Wednesday 17 October 2018

DAP JADIKAN GELARAN DATUK LEBIH BERNILAI TINGGI


Berikutan rungutan dan ketidakselesaan orangramai terhadap kecenderungan pemimpin Pakatan Harapan yang dilihat sama kemaruk terhadap gelaran Datuk dan Datuk Seri, DAP dengan segera bertindak pantas dalam menanganinya.


Jawatankuasa Pusat DAP dalam langkah terbarunya memutuskan pemimpin parti itu hanya boleh menerima gelaran tersebut setelah mereka bersara daripada berkhidmat dengan kerajaan, tidak kira sama ada sebagai menteri, timbalan menteri, exco kerajaan negeri atau wakil rakyat.


Bagi pemimpin yang masih berjawatan pula, jika menerima tawaran gelaran Datuk atau Datuk Seri, mereka dikehendaki merujuknya kepada Jawatankuasa Pusat parti yang akan memutuskan sama ada dibenarkan menerima atau sebaliknya.


Kedua-dua ketetapan DAP ini adalah sesuatu yang harus dipuji bagi memastikan gelaran tersebut tidak sewenang-wenangnya diterima oleh pemimpin parti.

Dalam erti kata lain, hanya pemimpin yang benar-benar layak dan dirasakan sesuai oleh Jawatankuasa Pusat DAP saja yang dibenarkan menerima gelaran Datuk, Datuk Seri dan sebagainya.


Dengan menetapkan syarat selepas bersara saja baru boleh menerima pingat, bintang dan gelaran pula, DAP dengan sendirinya mahukan semua pemimpinnya menumpukan khidmat kepada rakyat dan negara terlebih dahulu sebelum mengejar apa-apa ganjaran yang bergelar.


Lagi pun, bukankah pingat, bintang dan gelaran kepada mana-mana pemimpin itu sepatutnya hanya diberikan setelah terlihat jasa dan sumbangannya kepada rakyat dan negara?


Untuk melihat kemurnian jasa dan sumbangan seseorang pemimpin, sudah tentu hanya setelah bersara saja mereka layak diberikan pengiktirafan dalam bentuk gelaran.


Jika sedang berkhidmat, apa lagi jika jika baru lima bulan bergelar menteri, timbalan menteri, exco kerajaan negeri atau wakil rakyat, bukan saja jasa dan sumbangan belum kelihatan, bahkan tidak diketahui apa jadi seterusnya kepada pemimpin yang menerima pingat, bintang dan gelaran itu.


Boleh jadi semasa berkhidmat mereka mungkin didapati terbabit dengan jenayah, rasuah, menipu, pecah amanah dan sebagainya.


Dengan yang demikian, jika itu yang berlaku, sudah tentu pingat, bintang dan gelaran yang diberi sebelum ini tidak lagi memberi makna atau sudah tercemar kemuliaannya.

Dalam hal ini, DAP nampaknya harus  dipuji kerana melalui peratutan itu tidak lain bertujuan mahu meletakkan pingat, bintang dan gelaran yang dianugerahkan oleh Raja, Sultan dan Yang Dipertuan Negeri itu sentiasa bernilai tinggi dan ada nilai kehormatannya di sisi masyarakat.


Jika tiada peraturan atau kawalan dan sesiapa saja boleh menerimanya seperti sekarang, segala pingat, bintang dan gelaran sudah tidak ada nilainya lagi.


Tetapi, adakah hanya DAP saja yang ada peraturan serta ketetapan sedemikian?


Bagaimana dengan Bersatu, PKR dan Amanah?


Tak mahukah mereka menetapkan apa-apa peraturan atau sebahagian mereka juga sedang beratur panjang untuk turut bergelar Datuk dan Datuk Seri di majlis penganugerahan di banyak lagi negeri selepas ini? (ShahbudinHusin 17/10/2018)

116 comments:

  1. Replies
    1. DAP di tubuhkan Lim Kit Siang selepas Singapore "di tendang" keluar dari Malaysia (sebenar nya si bodoh dan penderhaka Tengku A Rahman gave it away to Lee Kuan Yew FOC).

      LKS bersama dengan LKY dalam DAP di masa Singapore dalam Malaysia 1963-65. Dia copycat LKS dari berbagai segi, termasuk cara Republican, takda anugerah kebesaran atau gelaran itu ini, seperti di US.

      Jadi, DAP tak kisahkan pangkat kebesaran berpunca dari itu. Tapi sekarang Loke, SU Kerja DAP, pulak kata boleh terima pangkat Dato selepas bersara. DAP sudah bertukar pendirian juga.

      Bermakna, over time, jumlah Dato di negara ini akan bertambah beribu - Dato2 DAP.

      Delete
    2. Puji d a p..itu caranya yg betul..sepatutnyalh bang Shah...gedung pengeluar pingat gelaran ambik perhatian..kebesaran pangkat dasyat lagak main tunjuk2 main darjat2..duduk sekelumpuk x sedar pakai pingat memenuhi nafsu menurut kehendak hajat itulh mainannya 'nothing impossible'semua dapat..itu lah keseronokan penerima pingat..yg dpt cara baik ada cara jahat..nasib baik x dbg pd.."saya yb ke kamu yb" yg tiada adab sopan serupa akhlak cacat..
      Keh keh keh hehadayg anggap d a p laanat..

      Delete
    3. Isi borang jadi AHLI DAP la pulak. Berprinsip. Kerja tanpa pangkat

      bankami.blogspot.com

      Delete
    4. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    5. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA =

      Delete

    6. justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league should JUST LICK Al Jibo's wounds. Or his assol.

      YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete

    7. Bila bendaklah yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      @@@


      YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    8. Pemandu teksi demo depan Kementerian Kewangan



      Seperti dijanjikan, sekumpulan pemandu teksi berhimpun di depan pejabat Kementerian Kewangan di Putrajaya hari ini bagi membantah rancangan menjadikan Grab sebagai kenderaan pengantara di stesen MRT.

      Mereka menuntut untuk bersemuka dengan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam tempoh 24 jam.

      Wakil menteri, setiausaha bahagian komunikasi korporat kementerian Suhaili Ahmad, tampil bertemu kumpulan itu.



      Penganjur perhimpunan Shamsubahrin Ismail, yang juga pengasas Big Blue Taxi Facilities Sdn Bhd, kelihatan meminta alamat e-mel untuk menghantar surat rasmi permohonan bertemu Lim.

      Shamsubahrin kemudian terus menghantar undangan itu.

      “Saya sudah hantar surat khas kepada menteri supaya pertemuan boleh diadakan dalam tempoh 24 jam susulan isu yang ditimbulkan (setiausaha politik menteri) Tony Pua,” katanya.

      Delete
    9. Ezam terkejut terima 'foto, video' politik wang kem Rafizi



      KUALA LUMPUR, 16 Okt — Datuk Mohamad Ezam Mohd Noor mendakwa pihaknya memperoleh “foto dan video” amalan politik wang dalam pemilihan PKR melibatkan kem Rafizi Ramli.

      Menyifatkan pendedahan berhubung politik wang dalam PKR sebagai serius, pengerusi Hisbah “terkejut” apabila beliau menerima bukti pelakuan sedemikian dalam kem naib presiden PKR.

      [...] Hisbah telah berusaha mendapatkan laporan langsung dari lapangan dan terkejut menerima foto dan video perlakuan politik wang termasuk yang membabitkan kem Rafizi sendiri,” katanya di Facebook hari ini.

      Bekas senator berkata Hisbah, sebuah badan bukan kerajaan (NGO), akan menyerahkan bukti tersebut kepada pihak berkuasa dan beliau mahu siasatan menyeluruh dibuat segera.

      Bekas ketua angkatan muda PKR juga menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan NGO mengambil “langkah perlu” membanteras amalan politik wang.

      Beliau berkata Hisbah mahu memastikan Malaysia tidak lagi melalui “putaran kerenah ahli politik yang hidup dengan politik wang” hingga boleh “menjahanamkan” negara.

      “Mereka yang curang dengan agenda reformasi tanpa mengira berapa besarpun pangkatnya dan dari parti mana pun dia mesti dinyahkan dari menjadi sebahagian kerajaan reformasi ini,” katanya.

      Ketinggalan undi berbanding Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi saingan jawatan timbalan presiden PKR setakat ini, Rafizi mendakwa wujud politik wang ratusan ribu ringgit di beberapa negeri.

      : Macam Mahathir juga kata Najib perompak, dia penyamun....

      Delete
    10. Protes gaji minimum depan parlimen NGO, MTUC




      Penggiat pelbagai NGO hari ini berkumpul di depan pagar mahkamah bagi membantah kenaikan kecil kadar gaji minimum sebanyak RM50.

      “Habis mengundi, mereka lupa kita,” laung seorang wanita.




      Protes anjuran Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) itu mendesak kerajaan mengkaji semula penyeragaman gaji minimum sebanyak RM1,050 sebulan, yang akan berkuat kuasa bermula Januari tahun depan.

      MTUC sebelum ini berkata jumlah itu tidak realistik dengan mengambil kira kos sara hidup semasa. Berdepan bantahan itu, Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran keluar dari bangunan parlimen dan bertemu kira-kira 20 orang wakil mereka bagi membincangkan perkara itu.

      : Bila nak demo protes pesta ARAK PH??....

      Delete
    11. Mahkamah batal tukar agama dua budak



      KUALA LUMPUR, 16 Okt — Hakim Mahkamah Tinggi di sini hari ini membatal penukaran agama dua kanak-kanak yang dibuat tanpa pengetahuan bapa mereka, penganut Buddha.

      Pada penghakimannya, Datuk Azizah Nawawi berkata mahkamah terikat dengan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes M Indira Gandhi.

      Beliau juga tidak membenarkan penangguhan keputusan itu.Kedua-dua kanak-kanak tersebut kini berada dalam jagaan bapanya.

      Kanak-kanak, masing-masing usia lapan dan tiga tahun ketika itu, ditukar agama kepada Islam pada 11 Mei 2016. Mereka dilahirkan ketika bekas isterinya menganut Buddha.

