Monday 15 May 2017

MENANTI TEMPOH SEBULAN HASIL SIASATAN SPRM - MENDEBARKAN ATAU DALAM JANGKAAN?

Saya membaca laporan Malaysiakini mengenai keengganan Tan Sri Apandi Ali, Peguam Negara untuk mengesahkan sama ada dokumen dari laman SPRMInsider yang saya dedahkan selama lebih dua minggu ada benar atau palsu.

Apabila beliau enggan menjawab dan menukar topik kepada isu lain setelah ditanya mengenai dokumen itu, secara tidak langsung beliau mengesahkan kesahihan dokumen-dokumen itu.

Sebelum ini, pihak berkuasa tidak pernah berlengah untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap saya walaupun isu yang saya bawa itu adalah berkenaan kepentingan awam.

Minggu ini, saya menghabiskan masa selama seminggu secara berterusan untuk 2 kes berbeza yang dibawa Peguam Negara:

1) dakwaan di bawah BAFIA berkenaan pendedahan saya mengenai skandal NFC melibatkan keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil

2) dakwaan di bawah Seksyen 499 Kanun Keseksaan kononnya menyebarkan berita buruk mengenai Tabung Haji atas pendedahan saya bahawa rizab Tabung Haji telah menjadi negatif seperti yang terkandung di dalam surat mantan Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz

Oleh itu, jika ada sedikit pun yang tidak benar mengenai dokumen SPRMInsider dan pendedahan-pendedahan yang saya telah buat setakat ini, saya yakin saya telah pun ditangkap dan didakwa.

Bukan itu sahaja, tidak ada seorang pun yang saya telah dedahkan menerima wang dari akaun peribadi Dato' Seri Najib Tun Razak yang telah membuat laporan polis atau menyaman saya atau menafikan dengan bukti.

Individu-individu paling penting (seperti berikut) pun tidak menafikan pendedahan saya:

1) Dato' Seri Najib tidak menafikan membelanjakan RM3.2 juta di kedai barang kemas mewah di Itali dalam satu hari yang dibayar dengan wang yang berasal dari SRC

2) Dato' Amhari Nazaruddin, pegawai khas Dato' Seri Najib tidak menafikan syarikatnya Orb Solutions Sdn Bhd menerima RM2 juta dari akaun peribadi Dato' Seri Najib dari wang yang berasal dari SRC

3) Bank Negara Malaysia tidak menafikan bagaimana seorang yang bernama Ariffin Salleh telah menunaikan cek tunai bernilai RM43 juta dalam masa 3 minggu dalam Januari 2015 yanh sudah tentu dikesan oleh Bank Negara; wang itu berasal dari SRC dan disyaki dari suntikan dana dari Tabung Haji

4) Tabung Haji sehingga kini tidak mengeluarkan satu pun kenyataan menafikan penglibatannya dalam keseluruhan pindahan wang keluar masuk ke akaun SRC melalui suntikan dana RM193.5 juta ke dalam Putra Perdana Berhad, yang mana anak-anak syarikatnya digunakan untuk "melapiskan" pindahan wang SRC ke akaun peribadi Dato' Seri Najib

Apabila tidak ada seorang pun yang saya telah namakan secara terbuka menafikan atau membuat laporan polis, saya semakin yakin bahawa kesemua pendedahan itu dari dokumen SPRMInsider adalah benar.

Apatah lagi apabila Peguam Negara sendiri enggan menafikan kesahihan dokumen itu dan menukar tajuk perbualan apabila ditanya.

Oleh sebab itu, Peguam Negara tidak ada alasan untuk tidak mendakwa nama-nama yang saya telah dedahkan setakat ini apabila SPRM menyiapkan kertas siasatan dan dihantar ke Kamar Peguam Negara dalam masa sebulan seperti yang disebut Tan Sri Apandi Ali.

Saya menanti Dato' Seri Najib dan Dato' Amhari Nazaruddin didakwa di mahkamah dalam masa terdekat. Jika tidak, rakyat akan menghakimi Peguam Negara yang bernama Apandi Ali ini.

RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan
15 Mei 2017

Ulasan Blog - Tempoh sebulan daripada sekarang tentunya detik yang ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia yang prihatin berkaitan dana SRC International, anak syarikat 1MDB yang kemudian dipindah-milik kepada Kementerian Kewangan yang mana diketahui dan diakui sebanyak RM42 juta daripada syarikat itu mengalir masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri, Najib Razak.

Apakah agaknya hasil siasatan SPRM dan keputusan Peguam Negara nanti?

Mendebarkan?

Atau barangkali keputusannya memang dalam jangkaan kebanyakan daripada kita? (ShahbudinHusin 15/05/2017).

118 comments:

  1. Boleh percaya ke si apandi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah ja nak buat keputusan, SPRM ni salah satu badan dan jentera UMNO yg ditelurkan PM dan jemaah Menteri. Lebih mudah disebut BARUA UMNO. Semua ketua2 jabatan yg dilantik perlu persetujuan UMNO. Bak kata mudah, Ketua Penyamun memilih anjing2 ternakannya untuk menjaga bisnes Ketua Penyamun.

      Ketua2 Jabatan ini pula, bukan sekadar menurut perintah. Malah berlumba2 menganjingkan diri menunjukkan kesetiaan masing2 untuk para Ketua Penyamun.

      Jika jelas yg ini, tidak mungkin anjing2 ternakan akan membuat lawak seram terhadap tuannya. Sifat anjing2 ternakan cukup mudah, ia akan menggigit sesiapa yg cuba mengganggu tanaman, segala harta dan juga tubuh badan tuan dan anak beranaknya.

      Lihat dgn mata kepala kita sendiri. Apakah kita mahu berterusan ditipu dan gagal menilai kerja2 para Ketua Penyamun dan anjing2nya?

