Tuesday 23 May 2017

MENANG PRU 14 DULU ATAU NAMAKAN CALON PM DULU?


Tiba-tiba saja Pakatan Harapan bagai dilanda angin perpecahan berikutan munculnya semula isu siapa calon Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan berjaya memenangi pilihanray akan datang.

Isunya bukan kerana Pakatan Harapan tidak bersetuju nama Anwar Ibrahim dicalonkan, tetapi siapakah calon Perdana Menteri interim atau peralihan sementara Ketua Umum PKR itu dibebaskan dari penjara?

Kongres PKR Ahad lalu bukan setakat menamakan Anwa sebagai Perdana Menteri ke 7,  bahkan meletakkan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri peralihan sementara menunggu suaminya dibebaskan dan kemudian diusahakan baginya pengampunan Diraja.

Menunggu Anwar dibebaskan dan adanya seseorang yang lain perlu menduduki jawatan itu terlebih dahulu, bermakna Anwar bukanlah calon Perdana Menteri ke 7, sebaliknya adalah giliran yang ke 8. Perdana Menteri interim itulah yang ke 7 sebenarnya.

Sesiapa pun boleh menamakan sesiapa saja sebagai calon Perdana Menteri interim untuk Pakatan Harapan, namun pemilihan haruslah bersandarkan kepada kemampuan untuk menerajui kemenangan dengan kebolehan paling mantap menyerlahkan keyakinan rakyat serta menimbulkan "kegerunan"  kepada Najib Razak yang bakal ditumbangkan.

Jika salah pilihan calon, bukan saja Pakatan Harapan tidak mungkin menang, bahkan hasrat untuk menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri juga tidak mungkin kesampaian.

Maka, jika benar ingin menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri, kemenangan Pakatan Harapan mesti digapai terlebih dahulu, bukan sekadar menonjolkan namanya di plakad semata-mata.

Meskipun pelbagai nama turut dijadikan sebutan seperti Tun Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin dan Azmin Ali, selain Dr Wan Azizah sendiri, perkara itu hakikatnya sudah pun dipersetujui dalam Pakatan Harapan untuk dibincangkan terlebih dahulu sebelum diumumkan.

Banyak khabar mengatakan ia bakal diumumkan sebelum PRU 14 diadakan. Bagaimanapun sehingga  ini perbincangan belum lagi mencapai apa-apa kata putus mengenainya. Tidak pasti sama ada akhirnya ia dapat dimuktamad dan diumumkan atau sebaliknya.

Selain itu, disebut juga oleh beberapa pemimpin sebelum ini bahawa dalam Pakatan Harapan tidak ada mana-mana parti boleh mendakwa sebagai  "big brother" atau "abang besar" yang boleh menentu dan membuat keputusan dalam segala hal. Semua perkara dikhabarkan perlu dibincangkan dan dipersetujui terlebih dahulu.

Watak "big brother" hanya ada dalam BN dan Pakatan Harapan dikatakan ingin tampil berbeza di hati rakyat jelata.

Lantaran itu, Kongres PKR yang menamakan Anwar sebagai Perdana Menteri dan Dr Wan Azizah sebagai Perdana Menteri interim seperti tidak kena dengan dengan irama dan lagu yang selalu dinyanyikan.

Dalam soal ini, Pakatan Harapan mesti kembali ke meja perundingan untuk memuktamadkan siapa calon Perdana Menteri selepas Najib ditumbangkan. Jika ada konsensus, namakanlah pemimpin berkenaan secara terbuka dan tanpa-tanpa ragu.

Tetapi, jika tidak ada konsensus, bukan kerana ketiadaan calon yang sesuai atau layak untuk ditonjolkan, tetapi disebabkan lebih daripada seorang yang difikirkan bersesuaian, Pakatan Harapan tidak harus menjadikan isu itu sebagai keutamaan.

Mereka mesti kembali kepada perkara pokok iaitu memastikan kemenangan dan hasrat menumbangkan Najib, UMNO dan BN benar-benar menjadi kenyataan. Calon Perdana Menteri boleh dipilih dan dirundingkan kemudian sebagaimana memilih Menteri Besar selepas Pakatan Rakyat menang di Selangor dan Perak sebelum ini.

Sebenarnya bukanlah sesuatu yang pelik pengisi jawatan itu tidak dinamakan kerana yang penting ada dibariskan calon-calon yang sesuai untuk bertanding dan mereka saling berpakat dan bekerjasama antara satu sama lain untuk mencapai kemenangan. 

Mewujudkan lebih daripada seorang calon Perdana Menteri bahkan boleh membawa keseronokan dan keterujaan kepada pengundi berbanding menamakan seorang calon secara khusus. 

Jika dengan tidak menamakan sesiapa itu lebih baik dan mampu menjana ke arah kemenangan, ia tentunya jauh lagi penting daripada ghairah menamakan seseorang, tetapi akhirnya hanya menyebabkan perpecahan.

Yang penting, jangan dikecewakan rakyat yang mahukan perubahan. Bagi majoriti pengundi, meskipun siapa calon Perdana Menteri interim itu agak penting, tetapi lebih penting bagi mereka ialah wujudnya ruang yang konsisten dan kukuh bahawa Najib yang banyak masalah benar-benar dapat dikalahkan.

Menamakan seseorang sebagai calon Perdana Menteri interim, tetapi jika hanya membawa keselesaan kepada Najib untuk menang, ia tentunya lebih membawa kesengsaraan dan menyebabkan rakyat hidup dalam tekanan untuk tahun-tahun mendatang.

Jangan sampai isu calon Perdana Menteri membawa perpecahan dan menimbulkan rasa kecewa di hati rakyat. Tidak menamakan sesiapa, tetapi sesama mereka yang dirasakan sesuai menjadi Perdana Menteri itu terus kukuh berpadu tenaga untuk menumbangkan Najib, ia adalah jauh lebih penting daripada segala-galanya.

Selepas menang, pemilihan Perdana Menteri mungkin boleh dilakukan berdasarkan parti yang memperolehi paling banyak kerusi kemenangan, konsensus selepas perundingan atau boleh juga secara undian di kalangan anggota Majlis Presiden Pakatan Harapan.

Menamakan calon Perdana Menteri terlebih dahulu memang menyeronokkan dan boleh juga membawa mereka yang berkaitan lebih dahulu menempah baju atau penyokong berangan-angan dalam kalbu, tetapi semua itu akan menjadi tidak bermakna kiranya kemenangan akhirnya kandas di tengah jalan.

Oleh itu, utamakanlah matlamat mencapai kemenangan dan menumbangkan Najib terlebih dulu kerana itulah yang majoriti rakyat paling kehendaki. (ShahbudinHusin 23/05/2017).

205 comments:

  1. Namakan Tun Dr Mahathir sebagai calon PM dan Wan Azizah calon TPM untuk Pakatan Pembangkang..

    Selepas kemenangan, peralihan kuasa akan dibuat secara konsensus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa rakyat malaysia yang mahu perubahan kepada 'good governence"dalam semua aspek kearah lebih tulus dan bukan pusat kuasa terletak ditangan PM semata mata,mereka mahu perubahan dilakukan keatas kepimpnan dari yang lama kepada yang baru , bukan kita menolak yang lama tapi malaysia dah terlalu lama dengan muka muka lama sehingga kadang kadang negara boleh terheret bersama dengan isu isu pribadi mereka ini tak sihat untuk negara malah kebanyakan rakyat merasa muak.

      justeru sebagai permulaan harap Tun M dan Kak Wan pangku dulu jawatan PM dan TPM dalam tempoh tertentu supaya semua aspek pentadbiran negara dilakukan perubahan kearah lebih tulus dan kuasa kuasa yang membolehkan PM melakukan penyelewengan wajib diperbetulkan kemudian landasan ekonomi harus perbaiki semula dan semua pemimpin terutama Najib dan rosmah wajib diheret ke muka pengadilan kerana jenayah penyelewengan maupun kalau terbabit kes bunuh altatunya dibuka semula. Kemudian Generasi baru seperti Azmin ,mukhriz,Rafizi,Tony Pua dan lain lain wajib diberi laluan untuk mentadbir negara dan mengambil alih pentadibiran kuasa dari Tun M setelah keadaan stabil. kemudian pemimpin macam Tun M , Anuar ,Muhyidin ,lim kit Siang dan lain lain jangan dipinggir mereka boleh dijadikan the guardian pada yang baru sekiranya ada kesilapan teguran dan tindakan wajib dilakukan insyaAlah sekiranya ini dapat direalisasikan malaysia akan lebih berjaya...persoalanya adakah pengikut dan pemimpin lama ini boleh ikhlas dalam hal ini ?

      Delete
    2. .
      .

      Sebelum Anwar Ibrahim di bebaskan dan pemimpin muda pembangkang mengambil alih ..

      Najib hendak lah di masukkan dalam penjara.

      Tindakan yang penting sekali dan yang paling utama ialah memastikan Najib cabut lari.

      Selain memikirkan tentang siapa PM, PH kena fikirkan siapa dalam Jabatan Polis dan ATM yang boleh mengambil tanggung jawab tersebut.

      Segala senario dan pelan bagaimana Najib boleh melarikan diri hendak lah di kaji mulai sekarang dengan langkah-langkah yang perlu di ambil supaya dapat segala usaha untuk Najib melarikan diri.

      Delete
    3. Saya sokong singkir regim kleptokrat kuih bijan dgn cucuq badak.

      Tp Klu wan azizah dan anwar nk diangkat jd PM, pendirian saya perlu di kaji semula.

      Dah tak ada ke anak Islam melayu muda yg layak jd PM selain daripada mereka2 tu.

      Lebih baik ikut Akak singapork balik singapork

      Eh..akak singapork makan cifut babi kan escargot.

      Jgn Kak kan haram tu.

      Cifut babi cute la Kak

      Delete
    4. .
      .

      9 24

      You cakap ada betul nya iaitu "good governence". Jika berpegang pada prinsip tersebut siapa PM tak jadi hal.

      Namun.. ya namun.. untuk menentukan orang nya ialah orang yang mempunyai rekod sanggup berkorban dengan melepaskan jawatan yang tinggi. Kerana orang ini lah yang boleh di percayai mentadbir dengan "good governence"

      Orang tersebut ialah Anwar Ibrahim dan Muhyiddin. Bukan Tun Mahathir walaupun banyak jasa nya, rekod Tun telah tercalar.

      Tak usah lah kita guna PM ke 7 kerana seolah-olah pembangkang meneruskan tradisi BN.

      TUKARKAN KEPADA PM PERTAMA PAKATAN RAKYAT ..

      Tetap kan jawatan PM untuk tempoh tertentu seperti PM Pertama untuk tempoh 3 tahun dan 2 tahun untuk PM yang ke dua. Jika menang lagi PM kedua menjadi PM lagi untuk 2 tahun sahaja.

      Tujuan nya supaya Anwar Ibrahim dan Muhyiddin, kedua-duanya dapat merasakan kedudukan sebagai PM. Dan jika pilihanraya selepas itu BN yang menang tak jadi masalah sebab dua-dua mereka telah mendapat giliran jadi PM.

      Cara begini dapat menenangkan semua pihak. Insyaallah.

      Delete
    5. Kami nak Mr J masuk PH dan kami akan lantil mr jubo jebon jilat sbg PM

      Banyak idea MR J nih

      Idea haprak kapla butoh lingkup Malaysia belum sempat angkat sumpah PM

      Delete
    6. Selain dari anwar dan jidin yg dh past tense.

      Carilah pemimpin Islam melayu muda for future tense.

      Present tense kuih bijan dan cucuq badak mmg dh haram campur lemak babi komunis.

      Ala cifut babi nih...

      Delete
    7. Takde sapa peduli siapa PM

      Najib atau Anwar atau Tun atau vell pari atau mat Bangla

      Org peduli inflasi 5.7%

      Barang naik


      Gst


      OCPD menyundal wang haram


      India mati dalam lokap



      1mdb hutang 50b


      Forex 4.30


      24 kementerian bajet kena potong


      MRT tak siap siap.... Uber Yahudi dah kelentong rakyat Malaysia tambang rm5 jadi rm60... Bukan fitnah betul tak percaya try waktu 6pm-7pm ketika jem sesak! Uber honda audi bmw! Cekik darah pkmak uber. Teksi tak cari makan. Nak.murah Yahudi tapi kena kelentong

      Resit kami simpan akan akan kenanakan SPAD bila pru14 nanti! Sebab likus uber laknatullah!

      mr J kata berkawan dgn uber Yahudi di haruskan masyuk syurga tapi sama Dap adalah haram !

      Mr jubo jelek jilat busyuk berair lendir

      Delete
    8. Naik's lawyer, Mubeen Solkar, told Al Jazeera that he will "challenge the ban before an appropriate court".

      "We have got sufficient grounds to show that the ban was not only illegal but also unjustified and unwarranted," he added.

      India's Enforcement Directorate, which investigates economic crimes, has accused the IRF of money laundering and closed its properties in Mumbai. An educational trust run by Naik has also been prevented from receiving funds from abroad.

      Solkar denies that his client has been involved in money laundering. "All the transactions were done through banks and all the funds came through legal channels," he said.

      "There is nothing to show that any of the amounts would constitute proceeds of crime, which is a requirement under the PML Act [Prevention of Money Laundering Act]."

      Delete
    9. Disebabkan kemahiran orang orang kafir,orang orang Islam turut terpedaya dengan pendekatan lunat yang digunakan kristian Evangelis.

      Atas sebab itu, salah seorang pensyarah university milik penuh kerajaan Malaysia suatu masa dahulu pernah berkata, kristian Evangelis tak apa. Bermakna yang selain itu tidak boleh. Evangelis tidak berbahaya.

      Penulis boleh sebut nama pensyarah tersebut. Tapi kali ini, dalam rencana ini penulis tidak akan tulis nama orang berkenaan.

      Pada hal Allah sudah beritahu yang kafir ini tidak sekali kali akan redha dengan Nabi Muhammad SAW dan Islam.Lebih tepat mereka adalah musuh Allah Subhanahu wataala.
      Tidak kisah apa nama sekalipun. Pokoknya mereka kafir, kecuali kafir zimmi dan kafir ahlu kitab yang patuh dan berpegang teguh dengan ajaran Taurat dan Injil.

      Kristian Evangelis membuat pengakuan yang mereka bepegang teguh dengan kitab Injil yang wajib di imani orang orang Islam.

      Mereka hamba Tuhan juga. Sama macam orang islam hamba Allah. Hamba Tuhan dengan hamba Allah tidak sama, kerana Tuhan Evangelis bukan Allah. Ia tiga dalam satu.

      Ingat, orang Islam juga ada yang bukan hamba Allah, tetapi mereka menjadi hamba Syiatan. keHidupan mereka tak ubah macam orang kafir, pada hal Allah sudah pesan jangan jadi macam kafir dan jangan sekali ikut kafir.

      Kristian Evangelis ini digelar sebagai penginjil.Bermakna kitab yang mereka pakai adalah kitab Injil ( Alkitab) bukan lagi kitab Bable yang telah diubah dan diseleweangkan banyak kali dengan pelbagai jenama.

      Disebalik itu, yang sangat pelik masih ada orang orang Islam yang banyak ilmu pengetahuan Islam boleh berkata, kristian sudah tidak memusuhi Islam lagi.

      Maaf cakap. Penulis boleh sebut nama nama mereka itu. Akan tetapi dalam rencana ini penulis tidak akan sebut nama mereka yang terpedaya dan terpesona dengan pendekatan lunat kristian Evangelis.

      Kristian Evangelis mengatakan Tuhan mereka sama dengan Tuhan orang orang Islam.Pada hal itu ada suatu tipu daya.

      Betul kristian Evangelis mengatakan Allah tuhan mereka, tetapi Tuhan mereka tidak sama dengan Tuhan Allah.God bukan Allah.Allah Esa. Tuhan Evangelis tiga juga.

      Tuhan Allah yang dikatakan itu telah di tiga kan, sedangkan dalam Islam Allah itu Esa. Tidak sekali kali jadi tiga sepertimana pemahaman kristian.

      Macam mana seorang pensyarah beragama islam dan agamawan Islam boleh percaya dan terpedaya lantas mengatakan kristian Evangelis tak apa. Boleh. Dan kristian tidak memusuhi Islam lagi.

      Pada hal Allah telah mendedahkan tipu daya orang orang kafir yang syak ragu ragu dan hasad dengki dengan Nabi Muhammad SAW umatnya di dalam Al Quran satu persatu.

      Yang peliknya, masih ada yang percaya dengan orang orang kafir dan ragu ragu dengan pemberitahuan Allah yang diwahyukan kepada Nabi Mohammad SAW mengenai sikap dan perangai mereka (kafir) itu.

      Delete
    10. Rand Corporation adalah sebuah kumpulan pemikir dasar global Amerika Syarikat (AS) yang ditubuhkan pada 1948, kemudian menjadi pemikir utama dasar luar AS sejak berakhir Perang Dingin serta pertembungan baru Barat dan Islam dalam teori The Clash of Civilization.

      Dalam menghadapi kebangkitan gerakan Islam, laporan Rand Corporation pada 2003 yang bertajuk Civil Democratic Islam telah membahagikan umat Islam kepada empat golongan iaitu fundamentalis, tradisionalis, modernis dan sekularis.

      Mereka merancang untuk memperalatkan kelompok tradisionalis dan modernis bagi menghadapi fundamentalis, iaitu kumpulan yang dikatakan menentang budaya demokrasi Barat dan mahu menegakkan negara Islam yang melaksanakan syariat.

      Pada 16 Mac 2006, Rumah Putih telah menerbitkan National Security Strategy yang menjelaskan strategi AS untuk menghadapi Islam. Pada 2007, Rand Corporation menerbitkan laporannya yang bertajuk Building Moderate Muslim Network yang mengatur strategi mengukuhkan kedudukan golongan moderate liberal dalam masyarakat Islam yang dikatakan tidak seimbang dalam menghadapi kemaraan gerakan Islam 'fundamentalis' yang mahu menegakkan Islam kaffah.

      Rand Corporation telah menyenaraikan ciri-ciri golongan Muslim moderat liberal yang akan mendukung rancangan mereka seperti pendukung demokrasi, pejuang hak asasi manusia, kebebasan agama dan kesetaraan gender, pendukung pluralisme, golongan yang menerima sumber hukum bukan mazhab dan penentang terorisme.

      Antara strategi yang disusun oleh mereka ialah menyokong gerakan modernis Islam yang mempromosi fahaman Islam liberal, melagakan kelompok fundamentalis dengan golongan tradisional dalam isu agama termasuk mazhab, menentang perjuangan fundamentalis dalam menegakkan negara Islam dan mendukung sekularisme.

      Delete
    11. Assalamualaikum,,,, Ada orang kata polimik antara Dr.Kamarul Yusoff.Dan ada pula kata Dr.Kamarul dah jadi macai, menulis sebagai macai.Tapi bagi saya dua duanya tak betul, mana ada polimik antara Dr.Kamarul dan Hannah Yeoh, mana ada Dr.Kamarul menulis macam macai!.Yang ada hanyalah kelicikan Hannah Yeoh dalam usahanya bersembunyi dari apa yang dia tulis dalam buku Becoming Hannahnya.

      Mula mula Hannah Yeoh buat lapuran polis dengan alasan Dr.Kamarul menfitnahnya dan kemudian dia membisu tanpa menunjukkan muka menjawab semua hujah Dr.Kamarul merujuk kepada agenda tersirat dari buku Becoming Hannah.Sebaliknya yang muncul dan menonjol ialah beberapa pemimpin PAN dan macai mereka membela Hannah dan menyerang Dr.Kamarul dengan hujah macai mereka, bukan menjawab hujah Dr.Kamarul.

