan-pihan lain.

      Jika seorang banduan boleh diberi “pengampunan penuh” hanya untuk bertanding untuk menjadi ahli Parlimen, dan selepas itu (mungkin) menjadi Perdana Menteri, seorang banduan yang partinya telah menang majoriti (jika itu berlaku) dan dipersetujui oleh partinya untuk menjadi Perdana Menteri tentulah berada di kedudukan yang lebih kuat untuk diberi pengampunan bebas! Berdasarkan precedent yang ada, apakah alasan untuk menolaknya?

      Sama ada orang ramai mahukan seorang yang disabitkan kesalahan menjadi Perdana Menteri adalah perkara lain.


      Tun Abdul Hamid Mohamad

      Delete
    19. PAS yakin mahkamah akan singkir Anwar



      PORT DICKSON: PAS berharap mahkamah akan mengisytiharkan calon dengan undi kedua terbanyak akan terpilih menjadi Ahli Parlimen Port Dickson, sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim menang dan hilang kelayakan selepas itu.

      Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan hari ini mengulangi dakwaan Anwar tidak layak bertanding pada pilihan raya kecil Port Dickson kerana Agong hanya memberikan “pengampunan penuh” dan bukan “pengampunan bebas”.

      “Kalau kita dapat undi kedua terbanyak, ada kemungkinan kita diisytiharkan pemenang,” katanya pada sidang media di pusat operasi PAS di Bagan Pinang.

      Takiyuddin membuat perbandingan dengan kejadian pada 1995, apabila Wee Choo Keong, bekas calon DAP yang menang kerusi Bukit Bintang pada pilihan raya umum 1995 tetapi hilang kelayakan kerana kes mahkamah.

      Beliau berkata mahkamah pilihan raya menerima petisyen lalu mengisytiharkan calon Barisan Nasional (BN) Lee Chong Meng, yang meraih undi kedua terbanyak, sebagai ahli Parlimen Bukit Bintang.

      Takiyuddin berkata satu kes tentang status Anwar difailkan oleh seorang pengundi, dan dia berharap Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan membuat keputusan sebelum 13 Oktober, bagi mengelakkan satu lagi pilihan raya kecil diadakan.

      “Saya yakin mahkamah akan singkir Anwar. Kalau mahkamah tak buat keputusan, kami akan buat petisyen,” katanya.

      Pada Jumaat lepas, Takiyuddin berkata “pengampunan penuh” tidak cukup untuk membatalkan larangan berpolitik 5 tahun ke atas Anwar, kerana pemimpin PKR itu masih perlu “pengampunan bebas” untuk membolehkan dia layak menjadi wakil rakyat.

      Sementara itu, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sidang media yang sama menyeru semua pihak untuk tidak melibatkan Agong ke dalam pertikaian ini.

      “Tidak perlu libatkan Agong dalam perkara ini. Bukan kerja Agong untuk tentukan sama ada Anwar layak atau tidak,” katanya.

      Delete
    20. Kecoh lagi, pengundi WP pitam, risalah disabotaj



      KUALA LUMPUR, 7 Okt — Kekecohan dalam pemilhan PKR berlaku lagi di tiga cabang Wilayah Persekutuan melibatkan pengundi warga emas pitam dan risalah calon yang disabotaj.

      Di Lembah Pantai dan Wangsa Maju, beberapa warga emas pitam kerana keletihan menunggu lama ekoran tiada saluran khas untuk mereka, lapor Utusan Online.


      Tinjauan akhbar itu di kedua-dua cabang di sini juga mendapati tiada saluran khas untuk pengundi orang kurang upaya (OKU), menyebabkan mereka terpaksa menunggu berjam-jam.

      Namun selepas perbincangan, pemilih warga emas yang kurang upaya atau tidak celik teknologi boleh ditemani ahli keluarga atau penyokong untuk mengundi, kata wakil rakyat Fahmi Fadzil.

      “Saya juga ingin mencadangkan kepada Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) supaya ia diperluaskan ke pemilihan-pemilihan yang lain.

      “[Ini] memandangkan ramai di antara warga emas yang masih tidak tahu menggunakan sistem e-undi,” kata ketua cabang Lembah Pantai itu.

      Sementara itu, di cabang Setiawangsa pula berlaku kekecohan seketika apabila risalah calon kem Rafizi Ramli didakwa disabotaj oleh pihak tertentu.


      Dalam risalah itu, wajah Datuk Johari Abdul, yang bertanding naib presiden, ditampal pelekat wajah calon Dr A Xavier Jayakumar, bagi mengelirukan pengundi baru.

      Calon ketua Pemuda PKR cabang berkata situasi itu menyebabkan petugas kem Rafizi kelam kabut mendapatkan semula risalah yang sabotaj itu.

      “Ketika ini, kita memantau setiap risalah yang diterima oleh ahli di pintu masuk kawasan mengundi,” kata Khairul Khairi Ismail seperti dilapor akhbar itu.

      Sementara pemilihan di Batu dan Putrajaya berjalan lancar. Permilihan PKR bagi Wilayah Persekutuan melibatkan 34,892 anggota dari 13 cabang.

      Delete
    21. Cegah maksiat dan khalwat kewajipan kerajaan



      KENYATAAN Dato' Dr Mujahid Yusuf Rawa berkenaan isu pencegahan ke atas maksiat peribadi termasuklah khalwat tersembunyi bukanlah urusan kerajaan adalah jelas tidak memahami konsep amar makruf dan nahi munkar. Sedangkan pencegahan yang berstatuskan penguatkuasaan adalah tertakluk pada kuasa yang dimiliki dan sudah pasti pihak kerajaan yang memiliki kuasa tersebut.

      Hal ini dapat difahami menerusi maksud mencegah kemungkaran dengan tangan ialah merujuk kepada kuasa sebagaimana hadis yang dibahaskan oleh para ulamak seperti berikut:

      مَن رَأى مِنكُم مُنكَرَاً فَليُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَستَطعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَستَطعْ فَبِقَلبِه وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإيمَانِ
      "(Maksdunya) Sesiapa yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia cegah dengan tangannya (kuasa), jika dia tidak berkemampuan maka cegahlah dengan lisan, jika tidak juga berkemampuan maka cegahlah dengan hatinya, dan demikian itu adalah selemah-lemah iman.”
      [Riwayat Muslim]

      Delete


    22. Pihak yang berautoriti dan memiliki kuasa bertanggungjawab mencegah maksiat yang wujud serta khalwat yang dilaporkan. Ia sama ada kuasa bersifat khusus seperti seorang bapa ke atas anaknya atau juga kuasa bersifat umum seperti kerajaan ke atas rakyat. Kemungkaran wajib dicegah apabila ianya:
      i. Benar-benar berlaku,
      ii. Sedang dilakukan,
      iii. Disepakati kemungkarannya,
      iv. Pencegahan bukan bersifat tajassus (mengintai mencari kesalahan).
      Dalam konteks penguatkuasaan pencegahan, sememangnya yang diamalkan adalah berasaskan laporan yang diterima aduan dan disahkan penelitiannya. Bermakna ia bukanlah bermaksud redahan semberono tanpa sebarang aduan dan hujah. Ini kerana asas dalam aduan ialah wujudnya bukti. Sabdaan Baginda S.A.W dalam sebuah hadis daripada riwayat Ibnu Abbas R.A:

      لَوْ يُعْطَى النَّاسُ بِدعوَاهُمْ لادَّعَى رِجَالٌ أَمْوَال قَومٍ وَدِمَاءهُمْ، وَلَكِنِ البَينَةُ عَلَى المُدَّعِي، وَاليَمينُ عَلَى مَن أَنكَر
      "(Maksudnya) Sekiranya diberikan (kebenaran) atas manusia semata-mata dakwaan mereka, nescaya akan mendakwa seseorang akan (tuntutan) harta dan darah sesuatu kaum, akan tetapi bukti dikenakan ke atas pendakwa manakala sumpah atas mereka yang menafikan (dakwaan atasnya).”
      [Riwayat al-Baihaqi]

      Lantaran itu, ia bukanlah menceroboh hak peribadi manusia tetapi penguatkuasaan pencegahan tersebut termasuk mencegah kemungkaran yang telah dimaklumi berasaskan aduan yang diterima dan disahkan penelitian sekalipun kes maksiat tersebut berlaku dalam kediaman peribadi dan pada waktu tengah malam. Jadi, menjadi tanggungjawab kerajaan untuk mengambil langkah pencegahan sepantas mungkin bagi menyekat jalan maksiat yang lebih besar atau Saddu al-Zari'ah.

      Menteri Agama berkenaan sepatutnya membezakan antara maksiat yang dirahsiakan tanpa diketahui dengan maksiat yang dimaklumi. Sekiranya yang dimaklumi seperti kes khalwat di lokasi tertutup dan premis peribadi sekalipun, maka ianya wajib dicegah jika aduan dibuat, jika tidak, dibimbangi termasuk dalam golongan yang dilaknat oleh Allah kerana membiarkan kemungkaran yang diketahui berleluasa. Firman Allah S.W.T:

      لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
      "(Maksudnya) Orang-orang kafir dari Bani Israil telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lisan Nabi Daud dan Nabi Isa ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka tidak melarang daripada perbuatan mungkar yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan.”
      [al-Maidah: 78-79]

      YB Menteri Agama sepatutnya memberikan fokus dalam kerja-kerja penambahbaikan teknikal untuk lebih efisyen dalam menghalang sebarang kemungkaran dan bukannya terus menerus memberikan pandangan yang menimbulkan polemik negatif kepada tuntutan Islam dan institusi agama Islam. Kepada yang terlanjur, ingatlah:

      الرجوع إلى الحق خير من التمادي في الباطل
      “Kembali kepada kebenaran adalah lebih baik daripada berterusan dalam kebatilan.”

      “Islam Memimpin”
      “Islam Jalan Penyelesaian”


      USTAZ MOHD ASRI MAT DAUD

      Delete
    23. Wajah Islam Di Zaman Malaysia Baharu



      Sekiranya Mujahid Yusof Rawa bersekedudukan dengan Siti Zabedah Kasim, maka tiada mana-mana pihak berkuasa agama boleh menyerbu premis @ rumah kediaman mereka.

      Sekiranya Mujahid Yusof Rawa berzina, minum arak dan mengadakan pesta arak di premis dan kediamannya, tiada mana-mana pihak berkuasa agama boleh menyerbu premis atau kediaman mereka.

      Itu baru Mujahid Yusof Rawa dan Siti Zabedah Kasim, belum lagi Marina Mahathir, Mukhriz Mahathir, Khalid Samad dan lain-lain umat Islam yang melakukan pelbagai kesalahan syariah.

      Inilah wajah Islam di zaman Malaysia Baharu. Kerajaan tidak mempunyai peranan untuk mengawal, mengekang dan seterusnya membanteras pelbagai kesalahan syariah yang dilakukan di premis atau kediaman sendiri.

      Apakah kesannya pada Agama, Bangsa dan Negara⁉️

      Delete
    24. Penjilat parti AMANAH pun serang pandangan Mujahid



      Dulu ada heboh pasal Mohd Sayuti Omar menulis bergantung berapa yang diberikan. Dia berang dalam forum tersebut. Isu itu telah berlalu, saya pun tak banyak baca tulisan MSO kerana bagi saya tak ada apa yang menarik kalau setakat menulis untuk mengampu.

      Dia sepatutnya menjadi penulis yang berpotensi maju ke hadapan setelah ramai penulis veteran meninggal dunia. Tapi bila dia menulis mengikut 'fulus' maka dia ditinggalkan pembaca. Tak hairan dulu blognya agak baik ranking terus malap sehingga hilang dalam senarai Alexa.

      Dia tak boleh buat kawan. Semasa baik dengan Husam, apa tak ditulis kebaikan untuk Husam. Pergi mana pun dia akan bersama Husam. Beli burung di Thailand nak hadiah kepada Raja Perempuan kelantan pun dia buat. Bila tak setuju dengan Husam dia buat blog pasal baju petak 'keber' (bahasa negeri MSO) semua salah laku Husam. kemudian tak dapat 'habuan' dengan kerajaan PAS Kelantan dia serang PAS pula puji Husam semula melangit. Agaknya nak pujuk Husam supaya terima dia. Husam ni bodoh tapi taklah bodoh sangat dengan kelicikan MSO.Husam tak layan pun.

      Dia kini serang AMANAH.
      Engkau orang boleh baca artikel terbaru pasal MSO hentam Mujahid dan pimpinan AMANAH.

      Delete
    25. Awas jangan 'Rahmantan Lil Alamin" Jadi Liberalisme Alamain Pula
      Status saya berjudul “Awas Jangan Rahmatan li alamin Jadi Liberalisme Li alamin Pula” mendapat reaksi agak panas. Bukan sahaja pelayar media sosial yang berkawan atau tidak dengan saya memberi komen, pro dan kontra, tetapi ada seorang dua pemimpin parti Amanah ikut sama memberi perhatian.
      Salah seorang, pemimpin perempuan ikut sama whatsap kepada saya dengan menyinis saya, apakah saya membuat status itu setelah “bertabayyun” dengan Mujahid?

      Saya nak jelaskan kepada pemimpin berkenaan dan juga mereka yang menyinis, atau tidak senang dengan status saya itu, apakah mereka faham dan membaca (juga tabayyun) status saya itu. Saya menulis status itu dengan memetik laporan akhbar atau portal berita.

      Sama ada portal itu menepati seperti mana diperkatakan Mujahid atau tidak, itu soal lain, kerana saya awal-awal suah menjelaskan. Apabila saya memetik laporan itu bermakna status itu bersumberkan kapada laporan berkenaan. Menjadi tugasan Mujahidi pula untuk menjawab apakah portal berita berkenan memutarbelit kenyataanya, menokok tambah kenyataan atau tidak kerana beliau yang mahal arif.

      Faham?

      Soal tabayyun, atau memeriksa dengan Mujahid itu, rasanya tidak perlu bagi saya apalagi setelah mengenali pemimpin itu bukan seorang yang mesra dengan individu yang tidak ada kuasa media, seperti saya. Sebelum ini saya pernah whatsaap dan call beliau beberapa kali tetapi tidak dijawab, mungkin ketika itu telinganya tuli. Whatsaap saya untuk mengesahkan satu kenyataannya, dibaca tetapi tidak dijawab. Jadi apakah keperluan saya untuk menghubungi orang seperti ini.

      Lantas itu saya menyifatkan Mujahid bukan seorang menteri yang mesra whatsaap atau mesra menjawab telefon daripada individu yang tidak mempunyai kuasa media.

      Penjelasan ini harap menjawab pertanyaan sinis pemimpin perempuan parti Amanah itu yang bertanya apakah saya bertabayyun dengan Mujahidi atau tidak.

      Perkara kedua, kena faham apakah tujuan status saya itu, dan ia dibuat bertolak dan bersendi daripada apa? Mereka yang tinggi ilmu politiknya serta tahu menyelami akan nawaitu status itu dapat faham dengan mudah.

      Pengertian daripada status itu, para pemimpin politik khasnya mereka yang baharu menjadi menteri, hendaklah jangan mudah bercakap atau bercakap tanpa ada ragu bimbang kepada orang (media) yang mendatanginya. Disebabkan kerana tergila hendak bercakap, hendak tunjuk fakeh dalam agama dan pula mempercayai kepada media, maka berlakulah pemusingan fakta. Daripada jawaban dan kenyataan selepas laporan itu oleh ada menggambarkan interviewnya itu dimanipulasi. Beliau telah membuat penjelasan pembetulan membela diri.

      Makanya lain kali para pemimpin perlu berhati-hati sebelum bercakap. Padang kiri dan kanan dan kenal dengan jenis manusia apa, dan media apa yang anda ingin cakapkan. Jika tidak berhati-hati anda akan terjerat dan bila masuk jerat susah nak terungakai.

      Delete
    26. Disamping itu, apa tujuan Mujahid menimbulkan perkara itu dalam keadaan tidak ada apa-apa berbangkit. Apakah beliau syok menjawab apa sahaja termasuk soal yang tidak perlu beliau layan yang kemudian beliau akan ditikam dari belakang? Di sini saya lihat tidak ada kebijasaknaaan kepada menteri berkenaan untuk bercakap hal-hal atau isu seperti itu yang mudah dieksplotasikan. Mujahid mudah terumpan dengan mikropon dan lensa kemera.

      Dalam perhatian saya sejak jadi menteri, bukan sekali beliau tersasar bercakap perkara yang tidak penting yang memberi buah bingkas kepadanya. Isu agama dengan menggunakan istilah “memelihara” agama lain, isu LGBT, soal tandas, isu Zakir Naik dan terbaharu isu penguatkuasaan terhadap maksiat yang kini dihebuh.

      Apakah untungnya bagi beliau dan partinya. Bukankah dengan isu itu orang-orang partinya pening untuk melayan segala terjahan dan persendaaan mengenai agama yang ditimbulkannya dalam media sosial. Mujahid mungkin boleh menggeleng kepala atau tersenyum melihat gelagat itu, tetapi para pemimpinnya dibawah sakit perut menghadapi kerenah yang digara-gara olehnya. Cuba skrol wall Facebook apa yang orang tuding kepadanya dan lihat macam mana isu dibangkitkan menjadi polemik.

      Beberapa kenyataan dan singgungan Mujahid dalam isu agama memberi bola tanggung untuk dismash kencang oleh pihak lawannya. Sikap dan gelagat ini bagi saya tidak bijaksana dan menganggu otak.

      Elok kalau parti Amanah mengadakan kurus khas di kalangan para pemimpinnya (menteri) mengenai cara-cara bercakap dengan media, cara-cara mengupas isu ataupun mengeluarkan idea dan juga wawasan masing-masing, bagi mengelakkan ahli-ahli dibawah tidka tentu fasal terpaksa mengalas batu walaupun tidak ada beban.



      : Parti AMANAH sekarang pimpinan utama semua kaya raya, yang miskin ahli.. miskin duit dan miskin bilangan ahli. Tak ada yang nak masuk AMANAH walaupun dah tawan Malaysia, pelikkan? Orang UMNO lebih suka masuk BERSATU atau PKR. Kalau mereka benci dua ni mereka pilih PAS...

      Delete
    27. Najib Serang lagi LGE, Kerajaan PH 'flip flop', Guan Eng rajanya



      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) telah mengambil alih kepimpinan Malaysia dan semakin menghampiri 200 hari. Yang kita rakyat perhatikan ialah sebuah kerajaan flipflop dan sebuah kerajaan yang 'consistently inconsistent'.

