Monday 8 May 2017

ULAMA AGAMA, ULAMA POLITIK


Ulama kerap disebut sebagai pewaris para Nabi. Ungkapan itu dengan sendirinya bermaksud kedudukan ulama ialah untuk menyampaikan risalah-risalah kebenaran tentang kehidupan berpandukan Al-Quran dan Hadis setelah wafatnya Nabi-Nabi.

Memang kita menghormati para ulama atas ketinggian ilmu agama yang dimiliki serta kesungguhan mereka berdakwah, mengajar kebaikan dan mengajak untuk menjauhi kejahatan.

Tentunya setiap kita tidak terlepas daripada mendapat bimbingan para ulama dalam menjalani kehidupan, baik secara langsung dengan menghadiri kelas-kelas pengajian dan kuliah di majid serta surau atau secara tidak langsung melalui tontonan di televisyen, youtube, kaset, cakera padat pembacaan buku-buku dan sebagainya.

Secara umumnya, oleh kerana agama itu sebahagian daripada keperluan dalam kehidupan, kita memang menghormati para ulama. Tidak saja kerana ilmu dan dakwah yang disampaikannya, malah kadangkala seseorang yang berpakaian seperti kebiasaan para ulama pun kita terlangsung menghormati mereka, walaupun tidak mengenali atau mengetahui namanya.

Begitulah tingginya rasa hormat dan kekaguman kita secara semulajadinya kepada ulama.

Tetapi, kita juga mesti sedar bahawa meskipun ulama adalah pewaris para Nabi, mereka sebaliknya tidaklah maksum seperti Nabi. Ulama tetap manusia biasa yang ada keinginan, nafsu serta kehendak tertentu dalam kehidupan seharian mereka.

Sebab itu, di samping ramai yang jujur, ikhlas dan menjalani kehidupan semata-mata untuk mencari redha Allah atas kedudukan sebagai ulama dan ilmu yang dimiliki, terdapat juga segelintir lain yang menjalani kehidupan mewah, mengenakan bayaran tinggi untuk berceramah serta longgar dalam mendidik keluarga sendiri untuk hidup sepertimana yang mereka ajarkan di kuliah di sana-sini.

Selain itu, terdapat juga ulama yang menceburi politik, sama ada bersama dengan kerajaan atau menentang kerajaan. Tidaklah menjadi kesalahan bagi para ulama untuk terjun ke dunia politik, malah tentunya memberi lebih kebaikan kepada negara dan masyarakat jika mereka sentiasa berpegang kepada ajaran agama serta tidak membiarkan diri tunduk merendah terhadap kepentingan politik atau parti di mana mereka bernaung.

Sepertimana yang kerap terjadi, tidaklah di Malaysia, tetapi di sebuah negeri lain di benua Afrika, ulama kebanyakannya mula "rosak" apabila terjun berkecimpung dalam politik. Selalunya kepentingan diri dan keduniaan akan sentiasa mengatasi kepentingan agama dalam kehidupan seharian selepas mereka menceburi politik.

Baik yang bersama kerajaan atau yang menentang kerajaan, perangai dan kelakuan mereka hampir sama saja. Tuan politik atau kepentingan politik akhirnya jadi lebih besar daripada Tuhan yang Maha Esa yang menciptakan langit, bumi dan segala isi dunia ini.

Sekali lagi, seperti yang pernah terjadi di sebuah negara Afrika, ada ulama mengeluarkan amanat yang berbunyi, "Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. 

"Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

"Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, kita tidak perlu masuk Hindu, kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'."

Bersekali dengan itu, maka keluarlah pelbagai ayat Al-Quran dan Hadis yang condong menyokong serta membenarkan amanat tersebut. Ia kemudian ditambah lagi dengan ayat serta hadis yang mengajak umat Islam menjauhi pemerintah yang zalim kerana dikatakan tidak selari dengan tuntutan Nabi, bertentangan dengan jalan ke syurga dan sebagainya.

Akhirnya, terjadilah sembahyang dua iman, memulau majlis kenduri, tidak makan sembelihan, bercerai-berai dalam perkahwinan dan perpecahan dalam masyarakat.

Hari ini, ulama yang sama, entah kerana apa, tiba-tiba sudah berbaik-baik dengan pihak yang dahulunya dituduh kafir dan mengamalkan politik suku, agama suku itu. Pemerintah zalim yang dulunya diceramahkan agar dijauhi, kini mereka sendiri berlumba-lumba mendekatinya.

Lalu dikhabar dan difatwakan pula bahawa berbaik-baik inilah cara politik matang dan sejahtera. Lagi pun, tambah mereka, kita mesti menentukan Melayu dan Islam terus berkuasa. 

Di masa akan datang, jika hubungan kedua-dua mereka itu berkekalan, mungkin akan keluar pula fatwa haram menentang UMNO lantaran ia parti yang seagama dan sebangsa, dicela Tuhan kerana memutuskan silaturrahim sesama agama dan sebagainya.

Sebagaimana biasa, pasti akan keluarlah juga ayat-ayat Al-Quran dan hadis yang condong ke arah yang sama.

Hakikatnya, lawan mereka itu, yang dulu dimusuhi dan sekarang dijadikan kawan, tidak pernah berubah sama-sekali. Ia tetap yang dulu dengan mengekalkan perlembagaan penjajah, undang-undang kafir, peraturan jahiliyah serta kekal mengamalkan politik suku, agama suku.

Dalam masa yang sama, ajaran agama, Al-Quran dan Hadis juga tidak pernah berubah. Tuhan yang disembah pun tetap yang sama juga.

Yang berubah ialah golongan yang digelar ulama tadi. Hanya kerana politik, mereka dengan mudah boleh berubah. Kepentingan politik, tuntutan kehendak serta nafsu menyebabkan ulama sebenarnya boleh berubah-ubah dan "rosak" hanya dalam sekelip mata.

Dengan yang sedemikian, apakah hanya kerana bergelar ulama, mereka tidak boleh disanggah?

Akhirnya, apa bezanya ulama yang sudah menceburi politik dengan orang yang sekular, berkot dan bertali leher yang sama-sama terlibat dalam politik jika kedua-duanya boleh berubah mengikut nafsu politik parti yang dianuti?

Apakah mereka masih tetap betul dan lurus untuk kita ikuti dan layak lagi dipanggil sebagai ulama pewaris Nabi? (ShahbudinHusin 08/05/2017).

256 comments:

  1. Komentar yang tepat...syabas

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..ulamak yg dahulunya menuduh umno kafir...
      Mungkin sekarang ini, dia pulak yg terlebih KAFIR!

      Delete
    2. Assalamualaikum,,,

      Soalan dan dakwaan budah terencat akal! ada ker patut didakwanya politik matang yang diperkenalkan oleh PAS hanya untuk Umno? Bukan untuk PH atau dengan jelas bermaksud kenapa politik matang PAS hanya dikhaskan untuk Umno bukan PH.Gila ker apa budak ni?



      Begitu jugalah dengan cakap cakap yang mengatakan kerajaan tak pernah menjemput pembangkang ke programnya tapi sekarang boleh jemput PAS pulak? Kenapa bebal sangat puak puak ni macam budak terencat akal tak boleh berfikir dengan waras dan sihat!

      Punya bodoh kenyataan seperti politik matang hanya untuk Umno kerana tidak mahu faham atau sengaja tidak mahu faham yang politik matang itu mestilah melibatkan pembangkang dan kerajaan,PAS ialah pembangkang dan Umno pula ialah kerajaan, maka di mana silapnya politik matang yang melibatkan PAS dan Umno? PH tidak terlibat kerana mereka tidak mahu terlibat kerana PH masih mahu meneruskan budaya melolong, jadi kenapa nak salahkan orang pulak? bodoh pian budak ni.......

      Kalau betul betul mahu terlibat dengan politik matang, PH perlu memulakan insiatif sebagaimana PAS mulakan politik matang tersebut.Politik matang ini sudah lama diusahakan PAS, sejak ATGNA ada lagi apabila ATGNA mengemukan permohonan untuk membentangkan RUU 355 ke parlimen kepada Mahathir lagi,tetapi ketika itu Mahahtir lebih minat berperang dengan PAS dengan menggunakan kaedah manupulasi isu dan membelit kebenaran untuk dilihat tidak benar dan sebaliknya.Sebab itu politik matang terhalang ketika Mahathir tetapti mula terbuka di zaman Najib yang mewarisi kerajaan yang korup dari Mahahir.Itu sebabnya politik matang berlaku antara PAS dan Umno.Itupun susah nak faham! jenis terencat akal!

      PH nampaknya kelihatan menggunakan taktik Mahathir ketika dalam Umno dulu untuk menyerang PAS, bukan mahu menurut jejak PAS untuk berpolitik matang. Semua isu dimanupulasikan untuk menyerang PAS sehingga tanpa sedar mereka memperbodohkan diri sendiri.

      Boleh dilihat sekarang satu demi satu isu yang dimanupulasikan itu kontoi dan akan kantoi yang akhirnya merugikan mereka sendiri.Itulah bahananya kalau tak mahu insaf dan sedar siapa sebenarnya yang berkuasa......

      Delete
    3. PAS mendakwa parti itu dilabelkan dengan pelbagai jenama termasuk pemakan dedak, penasihat bergaji, kerajaan perpaduan, candu wala' dan terbaru sesat politik berikutan enggan mengikut telunjuk musuh politik mereka.

      Naib Presidennya, Idris Ahmad, berkata parti itu tidak pernah menyokong atau membangkang secara membuta tuli, sebaliknya menjadikan Islam sebagai panduan dalam perjuangan parti itu.
      Beliau berkata, PAS membantah cukai barang dan perkhidmatan (GST), Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Rang Undang-Undang (RUU) Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (Akta 164) serta Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

      Bagaimanapun, katanya PAS menyokong beberapa tindakan kerajaan termasuk Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 yang diluluskan di Parlimen, Mac lalu.

      "Ini pendirian PAS, jelas dan terang. Kebenaran kawan PAS, kebatilan musuh PAS walaupun siapa yang bawa. PAS adalah PAS.

      "Tidak perlulah hendak labelkan PAS dengan macam-macam jenama apabila tidak ikut telunjuk mereka. Makan dedak, penasihat bergaji, UG, candu wala', terbaru pula sesat politik. PAS tidak pernah paksa orang lain. PAS hanya terangkan apa yang Islam perintah.

      "Terima Alhamdulillah, tolak pun Alhamdulillah. Kami pendukung PAS yakin apa yang PAS perjuangkan akan diterima satu hari nanti. Cuma cepat atau lambat saja," katanya dalam entri terbaru di Facebook rasminya, hari ini.

      Idris yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang menegaskan hanya pihak yang sabar saja boleh bersama PAS, manakala golongan musta'jilun (gelojoh) tidak boleh bersama parti itu.

      Ini kerana, katanya PAS tidak memiliki lampu ajaib, sebaliknya parti siasah itu hanya menceritakan mengenai Islam.

      "Perjuangan PAS ada kaitan mati dan selepas mati. Orang lain hendak cerita pasal lain, itu urusan mereka. PAS yakin masa depan dunia sejahtera bersama Islam,"

      Delete
    4. Pakatan Harapan tidak berpeluang untuk memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, kata Timbalan Mursidul Am PAS, Datuk Ahmad Yakub.Ahmad berkata, setakat ini tiada fakta kukuh yang menunjukkan Pakatan Harapan yang diterajui DAP akan menang dalam PRU14 ini.

      Malah Ahmad yang juga Menteri Besar, berkata PAS tidak bimbang dengan pakatan berkenaan malah yakin parti itu mampu menghadapi pilihan raya dengan lebih kuat.
      "Tiada ramalan (mana-mana pihak) mengatakan bahawa Pakatan Harapan akan menang," katanya kepada pemberita selepas majlis Penyampaian Watikah Pelantikan Ahli Majlis Phak Berkuasa Tempatan Negeri Kelantan 2007 di sini, hari ini.

