Saturday, 14 July 2018

KENAPA ZAHID HAMIDI LANTIK BEKAS PEGUAM NEGARA YANG TERCEMAR NAMANYA SEBAGAI AHLI MT?


Presiden UMNO, Zahid Hamidi hari ini mengumumkan lantikan barisan pegawai, Ahli Majlis Tertinggi dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri-Negeri bagi sessi 2018-2021.

Katanya, perlantikan ini adalah langkah pertama beliau untuk membawa UMNO menuju pembaharuan agar parti terus relevan dalam arena politik negara.
Pegawai yang dilantik ialah Annuar Musa sebagai Setiausaha Agung, Tengku Adnan Tengku Mansor (Bendahari), Shamsul Anuar Nasarah (Ketua Penerangan) dan dan Mohd Sumali Reduan selaku Setiausaha Kerja.

Barisan Ahli Majlis Tertinggi yang dilantik pula ialah Norliza Abdul Rahim, Shahril Hamdan, Nurul Amal Mohd Fauzi, Anifah Aman, Tajuddin Abdul Rahman, Mohd Khusairi Abdul Talib, Johan Abdul Aziz, Azizah Mohd Dun, Abdul Rahman Mohamad, Hajiji Noor dan Apandi Ali.

Melihat senarai lantikan tersebut, tentu ramai yang keliru dan pening kepala, pembaharuan apakah yang Zahid Hamidi maksudkan daripada pilihan semua perlantikannya itu?
Apakah pembaharuan yang boleh diharapkan daripada lantikan otai lama yang merupakan pengampu dan pembodek Najib Razak seperti  Annuar Musa yang hanya berubah jawatan daripada Ketua Penerangan kepada Setiausaha Agung dan Tengku Adnan daripada Setiausaha Agung kepada Bendahari Agung?

Kenapa tidak dilantik daripada kalangan orang muda dalam UMNO sendiri atau profesional yang berwibawa dalam masyarakat?

Mengapa masih dikekalkan orang lama yang selama ini menjadi cemuhan dan kecaman masyarakat serta dianggap liabiliti kepada UMNO?

Yang paling mengejutkan tentunya ialah tindakan Zahid Hamidi melantik bekas Peguam Negara, Apandi Ali sebagai salah seorang Ahli MT UMNO.

Apakah tiada orang Melayu lain yang lebih baik dan tidak tercemar namanya selain Apandi yang boleh dilantik ke jawatan tersebut?

Tidakkah dengan perlantikan itu hanya mengesahkan lagi bahawa semua keputusan Apandi terhadap Najib semasa beliau menjadi Peguam Negara sebelum ini adalah kerana kecenderungannya terhadap UMNO?

Atau gambarannya ialah daripada UMNO beliau datang, maka kepada UMNO jugalah dia kembali?

Lebih dari itu, sebaik Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara selepas pilihanraya 9 Mei lalu, apakah Zahid Hamidi tidak maklum tentang kedudukan Apandi?

Sebagai makluman Zahid Hamidi, di bawah kerajaan baru ini, Apandi bukan saja digugurkan sebagai Peguam Negara, malah juga ditegaskan oleh Tun Mahathir Mohamad tentang kemungkinan beliau akan disiasat kerana menyembunyikan bukti mengenai salah laku 1MDB.
Malah, beliau bersama bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Irwan Siregar Abdullah dan bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzukifli Ahmad adalah termasuk dalam senarai yang disekat untuk ke luar negara sehingga kini.

Bagaimana jika selepas ini Apandi berdepan siasatan serta pendakwaan di mahkamah?

Tidakkah palitan lumpur dan kekotorannya akan terpalit ke muka Zahid Hamidi sendiri dan UMNO seluruhnya? (ShahbudinHusin 14/07/2018).

77 comments:

  1. Kah kah kah..
    Peguam negara yg tiada kaitan dg umno adalah peguam negara yg jahat, berhati busuk dan membunuh melayu..
    Logik sampah najis dan barisan pakar strategi komunikasinya.

    Kah kah kah kah..
    Maka yg berlevel sampah shj percaya akan logik tersebut.

    Kah kah kah kah..
    Mcm geng najib, lebai moden, tanah melayu kini, cencaluk, phoenix bangkit dan ntah brape lg akaun fake yg pusing2 group yg sma jgk.

    Kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sial Najib sudah tular kepada Zahid Hamidi dan Apandi.......!!

      Delete
    2. Nak tambah sikit... Org sama, taktik sama, bodoh pun sama.

      Delete
    3. Bulat Kontol..Aku sarankan kau baca berita ini dan hadamkan betul2 jika kau mengaku sebagai bani Melayu kat negara ni !!!!!

      Iktiraf UEC: Niat Jahat Hakis Istimewa Melayu?

      -N/Presiden UMNO

      KUALA LUMPUR – “Saya melihatnya sebagai sebahagian daripada niat jahat beberapa parti politik Cina untuk menekan kerajaan Pakatan Harapan agar menghakis keistimewaan Melayu dan bumiputera secara perlahan-lahan.”
      Itu pandangan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam bantahannya keatas pengumuman Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik baru-baru ini bahawa kerajaan akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
      Beliau yang juga Ahli Parlimen Bera dan bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, selain merendahkan taraf sekolah aliran kebangsaan, UEC tidak mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan dan melebarkan jurang pemisah kaum di negara ini.
      Malah, jelas beliau, UEC hanya pengiktirafan sendiri oleh Pengetua dan Pengelola Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan tidak sedikit pun termasuk dalam perkara Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Ini kerana kertas peperiksaan disediakan pengelola SJKC dan bukan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan. Hanya ada kertas Bahasa Melayu yang standardnya lebih rendah dari Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mata pelajaran lain kesemuanya dalam bahasa Mandarin, model dari Taiwan.
      “Saya yakin orang Melayu pada amnya turut menentang pengiktirafan ini kerana ia akan merendahkan martabat sekolah aliran kebangsaan, yang kemudiannya akan menyukarkan lepasan sekolah ini memasuki pasaran pekerjaan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
      Ismail Sabri berkata, andai pengiktirafan UEC di Malaysia berlaku, ia sekali gus membolehkan pelajar yang mempunyai kelulusan UEC mendapat pekerjaan di jabatan-jabatan kerajaan.
      Tegas beliau, situasi itu akan pasti memberi saingan kepada para pemegang sijil SPM yang jelas menepati Dasar Pendidikan Kebangsaan.
      “Keistimewaan kepada UEC ini tidak adil kepada pelajar lepasan SPM,” katanya.
      Tambah beliau, lebih dibimbangi pengiktirafan UEC akan membuka ruang kepada sijil-sijil lain yang membelakangkan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan akhirnya tiada siapa akan menghormati Dasar Pendidikan Kebangsaan.
      Kata beliau, semua pihak tahu bahawa pengiktirafan UEC ini membelakangkan dasar negara serta meremehkan sekolah aliran kebangsaan.
      Justeru, katanya, kerajaan sepatutnya menumpukan kepada usaha ke arah perpaduan nasional dan bukan menjerumuskan rakyat berbilang kaum ke dalam segmentasi pendidikan seperti itu.
      Menurut beliau, sistem yang diguna pakai di Taiwan itu sama sekali tidak berada dalam sistem pendidikan negara dan dianggap sebagai tidak selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang antaranya mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
      “Dalam hal ini, UEC dikendalikan dalam bahasa lain dan tidak mengikuti silibus Kementerian Pendidikan. Semua sekolah mene­ngah atau sekolah tinggi persendirian Cina di negara ini telah diberi peluang menyertai sistem pendidikan kebangsaan sewaktu kita mencapai kemerdekaan.