      Delete
    2. Selesaikanlah isi 1mdb secepat mungkin.

      Malulah dgn BANGLADESH GDP DAH CECAH 6.8% the secind fastest economy in the world 2017.

      tapi Bangla masih lari ke Malaysia tenget kerja

      Itu Bangla bayangkan Malaysia GDP 4% berapa lari jadi nurse di Dubai jadi pakar urut batin di Eropah Australia koerea. MALULAH SIKUT NAJIB APA ADA GDP4%? MEREMPAT JUGA TARAF BANGLA.

      APA PERANCANGAN EKONOMI SEBENAR NAJIB?

      Delete
  2. selagi pahlawan bugis tu bkuasa, sprm buang masa je... akhirnya kes ditutup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kena tunggu dia meninggal dulu baru kes boleh bawa ke mahkamah, sebab AG , IGP, Menteri2 Umno lebih takut kan Najib dari Allah.

      Delete
    2. Itulah namany mengangkat nafsu menjadi sembahan2 mereka... Bersama pimpinan mereka yg hanyut dlm ketamakan dunia...

      Delete
  3. Malaysia tanah airku
    Ucapan yg bang mat selalu sebut

    ReplyDelete
  4. SEBULAN MACAM NAK TUNGGU BUAH TAK GUGUR GUGUR LAH NAMPAKNYA.
    KALAU LAH SI APANDI DAKWA YANG TERBABIT SAYA RASA APANDI AKAN JADI HERO...HABIS KUAT KENA BUANG KERJA ... KALAU TIDAK PUN NANTI PH AMBIL ALIH KENA BUANG JUGA..BAIK JADI HERO..

    ReplyDelete
  5. LAPURAN MALAYSIA KINI JADI PANDUAN
    BELAKANG NYA FITNAH SPIN SOROS KINI
    RAFIZI DIJADIKAN BADUT TARIK PERHATIAN
    KUTTY SAMPAI LA NI TAK SAMAN SAMAN LAGI
    SAH MAMAK KUTTY CHAMPION BATU API


    KIKIKIKKIIKI.....

    UBAH DAN SIMEN BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI ....

    BRAMBUSSSS...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lagi sorang tahap spm...macam sahabat dan mr. J.

      Delete
    2. Anon 22:25,,,,
      Sudah menjadi sifat 'Anak Beruk' dia terhenjok henjok bila nampak orang lalu didepan nya. Bagi telor sebiji dia diam. Esok dia henjok lagi untuk dapat telor.
      Apa dia reti, telur itu tuan dia curi dari reban......janji dapat telur!!!.
      Hina nya sifat binatang, adakah manusia saperti ini juga?,,,,,sila komen anon.

      Delete
    3. Anon22:25 takde telor sbb itu mintak telor.

      Telor dia di ramas Lanun Bugis kerana Dedak Haram itu sara hidop keluarga dia.

      Delete
  6. WAYANG BASI...WAYANG BASI......WAYANG BASI....
    1MDB/SRC HANYA DAPAT DI ADILI DENGAN TEPAT DAN BENAR SELEPAS PH MENJADI KERAJAAN KELAK.

    ReplyDelete
  7. kiki.hbs2kanlah eposid najib.kalau ada bkti kukuh peguam negara mst dakwa njib di mhkamah.rakyat sudah pnt mmnggu episod myonglap duit rakyat.

    ReplyDelete
  8. sprm dh bg ucapan tahniah pd umno sempena ulangtahun umno ke "71"....so tak payah susah2 nk agak apa keputusan yg akan diumumkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apasal sprm tak pernah ucap tahniah pada rafizi yg banyak buat pendedajan berkaitan rasuah? Tak ucap tahniah pada DAP kerana pendedahan banglo mewahvyg menyebabkan khir toyo masuk jel?

      Delete
  9. Hairan betul aku....puak pencacai ni.pikir secara logik akal je la.tak payah blajar tinggi pun boleh paham.

    1- kalau senyap xda saman pun si pizi tu mknanya betul la

    2-sorg pun yg teetuduh senyap membisu mknanya betul la

    3-kalau senyap membisu akan menguatkan andaian rakyat..yg dakwaan itu betul

    4-nanti akan keluar jawapan spin merapu mcm biasa..mknanya betul la

    ReplyDelete
  10. wlaupun bn lmh ph belom mmpu tunbgkn bn.ini bkn disebabkn bn kuat ttp ph yg lemah.dari segi organisasi jauh berbeza dgn bn.umno jelas ketua dlm bn tp dlm ph tk tahu siapa ketua.pakatan pmbgkang selalu tdak kekal lama.dulu ada barisan alternatif.lps tu pakatan rakyat trbaru pakatan harapan.dulu ada juga pakatan.lpstu satu persatu pakatan pmbgkang hncur.ph mgkin hanya brtahan brbrapa thun slps pru nnt sblm dibubarkn dan ditubuh lg pakatan baru.pmbgkang kene trima hakikat perlu parti perlu ada 3 parti yg mewakili melayu.cina dan india bkn parti brbilang kaum.asas pkr,dap,dan,pbbm adalah sama pertikaian sesema mereka pasti akan berlaku bila mereka brsaing untk mndaptkn pengaruh dan sokongn
    akhirnya ph akan trkubur juga nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Jika Malaysia memerintah seperti Negara lain mengikut sistem keadilan dengan membicarakan pemimpin yang di siasat oleh pihak yang bertanggungjawab.. Dah lama BN lingkop..

      Delete
    2. msalah utama mlysia bn trtlslu lama brkuasa.sistem politk kita yg lemah mybbkn bm tiada saingan prti lain dlm sejak merdeka lg

      Delete
    3. Apa guna ada pemimpin yang kekal dalam organisasi tapi menipu dan mentekedarah duit rakyat?