      Yang turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Fauzi Che Mamat.

      Beliau berkata demikian mengenai cabaran Pakatan Harapan dalam PRU akan datang.

      Berhubung kerjasama dengan UMNO, Ahmad berkata, PAS tetap dengan keputusannya untuk berada dalam blok ketiga.

      Sehubungan itu, katanya, PAS bersedia untuk menghadapi pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya akan datang.

      "Kita tidak boleh menghalang mana-mana pihak daripada bertanding. Kita menghormati mereka,"

      Delete
    5. Di Malaysia, ramai orang memiliki ilmu mencipta sengketa. Jumlah itu semakin bertambah dengan bertambahnya alat untuk menyebarkan sengketa. Jarum untuk menikam seseorang boleh dikirim melalui facebook, tweter, watShap, blok dengan hanya dikenakan sedikit kos bil internet.


      Dahulu, kalau marahkan seseorang , jumpa bomoh, guna khidmat syaitan, kirim jarum terbang waktu malam, menikam mangsa yang sedang nyenyak tidur. Zaman santet sudah berlalu. Datang pula media baru.
      Kebaikan media baru seperti facebook, tweter, watshap, blok, tidak dinafikan! Kereta digunakan untuk kemudahan berulang alik ke pejabat mencari rezeki, membawa anak isteri makan angin, menziarahi keluarga dan sahabat, ke pasar membeli barangan keperluan. Kereta juga digunakan untuk tujuan pergi mencuri, merompak. Bukan salah kereta, salah orang yang mengendalikan kereta. Kereta tak masuk neraka!

      Rakyat Malaysia khususnya orang Melayu, agak ke depan dalam mencipta sengketa terutama sengketa sesama sendiri. Bijaknya mengalahkan orang Barat. Mereka akan merasa hebat kalau dapat membongkar serta mendedahkan rahsia orang lain. Jika diperingatkan, jawapannya ; kami melaksanakan amal maarof nahi mungkar. Kejahatan yang dilakukan oleh seseorang individu mesti diwar-warkan kepada umum. Bukti di tangan!. Terimalah hukumannya.
      Mencipta sengketa itu mudah, menyelesaikan sangat sukar. Ilmu mencari gaduh tak perlu lepasan sekolah tinggi, sesiapa sahaja boleh melakukannya. Akibatnya maka tercetuslah pelbagai krisis dalam masyarakat. Organisasi politik paling ke depan dalam bab gaduh ini, kalau di Malaysia ada sayembara khusus mencari juara gaduh, parti politk pasti meraih tempat utama, ke dua dan ketiga. Walhal pemimpin politik adalah ikon rakyat. Tempat rujukan, serta tumpuan setiap orang.

      Seorang kawan saya, seorang politikus, pernah mengambil mata pelajaran “Pengurusan Krisis” ketika di universiti dahulu mengeloh, krisis yang melanda parti politik sekarang semakin parah, pemimpin hanya tahu mencipta krisis, tapi tidak tahu untuk menyelesaikan krisis. Lalu dibiarkan “krisis” itu seperti air banjir, ke mana mahu pergi tak dipedulikan. Dalam perjalanannya air banjir telah merempuh rumah, tanaman, ternakan sehingga rosak binasa. Tiada satu usaha, bagaimana untuk menyekat air banjir daripada terus mengganas.

      Secara lucuan saya menyarankan , sistem pembelanjaran Malaysia perlu diubah di peringkat menengah lagi dengan memasukan mata pelajaran “Pengurusan krisis” supaya generasi akan datang tahu dan bijak, bagaimana untuk mematikan setiap krisis yang datang secepat mungkin.

      Tentang pemimpin, teringat sebuah tulisan pernah dibaca; seorang pemimpin yang baik, ibarat sebuah danau. Dia tak lasak seperti sungai di gunung, tapi dalam. Dia tidak berada di puncak yang tinggi, tapi menampung. Dia tahu bahawa sumbernya adalah air yang datang dari jauh di pendalaman; sebuah telaga tak bermula dari air yang tergenang setelah kebetulan hujan.

      Kerana itu, kepemimpin yang baik tak dinilai dari keberanian bertindak. Kepimpinan yang baik terjadi ketika sesuatu tindakan maka tindakannya dilakukan secara cermat dan berhemah

      Delete
    6. Apakah islam tidak berkaitan dengan politik? Apakah Islam dan politik itu terpisah? Apakah apabila berpolitik, Islam tidak boleh dilibatkan samasekali? Dan apakah politik dari kaca mata Islam.


      Politik adalah siasah. Ia adalah peraturan untuk mentadbir negara. Apabila disebut politik, ia tidak akan terpisah dari negara kerana itulah hakikat politik. Ada juga orang menyebut politik rumah tangga, namun ia tidaklah sesinonim dengan negara.

      Islam memandu manusia dalam berpolitik. Islam menurunkan Quran dan Sunnah untuk menjadi panduan berpolitik. Tidak ada panduan berpolitik yang terbaik melainkan dengan panduan Islam. tokoh terbaik dalam berpolitik tidak lain tidak bukan iaitulah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

      Peraturan berpolitik adalah hukum. Kerana semua ketetapan ALLah Taala adalah hukum. ALLah Taala telah meletakkan prinsip bahawa tidak ada hukum yang terlebih baik dari hukumNya. Firman ALLah Taala bermaksud ““Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?” (al-Maidah 5: 50)

      Namun banyak negara yang diperintah oleh orang Islam memilih hukum selain dari hukum Quran dan Sunnah dalam berpolitik. Mereka mengambil sistem kufar dalam berpolitik.

      Kafir penjajah dan orientalis memisahkan agama dari politik. Kenapa? Kerana jika mereka tidak memisahkan agama dari politik, mereka tidak akan dapat mengalahkan umat Islam. Mereka akan tetap kalah. Kerana Quran dan Sunnah adalah merupakan sumber kekuatan umat Islam zaman berzaman. Tujuh siri perang salib, enam darinya dimenangi secara total oleh umat Islam. Maka kafir memutuskan hendaklah umat Islam dijauhkan dari sumber kekuatan itu, sekurang-kurangnya jadikan Quran dan Sunnah itu sumber terpilih yang hanya melibatkan amal peribadi sahaja.

      Dan umat Islam berjaya dipengaruhi dengan sistem ini, sistem politik suku agama suku atau agama tidak ada kaitan dengan pemerintahan negara. Pemerintahan negara hendklah dengan hukum ciptaan yang dikatakan sesuai dengan citarasa setiap kaum yang menghuni negara.

      Dan apabila negara dipisahkan dari agama, tidak adalah lagi pengawasan agama dalam tindak tanduk mengurus negara. Tidak ada lagi halal dan haram. Halal dan haram ditafsir menurut hawa nafsu dan cita rasa. Yang menurut kepentingan diri individu atau pemerintah, itulah halal, yang tidak itulah haram. Umpama riba dihalalkan hanya kerana ia menambahkan sumber pendapatan secara mudah.

      Inilah politik sekular, politik machiavelli yang mengatakan matlamat menghalalkan cara. Matlamat

      Delete
    7. Walaupun cara diharamkan agama dan melanggar norma kemanusian, ia tidak penting asal matlamat tercapai. Maka tidak hairanlah fitnah dijadikan senjata yang ampuh untuk menumpaskan lawan politik. Lawan diaibkan semahunya demi mengekalkan kuasa. Maruah lawan sudah tidak diperdulikan lagi asalkan lawan dapat ditumpaskan. Malah sampai ketahap lawan dibunuh sekalipun tidaklah mengapa demi matlamat.

      Dengan sistem machiavelli ini, umat Islam menjadi hancur. Umat Islam menjadi kacau bilau. Negara umat Islam menjadi haru biru. Pengurusan negara tidak lagi teratur kerana sistem boleh diubah sesuka hati jika sistem itu tidak memenuhi cita rasa pemerintah. Yang jelas haram dijadikan harus dan halal, yang harus dan halal dijadikan haram dengan memutar belitkan hukum.

      Sesungguhnya orang yagn memilih hukum selain Islam dalam hidup dan dalam mentadbir negara adalah menempah kesesatan. Kerana hanya Islam sahaja peraturan yang diredhai ALLah dan barangsiapa yang mencari peraturan lain, ia adalah mengundang ke neraka.

      Firman ALLah Taala bermaksud “Sesungguhnya agama yang diredhai ALLah adalah Islam…” (ali-Imran 3: 19)

      Dan berFirman ALLah Taala lagi bermaksud “Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi” (ali-Imran 3: 85)

      Maka tidak ada jalan bagi umat Islam dalam mentadbir negara melainkan mengambil jalan Islam. Jalan yang diredhai ALLah Taala di dunia dan akhirat.

      Delete
    8. Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyambut baik kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed bahawa anggota PAS kini semakin bersikap lunak terhadap Umno.

      Menulis di Facebook, katanya, beliau melihat bukan daripada isu kerjasama politik tetapi lebih kepada kerjasama hubungan sesama umat Islam diperkukuhkan.

      “Berita yang menarik. Semoga mendapat rahmat Allah buat kedua-dua pihak.

      “Semoga kita semua menjadi umat yang satu dengan kepada hanya Allah kita menyembah. Kerjasama itu jika ikhlas sesuatu yang baik,” katanya.

      Delete
    9. Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar, menggesa Datuk Seri Azmin Ali menjelasan bagaimana projek pembangunan di sekitar kawasan Paya Indah Wetlands dijalankan.

      Pada sidang media di Petaling Jaya hari ini, Noh mendakwa projek berkenaan dijalankan tanpa kelulusan Majlis Pembangunan Fizikal Negara.

      Majlis itu dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan dianggotai wakil dari semua kerajaan negeri melibatkan menteri besar, selain anggota kabinet.

      "Bagaimana kerajaan Selangor boleh mulakan kerja sedangkan kertas untuk dapat kelulusan Majlis Pembangunan Fizikal Negara belum dibentangkan?" katanya.

      Menurut Noh, dua minggu laluu satu mesyuarat diadakan antara majlis berkenaan dan wakil kerajaan negeri.

      Katanya, Selangor diwakili exco negeri, Datuk Iskandar Abdul Samad.

      Dalam mesyuarat itu, kata Noh, dokumen pembangunan di Paya Indah Wetlands tidak dibawa kerana ada 135 komen daripada pelbagai agensi yang berpendapat, projek itu memberi kesan buruk kepada ekosistem jika diteruskan.

      Justeru, katanya, majlis terbabit menyerahkan kepada kerajaan negeri supaya membuat kerja-kerja tebatan untuk kurangkan kesan berkenaan dan mengatasi isu yang dinyatakan.

      Noh sebelum itu diminta mengulas mengenai sikap berdiam diri kerajaan Selangor berhubung kebimbangan terhadap projek pembangunan di kawasan terbabit.

      Delete
    10. Semua perkara menjadi tidak kena apabila Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir dalam program kerajaan walaupun bukan anjuran Umno, kata Naib Presiden PAS Idris Ahmad.

      "Salahkah PAS, berdosakah PAS yang hadir dalam program anjuran kerajaan. Salahkah PAS mengambil pendekatan politik matang dan sejahtera untuk bersama agensi kerajaan, bukan program parti," katanya dalam satu kenyataan media, baru-baru ini.

      Beliau merujuk kehadiran Presiden PAS sebagai tetamu kehormat majlis rasmi kerajaan yang diadakan di Marang, Terengganu pada Khamis lalu.

      Dalam majlis berkenaan, Hadi menjadi sebahagian daripada tokoh yang menjayakan sidang media bersama pemimpin kanan Umno, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, serta beberapa pegawai kanan Jabatan Perikanan Malaysia serta Petronas.

      Menurut Idris, PAS terus dilabel mahu mewujudkan kerajaan perpaduan (UG) dengan Umno sejak 2008.

      "Ertinya semua pemimpin PAS tidak boleh, mereka (Pakatan Harapan) boleh. Kalau mereka buat, ini "engagement". Kalau PAS buat dilabel UG. Yang paling lucu, ada yang mengatakan pemimpin PAS akan disambar oleh api neraka kerana sepentas dengan pemimpin umno.