      Delete
    4. “Namun, ada yang menyertainya dan ada yang tidak menyertainya de­ngan menjadi sekolah persendirian Cina yang menawarkan UEC.

      Penggunaan sepenuhnya Bahasa Mandarin dalam UEC jelas membelakangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Untuk masa depan demi perpaduan dan bangsa Malaysia, satu bahasa mesti menjadi sasaran kerana bahasa menunjukkan bangsa,”katanya lagi.

      Sehubungan itu, kata beliau, UEC adalah ejen pemusnah perpaduan rakyat yang perlu ditentang selagi tidak mengikut Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Ini bukannya soal politik UMNO tetapi kerajaan berjaya menjadikannya modal politik pada pilihan raya umum lalu,” katanya. –

      Mynewshub.tv

      Delete
    5. Geng Najib, ini pula sedikit petikan bantahan dari Perkasa pada 11 April 2018:

      Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) melahirkan rasa kecewa terhadap manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) Barisan Nasional (BN) yang mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sekolah persendirian Cina untuk memasuki universiti tempatan.

      Cukup2lah mainkan isu perkauman GN. BN sendiri pun nak iktiraf UEC kalau menang. Bila kalah terus u turn
      Hahahaha....

      Delete
    6. Geng Penjilat Najis cirit birit Ketuanan Jho Low. Kau 0ercaya Ismail Sabri yang makan telur penyu tapi cakap tidak tau telur penyu adalah species larangan untuk dimakan. Kau dan Ismail memang mcm penyu. Bodoh dan bahlol serta bangang.

      Delete
    7. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Slm.

    Tahniah Datuk Seri Zahid.
    Jangan lupa ambil juga Tan Sri Datuk Dzulkifli bekas Ketua SPRM jadi penasihat dan anti politik wang bagi membasmi gejala politik wang dalam UMNO supaya selepas ini boleh cari sponsor pakej percutian persundalan ke 2 di Kubu Villa, Bali untuk tutup kes 1MDB, Felda dll.

    ReplyDelete
  3. Biarkan saja tuan Shahbuddin pada lantikkan sedulur ku Zaid. Zaid memang mengharapakan kehancuran umno, sebab itu dia tak kisah pun siapa yang dilantik tuk menerajui umno. Orang2 umno yang telah menjengkelkan rakyaat jelata TETAP dilantik menjadi pemimpin.....jadi pru15 nanti soheh, umno akan bungkus. Dari 51 kerusi, nak dapat 15 pun sakit kelak. Kakaka

    ReplyDelete
  4. Gamak nya depa nakkan Pandi beri nasihat macam mana nak dapatkan wang yang depa ingat Umno punya tapi dah dirampas / di beku SPRM.

    Dan duit yang masih ada lagi pada Najib, kot berbilion, dalam akaun2 bank dia dan Rosie di luar negara yang SPRM tak tahu.

    Depa dah tarak wang sekarang. Akaun2 bank yang SPRM tahu semua dah di beku.

    Moral of the story is simple: Jangan mencuri, habis kena rampas atau beku.

    ReplyDelete
  5. Ikan d laut
    Asam d darat
    D dalam kubur
    Umno pad bertemu jua...
    Kah3... jual melayu + jual agama... kah3....

    ReplyDelete
    Replies
    1. .bungkus.
      ..bungkus
      ...bungkus.
      ....bungkus.
      .....bungkus.
      ......bungkus.
      .......bungkus.
      Jangan jadi hantu bungkus sudah le.

      Delete
  6. Kemungkinan Apandi akan disiasat kerana menyembunyikan bukti mengenai salah laku 1MDB.

    Mungkin dia juga dapat habuan dari duit 1MDB. Dia dikatakan ada apartment mewah RM100 juta di Knghtsbride, Lonon, berhampiran Harrods, tempat membeli belah mashor yang Ratu Elizabeth pun dilaporkan mengguna nya.

    Knightsbridge
    Harrods

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betapa terhutang budi Najib kapada Apandi. Dia tidak disentuh penguatkuasa undang2 selagi Apandi jadi Peguam Negara.

      Pandai2 tupai melopmpat ... Najib dan Umno/Bn lingkup diPru14. Maka tercabut lah kuasa Apandi juga.

      Sekarang dia tentu akan didakwa. Menyembunyikan bukti salah laku 1MDB ada lah suatu jenayah. Giliran nya tidak lama selepas Rosmah.

      Delete
  7. Kenapa lantik Apandi? Sebab dia tahu akaun akaun bank Najib yang PDRM dan SPRM sebutkan didalam laporan mereka kepada Peguam Negara sehingga Umno/Bn tumbang di 9 Mei 2018.

    Nyata Zahid mengharapkan mendapat dana wang tuni dll yang dipunyai Umno, dipegang Najib itu.

    Malang nya, apa kah ada lagi selain dari yang sudah dibeku dan mungkin disita SPRM?

    ReplyDelete
  8. Sebenar nya, Umno punyai banyak masalah yang mungkin mengheret mereka ke mahkamah. Rais Yatim tidah henti henti mengata Umno ada lah haram sebab melanggar undang undang pemilihan pemimpin parti lbih dari tempoh di benarkan.

    Jadi, dengan melantik Apandi ke MT Umno, Zahid boleh mendapat maklumat dan nasihat perundangan FOC.