      Itukah pemimpin yang kita mahukan?

      Delete
  11. .
    .

    Masalah nya apa yang di dedah dan didakwa oleh Rafizi sangat terperinci, lengkap dan berani.

    Selalunya Peguam Negara awal-awal sudah tangkap maklumat-maklumat yang meragukan dan memberi alasan lebih awal sambil senyum sinis.

    Untuk berlaku adil, Peguam Negara wajib membawa perkara ini ke mahkamah untuk membuktikan apa hasil siasatan SPRM dan apa yang ada pada Rafizi.

    Rafizi bukan bodoh. Dia masih simpan beberapa bukti lain. Yang ini Peguam Negara tolak, satu lagi pendedahan akan di buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan harapkan aa-apa keadilan dari kepimpinan yang ada sekarang ni.

      Delete
  12. Negara semangkin parah,MO1 wajib kita semua jatuhkan segera dari memerintah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang yg semakin parah..
      Fikir fikirkan lah.. tepuk dada tanya siapa bole Di percayai
      'Pemimpin2' pembangkang selalu buat tuduhan dan tiada bukti. Mcm rafiizi ni lagi tak leh percaya. Kes Cincin.. katanya just lawak ja.. kes nfc dia dah bersalah menipu. Nurul anwar pun menipu seblm pilihanraya.. tony phua... ada dlm ahli yg menyiasat 1mdb yg didapati tiada korupsi.. tapi masih buat kenyataan mcm2. Padahal dia sendiri yg menyiasat dan mengakui tiada kesalahan.. anwar menipu kata bangla 40k akan dtg undi bn tapi semua org tahu tipu. Tapi masih ahli2 pembangkang pandang tinggi pada pemimpin.. er.. tak layak panggil pemimpin jika menipu.. org2 ni.. ingat lagi maha firaun? Tapi skrg kawan rapat?? Lim kit siang lagi tak bole percaya..

      Delete
    2. 00.12...kau kencing kat orang kampong boleh la.

      Delete
    3. Masalahnya orang kampung felda pun ramai dah sedar mereka kena kelentong.

      Delete
  13. Rakyat tetap tidak lupa jasa UMNO membebaskan negara drp cengkaman komunis DAP. Mereka ingin merampas takhta negara raja2. Ini adlh kenyataan.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Ayat kau tak betul.

      DAP masih lagi ujud dan menang beberapa kerusi. DAP juga yang memerintah Pulau Pinang.

      Delete
    2. Umno juga 'berjasa' kepada rakyat kerana memperkenalkan GST..Sebelum pelaksanaan, salah seorang menteri dalam kerajaan duk canang yang harga barang akan turun selepas pelaksanaan GST. Ya, benar. Harga barang MEMANG turun lepas GST..

      Delete
    3. IKHLAS UNTUK ALUMNI NU,
      -ORANG MELAYU DAH DIUJI OLEH BADAN-BADAN
      PSIKOLOGI ANTARABANGSA SEKITAR TAHUN
      80,an DAN KEPUTUSANNYA MELAYU DIANALIS
      BANGSA YANG PENDEK AKAL.SIFAT PENDEK AKAL INI BUKAN TERHAD PADA GOLONGAN KELAS RENDAH SAJA,TETAPI MERANGKUMI GOLONGAN ELIT DAN BERKELULUSAN.KELULUSAN ORANG SEPERTI ANDA TIDAK SEPERTINYA ANDA SEORANG YANG BIJAKSANA.TETAPI BAWAAN SIFAT MELAYU PENDEK AKAL MUNGKIN ANDA SALAH SEORANG DARIPADANYA.
      -BILA KECOH DALAM AKHBAR PERDANA MASA ITU,PM TUN TIADA APA-APA RESPON KERANA BELIAU SENDIRI BUKAN MELAYU ORI,TETAPI MELAYU+INDIA(SAMA MACAM SAYA)
      -PENDEK AKAL BUKANNYA BODOH,TETAPI KEPUTUSAN-KEPUTUSAN YANG DIBUAT HANYA MENGUNTUNGKAN DALAM JANGKA PENDEK SEBALIKNYA MEMBAWA BINASA DAN STATUS TERPERANGKAP PADA MASA DEPAN.
      -BERBALIK PADA KEPIMPINAN NEGARA HARI INI,PM KITA MELAYU ORI(BUGIS).CARA TINDAKANNYA ADALAH MENYERONOKKAN ORANG WAKTU SEKEJAB,(ITU JUGA PRINSIP HIDUP BELIAU)CONTOHNYA PEMBERIAN 'BRIM,.MEMANG PENERIMANYA SERONOK DAN MUNGKIN MENGUNDI BN.TAPI BAGAIMANA UNTUK ANAK-ANAK PENERIMA "BRIM. YANG MUNGKIN CEMERLANG DALAM SPM.MASUK UNIVERSITI TANPA BIASISWA DAN BILA TAMAT,TANPA PEKERJAAN.SEBENAR WANG YANG SEPATUTNYA DIBELANJAKAN UNTUK JENERASI MELAYU AKAN DATANG ITULAH DIRAMPAS DAN DITUKAR KE 'BRIM'.JUGA APA YANG AKAN BERLAKU SEPENGGAL LAGI BILA BN TERUS MEMERINTAH DAN PM SEKARANG KEKAL.MUNGKIN GST JUGA AKAN DINAIKKAN(SEGALANNYA MUNGKIN),HARGA BARANG KEPERLUAN HIDUP TERUS MELONJAK.
      -HUTANG NEGARA YANG SUDAH MENGHAMPIRI 1 TRILION JUGA MENGGAMBARKAN AKAL PEMIMPIN KITA PENDEK,SERONOK BERBELANJA TANPA HEMAH HARI INI DAN SIAPA YANG AKAN DIBEBAN BAYAR MASA DEPAN,KALAU BUKAN ANAK BANGSANYA SENDIRI. YANG DIANIAYA HARI INI.
      ANAK-NAK MELAYU YANG BELAJAR DI LUAR NEGERI KESEMPITAN WANG BILA RINGGIT KITA JATUH,TIADA USAHA KERAJAAN UNTUK MENAMBAH SEDIKIT JUMLAH BIASISWA, SEBALIKNYA MEREKA DISERU BALIK DAN BELAJAR DI NEGARA SENDIRI.INI LAH KEPUTUSAN AKAL PENDEK.
      -ORANG MELAYU TIDAK SEMESTINYA AKAN BERAKAL PENDEK SELAMANYA,CUMA PERLU KESEDARAN MINDA,SETIAP KEPUTUSAN MESTILAH MENDAPAT SEBERAPA BANYAK FAKTA,BELAJAR MENGANALISIS FAKTA,DAN POHON PETUNJUK ILAHI.INILAH SARANAN TUHAN YANG BERMAKSUD UBAH STATUS KAUM ADA DITANGAN KAUM ITU SENDIRI.
      -WATAK-WATAK DAN KELULUSAN SEPERTI ANDA SEBENARNYA TIDAK DIHARGAI DI NEGARA ASIA MAJU SEPERTI JEPUN.DI SANA RATA-RATA RAKYATNYA BERKELULUSAN 'DIPLOMA'.APA YANG PENTING PADA MEREKA BEKERJA DENGAN RAJIN DAN IKHLAS UNTUK ORGANISASI DAN NEGARA.JIKA ADA PM YANG'SILAP'CEPAT-CEPAT MEREKA SINGKIR.