      Lelaki itu kemudian membawa kes ke mahkamah untuk membatal penukaran tersebut. Pada masa ini, bekas isterinya beragama Islam.

      Pada 29 Januari lalu, Mahkamah Persekutuan memutuskan penukaran agama tiga anak M Indira Gandhi hampir 10 tahun lalu kepada Islam tidak sah disisi undang-undang.

      Mereka ditukarkan agama kepada Islam oleh bekas suami Indira iaitu Muhammad Ridhuan Abdullah, seorang mualaf, pada April 2009 tanpa keizinan selepas beliau memeluk Islam.

      : makin hari makin terhakis kuasa umat Islam dinegara sendiri akibat bodoh berpolitik....

      Delete
    12. Belanja duit berjuta-juta ringgit untuk kempen jauhi arak, kemudian anjur festival arak



      KOTA BHARU – Kerajaan dilihat malu dan takut untuk membuat keputusan berkaitan kepentingan agama Islam, terutamanya melibatkan penganjuran pesta Oktoberfest.

      Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, malah lebih teruk lagi apabila ada yang mendakwa bahawa kebenaran diberi untuk perayaan itu.

      “Saya menyeru rakyat untuk terus mendesak kerajaan untuk tidak lagi membenarkan budaya buruk dari barat mendapat tempat dalam negara kita. Benar, non-muslim berhak berurusan dengan minuman keras tersebut termasuk minum dan meniagakannya.



      “Tetapi untuk menjadikannya sebagai festival tahunan negara adalah turut melanggar hak orang lain terutama hak majoriti umat Islam,” katanya di sini.

      Beliau diminta mengulas mengenai penganjuran Oktoberfest yang didakwa melibatkan penggunaan arak dan sebagainya.

      Menurutnya, festival seperti itu dilihat sebagai mengganggu perasaan, maruah, dan nyata boleh mendatangkan mudarat kepada rakyat kerana ia bukan menjadi hak non muslim semata-mata.

      Beliau berkata, kerajaan sepatutnya menyumbang kepada pendidikan dan kempen anti minuman keras, dan ia dilihat menjadi penyumbang terbaik dari Islam untuk rakyat Malaysia.

      “Apakah non-muslim dalam negara kita akan sedih atau kerugian jika keluarga dan komuniti mereka berjaya keluar dari aktiviti meminum arak? Saya yakin mereka juga akan gembira.

      “Jika kerajaan membelanjakan jutaan ringgit untuk kempen anti arak, sekali kebenaran untuk festival arak, ia adalah cukup untuk menghanguskan wang dan mensia-siakan kempen tersebut,” katanya.


      : Menang kerana sokongan minoriti, kini nak jaga minoriti pasal pendokong majoriti bodoh tentang politik Islam....

      Delete





    13. JUST LICK THE WOUNDS,

      Pukimak Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumouan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Keep up the good work, bro...??

      Delete
    14. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever...

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  2. Kalau baru beberapa bulan aje dalam jawatan, 5 menteri dah di beri pangkat Dato, itu mengarut nama nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wajah Islam Di Zaman Malaysia Baharu



      Sekiranya Mujahid Yusof Rawa bersekedudukan dengan Siti Zabedah Kasim, maka tiada mana-mana pihak berkuasa agama boleh menyerbu premis @ rumah kediaman mereka.

      Sekiranya Mujahid Yusof Rawa berzina, minum arak dan mengadakan pesta arak di premis dan kediamannya, tiada mana-mana pihak berkuasa agama boleh menyerbu premis atau kediaman mereka.

      Itu baru Mujahid Yusof Rawa dan Siti Zabedah Kasim, belum lagi Marina Mahathir, Mukhriz Mahathir, Khalid Samad dan lain-lain umat Islam yang melakukan pelbagai kesalahan syariah.

      Inilah wajah Islam di zaman Malaysia Baharu. Kerajaan tidak mempunyai peranan untuk mengawal, mengekang dan seterusnya membanteras pelbagai kesalahan syariah yang dilakukan di premis atau kediaman sendiri.

      Apakah kesannya pada Agama, Bangsa dan Negara⁉️

      Delete
    2. Dulu dia yg mencerca hina mengata "Allah meliwat Tun Mahsthir dunia akhirat, kini nak bercerita fasal agama konon, pergi jahanam ler engkau, bedebah.....!!

      Tak hal, sejak semenjak semacam jer lirikan mata kau jeling-menjeling kat DSAI. Mudahnya kasih enkgkau berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      Delete
  3. Langkah terpuji. PH perlu mengistihar serta mempersetujui sebulat suara keputusan serta langkah2 yg diambil eh DAP dlm isu ini. Gelaran ini membuat masalah dlm urusan seharian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjilat parti AMANAH pun serang pandangan Mujahid



      Dulu ada heboh pasal Mohd Sayuti Omar menulis bergantung berapa yang diberikan. Dia berang dalam forum tersebut. Isu itu telah berlalu, saya pun tak banyak baca tulisan MSO kerana bagi saya tak ada apa yang menarik kalau setakat menulis untuk mengampu.

      Dia sepatutnya menjadi penulis yang berpotensi maju ke hadapan setelah ramai penulis veteran meninggal dunia. Tapi bila dia menulis mengikut 'fulus' maka dia ditinggalkan pembaca. Tak hairan dulu blognya agak baik ranking terus malap sehingga hilang dalam senarai Alexa.

      Dia tak boleh buat kawan. Semasa baik dengan Husam, apa tak ditulis kebaikan untuk Husam. Pergi mana pun dia akan bersama Husam. Beli burung di Thailand nak hadiah kepada Raja Perempuan kelantan pun dia buat. Bila tak setuju dengan Husam dia buat blog pasal baju petak 'keber' (bahasa negeri MSO) semua salah laku Husam. kemudian tak dapat 'habuan' dengan kerajaan PAS Kelantan dia serang PAS pula puji Husam semula melangit. Agaknya nak pujuk Husam supaya terima dia. Husam ni bodoh tapi taklah bodoh sangat dengan kelicikan MSO.Husam tak layan pun.

      Dia kini serang AMANAH.
      Engkau orang boleh baca artikel terbaru pasal MSO hentam Mujahid dan pimpinan AMANAH.

      Delete
    2. Pukimak Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumouan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Hey Tonggeng,
      kenapa masih tak jawab2 soalan di bawah berkait dgn showdown kita, takut ker?

      Come on, buktikan kejantanan mu, okay?

      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Waktunya apa....??

      Delete
  4. Apa kah mungkin Melaka beri gelaran Dato kpd beberapa orang menteri di atas nasihat atau kemahuan Gabenor Tun Khalil?

    Kot dia mengharapkan berterusan sebagai Gabenor walau pun dulu di lantik dek Najib. Mungkin mahu mengambil hati Tun atau mereka dalam kabinet jika dan bila isu tempoh perkhidmatan Gabenor Melaka timbul dalam perbincangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janganlah pandai sangat! Komen kosong lepas dikedai kopi sudahlah.

      Delete
    2. Kamu bodoh sangat ke? Dulu seakolah apa? Di mana?

      Kalau kira berapa baris aje komen dia, jauh lebih dari komen kamu. Kamu boleh menghitung mengira ke?

      Kamu faham macam mana anugerah gelaran di buat ke? Tahu apa peranan Gobenor dan bahawa Gabenor ada hak menamakan calon2 ke?

      Oleh sebab kamu nyata bodoh sangat, di sarankan kamu masukkan komen di moderated blogs - lihat jika komen kamu di terima atau di baling keluar.

      Bodoh dan 3 suku kamu ini.

      Delete
    3. Awas jangan 'Rahmantan Lil Alamin" Jadi Liberalisme Alamain Pula
      Status saya berjudul “Awas Jangan Rahmatan li alamin Jadi Liberalisme Li alamin Pula” mendapat reaksi agak panas. Bukan sahaja pelayar media sosial yang berkawan atau tidak dengan saya memberi komen, pro dan kontra, tetapi ada seorang dua pemimpin parti Amanah ikut sama memberi perhatian.
      Salah seorang, pemimpin perempuan ikut sama whatsap kepada saya dengan menyinis saya, apakah saya membuat status itu setelah “bertabayyun” dengan Mujahid?

      Saya nak jelaskan kepada pemimpin berkenaan dan juga mereka yang menyinis, atau tidak senang dengan status saya itu, apakah mereka faham dan membaca (juga tabayyun) status saya itu. Saya menulis status itu dengan memetik laporan akhbar atau portal berita.

      Sama ada portal itu menepati seperti mana diperkatakan Mujahid atau tidak, itu soal lain, kerana saya awal-awal suah menjelaskan. Apabila saya memetik laporan itu bermakna status itu bersumberkan kapada laporan berkenaan. Menjadi tugasan Mujahidi pula untuk menjawab apakah portal berita berkenan memutarbelit kenyataanya, menokok tambah kenyataan atau tidak kerana beliau yang mahal arif.

      Faham?

      Soal tabayyun, atau memeriksa dengan Mujahid itu, rasanya tidak perlu bagi saya apalagi setelah mengenali pemimpin itu bukan seorang yang mesra dengan individu yang tidak ada kuasa media, seperti saya. Sebelum ini saya pernah whatsaap dan call beliau beberapa kali tetapi tidak dijawab, mungkin ketika itu telinganya tuli. Whatsaap saya untuk mengesahkan satu kenyataannya, dibaca tetapi tidak dijawab. Jadi apakah keperluan saya untuk menghubungi orang seperti ini.

      Lantas itu saya menyifatkan Mujahid bukan seorang menteri yang mesra whatsaap atau mesra menjawab telefon daripada individu yang tidak mempunyai kuasa media.

      Penjelasan ini harap menjawab pertanyaan sinis pemimpin perempuan parti Amanah itu yang bertanya apakah saya bertabayyun dengan Mujahidi atau tidak.

      Perkara kedua, kena faham apakah tujuan status saya itu, dan ia dibuat bertolak dan bersendi daripada apa? Mereka yang tinggi ilmu politiknya serta tahu menyelami akan nawaitu status itu dapat faham dengan mudah.

