Wednesday 3 October 2018

TANPA MAAF DAN MEMAAFKAN, APA YANG TERSIRAT DI SEBALIKNYA?


Kata Tun Mahathir Mohamad, beliau tidak pernah secara rasmi meminta maaf kepada Anwar Ibrahim berhubung permusuhan mereka pada 1998 dahulu yang membawa kepada pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.


Katanya, perkara itu tidak pernah dibangkitkan ketika mereka menjalinkan semula kerjasama untuk menumbangkan Najib Razak pada PRU14 yang lalu.


Selebihnya, tambah Tun Mahathir, beliau juga tidak boleh dipersalahkan atas keputusan yang dibuat oleh mahkamah terhadap Anwar.


Secara tidak langsung, ini bermakna kerjasama Tun Mahathir dan Anwar dalam menyingkirkan Najib telah berlaku dalam keadaan tanpa maaf dan hanya semata-mata atas perkiraan politik.

Kenapa Tun Mahathir tidak meminta maaf?


Adakah beliau beranggapan bahawa tindakannya pada 1998 dahulu sentiasa betul?


Atau oleh kerana pada anggapan Tun Mahathir,  kesalahan sebenarnya adalah pada Anwar, lalu tiada keperluan bagi beliau untuk meminta maaf?


Bagi Anwar pula, meskipun banyak kali sebelum ini beliau mengatakan sudah lama memaafkan Tun Mahathir, beliau juga tidak pernah mengharapkan adanya permohonan maaf daripada Perdana Menteri terhadapnya.


Sebaliknya, kata bakal Perdana Menteri ke-8 itu, yang penting beliau telah lama memaafkan Tun Mahathir dan berpuas hati dapat bekerjasama semula dengannya.


Dalam hal ini, itu sudah cukup, tambah Anwar lagi.


Apakah makna semua ini - seorang tidak pernah meminta maaf dan seorang lagi sudah lama mengambil sikap memaafkan?


Siapakah yang lebih terpuji?

Apakah dengan tidak memohon maaf itu bermakna akan mudah berlaku permusuhan kali kedua?


Atau tanpa maaf  turut bererti tiada keperluan lagi untuk saling bermusuhan dan mereka hanya perlu menumpukan kepada saling bekerjasama saja?


Bagaimana pula dengan keputusan Anwar yang sudah lama memaafkan Tun Mahathir, apakah ia tanda beliau tidak mahu bermusuh lagi atau bila-bila boleh melakukan permusuhan baru?


Berbaik, bermusuh dan berbaik semula dengan seorang tanpa memohon maaf dan seorang lagi sudah lama memaafkan - apakah episod seterusnya? (ShahbudinHusin 03/09/2018)

68 comments:

  1. The seventh accused in the murder of deputy public prosecutor Anthony Kevin Morais told the Kuala Lumpur High Court today that he was offered RM3.5 million by former prime minister Najib Abdul Razak to plead guilty.
    S Ravi Chandaran, 47, told the court that the alleged offer was made through a Prisons Department officer. He also claimed he received an offer from Morais’s younger brother, Richard, to do the same.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wartawan sengaja bertanya soalan- soalan panas agar Tun M dan DS Anwar bermusuh semula dan itu lah matlamat mereka.

      Delete
    2. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    3. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = SIDIKK SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS JADI MENTERI MACAM FILEM KOMEDI =

      Delete
    4. Najib ‘sekolahkan’ Lim Guan Eng kurangkan harga rumah



      Sebelum dan apabila cukai SST dilaksanakan, Lim Guan Eng telah beberapa kali berjanji bahawa harga rumah akan turun melalui SST kerana bahan mentah untuk pembinaan rumah seperti pasir, batu-bata dan simen akan dikecualikan dari cukai SST.

      Apabila rata-rata pemaju menyatakan bahawa cukai SST tidak akan mengurangkan harga rumah, Guan Eng berang. Beberapa hari dahulu. dia mengugut bahawa segala pengecualian SST untuk bahan-bahan pembinaan rumah akan ditarik balik jika harga rumah tidak diturunkan.

      Ugutan Guan Eng merupakan pemikiran KBAT yang paling luar biasa peringkat teratas sekali. Oleh kerana harga rumah tidak turun, dia mahu menarik balik pengecualian ini kononnya bagi menghukum pemaju tetapi tak sedar harga rumah akan naik lebih tinggi. Dia nak hukum pemaju rumah ataupun hukum rakyat?

      Selain batu-bata, pasir dan simen, terdapat banyak jenis bahan mentah lagi yang digunakan dalam pembinaan rumah seperti kaca dan tingkap, kayu, bahan seramik dan lain lain yang kini dikenakan cukai jualan dalam SST.

      Selain cukai jualan, perkhidmatan-perkhidmatan seperti insuran, arkitek, perunding, rekabentuk, kejuruteraan yang diperlukan dalam pembinaan turut dikenakan cukai servis dalam sistem SST yang sebelum ini boleh dituntut balik oleh pemaju sebagai kos input GST.

      Sebenarnya, kos terbesar dalam pembinaan rumah bukan kos pembinaan tetapi harga tanah. Oleh itu, untuk mengurangkan kos rumah, langkah-langkah perlu diambil untuk mengurangkan kos tanah.

      Hal-ehwal penggunaan tanah adalah di bawah kerajaan negeri. Saya lihat bahawa kos dan caj-caj lain yang dikenakan oleh kerajaan negeri untuk penggunaan tanah terutama di negeri-negeri maju seperti Selangor dan Pulau Pinang telah naik berkali ganda sejak 10 tahun yang lepas. Oleh itu, kerajaan persekutuan perlu berkerjasama dengan kerajaan negeri dalam mengurangkan caj-caj ini.

      Harga tanah juga boleh diturunkan dengan meningkatkan penyediaan tanah yang murah dari kerajaan negeri atau dari tanah milik agensi kerajaan pusat.

      Satu kaedah ini ialah kaedah yang digunakan dalam projek-projek perumahan mampu milik kerajaan BN dahulu seperti PPA1M dimana 35,753 unit PPA1M sudah siap dan sedang dibina dengan 106,000 unit lagi dalam perancangan untuk dibina dan projek RumaWIP dimana 80,000 unit rumah telah siap ataupun di dalam proses pembinaan.

      Projek-projek ini menggunakan kaedah subsidi bersilang (cross-subsidy) dengan pemaju swasta di mana kerajaan tidak perlu mengeluarkan satu sen untuk pembinaan rumah-rumah ini.

      Alhamdulilah, kerajaan PH berjanji untuk meneruskan projek-projek RumaWIP.

      Minggu lalu, Menteri Wilayah, Khalid Samad juga dipetik sebagai berkata:

      “Ini membuktikan bukan semua inisiatif BN kita tolak kerana pelaksanaan RUMAWIP yang menggunakan kaedah cross-subsidy ini bagus tanpa perlu kerajaan mengeluarkan satu sen pun.”

