Saturday 20 October 2018

LAYAKKAH PENASIHAT KHAS MENTERI MENGETUAI DELEGASI KEMENTERIAN KE LUAR NEGARA?


Melalui catatan di laman Twitternya semalam, Wan Saiful Wan Jan memuatkan gambar-gambarnya mengetuai delegasi Kementerian Pendidikan melawat London untuk memahami sistem sekolah di England.


Bagaimanapun, tidak disebut tarikh lawatan, berapa lama lawatan itu dilakukan serta siapakah nama peserta delegasi Kementerian Pendidikan yang ikut serta dalam lawatan tersebut.


Berdasarkan gambar-gambar yang dimuatkan, mungkin  warga Kementerian Pendidikan mengenali siapa mereka itu.


Untuk makluman, selain dilantik menjadi Pengerusi PTPTN, Wan Saiful juga adalah penasihat khas kepada Menteri Pendidikan, Dr. Mazlee Malik.


Dalam kerajaan PH sekarang, hanya Dr. Mazlee satu-satunya menteri yang mempunyai penasihat khas di kementeriannya dan hanya Wan Saiful satu-satunya manusia bertuah di era Malaysia Baru yang dilantik sebagai penasihat khas kepada menteri.


Apabila Wan Saiful memaklumkan beliau membawa satu delegasi Kementerian Pendidikan melawat London untuk memahami sistem pendidikan di sana, persoalannya apakah seorang penasihat khas menteri layak dan ada kuasa mengetuai lawatan seperti itu?


Kenapa tidak menteri sendiri, timbalan menteri, ketua pengarah pendidikan atau pelbagai pengarah lain di Kementerian Pendidikan yang mengetuai lawatan tersebut?


Jika menteri tidak dapat pergi misalnya, bukankah timbalannya yang sepatutnya menjadi penggantinya?


Tetapi, mengapa mesti seorang penasihat khas menteri yang diputuskan mengetuai lawatan tersebut?


Siapakah yang meluluskan pemergian dan program lawatan ke London yang dibawa oleh Wan Saiful itu?


Dr. Mazlee, tolong jawab perkara ini? (ShahbudinHusin 20/10/2018)

141 comments:

  1. Othman Ahmad20 October 2018 at 22:40

    Hey budak musibat Kejora, sila jelaskan kenapa engkau buat ketja2 jahanam ini.....??

    ____________________________________________

    YANG DEKAT BAWAH INI BUKANLAH KERJA JAHANAM WAK!
    KERJA INI MEMPERKAYAKAN SENI!


    PANTUN PUSAKA WARISAN BUDAYA (II)

    Sirih berlipat sirih pinang
    Sirih dari Pulau Mutiara
    Pedih dapat sedih mengenang
    Sakit hati Suman sengsara

    Tetak buluh panjang sepuluh
    Mari jolok sarang penyengat
    Suman berpeluh berang mengeluh
    Jadi lalok hilang semangat

    Anak cina pasang lukah
    Lukah dipasang di Tanjung Jati
    Suman kena terlentang pokah
    Luka berkarang di jantung dan hati

    Batang selasih permainan budak
    Daun mengkudu dimakan kuda
    Suman bersedih dilenjan ledak
    Melopong terkedu urutkan dada

    Burung merpati terbang seribu
    Hinggap seekor di tengah laman
    Dia hampir mati penendang dariku
    Tertiarap tersungkur patah tangan

    Kalau tuan mudik ke hulu
    Carikan saya bunga kemboja
    Akhirnya Suman serik dan malu
    Tidak berdaya air liur berlenja

    Hendak gugur gugurlah nangka
    Jangan menimpa putik pauh
    Suman takbur gugurlah juga
    Malang menimpa sakit jatuh

    Kain batik negeri seberang
    Dipakai anak Tanah Melayu
    Suman sakit bunyi mengerang
    Bagaikan anak menadah merayu

    CAMNER WAK? ADA LENGGOK SENI TAK?
    KI KIK KI KIK KI KIK...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Sistem "Pegawai Khas" (Special Officer) kepada Menteri sudah lama ada di Malaysia. Dulu, di zaman Tun A Razak, Tun Ghazali Shafie pegang jawatan Menteri Tugas2 Khas. Ada lain2 Menteri di Jabatan Perdana Menteri tapi tidak di gelar Menteri Tugas2 Khas melainkan Tun Ghazali.

      Jawatan Penasihat Khas tidak pernah di dengar di dalam Kerajaan. Ada jawatan Penasihat Undang2 bagi tiap2 negeri, di penuhi pegawai dari Pejabat Peguam Negara, menasihat Kerajaan2 negeri dalam hal2 berkaitahn undang2. Rasa nya, tidak pernh dengar jawatan Penasihat di lain2 tempat dalam Kerajaan.

      Sekarang ada jawatan Penasihat Khas di Kementerian Pemdidikan, tak tahu apa fungsi nya. Sama ada dia ada kuasa2 tertentu, apa kuasa2 nya tidak di ketahui. Siapa yang tahu di sini, sila lah beri tahu.

      Delete
    2. Penasihat Khas mengetuai rombongan keluar negara - ini pun tidak pernah di dengari di masa lalu.

      Biasa nya, rombongan untuk mengkaji sesuatu yang kerajaan ingin tahu dari kerajaan luar negara di ketuai oleh "professional" - pegawai "career officer" yang berbelas atau bepuluh tahun pengalaman kerja di kementerian itu. Contoh nya, mereka yang berjawatan Pegawai Pelajaran (Education Officer) di peringkat yang sesuai. Dia tahu sepenuh nya apa yang kementerian itu perlu tahu, apa yang sudah di ketahui dan tidak akan membuang masa mengkaji atau menanya lagi.

      Penasihat Khas yang di lantik secara "political appointment" tidak di jangka mengetahui kesemua yang perlu di ketahui dalam kementerian itu dan rombongan tersebut tidak akan mendapat faedah sepenuh nya dari lawatan tersebut.

      Delete
    3. Melainkan jika Penasihat Khas itu membawa, dalam rombngan nya, Pegawai2 Pelajaran yang ada berbelas tahun pengalaman kerja di Kementerian Pendidikan.

      Ini seolah olah dia membawa "Gurkhas" dalam rombongan nya. Ini seperti sistem Pegawai Tentera British dulu membawa askar Nepal yang professional fighting soldiers" terkenal sebagai Gurkhas bagi memburu musuh.

      Tapi pegawai2 British itu sendiri ada lah pegawai tentera - professional soldiers juga. Maka cekap dan berkepakaran lah rombongan memburu musuh itu.

      Gamak nya, kerana lawatan rombongan Kementerian Pendidikan itu tidak bertujuan segigih memburu muusuh, tak kisah lah jika ketua nya tidak professional. Timbul soal: apa yang "di buru" nya?

      Ini lah masalah Menteri Pakatan Harapan seperti Maslee ini. Sudah banyak tindakan nya yang tidak betul, remeh temeh. Sibuk dengan kasut hitam ke putih ke dan seperti nya. Nampak bodoh. Tun Dr Mahathir perlu menggantikan dia. Mengecewakan.

      Delete

    4. ANOMOUSE DI ATAS INI IA LAH NATE' YANG SELALU KOPIPES APA SAJA YANG TAK KENA MENGENA KE SINI, MENGGUNA BANYAK NAMA, SEKARANG PAKAI ANOMOUSE PULAK.

      LANGSUNG TAK HORMAT SESIAPA, MEMANTUN APA2 YANG TAK BERKAITAN DENGAN BLOG POS. DIA TAK HIRAUKAN BILA DI TEGUR DARI MASA KE MASA. DIA KURANG AJAR.

      Delete

    5. YANG SELALU MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI (SEKARANG SELALU MEMANTUN) ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      Anonymous = justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      DIA KATA: SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete

    6. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Anonymous, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengecewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete

    7. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA BANYAK NAMA, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
  2. Lain macam la tuan budin baru2 ni. Ada issue dgn tun ke? Huhu.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Ada isu dengan Dr Maszlee tu. Samalah macam sesetengah yang ada isu dengan MB Perak Faizal Azumu, Menteri Rina Harun, dsbgnya.

      Perkara remeh dan bukan isu pun. Sekurang-kurangnya dia memang ada jawatan di dalam Kementerian dan melaksanakan tugasnya.

      Berlainan dengan seseorang yang bertugas ala-ala TPM tapi hakikatnya tidak memegang apa-apa jawatan di dalam kerajaan pun.

      Tapi itu tak mengapa kerana Tuan Budin kata boleh jadi bolehlah.

      Delete
    2. Rakyat setuju jika DSAI memberikan idea2 yang bernas untuk tujuan menambah baikkan lagi pengurusan pentadbiran negara. Benda2 ni bukannya sesuatu yang asing baginya kerana pengalaman luasnya dalam kabinet dan kerajaan dulu sehingga lah ke tahap TPM.

      Jika tidak kerana disailang dan dicantas oleh mantan PM ke 4 dulu, dah tentu dia telah bergelar PM ke 5. Lagi pun, sebagai PM ke 8 in waiting, dah tentu lah dia WAJIB mengambil cakna dan peduli terhadap urus tadbir kerajaan.

      Mulai dari sekarang, dia kini yang bergelar YB PD dah pun masuk parlimen dan bebas melontarkan pendapat dan berhujah secara rasmi. Nanti..bila tiba masanya memegang tampuk pentadbiran, tidak lah dia terpinga2 dan tak tau apa yang berlaku dalam negara.

      Yang pasti..jika ditanya mana2 rakyat Msia yang waras, pastinya mereka tak sabar2 menanti detik bersejarah bila sosok tubuh yang selama ni dinafikan dari menjawat kedudukan tertinggi dalam kerajaan oleh mantan PM ke4 bakal menjadi kenyataan dalam masa yang terdekat...Aminnn!!!!

      Delete

    3. Cara bagi meng”counter” NATE' YANG GUN NAMA GENG NAJIB DLL INI ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan ...

      MULAI SEKARANG -

      AKU INGAT CANTIK PELAKUN SI Ellie Suriati Omar ITU TAPI TUHAN SAJA YANG TAHU, TERUTAMA RUPA DIA BILA KONON NYA "BERPDATO" MENYOKONG SI NAJIB DAN WAK JAHIT di depan bangunan SPRM.

      "Pelakon dan pengarah" itu dilihat menumpahkan air mata ketika di hadapan media apabila hadir bersama penyokong lain bagi memberi sokongan ke atas bekas presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak.

      “Saya tidak gentar dengan Tun Dr Mahathir Mohamad,” katanya dalam rakaman klip video yang tular di media sosial sejak semalam. TAPI LIHAT GEMOK BADAN NYA YANG PENDEK, BERGENTAR BILA BERJALAN.

      DIA JUGA MENYOKONG Zahid Hamidi yang disiasat atas kesalahan pertuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram.

      Ada juga dalam kalangan netizen merujuk Ellie seolah-olah tersampuk syaitan, selain menyatakan mereka ngeri menonton aksi pelakon Spinning Gasing itu berucap.

      Malah ada netizen turut mencadangkan perlu dibuat sesuatu bagi menghilangkan gian Ellie.

      Delete
    4. Sdr Budin kena bersabar sedikit saja lagi......Tunggu Pak Sekh jadi PM. Harap harap Pak Sekh boleh lantik Sdr Budin jadi MENTERI PENUH......Sabor bro....sabor kate Aji Adi.
      he....he.....

      (HABM anti puak munafik)

      Delete
    5. Betul betul betul.

      Jadinya - si kepoh munafik yg tadinya selar DSAI penjubo tok sah menyibuk berak sana sini tak cebok. Tak gitu....??

      Delete
  3. Aku makin dpt hidu, musuh PM ke8 negara
    Doe, Rahman, Suman, Pantatun & Singgora
    Mereka mula merancang nak bikin angkara
    Bakal PM perlu sedar dan bertindak segera

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pukimak anak haramjadah betul si Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng/Tongkeng Najib.
      Dalam masa 2 minit dia flip-flop yg tadinya dia keji kutuk penjubo, tau2nya kini dia menjilat-mengulum DSAI bagai nak gila pulak.

      Ini bukti sikap munafiknya yg berlidah biawak.....
      Anonymous 20 October 2018 at 22:20
      Begitu banyak pilihan yang ada
      Begitu ramai calon pakatan harapan
      Penjubo juga yang jadi pilihan.

      Hey budak musibat Kejora, sila jelaskan kenapa engkau buat kerja2 jahanam ini.....??