      Pengertian daripada status itu, para pemimpin politik khasnya mereka yang baharu menjadi menteri, hendaklah jangan mudah bercakap atau bercakap tanpa ada ragu bimbang kepada orang (media) yang mendatanginya. Disebabkan kerana tergila hendak bercakap, hendak tunjuk fakeh dalam agama dan pula mempercayai kepada media, maka berlakulah pemusingan fakta. Daripada jawaban dan kenyataan selepas laporan itu oleh ada menggambarkan interviewnya itu dimanipulasi. Beliau telah membuat penjelasan pembetulan membela diri.

      Makanya lain kali para pemimpin perlu berhati-hati sebelum bercakap. Padang kiri dan kanan dan kenal dengan jenis manusia apa, dan media apa yang anda ingin cakapkan. Jika tidak berhati-hati anda akan terjerat dan bila masuk jerat susah nak terungakai.

      Delete
    4. Disamping itu, apa tujuan Mujahid menimbulkan perkara itu dalam keadaan tidak ada apa-apa berbangkit. Apakah beliau syok menjawab apa sahaja termasuk soal yang tidak perlu beliau layan yang kemudian beliau akan ditikam dari belakang? Di sini saya lihat tidak ada kebijasaknaaan kepada menteri berkenaan untuk bercakap hal-hal atau isu seperti itu yang mudah dieksplotasikan. Mujahid mudah terumpan dengan mikropon dan lensa kemera.

      Dalam perhatian saya sejak jadi menteri, bukan sekali beliau tersasar bercakap perkara yang tidak penting yang memberi buah bingkas kepadanya. Isu agama dengan menggunakan istilah “memelihara” agama lain, isu LGBT, soal tandas, isu Zakir Naik dan terbaharu isu penguatkuasaan terhadap maksiat yang kini dihebuh.

      Apakah untungnya bagi beliau dan partinya. Bukankah dengan isu itu orang-orang partinya pening untuk melayan segala terjahan dan persendaaan mengenai agama yang ditimbulkannya dalam media sosial. Mujahid mungkin boleh menggeleng kepala atau tersenyum melihat gelagat itu, tetapi para pemimpinnya dibawah sakit perut menghadapi kerenah yang digara-gara olehnya. Cuba skrol wall Facebook apa yang orang tuding kepadanya dan lihat macam mana isu dibangkitkan menjadi polemik.

      Beberapa kenyataan dan singgungan Mujahid dalam isu agama memberi bola tanggung untuk dismash kencang oleh pihak lawannya. Sikap dan gelagat ini bagi saya tidak bijaksana dan menganggu otak.

      Elok kalau parti Amanah mengadakan kurus khas di kalangan para pemimpinnya (menteri) mengenai cara-cara bercakap dengan media, cara-cara mengupas isu ataupun mengeluarkan idea dan juga wawasan masing-masing, bagi mengelakkan ahli-ahli dibawah tidka tentu fasal terpaksa mengalas batu walaupun tidak ada beban.



      : Parti AMANAH sekarang pimpinan utama semua kaya raya, yang miskin ahli.. miskin duit dan miskin bilangan ahli. Tak ada yang nak masuk AMANAH walaupun dah tawan Malaysia, pelikkan? Orang UMNO lebih suka masuk BERSATU atau PKR. Kalau mereka benci dua ni mereka pilih PAS...

      Delete
    5. Pegi daaaa, Yonggeng ker, Justice League or who-so-ever you appear to be.

      Kamu tuu yg sekarang dah bertukar angin, ada ada ker....??
      Saiful dah lama lari tak tertahan balak bang non. Kamu tuu yg sekarang dah bertukar angin, ada ada ker....??
      Mudahnya kasih kamu berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      ps:
      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini. daaaa...

      Saiful dah lama lari tak tertahan balak bang non. Kamu tuu yg sekarang dah bertukar angin, ada ada ker....?? sejsk semenjak semacam jer lirikan matamu jeling-menjeling kat DSAI. Mudahnya kasih kamu berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      ps:
      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.udahnya kasih kamu berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      ps:
      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  5. Usaha dulu baru dapat hasilnya, kerja dulu baru dapat gaji...

    ReplyDelete
  6. Setuju sgt dgn saudara Budin tapi harus diingat kerajaan pusat mahupun negeri harus dimaklumkan juga ttg kelayakan atau kewajaran seseorg yg dicadangkan namanya utk penganugerahan. Janganlah hanya kerana memegang jawatan kabinet semuanya diberikan anugerah. Semakin sukar mendapatkan semakin tinggi nilainya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mujahid tak layak jadi menteri agama



      PERKASA merujuk kepada akhbar dalam talian, mstar.com.my

      Tajuk beritanya ialah "Tiada lagi operasi khalwat waktu malam - Dr Mujahid" diterbitkan pada Sabtu, 6 Oktober 2018 9:45 pagi.

      Mujahid dilaporkan berkata "Tiada lagi ketukan pintu di waktu tengah malam oleh pihak berkuasa agama yang menyiasat laporan khalwat atau salah laku lain".

      Bagaimana jika ada jiran melaporkan kepada penguatkuasa agama bahawa ada berlaku kes khalwat atau minum arak oleh orang Islam dalam kawasan perumahan mereka? Kita ada undang undang. Adakah salah jika penguat kuasa memberi respon kepada laporan jiran tersebut walaupun ia berlaku pada tengah malam.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa juga menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di belakang pintu tertutup bukanlah urusan pihak kerajaan.

      Jika ia bukan urusan kerajaan, di manakah kita hendak letak hadis nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia ubah dengan tangannya (kekuasaan), jika tidak mampu, dengan lidahnya, jika tidak mampu juga, dengan hatinya, dan itu adalah selemah lemah iman."

      Soal cegah kemungkaran adalah tanggung jawab kerajaan juga dan bukan hanya masyarakat atau ibu bapa.

      Beliau juga dilaporkan berkata: "Katakan anda melakukan sesuatu dalam ruang peribadi anda, saya tidak akan campur tangan."

      "Sebagai contoh, pengambilan alkohol adalah satu kesalahan bagi seorang Muslim, tetapi jika anda melakukan perbuatan itu di dalam kawasan anda, maka sebagai sebahagian daripada kerajaan, saya tidak akan campur tangan,".

      Adakah kata-kata ini keluar dari mulut seorang menteri agama"? Jika benar, beliau sebenarnya tidak layak menjadi menteri agama kerana kata-katanya jelas menunjukkan beliau tidak faham tanggungjawab dan fungsi menteri agama.

      Eloklah beliau meletakkan jawatannya sebagai menteri yang menjaga Jakim dan hal ehwal Islam.

      Delete
    2. Cemarkan agama Islam

      Beliau sebenarnya seolah-olah tidak bertanggungjawab dalam urusan agama Islam bahkan merosakkan imej kementeriannya.

      Dr Mujahid perlu mengubah cara berfikir yang songsang yang boleh dilihat sebagai tidak menegakkan kesucian agama Islam bahkan mencemarkan agama Islam dengan pemahamannya yang tersasar dari maqasid syariah.

      Beliau juga tidak faham maksud "belas kasihan untuk semua" (rahmatan lil alamin) bahkan terkeluar daripada konteks mencegah kemungkaran. Konsep ini disalahgunakan oleh beliau untuk menjustifikasikan pandangan peribadinya.

      Beliau juga mengutuk tindakan memecahkan pintu bagi menangkap pesalah khalwat dan berharap ia tidak diulang lagi dalam pembaharuan yang mahu dilaksanakannya.

      Katanya, "Penguatkuasaan khalwat ini telah disalahgunakan dan dieksploitasi dalam beberapa kes. Mereka (pegawai) tidak sepatutnya menggangu ruang lingkup peribadi seseorang individu,".

      Apakah beliau masih rasional ketika membuat kenyataan ini? Kenapa beliau senada seirama dengan hujah puak-puak G25 sebelum ini?

      Apakah beliau tidak faham, negara kita ada undang-undang agama dan penguatkuasa agama. Apakah sesuatu jenayah syariah tidak dianggap sebagai jenayah jika dilakukan dalam rumah peribadi?

      Dari mana beliau belajar mengenai undang-undang syariah. Lebih baik beliau letak jawatan, jika tidak faham mengenai urusan agama.

      Tindakan saman fitnah

      Kepada yang tidak mendalami hal-hal hukum hakam Islam eloklah tidak mencampuri dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang boleh terpalit dengan dosa-dosa yang dimurkai Allah. Ia nasihat yang ikhlas.

      Jika YB Dr Mujahid Yusuf Rawa mendakwa beliau difitnah oleh sebuah media maka beliau sepatutnya segera mengambil tindakan saman fitnah terhadap media tersebut.

      Dan media berkenaan juga wajar menerbitkan sepenuhnya teks rakaman penuh kenyataan YB menteri bagi menentukan siapa benar dan siapa pembohong.

      Semoga kemuliaan Islam agama Allah tidak dipolitikkan.

      DR AMINI AMIR ABDULLAH
      Pengerusi Biro Hal Ehwal Agama PERKASA
      merangkap anggota Dewan Tertinggi PERKASA Malaysia.


      : Bila agaknya Mujahid nak suruh The Star minta maaf. Dia kencing pengikut dalam group kononnya tersilap tafsir....

      Delete
    3. Cemar agama kepala hotsk engkailah....

      Tonggeng,
      kenapa masih tak jawab2 soalan di bawah berkait dgn showdown kita, takut ker?

      Come on, buktikan kejantanan mu, okay?

      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Waktunya apa....??

      Delete
    4. Justice League ker, Tonggeng ker or whatevet,

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  7. Bergegar ribut, mengkudu tumbang
    Malam berlalu, suasananya resah
    Sukar disebut, merindu abang
    Makan tak lalu, nak lena pun susah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesat ke sini ke?

      Orang di sini membincang gelaran Dato, Mat.

      Bukan kisah cinta. Nanti di panggil 3 suku, dah tak sedap dengar.

      Delete
    2. Mungkin dia ni dah angau terkilan nak dapat Dato tak tersampai...