      Salehuddin Ayub dengan megahnya membela Hannah sebagai kristian yang baik tanpa sedikitpun merujuk kepada hujah Dr.kamarul merujuk kepada buku Becoming Hannah.Sementara yang lain tampil menyalahkan Dr.Kamarul kerana membuat lapuran polis terhadap Hannah yang didakwa mempunyai agenda kristianisasi menerusi tulisannya dalam buku Becoming Hannah tanpa mahu mengajak Hannah berdebat mengenai point point yang dibangkitkannya.

      Pelik, kerana Hannah Yeoh terus berdiam diri pada ketika pembela pembelanya termasuk LKS berdegar degar menyalahkan Dr.Kamarul yang menulis dengan cukup komprehensif, perengan demi peranggan yang dirujuknya dari buku Becoming Hannah itu dan mempunyai nilai ilmiah yang pula menunjukkan standard kesarjanaan yang dimiliki oleh Dr.Kamarul, bukan penulis percisan seperti saya atau seperti kebanyakan macai macai PAN yang langsung tiada sandaran hujah dan fakta.

      Dr.Kamarul dilebel dengan lebel low class dan UUM tempat Dr.kamarul mengajar menerima nasib yang sama tetapi Hannah Yeoh terus membisu, tiada cabaran atau pelawaan berdebat walaupun Dr.Kamarul terus dilanyak kerana tidak mempelawa Hananh berdebat.

      Yang jadi ngoknya dengan puak pembela ini ialah Hannah Yeoh boleh dengan mudah menjawab semua hujah Dr.Kamarul yang dibuat dalam FBnya menerusi platform FB atau akhbar pujaan PH, Malaysiakini atau mana mana platform yang ada tetapi Hannah Yeoh memilih lapuran polis dan apabila Dr.Kamarul bertindak membuat lapuran polis terhadap Hannah Yeoh dan bukunya, maka Dr.Kamarul yang disalahkan.Atau Hannah Yeoh terlebih dulu mencabar Dr.Kamarul untuk berdebat, bukan menunggu Dr.Kamarul membuat lapuran polis baru nak tuduh Dr.Kamarul sebagai salah.Lapuran polis Dr.kamarul mengandungi hujah hujah yang dirujuk dari buku Becoming Hannah bukan lapuran polis yang mendakwa dia difitnah tanpa ada apa apa bukti disertakan selain dari hujah ilmiah dan munasabah dalam FBnya oleh Dr.Kamarul seperti lapuran polis Hannah Yeoh yang pula terlebih dahulu membuat lapuran polis.

      Inilah kelicikan Hannah Yeoh yang mahu dilihat sebagai kristian yang baik dan dibela oleh Salehuddin Ayub dan macai macai PAN tanpa dedak dari DAP!

      Horey..........

      Delete
    12. Ds Anwar Ibrahim kata PKR tak langgar tahaluf siyasi. Begitu juga kenyataan DS Wan Azizah. Dalam bahasa mudah, PKR anggap mereka tidak bersalah. PAS saja yang tak betul. PAS saja yang silap faham. PAS sahaja yang tergesa-gesa memutuskan tali tahaluf. PAS lagi yang kena. Begitulah gaya politik Pakatan Harapan – selalu mengenakan PAS.

      Nampak sangat PKR nak kambing hitamkan lebai. Sepatutnya, PKR hujahkan satu per satu isu yang dibawa oleh PAS sebagai faktor pemutus tahaluf.

      Pertama, PKR tidak menyokong malah menentang sebahagian agenda Islam yang dibawa oleh PAS seperti RUU 355.

      Kedua,melanggar adab-adab berkerjasama dalam politik seperti menyerang pimpinan PAS dan membuat tuduhan-tuduhan palsu yang merosakkan imej PAS.

      Ketiga,khianat dalam hubungan politik dengan PAS antaranya dengan bekerjasama dengan pihak-pihak yang mahu menjatuhkan kerajaan Negeri Kelantan dan menentang PAS dalam Pilihanraya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

      Penjelasan DSAI sekadar memukul angin terhadap RUU355. Katanya, “Ternyata pimpinan PAS tidak meneliti kenyataan saya dan presiden PKR yang menghormati hak Abdul Hadi dan mengusulkan supaya dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan.

      Jawapan tersebut bukan bermaksud PKR menyokong RUU355. Yang jelasnya PKR hanya menghormati hak TGHH untuk membuat usul. Itupun nak kelentong. Adakah beliau sedar ramai pemimpin PKR cenderung untuk menolak usul itu berdasarkan ucapan-ucapan mereka . Mereka jelas perpegang kepada konsensus Pakatan Harapan yang dikuasai oleh DAP.

      DSAI dan isterinya tidak memjawab pun isu kedua tentang adab-adab berkerjasama. Bukan mereka tak tahu Rafizi dan Saifuddin menyerang dan memfitnah PAS. Apa yang DSAI dan isterinya buat untuk mendisiplinkan ‘talibarut DAP’?

      Dakwa Anwar, “PKR telah melakukan segala-galanya untuk mengekalkan muafakat politik itu dan ia dilakukan untuk membawa perubahan kepada rakyat Malaysia.” Boleh beliau sebut apa yang telah PKR lakukan untuk mendisiplinkan Rafizi dan Saifuddin?

      Kenapa DSAI tidak sentuh langsung bagaimana PKR bersekongkol dengan PAN dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar? Juga mereka bergerak bersama untuk menumbangkan kerajaan PAS Kelantan.

      Sebenarnya mereka berterusan mengamalkan politik persepsi agar PAS kekal di kandang pesalah. Memang itulah strategi Pakatan Harapan. PAN, PKR, DAP dan PPBM bergilir-gilir membina persepsi buruk pada batang tubuh PAS. Politik persepsi yang bergandingan dengan politik fitnah. Politik yang membakulsampahkan erti dosa dan pahala. Inikah destinasi akhir REFORMASI selepas berhempas-pulas selama 18 tahun?

      Delete
    13. "Masa aku kecil dahulu aku dibesarkan dalam persekitaran membenci orang Cina dan orang India," dakwa Setiausaha Organisasi Parti Amanah Negara (PAN), Suhaizan Kayat.

      Beliau yang berasal dari Johor mendakwa kononnya perkara itu berlaku kerana 90 peratus penduduk di kawasannya membesar adalah Melayu dan sekolahnya 100 peratus pelajar Melayu.

      Suhaizan mendakwa beliau bagaimanapun akhirnya sedar bahawa pemimpin Melayu yang jahat kerana mengamalkan rasuah dan menyalahgunakan kuasa.

      “Mereka berlindung disebalik agama dan bangsa untuk melaksanakan agenda jahat mereka. Ini menyebabkan aku sangat benci dengan sentimen kebencian bangsa dan agama,” dakwanya di Facebook pada 18 Mei lalu.

      Suhaizan berkata, beliau yakin dengan konsep Lia’aropu (berkenal-kenalan), Rahmatalilaalamin (rahmah untuk semua), wasatiah (kesederhanaan) dan lakum dii nukum waliyadin (tidak mencampuri urusan ibadah agama lain).

      Kenyataan beliau itu dikecam sebilangan netizen Melayu dalam ruangan komen Facebook beliau yang mempersoalkan kewajaran Suhaizan membuat dakwaan seperti itu.

      Pemilik akaun Muhammad Naim menegaskan, dia turut dibesarkan dalam kawasan 100 peratus Melayu dan belajar di sekolah yang pelajarnya 100 peratus Melayu.

      Jelasnya, dia dan rakan-rakannya bagaimanapun tidak pernah dimomok atau dihasut supaya membenci kaum lain dari kecil hingga dewasa oleh masyarakat Melayu di kawasannya.

      Justeru, dia membidas Suhaizan mengeluarkan kenyataan yang seolah-olah mahu memburuk-burukkan kaum sendiri semata-mata mahu memenangi hati bukan Melayu demi politik.

      “Jadi saya nak tahu Suhaizan Kayat ni `area’ mana, kampung mana. Agak-agak la nak membodek India dan Cina pun. Kita marah depa bukan sebab bangsa tapi segelintir mereka cuba campur tangan urusan kita. Itu sahaja,” ujar pemilik akaun Facebook tersebut.

      Sebilangan netizen Melayu lain turut menegaskan mereka tidak pernah diajar membenci kaum bukan Melayu malah sentiasa dididik masyarakat sekeliling dan pihak sekolah supaya menghormati kaum dan agama lain.

      Delete
    14. Apa Sebenar Berlaku di Sekitar Isu “Becoming Hannah”?

      Isu Bermula apabila Dr Kamarul Yusoff memberi komentar analisis bahawa DAP dan pimpinannya hipokrit dalam berpendirian tentang amalan sekulerisme agama di negara ini. Komentar pada muka facebook itu bertajuk “Hannah Yeoh Contoh Hipokrasi Terbesar DAP” yang dipaparkan pada 10 May 2017. Komentar facebook yang berunsur pandangan peribadi ini kemudian menjadi isu apabila, pihak YB Hannah Yeoh membuat laporan Polis pada 15 May 2017 dengan dakwaan Dr Kamarul Yusoff telah melakukan fitnah ke atasnya dan memberi kesan buruk kepada partinya iaitu DAP. Tindakan awal Dr Kamarul setelah diri beliau dilaporkan kepada Polis dapat dilihat apabila beliau memaparkan Salinan Laporan YB Hannah Yeoh dan kemudian melaporkan pula bahawa beliau dihubungi oleh wartawan Malaysiakini untuk mendapat kepastian. Keterangan tentang itu dipaparkan dalam facebooknya pada 15 May 2017, pukul 4.44 petang dengan tajuk “ Laporan Polis Hannah Yoeh Terhadap Saya”.

      Seterusnya selepas menerima laporan polis yang turut dipaparkan oleh Dr Kamarul Yusoff dalam facebooknya, beliau turut melakukan tindakan mempertahankan diri dengan turut membuat laporan polis pada 17 Mei 2017. Paparan laporan tersebut diletak di muka facebooknya pada 17 May 2015 pada pukul 8.35 am yang bertajuk “Laporan Polis saya terhadap Hannah Yeoh”. Dalam laporan polis tersebut, Dr Kamarul menyatakan sebab sebab dan asas perundangan yang beliau timbulkan dalam komentar beliau setelah meneliti fakta yang ada dalam buku Becoming Hannah.

      Laporan Polis Dr Kamarul terhadap YB Hannah Yeoh menjadi Isu, Tetapi tidak laporan YB Hannah Yeoh Kepada Dr Kamarul.

      Laporan polis Dr Kamarul terhadap YB Hannah Yeoh memberi impak yang besar dan serta merta kepada Elitis elitis Pakatan Harapan. Setelah Status facebook beliau itu ditularkan, Dr Kamarul dikritik dan diserang dengan pelbagai sudut tanpa memberi ruang dan nilai bahawa yang menjadi isu ini hangat adalah turut disumbang oleh Laporan Polis YB Hannah Yeoh. Tindakan YB Hannah Yeoh menggunakan undang undang tanpa menulis hujah lawan tidak ditimbulkan langsung dalam menghentam Dr Kamarul Yusoff.

      Menariknya, beberapa pimpinan Pakatan Harapan dari Parti Amanah Negara (PAN) dan DAP melakukan benda yang sama dengan menyembunyikan fakta awal sebab berlaku isu tersebut. Mereka mengambil kesempatan menghentam Dr Kamarul selepas sebelum ini banyak membisu apabila beberapa komentar Dr Kamarul yang dibentangkan dengan fakta tak dapat dihujah semula.

      Keadaan ini pada pandangan saya yang telah melihat isu daripada awal perlu dijelaskan kembali. Adalah tidak adil membuat hentaman kepada tindakan laporan Polis Dr Kamarul kerana apa yang dibuat adalah dalam ruang undang undang dan tekanan yang telah diberikan oleh YB Hannah Yeoh dengan laporan polisnya. Sepatutnya, kita boleh bertanya balik, Apa motif YB Hannah Yeoh terus membuat laporan Polis tanpa membalas hujah? Lebih menghairankan, tulisan tulisan menghentam Dr Kamarul langsung tidak mengambil kira tindakan awal YB Hannah Yeoh tersebut yang menjadi punca kepada segalanya untuk Dr Kamarul Yusoff bertindak melaporkan kepada Polis dengan hujah hujah ketimbang undang undang yang boleh dikaitkan denga isi isi dari buku Becoming Hannah.

      Dr Kamarul Yusoff berhadapan Ahli Politikus Licik.

      Namun, dari peristiwa yang berlaku, dapat disimpulkan bahawa apa yang berlaku kepada Dr Kamarul Yusoff kerana beliau berdepan dengan ahli ahli politikus licik dari Pakatan Harapan. Adalah begitu naif bagi seorang ahli akedemik, tidak dapat membaca motif motif setiap politikus terlibat. Nampaknya dari hal yang telah berlaku, Dr Kamarul seperti dapat membuktikan kepada awam tentang sesuatu yang sedang disembunyikan oleh ahli ahli politkus tersebut. Sebagai Orang awam yang turut terlibat dalam lanskap politik Malaysia, apa yang didedahkan oleh Dr Kamarul Yusoff dan reaksi elitis Pakatan Harapan telah menunjukkan sikap sebenar politikus politikus yang ada di hadapan kita semua.


      Delete
    15. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Perak mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya meletak jawatan sebagai Presiden parti itu.

      Ketua Pendaftar PPBM Perak, Azrul Suhadi Ahmad Mokhtar berkata, desakan itu dibuat oleh sebahagian besar daripada 24 Bahagian PPBM di Perak setelah mendapati Muhyiddin bertanggungjawab di atas segala kepincangan yang berlaku dalam PPBM di peringkat kebangsaan dan Perak.


      Menurutnya, ini kerana Muhyiddin tidak pernah ikhlas kepada Pengerusi parti, Tun Dr. Mahathir Mohamad, penyokong dan pendokong parti.


      Katanya, Presiden PPBM itu sepanjang masa menangguk di air yang keruh dengan mengambil kesempatan di atas populariti Tun Mahathir bagi mencatur parti.


      “PPBM Perak memberi tempoh seminggu kepada beliau supaya memberikan respon terhadap desakan kami ini.


      “Jika masih tiada apa-apa respon daripada beliau, kami iaitu lebih daripada separuh ahli dan pemimpim PPBM Perak akan meletak jawatan,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

      Delete
    16. Klu dsai guna imf utk bayar hutang 50b nie... Maknany dia 2x5 je dgn bijan haprak nie...

      Delete
    17. Polimik antara dr kamarul zaman nampaknya semakin panas. Dan dipanaskan lagi oleh penyokong keduanya.

      Hannah yeoh! Dimana suara anda? Kenapa anda berdiam diri sedangkan Dr Kamarul telah menjawab beberapa kali dakwaan penyokong anda?

      Hannah Yeoh! Dr Kamarul telah mendetailkan perenggan-perenggan buku anda untuk membuktikan anda adalah seorang "missionaris". Dia membuktikan dari buku anda, becoming hannah.

      Hannah! Dalam Islam, pertuduhan oleh seseorang hendaklah disertakan bukti. Dan Dr Kamarul telah menyertakan bukti dari buku anda demi memenuhi tuntutan Islam. Dan sekarang anda yang mendakwa mendapat "keistimewaan Tuhan" harus menjawab. Dr Kamarul tidak membelakangkan sistem Islam dalam membuat tuduhan, tidak seperti Rafizi pkr yang mengguna pakai sistem Machiavelli, menuduh tanpa bukti dan tertuduh pula kena memberikan bukti tuduhan itu palsu.

      Pada saya, komen-komen yang menjurus kepada mempertikaikan status kesarjanaan Dr Kamarul adalah komen tahap sampah. Yang memberikan komen tersebut tidaklah lebih tinggi kesarjanaannya dari Dr Kamarul. Pastinya Dr Kamarul telah meneliti buku anda dengan sedalam mungkin dan memikirkan risiko yang bakal timbul.

      Seperti saya juga terfikir-fikir apa perlunya anda menjemput sarjana kristen Malaysia di luar negara untuk pulang bagi membena semula Malaysia? Tidak cukupkah undang-undang dan politikus Malaysia yang ada untuk tujuan itu? Kenapa? Fikiran saya menjurus kepada ada sesuatu yang tersirat dalam perkara ini.

      Come on Hannah! Sila buat satu confrence, jemput Dr Kamarul dan seluruh ahli parti anda DAP, PAS, PKR, mufti dan juga aktivis maya. Anda jelaskan kandungan buku anda dan silakan menjawab soalan dari yang diundang. Dan kalau perlu tanpa prajudis, anda boleh menjelaskan tentang kitab anda,Bible, bukankah anda seorang da'e yang berdakwah seperti yang buku anda nyatakan.

      Tidak perlu takut. Insya'Allah Dr Kamarul tidaklah seperti terroris Daesh atau ISIS.

      Terima kasih.

      Delete
    18. Missionaris Katholik dan zending Protestan begitu giat membelanjakan wang yang sangat banyak untuk mengkristenkan umat Islam. Semua ini telah diberikan isyarat oleh ayat ini, mereke tidak akan berhenti sebelum umat Islam menurut agama mereka. Kegiatan ini berhasil dibeberapa negara yang orang Islamnya hanya pada nama tetapi tidak mengerti ajaran Islamnya. Maka mereka membiarkan asal bathinnya telah bertukar seperti kristen.

      Orang Yahudi tidak melakukan mision dan zending, mereka lebih senang agama mereka beredar dikalangan mereka sahaja. Tetapi mereka memasukkan jarum yang lain. Bukan sahaja di negara umat Islam, di negara umat Kristenpun mereka memasukkan pengaruh. Dalam Perjannjian Lama tidak ada ajaran akhirat tetapi lebih kepada perhatian dunia seperti riba dan harta benda, sehingga Amerika Syarikat terpaksa menutup urusannya bukan sahaja hari minggu hari besar Kristen, tetapi juga hari Sabtu hari kebesaran Yahudi. Sebab yang menguasai kewangan di Wallstreet ialah Yahudi. Jika Amerika yang begitu besar, apatah lagi negeri lain yang kecil.

      Gerakan mission dan beberap gerakan dunia yang lain tampuknya dipegang Yahudi. Maka biar umat Islam tidak masuk Yahudi asal mengikuti cara hidup Yahudi Negara Islam mendirikan bank-bank dengan asas riba, terpaksa menjalankan sistem riba untuk terus bernafas, kerana seluruh dunia telah dikongkong Yahudi. Dan Yahudi seluruh dunia disatukan dalam sebuah negeri, Israel, di tengah dunia Arab dengan sokongan Amerika, British, Rusia dan negara Eropa yang lain.

      Semua ini telah dinyatakan lama dahulu oleh Allah melalui Nabi Muhammad bahawa Yahudi dan Nasrani tidak akan tinggal diam selagi umat Islam tidak menurut agama mereka dan cara hidup mereka. Mereka mahu umat Islam meninggalkan ajaran Islam. Ia bukanlah untuk menimbulkan rasa takut tetapi sebagai perangsang untuk umat Islam berjihad menegakkan agama dan melancarkan dakwah. Kerana selagi orang Islam teguh memegang ajaran al-Qutran dan Hadith dan mengamalkannya dengan penuh kesedaran, tidaklah mereka akan runtuh atas usaha dua kaum itu. Sebab ayat ini memberi penegasan tiada pertunjuk sejati melainkan pertunjuk Allah, iaitu Islam.