      Malang sekali, satu lagi usaha kerajaan BN untuk mengurangkan beban harga rumah kepada rakyat mungkin tidak akan menjadi kenyataan iaitu usaha kita untuk mengurangkan tekanan permintaan dan kenaikan harga rumah dalam bandar.

      Sebenarnya, yang bekerja di Kuala Lumpur dan di Johor Baharu tidak perlu duduk di sana. Mereka boleh duduk di Seremban ataupun di Batu Pahat, di Bentong atau di Mentakab ataupun di banyak lagi kawasan di mana kos harga rumah dan tanah jauh lebih murah dari harga di Kuala Lumpur dan menaiki kerertapi laju HSR dan ECRL untuk pergi dan pulang dari Johor Baharu dan Kuala Lumpur setiap hari.

      Keadaan ini adalah lazim di bandar bandar besar di negara maju.

      Dengan pemansuhan projek-projek ini, peluang ini mungkin tidak akan menjadi.

      NAJIB RAZAK

      Delete
    5. Nak Ulas sikit sahaja pasal keberanian ‘Si Tua’ 93 Tahun, yang buat ada orang menitiskan air mata



      Ada penulis menulis kononnya dia menitis air mata kerana keberaniaan Tun Mahathir Mohamad di UNGA, New York.

      Kata penulis tersebut, "Jujurnya saya hampir menangis melihat susuk sang pemimpin seusia 93 tahun, tampil di pentas dunia dengan lantang mengkritik kezaliman negara kuasa besar dan membela yang tertindas, secara terbuka. Isu kedaulatan negara Palestin dan penghapusan etnik Rohingya misalnya, secara jelas menggambarkan betapa pemimpin yang pernah digelar ‘Mahafiraun’ oleh sesetengah pihak ini, cukup mengambil berat isu umat Islam dan kemanusian sejagat."

      Penulis itu menulis lagi "Satu-persatu isu disentuh beliau. Dewan memberi perhatian penuh. Tepukan mengiringi setiap kali kritik dan saran terhadap isu-isu kritikal dilontarkan. Sekali lagi sorakan gemuruh mengiringi beliau sejurus habis berucap. Deligasi bangun berdiri memberi penghormatan. Perjalanan beliau turun pentas dan keluar dewan dikerumuni pemimpin negara-negara anggota yang lain dan orang ramai. Ya, akhirnya saya menitiskan air mata. Teruja dan bangga menjadi rakyat Malaysia yang punya pemimpin sepertinya. Begitu besar penghormatan dunia terhadap ‘orang tua’ ini. Tentunya atas kebijakan dan keberanian beliau di pentas dunia. Tidak keterlaluan saya katakan beliau adalah antara arkitek berpengalaman politik dunia yang ada ketika ini."

      Cara penulis begini sangat baik membuatkan orang lupa siapa sebenarnya Tun Mahathir. Cara ini membuatkan agamawan dalam parti Amanah seronok membela Tun Mahathir.

      Mereka lupa Tun Mahathir menghina Nabi. Bagi mereka menghina Nabi tidak sehebat dengan membela Palestine di UNGA. Hina Nabi, tolah Islam itu perkara kecil. Yang penting negara harus di sanjung di dunia luar. Itu lebih utama. Itu nabi ajar agawan yang ada dalam parti Amanah.

      Mereka lupa 20 tahun negara huru hara kerana sikap Mahathir yang menuduh Anwar liwat sehingga kini status liwat Anwar itu betul atau salah kita pun tak pasti. Adakah Anwar hohong atau Mahathir kaki fitnah.

      Saya berpendapat jika penulis ini ada zaman Firaun dan Qorun dia juga akan menitis air mata bagaimana hebatnya Firaun membuat tali air boleh menyalurkan tanah yang tandus serrta gersang sehingga mendapat air. Ini menyebabkan dia mengaku dia tuhan. Itu belum masuk lagi bagaimana Firaun membuat bangunan tinggi untuk melihat tuhan Nabi Musa a.s. yang dikatakan tingginya 15km.

      Sangat hebat dan menakjubkan. Pasti penulis (dua dari kanan) bersama sebahagian delegasi Malaysia ke Persidangan Agung PBB di New York akan menitis air mata selama dua hari dua malam kerana ta'ajub dengan batang tubuh firaun yang begitu hebat...

      ZULZALLYZUKARNAIN (3Z)



      : Tajam engkau sindir....

      Delete
    6. Ringgit teruskan penurunan berbanding dolar AS
      2 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore292
      ringgit
      - Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALIRAN ringgit terus menurun sejak semalam untuk ditutup lebih rendah berbanding dolar US hari ini selepas permintaan untuk mata wang dolar itu kekal kukuh, kata seorang peniaga.

      Pada 6 petang, ringgit diurus niaga pada 4.1400/1430 berbanding dolar US daripada 4.1380/1420 yang dicatatkan Isnin.

      ADVERTISING



      "Para pelabur global seolah-olah mengekalkan kedudukan walaupun pasaran mencerminkan keyakinan ke atas Perjanjian Dagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA).

      "Ini telah memberi kesan ke atas aset-aset pasaran baru muncul termasuk Malaysia," kata Penganalisis Penyelidikan FXTM, Lukman Otunuga kepada Bernama.


      Katanya, mata wang ekonomi pesat membangun yang sekarang ini terjejas akibat defisit akaun semasa 'seperti menunggu kesan buruk seterusnya', kerugian dalam ringgit pula dijangka tidak memburuk, memandangkan Malaysia menikmati lebihan akaun semasa.

      "Ringgit berprestasi agak baik hari ini, tidak seperti mata wang Asia Tenggara yang lain seperti rupiah Indonesia dan dolar Singapura yang teruk ditekan.

      "Secara teknikal, pelabur akan terus memantau prestasi dolar US/ringgit apabila ia mencecah tahap sokongan 4.1350 dan tahap rintangan 4.1430," kata Lukman.

      Berbanding dengan sekumpulan mata wang utama, ringgit telah didagangkan bercampur-campur.

      Ia menokok berbanding dolar Singapura kepada 3.0100/0129 daripada 3.0198/0238 yang dicatatkan pada Isnin tetapi menyusut berbanding yen kepada 3.6399/6438 daripada 3.6295/6340.

      Ringgit meningkat berbanding pound British kepada 5.3634/3677 daripada 5.3976/3049 tetapi berbanding euro, ia menurun kepada 4.7668/7715 daripada 4.8059/8118, sebelum ini. - Bernama

      Delete
    7. NGO anti-Akta Hasutan gesa bebaskan adik Lokman
      Diterbitkan 2 Okt 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 2 Okt 2018, 9:27 malam

      A+ A-

      Gerakan Hapus Akta Hasutan (GHAH) menggesa pihak berkuasa membebaskan adik anggota Majlis Tertinggi Umno yang hari ini direman empat hari di bawah seksyen 4 Akta Hasutan di ibu pejabat polis Shah Alam di Selangor.