      Delete
    3. Tanjung bidara, airnya biru
      Banyak teratak, riuh beronggeng
      Manalah dara, nak merindu
      Kerja tidak, asyik menonggeng

      Delete
    4. Saiful Pertahan Diliwat Oleh Anwar



      Saiful Bukhari Azlan sekali lagi mengulangi pendiriannya bahawa kes liwat membabitkannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim benar-benar berlaku.

      Calon Bebas itu berkata, beliau tiga kali bersumpah bagi mempertahankan dakwaannya berhubung perbuatan songsang Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) itu.

      Beliau berkata, keputusannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson adalah untuk menghalang kemaraan Anwar kerana ia boleh merosakkan negara.

      “Saya sudah report (lapor) polis, bersumpah tiga kali, satu di Masjid Wilayah Persekutuan, di Makkah dan di Mahkmah. Tapi dia (Anwar) tak pernah bersumpah,” katanya ketika ceramah kelompok bersama penduduk di Kampung Teluk Pelanduk, Port Dickson, Sabtu malam.


      : Nampaknya ada yang cuba membesarkan isu ini dan penyertaan Saiful memang tujuan untuk isu ini. Siapa dibelakang Saiful patut dicari....

      Delete
    5. Pegi daaaa...

      Saiful dah lama lari tak tertahan balak bang non. Kamu tuu yg sekarang dah bertukar angin, ada ada ker....?? sejsk semenjak semacam jer lirikan matamu jeling-menjeling kat DSAI. Mudahnya kasih kamu berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      ps:
      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  8. Ada yang kata: dengan pangkat Dato, senang nak menipu mereka yang kurang pengtahuan. Betu ke?

    Gamak nya gengster bosses yang beli darjah Dato (mungkin dari "Sultan Sulu" - tak mungkin Kerajaan negeri di negara ini rekomen mereka di anugerah pangkat Dato) untuk memberi mereka taraf hidup. Kalau tidak, mereka di anggap lebih teruk dari pariah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMMAH Kedah Mohon Pendana Menteri Tukar Menteri Agama



      Alor Setar, 26 Muharram 1440 – UMMAH Kedah terkejut apabila Menteri Agama, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengeluarkan kenyataan bahawa “Tiada lagi ketukan pintu tengah malam cegah khalwat” seperti dilaporkan oleh Sinar Harian Online hari ini.

      Pengerusi UMMAH Kedah, Ustaz Noor Hakimi Ab Halim berkata, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa itu sungguh mengejutkan, sekaligus boleh ditafsir sebagai pendirian kerajaan baru PH yang tidak konsisten dalam pencegahan perlakuan maksiat melibatkan umat Islam di negara ini.

      “Pendirian menteri Agama yang mengatakan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di sebalik pintu yang tertutup adalah bukan urusan kerajaan sesuatu yang menjengkelkan serta menggalakkan kegiatan maksiat dilakukan dengan berleluasa, katanya.

      Noor Hakimi berkata, UMMAH Kedah sungguh terkilan dengan kenyataan, sekaligus pendirian menteri Agama tersebut, bahkan tanpa rasa bersalah beliau beranggapan bahawa pendiriannya tersebut sebagai suatu pembaharuan dalam pentadbiran agama Islam yang akan dilaksanakan di negara ini.

      “Apakah ia suatu “pembaharuan” yang positif, jika ia memberi kesan gejala maksiat boleh berlaku dengan berleluasa di negara ini, soal Ustaz Noor Hakimi.

      Tindakan beliau mempertikaikan kaedah penguatkuasaan khalwat telah disalahgunakan dan dieksplotasi (merujuk kepada kes tertentu), menjadi alasan bahawa beliau membatalkan pencegahan maksiat tersebbut adalah amat menjengkelkan, tegasnya.

      Sesungguhnya, pendirian beliau sebagai suatu mesej untuk mengecilkan peranan Majlis Agama dalam membanteras gejala maksiat di masa depan, sekaligus ia secara langsung menggalakkan maksiat berlaku tanpa sebarang tindakan di masa depan.

      UMMAH Kedah menyelar pendirian menteri tersebut, sekaligus melihat beliau tidak layak untuk memegang jawatan tersebut. Melalui pemerhatian UMMAH Kedah, sejak beliau memegang potfolia menteri hal ehwal agama di Jabatan Perdana Menteri pelbagai tindakan maupun kenyataannya yang membuka ruang kepada golongan seperti Islam liberal, LGBT dan badan-badan bukan kerajaan yang anti Islam tampil bertindak mempertikaikan kedudukan dan pejalanan pentadbiran Islam di negara ini.

      Justeru, UMMAH Kedah menyarankan Perdana Menteri menggantikan kedudukan beliau kepada ahli parlimen lain, demi memastian kedaulatan Islam maupun pejalanan pentadbiran Islam di negara ini berada di landasan yang betul dan terjamin.

      “Dr Mujahid bukanlah individu yang layak menjawat sebagai menteri Agama, kerana ia boleh menggugat kedaulatan dan kedudukan Islam di Malaysia, ujar Ustaz Noor Hakimi lagi.


      : Mintalah DAP yang tukar, kalau DAP tak setuju tak tukarnya....

      Delete
    2. Dulu dia yg mencerca hina mengata "Allah meliwat Tun Mahsthir dunia akhirat, kini nak bercerita fasal agama konon, pergi jahanam ler engkau, bedebah.....!!

      Tak hal, sejak semenjak semacam jer lirikan mata kau jeling-menjeling kat DSAI. Mudahnya kasih enkgkau berubah.

      Tonggeng first was hardcore fan of KJ.
      Then he fancied Najib, Rosmah & Zahid.
      Later he turned to Pas & Hadi.
      Now desperately clinging on DSAI.

      Puas sudah membuat serundeng
      Rasanya sedap sungguh berlazat.
      Puas sudah di sini menonggeng
      Bang non jugak dia berpantat.

      Delete
    3. Justice League ker, Tonggeng ker or whatevet,

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  9. Kegilaan orang-orang Melayu kepada gelaran ini sebenarnya berpunca daripada pokoknya.

    Ramai orang melihat kemaruknya kepada gelaran ini berpunca daripada para pembesar yang berebut gelaran. Sebenarnya ini adalah tanggapan yang salah. Ia berpunca daripada pucuk gelaran itu sendiri.

    Bangsa Melayu adalah satu-satunya bangsa di dunia yang memberi gelar kepada raja-raja mereka hampir-hampir bersifat blasphemous iaitu menyamakan mahkluk dengan Tuhan apabila menggelarkan raja-raja mereka sebagai Duli Yang Maha Mulia.

    Bangsa Turki yang memegang kerusi khalifah selama ratusan tahun dan terkenal dengan perbuatan memberi gelaran yang panjang kepada Sultan-sultan mereka juga tidak boleh melawan kehebatan gelaran yang diberi oleh orang-orang Melayu kepada Sultan-sultan mereka. "Duli Yang Maha Mulia" hanya memiliki 4 kalimah tetapi ia menewaskan gelaran-gelaran kebesaran yang berjela-jela yang diberikan oleh bangsa Turki kepada Sultan-sultan mereka.

    "The place of my father shall have many palaces, and they shall have blasphemous names".

    Gelaran kebesaran ini telah menyebabkan seorang anak merampas takhta daripada bapanya sendiri dan kini si anak tersebut sedang menduduki takhta raja terulung, dan menjadikan Kingdom yang bernama Malaysia ini benar-benar sedang memiliki 10 orang raja yang memakai 10 tengkolok berlainan.

    Ia juga telah menyebabkan salah seorang anak Sultan yang digulingkan daripada takhta tersebut iaitu, dia yang diangkat menjadi pemangku Sultan oleh kekandanya yang menggulingkan ayahanda mereka, menggunakan gelaran 'Yang Maha Mulia' ke atas dirinya sendiri, dengan membuang kalimah Duli untuk membezakan di antara makhluk dan khalik. Kini sifat blasphemous Kingdom ini sudah pun lengkap.

    Sebuah Kingdom yang memiliki 10 orang raja yang memakai 10 tengkolok berlainan dan di Kingdom ini berlakunya blasphemous yang memberi gelaran yang menyamakan manusia dengan Tuhan sedang benar-benar berlaku di negara yang bernama Malaysia ini. Negara yang bahagian Malayanya menepati ciri "ma wara an-annahar' iaitu negara yang berhadapan dengan sungai iaitulah Selat Melaka yang membelah Malaya di antara dan Sumatera.

    Dengan Pembawa Panji Hitam telah dikenalpasti dan ia benar-benar sedang memegang kekuasaan Perdana Menteri di Kingdom ini, kewujudan 10 orang raja yang memakai 10 mahkota, dan berlakunya blasphemy di dalam Kingdom ini, maka hampir lengkaplah segala ciri-ciri yang telah dikhabarkan tentang lokasi berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS akhir zaman.

    Lokasi pusatnya juga telah dikenalpasti. Ia adalah Putrajaya, bandaraya Islam yang diasaskan oleh Pembawa Panji Hitam itu sendiri, pusat pentadbiran dan kekuasaan Pembawa Panji Hitam. Sebuah bandaraya yang wujudnya terus sebagai bertaraf bandaraya (Madinah) dan tidak pernah melalui taraf kampung (qaryah) sedang nama lamanya ketika ia masih hanya sebuah dusun ialah Prang Besar (Al-Malhamah Al-Kubro).

    Prang Besar @ Perang Besar @ Al-Malhamah Al-Kubro semuanya adalah kod yang tepat kepada PERTEMPURAN KLIMAKS.

    Sama-samalah kita menunggu dan melihat.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin terasa di tipu oleh PH, Maza keluar kenyataan jangan percaya kepada Orang Politik



      “ANTARA rukun hidup yang wajib dipegang, jangan terlalu percaya kepada bicara orang politik kecuali yang terbukti berprinsip,” kata Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin.

      Kata beliau, rukun hidup yang seterusnya jangan percaya kesungguhan atau kejujuran orang politik, kecuali jika terbukti dia mengamalkannya sekalipun merugikan kepentingan dirinya.