      "Mereka membaca ayat al-Quran bermaksud, "Jangan kamu condong kepada kezaliman, maka kamu akan disentuh oleh api neraka"," kata Idris.

      Idris yang juga anggota parlimen Bukit Gantang berkata, PAS tidak pernah cemburu sekiranya ada dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan bertemu pemimpin Umno sebelum ini.

      "Malahan kita tahu ada pertemuan di London satu masa ketika dahulu bersama dengan pimpinan tertinggi Umno. Malah hendak ajak Tuan Guru Haji Hadi bersama di dalam pertemuan tersebut, tetapi beliau tidak pergi, kalau tidak nahaslah.

      "PAS tidak ambil kisah hal pertemuan itu, kerana kita faham ini pertemuan biasa. Almaklumlah, kita rai kerana mereka masih ada DNA dengan Umno sebelumnya," katanya merujuk dakwaan pertemuan sulit antara pemimpin PKR dan Umno, empat tahun lalu.

      Penulis blog kontroversi, Raja Petra Kamarudin pada 2014 mendakwa pertemuan tersebut berlaku pada cuti Krismas di London pada penghujung 2013. Beliau memetik Setiausaha Agung PKR ketika itu, Datuk Saifuddin Nasution dan Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, antara yang terlibat dalam pertemua tersebut susulan tawaran konsesus nasional yang dibuat ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Umno.

      Bagaimanapun, Saifuddin berkata selain Zahid, beliau memang biasa bertemu pemimpin Umno ketika itu, Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Seri Hishamuddin Hussein kerana mereka adalah 'rakan-rakannya'.

      Delete
    11. Assalamualaikum...
      Ramai pengundi dan penyokong Pas masih tak tahu apa BPMS yang jadi amalan pimpinan Pas menggantikan Al Quran dan Sunnah.

      Bagi memudahkan tuan / puan faham apa pimpinan Pas perkatakan bila bercakap soal hubungan dengan BN atau PH tuan / puan wajib faham dan tahu apa BPMS.

      B Buta
      P Perut
      M Makan
      S Sekeliling

      Pengundi dan penyokong Pas harap maklum. Jangan lupa amalkan seperti sunnah TG Haji Hadi. Maki DAP Cium Umno.

      Delete
    12. Hadi sekarang asyik Jilat Bontot Najib. Sebab bontot najib suci, bersih, bebas dari kurap rasuah. Bontot najib licin putih kemerah merahan. Best dia kata, rasa macam Tutti Frutti

      Maka berpusu-pusu lah lebai2 PAS yang lain ikut serta.
      Slurrppppp .. slurrrppppp berebut2 untuk kongsi jilat bontot najib.

      Delete
    13. BAHANA NYA KUASA WANG, SEMUA TOK LEBAI PAS TERSUNGKUR DI PINTU SYURGA.

      Delete
    14. Pas pis pus sokong dan jilat cina kafir Jho Low rakan subahat bijan kerana tidak berani bersuara lepas tu spin jadi politik matang iaitu berbaik. Ulama apa ni. Ularmak dedak rupanya

      Delete

  2. Sidikit mengenai ciri-ciri Ulama
    yang perlu kita contohi, ikuti dan jauhi..

    Didunia ini ulama dibagi menjadi 2 bahagian:

    1.Sifat Ulama Su’ (Ulama Yang Jahat)

    Ulama su’ memiliki sifat cinta yang berlebihan terhadap kesenangan dunia. Ibnu Qudamah menjelaskan tentang mereka dengan mengucapkan: “Mereka adalah orang-orang yang bertujuan menggunakan ilmu agama untuk bersenang-senang dengan dunia dan mencapai kedudukan yang tinggi disisi pendukungnya.

    2.Sifat Ulama Pewaris Nabi

    Mereka mengetahui bahwa dunia itu hina dan akhirat itu mulia. Keduanya seperti dua madu (dibawah seorang suami, pent.). Oleh kerena itu mereka lebih mengutamakan akhirat. Hal ini mereka realisasikan dalam bentuk perbuatan yang tidak pernah menyelisihi ucapan mereka. Mereka cenderung mempelajari ilmu yang bermanfaat di akhirat dan menjauhkan diri dari ilmu yang sedikit manfaatnya.

    Sifat Ulama Akhirat:

    Mereka menjauhi penguasa dan menjaga diri mereka.

    Said bin Musayyib menegaskan:”Jika kamu melihat seorang alim bergaul dengan penguasa, maka hati-hatilah darinya karena sesungguhnya dia adalah pencuri.”



    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Dari ciri-ciri tersebut dapat di simpul mati ..

      Nik Aziz adalah contoh ulama akhirat dan pewaris Nabi.

      Bukan yang sekarang ini !

      Delete
    2. Sifatsifat ulama dunia saperti yang kita lihat hari ini.....(no komen)

      Delete
  3. Tuan budin, tak payah nk berbelit2. Cakap je terus awak nk kutuk ulama2 dlm PAS.. kan senang kalau terus terang je membalun. Semua org dh tau niat awak tu apa..

    ReplyDelete
    Replies



    1. Bila si Budin kutuk PAS, maka lebih ramailah penyokong PAS akan undi UMNO, sebab PAS dah putuskan hubungan dg Ppbm, Amanah Dan PKR,

      Budin nak Cuba lari dp mulut harimau terus masuk mulut buaya(laut)

      Kah kah kah



      Delete
    2. Arwah TGNA ialah seorang ulamak, yg lain2 dlm PAS skrg ni sume ulamak taik kucing.

      Delete
    3. Ralat


      Maksud aku di kawasan yg PAS tak bertanding..ada 142 kawasan yg PAS tak bertanding
      (222-80=142)

      Delete
    4. 142 kawasan termasuk kawasan cina majoriti...umno dan pas tak bertanding poon kawasan cina...
      Kawasan minoriti cina undi cina rak oegi kpd pas ato umno...undi umno dah berpecah kpd bersatu dan undi pas dah berpecah kpd Amanah...
      Kalo tuan Budin tak cakap tulisan ditujukan kpd lobai Pas pon semua irang tahu lobai pas yg berbelit2...umno harapkan pas yg dah senget...hi4...

      Delete
    5. Dulu2 betullah ada ulama
      Skrng yg ada hanya ular..tamak

      Delete
    6. memang tuan budin nk tuju pada puok pas pun ... mu faham dh tp saja nk buat bijok ... puok mu lh berbelit2 ckp kabor ... dulu haram phtu leni halal plk .. puok umno sembelih xleh mkn lh ... mu tahu x psl sembahyang 2 imam dulu .. ular mak

      Delete
  4. Lahh..kenapa pagi2 dah emo ni? rilex lah saudara/saudari?! berbahaslah..

    Ok, apa yang membuatkan saudara/saudari tak puas hati? cer cerita..

    Ramai dalam blog/forum ni akan cuba membantu.. saudara/saudari?

    ReplyDelete
  5. one of the best article I've read so far, you have laid bare the hypocrisy of those who are actually conniving politicians but present themselves as ulamas.....
    who possess a bigger sin? a corrupt politician or a lying ulama

    ReplyDelete
    Replies


    1. surat terbuka kepada penyokong PAS

      Seperti yang saudara/i lihat puak PH sentiasa mengutuk ketua anda, Oleh itu saya merayu kepada anda semua jangan sesekali undi PH dlm PRU14 ini. Dikawasan yang PAS tak bertanding jangan lupa undi BN ye?

      Sallam hormat dari (ahli UMNO)


      Delete
    2. Kapal lanun bugis dah nak karam...tak sempat lagi nak baca surat terbuka ato tertutup...hu3..surat perompak .tak dapat berkat kalo dibaca...

      Delete
    3. .
      .

      Memang macam ini.. PAS dengan amanat nya. UMNO dengan surat terbuka.. Tapi selalu nya surat layang..

      Delete
    4. Ha...ha....ha.....kesian orang umno dah dekat nak tenggelam dok atas kapal, hantar S.O.S kepada PIS.....hi...hi....ho...ho....

      Delete
  6. Ade Ulamak dunia ade Ulamak akhirat..

    ReplyDelete
  7. Akhir zaman orang islam jual ugama untuk kepentingan dunia...
    Ulamak dunia dulu masuk neraka...

    ReplyDelete
    Replies


    1. surat terbuka kepada penyokong PAS

      Seperti yang saudara/i lihat puak PH sentiasa mengutuk ketua anda, Oleh itu saya merayu kepada anda semua jangan sesekali undi PH dlm PRU14 ini. Dikawasan yang PAS tak bertanding jangan lupa undi BN ye?

      Sallam hormat dari (ahli UMNO)


      Delete
    2. Baik lah ahli Umno.
      kami menurut perintah sahaja wahai ahli Umno.

      yang benar,
      dari kami..dulu, kini dan selamanya..perompak, penyamun.

      Delete
    3. Kapal lanun bugis dah nak karam...tak sempat lagi nak baca surat terbuka ato tertutup...hu3..surat perompak .tak dapat berkat kalo dibaca...

      Delete
    4. .
      .

      Sejak bila Budin jadi Posmen.

      Dan jangan lupa beli Harakah . Murah rezeki.

      Delete
    5. Kapal bugis dah nak karam....tak sempat sampai sulawesi kot!!!!!.

      Delete
  8. Ulamak tinggi ilmu agamanye....tapi ulamak tak mesti wali Allah dan wali Allah tak mesti ulamak...ulamak jugak tudak terlepas dari dosa...ulamak jugak adelah manusia biasa...lihat kerajaan islam yg hebat di baghdad dan andulusia tumbang kerana ulamak leka dengan kemewahan lupa menasihati khalifah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Ulama yang mengaji akan terasa banyak ilmu pada nya dengan berbagai hukum hakam dan berbagai-bagai riwayat menyebabkan diri menjadi sombong!

      Wali yang mengkaji akan terasa dirinya semakin kerdil apabila lebih banyak yang di ketahui olehnya.

      Delete
  9. .
    .

    Ada ulama politik yang mulut nya selekeh dengan dedak di tepi bibir.

    Ulama itu lah yang suka-suka keluarkan amanat kerana ketika itu ada seorang insan yang tidak kurang hebat gerakan Islam nya dan kesungguhnya memperjuangkan Islam berada dalam UMNO.

    Dengan apa yang nak dia nak lawan untuk menandingi insan tersebut. Parti dia tidak ada apa ketika itu. Kalau guna Islam maka di jawab oleh seteru nya ketika itu dengan berhemah dan bijak. Insan tersebut menubuhkan sebuah organisasi Islam yang melahirkan ramai pemimpin dan ahli nya kalangan professional.

    Kerana tidak ada apa-apa, ulama itu mengeluarkan amanat yang masih terpakai sehingga sekarang kerana apa yang terkandung dalam amanat tersebut adalah betul dan benar. Membatalkan nya bererti menolak apa yang ada dalam Quran.

    Apabila ulama tersebut sanggup berbaik dan menerima dasar dan perjuangan parti sekular dan mengikut dasar penjajah, amanat tersebut bukan untuk parti yang di maksudkan tetapi kerana adanya insan yang mulia dan hebat dalam parti tersebut.

    Ini kah bukti ulama tersebut mempermainkan agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salepas dapat bantuan kebajikan ....semua jadi halal....dunia....dunia....ha...ha...ha....ini betul betul bukan cobaan!!!......ha...ha...

      Delete
  10. .
    .

    Tungguuu..

    Ketua Pemuda akan mengeluarkan Amanat siri 2..

    Hanya Ketua Pemuda yang juga anak Tuan Presiden boleh mengeluarkan Amanat sebab dia (Ketua Pemuda) pun tak ada apa-apa macam ayahanda nya ketika itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua oemuda tak faham perlembagaan negeri selangor...Pas yg lantik exvo dari Pas dlm kerajaan selangor...hi4

      Delete
    2. .
      .