      Delete
    3. Wak Suman usah le cepat berang
      Tak siapa takut ngko buat garang
      Dengar sinii, hey anak memerang
      Anon di blog ini bukan le seorang

      Tetiba je Wak, aku ni kau nak serang
      Nanti ku cepuk, kepala ko bersarang
      Usah cuba, nak dibuat serkap jarang
      Anon 22:20 tu, geng komplot korang

      Mengapa menipu, secara curang?
      Beginikah gaya panglima perang?
      Bila udah terkedu, fitnah dikarang
      Tak malu ke anda ditonton orang?

      Main tuduh2 ni Wak, apa barang?
      Ko cuba mahu tipu terang-terang
      Usah dibuat tuduhan sembarang
      Bukan ke fitnah tu agama larang?

      Delete
    4. He he he he

      - Pencuri mana nak mengaku, macam najib dgn jahid, tak gitu...??
      - Kalau tak takut, kenapa aritu tak datang jumpa aku?
      -:Dah terang lagi bersuluh, tingkah laku buruk mu itu, semua orang tahu.

      He he he he

      Delete
  4. Asal spt mercun kini bom bedentum-dentam
    Bakal PMke8, ada komplot dia nak dihentam
    Kalu tak buat sesuatu, diia kelak boleh pitam
    Mereka tu bukan le calang2 geng panji hitam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pukimak anak haramjadah betul si Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng/Tongkeng Najib.
      Dalam masa sekrjsp sajs dia flip-flop yg tadinya dia keji kutuk penjubo, tau2nya kini dia menjilat-mengulum DSAI bagai nak gila pulak.

      Ini bukti sikap munafiknya yg berlidah biawak.....
      Anonymous 20 October 2018 at 22:20
      Begitu banyak pilihan yang ada
      Begitu ramai calon pakatan harapan
      Penjubo juga yang jadi pilihan.

      Hey budak musibat Kejora, sila jelaskan kenapa engkau buat kerja2 jahanam ini.....??

      Delete
    2. Wak Suman usah le cepat berang
      Tak siapa takut ngko buat garang
      Dengar sinii, hey anak memerang
      Anon di blog ini bukan le seorang

      Tetiba je Wak, aku ni kau nak serang
      Nanti ku cepuk, kepala ko bersarang
      Usah cuba, nak dibuat serkap jarang
      Anon 22:20 tu, geng komplot korang

      Mengapa menipu, secara curang?
      Beginikah gaya panglima perang?
      Bila udah terkedu, fitnah dikarang
      Tak malu ke anda ditonton orang?

      Main tuduh2 ni Wak, apa barang?
      Ko cuba mahu tipu terang-terang
      Usah dibuat tuduhan sembarang
      Bukan ke fitnah tu agama larang?

      Delete
    3. He he he he

      - Pencuri mana nak mengaku, macam najib dgn jahid.
      - Kalsu tak takut, kenapa aritu tak datang jumpa aku?
      -:Dah terang lagi bersuluh, tingksh laku butuk mu itu, semua orang tahu.

      He he he he

      Delete
  5. PANTUN PUSAKA SENI BUDAYA
    WARISAN (I) + WARISAN (II)

    Pucuk pauh delima batu
    Anak semilang di tapak tangan
    Suman berpeluh dek kena latu
    Tidur malam berbantal lengan

    Pulau Pandan jauh ke tengah
    Gunung Daik bercabang tiga
    Sakit badan sampai termengah
    Untung nasib Suman tak duga

    Buah cempedak di luar pagar
    Ambil galah tolong jolokkan
    Kena ledak kepala dia bergegar
    Bila kalah merajuk sakan

    Bukan lebah sebarang lebah
    Lebah bersarang di buku buluh
    Suman bedebah terlentang rebah
    Sampai sekarang terkedu berpeluh

    Kalau ada sumur di ladang
    Boleh saya menumpang mandi
    Kalu jumpa dia kena penendang
    Boleh juga ku lempang si kedi

    Pisang emas bawa belayar
    Masak sebiji di atas peti
    Hutan Suman hendak ku bayar
    Dia kenalah sebiji di JB nanti.

    Puas sudah ku tanam ubi
    Nenas jua dipandang orang
    Dapat padah ditendang di JB
    Suman tua terlentang mengerang

    Lancang kuning lancang pusaka
    Nampak dari Tanjung Tuan
    Akan terguling Suman celaka
    Bengkak seperti dipayung tebuan

    Burung Serindit terbang melayang
    Mari hinggap di ranting mati
    Suman kan sakit penendang kulayang
    Terus senyap terpelanting nanti

    Hendak dulang diberi dulang
    Dulang berisi sagu mentah
    Suman pulang bernasib malang
    Lucut gigi tulang dagu patah

    Kalau tahu peria tu pahit
    Tidak ku gulai dengan petola
    Suman ngilu pala dia dijahit
    Nangis mengilai macam nak gila

    Nasi lemak buah bidara
    Batang selasih hamba lurutkan
    Suman pukimak resah sengsara
    Belakangnya habis hamba parutkan

    Tuai padi antara masak
    Esok jangan layu-layuan
    Kena sekali menangis terisak
    Melutut Suman merayu-rayuan

    Sirih berlipat sirih pinang
    Sirih dari Pulau Mutiara
    Pedih dapat sedih mengenang
    Sakit hati Suman sengsara

    Tetak buluh panjang sepuluh
    Mari jolok sarang penyengat
    Suman berpeluh berang mengeluh
    Jadi lalok hilang semangat

    Anak cina pasang lukah
    Lukah dipasang di Tanjung Jati
    Suman kena terlentang pokah
    Luka berkarang di jantung dan hati

    Batang selasih permainan budak
    Daun mengkudu dimakan kuda
    Suman bersedih dilenjan ledak
    Melopong terkedu urutkan dada

    Burung merpati terbang seribu
    Hinggap seekor di tengah laman
    Dia hampir mati penendang dariku
    Tertiarap tersungkur patah tangan

    Kalau tuan mudik ke hulu
    Carikan saya bunga kemboja
    Akhirnya Suman serik dan malu
    Tidak berdaya air liur berlenja

    Hendak gugur gugurlah nangka
    Jangan menimpa putik pauh
    Suman takbur gugurlah juga
    Malang menimpa sakit jatuh

    Kain batik negeri seberang
    Dipakai anak Tanah Melayu
    Suman sakit bunyi mengerang
    Bagaikan anak menadah merayu

    CAMNER WAK? ADA LENGGOK SENI TAK?
    ADA ELEMEN SENI WARISAN BUDAYA??

    KI KIK KI KIK KI KIK KI KIK...
    KI KIK KI KIK KI KIK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah Tuan Budin berpaling tadah melawan arus ??

      Delete
  6. Pulau Tioman, terbentang luas
    Ada tersedia, tempat menyewa
    Walau Suman, ku hentam tewas
    Tanpa si Dia, tak dapat ketawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he..
      Ada lenggok berseni kan Wak?

      Delete
    2. He he hr he

      Terbentang luas pulau tioman
      Tempat menyewa ada terbuka
      Siapa tewas siapa suman
      Kenapa gentar bersua muka....??

      He he he he

      Delete
  7. Apa di fiikiran Budin, dah lama aku dpt baca
    Budin bijak berfikir mahir mengguna neraca
    Dia kini tahu bezakan antara intan dan kaca
    Cuma dia ttp sabar belum tahap maki cerca

    ReplyDelete
  8. PKR miliki majoriti, tapi tak dpt jadi penentu
    Mereka tak adaa suara, bagaikan ketul batu
    Semua 'privilege' dimonopoli parti "Bersatu"
    Bakal PM ke8 perlu bertindak, buat sesuatu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pukimak anak haramjadah betul si Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng/Tongkeng Najib.
      Dalam masa sekejap sajs dia flip-flop yg tadinya dia keji kutuk penjubo, tau2nya kini dia menjilat-mengulum DSAI bagai nak gila pulak.

      Ini bukti sikap munafiknya yg berlidah biawak.....
      Anonymous 20 October 2018 at 22:20
      Begitu banyak pilihan yang ada
      Begitu ramai calon pakatan harapan
      Penjubo juga yang jadi pilihan.

      Hey budak musibat Kejora, sila jelaskan kenapa engkau buat kerja2 jahanam ini.....??

      Delete
    3. Wak Suman usah le cepat berang
      Tak siapa takut ngko buat garang
      Dengar sinii, hey anak memerang
      Anon di blog ini bukan le seorang

      Tetiba je Wak, aku ni kau nak serang
      Nanti ku cepuk, kepala ko bersarang
      Usah cuba, nak dibuat serkap jarang
      Anon 22:20 tu, geng komplot korang

      Mengapa menipu, secara curang?
      Beginikah gaya panglima perang?
      Bila udah terkedu, fitnah dikarang
      Tak malu ke anda ditonton orang?

      Main tuduh2 ni Wak, apa barang?
      Ko cuba mahu tipu terang-terang
      Usah dibuat tuduhan sembarang
      Bukan ke fitnah tu agama larang?

      Delete
    4. He he he he

      - Pencuri mana nak mengaku, macam najib dgn jahid.
      - Kalau tak takut, kenapa aritu tak datang jumpa aku?
      -:Dah terang lagi bersuluh, tingksh laku butuk mu itu, semua orang tahu.

      He he he he

      Delete
  9. Kpd bakal PM ke8, awas gunting dlm liipatan
    Ada juga musang berbulu ayam mcm syetan
    Duri dlm dagiing pun ramai, hai TPM mantan
    Bakal PM kena sedar sblm terjadi 'kelewatan'

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pukimak anak haramjadah betul si Sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng/Tongkeng Najib.
      Dalam masa sekejap sajs dia flip-flop yg tadinya dia keji kutuk penjubo, tau2nya kini dia menjilat-mengulum DSAI bagai nak gila pulak.

      Ini bukti sikap munafiknya yg berlidah biawak.....
      Anonymous 20 October 2018 at 22:20
      Begitu banyak pilihan yang ada
      Begitu ramai calon pakatan harapan
      Penjubo juga yang jadi pilihan.

      Hey budak musibat Kejora, sila jelaskan kenapa engkau buat kerja2 jahanam ini.....??

      Delete
    3. Wak Suman usah le cepat berang
      Tak siapa takut ngko buat garang
      Dengar sinii, hey anak memerang
      Anon di blog ini bukan le seorang

      Tetiba je Wak, aku ni kau nak serang
      Nanti ku cepuk, kepala ko bersarang
      Usah cuba, nak dibuat serkap jarang
      Anon 22:20 tu, geng komplot korang

      Mengapa menipu, secara curang?
      Beginikah gaya panglima perang?
      Bila udah terkedu, fitnah dikarang
      Tak malu ke anda ditonton orang?

      Main tuduh2 ni Wak, apa barang?
      Ko cuba mahu tipu terang-terang
      Usah dibuat tuduhan sembarang
      Bukan ke fitnah tu agama larang?

      Delete
    4. Ungkal masih tak faham2 bahasa...!!

      He he he he

      - Pencuri mana nak mengaku, macam najib dgn jahid.
      - Kalau tak takut, kenapa aritu tak datang jumpa aku?
      -:Dah terang lagi bersuluh, tingkah laku busuk mu itu, semua orang tahu.

      He he he he

      Delete
  10. Ramai juga sudah bertanya
    Putramerdeka apa dah jadi
    Memang adat resam dunia
    Taat setia tak kekal abadi..

    Kalau dulu kuat menyokong
    Kini nada sudah bertukar
    Yang dulu kuat didokong
    Kini hati macam terbakar!

    Jadi sesuatu ada bersebab
    Macam sorang penumpang di sini
    Dulu mewah poket pun debab
    Sudah kalah..no more money!

    Batu api si batu Ronson
    Nak selesa dia pun tukar
    Sejak Pakatan menang Port Dickson
    Batu api makin terbakar!

    Anak itik dah hilang bapak
    Bapak itik nak masuk kotak
    Batu api berbau hapak
    Ada otak dah salah letak!

    Jika hidup terumbang ambing
    Membatu api tambah sengsara
    Sentiasa mengembek seperti kambing
    Bawah bontot menyala bara!