      “Orang politik ramai yang ada banyak warna dan gaya. Kita mungkin hanya tersilau oleh satu warna dan gaya mereka, lalu tersangka itu segalanya.

      “Oleh itu jadilah seorang insan Muslim yang adil dalam menilai segala keadaan,” katanya yang mesra disapa sebagai MAZA dalam satu kenyataan hari ini.

      Terdahulu, Mufti Perlis berkata, mempunyai banyak watak dan gaya tidak salah jika ia berdasarkan keperluan dan mematuhi prinsip kebenaran.

      Jelas beliau, apa yang salah apabila kepelbagaian watak dan gaya itu merupakan rencana kemunafikan yang bertujuan untuk kepentingan diri semata tanpa memegang kepada prinsip-prinsip kebenaran.

      Mengulas lebih lanjut, Mohd. Asri seterusnya berkata, pemimpin Muslim yang karismatik mampu berinteraksi dengan kepelbagaian keadaan.

      Namun, katanya, bukan dengan merendahkan nilai kemuliaan diri dengan watak dan gaya yang tidak mempamirkan nilai keteguhan pegangan akidah dan prinsip kepercayaan.

      “Jika kita berbicara penyalahgunaan kuasa tapi gagal mematuhinya kerana kita diberikan ruang kuasa, maka tiadalah beza antara kita dan pihak yang kita kalahkan,” katanya.

      Kenyataan beliau itu menimbulkan tanda tanya dalam kalangan ramai pihak sama ada ia ditujukan kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang memerintah negara sejak Mei lalu.

      Mohd. Asri bagaimanapun diketahui umum sebagai seorang tokoh agama yang cenderung kepada PH selama ini. – MYNEWSHUB.TV


      : Dah tersempit baru tergadah, dah hancing baru nak elak...

      Delete
    2. Justice League ker, Tonggeng ker or whatevet,

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  10. Apa nak harap padi seberang
    Lebih baik ku tanam sendiri
    Dulu PH mengata kat orang
    Kini kena lubang jubur sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paku dulang si paku serpih
      Habis ditanam berjoget ronggeng
      Mengata orang dia yg lebih
      Siang malam asyik menonggeng

      Delete
    2. Sultanah Terengganu tetap saman Rewcastle-Brown selepas mohon maaf



      PETALING JAYA: Sultanah Terengganu tetap memfailkan saman fitnah terhadap Clare Rewcastle-Brown, walaupun editor Sarawak Report itu sudah memohon maaf terhadap dakwaan mengaitkan Sultanah Nur Zahirah dengan skandal 1MDB dalam bukunya.

      Peguam, Datuk Mohd Haaziq Pillay yang mewakili sultanah berkata, kenyataan Rewcastle-Brown semalam bukannya permohonan maaf.

      “Kami akan menjelaskan lebih lanjut dalam sidang media esok,” katanya ketika dihubungi.

      Buku Rewcastle-Brown yang dilancarkan 8 September lalu itu menceritakan siasatan ke atas skandal 1MDB.

      Semalam, Sultanah Terengganu dilapor memfailkan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown yang mendakwanya rapat dengan Low Taek Jho, ahli perniagaan terbabit dalam skandal 1MDB dan diburu pihak berkuasa.

      Susulan itu, Sarawak Report berkata, sultanah salah faham terhadap kandungan buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose” dan percetakan semula buku itu sudah mengeluarkan nama sultanah.

      Portal itu berkata, buku itu pada asalnya menyatakan Jho Low bangga dengan hubungan sosialnya dengan kerabat diraja, termasuk Sultanah Nur Zahirah yang membuka peluang untuknya dilantik penasihat Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA).

      “Atas dasar ini, cetakan semula buku itu membuang nama sultanah, sebaliknya merujuk adik sultan sebagai hubungan sosial utama Jho Low di Terengganu.”

      Pada 14 September lalu, setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu menafikan pembabitan Sultanah Nur Zahirah sama ada secara langsung atau tidak dalam sebarang urusan pentadbiran kerajaan dan penubuhan TIA yang menjadi pelopor 1MDB.

      TIA ditubuhkan pada 2008 dan kemudiannya bertukar taraf kepada koperasi perbadanan yang diberi nama 1MDB pada Januari 2009.

      Delete

      justice league29 September 2018 at 11:50
      Dakwaan editor Sarawak Report tidak boleh dimaafkan'
      MOHD AZLIM ZAINURY 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore104
      Zul Padli Rozi
      Zul Padli Rozi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MARANG - Pemuda Umno Marang menyokong tindakan Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah meneruskan saman terhadap pengasas dan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

      Ketuanya, Zul Padli Rozi berkata, ini kerana dakwaan fitnah konspirasi membabitkan Jho Low dan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang dikeluarkan adalah tidak berasas malah tidak boleh dimaafkan.


      Menurutnya, tindakan Clare Rewcastle-Brown itu juga dilihat sebagai usaha untuk mencemarkan nama baik institusi Diraja Terengganu khasnya dan institusi Raja Raja Melayu amnya.

      "Tindakan saman ini pasti menjadi mesej penting kepada pihak berkenaan supaya tidak sewenang-wenangnya mengaitkan institusi Diraja Terengganu dalam sebarang skandal yang berlaku," katanya, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sultanah Terengganu saman Editor Sarawak Report]

      Terdahulu, Peguam Sultanah Terengganu dalam satu kenyataan berkata, saman itu adalah berkenaan dakwaann dalam buku ‘The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose’.

      “Tindakan ini melibatkan tuduhan terhadap konspirasi Sultanah Nur Zahirah dengan Low Taek Jho dan penglibatannya dalam pentadbiran kerajaan dalam hal ehwal 1MDB," katanya.

      Delete
  11. Aku respet datok yg kerja penjawat awam, depat tak sombong.
    Datok2 kalangan politik ni, ramai yg eksyen dan koki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dato penjawat awam pun ramai ke longkang jugak perangainya

      Delete
    2. Kenapa nak sekat Dr Zakir
      SITI FATIHAH AWANG 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Mohd Nassuruddin Daud
      Mohd Nassuruddin Daud
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas Kelantan menyelar tindakan sesetengah pihak yang melihat cara pendekatan dakwah Dr Zakir Naik sebagai menghina agama lain.

      Ketua Penerangannya, Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata, jika ia dilihat menghina, bagaimana pula dengan cara sebenar untuk berdakwah di Malaysia yang dianggap negara Islam ini.


      "Dr Zakir Naik tidak menghina agama lain tetapi mentafsir ayat yang berkaitan dengan agama Islam. Apakah ini menghina agama lain? Punah sakan. Kalau dengan cara penghuraian dan takfsir ini dianggap tidak sesuai, maka cara bagaimana yang sesuai?

      "Jangan bela agama lain, bela agama Islam. Tidak pernah berlaku dalam agama kita macam ini,” katanya semasa menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di sini.

      Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa memberi pandangan bahawa kaedah berdebat yang dilakukan Zakir Naik dilihat tidak sesuai digunakan di negara ini kerana dianggap merendahkan agama lain.

      Perkara tersebut mendapat kritikan dan pendapat yang berbeza dari pelbagai lapisan masyarakat yang berpandangan pendakwah bebas itu tidak melakukan sebarang kesalahan dan sekadar menerangkan apa yang diketahui melalui kitab-kitab yang berkaitan.

      Delete
  12. Pergi bertandang ke Inderagiri
    Cantik pandangan tidak terperi
    Lima bulan YB dapat Datuk Seri
    Lima tahun nanti dapat Tan Sri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan siakap si ikan senuhung
      Anak gelama dalam perigi
      Kamu cakap tinggi menggunung
      Pertemuan kita bilalah lagi?

      Delete
    2. Kalau pergi ke tanah seberang
      Belikan hamba si ikan tenggiri
      Anon di sini bukannya seorang
      Malulah sikit kat cucu sendiri

      Delete
    3. Kura kura dalam perahu
      Labi labi bukannys penyu
      Pura pura tidak tahu
      Mana pencuri hendak mengaku

      Delete
    4. SPRM saran hukuman sebat ke atas perasuah
      Hariz Mohd | Diterbitkan 28 Sep 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 28 Sep 2018, 3:07 petang

      A+ A-
      Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull hari ini mencadangkan kepada kerajaan agar mengenakan hukuman sebat ke atas pesalah rasuah.

      Shukri yang dibawa semula ke suruhanjaya itu selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya pada bulan Mei lalu, berkata tindakan berkenaan diharap mampu menjadi pengajaran kepada mereka yang mahu melakukan rasuah.

      “Saya ini seorang yang cukup benci rasuah. Saya cukup allergic dengan orang terlibat rasuah.

      “Kalau Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kata kalau boleh hukum bunuh, nak hukum bunuh, saya sokong.

      “Di China memang jalan hukuman bunuh. Tapi di Malaysia tidaklah sampai tahap itu. Malaysia pun sekarang sedang hapuskan (hukuman) bunuh untuk kesalahan lain,” katanya selepas menjadi tetamu program temubual di Radio Bernama dekat Wisma Bernama di Kuala Lumpur.

      Shukri berkata bahawa undang-undang anti rasuah yang sedia ada hanya memperuntukan hukuman penjara maksimum 20 tahun ke atas mereka yang didapati bersalah melakukan rasuah.

      “Bagi saya kalau minta pandangan, patut bagi hukuman sebat untuk bagi pengajaran kepada pelaku (rasuah) dan orang ramai. Saya nak syor pada kerajaan kalau setuju,” katanya.

      Di bawah Akta SPRM 2009, hukuman bagi sebarang kesalahan berkaitan rasuah adalah maksimum 20 tahun penjara dan denda minimum RM10,000, atau lima kali ganda nilai suapan (yang mana lebih tinggi).

      Delete
    5. PERHATIAN:

      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.