      Jangan di hina Ketua Pemuda.

      Nanti dia akan copy paste Amanat Hadi dan ubah beberapa perkataan dan ayat.

      Berapa lagi nama dia akan muncul selepas muktamar ?

      Delete
  11. Lebai Hadi dan lebai2 Pas sudah jadi ulamak Najib, pencuri duit 1mdb. Apa Najib arahkan, mereka turut. Soh kacau Selangor, lebai Hadi ikut.

    ReplyDelete
  12. Antra kebencian allah swt

    Kebencian Allah SWT juga tidak luput dari para ulama yang menjadi perantara dalam menyampaikan kebaikan. Namun hanya kepada ulama yang rakus terhadap kehidupan dunia. Ulama sebagai penyeru akhlak dan moralitas hendaknya menyadari bahwa dirinya ditatap, disorot dan diamati oleh sekian ribu mata yang senantiasa menanti perilaku lurusnya. Sebagai pewaris para Nabi sudah sepantasnya mereka tidak terlalu berpikir mewariskan dunia pada anak-anaknya namun yang dia pikirkan bagimana mewariskan ilmu pada generasinya.

    Sifat rakus demi dunia ini menyebabkan seorang ulama akan jauh dari perburuan pada akhirat dan melemahkan ummat. Para ulama yang mencintai semua hal yang bersifat dunia akan dipastikan kehilangan karisma dan martabat keulamaannya. Mereka biasa mendapat julukan sebagai ulama dunia atau ulama suu’ yang artinya ulama buruk.

    “Celakalah bagi ummatku dari ulama buruk yang menjadikan agama ini sebagai komoditas, yang mereka jual pada para penguasa mereka di zamannya demi meraup keuntungan untuk diri mereka sendiri. Allah pasti tidak akan menjadikan bisnis mereka memperoleh keuntungan “ (HR. Hakim).

    ReplyDelete
    Replies


    1. surat terbuka kepada penyokong PAS

      Seperti yang saudara/i lihat puak PH sentiasa mengutuk ketua anda, Oleh itu saya merayu kepada anda semua jangan sesekali undi PH dlm PRU14 ini. Dikawasan yang PAS tak bertanding jangan lupa undi BN ye?

      Sallam hormat dari (ahli UMNO)


      Delete
    2. Kapal lanun bugis dah nak karam...tak sempat lagi nak baca surat terbuka ato tertutup...hu3..surat perompak .tak dapat berkat kalo dibaca...

      Delete
    3. .
      .

      Ada botol dalam nya ada surat terbuka terapung dan hanyut.

      Salah satu botol menawarkan hadiah kereta..!

      Delete
    4. Kau rayu kat sape tu? Mana pas ade pnyokong lagi dah..semua dah cabut masuk amanah..cawangan pas kat kg aku pun dah bubar.area lain pun byk bubar..this is a fact bro!

      Delete
    5. Kapal dah senget dah....cepat hantar s.o.s kpd orang pas.....

      Delete
  13. Tahun 84 hj Hadi naib yg dipertua Pas menyatakan Umno parti assobiyah yg tidak selari dengan islam...umno parti nasionalisma sempit untuk melayu sahaja.......islam untuk semua kaum...
    Sekarang Hadi plak mahu bekerjasama dengan Umno untuk mempertahankan ketuanan melayu kononnye....ketuanan melayu untuk kemewahan segelintir melayu..Pemimpin Pas mahu menumpang sama kemewahan melayu umno...90 jota telah nenukar perjuangan pas...
    Rompakan penindasan dan kemungkaran umno semua dah jadi halal bagi lobai Pas asalkan lobai dapat tumpang kemewahan...Slogan dicipta Pas bertanding bukan untuk menang...politik matang dan sejahtera...Ahli2 Pas yg MALANG...
    Pas bergantung isu Ruu 355 yg blm boleh dikuatkuasakan untuk hidup...berharap Ehsan umno memberi laluan menguasai 5 negeri....betapa bodooh lobai Pas...
    Umno yg umpan 90 juta untuk pas bantu umno menang mudah dengan pertandingan 3 penjuru....pru 14 ahli2 pas akan berperang dengan umno untuk pertahankan kelantan...

    ReplyDelete
    Replies


    1. surat terbuka kepada penyokong PAS

      Seperti yang saudara/i lihat puak PH sentiasa mengutuk ketua anda, Oleh itu saya merayu kepada anda semua jangan sesekali undi PH dlm PRU14 ini. Dikawasan yang PAS tak bertanding jangan lupa undi BN ye?

      Sallam hormat dari (ahli UMNO)


      Delete
    2. Kapal lanun bugis dah nak karam...tak sempat lagi nak baca surat terbuka ato tertutup...hu3..surat perompak .tak dapat berkat kalo dibaca...

      Delete
    3. .
      .


      Surat dari ahli UMNO.

      Ingat Ketua Penerangan UMNO..

      Jangan lupa tolak yang haram. GST haram.

      Mari bersama Pakatan Harapan, hapuskan GST !

      Delete
    4. Kapal dah nak karam!!!!cepat hantar s.o.s kepada pak lebai....tolong dos ya?...

      Delete
  14. Budin kata dap hanya tanding 50 kerusi..menang semua org melayu masih pegang politik..hang degree apa ni budin..x cerdik langsung..yg non muslim dlm pkr tu brp kerusi plak? Awat tak bgtau sama..simple majoriti 112.. Kalau dap menang semua kerusi + kerusi non muslim pkr,brp dah budin..silap2 lebih separuh dpt kat non muslim..nak harap mp melayu dap..mcm zairil la.peluk betina boleh la..
    Pakatan org tanya sapa ketua pun tak boleh bagi nama..dok berbelit belit nak jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah dan bersaru ko ingat akan tewas semua?..ko ingat ko dah cedik...kerusi non muslim dlm pkr ade brape?..bodooh...kerusi islam dari warisan ko tak mao ambil kira?
      .

      Delete
    2. Asal bukan dari kaki klepet duit kita sudah lah. Nak harap pemimpin melayu yg dok ada dah kaki sapu. Nak harap parti agamawan dah merapu.

      Pandai sungguh hang ni sampai tanya kelulusan orang. Lain kali kalu dah tak berapa cerdik tu duduk diam diam orang tak akan tahu yg kita ni bodoh.

      Delete
    3. Parti Agamawang Semalaysia pun dah sedondon dgn parti penyamun negara.

      Delete
    4. Pru 13.. Gabung pun kawasan melayu tak menang banyak..sembang..nak tanya hang mat sabu nak bertnding kawasana mana? Bubuh pendang kawasan selamat pas pun kalah..
      Husam musa nak bertanding mana? Ipoh timur?
      Putrajaya lagi..pigi mampuih la nak menang kawasan tu..
      Refer sama prk sungai besar dgn kuala kangsar..ph dpt berapa percent undi orang melayu..
      Jangan sembang deras tanpa logik..

      Delete
    5. .
      .

      Hadi kata dia tolak DAP sebab perkauman.

      Tak ada pulak Hadi kata pasal cina dalam PKR.

      Jadi kira kerusi DAP sahaja lah.

      Delete
    6. Cer citer khalid samad ada brp percent chances nak menang shah alam..

      Delete
    7. Ko kah citer percent khalid ni...orang kawasan bandar tahu skendel 1mdb src gst dan kis sara hudup..

      Delete
  15. Tutuplah Aib Orang Lain, Allah Akan Tutup Aib Kita - elhooda.net

    “Dan barangsiapa yang menutupi (aib) seorang muslim sewaktu di dunia, maka Allah akan menutup (aibnya) di dunia dan akhirat” (Hadits Riwayat Imam at-Tirmidzi).

    Kita hidup di dunia ini terkadang merasa lebih mulia daripada orang lain. Hanya gara-gara satu kesalahan yang diperbuat orang lain yang tampak di depan mata kita, menjadikan kita merasa lebih baik dan lebih mulia sehingga kita merendahkan orang tersebut. Tidak cukup dengan merendahkan, kita pun berbangga ikut menyebarkan keburukan orang itu kepada orang lain.

    Ketahuilah, mungkin saja ini adalah ujian yang Allah Subhanahu wa Ta’ala berikan kepada orang itu sehingga Allah tampakan kesalahan dan aib orang tersebut agar bisa menjadi ujian juga bagi kita dengan harapan kita dapat mengambil pelajaran dari apa yang tampak dari aib itu. Dengan demikian kita semestinya menutup aib tersebut sehingga Allah akan memberi jaminan bahwa aib kita akan ditutup pula baik di dunia maupun di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aib orang yg baik fisuruh tutup...yg jahat disuruh bagi hukuman ...bukan dipertahankan dan dibela...salahguna ayat quran plak..

      Delete
    2. .
      .
      Kalau ini ujian, aib orang itu adalah petunjuk untuk kita semua supaya kita selamat dari keburukan yang di lakukannya iaitu pada sistem kehidupan dan kemuliaan agama itu sendiri.

      Kalau aib itu memalukan dia dan keluarga dia sahaja memang patut di tutup tapi aib dia memalukan umat..

      Atau apakah aib nya ini adalah balasan kerana dia pernah aibkan orang lain ?

      Delete
  16. Adehhhh... Kalu main kira cmru apesal Ko tak xkira melayu dlm pkr?melayu dlm dap?melayu amanah? Melayu bersatu?

    Tetap xleh amik alih kuasa jgk pnye..

    ReplyDelete
  17. Jom layan video ini...

    Watch "I Worked to Convince My Family ~ Convert to Islam" on YouTube
    https://youtu.be/pZrgWZxHin8

    Iskander, a muslim convert from Malaysia.

    Besi (Al-Ĥadīd):21 - Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berlomba2 menghapuskan kejahatan adalah perbustan baik...

      Delete
    2. .
      .


      Kerja Iskandar akan lebih mudah jika perangai pemimpin PAS yang berserban dan berjubah tak seburuk begini.


      Delete
  18. Come on brother..dap + non muslim pkr semua tanding kerusi boleh menang. Total boleh capai 65 seat..mereka nak dalam 50 seat melayu bumiputra shj..bolehkah 50 ni nak kontrol 65..kalau pkr melayu,amanah dan bersatu boleh menang 80 kerusi ok la jugak..soalan saya, boleh ka tanpa bantuan melayu pas???
    Ni yang budin tak ulas..dia ulas dap bertnding 50 kerusi jaaaaaa..podah la budin..hang kencing mat sabu boleh la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dont be so negatif thinking bro...think positif la ek

      Delete
    2. Kenapa tak boleh tanpa pas?...undi pas dah pecah...undi umno pon dah pecah...dlm dap pon ade kerusi melayu...kerusi non muslim dlm pkr tak sampai 10 pon...kerusi muslim warisan lagi bro..ko nak main silap mata ato atak lemmbam...dlm ph tak kira bangsa kira parti ngook...pkr bersatu Amanah dan warisan 65 kerusi...tak timbul ape2 masaalah pon...masalah sekarang bagaimana umno nak menang dikawasan yg dimenangi dengan majoriti kurang 2000 undi..hi4...umno tengah pening...harapkan 3 penjuru dengan pas tapi pas pon dah jadi pis pus...ha4..ko patut fikir nasalah umno dulu...duk sibok hal orang..

      Delete
    3. Boleh mulut abah kau ja budin..refer prk kuala kangsar dan sungai besar la..brp percent ph dpt undi melayu..
      Brp umno menang majoriti? Amanah sembang gegar dpt brp ja undi melayu..so mcm mana tanpa majoriti melayu undi ph nak sembang menang besar kawasan majoriti melayu..112seat to form goverment with simple majority..tak perlu pun kerusi malay bumiputra sampai 70 80 kerusi..jadi khadam la.

      Delete
    4. Ini lah antara pegaruh rasis perkauman yg di bawa umno..benci kaum itu benci kaum ini..sekadar utk raih undi.tapi bila berucap di majlis kaum lain macam2 janji itu ini

      Delete
    5. Ko tertinggal zaman...prk kuala kangsar dan sg besar blm ade bersatu...isu 1 mdb blm jelas ...sekarang dah berubah...sabah dah ubah..johor dan kedah dah goyang bro...