    ReplyDelete
  11. Tiada lagi pantun di sini, yang 'Si Dia' beri
    Walau baru 2-3 jam ku rasa bagai berhari
    Namun tak henti 'call', dari intan ku puteri
    BertubIi-tubi SMS, pantun2 pengganti diri

    (KU PAPARKAN SATU DARI PANTUN2 ITU:)

    Piring lauk terkena santan
    Biru muda dilorek lambang
    Kering laut China Selatan
    Baru dinda tak kontek abang

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU PUN TAK PERNAH TAK JAWAB PANTUN 'SI DIA' MELALUI SMS, INI SATU DARINYA:

      Tetak mengkudu, meranti tumbang
      Kelapa si dayang, tangkai bernira
      Sebak merindu, di hati abang
      Tanpamu sayang, bagai di penjara

      Delete
    2. MULIA SUNGGUH HATI 'SI DIA'.
      WALAU PUN 'SI TAIKO' SERING REKA 'SKETSA' FITNAH, 'SI DIA' TAK PERNAH SEBUT NAMA 'TAIKO BESAR' TU DALAM PANTUN2 NYA.
      AKU TUNJUKKAN SATU DPD NYA:

      Parang pusaka dayang berikan
      Kuat dan teguh besi berganda
      Orang tu reka yang bukan-bukan
      Meluat sungguh di hati dinda

      Delete
    3. KESIAN 'SI DIA'... AKU TAHU DIA DAH NGANTUK.
      NAMUN DIA GAGAHI JUGA DGN SMS PANTUN YANG TERAKHIR:

      Diukir sekata penutup talam
      Benang biku disulam bertemu
      Pengakhir kata penutup malam
      Kenang daku dalam doa mu

      Delete
    4. AKU TAHU 'SI DIA' DAH TIDUR...
      KATANYA BESOK DIA ADA LECTURE KELAS AWAL.
      AKU NAK TUNJUKKAN PADANYA, AKU TETAP INGATKAN DIA, WALAU DIA DAH TIDUR. AKU SMS LAGI...

      Menyusur hutan, besarnya sawa
      Penyengat terbang, menghala ke tepi
      Tidur intan, lena lah nyawa
      Ingatkan abang, tatkala mimpi

      Delete
    5. I-PHONE KU LETAK DI ATAS DADA...
      TERINGAT DETIK MULA 'SI DIA' MENGUSIK DIRI KU... AKU BUKA PHONE & LIHAT BALIK PANTUN2 LAMA KAMI.. MMG SUKAR NAK TIDUR.. AKU MESEJ DIA LAGI:

      Letak pinang, di batang pauh
      Nak letak kayu, tikar dipinjam
      Sebak mengenang, si 'Orang Jauh'
      Mata dah layu, sukar dipejam

      Delete
    6. AKU MMG SET 'ALARM' I-PHONE BERBUNYI SBLM SUBUH SEBAB TAK NAK 'MISS' BERJEMAAH DI SURAU. .. AKU TERJAGA, BELUM PUN SEMPAT ALARM BUNYI.. AKU CAPAI PHONE (PHONE DAH MCM 'SI DIA' BAGI KU), TERUS KU BUKA... RUPANYA ADA SMS DARI DIA:

      Kuntum tumbuh tepi telaga
      Seroja kembang subur menyerlah
      Belum pun subuh diri terjaga
      Terasa abang ada di sebelah

      ('DIA' TAK BEGITU MALU... MUNGKIN SBB 'PERISTIWA KAT JB' DULU TU...)

      Delete
    7. SIB BAIK MASIH AWAL, SUBUH LAMBAT LAGI...
      AKU TERGESA-GESA KARANG RANGKAP BALASAN (TAK BEGITU MANTAP SEBAB NAK BERGEGAS KE SURAU):

      Kiambang di kolam, subur berminyak
      Buntal di teluk, bisa berpada
      Abang pun malam, tidur tak nyenyak
      Bantal dipeluk, terasa adinda

      Delete
    8. NTAH KENAPA, PAGI INI AKU SPT RESAH CEMAS..
      (AKU TAK BUAT WIRID & DOA PANJANG LPS SOLAT SUBUH MCM SELALU...)
      PULANG JER DARI SURAU AKU CAPAI PHONE (RISAU JUGA, TERGESA2 KE SURAU TADI, TAK SEMPAT 'INFORM' DIA) DAN BUKA... TAK ADA SMS PUN. 'SI DIA' MCM DAH TAHU RUTIN HARIAN AKU...NAMUN AKU SMS JUGA SBG TANDA INGATAN:

      Bimbang kemarau, padi berulat
      Anak di rumah, nanti kan demam
      Abang ke surau, tadinya solat
      Diminta jemaah, gantikan imam

      (ASAL IMAM TAK DTG JER, AKU LAH YG KENA KE DEPAN)

      Delete
    9. SI DIA' (MUNGKIN TERGESA2 KALUT NAK MANDI DAN BERHIAS DIRI UNTUK KE CAMPUS) MEMBALAS DGN PANTUN YG MIRIP PANTUN DIUTUS MASA DIA MULA MEMIKAT AKU DAHULU:

      Tumbuh berbuah tangkai jerami
      Semarak di laman ulat di pangkal
      Sungguh bertuah bakal suami
      Warak beriman solat tak tinggal

      (DIA NAK PELUK ISLAM MENJELANG PERNIKAHAN KAMI NANTI...)

      Delete
    10. 'Dia' SMS, katanya kelas ada 'gap' 1 jam free
      Aku udah agak ada pantun yg dia mahu beri
      Aku tak jawab (nanti nak kentong abis betri)
      Risau le, takut 'concentration' lecture dia lari

      (NAMUN PANTUN DIA AKU NAK PAPAR:)

      Tebukkan lubang peletak gelas
      Renda dikarang semacam duri
      Sibuk kah abang ada tak kelas
      Dinda sekarang satu jam free

      (AKU PUN SIBUK, BANYAK 'SCRIPT EXAM' NAK KENA 'MARK'..)

      Delete
    11. HARI INI DIA BUAT KELAS GANTI, 'ARRANGE' DGN 'STUDENT' MULA AWAL 0715-0815, SEJAM LAMA.
      AKU RESAH, TAK GAMAK PULA NAK MENIPU 'DIA' (BARU TADI JADI IMAM KAT SURAU, WALAU TIPU SUNAT AKU TAK TERGAMAK..).
      AKU BALAS JUGA SMS 'SI DIA':

      Kereta tua, dibuat peragaan
      Elok berbumbung, dialas pembidai
      Kita berdua, penjawat kerajaan
      Elok berhubung, bila tugas selesai

      (AKU LAKON SIKIT... TAKUT JUGA, BOSS TANGKAP AKU BERGAYUT DGN PHONE..)

      Delete
    12. LAKONAN AKU BERHASIL...
      'SI DIA' MEMBALAS DGN MEMUJI SIKAP 'INTEGRITI' PENJAWAT AWAM YG AKU TUNJUKKAN.
      PUJIAN DARI 'SI DIA':

      Buah berduri isinya bersih
      Gugur ke tanah di makan unggas
      Bertuah diri ku punya kekasih
      Jujur amanah menjalan tugas

      (AKU TERSENYUM SEORANG DIRI...)

      NAMUN BEGITU, MMG KAMI SBG PENDIDIK SERING KENA BERTUGAS DI LUAR WAKTU KERJA.
      KEBETULAN HARI INI, AKU ADA KEM KECEMERLANGAN DI SEKOLAH DGN STUDENT FORM 5.
      'SI DIA' PULA TERPAKSA ARRANGE 'LECTURE' GANTI HUJUNG MINGGU JUGA SBB MASA LAIN 'PACK'...

      Delete
    13. RUPANYA BUKAN 'DIA' SORANG JER YG BUAT KELAS GANTI, ADA 3 ORG LECTURER HANDLE GROUP STUDENT TU...PAPER LAIN2. TAPI 'SI DIA' CEKAP, DIA AMBIL SLOT AWAL UNTUK BOLEH BALIK AWAL... 'DIA' BUAT UTK 2 SLOT, 0715-0815, THEN, 0915-1015.
      KEBETULAN AKU PULA, LPS 'TEA BREAK', 1030, BOSS AKU BALIK SBB ADA HAL (TAK RISAU LAGI AKU NAL KELEBEK PHONE)...

      NADA SMS I-PHONE AKU BERBUNYI, AKU BUKA & BACA:

      Duku dan petai dimakan unggas
      Berkilat sekali pelangi berbayang
      Dinda dah selesai dengan tugas
      Dah solat nanti hubungi lah ayang

      (SYAHDUNYA DI HATI.. SEOLAH-OLAH 'DIA' MENGINGATKAN AKU AKAN KEWAJIPAN SOLAT... BEGITU MULIA HATI MU, DEWI BIDADARI SYURGA KU...)

      Delete
    14. LAMBAT SIKIT AKU NAK BOLEH REPLY SMS 'SI DIA' SBB MELAYAN RAMAI STUDENT BERKERUMUN TANYAKAN SOALAN ADD MATH.
      AKU HANTAR SMS DLM BENTUK 'DAKWAH' SIKIT (KURANG SIKIT CINTA-CINTAN) NAK DORONG 'DIA' CEPAT SIKIT 'CONVERT':

      Sesudah Seremban, pergi ke Pulai
      Jalan di danau, sungai berliku
      Menyembah Tuhan, diri tak lalai
      Jangan dirisau, duhai dewi ku

      Delete
    15. Ramai student bertanya, dekat tgh hari
      Remaja2 yg ku anggap spt adik sendiri
      Kpd 'Dia' susah sikit, pantun nak diberi
      Aku dpt akal.., ke 'toilet' jap, aku "gi lari"

      HASIL PANTUN AKU KARANG DLM TOILET ITU, AKU TERUS SMS KPD 'SI DIA':

      Dalam nya kolah, dah lama dibina
      Tanda sukatan, sudah diganti
      Islam adalah, agama sempurna
      Adinda tak akan, bersusah nanti

      (MASIH LAGI INGIN BERDAKWAH...)

      Delete
    16. AKU SELALU MEMUJI KECANTIKAN DAN KELEMBUTAN BUDI 'SI DIA'... DIA PULA SERING MEMUJI KEPANDAIAN AKU, SEDANGKAN AKU HANYA ADA 'FIRST DEGREE' TAPI DIA ADA PHD.

      AKU TERIMA LAGI PANTUN PUJI-PUJIAN DARI 'DIA':

      Belikan baja di kedai Pak Salim
      Pakai si Mami berseluar ketat
      Bukan sahaja pandai dan alim
      Bakal suami bertaraf ustad

      (HUUUHH... JARUM DAH JALAN, AKU TERSENYUM SENDIRI LAGI...)

      Delete
    17. 'SI DIA' KINI LBH BANYAK BUAT CALL.. KATANYA MATA LETIH & PEDIH TENGOK SCREEN PHONE.
      DLM PERBUALAN, LEBIH MANJA MESRA LAGI 'SI DIA'. KALAU KAMI NAK BERPANTUN PUN, MELALUI 'VOICE MAIL' DLM SMS TU. KATANYA, DIA SDG BERBARING SAMBIL BERBUAL DGN AKU...
      SIAAN.. DIA BEGITU LETIH PUTRI DEWI BIDADARI KU ITU...

      AKU TAK AKAN PAPARKAN PERBUALAN KAMI KAT SINI, NANTI ORANG MELUAT (TAK MCM 'SI TAIKO PSAIKO' TU, REKA 'SKETSA PALSU' YG BUKAN2 DAN PAPARKAN DI SINI).
      DLM PERBUALAN PUN, DIA TAK NAK 'MENTION' NAMA SI TAIKO TU... DIA ASYIK SEBUT "ORANG TU"...

      AKU BUKA BALIK & 'REPLAY' SATU 'VOICEMAIL' DARINYA UTK DENGAR BALIK PANTUN TU. THEN, AKU TAIP BALIK, PAPAR KAT SINI:

      Nila bersarang di Teluk Buntal
      Berambat di tepi ke teluk seberang
      Dinda sekarang memeluk bantal
      Lambat ke lagi nak peluk orang?

      (ALAHAAI... MCM NAK JATUH JANTUNG INI...)
      YG INI TERKEDU AKU NAK JAWAB.. BANYAK NAK KENA FIKIR NI (MCM MENYINDIR PUN ADA...)
      MUNGKIN LEPAS SOLAT ZOHOR, KALAU LAPANG & TAK LETIH, AKU BALAS PANTUN 'DIA' TU.. KALAU LETIH, AKU AKAN CALL SAJA LAH...

      Delete
    18. Spesis sakit macam di atas banyak terdapat di Tg Rambutan & Hospital Mental Permai di Tamopoi - syok sendiri, cakap sorang2.