    Mungkin juga mengharap mendapat perkhidmatan membela Umno jika dan bila diheret ke mahkamah berkaitan 1MDB dsb nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno mungkin sekarang tidak ada keupayaan kewangan bagi mendapatkan perkhidmatan peguam terkenal, Shafee Abdullah. Dia dikatakan dibayar Najib RM9.5 juta di kes yang lalu.

      Sudah tentu Shafaee akan mempertahankan Najib dan Rosmah dalam kes 1MDB dan seperti nya. Umno tidak akan dapat perkhidmatan Shafee walau pun jika ada banyak wang bagi membayar nya.

      Kalau bukan kes "money speaks" pun, Shafee mestilah merasa terhutang budi kepada Najib di atas bayaran sebegitu besar dan mengutamakan masa nya untuk kes Najib dan Rosmah.

      Kesian Umno. Dan Zahid.

      Delete
    2. Zendage...Ini satu lagi berita baru yang dah heboh dibhaskan dengan mendalam oleh seluruh rakyat Msia...kau tak kesian keer kat para peneroka tu haah ????

      Felda: Peneroka bengang kerajaan lewat bayar ‘gaji’

      July 14, 2018




      KUALA LUMPUR: Kerajaan didakwa gagal membayar wang saraan hidup atau ‘gaji’ kepada peneroka Felda yang kini lewat memasuki dua minggu.

      Ahli Majlis Permuafakatan NGO Felda (MPNF), Nasaie Ismail mendakwa peneroka sepatutnya menerima wang tersebut selewat-lewatnya pada tarikh 25 hari bulan pada setiap bulan.



      “Pokoknya semua masalah ini dilakukan oleh siapa pun, ia berlaku di bawah pemerintahan baharu. Felda mengalami masalah kewangan yang tenat, hutang berjumlah hampir RM9 bilion dan sudah cukup matang untuk dibayar hutang-hutang tersebut.

      “Peneroka pula menerima wang saraan hidup lambat yang tidak pernah berlaku pada zaman pemerintahan lalu. Jika peneroka yang bergantung sepenuhnya hidup kepada wang tersebut, ia sangat menyeksakan untuk perbelanjaan harian mereka,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

      Nasaie turut menjelaskan aduan mengenai kelewatan permbayaran tersebut telah diajukan kepada Pengarah Besar Felda, Datuk Ab. Ghani Mohd. dan pengarah-pengarah kanan yang lain sebanyak tiga kali.

      Namun, katanya, tiada jawapan yang tuntas dijelaskan oleh mereka.

      “Kami dimaklumkan oleh Setiausaha MPNF bahawa surat dan pemakluman sudah dihantar kepada menteri yang berkaitan Felda untuk bertemu. Namun sudah lebih dua minggu tiada jawapan diberikan.

      “Maklumat yang sampai kepada kita, Felda tidak ada wang untuk membayar gaji peneroka sehinggakan terpaksa meminjam lagi dengan pihak-pihak yang lain. Itu khabar yang kita dengar,” katanya.

      Sumber: Utusan Online

      Delete
    3. Kalau lambat pun kerana Umngok dah sapu habis. Macai2 cybertrooper pengkhianat rakyat mcm kau Geng Najis,lebaipakaimodest,jahil league,tipu melayu kini yang masing2 mendapat habuan sedikit sebanyak duit Felda dari umngok. Haram lah bangang woi. Tu duit peneroka.

      Delete
  9. Lantik nama yang dah tercemar?

    Apa dia peduli.

    Asalkan belom di "disbared by the Bar Council" dan masih boleh menjadi peguam bela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alooo Geng...Kau tak kesian keer kat DSNR haah ??? Apa2 aje yang berlaku kat dalam negara ni semuanya diletakkan kesalahan padanya..pada pendapat kau..adil kerr macam ni bhai???

      Saya bukan lagi Perdana Menteri, kenapa saya dipersalahkan terhadap isu perlantikan speaker?

      July 14, 2018


      Najib Razak

      Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat jelas bahawa nama Tuan Yang Dipertua Speaker yang dicadangkan perlu dikemukakan kepada sekretariat Parlimen sekurang-kurangnya 14 hari sebelum sesi Parlimen bermula.

      Pada ketika ini, hanya tinggal dua hari sahaja lagi sebelum Parlimen bermula, identiti Tuan Yang Dipertua masih lagi belum dikenal pasti dan ini menjurus kepada pelbagai debat awam terhadap siapakah yang akan mengisi jawatan itu.



      Parlimen adalah badan tertinggi negara ini. Adakah Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat ini dipatuhi? Jika tidak mampu mematuhi peraturan badan tertinggi negara, bagaimana mahu mengakui bahawa kerajaan baharu ini mentadbir berasaskan kepada kedaulatan undang-undang (Rule of Law)?

      Sekarang terdapat debat dan persoalan di kalangan rakyat, ahli-ahli politik dan NGO-NGO, jika keluhuran undang-undang telah dipatuhi dan siapakah paling layak dilantik sebagai Yang DiPertua Speaker.

      Malah, Menteri Sumber Manusia mendakwa mereka yang mengajukan keresahan mereka ini hanya mensensasikan isu perlantikan bagi mengalih perhatian terhadap penindasan politik terhadap saya.

      Saya bukan lagi Perdana Menteri atau berada dalam kerajaan yang mentadbir, maka kenapa pula saya dipersalahkan terhadap isu perlantikan speaker ini?

      Seperti cerita hutang negara RM1 trilion kerajaan PH bersandarkan definisi sendiri yang tiada negara lain dalam dunia gunakan, nama saya terus diperalatkan sebagai alasan serta dipersalahkan setiap kali kerajaan Pakatan gagal mentadbir dengan baik atau gagal menunaikan janji manis manifesto mereka.

      Alasan ‘semua salah Najib’ yang sudah menjadi prosedur standard operasi (SOP) Pakatan ini perlu dihentikan. Atau adakah ia akan berlanjutan selama 5 tahun akan datang?

      Alasan seumpama ini adalah tidak adil bagi rakyat apatah lagi, mereka mengharapkan yang lebih baik dari kerajaan baharu, atau adakah mereka akan terus dibelenggu dengan harapan yng palsu???