      Misalnya dasar pengambilan pekerja asing yang mempunyai implikasi besar kepada hampir semua sektor industri di Malaysia. Mula-mula, kerajaan kata akan haramkan tukang masak warga asing, tidak sampai sehari menteri kata itu hanyalah cadangan.

      Sehari dia kata kemasukan pekerja asing perlu dihentikan segera, tetapi hari lain tukar pula nadanya kata kerajaan beri jaminan pekerja asing tidak akan menjejaskan pekerjaan orang tempatan.

      Ingat lagikah apa yang berlaku kepada pengumuman projek-projek rakyat seperti ECRL dan lain-lain? Bercampur aduk kenyataan dikeluarkan.

      Kita akan batal!
      Tidak, tidak, kita sedang kaji!
      Keputusan telah dicapai, kita tangguh!
      Tidak ditangguh, kita teruskan!

      Sehingga kini, masih ada projek kerajaan dan agensi kerajaan yang tidak ada keputusan dan panduan hala tuju jelas.

      Penjawat awam, pengusaha projek, kontraktor, rakyat, malah sebilangan besar pemimpin juga tidak tahu apakah keputusan muktamad dan langkah seterusnya.

      Ada pengusaha yang perniagaan mereka bagaikan telur di hujung tanduk dan ramai pekerja yang bakal kehilangan nafkah hidup akibat kerajaan hari ini.

      Terlalu banyak flip flop.

      Flip flop dan ketidakpatuhan terhadap perjanjian ini telah mengakibatkan kerajaan hilang kredibiliti dan berlakunya aliran keluar dana asing. Pelabur asing telah hilang keyakinan terhadap Malaysia.

      Bertahun-tahun juga pemimpin HARAPAN menjaja idea pendidikan percuma, mansuh PTPTN sampai berkhemah di Dataran Merdeka, atau tangguh bayaran PTPTN.

      Selepas jadi kerajaan, terkejut saya apabila baca kenyataan menterinya menghina pelajar, meminta mereka bersikap amanah dan buat bayaran balik dengan segera.

      Delete
    28. Flip-flop.

      Sedar tak sedar, saya baca dari Twitter semalam ada ura-ura telah berlaku kenaikan yuran universiti tertentu - tidak ada pengumuman tetapi dibuat secara senyap-senyap.

      Dalam perkara ini, apakah akan berlaku flip-flop lagi?

      Ada juga kenyataan yang pada mulanya menghalang pemberian visa dan pemilikan hartanah oleh warga asing, seolah-olah bukan warganegara tidak dialu-alukan.

      Flip flop, sehari dua kemudian jelaskan bahawa bukan warganegara dialu-alukan sebagaimana di bawah syarat pemilikan hartanah sedia ada dan skim Malaysia My Second Home.

      Jika di antara mereka semua ini, rasanya menteri kewanganlah raja flip flop.

      Kesilapan demi kesilapan laporan angka kewangan dan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      Menteri kewangan kita ini yang seolah-olah ketagih perhatian baru-baru ini mengumumkan bayaran levi akan ditanggung kebanyakannya oleh pekerja asing. Hari keesokannya, kata pula kerajaan akan kembali ke struktur lama di bawah tanggungan majikan.

      Saya dapati bahawa semakin banyak lantikan politik dan majlis penasihat ditubuhkan dalam kerajaan ini. Penubuhan majlis ada implikasinya dari segi kewangan, bidang kuasa dan hala tuju.

      Jikalau nak kata kerajaan ingin tingkatkan konsultasi bersama pakar dan sektor swasta, sejak dahulu lagi kita sentiasa adakan sesi konsultasi dan roundtable - malah di Pejabat Perdana Menteri Aras 3 dengan penyertaan penjawat awam tertinggi.

      Tetapi apa konsultasi dan kajian yang telah dilaksanakan jika

      a) Setiap pengumuman kerajaan hari ini akan timbul flip-flop

      b) Keputusan kerajaan hari ini menyusahkan rakyat.

      Majlis-majlis penasihat dan lantikan politik yang telah diterapkan dalam sistem kerajaan hari ini perlu tingkatkan usaha. Berikanlah tunjuk ajar sebaiknya kepada pemimpin kerajaan flip-flop hari ini terutamanya menteri kewangan kita yang perlukan bimbingan.

      Jika berkesempatan dalam masa terdekat, saya akan beri ulasan mengenai hala tuju Malaysia di bawah kerajaan HARAPAN. Eh, ada ke?

      DATUK SERI NAJIB RAZAK
      Parlimen Pekan

      : kenapa Najib serang LGE tak serang Atok 93 tu... Adakah kerana atok tu tok guru Najib....

      Delete
    29. Mujahid tak layak jadi menteri agama



      PERKASA merujuk kepada akhbar dalam talian, mstar.com.my

      Tajuk beritanya ialah "Tiada lagi operasi khalwat waktu malam - Dr Mujahid" diterbitkan pada Sabtu, 6 Oktober 2018 9:45 pagi.

      Mujahid dilaporkan berkata "Tiada lagi ketukan pintu di waktu tengah malam oleh pihak berkuasa agama yang menyiasat laporan khalwat atau salah laku lain".

      Bagaimana jika ada jiran melaporkan kepada penguatkuasa agama bahawa ada berlaku kes khalwat atau minum arak oleh orang Islam dalam kawasan perumahan mereka? Kita ada undang undang. Adakah salah jika penguat kuasa memberi respon kepada laporan jiran tersebut walaupun ia berlaku pada tengah malam.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa juga menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di belakang pintu tertutup bukanlah urusan pihak kerajaan.

      Jika ia bukan urusan kerajaan, di manakah kita hendak letak hadis nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia ubah dengan tangannya (kekuasaan), jika tidak mampu, dengan lidahnya, jika tidak mampu juga, dengan hatinya, dan itu adalah selemah lemah iman."

      Soal cegah kemungkaran adalah tanggung jawab kerajaan juga dan bukan hanya masyarakat atau ibu bapa.

      Beliau juga dilaporkan berkata: "Katakan anda melakukan sesuatu dalam ruang peribadi anda, saya tidak akan campur tangan."

      "Sebagai contoh, pengambilan alkohol adalah satu kesalahan bagi seorang Muslim, tetapi jika anda melakukan perbuatan itu di dalam kawasan anda, maka sebagai sebahagian daripada kerajaan, saya tidak akan campur tangan,".

      Adakah kata-kata ini keluar dari mulut seorang menteri agama"? Jika benar, beliau sebenarnya tidak layak menjadi menteri agama kerana kata-katanya jelas menunjukkan beliau tidak faham tanggungjawab dan fungsi menteri agama.

      Eloklah beliau meletakkan jawatannya sebagai menteri yang menjaga Jakim dan hal ehwal Islam.

      Delete
    30. Cemarkan agama Islam

      Beliau sebenarnya seolah-olah tidak bertanggungjawab dalam urusan agama Islam bahkan merosakkan imej kementeriannya.

      Dr Mujahid perlu mengubah cara berfikir yang songsang yang boleh dilihat sebagai tidak menegakkan kesucian agama Islam bahkan mencemarkan agama Islam dengan pemahamannya yang tersasar dari maqasid syariah.

      Beliau juga tidak faham maksud "belas kasihan untuk semua" (rahmatan lil alamin) bahkan terkeluar daripada konteks mencegah kemungkaran. Konsep ini disalahgunakan oleh beliau untuk menjustifikasikan pandangan peribadinya.

      Beliau juga mengutuk tindakan memecahkan pintu bagi menangkap pesalah khalwat dan berharap ia tidak diulang lagi dalam pembaharuan yang mahu dilaksanakannya.

      Katanya, "Penguatkuasaan khalwat ini telah disalahgunakan dan dieksploitasi dalam beberapa kes. Mereka (pegawai) tidak sepatutnya menggangu ruang lingkup peribadi seseorang individu,".

      Apakah beliau masih rasional ketika membuat kenyataan ini? Kenapa beliau senada seirama dengan hujah puak-puak G25 sebelum ini?

      Apakah beliau tidak faham, negara kita ada undang-undang agama dan penguatkuasa agama. Apakah sesuatu jenayah syariah tidak dianggap sebagai jenayah jika dilakukan dalam rumah peribadi?

      Dari mana beliau belajar mengenai undang-undang syariah. Lebih baik beliau letak jawatan, jika tidak faham mengenai urusan agama.

      Tindakan saman fitnah

      Kepada yang tidak mendalami hal-hal hukum hakam Islam eloklah tidak mencampuri dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang boleh terpalit dengan dosa-dosa yang dimurkai Allah. Ia nasihat yang ikhlas.

      Jika YB Dr Mujahid Yusuf Rawa mendakwa beliau difitnah oleh sebuah media maka beliau sepatutnya segera mengambil tindakan saman fitnah terhadap media tersebut.

      Dan media berkenaan juga wajar menerbitkan sepenuhnya teks rakaman penuh kenyataan YB menteri bagi menentukan siapa benar dan siapa pembohong.

      Semoga kemuliaan Islam agama Allah tidak dipolitikkan.

      DR AMINI AMIR ABDULLAH
      Pengerusi Biro Hal Ehwal Agama PERKASA
      merangkap anggota Dewan Tertinggi PERKASA Malaysia.


      : Bila agaknya Mujahid nak suruh The Star minta maaf. Dia kencing pengikut dalam group kononnya tersilap tafsir....

      Delete
    31. Saiful Pertahan Diliwat Oleh Anwar



      Saiful Bukhari Azlan sekali lagi mengulangi pendiriannya bahawa kes liwat membabitkannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim benar-benar berlaku.

      Calon Bebas itu berkata, beliau tiga kali bersumpah bagi mempertahankan dakwaannya berhubung perbuatan songsang Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) itu.

      Beliau berkata, keputusannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson adalah untuk menghalang kemaraan Anwar kerana ia boleh merosakkan negara.

      “Saya sudah report (lapor) polis, bersumpah tiga kali, satu di Masjid Wilayah Persekutuan, di Makkah dan di Mahkmah. Tapi dia (Anwar) tak pernah bersumpah,” katanya ketika ceramah kelompok bersama penduduk di Kampung Teluk Pelanduk, Port Dickson, Sabtu malam.


      : Nampaknya ada yang cuba membesarkan isu ini dan penyertaan Saiful memang tujuan untuk isu ini. Siapa dibelakang Saiful patut dicari....

      Delete
    32. UMMAH Kedah Mohon Pendana Menteri Tukar Menteri Agama



      Alor Setar, 26 Muharram 1440 – UMMAH Kedah terkejut apabila Menteri Agama, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengeluarkan kenyataan bahawa “Tiada lagi ketukan pintu tengah malam cegah khalwat” seperti dilaporkan oleh Sinar Harian Online hari ini.

      Pengerusi UMMAH Kedah, Ustaz Noor Hakimi Ab Halim berkata, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa itu sungguh mengejutkan, sekaligus boleh ditafsir sebagai pendirian kerajaan baru PH yang tidak konsisten dalam pencegahan perlakuan maksiat melibatkan umat Islam di negara ini.

      “Pendirian menteri Agama yang mengatakan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di sebalik pintu yang tertutup adalah bukan urusan kerajaan sesuatu yang menjengkelkan serta menggalakkan kegiatan maksiat dilakukan dengan berleluasa, katanya.

      Noor Hakimi berkata, UMMAH Kedah sungguh terkilan dengan kenyataan, sekaligus pendirian menteri Agama tersebut, bahkan tanpa rasa bersalah beliau beranggapan bahawa pendiriannya tersebut sebagai suatu pembaharuan dalam pentadbiran agama Islam yang akan dilaksanakan di negara ini.

      “Apakah ia suatu “pembaharuan” yang positif, jika ia memberi kesan gejala maksiat boleh berlaku dengan berleluasa di negara ini, soal Ustaz Noor Hakimi.

      Tindakan beliau mempertikaikan kaedah penguatkuasaan khalwat telah disalahgunakan dan dieksplotasi (merujuk kepada kes tertentu), menjadi alasan bahawa beliau membatalkan pencegahan maksiat tersebbut adalah amat menjengkelkan, tegasnya.

      Sesungguhnya, pendirian beliau sebagai suatu mesej untuk mengecilkan peranan Majlis Agama dalam membanteras gejala maksiat di masa depan, sekaligus ia secara langsung menggalakkan maksiat berlaku tanpa sebarang tindakan di masa depan.

      UMMAH Kedah menyelar pendirian menteri tersebut, sekaligus melihat beliau tidak layak untuk memegang jawatan tersebut. Melalui pemerhatian UMMAH Kedah, sejak beliau memegang potfolia menteri hal ehwal agama di Jabatan Perdana Menteri pelbagai tindakan maupun kenyataannya yang membuka ruang kepada golongan seperti Islam liberal, LGBT dan badan-badan bukan kerajaan yang anti Islam tampil bertindak mempertikaikan kedudukan dan pejalanan pentadbiran Islam di negara ini.

      Justeru, UMMAH Kedah menyarankan Perdana Menteri menggantikan kedudukan beliau kepada ahli parlimen lain, demi memastian kedaulatan Islam maupun pejalanan pentadbiran Islam di negara ini berada di landasan yang betul dan terjamin.

      “Dr Mujahid bukanlah individu yang layak menjawat sebagai menteri Agama, kerana ia boleh menggugat kedaulatan dan kedudukan Islam di Malaysia, ujar Ustaz Noor Hakimi lagi.


      : Mintalah DAP yang tukar, kalau DAP tak setuju tak tukarnya....

      Delete
    33. Mungkin terasa di tipu oleh PH, Maza keluar kenyataan jangan percaya kepada Orang Politik



      “ANTARA rukun hidup yang wajib dipegang, jangan terlalu percaya kepada bicara orang politik kecuali yang terbukti berprinsip,” kata Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin.

      Kata beliau, rukun hidup yang seterusnya jangan percaya kesungguhan atau kejujuran orang politik, kecuali jika terbukti dia mengamalkannya sekalipun merugikan kepentingan dirinya.

      “Orang politik ramai yang ada banyak warna dan gaya. Kita mungkin hanya tersilau oleh satu warna dan gaya mereka, lalu tersangka itu segalanya.

      “Oleh itu jadilah seorang insan Muslim yang adil dalam menilai segala keadaan,” katanya yang mesra disapa sebagai MAZA dalam satu kenyataan hari ini.

      Terdahulu, Mufti Perlis berkata, mempunyai banyak watak dan gaya tidak salah jika ia berdasarkan keperluan dan mematuhi prinsip kebenaran.

      Jelas beliau, apa yang salah apabila kepelbagaian watak dan gaya itu merupakan rencana kemunafikan yang bertujuan untuk kepentingan diri semata tanpa memegang kepada prinsip-prinsip kebenaran.

      Mengulas lebih lanjut, Mohd. Asri seterusnya berkata, pemimpin Muslim yang karismatik mampu berinteraksi dengan kepelbagaian keadaan.

      Namun, katanya, bukan dengan merendahkan nilai kemuliaan diri dengan watak dan gaya yang tidak mempamirkan nilai keteguhan pegangan akidah dan prinsip kepercayaan.

      “Jika kita berbicara penyalahgunaan kuasa tapi gagal mematuhinya kerana kita diberikan ruang kuasa, maka tiadalah beza antara kita dan pihak yang kita kalahkan,” katanya.

      Kenyataan beliau itu menimbulkan tanda tanya dalam kalangan ramai pihak sama ada ia ditujukan kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang memerintah negara sejak Mei lalu.

      Mohd. Asri bagaimanapun diketahui umum sebagai seorang tokoh agama yang cenderung kepada PH selama ini. – MYNEWSHUB.TV


      : Dah tersempit baru tergadah, dah hancing baru nak elak...

      Delete
    34. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
    35. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Sobat2 yang dikasihi sekelian......Fuuuh..Tahniah lah..Ini Pula Hadiah Kerajaan Pakatan Harapan Untuk Kakitangan Awam!!!!

    Berita baik buat kakitan awam. Sebagai menghargai jasa-jasa mereka memangkah dan menaikkan Kerajaan Pakatan Harapan? Berikut adalah hadiah yang bakal mereka perolehi, baca di sini:

    Pertama, kenaikan satu gaji tahunan untuk penjawat awam seperti dijanjikan kerajaan terdahulu akan diteliti sama ada ia wajar diteruskan atau sebaliknya, kata Ketua Setiausaha Negara DS Dr Ismail Bakar.

    Ditanya jangka masa yang diperlukan untuk kajian itu, beliau berkata, ia mungkin setahun atau dua tahun. Dalam erti kata mudah, dua tahun tiada kenaikan gaji.

    Kedua, kajian untuk mengecilkan jabatan-jabatan kerajaan sedang dilakukan bagi mengelakkan pertindihan fungsi ketika ini.

    Alhamdulillah, tercapai cita-cita DAP untuk melihat ramai kakitangan awam terutama Bangsa Melayu dibuang kerja.

    Ketiga, tunggu apa lagi. Haa tepuk lah secara berjemaah bhai!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Enough said. To save time and space, One word is suffice & most fit to rebut your ridiculous trash - BULLSHIT....!!

      Delete
    2. Sultanah Terengganu tetap saman Rewcastle-Brown selepas mohon maaf



      PETALING JAYA: Sultanah Terengganu tetap memfailkan saman fitnah terhadap Clare Rewcastle-Brown, walaupun editor Sarawak Report itu sudah memohon maaf terhadap dakwaan mengaitkan Sultanah Nur Zahirah dengan skandal 1MDB dalam bukunya.

      Peguam, Datuk Mohd Haaziq Pillay yang mewakili sultanah berkata, kenyataan Rewcastle-Brown semalam bukannya permohonan maaf.

      “Kami akan menjelaskan lebih lanjut dalam sidang media esok,” katanya ketika dihubungi.

      Buku Rewcastle-Brown yang dilancarkan 8 September lalu itu menceritakan siasatan ke atas skandal 1MDB.

      Semalam, Sultanah Terengganu dilapor memfailkan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown yang mendakwanya rapat dengan Low Taek Jho, ahli perniagaan terbabit dalam skandal 1MDB dan diburu pihak berkuasa.

      Susulan itu, Sarawak Report berkata, sultanah salah faham terhadap kandungan buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose” dan percetakan semula buku itu sudah mengeluarkan nama sultanah.

      Portal itu berkata, buku itu pada asalnya menyatakan Jho Low bangga dengan hubungan sosialnya dengan kerabat diraja, termasuk Sultanah Nur Zahirah yang membuka peluang untuknya dilantik penasihat Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA).

      “Atas dasar ini, cetakan semula buku itu membuang nama sultanah, sebaliknya merujuk adik sultan sebagai hubungan sosial utama Jho Low di Terengganu.”