      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Delete
    6. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  13. Pohon pauh jarang di hutan
    Tumbang menimpa terkena pegaga
    Biarpun jauh seberang lautan
    Abang tak kulupa di lena dan jaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pucuk pauh buah permatang
      Tepian gunung penuh berduri
      Dekat jauh aku dah datang
      Engkau langsung menghilang diri

      Delete
    2. Pokok pauh ada ibu penyengat
      Banyak ekor juga yang berkerumun
      Orang jauh kalau merindu sangat
      Cari le terong atau pun mentimun

      Delete
    3. AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Apa dipaut kiambang bertaut
      Biduk berlalu datang & pergi
      Kalau takut katakan takut
      Tidak perlu melancap diri

      ps:
      Pantun balas kamu mengesahkan pengakuan kamu pengamal seks songsang. Patutlah kamu kini semacam jer jeling menjeling kat bang non, tak gitu, kan kan kan....??

      Delete
    4. AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Ini contoh terbaik pantun sdra Fan Tun, menepati ciri-ciri pantun bermutu tinggi dgn rangkap pembayang senada seirama dgn rangkap maksud.

      Fan Tun 16 October 2018 at 20:55
      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Lawan Othaman si bingai mengah
      Ular lidi nak lagak naga!

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh kita menumpang mandi
      Sentiasa perasan sekuat Badang
      Tapi bingai si bapuk kedi!

      Tinggi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Othaman cabar bingai pun lari
      Masuk hospital telan ubat!

      Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Pantun English konon disiar
      Bahasa Inggeris bingai tak reti!

      Perkataan 'dengar' disebut 'here'
      'Suman say' dah confirm salah
      Kita tengok tekak pun loya
      Macam budak tak pergi sekolah!

      Berkhayal,ilusi itu kerjanya
      Meninggi diri kononnya bijak
      Setelah dia meninggal dunia
      Kuburnya nanti ada yg pijak!

      Mana rakan yg baru di sini
      Apa sebab Kojola dicaci
      Maruah Othaman dihina begini
      Isterinya dingorat,tak cukup Aci...!!
      -----------------------------------------------------------

      Tangkap ikan haruan
      Dapat si ikan keli
      Kalau salah haluan
      Cari tok gutu, belajarlah lagi

      Delete
    5. SILA TUTUP KILANG DAN KEDAI ARAK KALAU BETUL PH NAK LAKSANA ISLAM


      Kematian akibat keracunan arak 40 orang, terkini di N Sembilan
      Bernama | Diterbitkan 27 Sep 2018, 9:58 malam | Dikemaskini 27 Sep 2018, 10:12 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kematian akibat keracunan metanol meningkat kepada 40 orang hari ini dengan Negeri Sembilan menjadi negeri terkini yang mencatatkan kematian selepas Selangor, Kuala Lumpur dan Perak.

      Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata dua lagi kematian dilaporkan masing-masing satu di Perak dan Selangor.

      Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, jumlah kematian akibat keracunan metanol di Selangor seramai 24 orang, Kuala Lumpur (11) orang, Perak (empat) orang dan Negeri Sembilan (satu) orang.

      Berdasarkan kewarganegaraan pula, kematian melibatkan dua warga Bangladesh, dua (India), 11 (Myanmar), 10 (Nepal), 11 (Malaysia) dan empat lagi tidak diketahui kewarganegaraan.

      "Sehingga 12 tengah hari tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menerima sejumlah 95 notifikasi kes keracunan metanol daripada fasiliti-fasiliti kesihatan KKM dengan Selangor sebanyak 63 kes, Negeri Sembilan meningkat kepada tiga kes, Kuala Lumpur dan Perak kekal , masing-masing 17 dan 12 kes," katanya dalam satu kenyataan.

      Dr Noor Hisham berkata daripada jumlah yang dicatatkan menerima rawatan di hospital, lapan didapati stabil dan dibenarkan pulang.


      Sebanyak 17 pesakit masih menerima rawatan di enam hospital di sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Perak dan Negeri Sembilan.

      Beliau berkata daripada 17 pesakit yang masih menerima rawatan di hospital itu, tujuh pesakit dalam keadaan kritikal.

      “KKM akan terus memantau situasi dan mengambil langkah-langkah pencegahan dan kawalan bagi menangani kejadian ini,” katanya.

      - Bernama

      Delete
    6. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
    7. PERHATIAN:

      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.


      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Delete
    8. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  14. Kenangan yang lama selalu ku ingat
    Kekal di hati tetap segar meruntun
    DAP saran, pencen boleh terima pingat
    Mendiang Karpal Singh bagi gelaran Tun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua sering berpesan
      Kerana pulut santan binasa
      Itu petua dilupa jangan
      Kerana mulut badan binasa

      Delete
    2. Kerana pulut santan binasa
      Kerana ajinomoto gulai jadi tepu
      Kerana mulut badan binasa
      Kerana manifesto ramai dah tertipu

      Delete
    3. PH = LGBT



      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete
    4. Tajassus, dosa peribadi, ceroboh premis peribadi dan amar maaruf nahi mungkar



      Baru-baru ini, sebuah NGO telah menggesa supaya hukuman yang dikenakan kepada pesalah khalwat dimansuhkan. Ini kerana, perbuatan khalwat dianggap sebagai dosa peribadi dan bukannya suatu jenayah. Bahkan menjatuhkan hukuman terhadap kesalahan tersebut dianggap sebagai mencabuli hak kebebasan individu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
      Sebelum mengupas lebih lanjut isu ini, suka untuk kami jelaskan definisi khalwat itu terlebih dahulu.

      Definisi Khalwat Dan Hukumnya

      Khalwat yang diharamkan dari sudut syarak ialah: Seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang ajnabi jauh dari pandangan mata manusia.

      Hukum berdua-duaan seperti ini adalah diharamkan berdasarkan sebuah hadis:

      لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ ‏
      Maksudnya: Janganlah bersunyi-sunyian seorang lelaki dan perempuan melainkan yang bersama-sama perempuan tersebut mahramnya.
      Riwayat Muslim (3112)

      Kata al-Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini: Apabila bersendirian seorang lelaki ajnabi dan seorang perempuan ajnabiah tanpa adanya orang ketiga bersama keduanya maka ia (berdua-duaan) adalah haram dengan kesepakatan para Ulama. Lihat Syarah Sahih Muslim (9/109)

      Setelah kita ketahui hukum perbuatan ini, maka fahamlah kita bahawa ia termasuk dalam perbuatan maksiat. Manakala maksiat wajib diubah sama ada dengan tangan, lisan, mahupun jantung hati.

      Peranan Amar Makruf Nahi Munkar

      Di dalam Islam, tugasan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran adalah salah satu tanggungjawab setiap umatnya. Bahkan kita digelar sebagai sebaik-baik umat dengan melaksanakan amalan tersebut. Tugas ini menjadi kewajipan bagi setiap umat Islam sebaik sahaja mereka melihat kemungkaran tersebut berdasarkan sebuah hadis :

      مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
      Maksudnya : Sesiapa dari kalangan kalian yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia mengubah dengan lidahnya dan sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan jantung hatinya. Demikian itu (mengubah dengan hati) adalah selemah-lemah iman.
      Riwayat Muslim (184)

      Berkata al-Imam al-Nawawi dalam syarahnya ke atas hadis ini: Adapun sifat larangan kepada perkara mungkar dan peringkat-peringkatnya, garis panduannya adalah ucapan Nabi (hadis di atas). Maka ke atas seseorang untuk mengubah kemungkaran dengan setiap bentuk yang dia mampu. Tidak cukup sekadar memberi peringatan bagi sesiapa yang mampu mengubah dengan tangannya. Tidak boleh juga berpada dengan membenci dari hati bagi sesiapa yang mampu menghalang dengan lisan.

      Kata al-Imam al-Nawawi lagi: Tidak boleh bagi mereka yang melakukan amar makruf dan nahi munkar mencari-cari serta melakukan tajassus dan menceroboh ke rumah-rumah berdasarkan sangkaan. Bahkan sekiranya dia melihat sesuatu hendaklah dia mengubahnya.

      Kata al-Imam al-Mawardi: Sekiranya berat ke atas sangkaan orang yang melakukan hisbah (muhtasib) akan rahsia golongan yang melakukan kemungkaran dengan tanda-tanda dan kesan-kesan yang jelas, seperti dua contoh berikut: Pada perbuatan mungkar itu pencerobohan ke atas kehormatan seseorang yang kita terlepas pandang. Seperti seseorang diberitahu oleh seorang lelaki yang dipercayai dengan kebenarannya bahawa terdapat seorang lelaki yang sedang berkhalwat dengan lelaki lain untuk dia membunuhnya atau dia berkhalwat dengan seorang perempuan untuk dia berzina dengannya. Maka diharuskan untuk bertajassus dan berusaha mendedahkan serta mengingkari maksiat tersebut. Keduanya: Apa yang lebih kurang dari kedudukan ini, maka tidak boleh padanya untuk melakukan tajassus. Lihat Raudhat al-Thalibin (10/220)

      Delete
    5. PERHATIAN:

      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.


      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Delete
    6. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  15. Aku suka tengok rebutan kuasa dlm drama RAzia Sultan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminolhuda Hassan bila berkaitan Mujahid nak tanya dulu, kalau PAS terus hentam tak kira fitnah



      Kerajaan Johor akan merujuk kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa sebelum mengeluarkan kenyataan berhubung isu khalwat, kata Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan negeri, Aminolhuda Hassan.

      Beliau berkata pihaknya akan terlebih dahulu mendapatkan maklumat tepat berhubung perkara itu.

      “Berkaitan isu itu, biarlah saya dapatkan penjelasan daripada beliau (Mujahid) dahulu, saya dan pihak kerajaan negeri tidak boleh komen dahulu, perlu dapat maklumat yang tepat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Intervensi Pemerkasaan Keluarga dan Komuniti (FACE) Daerah Batu Pahat 2018 di Sekolah Kebangsaan Seri Telok di Parit Ya’ani, di Batu Pahat, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, yang berkata pihak berkuasa agama tidak akan lagi mengetuk dan memecahkan pintu pada waktu malam bagi menyiasat atau melaksanakan operasi khalwat.