      Delete
    2. Ya memang salah najib dan salah geng najis. Kalau lah sudah sah sebagai Penipu, perompak,
      pengkhianat bangsa,penjual agama,klepet king dan Geng Najis sebagai penyokong,penjilat, pembodek, pencacai maka Allah telah menunjukan kuasa nya membenam,mengkuburkan umngok di PRU14 sebagai bukti. Bukan kah begitu Geng najis. Berani kah kau menyangkal balasan Allah. Bertaubatlah Geng Najis kerana Neraka sdah menanti.

      Delete
  10. Madey amik org yg kena penjara kes meliwat untuk jadi pengganti PM, korang tak nak bising pulak.

    Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni dah kira lebih dari tercemar lagi!

      Delete
    2. Apa yg UMNO buat, kalau bunga pun dilihat sebagai taik. Sebaliknya apa yg PH buat, kalau taik pun dilihat sbg bunga.

      Delete
    3. Beginilah pendirian puak sarkas tomato munafiq LGBT.

      Delete
    4. Korang pergi kedai RM2.00, beli cermin & tengok muka dlm cermin dulu sblm nak mengata kat orang.
      Mengata dulang, paku serpih... mengata orang, aku seribu kali lebih...

      Delete
    5. Bekas banduan terpalit dgn kesalahan rasuah, salah guna kuasa, liwat & kongkek bini kawan...tak tercemar kah itu?

      Apandi setakat MT Umno saja...tapi yg mcm2 terpalit tu nak dijadikan pemimpin no 1 negara. Kenapa tak riuh bising wahai pencacai2 haprak munafiq???

      Delete
    6. Anomous 20:02 dll,

      Apa yang kamu cakap, semua nya tahi.

      Delete
    7. Tahi???
      Maknanya semuanya tak betul?
      Maknya dia dianiaya?
      Maknya orang yg korang puja & dewa2kan itu adalah manusia jahat berhati syaitan yg sanggup memfitnah & menganiaya dia sebegitu rupa?

      Sudahlah indrapirana...
      Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

      Delete
    8. Hahahaha.... Makin byk yg mental sejak 9 Mei 2018.

      Delete
    9. Itu saja kah kemampuan berhujah cai2 haprak tomato?
      Ki kik kik...

      Delete
    10. Cai2 munafiq, buta jahil agama & Quran

      Alif, ba, ta, sa, jim, ...???
      Jin mata tojeng
      Jin bertanduk

      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah
      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
  11. Zahid pon perlu pembodek berpengalaman jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Kalau kau perasanlah kan macammana Mahathir dah mainkan DAP ni..sehandai2 mereka, handal lagi Madey rup[anya yerr!!!!!

      Mahathir just turned the DAP into the next MCA, and Gobind doesn’t know it yet

      July 14, 2018


      TTF: On the 17th of April 2017, DAP’s M Kulasegaran urged the previous Barisan Nasional (BN) government not to “take sides” by providing a safe haven for Islamic preacher Zakir Naik.

      Months later, on the 28th of November 2017, Amanah’s communications director Khalid Samad defended Zakir against accusations that the Indian Muslim preacher was promoting terrorism.

      The conflicting positions taken by Kula and Khalid prompted the DAP’s P Ramasamy to pen his ‘think’.

      On the 11th of December 2017, Samy wrote that Zakir’s continued presence in Malaysia would make it difficult for the country to join hands with the international community to fight the menace of terrorism.

      The back and forth between the trio, made to look like opinions exclusive of one another, demonstrated the stark differences in positions that existed between the DAP and Amanah regarding Zakir and his presence in the country.
      Amanah was then being funded by the DAP.

      Its leader, Mohamad Sabu (Mat Sabu), did not want to offend his paymasters and probably left it to Khalid to do the talking.

      But everybody knows Sabu is a Mahathirist.

      Yesterday, his newfound mentor and grandmaster, Dr Mahathir Mohamad, announced that Zakir could stay in Malaysia as long as he did not commit an offence or cause unrest.

      The announcement courted scorn from Gerakan’s Baljit Singh, who publicly accused Indian Pakatan Harapan leaders of failing to convince the Prime Minister that Zakir needed to go.

      Baljit’s criticism was met with equal scorn by fellow countryman Gobind Singh Deo, who insisted that he had undertaken to raise the issue along with Kulasegaran and Xavier Jayakumar at a Cabinet meeting.

      However, Gobind stopped short of providing the exact reason Mahathir seemed to favour Mat Sabu’s Amanah more than he did the DAP.
      Gobind is a member of the DAP.

      He knows as well as I do that the Malaysian Cabinet is better represented by his party than it is by Amanah.

      Yet, it seems to escape him that Mahathir just put the DAP in its place by telling its leaders to “go fly kites” regarding the Zakir issue.
      The Prime Minister more or less told the party to “stay clear of Islamic related issues or risk losing the Malay vote.”

      By doing so, he effectively turned the DAP a “toothless tiger” that has very little choice but to do his bidding.

      Put differently, the DAP is at this very moment “Pakatan Harapan’s MCA” and is as ‘useless’ and as ‘toothless’ as the Barisan Nasional component party was once accused of being
      .
      Now do you believe me that Mahathir is a maverick?
      His strategy has always been to keep Muslim based parties at flash-point with the non-Muslim based ones without actually turning them against one another.

      That is precisely what he did with UMNO, the MCA and Gerakan, which explains why he went over to a Gerakan delegates’ conference in 2001 and announced that Malaysia was a fundamentalist Islamic state.

      After dropping the jaws of all delegates present, he quickly announced that the non-Muslims were free to regard the country as being secular or whatever they wished.

      So you see, Gerakan has been in the game for quite a while and knows precisely what the Prime Minister is up to.

      Gobind, on the other hand, is as green as a new government minister can be and actually thinks Mahathir is going at it with the spirit of consensus.

      I weep for Gobind....KBB...you should too Bhai !!!!

      Delete
  12. Berita hangat, ada kaitan dengan tajuk pos:

    Kedah Umno Youth: Apandi, supreme council appointees will sink party
    Published: Today 7:22 pm | Modified: Today 7:43 pm

    Kedah Umno Youth has criticised Umno president Ahmad Zahid Hamidi's choice of appointees to the party supreme council.

    State Umno Youth chief Shaiful Hazizy Zainol Abidin said this was not an Umno team that was "committed to the transformation agenda" and will drag Umno down further in the public eye.

    "It's quite clear Umno is still enamoured with old political strategies and models. Those who failed to help the party in the 14th general election are still defended.