      Delete
  12. Wan Saiful Wan Jan..Rakyat , khususnya anak2 muda nak nasihatkan kau..tak payah lah nak menyibuk2 nak ambil alih tugas orang lain lah, tugas kau kat PTPTN tu pun tak menunjukkan sebarang hasil yang positif beb!!!!

    Lebih bagus kalau kau settlekan isu pembayaran balik PTPTN yang korang janjikan akan dimansuhkan jika PH menanag. Sekarang dah bentuk KERAjaan, macam2 alasan pulak korang berikan sampai kutip hadis dan ayat Al Quran lagi untuk melarikan diri dari tanggung jawab menunaikan janji2 tu.

    Warga pendidik nak cadangkan...bila balik nanti..mohon agar Wan Saiful dan ahli2 rombongannya adakan road show dan buat presentation secara detail kepada seluruh warga pendidik negara ni untuk menjustifikasikan keberhasilan dapatan dari lawatan tu...bukan setakat pergi makan angin dan shopping aje..ingat korang pergi tu dengan duit rakyat tau!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. TERJERIT JERIT SI NAJIB AL JIBO NAK COBA TEPIS TUDUHAN DIA BIKIN NEGARA TERHUTANG RM1 TRILLION -

      Najib Razak berkata kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan terus mendakwa negara kini menanggung hutang berjumlah RM1 trilion.

      "Istilah 'trilion' amat mudah difahami oleh orang ramai.

      "... untuk memburukkan pentadbiran BN dan sebagai alasan untuk menjual aset negara," KATA NYA. KEPALA BAPAK KAU, NAJIB. APA NAK SIMPAN KAPAL MEWAH EQUANIMITY YANG SEKARANG DAH JADI ASET NEGARA? KAU NAK TUMPANG BERLAYAR? KAU DAN ROSY BOLEH BERGAYUT DI TALI YANG AKAN DI IKAT DI RAILING KAPAL ITU LAH. NO SUCH THING AS A SUITE FOR YOU.

      KALAU KAU SANGGUP HIJRAH KE MANA NEGERI KAU SUKA, BOLEH KASI SUITE. AMACAM?

      Delete
  13. Geng najis haramjadah
    Bagus jugak kau ingat mazlee tentang duit rakyat

    Macam mana pulak nabi UMNOHARAMJADAH kau si Najib dan Tuhan UMNOHARAMJADAH kau si Rosmah anak badak makan duit rakyat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan..Tuduhan2 tu hanya lah persepsi aje. Kalau dah dijatuhkan hukuman oleh mahkamah..itu lain cerita.

      Setakat ni..hanya pendakwaan di mahkamah..belum bicara lagi. Ynag peliknya...DS Najib yang mohon agar perbicaraan tu dipercepatkan . tapi apasal AG dan pendakwa raya melambat2kannya....tak ada bukti yang konkrit lah tu untuk mensabitkan DS Najib...setuju tak bhai ????

      Delete

    2. 'Reformasikan undang-undang yang tak perlu lulus dua pertiga," kata presiden Badan Peguam Malaysia, George Varughese.

      KEPALA HOTAK DIA. DULU MASA NAJIB MERINTAH DIA TAKUT NAK CAKAP BEGITU, TAKUT KENA SUMBAT JEL DEK PIHAK BERKUASA UNDANG2 (BUKAN NAJIB).

      NAJIB SENDIRI GAMAK NYA AKAN IKUT CADANGAN BUANG KUASA 2/3 UNDI PALIMEN BAGI MEMINDA PERKARA2 SENSITIF DI DALAM PERLAMBBAGAAN SEPERTI KEDUDUKAN RAJA2 MELAYU DAN KEDUDUKAN ISTIMEWA MELAYU DAN BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK.

      SEBAB NAJIB TAK KISAHKAN ITU SEMUA. DIA KISAHKAN DUIT RM2.6 BILION YANG DIA CURI DARI 1MDB.

      Delete
    3. Dah sorang lagi bagi haram jadah. Kay luar tu pulak, tak tau berapa. Inilah kesan sumpah main2 kau dgn John Doe dulu. Tak lama lagi mmg siallah hidup kau Geng Najib.

      Delete
  14. Sepatutnya kau sebagai pegawai khas Dr. Mazlee...nasihat2kan lah sikit si telinga capang tu. Jangan lah buang masa dan tenaga nak buat cadangan2 yang bodo macam pemakaian kasut hitam dan terkini..sibuk pulak dengan isu stokin pelajar.

    Tak malu ke dah kena sound kaw2 punya dengan DS Najib pasal isu2 tersebut. Apa ko ingat kasut hitam dan stokin ni dapat memartabatkan dan melonjakkna pencapaian akademik para pelajar ke haaah ???

    Tun Madey lantik kau sebagai menteri pendidikan untuk pastikan agar ada polisi2 baru dalam kementerian ni yang boleh kau ketengahkan demi peningkatan pencapaian anak bangsa..tapi rupa2nya..hampeeehh!!!

    Dengar kahabar..kau ada kuarkan kenyataan lalau boleh selepas PRU15 nanti ko tak nak pegang kementerian pendidikan lagi..nak berpindah ke kementerian lain..betul ke???

    Rasan7a ;ah denan prestasi yang ditunjukkan macam sekarang ni...macam tak layak untuk dilantik jadi menteri kat mana2 kementerian pun beb. Kalau betul lah seperti yang dijanjikan DSAI akan jadi PM ke 8 dalam masa 2 tahun...silap2 bila dia buat rombakan kabinet, ko lah orang pertama yang ditendangnya keluar...tak payah susah2 tunggu lepas PRU15 lah.

    Memang betul lah apa ang diperkatakan oleh Tun Madey..menteri2 kabinet yang ada sekarang ni semuanya tak boleh buat keje..taunya hanya lah berlumba2 untuk buat polisi2 yang bodoh2 dan jadi bahan ketawa rakyat aje...serupa badut depa semua ni.

    Kalau bab nakkan gelaran dan pangkat ..nombor satu..semuanya berebut2...tapi prestasi..haboook pun tarak!!!! Cermin2 lah sikit muka tu..dan tanya diri sendiri... layak tak aku duduk kat tempat tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. NAJIB DAN PUAK NYA COBA MENUDUH KERAJAAN PH TANGKAP DAN MAHKAMAHKAN DIA DAN KRONI2 SEBAB KEPENTINGAN POLITIK. KEPALA BAPAK DIA CAKAP EGITU. SEKARANG TUN JAWAB -

      PM: Tangkap bekas pemimpin itu tak bermotif politik

      Penahanan beberapa bekas pemimpin yang kini menghadapi beberapa pertuduhan salah guna kuasa dan rasuah tidak bermotifkan politik sebaliknya ia tertakluk kepada undang-undang negara, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata undang-undang akan menentukan mereka yang menghadapi pertuduhan itu sama ada bersalah atau sebaliknya.

      "Undang-undang tidak mengira sesiapa dan di Malaysia, raja pun tertakluk kepada undang-undang. Pemimpin atau bukan pemimpin tertakluk kepada undang-undang ini.

      "Kita ada cara, bukan tangkap dan (terus) tahan dalam penjara. Ini bukan cara kita, sebaliknya mereka ada pendakwaan, mereka boleh sediakan peguam dan macam-macam cara boleh dibuat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pertemuan Warga Peladang di Bangunan Pertubuhan Peladang Kawasan Langkawi di Langkawi, hari ini.

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata sebelum kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan, terdapat beberapa salah laku pemimpin terdahulu termasuk menekan pihak tertentu untuk membayar cukai yang tinggi.

      "Ini cara luar daripada undang-undang. Undang-undang negara tidak boleh menggunakan Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk kenakan cukai lebih tinggi," katanya.

      Katanya berbeza dengan kerajaan sekarang yang tidak menekan sesiapa sebaliknya membenarkan undang-undang berjalan mengikut proses yang dibenarkan.

      Delete
  15. Wak Suman Penjaja Tempek Bacin....Mohon agar Wak baca adn hadamkan betul2 dalam benak wak tu yeer!!!

    Sekali lagi Najib Razak dedahkan penipuan Lim Guan Eng


    Menteri Kewangan Lim Guan Eng masih tidak berpuas hati.

    Dia mengadu bahawa saya telah menyerang secara peribadi setelah saya nyatakan bahawa langkah menjual aset sebagai cara untuk menampung kos kerajaan bukan pandai pun.

    Melalui satu kenyataan akhbar, Guan Eng berkata semasa dia menjawat jawatan sebagai Ketua Menteri selama 10 tahun, kerajaan Pulau Pinang hanya menjual 43 hektar tanah.

    Tidak perlu untuk mengulas panjang lebar jika mahu mematah ketidakjujuran beliau.

    Kita hanya perlu merujuk kepada kenyataan Guan Eng sendiri pada masa silam di mana hanya satu penjualan tanah ini sahaja sudah 99.2 hektar (245 ekar):

    https://limguaneng.com/index.php/2014/01/12/to-correct-a-mistake-in-my-statement-yesterday-enbmcn/

    Biar Guan Eng bongkarkan Guan Eng.

    Sebenarnya, selama temph 10 tahun ini, kerajaan Pulau Pinang di bawah beliau sudah menjual dan memberi tanah ataupun hak tanah milik kerajaan negeri sebanyak 2,337.5 hektar (5,776 ekar) – dan bukan hanya 43 hektar seperti didakwanya.

    Ini termasuk dua projek PPP untuk projek terowong yang kini tiada apapun boleh dilihat dan projek PTMP di mana hak penambakan tanah diberi.

    Guan Eng juga masih mahu meraih pujian dengan berkata dia telah mengurangkan hutang kerajaan negeri Pulau Pinang sebanyak 90% padahal ianya usaha kerajaan pusat BN pada tahun 2010 apabila kerajaan pusat memberi bantuan kepada kerajaan negeri dengan mengstruktur semula aset air mereka dan sekaligus telah mengurangkan hutang mereka sebanyak RM655 juta iaitu 95% dari hutang kerajaan Pulau Pinang pada masa itu.

    Guan Eng sendiri juga pernah mengeluarkan kenyataan akhbar mengenai perkara ini bagaimana kerajaan pusat di bawah BN telah menolong Pulau Pinang untuk mengurangkan hutang kerajaan negeri sebanyak 95%:

    https://limguaneng.com/index.php/2011/06/01/historic-water-restructuring-agreements-between-penang-state-government-and-the-federal-government-enbmcn/

    Internet tak pernah lupa.

    Jika fakta fakta yang sangat nyata dan ketara ini masih mahu tidak jujur, apa lagi yang mereka tidak berani untuk terus berbohong termasuk hal kewangan negara?

    Guan Eng patut sedar bahawa dia bukan lagi ahli politik pembangkang tetapi menanggung tanggungjawab berat sebagai menteri kewangan negara.

    Oleh itu, dia patut dan seeloknya lebih jujur.

    ReplyDelete
    Replies

    1. NUR JALAN BEKAS NAJIB PUNYA TIMBALAN MENTERI MULUT CELUPAR TAK SETUJU APA2 TINDAKAN KE ATAS WAK JAHIT SELEPAS DI KENAKAN BERPUKUH TUDUHAN MAHKAMAH, TAPAI

      Umno to discuss Zahid’s future following graft charges

      Tengku Razaleigh Hamzah says Ahmad Zahid Hamidi should either take leave or resign.

      KUALA LUMPUR: Umno will decide the fate of its president Ahmad Zahid Hamidi following the corruption charges slapped on him yesterday, said veteran politician Tengku Razaleigh Hamzah who heads the party’s council of advisers.

      Razaleigh said the council will discuss the matter and present its proposal to the Umno Supreme Council.

      “Based on recent events… it is certain that the council of advisers will hold a meeting as it has an implication, and at the same time I must also be cautious,” he told reporters after attending a book launching event today.

      Zahid is facing 45 charges related to criminal breach of trust, bribery and money-laundering.

      Razaleigh said it would be best for the Umno president to either take leave or resign from his post as had been practised by previous Umno leaders who were charged in court.

      Razaleigh, who is also the Gua Musang MP also commented on calls for a re-election of the president’s top post.

      “I read newspaper articles and blogs where there have been calls for Ahmad Zahid to take leave, and some also want him to resign as president.

      “However, these rumblings are not from grassroots members. Umno is still strong because it has 49 seats in Parliament,” he said.

      LANTAK LER KORANG NAK BERTUMBUK KE APA DALAM UMNO - JAGA2, ADA YANG SUKA BERTUMBUK DALAM PARTI TUH.