      Wassalam.

      Delete
    19. Parti Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) akan mengumumkan untuk menyertai pembangkang blok ketiga iaitu Gagasan Sejahtera bersama-sama dengan PAS dan Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) malam Khamis.

      Keputusan itu dinyatakan Presidennya, Datuk Seri Mustapa Kamal Maulut dan akan diumumkan secara rasmi di hadapan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan serta Presiden Ikatan, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir.

      Penyertaan Berjasa itu menjadikan parti politik di Malaysia kini mempunyai tiga blok iaitu Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan Gagasan Sejahtera.

      Sudah tentu Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kali ini bertambah meriah dengan kehadiran parti baharu, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang diasaskan Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      PPBM yang sebelum ini dipanggil Parti Bersatu memilih untuk bergabung dengan PH iaitu bersengkokol bersama PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (PAN).

      Delete
    20. SEBUAH parti baru diberi nama Parti Harapan Malaysia (PHM), yang dianggotai oleh bekas pemimpin-pemimpin PKR sendiri, telah ditubuhkan sebagai salah satu alternatif untuk menggantikan parti pembangkang PKR pada pilihan raya umum akan datang.

      Bekas Pengerusi Kelab Akar Umi PKR, Johari Musa berkata, PHM mendakwa PKR sudah ‘rosak teruk’ di bawah pentadbiran sedia ada, malah mahu bergerak sebagai sebuah parti yang sah akan menyertai Gagasan Sejahtera bersama Pas menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      “PHM diwujudkan untuk menggantikan PKR, kami ingin nyahkan PKR dalam dunia politik di Malaysia."

      “Kami melihat PKR telah rosak begitu teruk dan bertambah parah apabila (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, (Datuk Seri) Azmin Ali dan (Datuk Seri) Dr Wan Azizah Wan Ismail sendiri selaku pemimpin PKR bersikap rakus serta gila kuasa."

      “Apabila ahli di bawah bersuara dan memberi cadangan atau meluahkan rasa kecewa di dalam mesyuarat, mereka akan dianggap sebagai pengkhianat parti dan dipecat sama seperti yang berlaku kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim,” kata Johari.

      Menurut Johari yang juga bekas Ketua PKR Cabang Lembah Pantai, ramai dalam kalangan ahli PKR sedang menunggu masa untuk keluar daripada PKR bagi menyertai PHM.

      Beliau menjangkakan lebih 35 peratus ahli PKR telah bersetuju untuk menyertai parti tersebut.

      “Mereka beranggapan, PKR sekarang adalah ‘macai’ kepada DAP. Ramai tidak menyangka PKR sanggup khianati rakan baik mereka iaitu Pas demi menjaga hati DAP."

      “Ahli PKR ramai yang mendesak bila PHM hendak ditubuhkan sebab mereka tak sabar nak keluar daripada PKR, mereka kini seolah tidak mempunyai parti walaupun tak umum keluar daripada PKR,” jelasnya.

      Justeru beliau menggesa Jabatan Perdaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) untuk meluluskan segera PHM berikutan permohonan untuk menubuhkan parti berkenaan telah tertangguh sejak 6 Disember lalu.

      Surat permohonan bagi menubuhkan PHM telah dikemukan kepada ROS pada pada 10 Disember 2015.

      Sementara itu ketika ditanya siapakah bakal mengetuai PHM, Johari berkata, perkara itu akan diumumkan kemudian kerana Presiden Penaja kini berada di Mekah.

      Bagaimanapun, beliau berkata, individu tersebut adalah dari kalangan pemimipin PKR terdahulu yang masih berada di dalam parti.

      Delete
    21. Agenda Kristianisasi yang berlaku di Malaysia hari ini bukanlah suatu khayalan lagi malah, ia kini benar-benar wujud di kalangan kita, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.


      Menurutnya, hari ini paderi-paderi Kristian ini sudah berani untuk memurtadkan orang-orang Melayu Islam secara terang-terangan berbanding dahulu apabila proses pemurtadan itu mereka lakukan secara sembunyi-sembunyi dan masih terkawal tetapi, hari ini ancamannya terhadap umat Islam bukan lagi khayalan tetapi sudah menjadi realiti.

      Beliau berkata, semasa menjadi Ketua Polis Negara dahulu, ada juga terdapat usaha-usaha Kristianisasi di kalangan umat Islam tetapi pihaknya tetap pantau dengan serius dan mengambil tindakan tegas dan pantas.

      "Masih ingatkah dengan Ketua Paderi Melayu, Kamaruddin Ahmad yang kita tangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 kerana dia cuba memurtadkan ramai orang Melayu beragama Islam ketika itu?" katanya.

      Tan Sri Musa Hassan berkata, dalam perlembagaan negara kita, terdapat Artikel 3 yang menyatakan bahawa Islam adalah Agama Persekutuan dalam negara ini dan merupakan agama yang dianuti majoriti rakyat negara Malaysia dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan harmoni tetapi perlembagaan yang sama juga menyatakan bahawa penganut agama lain tidak boleh berdakwah kepada umat Islam.

      "

      Delete
    22. Beberapa tahun kebelakangan ini, pergerakan Kristianisasi dilihat semakin aktif dalam arena politik Malaysia. Berdasarkan temu ramah Islamic Renaissance Front (IRF) yang bertajuk "Understanding Evangelical Christianity in Malaysia" bersama pensyarah Sains Politik dari Universiti Sains Malaysia, Chris Chong mengatakan sememangnya Hannah Yeoh adalah contoh seorang Evangelis. Kawasan Hannah Yeoh mempunyai gereja per kapita paling tinggi di Malaysia.

      Chris Chong juga menambah, golongan Evangelis yang ramai dalam Parti Tindakan Demokratik (DAP) amat penting kepada parti tersebut.

      Baru-baru ini, sebuah buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya, Hannah Yeoh, yang bertajuk "Becoming Hannah" telah tular dan didakwa mengandungi agenda Kristianisasi yang bersembunyi atas nama politik.

      Menurut Chris Chong yang merupakan ahli panel Wesleyan Community Church and Friends in Conversation, perkembangan Evangelis begitu drastik tersebar di Malaysia sekitar tahun 1970-an adalah disebabkan penganut Kristian Evangelis sangat komited untuk mendekati dan mencari ahli baru.

      Tambahan pula, gereja-gereja yang lama tidak lagi aktif dalam menyebarkan dakyah Kristianisasi pada masa ini. Beliau berkata, pada awal tahun 2008, gereja Evangelis secara amnya bersifat konservatif dan anti politik. Mereka langsung tidak menghiraukan tentang politik dan isu berkenaan kerajaan.

      Namun, mereka mula berubah arah dimana penganut Evangelis ini lebih berminat dengan hal ehwal semasa. "Rata-rata, gereja Evangelis yang besar akan menyediakan senarai pengundi dalam gereja dan akan menjemput pendakwah untuk berceramah di hadapan tentang politik Malaysia.

      Malah, paderi-paderi akan menganjurkan halaqah doa untuk berdoa tentang situasi politik di Malaysia. Keadaan ini sangat luarbiasa. Walhal, sebelum ini apa-apa urusan yang berkaitan politik di dalam gereja dianggap sebagai sesuatu yang aneh," katanya.

      Bagaimanapun kata beliau, penganut Kristian Evangelis ini bermatlamat menyebarkan dakyah kepada seramai mungkin manusia. Secara umumnya, golongan Evangelis ini sekurang-kurangnya terdiri daripada golongan kelas menengah bagi sebahagian pihak kolar putih, mempunyai pendidikan yang tinggi dan kewangan yang stabil.

      Selain itu, mereka juga mempunyai sumber untuk menggerakkan sokongan dan membantu parti untuk berkempen dalam pelbagai pendekatan. "Ketegangan yang paling besar adalah antara penganut Kristian dan rakyat Malaysia bukan Melayu, terutamanya Hindu.

      Masyarakat Hindu jelas melahirkan rasa tidak puas hati terhadap penganut Evangelis, lebih-lebih lagi daripada penganut Buddha," ujar beliau. Secara umumnya masyarakat tetap perlu berhati-hati kerana sikap universal puak Evengalis adalah lebih cenderung kepada pro-Israel.

      Delete
    23. Seorang pemimpin kanan Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mengumumkan peletakan jawatannya dalam pertubuhan itu hari ini.

      Exco sayap wanita BERSATU, Zulaiha Sidek, membuat pengumuman itu di Ipoh, Perak.

      Kata Zulaiha, keputusannya melepaskan jawatan dibuat tanpa desakan mana-mana pihak, sebaliknya atas pertimbangan sendiri.
      “Keputusan ini adalah atas desakan diri sendiri sebagai tanda sudah muak dengan kemelut dan pergolakan dalaman parti,” katanya pada sidang media dan disiarkan Utusan Online.

      Selain menjadi exco Srikandi kebangsaan, Zulaiha juga ialah Ketua Penaja Srikandi BERSATU Batu Gajah.

      Turut melepaskan jawatan ialah Ketua Penaja Srikandi Gopeng, Aflatuniah Md Norani.

      Delete
    24. Hoi..buka blog sendiri la nak spam berita syok sendiri banyak2 dan panjang2..

      Delete
    25. Bacalah Anon 1726, ada banyak maklumat yg mungkin dapat pelihara akidah saudara. Janganlah tutup mata pada bukti nyata. Kelak tidak ada alasan didepan yg Mahakuasa.

      Delete
    26. Mr J
      Penyembah DAP

      Delete
    27. panjangnya!!!bangsat betul lenguh jari nak scroll down....dlm pelbagai segi dan aspek la puak2 haramjadah ni kerja nak menyusahkan orang ja....

      Delete
    28. Buat eri & rakan2 seperjuangan yang lain,

      Mereka yg bagai nk gila mengopipes ni umpama org yg mencanang2kan anak dara tuanya di majlis pertunangan anak org lain

      Org tgk meluat je la. Tp dia xkira buat tebal Muka sahajalah mcm kulit birkin eh silap kulit badak sebab dia tgh 'menjual golok kayu'

      Delete
  2. Think outside the box, outside semenanjung, Pakatan. Cari calon sabah atau sarawak utk pm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya la you mean people liked this salleh karabau ka , bung mokhtar ka and so on.....adoi mampus!!!!baaa or the pandekar the bullshit spekear...hahaha

      Delete
    2. Haha..yang tu yang ada. Orang sana jangan marah ya..korang yang pilih masa election

      Delete
    3. .

      Bila buat cadangan siapa PM elakkan sebut nama tempat atau negeri.

      Itu adalah kesan dari cara pemerintahan BN.

      Bagi nama calun dan jelaskan sebab-sebab memilih individu tersebut.

      PM Pertama Pakatan Harapan ialah PM yang satu negara.

      Delete
    4. Berita gempar

      Anak raja terbuang raja pantatera terkejut Manchester di bom. Menangis nak balik Malaysia! Rayu manib pulangkan pasport

      Setan raja pinggiran sisa sisa tahi kerabat ni masih ada hati nak balik Malaysia gara gara Manchester d bom 19mati!

      Delete
    5. Begitu sekali benci saudara Malaysiabaru. Kita doa bagi keselamatan semua. Benci saudara itu menutup matahati. Tak dapat lihat kebenaran. Patut saudara kena juga baca tulisan raja ini kot dapat perspektif yg lain. Asyik blog Budin, Mkini dan FMT patutlah kena tipu. Pasal tu perkara yg dah settle pun tak tahu - asyik ulang cerita lama.

      Delete
    6. Memang Jebong....matahari tidak menutup mata mu....matahari tidak menutup telinga mu.
      Mata kamu celik tali hati kamu buta!!!...kamu cuba berbohong kpd kami PENJAHAT DIKATA ALIM.
      Tetapi hati kami celik...umpama kata 'kafir' yang tertulis didahi orang jahat kami nampak, walaupun orang itu mengaku dia orang baik baik.
      Ini saja beza antara kumpulan kamu dan kami.
      Bercakaplah umpawa seorang lawyer membela penjahat dimahkamah kerana tugasnkamu saperti ini.
      Bersedialah mengadap tuhan mu bila tiba masa mu.
      Kamu manusia pembohong yang tak ada maruah diri.

      Delete
    7. Mr J. Put it to you in a plain words. Kamu pengkhianat rakyat. You know why ? Because you know why. We can smell a rats from far. Stop pretending to be nuetral. Dedakian always dedakian no matter which side you swing to.

      Delete
    8. Tatang Ka, if you truly look past your hate you will see that Pakatan is the biggest disaster the country could have. No PM, No Kabinet, No Policies. Not to mention corruption in Penang and Selangor. Is PH going to bring in Dumbledore to magically improve the country. Or will the country actually go down the sewer pipe?

      Delete
    9. Slapping people is new TN50 policy from BN.

      Delete
    10. Mr J lidah penjilat kahak DAP

      Delete
  3. Tun M susah payah masuk kampung, masuk paya, masuk hutan, masuk parit, terjun lombong, harung sungai, harung lumpur, masuk Felda, habis semua ceruk dia masuk dengan kudrat tua dia semata-mata nak sumbang undi orang Melayu secara besar-besaran kepada Pakatan Harapan.
    Di Kongres PKR kelmarin, senang-senang PKR nak Wan Azizah dan Anwar jadi calon PM..Wan Azizah yang hanya tahu duduk mengangkang pegang kipas nak lantik jadi PM..Hotak dia...Kerja tak buat, nak demand-demand pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 09:24....
      Simpan dulu perasaan marah sesama sendiri.
      Siapa yg jadi Pm sudah ditentukan Allah....hanya tunggu sebab dan musabab sahaja.
      Tugas kita yg takda nama(maaf jika saudara org besar) kempen saudara mara dan kawan kawan rapat...sokong PPBM.
      itu saja jika sayang kapada malaysia negara kita.

      Delete
    2. Anon 1445, nampak saudara hanya nak jatuhkan BN kerana benci. Apa jadi dengan negara saudara tak peduli. Pengundi yg matang akan soal siapa pimpinan parti yg diundinya dan apa rancangan mereka. Kalau saudara benar sayang negara saudara perlu mendapat penjelasan hal ini. Jangan kita tipu diri sendiri. PH ibarat kumpulan serigala yg hanya bersatu bunuh biri biri. Apabila biri biri dah mati masing masing nak lahap untuk diri sendiri. Saudara dia tak peduli - jadi sama nasib dengan biri biri.

      Delete
    3. Macai2 ameno dan pas dkesan utk mengacau perspektif masyarakat yg menyokong proses menombangkan bijan dan barisan nye...

      Tombangkn kuih bijan dan cok badak dan semua pengikutny adalah keutamaan...

      Delete
    4. Mr J
      Kamu punya hati yang Lebih teruk dari serigala
      Kaum yang suka memecah belah spt yahudi

      Delete
  4. Calonkan shafie apdal pm baru sokongan Tpm bg azmin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong.

      Cadangan ditutup.

      Delete
    2. Buka balik cadangan...aku mau nizar jamaluddin. Ok, tutup

      Delete
  5. Saya penyokong tegar anwar
    Utk situasi semasa safie apdal pm
    Azmin tpm
    Tun m penasihat terhormat
    Rafizi ketua audit
    Muhyidin dan mukriz pegempur pilihanraya
    Husam dan mat sabu pertahanan pakatan harapan
    Guan eng dan tony pua sahabat terbaik ph

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siti kasim mana????

      Delete
    2. Siti kassim. Tu nenek ko..

      Delete
    3. Pas pis pus ..now every body can become lobai..kiki..boleh beli odi dan porche or bwk betina mcm stopa spender

      Delete
    4. Bro Maswardi,
      Tak nak jemput MrJ dan Unknown sahabat?....kesian dia dah takda kerja.
      Beri jaga parking kat Parlimen pun ok lah....he....he....

      Delete
    5. Mr J tukang canang berelaun. Sahabat drebar pm bergaji

      Delete
  6. Pas pis pus x nk komen ke.? Mane penyokong ostad odi q7?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama mat sabu tak ader ke..dalam pas jadi ayam sabung ja..masuk ph jadi keldai pulak..

      Delete
    2. 947..lobai pas dah kepanasan sbb ayatulah heidi bawang x dpt jd pm..kiki..x cukup kerusi

      Delete
    3. Dah dekat nak padam.....

      Delete
    4. Abg Mat sabu dia wajib jaga kes 90jota, lepas tu up jadi menteri penasihat jaringan agama dan etnik.. betulkn balik pepecahan kaum yg dibuat ameno dan pas...

      Delete
  7. Safie apdal 2 tahun pm 2018-2020
    Azmin pm 2 tahun pm 2020-2022
    Anwar pm 2 tahun pm 2022-2024
    Muhyidin pm 2 tahun pm 2024-2026
    Husam pm 2 tahun pm 2026-2028
    Mat sabu pm 2 tahun 2028-2030
    Mukriz pm 2 tahun 2030-2032
    Rafizi pm 2 tahun 2032-2034

    ReplyDelete
    Replies
    1. A yo yo tanbi!! Ini macam ka?,,,,,,2 tahun manyak pendek ma....
      Jadi pm tugas sign cek kosong ka?

      Delete
    2. Macsm tulah Anon. Bila dah taksub dia dah tak fikir apa jadi dgn negara. Yg dia fikir kini macam mana nak sepakatkan Pakatan yg tak berpakat. Masing masing kebulur jawatan PM - jadi itulah formula untuk sepakatkan Pakatan yg tak berpakat. Negara dan rakyat siapa peduli....benci menutup matahati..

      Delete
    3. Mr J
      Punya hati Lebih zalim dari serigala

      Delete
    4. Tuan Pengerusi23 May 2017 at 19:05

      Tapi Madey kata Najib pencuri. Mesti Madey ada bukti jadi aku percaya cakap Madey yang Najib pencuri. Kalo ko nak bukti gi mintak kat Madey.

      Delete
  8. Kini,semenjak 2 menjak saya perhatikan kebanyakan pimpinan PKR kureng turun padang untuk penerangan kepada rakyat .Adakah mereka leka dengan gaji dan Jawatan? atau Untuk menjaga periuk nasi saja
    Parti AMANAH dan BERSATU PIMPINAN MEREKA banyak turun padang bertemu pengundi dan memberi penerangan tentang isu semasa

    ReplyDelete
  9. Kikikikiki..

    MUKA BULAN DAH TUNJUKKAN 'PM'NYA
    TERKINJA BARUA DAN MACAI TAK ABIS LAGI
    BOBOI JIDIN ASSMIN JADI PERKAKAS RUPANYA
    HARAMJADAH BILA PENIPU KAWAN SI BATU API
    LU FIKIR LA SENDIRI...

    SIFIR MUDAH PRU NANTI
    MCA GERAKAN PAN PKR BUNGA & MIC
    SUMA CALON INI JANGAN UNDI
    CARI CALON BUKAN PARTI
    SUPAYA DLM DEWAN CALON ISLAM MAJORITY
    PLURALIST GAY LGBT SYIAH KOMUNIS EVANGLISTA BERAMBUSSSS...PERGI....!!!!

    BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI...

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 952 hang ni bodoh bangang kalau tak undi AMANAH,CAP BUNGA DAN PKR mcm mana nak dapat islam majority.
      Kah kah kah
      Parti mulan sama lacing mana cukup majoriti

      Delete
    2. Ala comel2 nya cifut babi.

      Jgn terkinja2 sgt, nnti tetek tu terjulai2 pulak.

