Saturday 6 December 2014

Untuk Makluman Mahathir, Bukan Saja AS Tapi Rakyat Malaysia Juga Mahukan Anwar Jadi PM


Kenyataan Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden bahawa Malaysia berpeluang membetulkan keadaan dan mempromosi keyakinan dalam demokrasi dan kehakiman melalui keputusan rayuan kes Liwat Kedua melibatkan Anwar Ibrahim yang sedang ditunggu-tunggu ketika ini, telah mengundang rasa kurang senang bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.

Menurut bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu, Amerika Syarikat tidak mahu Malaysia mensabitkan Anwar dalam kes itu kerana mahukan bekas Timbalan Perdana Menteri itu menjadi Perdana Menteri.

"Itu terpulang kepada mereka tetapi kita tidak mahu Anwar menjadi Perdana Menteri," tambah Mahathir lagi.

Sebenarnya ada dua kebimbangan Mahathir dalam perkara ini. Beliau nampaknya bukan saja bimbang Najib Razak akan menerima logik yang disampaikan oleh Joe Biden itu kerana Perdana Menteri  dilihat turut menggilai sanjungan dan pengiktirafan Amerika Syarikat tetapi  juga seolah-olah percaya kerajaan BN akan berakhir dalam pilihanraya umum akan datang.

Anwar pula, bagi Mahathir hanya terhalang menjadi Perdana Menteri jika dipenjarakan tetapi peluangnya tetap ada jika dibebaskan dalam rayuan kes Liwat Kedua ini.

Mahathir juga menyembunyikan kebimbangannya tentang kemungkinan Anwar menjadi Perdana Menteri dengan mengatatakan "kita tidak mahu Anwar menjadi Perdana Menteri".

Siapakah "kita" yang dimaksudkan Mahathir itu? Adakah ianya bermaksud rakyat yang mempunyai hak mengundi atau penyokong UMNO saja? Atau adakah "kita" itu hanya mewakili Mahathir semata-mata?

Jika hanya penyokong UMNO atau Mahathir saja yang tidak mahu Anwar menjadi Perdana Menteri, ia bukanlah sesuatu sukar untuk difahami kerana mustahil mereka mahu menyokong Anwar yang dianggap musuh selama ini.

Tetapi jika "kita" itu merujuk kepada rakyat biasa atau pengundi, anggapan Mahathir jelas tidak tepat. Walaupun dalam PRU 13 lalu, PR hanya menang 89 kerusi, tetapi sokongan undi popular yang diperolehinya ialah 52 peratus.

Kemenangan BN sebanyak 133 kerusi pula hanya meraih undi popular sebanyak 47 peratus. Apakah makna semua itu?

Maknanya tidak lain ialah dalam pilihanraya itu rakyat mahukan perubahan kerajaan dan menolak kepimpinan Najib. Kepimpinan Najib sudah tidak popular di mata rakyat. Melalui undi popular sebanyak 52 peratus yang diterjemahkan rakyat kepada PR bukan saja menunjukkan mereka mahu BN ditumbangkan tetapi juga memilih Anwar sebagai calon Perdana Menteri yang popular.

Hasrat, keinginan dan kehendak untuk Anwar menjadi Perdana Menteri itu hanya terhalang kerana sistem pilihanraya berasaskan undi majoriti di 222 kawasan Parlimen atau "first-past-the post" yang diamalkan oleh negara kita.

Tetapi hasrat, keinginan dan kehendak bertukar Perdana Menteri itu tidak boleh dinafikan oleh sesiapa juga.

Malah setelah lebih setahun selepas keputusan PRU 13, kerajaan pimpinan Najib Razak terus merudum sokongannya daripada rakyat dan ini juga bukti bahawa hasrat, keinginan dan kehendak itu sentiasa membara di jiwa rakyat.

Dengan itu, tidak disangsikan lagi bahawa jika "kita" itu merujuk kepada rakyat atau pengundi, ia jelas tidak tepat dan tersasar jauh. Melalui undi sebanyak 52 peratus kepada PR adalah bukti rakyat atau pengundi mahukan Anwar menjadi Perdana Menteri berbanding Najib yang hanya disokong oleh 47 peratus undi rakyat jelata.

"Kita" yang tidak mahu Anwar menjadi Perdana Menteri itu hanyalah tepat mewakili Mahathir dan penyokong UMNO saja. Itupun jumlahnya ketika ini mungkin lebih kecil daripada 47 peratus. (SH 06/12/2014)

30 comments:

  1. Maaf..saya tak hingin dia jadi pm. Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngkau x ingin x lah...terus lah sokong orang yang BANGANG BANGANG belaka yg sedang memerintah skrg ni

      Delete
    2. Jilat lah jubok Al jibby dan puki Rosmah badak air tu. Hang ni betul2 'puki mak;. Bodoh sombong !!!.

      Delete
  2. Saya nak....saya pengundi yg 52% tu. Tak sanggup negara digadai oleh Umno lg.

    ReplyDelete
  3. blogger ni mabuk ketum ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tak mabok cuma blogger umnongok tu yang banganggggggggggg.

      Delete
    2. Najib cakap blogger Umno bangang. Dunia dengar. Kalau kena ketum., lagi super bangang dan tongong.