      Delete
  19. Rakyat Malaysia banyak dapat daawah dari Masjid, dan pusat pengajian sekolah.

    Selain dari hendak menjalankan hukum sebat di khalayak ramai, apa sumbangan lebai-lebai PAS kepada Masyarakat?.

    Sepatutnya , lebai-lebai PAS memberikan sumbangan seperti memulihkan sakit dari buatan orang, sihir dan ubatan tradisional.

    Setakat ini, lebai-lebai PAS tidak banyak memberikan faedah kepada rakyat Malaysia.

    Lebai-lebai PAS sokong Pakatan pun tidak dan bersama BN pun tidak , hanya sekadar masuk pilihanraya tapi tidak ada peluang untuk menang adalah satu perjuangan lebai-lebai PAS yang tidak ada faedah.

    ReplyDelete
  20. TERBAIKKK TN SHAHBUDIN. ULAMA AFRIKA KE TU ATAU ULAMA NEGARA PASIR BERDENGUNG??? APA PUN ITU LAH FAKTA DAN HAKIKAT SEBENAR YANG SEDANG BERLAKU, BARANGKALI EJAAN ULAMA TU DISALAH EJA, EJAAN SEBENAR "ULARMAK". MINTA DBP TOLONG PERBETULKAN KERANA BESAR BEZANYA ANTARA ULAMA DENGAN ULARMAK. TAPI SAYA YAKIN AMAT AMAT ULAMA YANG TN SHAHBUDIN SEBUTKAN ITU ADALAH ULARMAK!. TIDAK SYAK LAGI!!!. GST NAIK BUAT BARANG SEMUA NAIK HARGA. SUBSIDI BANYAK YANG DAH DITARIK BALIK MENYEBABKAN LIVING COST MENINGKAT MENDADAK. SO UNTUK ATASI PAYAH JERIT HIDUP SERBA MAHAL, MEREKA SAMBUT SERUAN KERAJAAN DAN NEGARA BUAT BANYAK KERJA UNTUK DAPATKAN PENDAPATAN. SO RAMAILAH YANG MEMILIH MENJADI PENJAJA DAN PEDAGANG TAK TERKECUALI PENJAJA DAN PEDAGANG AGAMA. MALAH LEBIH TERUK, ADA YANG SANGGUP JADI PELACUR AGAMA YANG BERNAMA ISLAM INI. WALLAHUAKLAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya. ulama yang buat amanat dan hukum hakam tunggang terbalik, kejap lain dan kemudian lain pula jadinya, asyik berubah ubah dan berbelit belit, sesuai benar dengan gelaran ularmak, spesis yang suka membelit, lebih lebih lagi ularmak jenis sawa atau tedung yang membelit paling kuat atau paling berbisa. boleh mati para mangsa dibuatnya.

      Delete
    2. Budin tersilap tulis.....ITU ULAMAK GRADUAN UNIVERSITI CONGO AFRIRA.....

      Delete
  21. Manusia...makhluk kejadian Allah berbeza dengan makhluk makhluk Allah yang lain.

    Apa yang membezakan nya?....AKAL dan NAFSU.

    Ulamak juga punya Nafsu dan Akal...walau setinggi mana ilmu yang dimiliki...kekadang nafsu mengatasi kewarasan akal dan iman....bahkan lagi tinggi ilmu yang dimiliki...lagi tajam akal digunakan untuk memuaskan nafsu.

    Kita ambil contoh...seorang yang berpelajaran setakat SPM...dan bekerja kampong....tak akan mampu untuk melakukan jenayah antarabangsa menipu dan merompak hingga berbillion ringgit....ilmu tak sampai kesitu justru nafsu kebendaan juga tak menjangkau billion ringgit.

    Begitu juga ilmu agama...seorang yang diangkat sebagai "ulamak" oleh pengikutnya...akan dengan mudah menggunakan akal untuk memutar belit demi kepentingan nafsu dirinya...(termasuk kepentingan politik).

    Yang penting bagi setiap kita manusia (tanpa mengira pegangan agama) adalah:

    AKAL...AKAL...AKAL DAN ILMU....Ilmu penting untuk kelangsungan hidup manusia...tapi setiap ilmu itu perlu diimbangi dengan akal...yang dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk berdasarkan nilai kemanusiaan sejagat.

    Tanpa ILMU akal akan gagal...Tanpa AKAL...ilmu kan menjahanamkan.

    ADA MATA PANDANG
    ADA TELINGA DENGAR
    ADA MULUT...CAKAP GUNA AKAL

    Ulamak?...siapa mengangkat mereka menjadi ulamak?

    ReplyDelete
  22. Kerana nak tumpang kemewahan umno lobai Pas tinggalkan sementara politik suku agama suku dibelakang.....lobai Pas blm istiharkan amanat tersebut telah terbatal...
    Sekarang dah jadi kau Suku aku Tiga Suku asalkan hasil rompakan dikongsi bersama...

    ReplyDelete
  23. memaki pas lg.truskan insyaalah hasil.makian saudara yg melampaui batas trhdp org yg brjuang menegak.agama islam insyaalah allah tkkan sesekali mmbenarkan kemengan di pihak kamu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingatlah bukn smua org yg dalam.pas mcmtu.hanya segelintir sahaja.baguslah truskanlah mmbuat fitnah dan memaki hamun

      Delete
    2. Tegakkan ruu 355 yg bukan hukum islam sebenar...lebih 3 tahun bl.selesai..bukan semua mcm tu...presiden nak berpolitik matang dengan perompak kenapa dibiarkan?...

      Delete
  24. AMANAT HAJI HADI AWANG (versi 2017)

    SAUDARA-SAUDARA SEKELIAN PERCAYALAH,
    KITA MENENTANG UMNO (DAP PAN), BUKAN KERANA NAMA DIA UMNO (DAP PAN). 
    KITA MENENTANG BARISAN NASIONAL (PAKATAN HARAPAN) BUKAN KERANA DIA LAMA (BELUM) MEMERINTAH KERAJAAN.
    KITA MENENTANG DIA IALAH KERANA DIA MENGEKALKAN PERLEMBAGAAN PENJAJAH (RAMAI CINA DAN INDIA KAFIR), 
    MENGEKALKAN UNDANG-UNDANG KAFIR (KAUM BUMIPUTERA & SABAH SARAWAK YANG KAFIR), MENGEKALKAN PERATURAN JAHILIYAH (SERANGAN 1MDB DAN GST). 
    OLEH KERANA ITULAH KITA MENENTANG MEREKA.
    OLEH KERANA ITULAH KITA MENGHADAPI MEREKA. 
    OLEH ITULAH KITA CUBA BERLAWAN DENGAN MEREKA.

    PERCAYALAH SAUDARA-SAUDARA SEKELIAN, 
    PERJUANGAN KITA ADALAH JIHAD, UCAPAN KITA ADALAH JIHAD,
    DERMA KITA ADALAH JIHAD.
    BERGANTUNGLAH KITA KEPADA ALLAH DENGAN (MENGHADAPI) PUAK-PUAK INI KERANA KALAU KITA MATI MELAWAN PUAK-PUAK INI,
    MATI KITA ADALAH SYAHID. MATI KITA ADALAH ISLAM. 
    KITA TIDAK PERLU MASUK BUDHA (MCA), KITA TIDAK PERLU MASUK HINDU (MIC),
    KITA TIDAK PERLU MASUK KERISTIAN (UMNO),
    TAPI KITA MENJADI KAFIR DENGAN MENGAMALKAN 'Politik (BN) SUKU, Agama (PH) SUKU'.

    Versi baru Amanat Hadi.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Ini amanat TGHH yang lagi baru

      Harap JANGAN ada sesiapa penyokong PAS yang mengundi PH dlam pru14 ini.




      Delete
    2. Sokong 12.15. Budaya takfiri dan kafir-mengkafirkan orang Islam memang dituntut agama. Ayuh sokong amanat baru Haji Hadi.

      Delete
    3. Amanat dah jd Lahanat Hadi dan Pas.

      Delete
  25. Kos hidup makin tinggi bakal hakis undi BN
    KUALA LUMPUR: Seramai 1.6 juta penjawat awam Malaysia sudah lama menjadi salah satu bank undi paling boleh dipercayai oleh parti pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, tetapi sementara mahu menghadapi pilihan raya umum, beliau berhadapan dengan risiko kos sara hidup melambung tinggi boleh menghakis sokongan itu.

    Harga meningkat secara mendadak sejak Malaysia mengurangkan subsidi kerajaan dan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan untuk menutup lompong sumber pendapatan negara yang berpunca daripada kemerosotan pendapatan minyak dan gas, dan pekerja-pekerja kerajaan peringkat bawah mendakwa mereka kini merasai keperitan hidup.

    “Isteri saya peroleh pendapatan sampingan dengan melakukan kerja-kerja bebas. Tetapi kami tidak boleh simpan,” kata Mohd Nizam, 28, yang menyokong parti Najib, Umno masa-masa lalu tetapi, seperti sebahagian kakitangan awam yang bercakap kepada Reuters, tidak mahu mengatakan sama ada dia berbuat demikian lagi atau tidak.

    “Saya tidak tahu bagaimana kami akan menguruskan jika kami ada anak,” kata Nizam, yang menunggang motosikal untuk bekerja setiap hari di pusat pentadbiran Putrajaya, di mana dia memperoleh RM3,000 sebulan sebagai seorang kerani kerajaan.

    Kenaikan harga adalah faktor utama mendorong pengundi bandar dan bukan Melayu untuk menjauhi gabungan yang diketuai Umno sejak 2 pilihan raya umum lalu.

    Tetapi Umno berpegang kepada pengundi-pengundi Melayu Islam di kawasan-kawasan luar bandar dan undi kakitangan awam – kebanyakan daripada mereka adalah kaum Melayu kerana dasar diskriminasi positif sejak beberapa dekad lalu yang memberi mereka keutamaan dalam pasaran kerja sektor kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Taraf Hidup (Standard Of Living): Malaysia Telah Bertambah Baik Kedudukan Ke-49 Tertinggi Di Dunia – Mengatasi Greece, Hungary dan Russia.
      Sunday, April 30, 2017 -04-30 17:22:14'

      KDNK perkapita PPP (dinyatakan dalam dolar antarabangsa (Int $) adalah cara yang terbaik yang digunakan ahli ekonomi untuk mengukur taraf hidup di kalangan negara-negara yang berbeza kerana ia mencerminkan perbezaan dalam kos kadar hidup dan inflasi di samping tidak menghiraukan kadar pertukaran mata wang, yang memesongkan perbezaan sebenar dalam pendapatan.

      Berdasarkan data Bank Dunia bagi tahun lepas, Malaysia meningkat daripada kedudukan ke-54 pada tahun 2011 kepada kedudukan ke-49 daripada 189 negara pada 2016 mengatasi negara-negara seperti Hungary, Greece dan Rusia.

      Ini bermakna bahawa rakyat Malaysia kini menikmati taraf hidup yang lebih tinggi daripada mereka.
      Malah, taraf hidup (Standard of Living) kita telah meningkat setiap tahun sejak tahun 2009 walaupun Malaysia tidak terpengaruh dengan godaan untuk menambat kadar mata wang kita apabila mata wang mula melemahkan pada lewat 2014 di tengah-tengah kejatuhan harga minyak dan kemudian diakhir tahun 2016 disebabkan oleh kesan Donald Trump .

      Ini adalah apa yang pengarah IMF kata tentang kadar pertukaran Malaysia dalam laporan 2017 mereka.
      Pengarah IMF menekankan peranan utama dasar dan kadar pertukaran makroekonomi fleksibiliti dalam membantu perekonomian menyesuaikan diri dengan kejutan luaran. Dalam hal ini, mereka menyambut baik komitmen pihak berkuasa untuk mengekalkan kadar pertukaran sebagai kunci penyerap kejutan.

