Friday 10 May 2013

Najib Tidak Perlu Lagi Takut Lantik KJ Sebagai Menteri


Selepas kemenangan tipis BN dan Najib pula sudah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, perhatian kini tertumpu kepada barisan kabinet yang bakal dilantik pula. Siapa bakal menjadi menteri, timbalan menteri dan siapa bakal gugur atau bertukar jawatan mula menjadi perbualan di sana- sini.

Sementara Najib sedang memikir barisan kabinet barunya, tiba-tiba Khairy Jamaluddin atau KJ, Ketua Pemuda UMNO yang menang dengan undi lebih besar di Rembau, menawarkan dirinya untuk berkhidmat dalam apa saja peranan yang difikirkan sesuai oleh Perdana Menteri.

Walaupun tindakan "meng-offer" diri yang dilakukan KJ ini sesuatu boleh mengundang pelbagai cakap-cakap di belakang, tetapi hakikatnya sebagai Ketua Pemuda UMNO yang jawatannya bertaraf Naib Presiden, beliau memang sewajarnya diberikan tempat yang sesuai, yang sepatutnya lebih tinggi daripada sekadar Pengerusi PUNB.

Kalau pun tidak menteri, sekurang-kurangnya berilah beliau jawatan timbalan menteri. Apatah lagi Ketua Wanita, Shahrizat turut diberikan jawatan menteri (sebelum meletakkan jawatan kemudiaannya berikutan isu lembu NFC) dan Ketua Puteri, Rosnah pula diberikan jawatan timbalan menteri.

Najib juga memberi jawatan timbalan menteri kepada Mukhriz yang kalah dalam persaingan jawatan Ketua Pemuda UMNO dengan KJ, begitu juga Razali Ibrahim, Naib Ketua Pemuda UMNO turut diberikan jawatan timbalan menteri.

Hanya KJ yang tidak diberikan apa-apa jawatan dalam kabinet meskipun rankingnya dalam parti lebih tinggi berbanding Mukhriz dan Razali.

Sebab itu, jika kali ini KJ bertindak pantas menawarkan dirinya, ia sebenarnya sekadar mengingatkan Najib kalau-kalau Perdana Menteri terlupa mengenai dirinya.

Memang menjadi rahsia umum bahawa sebelum ini Najib agak keberatan untuk memberi apa-apa jawatan kepada KJ kerana takutkan Mahathir. Dalam serangannya kepada Pak Lah, beliau telah menjadikan KJ dan budak-budak tingkat 4 yang didakwanya mempengaruhi dan mengawal Pak Lah sebagai asas serangannya.

Apabila Najib menjadi Perdana Menteri sebaik mengambil alih jawatan itu daripada Pak Lah, beliau takut untuk melantik KJ dalam barisan kabinetnya kerana bimbangkan serangan Mahathir, selain mengharapkan bekas Perdana Menteri itu membantunya mengembalikan sokongan rakyat yang agak terhakis selepas pilihanraya 2008 lalu.

Untuk mengambil hati Mahathir juga, anaknya Mukhriz telah dijadikan timbalan menteri.

Percaturan Najib itu nampaknya menjadi, walaupun Mahathir kerap juga bersikap kritikal terhadap pentadbiran Najib tetapi serangannya sekadar cubit-cubit sayang saja. Najib terlepas daripada menerima nasib seperti Pak Lah.

Tetapi kini setelah pilihanraya berakhir dan Mukhriz juga sudah dijadikan Menteri Besar Kedah, tiada apa lagi yang dirisaukannya mengenai Mahathir. Mahathir mungkin sudah puas hati anaknya menjadi Menteri Besar Kedah dan barangkali juga tidak melenting lagi jika KJ dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri.

Apatah lagi dengan keputusan buruk pilihanraya lalu yang sekadar mencatatkan BN menang 133 kerusi, kurang 7 kerusi berbanding 2008, Najib sebenarnya perlu menggembleng kekuatan semua pihak untuk mengembalikan masa depan yang cerah bagi UMNO dan BN.

Faktor Mahathir tidak harus dianggap terlalu penting lagi, yang penting ialah sama ada BN boleh kekal lagi lima tahun akan datang. Sikap memilih kasih, pilih bulu dan mengenepikan mereka yang seharusnya diberikan serta takutkan kepada seseorang haruslah diketepikan sama sekali.

Selain memilih barisan menteri dan timbalan menteri yang benar-benar berwibawa dan boleh diterima rakyat, KJ dengan jawatan kanannya dalam parti serta kewibawaannya sebagai pemimpin, memang seharusnya diberikan jawatan yang bersesuaian. Berterusan mengenepikan beliau hanyalah merugikan kerana KJ kini merupakan aset, bukan lagi liabiliti sepertimana tanggapan Mahathir ketika memusuhi Pak Lah dulu.

Mahathir juga barangkali tidak lagi terlalu marah kepada KJ sekarang ini dan menyedari aset kepimpinan yang ada padanya.

Lagi pula, KJ sama seperti Mukhriz adalah antara pemimpin muda yang seharusnya diasuh untuk diketengahkan bagi mewarisi kepimpinan parti dan negara di masa depan. Demi masa depan parti, Najib tak perlu lagi takut dengan Mahathir. (SH 10/05/2013)

1 comment:

  1. masa untuk mencari pelapis baru... ramai lagi yang berwibawa tapi x main politik.... kene ada reality show kot untuk cari pemimpin yang terbaik....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...