      Delete
    2. Kali ini siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung jer atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  16. Geng menjilat taik babi dah mengamuk awal pagi
    Komen tak ikut tajuk ini penjaga kandang babi
    Cuba nak alih tajuk ini chief kandang babi
    Kandang babi dah bocor Hei penjaga kandang babi

    ReplyDelete
    Replies

    1. KAU SAKIT HATI YE, GENG MENJILAT NAJIB OR HIS ASSOL?

      PERIT MEMBACA NAJIB, WAK JAHIT, UMNO DLL KENA HENTAM YE? TAKPA LAH, KALAU PEKAK TELINGA SEBELAH, ADA SEBELAH LAGI.

      Delete
    2. Perit sebab dah tak masyuk.

      Delete
    3. Sobat2 sekelian ..ada tak sesapa yang boleh beri pencerahan berkaitan benda ni haah ???

      Gopal Sri Ram: Pendakwaraya Khas atau Persuruh Khas Mahathir?

      1. Peguam Negara Thommy Thomas telah melantik bekas Hakim Gopal Sri Ram sebagai pendakwaraya khas kes berkaitan 1MDB.

      2. Apa yang terjadi sehingga hari ini ialah Gopal Sri Ram hanya mendakwa Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkaitan kes penggubahan wang haram dan menerima suapan.

      3. Kemunculan beliau mendakwa DS Ahmad Zahid semalam menimbulkan tanda tanya yang lebih besar. Bukankah ini di luar skop pelantikan beliau sebagai pendakwaraya khas?

      4. Jadi siapakah Gopal Sri Ram sebenarnya pendakwaraya khas atau pesuruh khas Mahathir?

      5. Ramai yang tidak tahu bahawa Tun Dr. Mahathir adalah orang yang menasihatkan Yang di-pertuan Agong melantik Dato’ Seri Gopal Sri Ram menjadi Hakim Mahkamah Rayuan secara ekspres – tanpa menjadi Hakim Mahkamah Tinggi seperti amalan biasa.

      6. Menurut bekas Ketua Hakim Negara Tun Hamid Omar pelantikan ini melangkaui ramai pegawai-pegawai Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan yang lebih lama perkhidmat. Selalunya seseorang hanya dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rayuan setelah sepuluh tahun dalam perkhidmatan kehakiman.

      7. Apakah keistimewaan beliau? Menurut Tun Hamid, Gopal adalah peguam Dr. Mahathir dalam kes berkaitan pemilihannya sebagai Presiden UMNO di mana beliau mengalahkan Tengku Razaliegh Hamzah dengan hanya 43 undi.

      8. Sesungguhnya pejabat Peguam Negara telah tercemar dengan “personal vendetta” Mahathir ke atas pemimpin UMNO.

      Delete

    4. BETUL, BULAT KEHN - DIA DAH TAK DAPAT FULUS MASUK POKET DIA, TARAK DEDAK LAGI, NAJIB PUNYA AKAUN BAK DAH KENA BEKU. PANDAI2 TUPAI MELOMPAT .. TANGGAL JUGAK GIGI DIA, (PEPATAH BARU, HEHE)

      Delete

    5. KHAS UTK SI MAMAT GENG NAJIB DI ATAS INI -

      SIAPA RISAU RAMAI SANGAT BANGLAS, MAKI LAH WAK JAHIT - PSSST, MAKI SIKIT2 SAJA, TAU, KALAU KUAT SANGAT, KOT DIA AJAK BERTUMBUK -


      Passport deals as home minister among charges facing Zahid
      Ho Kit Yen - October 19, 2018 1:10 PM
      13.9k
      Shares
      13.3k 420 180 68

      Bernama pic
      KUALA LUMPUR: Former home minister Ahmad Zahid Hamidi allegedly raked in RM6 million related to a government contract to supply passport chips for five years, part of 45 charges related to corruption and money laundering filed against him today.

      The contract, said to be through direct negotiation, reportedly worth RM318.75 million, was awarded to Datasonic Technologies Sdn Bhd in 2016.

      The same company has also obtained a government contract to supply Malaysian passports until 2021.

      According to the charges, Zahid received RM6 million from Datasonic director Chew Ben Ben on Apr 26 last year.
      The money was said to have been transferred to an account belonging to law firm Lewis and Co.

      Zahid is also facing two charges under Section 16(a)(B) of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Act for receiving the RM6 million, in two transcations, as bribe to approve the project for Datasonic.

      He faces a maximum 20 years’ jail sentence and a fine of up to RM30 million.

      Late last year, Zahid had announced new Malaysian passports with enhanced features such as facial recognition and biometrics.

      Zahid is further accused of receiving RM13.3 million from a company called Mastoro Kenny IT Consultant and Services, for the MyEG project under his former ministry.

      The money was allegedly paid to him in 24 cheques between July 2016 and February last year, also to Lewis and Co’s account, so that he would help Mastoro Kenny to obtain MyEG projects.

      MyEG is an e-service provider that provides a wide range of government services including those related to the traffic police, the National Registration Department and the Immigration Department.

      Zahid is also accused of receiving RM2 million last year from Azlan Shah Jaffril, a director of Profound Radiance Sdn Bhd, as inducement to appoint them to operate the One Stop Centre (OSC) to process work permits for Pakistani and Nepali workers.

      Delete
    6. The Tong Sampah & Tong Taik award winner reads too much of junk stuff, so much so, his mind & soul becomes junky......!!

      Little wonder he preferred the pseudonym....
      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Delete
  17. Bulat kontol...Ini haah..akau hidangkan paad kau pagi ni datu lagi satu isu yang boleh kita sama2 fikrkan beb !!!!

    Adakah sistem kehakiman Malaysia akan rosak di bawah Mahathir ?

    PARLIMEN MEMILIH CALON-CALON HAKIM:

    ULASAN Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad

    Saya merujuk kepada ucapan YAB Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada pegawai-pegawai di Jabatan Perdana Menteri yang dilaporkan oleh media internet pada 10 Oktober 2018.

    Oleh sebab laporan-laporan itu berbeza, melalui seorang sahabat, saya memperolehi teks verbatim dalam Bahasa Melayu.

    Saya percaya ucapan itu tidak ditulis terlebihh dahulu, sebab itu ia tidak tersusun dengan rapi.

    Saya akan perturunkan bahagian yang saya hendak ulas dan cuba memahami apa yang sebenarnya dimaksudkan.

    Antara lain, dalam ucapan itu, beliau berkata:

    “Pihak hakim tidak perlu takut apabila menjalankan tugas secara adil. Yang diutamakan keadilan bukan kerana takut dan tidak naik pangkat oleh pihak tertentu.

    SEBAB ITU sekarang ini pemilihan hakim akan diberi kepada parlimen. Wakil rakyat dipilih oleh rakyat semua. Mereka yang akan menentukan baik atau tidaknya calon dikemukakan.

    Kalau dahulu tidak ada pemeriksaan oleh Parliamentary Committee, sekarang ini kita perkenalkan Parliamentary Committee akan tapis segala calon untuk jawatan tertentu.

    Selepas itu, baru boleh dikemukakan nama kepada Agong. Itulah cara kita.”

    Apa yang saya fahami ialah, untuk membolehkan hakim-hakim menjalankan tugas mereka dengan adil, tanpa takut dan tidak perlu takut (tidak akan naik pangkat) kepada pihat tertentu, pemilihan hakim akan dibuat oleh Parlimen.

    Parlimen akan menentukan kesesuaian calon-calon itu.

    Untuk tujuan itu Jawatankuasa Parliemen ditubuhkan untuk menapis calon-calon itu sebelum nama-nama yang diperakui dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk melantik mereka.

    Saya percaya “pihak tertentu” yang dimaksudkan itu adalah Perdana Menteri, sebab Perdana Menterilah yang menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membuat pelantikan hakim.

    Secara ringkas Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, memperuntukkan:
    “….hakim-hakim… hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, yang bertindak atas nasihat Perdana Menteri, selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.

    (2) Sebelum memberikan nasihatnya di bawah Fasal (1) tentang pelantikan seseorang hakim,…Perdana Menteri hendaklah berunding dengan Ketua Hakim Negara.”

    Peruntukan itu kekal sehingga sekarang.

    Cuma dalam tahun 2009, Suruhanjaya Kehakiman telah ditubuh untuk mencadangkan nama-nama calon hakim itu kepada Perdana Menteri.

    Selama 51 tahun, sehingga penubuhan suruhanjaya itu, Malaysia mempunyai lima orang Perdana Menteri iaitu Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Hussain Onn, Tun Dr, Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    Perbincangan mengenai hubungan Eksekutif dan Kehakiman boleh dibahagikan kepada dua bahagian.

    Bahagian pertama adalah semasa Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussain Onn menjadi Perdana Menteri.

    Bahagian kedua adalah semasa Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri.

    Kebetulan ketiga-tiga Perdana Menteri pertama itu adalah peguam yang sama-sama belajar undang-undang dengan Ketua Hakim Negara dan hakim-hakim di England, malah ada pada masa yang sama dan mengenali antara satu sama lain sebagai pelajar.

    Perdana-Perdana Menteri itu juga mempunyai latar belakang yang hampir serupa.

    Ini mempengaruhi tindakan atau reaksi mereka dalam sesuatu perkara.

    Sepanjang tempoh itu, hubungan Eksekutif dan Kehakiman adalah hormat menghormati. Memanglah bilangan hakim pun sedikit.

    Dalam tahun 1970an, bilangan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hanya sebanyak empat orang berbanding dengan 29 orang hari ini.



    ReplyDelete
    Replies
    1. The Tong Sampah & Tong Taik award winner reads too much of junk stuff, so much so, his mind & soul becomes junky......!!

      Little wonder he preferred the pseudonym....
      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Delete
  18. Blog Tn Budin ni kelihatan suram dan sepi
    Bak perahu dipukul alun, ke tengah ke tepi
    Harii cuti, mungkin ramai masih bermimpi
    Kesian si Budin ada orng cop dia Batu Api

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIAPA COP, MAT? KAMU? ADA ORANG KISAH?

      Delete
    2. Fuyooo...Terbaik lah beb!!!

      Dulu sibuk tuduh Kerajaan BN nak jual kedaulatan Negara bila Malaysia menjalinkan kerjasama dengan pelabur dari China.

      Tapi lepas dapat kuasa, Rejim Pakatan Hancing tu bagi pulak pelabur dari China miliki hartanah di Malaysia dengan alasan nak tarik pelabur asing.

      Sekarang habis aset dalam Negara pulak yang nak dijual.

      Satu persatu nak digadaikan oleh Rejim Pakatan Hancing ni.

      Mula-mula Felda. Sekarang Felcra pulak.

      Alasannya sebab nak melangsaikan hutang Negara.

      Dalam tak sedar, semua aset yang nak digadaikan tu ada kaitan dengan orang Melayu.

      Baik Felda mahupun Felcra.

      Nak harapkan diorang menjaga kebajikan rakyat terutama dikalangan orang Melayu memang tidak la.

      Terang-terangan diorang nak hapuskan hak orang Melayu. Habis semua bantuan kebajikan dihapuskan.

      Dalam erti kata lainnya, kerja Rejim Pakatan Hancing ni lepas dapat kuasa hanya sekadar nak menghakiskan harta orang Melayu satu persatu supaya Melayu di Malaysia ni semuanya merempat belaka!!!

      Takkan lah kita nak berpeluk tubuh dan berdiam diri aje kot ????

      Delete
    3. Kamu ni menipu ni Geng Najib 🖕🖕🖕

      Delete
    4. Tonggeng asyik spin gasing, tak sedar dirinya terbelit berpusing-pusing sampai tahap sinting.

      Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  19. Bulat kontol..jangan berhenti dulu...teruskan membaca ulasan yang sangat2 berinformatif ni bhai !!!

    Jika berlaku keperluan, Ketua Hakim Negara akan mengemukakan nama calon hakim kepada Perdana Menteri dan dia dilantik.

    Antara yang dilantik pada masa itu, selain daripada prgawai-pegawai Perkhidmatan Kehakiman (seperti Dato’ Wan Yahya Pawanteh, Tan Sri Gan Chit Tuan dan Encik Abdul Razak Abu Samah) dan peguam (seperti Tan Sri Eusoffe Abdoolcader, Sri Chang Min Tat dan Dato’ Fred Arulanandum), terdapat juga bekas ahli politik BN (seperti Tun Mohd Zahir Ismail dan Tan Sri Wan Adnan Ismail) dan pembangkang (seperti Datuk Seri George Seah (SUPP – jika tidak silap saya) dan Dato’ Mustapha Husain (Gerakan dan kemudian KITA yang mengikutnya, tidak berapa lama kemudian, “KITA tinggal SAYA” !).