      Apa yang dimaksudkan adalah bahawa IMF memuji langkah Malaysia untuk membenarkan mata wang kita menyusut sejak beberapa tahun lalu tanpa tambatan ia telah membantu melindungi Malaysia daripada harga komoditi yang lemah dan ekonomi global yang lemah.

      Seperti yang saya telah menulis sebelum ini, meningkat taraf hidup lebih penting daripada kos sara hidup dan harus menjadi matlamat utama kerajaan sekali gus meningkatkan tahap pendapatan yang lebih penting daripada sekadar menjaga kos sara hidup yang rendah.
      Menentang kos sara hidup dalam jangka masa sederhana adalah hanya berjuang terhadap sejarah beribu-ribu tahun dan trend dunia.

      http://limsiansee.blogspot.my/2017/02/a-malaysian-perception-cost-of-living.html

      Jika anda melihat jumlah kereta jalan raya, jumlah piring Astro, telefon bimbit dan jumlah yang semakin meningkat orang melancong keluar negera, tidak ada (sifar) keraguan bahawa taraf hidup Malaysia telah berkembang dengan pesat sejak tahun 2009.
      Angka-angka Bank Dunia ini telah memberikan bukti empirikal apa yang kita lihat dengan mata kita sendiri


      Delete
    2. Kalo kerana nak taraf hidup yg lebih baik tapi sarat hutang itu bukan namanye sejahtera...rumah hutang kete hutang mcm2 lagi tanggong hutang...abis bulan abus gaji..tak mampu menyimpan...

      Delete
    3. Yg kaye boleh lah melancong keluar negara...tapi berapa peratus yg kaye di malaysia?..berapa ramai lagi melayu hudup dlm rumah buruk di kampong2?

      Delete
  26. patutlah puak kamu tkkn mng.sng btl kamu jatuhkan hukum pada org agama.sesetengah pemimpin pas bkn hanya org politik ada juga antara mereka yg mgjar agama dgn ikhlas stiap mggu.mgkin kamu rasa kamu lbh alim dan hebat dr mreka. jgnlah kita brsikap trlampau.kalaupun mereka salah rs takde seberat sprt yg kamunkatakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesetengah pemimpin yg mengajar ugama tentu ajar rasuah dan subahat dengan perompak adalah mungkar...kenapa tak tegor pemimpin yg sokong perompak dan nakan suap 90 jota....

      Delete
  27. sgt sedih mmbaca komen drp org islam.tuduhan dan hinaan yg sgt melampau kpd golongan agama.siap dgn versi fitnah lg.nk brpplitik berpada2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Golongan agama yg tak berbelit2 tak di usik pon..ini golongan berbelit2 guna ugama untuk kepentingan diri...golongan yg pandai maki biawak barua yg tikam kawan sendiri dlmpru lepas.. Tak payah bersedih kalo ulamak menyokong perompak..

      Delete
    2. kamu dh tahu yg berbelit bukn ulama.knp kau gelar dia ulama.kau lbh sedih hilng harta dari agama sendiri dihina

      Delete
    3. Eik yg berbelit tu lobai pas lah..ngok..

      Delete
    4. tu bukan lobai bodoh tu org politk

      Delete
    5. Istilah putar belit...orang pas se diri memanggil presiden mereka ulamak...ko yg bodoh...lobai pas tu naib pengerusi persatuan ulamak sedunia...ingat cedik sangat nak putar belit...rupanye bahlol...

      Delete
  28. budin cakap macam ada kuasa penuh ditangan ? nak undi sapa sekarang ni ? pakatan harapan yang DAP jadi kepala...? dengan MCA dan MIC yg lembut pun dah kena pulas kepala ni pula DAP rebus tak empuk ...mampuih kena terajang dek DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pandai2 letak Dap jadi kepala PH.. Siapa ko yg memandai sangat?....bodooh punyer orang buat teori bodooh...ko pegi terajang cina mca dulu yg sergah ko jangan bentang ruu...menyibok

      Delete

    2. Dalam demokrasi yang banyak suara secara automayk menjadi ketua.

      Delete

    3. Dah 2 kami dipijak2 oleh DAP, nak tunggu apa lagi. Bekah la.



      Delete
    4. Dlm ph keputusan ikut majoriti...parti cina 1 saje dap...pkr bersatu amanah parti melayu...siapa majoriti?...

      Delete
    5. 14.38...siapa dipijak DAP?

      Delete
  29. Yrtnampak benerapa pola sama yg berulang2 dlm taburan komen2 yg sihat diatas.
    Mula2 Terimankasih Tn Budin diatas ruang bincang.
    Sebab susah pupus laman bicara dimedia perdana.
    Pola paling kuat, adalah satu piham yg sgt tak tahan apabila PAS ditegur atau dikutuk.
    Secara amnya,mereka ini akan panas bila PAS dikupas. Kan nyata, PAS dh seakan menjadi macai UMNO ?
    Usaha ulas pengupasan dibalas tuduhan dan label mcm2.
    Byk pihak suka perkara diulas, termasuk ahli PAS sendiri yg waras.
    Ada pihak yg ingin padamkan diskusi dari aktif, dgn tuduhan dan label mcm2.
    Cukuolah susah Media Taki Barut da TV 3suku kecut disana.
    Biarlah bicara bersemi dan mekar disini.
    Apa yg Takut.
    PAS BUKAN 'ISLAM' pun...
    Pemimpin PAS BUKAN 'ULAMAK' pun..
    Tidak ada siapa pun yg angkat PAS sebagai agama pun...

    Takkan orang Islam
    BERANI kerana TAKUT ?
    SALAH bagi jadi BENAR ?

    ALLAH SELAMATKAN LAH MALAYSIA..demi anak cucu.

    -TF

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde sape kata pas islam.tkde org mrhpun kau kutuk pas.yg dikutuk ulama.kau ku tuk hj hadi ok lg.nik abduh prg pas lgsung tk kisah yg dimarahnya ulama .lebai yg dikutuk.bkn smua lebai.ulama mcmtu hanya segelitir aja.kutuk atas nama individu bukn atas gelaran.kalau kita sbg org islam biarlah ada rasa hormat sikit pd agama kita wsalam

      Delete
    2. Kutuk lobai pas yg berbelit2 sejak kena 90 jota bro....dlm blog ni kalo cakap ulamak otomatik lobai politik pas...itu pon susah nak paham...takkan nak kutuk mufti perlis plak..

      Delete
    3. mcmtu pulak.loboi politk bukn semuanya jahat.ada juga yg btl2 alim.bkn smua lobai dlm pas tu mkn 90 juta.kalau atok kau ahli pas dan dia lebai.mksudnya atuk kaupun mkn 90 juta

      Delete
    4. Kalo ade lobai pas yg alim kenapa tak byang ketua lobai yg pandai maki hamun buawak barua pil kude dan tijam kawan sendiri dlm pru lepas...alim ape ni?...

      Delete
    5. Lobai yg sokong perompak patut dikutuk..lobai makan suap 90 jota ...lobai cap ape ni?

      Delete
    6. dh tahu lebai tkkn mkn duit haram.yg mkn 90 juta bukan lebai namanya

      Delete
    7. bodohnya mnusia jenis apa kauni.tu segelintir saja lebai mcmtu dlm pas ada yg btl2 alim.ckp saja nama org kau ckp 90 juta kalau hj hadi ckp aja haji hadi.jgn trlalu taksub dgn politik.

      Delete
    8. Di konen asal tidak pun ada kutuk LEBAI, kalu ada rasa oedas itu mesti sebab cili.
      Kalu sebut pun LOBAI tk sama LEBAI.
      Apa nak jadi melayu makan ciki, kias guna item JUBAH pun dah tak boleh !
      Sensitip..Pedas, kan?
      Kalu pedas tu, Taubat lah.

      Delete
    9. Lobai tak makan rasuah...tapi siapa naib ketua ulamak sedunia kalo bukan lobai pas...kenapa nunjuk bodooh disini..

      Delete
    10. Dlm Pass ade yg betul2 alim...tapi kenapa biarkan ketuanye berbaik2 dengan perompak...kenapa tak buang ketua yg makan rasuah...nak subahat...alim ape ni?

      Delete
    11. Alim alim kucing saja tu. Kita leka saja dia dah sapu dan bawa lari ikan depan mata.

      Delete
  30. Sabar kpd yang marahkan shahbudin..dia blogger. Kalau yahudi yang suapkan dia yahudi la dia sokong..kalau umno yang upah umno la dia puji..kalau bersatu yang bagi duit bersatu la dia puja..kalau dap yang jamu dap la betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu yakin yahudi suap budin.
      kamu pasti bikan cina jho suap kamu butir tahik low?
      kamu yakin?
      bagus.

      Delete
  31. Janganlah kita terperasan diri
    Status nabi itu adalah tinggi
    Mulut boleh cakap itu dan ini
    Sekadar kosong tiada bukti..

    Adakah dengan serban dan jubah
    Bukti diri sudah amanah
    Mana akhlak yang diajar rasulullah?
    Adakah memaki hamun suatu sunnah..

    Takkan itu pun tak dapat beza
    Otak dan akal letak dimana
    Mengapa manusia biasa hendak dipuja
    Sedangkan rasulullah itu paling mulia..


    ReplyDelete
    Replies
    1. terserah.kalau semua org yg berserban dan brjubah tu jahat.knp prlu kaitkn serban dan jubah.sarban.jubah kopiah dkt dgn islam.kutuklah atas dasar individu bkn kutuk atas pekara yg mnjadi sombol org yang alim.kalau nik abduh kutuklah guna nama nik abduh.mgkin kamu rasa kamu org yg hebat semua prkara kamu boleh jdkan bhn kutukan.

      Delete
    2. Pakaian Arab dan aksara Arab. Arabisation.

      Islam bkn Arab
      Arab bkn Islam

      Doktrin sesat jarum halus anasir subversif neo komunis utk pecah dan perintah bani melayu.

      Hati2 lah juga dgn fahaman wahabi.

      Delete
    3. Ayam berbulu musang...

      Delete
    4. Kalau serban, kopiah dan jubah tanda Islam dan kutuk agama.. maka jatuh sudah taraf agama Islam pada pandangan tuan. Lagipun semua pakaian itu budaya luar - Arab, Parsi, Eropah dan Benua Keling. Bukan budaya Melayu...

      Delete
    5. org yg dh trlalu bijak mcmni.takpe truskanlh kutuk.org pakai serban jahat.pakai jubah jahat.difitnah pula wahabi.truskanlh..smp perkara yg tkde kaitan dgn politik belitnya.tkde siapa ckp arabtu islam.serban jubah sunnah nabi.

      Delete
    6. Sunnah jika niat ikhlas dan ikut Nabi SAW. Jika niat menipu, sokong pencuri, maki hamun, kafir-mengkafirkan umat Islam..maka jubah serban hanya pakaian semata...sudah bukan jadi sunnah. Tetapi fitnah maha dahsyat ulama jahat aka ulama Pas terhadap Nabi SAW.

      Ingatlah pesan Nabi supaya berhati2 dengan Dajjal tetapi yang lebih Nabi risau umat baginda dipermainkan ulama suu'. Berlagak alim dan zuhud tetapi berhati serigala. Wanita, harta, kasta dan kuasa menjadi buruan Lebai.

      Delete
    7. apa kaitan dgn kafir.org ckp pakai serban dan jubah sunnah nabi.smua org pakai jubah serban mcmtu ke.yg bt mcmtu segelintir shja bilangan sgt kcil.yg sikit kau bsrkan semua yg berjubah serban mcmyu

      Delete
    8. Tuan tuan jangan salah fikiran
      Pantun teman sekadar renungan
      Bukan jubah dan serban yang nak ditekankan
      Cuma Akhlak didiri tu mestilah sepadan..

