Tuesday 28 January 2014

Kalau BN Tidak Bertanding Di Kajang, Tiadalah Wang Rakyat Dibazirkan


Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim kini sudah sah akan menjadi calon bagi pilihanraya kecil DUN Kajang yang akan diadakan tidak lama lagi. SPR sudah pun dimaklumkan mengenai kekosongan kerusi itu dan bakal mengadakan mesyuaratnya pada 5 Februari depan bagi penentuan tarikh pilihanraya kecil itu.

Walaupun ada sedikit perbezaan pendapat dalam Pakatan Rakyat mengenai pilihanraya kecil ini dan beberapa pemimpin mereka cuba meluahkan rasa tidak puas hati, tetapi secara umumnya Pas, PKR dan DAP tetap berdiri teguh di belakang Anwar dalam hal ini.

Tidak saja pengumuman Anwar sebagai calon diumumkan sendiri oleh MB Selangor, Khalid Ibrahim malahan sidang akhbar mengenainya turut dihadiri oleh Azmin Ali, penasihat DAP, Lim Kit Siang serta dua pemimpin utama Pas iaitu Sallahuddin Ayub dan Dr Hatta Ramli.

Kehadiran mereka itu sekurang-kurangnya membuktikan tidak ada perpecahan dalam Pakatan Rakyat dan jika ada perbezaan pendapat daripada beberapa pemimpinnya, ia pasti akan diselesaikan satu persatu selepas ini.

Meskipun demikian, tindakan mengadakan pilihanraya kecil DUN Kajang secara sengaja dengan perletakan jawatan ADUNnya untuk memberi ruang Anwar Ibrahim bertanding dan seterusnya memungkinkan laluan menjadi MB Selangor menggantikan Khalid Ibrahim, tetap meletakkan Anwar sebagai sasaran kecaman banyak pihak.

Beliau dikecam kerana percaturannya membenarkan pilihanraya kecil ini dianggap membazirkan wang rakyat. Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menulis di twitter mengenai pilihanraya kecil ini dengan luahan rasa tidak senang yang berbunyi, "amanah rakyat Selangor dipermainkan semata-mata nak selesaikan kemelut dalaman parti."

Ketua Pemuda Pas, Nasharuddin Tantawi juga meluahkan rasa yang serupa melalui Facebooknya dengan tulisan yang agak panjang bertajuk Kajang Pak Malang. Sambil menganggap pilihanraya kecil ini semata-mata untuk melampias agenda peribadi dan kelompok tertentu, beliau juga menganggap pilihanraya kecil tanpa ada kematian atau keuzuran ini "macam main-main saja."

Menyimpulkan tulisannya, Ahli Parlimen Temerloh itu juga menganggap tindakan Anwar ini memudaratkan dan mengkhianati amanah rakyat serta "hukumnya haram bertindak begini".

Di pihak UMNO dan BN, ramai lagi yang tidak setuju dengan pilihanraya kecil ini. Alasan mudahnya ialah ia membazirkan wang rakyat dan membuang masa. Bekas Mufti Perlis, Dr Asri juga tidak bersetuju dengan antara lain menulis di Twitternya, "berapa banyak wang rakyat terkorban jika YB asyik letak jawatan. Jika alasan kukuh, tak apa. Ini apa alasan?"

Tulisannya yang lain berbunyi, "kalau saya orang politik mahu saja saya lawan parti yang main-main dengan pilihanraya kecil di Kajang itu. Membazir wang rakyat."

Banyak lagi pihak yang turut meluahkan rasa tidak senang, tidak kira sama ada daripada PR mahupun BN. Malahan golongan yang tidak mencampuri politik juga cuba masuk daun kali ini.

Sebenarnya tindakan sengaja meletakkan jawatan bagi membolehkan diadakan pilihanraya adalah sebahagian daripada strategi dalam politik. Ia bukanlah suatu kesalahan, malah dibenarkan oleh undang-undang dan perlembagaan. Suatu ketika dahulu, demi untuk menguji kekuatan dan pengaruhnya berbanding UMNO yang baru diharamkan, Shahrir Samad pernah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Johor Bahru dan kemudian bertanding semula.

Beliau berjaya memenangi pilihanraya itu dan ia antara faktor yang banyak mengubah landskap politik UMNO, terutamanya dalam konteks perpaduan Melayu Johor.

Sejak itu undang-undang telah dipinda dengan tidak membenarkan lagi calon yang meletakkan jawatan bertanding semula. Ini bermakna, jika ada yang meletakkan jawatan ia bukanlah kerana kepentingan peribadi kerana mereka yang berbuat demikian akan hilang gelaran sebagai YB dan beberapa kemudahan wakil rakyat, sebaliknya tindakan itu tentunya kerana muslihat dan kepentingan yang lebih besar untuk parti dan perjuangan yang didukung.

UMNO sendiri pernah bertindak serupa ketika mahu mengganti Muhammad Mohd Taib sebagai MB Selangor pada pertengahan tahun 90an dahulu. Ketika itu, Abu Hassan Omar yang memegang jawatan menteri pusat meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Kuala Selangor manakala ADUN Permatang, Jamaluddin Adnan pula meletakkan jawatannya sebagai ADUN. Kemudian dua pilihanraya kecil terpaksa diadakan dan kedua-dua mereka bertukar-tukar kawasan dan Abu Hassan Omar terus dilantik sebagai MB Selangor selepas itu.