      Dalam kenyataan media yang dikeluarkan hari ini, GHAH menzahirkan kekesalan atas penahanan adik kepada Datuk Lokman Noor Adam itu dan menyifatkannya sebagai bertentangan dengan semangat Malaysia Baru.

      "Beliau ditahan hari ini kerana dikatakan menghina perdana menteri di media sosial miliknya.

      "Penahanan ini adalah bertentangan dengan semangat Malaysia Baru yang dilaungkan oleh kerajaan Malaysia, dan seharusnya tidak berlaku.

      "GHAH juga mengutuk tindakan pihak polis yang melakukan penahanan pada jam 3 pagi, yang sepatutnya boleh sahaja dilakukan pada siang hari sekiranya perlu.

      "GHAH melihat ini sebagai satu bentuk intimidasi yang telah diwarisi dari kerajaan sebelum ini," katanya.

      GHAH turut menyifatkan penahanan itu tidak ada beza dengan penahanan aktivis, Fahmi Reza, satu ketika dahulu, yang dikatakan menghina perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak melalui lukisan karikatur.

      "Ahli politik Pakatan Harapan (HARAPAN) yang sebelum ini melaungkan kepentingan kebebasan bersuara tidak sepatutnya menggunakan undang-undang jenayah dan institusi kerajaan untuk menyekat kebebasan berekspresi.

      "Sekiranya terdapat unsur fitnah dan penipuan, tindakan saman boleh diambil," katanya.

      Selain itu, GHAH turut membidas kerajaan HARAPAN yang masih belum melaksanakan moratorium (penggantungan sementara) terhadap Akta Hasutan.

      "Gesaan agar moratorium dilaksanakan dengan kadar segera telah dibuat sejak hari pertama pertukaran kerajaan oleh organisasi-organisasi masyarakat sivil.

      "GHAH juga menggesa agar semua pertuduhan yang dibuat dibawah Akta Hasutan yang masih belum digugurkan, seperti kes Ustaz Wan Ji Wan Hussain, digugurkan segera.

      "Tidak ada tempat buat undang-undang zalim dalam Malaysia baru. Mansuh Akta Hasutan segera," katanya.


      Adik kepada pemimpin Umno itu ditahan polis sekitar jam 3 pagi tadi selepas mengambil beliau dari rumahnya di Bukit Subang, Shah Alam.

      Walaupun tidak bersetuju dengan tindakan adiknya, Lokman mempersoalkan keperluan untuk menyiasat dan menahan Azman di bawah Akta Hasutan.

      Menghapuskan Akta Hasutan merupakan antara janji utama dalam manifesto pilihan raya HARAPAN.

      Pemimpin HARAPAN sebelum ini sering mendakwa akta berkenaan disalahgunakan untuk kepentingan politik.

      Delete
    8. 'Tembakan' pertama Saiful di PD: Anwar 'tak bermaruah'
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Okt 2018, 5:48 petang | Dikemaskini 2 Okt 2018, 6:52 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      PRK PD | Masuk hari keempat kempen pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson, calon bebas Saiful Bukhari Azlan mula melancarkan serangan terhadap bekas majikan yang juga calon Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Saiful yang ditemui Malaysiakini menyifatkan calon Anwar sebagai "tidak bermaruah".

      “Secara jelas pilihan raya ini diadakan hanya kerana agenda peribadi seseorang.

      "Itu jelas dan ditambah lagi yang membuatkan saya marah dan kesal dia bukan saja mengangkat agenda peribadi tetapi dia juga menggunakan duit rakyat dan kerajaan RM3.6 juta untuk pilihan raya ini.

      “Jadi, di mana moral dan maruah parti ini yang selama ini memperjuangkan antipenyelewengan, tidak mahu membuat pembaziran, tapi terang-terang guna wang rakyat untuk dia angkat agenda peribadi dia,” katanya kepada Malaysiakini.

      PRK Port Dickson diadakan selepas penyandang parlimen berkenaan, Danyal Balagopal Abdullah mengosongkan kerusi bagi memberi laluan kepada Anwar bertanding dan kembali ke parlimen sekiranya menang.

      Mengulas lanjut, Saiful berkata, tindakan Anwar tidak harus dibiarkan begitu saja kerana ia akan menjadi budaya.

      “Kita tidak harus biarkan perkara menjadi budaya.

      “Kenapa saya cakap jadi budaya? Sebab pilihan raya ini dah berlaku dua kali sebelum ini. Satu di Permatang Pauh dan satu lagi Kajang dan ini kali ketiga.

      "Lepas ini berapa kali lagi kalau kita biarkan? Saya tak nak perkara ini jadi budaya dalam sistem politik negara kita. Ini tak betul,” tegasnya.



      Sementara itu, beberapa jam selepas Malaysiakini menemu bual Saiful, beliau dalam sidang medianya di Teluk Kemang menempelak bekas Danyal kerana melepaskan jawatannya.

      “Orang dah pilih kamu, buat apa nak menjadi mata dan telinga calon ini?

      “Mana pergi maruah kamu? Sanggup lagi pergi meraih undi. Masa PRU ke-14, berapa jam orang (berbaris untuk) mengundi anda?

      “Tiada rasa bersalah ke kepada mereka yang undi ni? pengundi beratur lama, ni nak suruh datang mengundi lagi,” katanya.

      Tambah Saiful, beliau tidak terkejut sekiranya peratusan keluar mengundi kali ini rendah kerana rakyat sudah muak.

      “Kalau dapat 50 peratus keluar mengundi pun bersyukurlah sebab rakyat dah muak,” katanya.
      Dalam sidang media sama Saiful turut melancarkan tabung dana kempennya.

      Kata Saiful, tabung khas itu diwujudkan bukan untuk kepentingan peribadi sebaliknya "demi kestabilan negara".

      “Namun, untuk menjayakan agenda ke arah kestabilan bumi Malaysia yang tercinta saya memerlukan anda untuk bersama saya.

      “Saya dengan rendah diri merayu lepada sahabat semua dan seluruh rakyat Malaysia juga badan korporat, di sini saya mengakui, bahawa saya memerlukan bantuan dan sokongan kewangan bagi melancarkan proses kempen ini sehingga ke hari pembuangan undi,” katanya.