      Diakhir zaman ini
      Banyak pandai berkata tak tahu nak buat
      Eloklak kita muhasabah diri
      Semoga kita semua diberi rahmat..


      Delete
    9. Puak2 neo komunis ni mmg cari titik pepecahan antara bani melayu dan mereka suka melabel dgn puak liberal bagai bg pejuang bani melayu Islam.

      Terang lg bersuluh bila Abg besar mereka China komunis berjaya menawan Malaysia bermodalkan duit bkn lg melalui partai komunis Malaya.

      Ingat lah wahai pejuang, bapa2 Kita tidak mati sia2 di tangan komunis sejak 1948,kami terus pertahankan agama Islam, raja2 melayu dan tanah air bertuah melayu.

      Nyah kamu neo komunis bertopengkan agama dan bangsa.!!!

      Delete
    10. Ini bukan kutuk semua yg berserban dan berjubah...ini kutuk lobai pas yg berbelit2...pandai maki hamun...dlm blog ni tak menyentuh orang2 yg tak berkaitan pimpinan pas...jangan nak putar belit plak..

      Delete
    11. Jubah pakaian nabi
      Serban pakaian nabi

      Cakap cukup pandai.

      Tetapi kenapa orang2 pas tak ikut adap dan perangai nabi.

      Di Malaysia ni Benggali pun pakai serban tau.

      Delete
  32. PAS dah lagak tak mungkin dia salah,
    Belum tegur pun dah gelabah.
    Tak boleh sentuh.
    Nampak sgt sudah rapuh.

    UMNO pulak defensive selalu,
    Sahlah dia makin melayu.

    Dudok diam buat2 bengong
    BN rakus kutip untong.

    Takkan Rakyat nak terus mimpi,
    BUKAN KAH RAKYAT yang bayar gaji?

    ReplyDelete
  33. Tahukah anda blogger shahbudin husin dan mak ayahnya adalah pengundi tegar umno.
    Kalau dikatakan umno itu perompak kenapa tidak menyokong ketika 2008 dan 2013. Adakah ketika itu umno tidak rasuah dan merompak. Perjuangan anwar kerana apa ketika itu? Mereka yang menaikkan najib, hj hadi yang disalahkan.
    Adakah ketika itu budin dan mak ayahnya sedang kenyang dijamu dedak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ini skarang khianat 1mdb belum ranum leleh nanah. Media masih berusaha kambus tahik low sehingga skrg.
      Jho Low pun tweet tak jawap2.
      Kepala Jawat pun.bukan penjawat.

      Ikhlas, kamu ada faham tak 1326?

      Delete
    2. Hj hadi disalahjan kerana sokong dan nak kerjasama dengan perompak..

      Delete
  34. Inilah akibat berdamping dengan golongan liberal dan kafir. Akhirnya ulama dihina. Ulama yg tak sehaluan dgn nafsu jatuhkan kerajaan dan naikan DAP dan yg bersekutu dengannya dituduh pemakan dedak. Saudara tengoklah keliling saudara dgn ikhlas. Golongan mana sebenarnya yg saudara sokong. DAP dah tentu kafir. Parti 'melayu' lain tidak dilihat memartabatkan Islam. Anak perempuan seorang pemimpin parti didapati berucap di gereja mengatakan bahwa perlu ada kebebasan Melayu didakwah ke agama lain. Ayahnya pula dipetik menyokong pluralime agama. Disamping itu beliau sendiri kini di penjara bersabit satu perbuatan yg amat terkutuk dlm Islam. Perhatikanlah perbuatan golongan ini - memarahi Jakim menyerbu gereja DUMC kala Melayu sedang didakwah, menentang perkasaan syariah, menghalau pendakwah Islam, menghina ulama' dan sebagainya. Ingat peristiwa Badr dimana org Islam yg tak berhijrah dipaksa oleh puak kuffar untuk turut serta dlm perang Badr. Akibatnya ada yg terbunuh. Orang tersebut disebut Allah sebagai penghuni neraka jahannam (An-Nisa 97) kerana beserta golongan musuh Islam walau mereka Islam sebelumnya. Janganlah saudara anggap remeh isu menyertai golongan yg liberal kafir ini. Malangnya kita turut terpengaruh bahwa politik lain agama lain. Baliklah kepangkal jalan sementara ada kesempatan. Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Mr J,
      Apa inti tafsiran kamu senang2 label Liberal suka hati ?
      Tidak kah Liberal itu sederhana?
      Islam tuntut keserdehanaan.
      Kamu anut Dogma IS?
      Kamu sanjung Taliban?
      Kafir asli lebih mulia dari Islam palsu.

      Tak gitu? Mr J ?

      Delete
    2. Anak tiri Najib Razak, Riza Aziz penerbit filem separa lucah sokong ulama?

      Ibunya Rosmah Mansor kaki shopping tegar di Hawaii, Dubai, Italy dan UK dengan muka botox dan rambut langsuir srikandi Islam?

      Jho Low kaki kapur 1MDB buat bayar parti dengan Paris Hilton, hadiah arak mahal kepada Leo diCaprio dan bayar hutang judi Las Vegas sampai jet dan rumah disita DOJ mesti Panglima Perang Islam bukan?

      Bagaimana Najib MO1 yang mengetuai 1MDB dan mengaku duit 2.6billion masuk akaun Ambank? Mungkinkah Najib Khalifah Islam akhir zaman aka Imam Mahdi??? Takkan Imam Mahdi anak lelakinya DJ part time Zouk? Yang perempuan kawin pula Interpol wanted list dari Kazakhstan?

      Delete
    3. Nyah kau Mr. J neo komunis. Tidak seinci pun tanah melayu ini akan jatuh ke tangan barua komunis China.

      Bkn duit ukuran kami tp maruah kami bani melayu Islam

      Cukup2 lah kepura-puraan kamu Mr.j!!!

      Delete
    4. Mr J nak putar belit...dlm umno tak ade liberal?...umno tak takut kena sergah dengan kapir?...Najib u turn tak jadi bentang ruu tu bukan kena sergah dengan kapir bn?
      Lobai Pas di kutuk kerana nak kerjasama dan sokong perompak...ulamak lebih tahu tak boleh subahat dengan mungkar...ulamak dulu di lontar dlm kawah neraka...kemudian baru
      pengikut2..hu3...Mr J nak pertahankan perompak pon tak boleh beza dosa pahala...kalo ulamak tak takut dosa mr J lebih 2 lagi laa..hu4..

      Delete
    5. Mr. J aka Che Wan Snake.

      Delete
    6. Nenteri JPM Azalina tak bertudung...terdedah aurat...gayenye bukan liberal mr J...r...ha4..
      Mca mic gerakan dan kristen serawak sabah sokong ruu dan hudud?...

      Rasenye lebih baik mr J gesa pas masuk umno dan lantik hj hadi sebagai presiden...hj hadi lebih berani dari Najib...baru hudud boleh laksana dan amanat suku dan tiga suku terbatal...

      Delete
    7. Mrj ialah contoh terbaik pengaruh amanat si lebai eddy

      Delete
    8. Anon 1342, liberal tu bukan sederhana. Liberal fahaman yg kecilkan peranan agama dan besarkan peranan fikiran manusia. Contoh LGBT. Liberal halalkanya walau agama haramkan.
      Anon 1351 tiap manusia akan dibalas menurut amalannya. Walau anak PM. Jagalah diri sendiri. Jangan buat benda haram pasal rasa anak tiri PM boleh buat. Sebelum tuduh sesiapa perompak - adakah bukti atau dengar cakap saja.
      Anon 1354 anehlah kalau kita benci Cina buat pelaburan tapi masa yg sama ghairah nak serah pemerintahan pada DAP.
      Anon 1407 benar dlm UMNO pun ada yg berfikiran liberal. Disitu peranan PAS. Kerjasama PAS UMNO ini yg ditentang hebat diblog ini diharap dapat suntik komitmen Islam dlm UMNO. Dapatkan bukti sahih sebelum tuduh org perompak. Dengar cakap ini banyak membawa pada fitnah.
      Anon 1441 pakai tudung bagi perempuan itu wajib. Yg tak pakai ada dosanya. Tapi menyokong golongan liberal kafir perintah negara adalah masaalah aqidah. Sila rujuk penerangan diatas.

      Delete
    9. Mr J. Jangan malas membaca selain Utusan dan Mangga. Google 1MDB DOJ dan pilih 2 versi PDF BI atau BM.

      Semak fakta money trail yang ada?Semak berapa duit dihabiskan Najib, Riza Aziz, Rosmah, Jho Low? Ini adalah fakta yang sama disiar oleh WSJ - Saya akan saman WSJ pada hari Selasa - janji MO1 tinggal janji.

      Singapura dah sita jet Jho Low. Bank tertua di Singapura tutup bersubahat pengubahan wang haram 1MDB. 2 kes pelawak Singapura guna nama Najib dengan jenaka pencuri. Seluruh dunia masih ada 10 negara menyiasat tanpa henti kes pengubahan wang haram 1MDB!

      Apakah berita2 antarabangsa itu bukan tanda rakyat mengundi Kerajaan Kleptokrasi semasa PRU13?

      Mari ubah PRU14 Mr J!! Selamatkan Malaysia daripada Kerajaan Kleptokrasi. Selamatkan warisan anak cucu daripada dijual kleptokrat bayar hutang...

      Delete
    10. Anon 1615, ada tak sesiapa didakwa rompak duit? WSJ pernah tuduh mantan PM yg jadi tunggak PH songlap 200 billion. WSJ juga tidak disaman. Namun kita tetap sokong PH. Bukankah bukti itu di mahkamah? Sekurang kuran didakwa? Percayalah segala maklumat media liberal dunia. Ingat Soros yg beri dana untuk Arab Spring juga beri dana pada kumpulan dan media kat Malaysia menerusi NED.

      Delete
  35. KAH KAH KAH!

    Ini namanya AMANAT HADI 90JUTA

    ReplyDelete
  36. Betul tu...Mr J! ulamak PAS dihina..sebab apa mereka dihina? sebab, mereka sendirilah yang menghina diri mereka sendiri.

    Idris Ahmad:
    Dah 13 kali kita dikencing (ditipu) oleh BN. Sebab itu kita kalah selalu.
    jadi kalau kena kencing sekali lagi,
    Pas tidak rugi dikencing oleh UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak serik di kencing itu namanye bahlol...masih nak hulur muka supaya dikincin...islam ajar begitu ker?

      Delete

    2. Dah 2 Kali di pijak2 oleh dap. Nak tunggu apa lagi. belah la

      Delete
    3. apakah kau lbh tinggi darjahnya dari ulamak.shgga kau blh mghina ulama.kauni bkn islam mgkin cina dap yg myamar

      Delete
    4. UP, saudara dah terlampau ghairah nak tumbangkan BN sehingga dah tak nampak baik buruk. Malaysia negara ke 11 paling competitif dan exports berkembang lebih 80 billion bulan March. Unemployment 3.5 % antara yg paling rendah di dunia. Banyak lagi cerita yg baik. Pembangkang pula didakwa rasuah di mahkamah baik di Selangor atau Penang. Namun tak nampak pula pembangkang ini korup? Kenapa sampai begini UP?

      Delete
    5. Mr J..ohh Mr J..macamana saya tak ghairah tumbangkan Umno/BN?
      PAS, parti yang saya ingat boleh diharapkan...kini hanyalah, sebuah parti yang rela kena kencing(ditipu) sahaja.

      Mr J, saya sangat kecewa...

      Delete
    6. Buruk negara kita sebab Najib sampai ramai yang tak nak mengaku rakyat Malaysia. Malu PM mencuri.