      Bila cakap pasal Mujahid kena siasat dulu...
      Betul Islam ajar macam itu tapi bila pasal fitnah RM90 juta engkau terus buat modal ceramah.

      Aku nak bagi contoh terperinci pasal si Aminolhuda Hassan ini.



      Berkenaan ceramah dan kempen anjuran DAP Kulai yang dipengerusikan oleh Wong Shu Qi, ADUN Senai. Antara yang turut hadir adalah Gobind Singh Deo (Ahli Parlimen Puchong), Rafizi Ramli (Pengarah Strategik PKR), Wilson Tin (pelakon), Liew Chin Tong (Ahli Parlimen Kluang), Teo Ni Ching (Ahli Parlimen Kulai), Dr. Boo Cheng Hau (ADUN Skudai), Chew Piak Choo (ADUN Yong Peng), Chen Jia En (ADUN Stulang), Tan Hong Pin (ADUN Mengkibor), Jimmy Puah (ADUN Bukit Batu), Liow Chai Tong (ADUN Johor Jaya), Dr. Ramakrishnan (Timbalan Pengerusi DAP Negeri Johor) dan Aminolhuda Hasan (ADUN Parit Yaani).

      Bermula dengan ucapan Wong Shu Qi yang menuduh hudud yang diperjuangkan oleh PAS adalah undang-undang ciptaan dan taktik bagi mengalihkan perhatian rakyat terhadap perlaksanaan GST dan taktik menghalang kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU akan datang, Aminolhuda kelihatan cukup selesa di atas kerusinya. Dalam ucapannya juga Wong Shu Qi berkata, undang-undang hudud dipopularkan untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dan katanya lagi, DAP akan MENENTANG SEKERAS-KERASNYA perlaksanaan hukum hudud di negara kita.

      Begitu juga dengan ucapan Teo Nie Ching menghentam pelaksanaan Islam. Teo Nie Ching dalam ucapannya berkata, DAP akan menentang sebarang perlaksanaan atau usaha mewujudkan undang-undang hudud di Malaysia. Malah ketika Teo Nie Ching berkata, DAP akan cuba melakukan perbincangan dengan PAS tentang perlaksanaan hukuman hudud agar mendapat satu keputusan yang memberikan kebaikan kepada semua kaum di Malaysia, Aminolhuda sekadar tersenyum dan mengangguk-angguk.

      Aminolhuda dalam ucapannya sekadar bercakap tentang kemenangan 'lagi beberapa kerusi' dan harapannya agar Johor tumbang ke tangan Pakatan Rakyat.

      Demi nak jatuhkan Johor engkau sanggup khianati perjuangan Islam.
      Kini Allah bagi engkau jawatan bos agama Johor (Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam) apakah engkau akan buat apa yang pernah engkau ucapkan semasa engkau jadi Persuruhjaya PAS Johor??

      Allah pastikan akan tunjukkan kebenaraannya bagi mereka yang mengkhianati perjuanganNya.
      Hanya masa sahaja menentukan.

      3Z

      : DAP kini tuan kepada Amanah, jadi kena patuh apa sahaja arahan DAP baru boleh bercakap....

      Delete
    2. PERHATIAN:

      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.


      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Delete
    3. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  16. Kini dah muncul wak Suman si bapok kedi
    Orang kelakar macam pelakon Tamil komedi
    Agaknya dia tak lena tidur malam tadi
    Kalau jumpa aku serkup kepala dengan baldi

    ReplyDelete
  17. Wak Suman ini gemok tetapi pendek
    Bila dia jalan macam itik terkedek-kedek
    Jari dia macam terencat punya ubi keledek
    Sian tak dapat jawatan walaupun kuat bodek

    ReplyDelete
  18. OLEH KERANA MAMAT YANG BIASA MENGKOPIPES DI SINI ITU TELAH KELUAR LAGI MENGKOPIPES KOMEN YANG DI LUAR TAJUK POS SDR BUDIN, MAKA TINDAK BALAS YANG SERUPA DI BUAT BAGI MENAKKAN IMEJ PH DAN MENTAHIKAN IMEJ NAJIB, UMNO DAN SEKUTU MEREKA -

    K’jaan perketat pemeriksaan laluan orang kenamaan
    PARLIMEN l Selain memasang mesin pengimbas x-ray, anggota kastan imigresen turut akan ditempatkan di luar bilik itu.

    MAKA DENGAN ITU KEADAAN MCM TAHI YANG BERLAKU DI ZAMAN NAJIB DIMANA VIPS BEBAS KELUAR MASUK NEGARA TANPA PEMERIKSAAN KASTAM SUDAH BERHENTIKAN.

    DENGAN ITU TIDAK BOLEH LAH LAGI SESIAPA VIP BAWAK MASUK WANG TUNAI, SIMPAN DI RUMAH, HINGGA RM114 JUTA DI TEMUI POLIS DI RUMAH ANAK NAJIB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul betul - itulah yg saya juga buat.
      To beat them, let's join them

      Delete
    2. Mana lebih baik, "sampai nak panjat rumah orang dengan sampai jaja tilam?



      Mahathir kalau bercakap semua orang lain salah dia aje betul. Begitu cakap pasal Islam, macam dia ulama besar. Isteri selepas balik Mekah rasa nak pakai tudung dia tarik muka masam.

      Pasal tuduh orang lain dia memang bijak. Dulu dialah yang jaja tilam dengan 13 tompok air mani. Tapi bila tanya sekarang dia kata mahkamah yang menghukum Anwar.

      Kan nampak hebat belitannya.

      Sekarang dia kata 'Sampai nak panjat masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam'

      Kadang kala malas nak ulas, pasal yang jadi pengikut dan undi Mahathir jadi PM adalah pendokong PH bukan bodoh. Tapi entah apa sanggup dikencing berkali-kali. Agaknya ilmu apa ATUK MAHATHIR GUNA?

      .....

      'Sampai nak panjat masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam'
      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Islam tidak pernah mengajar umatnya untuk mencari kesalahan dan keaiban hingga menceroboh privasi orang lain.

      Perdana Menteri berkata, tindakan agresif pihak tertentu dalam operasi khalwat sebelum ini hingga menceroboh masuk ke dalam rumah orang lain, tidak mencerminkan Islam yang sebenar.

      “Islam tidak suruh kita pergi cari orang, nak cari salah orang saja. (Islam) tak suruh.

      “Sampai nak kerabat (panjat) masuk dalam rumah orang, itu bukan Islam,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Penuaan, Pembelajaran dan Teknologi: Menambah Nilai Kehidupan dan Hubungan Komuniti di Petrosains di sini, hari ini.


      : Sampai kena kencing hari-hari rasanya lebih baik.. Kan Najib dah jatuh....

      Delete
    3. PERHATIAN:

      Haramjadah Kejora Tonggeng sengaja melonggok sampah2 sarap untuk menghadang & mengalih tumpuan pembaca blog.

      Mode 'nek tempoyak koyak rabak" diguna pakai kembali dgn bertopengkan samaran 'Justice League'.

      Delete
    4. Justice League ker, Tonggeng ker or whatever....

      Kami dah bosan dgn suta klentong engkau, Toksah banyak cakap, beri masa & tarikh tepat - bukan mendatar kosong yg kau klentong dalam pantatun kau hanya sebut krismiss & bulan disember ntah tahun berapa.

      Sila sebut...
      Harinya hari apa, isnin selasa rabu khamis....??
      Tarikhnya bila - haribulan, bulan & tahun....??
      Masanya bila?

      iNGAT - kau dah 4X kencngkan aku di PJ, KL, Felda Taib Andak & JB. Buang masa & duit perjalanan, ramai saksi di blog ini.

      Delete
  19. NATE' YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL SUDAH SENYAP DI SINI, RUPA2 NYA DIA DAH DI TANGKAP DI KELANTAN -

    Perhilitan Kelantan tangkap gajah jantan seberat 3.5 tan
    Gajah itu dalam lingkungan 18 hingga 20 tahun dengan ukur lilit kaki sebesar 15 inci.

    ReplyDelete
  20. Di Dataran Merdeka Wak Suman hampir pitam
    Ada seorang cari dia nak lanyak hentam
    Dia menyamar jadi buta pakai spek rayban hitam
    Lepas itu jalan pi sembunyi senget2 macam ketam

    ReplyDelete
  21. JUST LICK YOUR OWN WOUNDS, NAJIB -

    Najib dijangka hadapi lebih banyak pertuduhan
    Dikemaskini 16 Okt 2018, 6:05 petang

    Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka menghadapi lebih banyak pertuduhan berhubung 1MDB tidak lama lagi, kata sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Pegawai yang enggan namanya disiarkan Malaysiakini berkata penyiasat badan anti-rasuah itu kini sedang berusaha menyiapkan kertas siasatan baru.

    ReplyDelete
  22. LAIN2 BERITA MENARIK BERKAITAN NAJIB DAN ZAHID -

    Deepak saman Najib, Rosmah RM52.6 juta https://www.malaysiakini.com/news/447722

    DEEPAK TAHU DEPA MASIH BANYAK WANG YANG TAK DI SITA, MUNGKIN DI LUAR NEGARA.

    SPRM panggil Zahid kali ke-6 https://www.malaysiakini.com/news/447723

    NAMPAK NYA AHMAD ZAHID PUN ALAMAT KE PENJARA SG BULUH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  23. Tersebutlah kisah ada seorang YB
    Bercakap menengking serupa babi
    Mengherdik warga emas bertubi-tubi
    Rupanya dia mewakili parti babi

    ReplyDelete
  24. Wak Suman terkam sana sini tunjuk garang
    Ingat orang takut kah cara dia nak serang
    Cara itu tak sesuai lagi zaman sekarang
    Ramai orang nampak dia ini akhlak kurang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi2 dia terbitkan Pantatun sumbang tak bertempo, rak bernada-seirama, bak melantak tak agak2
      sampai perut kembung membusung. Ada ker pantun rak ada rangkap pembayang indah bahada? Dah gitu, satu baris dilantaknya sampai 7, 8 perkataan bagai kenderaan terlebih muatan.
      Ini yg dikatakan Pantatun Sampah yg bermutu mayam timbang kati, bukan Pantun bermutu/berkualiti.

