Sunday 3 November 2013

Perang Mahathirisme Dan Anwarisme Di Sungai Limau


Pengaruh Anwar Ibrahim yang disangka banyak pihak semakin menyusut selepas PRU 13 ternyata tidak benar apabila kehadirannya untuk berkempen membantu calon Pas di Sungai Limau tetap mendapat sambutan hangat daripada penduduk tempatan. Dilaporkan beribu-ribu orang hadir mendengar ceramahnya dan jalan-jalanraya menuju ke tempat beliau berceramah juga turut sesak.

Dalam masa yang sama juga, Ketua Pembangkang itu turut dijemput untuk menyampaikan tazkirah di sebuah masjid di Sungai Limau.

Dalam ceramahnya di Sungai Limau ini, Anwar seperti biasa biasa menyebut tentang UMNO sebagai punca kemiskinan orang-orang Melayu kerana lebih mengutamakan kroni berbanding rakyat biasa. Beliau juga mengambil kesempatan menjelaskan tentang kenyataanya mengenai GST yang didakwanya dilaporkan secara tidak tepat oleh media-media pro kerajaan.

Kehadiran Anwar di Sungai Limau ini bukan saja membuktikan pengaruhnya masih belum hilang, malah ribuan yang hadir dan berpusu-pusu mahu mendengar ucapannya membuktikan bahawa beliau masih lagi relevan untuk PRU 14 akan datang ini. Setelah lama menyepi berikutan perhimpunan Black 505 yang semakin kurang mendapat sambutan manakala ceramahnya mengenai TPPA di Kuala Lumpur beberapa minggu lalu juga tidak mencapai sasaran yang sepatutnya, kelibatnya di Sungai Limau ini akhirnya membuktikan sebaliknya.

Malah penulis Zainudin Maidin dalam tulisannya juga mengingatkan pengundi Sungai Limau bahawa memilih Pas bererti mengekalkan pengaruh Anwarisme dalam parti itu, satu lagi bukti nyata bahawa pengaruh Anwar tetap ditakuti dan bayang-bayangnya cuba digambarkan sebagai hantu yang menyeramkan dan mesti dijauhi.

Dan hari ini, ketika Mahathir datang ke Sungai Limau di hari terakhir kempen untuk membantu BN, beliau juga turut mengkritik Anwar dengan mengatakan bekas timbalannya itu seorang yang tidak tahu bersyukur dan berterima kasih kepada UMNO dan kerajaan.

Semasa dalam kerajaan, semuanya elok tetapi bila di luar, semuanya tidak betul, kata Mahathir lagi.

Serangan Mahathir juga membuktikan Anwar masih berpengaruh dan mampu menggugat BN, bukan saja dalam pilihanraya kecil Sungai Limau ini, bahkan juga dalam pilihanraya umum akan datang. Jika tidak kerana itu, buat apalah Mahathir menghabiskan air liurnya menyebut nama Anwar dan menyerang bekas timbalannya itu.

Sementara nama Najib tidak disebut oleh Mahathir, nama Anwar sebaliknya terus menghantui bekas Perdana Menteri selama 22 tahun.

Di Sungai Limau ini, kehadiran Mahathir dianggap membantu BN tetapi yang lebih utama ialah membantu anaknya, Mukhriz yang kini menjadi MB Kedah untuk memenangi pilihanraya kecil ini. Jika berjaya membantu kemenangan BN, reputasi Mukhriz yang kalah bertanding Naib Presiden UMNO 19 Oktober lalu, pastinya dapat dipulihkan.

Sebab itu, bagi Lim Kit Siang, pilihanraya kecil Sungai Limau ini akan menentukan sama ada pengaruh Mahathirisme akan kekal atau sebaliknya selepas ini.

Walaupun dakwaan Lim Kit Siang itu segera disanggah oleh Muhyiddin yang mengatakan bahawa pilihanraya kecil ini tiada kena-mengena dengan survival Mahathir dan ianya hanya menggambarkan niat tidak tidak baik pemimpin DAP itu untuk mengeruhkan hubungan sesama pemimpin di dalam UMNO dan BN, hakikatnya gambaran yang diberikan oleh Lim Kit Siang itu bukanlah tiada asas sama-sekali.

Ramai yang menyifatkan Mahathir begitu kecewa dengan kekalahan anaknya dalam pemilihan baru-baru ini, apatah lagi terlihat adanya campurtangan dan pengaruh daripada Najib untuk memastikan status quo Naib Presiden dikekalkan. Lantaran itu apabila Mahathir beberapa hari lalu menyebut tentang politik wang yang masih berlaku dalam pemilihan lalu sehingga pemimpin yang tidak layak telah menang dan menyifatkan kerajaan pimpinan Najib semakin lemah, ia dianggap petanda bermulanya kritikan dan luahan rasa kecewanya terhadap Najib.

Pilihanraya Sungai Limau secara realitinya sukar dipisahkan daripada hakikat bahawa Mahathir akan terus lantang selepas ini. Sama ada BN kalah atau memang, Mahathir dipercayai tetap akan bersuara terhadap Najib. Sebab itu, tidak menghairankan bagaimana Mahathir juga berkata, kedatangannya ke Sungai Limau bukan saja untuk memastikan BN menang tetapi juga untuk memastikan anaknya itu menunaikan segala janji-janji yang telah dibuatnya.

Terlihat bahawa di sebalik Najib yang hanya mendoakan calon BN mencapai kemenangan, Mahathir sebaliknya sedang berusaha membuktikan pengaruhnya masih relevan lagi. Tidak diragui bahawa Sungai Limau adalah permulaannya dan keputusan pilihanraya itu nanti akan menentukan ke mana seterusnya haluan pengaruh Mahathir itu.

Mekipun Pas yang bertanding di Sungai Limau ini dan pilihanraya kecil ini juga tiada apa-apa keistimewaan pada mulanya, tetapi perkembangan hari-hari terakhir kempen ini memperlihatkan bahawa pengaruh Mahathirisme dan Anwarisme akan terus memainkan peranannya dalam kelompok masing-masing dan juga dalam persaingan merebut kuasa dalam pilihanraya akan datang. (SH 03/11/2013)

1 comment:

  1. Tuan, hantu yang menyeramkan tulah Zainuddin Maidin, muka hitam legam mengaku melayu, muka tak malu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...