      Pada 14 September lalu, setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu menafikan pembabitan Sultanah Nur Zahirah sama ada secara langsung atau tidak dalam sebarang urusan pentadbiran kerajaan dan penubuhan TIA yang menjadi pelopor 1MDB.

      TIA ditubuhkan pada 2008 dan kemudiannya bertukar taraf kepada koperasi perbadanan yang diberi nama 1MDB pada Januari 2009.

      Delete

      justice league29 September 2018 at 11:50
      Dakwaan editor Sarawak Report tidak boleh dimaafkan'
      MOHD AZLIM ZAINURY 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore104
      Zul Padli Rozi
      Zul Padli Rozi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MARANG - Pemuda Umno Marang menyokong tindakan Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah meneruskan saman terhadap pengasas dan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

      Ketuanya, Zul Padli Rozi berkata, ini kerana dakwaan fitnah konspirasi membabitkan Jho Low dan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang dikeluarkan adalah tidak berasas malah tidak boleh dimaafkan.


      Menurutnya, tindakan Clare Rewcastle-Brown itu juga dilihat sebagai usaha untuk mencemarkan nama baik institusi Diraja Terengganu khasnya dan institusi Raja Raja Melayu amnya.

      "Tindakan saman ini pasti menjadi mesej penting kepada pihak berkenaan supaya tidak sewenang-wenangnya mengaitkan institusi Diraja Terengganu dalam sebarang skandal yang berlaku," katanya, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sultanah Terengganu saman Editor Sarawak Report]

      Terdahulu, Peguam Sultanah Terengganu dalam satu kenyataan berkata, saman itu adalah berkenaan dakwaann dalam buku ‘The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose’.

      “Tindakan ini melibatkan tuduhan terhadap konspirasi Sultanah Nur Zahirah dengan Low Taek Jho dan penglibatannya dalam pentadbiran kerajaan dalam hal ehwal 1MDB," katanya.

      Delete
    3. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  3. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin...Setuju kan kalau dikatakan... PH Tidak Punya 'Azeez Rahim' Yang Sedia Bantu mangsa2 Di Sulawesi !!!!!

    Koran di Indonesia dan Sulawesi banyak menanyakan hal ini....Jikalah ada Datuk Seri Najib dan Azeez Rahim !!!!

    Tsunami yang melanda Sulawesi telah seminggu berlalu...

    Ribuan mayat telah di kutip...

    Masih banyak lagi yang belum di uruskan...

    Itu bagi yang telah terkorban...

    Bagi yang hidup pula, mereka kini bertarung dengan penyakit dan juga mengharapkan bantuan untuk meneruskan hidup...

    Mereka perlukan air dan makanan...

    Kanak2 perlukan susu...

    Wanita perlukan pakaian dan lampin wanita...

    Dan pelbagai lagi yg di perlukan...

    Kerajaan Di Malaysia Dah Bertukar, Apakah Dasar Luar Negara Kita Juga Turut Bertukar?????

    Indonesia telah mengumumkan bahawa mereka perlukan bantuan antarabangsa...

    Jiran terdekat Indonesia adalah Malaysia...



    Wak Suman tentu tau dan berbangga...Semasa di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib, jika ada bencana2 begini yang berlaku terhadap mana2 negara, dalam masa yg singkat beliau akan menggerakkan bantuan...

    Dan Azeez Rahim di bawah KP1M lah manusia yang akan buat kerja menghimpunkan barang2 bantuan dari rakyat Malaysia yg ingin menyumbang untuk di bawa ke tempat tragedi...

    Tapi kini semua itu telah jadi kenangan manis aje yang takkan berulang lagi...

    DS Najib tidak lagi mengetuai negara...

    Manakala Azeez pula telah 10 hari di kurung oleh SPRM...

    Hanya Doa Yang Mampu Kami Berikan, Hati Kami Sama2 Menangisi Penderitaan Sulawesi...😢😢😢

    Minta ampun dan berbanyak2 maaf saudara2 kami di Indonesia...

    Dengan sikap tidak endah pemerintah Malaysia sekarang, tidak banyak yang bisa kami lakukan untuk membantu kalian di sana...😢😢😢

    Penderitaan kalian hanya mampu kami tangisi dari jauh...😢😢😢

    Kami tak bisa menghulurkan sumbangan dari kami rakyat Malaysia...

    Kerana tidak ada usaha bersepadu yg di lakukan oleh pemerintah kami untuk menolong kalian...

    Namun dari kejauhan ini, doa kami tidak akan putus2 mengiringi perjuangan kamu di sana...

    "Ya Allah, Ya Robb"...

    "Berikanlah kekuatan dan kesabaran kepada saudara2 kami di sana yang sedang Kau uji"...

    Kepada Pemerintah Kerajaan Malaysia Sekarang

    Tak mengapa...

    Allah Maha Kaya...

    Allah Maha Mengetahui...

    Allah Maha Besar...

    Antara lambat dengan cepat sahaja, kebenaran pasti akan menjelma...dah tentu lah Wak Suman bersetuju 120% dalam hal ni kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Seorang munafik yg pernah mencerca "Allah meliwati Tun Mahathir dunia akhirat" kini bermain kata2.

      Enough said, idiot. To save time and space, two eords suffice & most fiy to rebut your ridiculous trash - MY FOOT....!!

      Delete
    2.  
      Buat pertama kalinya saya bersetuju penuh dengan sdr GN, sebagaimana saya bersetuju penuh dengan PAS iaitu pada kenyataan mereka tentang KEBENARAN PASTI DATANG.

      Tahukan sdr GN apa yang akan berlaku apabila KEBENARAN itu datang? Ia akan melenyapkan kebathilan buat selama-lamanya.

      وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

      "Katakanlah; telah datang kebenaran dan telah lenyap kebathilan. Sesungguhnya yang bathil itu telah lenyap" (Al-Isra : 81)

      بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ

      "Bahkan Kami lemparkan kebenaran di atas kebathilan dan kami hancurkan kebathilan itu, dan tiba-tiba ia lenyap. Untuk kamu (kaum yang dilenyapkan itu) kecelakaan di atas apa-apa yang telah kamu sifatkan." (Al-Anbiya : 18)

      قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ

      "Katakanlah; telah datang kebenaran (dan telah lenyap kebathilan) dan tiadalah kebathilan itu akan bermula semula dan tiada pula ia akan kembali". (As-Saba' : 49).

      Apabila kebenaran telah datang dan melenyapkan kebathilan, manusia yang tinggal akan berkata sesama sendiri; "Sesungguhnya Allah tidak menganiayai manusia sedikitpun, tetapi manusialah yang menganiayai diri mereka sendiri." (Yunus : 44).

      Kemudian, di kalangan manusia beriman yang telah melihat datangnya KEBENARAN yang telah melenyapkan kebathilan akan berlakulah "maka bertasbihlah memuji Tuhanmu (bagi golongan yang telah diberikan kemenangan itu) dan beristighfarlah (bagi golongan yang dibuktikan selama ini mereka berada di atas jalan yang bathil). Sesungguhnya Dia (Allah) Maha Menerima Taubat." (An-Nasr : 3).

      Bilakah kebenaran itu akan datang dan melenyapkan kebathilan? Ia akan datang apabila pertempuran di antara kebenaran melawan kebathilan itu telah dibawa ke klimaks. Ya, kebathilan itu akan dilenyapkan pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS.

      Masanya sudah semakin hampir. 1440H adalah tahun kejadiannya, dan kita telah berada di atas tahun tersebut. Khabar tentang 'banyaknya terjadi gempa-gempa yang berterusan' sebagai tanda ia semakin hampir telah pun berlaku. Palu telah menjadi buktinya.

      Pemuda Tamim juga sudah dikenalpasti, dan ia memang sedang memiliki kekuasaan di sebuah negeri Islam di Timur yang berhadapan dengan sebuah sungai (Selat Melaka) dan rekodnya memang telah menunjukkan bahawa ia telah memimpin pasukannya menewaskan kesemua pasukan-pasukan lawannya sepanjang zaman fitnah berlangsung.

      Zaman fitnah sedang benar-benar berada di penghujungnya. Hanya menunggu berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS tersebut sebelum zaman fitnah dapat ditinggalkan. Ahli-ahli fitnah akan bersemadi pada zaman fitnah dan tidak dibenarkan untuk melangkah masuk ke zaman baru sebagai tanda permulaan peralihan zaman.

      Kelak pasukan-pasukan lawan si Pemuda Tamim itu akan bersekutu sesama sendiri untuk menewaskannya tanpa mengetahui mahupun menyedari bahawa dia adalah Pemuda Tamim dan demikian dia tidak boleh ditewaskan, sedang usaha mereka untuk menewaskannya hanya akan membawa kepada berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS tersebut.

      Ayuhlah para mujahid
      Ayuhlah para mujahidah
      Kita tinggalkan zaman fitnah
      Agar tertegak kalimah Allah
      Agar terbangun DUNIA BARU ISLAM.

      Sama-samalah kita nantikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete

    3. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    4. Kenapa nak sekat Dr Zakir
      SITI FATIHAH AWANG 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Mohd Nassuruddin Daud
      Mohd Nassuruddin Daud
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas Kelantan menyelar tindakan sesetengah pihak yang melihat cara pendekatan dakwah Dr Zakir Naik sebagai menghina agama lain.

      Ketua Penerangannya, Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata, jika ia dilihat menghina, bagaimana pula dengan cara sebenar untuk berdakwah di Malaysia yang dianggap negara Islam ini.


      "Dr Zakir Naik tidak menghina agama lain tetapi mentafsir ayat yang berkaitan dengan agama Islam. Apakah ini menghina agama lain? Punah sakan. Kalau dengan cara penghuraian dan takfsir ini dianggap tidak sesuai, maka cara bagaimana yang sesuai?

      "Jangan bela agama lain, bela agama Islam. Tidak pernah berlaku dalam agama kita macam ini,” katanya semasa menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di sini.

      Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa memberi pandangan bahawa kaedah berdebat yang dilakukan Zakir Naik dilihat tidak sesuai digunakan di negara ini kerana dianggap merendahkan agama lain.

      Perkara tersebut mendapat kritikan dan pendapat yang berbeza dari pelbagai lapisan masyarakat yang berpandangan pendakwah bebas itu tidak melakukan sebarang kesalahan dan sekadar menerangkan apa yang diketahui melalui kitab-kitab yang berkaitan.

      Delete
    5. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  4. Wak Suman Tempek Bacin...WAJIBlah Wak dan cai2 nasihatkan pengerusiRejim Haprakan tentang benda ni !!!

    Hentikan Berdendam Dan Berpolitik, Tumpukan Pada Pembangunan Ekonomi, Rakyat Sedang Menderita

    Sekarang dah lebih dari 5 bulan kerajaan PH ambil alih kuasa dari kerajaan BN...

    Rakyat mula terima walau pun dalam keadaan marah dan rasa tertipu kalau Janji 100 Hari Pakatan Harapan memang dah tak dapat atau sengaja dalam ertikata memang tak ada usaha untuk tunaikan...

    Tapi apa yang lebih membimbangkan rakyat Malaysia, pemimpin2 kerajaan PH di lihat semakin lama semakin kuat dengan agenda politik balas dendam dan melupakan terus tanggungjawab utama mereka untuk berikan kehidupan yang lebih baik pada rakyat Malaysia!!!



    Rakyat Malaysia tak memilih kerajaan PH hanya untuk melunaskan dendam pada bekas2 pemimpin tertentu...



    Rakyat juga tak memilih kerajaan PH utk menggunakan kuasa yang ada pada mereka dan berbuat sesuka hati macam negara Malaysia nie mak bapak dia orang punya!!!

    Tumpukan pada pembangunan ekonomi negara untuk menyediakan kehidupan yang lebih selesa pada rakyat Malaysia...

    Bank Dunia Dah Keluarkan Peringatan Dan Amaran



    Ekonomi Malaysia di jangka berkembang lebih perlahan daripada yang di jangkakan...

    Ini adalah berikutan pembatalan beberapa projek infrastruktur mega selain di dorong oleh prospek perdagangan dan eksport yang lembap...

    Ketua Ekonomi Bank Dunia bagi Asia Timur dan Rantau Pasifik, Sudhir Shetty, berkata pada sesi sidang video mengenai perkembangan ekonomi Asia Timur dan Rantau Pasifik :

    "Malaysia akan berdepan pertumbuhan lebih perlahan dalam tempoh tiga tahun akan datang di sebabkan pengurangan eksport dan pelaburan awam sehingga 2020"...

    "Malaysia antara satu daripada ekonomi rantau ini yang berkemungkinan berkembang lebih perlahan daripada yang kita jangkakan enam bulan lalu"...

    "Antaranya di dorong oleh pembatalan dua projek infrastruktur mega"...

    "Jumlah perdagangan semakin berkurang dan pengeluaran menyusut yang menjejaskan prospek ekonomi Malaysia pada tahun ini"...

    "Malaysia perlu mengambil peluang daripada persekitaran suram ekonomi global sekarang untuk menstabilkan keadaan fiskal negara"...

    "Ini adalah masa bagi Malaysia untuk menggabungkan fiskal ekonomi mereka"...

    "Dalam konteks semasa di mana ekonomi global berkembang dengan lebih cepat dan berisiko, ini bukan masanya untuk menyokong pertumbuhan jangka pendek sebaliknya mengukuhkan bahagian fiskal ekonomi"...

    "Ia penting untuk memastikan penampan fizikal di bina jika berlaku kejutan lebih besar daripada yang dijangkakan"...

    Malaysia Berhadapan Krisis Ekonomi




    Pada sesi berkenaan, Bank Dunia juga menjangkakan ekonomi Malaysia berkembang pada 4.7 peratus pada 2019 dan 4.6% pada 2020, berbanding prestasi luar biasa 5.9% yang di catatkan pada 2017...

    Bagi 2018, pertumbuhan ekonomi Malaysia di jangka menyederhana dalam tempoh terdekat ini dan hanya mampu berkembang sekitar 4.9%...

    Ketegangan Hubungan Luar Antara Malaysia Dan Negara Luar Memburukkan Keadaan

    Bank Dunia mengingatkan, sebagai sebuah ekonomi yang sangat terbuka, Malaysia akan terus berdepan risiko berikutan ketidakpastian dalam persekitaran luaran...

    Apa yang lebih membimbangkan kita, dasar2 yang di perkenalkan Mahathir seperti penilaian semula beberapa projek infrastruktur mega turut meningkatkan ketidakpastian mengenai prospek pelaburan seterusnya menjejaskan pertumbuhan...

    Memburukkan keadaan, pembatalan kesemua perjanjian usahasama yang di tandatangani kerajaan dahulu, BN, adalah dengan negara2 jiran yang mempunyai pengaruh besar dalam perkembangan ekonomi Malaysia seperti negara China...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tuduhan jenayah RM7.1 juta pada Rosmah

      Isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mengaku tidak bersalah atas 17 tuduhan melibatkan pengubahan wang haram.

      Dua belas daripada tuduhan yang dikenakan ke atas beliau melibatkan dana bernilai RM7.1 juta yang dimasukkan ke akaun peribadinya antara 2013 hingga 2017.

      Baki lima lagi pertuduhan itu melibatkan kegagalan beliau membuat pengisytiharan atas wang tersebut seperti termaktub dalam Akta Cukai Pendapatan 1967.

      Semua pertuduhan itu dibuat mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.

      Pada 2015 Sarawak Report menerbitkan satu laporan mendakwa pembantu Rosmah memasukkan RM2 juta ke akaun isteri Datuk Seri Najib Razak itu antara 10 Feb hingga 23 Apr tahun itu.

      Berdasarkan kepada lampiran pada kertas pertuduhan ke-10 ke atas Rosmah, berlaku lapan transaksi ke akaun beliau mulai 10 Feb hingga 23 Apr 2015 dengan nilai keseluruhan RM2 juta.

      Tuduhan ke-10 mendakwa secara keseluruhan dari 21 Jan hingga 12 Dis 2015, sejumlah RM3.85 juta dimasukkan ke akaun Rosmah.

      Apakah tuduhan yang dikenakan ke atas Rosmah?
      Menurut pendakwa wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Rosmah diperolehi daripada kegiatan-kegiatan haram.

      Bagaimanapun kertas pertuduhan tidak menyatakan apakah yang dimaksudkan dengan kegiatan haram berkenaan, sebaliknya apa yang dipaparkan ialah butiran mengenai di mana dan bila wang tersebut dimasukkan.

      Pendakwa juga menuduh Rosmah tidak mengisytiharkan perolehan tersebut seperti dikehendaki Akta Cukai Pendapatan 1967.

      Apakah tuduhan spesifik?
      Seksyen 4(1) AMLATFA. Tuduhan mengikut peruntukan ini terpakai kepada kemasukan wang dan kegagalan membuat pengisytiharan.

      Wang itu dimasukkan melalui lebih 235 transaksi dari 4 Dis 2013 hingga 8 Jun 2017.

      Mengikut seksyen itu juga pesalah boleh dikenakan hukuman sama ada penjara sehingga 15 tahun dan denda lima kali ganda daripada jumlah yang terlibat, atau RM5 juta dengan ketetapan adalah yang lebih tinggi.

      Bagaimanapun untuk sembilan tuduhan pertama serta tuduhan ke-13, kertas pertuduhan menyatakan Rosman boleh didenda tidak lebih RM5 juta, dipenjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya.

      Tuduhan ke-13 melibatkan kegagalan membuat pengisytiharan kemasukan wang sehingga RM500,000 di antara 4 Dis hingga 23 Dis 2013.

      Delete
    2. PSM demo gaji minimum di PD
      Diterbitkan 29 Sep 2018, 10:41 pagi | Dikemaskini 29 Sep 2018, 10:42 pagi

      A+ A-
      Sekumpulan penyokong Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengambil kesempatan berhimpun di Port Dickson sempena penamaan calon bagi pilihan raya kecil.

      Mereka menuntut gaji minimum pekerja dinaikkan.

      "Kami ambil peluang ini untuk ketengahkan isu gaji minimum," kata anggota jawatankuasa pusat PSM S Arutchelvan kepada Malaysiakini.

      Delete
    3. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  5. Wak Suman Tempek Bacin kena ingatkan Madey jugak pasal hal ni tau !!!!

    Kesan segera dapat di lihat dengan kejatuhan mendadak ekspot Malaysia ke negara2 berkenaan...



    Keadaan matawang ringgit yang semakin lemah akan menghimpit ekonomi negara...