      Delete
    9. Royalti minyak: Alasan kerajaan sukar diterima, kata MP PAS
      Diterbitkan 2 Okt 2018, 1:42 petang | Dikemaskini 2 Okt 2018, 1:56 petang

      A+ A-

      Setiausaha PAS Kelantan Datuk Che Abdullah Mat Nawi menyifatkan kenyataan terbaru kerajaan berhubung penangguhan pembayaran royalti minyak kepada negeri itu hanyalah retorik untuk lari daripada janji mereka.

      Beliau merujuk Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Dr Radzi Jidin yang berkata perkara itu terpaksa ditangguhkan ekoran saman kerajaan Kelantan terhadap Petronas dan kerajaan persekutuan yang sedang berjalan.

      "Kita tidak boleh berbincang menyentuh hal itu secara terbuka. Soal royalti ini ada kes mahkamah dan ia sangkut di situ,” kata Radzi seperti dipetik Berita Harian, 29 September lalu.

      Che Abdullah berkata alasan itu sukar diterima oleh penduduk Kelantan mengharapkan perubahan yang lebih baik daripada kerajaan baru.

      "Jika kerajaan persekutuan hari ini benar-benar ingin menunaikan tanggungjawab pembayaran royalti tersebut, maka kes ini boleh diselesaikan di luar mahkamah setelah dipersetujui pembayaran di antara Petronas, kerajaan persekutuan dan Kelantan.

      "Asas kepada kes tersebut juga tidak timbul lagi jika semua pihak mencapai kata sepakat," katanya dalam kenyataan media, hari ini.


      Menurut laporan saman itu difailkan kerajaan Kelantan pada 2010 bagi menuntut antaranya bayaran royalti yang dikatakan tertunggak sejak 1998.

      Kes itu masih berterusan dan pada 24 Julai 2017, Mahkamah Persekutuan membenarkan Petronas dan kerajaan menentukan tiga soalan mengenai sama ada Kelantan boleh menimbulkan persoalan itu.

      Che Abdullah yang juga anggota parlimen Tumpat mendakwa kerajaan persekutuan sengaja mencipta alasan untuk menangguhkan pembayaran.

      "Polemik panjang tidak menyelesaikan masalah bahkan implikasinya menyebabkan kebajikan rakyat tidak terbela," katanya lagi.

      Delete
    10. Najib soal BERSIH: Adakah laporan polis sama dibuat terhadap PKR?
      Diterbitkan 2 Okt 2018, 10:10 pagi | Dikemaskini 2 Okt 2018, 10:16 pagi

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mempersoalkan sama ada pergerakan reformasi pilihan raya, BERSIH telah membuat laporan polis terhadap PKR kerana melakukan kesalahan semasa pilihan raya kecil Sungai Kandis lalu.

      Berita tersebar semalam bahawa polis tidak lama lagi akan menyoal-siasat Najib berhubung hantaran di Facebook miliknya pada hari mengundi pilihan raya kecil itu.

      BERSIH sebelum ini membuat laporan yang mendakwa bahawa hantaran Najib pada 4 Ogos - yang menyeru para pengundi untuk menolak Pakatan Harapan dari kerusi DUN Selangor itu - ditakrif sebagai berkempen, justeru menjadikannya sebagai kesalahan pilihan raya.

      Sambil menyatakan kesediaannya untuk bekerjasama penuh dengan pihak polis, bekas perdana menteri itu mempersoalkan sama ada PKR juga akan dikenakan tindakan yang sama kerana kesalahan pilihan raya parti itu.

      “Saya juga mahu tahu jika BERSIH telah membuat laporan-laporan polis yang sama terhadap PKR dan calon Sungai Kandis (Mohd Zawawi Ahmad Mughni) yang BERSIH sendiri pernah mendakwa telah melakukan kesalahan yang agak teruk semasa pilihanraya kecil itu.

      “Ini merupakan peluang baik untuk NGO dan pihak kerajaan untuk membuktikan bahawa mereka berlaku secara adil dan tidak berat sebelah,” kata Najib dalam hantaran di Facebook malam tadi.

      Beliau turut melampirkan paparan skrin mengenai artikel yang memetik NGO itu sebagai berkata bahawa mereka akan "menyiasat" kejadian di mana Mohd Zawawi kelihatan berkempen di sekolah rendah itu yang kebetulan adalah tempat membuang mengundi.


      Ketika itu, Mohd Zawawi menafikan kehadirannya adalah untuk berkempen dan mendakwa beliau hanya merasmikan larian amal yang bertujuan memupuk hubungan yang lebih erat di kalangan masyarakat setempat.

      Najib juga menuntut penjelasan mengapa kenyataan media sebelum ini dari calon BN di Sungai Kandis - Datuk Lokman Noor Adam - yang menggesa BERSIH menjelaskan mengapa ia tidak membuat laporan polis terhadap PKR kerana melakukan kesalahan pilihan raya.

      Malaysiakini telah menghubungi BERSIH untuk maklum balasnya.

      Pada PRK Sungai Kandis lalu, Mohd Zawawi memenangi kerusi itu dengan majoriti 5,842. Beliau mengalahkan Lokman dan calon Bebas K Murthy.

      Delete
    11. 'Kamu dalam perut mak lagi masa itu, budak'
      Diterbitkan 1 Okt 2018, 1:54 petang | Dikemaskini 1 Okt 2018, 2:06 petang

      A+ A-
      Satu tulisan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang dipinkan di Twitter baginda hari ini hentam siapa?

      Persoalan itu timbul setelah baginda dikatakan menghentam Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

      “Orang yang pentingkan kesempurnaan. Sama ada kamu berkhayal atau taasub?

      “Kamu dalam perut mak lagi masa itu, budak. Buat kajian sikit,” tulisnya.


      HRH Crown Prince of Johor
      @HRHJohorII
      Perfectionist? It's either you’re delusional or obsessed. You were still in your mother's belly, kid. Do some research.

      09:32 - 1 Oct 2018
      840
      741 people are talking about this
      Twitter Ads information and privacy
      Beliau tidak menyebut khusus pihak yang dimaksudkannya.

      Bagaimanapun terdapat media seperti Free Malaysia Today yang mentafsirkannya merujuk kepada Syed Saddiq.

      Menteri muda itu di Twitter beliau menyifatkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai “Tun M, the perfectionist” dan berkongsi kisah di sebalik ucapannya di Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebelum ini.


      Tun M, the perfectionist 🇲🇾
      My story. pic.twitter.com/a3OSobwbKV

      View image on TwitterView image on TwitterView image on TwitterView image on Twitter

      Syed Saddiq

      @SyedSaddiq
      Tun M, the perfectionist 🇲🇾
      My story.

      21:17 - 30 Sep 2018
      3,391
      1,503 people are talking about this
      Twitter Ads information and privacy
      Syed Saddiq dalam tulisan itu antaranya berkongsi ketelitian Mahathir terhadap teks ucapan dan idea yang hendak disampaikan.