      Akak jgn makan kuih bijan dan cucuq badak dari barua kafir harbi ada lemak babi tu.

      Jgn Akak jadi barua komunis lgbt encik azlin plurisme communist.

      Taubat la Akak, meh la balik Malaysia jgn duduk kt singapork tu.

      Meh..ala comel2 cifut babi nih..

      Delete
  10. Tun will lead a team of young,fresh,clean and credible cabinet members to steer Malaysia back on the right and glamorous track again.

    ReplyDelete
  11. Saya dengan begitu confident sekali dengan ramalan seorang bomoh drp Papua New Guanea, Irian Jaya bahawa PRU14 akan dimenangi oleh UMNO. Kali ini UMNO akan mengalami kemenangan yang paling besar akibat Tun M dan Tan Sri Mahyuddin kembali menyokong UMNO semula. Lihat balik petikan akhbar Berita Haruan Ahad 21 Mei lepas di mana kelihatan Tun M dan Tan Sri Mahyuddin tidak pun mengangkat sepanduk sebagai tanda sokongan Dato Anwar sbg PM. Petanda apakah ini? Adakah Tun M akan menyokong UMNO semula?? Jika begini berlaku,memang benarlah ramalan bomoh drp Irian Jaya tersebut.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.44
      Main ramalan bomoh-bomoh ni bukan perbuatan syirik ke?

      Delete
    2. Mengikut ramalan mbah dari kraton purba putrajayakarta,mengikut pada tilikan mbah maka..

      Kuih bijan dgn cucuq badak tak laku, krn bercampur dgn lemak babi komunis.

      Lain2 sendiri mau fikir log.

      Cifut babi...cute nya

      Delete
    3. Belajar ke kota baru pun percaya momoh patut la megong

      Delete
    4. Badak kat zoo. Mkn free

      Delete
    5. Oi mamat 10:44,,,,,
      Memang layak kau ini GRADUAN UNIVERSITI KELLY CASTE, batu gajah.
      Bomoh juga mu cari untuk dapat petunjuk.
      Eloklah jadi ketua ranting umno. Orang lain pegang ketua cawangan....kamu pegang ketua ranting....he....he....najib pun pening nak cari ketua ranting mana...

      Delete
  12. Tak berapa nak sesuai Anwar jd pn..bkn menidakkan kemampuan Anwar utk memimpin tp lebih kepada moral issue..
    Tak gitu budin..Tak logik budin Tak tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tau diam diam saja lah 1052
      1052 rahsia kamu orang pun tau lagi lagi bini kamu yang dok pi danok sapa 1052

      Delete
    2. Anoy 11.04
      Yg nak dilantik ni pemimpin,Kalau menang Jadi pm.
      Sikit sebanyak Akan effect Cara hidup Kita..
      Bab aku g danok tu Tak effect org lain..hanya effect keluarga aku jer..
      Nak pilih pemimpin kena tgk background,tgk perangai Masa muda2..
      Nk lg ker dpt pemimpin perangai mcm hantu mcm najib tu..
      Org yg Kita nk angkat Jadi pemimpin Biarlah elok dari segi luaran Dan dalaman..
      Jgn sokong membabi buta..jgn Jadi mcm org umno,org pas..pantang diangkat Jadi pemimpin,sokong walaupun dlm tu busuk Dan buruk..

      Delete
    3. Setuju..macam org pkr. Dua kali masuk penjara kes meliwat pun dok sokong jadi calon pm jugak..takdak yg layak dah ka.

      Delete
    4. 12.39 hang ni kira rapat kot
      Sebab sebut masa muda Mungkin tidok sebantal dan ada pengalaman dan mungkin banyak menyaksikan dengan mata sendiri

      Delete
  13. Palakad pm 7 dicetak limited saja
    Edaran palakad pun tak dibuat
    Tp tun m tetap sains anwar bebas
    Contoh solidariti yg terbaik
    Org tua yg penuh pengalaman
    Tindak tanduk penuh makna
    Dengan gaya bersahaja bergambar hdpone
    Penuh respek pd majlis tuan rumah
    Semangat sepakatan yg jitu oleh tun m
    Muhyidin abg mat sabu

    ReplyDelete
  14. Anwar lebih dari berkaliber utk memimpin sbg pm
    Namun apakan daya aniaya politik menidakkannya
    Situasi semasa pm bg pd safie apdal lebih dr afdal
    Masa belum terlambat, panjang usia dan rezeki ph memerintah anwar tetap pm ke 9
    7 tu tambah sikit lukisan tu jd 9

    ReplyDelete
  15. Kami cadangkan namakam semua 1juta ahli PH sebagai calon PM

    Lepas pilihanraya buat one two som atau undi sulit pilih 1 dari 1juta

    Namakan zesiapa pun tak apa samada Tun Tsmy Anwar Lge Adam Rosly sesiapa saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cadangkan Akak singapork cifut babi or Mr.j or sahabat jahil hati serigala.

      Amacam???

      OK,cadangan di Tutup.

      Delete
    2. Apakat bagi losemah jadi PM mesti mewah Malaysia

      Setiap wanita pakai berlian 70juta

      Sapa ada anak hantar permata free

      Setiap wanita gemuk mcm badak


      Timb Pm wak jahid komedi dan hisapuddin. Naib PM barulah mr j dan akak singapok. Seronok rakyat Malaysia boleh makan babi komunis TAJAAN MCA

      Delete
  16. BN dah confirm.mamakan oencuri sebagai PM selepas pru14 tak kecoh pun

    Penyamun laknat di calon PM oleh BN tak kecoh pun.

    Ini nak calonkan Tun Anwar Mat sabu LGE kecoh pulak

    WOI RAKYAT TAK BODOOOO LAAA. LETAK LA SAPA CALON NO PROBLEM


    KALAU ADA WALAUN PENTAKSUB PH YANG TAK.PUAS HATI NAK JUGAK ANWAR ATAU NAK JUGAK TUN ATAU MAT SABU SEBAGAI PM TAK NAK BERGANHAK THEN

    PENTAKSUB CAN GO TO HELL FVUK OFF TO YOUR MOTHERS WOMB! NEVER REBORN OR COME BACK ! @ BERAMBUS TO BN/UMNO

    DI PH KAMI PILIH PM BASED ON CONSENSUS!

    ReplyDelete
  17. Berebut berebut berebut

    Semua kepala bana belaka

    Sorang taktik ke Timur , sorang tarik ke barat, sorang tarik ke utara, habis lingkup terkoyak Malaysia nihhh.


    ReplyDelete
  18. Mohon pakatan harapan panggil presiden warisan safie afdal dudok semeja
    Tambah warisan dlm pakatan
    Cuma di sabah logo warisan sj belayar di seluruh sabah
    Logo ph guna di semenanjung
    Atur langkah dan strategi
    Bijak konsesus di atas calon undi.
    Elak serangan peribadi mcm dato anwar selalu pesan
    Agenda parti sj jd taruhan utama
    Sikap dan teladan mulia sj ditonjolkan
    Itulah rahmatalilalamin

    ReplyDelete
  19. Saya yakin dan percaya...ramai tokoh politik dalam PH berpengalaman dan lebih kompetensi daripada BN. Calon PM dari PH dari peringkat usia emas hingga muda belia. Jadi calon yang ramai bukan satu masalah... kecuali ada yang geli geli dicucuk macai A9 free Najib MO1. Sebab itu Mahathir jika tak setuju tidak jadi kudis.

    Konsensus PH muafakat dan bersatu..tiada big brother... tiada gangster lempang yang bebas tak kena tangkap polis.. tiada duit 1MDB masuk akaun peribadi PM... selamat tanpa was was...

    Yang menjadi persoalan penting calon PM dari BN selepas Najib? Kalau bukan Hishamudin... pasti buruk nasib PM ke 6 anak beranak. TN50 maybe stands for Tanpa Najib 50 billion... *senyum*

    ReplyDelete
  20. PM saja pilih satu orang
    Apa nak susah pilih yg terbaik antara terbaik
    Tumpu kan kesusahan rakyat dlm pru ni
    Menang buat pilihan dlm majlis presiden
    Selesai

    ReplyDelete
  21. Inilah kerjaan malaysiaL

    Kem dlm negeri ( zahid ) - 2 ocpd di tahan menyundal wang haram

    Kem pertahanan (hisapudin) 9 pelawak hilang di laut perairan Malaysia) belum perang dah hilang kompas. Tak tau matahari terbit ikut mana.. Last last mat komunis yg tolong cari..jumpa

    Inilah MalaysiaL

    Kerajaan kleptokrat bebal. Letak jawatan lah zahid dan hisap !

    Wang besar wang besar wang haram MELAKA BANDAR BERSEJARAH MARI.. jom melacur di Melaka syurga pelacuran rakyat SINGAPOK

    Di Ketuai oleh MAT SINGAPOK muncul 5waktu di budindotcon

    ReplyDelete
  22. Untuk sahabat pas di kelantan
    Biar pas sj lawan umno di kelantan
    Ph jgn letak sorang calon pun di kelantan
    Masa keputusan undi nanti baru kebenaran sendiri yg akan jelma
    Sbb jk rakyat tolak umno atau umno dgn sendiri rakyat kelantan tak turun undi atau undi rosak atau yg undi hanya 20% sj
    Masa tu perintah la umno atau pas dgn rakyat kelantan yg bukan pilih mereka kecuali penyokong totok shj.
    Rahmatalilalamin

    ReplyDelete
  23. Assobiyah Nasional = Assobiyyah Agama
    Sokong Umno = Sokong Pas.
    Undi Umno = Undi Pas.
    Rugi beli barang... yang sama kualiti... tapi bayar ansurannya..2x ganda... lebih untuk 5 tahun pulok..

    Lagipun bagi ore Kelate... politik nih supo make budu... Formula politik demo lagi power dari kawe... Mugo ado perubahe...ke aroh Islam Rahmatan lil Alamin...hok sebenar...supo zame Tok Guru!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pas akn ckp sape x sokong pas tak sokong isle..gituuu

      Delete
  24. Jangan dicerca pas dan jgn jauhkan dr pas
    Ruang berbaik masih ada
    Ph bawa panji putih berjumpalah pas di serambi kelantan
    Berdamailah
    Biarlah pas nk letak semua calon di kelantan
    Ph jgn letak sebarang syarat atau letak syarat mana2 peti undi.
    Jumpalah bertujuan utk muafakat sepakatan
    Biarlah dasar agenda objektif cadangan pas
    Dengar shj dan terimalah shj demi persahabatan
    Dap berdamailah amanah maaflah
    Yg utama kita bawah satu pakatan yg sama
    Pkr pas amanah dap bersatu warisan dan lain lain
    Seranglah bn umno sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini mesti PAS TOLAK
      atau species HAMPAS

      Delete
    2. Spesis pak lebai menyamar.

      Delete
    3. Banyak negeri yg jahanam bwh tangan pas pasca Nik aziz dan ameno najib.. bye-bye la dua parti nie...

      Kecewa kes kak ijat Lembu, tak diambil tindakan, kj dgn Wang songlap 100m, dan paling maximum adalh kesan 50b dan penjualan harta2 negara oleh perdana menteri broker... Kes Balak lojing & bala2 sebagai petanda atas pas...

      Rasany boleh blah la 2 parti nie....

      Delete
  25. El heidi bawang xleh jd pm ke? Ulamak no 2 dunia tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jadi tuan punahsihat pun tak sempat.
      Pelita dah nak padam, minyak dah habis.

      Delete
  26. Ayuh ,kepimpinan PH,rakyat perlukan perubahan dari k'jaan skrg,jadi sepakatlah secara bijak dan ikhlas agar dapat meyakinkan semua dengan calun yang terbaik dan dihormati walaupun dalam masa peralihan(interim).Matlamat untuk tumbangkan BN/Umno/Pas adalah KEUTAMAANNYA.Jadi ayuh PH,kami rakyat negara tercinta ini meletakkan harapan yang tinggi pada anda.

    ReplyDelete
  27. FUYOO MESIA BARU EMO & EGO SGGUH KINI
    BIASALA TU IKUT PERANGAI MAMAK KUTTY
    SEJAK ISU KUTTY PLAIR'KAD BEBAS CIFUT BABI
    SEMUA BARUA DAH PERANGAI MCM GILO BABI

    KIKIKIKIKI... BERAMBUSSSS... KIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bn menang losemah jd pm..all hail losemah

      Delete
    2. All hail losemah
      All hail cucuq badak
      All hail Akak cifut babi

      Delete
  28. Skrang masa penyokong pakatan harapan mainkan peranan
    Pemimpin ph dh buat segalanya namun
    Seperti biasa tetap diserang dgn pelbagai tohmahan
    Masanya utk penyokong ph rapatkan saf dan taat setia memainkan peranan menyokong padu pimpinan ph
    Seperti penyokong warisan yg sentiasa bersemangat menyambut setiap ucapan pemimpin warisan
    Ubah malaysia
    Rahmatan lil alamin

    ReplyDelete
  29. Demi kebaikan
    Yg bersalah perlu dihukum
    Bukan salah negeri
    Didikan yg betul dan baik yg perlu
    Masa utk penyokong yg matang
    Ubah kearah kebaikan
    Rahmatan lil alamin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betol..tp kami di selangor ok dgn kerajaan sekarang

      Delete
  30. Maka Berbalah Pakatan Harapan Tentang Siapa Calon Perdana Menteri
    Pengerusi Parti PPBM, Mahathir Mohamad tetap tidak mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim dicalonkan sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan (PH) biarpun ahli dan pemimpin PKR sudah pun memegang tinggi plakad mencalonkan Anwar pada Kongres Nasional PKR semalam.

    Mahathir kata dalam satu temubual dengan Free Malaysia Today (FMT), PKR tidak boleh memaksa parti gabungan lain ikut kehendak mereka.

    Bagi Mahathir, beliau mahu Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri PH. Anak Mahathir, Datuk Seri Mukhriz pula kata calon Perdana Menteri pelu dibincang bersama parti gabungan dalam PH sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

    Hal kerusi yang mahu ditandingi pun tidak selesai, mereka berbalah lagi soal calon siapa jadi Perdana Menteri. Bagi DAP, PKR dan PAN, mereka sudah mula berasa bahawa parti Mahathir ini hanya ‘kacau daun’ dalam hal ini apabila sejak dulu mereka sudah meletakkan Anwar sebagai calon Perdana Menteri.

    Turut hadir pada kongres itu dan sama-sama memegang plakad Anwar PM ke 7 ialah, veteran DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAN, Mohamad Sabu.

    Mahathir mahu PH ikut peraturan negara kerana jika bertegas mahukan Anwar jadi Perdana Menteri, dia masih dipenjarakan kerana jenayah meliwat.

    “Kita mesti patuh kepada undang-undang. Kita berjuang untuk menegakkan kedaulatan undang-undang.

    “Tetapi, jika (selepas) berkuasa kita tidak mematuhinya, apa hak kita untuk menegur orang lain yang tidak mengikut undang-undang?” kata Mahathir menurut laporan FMT.

    Dalam bahasa mudah, PRU seterusnya mesti adakan pada pertengahan tahun depan tapi Anwar si peliwat masih dalam Penjara Sungai Buloh selama lima tahun sejak Mac 2014, kerana Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan hukuman kerana meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

    Untuk menutup rasa terkejut dan marah, Mahathir beritahu beliau hormat majlis kerana PKR adalah tuan rumah program semalam.

    “Kami hadir sebagai tetamu, dari parti lain. Jadi bila acara itu diadakan, ia mencerminkan kehendak PKR. (Tetapi) kita tidak bolehlah dipaksa mengikuti kehendak PKR.

    “Pakatan pun belum didaftarkan, belum ada simbol. Selepas berdaftar dan kita tersusun rapi dan rapatkan hubungan, pada masa itu kita duduk berbincang. Bukan (calon perdana menteri mengikut) PPBM atau DAP, tetapi Pakatan Harapan,” katanya.

    Serentak dengan itu, Dr Mahathir mengulangi pendiriannya tidak mahu bertanding pada PRU14 dan tidak akan menjadi perdana menteri lagi.

    “Saya sudah usang, sudah tua,” katanya yang berusia 92 tahun

    ReplyDelete
  31. anwarlah
    tun madeylah
    wan jijahlah
    muyidinlah
    entah sapa2 lagi disebut jd calon pm

    boleh menang ke?
    kalau akulah ketua kerajaan skrg
    aku akan pastikan by hook or by crook kerajaan asal akan menang
    bodoh la kerajaan kalau tak buat macam tu
    tengok la kt myanmar
    tengok di syria
    macamanapun kerajaan asal akan menang walaupun dgn cara teramat kotor


    malangnya aku bukan kerajaanpun
    pencacai dapat samsungpun bukan
    sekelumit dedakpun tidak merasa
    menulis sekadar meluahkan pandangan

    jadi pada aku melihat situasi ketika ini
    di mana pm najib dan kerajaan umno/bn sedang tertekan
    najib akan alihkan tekanan kepada pembangkang
    tak percaya?
    masa pur14 nanti baru korang akan percaya
    sakit hati masa itupun korang kena terima juga

    jadi jangan habiskan masa nak pilih siapa pm siapa tpm
    membazir dan buang masa
    baik teruskan mencari rezeki tambahan buat mengimbangi harga barang naik, gst dan sangkut sana sangkut sini....

    ReplyDelete
  32. MAHATHIR AKUI PPBM PARTI BANYAK MASALAH.
    Semalam Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menyelar pihak yang menamakan nama calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan sebagai “tidak sensitif”.

    Maksud “tidak sensitif” yang di bawa oleh Syed Saddiq boleh lah kita faham kan sebagai tidak sensitif kepada idola nya Tun Mahathir , kerana idola dan dewa nya telah membuat pendirian bahawa nama calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan tidak harus di nama kan kerana pada pendapat Pengerusi PPBM itu akan akibat kan perpecahan.

    Sebenar nya , sebelum Tun Mahathir bertukar pendirian songsang nya mahu menyokong Pakatan Harapan, PH sudah pun dari awal lagi menyatakan calon Perdana Menteri mereka ada lah Anwar Ibrahim.

    Maka jika di lihat dari awal lagi PH tidak pun berubah pendirian , hanya sebab kemasukan Tun Mahathir kedalam Pakatan harapan , maka tidak semudah itu dia boleh merubah kan kedudukan mereka.

    Tujuan PKR itu ujud pun ada lah atas sebab menentang kezaliman rejim Mahathir.

    Maka tiada apa yang tidak sensitif nya selain PPBM dan Tun Mahathir sebagai “Johnny come lately” tetapi mahu merubah keadaan.

    Pendirian Syed Sadiq sama juga lah dengan pendirian Mukhriz Mahathir dimana semua perkara harus di lihat dari sudut mereka sahaja dan bukan dari sudut orang lain.

    Penting diri ada lah sebahagian dari “trait” Tun Mahathir dan mereka yang menyokong nya.

    Pada entri terbaru Tun Mahathir di blog nya Chedet , yang berjudul “Penyokong saya” jelas terlihat Parti Bunga milik nya terdapat masalah berskala besar.

    Terdapat perpecahan dan percanggahan walaupun dengan keahlian yang sangat kecil.

    Tun Mahathir seolah olah mahu menyampaikan pesanan bahawa mereka mereka yang mahu menyingkir Tan Sri Muhyiddin Yassin bukan lah datang dari penyokong nya.

    Malah tambah Tun lagi, beliau tidak menyokong puak ini dan lebih buruk lagi apa sahaja masalah pun Tun akan cuba kait kan dengan nama UMNO.