    Akibatnya kita mendapat bayaran yang lebih rendah terhadap ekspot negara dan terpaksa membayar dengan harga yang lebih mahal terhadap barangan impot negara...

    Bukan itu saja, ianya juga akan mengakibatkan setiap hutang luar negara yang berasaskan nilai dollar Amerika (USD) akan meningkat dengan sendirinya...

    Yang pasti menjadi mangsa ialah rakyat kerana rakyatlah yang akan terpaksa menanggung segala2nya akibat di kenakan pelbagai cukai dan kenaikan harga barang kerana subsidi yang di beri kerajaan akan di kurangkan dan mungkin juga akan di hapuskan...

    Apakah peranan dan perancangan kerajaan PH untuk mengelakkan negara dari terjerumus ke dalam krisis ekonomi yang paling buruk dalam sejarah?

    Apakah pula peranan Majlis Penasihat Ekonomi yang telah di lantik?

    Berterusan menyalahkan pentadbiran terdahulu sebagai alasan pada krisis ekonomi yang sedang menanti kita bukanlah langkah yang bijak...

    Dunia akan tertawakan kita kerana pada mereka kerajaan PH yang ada sekarang menggambarkan merekalah sebenarnya yang tak tahu cara nak mentadbir negara...

    Dunia akan menggeleng kepala kerana pada mereka kerajaan PH yang ada sekarang hanya pandai menceritakan masaalah tapi tak tahu bagaimana menyelesaikannya...

    Berterusan menyalahkan DS Najib atas segala masaalah yang berlaku sekarang hanya akan memberitahu kepada dunia yang kerajaan PH sekarang bersikap tidak matang dan kebudak2an...

    Hentikanlah berpolitik kerana PRU dah lama meninggalkan kita...

    Lihatlah sekeliling dan saksikanlah penderitaan rakyat marhein yang bukan saja meletakkan harapan yang tinggi tetapi mereka jugalah yang memberikan kuasa...

    Wak Suman..cepat buat apa yang disuruh tu yeer...bersegera tanpa tangguh !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Enough said. To save time and space, just those Three Little Words suffice & most fit to rebut your ridiculous trash - GO TO HELL....!!

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA Tuduhan jenayah RM7.1 juta pada Rosmah

      Dolah Abdulla
      muka puaka haram jadahhh ...

      Ramdan Bin Ahlon
      Tamak sungguh si mak jemah. takde rasa malu sungguh. Kenapa tak mengaku.

      Irza Elara
      main sumbat je duit juta juta..mana dtg duit tu...ce jawab rosmah...yg rakyat tahu duit kerajaan hilang berbillion ...pinjam jg berbillion..jgn main2 dgn duit haram Rosmah,,duit maksiat ,duit judi, .hhaaa kan dah sangkut AMLA...makan tak habis la jawabnya...dulu bukan main exsyen lg komer berdua...siap joget2 lg....


      Mas Cotek Daun Palas
      Kini nasib memang tidak menyebelahi najib dan rosmah. Inilah namanya hukum karma. Buat baik berpada-pada. Buat jahat tanggung sendiri..


      Amir Ds
      mereka inilah punca umno kalah,tapi masih ada yg menyokong..pelik dunia hari ini..


      Joharii Awang
      SAYA FAHAM AKTA AMLA-ADA BELAJAR SIKIT! . DIA ISI BORANG TAK, DIBANK MASA BANK IN ?KALAU TAK ISI PEGAWAI BANK KENA TANYA DAN WAJIB ISI. SETIAP MINGGU ATAU BULAN BANK KENA HANTAR REPORT KAT BNM,..DARI MANA TERIMA DUIT PUN KNA DECLARE! KALAU DARI SUMBER YG JELAS BOLEH DIPERCAYAI...KIRA OK LA,,,,,KENA ADA YG TAMPIL MENGAKU KE? TENGOKLAH DIA MASUK CEK DARI SAPA!

      Delete
    3. Pengundi PD mahu mahkamah isytihar status kelayakan Anwar bertanding
      Diterbitkan 28 Sep 2018, 10:35 malam | Dikemaskini 28 Sep 2018, 10:58 malam

      A+ A-
      Seorang pengundi kawasan Parlimen Port Dickson memfailkan permohonan deklarasi mahkamah berhubung kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) di situ.

      Permohonan itu difailkan Noraziah Mohd Shariff di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

      Ia juga disertakan dengan perakuan segera - memohon permohonan itu didengar secepat mungkin - namun tarikh pendengaran masih belum ditetapkan.

      Dalam afidavitnya, Noraziah menyatakan pengampunan diraja terhadap Anwar tidak mengecualikan kehilangan kelayakannya untuk bertanding kerana Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong ditubuhkan tanpa mematuhi peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

      Katanya, lembaga itu juga berjalan tanpa penyertaan peguam negara - seperti dalam Artikel 42(5) Perlembagaan Persekutuan - dan menteri wilayah persekutuan - seperti dalam Artikel 42(11) Perlembagaan Persekutuan.

      Artikel 42(5) Perlembagaan Persekutuan menyatakan, "Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan bagi setiap negeri hendaklah terdiri daripada peguam negara persekutuan, ketua menteri negeri itu dan tidak lebih daripada tiga orang anggota lan yang hendaklah dilantik oleh Raja atau Yang di-Pertua Negeri.

      "...tetapi Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa melalui surat cara secara bertulis mewakilkan fungsinya sebagai anggota Lembaga itu kepada mana-mana orang lain, dan Raja atau Yang di-Pertua Negeri boleh melantik mana-mana orang untuk menjalankan buat sementara fungsi mana-mana anggota Lembaga yang dilantik olehnya yang tidak hadir atau tidak dapat menjalankan fungsinya."

      Artikel 42(11) pula, "...maka hendaklah ditubuhkan Lembaga Pengampunan tunggal bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan peruntukan Fasal (5), (6), (7), (8) dan (9) hendaklah terpakai mutatis mutandis bagi Lembaga Pengampunan di bawah Fasal ini.

      "...kecuali bahawa sebutan mengenai 'Raja atau Yang di-Pertua Negeri' hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Yang di-Pertuan Agong dan sebutan mengenai 'Ketua Menteri Negeri itu' hendaklah ditafsirkan seabgai sebutan mengenai Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya."

      Mengambil kira perkara itu, saman pemula Noraziah memohon deklarasi mahkamah bahawa pengampunan diraja terhadap Anwar tidak membatalkan kehilangan kelyakannnya untuk menjadi anggota parlimen.

      Beliau juga memohon deklarasi bahawa Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan tidak menepati perlembagaan, serta Anwar tidak berhak untuk bertanding mana-mana kerusi Parlimen sehingga tempoh hilang kelayakan tamat.

      Ketika itu, menteri wilayah persekutuan belum dilantik manakala Tan Sri Mohd Apandi Ali tidak dapat menjalankan tugas sebagai peguam engara kerana sedang bercuti.

      Anwar diberi pengampunan penuh pada 16 Mei lalu selepas rayuannya dibentang dan dipertimbang dalam Mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya ke-51.

      Anwar kemudian mendakwa pengampunan itu bermula sejak 1998 dan maka membersihkan seluruh rekodnya.



      Mutakhir ini timbul persoalan terhadap Lembaga Pengampunan, antaranya oleh peguam Siti Kasim yang juga meminta penjelasan daripada peguam negara Tommy Thomas.

      Thomas membalas pertanyaannya dalam surat bertarikh 21 September yang mengesahkan Anwar menerima pengampunan penuh dan boleh bertanding dalam PRK Port Dickson.

      Dalam sidang media di Port Dickson hari ini, Anwar berkata dokumen pengampunan dibacakan kepadanya oleh ketua pengarah penjara di rumahnya.

      Delete
    4. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  6. Sobat2 sekelian...Ni aku nak kongsikan dengan kau keluhan seorang netizen anak Kedah baru2 ni berkitan Mokrez..jom kita baca sama2 beb !!!!

    MUKHRIZ BAWA PULANG KHABAR BURUK DARI NEW YORK - LONDON

    Benar, PM yang kita dah balik dari New York dan London.

    Juga benar, MB kita, DS Mukhriz pun dah balik dari New York dan London. Saya tak mahu sebut soal berapa belanja atau dari mana dia cari duit belanja anak isteri dan pegawainya di sana.

    Kenapa saya tak sentuh hal tu? Sebab Mukhriz yang saya kenal memang dah biasa dengan hidup begitu. Setakat New York atau London tu lebih kurang macam kita nak pi KL atau Johor je.

    Tu semua kita boleh tengok pada life style anak-anaknya... tak perlulah saya ulas. Itu dia punya pasal...

    Cuma yang saya terkilan sangat tu, saya ingatkan dia balik ke Kedah ni dengan cerita baik punya untuk kita. Tapi... entah la. Saya pun tak tahu kenapa dengan bro Mukhriz ni. Nampaknya cara pentadbirannya makin teruk berbanding masa dia dengan UMNO dulu...


    Dia balik dari luar negara, dia beritahu kita tentang projek Hospital Pendang, loji rawatan air, menaiktaraf jalan dan pembaikan masjid ditangguhkan. Alasan yang dia bagi ialah "arahan Kerajaan Pusat".



    Lepas tu Mukhriz kata Kerajaan Negeri dah buat penilaian semula dan buat rayuan kepada Kerajaan Pusat untuk pertimbangan laksanakan projek-projek untuk kepentingan rakyat tu.

    Itu jawapan yang sama yang dia bagi pada akhir Ogos.. bulan 8... sekarang ni dah Oktober dah... bulan 10 bro!

    Pada Ogos dia kata nak buat rayuan untuk segerakan projek. Dah sebulan lebih dah. Kita kenal siapa Mukhriz. Dia anak PM ke-4 dan anak PM ke-7.

    Semua orang dapat baca betapa bapak dia sayang kat dia sampai sanggup keluar UMNO dan kerja lagi walaupun umur dah 93 tahun.. biasalah. Tu anak dengan bapak. Bapak mana tak sayang anak, kan?

    So sekarang ni Mukhriz ni MB Kedah. Bapak dia PM ke-7. Dua-dua anak beranak ni baru balik dari New York dan London. Maksudnya, Mukhriz ikut teman bapak dia ke luar negara la. Dia rapat dengan bapak dia, kan? Anak isteri dia pun rapat dengan bapak dia...

    Kenapa la Mukhriz tak slow talk dengan bapak dia tentang projek-projek untuk rakyat Kedah ni. Projek tu bukan untuk bermewah-mewah atau bermegah-megah di mata dunia.

    Bukan nak bina KLCC pun, bukan nak bina KLIA sebiji lagi kat Kulim tu pun... ni projek untuk kebajikan rakyat Kedah yang menangkan dia anak beranak pada PRU ke-14 yang lalu!

    Saya tak tahu kenapa Mukhriz tak pujuk bapak dia. Bapak dia balik dari New York dan London, terus cakap nak bina sebiji lagi kilang kereta nasional. Terus pulak cakap Khazanah tu swasta, bukan kerajaan punya.

    Takde sikit pun sebut pasal hospital Pendang ke, LRA, jalan raya atau naik taraf masjid kat Kedah ni.. maahad tahfiz jauh sekali laaa...

    Saya tahu projek-projek tu mungkin tak glamour di mata bapa Mukhriz berbanding kereta nasional ke-3. Saya tahu, projek-projek tu semua untuk rakyat dan dah diluluskan sebelum ni oleh Kerajaan terdahulu.

    Kenapa perlu utamakan projek kereta nasional ke-3 berbanding projek untuk kebajikan rakyat Kedah? Tak cukup jem lagi ke jalan kat negara kita ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Enough said. Two words suffice & most fit to rebut your ridiculous trash - BULLSHIT AGAIN....??

      Delete
    2. PUNYA BODOH SI HADI NIH -

      Dr M: Saya nak kempen Anwar bukan forum dengan Hadi

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menolak pelawaan untuk berforum dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika kunjungannya ke Port Dickson, esok.

      Bagaimanapun, Dr Mahathir tidak menolak kemungkinan untuk berforum dengan Abdul Hadi pada waktu lain.

      Dr Mahathir menegaskan beliau ‘turun’ ke Port Dickson esok hanya bagi berkempen untuk calon Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      “Tak payahlah (untuk berforum dengan Abdul Hadi). Malam esok saya pergi (Port Dickson), tapi bukan nak forum dengan dia. Saya nak pergi kempen untuk Datuk Seri Anwar,” katanya kepada media selepas menghadiri majlis makan malam Persatuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Malaysia (UNAM), di Kuala Lumpur malam ini.


      Abdul Hadi hari ini menyatakan hasrat untuk mengajak Dr Mahathir menyertai forum bersamanya ketika Perdana Menteri datang ke Port Dickson, esok.

      Delete
    3. SPRM saran hukuman sebat ke atas perasuah
      Hariz Mohd | Diterbitkan 28 Sep 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 28 Sep 2018, 3:07 petang

      A+ A-
      Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull hari ini mencadangkan kepada kerajaan agar mengenakan hukuman sebat ke atas pesalah rasuah.

      Shukri yang dibawa semula ke suruhanjaya itu selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya pada bulan Mei lalu, berkata tindakan berkenaan diharap mampu menjadi pengajaran kepada mereka yang mahu melakukan rasuah.

      “Saya ini seorang yang cukup benci rasuah. Saya cukup allergic dengan orang terlibat rasuah.

      “Kalau Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kata kalau boleh hukum bunuh, nak hukum bunuh, saya sokong.

      “Di China memang jalan hukuman bunuh. Tapi di Malaysia tidaklah sampai tahap itu. Malaysia pun sekarang sedang hapuskan (hukuman) bunuh untuk kesalahan lain,” katanya selepas menjadi tetamu program temubual di Radio Bernama dekat Wisma Bernama di Kuala Lumpur.

      Shukri berkata bahawa undang-undang anti rasuah yang sedia ada hanya memperuntukan hukuman penjara maksimum 20 tahun ke atas mereka yang didapati bersalah melakukan rasuah.

      “Bagi saya kalau minta pandangan, patut bagi hukuman sebat untuk bagi pengajaran kepada pelaku (rasuah) dan orang ramai. Saya nak syor pada kerajaan kalau setuju,” katanya.

      Di bawah Akta SPRM 2009, hukuman bagi sebarang kesalahan berkaitan rasuah adalah maksimum 20 tahun penjara dan denda minimum RM10,000, atau lima kali ganda nilai suapan (yang mana lebih tinggi).

      Delete
    4. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  7. Rakan2 sekelian...Bukan main marah lagi lah netizen anak kedah tu..ini sambungan kemarahan dia tu bhai !!!

    Bro Mukhriz, projek Hospital Pendang tu bapak bro yang janji dulu masa PRK Pendang. Tapi dia bina exit PLUS Highway Pendang tu je, tak buat pun projek Hospital Pendang tu.

    Gara-gara tu la orang Pendang dok hentam UMNO lebih 2 dekad. Masa bro jadi MB time BN dulu pun diorang hentam bro, kan?

    Bro... Hospital tu semua dah lulus dah. Tender pun dah bagi. Cuma ada masalah teknikal yang bro cakap dalam sidang Dun tu kan? So kenapa tangguh lagi? Tak boleh ke pegi naik kapal terbang kejap jumpa Tun? Pujuk dia habis-habisan, rayu kat dia.. melutut la kalau perlu.

    Tak salah melutut depan bapak sendiri, apatah lagi untuk kebajikan rakyat dan tunaikan janji lebih 2 dekad dia tak lunaskan...

    Bro Mukhriz.. Kita sekarang ni berlainan parti. Saya tetap anggap dan hormat bro sebagai kawan. Kalau kita jumpa pun tetap salam dan senyum. Perbezaan parti tak jejas friendship kita....

    Kita dah lama dah kawan bro. Dulu blogger cabuk ni la yang bro sms. Blogger kampung ni la yang bro mintak tolong masa nak lawan KJ dan berjuang dalam UMNO sama ada nak jadi MP Jerlun mahupun air hitam.

    Nak buat himpunan kat Pedu dulu pun sama. Saya tak lupa, bro ada la jugak bantu gerak kerja kami walaupun dalam tempoh 4 bulan sebelum PRU ke-13 dulu...

    Kalau bro nak buat "tak kenal" macam Azrin tu pun saya tak boleh nak buat apa. Terserah la. Tapi itu yang saya minta. Kalau betul marahkan UMNO pun, bro perlu segerakan projek-projek untuk rakyat Kedah ni. Ini semua bukan untuk saya atau UMNO, tapi demi rakyat Kedah...

    Bro Mukhriz.. rationally, saya susah hati tengok performance bro sebagai MB kali ni. Goyah sangat bro! Saya tahu bro takde kerajaan yang kuat.

    Berapa kali dah pancing Adun BN? Kuat atau tidak, bro kena pastikan a working government untuk Kedah. No excuse bro!



    Sidang Dun pada November ni, saya nak bro tak bagi alasan tangguh lagi dah projek-projek tu semua. Dah tak boleh terima dah alasan tu. PM bapak bro tu Ahli Parlimen Langkawi. Langkawi tu bukan kat Johor, bro. Langkawi tu kat Kedah!

    Bro, tolong la wake up. PKR tu dengar khabarnya kira nak "ngap" kerusi bro tu je. Be careful bro. As long as you dad is PM, then you're safe.

    We never know what might happen when he steps down. Time tu, macam-macam boleh berlaku... silap-silap kena tendang macam tu jer...

    So please la Bro Mukhriz. Saya bagi saranan ni bukan la pasal politik pun. Tak guna berpolitik sekarang. Kalau saya hentam bro kat blog tiap-tiap 1 jam pun, bro tetap MB dan UMNO tetap ada 3 kerusi je kat dalam Dun tu. So permintaan saya ni adalah demi kebajikan rakyat, bukan politik...

    Sampai kat sini je dulu bro. Ada kerja nak kena settle. Bro fikirkan la apa yang saya kata. Kalau tak fikir pun boleh. Tapi kalau kalah pada PRU ke-15 nanti, jangan nak bagi alasan macam kalah lawan KJ dan Dr Khir dulu.

    Akuilah kelemahan diri, memang setiap kita ada kelemahan pun.. Wallahu'alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Enough said. To save time and space, just those Three Little Words suffice & most fit to rebut your ridiculous trash - GO TO HELL....!!

      Delete

    2. Dr M: Saya nak kempen Anwar bukan forum dengan Hadi
      Diterbitkan 7 Okt 2018, 11:40 malam | Dikemaskini 8 Okt 2018, 12:04 tengah malam

      A+ A-
      PRK PD | Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menolak pelawaan untuk berforum dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika kunjungannya ke Port Dickson, esok.