      Ia dibuat setelah setelah pengguna media sosial mendakwa Mahathir hanya membaca teks – yang mendapat pujian ramai – di PBB.

      Dua tahun lepas, Syed Saddiq pernah menulis surat terbuka susulan keputusan istana Johor yang melarang protes jalanan di negeri itu.

      Syed Saddiq yang ketika itu masih di pihak pembangkang dan pendatang baru dalam dunia politik dikritik kerana dilihat mencabar raja.

      Ketegangan itu selesai setelah Sultan Johor menerima mengadap Syed Saddiq.

      Delete
    12. 10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Delete
    13. 10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Delete
    14. 10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Delete
    15. 10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Delete
    16. NOTICE & WARNING......!!!

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Delete
    17. NOTICE & WARNING......!!!

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      10 posting sampah langsung tak releven dgn topik. Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk).

      Delete
    18. Kejora Tikus Tonggeng menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      A real man is seen by his ACTION, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete

    19. PUCCIMAK BINATANG YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL INI, DI PUJI SEBAB TIDAK SANGAT MENGKOPIPES TAPI SEKARANG KELUAR DI ATAS NAMA justice league PULAK.

      MAKA BERPERANG LAH KITA SECARA LISAN BERMULA DENGAN MENGELUARKAN KOPIPES GIVING HIM A TASTE OF HIS OWN MEDICINE) SEGALA APA YANG ADA MENTAHIKAN NAJIB, ROSMAH, UMNO DAN SEGALA APA YANG BERKAITAN DENGAN DEPA.

      BERMULA DENGAN TAJOK2 KEPALA BERITA BERIKUT:

      - Najib hadir beri keterangan berkaitan pengubahan wang haram

      - Najib dipanggil polis, Lokman Adam bersetiakawan

      - Rosmah ke SPRM lagi

      Delete
    20. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Copy paste je lah..saja tak nak macai amngok komen 1st

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      RAM Rating Services Bhd
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) menjangkakan kadar inflasi teras meningkat 1.0 peratus pada Julai 2018, disokong tekanan inflasi yang lebih tinggi daripada komponen bahan api pengangkutan.

      Dalam satu kenyataan hari ini, agensi penarafan itu berkata harga purata petrol RON95 meningkat 12.4 peratus pada Julai berbanding 9.9 peratus pada Jun, ketika kesan asas rendah.


      Ia berkata harga dijangkakan terus lemah dengan penarafan sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), mengehadkan sebarang tekanan ke atas inflasi, manakala Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dijangka membuat beberapa pelepasan kos.

      “Penilaian awal kami terhadap SST dan potensi impak inflasi tidak menunjukkan sebarang ketidakstabilan harga atau penggunaan buat masa sekarang.

      “Ini disebabkan oleh bahagian produk SST yang lebih kecil dalam sekumpulan indeks harga pengguna, dan terpakai kepada pengeluar dan bukan pengguna akhir,” katanya.

      Selain itu, sebarang kesan ketidakstabilan daripada SST dikawal oleh lapisan tunggal cukai, kurang kos pelaksanaan pentadbiran serta cadangan pengecualian ke atas bahan mentah, komponen dan pembungkusan bagi pengeluar berdaftar.

      Memandangkan tekanan deflasi daripada perubahan dalam sistem percukaian, selain harga bahan api yang lebih rendah susulan pelaksanaan semula subsidi minyak, dan lonjakan pertumbuhan perlahan yang berterusan ke atas harga makanan, inflasi teras dijangkakan mencatat purata 1.3 peratus tahun ini, katanya.

      “Berdasarkan teras inflasi yang lebih rendah dan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar yang sederhana sebanyak 4.9 peratus, Kadar Dasar Semalaman (OPR) tahun ini dilihat memihak kepada aliran menurun.

      “Bagaimanapun, OPR dijangka kekal pada 3.25 peratus sepanjang 2018 susulan dasar tidak menentu yang berterusan, selain beberapa risiko makro yang mungkin masih memberi risiko ke atas aliran keluar modal,” katanya.

      RAM Ratings percaya dasar monetari akan memainkan peranan yang lebih besar kerana penyatuan fiskal dianggap sebagai trend utama yang berlaku, sekali gus skop suntikan dana tambahan dijangkakan kurang.- Bernama

      Delete
    2. Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.
      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    3. Kejora Tikus Tonggeng menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      A real man is seen by his ACTION, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    4. Istimewa khas buat Bapok Kejora Tonggeng:

      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami

      Wahai cik bapok jangan nak nunjok
      Nanti kamu kenalah tepok
      Jikalau salah mintalah tunjuk
      Kami tak rela hai kau tepuk bongok

      Nandung-nandung dayang senandung
      Wahai si bongok, maafkan kami

      Maafkan kami
      Maafkan kami 2x
      Maafkan kami

      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami

      Wahai cik bapok, jangan bodoh sangat
      Tersangat-sangat, kami meluat
      Kalau Cik bapok muka taik palat
      Takder customer, nak datang dekat

      Nandung nandung dayang senandung
      Wahai cik bapok jumpalah kami

      Korus:
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami ......

      Delete

    5. Endlessly copy-pasting justice league must lick his wounds. Or Al Jibo's assol.

      justice league should JUST LICK Al Jibo's wounds. Or his assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
  3. Adehhh...dah penat aku dengan politiking tak habis-habis ni....rentikanlah...tumpu usaha kepada kerja-kerja baikpulih ekonomi, menyediakan peluang pekerjaan dan membangunkan negara....

    ReplyDelete
    Replies

    1. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
  4. Pemuafakatan untuk menyelamatkan negara.. tiada tanda soal lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak Disiasat SPRM, Tapi Didakwa Untuk Takut Peguam



      Lazimnya seseorang itu didakwa di mahkamah selepas disiasat namun tidak kepada Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah apabila tiba-tiba dituduh tanpa diambil keterangan pihak berwajib.

      Justeri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee hari ini boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau halang beliau dan peguam lain daripada mewakilinya di mahkamah.

      Bekas perdana menteri itu turut mendakwa bahawa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee sebenarnya merupakan satu tindakan untuk menafikan hak beliau bagi dapat perbicaraan yang adil pada awal tahun depan.

      Ini kerana peguam belanya itu didakwa pendakwa raya di mahkamah mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      “Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee hanya kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      “Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda sebagai mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda,” kata Najib menerusi hantaran satu kenyataan dalam akaun sosial Facebook hari ini.

      Najib mendakwa pemilihan masa bagi tuduh Muhammad Shafee mengejutkan kerana beliau masih tidak diambil keterangan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau berpeluang beri bukti dokumen berkaitan.

      “Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah,” kata Najib. Muhammad Shafee merupakan peguam utama yang mengetuai barisan tujuh peguam bela yang mewakili Najib.