      Delete
    7. UP, jangan pasal marah nyamuk kita bakar kelambu. Kita perlu pertahankan aqidah sebagai tugas utama. Mari kita focus pada rasuah daripada runtuhkan kerajaan. Ketahuilah pembangkang bukan maksum. Mereka juga terlibat rasuah. Kalau hanya ganti kerajaan tampa focus rasuah maka rasuah tidak akan hilang. Janganlah pasal percaya semua tuduhan pembangkang kita rasa kerajaan tiada kebaikan. PM kini berani buat perubahan struktur economi walau tidak popular. Ini termasuk gst dan pemansuhan subsidi. Untuk imbangkan impak atas mereka yg kurang pendapatan BR1M di berikan. Negara yg hidup subsidi seperti Venezuela kini bangkrap. Negara lain seperti Saudi, Qatar, Oman, Bahrain akan kenakan gst tahun depan. Mesir telahun ada gst 13% dan begitu juga Indonesia 10%. Anehnya pembangkang yg benci gst juga benci BR1M. Pandanglah gambaran yg lebih besar saudara.

      Delete
  37. Sapi Betina (Al-Baqarah):213 - Manusia itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, KARENA DENGKI antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkann itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.

    Yang bertekuk lutut (Al-Jāthiyah):17 - Dan Kami berikan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata tentang urusan (agama); maka mereka tidak berselisih melainkan sesudah datang kepada mereka pengetahuan KARENA KEDENGKIAN yang ada di antara mereka. Sesungguhnya Tuhanmu akan memutuskan antara mereka pada hari kiamat terhadap apa yang mereka selalu berselisih padanya.


    JANGAN DENGKI2... JOM BERLOMBA....!

    Jamuan (Al-Mā'idah):48 - Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Quran dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka BERLOMBA-LOMBALAH berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu,


    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol ostad...yg merompak akan dapat balasanye...yg subahat tak kira ulamak ato jahil pon akan juga diberi balasan...ostad tak sokong perompak kan macam lobai pas berserban besar.....

      Delete
    2. Serban saja besar tapi tak ada akal.

      Delete
    3. ulamak mksudnya org yg bijak pndai dan alim dalm agama.kalau yg bt jahat mksudnya org tu bkn ulamak.org yg lidak brcang semestinya bkn ulama.kalau kau org tu jaht tk pyh kau nk lebelkn org tu ulamak.lpstu kau kcp ulama jahat.takkah kau golongan yang tolol

      Delete
    4. bgitu juga dgn lebai org yg ptuh pada agama.org yg curi bknnya lebai.dalam pas ada lebai yg alim.dalam ph ada cina kafir.kalau org pggil ph cina kafir kau mrh.sdgkan hnya hany sbgian aja cina

      Delete
    5. Ha3...dah ramai panggil ulamak dan naib presiden persatuan ulamak dunia...nak panggil ape lagi...ko bagi tau pas buang gelaran ulamak kpd hj hadi...he3...jadi ko setuju ler hj hadi bukan orang baik dan tak boleh dipanggil ulamak?..ha2..

      Delete
    6. kan aku dh ckp ulama hanya layak untuk org alim yg bijak pndai dalm agama.kalau hj hadi bkn trgolong dlm kalangn org tersebut dia bkn ulama

      Delete
    7. Tapi hj hadi mengajar ugama setiap jumaat di masjid rusila...dua pon alim jugak dlm bab ugama...cume dia kurang alim dlm bab mengejar harta donia..

      Delete
    8. Ape la si aji edy tu...pemimpin yg tidak ada ketelusan mcm jibby tu nak disokongnya..duit dh abis pakai tapi ckp xde masuk plk akaun sndiri

      Delete
  38. Umat Islam tidak boleh mendiamkan diri jika ada kemungkaran dalam pengurusan politik dan pentadbiran rakyat.

    Dari Abu Sa’id Al Khudri radhiyallahu ‘anhu dia berkata, “Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Barang siapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, hendaklah dia merubahnya dengan tangannya. Apabila tidak mampu maka hendaknya dengan lisannya. Dan apabila tidak mampu lagi maka dengan hatinya, sesungguhnya itulah selemah-lemah iman.’.” (HR. Muslim)

    Tugas kehidupan Muslim iaitu menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran mestilah berterusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. umat islam juga tk blh mndiamkan diri bila ulama sesuka hati dihina.mgkin puak ph merasa bgga bila pnganut agama lain turut melebelkn ulamak sbg jahat sprt mana lebai yg digunakn oleh dap.

      Delete
    2. Ulamak yg sokong perompak tidak boleh dibuat baik...penganut ugama lain pon hormat ulamak yg baik...ade ulamak luar negara pernah melawat penang...dap terima dengan senang hati...

      Delete
    3. kau pernah jump ulama merompak..kalau yg merompak dh tentu orgtu bukn ulama.

      Delete
    4. Ulamak tak ade lagi yg nerompak...yg sokong dan subahat dengan perompak dah ade di malaysia...yg jahil tak tahu...

      Delete
    5. bodohnyanya.gearan ulama buknnya hakiki.org yg dh bt salah knp nk pggil orgtu ulama

      Delete
    6. Maksud ko hj hadi dah buat salah?...tak layak digelar ulamak?...

      Delete
    7. maaflah semua kalau trkasar bahasa.maaflah mgkin pemahaman kita berbeza.lbh baik rasanya saya tk sggah kesini lg kerana prjuangan dan pemahaman kita berbeza.saya bkn mmbela pas cuba mmbela islam.mgkin sy yg tersalah aggap.wsalam

      Delete
    8. Anon 1530, teruskanlah perbetulkan fahaman mereka diblog ini. Setan nampakan baik perbuatan baik sebahagian mereka. Sesiapa saja yg tidak menyokong tujuan mereka tumbangkan UMNO dan naikan liberal kafir dituduh makan dedak. Begitulah tertutupnya matahati.

      Delete
    9. Che wan rosli pun snake juga. Pantang nampak anak ayam

      Delete




  39. Masalah di Malaysia ialah, org yg spmnya mendapat D dlm pengetahuan ugama Islam pun merasai sudah cukup hebat untuk mengkritik ustaz2 yg mengajar mereka dulu dan ulamak2 yg mengajar ustaz2 mereka.

    Pelik sungguh... Siapa nak percaya???



    ReplyDelete
    Replies
    1. di malaysia lg pelik bila ulama dihina.pgnutnya islam rasa tramat bgga

      Delete
    2. Ulamak yg sokong perompak mesti dikutuk...ulamak ajar rompak tu mungkar haram...ato ko pikir rompak tu halal..

      Delete
    3. Yg buat baik dan betol disokong tapi buat yg garam dan mungkar kena kutuk laah...akhir zaman orang islam jual agama untuk dunia...ko tak pernah dengar hadis ?..

      Delete
    4. apa yg pelik?
      ulama mana dihina?
      siapa ulamak?
      betulkah pgnut islam gembira?
      siapa yg bangga?

      Kau 1458?

      Delete
    5. ada ke ulama merompak.kalau dh merompak org tu bkn ulama.itu org jahat namanya

      Delete
    6. 14.58...otak 1 skru tercabut...hi3

      Delete
    7. Ulamak tak ade lagi yg merompak...ulamak yg sokong dan subahat dengan perompak dah ade di malaysia...sama mcm ko...orngg jahil tak tahu

      Delete
    8. maaflah semua kalau trkasar bahasa.maaflah mgkin pemahaman kita berbeza.lbh baik rasanya saya tk sggah kesini lg kerana prjuangan dan pemahaman kita berbeza.saya bkn mmbela pas cuba mmbela islam.mgkin sy yg tersalah aggap.wsalam

      Delete
    9. https://youtu.be/VnNXBQNWHI4

      Delete
    10. Ade ke ulamak yg berkuasa kafirkan org? Mmg tinggi darjatnya nih

      Delete
  40. MR J insaflah kamu
    Selepas insaf undilah PH
    PRU 14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak mr J dah berkarat dengan dedak ketua perompak...sama sahabat jahil dan mat singapork barua cina kominis...

      Delete
  41. Teringatkan john doe...

    ReplyDelete
  42. Kuliah Jumaat di Rusila minggu ini mungkin Haji Hadi kena tampil minta maaf dan bertaubat nasuha kepada orang Melayu Islam.

    Sejak 1981, Amanat Haji Hadi menjadi anutan dan hiasan dinding pengikut dan penyokong Pas. Tidak sedikit kes cerai, pecah belah dan mati syahid menentang Umno yang berpunca daripada syiar jihad terhadap umat Islam Umno.

    Pas Ikatan Umno Berjasa Hamim dan sekutu non muslim dalam BN nak berpadu dalam gabungan besar Melayu Islam. Namun, Isu Amanat Haji Hadi boleh jadi penghalang besar perpaduan Melayu Islam. Masih ramai akar umbi Pas belum pasti lagi mahu menurunkan Amanat Haji Hadi dari dinding rumah mereka. Haji Hadi kena bertindak minta maaf sebelum Umno dan Pas boleh disatukan.

    Semoga Haji Hadi sempat bertaubat dan minta maaf...terutama kepada balu2 dan anak2 yatim mangsa Memali yang kejar syahid 5 tahun selepas ucapan Banggol Peradong itu dibuat.

    Semoga umat Islam dapat bersatu dan jentik anasir yang menyusahkan Najib memerintah sehingga 2050.

    ReplyDelete
    Replies


    1. APA degree yg ko ada nak ajar Timbalan President Ulamak sedunia. AlFathil Dr Yussuf Khardawi hormat pada TGHH.


      Delete
    2. Anonymous8 May 2017 at 14:35
      Betol ostad...yg merompak akan dapat balasanye...yg subahat tak kira ulamak ato jahil pon akan juga diberi balasan...ostad tak sokong perompak kan macam lobai pas berserban besar.....


      Reply:

      Betul tu...tawakkal padaNya. Ingat selalu firmanNya.

      4:83. When there comes to them some matter touching (public) safety or fear, they make it known (among the people), if only they had referred it to the Messenger or to those charged with authority among them, the proper investigators would have understood it from them (directly). Had it not been for the Grace and Mercy of Allah upon you, you would have followed Shaitan(Satan), save a few of you.





      Delete
    3. Oh 1634 marah dengan saranan supaya Haji Hadi tampil minta maaf dan bertaubat nasuha khusus atas Amanat beliau sejak 1981?

      Nabi SAW 70 kali bertaubat sehari tanpa dosa dan degree. Adakah Haji Hadi sudah capai taraf maksum?

      Minta maaf pada semua umat Islam Melayu Pas...yang terima syiar Jihad tentang umat Melayu Umno. Kes Memali jihad sampai mati syahid menentang Umno.

      Minta maaf juga pada orang Umno yang dijatuhkan kafir sebab politik suku agama suku. Ramai berbesar hati mendengarkan TGHH minta maaf dan bertaubat nasuha.

      Maka akan lebih mudah kita satukan Pas dan Umno dalam jemaah assobiyyah Melayu terbesar di dunia.

      Mohon cadangan saya dipanjangkan kepada TGHH untuk pertimbangan. Demi Alif, Ba dan Ta!

      Delete
    4. Kalau la AlFathil Dr Yussuf Khardawi tau...pasal tghh nak berpelok dgn jibby mesti menangis org tu....(itu pun kalu dia tau citer sebenar )

      Delete
  43. Sah lebai Hadi skrang sewel dan nyanyok.

    Masa Hadi keluarkan Amanat Hadi 1981 antaranya mengkafirkan Umno, PM Malaysia adalah Hussein onn sehingga July dn lepas tu Mahathir. Dua2 pd ketika tu tk terlihat dlam rasuah, menyamun atau curi duit rskyat dn tk jual negara keCina. Lebai Hadi memusuhi mereka.

    2016/17, PM kaki penyamun, pencuri dan kaki rasuah dn jual negara pd Cina Komunis. Lebai Hadi sokong pula PM haramjadah ni.
    Sah gila dan nyanyuk. Ni dikata dlm Surah Yassin, makin tua perangai mcm budak2.

    ReplyDelete
  44. ULAMA DALAM UGAMA ADALAH SEMULA JADI YANG BERPIJAK DI ALAM NYATA,,,SEBALIK NYA ULAMA POLITIK ADALAH ULAMA JADIAN YANG TAK BOLEH DI PERCAYAI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...