    Mula lah gendang berbunyi. Bersilat, berkecimpong mereka agak nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedah Umno Youth said, "The strategy to appoint the former attorney-general (Mohamed Apandi Ali) to the supreme council appears desperate and done without consideration. The public knows his role in previous scandals.

      "Appointing this individual is not only a political mistake, but also shows severe weakness in the party with regards to creating internal talent to compete with the government," Shaiful Hazizy said in a statement today.

      Apandi was among 11 appointees to the supreme council.

      As attorney-general, he had cleared former premier Najib Abdul Razak of any wrongdoing in the 1MDB and SRC International scandals.

      Najib has since been charged for the SRC International case and is still being probed for the 1MDB scandal.

      Besides Apandi, others on the list of appointed supreme council members include former foreign minister Anifah Aman, former agriculture deputy minister Tajuddin Abdul Rahman, and former women's deputy minister Azizah Mohd Dun.

      As for other office bearers, Ketereh MP Annuar Musa was appointed to the secretary-general's post, replacing Putrajaya MP Tengku Adnan Tengku Mansor, who was appointed as treasurer-general.

      Shaiful Hazizy claimed there was an element of "revenge politics" in the new lineup.

      It is unclear what he meant.

      Makna nya mendendam. Maksud nya tdak di ketahui.

      Delete
    2. Indraghandi...Pelikkan...baru sekarang ni pulak timbul isu dari kastam , dulu takdeeer pun. Apa komen kau bhai !!!!!

      Is the Customs Department working with typewriters and homing pigeons?

      July 14, 2018


      TTF: Let me get this straight – it takes two months for the police and the Customs Department to decide if or not the jewellery seized during the raids was declared?

      What do the police and Customs Departments work with – smoke signals and homing pigeons?


      KUALA LUMPUR: The 44 pieces of jewellery sent by a Lebanese firm to the former prime minister’s wife, Datin Seri Rosmah Mansor, could be seized if they were not declared to the Customs Department.

      “All commercial items must be declared to the Customs Deparment or else it is an offence. Items that are not declared can be seized,” Customs Department director-general Datuk Seri T. Subromaniam told the New Straits Times.

      He said there was a likelihood that the jewellery could be seized if they did not receive proper Customs clearance or were not documented.



      He was asked to comment on whether any Customs declaration was made or taxes paid on the jewellery sent by Beirut-based firm Global Royalty Trading SAL to Rosmah in February.

      The jewellery was seized by police in a raid on residences linked to Datuk Seri Najib Razak recently. It could not be immediately determined whether the jewellery were declared to the Customs Department.

      Rosmah’s lawyers could not be reached for comment yesterday.

      News portal Malaysiakini had reported that the Customs Department might seize the 44 pieces of jewellery sent to Rosmah if they were not declared to the department.

      In the interview with Malaysiakini, Subromaniam said police had yet to contact the department.

      Jelutong member of parliament R.S.N. Rayer had raised questions on how the jewellery got through the Customs.

      “Were these consignments declared to the Customs Department when they were brought into Malaysia? Who was the consignee? Was the Customs excise duty paid? How is it that these consignments reached Rosmah safely considering the enormous worth of the jewellery?” Rayer had asked.

      On June 26, Global Royalty had filed a US$14.79 million (RM59.831 million) suit against Rosmah over a consignment of 44 pieces of jewellery which were sent to her in February, and seized by the police in May. The company claimed that Rosmah, in a letter dated May 22, acknowledged receiving the items.

      Global Royalty claimed that as in previous years, the company would send a consignment of jewellery to Rosmah according to her demand for her to evaluate and purchase, and to be paid by her or by a third party. It said pieces of jewellery that were not chosen would be returned.

      “She had acknowledged in writing on receiving the consignment. However, it is no longer in her custody as it had been seized by the Malaysian authorities,” the statement of claim read.

      Rosmah’s lawyer at the time responded to the statement of claim, saying that the 44 pieces of jewellery items from Global Royalty Trading SAL were only for viewing, and that Rosmah denied purchasing any of the items.

      The government is seeking to intervene in the case on the basis that the items were allegedly purchased using stolen funds.

      Senior Federal counsel S. Narkunavathy had said that the Attorney-General’s Chambers would apply to become an intervener on grounds that the jewellery mentioned in the court papers belonged to the government and that the items were allegedly bought using stolen money.

      Source: NST Online

      Delete
    3. Indrana

      Apa yg kamu tulis tu semuanya tahi!!!

      Delete
  13. Wak Jahid langsung tidak punya sebarang niat untuk pulihkan UmNo yang telah ditolak oleh rakyat.

    Dalam kepala otak wak Jahid hanya ada rancangan bagaimana mahu mengambil balik kerajaan ini dengan segera tanpa perlu menunggu PRU15. Wak Jahid malah telah membuat kenyataan terbuka tentang niatnya ini.

    Untuk itu Wak Jahid perlu siapkan UmNo yang memiliki orang-orang yang 'berani mati' semata-mata untuk berkuasa semula sebelum PRU yang depan.

    Maka dipilihlah orang-orang yang punya 1001 alasan untuk 'berani mati' semata-mata untuk mengembalikan UmNo ke persada kuasa seberapa segera. Iaitu orang-orang yang sedar sekiranya UmNo tidak berkuasa semula dengan segera maka mereka berkebarangkalian besar akan ke penjara.

    Wak Jahid sedang menyambung kerja-kerja Najib yang mahu membawa pertempuran di antara kebenaran dan kebathilan ini ke klimaks.

    Perkara yang Wak Jahid tidak sedar ialah apabila berlakunya pertempuran klimaks tersebut, UmNo akan lenyap terus dan orang-orang yang beriman yang berada di atas jalan yang benar akan diberi kemenangan mutlak.

    Tak lama mana dah tu, In shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TDM nak amik DSAI, bekas banduan yg terpalit dgn kes liwat, zina, rasuah & salah guna kuasa untuk jadi pengganti dia, tak tercemar ker PH wahai Ost John?

      Delete
    2. Tak berani jawab ker Ostad?
      Takut kehilangan sumber dedak?

      Kah kah kah kah

      Delete
  14. sape ketua,dia akan control duit umno le

    ReplyDelete
  15. Very simple logic, is anyone from DAP object for this appointment? Which is self-explanatory. Let them rot themselves.