      Bekas Presiden UMNO itu didakwa pada 4 Julai lalu atas tiga tuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan salah guna kedudukan untuk kepentingan peribadi melibatkan RM42 juta berkaitan syarikat SRC International Sdn. Bhd.

      Muhammad Shafee juga mewakili Najib ketika didakwa pada 8 Ogos lalu atas tujuh pertuduhan termasuk tiga pertuduhan baharu iaitu didakwa menerima wang berjumlah RM42 juta hasil daripada pelbagai aktiviti haram.

      Ia kononnya dikaitkan dengan dana syarikat SRC International, empat tahun lalu. Namun Peguam Negara, Tommy Thomas yang mengetuai pasukan pendakwaan secara tiba-tiba tarik diri akhir bulan lepas. – Agensi/Mynewshub.TV


      : kerajaan PH sekarang bukan lagi kerajaan rakyat tetapi kerajaan kroni dan rakus serta zalim....

      Delete
    2. Kejora Tonggeng Tikus menikus
      Kau betul2 bacul lagi dayus....

      Kamu masih jugak dgn bahan2 tak releven dgn topik.
      Budak sial haramjadah ini memang tak serik2 kena belasah & dibogelkan tingkah jahatnya mengadu domba, fitnah, membohong auta, mengutip source ketchup basi dari sumbu mak badak, mynewshub, raja pukimak klentong (rpk)....

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete

    3. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
  5. banyak juga bloggers2 yg tak berani dgn jelas n jujur membincangkan tabi'at luar biasa anwar.

    saya amat yakin yg dia mempunyai masaalah dgn isu 'liwat' ini n olih demikian kurang layak utk memimpin kerajaan (islam).

    saya akan secara spontan menyokong anwar sepenuh nya jika beliau dgn yakin n jelas memberi statement yg dia bukan lah drpd gulungan homo n bisexual. yab tun m n yab dr wan azizah serta yb nurul wajib turut memberi pengesahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Big bro yg dihormati....

      Dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mengenai keputusan Danyal mengosongkan kerusi untuk Anwar hanya dibincang oleh kelompok tertentu saja dalam PKR.

      Saya juga tidak jumpa lagi kenyataan2 atau statement dari Majlis Kepresidenan Pakatan Harapan memberi persetujuan bersama berkaitan PRK Port Dickson.

      Malah kita belum lagi dengar apa2 press statement Pengerusi PH, Tun Mahathir di tv atau akbar2 berhubung kait PRK Port Dickson.

      Yang sibuk bagai nak rak syok sendiri hanya Anwar Ibrahim & puak2 Rafizi saja. Saya perasan macam ada yang tak kena. Situasi di PD begitu hambar, tak rancak kurang ummpphh saja berbanding 3 PRK di Selangor baru2 ini. Apakah ini juga petunjuk dari langit - langkah P Dickson tak dapat barakah & restu Illahi......??

      Mungkin saya tersilap pandang kerana lebih tumpukan lawatan kerja Tun M ke London-New York-London.

      Apa pandangan, big bro.......??

      Sekian, terima kasih & salam.

      Delete
  6. Adakah melaksanakan dan menguatkuasakan undang-undang ke atas seseorang yang melakukan kesalahan dan menyebabkan si pelaku kesalahan itu terhukum oleh undang-undang, perbuatan itu sendiri adalah merupakan satu kesalahan yang memerlukan pelakunya memohon maaf kepada orang yang terhukum itu?

    Kalau ini prinsipnya, maka semua hakim, pendakwaraya dan polis tidak boleh melaksanakan tugas mereka, dan sekiranya mereka menjalankan tugas dengan betul dan menyebabkan seorang pesalah laku dihukum, maka mereka dikira telah melakukan kesalahan ke atas yang terhukum itu dan perlu memohon maaf kepadanya. Begitukah?

    Ingatlah, umat-umat terdahulu telah dibinasakan disebabkan mereka itu apabila yang melakukan kesalahan itu rakyat bahawan mereka laksanakan hukum ke atasnya sedang sekiranya ia adalah seorang pembesar, ia dilepaskan.

    Tun Mahathir, hakim, pendakwaraya dan malahan pengadu sendiri tidak berhutang apa-apa permohonan maaf kepada Anwar. Anwar tidak dianiayai sebaliknya telah melalui due process dan dihukum.

    Anwar diketahui kini menjaja pengampunannya oleh YDPA adalah disebabkan YDPA berpendapat kesemua pertuduhan dan sabitan ke atasnya sejak 1998 adalah fitnah. Ini adalah dakwaan kelentong.

    Demikian juga kenyataan Anwar bahawa dia telah memaafkan Tun Mahathir. Ini juga kenyataan manipulasi. Tun Mahathir tidak berhutang apa-apa permohonan maaf kepada Anwar di atas apa yang telah berlaku ke atas Anwar. Anwar telah diadili dan menerima pengadilan. Dia sama sekali tidak dianiayai.

    Saya telah beberapa kali mengatakan bahawa kerakusan Anwar untuk menjadi PM akan memakan dirinya. Sekiranya ia melepaskan terus cita-cita mahu menjadi PM, maka itulah yang terbaik buat dirinya. Dia sendiri masih tidak mahu meletakkan noktah di atas segala kontroversi dan keserabutan yang sedang melanda dirinya.

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

    ReplyDelete
  7. Ulas je kedua-dua menipu, atau salah satu menipu, dan mustahil dua-dua benar

    ReplyDelete
  8. Memohon maaf akan mengantoikan diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu Najib tak pernah meminta maaf.

      Delete

    2. Najib minta maaf? Istilah itu takda dalam vokabulari nya. Penuh dengan istilah dan sinonim curi, rompak, lanun, seleweng, songlap.

      Mana dia nak minta maaf, dia kata RM2.6 bilion itu derma Arab. Kepala Bapak Dia.

      Zahid pulak terhegeh hegh mengata dia dah jumpa
      Pak Arab tuh. Kepala Hotak Dia.

      SPRM kata tidak ada bukti menunjukkan ada anak Raja Arab yang derma.

      Di mahkamah nanti, pakar2 teksikology (?) akan keluarkan bukti bahawa kertas bagi "surat derma" yang Najib katakan itu ia lah kertas di kilang dalam tahun 2018, bukan di tahun yang RM2.6 bilion itu masuk akaun bank dia. Najib Al Tipu.

      Delete

    3. Zahid pada 2 Julai lalu disoal siasat oleh SPRM selama sembilan jam berkaitan dia kata berjumpa dengan anggota kerabat Arab yang kononnya menderma RM2.6 bilion kepada Najib.

      Itu bercanggah dengan apa yang di kata dek Najib, para penyiasat, termasuk Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat, menyatakan wang itu berasal dari 1MDB.