      Bagaimanapun, Dr Mahathir tidak menolak kemungkinan untuk berforum dengan Abdul Hadi pada waktu lain.

      Dr Mahathir menegaskan beliau ‘turun’ ke Port Dickson esok hanya bagi berkempen untuk calon Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      “Tak payahlah (untuk berforum dengan Abdul Hadi). Malam esok saya pergi (Port Dickson), tapi bukan nak forum dengan dia. Saya nak pergi kempen untuk Datuk Seri Anwar,” katanya kepada media selepas menghadiri majlis makan malam Persatuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Malaysia (UNAM), di Kuala Lumpur malam ini.


      Abdul Hadi hari ini menyatakan hasrat untuk mengajak Dr Mahathir menyertai forum bersamanya ketika Perdana Menteri datang ke Port Dickson, esok.

      Delete
    3. SILA TUTUP KILANG DAN KEDAI ARAK KALAU BETUL PH NAK LAKSANA ISLAM


      Kematian akibat keracunan arak 40 orang, terkini di N Sembilan
      Bernama | Diterbitkan 27 Sep 2018, 9:58 malam | Dikemaskini 27 Sep 2018, 10:12 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kematian akibat keracunan metanol meningkat kepada 40 orang hari ini dengan Negeri Sembilan menjadi negeri terkini yang mencatatkan kematian selepas Selangor, Kuala Lumpur dan Perak.

      Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata dua lagi kematian dilaporkan masing-masing satu di Perak dan Selangor.

      Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, jumlah kematian akibat keracunan metanol di Selangor seramai 24 orang, Kuala Lumpur (11) orang, Perak (empat) orang dan Negeri Sembilan (satu) orang.

      Berdasarkan kewarganegaraan pula, kematian melibatkan dua warga Bangladesh, dua (India), 11 (Myanmar), 10 (Nepal), 11 (Malaysia) dan empat lagi tidak diketahui kewarganegaraan.

      "Sehingga 12 tengah hari tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menerima sejumlah 95 notifikasi kes keracunan metanol daripada fasiliti-fasiliti kesihatan KKM dengan Selangor sebanyak 63 kes, Negeri Sembilan meningkat kepada tiga kes, Kuala Lumpur dan Perak kekal , masing-masing 17 dan 12 kes," katanya dalam satu kenyataan.

      Dr Noor Hisham berkata daripada jumlah yang dicatatkan menerima rawatan di hospital, lapan didapati stabil dan dibenarkan pulang.


      Sebanyak 17 pesakit masih menerima rawatan di enam hospital di sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Perak dan Negeri Sembilan.

      Beliau berkata daripada 17 pesakit yang masih menerima rawatan di hospital itu, tujuh pesakit dalam keadaan kritikal.

      “KKM akan terus memantau situasi dan mengambil langkah-langkah pencegahan dan kawalan bagi menangani kejadian ini,” katanya.

      - Bernama

      Delete
    4. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  8. Sobat2 sekelian..Ni haah..Aku nak kongsikan dengan korang berkaitan berita yang bakal menterdudukkan korang, tak boleh bangun2 lagi beb !!!!

    @NajibRazak : Agensi Penarafan Dunia kantoikan Lim Guan Eng, hutang Malaysia bukan RM 1 Trillion


    Hari ini, saya sempat baca laporan terkini dari ketiga-tiga agensi penarafan antarabangsa iaitu Moody's, Standard & Poors dan Fitch Ratings.

    Tiada satu pun dari ketiga-tiga agensi penarafan itu menyebut hutang negara Malaysia sebagai RM1 trilion.

    Laporan terkini dari Bank Negara Malaysia juga menyatakan bahawa hutang kita pada akhir bulan Jun 2018 ialah RM725 bilion iaitu kenaikkan dari hutang RM686 bilion pada akhir bulan 2017. Juga bukan RM1 trilion.



    Saya juga baca laporan Bank Dunia minggu lalu dan mereka juga tidak menyebut hutang Malaysia adalah RM1 trilion.



    Tetapi minggu lalu, Bank Dunia telah menurunkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia. Walaupun berita ini dilaporkan dengan agak meluas di luar negara (contohnya di Nikkei, media Jepun) tetapi media tempatan tidak membuat liputan luas mengenainya.

    Minggu lepas, kerajaan juga mengeluarkan laporan dagangan antarabangsa untuk bulan Ogos. Eksport telah menurun manakala import sudah naik dengan tinggi. Ini menyebabkan lebihan dagangan antarabangsa jatuh dengan banyak iaitu paling rendah bagi tempoh 45 bulan. Laporan itu juga mengesahkan eksport minyak sawit telah jatuh sebanyak 27% (berbanding unjuran kejatuhan saya pada 26%).

    Dua bulan dahulu, saya pernah memuatnaik unjuran kejatuhan ini akan berlaku...

    Pada masa itu, saya menulis:

    "Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun. Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import."

    Saya juga memberi amaran melalui satu wawancara dengan sebuah portal media tempatan tentang kemungkinan Malaysia akan menghadapi situasi defisit berganda.

    "Bekas menteri kewangan itu juga berkata import kini bertambah lebih cepat daripada eksport sejak kadar GST disifarkan, selain pertambahan dalam penggunaan domestik."

    “Akibatnya, lebihan dagangan kita jatuh,” katanya. “Keadaan ini dan ditambah dengan pengaliran keluar modal sejak pilihah raya, menyebabkan lebihan akaun semasa kita merosot teruk dan memeranjatkan banyak pihak. Ia kini jatuh kepada AS$1 bilion, jauh kurang berbanding AS$15 bilion dalam suku lepas.

    “Beliau memberi amaran tentang ‘defisit berganda’ sekiranya kerajaan Pakatan Harapan (PH) membenarkan lebihan itu bertukar menjadi defisit.



    “Jika permintaan domestik dan import terus meningkat dalam keadaan pertumbuhan eksport merosot, kita juga boleh berhadapan dengan defisit dagangan, dan itu bermakna 3 kali defisit.”

    Nampaknya kebimbangan saya pada masa itu semakin menjadi kenyataan. Saya harap kerajaan PH sentiasa prihatin tentang kemungkinan berlakunya 3 kali ganda defisit ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. MESTI LAH TUN MAHATHIR SOKONG ANWAR DAN KEMPEN UNTUK DIA -

      TPM terharu Dr M datang PD untuk sokong Anwar

      PRK PD | Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yakin gandingan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad esok dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) parlimen Port Dickson akan mampu melonjakkan lagi sokongan kepada ketua umum PKR itu.

      Beliau yang juga timbalan perdana menteri berkata kehadiran Perdana Menteri Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) juga merupakan sesuatu yang positif kepada kempen Anwar.

      "Alhamdulillah kita memang rasa bangga dan terharu kerana Tun Dr Mahathir sebagai perdana menteri selalunya tidak datang kempen pilihan raya kecil namun dia pilih untuk datang ke Port Dickson untuk beri sokongan dan kempen kepada saudara Anwar," katanya di Port Dickson, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas hadir Karnival Mini Keluarga Bestari di Taman Intan Perdana, di Port Dickson.

      Dr Mahathir dijadualkan hadir ke Port Dickson malam esok dan akan bergandingan semula dengan Anwar di atas satu pentas selepas 20 tahun.


      Kerusi Parlimen Port Dickson dikosongkan penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah, 68, pada 12 Sept lepas bagi memberi laluan kepada Anwar yang baru-baru ini menang tanpa bertanding jawatan Presiden PKR, bertanding dan kembali ke Dewan Rakyat.

      Hari mengundi ditetapkan pada 13 Okt manakala pengundian awal 9 Okt.

      Parlimen Port Dickson memiliki 75, 770 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 43 peratus pengundi Melayu, Cina (33 peratus), India (22 peratus) dan lain-lain kaum (dua peratus).

      Delete
    2. Lokman Adam dakwa Mustapa keluar Umno kerana diugut Daim
      Hariz Mohd | Diterbitkan 20 Sep 2018, 4:20 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:33 petang

      A+ A-

      Datuk Lokman Noor Adam mendakwa Datuk Seri Mustapa Mohamed mengambil keputusan untuk keluar Umno kerana diugut oleh Tun Daim Zainuddin.

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno itu mendakwa Mustapa diberi kata dua oleh Daim sama ada untuk keluar daripada parti itu atau berdepan dakwaan di mahkamah kerana menerima dana daripada bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

      "Tok Pa diberi kata dua oleh Daim selepas beliau disoalsiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama tiga hari berturut-turut berhubung dana RM2.6 bilion yang diterima Najib.

      "Beliau diberitahu untuk keluar Umno atau berdepan pendakwaan di mahkamah," kata Lokman kepada pemberita di luar Kompleks Mahkamah kuala Lumpur hari ini.

      Malaysiakini telah menghubungi Mustapa dan Daim untuk mengulas dakwaan ini.

      Lokman hadir bersama kira-kira 30 yang lain bagi menunjukkan sokongan kepada Najib yang didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) berhubung RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya.

      Najib sebelum ini berulangkali menegaskan wang RM2.6 bilion itu daripada keluarga diraja Arab Saudi.

      Lokman mendakwa Mustapa dan pemimpin Umno lain tidak melakukan apa-apa kesalahan dengan menerima wang daripada akaun Najib itu yang digunakan sebagai dana untuk parti.



      "Apa salahnya terima wang daripada Najib? Beliau presiden Umno. Salahkah untuk beliau (Mustapa) terima wang itu untuk digunakan misalnya dalam program kebajikan Orang Asli?"

      Lokman turut mengecam SPRM yang menurutnya menjadi alat kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga mendakwa ramai lagi pemimpin dan anggota parlimen Umno yang disoalsiasat SPRM berhubung wang itu.

      Ini kerana Mahathir mahu mengelakkan keadaan di mana anggota parlimen Umno menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim - yang bakal bertanding dalam PRK Port Dickson - jika berlakunya usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri di Parlimen.
      Lokman bagaimanapun enggan menamakan pemimpin Umno lain yang didakwanya turut disoalsiasat SPRM itu.

      Pada malam Selasa lalu, Mustapa yang juga anggota parlimen Jeli mengejutkan ramai pihak apabil membuat pengumuman keluar daripada Umno.

      Ia disusuli dengan anggota parlimen Kimanis Datuk Seri Anifah Aman keesokannya.

      Khabar angin bertiup mengatakan ada sejumlah lagi anggota parlimen Umno yang akan membuat langkah sama.

      Delete
    3. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  9. Rakan2 yang dihormati di blog ini..Ini aku turunkan berita berkaitan teguran DSNR , tapi dalam bahasa Omputeh lak !!!

    Najib: Why No Mention Of RM1 Trillion Debt By Global Agencies?


    (FMT) – Former prime minister Najib Razak has once again cast doubt on Pakatan Harapan’s (PH) assertion that the country’s national debt amounted to RM1 trillion.

    Najib said he had read the latest reports from three different ratings agencies – Moody’s, Standard & Poor’s and Fitch Ratings – and none of them mentioned that amount.

    “The latest report from Bank Negara Malaysia (BNM) also stated that our national debt as at June was RM725 billion, an increase from RM686 billion from the end of 2017. That is also not RM1 trillion.

    “I have also read the World Bank Report last week and neither did they mention that Malaysia’s debt was at RM1 trillion,” he said in a Facebook post today.


    However, Najib said the World Bank had revised downwards Malaysia’s economic growth, and even though the matter was widely reported in foreign media, local media did not give it much coverage.

    The Pekan MP said an international trade report released for August showed export had reduced while import was increasing.

    He said this resulted in a big trade surplus drop, the biggest in the last 45 months.

    “The report also confirmed that the export of palm oil had dropped about 27%, compared to my projected fall of 26%,” he said.

    The former finance minister said he had made this projection two months ago, when he expressed concern over a drastic drop in international trade surplus between May and June to RM6 billion, which was half of the RM13 billion surplus in April.

    This was a result of a drastic rise in imports and a drop in exports.


    Najib had said that this could be attributed to the zero-rating of the goods and services tax (GST), which caused consumers to buy imported goods.

    He also pointed out that he had, in an interview, said Malaysia could possibly face a multiple-deficit situation.

    Aside from an increase in local consumption, Najib had said the imports were quickly increasing, as compared to exports, since GST was zero-rated.

    “As a result, our trade surplus has dropped. This, coupled with an increase in outflow of capital since the general election, has resulted in the surplus of the current account to drop very badly, to US$1 billion from what used to be US$15 billion in the last quarter.

    “I warned of a multiple-deficit situation if the PH government continues to allow that surplus to become a deficit, and if domestic demands and imports continue to increase in a deteriorating export growth situation, we could potentially face a trade deficit, which would mean a triple deficit.”

    Najib said it appears his worries are slowly becoming a reality, and hopes the PH government will always take note of the possibility of a triple trade deficit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Response:
      Considering your half past six Enlish,
      enough said, you fool,
      Hence, to save time and space, The 3 Little Words suffice & most fit to rebut your ridiculous trash - WHAT TALKING YOU......??

      Delete

    2. Bukan pelacur saja masuk neraka, tuan guru juga

      Baru-baru ini Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu menjatuhkan hukuman penjara 6 bulan dan 6 sebatan terhadap seorang ibu tunggal selepas dia mengaku bersalah di atas pertuduhan cuba melacurkan diri. Wanita yang bekerja sebagai pencanting batik sambilan tersebut adalah ibu kepada seorang kanak-kanak perempuan berusia 7 tahun.

      Dakwaan mengikut Seksyen 25 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 tersebut adalah kerana perbuatannya yang bersiap atau cuba melacurkan diri. Wanita yang terdesak terbabit ditahan bersama seorang pelanggan antara 11.20 dan 11.45 malam.

      TUAN GURU PUN BOLEH MASUK NERAKA.

      “Kau pikir dia sembahyang terhonggang hongget tu dia tentu2 masok shurga? Heh, belum tahu, belum tahu.”

      Maisarah (DALAM NOVEL) pula menambah: “Kata saja sembahyang, ingatkan Tuhan siang malam. Tapi, tapi lewat sewa rumah sikit saja, dia dulu menjerit “Hei mana sewa rumah? Lu orang mau tidor free-kah? Pandai chari jantan saja-kah?’ kata-nya. Huh, ta’ timbang-rasa. Ta’ ada isi perut sa-sama manusia. Orang gitu na’ masok shurga? Taik anjing! Sama kita juga-lah dia. Berebuuuuuusss masok neraka, kau chari-lah, ya? Berebuuuuuussssss, kata aku, berebussssssssss!”

      Delete
    3. PH = LGBT



      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete
    4. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  10. Sobat2 ku ...ini satu berita yang baru tular di media sosial...meh lah kita sama2 membacanya beb !!!

    Anwar grilled at cooking event as Saiful repeats allegation

    3.20pm: D'wharf Hotel - As Harapan candidate Anwar Ibrahim attends a programme with chef Fazley Yaakob, he is questioned on fellow by-election candidate Mohamad Saiful Bukhari Azlan once again bringing up the accusation that he was sodomised by the former.




    "Let him be... let him be," is all the Pakatan Harapan de facto leader will say on the matter.

    Anwar was convicted of sodomising Saiful, his then personal aide, in 2008, a decision the Federal Court upheld in 2015. Anwar, however, received a full pardon after the 14th general election in May.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAHA ZALIM BODOH BENGUNG KELU PELUPA BEBAL BANGSAT


      Pensyarah UUM 'sekolahkan' Dr Mahathir
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:43 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:14 petang

      A+ A-

      Seorang pensyarah universiti tampil membela PAS selepas parti itu disifatkan perdana menteri sebagai menolak kemerdekaan negara ini.

      Menurut Dr Kamarul Zaman Yusoff ada banyak bukti menunjukkan dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap PAS tidak benar.

      Katanya beliau tidak pasti dari mana Dr Mahathir mendapat bukti bahawa PAS menolak kemerdekaan Malaysia sebelum ini.

      Seterusnya Kamarul Zaman yang sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu giat menyerang Pakatan Harapan kemudian menunjukkan bukti mengenai sikap PAS terhadap kemerdekaan negara.

      Mendakwa mengambil sendiri butiran itu daripada rekod sejarah bekas pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia itu menyenaraikan:

      3 Jan 1953 - PAS memilih seruan "merdeka" sebagai cogan kata melalui mesyuarat agung tahunan pertama. Mesyuarat itu diadakan di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
      Mesyuarat itu juga meluluskan tujuh rancangan politik PAS dengan dua daripadanya ialah memperkenalkan kemerdekaan tulen kepada rakyat, menanamkan semangat serta menunjukkan cara mencapainya, dan menegakkan sebuah negara merdeka yang didirikan oleh rakyat daripada rakyat dan untuk rakyat.
      6 Mei 1953 - PAS menghantar dua wakil - Ahmad Fuad Hasan dan Muhammad Hanif - bagi menghadiri suatu persidangan peringkat kebangsaan anjuran 16 tokoh terkemuka, termasuk tujuh menteri besar.
      23 Ogos 1953 - Muhammad Hanif sekali lagi mewakili PAS bersama Ahmad Awang menghadiri suatu perhimpunan peringkat kebangsaan anjuran Umno dan MCA.
      Kata Kamarul Zaman, kedua-dua program itu dihadiri PAS atas semangat mahu mencapai kemerdekaan.

      Delete
    2. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  11. Kengkawan..dah baca FB DSNR yang terbaru keeeer??? Kalau belum..ni aku turunkan kat bawah ni beb !!!!

    Siasatan Khas Kes Pembunuhan : Kit Siang terus meroyan -Najib

    Saya tidak faham dengan Lim Kit Siang ini.

    Bila saya tak setuju dengan beliau, dia marah. Bila saya bersetuju dengannya, pun dia marah.

    Kit Siang baru sahaja keluarkan kenyataan bahawa dia terkejut kerana saya bersetuju dengannya meminta kerajaan memulakan siasatan khas terhadap kesemua kes pembunuhan yang PH pernah libatkan saya.



    Kit Siang marah saya kerana kononnya tiada siasatan di atas kesemua kes ini semasa saya masih Perdana Menteri.

    Kononnya saya tidak mahu keadilan semasa itu dan hanya mahu keadlilan selepas saya hilang kuasa.

    Tidak betul, Kit Siang.

    Kes Teoh Beng Hock dibicarakan di Mahkamah Tinggi, di Mahkamah Rayuan dan juga di Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).



    Kes Altantuya dan Hussain Najadi dibicara selama bertahun-tahun di Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan di Mahkamah Persekutuan.