Jika pilihanraya kecil DUN Kajang yang diadakan untuk membolehkan Anwar dilantik sebagai MB Selangor dianggap membazir, maka dua pilihanraya kecil serentak ketika mahu melantik Abu Hassan Omar dulu tentulah jauh lebih membazir lagi.

Bagaimanapun dalam pilihanraya kecil Kajang, belum terlambat untuk BN bertindak bagi mengelakkan pembaziran daripada berlaku. Caranya ialah dengan tidak meletakkan calon dan memberi kemenangan percuma kepada PKR. Habis cerita!

Tetapi belum pun apa-apa lagi, Muhyiddin Yassin dan Presiden MCA, Liow Tiong Lai sudah pun awal-awal memgumumkan bahawa BN akan tetap meletakkan calonnya di Kajang.

Dalam hal ini, Khairy Jamaluddin terutamanya yang nampak begitu prihatin dengan wang rakyat, tugas utamanya selepas ini ialah meyakinkan Muhyiddin dan Liow Tiong Lai serta menggunakan segala kemahirannya untuk mempengaruhi Najib Razak agar memberi saja kemenangan percuma kepada PKR di Kajang nanti. Maka, jimatlah duit rakyat. (SH 28/01/2014)

11 comments:

  1. Betul tuan pembaziran wang rakyat ketika PRK/PRU sememangnya di lakukan oleh BN. Untuk menjimatkan wang rakyat BN di syorkan agar jangan bertanding dalam PRK kali ini. Malah lebih banyak wang rakyat akan dapat dijimatkan sekiranya BN menarik diri dari terus bertanding dalam PRU 14 akan datang.

    ReplyDelete
  2. Kita percaya apa yang Anwar dan wakil rakyat DUN N25 Kajang Lee Chin Cheh itu lakukan adalah salah satu strategi parti PKR.

    Dan kita juga percaya mereka tidak buat kerja sia-sia kerana setiap parti seperti PKR, PAS dan DAP pasti mempunyai strategi tersembunyi yang tidak akan didedahkan pada pihak lain kerana itu adalah krangka pegerakan parti mengekalkan pengaruh dan penambahan kuasa politik bagi parti masing-masing.

    Penyokong Pakatan Rakyat yang keliru janganlah ikutkan emosi sehingga timbul kata-kata kesat, cacian, maki hamun dan penghinaan berat kerana perbuatan itu tidak mendatangkan apa-apa faedah pada diri sendiri, pada individu yang disukai atau pada parti yang disokong.

    Kalau tak faham, bertanyalah pada yang mengetahui....

    ReplyDelete
  3. Nampaknya Anwar tak habis-habis menyusahkan orang. Soalnya kenapa hendak sangat singkirkan TS Khalid? Sebab TS Khalid kedekut dan tak bagi guna duit Selangor sesuka hati? Mampuslah jadi pemimpin kalau setiap kali ada masalah dalaman macam ni nak kena kosongkan kerusi, buat pilihanraya untuk selesaikan. Saya tak nampak apa salah TS Khalid. Dia MB terbaik Selangor. Cuma dia tak pandai politik dan hati perutnya tidak busuk seperti Anwar dan Azmin.

    ReplyDelete
  4. Betul anon 8.28.. mmg 2 ekor penyusah

    ReplyDelete
  5. Tak usah taksub sgt la nk sokong anwar.sy rasa tan sri khalid da cukup bgus jdi mb slgr.kita sokong pembngkg pun biar kena tmpt.kalau benda x btol.tetap tak btol

    ReplyDelete
  6. tuan,

    apa saja yang pakatan rakyat buat semuanya tak betul, yang betul hanya barisan nasional.

    ReplyDelete
  7. Politik budak2 bila tiba2 keluarkan statement BN jangan bertanding utk selamatkan duit rakyat. persoalannya kenapa PKR sendiri membuka ruang utk perkara tersebut? amanah rakyat n pilihan pengundi kajang pada PRU13 dipermainkan? utk pilihanraya kecil kajang nanti, pengundi patut mengundi selain PKR.
    1. supaya jadi pengajaran - undi rakyat jgn dipermainkan
    2. walau BN yg menang, BN masih minoriti dan Tan Sri Khalid kekal sbg MB

    ReplyDelete
  8. sy setuju dgn statement jgn bertanding spy tak berlaku pembaziran....PKR tak yah bertanding..bg Bn je menang..amacam?..

    ReplyDelete
  9. budak-budak hingusan politik tolong duduk diam-diam. biar orang politik main politik. kalau rasa diri hebat sangat masuklah bertanding seabagai calun bebas. nanti barulah tahu langit tinggi ke rendah

    ReplyDelete
  10. Cuba kamu semua berada di tempat anwar?? apa tindakan kamu? jgn jadi bodoh tak bertempat tapi lagak mcm pandai dalam sepak terajang politik....

    ReplyDelete
  11. Permulaannya saya memang keliru tapi setelah baca info dan buat kajian mngenai politik dan keulahan BN terdahulu maka pr brhak mlakukan sesuatu sbgai strategik untuk mmiliki kuasa untuk ke putra jaya dan terus mnghalang Bn dr trus mrosakkan ngara ini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...