    ReplyDelete
    Replies

    1. SI PENJILAT NAJIB PR HIS ASSOL MELANDA LANDA SEKARANG. nANTI AKU LAPANG, AKAN KU BALON DIA LAGI KAW KAW.

      Delete
    2. Allahhuakbar..apa lagi lah isu yang nak dibangkitkan oleh Rejim Haprakan ni..lepas satu- satu .

      Rakyat naikkan korang untuk bela mereka , bukannya nyusahkan lagi kehidupan mereka yang tengah nazak ni lah !!!!

      MyBrain : Lebih 10000 orang terjejas – Najib

      Rugi. Lebih 10,000 orang terjejas.

      MyBrain telah banyak bantu pelajar-pelajar kita, ramai berpotensi tinggi.

      Bab pendidikan memang sentiasa Kerajaan BN dulu titikberatkan, dalam Bajet tahunan biasanya bidang pendidikan diberi keutamaan lebih.

      Untuk tahun 2018 sahaja, kerajaan BN telah memperuntukkan RM90 juta bagi 10,600 orang melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana dan kedoktoran.

      Hari ini nampaknya Kerajaan baru lebih pentingkan kajian penampilan, lawatan ke hulu ke hilir, pengumuman projek-projek tidak bawa manfaat.

      Untuk perkara macam tu, macam magik, tiba-tiba ada pula duitnya.

      Bila perkara berkaitan rakyat, alasannya, “Kewangan tak mencukupi”.

      Drama lebih.

      FB Najib Razakk

      Delete

    3. GAMAK NYA WEE WEE SEKARANG LIHAT MCA MACAM HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU, JAD DIA / MCA PUN PERSOAL

      MCA persoal langkah terburu-buru k'jaan mansuh hukuman mati

      Wee berkata kerajaan perlu membenarkan jawatankuasa pilihan parlimen untuk teliti cadangan itu terlebih dahulu.

      AMACAM WEE WEE, KAMU DAH TELITI PERHUBUNGAN MACA-UMNO? NAK TUJU KE PAS HUDUD KE?

      Delete
    4. Tonggeng asyik spin gasing, tak sedar dirinya terbelit berpusing-pusing sampai tahap sinting.

      Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  20. Tiada pun kelibat 'taiko psaiko' & si tua renta
    Si tua berang, asyiik terkantoi dia punya aota
    Si 'taiko' pula udah biol dek berdendam cinta
    Siian, melopong terkedu, itu 2 ekor pendusta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus ANonyMOUSE Kejora Tonggeng masih meracau tak sedar diri berterusan meraung rintih syok sendiri - tak hsl bila diajak bdrjumpa, mencicit lari & menyorok diri sembunyi,

      Sedarlah....Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  21. Bulat kontol...Ini satu lagi berita yang pastinya akan mencelikkan sikit hati dan minda kau tu beb !!!

    ZAHID BERCUTI? ADU DOMBA MALAYSIAKINI

    Semalam portal Malaysiakini melaporkan berita bertajuk ‘Zahid mungkin perlu bercuti’ kononnya memetik temubual wartawannya dengan Timbalan Presiden UMNO, Dato’ Seri Mohamad Hassan (Tok Mat).

    Pagi ini secara peribadi Tok Mat menghubungi saya menceritakan situasi sebenar percakapannya dengan wartawan Malaysiakini semasa beliau hadir memberi sokongan kepada Presiden UMNO, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur semalam.

    Pertamanya saya selaku bekas wartawan nak memberitahu bahawa sejak sekian lama saya tidak percaya sepenuhnya setiap laporan Malaysiakini yang dilihat lebih cenderung memutarbelitkan kenyataan individu yang ditemubual.

    Apatah lagi dengan rencana-rencana kolumnisnya yang gemar mensensasikan isu, suka mengadu-domba dan dijadikan alat pihak tertentu untuk menghancurkan perpaduan UMNO.

    Tok Mat adalah mangsa terbaru Malaysiakini.

    Ketika menjawab soalan wartawan portal itu semalam, Tok Mat tidak sama sekali menyebut bahawa DS Zahid mungkin perlu bercuti sebagaimana intro berita yang disiarkan.

    Apa yang dinyatakan secara umum oleh Tok Mat adalah SOP parti pada 2009 yang memerlukan pemimpin UMNO bercuti jika berdepan tuduhan di mahkamah.

    SOP pada 2009 itu dibuat oleh UMNO sebagai langkah untuk menjaga integriti parti itu dan BN yang sedang memerintah ketika itu. Pendakwaan juga dibuat oleh pihak kerajaan.

    Selepas PRU14 lalu kerajaan sudah bertukar tangan. UMNO kini bukan lagi pemerintah.

    Pemimpin UMNO kini berdepan dengan pelbagai tuduhan dan pendakwaan daripada kerajaan baru.

    Rata-ratanya pendakwaan bermotif politik terhadap pemimpinnya dengan tujuan mahu menghancurkan sama sekali UMNO.

    Kesian Tok Mat yang menjadi mangsa manipulasi dasar kebebasan akhbar yang dahulu diperkenalkan oleh Kerajaan BN selepas era Mahathir.

    Malaysiakini menggunakan sepenuhnya dasar terbuka BN itu, bukan sahaja untuk menjatuhkan UMNO ketika parti itu berkuasa, malah selepas BN jatuh tersungkur.

    Adu domba untuk memecahbelahkan perpaduan UMNO kini menjadi agenda utama Malaysiakini, portal yang tidak berintegriti dan bercanggah dengan etika kewartawanan itu.

    Wartawan selaku pelapor yang berintegriti sepatutnya meletakkan kenyataan Tok Mat mahu membawa isu ini ke mesyuarat pengurusan dan memutuskannya di dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO sebagai intro beritanya.

    Sebaliknya disebabkan sikap tidak berintegriti, wartawan berkenaan meletakkan intro yang tidak disebut pun oleh Tok Mat dalam temubual itu.

    Saya tidak mempersalahkan jika ada pemimpin UMNO sendiri terkeliru dengan manipulasi berita oleh Malaysiakini.

    Itu sudah menjadi hakikat yang sejak sekian lama terpaksa ditelan oleh UMNO, termasuk oleh mereka yang kini tidak lagi berjuang bersama parti keramat ini.

    Semoga para pemimpin UMNO terus istiqamah mempertahankan institusi kepresidenan parti daripada perbuatan zalim Kerajaan PH yang sedang ghairah membuat pendakwaan politik seperti dihadapi DS Zahid ketika ini.

    Bercuti bukan pilihan terbaik bagi seorang Presiden yang telah dipilih oleh akar umbi parti.

    Apatah lagi ketika UMNO berada di blok pembangkang, yang nyawanya masih bugar berbanding sebuah parti kerajaan yang hanya menguasai 13 kerusi dalam PRU lalu.

    Apapun, sama-sama kita tunggu keputusan yang bakal dibuat oleh Majlis Tertinggi UMNO kerana itulah hairaki tertinggi dalam perlembagaan parti dalam membuat sebarang tindakan.

    Semoga para pemimpin dan ahli UMNO terus bersatu mendepani dugaan yang mencabar ini.

    Salam hormat

    Mohd Khusairi Abdul Talib

    Ahli Majlis Tertinggi UMNO

    Ketua UMNO Bahagian Tanjong Malim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangkuk hayun ke AMT UMNO sekor ni ?

      Ketidakpercayaan kepada sesuatu berita tu bukan hanya keatas malaysiakini je . Akhbar2 milik UMNO/BN pun lagi teruk .

      Berita yg dibawa olih trooper walaunta pun sama . Contoh nya Geng Najib ..tipu , putar belit adalah mainan harian sahaja . Barry Wain yg dah mampus bertahun lamanya pun malaun ni bolih quote lagi . Mat Indera pun dia bolih kata orang bugis yg dikatakannya tertulis dlm buku sejarah 🤣🤣🤣🤣

      Delete

    2. DIZAMAN NAJIB APA SAJA CHINA KOMINIS NAK BUAT, BOLEH. GAMAK NYA KALU SURUH MALAYSIA TERJUN KE LAUT CHINA SELATAN, NAJIB PUN SETUJU. JUAL TANAH KPD DEPA HINGGA TUN M KATA MENJEJAS KEDAULATAN (SOVEREIGNTY) NEGARA.

      TAPI SEKARANG DI BAWAH KERAAJAAN PH, MALAYSIA ADA MARUAH. TAK BOLEH BUAT APA SAJA CHINA KOMINIS MAU BUAT. GAMAK NYA NAJIB BARU SAJA FAHAM APA ITU MARUAH, INTEGRITI DAN SOVEREIGNTY -

      Malaysia terus desak Laut China Selatan kekal bebas

      Menteri Pertahanan Mohamad Sabu berkata Malaysia akan terus mendesak supaya Laut China Selatan dikekalkan sebagai zon yang bebas daripada sebarang persaingan dan peningkatan ketenteraan.

      Bercakap kepada Bernama, Mohamad berkata desakan itu akan terus dilakukan walaupun kuasa-kuasa besar Amerika Syarikat dan China memberi jaminan akan menjadikan laluan antarabangsa itu kawasan yang selamat.

      Kebimbangan tercetus semula berikutan hampir berlaku perlanggaran dua kapal perang kedua-dua negara itu di Laut China Selatan pada 30 Sept lalu.

      Katanya saranan untuk mengekalkan Laut China Selatan sebagai kawasan yang aman telah dilakukan sejak daripada kepimpinan Perdana Menteri Malaysia kedua Tun Abdul Razak Hussein sehinggalah sekarang di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kita mahu negara-negara kuasa besar menghormati Laut China Selatan adalah kawasan aman dan berkecuali,” katanya.

      Mohamad yang berada di Singapura sejak 18 Okt, mengulangi penegasan hubungan pertahanan yang baik dengan Singapura dalam lawatan pengenalan diri ke republik ini.

      Beliau juga menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) ke-12 dan ADMM-Plus ke-5 yang dihoskan Singapura selama dua hari mulai 19 Okt.

      Mohamad berkata di forum terbuka, kuasa-kuasa besar ini sentiasa menyatakan mereka menghormati undang-undang perairan antarabangsa namun realiti adalah sebaliknya.

      “Itu pengakuan mereka tetapi dalam realitinya kita lihat baru-baru ini hampir berlaku perlanggaran dua kapal perang di Laut China Selatan di kawasan Spratly Island.

      “Semua negara ASEAN termasuk Pengerusinya Singapura mengatakan kalau berlaku perlanggaran pada hari itu mesyuarat Menteri Pertahanan (ADMM) mungkin berlainan berlaku. Adakah jadi mesyuarat atau tidak atau mesyuarat nak bincang hal apa,” katanya.

      Ketika di Singapura, Mohamad mengunjungi rakan sejawatannya Dr Ng Eng Hen di kementerian pada Khamis.

      Beliau turut melawat Pusat Pengumpulan Maklumat di Pangkalan Tentera Laut Changi serta beramah mesra dengan trup Malaysia yang terlibat dalam Eksesais Bersama Lima.

      Selain itu, beliau melawat Divisyen 3 Singapura dan mendengar taklimat mengenai Angkatan Tentera Singapura di samping meninjau pameran statik aset tentera dan sistem senjata serta menaiki kenderaan Light Strike Vehicle Mark II.

      Semalam Mohamad membuat kunjungan hormat ke atas pemangku Perdana Menteri Teo Chee Hean.

      Delete
    3. Bunyi nama pemangku PM pun mcm pil Chee Kee Tey On..

      Delete
  22. Apaaa..eeerk..betul ke apa ayng kita dengar ni haaah ????

    Mahathir Sahkan Sendiri Tipu Hutang RM 1 Trillion!!!!

    Dakyah hutang RM1 yang di rekacipta sendiri oleh kerajaan PH amat penting untuk mereka dalam mencapai pelbagai objektif untuk kepentingan politik mereka...

    Antaranya ialah :

    Memburukkan kerajaan BN sebelum ini...

    Alasan untuk menjual aset-aset negara...

    Alasan untuk tidak memenuhi janji2 manifestomato...

    Alasan untuk mengurang atau menghapuskan program pemberian dan kebajikan untuk rakyat...