    Kes Kevin Morais di mana 7 orang dituduh juga telah mula dibicarakan di Mahkamah Tinggi sejak April 2017.

    Siapa kata tidak pernah disiasat?

    Masalah Kit Siang dan PH ialah mereka tetap akan menolak segala siasatan dan keputusan mahkamah dengan alasan siasatan dan kehakiman semasa kerajaan BN tidak adil kerana mereka hanya mahu fitnah mereka terhadap saya diteruskan.

    Kini Kit Siang dan PH tidak ada alasan lagi.

    Semua kertas siasatan, kuasa agensi-agensi siasatan untuk ketiga-tiga kes pembunuhan dan mahkamah ada pada tangan Kerajaan PH.

    Tiada sebab untuk mereka tidak mengambil langkah itu tanpa lengah dan perlu segera mewujudkan siasatan khas sebagaimana diarahkan Kit Siang melainkan mereka masih ada rancangan untuk menggunakan isu ini pada masa depan untuk terus memfitnah saya.

    Saya mahu bertanya secara terus-terang kepada Kit Siang:

    Saya tahu saya tidak tidak ada kena-mengena dengan kematian kesemua mangsa-mangsa ini. Oleh itu, saya sudah setuju dengan anda agar siasatan khas dijalankan.

    Adakah kamu masih mahu siasatan khas dibuka sebagaimana gesaan anda dua hari lalu kepada kerajaan PH untuk laksanakan? Adakah kamu akan memujuk Perdana Menteri untuk melakukan ini serta-merta?

    FB Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. DSNR tuu apa - Dah Sentap Najib Razak ker....??

      Delete
    2. Wak Suman penjaja Tempek Bacin..tersohor di JB, Forest CT serta Singapork...Rasanya Wak ni dah tentu lah menjadi peminat nombor wahid si Clare Brown tu kan !!!

      Terbukti bahawa Kitab Suci yang didewakan oleh Pendedak Rejim Pakatan Hancing itu hanya menyebarkan risalah dongeng semata-mata.

      Hasil karya yang dinukilkan oleh Pendita Mazhab Rewcastle ini bukan sahaja berjaya MENIPU rakyat, khususnya Wak Suman... tetapi turut MEMPERBODOHKAN Tun Mahathir secara terbuka.

      Fitnah yang disebarkan oleh Kapir Laknat ni bukan sahaja disasarkan kepada Datuk Seri Najib. Tetapi turut mengaitkan pihak Istana dengan niat mahu memburukkan sistem Raja-Raja Melayu.

      Apa yang pasti, nukilan Pendita Kapir Laknat ini telah berjaya mengheret Pendedak Pakatan Hancing tu dengan fitnah yang disebarkan.

      Lepas ni, berpegang tangan la korang dengan Si Rewcastle ni masuk ke Neraka!!!

      Delete

    3. MAMPOSSSSS LER KORANG UMNO/BN -

      Khairy to MCA: You’re free to leave BN

      Former Umno Youth leader Khairy Jamaluddin.
      AMPANG: MCA is free to leave Barisan Nasional (BN) if it is not interested in remaining as part of the coalition, Rembau MP Khairy Jamaluddin said today.

      Khairy said the coalition would be able to find other parties interested in working with it.

      “If you (MCA) are not keen to be with us, thank you and goodbye. We will find other parties.

      “If you (MCA) want to work with us, we can sit together and strengthen BN together,” he told reporters after the opening of a gymnasium for children, called “We Rock The Spectrum” here today.


      Khairy was asked to comment on a statement made by Kluang MCA chief Gan Ping Sieu, who was against MCA and PAS cooperating in the Sungai Kandis and Balakong by-elections, which he claimed went against BN’s stance.

      “MCA does not need to campaign for PAS, and PAS does not need to campaign for us.

      “This big mistake caused the Chinese community to be unforgiving towards us,” he was reported to have said.

      “A referendum or a collective voice vote is needed to decide whether MCA needs to leave BN to strengthen the party, based on its own principles,” he had said.

      Speaking further on the matter, Khairy said it is time for BN to find another Chinese-based party as MCA is now no longer popular after it managed to win only one seat in the last general election.

      “MCA is not able to recover from that situation.

      “Maybe the time has come to look around us on whether there are others who wish to come, especially those from among the Chinese community,” he said.

      The former Umno Youth chief urged MCA to focus its efforts on strengthening the party first, especially in gearing up towards the next general election and not point fingers at other parties in BN, including Umno.

      Delete
    4. MAHA ZALIM BODOH BENGUNG KELU PELUPA BEBAL BANGSAT


      Pensyarah UUM 'sekolahkan' Dr Mahathir
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:43 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:14 petang

      A+ A-

      Seorang pensyarah universiti tampil membela PAS selepas parti itu disifatkan perdana menteri sebagai menolak kemerdekaan negara ini.

      Menurut Dr Kamarul Zaman Yusoff ada banyak bukti menunjukkan dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap PAS tidak benar.

      Katanya beliau tidak pasti dari mana Dr Mahathir mendapat bukti bahawa PAS menolak kemerdekaan Malaysia sebelum ini.

      Seterusnya Kamarul Zaman yang sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu giat menyerang Pakatan Harapan kemudian menunjukkan bukti mengenai sikap PAS terhadap kemerdekaan negara.

      Mendakwa mengambil sendiri butiran itu daripada rekod sejarah bekas pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia itu menyenaraikan:

      3 Jan 1953 - PAS memilih seruan "merdeka" sebagai cogan kata melalui mesyuarat agung tahunan pertama. Mesyuarat itu diadakan di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
      Mesyuarat itu juga meluluskan tujuh rancangan politik PAS dengan dua daripadanya ialah memperkenalkan kemerdekaan tulen kepada rakyat, menanamkan semangat serta menunjukkan cara mencapainya, dan menegakkan sebuah negara merdeka yang didirikan oleh rakyat daripada rakyat dan untuk rakyat.
      6 Mei 1953 - PAS menghantar dua wakil - Ahmad Fuad Hasan dan Muhammad Hanif - bagi menghadiri suatu persidangan peringkat kebangsaan anjuran 16 tokoh terkemuka, termasuk tujuh menteri besar.
      23 Ogos 1953 - Muhammad Hanif sekali lagi mewakili PAS bersama Ahmad Awang menghadiri suatu perhimpunan peringkat kebangsaan anjuran Umno dan MCA.
      Kata Kamarul Zaman, kedua-dua program itu dihadiri PAS atas semangat mahu mencapai kemerdekaan.

      Delete
    5. Menurut maklumat Arkib Negara Malaysia, perhimpunan itu diadakan di Kuala Lumpur dan dihadiri 14 wakil Umno, dua Persekutuan Persetiaan Melayu Kelantan, 14 orang wakil PAS dan perwakilan MCA.

      Ia dipengerusikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra.



      Matlamat utama diadakan perhimpunan itu ialah untuk mencari kata sepakat daripada semua pertubuhan politik di untuk mempercepatkan proses kemerdekaan Tanah Melayu.

      26 Sept 1953 - PAS mengadakan mesyuarat agung khas di Tanah Liat, Bukit Mertajam di Pulau Pinang. Ia dibuat ekoran keputusan persidangan itu yang tidak bersetuju terhadap tuntuhan supaya pilihan raya dewan undangan negeri persekutuan diadakan pada 1954.
      Kata Kamarul Zaman hasil mesyuarat itu PAS meluluskan usul supaya parti terbabit menamatkan penyertaan dalam persidangan itu kecuali mereka tidak terikat dengannya jika berlaku perkara-perkara yang tidak sesuai.

      "Berakhirnya penyertaan PAS dalam perhimpunan kebangsaan pada 11 Oktober 1953 bukanlah disebabkan oleh PAS tidak setuju dengan tuntutan kemerdekaan, tetapi berpunca daripada bantahan dua wakilnya - Muhammad Hanif dan Mohd Asri Muda - ke atas cadangan jawatankuasa itu untuk memperluaskan hak-hak mengundi kepada penduduk yang belum diakui taraf kerakyatan," katanya.

      Letak jawatan lepas PRU ke-14

      Menurut Kamarul Zaman lagi manifesto PAS pada PRU 1955 secara jelas menyebut pada bahagian siasah bahawa, jika mencapai kemenangan, wakil rakyat PAS akan “berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin”.

      Katanya Mesyuarat Agung PAS kali kelima di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, pada 23, 24 dan 25 Disember 1956 juga meluluskan usul supaya tarikh kemerdekaan Malaya tidak diganjakkan dari 31 Ogos 1957.

      Menurut Kamarul Zaman pada mesyuarat tahunan itu juga PAS meluluskan usul supaya kemerdekaan yang akan diisytihar pada 31 Ogos 1957 itu hendaklah penuh berdaulat dalam erti kata yang sebenar-benarnya.
      Baca Pensyarah UUM nafi terkucil, tetap kata Mahathir sudah tua

      Katanya ia juga meluluskan usul untuk menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah berjuang sehingga lahirnya kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

      "Berdasarkan rekod-rekod sejarah ini maka tidak tepatlah kenyataan PAS menolak kemerdekaan atau PAS mendakwa Malaya belum layak mendapat kemerdekaan," katanya.

      Untuk rekod sebelum ini Kamarul Zaman turut lantang mengkritik Dr Mahathir atas kapasitinya sebagai pengarah Mapan.

      Beliau pernah dipertemukan dengan Dr Mahathir pada satu forum di Shah Alam.

      Bagaimanapun Kamarul Zaman meletakkan jawatannya di Mapan selepas PRU ke-14 berakhir.

      Delete
    6. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  12. sorang je bro?
    tak rehat ke....

    hi...hi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tentu kau terbaca kenyataan menteri Mak Lampir yang menegaskan agar Bomba perlu dapat laporan struktur sebelum menjalankann sesuatu operasi menyelamat yang melibatkan air.

      Makin hari makin bongok pulak kenyataan yang dibuat oleh pemimpin bertaraf Menteri Rejim Pakatan Hancing ni.

      Atau, adakah diorang ni semuanya lahir bongok belaka?

      Kalau dah namanya kecemasan, mana ada masa nak dapatkan laporan itu ini. Makin lambat pulak operasi menyelamat itu perlu dijalankan...makin tipis lah peluang untuk mangsa2 berkaitan tu !!!

      Itu perkara yang paling logik kot. Takkan benda semudah itu pun Menteri Rejim Pakatan Hancing ni tak boleh nak fikir sendiri?

      Memang patut la Atok Ketua Rejim Pakatan Hancing tu pening kepala dapat Menteri macam ni. Selama ni, diorang pandai bercakap je!!!

      Delete
    2. What you spewed all these while are nothin" but outright rubbish and off topic, why you silly fool......!!

      Aper punyer sewel budak terencat akal nih - segala sampah dipungutnyer yg langsung tak ada kaitan dgn topik.

      Look idiot, whether you appear as Justice League ker..Tonggeng ker.. I don't give a damn fuckin' hell......!!

      The bottom line is... selepas PRU 14:

      Jahid Komidi dah jadi Jahit Hang Kedee.
      Najib Razak dah jadi Najis Nazak.
      Rosmah Mansor dah hilang glamour diMansuhkan sebagai Frozen Lady of Malaysia buat selama-lamanya,
      Orang tua renta jugak yg dipilih & ditakdirkan
      Kembali untuk mentadbir negara.

      INGAT - Walau apapun kamu bertukar wajah, baumu yg busuk, lubang hidung & lubang bontot kamu tonggengkan tiap2 hari tetap menjadi stigma, Kejora. Rentikanlah menyamar nak klentong konon kamu punya ramai geng, tak hal kamu tuu hanya sebatang kara saja buat kerja bodoh, sia2 & sial, fahammmmm......??

      Kamu semakin hari semakin melalut Kejora Tonggeng menyamar pelbagai nama & mengutip bahan2 sampah dilonggokkan di blog ini.

      Semakin hari semakin melalut Kejora Tonggeng menyamar pelbagai nama & mengutip bahan2 sampah dilonggokkan di blog ini.

      Hey suwar...

      KAMU BILA ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??
      Masih kecut takut kerrrr......??

      My challenge to you still stand:

      Delete
    3. PEROMPAK INSAF


      Hutang PTPTN: Khir Toyo sindir pemimpin PH
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 21 SEPTEMBER 2018
      Hutang PTPTN: Khir Toyo sindir pemimpin PH
      Kenyataan Khir Toyo dalam akaun Facebook miliknya hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - [DIKEMASKINI] Tidak membayar pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memang memalukan tetapi lebih memalukan apabila ada pemimpin yang berjanji dan kata tak perlu bayar hutang jika mereka diberi mandat jadi kerajaan.

      Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo berkata, tindakan perlu diambil terhadap pemimpin yang pernah berjanji memansuhkan bayaran pinjaman PTPTN hingga menjadi punca peminjam berhenti membuat bayaran.

      "Di mana suara mereka hari ini? Tak tahu malukah mereka ini atau mereka ini memang terbiasa menipu. Bak kata pepatah ’siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi pak menteri’. Realitinya nampak benar-benar terjadi hari ini,” sindirnya menerusi Facebook beliau, semalam.

      Mohamad Khir berkata, beliau bersetuju dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa menjadi perkara memalukan bagi mereka yang mampu membayar, namun enggan melunaskan hutang.

      "Lebih-lebih lagi melibatkan majoriti orang Islam yang tahu hukuman menanti di akhirat kelak," katanya.

      Beliau berkata, sebahagian besar peminjam memang berazam membuat bayaran, namun terpengaruh dengan janji bahawa hutang berkenaan akan dimansuhkan.

      Menurutnya, pinjaman wang daripada sesiapa pun, sama ada individu mahupun kerajaan wajib dibayar balik tanpa ada unsur riba.

      Beliau turut mencadangkan kerajaan membenarkan peminjam membayar balik pinjaman pokok tanpa faedah dan kaedah bayaran dibincangkan dengan peminjam mengikut kemampuan masing-masing, sementara kos pengurusan pula perlu ditanggung kerajaan.

      Delete
    4. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  13. Putra Singgora, dia tu antara spesis mutakhir puaknya. Biarkanlah dia. Kita baca sahaja hantaran (posting) Budin satu per satu selepas ini tanpa perlu komen apa-apa lagi selepas ini. Biarkan spesis terakhir puak penyamun ini memaparkan tulisan salin dan pindahnya (copy pastenya). Kalau kita berasa nak tulis komen sesekali tidak mengapa. Yang penting ruang yang banyak kita berikanlah kepada spesies ini. Kahkahkahkahhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA SETUJU SANGAT CADANGAN BRO MAHLIGAI
      KITA REHAT DULU

      TQ,JUMPA LAGI

      Delete
    2. PH ANTI KALAU RAMAI MELAYU YANG DAPAT


      Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
    3. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  14. GENG NAJIS HARAMJADAH
    Kau dah makan ubat ke belum ni
    Makin kronik sakit otak kau dah
    Stop dulu dan pergi makan ubat stabil kan sakit otak kau tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan...Nak tanya kau lah...

      Mana Hangpa Nak Dapat bakal Ahli Parlimen Serba Boleh Macam DSAI ni beb?

      Berbakat sungguh calon Pakatan Harapan untuk PRK Port Dickson ni.

      Nyanyi dan menari MGR boleh......

      Jogging tepi pantai pun sudah... Ala-ala David Hasselholf dalam filem Baywatch pulak...


      Main bolasepak pun berbakat. Ala-ala Christiano Ronaldo.


      Jadi chef pun sudah. Kalah Chef Datuk Fazley Yaakob pulak kan !!!!!


      Mengentot anak ikan pun boleh...


      Kesimpulannya, memang serba bolehlah!!!! Tak sia2lah kalau warga PD memilihnya nanti bhai !!!!

      Delete
    2. Taqdir penentu segalanya,...!!

      Delete
    3. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Wak dah tentu sedar benda ni kan..tapi saja buat2 tak tau !!!!

      Zaman Najib jadi PM, Belum Pernah Berlaku Bawa Cucu Pergi UNGA....


      Sepanjang Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri sejak April 2009 hingga Mei 2018, beliau sudah tentu ada banyak kali (kalau tak setiap tahun) menghadiri United Nation General Assembly (UNGA) di UN, New York.

      Tapi, rakyat tidak ingat pada bila-bila masa beliau ada membawa anak cucunya menghadiri perhimpunan di United Nation (UN).

      Kalau anak tu mungkin boleh diterima lagi tapi cucu? Padahal kita semua tahu Najib kerap dihambat dengan isu macam itu dulu (bawa keluarga dalam lawatan rasmi) tapi apa pun, hal membabitkan membawa cucu, tak pernah sekali.

      Jika tersilap, minta maaf tapi rakyat dah periksa semua arkib yang boleh dicapai, tak jumpa pula dimana-mana Najib ada membawa cucunya sekali ketika menghadiri UNGA atau mana-mana lawatan rasmi for that matter.



      Mungkin ramai dari kita ingat cucu Najib hanya seorang melalui anak perempuan sulungnya dengan Datin Sri Rosmah tapi dari 3 orang anak dalam perkahwinan yang terdahulu, sepengetahuan rakyat, Najib sudah ada beberapa orang cucu, sekurang-kurangnya dua.

      Rakyat rasa Najib cukup berhati-hati dalam perkara ini kerana pesawat dan pegawai yang mengiringi tu nanti bukan keturunan beliau yang punya, tapi kerajaan dan rakyat.

      Minyak dan segala perbelanjaan tu mesti diakhirnya nanti akan dijawab kepada rakyat juga kan?

      Tak seperti ketika melawat negara macam China dimana ahli keluarga di alu-alukan mengikut tradisi negara tersebut, lawatan ke UN ini tidak nampak apa keperluannya membawa ahli keluarga seperti cucu apa bagai ni mengikut sekali dan Najib rasanya sangat berjaga-jaga tentang itu.



      Jadi dalam hal ini rakyat sangat menghormati Najib kerana begitu mengambil berat akan perkara-perkara seperti ini.

      Padahal, waktu Najib memerintah, tidak ada isu negara terbeban dengan hutang yang tinggi dan seperti itu pun, tapi Najib tetap tidak mengambil kesempatan dengan membawa cucu melawat luar negara atas urusan rasmi dan sebagainya.

      Itulah Najib dan tidak hairanlah pada waktu ini, ramai merindui zaman pemerintahan beliau...dan rasanya Wak pun merindui era pemerintahannya tu, cuma malu2 asam aje untuk mengakuinya..tak gitu Wak Ooooiiiii!!!!