      Mister Lockman "hero Umno" mmenyebut maklumat daripada "rakan-rakan di kementerian kewangan, polis dan SPRM" bahawa Najib "mungkin berdepan dengan sekurang-kurangnya 100 pertuduhan."

      "Mereka ada 32 pertuduhan. Saya dengar mereka merancang untuk mendakwanya dengan sekurang-kurangnya 100 pertuduhan.

      Hebat Lockman nih. Dia ada kawan2 di Kem Kewangan, PFRM dsb nya. Hero betul nampak nya dia. Hero longkang. Di mana Umno berada.

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Saudara admin,

    Saya tak faham kenapa En Othaman Ahmad asyik memaki mencarut dan mencerca org yg tak sehaluan dgn pendapat dia. Perkataan tonggeng adalah paling popular.

    Minta tuan admin siasat siapa En Othaman Ahmad ni, manalah tau kot-kot dia ni adalah individu yg lari dari wad psikiatri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si tikus dah mintak nyawa, nampakk....!!

      Selama ini lagak macam terrer sangat
      Bila dicabar dah terencat-rencat
      Belum berentap
      Dah terkulai sentap


      Why stay AnonyMOUSE, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete
    2. Istimewa khas buat mu, Bapok Kejora Tonggeng:

      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami

      Wahai cik bapok jangan nak nunjok
      Nanti kamu kenalah tepok
      Jikalau salah mintalah tunjuk
      Kami tak rela hai kau tepuk bongok

      Nandung-nandung dayang senandung
      Wahai si bongok, maafkan kami

      Maafkan kami
      Maafkan kami 2x
      Maafkan kami

      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami

      Wahai cik bapok, jangan bodoh sangat
      Tersangat-sangat, kami meluat
      Kalau Cik bapok muka taik palat
      Takder customer, nak datang dekat

      Nandung nandung dayang senandung
      Wahai cik bapok jumpalah kami

      Korus:
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami
      Maafkan kami ......

      Delete
    3. Dey Kejora Tikus AnonyMOUSE...

      Dah buntu ker otak mu yg mereng?
      Kenapa tiba2 merengek cengeng?
      Kamu kan pakar pusing gaseng?
      Melalut kalut cerita dongeng.

      Delete

  11. PUCCIMAK BINATANG YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL INI, DI PUJI SEBAB TIDAK SANGAT MENGKOPIPES TAPI SEKARANG KELUAR DI ATAS NAMA justice league PULAK.

    MAKA BERPERANG LAH KITA SECARA LISAN BERMULA DENGAN MENGELUARKAN KOPIPES GIVING HIM A TASTE OF HIS OWN MEDICINE) SEGALA APA YANG ADA MENTAHIKAN NAJIB, ROSMAH, UMNO DAN SEGALA APA YANG BERKAITAN DENGAN DEPA.

    BERMULA DENGAN TAJOK2 KEPALA BERITA BERIKUT:

    - Najib hadir beri keterangan berkaitan pengubahan wang haram

    - Najib dipanggil polis, Lokman Adam bersetiakawan

    - Rosmah ke SPRM lagi

    ReplyDelete
  12. Tuan Haji Othaman Ahmad
    Tuan haji berhujah atas tajuk apa?
    Mencarut memaki hamun mencerca
    Yg tuan haji sebut pasal kejora tu kenapa?
    Dia pernah mencedera parahkan tuan haji ke?
    Saya rasa tuan haji terkeliru ni.
    Atau tuan haji memang dlm keadaan celaru keliru dan haru biru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kura2 dalam perahu
      Pura2 tak tahu

      Sahabat rakan seperjuangan 'JLTW' dah nyatakan berpuluh kali....

      "YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL".


      Toksah temberang & berlakon ler.....!!

      Delete
    2. Apa benda ni tuan haji?
      Siapa yg temberang, siapa yg berlakon?
      Saya rasa, tuan haji adalah individu yg siang malam pagi petang tak kira masa selalu hantar komen.
      Saya tengok org lain ada juga masa rehat.
      Tuan haji ni mmg dibayar utk hantar komen ke?
      Saya cuma tanya je, jgn tuan haji marah pulak.

      Delete
    3. Abis tuu...

      Why stay AnonyMOUSE, Why..why..??

      Tikus Tonggeng menikus-nikus
      Betul2 bacul lagi dayus....
      Bodoh mereng bila nak mampus?

      Toksah temberang cakap lebih2 ler. Buktikan kejantanan engkau Kejora sebagai pejuang kebenaran.

      Action man, not talk cock, got it.....??

      Come on suwar...
      KAMU BILA NAK ADA KOTEY UNTUK FACE-TO-FACE- dgn saya agar kamu dapat disunatkan kepala kolop kamu tuu....!!!

      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??
      MASIH TAKOTT TELOR KECOTT KERRR.....??

      My challenge to you still stand.....!!

      Delete

    4. Anomous 16:12,

      yg siang malam pagi petang tak kira masa selalu hantar komen itu ia lah kamu. Mengguna berbagai nama.

      Bila di ambil kira semua nama yang kau pakai, kau nampak mengkomen 25 jam sehari.

      Delete
    5. Terima kasih sdr Isa3.

      Padan muka dia kena sesah belasah
      Setiap masa.

      Delete
  13. Tuan Tikus, saya bagitahu
    Haji Othaman tidak merapu
    Nak jumpa Kojola..kojola tak mahu
    Sebab takut kena penyapu!

    Kojola ini adakah tuan?
    Atau TongGeng yg selalu meroyan
    Bertukar nama tidak keruan
    Sejak Putramerdeka orang tak layan!

    Kurang ajar ini kojola
    Selain kera, digelar Jinggila
    Bini Othaman dia nak tala
    Itu pasai Othaman nak sula!

    Kojola patut dah bunuh diri
    Bulan mengambang riuh menyanyi
    Gilakan 'Mas' syok sendiri
    Putrasinggora sambar..hidupnya sunyi!

    Tuan Tikus ini siapa?
    Sedara kojola atau pun bapa?
    Tak tahu ke, atau buat lupa
    Kojola, Tikus orang serupa!

    Testis Lick, jugak si TongGeng
    Ada pulak si Captain mereng
    Konon ramai semuanya geng
    Hanya sorang dah pulas stereng!

    Haji Othaman bukan temberang
    Cuma marah nak buru memerang
    Kenapa Othaman bersifat garang?
    Isteri Othaman Kojola dah serang!


    ReplyDelete
  14. kerjasama utk negara. masing2 harap masing2 dh berubah. saifool terus memburu anwar. apa hendaknya tu.

    ReplyDelete
  15. Apa kebendalah TN haji Othman Ahmad ni. Apa masalahnya?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Masih tak bijak lagi kau ye? (Ingat, aku tak kata kau bodoh. Dan aku tanya kau).