    ReplyDelete
  16. Sekarang yang ada dalam umno hanya beruk, monyet dan chimpanzee .... diketui oleh PATI dr Pornorogol Wak Zahid Anak Lelaki Wak Komedi

    ReplyDelete
  17. Sokong 100% Zahid pilih Apandi,lagi lama UMNO jadi pembangkang

    ReplyDelete
  18. Budin..Budin...Biarlah UMNO nak lantik sesapa pun dalam lineup kabinet barunya...bukanya ada ngacau kau orang pun. Janganlah dituduh macam2 terhadap orang yang tidak pernah diadakan sebarang siasatan terhadapnya oleh mana2 agensi penguatkuasaan ...jauh lagi didakwa di mahkamah atas sebarang tuduhan salah laku.

    Puak2 kau orang ni memang hebat bab2 mengujudkan persepsi negatif terhadap seseorang untuk mencemarkan nama baika dia..inilah yang dikatakan character assassination. Dengan lantikan TS Apandi Ali dalam MT, dah tentu ia memberi satu signal besar bahawa UMNO kini ada pakar perundangan yang disegani ramai di dalam parti tu. Tidaklah semudah itu kerajaan Fuckatan Haprakan mudah untuk "membuli" UMNO kerana kini dah ada seorang legal counsel hebat yang bersedia untuk membelanya. Biarlah kerajaan PH nak "kenakan" DSZH atau mana2 pimpinan UMNO...pasti mereka akan terpaksa berpencak silat dengan TS Apandi dalam mahkamah nanti.

    Rakyat, khususnya orang2 melayu nampak barisan baru pimpinan tertinggi UMNO di bawah teraju DSZH bakal memberi pukulan maut kepada kerajaan PH , yang kini dilihat semakin goyah dan tak tentu arah. Segala polisi dan dasar yang diambil tidak menceminkan bahawa ia adalah satu kerajaan yang akan menjadi lebih baik dari yang terdahulu. Dah masuklebih 60 hari..tapi tanda2 masa depan kerajaan dan rakyat akan menjadi lebih baik tidak nampak lagi. Banyak janji2 mereka masih gagal dipenuhi dan tindak tanduk menteri2nya hanyalah seperti badut di atas pentas.

    Rakyat amat2 yakin..kini harapan mereka untuk melihat Msia terus maju dan makmur bukannya terletak di tangan Fuckatan Haprakan, tetapi di tangan UMNO. Umat Melayu kini sedang menanti dengan penuh debaran akan kebangkitan UMNO di persada politik negara !!!!!

    ReplyDelete
  19. The DAP is inching Malaysia towards a republic dictatorship

    July 14, 2018

    TTF: The DAP has always given the impression that it is “Dato’ free.”

    In March 2017, its Secretary-General, Lim Guan Eng, told a banquet in Butterworth that the DAP did not believe in Datoships as the party was there to serve the people and not to bag titles or awards.

    However, his statement was met with ire by the MCA’s Dato’ Tan Teik Cheng, who, on the 14th of March 2017, pointed out that the DAP’s Central Executive Committee (CEC) itself had two Dato’s on board, namely Dato’ Ngeh Koo Ham and Dato’ Teng Chang Khim.

    Tan’s rebuke went a long way to show just how desperate the DAP was to appear righteous and people centric.

    The party had always pandered to the aspirations of the Chinese who, on a broad scale, never truly regarded our rulers with esteem since before independence.

    Yet, when Lim was asked to comment if his party would change its unwritten rule of not accepting titles, he refused to commit an answer and referred to the question as “dangerous.”

    He said;

    “If I answer we will accept, it will appear as if we are in for titles; if I say will not accept, we will appear as if we are disrespectful to the royalty.”
    The year was 2012, and the month, August.

    Back then, the country was preparing to go to the front amid rumours that Dato’ Seri Najib Tun Razak was about to dissolve parliament.

    The rumours graduated into a general election that was eventually held on the 5th of May 2013.
    The poll delivered a major upset to Barisan Nasional and saw the DAP trigger a Chinese tsunami even UMNO did not see coming.

    The swing in the Chinese pendulum emboldened the DAP and prompted its leaders to fly straight in the face of our rulers.

    In 2014, Lim Kit Siang more or less told Sultan Sharafuddin Idris Shah to butt out of state legislative matters amid attempts by (the now defunct) Pakatan Rakyat to topple the then Menteri Besar of Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

    The senior Lim’s act of bigotry stood in stark contrast to the impression his son had given reporters when implying that the DAP had very high regards for our rulers.

    Guan Eng knew then as he does now that the party never once gave a hoot about the Monarchical Institution and is as determined as ever to turn Malaysia into a republic.

    The only reason he refused to commit an answer to reporters when asked if his party would change its unwritten rule of not accepting titles is because he didn’t want to risk offending the Chinese.

    Lim preferred that the community thought of the DAP as a party that did not regard itself as being subject to the royal institution.

    But now that the DAP is part of government, he has no reason to fear what the Chinese think no matter what he or his father does.

    He knows as well as I do that the minute Dr Mahathir Mohamad is done crippling UMNO and amending the Federal Constitution, democracy in Malaysia will forever be reduced to a one-party system reminiscent of that found in republic dictatorships.

    When that happens, people will be left with little option but to vote for Pakatan Harapan every time the Government of Malaysia (GoM) decides to bring the country to the front.

    Why do you think the DAP no longer has qualms allowing its members to receive titles ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah dah pandai hang tulis dlm basa england ya....baguih lah tu. Ada kemajuan. Tulis lah byk2 lagi. Baguih hang. Dah habis ke belum homework yg cikgu bagi tu hari ni?

      Delete
    2. KG....Takkanlah kau tak tau berita terbaru ni....

      GUAN ENG KANTOI MENIPU PROJEK LRT3!!!

      Maka kecohlah Pendedak Rejim Pakatan Haprak mencanang ke seluruh pelusuk alam kononnya mereka berjaya menjimatkan pembaziran pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional terdahulu.

      Bayangkanlah keceriaan Guan Eng ketika mendedahkan konon projek rel mega itu dapat diturunkan kosnya daripada RM32 bilion kepada RM17 bilion iaitu penjimatan 47 peratus.

      Begitulah nasib Pendedak Pakatan Haprak yang tanpa berfikir panjang terus ‘hadam’ segala pembohongan yang dilakukan oleh Menteri DAPigs itu tanpa mengambil tahu fakta berhubung projek tersebut.

      Walhal kos pembinaan LRT3 itu sewaktu zaman pentadbiran Kerajaan BN cuma RM9 bilion. Namun kos itu dinaikkan sendiri oleh Rejim Pakatan Haprak selepas mereka berjaya merampas Putrajaya.