      Delete

    4. MENCURI, MEROMPAK DAN MELANUN RM2.6 BILION DUIT RAKYAT DI 1MDB, KORANG JADI PARIH LAH -

      Under shadow of RM6.5m bail, Najib's family says can't open bank account

      Nooryana Najwa, the daughter of Najib Abdul Razak, is claiming that banks are rejecting the family's bid to open a fresh account to receive public donations for her parents' hefty bail amounts over multiple money-laundering charges.

      Taking to Instagram, Nooryana alleged that banks were not allowing the Najibs to open an account for fear of being seen to be helping the embattled former prime minister.

      Her father has been hit by a total of 32 charges for alleged offences related to 1MDB and its former subsidiary SRC International, while her mother Rosmah Mansor was on Thursday charged with 17 counts of money laundering.

      Read more: Mr and Mrs Najib's 49 charges


      "We have been drawing on the kind help of relatives, the tabung (fund) which was collected earlier for my dad, and my parents' savings. BERAPA BANYAK SAVINGS DEPA? SAMPAI BERJUTA, DAPAT WANG DARI MANA?

      "My dad has even been forced to dip into his savings account," she said in her post. BULLSHIT "SAVINGS ACCOUNT".

      Nooryana claimed that her brother Ashman's attempts to open up a bank account has met with resistance.

      "Since my father was charged for the third time two weeks ago, my brother Ashman has been trying to open up a bank account to start another tabung to collect donations from the public.

      "However, he has met with little success, as the bank officers have privately told him that their senior management is fearful of being seen to be helping my dad, and his many requests to open up a bank account have been rejected," she posted.

      Nooryana then called on banking institutions to forsake any fear of "government pressure or reprisal" and come to the family's aid, "in the interest of fairness." YOUR DAD AND MOM WALLOPED RM2.6 BILLION OF THE RAKYAT'S MONEY IS FAIRNESS?

      SHUT YOUR MOUTH AND YOU MIGHT GET SOME SYMPATHY FROM PEOPLE WHO MIGHT SLIP A FEW RINGGIT UNDER YOUR DOOR.

      Delete
    5. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  15. melayutakberkhatan....Boleh tak korang beri jaminan perkara ni takkan berlaku beb ????

    PROJEK KERETA NASIONAL KETIGA, APA JAMINAN DANA RAKYAT TIDAK DIMANGSAKAN?

    Pemuda UMNO Malaysia mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) agar tidak berterusan cuba memperbodohkan rakyat serta menyatakan dengan jelas apakah model pembiayaan Projek Kereta Nasional Baharu (NNCP) sebagaimana yang diumumkan Perdana Menteri Tun Mahathir baru-baru ini.

    Ketua Pemudanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut merujuk kepada kenyataan Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof yang memberi jaminan bahawa NNCP ini akan dipacu oleh sektor swasta menggunakan model perkongsian pintar pihak kerajaan-swasta.

    “Beliau juga menamakan SilTerra dan CTRM (Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd) sebagai rakan kongsi swasta bagi projek ini.

    “Ramai kini sudah maklum, SilTerra adalah sebuah syarikat ‘semi-conductor’ milik Khazanah Nasional Berhad dan mempunyai rekod pencapaian yang kurang memberangsangkan.

    “Jumlah terkumpul kerugian yang mencapai RM7.3 billion ini seharusnya menjadi ‘red-flag’ pertama akan kebolehlaksanaan NNCP.

    Malah Tony Pua juga pernah satu ketika mempertikaikan SilTerra sebagai pelaburan yang gagal,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

    Asyraf Wajdi yang mengikut rapi perkembangan projek kereta nasional ketiga itu melahirkan kebimbangan akhirnya kerajaan akan terpaksa menggunakan dana rakyat bagi menjadi penjamin segala hutang baru yang diwujudkan sekaligus meningkatkan ‘Contigent Liability’ yang merupakan sebahagian daripada momokan hutang RM1 Trillion yang kerajaan PH beria-ia mahu menurunkannya.

    “Pemuda UMNO ingin bertanya bagaimanakah NNCP memperoleh pembiayaan bagi memulakan operasi sekaligus mampu untuk mengeluarkan kereta mereka bagi tujuan komersil.

    Adakah SilTerra mempunyai dana yang mencukupi bagi memulakannya?

    “Pemuda UMNO juga ingin bertanya adakah Khazanah Nasional akan menerbitkan hutang baru dari pasaran modal bagi pembiayaan projek NNCP melalui jaminan kerajaan?

    Khazanah Nasional selaku syarikat 100% milikan kerajaan berupaya memberikan penarafan ‘Sovereign Rating’ pada hutang baru itu untuk disuntik ke dalam SilTerra? Tidakkah ini mirip jaminan kerajaan berbentuk ‘Contigent Liability’?

    “Malah Pemuda UMNO juga ingin bertanya adakah ini sebenarnya peranan sebenar Khazanah Nasional seperti yang digembar-gemburkan oleh perdana menteri sebelum ini?,” soalnya.

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      ROSMAH BECOMES THE BUTT OF JOKES IN S'PORE -

      Rosmah Mansor, the wife of the disgraced former Malaysian prime minister Najib Razak, and Ho Ching, the wife of the Singaporean leader Lee Hsien Loong, may no longer be so close in real life, but that has not stopped satirists in the Lion City from imagining them to be the best of friends.

      SCMP TODAY: INTL EDITION
      Get updates direct to your inbox
      E-mail *
      Enter your email
      By registering you agree to our T&Cs & Privacy Policy
      Tickling Singaporeans’ funny bone on Sunday was a video clip circulating online of a skit by popular local actors Ivan Heng and Siti Khalijah Zainal assuming the role of the two political spouses.

      The skit underlined once again Rosmah’s fall from grace since the May 9 general election that dethroned her husband.


      Before the poll, satirists in Malaysia and neighbouring Singapore were extremely cautious about lampooning her.

      Najib, currently facing charges over his alleged links to widespread money laundering at the 1MDB state fund, brooked little tolerance for political satire during his nine years in power.

      Singaporean comedians were forced to issue official apologies for making fun of him, while Malaysian cartoonists were arrested for satirising the former leader and his wife.

      There was no fear of such reprisals in the skit by Heng and Khalijah, who were performing at a fundraising dinner for the local theatre company Wild Rice.

      Rosmah, who like her husband faces jail time if she is found guilty of money laundering, was the butt of jokes – with Khalijah mocking everything from the 66-year-old’s purported penchant for Botox and her love of Hermes Birkin bags costing over US$100,000 each.

      Hundreds of luxury handbags were seized from Rosmah and Najib’s house in May, as the new government of Prime Minister Mahathir Mohamad swooped in to investigate the couple’s alleged involvement in the 1MDB scandal.

      Rosmah Mansor: from Malaysia’s ‘first lady’ to ‘bag lady’
      The skit portrays Rosmah as visiting Ho in Singapore.

      “Why are you carrying so many handbags? Didn’t they confiscate everything?” Heng, playing Ho, asks Khalijah, as he meets her.

      The onstage Rosmah replies: “No, not these five … if you carry five Birkin bags at the same time no one would ever think they are real.”

      The crowd in stitches, Khalijah adds: “You would agree with me that they [Birkin bags] are such a great investment because they appreciate in value, unlike your HDB [public housing apartments].

      Delete
    2. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete
    3. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  16. Wak Suman Penjaaj Tempek Bacin...Wak dah tentu perasan benda ni kan ???

    Hahaha!!! Lawak betul baca kenyataan yang dibuat oleh Ketua Rejim Pakatan Hancing ni. Nampak sangat yang dia ni tak sedar diri.

    Ada hati nak educate orang lain tentang Islam? Yang dia dok sibuk hari-hari mencari salah Datuk Seri Najib tu apa kejadahanya? Yang itu dituntut dalam Islam ke?

    Tolong la. Biar bercakap tu serupa bikin. Jangan asyik keluar kenyataan yang akhirnya memalulan diri sendiri. Kalau orang kata dia nyanyuk, ramai pulak yang marah...khususnya Wak Suman !!!!

    Islam menggesa agar umatnya MENCEGAH MAKSIAT. Jadi, kalau ada Maksiat yang berlaku, perkara itu perlu dilaporkan. Dan pihak Jabatan Agama Islam bertanggungjawab untuk ambik tindakan.

    Itu yang dituntut dalam Islam. Islam melarang keras umatnya melakukan Maksiat. Nak mendekati Maksiat pun Islam tak bagi. Itu pun Ketua Rejim Pakatan Hancing ni cuba nak menafikan jugak ke!!!

    ReplyDelete
  17. Wak Suman Tempek Bacin...Dah tentu lah Wak dah tau berita ni kan !!!

    Lim Guan Eng mendakwa beliau selamatkan RM5.22 Bilion bila runding semula projek MRT2.

    Lim Guan Eng mendakwa beliau selamatkan RM5.22 Bilion bila runding semula projek MRT2.

    Caranya ialah Projek MRT2 yang sedang dilaksanakan separuh jalan tukar kepada turnkey contractor.

    Kononnya cara ini dapat jimatkan RM5.22 bilion bersamaan 23% daripada kos projek.

    Guan Eng perlu jelaskan apa sebab bila buat konsep Turnkey Project boleh jimat sebanyak itu.

    Guan Eng juga perlu terangkan bagaimana sesebuah projek yang sudah berjalan boleh ditukar kepada konsep turnkey contractor?

    Apa maksud turnkey ini?


    Paling akhir apakah penukaran konsep ini bermakna tiada lagi syarat pembabitan sekurang-kurangnya 40% bumiputera dalam pembinaan MRT2.

    Dalam MRT Fasa 1, 51% daripada kerja MRT jajaran Sungai Buloh-Kajang (SBK) telah dilaksanakan oleh kontraktor Bumiputera.

    Tender terbuka sesama kontraktor bumiputera telah dilaksanakan dalam fasa ini.

    Bila hendak jimat sahaja mesti bumiputera jadi sasaran.

    Menipu penyokong PH bolehlah...khususnya macam Wak Suman, terima aje apa yang kuar dari mulut si Ah Beng tokong ni ..betul tak Wak ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Quarrelling with ex-PM kept my brain active, Dr M quips

      KUALA LUMPUR: Prime Minister Dr Mahathir Mohamad today revealed that one of the many ways he continues to stay active and on his toes, even at 93, is to come up with ideas to change the way his predecessors managed the government.

      In his opening speech at an event on ageing and technology use at Suria KLCC here, Mahathir told the 100-strong audience that they would age faster if they did not actively use their muscles and brain power.

      “Then the ability to talk, to lecture, to speak out, to complain … that will all go because your brain is no longer functioning.

      “So I suppose it is good for old people to read, to write, and also to quarrel because that exercises your brain,” Mahathir said.

      The “Ageing, Learning and Technology: Enriching Lives, Connecting Communities” event was organised by the Third Age Media Association. His wife, Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, was also present.

      Mahathir spoke on his “big quarrel with a previous prime minister”.

      “So all the time, my brain was actively thinking about ways and means to change the government.

      “When you keep on thinking, using your brain, that means you will not lose your memory.”

      The Langkawi MP and PPBM chairman said although the muscles of “old people” tend to become weaker over time, they should not “sleep things off”. He said this would only make things worse.

      “There are some people who upon retirement just want to retire. They want to do nothing.

      “Of course, you have to prepare for the after-life, that’s where we all will go, but if you don’t make use of this life, the opportunities given to you now, then you will reach that destination earlier.”

      He said that although he himself had retired from public service many years ago, he made a comeback after being approached and was asked to intervene twice, after Abdullah Ahmad Badawi and Najib Razak, respectively, took office as prime minister.

      On Najib, Mahathir said people came to see him to “do something”.

      “First I tried to advise but it didn’t work. Then I decided I can’t have this man as my leader.

      “So, I formed a party to defeat my own party. However, that’s history, but not very old history.

      “The important thing is that you have to be active.”

      Mahathir expressed disappointment that he was not jogging any more as it made him breathless.

      “All I can do now is work, so I continue to work,” adding that he was not doing it because he liked it but rather because he was being “forced into it” by those around him.

      MORAL OF THE STORY: KEEP BLASTING NAJIB

      Delete
    2. Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  18. Wak Suman..dah tentu Wak ni penyokong rancangan Madey untuk buat projek kereta nasional 3.0 tu kan !!!!

    Wak kena Bersangka Baik, Mungkin Negara Sedang Alami Krisis Kekurangan Kereta

    Sebelum PRU14 yang lepas, seorang pemimpin kanan PKR tersenyum sinis (macam nak tersedak pun ada) bila orang disebelahnya menyebut tentang cadangan untuk mengadakan projek kereta nasional ketiga kalau partinya menjadi kerajaan persekutuan.

    Hari ini, projek yang dikatakan itu, nampaknya besar kemungkinan akan berjalan.

    Pemerhatian rakyat di media sosial, rata-rata netizen bersikap seperti mana pemimpin kanan PKR yang disebutkan tadi, sinis, skeptis dan seperti itu.

    Antara alasan yang diviralkan, negara sekecil kita sudah ada “banyak” syarikat pembuat kereta, pemasang kereta dan seperti itu, nak buat apa tambah satu lagi?

    Satu dari dua projek serupa yang sebelum ini pun, terbukti menghabiskan banyak wang rakyat untuk memastikannya terus beroperasi, kata mereka.

    Segelintir dari mereka minta alang-alang tu buat benda lain pulak – kapal selam ke, lori tangki atau mesin berat yang lain, balik-balik kereta ni boring juga katanya. Kalau nak buat kereta juga boleh, buat kereta kebal lah kali ni.

    Lagipun kata beberapa netizen lain, bila dah “dinasionalkan” ni, besar kemungkinan akan adalah duit rakyat yang terlibat walaupun ada jaminan sebelum ini, sumber pihak swasta sepenuhnya saja akan digunakan kalau ia berlaku (projek kereta).



    Begitupun, seperti mana biasa yang boleh dikaitkan dengan pentadbiran sekarang (janji tak ditepati, barang tak murah, rumah masih mahal dan sebagainya), boleh pakai ke cakap tu?

    Ini semua antara kebimbangannya.

    Wak bagaimanapun kena bersangka baik sajalah.

    Mungkin negara kita hari ini sedang mengalami masalah kekurangan kereta dan kerana itu satu lagi projek kereta seperti ini perlu diwujudkan.

    Walaupun ketika kita membesar, hanya KL saja yang mengalami masalah kesesakan jalanraya, hari ini kalau dengar info trafik di radio, pekan Kalumpang di Hulu Selangor pun sesak tiap-tiap pagi, tapi itu mungkin sesak sebab banyak lori.

    Bukan banyak kereta.

    Maka itu, walaupun Amerika sudah merancang dan sudah mula berusaha nak ke planet Marikh tahun 2024, India dah rancang nak hantar manusia ke bulan tahun 2020, negara kita masih nak kena ada projek kereta satu lagi gamaknya, pasal kurang sangat kereta di negara kita.

    Kalau tak kena kereta dibandingkan dengan angkasa, kereta terbang ciptaan Rusia pula akan menguasai langit Moscow dan dunia bila-bila masa dari sekarang.

    Jauh benar nampaknya beza bila tahap kemajuan diukur sebelah menyebelah, tapi kalau dah itu yang “utama” untuk kita, apa nak dikatakan lagi? Betul tak Wak???

    ReplyDelete
    Replies

    1. The son of former Tabung Haji chairperson Abdul Azeez Abdul Rahim, who was detained by the MACC yesterday to assist investigations into a corruption case, was released after giving his statement to the commission early this morning.

      According to MACC sources, the unemployed 24-year-old man was released at about 2am.


      He was detained at around noon yesterday after presenting himself at the MACC headquarters here.

      Editor's Pick

      'He taught me, he inspired me' - Saiful on Anwar
      It was reported that his detention was linked to MACC’s probe into a corruption case involving a government project worth millions of ringgit.

      The man was the fifth individual arrested by the commission over the same case since Sept 26, including his father, who is also Umno supreme council member, and uncle, Abdul Latif Abdul Rahim.

      Both of them were released yesterday on RM1 million bail each after being remanded for 10 days.

      Delete
    2. A KADIR JASIN -

      DEBATER Zalman A, had the following to say concerning the exchange between the Crown Prince of Johor and the Johor-born Youth and Sports Minister, Syed Saddid Syed Abdul Rahman:

      “Around a year ago I would have said that the southern istana had earned the admiration and loyalty of the people of that state.

      “They seem to want to throw it all away.

      “There was that unfortunate statement about “old leaders”, and now a new atrocity:

      (https://www.malaysiakini.com/news/445482)

      “The fact is, Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman was NOT referring to events during Tun's first tenure as PM, but to the PRESENT DAY. He was merely relating a personal observation.

      “In any case, many Ministers in Tun's cabinet (past and present) have said the same.

      “So the issue of "mother's belly" is irrelevant.

      “Datuk, on a completely unrelated subject I found this saying: Better to remain silent and be thought a fool, than to speak and to remove all doubt.

      “Not sure why I suddenly remembered this.

      “Of course it’s not connected to my first few paragraphs.

      “Daulat Tuanku!”

      The above comment was published in my most recent post entitled “Perdana Menteri di PBB: Mesej Beliau Sejagat dan Selari”.

      CONTINUED

      Delete
    3. COTINUATION

      Princely Rebuke

      Zalman A was referring to a widely circulated criticism of Syed Saddiq by the Tengku Mahkota for describing the Prime Minister, Tun Dr Maharhir Mohamad, a perfectionist.

      According to media report, the prince had suggested in a Twitter posting that Syed Saddiq “was too young to understand the Prime Minister.”

      “Perfectionist? It’s either you’re delusional or obsessed,” the Tengku Mahkota Johor (TMJ) said.

      This came a day after Syed Saddiq wrote a tribute to Dr Mahathir, praising the veteran leader as meticulous and “master of his own work”.

      “He writes his own speeches, he writes his own blogposts, he even does a lot of the research work on his own,” Saddiq wrote on his Facebook, dismissing claims that Mahathir’s recent speech at the United Nations General Assembly was scripted.

      As a footnote to history, let me tell the younger people that before he became a medical doctor and later a politician, Dr Mahathir was a writer. As early as 1946, the Singapore-based Straits Times had started publishing his writing.

      The prince belligerence towards the Prime Minister is unsurprising. Just days before the May 9 General Election he had called on the people to open their eyes and not be deceived by a 93-year-old individual who wants to be prime minister.

      He asked the people to use their wisdom, saying he knew things that they did not.

      "This is the time to restore order to a system damaged by a 93-year-old individual who now wants to be the prime minister,” the New Straits Times reported.