      Masalah nya pada dia ia lah: kau di ajak nya bersemuka ke Dataran Merdeka. Berkali kali. Kau tak berani. Kecut bola.

      Kami semua bersedia nak saksi. Tapi kau mendiam. Heboh di blog saja.

      Delete
  16. Jawapan dah dijelaskan sejelas-jelasnya oleh sahabatku dalam pantunnya.....

    Fan Tun 3 October 2018 at 17:07:

    Tuan Tikus, saya bagitahu
    Haji Othaman tidak merapu
    Nak jumpa Kojola..kojola tak mahu
    Sebab takut kena penyapu!

    Kojola ini adakah tuan?
    Atau TongGeng yg selalu meroyan
    Bertukar nama tidak keruan
    Sejak Putramerdeka orang tak layan!

    Kurang ajar ini kojola
    Selain kera, digelar Jinggila
    Bini Othaman dia nak tala
    Itu pasai Othaman nak sula!

    Kojola patut dah bunuh diri
    Bulan mengambang riuh menyanyi
    Gilakan 'Mas' syok sendiri
    Putrasinggora sambar..hidupnya sunyi!

    Tuan Tikus ini siapa?
    Sedara kojola atau pun bapa?
    Tak tahu ke, atau buat lupa
    Kojola, Tikus orang serupa!

    Testis Lick, jugak si TongGeng
    Ada pulak si Captain mereng
    Konon ramai semuanya geng
    Hanya sorang dah pulas stereng!

    Haji Othaman bukan temberang
    Cuma marah nak buru memerang
    Kenapa Othaman bersifat garang?
    Isteri Othaman Kojola dah serang!

    ReplyDelete

  17. Kenapa Anwar cakap begitu? Nak raih undi di PG? Apa kah itu cara nya? Ramai kah yang akan memberi nya undi dengan dia cakap begitu? Aku tak yakin.

    Kenapa dia tak cakap benda yang positif, yang tak kontroversi? Pasal pembangunan. pasal apa yang akan di buat nya bila dia jadi PM?

    Ke dia masih tak yakin akan benar2 jadi PM? Aku tak yakin.

    ReplyDelete
  18. Admin, ni komen kejora bagi blok lah, buat semak je.....ntah hape hape

    ReplyDelete
  19. Apa Tun Mahathir nak mintak maaf lagi, Hadi pun dah kata kpd Duta Amerika, "PAS bersikap menyokong Dr Mahathir walaupun mereka pembangkang."

    https://www.malaysiakini.com/news/445768

    ReplyDelete
  20. Tuan haji Othman Ahmad
    Tuan haji ada masalah apa ni?
    Ceritalah kat sini, boleh kita sama-sama kongsi.

    ReplyDelete
  21. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Jom kita layan citer kat bawah ni. Mana lah tau otak Wak boleh jadi cntre sikit....tak lah melalut macam orang sewel sejak kebelaknagn ni ...boleh kannnn???

    Pesakit Jiwa dan Pilot

    Satu hari, seorang pilot telah di tugaskan utk membawa 30 pesakit jiwa berpindah ke satu kawasan yg baru dgn menaiki kapal terbang yg akan di pandunya.


    Pada keesokan hari, spt yg dijanjikan juruterbang itu pun membawa 30 pesakit jiwa tersebut. 29 pesakit tersebut terlalu gembira dapat menaiki kapal terbang itu...termasuk lah Fan Tat, Terisak3 dan JSTW.

    Mereka semua melompat2 di dlm kapal terbang itu. Bagaimanapun cuma seorang pesakit sahaja yg hanya mendiamkan diri....dia ni memang agak mereng dan lembam sikit, suka meracau2 bercakap sendirian...terutamanya dalam jamban!!!

    Lebih mesra dikenali dalam kalangan rakan2nya sebagai Wak Suman Tempek Bacin.

    Tiba2 kapal terbang yg mereka semua naiki bergegar akibat 29 pesakit yg melompat2 itu. Pilot menjadi geram akibat perbuatan 29 pesakit itu.

    Dia tidak dapat mengawal kapal terbang yg bergegar itu. Pilot tersebut memanggil pesakit jiwa yg pendiam itu dan menyuruh supaya dia memberitahu kawan2nya supaya berhenti bermain.


    5 minit kemudian, pilot itu mendapati kapal terbang kembali stabil.

    Pilot memangggil sekali lagi Wak Suman yang mereng dan sewel otaknya tu dan bertanya, "Kenapa semuanya boleh menjadi senyap dlm sekelip mata..? Apa yg kau bagi tau sama kawan2 kau itu?".

    Wak Suman Tempek pun manjawab "Saya bagi tau kat kawan2 saya..... kalau nak melompat2............pergi main kat luar!!!! Sebab tu lah semua dah takde...


    Keh..keh..keh...Harrrk ..Tuiii...kikoikkoikhkikikiokok !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ini berita baik, hala kepada mendapatkan keadilan untuk rakyat berkaitan Rosmah -

      SPRM umumkan Rosmah "diberkas oleh pegawai agensi antirasuah itu kira-kira jam 3.20 petang tadi"

      Katanya ketika itu Rosmah sedang memberi keterangan kepada penyiasat SPRM.

      "Beliau akan dibawa ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur untuk didakwa esok," katanya kepada Malaysiakini.

      Penahanan Rosmah itu dibuat hampir lima jam selepas beliau tiba di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya untuk memberi keterangan berhubung siasatan agensi terbabit mengenai skandal 1MDB.

      Terdahulu beliau tiba - untuk kali ketiga - di situ kira-kira jam 10.40 pagi.

      Pada 24 Sept lalu Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata agensi antirasuah itu sudah menamatkan siasatan ke atas Rosmah dan kertas siasatan sudah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara.

      Untuk rekod pada minggu lalu Rosmah menghabiskan masa hampir 13 jam memberi keterangan di Putrajaya.

      Laporan media juga menyebut Rosmah mungkin dihadapkan sehingga 20 pertuduhan jenayah.

      Sementara itu kenyataan dikeluarkan SPRM petang ini berkata penahanan tersebut dibuat selepas mendapat izin mendakwa daripada Pejabat Peguam Negara.

      "Susulan itu, Rosmah akan menghadapi beberapa pertuduhan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

      "Rosmah akan dibawa ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada jam 8 pagi esok untuk pertuduhan tersebut," katanya.

      Soal lama: tidur di lokap SPRM? Pakai baju oren? Patut nya begitu. Dia lakukan "common crime". Perlu di layan sebagai "common criminal". Takkan criminal / penjenayah pulak ada kelas?

      Delete
  22. Apalah, tanya Umi Hafilda seorang anak Azmin Ali itu bapaknya siapa?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...