    Konon konon ada unsur puak yang mahu memecah belah ini ada kaitan dengan UMNO.

    Boleh lah kita kata kan konklusi nya, setiap masalah tidak pernah atas sebab Tun atau PPBM sendiri, ia nya sama ada harus di petik dengan nama ‘Najib” atau pun “UMNO”.Itu cara mengalihkan masalah.

    Sebenar nya Tun Mahathir dan TS Muhyiddin Yassin telah malu besar.

    Mereka telah di permain kan dan di perbudak budak kan oleh Lim Kit Siang.

    Selain dari terpaksa menandatangani petition mahu bebas kan Anwar , mereka juga terpaksa menahan malu berdiri sebaris dengan pemimpin komponen lain yang mahukan Anwar menjadi Perdana Menteri ke7.

    Walaupun Kit Siang , Azmin, Mat Sabu Wan Azizah dan seluruh kepimpinan Pakatan Harapan tahu Mahathir tidak setuju , mereka terus kan juga memalukan nya.

    Ia di laksana kan di hadapan Mahathir sendiri. Hanya jika kulit muka Mahathir setebal kulit biawak sahaja yang tidak dapat membaca nya, begitu juga dengan Muhyiddin Yassin.

    Di akhbar hari ini Tun Mahathir memainkan lagu lapuk nya dengan kenyataan konon nya pilihan calon Perdana Menteri PKR tempoh hari bukan mewakili hasrat Pakatan Harapan.
    Siapa lah Tun Mahathir mahu perbodohkan atau siapa hendak di tipu nya lagi, kerana pada majlis itu semua pemimpin wakil parti komponen sudah pun memegang “placard” itu yang tidak memegang nya hanya wakil PPBM ia itu Mahathir dan Muhyiddin sahaja.

    Ini lah Tun Mahathir , sama juga dengan pentaksub nya, selalu melihat keadaan hanya dari sudut mereka sahaja, tidak sejenak pun terfikir Tun Mahathir lah yang berniat tidak baik dan merencana kan pelan peribadi nya, Najib dan UMNO di lihat kan sebagai “jahat” sedang kan yang “jahat” ada lah Tun Mahathir sendiri.

    Kini , Tun Mahathir mendapat masalah besar , dalam parti sendiri berantakan, sesama komponen bercanggah pula.

    Ketika hal ini semua sedang berlaku, musuh yang di zalimi dan di fitnah nya bernama Najib sedang di muliakan sebagai tetamu di kalangan pemimpin negara Islam, sedang Mahathir di kalangan parti pro kafir pun tidak dilayan malah di malukan pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg muntah sini. Jijik betul la !! yuck !

      Delete
  33. PH punyalah tak sepakat walau sebut Pakatan. PM pun tak boleh nak calon pasal masing masing tak sepakat. Jadi sapulah isu ini bawah tikar - nanti lepas PRU 14 baru kita gaduh balik. Rakyat dan negara apa kita peduli - biar lingkup tak pe asal kita jatuhkan BN. Kabinet bayangan pun tak ada - meh kita sapu bawah tikar dulu. Nanti lepas PRU baru kita gaduh balik. Polisi pun tak ada. Polisi? Polisi mana perlu. Kita hanya perlu janji manis manis bodohkan rakyat. Syarat kita dapat kuasa. Lagipun penyokong kita dah dipukau. Apa kita buatpun mereka akan tetap undi kita. Bagi lingkup pun tak apa. Nanti kita jumpa bomoh economi yg boleh sihir bagi economi itu maju. Kalau tak maju kita kata bomoh itu orang UMNO.

    Sekadar senda dgn maksud tersirat bagi mengusik minda untuk berfikir....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami dh sepakat utk calun kan kuih bijan dgn cucuq badak sebagai penghuni baru di resort bamboo river.

      Kt situ mereka boleh kawan dgn cifut babi.

      All hail cifut babi..!!!

      Delete
  34. BUDAK HINGUS PARTI BUNGA SINDIR PKR
    “Apa yang berlaku di Kongres PKR (minggu lalu) adalah amat sedih dan mengecewakan sekali”, demikian sindir Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhubung surat terbukanya kepada Pakatan Harapan (PH) hari ini.

    Tindakan pemimpin PKR yang menyerang pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad jelas menunjukkan mereka cuba memaksa Mahathir bersetuju dengan seruan untuk melantik Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahin sebagai perdana menteri pilihan pembangkang.

    “Kongres yang seharusnya mampu dijadikan medan penyatuan untuk mengikat jiwa yang terpisah bertukar menjadi medan melempias kekecewaan dan kemarahan lampau tanpa sedikitpun memikirkan soal sensitiviti semasa dalam misi bersama dalam Pakatan Harapan untuk menawan Putrajaya.

    “Kongres itu telah memperlihatkan dengan jelas sokongan Tun Mahathir, Tan Sri Muhyiddin dan Datuk Seri Mukhriz untuk pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah menurunkan tandatangan sokongan bagi kempen Bebas Anwar.

    “Tapi semua itu seakan tidak dihiraukan apabila kepimpinan tertinggi PPBM ini seakan ‘dipaksa’ dan ‘diperangkap’ untuk menyatakan pendirian atas sokongan kepada Datuk Seri Wan Azizah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri Malaysia Ke-7,” katanya.

    Walhal ujar beliau, tiada sebarang perbincangan apatah lagi kesepakatan yang dicapai mengenai siapa yang bakal menjadi perdana menteri.

    “Janganlah taksub sampai soal perlembagaan, undang-undang dan strategi memenangi pilihan raya dikebelakangkan kerana ketaksuban sesetengah pihak. Ketaksuban ini sampai ke satu tahap di mana rakan seperjuangan di ‘ambush’ semasa Kongres PKR,” ujar beliau.

    Saddiq turut mempersoalkan motif sebenar ahli-ahli PKR yang sengaja menimbulkan provokasi apabila bersorak sambil membawa sepanduk “Anwar PM ke-7”, yang padanya seolah-olah cuma memalukan Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menjadi tetamu kepada parti tersebut.

    “Adakah suatu kepuasan dan kebanggaan bagi mereka di sebalik tindakan ini yang dapat memalukan Tun, Muhyiddin dan PPBM? Adakah mereka merasakan sokongan rakyat khususnya orang Melayu akan bersama mereka dengan perlakuan sebegitu yang mampu mencalar keutuhan bersama dalam Pakatan?” soal Saddiq dalam surat terbuka kepada PH hari ini.

    Surat panjang lebar itu turut menimbulkan persoalan berkaitan siapa yang sebenarnya layak menjadi calon perdana menteri pembangkang.

    “Menggunakan strategi ini bolehlah kita mengenal pasti siapakah pemimpin wibawa yang menjadi harapan rakyat ketika ini dan dijadikan garis panduan dalam perbincangan Pakatan Harapan untuk siapa yang lebih layak menerajui Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
  35. Perbezaan pandangan seorang pemimpin yg tajam fikiran dan berwawasan jauh 20 20
    Hukum alam dan hukum adat seorg penguasa yg berkuasa bolehla ke mana sj dijemput dan dilayan oleh jiran negara lain dgn layanan sebagai tetamu wajib dihormati.
    Kpd yg belum berkuasa keadaan alaminya memanglah setakat yg seadanya sj
    Marilah meraikan perbezaan pandangan
    Namun tetap istiqamah dlm perjuangan
    Lawan tetap lawan
    Reform
    Bersatu
    Ubah ke arah yg baik
    Rahmatan lil alamin

    ReplyDelete
  36. Copy pasta dari Ketam Batu @TranungKite

    "
    Selepas PRU 14, Siapa PM, Siapa MB dan KM?

    Sekadar melayan rasa seronok dapat PM baru, dapat MB dan KM baru. Macam Sarawak dapat KM baru, TS Adenan mengujakan rakyat Sarawak, sebab beliau memimpin dengan mengajak rakyat dengan hati, Jiwa raganya. Watak pemimpin sebegini yang diinginkan oleh majoriti rakyat. Bukan sekadar slogan mahu ikut macam Khalifah Umar Abdul Aziz.

    Parti-parti pembangkang negara ini Ada kekuatan tersendiri untuk menang mentadbir negara. Beberapa Negeri telah dikuasai, ini merupakan parti-parti pembangkang boleh mentadbir negara dengan lebih baik. Kelantan Negeri yang tidak semaju Selangor, Johor, Pulau Pinang dan tidak sekaya Sarawak tetapi rakyatnya hidup makmur Kerana bila Negeri atau negara diurus dengan amanah, ALLAH Ta'ala Akan turunkan dan buka segala pintu-pintu keberkatan itu di Langit dan di bumi.

    Allah Ta'ala tidak pernah mungkir janji menganugerahkan rahmat,berkat dan kemenangan kepada hamba-Nya yang layak memimpin Negeri dan negara. Maka untuk parti pembangkang menang selepas PRU 14 mengalahkan umno/BN mesti bersyarat, kalau hari-hari bersyarah serata pelosok negara sesama parti-parti pembangkang serang menyerang, fitnah menfitnah akhirnya sesama sendiri letih menjawab dan melawan sesama sendiri. Lawan sebenar umno/BN senyum kambing dan ketawa terbahak melihat latah dan lawak politik parti-parti pembangkang. Di antara syarat parti pembangkang Boleh menang ialah satu lawan satu dengan umno/BN, kedua: sesama parti pembangkang Jangan letak calon di kerusi yang sudah di letak calon pembangkang Boleh menang, ketiga: Jangan berdendam, berbeza pandangan itu Rahmat.

    Pembangkang Boleh menang dan Boleh mentadbir Negeri dan negara lebih baik. Boleh urus ekonomi Negeri dan negara dengan adil.

    Sekian, dahulu celoteh kami rakyat marhaen untuk dikongsi bersama rakyat marhaen yang terbeban minyak naik, gst, hutang dan lain-lain.

    Harap Pakatan Pembangkang boleh ketepikan ego masing2.. Ramai mahu kan perubahan.

    ReplyDelete
  37. Pemimpin yg berjiwa besar
    Lemparlah segala cerca
    Walau mana tempat di pergi
    Tempat kawan atau kandang sendiri
    Tak bisa cepat melatah dan tak perlu balas seranah
    Jk penyokong setia perlulah tanya sendiri hati nurani sebenar pemimpin kamu sebelum buat andaian sendiri yg pemimpin kamu direndah rendahkan padahal sikit pun tak menjadi kudis pada pemimpin kamu itu
    Semua mainan hati yg hitam.

    ReplyDelete
  38. TS Mahyiddin tetap pilihan utama.Bagi saya kalau Wan Azizah dipilih tandanya dunia dah nak kiamat.Tun bukan tidak sesuai tetapi seperti mana yang Tun selalu cakap yang beliau sudah tidak beniat lagi nak jadi PM.

    PKR ni pun sebuah parti yg tak boleh dibuat kira jiga,banyak yang celaru dan tak jujur....padan muka dicerai parti sesat (PAS).....tak sedar diri masih rasa kuat padahal sokongan sudah menurun mendadak!!....silap2 haribulan Permatang Pauh pun kalah...

    Gunalah otak yang waras sikit adakah banduan yang dok dalam jil pun masih mahu diangkat jadi PM??...nampak sangat perjuangan PKR selama ini hanya kerana banduan ini dan bukan untuk rakyat.Ingatlah kamu wahai orang2 PKR yang rakyat bukan bodoh!!...

    Sebesar manalah sangat jasa Anuar tu sampai boleh disamakan dengan Tun Mahathir??....pada aku jelah kuku Tun pun sampai!!....terus terang aku cakap kalau beginilah perangai hamlau2 dalam PKR ni jangan haraplah nak kePutrajaya,entah2 selangor tu pun akan jatuh ketangan BN.Ingatkan rakyat ni bodoh ke nak pilih parti yang celaru??....

    Seperti yang aku pernah kata sebenarnya Tun dan TS Mahyiddin salah langkah bersepakat dengan parti (PKR) yang haepokrik ini....dan yang nyata sekarang puak2 belah sana sedang bertepok tangan!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. XXXXXXXXPANGLIMA FAJAR MERAHXXXXXXXXXX
      -1997 merupakan tahun penyerahan Hong Kong
      kepada China selepas dijajah selama 100
      tahun.Kuasa tadbir ekonomi US/Yahudi masa
      itu bimbang dengan kebangkitan kuasa China
      kerana Hong Kong merupakan pelabuhan
      hebat dunia dan boleh digunakan China
      untuk memecah pintu ekonomi global.
      (Sebelum 1997 China mengamalkan ekonomi
      tertutup)
      -antara strategi US/Yahudi adalah
      menghancur lumatkan ekonomi rakan dagang
      China (Korea Selatan & AsiaTenggara)serta
      menyediakan dana IMF bagi memulihkan
      semula ekonomi/disebalik tujuan sebenar
      kekal tunduk dengan US/Yahudi.

      -Bukan setakat menghancurkan ekonomi,
      pemimpin negara-negara tersebut juga
      mesti ditukar kepada yang lebih intim/
      atau yang lebih mudah berpihak kepada
      US/Yahudi.Anwar merupakan salah seorang
      yang di sasar untuk tujuan tersebut tanpa
      beliau sendiri tahu yang beliau sedang
      dikaderkan US/Yahudi.
      -Pemecatan Anwar oleh Tun masa itu adalah
      tepat ,demi mempertahankan negara dari
      penjajahan bentuk ekonomi US/Yahudi.
      Tindakan Tun menambat mata wang ringgit
      masa itu telah menyelamatkan negara
      dari kehancuran total ekonomi negara.
      (Selepas lebih 5 dekad,baru IMF memuji
      cara tindakan Tun masa itu).
      Negara membangun maju selepas kegawatan
      ekonomi 1997,sehinggalah beliau meletak
      jawatan.
      -Cabaran terbesar Tun yang paling utama
      ialah bagaimana nak menghadapi kependekkan
      akal sebahagian bangsa Melayu,yang tidak
      pernah mengenang jasa dan yang terkini
      cuba melenyekkan maruah beliau.

      Kita tidaklah sebijak Tun,
      Kita tidaklah sebijak Yahudi,
      Jika kita tersalah membuat pilihan,
      Kehancuran sedang menanti.








      Delete
    2. Anon bukankah Tun sekarang komplot sama Yahudi untuk tumbangkan BN? Bukankah DAP dulu dipanggilnya rasis sekarang kira dah teman seperjuangan. Sebenarnya TDM tiada prisip yg kuat. Hanya matlamat menghalalkan cara. Berpada padalah idolakan manusia. Yg baik kita terima yg buruk kita tolak.

      Delete
    3. Hang lagi la teruk sokong cina komunis
      Otak baral

      Delete
  39. PLAKAD ANWAR PM-7 : KALAU MAHATHIR AMBIL GAMBAR, MUHYIDDIN AMBIL APA PULA?
    BILA ditanya kenapa bapanya tidak menjulang plakad yang berbunyi “Anwar PM ke7”, Mukhriz kata bapanya sibuk ambil gambar. Tapi Mukhriz terlupa, Muhyiddin yang dalam barisan sama itu juga tidak mengangkat plakad berkenaan, apa pulak penjelasan Mukhriz tentang itu?

    Ini kadang-kadang masalah dengan Mukhriz, dia rasa dia kenal bapanya tapi sebenarnya tak. Dulu Mukhriz juga yang kata bapanya tidak akan sesekali sertai pembangkang atau sokong parti pembangkang – diakhirnya kita tahulah Mukriz salah.

    Apa pun, hakikat bahawa hanya pemimpin Bersatu yang tidak mengangkat plakad menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri ke-7 di kalangan semua yang lain mengangkatnya, membuktikan masalah besar yang bakal berlaku dalam Pakatan pembangkang – berebut siapa jadi Perdana Menteri.

    Hanya Muhyiddin dan Mahathir, manakala semua kepala parti yang juga menganggotai Majlis Presiden Pakatan Harapan di atas pentas yang sama mengangkat plakad itu, mengesahkan Anwar adalah bakal Perdana Menteri KALAU Pakatan ini menang dan memerintah kerajaan Persekutuan selepas PRU14.

    Kita semua tahu, tidaklah Mahathir melakukan apa yang dia lakukan sejak Disember 2014 melainkan untuk meletakkan orang pilihannya sendiri sebagai Perdana Menteri ke 7 (dan ke 8) dan menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri selepas Najib, bukanlah sebahagian daripada rancangannya.

    Mahathir tak payah keluar UMNO dan tubuh parti baru pun memang Pakatan akan letak Anwar sebagai bakal Perdana Menteri mereka. Itu logiknya.

    Bergaduh sajalah tak habis-habis berebutkan jawatan selepas ini Pakatan ooi, rakyat tinggal terbiar saja macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon diatas ni apa yang kamu dok sebok pasal Tun Mahathir dan TS Mahyiddin tak angkat PLAKAD yang menyokong Anuar jadi PM7.Tanya buat apa,tak kan kamu bongot sangat!!...Tun dan TS Mahyiddin tak sebodoh macam kamu....tak kanlah sipeliwat nak diangkat jadi PM weh!!...Tun bdrbaik dengan Anuar bukan bererti Tun kata Anuar tak meliwat!!...liwat tetap liwat!!....itu diantara Anuar dengan ALLAH...

      Delete
  40. CALON PM BAKAL CETUSKAN “PERANG BESAR” DI KALANGAN PEMBANGKANG – SYED ALI
    Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berkata, Pakatan Harapan akan berpecah berikutan PKR menamakan presidennya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Perdana Menteri.

    Ini kerana jelas beliau, di kalangan parti-parti pembangkang yang bergabung dalam Pakatan Harapan terutama PPBM tidak bersetuju Wan Azizah dilantik sebagai Perdana Menteri jika mereka berjaya menawan Putrajaya pada PRU ke-14 akan datang.

    Beliau mendakwa, menamakan Wan Azizah sebagai calon Perdana Menteri pasti akan mencetuskan ‘perang besar’ dalam pakatan tersebut.

    Pada masa yang sama beliau tidak melihat parti PPBM akan bersetuju dengan usaha tersebut kerana parti itu juga mempunyai calonnya tersendiri yang mereka anggap sebagai paling layak menduduki kerusi Perdana Menteri.

    Menyifatkan pemimpin pembangkang gilakan jawatan Perdana Menteri, beliau menegaskan onar pembangkang semakin terbuka dan memberi peluang kepada rakyat untuk menilai sejauhmana kejujuran mereka berpolitik.

    “Wan Azizah telah dinamakan sebagai bakal Perdana Menteri untuk tempoh sementara bagi memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini berada di tabir besi,” tegasnya dalam entri terbaru di umnobahagiancheras.blogspot.com.

    Katanya, Anwar sewajarnya sudah boleh berehat dan bersara daripada kancah politik dengan menumpukan perhatian kepada keluarga setelah terpalit dengan pelbagai isu yang mencemarkan maruah, harga diri dan reputasi beliau.

    Menurut beliau, perkembangan terbaru dalam pakatan pembangkang itu juga membuktikan PKR hanya memperjuangkan agenda politik Anwar yang masih rakus untuk berkuasa.

    Syed Ali juga menyifatkan tindakan Pakatan Harapan menamakan Lim Guan Eng sebagai calon Timbalan Perdana Menteri sebagai sesuatu yang janggal dan tidak pernah berlaku dalam sejarah pentadbiran negara ini.

    “Ini menunjukkan secara jelas betapa PKR sekadar menjadi boneka kepada Dap, sebuah parti rasis yang selama ini hanya memperjuangkan kepentingan kaum Cina,” katanya.