      When the 93-year old won the election and Johor fell to the Pakatan Harapan, the message was loud and clear – the Johor people did not heed his call
      .
      Age & Wisdom

      Pardon me for saying that age is not the absolute measure wisdom or foolishness. Being an ordinary Syed in Johor, I think Syed Saddiq is very mature for his age.

      Maybe he isn't as mature as I was at that age (haha) because at 25 I was already married. On the flip side, however, at 25 I was a struggling reporter and he is a cabinet minister.

      You can be older but if you were born with silver spoons, received “public school” education and lead a princely lifestyle, you have the luxury of delaying your maturity. You can choose to be a carefree youngster for a much longer time.

      But ordinary young people like Syed Saddiq do not have such a luxury. In any case, the Tengku Mahkota at 34 isn’t exactly “old” compared to Syed Saddiq who is 25. They are only nine years apart.
      To give this whole age thing a perspective, let me put it this way. Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar Iskandar ibni Sultan Ibrahim Ismail wasn’t yet born when we amended the Constitution pertaining to the power of the King in 1983 and he was only 9 years old when we amended the statute book again in 1993.

      The first amendment was to give the Federal and State Legislatures the absolute power to make and enforce laws and the second amendment was to restrict the immunity of the King and the Malay Rulers to the performance of their official duties only.

      Incidentally both amendments traced their origins to Johor.

      Delete
    4. Pardon me & with all due respect, please allow me to add.....

      Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  19. Wak Suman Tempek Bacin dan cai2 Haprakan yang melambak2 kat blog ni...Jom kita baca apa kata pakar berkaitan isu Bang Non ni !!!!

    PENGAMPUNAN DAN PEMBATALAN KEHILANGAN KELAYAKAN UNTUK MENJADI AHLI PARLIMEN

    Tun Abdul Hamid Mohamad

    Perkara 42(1) Perlembagaan, antara lain, memperuntukkan:

    42. (1) Yang di-Pertuan Agong berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan …yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan…”.

    Dalam Bahasa Inggeris, bahasa rasmi Perlembagaan, kata-kata ampun, tunda hukum dan lega hukum itu adalah “pardons, reprieves and respites”.

    Oleh sebab bahasa rasmi Perlembagaan adalah bahasa Inggeris, eloklah kita lihat makna perkatan-perkataan “pardon, reprieve dan respite” itu.

    Cambridge English Dictionary menjelaskan makna “pardon” seperti berikut: “If someone who has committed a crime is pardoned, that person is officially forgiven and their punishment is stopped.” (Jika seseorang telah melakukan satu kesalahan jenayah diampunkan, orang itu dengan rasminya dimaafkan dan hukuman ke atasnya dihentikan.)

    “Reprieve” bererti “to stop or delay the punishment, especially by death, of a prisoner.” (“Repreive” bererti menghentikan atau melambatkan hukuman, terutama sekali hukuman mati, seorang pesalah).

    “Respite” bererti “to postpone a sentence, etc” (“Respite” bererti menangguhkan hukuman dan sebagainya.)

    Dapat diperhatikan bahawa ketiga-tiga perkataan itu mempunyai makna yang bertindih. Juga dapat diperhatikan bagaimana penterjemah Perlembagaan menghadapi masalah menterjemahnya.

    Bagi tujuan kita, memadailah jika dikatakan bahawa di bawah Perkara 42 itu, berbagai-bagai jenis “pengampunan” boleh diberi. Misalnya, jika seseorang yang belum menjalani hukuman penjara “diampunkan”, dia tidak perlu menjalani hukuman itu.

    Jika dia telah menjalani sebahagian daripada hukuman penjara yang di kenakan ke atasnya, dia tidak perlu menjalani baki hukumannya.

    Hukuman yang dijatuhkan ke atas seseorang pesalah boleh ditangguh, seperti hukuman mati. Atau hukuman ke atasnya boleh digantikan dengan hukuman yang lebih ringan. Hukuman penjara juga boleh dipendekkan.

    Jika seseorang itu diberi pengampunan dan dibebaskan serta merta, maka ertinya, dari saat keputusan itu dibuat, dia tidak perlu lagi menjalani hukuman penjara itu.

    Kata-kata “pengampunan penuh” tidak digunakan dalam Perlembagaan. Jika Lembaga Pengampunan memberi “pengampunan penuh dan pembebasan serta merta”, makna yang boleh diberi ialah bahawa pesalah itu diampunkan kesalahannya dan dia dibebaskan daripada menjalani hukuman yang sedang dijalaninya dengan serta merta.

    Pemberian pardon, reprieve dan respite itu tidak bererti sabitan dan hukuman yang dikenakan ke atas pesalah itu di mansuhkan atau dipadamkan daripada rekod mahkamah.

    Perintah itu kekal, cuma pesalah itu diampunkan atau dimaafkan daripada menjalani hukumannya.

    Pengampunan itu tidak boleh disamakan dengan perintah mahkamah to set aside (mengenepikan), quash (membatalkan), atau deklarasi null and void (tak sah dan batal). Hanya mahkamah yang boleh membuat perintah-perintah itu.

    Perhatikan bahawa Perkara 42 tidak menyebut langsung hubungan pengampunan di bawah perkara itu dengan kelayakan atau pembatalan kehilangan kelayakan seseorang ahli Parlimen. Tetapi, ia dikaitkan oleh Perkara 48(1)(e).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara 48(1) memperuntukkan:

      48. (1) Tertakluk kepada peruntukan Perkara ini, seseorang hilang kelayakan untuk menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen jika—

      …..

      (e). dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Wilayah-wilayah Persekutuan …. dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit dan dia tidak mendapat pengampunan bebas; atau

      ……….

      (3) Kehilangan kelayakan seseorang di bawah perenggan…. (e) Fasal (1) boleh dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong…”

      Perkara 48 (1)(e) menyebut apa yang menyebabkan seorang itu hilang kelayakan. Ia juga menyebut pengecualiannya iaitu jika orang itu mendapat pengampunan bebas. (free pardon).

      Anehnya, perkataan “pengampunan bebas” tidak digunakan dalam Perkara 42.

      Kesan kedua-dua peruntukan itu, apabila dibaca bersaama, ialah:

      1. Seseorang itu hilang kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen jika dia telah disabitkan atas suatu kesalahan dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit. (Perkara 48(1)(e)).

      2. Jika dia mendapat pengampunan bebas, dia tidak hilang kelayakan itu. (Pekara 48(1)(e)).

      3. Jika dia tidak mendapat pengampunan bebas, kehilangan kelayakan itu boleh dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong. (Perkara 48(3)).

      Apakah ertinya “pengampunan bebas”? Ini tidak ditafsirkan. Bolehkah ia disamakan dengan “pengampunan penuh”? Ini adalah tugas mahkamah untuk mentefsirkannya.”

      Di bawah Perkara 42, Yang di-Pertuan Agong memberi pengampunan atas nasihat Lembaga Pengampunan.

      Adakah dalam membatalkan kehilangan kelayakan juga, baginda dikehendaki melakukannya atas nasihat Lembaga Pengampunan?

      Lembaga Pengampunan ditubuh di bawah Perkara 42 untuk tujuan perkara tersebut sahaja. Tidak disebut sama ada dalam Perkara 42 atau 48 bahawa ia terpakai bagi Perkara 48.

      Lagi pula pembatalan kehilangan kelayakan bukanlah satu pengampunan yang dimaksudkan oleh Perkara 42. Oleh itu, saya berpendapat, baginda tidak perlu melakukannya atas nasihat Lembaga Pengampunan.

      Sama ada baginda perlu melakukannya atas nasihat Perdana Menteri adalah satu perkara lain.

      Maka, seorang yang kehilangan kelayakan menjadi ahli Parlimen di bawah Perkara 48(1)(e) yang tidak mendapat pengampunan bebas, boleh memohon untuk diberi pembatalan kehilangan kelayakan mengikut Perkara 48(3).

      Jika dia mendapat pembatalan kehilangan kelayakan mengikut Perkara 48, walaupun dia tidak mendapat pengampunan bebas di bawah Perkara 42, dia boleh bertanding dari dalam penjara dan menjadi seorang ahli Parlimen walau pun dia terus menjalani hukuman penjara.

      Malah, dia boleh menjadi Perdana Menteri jika partinya menang majoriti!

      Bagaimana dia akan menghadiri persidangan Parlimen adalah perkara lain. Penguasa Penjara patut memberi kemudahan kepadanya.

      Bagaimana dia akan menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri jika dia menjadi Perdana Menteri? Kita tidak perlu memikirkan pilihan-pihan lain.

      Jika seorang banduan boleh diberi “pengampunan penuh” hanya untuk bertanding untuk menjadi ahli Parlimen, dan selepas itu (mungkin) menjadi Perdana Menteri, seorang banduan yang partinya telah menang majoriti (jika itu berlaku) dan dipersetujui oleh partinya untuk menjadi Perdana Menteri tentulah berada di kedudukan yang lebih kuat untuk diberi pengampunan bebas!

      Berdasarkan precedent yang ada, apakah alasan untuk menolaknya? Sama ada orang ramai mahukan seorang yang disabitkan kesalahan menjadi Perdana Menteri adalah perkara lain.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD TULISAN A KADIR JASIN -

      DEBATER Zalman A, had the following to say concerning the exchange between the Crown Prince of Johor ..

      Anonymous Zalman A said...
      “When the 93-year old won the election and Johor fell to the Pakatan Harapan, the message was loud and clear – the Johor people did not heed his call.”

      Datuk,

      I do not doubt that thr royal family in Johor are still held in high regard by the people of Johor.

      But as always in constitutional monarchy, absolute restraint must be exercised when talking about anything related to politics.

      There are many ways to create a positive impact and to improve the life of Johoreans, while still keeping the royal institution above the fray of politics.

      As for Syed Saddiq, I have heard many, many stories of Tun’s legendary memory, attention to detail and yes, “perfectionism”.

      Comment from Saifuddin Nasution Ismail, who says the 93-year-old has left his younger ministers in shock and awe with his sharp mind.

      “For instance, he would read out: ‘I was driving along the Putrajaya Bridge and there was one one street lamp with this particular serial number that was not lit up. And then at one junction, there is a garbage bin loaded with rubbish, but uncollected. I also saw a spotlight at the (Putrajaya) lake, which was supposed to be lit up to beautify the lake, but was not lit up’.”

      Saifuddin said Mahathir would then look up and ask, “Which minister is responsible?”

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/09/26/how-dr-ms-pocket-notebook-keeps-ministers-on-their-toes/

      I have been hearing such stories for decades, from ministers, civil servants and journalists who have worked with or interacted with Tun. (Datuk would have many gems of your own, collected through the years!)

      The 1988 and 2018 versions of Tun Dr. Mahathir have really not changed very much.

      Delete
    3. Pardon me & with all due respect, please allow me to add.....

      Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  20. Wak Suman Tempek Bacin...Mohon agar Wak baca sampai habis dan buatlah keputusan sendiri yeer!!!!

    SAIFUL MULA CERAMAH DI PD, BANGKIT KES LIWAT II

    SAIFUL Bukhari Azlan menyentuh isu dakwaan kes Liwat II buat kali pertama malam tadi dalam kempen Pilihan Raya Kecil Port Dickson yang masuk pertengahan kedua.

    Dalam pertemuan di Kampung Teluk Pelanduk itu, beliau ditanya seorang penduduk sekiranya kes yang menyebabkan Anwar Ibrahim dipenjara benar-benar berlaku.

    “Perkara itu benar-benar berlaku. Kalau tak berlaku, saya tak akan berdiri di sini,” dakwanya ketika berucap kepada beberapa belas orang yang hadir dalam pertemuan di taman perumahan rakyat itu.

    Tambahnya lagi, beliau juga sudah bersumpah mengenai kebenaran kes tersebut dan membuat laporan polis, sedangkan Anwar tidak bersumpah.


    Walaupun Anwar diampunkan, ia juga bermakna bekas majikannya itu bersalah kerana pengampunan dibuat ke atas kesalahan, kata calon Bebas itu lagi.

    Ketika ditanya selepas itu, Saiful berkata beliau akan mengadakan satu ceramah setiap malam sehingga ke malam terakhir sebelum hari pengundian.

    Ini merupakan kali pertama Saiful membangkitkan dakwaan berkenaan dalam kempen pilihan raya kecil kali ini.

    Pada hari penamaan calon seminggu lalu, Saiful yang muncul untuk mengemukakan borang penamannya berjanji untuk tidak membangkitkannya isu tersebut dalam kempen pilihan raya.


    Dakwaan liwat yang didakwa berlaku pada 2008 itu menyebabkan Anwar diheret ke mahkamah dan seterusnya menjalani hukuman penjara selama lima tahun.

    Beliau yang mendapat pengampunan penuh Yang di-Pertuan Agong pada 16 Mei lalu bertanding dalam pilihan raya kecil kali ini untuk membolehkannya menyertai semula Parlimen.

    Anwar, 71, bakal menggantikan Dr Mahathir Mohamad, 93, sebagai perdana menteri sekiranya berjaya menang pilihan raya kecil ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD TULISAN A KADIR JASIN -

      DEBATER Zalman A, had the following to say concerning the exchange between the Crown Prince of Johor ..

      Anonymous Jojo said...
      1. I think it's just an unnecessary comment made by the royalty. You shouldn't pick a fight with your rakyat ever!

      Anonymous msh said...
      Saya percaya....maksud Tun adalah.."Hak keistimewaan bumiputra tetap diperkasa....demi untuk mengimbangi jurang kekayaan antara Melayu dan bukan Melayu....tetapi peluang ekonomi pd bukan Melayu tetap diteruskan juga".

      Fikirlah...apa baiknya kerajaan dibawah PH jika jurang kekayaan antara Melayu ( penduduk majoriti) masih kekal besar dgn bukan Melayu jika tidak ditangani.

      Tun tentu faham semua ini.

      Delete
    2. Pardon me & with all due respect, please allow me to add.....

      Warning dalam BM dah. Dalam BI pun dah. Namun si Tonggeng bingai masih tak faham2.....!!

      Dgn bantuan seorang jiran (ex MIC), saya berinisiatif untuk beri warning dalam bahasa lain pula, bahasa sewaktu dia dibesarkan di ladang estet & sek hubungan sejenis kebangsaan.

      நீங்கள் தலைப்பில் இல்லை
      Nīnka talaippil illai
      you are out of topic

      Kenapalah Tonggeng masih juga bengap buat kerja bodoh mengotor laman orang dgn sampah2 memudaratkan.....???

      Delete
  21. Seman tua gila dah tandus modal bicara.
    Kopipes taik kucing saja kerja dia.
    Namun si bapok ini tetap tak putus asa.
    Kerana untuk dia dedak sudah tersedia.

    It's U that will be going to hell Wak.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Dr M: Saya nak kempen Anwar bukan forum dengan Hadi


      Munir Ismail
      daripada berforum baiklah naik merc masuk hutan tarik balak banyak banyak sampai botak bukit.cukup bulan tambah bini.bijak bijak pak lebai.depan orang dungu isle isle belakang gondol bukit.cukup tahun belanjawan defisit nak bayar gaji k/tangan awam mintak dgn federal.senang cara pok lebai memerintah


      Zahari Karim
      Dengan lebai2 kaki pusing kaki tipu ni awas sikit dapat serpentas dengan Tun pastu riuh 1kamping keluar lah harakah mengatakan bukan dia peluk Tun M dia bukan nak sepentas tapi Tun yg peluk dia yg nak tumbang pentas dengan dia


      Affendy Salleh
      Dah diberi peluang dalam parlimen, ngko ponteng. Bila ada kepentingan utk parti ngko baru nak terhegeh2. Ini kah wakil masyarakat Marang? Diberi peluang utk bawa masalah rakyat di parlimen, dia ponteng. Bila nk kempen utk parti baru nmpk muka. Nampak tak pengundi2 Marang ditipu hidup2 oleh Hadi? Wakil rakyat yg kamu pilih takde nya peduli masalah kamu, dia hanya pentingkan partinya saja. Kesian pengundi Marang..


      Abdul Manaf Shafiei
      bukan level Tun M nak berforum dengan Hadi Awang
      。bagi ke Mat Sabu & kawan2 dalam AMANAH lah berforum dengan Presiden PAS


      Eric Yeap
      Apa standard Hadi nak berforum dgn Tun M dulu ajak Pas masuk gabungan PH ditolak habis habisan sebab ada dedak dari Bijan,sekarang nak ajak Tun M berforum memang lebai ini tak tau malu dan kaki fitnah kuat kutuk Tun M jadi Dr disatu klinik 1Malaysia.

      Delete
  22. Suman tiada apa hanya tukang sibok.
    Cakap kemain berdegar tapi hanya abok.
    Tak padan tua ganyut ini anjing dubok.
    Dia ni hanya boleh diajar dgn penumbok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak cukup penumbuk aku bilas dgn penampar
      Ini autaman kadok mesti kasi ajar

      Delete

    2. Setuju kasi penampar nate' yang pakai banyak nama termasuk Anonymous 6:08 itu. Memang dia kurang ajar selalu mengkopipes tak indah kan teguran pembaca2 lain di sini.

      Delete
  23. amat sayang sekali yg sdr rafizi ini 'is on d wrong side of history'.

    saya dah cadangkan yg dia tukar haluan n berguru dgn negarawan terulung.

    masih belum terlewat!!!

    ReplyDelete

  24. Saya berdoa Azmin akan menang. Saya berharap jikalau Fizi menang pun, Tun Dr Mahathir tidak perlu lantik dia ke Jemaah Menteri. Jawatan2 Menteri sudah penuh.

    Azmin pun layak menjadi Menteri kalau pun sebagai Naib Presiden sahaja. Tiada siapa boleh memaksa atau mengugut Tun Mahathir melantik Pizi. Sebab quota Menteri dari PKR sudah di penuhkan. Hak melantik Menteri ada lah mutlak kpd Tun Mahathir.

    Saya fikir watak dan tabi'at Fizi tidak sesuai sebagai Menteri. Dia gopoh, heboh, mulut celupar, dah 2 kali di heret ke Mahkamah.

    ReplyDelete
  25. KUMPULAN ROSAK MENTAL yang kalah teruk pru 14 merapu rapu dalam sini wahai penjilat najib umno ngok dan pas tak habis 2 gila meroyan,baik pi berubat kat mana2 negara pru 15 nanti baru balik mental betul lah

    ReplyDelete
  26. HANTU RAYA TAK ADA TUAN MERAYAU-RAYAU DALAM MAYA GANGGU ORANG SANA SINI ,KENA TANGKAP MASUK BOTOL BUANG KELAUT DALAM

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...