      SESETENGAH ORANG MELAYU MACAMANA ?
      SELAMAT BERUBAH

      SEKIAN.

      Delete
    4. Alumni newcastle jgn lupa pru lepas...51% undi pembangkang

      Delete
  14. .
    .

    Persoalannya ialah bagaimana SPRM jalankan siasatan dan apa pula hujah Peguam Negara ?

    Adalah mustahil Najib akan di heret ke mahkamah.

    Mahathir di soal-siasat oleh Pegawai Polis atas lapuran yang di terima.

    Pemuda Keadilan di reman dan di dakwa memalsukan bukti.

    Pemimpin UMNO Johor dan bekas Setiausaha Dato Bandar Melaka di tahan untuk di siasat..

    Masuk akal kah, SPRM akan serahkan kertas siasatan kepada Peguam Negara dalam sebulan sedangkan bulan depan umat Islam puasa ?

    Sekiranya Najib di tahan sekembalinya dari China dan di reman mengikut prosedur SPRM, ia.nya menunjukkan siasatan benar-benar telah di jalankan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tahan najib?
      Nak kena lanyak dengan badak?

      Delete
  15. MEROYAN SUNGGUH ANJING DAN BARUA
    PELINGKUP NEGARA PENSABOTAJ EKONOMI
    CAP BUNGA DAN PKR YANG TERKINJA KINJA
    MAKLUM LA KAN PRU 14 DEPA SUMA MATI

    KALAU DITAKDIR PAS BERSAMA PKR CAP BUNGA
    BILA PERINTAH PKR CAP BUNGA BERKOKOK DULU
    PAS AKAN DITOLAK KE TEPI & DILEKEH MEREKA
    BILA PAS TAK LAGI BESAMA SEPERTI DULU
    MEREKA TERKINJA MENGHINA SEMULA
    PRU 14 NI MEREKA PASTI TERDUDUK MALU

    ... KITA TENGOK PARTI MANA YANG BERSEPAI DAN BERKECAI NANTI.. PKR DAN CAP BUNGA OPPORTUNIS YG SUKA AMBIL KESEMPATAN PADA DAN TIKAM BELAKANG KAWAN... NEXT PRU 14 MASA KAMU KENA MAIN SAMPAI BERKECAI... TINGGUUU...

    BERAMBUS BARUA DAP@SINGAPORK...

    INI KALI LAH PKR DAN CAP BUNGA KASI

    UBAH & SIMEN....

    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. choi..kosong..xde input lgsg..hnye luahan hati & perasaan...;-p

      Delete
    2. Pompuan nk perios kena sengugut mcm tu la.

      Jgn Kita layan anjing dan barua China KOmunis ni puak neo komunis.

      Biar dia terkinja2 sokong China komunis.

      Delete
    3. -Keistimewaan Tun ditarik balik seperti polis pengiring,tukang masak akrap dan penggunaan jet.
      -Bila PH menang kelak,mereka yang terlibat dengan kes1MDB,menteri,pelindung dan pecacainya disaran dihukum tahanan rumah sekurangnya 2-3 tahun.
      -keistimewaan jamban tarik, ditarik balik dan diganti dengan jamban baldi macam dulu-dulu.
      -AMBIL ANON 23:49 SEBAGAI TUKANG ANGKUT TAIK DARI RUMAH-RUMAH TAHANAN NI.