      Delete
  4. Betul, 52% undi popular memihak pada Pakatan Rakyat. Tapi perkara yang harus diingat sebahagian drp 52% itu disumbangkan oleh PAS dan dalam PAS sendiri bersepah yang tak nak Anwar jadi PM. Pembohong tak layak jadi pemimpin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS mana yang menyumbang? Ramai mana yang tak nak Anwar jadi PM? Berapa peratus pula yang mahukan Hadi jadi PM? Cakap seperti TV3, sembur bertabur fakta belit-belit. Jika tidak kerana Anwar mengepalai PR dan dinobat siang-siang PM-To-Be jangan harap pembangkang menang 53% sokongan rakyat. Lebai-lebai yang merasa diri mereka itu bijak tapi tidak lebih sekadar pandai cakap. Maaf, tanpa golongan professional PAS kekal parti nelayan! Datang PRU14 PAS tinggal sejarah. Titik!

      Delete
    2. PAS ni cakap je besar.bila dah menang nak belot.pejuang islam taik kucing.semua kerja nak tipu melayu macam umno celaka tu.

      Delete
    3. keling ramai dalam umno.keling mandeliar.ketua dia Madet kerala yang kaya raya tu,melayu terus jadi paria.oh tak lupa kristian pun ramai,disabah ahli umno banyak orang kristian.

      Delete
  5. bila hang kata Anwar pembohong, tak layak jadi pemimpin, baik hang lapor polis cepat-cepat, supaya dia tak dapat jadi PM. hang tentu seorang yang tak pernah bohong sapa-sapa. hang ajak lah kawan-kawan hang yang lain buat repot banyak-banyak, tentu polis pi tangkap Anwar cepat. hang dan kawan-kawan hang boleh lah jadi saksi dengan membawa fakta-fakta yang kukuh supaya dapat sabitkan Anwar bersalah dan di jel terus seumur hidup. Najib tentu suka kat hang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a babi ( asal bukan anwar ibrahim)

      Delete
    2. asalkan bukan keling madey.

      Delete
    3. biasa makan babi kot, pasai tu gelarkan orang macam tu.

      Delete
  6. Apalah gaduh-gaduh disini.Spr tu barua umno.menang undi 52% tapi PR tetap kalah.itulah malaysia.negara dunia ketiga.sistem piliharaya yang menipu bila saiz populasi mengundi tak sama.kalau pr menang 1 parlimen, bn taik menang 3 parlimen.sistem penipu.sistem haramjadah tipu melayu.

    ReplyDelete
  7. sori bro, aku rakyat malaysia juga. walaupun aku dah meluat dan rasa nak muntah dengan cara najib razak memerintah, aku juga paling tak suka jika anwar menjadi pm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau tak suka orang lain suka, apa boleh buat.?

      Delete
  8. Aku vote harun salim bachik next pm bro. Aku yakin dan pasti.

    ReplyDelete
  9. sifat menfitnah ,busuk hati,tamak menghancurkan Negara.........insaf dan sedarlah

    ReplyDelete
  10. Berbuih2 blogger bangang membangangkan diri. Tak kira fakta apa janji boleh komen..org banganglah katakan...

    ReplyDelete
  11. blogger upahan shahbudin hussin..jilatlah selagi tuan kau masih bebas..tak lama lagi brader anwar bin ibrahim akan disemayamkan di sungai buloh..kesian dgn penyokong anwar..anwar ni macam syabu..bnda dah confirm tak elok tp sekali minat terus jd ketagih..datang la video tak elok pasal syabu ni..penyokong syabu tetap tak percaya keburukan syabu..mmg terbukti syabu mengakibat manusia sakit otak dan mental..mereka akan bertindak di luar kawalan seprti merusuh di jalan dan mencarut di alam sosial..syabu ini juga boleh membunuh semangat setiakawan demi memenuhi nafsu serakahnya..blogger shahbudin juga dianggap pengguna syabu tegar ini..saiful bukhari dahulunya adalah peminat tegar syabu ini tetapi setelah dijolok sembuh terus ketagihan kepada syabu tersebut..kepada penyokong syabu ini..kamu tahu kan caranya nak hilang ketagihan drpd syabu ini..tapi..sanggupkah????????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib cakap blogger Umno bangang. Dunia dengar.
      Tak payah tengok muka. Tengok komen shj dah tahu tahap kebangangan.

      Delete
    2. ketagih syabu ke...haha..bagi pungkuq hilang la

      Delete
  12. Hallo semua,kalo anwar jadi pm nanti...semua yang tak suka akan puji2 si anwar nanti...kan tu tabiat kau semua...

    ReplyDelete
  13. http://www.anwaraidc.com/?p=51764

    Beli SPLASH RM2.8 Billion..YAB Azmin Tolong Jelaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya sama ex-mb kesayangan parti ketuanan melayu, khalid gagap dulu.

      Delete
    2. Tski kata perjanjian splash tk akan lebih dr 1.8billion...jadi bole tak azmin ali dan parti kencing rakyat jawab skrg??

      Delete
  14. Woi pkr....sepatah haram pun dakwaan kt tski dibuktikan smpai skrg...bila nk dakwa pasal 2.6 juta?next election kalo ada parti kencing rakyat mmg aku pangkah parti bebas...bodo punya pkr

    ReplyDelete
  15. Patutlah ds najib kata bloger umno bangang...sebb serang musuh pun x fakta cuma ada cakap kosong saja tanpa fakta mcm peluru kapur

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...