    Alasan untuk mereka membatalkan projek-projek kepada kawasan2 parlimen yang bukan di bawah PH...

    Alasan untuk membuka tender semula projek2 dan beri peluang kepada pihak2 tertentu...

    Alasan untuk menaikkan cukai sedia ada atau memperkenalkan cukai2 baru serta meminta rakyat berkorban...

    Alasan untuk menuding jari kepada kerajaan BN apabila keadaan ekonomi di bawah mereka merosot...

    Oleh itu kerajaan PH akan terus menggunakan ayat trilion kerana ia amat mudah di fahami serta digeruni oleh orang ramai...

    Walaupun pelbagai agensi kerajaan seperti Kementerian Kewangan, EPU dan BNM serta badan2 asing seperti Bank Dunia dan semua agensi penarafan antarabangsa tidak menyatakan hutang negara sebagai RM1 trilion...

    Rakyat perlu tahu Bank Dunia baru2 ini mengeluarkan kenyataan bahawa hutang Malaysia bukan ada di tahap yang luar biasa tinggi manakala laporan rasmi RMK11 minggu lepas dari Unit Perancang Ekonomi (UPE) merumuskan :

    Malaysia masih diberi penarafan yang menggalakkan dengan prospek stabil oleh agensi penarafan antarabangsa yang utama berdasarkan asas ekonomi negara yang kukuh...

    Waktu pembentangan rancangan jangkamasa 5 tahun dalam RM Ke 11, Mahathir secara akui sebenarnya ekonomi Makaysia hingga tahun fiskal ekonomi 2017 berada dalam landasan yang betul...

    Dalam ertikata lain, Mahathir secara jelas dan langsung mengakui segala pembohongan tentang kedudukan ekonomi dan kewangan negara yang dia dan PH buat selama ini sejak sebelum PRU 14 dan selepas menumbangkan kerajaan Malaysia...

    Satu soalan kepada kerajaan PH, sekiranya sebelum ambil alih kuasa keadaan ekonomi dan kewangan negara berada atas landasan yang kukuh, apakah sebabnya sekarang Malaysia berada di ambang krisis ekonomi yang kritikal???


    ReplyDelete
    Replies

    1. MENGAPA ORANG TUA INI ALIH2 CAKAP PASAL KEBEBASAN MEDIA. DIA DUDUK DI GUA MUSANG KAWASAN PARLIMEN DIA KE, TAK SEDAR KE KKEBEBASAN AKHBAR SUDAH IMBUL SEJAK TUN MAHATHIR DAN PH AMBIL KUASA.

      MENTERI BARU SINGH DEO DAH KATA KEBEBASAN ITU TERJAMIN. HA NYA JANGAN LANGGAR UNDANG2 PENAL CODE, RASUAH DSB NYA.

      Ku Li: Media perlu bebas dari kawalan politik, k'jaan
      Alyaa Alhadjri | Diterbitkan 20 Okt 2018, 6:36 petang | Dikemaskini 20 Okt 2018, 11:45 malam

      Pemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah hari ini menyuarakan sokongan rancangan menubuhkan sebuah majlis akhbar bebas di Malaysia.

      Bercakap kepada pemberita selepas suatu majlis pelancaran buku di Kuala Lumpur, anggota parlimen Gua Musang yakin organisasi media perlu bebas daripada pengaruh kerajaan atau parti politik.

      "Perlu ada kebebasan media. Saya menyokong hal ini. Perlu ada majlis akhbar.

      Delete
  23. Fuuuh...setepek si Tokong Kit Sial dah kena dengan TGHH..kaalu tak terasa lagi, memang muka tembok lah kan !!!!

    Jika Kit Siang Mahu Bukti, Tanya Menteri Kewangan, Kata Hadi

    (FMT) – Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggesa pemimpin DAP Lim Kit Siang bertanyakan kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung dakwaan kepimpinan parti itu tidak bersetuju dengan cadangan mengembalikan royalti minyak kepada Kelantan dan Terengganu.

    Presiden PAS itu berkata Tun Dr Mahathir Mohamad bersetuju untuk mengembalikan royalti kepada negeri tetapi pembayaran kepada Kelantan dan Terengganu terhalang.

    “Perdana menteri telah bersetuju untuk mengembalikan royalti terus kepada negeri sebagaimana dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan (PH).

    “Namun pembayaran kepada Kelantan dan Terengganu terhalang. Jika saudara Lim mahukan bukti, sila tanya menteri kewangan,” katanya di Facebook.

    Lim semalam mendesak Hadi untuk membuktikan diskriminasi DAP terhadap pantai timur Semenanjung dengan tidak menyokong pembangunan saksama di Kelantan dan Terengganu.

    Hadi menurut Berita Harian juga berkata kepimpinan DAP tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengembalikan royalti minyak kepada negeri pengeluar termasuk Kelantan dan Terengganu.

    Pakatan Harapan dalam manifesto pilihan raya umum 9 Mei lalu menjanjikan 20% royalti kepada pengeluar minyak.

    Perdana menteri ketika membentangkan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (2016-2020) di Dewan Rakyat 18 Oktober lepas berkata pembangunan Sabah dan Sarawak akan diberi keutamaan dan kerajaan akan mengagihkan pendapatan minyak dan gas secara saksama bagi mencapai matlamat itu.

    Tokong DAPigs ni dah lebih2 pulak..nampak sangat lebih senduk dari kuah bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Tong Sampah & Tong Taik award winner reads too much of junk stuff, so much so, his mind & soul becomes junky......!!

      Little wonder he preferred the pseudonym....
      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Delete

    2. SULTAN PERAK TENTU MERUJUK KEPADA NAJIB AL JIBO YANG MERINTAH DI KELILINGI DEPA YANG JAHIL, MEROSAKKAN NEGARA. HINGGA MECUI RM2.6 BILION WANG RAKYAT DI 1MDB PU DI DIAMKAN MEREKA YANG DI SEKELILING NYA. YANG JAHIL.

      Sultan Nazrin: Rakyat, negara adalah amanah pemimpin

      “… dan penyakit gila kuasa menjadi bertambah kronik apabila pemimpin dikelilingi oleh barisan penasihat yang jahil,” titah baginda.

      Delete
  24. Dah la budin..ko ni jgn la amikalih tugas2 iblis plk ye..kalo rasa x de keje elok bezikir bewirid ye..phm2 dh

    ReplyDelete
  25. pergi sana untuk bercuti dah shopping? kalua bawa bini memang untuk pergi shopping.

    knp tak pergi finland? disana sistem Pendidikan dia jauh lebih baik dari di britain. tak ada kerja rumah. tak banyak peperiksaan.

    https://lead-prep.org/2017/08/there-is-no-homework-in-finland/

    ReplyDelete
  26. Tn. Budin, geng PPBM mmg kuat berhelah
    Apa yng orang depa buat, semua tak salah
    Nak menang je, bila berdebat ker berbalah
    Yg lima ekor tu, Tn. Budin tengok2 saja lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati2 kat tuan penasihat di atas. Lidahnya bercabang biawak. Sekejap kutuk penjubo, sekejsp mengulum jilat.

      Delete
    2. Tonggeng asyik spin gasing, tak sedar dirinya terbelit berpusing-pusing sampai tahap sinting.

      Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  27. Ayuh kita bersama Budin, geng2 DS Anwar
    Puak PPBM lantak lah, kalu PH mau keluar
    Kita sekeh geng Bersatu kat sini dlm & luar
    Biar mcm yng 5 ekor tu, terkucil dlm seluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian..kesian..

      Paparan 10:35 itu sama sekali bukan pantun Melayu. Itulah PANTATun sesat tak beradat, tak berderajat, direka memandai-mandai sekor bangsat lagi keparat.

      Diajak berjumpa dah 5X dia mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaranya Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      Kalau dia benar dalsm perjuangan, kenapa dia berterusan bersembunyi serta 5X tak berani berhadapan bagai Jantan Sejati.

      Budak hingusan ini hanya cakap berdegar-gegar tapi nilainya SIFAR (telur tembelang).

      Delete
  28. Tun Madey kata hari tu, Msia bakal bangkit sebagai Harimau Asia..tapi betul ke ???

    Malaysia takkan mampu mencapai Wawasan 2020 dan jadi harimau Asia

    Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) terpaksa menyemak semula unjuran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bagi tahun 2018 kepada 4.7 peratus berbanding 5.5 peratus sebelum ini kerana pergerakan ekonomi yang dilihat perlahan di bawah kerajaan baru Pakatan Harapan.

    Pengarah MIER, Profesor Emeritus Dr. Zakariah Abdul Rashid berkata, sasaran lebih rendah itu disebabkan permintaan global yang sederhana dan terlalu bergantung kepada penggunaan swasta.

    Aktiviti pelaburan yang lemah juga dilihat sebagai halangan untuk memacu pertumbuhan negara.

    Permintaan domestik yang diunjurkan kepada 5.5 peratus (tahun ini), lebih sikit daripada 6.5 peratus pada tahun lepas.

    Pertumbuhan sederhana dalam penggunaan awam sebahagiannya adalah disebabkan dasar kerajaan yang dilihat berhati-hati dalam berbelanja kerana alasan untuk menangani isu hutang awam yang tinggi.

    Perolehan negara yang semakin berkurangan juga disebabkan oleh pemansuhan cukai cukai GST.

    Oleh itu Kerajaan PH terpaksa memperkenalkan regim cukai baru dan kerajaan juga perlu pastikan cukai tersebut tidak menjejaskan kos sara hidup rakyat.

    Semasa program bual bicara di Bernama News Channel, beliau juga berkata kita perlu menerima hakikat yang keadaan ekonomi di bawah Pakatan Harapan sememangnya lembab.

    “Oleh itu saya kira impian untuk mencapai wawasan 2020 dan menjadi Harimau Asia tidak akan tercapai.”katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Tong Sampah & Tong Taik award winner reads too much of junk stuff, so much so, his mind & soul becomes junky......!!

      Little wonder he preferred the pseudonym....
      TONGgeng
      TONGkeng
      TONGong
      TONG Taik
      TONG Sampah.

      Delete
    2. Hari2 kena maki. Tak lama lagi hidup kau betul2 akan kesialan

      Delete

    3. BUKAN "AKAN", BANG. NATE' YANG PAKAI NAMA GENG NAJIB DLL ITU SUDAH PUN KESIALAN.

      SEBAB DAH TAK BOLEH BUAT APA LAGI, HANYA MENJILAT NAJIB AL JIBO PAGI PETANG SIANG MALAM. PUKUL 3 PAGI PUN.

      DIA SUDAH GILA ISIM.

      Delete

    4. 102 KOMEN KPD BERITA
      Nur Jazlan tak setuju Zahid direhatkan

      CONTOH NYA:

      Zainudin Yusop

      nko lupe or bengap ker jazlan . kan party diutamakan bukan individu dlm party . bior zahid direhatkn dn tok mat pangku tugas presiden , susah sgat ker nko nak paham jazlan ? zahid WAJIB direhatkn utk menyusun party tanpa zahid .so ingat ni : fail to plan , plan to fail jazlan oiiiii .

      Dandindon Stimkodok
      Zainundin perangai umno semua Mata merah iri hati tak ikut SOP. Semua main langgar tak peduli & tak hormat undang undang Yang mereka buat selama ini. Ikut sedap hati . Akhir nya Akan hancur lebur UMNO terkubur..!!

      Abu Amir
      Ada perlembagaan parti dia org langgar hingga parti jadi tak sah, skrg SOP parti pun mereka tak ikut. Mereka nak tunggu berita diakhbar : Presiden umno didapati bersalah dan dipenjarakan. Glamour juga .......

      Kasparov Cia
      SOP parti sendiri pun tak ikut.... itu yg jahnam msia d buatnya.... tak ikut peraturan.... akhirnya UMNo d bawah Najib.... membuka tembelang sendiri... itu yg ramai pecah amanah.... rasuah... lawan la d mahkamah.... UMNo masih lagi d tahap yg lama... menyokong presiden rasuah....

      Farid Ahmad
      Bkn kerajaan PH yg burukkan pemimpin Umno dgn dakwaan rasuah. Hei Jazlan. Umno tu suci ke? Kamu duduk dalam tong taik Umno yg kotor lagi menjijikan. Umno dan rasuah mmg budaya mereka. Kau buat tak tahu pulak. Kau tu sendiri dulu kata Najib telibat dgn mengketedarah wang rakyat. Dapat jwtn menteri kau jadi lembut mcm LGBT syaitan.