      Diorang yang naikkan, lepas tu diorang jugak yang umum kos itu diturunkan. Padahal kos itu meningkat sebanyak RM 8 billion dari kos asal. Pendedak Pakatan Haprak juga yang hancing kena kencing pemimpin atasan....termasuklah kau bhai !!!

      Delete
  20. Biarkanlah UMNO nak lantik sesiapa pun. Dia nak tenggelam ke, terjaga ke, apa ke, ikut dia lah. Ada tak ada UMNO sama saja. Tu yg kawan sorang tu Gengnajib duk canang UMNO dgn mencemuh kerajaan. Dia nak cakap/tulis atau terjaga atau tidor tak bangun, ikut dia lah. Biarkan luncai dgn labu2nya. It's a free world.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kita tarak kuasa nak halang Umno nak lantik sesiapa.

      Tapi Kedah Umno ada "kuasa" - pengaruh kuat, Bang. Depa tegur aje lantikan tuh, Pandi dah tak mahu terima lantikan nya.

      Baca le komen2 aku di bawah ini pasai nya.

      Delete
    2. KG dan isa3...aku dah baca komen kau kat bawah tu..takde apa2 pun yang menarik hati aku. Tapi berita yang ini pasti buat kau dan KG tak tido malam memikirkannya !!!!

      RINGGIT SUSUT NILAI, SALAH BN JUGAK KE???

      Kalau sebelum ini, puak Pendedak Rejim Pakatan Haprak tu dakwa Malaysia akan bankrap kerana Kerajaan Barisan Nasional tak reti mentadbir.

      Tapi hari ini, selepas Rejim Pakatan Haprak tu mendapat kuasa, keadaan ekonomi Negara semakin bertambah tenat. Pasaran saham jatuh merundum.

      Malah nilai Ringgit juga semakin menyusut ekoran ketidak-cekapan pemimpin Rejim Pakatan yang sering memomokkan isu hutang Negara yang didakwa berada dalam keadaan kronik.

      Maka ternyata bahawa keadaan ekonomi Negara dan penyusutan nilai Ringgit yang mampu membawa Malaysia kepada status Bankrap bukan salah Barisan Nasional.

      Sebaliknya puak Pakatan Haprak tu sendiri yang menjadi punca penyebab utama Malaysia menuju ke arah Negara Bankrap akibat keghairahan mereka yang lebih suka bermain Politik daripada nak menjaga kebajikan rakyat!!!

      Amacam..betul tak cakap aku haah????

      Delete
  21. Kengkawan semua...jika ada rasa sekelumit rasa cinta kepada agama dan bangsa, dah tentulah kita semua akan bersetuju bahawa sistem Monarki dan institusi kesultanan masih lagi relevan di negara tercinta, peninggalan datuk nenek kita ni.
    Jangan jadi penderhaka negara dengan bersekongkol dengan cukong2 tu untuk cuba2 untuk menghapuskannya !!!!!

    July 13, 2018


    Moustapha Abbas

    Sejak kebelakangan ini, sudah timbul suara-suara yang mahukan sistem diraja di negara ini dihapuskan.

    Alasannya, sistem monarki sudah dianggap ketinggalan zaman dan ia sepatutnya membuka jalan kepada pembentukan negara republikan. Tetapi pada abad ke-21, masih banyak negara beraja yang tetap mengamalkannya sama ada secara mutlak atau menggunakan sistem raja berperlembagaan.

    Mereka masih memainkan peranan penting dalam sistem pentadbiran dan pemerintahan negara, kadang-kadang impak yang diberikan bersifat luar biasa.

    Jadi mengapa sistem monarki masih penting dalam dunia hari ini? Pertamanya, kewujudan sistem ini membolehkan pemerintah diraja boleh menjadi suara bebas mengatasi suara-suara politik, sesuatu di mana sesetengah ketua negara yang dilantik tidak boleh mencapainya.

    Bagi rakyat, raja atau ratu melambangkan sesebuah negara dan titah mereka mempunyai kesan besar kepada populasi sesebuah negara. Mereka juga dilihat simbol kepada sejarah dan kesinambungan sesebuah negara.

    Kalau mengikut konteks negara kita, Raja-Raja Melayu merupakan simbol kepada sejarah dan kesinambungan negara sejak beribu-ribu tahun dahulu dari era Empayar Melayu Srivijaya hinggalah zaman moden hari ini.



    Kedua, jika kita melihat sejarah negara-negara di mana di dalamnya wujud pelbagai kumpulan berbeza, raja dilihat simbol kepada perpaduan dan penyatuan sesama rakyat.

    Thailand yang menyaksikan bukan sekali dua rampasan kuasa dan pergolakan parti politik menyaksikan raja sebagai simbol penyatuan rakyat walaupun berbeza fahaman dan ideologi politik.

    Dinasti Habsburg yang pernah memerintah empayar yang luas dan makmur dari Vienna, Austria hinggalah ke rantau Balkan.

    Selepas Empayar Austria-Hungary tumbang gara-gara kalah dalam Perang Dunia Pertama, ia berpecah kepada banyak negara di mana sesetengah daripadanya ditadbir oleh rejim-rejim kuku besi tanpa sebarang pengaruh seperti dulu.

    Dan jika proses pemulihan semula takhta dilakukan di Afghanistan membabitkan Almarhum Raja Zahir Shah pada tahun 2001, Afghanistan berkemungkinan boleh saja terlepas dari isu pemberontakan Taliban yang dihadapi kerajaan sekarang.

    Ini kerana semasa pemerintahan baginda dari tahun 1950-an sehingga 1973 yang menyaksikan Raja Zahir digulingkan oleh sepupunya merangkap bekas Perdana Menteri, Mohammed Daoud Khan, Afghanistan merupakan sebuah negara yang aman dan makmur tatkala Perang Dingin berlangsung.

    Sumber: The Patriots

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang ni ada "kengkawan" ka dlm ni? Hang kawan dgn tangan hang sorang cukup lah. Dah habih ka belum homework yg Cikgu bagi tu? Hang toksah cut-paste buat homework mcm atas tu na? Baguih lah hang ni. Rajin menulis berjela2. Kipidap dik. Pahala mai byk sat ni dr wak jahid.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. KG...dalam Astrowani malam semalam, Tun Daim kata Msia akan bangkrap september ni sebab ringgit dah takde nilai.

      Persoalan aku..ini semua salah DSNR dan kerajaan BN jugak keer haah ??????