    Beliau mengulas laporan terkini yang dikatakan senarai rahsia telah bocor pada kongres PKR minggu lalu yang antaranya menyenaraikan Wan Azizah sebagai bakal Perdana Menteri sementara Guan Eng selaku Timbalan Perdana Menteri.

    Dalam hubungan ini kata beliau, Pakatan Harapan tidak akan menjadi sebuah kesatuan politik pembangkang yang baik untuk menjaga kepentingan rakyat di negara ini.

    Katanya, parti pembangkang yang bergabung dalam Pakatan Harapan masing-masing mempunyai agenda tersendri.

    “Lambat laun Pakatan itu akan pecah dan saya menjangkakan akan berlaku perang besar di kalangan mereka susulan Wan Azizah diangkat sebagai calon PM,” tegasnya.

    Isu Wan Azizah sebagai calon PM dikatakan tidak disenangi oleh sekutu mereka, PPBM yang mana media melaporkan beberapa pemimpin tertinggi parti serpihan itu tidak menyokong pencalonan tersebut.

    “Ada pihak mendakwa pemimpin tertinggi PPBM juga mengidamkan jawatan tersebut, ini semua akan menjadikan Pakatan Harapan haru-biru,” ujarnya.

    Mengulas ketegasan Pas yang dikatakan tidak akan memberikan kerjasama kepada UMNO pada PRU ke-14 akan datang, Syed Ali menjelaskan perkara tersebut tidak berbangkit.

    “Saya juga ada dengar kenyataan pemimpin mereka tidak akan berikan tali hayat kepada UMNO, saya nak tanya, apakah selama ini UMNO bergantung nyawa kepada mereka ,? soal beliau.

    Bagaimanapun katanya, soal kerjasama politik membabitkan Pas-UMNO terserah kepada pucuk pimpinan kedua parti.

    “Mungkin boleh berlaku dan mungkin boleh jadi tidak, terserahlah kepada pucuk pimpinan parti.

    Mengulas keghairahan Pas untuk menawan beberapa kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan, beliau berkata UMNO juga akan berusaha untuk merampas kerusi yang dipegang pembangkang.

    Katanya, Pas berhajat untuk tawan beberapa kerusi Parlimen dan semestinya mereka akan berdepan tentangan sengit daripada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed Ali ni bengong,Ph tidak pernah menamakan LGE sebagai TPM.Walau pun telah dijelaskan beribu kali oleh berbagai pehak tetapi Syed Ali ni masih bengong dan tak tahu apa2.Penyokong macam nilah yg berada di sekeliling Najib sekarang.

      Delete
  41. TUNJUK PROTES DENGAN AKSI TUNJUK GAMBAR?
    Khabarnya dia anak beranak menandatangani petisyen mahu Datuk Seri Anwr Ibrahim dibebaskan dalam satu slot di Kongres PKR hari ini. Melihat pada tindakannya itu, penulis tidak hairan kerana pada tahap ini mungkin dia sanggup lakukan apa saja untuk survival politik diri dan anaknya.

    Kita pun tahu betapa tegarnya dia berpolitik. Siapa yang sanggah ‘fatwa’nya, maka dia akan buat apa saja asalkan dia menang. Sedangkan sunnah Rasulullah SAW pun dia sanggup perlekeh dengan ‘mata pisau Gillete’, inikan pula umat baginda di akhir zaman, kan?

    Penulis tidak terkejut dia mahu Anwar dibebaskan. Demi menjaga hati dan menunjukkan ‘jiwa sepakat’nya dengan DAP, PKR dan PAN, dia sanggup lakukan apa saja. Apatah lagi nama Anwar ditegaskan sebagai calon Perdana Menteri dari pembangkang, maka sudah tentu dia perlu ‘lebih’ mengambil hati…

    Kongres PKR hari ini berkali-kali menyebut nama Anwar sebagai satu-satunya calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan. Dari peringkat AMK, hinggalah ke pucuk pimpinan utama, nama Anwarlah yang jadi sebutan di depannya. Mujur tidak ‘berasap telinga’.

    Seperti yang kita sedia maklum, DAP sememangnya sudah menegaskan berkali-kali bahawa mereka juga memilih Anwar sebagai calon tunggal Perdana Menteri bagi pihak Pakatan Harapan. DAP konsisten tentang hal ini sejak di zaman Pakatan Rakyat lagi.

    Meskipun dia cuba ‘menjolok’ nama Muhyiddin untuk ‘test market’, DAP bingkas sepantas kilat menyanggah cadangannya itu walaupun dia hanya menyatakan ura-ura tersebut di lokasi yang jauhnya beribu-ribu kilometer dari tanahair. ‘Gagap’ terus dia dibuatnya.

    PAN pula, mampukah menyanggah kemahuan dan pendirian DAP itu? Beranikah PAN ‘derhaka’ pada DAP dan PKR yang selama ini ‘mengutip’ mereka? Selaku ‘tunggangan baru’ DAP dan PKR, penulis cukup positif mengatakan PAN hanya mengangguk setuju pada pendirian dua ‘abang besar’ itu.

    Paling melucukan, anak ‘negarawan maksum’ itu masih juga tidak sedar diri? Dia beritahu kononnya perkara itu akan dibawa berbincang di dalam mesyuarat kepimpinan Pakatan Harapan? Nampak sangat dia masih mengharap.

    Kemudian, dia boleh pula beri alasan kononnya bapanya tidak pegang sepanduk ‘Anwar PM ke7’ kerana tidak diberi sepanduk tersebut? Jika benar mahu membela bapa sendiri, berilah alasan yang lebih logik sedikit…

    Jika dilihat pada gambar yang dirakam, Lim Kit Siang memegang sepanduk itu dengan tangan sebelah kanan dan mengunjurkan bahagian kiri sepanduk pada bekas ‘diktator’ yang berada di sebelah kirinya. Malah ‘Maharaja DAP’ itu cenderung ke arah kiri, mungkin mengharap ‘Maha Firaun’ menyambut sepanduk itu di sebelah kiri, bukan?

    Sekiranya terlalu cuba menahan gelora dalam hati tentang calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, mengaku sajalah. Usahlah ‘berlakon’ tidak menghormati majlis menunjukkan protes dengan aksi merakam gambar. Usia emas tidak elok memendam rasa, nanti sakit jiwa…

    Justeru itu pada hemat penulis, redha sajalah dengan ketentuan Allah SWT. Mungkin kini bertemu buku dengan ruas. Dulu di dalam UMNO, bolehlah orang beri peluang. Itupun bila diberi betis, dia hendak paha.

    Kini bila sudah duduk sekatil dengan DAP, PKR dan PAN, maka tahan sendirilah ‘azab’nya. Mungkin dia masih tidak sedar puak-puak itu sedang menikmati ‘detik-detik membalas dendam’ atas segala perbuatan selama 22 tahun dulu. Nasiblah…

    ReplyDelete
  42. DR MAHATHIR CUBA ‘CUCI DOSA’ – AHMAD ZAHID
    Petisyen ditandatangani Tun Dr Mahathir Mohamad bagi membebaskan bekas seteru politiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, hanyalah langkah politik mencuci dosanya ketika beliau menjadi perdana menteri.

    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata ketika Dr Mahathir memiliki kuasa, bekas perdana menteri selama 22 tahun itulah yang menganiayai Anwar hingga bekas timbalan perdana menteri itu dipenjarakan.

    “Kini apabila berada di luar kekuasaan, Dr Mahathir ingin membasuh dosa yang dilakukan dengan mengambil langkah menyediakan petisyen itu.

    “Hukuman yang dikenakan terhadap Anwar bukan dikenakan oleh kerajaan, sebaliknya mengikut perundangan dan keadilan sedia ada,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan Majlis Penutupan dan Penyampaian Hadiah Program Khas Timbalan Perdana Menteri Bersama Media di sini, hari ini.

    Semalam, Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), menandatangani petisyen untuk membebaskan Anwar ketika hadir pada Kongres Nasional Tahunan Parti Keadilan Nasional (PKR) ke-12 bersama isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

    Ahmad Zahid berkata, ketika ini, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sudah menghantar surat rayuan untuk memohon Lembaga Pengampunan memberi pengampunan kepada Anwar.

    “Cara itu boleh diterima kerana yang menentukan seseorang itu dibebaskan adalah Lembaga Pengampunan.

    “Kerajaan tidak berhajat untuk campur tangan (surat rayuan dari Dr Wan Azizah) kerana ia di bawah bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong dan menyerahkannya kepada Lembaga Pengampunan untuk membuat keputusan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap siZahid mulut senget ni bukan boleh dipercayai sangat.Dia ni macam lalang!!...kamu tu wahai si Zahid apa kurangnya,dulu penyokong kuat Anuar tapi lepas tu disebabkan kuasa sanggup bersumpah memburukkan Anuar dan menyebelahi Tun .Sepatutnya kamulah wahai si Zahid yang kena muhasabah diri....dan sudah pasti kamu lebih mengetahui jawapannya antara Tun dengan Anuar siapa yg betul dan siapa yang salah??...
      dulu mengapa kamu berdiam diri??...pasal Tun bagi naik pangkat jadi Menteri penuh ya??....

      Samalah juga macam sekarang siZahid ni dok mrnyokong PM paling dasyat dek kerana kedudukan.....ingatlah Zahid woi pangkat kamu itu sudah berada dihujung tanduk!!...

      Delete
  43. .
    .

    Mat Sabu angkat plakad.
    Kit Siang angkat plakad.

    Yang tak angkat BERSATU.

    Kalau di bawak ke meja bulat, itu lah keputusan nya.

    BERSATU tiada pilihan dan Kongres pun tidak sama—sekali hendak pasang perangkap atau memalukan sesiapa kerana jika BERSATU tidak ujud pun, itu lah cara PKR dan PH.

    Masalah meletak calun BERSATU ialah Pengundi cina akan menjauhkan diri dari PH.

    ReplyDelete
  44. PM KETUJUH BUKAN DITENTUKAN PKR
    Bakal Perdana Menteri ditentukan dalam perbincangan Pakatan Harapan, bukan PKR, kata Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    Bagaimanapun, katanya, isu berkenaan belum dibincangkan kepemimpinan tertinggi pakatan itu.

    “Tak kan tanya saya pula, kena tanya Harapan (Pakatan Harapan). Saya timbalan presiden Bersatu (PPBM). Ada empat parti dalam Pakatan Harapan.

    “Tak apalah kita bincangkan dalam Pakatan Harapan sebelum kita buat sebarang keputusan. Tapi saya setuju sebaik-baiknya calon Perdana Menteri diumumkan sebelum pilihan raya, ” katanya.

    Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai hasrat perwakilan pada Kongres Nasional Tahunan Keadilan ke-12 di sini, hari ini.

    Terdahulu sebaik selepas Amanat Ketua Umum dibacakan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, sebahagian besar perwakilan yang hadir pada kongres berkenaan berdiri dan mengangkat kertas bertulis ‘Anwar PM ke 7’.

    Malah, hasrat menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri jelas didengari ketika ucapan dasar Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad pada Kongres Nasional ke-12 pergerakan itu, semalam.

    Sementara itu, Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika ditanya soalan sama, beliau hanya menjawab ia terpulang kepada rakyat sama ada mahu melantik Anwar sebagai Perdana Menteri ketujuh atau sebaliknya.

    ReplyDelete
  45. HUSAM MAHU PENYOKONG PAKATAN LUPAKAN KEZALIMAN MAHATHIR.
    Naib presiden Amanah, Datuk Husam Musa merayu rakan-rakan dalam Pakatan Harapan menerima Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri jika menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Beliau yang menggelar Tun sebagai “re-born Mahathir” berharap semua pihak mengambil kira mengenai kesungguhan Mahathir untuk menyelamatkan Malaysia.

    “Beliau bukan lagi Mahathir yang dulu tetapi seorang yang baru dan sanggup bersama rakyat untuk selamatkan Malaysia dari dirosakkan Datuk Seri Najib dan Umno,” katanya di majlis forum sempena program Temu mata dan dialog anak kelantan di perantauan di pusat bandar Melawati, hari ini.

    Bagi mendapat keyakinan rakyat katanya, seorang tokoh yang berpengalaman dan jelas diterima perlu dikemukakan supaya tiada sebarang pertikaian.

    “Sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim masih dalam penjara dan jika sesiapa pun dinamakan sebagai calon akan ada pihak yang tidak puas hati.

    “Alasan bahawa tokoh baru sukar diterima semua dan tiada pengalaman boleh menyebabkan hasrat rakyat mendapat kerajaan baru tidak kesampaian,” katanya.

    Walaupun sedar ada pihak yang terus menerus mengungkit sejarah lama Mahathir, beliau berkata perkara itu boleh diperbetulkan.

    “Macam orang Pas yang terus mengecam Tun seperti mengeksploitasi komen beliau mengenai perbezaan pendapat beliau dengan arwah Tok Guru Nik Aziz, ini semua boleh diperbaiki.

    “Beliau cuma bawa cerita lama dan bukan fitnah Tok Guru.

    “Perkara macam ni boleh dibetulkan dan Insya-Allah saya akan bertemu beliau minta berhati-hati bila komen hal Tok Guru kerana orang Pas akan jadikan fitnah,” katanya.

    ReplyDelete
  46. NAJIB BERJAYA PERBAIKI KELEMAHAN DAN KESILAPAN SEPANJANG 22 TAHUN TUN MAHATHIR JADI PM
    Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah memperbaiki dan membetulkan banyak kegagalan yang dilakukan oleh Tun Mahathir Mohamad sepanjang 22 tahun Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri.

    Jelas beliau, antara yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib adalah memperbaiki hubungan baik dan menyelesaikan masalah air dengan Singapura.

    “Saya cakap ini berdasarkan pengalaman dan saya pernah ada dalam kabinet semasa pemerintahan Tun jadi saya tau… saya kena beri pengakuan.. saya ada bukti dan saya tidak cakap kosong.

    “10 tahun dalam kabinet saya tahu bagaimana masalah diplomatik Malaysia Singapura. Masalah air, tanah, keretapi dan sebagainya yang semua tidak selesai di zaman Tun, ianya diselesaikan di zaman Najib mengikut acuan Datuk Seri Najib. Begitu juga dengan hubungan baik dengan Arab Saudi. Di zaman Najib la hubungan antara dua negara ini berada dalam peringkat terbaik sehinggakan King Salman boleh melabur si sini.

    “Malah banyak hubungan politik antara negara yang selama ini Tun tidak berjaya buat tapi Najib berjaya lakukan,” ujarnya ketika berceramah dalam program Jelajah Penerangan UMNO peringkat negeri Kelantan di tapak pasar malam Cerang Ruku, Pasir Puteh di sini, baru-baru ini.

    Tambah Annuar, masalah hubungan diplomatik antara Malaysia dengan Britain, China, Amerika dan beberapa negara lain juga turut berjaya diselesaikan oleh Datuk Seri Najib.

    Dalam program yang sama beliau turut melahirkan rasa gembira kerana walaupun hujan lebat namun kehadiran orang rami memenuhi kawasan ceramah amat menggalakkan.

    Orang ramai tidak berganjak sehingga habis sesi ceramah malah meminta Annuar untuk tidak berhenti bercakap.

    Annuar yang ditemui selepas program mengulas, apa yang terjadi ini menunjukkan bahawa rakyat Kelantan sudah semakin sedar bahawa Barisan Nasional (BN) adalah sebuah parti yang terbaik dalam membela nasib rakyat.

    “Walaupun negeri Kelantan diperintah oleh Pas namun kita tidak pernah meminggirkan rakyat negeri ini.

    “Dalam membantu rakyat tidak perlu pandang politik fahaman mereka… tidak kira mereka sokong siapa, kerajaan akan tetap bantu tanpa diskriminasi,” ujarnya lagi

    ReplyDelete
  47. VIDEO : DR M MAIN TELEFON, MUHYIDDIN SENYUM KETAT, BILA PLAKAD ‘ANWAR PM KE-7’ DIANGKAT
    Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan seluruh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah ‘dikencing’ dan ‘ditikam belakang’ oleh lain-lain parti dalam Pakatan Harapan seperti DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (PAN) hari ini. Ternyata tanggal 21 Mei 2017 ini menjadi suatu titik paling hitam dan memalukan buat Dr Mahathir dan PPBM sendiri.



    Jelas kepada pemimpin Pakatan Harapan kecuali PPBM bahawa apabila ia datang kepada pemilihan calon pilihan Perdana Menteri di negara ini, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang dipenjarakan kes liwat adalah pilihan nombor satu mereka.



    Pada Kongres Nasional PKR yang diadakan di Shah Alam hari ini, kira-kira 1,000 perwakilan PKR dan pemimpin PKR bahagian mengangkat ‘plakard’ yang tertulis perkataan “Anwar PM ke-7“.



    Pada mulanya, suasana Kongres Nasional PKR itu berlaku dalam keadaan penuh harmoni dan semangat kekitaan antara DAP, PKR, PAN dan PPBM, apatah lagi ia dihadiri oleh semua pemimpin utama keempat-empat parti tersebut dalam satu pentas yang sama.



    Berdiri di barisan hadapan pentas, kedua-dua Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya Datuk Seri Azmin Ali dan juga naib presiden parti itu bersama barisan pemimpin parti komponen lain turut serta menyokong.



    Walau bagaimanapun, menarik untuk disebut, dua pemimpin PPBM di atas pentas iaitu Dr Mahathir Mohamad dan presiden, Muhyiddin Yassin tidak mengangkat ‘plakard’ itu dari awal hinggalah ke habis acara.



    Dr Mahathir kelihatan hanya bermain telefon dan merakam sesuatu menggunakan telefon bimbitnya manakala Muhyiddin berdiri senyum sambil menepuk tangan seorang diri. Sedangkan, disebelah kanan dan kirinya adalah anak sulung Anwar sendiri iaitu Nurul Izzah yang juga merupakan Naib Presiden PKR dan Mohamad Sabu selaku Presiden PAN, masing-masing penuh semangat mengangkat ‘Anwar PM ke-7‘.



    Adakah Dr Mahathir dan Muhyiddin tidak bersetuju dalam mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri? Ia tidak mustahil kerana Muhyiddin sendiri ingin melantik dirinya selaku Presiden PPBM untuk ke jawatan Perdana Menteri, manakala Dr Mahathir pula pernah melakukan pakatan sulit bersama Lim Kit Siang (Ketua Parlimen DAP) untuk tujuan menjadikan anaknya, Mukhriz sebagai Perdana Menteri jika mereka menang PRU14.



    Apapun insiden yang berlaku semasa Kongres Nasional PKR ini benar-benar memperlihatkan bagaimana DAP, PKR dan PAN telah ‘kencing’ dan ‘menikam belakang’ PPBM dengan penuh tragis di gelanggang Anwar iaitu PKR.
    Ikuti rakaman dari KiniTV mengenai detik-detik menarik itu. Adakah rakaman video ini bakal menjadi permulaan kepada perpecahan teruk dalam kalangan DAP, PKR, PAN dan PPBM tidak lama lagi? Adakah PPBM bakal hancur manakala Pakatan Harapan sekali lagi kalah teruk dalam PRU14? Saksikan
    https://www.youtube.com/watch?v=sPS5VWD6w3Y
    https://www.youtube.com/watch?v=g9uQWrVj5cM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batu api kamu kurang gas!!!
      Pi cerita pada orang umno lah supaya mereka sengeh dg cerita kamu.
      Kami orang pakatan tak kesah siapa jadi pm.
      Antara ppbm, pkr, amanah dan dap.....siapa yg menang banyak kerusi dia berhak tuntut jawatan pm!!!. Jika dap menang banyak kerusi lim kit siang jadi pm kami!!.
      Ada puas hati bahalol....
      Harap umno jadi pm...mencuri saja pandai...ahli semua jenis 'baghal.. kaldai...unta'.
      Pandai makan rumput saja.