      KIKIKIKIKI

      Delete
    4. WOIiiiiii.... ANON 23:49 PORK,PORK,PORK
      dah pelbagai tohmahan dan label anda dapat,
      HARAP-HARAP anda berubahyerrrrrrrrrrrrrr

      Delete
  16. ADA PARTI KECIL SUDI NAK BERSAMA DENGAN PAS UNTUK PENUBUHAN GAGASAN BAWAH TEMPURUNG,,,INILAH PELUANG DAN ALASAN PAS LINGKUP,,,NANTI BOLEH SALAHKAN PARTI TERSEBUT,,,,TERBAIK,,,

    ReplyDelete
  17. PAS DI MAKI HAMUN DAN DIHINA SETIAP MASA
    GAME PKR PAN DAP DAN JUGA CAP BUNGA
    MASA KAMU UNTUK DIMALUKAN HAMPIR TIBA
    PRU 14 ELOK CAP BUNGA DAN PKR BUBAR SEMUA

    TUNGGUUUUU.... PKR DAN BUNGA ELOK RASANYA SEBELUM PRU 14 BUBAR JER PARTI TU SRBELUM MENANGGUNG MALU YG TERAMAT SSGT...

    BERAMBUSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dude..come on la..,PH bkn cam PAS dowh..cbe dlu..bru tau kan..npe lu x suh PAS je yg xyah nk compete smpi 100 kusi tu..uat burn dt je

      Delete
  18. Kellie castle lama tak masuk?
    Atau berAnon tujuan menyorok
    Askar dan polis jasa tak tunjuk
    tetiba pulak umno menyibuk!

    Puak komunis ada di China
    'Komunis DAP' tak kena mengena
    Sekarang siapa selalu kesana
    Tawar projek entah kemana..

    MCA, MIC bukan komunis
    Undang2 Islam semuanya manis
    Tak pernah menghina Quran dan Hadis
    Hudud Islam di sokong habis!

    Rakyat juga takkan lupa
    Jasa Mahathir majukan negara
    Nak harap terkini, ntah apa apa
    Majukan poket dibuat segera!

    Pada Kellie, DAP jahat
    Pemimpin DAP, 2.6 sebat
    Felda rugi, Kit Siang yg buat
    Jibbo kaya peneroka terkulat!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju semuanya terutama rangkap pantun ke2.
      Well said yeop.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Apalah jenis otak semua pencacai
      Lembu kondo kat ijat pun rasanya lebih pandai
      Semua kesalahan negara, pembangkang di tibai
      Hakikat yang memerintah sekarang ni,siapa dia bhai?..

      Senang betul diaorang nak lepaskan diri
      Bila tak betul semuanya DAP
      Bila yang bagus itu lah kami
      Takkan pemimpin dipilih kerjanya goyang kaki dan cungkil gigi..

      Pemimpin begini kita tak mahu
      Udah le duit hilang banyak berlaku
      Macai yang ada buat tak tahu
      Hakikatnya yang ditipu tu sebenarnya adalah duit kamu..

      Delete
    4. Perak Man, akibat fitnah lembu condi Rafizi diarah bayar 300 ribu pada suami kak ijat. Pemfitnah ini tetap jadi pegangan golongan kamu ini. Apa nak jawab kat akhirat? Sehingga kini PAC, Singapore, Swiss dan Hong Kong dah tutup kes MDB tapi fitnah diteruskan. DOJ pun tak cukup bukti sampai ke hari ini dijangka akan tutup kes lepas MDB IPIC menemui penyelesaian. Cukuplah dgn fitnah. Tak bahgia di akhirat nanti.

      Delete
    5. Mr j kalo kamu memang smart
      Lembu kondo kat ijat tu hanya predikat
      Tak payahlah kamu nak risaukan nasib teman di akhirat
      Diri yang bercakap pandai tu dah pasti ke selamat?..

      Delete
    6. Perak Man, berapa lamakah saudara akan biar diri saudara ditipu psywar pembangkang? Tak cukupkah kes yg menunjukan demikian. Buanglah benci baru akal akan berfungsi. Tengoklah blog pembangkang ini apa yg ada lain dari menghasut dan timbulkan benci. Kurang kurang sebahagian blogger dibayar - ada juga habuan dunia sedikit. Saudara tak dapat apa apa habuanpun dari menyebarkan fitnah ini.

      Delete
    7. Mr j, betulkah saudara bercakap benar
      Kenapa teman perhatikan jawapan komen dari saudara beri selalunya tersasar
      Teman memang benci pemimpin dan penyokong mungkar
      Bila hari tu diminta aminkan doa bro john doe, kenapa saudara ingkar?..

      Mr j, teman tidak sokong melulu
      Ilmu dan akal sendiri juga dipandu
      Psywar or not itu teman tak tahu
      Tapi yang pasti teman nampak cubaan mr j untuk menipu..

      Nice try,But it wont work
      Good bye and so long jerk..

      Delete
    8. Mr j neo komunis lgbt pluralism secular and badakism.. Berambus sumer

      Apa babi nyer nih

      Mr j terkinja2 anjing barua kleptokrat aristokrat.

      Delete
    9. Mr J...you are at the most a form 5 grad, at the least in your 60s, a true blue umno man glued to nst. You are out of range, out of touch.

      Delete
  19. siasatan dihentikan seketika dalam bulan ramadhan..tunggu sambung lepas raya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cari ilham dulu......tapi kalo dihentikan terus pon tak per.

      Delete
  20. Mr J...do you have a refrigerator?

    ReplyDelete
  21. Masa akan tentukan penjenayah ini akan terima balasannya. Sejarah tak pernah berbohong.

    ReplyDelete
  22. Replies
    1. .

      INNALILLAHHIWAINNAHIROJIUN ..

      Delete
    2. AAAAAMMMMMIIIIINNNNN!!!!...(untuk raja yang zalim)

      Delete
    3. .
      .

      Mohon sama-sama bacakan Yassin.

      Yang pergi biar lah dia pergi ..

      Delete
  23. Apandi Ali tunggu saat dan ketika saja untuk berkubur bersama dengan Najib dan kerajaan kleptokrat keparat. Karma will whack your ugly faces and your stinky asses. You deserve to be struck by lightning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaminnnn.....