      Kalau dah tak tahu memerintah , janganlah asyik nak salahkan orang lain ajeer...tak pandai menari kata lantai jongkang jongket pulak..boleh ke macam tu haah?????

      Delete
    4. Betul tu Geng Najib. Kalau dah tak tau memerintah, jgn salahkan org lain bila kalah pilihanraya.

      Kikikiokiokiokioki

      Delete
  22. Tak tahu dah dinaklomkan di atas atu tidak -

    Apandi has declined UMNO MKT position -

    https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/07/14/apandi-now-declines-supreme-council-position/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ".. saying there is too much negativity surrounding his appointment."

      Hahaha hohoho hihihi. As if there has been anything positive in his "no-wrongdoing-by- Najib" statement in the past.

      "In my mind, my appointment will be surrounded by the negativity that may be linked to actions and decisions made during my tenure as a judge and the attorney general," he said in a brief statement on Saturday (July 14) night.

      https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/07/14/apandi-now-declines-supreme-council-position/#L7D0w2ji6GtK0CJF.99

      Delete
    2. Gamak nya dia takut Kedah Umno Youth -

      Kedah Umno Youth chief Datuk Shaiful Hazizy criticised the new party supreme council lineup, particularly the appointment of Mohamed Apandi, saying that it was a "political mistake" and will only drag the party further down into the mire.

      Delete
  23. Lagi taruk sama dia, Kerry Okspod, KJ -

    KJ: Apandi appointment disappointing, U-turn embarrassing

    UPDATED 10.59PM | Former Umno Youth chief describes the debacle as 'amateur hour'.

    "The initial (Apandi) appointment was disappointing. This is now just embarrassing. We need to be a credible opposition. This is just amateur hour," he tweeted in response to the news of Apandi's U-turn on the appointment.

    Kerry kalah lawan Wak Jahid. Mana ada closing ranks, lining up for the victor in Umno. Terus hantam sama dia lorr.

    Wahai ahli2 Umno yang fedap, masuk Bersatu ler. Mana yang hati busuk ada rekod hantam Bersatu tuh, tak payah ler, ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. What Pandi said on his rejecting the appointment after at first saying it was an honour -

      Apandi Ali has rejected a position on Umno's supreme council, just hours after he said that it was an honour to be appointed.

      "After thinking about this thoroughly and deeply, I think it's unreasonable for me to accept my appointment as an Umno supreme council member.

      No such thing as "mulling it over, thinking about it overnight and deciding to morrow for the man.

      Mebbe that's how he did when deciding "no wrongdoing by Najib on 1MDB" - very quick decision.

      Mebbe he has no friends to consult, get other opinions. Must be a lonely bloke, the fellow.

      (Note the dictionary definition of a "bloke" includes a ship captain, though no mention of a sinking ship, hehe).

      Delete
  24. Sayang lah Apandi ni tarik balik perlantikan. Takpe mungkin lepas ni boleh diganti dgn Isa Samad ke atau sape2. Umno berlambak ahli smpi 3 juta. Bertuah Wak Jahid tu. Baguih lah. Good luck Umno.

    ReplyDelete
  25. wak komedi buat komedi....

    ReplyDelete
  26. please don't hype or give any highlight about umno.. lantak diorang lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah takut sangatlah tu kat UMNO dan barisan kepimpinan terbarunya. Rakyat yakin inilah barisan yang akan mampu menawan Putrajaya dalam PRU15 nanti. Dah berlaku transformasi baru dalam parti..muka2 inilah yang akan memastikan kelangsungan agama Islam dan bangsa melayu terus kekal lagi subur di negara tercinta ni !!!!

      Delete
    2. Eeeee... Takutnya. Takut negara ini lingkup. Faham-faham ajelah kalau orang lapar dedak.

      Kikikiokiokiokioki.

      Delete
  27. TongGeng Najib tersangat yakin
    Walau AmeNo dekat nak talkin
    'Pru15 kerajaan mungkin'
    Dok berangan atas pangkin!

    Katanya barisan 'kepimpinan baru'
    Musang, Pasir Menyalak, Tengku Palsu
    Semua ini dah buat haru
    Penyebab AmeNo bertambah lesu!

    Pak Pandir jangankan nak jadi MT
    Tengok muka ramai yg benci
    Ahli AmeNo pun sakit hati
    Perangai buruk ramai dah caci!

    Masa berkuasa tak ingat dunia
    Pembela tegar Bijan dan Nyonya
    'Money trail' tayang di alam maya
    Terpamir Bijan bikin aniaya!

    Se ekor saja pembela tegar
    TongGeng Najib yg kerap keluar
    Dulu kojola,kini bertukar
    Mencarut bagai tukar seluar!

    Menipu,pembohong, tukang kopipes
    Dulu peladang dah layu kobis
    Sebab parti dah ranap habis
    Jadi pemantau dedak secebis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      TongGeng Najib hanya berangan
      PRU 15 umngok nak cari kemenangan
      Dengan barisan yang sama tiada perubahan
      Umngok bakal bersemadi didalam muzium sebagai peringatan..

      Kalau dikalangan yang dipilih memimpin tu kaki menipu
      Dah tentu penyokong tegarnya pula kaki merapu
      Kopipes, cakap macam bagus, itu je diaorang mampu
      Kerana didalam otak dedak dah tepu pikir nak sapu..

      Marah pencacai bila umngok ditegur
      Katanya ini hal parti kami, jangan korang campur
      Kalau macam ni sikap diaorang, dah pasti sokongan melayu semakin kabur
      Hanya menunggu masa nanti untuk korang semua hancur!..



      Delete
  28. Sukati la dia nak lantik..apahal nak sibuk..kelakar jer

    ReplyDelete
  29. Alai Lancau Guan Eng bersih sgt . Ada kes mahkamah pun lantik menteri...

    ReplyDelete
  30. Marah ke.... Tukang blog kenapa sibuk sgt nak lanti apandi MT..

    ReplyDelete
  31. Tahniah Jahit, kerna telah bjaya menambah perit ke dalam UMNO dan membuktikan skali yg UMNO/BN itu memang party pnyamun dengan memasukkan AG penyamun...cepat2 lah bkubur

    ReplyDelete
  32. Tahniah Jahit, kerna telah bjaya menambah perit ke dalam UMNO dan membuktikan skali yg UMNO/BN itu memang party pnyamun dengan memasukkan AG penyamun bersama dalam satu selimut...cepat2 lah bkubur

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...