      Delete
  48. ORANG UMNO PUN TAK PERNAH MALUKAN TUN M MACAM PAKATAN LAKUKAN
    Ternyata kalau Tun Mahathir tidak rasa malu, atau maruah dirinya hancur lunyai, pasti sekali kulit mukanya di perbuat dari kulit badak sumbu.



    Seorang negarawa di perlekeh macam budak kecil.



    Di suruh tanda tangan petisyen membebaskan Anwar Ibrahim orang yang dia sendiri pernah penjarakan dan dia sendiri kata jijik dan kotor, selain tidak layak menjadi Perdana Menteri.



    Dengan kuasa Allah kaki Tun Mahathir di seretNya pergi ke majlis untuk memperagungkan individu yang dijijikkan olehnya lama dahulu.



    Selain itu Allah telah membuat Tun Mahathir berdiri sebaris dengan mereka yang menyokong orang yang dia tuduh kaki main belakang dan “bukan satu kesilapan menyinggkirnya” seperti dalam buku tulisannya Doktor Umum.



    Dengan wajah menahan malu, dia terpaksa menanggung malu melihat semua orang yang berada di situ memegang placard mahukan orang jijik ini menjadi Perdana Menteri ke 7.



    Oleh sebab mahu cover malu, Tun Mahathir pura pura pegang telefon konon mengambil gambar.



    Ini pasti sekali kerja Allah.



    Bagi pentaksub, apa pun bukan petunjuk.



    Idola mereka menahan malu kerana tidak mahu Pakatan menamakan calon Perdana Menteri, tetapi dia di bawa oleh Allah menghadiri majlis menamakan calon Perdana Menteri ke 7 oleh Pakatan.



    Di hujung usia, segala yang dilakukannya dulu atas nama politik, kini datang menghantuinya.



    UMNO yang menjadikan dia, anak beranak serta kroni kaya raya pun tidak perlakukan sebegini.



    Jika ada pun hanya sebagai tindak balas sahaja.



    Penyokong taksub Tun Mahathir yang tersedia jahil, hanya akan respon pada tindak balas dari UMNO dan amat jarang sekali merujuk kepada seranga asal Tun Mahathir.



    Tetapi semalam kedudukan Tun Mahathir telah turun kepada “lowest of the low“.



    Penghinaan kepadanya oleh Pakatan yang dia cuba “hijack” kepentingannya. Malu, sungguh malu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekor lagi lembu nak kena korban. Jenis unta yg tak tahu apa apa soal negara.
      Pandai buat batu api untuk dapat duit haram.
      Makan rumput lah banyak banyak....solat saja pandai.....iman tak ada dalam dada.
      Monyek lagi cerdik dari kamu wahai orang umno.

      Delete
  49. Mahathir menjelaskan mengapa Anwar tidak boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia dan sebab tersebut tidak pernah berubah hingga ke hari ini

    Oleh itu ini hanya keputusan PKR dan DAP untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri (Kit Siang menunjukkan ini dengan turut bersama membawa plakad ‘Anwar PM KE7’). PPBM turut dikenali sebagai Pribumi dan PAN juga dikenali sebagai Amanah tidak memihak kepada ‘Anwar PM KE7’. Pada dasarnya mereka tahu ini adalah semata-mata untuk mengaburi dan mengalih perhatian serta membaiki kerosakan yang telah dilakukan oleh bencana wawancara Aljazeera terhadap Wan Azizah dan untuk menyembunyikan cita-cita Kit Siang untuk menjadi Perdana Menteri.

    Mahathir, Muhyiddin, Mukhriz, Mat Sabu, dan lain-lain, tahu bahawa rakyat Malaysia yang waras (selain daripada pengikut Dap dan Pakatuns) akan mempersoalkan bagaimana mungkin untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri. Pertama sekali, untuk menggantikan Najib sebagai Perdana Menteri, Pakatan Harapan perlu menang sekurang-kurangnya 112 kerusi Parlimen (atau 125 untuk selamat). Dan untuk itu berlaku DAP perlu menang sekurang-kurangnya 55 kerusi dengan baki 60-70 dikongsi oleh PKR, PPBM dan PAN. Jika tidak Pakatan Harapan tidak akan berarak ke Putrajaya.

    Jika DAP menang 55 kerusi, manakala PKR, PPBM dan PAN berkongsi baki 60 atau lebih (kira-kira 35 untuk PKR, 20 untuk PAN dan lima atau kurang untuk PPBM), yang akan memberi DAP jumlah kerusi terbanyak di Parlimen. Jadi ianya juga akan memberi DAP kedua-dua jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Itulah konvensyen dan ini adalah bagaimana ia berfungsi.

    Oleh itu, bagaimana Anwar atau Wan Azizah muncul ke dalam semua ini?

    Kedua, bagi Anwar untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri (dari Wan Azizah, sudah tentu) dia mesti pertama sekali dipilih sebagai Ahli Parlimen. Mengikut undang-undang, Perdana Menteri mestilah seorang Ahli Parlimen yang dipilih. Bila dan bagaimana ia boleh berlaku?

    Itu hanya boleh berlaku lima tahun selepas Anwar menjalani hukuman penjara, yang bermula pada 10 Februari 2015. Menurut kerajaan, Anwar perlu menjalani hukuman lima tahun penuh, yang bermakna dia akan dikeluarkan pada 10 Februari 2020. Anwar kemudiannya akan dihalang daripada bertanding dalam pilihan raya selama lima tahun lagi sehingga 10 Feb 2025. Jadi ia akan menjadi lapan tahun dari sekarang, pada ketika itu Anwar telah berusia 78 tahun, dia boleh bertanding dalam pilihan raya atau pilihan raya kecil dan mengambil alih sebagai Perdana Menteri, jika dia menang.
    Azmin tahu bahawa Anwar tidak akan menjadi Perdana Menteri, seperti juga Mahathir

    Sudah tentu, Pakatan Harapan mengatakan jika mereka memenangi pilihan raya umum akan datang mereka akan meminta Seri Paduka Baginda Agong untuk memberikan pengampunan kepada Anwar supaya dia boleh terus bertanding dalam pilihan raya kecil daripada harus menunggu sehingga 2025. Tetapi apakah alasan bagi pengampunan? Mesti ada alasan yang sangat kuat yang lain daripada kerana Anwar mahu menjadi Perdana Menteri.

    Terdapat beribu-ribu pengedar dadah, perompak bank, perogol, penculik, dan lain-lain, di dalam penjara yang juga mahu menjadi Perdana Menteri. Bolehkah mereka juga memohon pengampunan dan diberi pengampunan atas alasan mereka ingin menjadi Perdana Menteri Malaysia? Agong tidak mahu memberikan pengampunan kepada beribu-ribu banduan ini hanya kerana mereka mendakwa mereka mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia. Jika tidak penjara semua akan menjadi kosong dan setiap jenayah bebas berada di jalanan di Malaysia.

    ReplyDelete
  50. KIT SIANG & ‘ANWAR PM KE-7’
    Kongres PKR pada hujung minggu lalu menimbulkan lebih banyak persoalan daripada jawapan yang sepatutnya disediakan. Anda jangkakan inginkan melihat bahawa ini adalah mungkin Kongres terakhir sebelum pilihan raya umum akan datang PKR mahu menjawab segala persoalan selama ini. Namun perkara sebaliknya pula yang berlaku – malah lebih banyak soalan telah dibangkitkan dan lebih banyak pula ketidaktentuan. Dan persoalan utama yang mereka cuba elakkan adalah apa nama gabungan baru akan dipanggil kerana mereka tidak lagi boleh menggunakan ‘Harapan’ kerana nama yang sudah diambil?

    Salah satu isu adalah persoalan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan melangkah ke Putrajaya dan membentuk kerajaan persekutuan akan datang. Pakatan Harapan mengatakan bahawa pilihan raya umum akan datang adalah mengenai menewaskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Oleh itu, jika ini adalah untuk menewaskan Najib, maka pengundi perlu tahu jika Najib digulingkan maka siapa yang akan mengambil alih?

    Kesilapan Pakatan Harapan adalah menjadikan pilihan raya umum akan datang seperti pilihanraya presiden Amerika Syarikat. Pilihan raya Presiden Amerika Syarikat adalah mengenai calon lelaki dan orang nombor duanya bertanding melawan dengan calon lelaki lain dan orang nombor duanya juga (atau perempuan mengikut mana-mana yang berkenaan).

    Jadi, dalam kes Malaysia, ia adalah Najib-Zahid (Pemimpin dari parti terbesar) melawan Kit Siang-Guan Eng (pemimpin parti terbesar sebelah pembangkang). Itu adalah pokok kepada seluruh isu tersebut.

    Di sebelah Barisan Nasional sangat jelas – Najib-Zahid – dan tiada individu/ parti komponen daripada Barisan Nasional membantah atau tidak bersetuju dengannya. Di sebelah Pakatan Harapan, bagaimanapun, terdapat kekeliruan dan tidak jelas kerana mereka cuba untuk menyembunyikan hakikat bahawa ianya akan menjadi Kit Siang-Guan Eng.
    PRU-14 adalah sama ada Najib-Zahid atau Kit Siang-Guan Eng akan menjadi PM-TPM Malaysia

    Wawancara Aljazeera terhadap Dr Wan Azizah Wan Ismail baru-baru ini telah menyebabkan banyak kerosakan kerana beliau mengeruhkan lagi keadaan (LIHAT VIDEO DI SINI). Wan Azizah berkata, Anwar akan menjadi Perdana Menteri manakala beliau akan menjadi Perdana Menteri interim atau Perdana Menteri sementara sehingga Anwar boleh keluar dari penjara dan mengambil alih.

    Ketika tahun 2014 – semasa ‘Langkah Kajang’ yang terkenal dengan hancurnya Pakatan Rakyat – Wan Azizah telah berkata dia tidak kisah menjadi boneka. Dan temu bual Aljazeera baru-baru ini hanya menguatkan lagi pengakuan beliau ‘Saya tidak kisah menjadi boneka’.

    ReplyDelete
  51. Apa ‘otak berselerak’ ini tidak faham adalah rakyat Malaysia tidak mahukan Perdana Menteri interim atau sementara. Mereka mahu seseorang yang akan mentadbir negara dan bukan seseorang yang akan duduk di sana dan tidak melakukan apa-apa selain daripada hanya memanaskan kerusi tersebut. Malaysia pada masa ini ialah RM1.3 trilion ekonomi dan pada tahun 2025 ia akan mencapai RM2 trilion.
    Bagaimana Wan Azizah akan menjadikan Malaysia kepada RM2 trilion ekonomi pada tahun 2025 jika semua dia lakukan adalah memanaskan kerusi untuk Anwar?

    Wan Azizah, bagaimanapun, lebih kepada menakutkan semua orang, tidak mempunyai sebatang perancangan apa yang dia akan lakukan untuk negara jika dia mengambil alih jawatan Perdana Menteri – selain daripada hanya memanaskan kerusi untuk suaminya. Hakikatnya, Wan Azizah tidak dapat menguruskan Azmin Ali Menteri Besar Selangor, apatah lagi cuba untuk mentadbir negara sebagai Perdana Menteri.

    Kenyataan Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad mengumumkan sokongan mereka kepada Wan Azizah untuk menjadi Perdana Menteri interim sementara menunggu pembebasan suaminya dari penjara menambahkan lagi kerosakan parti dan Pakatan Harapan (BACA DI SINI). Bagaimana boleh Nik Nazmi telah begitu bodoh untuk mengatakan sesuatu seperti itu?

    Lim Kit Siang menyedari kerosakan yang Presiden parti PKR dan Ketua Pemuda telah dilakukan. Tetapi dia juga melihat ini sebagai satu peluang yang dia boleh mengeksploitasi. Jadi beliau mencadangkan kepada ‘penasihat strategik’ Lim Guan Eng, Saifuddin Nasution, untuk menganjurkan aksi menjulang plakad ‘Anwar PM KE7’. Dengan semua pemimpin Pakatan Harapan duduk dalam satu dewan, ini akan menghantar mesej ‘yang jelas’ kepada rakyat Malaysia, bahawa Pakatan Harapan adalah teguh di belakang Anwar untuk Perdana Menteri.
    Langkah Kit Siang memakan diri sendiri dan mencipta lebih banyak kerosakan apabila Mahathir, Muhyiddin Yassin, Mukhriz dan Mat Sabu tidak menyertai keghairahan aksi kebudak-budakan menjulang plakad ‘Anwar PM KE7’.

    Ini akan berjaya memesongkan dakwaan bahawa Kit Siang akan menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum akan datang. Kit Siang boleh menggunakan aksi julang plakad ‘Anwar PM KE7’ aksi sebagai ‘bukti’ Pakatan Harapan sebulagt suara telah memutuskan Anwar untuk Perdana Menteri (tanpa menyebut siapa yang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri).

    BACA: Mahathir-Muhyiddin did not join Pakatan leaders to hold up ‘Anwar for PM’ placards

    Ia akan menjadi satu langkah bijak apabila Mahathir, Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir dan Mat Sabu juga mengangkat sepanduk tersebut. Tetapi mereka tidak, yang bermakna ia tidak sebulat suara’ akhirnya. Dan ini adalah sesuatu yang Kit Siang tidak dijangka dan tidak merancang untuk itu, yang membuat seluruh keadaan lebih teruk kerana ia mendedahkan bahagian yang serius dalam Pakatan Harapan. Dan apabila ditanya oleh media tentang perkara ini, kedua-dua Mahathir dan Mukhriz enggan menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  52. MUKHRIZ MASIH TIDAK BERPIJAK DI BUMI YANG NYATA
    Mungkin berang kerana namanya tiada sebagai calon pilihan untuk Perdana Menteri, Mukhriz Mahathir bertindak menegur kononnya calon haruslah ditentukan Pakatan Harapan bukannya PKR.

    Apa sebenarnya yang boboi mahu? Boboi bukan pun Presiden mana mana parti komponen dalam Pakatan Harapan, mengapa masih tidak puas hati?

    Berpijaklah di bumi nyata. Sebab itulah dalam “shadow cabinet” yang diedar dalam Kongres PKR itu, Mukhriz hanya dinamakan sebagai Menteri MITI sahaja.

    Maknanya hanya PPBM yang tidak setuju Anwar dipilih jadi PM ke 7. Semua pemimpin komponen lain yang berada di atas pentas Kongres Nasional PKR setuju “endorse” Anwar sebagai bakal PM ke 8 sebenarnya.

    Itupun kalau sempat Anwar bertanding pada PRU15, nama Wan Azizah sebenarnya yang patut ditulis dan diangkat di plakad tersebut sebagai PM ke 7 pilihan PH.

    Kenapa nama Wan Azizah tidak ditulis? Tentu sekali Azmin dan beberapa pemimpin DAP akan menyertai Mahathir dan Muhyiddin tidak akan mengangkat plakad itu nanti kalau nama Wan Azizah yang dtulis. Sebenarnya nama Anwar sebagai PM ke 7 itu hanyalah gimik semata mata.

    Namun gimik itu sudah cukup buat Mahathir dan Mukhriz meloncat dan mengelabah. Apa tidaknya? Perjanjian sulit DAP dan Mahathir untuk menjadikan Mukhriz sebagai PM sudah dimungkiri. DAP main belakang pula dengan PKR untuk angkat Anwar Ibrahim pula.

    Mahathir dilantik jadi Penasihat dalam PH sebagai nasihat Mahathir, DAP dan PKR tidak pakai pun. Jawatan Penasihat itu hanyalah boneka sahaja untuk “screw” undi Melayu pada PRU14.

    Dalam hal pemilihan calon PM, Mukhriz sepatutnya hentam DAP dan bukannya PKR. Mukhriz takut nak “jerkah” DAP. Ini kerana DAP yang ada kuasa putus “king maker” dan suara majoriti dalam Pakatan Harapan bukannya PKR.

    Mukhriz takut hendak balun DAP kerana masih menaruh harapan DAP akan “U Turn” dan menyokongnya kembali secara sulit untuk menjadi PM. Mukhriz juga khabarnya sudah berkira kira mahu tanding atas tiket DAP di salah satu parlimen di Selangor jika apa apa berlaku pada PPBM.

    #KononnyaBoboiAkanJadiPMke7 masih lagi menjadi angan angan Mat Jenin bagi Mukhriz. Masih lagi berfantasi dan tidak berpijak di bumi nyata.

    Dua hari lepas, DAP yang beri kuasa pemutus siapa parti komponen yang akan mengetuai Pakatan Harapan di Kedah. DAP lantik PAN untuk jadi ketua PH di Kedah. Sepatutnya di Kedah, DAP pilihlah PPBM, tapi DAP tidak buat begitu.

    DAP berpijak di alam nyata dalam soal ini. PPBM hanya ada 6,000 ahli sahaja di seluruh negeri Kedah, dan itupun jumlah itu sudah berkurang separuh kerana pergolakan dalaman yang sedang berlaku. Buat apa DAP hendak pilih PPBM, baik angkat PAN.

    Nampaknya senyum lebarlah Mahfuz dan Mat Sabu di Kedah. Mereka berdua lagi besar darjatnya dari Mukhriz dalam hirarki PH di Kedah.

    Di Kedah pun Mukhriz kalah dengan Mat Sabu, macam mana hendak berangan rangan jadi PM bagi pihak PH?

    Apapun dalam soal ini Mukhriz benar-benar tidak berpijak di bumi yang nyata. Apa yang berlaku semasa kongres PKR itu pada hakikatnya telah membayangkan hasrat sebenar kepimpinan Pakatan Harapan.

    PKR dan DAP juga sudah nampak “true colour” Mahathir masa Kongres PKR itu. Mahathir hanya mahu agenda peribadinya sahaja dipenuhi dan dituruti iaitu jadikan Mukhriz sebagai PM.

    Kononnya bila buat parti PPBM dan masuk PH, maafkan Kit Siang sebagai rasis, turunkan tandatangan pada penjara replika Anwar, pakai “button” Free Anwar, kononnya bila buat semua ini DAP dan PKR akan ikut apa sahaja cakap Mahathir? Tidak jadi begitu.

    Mahathir hendak satu sahaja, iaitu jadikan Mukhriz sebagai PM. DAP, PKR dan PAN berpijak di bumi nyata, mereka “tak mau dengaq” cakap Mahathir.

    Hanya Mahathir dan Mukhriz masih tidak berpijak di bumi nyata. Perang besarlah dalam PH selepas ini sebab calon PM ini. Tengoklah nanti.

    ReplyDelete
  53. Mmg mcm pesta. kita dpt lihat puak A9 dan Lebah lebai Q7 sedang enjoy menikamati kebebasan bersuara. Kecerian dlm perhubungan 2 hala, walaupun maki, kutok2, usik2.

    Alangkah indah sekiranya blog2 Mykemut,Hanukkah, Utusan Media TV3 suku dsb mengamal sikap mcm blog budin ni?

    Sebab apa ya?
    ooooo, takut, ok takpa enjoy UMNOBNPAS guys.
    Lepas PRU, lanun2 kasi masuk dalam.
    Taliban kasi padam.