      Delete
    2. Klepto-Aristokrat + Komponen Opportunist BN + Malaysian Communist Association + Ayahbetollah Taliban = TOXIC buat Malaysia.

      Rakyat TIADA pilihan pada pilihanraya 14.
      Moga Allah SELAMATKAN MALAYSIA...demi anak cucu.

      Delete
  24. Telor peguam negara kena cengkam oleh jibby.

    ReplyDelete
  25. Apandi peguam negara atau peguam neraka? Raut wajah mcm puaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sanggup tanggung 'BALA BESAR' kerana kejar gaji besar......BODOH!

      Delete
    2. Orang macam tu mana takut bala.

      Delete
  26. Najib, Apandi dan Khalid.....I will never trust them til I close my eyes. I have something for these 3 traitors of the rakyat....

    EXPLAINING AWAY THE TRUTH

    It is no good at all 
    to conjure all sorts of reasons 
    to explain away truth: 

    One could subscribe to truth 
    only when one has self-respect in the first place; 

    When a man tells untruths, 
    he has no respect for himself 
    and little would he do better for others 
    except for his own gain; 

    And when a man tells lies, 
    he has a tendency to forget: 

    With one lie after the other, 
    eventually he would be caught 
    in his own tangled web

    Spewing lies is not an art til you are given powers and abuse it

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka menempah 'one way tickets' ke Neraka.

      Delete
    2. Who do you trust? Rafizi yg berkali salah saman fitnah? Mereka yg hebahkan cerita 40k bangla? You have closed your mind friend. You only believe whatever lies are fed to you by opposition. Sad. Please step back and look at the whole issue with an open mind.

      Delete
  27. PKR PAN DAP CAP BUNGA
    MASA KAMU TINGGAL SISA
    PRU14 HAMPIR PASTI TIBA
    TUNGGU MASA BERKECAI SEMUANYA

    DULU MEREKA MENANG 5 NEGERI
    PKR PAN PALING TERKINJA KEDEPAN
    MENANG PUN PASAL PAS BERI UNDI
    PRU KALI KASI MAMPOS KELIAN...!!!
    BELUM UNDI PARTI BUNGA DAH BUBAR PARTI

    .. KIKIKIKIKI.... BARUA2 DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI .. PRU KALI NI MASA KAMU DI MALUKAN SEMUA BERKECAI .. NO MORE UNDI UNTUK BARUA .... ADIOSSS....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapore maju sejahtera, Penang cemerlang sejak ditadbir Lim Guan Eng. Hakikatnya Umno BN cemburu sebab sdh gagal. Suka melabel bangsa dan agama lain. Nampak betul rendahnya taraf mentaliti kamu. Lebih teruk drpd taraf otak babi walaupun tak makan babi.

      Delete
    2. Permusuhan kaum mmg budaya yg diterapkan untuk kekal berkuasa

      Delete
  28. Meetings after meetings were held between Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) and PAS representatives to forge political cooperation, Bersatu’s strategist Rais Hussin Mohamed Ariff says.

    But ultimately, the plans were foiled. And this, Rais said, were the result of a group of five within PAS - the group that was “working very hard for Umno”, he said.

    He named the five as PAS election director Ahmad Samsuri Mokhtar, PAS information chief Nasrudin Hassan, PAS lawmakers Mohd Khairuddin Aman Razali and Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz and PAS research director Ahmad Zuhdi Marzuki.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/382325#ixzz4hCffvzRD

    Wang Ringgit bisa membunuh keimanan melayu muslim walaupun pakain muslimnya berserban dan berjubah masih untuk mengaburi melayu muslim dan ahlinya.

    Tak tuduh tapi nampak gayanya GREAT POSSIBILITY mereka2 inilah intermediaries yang terima habuan dari najib 90 juta.....

    It will not stop there but continue to be bought over. Only the innocent and uninformed members still look up at PAS leaders. I really believe Tuan Ibrahim can turn the table uoside down......itulah kebenaran

    ReplyDelete
  29. MALAYSIA KINI JADI RUJUKAN
    SOROS YG BERI MEREKA FUND
    AKHBAR PENFITNAH SYAITAN
    BUKTI X ADE FITNAH DAH KEDEPAN
    TAK KE BABI NAMERNYER TU SETANN..!!!

    BERAMBUS.... BARUA DAP@SINGAPORK SABOTAJ EKONOMI...

    ReplyDelete


  30. Dah kena denda rm 300 ribu kerana fitnah NFL , tak serik2, ooi lapizi berapa billion lu ada DLM simpanan???


    ReplyDelete
  31. Kesian penyokong PAS. Mrk tak tahu yg pemimpin mrk guna agama utk lacurkan diri pd Umno Najib. Penyokong PAS miskin kedana tapi pemimpinnya penuh poket kena sumbat duit oleh Umno Najib. Dasar pelacur. Lihat saja Hj Hadi sejak melacur pd Najib. Keluar masuk IJN repair jantung. Dolu2 mana pernah sbb takda fulus nak repair kat IJN. Skrg dah boleh. Nampak sgt melacur demi harta. Jahanam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa ckp tak tahu.kami tahu.kami lbh klkar mliht pyokong pg yg dungu.pmimpin brsatu hanya untk jatuhkan bn.lps bn jatuh mrka akan mnjatuhkan semasa mereka.

      Delete
  32. Mat singapork lalok lagi
    Takut benar dia pada dap
    Kalo BN memang strong parti
    Takkan terdesak sangat nak upah cai bodoh macam dia ni..

    Hari hari canang di sini
    Pakatan kalah dipru nanti
    Sedang yang nak tumbang dia punya parti
    Dulu 5 negeri, nanti putra jaya pula kita kuasai..