      Rahmat Hassan
      Dari dulu hinga kahari ini Dasar BN n UMNO xikut undang Parti n Negara main Langar sedangkan undang yang sedia ada pun langar juga. Manalah Ahli di akar umbi umno kini percayakan lagi dgn pemimpin umno yang ada?

      Klau ikut sesuka hati pemimpin yg ada pada harini lebeh baik BUBARKAN UMNO. saya dah Xpercaya umno... Selamat tingal UMNO.

      Delete
  29. Ini hari wak Suman rasa malu dan terhina
    Sebab mlm tadi pasukannya JDT sudah kena
    Semalaman wak Suman gelisah tidur tak lena
    Jangan cakap besar sangat, kan sudah kena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus ANonyMOUSE Kejora Tonggeng masih meracau tak sedar diri berterusan meraung rintih syok sendiri - tak hsl bila diajak bdrjumpa, mencicit lari & menyorok diri sembunyi,

      Sedarlah....Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
    2. Kesian..kesian..

      Paparan 16:00 itu sama sekali bukan pantun Melayu. Itulah PANTATun sesat tak beradat, tak berderajat, direka memandai-mandai sekor bangsat lagi keparat.

      Diajak berjumpa dah 5X dia mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaranya Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      Kalau dia benar dalsm perjuangan, kenapa dia berterusan bersembunyi serta 5X tak berani berhadapan bagai Jantan Sejati.

      Budak hingusan ini hanya cakap berdegar-gegar tapi nilainya SIFAR (telur tembelang).

      Delete
  30. Ada sekor lagi kawan wak Suman gila meroyan
    Dia ingat JDT sudah hebat sbb duit berkoyan
    Lawan tak takut walau JDT guna bomoh org Boyan
    Balik rumah Suman mengamuk bini tak layan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sang Tikus ANonyMOUSE Kejora Tonggeng masih meracau tak sedar diri berterusan meraung rintih syok sendiri - tak hsl bila diajak bdrjumpa, mencicit lari & menyorok diri sembunyi,

      Sedarlah....Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  31. Kita sini sudah bertahun
    Kenal benar si Batu api
    Diupah dedak nak kacau daun
    Menyondol kuat si kerbau sapi!

    Anak itik dah hilang 'bapak'
    'Bapak' lanun bermuka sardin
    Si Batu api dah kena kapak
    Dia terus kenen kat Budin!

    Putar,belit tugas hakiki
    Jika tidak,tak berasap dapur
    Campur sikit gelak kikiki
    Mana yg masyuk, dia pun kapur!

    Anwar, Budin dia yg hina
    Dari dulu hingga sekarang
    Tumpang keretapi hendak kemana?
    Hanya duduk ditempat barang!

    Keretapi dia dah rosak teruk
    Kini nak tumpang keretapi baru
    Dah lama sangat berloyar buruk
    Orang gatal dia yang garu!

    Jangan harap nak 'jack' Budin
    Masuk Pakatan pun dia belum
    Buat lawak S.Shamsudin
    Perangai kotor Budin dah maklum!

    Batu api takkan ke mana
    Sunyi sepi hidupnya kini
    Sungai Buloh lama di sana
    Sampai mati tak ada bini!








    ReplyDelete
  32. Ada sekor lagi pahlawan baru dapat tauliah
    Kerja dia jilat taik menteri keling pariah
    Pagi petang siang mlm kasi blog ni meriah
    Biar Budin jd top blogger, nanti dpt hadiah

    ReplyDelete
    Replies

    1. terima kasih lah wahai Mamat, kau panggil kami pahlawan.

      kau tak puji binatang yang masuk sini menjilat najib dan al jibo's assol ke?

      Kesian dia. Dia mesti marah kau buat begitu. baik ko pigi pujuk dia. supaya dia tak nangis tak renti renti.

      Delete
    2. Sang Tikus ANonyMOUSE Kejora Tonggeng masih meracau tak sedar diri berterusan meraung rintih syok sendiri - tak hsl bila diajak berjumpa, mencicit lari & menyorok diri sembunyi,

      Sedarlah....Natijah & taqdir Illahi penentu siapa di pihak kebenaran, siapa di pihak kedurjanaan.

      Akhir kalam, siapa yg kena balasan dunia. Itu belum lagi di kubur & akhirat.

      Sekarang siapa kena terajang keluar hilang kuasa, menanggung aib seantero dunia, harta & wang kena rampas, tak bebas nak melancung ker atau melencung lagi kena kurung dlm rumah.

      Delete
  33. Muncul pula Pantat tun, wak Suman punya hulubalang
    Pantun bertalu-talu tak mampu dia nak halang
    Sehari sekali keluar, pantun pun macam lalang
    Wak Suman bayar mahal, bukan level pekerja kilang

    ReplyDelete
    Replies

    1. 102 KOMEN KPD BERITA
      Nur Jazlan tak setuju Zahid direhatkan

      CONTOH NYA:

      Abdul Razak Ismail
      Bangang dia ni
      Terpilih kpala hotak dia. Hoiiiiiiii sprm dh bg statement ada bukti, maknanya ada bukti la. Dh bg umno melingkop nk wt apa. Mmg umno tgh melingkop. Dh ckp berjuta x, brani buat brani tanggung. Biaq la presiden rehat ikot S. O. P la hoiiiii
      Bkn ikot kata hang

      Idrus Sabit
      Abdul Razak Ismail dia ingat umno tu milik dua tiga org atasan saja, macam merendah rendah kan tugas sprm.

      Job
      Perlembagaan parti hangpa dah sebut jelas..lagi nak twist cari jalan kekalkan boss bermasalah hangpa. Hampeh benar...JOM RAMAI2 RANAPKAN TERUS PARTI MELAYU BERMASALAH ni. Adanya pun menyusahkan rakyat dan negara saja. Parti pelingkup!!!

      Pakatan hantu kaklimah Kakmah
      Kau ingat nama presiden je bersih? Bodoh punya org ni,tak payah nak kona baring la,umno perosak negara

      Idris Hazis Idris
      Menjalankan aktiviti wang haram, pecah amanah,rasuah, mencuri, menipu semua cukup, apa anda masih mahu berketuakannya...bodoh sangat...cari org lainlah...memalukan, mcm takde org lg, ahli umno kan juta2..


      Halimdat
      Kalau ikut 45 pertuduhan yg baca hampir sejam olih juru bahasa mahkamah zahid hampir pasti dihukum kerana kesalahan yg dilakukan sebagai seorang tpm dan menteri dalam negeri

      x tahu lah pulak pengiraan orang melayu umno yg masih ramai yg biul menyokong org yg bersalah rasuah pengubahan wang haram dan salah guna kuasa.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Paparan 11:31 itu sama sekali bukan pantun Melayu. Itulah PANTATun sesat tak beradat, tak betdarjat, direka memandai-mandai sekor bangsat lagi keparat.

      Diajak berjumpa dah 5X dia mencicit lari sembunyi bak tikus tepat pd nama samaranya Sang Tikus AnonyMOUSE Tonggeng/Tongkeng Najib.

      Kalau dia benar dalsm perjuangan, kenapa dia berterusan bersembunyi serta 5X tak berani berhadapan bagai Jantan Sejati.

      Budak hingusan ini hanya cakap berdegar-gegar tapi nilainya SIFAR (telur tembelang).

      Delete
  34. Berapa Kali agaknya pergi melawat London sejak 30 tahun lalu untuk belajar sistem Pendidikan London. Tapi Masih tak faham lagi. What a waste.....

    ReplyDelete
  35. Pantatun dah pencen suka bersidai di kedai kopi
    balik rumah kena buli, bini suruh ketuk ketampi
    Sekali sekala 'keluar air', itu pun sebab bermimpi
    Pergi berubatlah Pantattun, kau ni dah kena jampi

    ReplyDelete
  36. Aku hantar pantun, itu pun kalau ada masa
    Tapi penjilat taik babi pula yang terasa
    Agaknya kerja jilat taik ni dia dah biasa
    Jangan kasi habis, simpan sikit utk esok lusa

    ReplyDelete
  37. Entry Budin hantar, penjilat taik tak berani ulas
    Kalau dia komen, telinga dia pasti kena pulas
    masa sekolah dulu selalu sangat ponteng kelas
    selalu cari alasan kononnya perut dia memulas

    ReplyDelete
  38. Tikus busuk sudah keluar
    Hidu Pakatan dah bau madu
    Kena telanjang terbarai seluar
    Masuk kena penampar padu!

    Ini macam olang pun ada
    Lobang taik lia duduk
    Gigi musat selupa kuda
    Sini tenggek macam kodok!

    Batu api bin Baturonson
    Nama sebenar mamat eksyen
    Dulu bos khalwat Port Dickson
    Ini cai tak mahu mention!

    Ini cai nama TongGeng
    Kedai kopi lia geng
    Olang negli Kampung Lenggeng
    Kaki botol suka ronggeng!

    Si Batu api si batu belah
    Manakan sama ahli Bersatu
    Putar,pusing berbagai helah
    Sembunyi tangan dah baling batu!

    Yang patut berubat si TongGeng ini
    Bini ada..bini pun lari
    Siapa yg hendak daif begini
    Ke Chow kit Road nak sara diri!

    ReplyDelete
  39. Konon Budin dia nak angkat
    Budin selalu dia yang kutuk
    Montot Bijan mulutnya lekat
    Patutlah sini kerap terbatuk!

    Singgora, Othaman, semua sekali
    TongGeng sah dah banyak musuh
    Konon sengat bak ikan keli
    Berak sendiri tak reti basuh!

    Pilah mabuk bila nak pencen
    Tua kutuk TongGeng perasan
    Berlengas sini ketiak bacin
    Awek dekat gerenti pengsan!

    ReplyDelete


  40. aku teringin nak dengar komen dari seorang tetamu
    entry Budin hantar, kau baca tak wahai otak lembu
    wahai penjilat taik, aku nak dengar ulasan kamu
    penasihat ke london, senyap berbisik dlm kelambu

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAHU LAH KAMU WAHAI PENJILAT AJIB'S ASSOL BAHAWA KERJA AKU DI SINI HA NYA MENYURUH KAMU MENJILAT KUAT2 AJIB'S ASSOL ITU TIAP KALI KAMU KELUAR DI SINI DENGAN TIDAK IKUT TAJUK ATAU ISI POS BUDIN.

      JILAT KUAT2, OK?

      Delete
  41. Wahai pantatun yang bijak bistari
    silalah tuan hantar komen ikut entry
    satu soalan je hamba nak beri
    adakah pegawai khas melebihi menteri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. JAWAB, GENG NAJIB YANG ASYIK MENJILAT NAJIB, JAWAB.

      JILAT KUAT2, OK?

      Delete
    2. ARINI HUJUNG MINGGU, AMAI PEMBACA YANG MHUKAN HIBURAN.

      TAK PAYAH KAU AMBIK GAMBAR DAN TUNJUKKAN GAMBAR DI SINI,

      CUKUP DENGAN KAU BERI TAHU DAH JILAT.

      JILAT KUAT2, TAU?

      Delete
  42. SIINGGORA MERAJUK, BAWAK DIRI
    TAK NAMPAK LANGSUNG, INI HARI
    ITU LAH AKIBATNYA SYOK SENDIRI
    MAS, HE HE.., KEJORA BUAT ISTERI

    ReplyDelete
  43. Pegawai khas melebihi menteri?
    Apa pulak ko yg ribut
    Dia PM, yg arah isteri
    Itu ko tak nak sebut?

    Kalau isteri lagilah teruk
    Tadbir negara turut menyibuk
    Pegawai khas ko kata teruk
    Mana2 tak betul makanlah habuk!

    Yang ko sibuk apanya pasal
    Nak 'jack' Budin ko pelahap
    Kutuk Pakatan sudah menyesal
    Batu api si Abu Lahab!

    ReplyDelete
  44. Tony pua setiausaha politik lge dalam kementerian kewangan dan buat kerja dan pengumuman berkaitan kementerian kewangan macamana pula? Boleh arah-arah pegawai mof lagi. Pegawai khas berderet tapi tak taulah kompeten atau tak. Dengarnya ada yang dibayar oleh glc. Muka pun macam budak-budak baru habis belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak Jawa celop ker atau...jeng jeng jeng..,sekali sang Tikus AnonyMOUSE Kejora Tonggeng daaaa...!!

      Sumbang betul joget ronggeng dia, kan kan kan....??

      He he he he
      Hi hi hi hi

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...