      Delete
    2. Peringatan buatnAnonyMOUSE Kejora Tonggeng:

      Ini contoh terbaik pantun sdra Fan Tun, menepati ciri-ciri pantun bermutu tinggi dgn rangkap pembayang senada seirama dgn rangkap maksud.

      Fan Tun 16 October 2018 at 20:55
      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Lawan Othaman si bingai mengah
      Ular lidi nak lagak naga!

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh kita menumpang mandi
      Sentiasa perasan sekuat Badang
      Tapi bingai si bapuk kedi!

      Tinggi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Othaman cabar bingai pun lari
      Masuk hospital telan ubat!

      Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Pantun English konon disiar
      Bahasa Inggeris bingai tak reti!

      Perkataan 'dengar' disebut 'here'
      'Suman say' dah confirm salah
      Kita tengok tekak pun loya
      Macam budak tak pergi sekolah!

      Berkhayal,ilusi itu kerjanya
      Meninggi diri kononnya bijak
      Setelah dia meninggal dunia
      Kuburnya nanti ada yg pijak!

      Mana rakan yg baru di sini
      Apa sebab Kojola dicaci
      Maruah Othaman dihina begini
      Isterinya dingorat,tak cukup Aci...!!
      -----------------------------------------------------------
      Pesanku:
      Tangkap ikan haruan
      Dapat si ikan keli
      Kalau salah haluan
      Cari tok gutu, belajarlah lagi

      Delete
    3. Pehal ko nak sibuk?
      Aku punya pasal lah!
      Ada aku kesah...?

      Delete
  25. Semua Anon yg wak suman jumpa dia ajak bergaduh
    Tak sangka orang tua ni masih berperangai huduh
    Agaknya pagi tadi wak suman tak sembahyang subuh
    Orang yang macam ni biasanya telor dia labuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Kesian ksmu berlakon memuji diri sendiri.
      Elok rentikan ler cakap soraang2, hanya orang gila jer buat macam tuuu.

      Kamu nie masih merepek merusak keindahan pantun pusaka bangsa. Nah, ku perturun cara sebenar orang berpantun.

      Ini contoh terbaik pantun sdra Fan Tun, menepati ciri-ciri pantun bermutu tinggi dgn rangkap pembayang senada seirama dgn rangkap maksud.

      Fan Tun 16 October 2018 at 20:55
      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Lawan Othaman si bingai mengah
      Ular lidi nak lagak naga!

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh kita menumpang mandi
      Sentiasa perasan sekuat Badang
      Tapi bingai si bapuk kedi!

      Tinggi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Othaman cabar bingai pun lari
      Masuk hospital telan ubat!

      Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Pantun English konon disiar
      Bahasa Inggeris bingai tak reti!

      Perkataan 'dengar' disebut 'here'
      'Suman say' dah confirm salah
      Kita tengok tekak pun loya
      Macam budak tak pergi sekolah!

      Berkhayal,ilusi itu kerjanya
      Meninggi diri kononnya bijak
      Setelah dia meninggal dunia
      Kuburnya nanti ada yg pijak!

      Mana rakan yg baru di sini
      Apa sebab Kojola dicaci
      Maruah Othaman dihina begini
      Isterinya dingorat,tak cukup Aci...!!
      -----------------------------------------------------------

      Tangkap ikan haruan
      Dapat si ikan keli
      Kalau salah haluan
      Cari tok gutu, belajarlah lagi

      Delete
  26. Mana dia anon pemantun yang bijak bistari
    Seronok betul baca pantun2 yang dia beri
    Tapi pantun dia aku masih tercari-cari
    Agaknya hari ini dia ada hal tidak ke mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Kesian ksmu berlakon memuji diri sendiri.
      Elok rentikan ler cakap sorang2, hanya orang gila jer buat macam tuuu.

      Kamu nie masih merepek merusak keindahan pantun pusaka bangsa. Nah, ku perturun cara sebenar orang berpantun.

      Ini contoh terbaik pantun sdra Fan Tun, menepati ciri-ciri pantun bermutu tinggi dgn rangkap pembayang senada seirama dgn rangkap maksud.

      Fan Tun 16 October 2018 at 20:55
      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Lawan Othaman si bingai mengah
      Ular lidi nak lagak naga!

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh kita menumpang mandi
      Sentiasa perasan sekuat Badang
      Tapi bingai si bapuk kedi!

      Tinggi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Othaman cabar bingai pun lari
      Masuk hospital telan ubat!

      Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Pantun English konon disiar
      Bahasa Inggeris bingai tak reti!

      Perkataan 'dengar' disebut 'here'
      'Suman say' dah confirm salah
      Kita tengok tekak pun loya
      Macam budak tak pergi sekolah!

      Berkhayal,ilusi itu kerjanya
      Meninggi diri kononnya bijak
      Setelah dia meninggal dunia
      Kuburnya nanti ada yg pijak!

      Mana rakan yg baru di sini
      Apa sebab Kojola dicaci
      Maruah Othaman dihina begini
      Isterinya dingorat,tak cukup Aci...!!
      -----------------------------------------------------------

      Tangkap ikan haruan
      Dapat si ikan keli
      Kalau salah haluan
      Cari tok gutu, belajarlah lagi

      Delete
    2. AnonyMOUSE Kejora Tonggeng....

      Yang kau umpat kini dah muncil menjelma.
      Kesian kau, asyik berlakon memuji diri sendiri.
      Elok rentikan ler cakap sorang2, hanya orang gila jer buat macam tuuu.

      Kamu nie masih merepek merusak keindahan pantun pusaka bangsa. Nah, ku perturun cara sebenar orang berpantun.

      Ini contoh terbaik pantun sdra Fan Tun, menepati ciri-ciri pantun bermutu tinggi dgn rangkap pembayang senada seirama dgn rangkap maksud.

      Fan Tun 16 October 2018 at 20:55
      Pulau Pandan jauh ke tengah
      Gunung Daik bercabang tiga
      Lawan Othaman si bingai mengah
      Ular lidi nak lagak naga!

      Kalau ada sumur diladang
      Boleh kita menumpang mandi
      Sentiasa perasan sekuat Badang
      Tapi bingai si bapuk kedi!

      Tinggi tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Othaman cabar bingai pun lari
      Masuk hospital telan ubat!

      Pisang emas dibawa belayar
      Masak sebiji di atas peti
      Pantun English konon disiar
      Bahasa Inggeris bingai tak reti!

      Perkataan 'dengar' disebut 'here'
      'Suman say' dah confirm salah
      Kita tengok tekak pun loya
      Macam budak tak pergi sekolah!

      Berkhayal,ilusi itu kerjanya
      Meninggi diri kononnya bijak
      Setelah dia meninggal dunia
      Kuburnya nanti ada yg pijak!

      Mana rakan yg baru di sini
      Apa sebab Kojola dicaci
      Maruah Othaman dihina begini
      Isterinya dingorat,tak cukup Aci...!!
      -----------------------------------------------------------

      Tangkap ikan haruan
      Dapat si ikan keli
      Kalau salah haluan
      Cari tok gutu, belajarlah lagi

      Delete
  27. Wak Suman nampaknya dah tak lagi juah
    Ini baru saja pukulan dari anak2 buah
    Itu pun dia dah terkedu tercalah maruah
    Kalau pemantun bistari ada mesti dia makan kuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih bersongel sorang2 dgn pantatun sampah yg ntah2, yer Tonggeng....??

      Banyak seniman dipuja orang
      Tidak sunyi juga dicaci
      Orang siuman tak cakap seorang
      Apatah lagi syok sendiri

      Ingat tuuuu....!!

      Delete
  28. Dah senyap pun Wak Suman jubur ketuat
    Dia ingat dia seorang saja yang kuat
    Dia tak tahu lagi apa orang lain boleh buat
    Baru dia tahu dirinya itu ramai orang meluat

    ReplyDelete
    Replies



    1. Daun ketupat,jangan dilipat
      Jika dilipat, ia tak jadi
      Setakat lahanat kejora musibat
      Belum ku silat, dah cabut lari

      Delete
    2. Suman pengkhianat perosak negara
      Suman kemaruk mahu jadi YB
      Sapa lahanat siapa itu Kejora
      Wak Suman dah jadi gila babi

      Delete
  29. Wak Suman asalnya pun muka dia hodoh
    Bertambah teruklah bila wajah dia jadi tedoh
    Itulah akibat bila suka sangat nak bergadoh
    Orang tak puji kuat tapi orang cakap bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bertedoh, di dalam gua
      Di dalam gua, berhati-hati
      Kalaupun hodoh, isteriku dua
      Kamu tuu pula, jantan tak jadi

      Delete
    2. Suman suka cari gaduh bertelagah
      Suman kote kecik telur labuh
      Suman bini dua pun nak megah
      Aku bini tiga tak ada nak heboh

      Delete
  30. Gelagat Wak Suman bikin hati aku sangat geli
    Kat atas dia mengamuk bagai kerbau gila putus tali
    Dlm Bersatu tak dapat jawatan, masih lagi kuli
    Di dalam blog ini pula dia asyik saja kena buli

    ReplyDelete
  31. Wak suman tu sebenarnya baru mati bini
    Dia pun mari lepas tension di blog ini
    Konon-konon dia itu orang yang berani
    Kalau jumpa aku nak serkup kepala dia dengan guni

    ReplyDelete
  32. Wak suman ada di atas komen jam 17:27 tadi
    Mengamuk sakan macam orang mabuk todi
    Tapi tak berani ke bawah itu bapok tua kedi
    Memang layak sangat jadi badut lawak komedi

    ReplyDelete
  33. Aku hairan ini orang nama Othaman
    Maki hamun & carut macam orang tak beriman
    Tahun 70an mungkin dia hero kat kg halaman
    Tapi cara itu dah tak sesuai lagi ini zaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di blog ini dia terkenal dgn Wak Suman
      Orang tua ini jenis tak makan saman
      Otak dia dah kena serang dgn kuman
      Sekarang ini dia sudah kurang siuman

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...