    Bila PH menang nanti
    Mat singapork mana mau lari
    Dulu PH dia dok maki
    Lepas ni dia pulak kena berambus pegi..kikiki


    ReplyDelete
  33. Kikiki
    YEOP OOH YEOP ALAHAII....!!
    5 NEGRI DAH TINGGAL 2 AJER
    PUTRAJAYA MIMIP NAK DICAPAI
    KIKIKI.. SAH YEOP ILANG AKAI...

    KIKIKIKI.... yeoppp ooh yeop klu nk capai bintang di langit pasti kan kain ikat kuat yeoppp... bintang tak tetcapai.. telo yeoppp yg terjuntai juntai.. kikikiki

    berambus la yeop ke negeri poojaan ati ko yeoppp

    berambus barua DAP@Singapork..... ini kali la yeopp...


    kikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gabungan Bersatu,PKR,Amanah,DAP dan Warisan teramat kuat masa kini. Hanya tunggu gendang PRU 14.Ramai rakan UMNO aku dulu yang dah masuk BERSATU.Yang masih ahli UMNO pun akan undi Bersatu dan calon PH.Kalau mesyuarat cawangan depa pi juga.Bukan atas semangat UMNO lagi,tapi pasal ada cabutan bertuah.Depa kata umpan mereka makan,kail depa tak mau telan .
      Silap-silap Pru 14 ni,calon UMNO hilang wang pertaruhan.Ini di Kedah,tempat lain aku tak tau.

      BERITA BENAR DARI KEDAH.

      Delete
    2. mmg diakui gabungan ph mmg nmpak kuat dari segi luarannya.tp dari segi dalam gbungan ph amat rapuh.bila2 masa gabungan ini boleh trpecah akibat perbezaan ideologi dan merbut pngaruh dari kumpulan sasarn yang sama.kita lihat brp lama ph blh brtahan slpr pru nnt.

      Delete
  34. Mat, siapa yang hilang akal
    Yang ko dok mencarut tu, apahal
    Pakatan dinasihati tun mahathir yang amat terkenal
    Kalo ko tak boleh fikir jugak, memang ko spesis baghal..

    Berapa banyak pilihanraya bos ko punya pengalaman
    Pengarah pilihanrayanya dulu pun dah join pakatan
    Siapa sekarang yang BN nak harapkan
    Wak jahid, hisham, salleh keruak atau 3.85 mat maslan?..

    Cuba le tengok pada fakta
    Ko komen sini berapa banyak yang suka
    Kalo blog budin buat undi popular
    Nama ko calon pun belum tentu ada..

    Sebenarnya mat, kau yang hilang akal
    Intan dan kaca pun ko tak kenal
    Sementara ada masa,eloklah ko balik kepangkal
    Masih banyak cara lagi untuk ko beramal..




    ReplyDelete
  35. Mat Singapork perangai beruk
    Bukak kain nak suruh tunjuk
    Bila bukak,alamak.. buruk!
    Mengelupas kulit dia menggaruk!

    Bro Perak Man dia nak ketuk
    Perak Man sihat dianya batuk
    Sakit kerongkong kuat mengutuk
    Otak gegar dulu terantuk!

    Katanya lima dah tinggal dua
    Entah2 umno kecewa
    Pakatan bertanding pasti berjaya
    Mat Singapork akhirnya gila..

    Konfiden sangat umno kan menang
    Bolehlah Mat pergi meminang
    Awek Mat kerja di Geylang
    Nyah garau itulah tunang!

    Katanya Putrajaya kita kempunan
    Hebat sungguh pakar ramalan
    Pakatan menang habislah Nan
    Mat Singapork jadi tahanan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fun taik.bila nk tulis pantun 4 jahanam

      Delete
    2. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Nasihat kita dia tak pakai
      Pada yang tua berlagak pandai
      Memang padan le dalam blog ni dia ditibai
      Sapa suruh dia jadi seorang pencacai..

      Delete
    3. Anoy dua belas dua dua
      Takde komen nak menyelit juga
      Memang jenis mulut tak jaga
      Ini tentu mat singapork menyamar anon yer..

      Delete
    4. jauh skelali.sy tk sama mt sngapore.syg skong bn ditumbangkan tp sy tk sokong 4 penyagak sbg pganti

      Delete
    5. Kalo kamu bukan mat singapork
      Kenapa bahasa tersangat buruk
      Nama orang pun tak reti sebut
      Kecik kecik dulu mak bapak tak ajar kot..

      Delete
    6. huhu bhsa buruk takpe.tp tkde mncaci org dgn pelbagai gelaran.apatah lg mmprsalagkn ibu bapa yg mgkin dah ada yg mnggal dunia.anak yg jahat tk knp nk dipersalahkn ibu bapa yg telah mnggal dunia

      Delete
  36. Mutusamy Fan Tun16 May 2017 at 12:03

    Woi Singapork appa kawann
    Perak Man you mau lawann
    Musti you tak bole tahann
    Kita hadik nanti pengsann..

    Hari hari you masuk
    Aiseyman,ayya jangan mabuk
    Itu aaamno kita tarok
    Appa pasal you sibuk?

    Baik you India pigi
    You blajarr buat roti
    Nanti kalah itu Jibby
    Tak payah pigi belakang mati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mutu, ini mat singapork india pun tarak mau
      Itu mulut seperti longkang busyuk juga ada bau
      Itu roti canai bikin dia mana tahu
      Nanti itu belakang mati juga dia bikin kalu..


      Delete
  37. And when a man tells lies,
    he has a tendency to forget:

    With one lie after the other,
    eventually he would be caught
    in his own tangled web

    Spewing lies is not an art til you are given powers and abuse it

    Reply:

    Tun kata... Melayu mudah lupa


    Quran pula ....

    An-Naĥl:70 - Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia TIDAK INGAT akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

    At-TÄ«n:5 - Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,

    At-TÄ«n:6 - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.

    ReplyDelete
  38. bn mst dikalahkan dlm pru nnt.kelemahan dan kburukan bn sudah tk dapt diperbaiki lg.ini masanya bn ditukar.bn trlalu lama brkuasa shgga kini rkyat mlaysia cuma knl.bn aja yg mmerintah malaysia.

    ReplyDelete
  39. Hadi akan berehat panjang lepas ni, mungkin pembentangan Ruu355 tangguh lagi dgn alasan lagi dari Pas hadi, mungkin kah hadi akan lupa diri atau dilupakan, sapa yg berani nak bawa amanat hadi ni?????

    ReplyDelete
  40. saya myokong bn ditumbangkan.tp saya tk sokong jika ph sebagai penganti.pas juga tidak layak.jadi siapa yg paling layak gnti bn.tak tahu kita takde jwpan.sbgai rakyat kita takde pilihan yg btl2 bwrwibawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement BANGANG!

      Delete
    2. 1234...6Kt mlysia ada 2 je gabungan parti besar..ph n bn. Abis tu kau nk bgi sape ?

      Delete
    3. Salah seorang pengundi atas pagar.taknak BN tapi tak nak pilih PH

      Delete
    4. ph gabungn ke.gabungn hmpeh.org bodoh aja anggp ph bgus.2 thun lg bubar ph

      Delete
    5. tak pyh mnipu diri sndi mndakwa ph gabungan yg bagus. 2 thun lps pru brkubur lg ph.asas prgabungan ph sgt lemah

      Delete
    6. matlamat ph hanya untk jtuhkan bn.lps bn jatuh mereka aka mnjatuhkan sesama mereka.inilah sikap.ph yg cuma brlakon bersatu smua bohong aja

      Delete
    7. Melayu rosak kerana UMNO.
      Islam rosak kerana PAS.

      Delete
  41. PANTUN EMPAT JAHANAM

    Ada satu manusia jahanam
    Duit curi dikata pinjam
    Tahun berkuasa barulah enam
    Tipu, khianat berlaku kejam!

    Jahanam jugak ini si Polan
    Agama dibuat main mainan
    Kafirkan orang tak sama jalan
    Berubah 90juta punya penangan!

    Jahanam ketiga MCA, MIC
    Rakyat tak sokong dia tak reti
    Melayu Islam cemburu perhati
    Elok dimulut lain dihati!

    Jahanam ke empat disininya dekat
    Menghalau orang konon berpangkat
    Dari Pulau Kukkoos dia berangkat
    Mata buta, jahilnya pekat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Itu dia pantun 4 jahanam
      Teringat teman filem p ramlee yang silam
      Tapi tajuk citenye tu 6 jahanam
      Mane pulak pegi lagi dua jahanam,teman tak paham..

      Tapi bila teman pikiokan
      Dah tau mananya yang dua jahanam
      No 4 tulah dia punya jawapan
      Tambah lagi Jahanam, Jahanam, kan dah cukup enam!!!..



      Delete
    2. yes perak man.inilah pantun ditunggu2.trnya 6 parti ada di malaysia semua tak blh pakai.pi mai2 mcmtu gak.tp bn ttp kene tumbangkan

      Delete
    3. org yg bodoh dan tksub aja yg anggap partinya pyelamat.yg pasti merka adalah penjahanam

      Delete
    4. tp mana yg 4 lg jahanam.fan taik btl.4 tu jahanam jugs

      Delete
  42. ..

    Siasatan SPRM memakan masa selama satu bulan bermakna kes ada asas.

    Jika ianya tuduhan tidak berasas, awal-awal paling kurang satu minggu siasatan selesai dan di umumkan tiada kes.

    Jika tiada kes, Najib dan pihak yang di tuduh perlu bawa kes ke mahkamah kerana fitnah. Ini lah antara sebab siasatan sampai satu bulan.

    ReplyDelete
  43. AL-FATIHAH,,
    Ada berita sedih,,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg sedih tolong khabar

      Delete
    2. Mr j...you are too old to understand things...out of range, out of touch. Why dont you call up bank negara, epf, lhdn, mier, ptptn, and ask for data regarding the malays. Otherwise, just enjoy your money and shut the hell up.

      Delete
  44. Apa sandiwara??????....kan jan2016, sprm dh syor Najib didakwa dibawah seksyen 403 Kanun Keseksaan kerana salahguna secara jenayah wang scri rm43juta. Wang tu digunakan untk bayar credit card dia juta rm. Siasatan dh lengkap.
    Kan Apandi dh cover Najib dgn mengatakan Najib tidak tahu tu duit scri dan arah sprm tutup fail.
    Kita tunggu shj PH tubuh kerajaan dn dakwa Najib dan Apandi kerana bersubahat dgn Najib. Apa ada hal..

    Pandi mahu lari mana????

    ReplyDelete
  45. Rakyat dah semakin yakin dgn mata dan akal yg cerdik, untuk membuang pemimpin sampah dlm pru nanti,

    ReplyDelete
  46. Jadi terlupa bila orang yg diamkan diri tu bukanlah pahlawan tetapi menikus membatu dirinya tidak berani tampil menjawab persoalan yg dilontarkan keatasnya. Melainkan berlindung diri atas kedudukan, kuasa dan pengaruh jawatan.

    ReplyDelete
  47. MANUSIA BODOH JE YG PERCAYAKAN PEMBOHONGAN RAFIZI DAN PUAK2 PAKATAN... KALAU TAK MEMBOHONG, MEMFITNAH, PUTARBELIT, ITU BUKAN PAKATAN...

    ReplyDelete






  48. Ya Tuhanlu ko berilah kekalahan yg menghinakan kepada puak yg suka membuat fitnah. Aminnñ







    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...