    ReplyDelete
  54. MAHATHIR MAHU MUKHRIZ JADI PM KE 7, BUKANNYA ANWAR IBRAHIM
    Kongres Nasional PKR 2017 pada 21 Mei 2017 menjadi saksi betapa Penasihat Pakatan Harapan, Mahathir, kena “game” dengan PKR, DAP dan PAN.

    Nasihat apa pun mereka tidak pernah minta dari Mahathir, tiba tiba sahaja Mahathir dimalukan bila diajak sama mengangkat plakad ‘Anwar PM Ke-7’.

    Mahathir pula terus ego tidak mahu mengangkat plakad berkenaan walau hanya di depan matanya sahaja. Untuk menutup malu, Mahathir buat buat main telefon.

    Ini kerana dalam hati Mahathir, dia masih mahukan anaknya sendiri Mukhriz diangkat sebagai Perdana Menteri ke-7. Sebab itu dia enggan mengangkat plakad tersebut.

    Malahan dalam respon terhadap perkara itu, Mukhriz antara orang pertama yang berkata bahawa bakal PM adalah ditentukan oleh perbincangan Pakatan Harapan, bukannya PKR.

    Apatah lagi sehingga ke saat ini, Mukhriz, Mahathir dan Lim Kit Siang tidak pernah menafikan apa yang dikata oleh bekas Naib Presiden DAP Tunku Aziz Tunku Ibrahim yang mendedahkan ada pakatan sulit untuk melantik Mukhriz sebagai PM dan DAP sebagai TPM.

    Apakah perjanjian sulit sudah dimungkiri DAP? DAP nampaknya mula berpakat secara sulit pula mengangkat Wan Azizah dan Anwar sebagai PM.

    Itulah punca mengapa Mahathir enggan mengangkat plakad dan terus lari meninggalkan kongres PKR itu apabila cuba ditanya oleh wartawan selepas itu.

    Sebelum itu lagi, Mahathir dan Muhyiddin sudah kena “game” bila diminta untuk “sign petition” bebaskan Anwar Ibrahim. Mahathir dan Muhyiddin sudah “desperate” kerana mereka sekarang bukanlah ada kuasa apa pun, yang berkuasa adalah DAP dan PKR.

    Kongres PKR semalam juga menyaksikan kumpulan reformasi sekali lagi melaungkan jeritan reformasi itu kuat kuat di hadapan muka Mahathir. Luka orang orang PKR nampaknya masih berdarah, belum pun menjadi parut nampaknya.

    Pada November 2016, Mahathir berkata kepada semua parti pembangkang agar jangan lagi memilih calon PM sebelum Putrajaya dapat ditawan. Nampak sangat, Mahathir ada nama lain dalam hatinya untuk jadi PM, bukannya Anwar, Azizah atau Azmin.

    Ini yang pihak PKR tidak setuju, mereka takut Mahathir kecoh mereka dan angkat Mukhriz terus dengan bantuan DAP. Sebab itulah dalam hal ini, Mahathir sanggup berpakat dengan DAP untuk membolehkan cita citanya itu tercapai.

    Dalam Kongres PKR semalam juga, anak Mahathir dan Mukhriz dimalukan bila diedar senarai Kabinet Bayangan pembangkang. Muhyiddin hanya Menteri Pelajaran dan Mukhriz jadi Menteri MITI.

    Lagi rendah jawatan Muhyiddin berbanding jawatan dia dalam UMNO dulu, sama juga dengan Mukhriz setakat jadi Menteri MITI sahaja, sedangkan DAP, PKR dan PAN dapat jawatan lebih kanan dan tinggi dari itu.

    Jadi lebai malang sahajalah Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz bila duduk dalam pembangkang. DAP sudah mungkiri perjanjian sulit dengan Mahathir untuk jadikan Mukhriz sebagai PM.

    Mengapa DAP buat begitu? Kerana selama hampir 10 bulan sejak diluluskan ROS pada Ogos 2016, DAP sudah nampak PPBM tidaklah sekuat mana. Ahli tidak ramai, gaduh sana sini dan ramai sudah yang keluar parti bunga.

    Kalau PPBM tidak kuat, buat apa DAP hendak pakat lagi secara sulit dengan Mahathir menyokong Mukhriz, baik DAP pakat dengan PKR dan sokong Anwar.

    Sekarang Mahathir hanyalah sekadar penasihat sahaja, DAP lagi kuat. Pakatan Harapan nampaknya sudah kelam kabut, sesama mereka sudah bergaduh besar soal siapa hendak jadi PM.

    Hayat PPBM nampaknya tidak lama. Najib yang mereka hendak tumbang tidak berjaya, yang tumbang dan layu PPBM sendiri.

    Belum pun masuk gelanggang PRU14, bunga sudah kecundang di tangan roket dan mata lebam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KONG KA LI KONG PA TI PONG PAYONG
      DAP EVANGLIS NASORO PANDAI MAIN WAYANG
      DAP EVANGLIS NASORO JUGAK YANG UNTONG
      JANGAN SAMPAI MELAYU ISLAM AKHIRNYA TERBUANG

      Delete
  55. MAMAK KATA ZAMAN DIA TAK ADE LEMPANG
    ZAMAN DIA CUMA ADA MATA LEBAM LEBAM
    KONGRES PKR MAMAK MELINGKUP DIMALUKAN
    SAH SKG PAKATAN MEMANG PUTUIH HARAPAN

    kikikikikiki.... berambusss

    ReplyDelete
  56. Samada ada interim PM Atau tidak Anuar Ibrahim tetap tak layak jadi PM ,Wajar kah orang yang disabitkan kan kesalahan jenayah dilantik sbg PM? Kita akan diketawakan kan oleh dunia sekali lagi! Kita seolah memperlekehkan kan sistem perundangan kita sendiri yg mengesahkan Anuar bersalah !Jawatan PM Bukan benda yg boleh dipermainkan .Rasional lah sikit wei!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku Rasa bagi Nenek Ko yg terkangkang jd pm

      Ini baru rasional. Kangkang meleleh..

      Delete
    2. Maaflah En Halim, beginilah akhlak pentaksub yg mereka berangan dapat keredhaan Allah.

      Delete
    3. PM yang dok ada ni main2 Dia lagi teruk

      Delete
  57. Najib nak sangat tahu lebih awal siapa bakal PM di pihak pembangkang supaya lebih senang tugas mesin propagandanya bekerja.Menamakan Anwar atau Wan Azizah sebagai PM adalah satu kesilapan besar di pihak Pakatan Harapan.Kerana inilah yang kerajaan kleptokrasi Najib hendak dengar sangat,supaya kerja menjahanamkan watak mudah dilakukan.Permainan psikologi harus bijak.Ketepikan soal siapa bakal PM sekiranya PH menang,kerana ini adalah strategi yang salah dalam peperangan ini.Soal pokoknya ialah Najib adalah seorang PM yang melakukan jenayah terancang.Jadi kerajaan Najib wajib ditumpaskan.Jangan bagi bola tanggung kepada Najib untuk mengelirukan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gue tompang setuju sama En Anon 15.35 dan Tn Shbudn. Masaalah aulia', yg mana dahulu yg mana kemudian hendaklah jelas secara tuntas...dan menjadi tunjang utama. Jgn keliru dan celaru macam yg disebelah sana... tolonglah negeri ini dan rakyatnya yg begitu lama teraniaya.

      Delete
    2. Bila tak ada apa apa kesepakatan maka keluarlah berbagai alasan ajaib. Akibat hidup dlm kepompong benci PH.

      Delete
    3. Kamu tu Hidup seperti katak bawah tempurung
      Seperti ayam kena hawar makan dedak banyak
      Otak dah termuntah dgn DAP

      Delete
  58. dunia semakin tua dan sedang meniti hari-hari terakhirnya dan telah muncul golongan yang menyintai dan memuliakan pelaku liwat lalu mereka berkata "inilah sebaik-baik pemimpin untuk kami". (PKR).

    dunia semakin tua dan sedang meniti hari-hari terakhirnya apabila telah muncul golongan yang menyintai dan memuliakan si tua renta (nyanyuk) lalu mereka berkata "inilah sebaik-baik pemimpin untuk kami". (PPBM).

    dunia semakin tua dan sedang meniti hari-hari terakhirnya apabila telah muncul golongan yang menyintai dan memuliakan puak kafir yang memusuhi AGAMAnya sendiri dan mereka berkata "inilah sebaik-baik pemimpin untuk kami". (DAP).

    dunia semakin tua dan sedang meniti hari-hari terakhirnya apabila telah muncul golongan yang menyintai dan memuliakan puak yang menjadi BARUA pada gerombolan kafir yang memusuhi ISLAM dan mereka berkata "inilah sebaik-baik pemimpin untuk kami". (PAN).

    bertemu 4 puak pembawa fitnah' serta adu domba demi mendapatkan kuasa dan habuan sebagai pemerintah di Tanah ini.

    Namun mereka sebenarnya hanya mampu memisahkan manusia2 jahil agar tidak bercampur dengan golongan yang mahu berfikir.

    setiap adu domba dan fitnah yang begitu hebat di lancarkan kepada Umara' dan ulama' masih belum berupaya untuk mereka menumbangkan kerajaan.

    Pada PRU ke-14 kelak akan menjadi medan penentu sama ada golongan yang jahil atau golongan yang mahu berfikir bakal membentuk sebuah kerajaan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said akhi unknown. Kita hanya boleh cuba untuk menyedarkan golongan ini yg seolah dah tak peduli akhirat. Begitu tebalnya hasutan benci yg selubungi jiwa.

      Delete
    2. Kedua mereka ni punya hati yang terlebih teruk dari serigala . buta matahati terlebih dedak

      Delete
    3. Salam ya salam buat akhi jahil berhati serigala.

      Allahurabi jgn di makan kuih bijan dgn cucuq badak komunis ada babi dalamnya.

      Cifut babi escargot katanya.

      All hail Akak cifut babi singapork.

      He he

      Delete
  59. Fokus utama  sepatutnya adalah untuk memenangi pilihan raya. selepas itu..siapakah PM baru? seharusnya biarlah ditentukan dan dipilih oleh rakyat.

    Beri nama, rakyat akan menilai dan mengundi PM baru Malaysia?

    Nota:
    Semua rakyat Malaysia  boleh submit resume/CV. Mr J, Singapork, berambus kikiki dan ikhlas dariku unknown sahabat pun..boleh menghantar pemohonan. selamat mencuba!


    ReplyDelete
  60. Fokus utama  sepatutnya adalah untuk memenangi pilihan raya. selepas itu..siapakah PM baru? seharusnya biarlah ditentukan dan dipilih oleh rakyat.

    Beri nama, rakyat akan menilai dan mengundi PM baru Malaysia?

    Nota:
    Semua rakyat Malaysia  boleh submit resume/CV. Mr J, Singapork, berambus kikiki dan ikhlas dariku unknown sahabat pun..boleh menghantar pemohonan. selamat mencuba!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar apa yang tuan kata ,,,,menang dulu baru tentukan Pm,,,,yang penting ,,,jangan sekali kali undi pas dan umno

      Delete
    2. Harap, nama2 seperti di atas..kali ini mereka undi PH.

      mereka layak memohon..jgn status bangkrap sudah.

      Delete
    3. Anehlah UP, rakyat dah pilih parti lepas tu ada pilihan raya lagi ke nak pilih PM. Setahu saya pilihanraya sekali je dengan rakyat mengetahui siapa calon PM parti berkenaan. Bila tiada muafakat dan kesepakatan maka keluarlah berbagai formula ajaib untuk tentukan PM.

      Delete
    4. MR J
      Hang ni teruk sungguh akai tak tang mana
      PRU malaysia bulan pilih president
      Pilih ahli parlimen dulu
      Tu pun nak tunjuk Dia Hebat piraah la mabuk

      Delete
    5. Amboi J..parah dah kamu ni!!
      tak ikut peraturan...nak main sondol-sondalan aje ye...J .

      Come on J! berubahlah...

      Delete
    6. Anon 1839, tahu pun. Bukankah kalau begitu rakyat perlu tahu siapa PM dulu? Bukan semua hatta penyokong PH pun suka formula ajaib Kak Wan/Abang Non. Ada juga yg tak suka formula Midin/Mukriz. Ada pula tak tak suka formula Abang Mat/Joseph Lim. Macam mana rakyat nak undi dlm gelap - tak tahu apa mereka dapat.

      Delete
    7. Mr j dengan autanye..najib sendiri pun x berani ngaku 1mdb x ilang duit..kikiki..jilat jilat jamban

      Delete
    8. Mr J yang tak punya matahati akai penuh dedak
      PH menang Depa pilihlah PM hang apa sibuk bukan nak undi PH pun

      Delete
    9. J,kena ikut peraturan lah. perkara utama mesti didahulukan.  menangkan PH dululah J. ada masalah ke...beritahu dgn tidak beritahu? PRU 14, rakyat sudah tidak mahu Umno/BN lagi memerintah.

      Mereka tidak peduli, ambil berat sangat pun..siapa PM baru nanti . yang akan bising hanyalah sebahagian kecil penyokong tegar shj.  kebanyak kan rakyat hanya mahu, Umno/BN disingkirkan terlebih dahulu. 

      Kalau buat bising pun, kamu shj aje J.
      perkara remeh temeh..manjang tak puashatikan J?
       

      Delete
    10. Mr j minah ronggeng.. Kat ofis pakai cawat

      Delete
    11. UP, you prove my point. That voting for PH has nothing to do with making Malaysia better. Cuma nak puaskan benci dgn jatuhkan BN. Apa jadi lepas tu lantaklah....sedih kaumku ini diselaputi dendam kesumat.

      Delete
    12. J, kamu ni..sudah teruk sangat dendam kesumat . bukti depan mata, masih nak iri hati pada pentadbiran kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang menjaga kebajikan rakyat. sebelum ni, Umno/Gerakan tak buat pun. In Shaa Allah PH akan buat lebih baik lagi dan perbaiki mana2 kotoran yang BN tinggalkan dulu.

      J, vote lah PH! dunia sudah gelar Najib sebagai pencuri! bodohkah kita utk beri undi pada Najib lagi?

      Delete
    13. Sapa dendam kesumat rakyat?
      Rakyat dah makin tertekan dengan Semuanya Di gst kan . Harga makanan melambung
      Mr J hang tak pa dok jilat dedak dgn anak bini

      Delete
  61. Aku rasa rakyat malaysia belum gila lagi nak lantik wanita sebagai pm macam bangladesh. Lepas itu serah pada suami pulak dah macam harta pusaka hak milik keluarga. Kalau ya pun nak bodek bos jgn nampak macam katun. Aku rasa dalam pakatan harapan bersepah lagi orang yg berpengalaman untuk dilantik sebagai pm. Janganlah pkr cuba nak merkartunkan pakatan harapan dgn cadangan syok sendiri. Aku takut rakyat yg tengah menyampah dgn bn bertukar menyampah kepada pakatan harapan berubah undi pada parti lain dari pakatan harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat Anon 16:48. Ni lah sikap orang Melayu yang kurang reti menganalisis keadaan.
      Cakap dan buat ikut suka hati aje...entah apa nak jadi dengan Mesia ni!

      Delete
    2. Atuk kalau macam tu lah sifir pkr nk bg jawatan PM pada pasangan laki Bini, baik atuk lepak umah hari ngundi.

      Laki bini tu dh past tense.

      Carilah Anak muda melayu Islam yg cerdik untuk pacu negara ke arah terbilang masa depan.

      Cengini British didik dan kenal pasti tun hanif Omar sebagai future IGP masa dia di universiti lg.

      Tengok zaman tun hanif, PDRM amat di sengani di hormati.

      Time gini tak nk komen la koperal pun ada cash 800 ribu.

      Apa punya cifut babi nya nih.

      He he..

      Delete
  62. apabila si jahil berkata - menang dulu PRU KE 14 dan kemudian barulah dibincangkan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri - kedengaran begitu mudah.

    namun apa yang tidak diketahui oleh si jahil itu ialah Pakatan Harapan hidup dan bergerak atas sifat hukum rimba yakni kuasa pemutus dipegang oleh 4 Ketua Parti bersama panglima masing2.

    maka kerana itu 4 Ketua parti itu akan saling berkompromi (membuat pakatan sulit untuk membentuk keputusan konsesus bersandar pada kekuatan yg diukur melalui penguasaan kerusi Parlimen dan DUN masing2).

    PKR dan DAP tidak akan memberikan kerusinya untuk ditandingi oleh PPBM dan PAN. bahkan PPBM dan PAN akan "berunding" untuk membahagikan kerusi yang ditinggalkan PAS.

    sifir mudah ini jelas menunjukkan PPBM tetap menduduki hearaki paling bawah di dalam Pakatan Harapan walaupun ia menang dengan kadar melebihi 50% dari kerusi yang ditandingi pada PRU ke-14 kelak.

    sebaliknya PAN walaupun jika kalah seluruhnya dalam PRU ke-14 nanti, ia tidak mengalami kerugian apa-apa kerana PAN dibiayai oleh DAP (org kata, hanya bertaraf pencacai)- keputusan PAN adalah mengikut kemahuan DAP.

    Tun Mahathir membawa PPBM masuk ke dalam kandang serigala yang telah lama bersekutu - melawan seekor daripada serigala itu bermakna melawan kesemuanya, memujuk seekor daripada serigala itu agar bersama akan mengundang kemarahan baki 2 ekor serigala yang telah lama bersekutu (lebih daripadanya).

    Tun Mahathir dan Muhyidin Yassin telah diberikan amaran yang jelas lagi nyata di dalam insiden paling memalukan tatkala 3 ekor serigala menjulang plycard yang tertulis mahukan seorang peliwat menjadi Perdana Menteri - konsesus 3 berbaning 1.

    PPBM hanya menggantikan kedudukan PAS sebagai keldai tunggangan di dalam sistem konsesus Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
  63. KEDAH/PERLIS -PPBM

    ReplyDelete
  64. GARA-GARA
    AKAL SI SETIAUSAHA KETAM SEPIT
    RAWANG TANGAN.....
    KEHARMONI PH TERGUGAT



    ReplyDelete
  65. Menang dulu!!!

    ReplyDelete
  66. Apa yang kita dok bertelagah
    Kemenangan pilihanraya sudah pastikah
    Jangan termakan adu domba dan dakyah
    Macai memang suka tengok PH susah..

    Siapa pun boleh buat kenyataan
    Tapi tidak mewakili suara pakatan
    Biarlah kuasa dulu didalam tangan
    Hal perdana menteri kita bincang kemudian..

    Lagipun kenapa kita bincang disini
    Adakah kita semua ahli majlis tertinggi
    Biarlah keputusan di buat oleh pemimpin yang kita percayai
    Yang penting turunkan dulu sikleptokrasi..

    Biarlah macai nak kata apa
    Takkan kalah PH kerana kata
    Tapi jika kerana hal ni kita bersengketa
    Inilah petanda kekalahan kita..


    ReplyDelete
    Replies
    1. haha .. kau ni sangat menyedihkan (phatetic)
      wahai orang2 di atas sana, silakan dengar luahan hati pengikutmu ini ..

      Delete
    2. Anoy 1827, im not phatetic
      Im just being realistic
      We must put down the kleptocratic
      You can laugh for being idiotic..

      Delete
    3. Anon 1827 ni babi betul

      Delete
  67. Isu siapa PM dah tak penting. Jumlah kerusi juga tak penting. Isu yang penting ialah... kesatuan dan persamaan. Bukan siapa PM yang akan selamatkan Malaysia...Rakyat yang bersatu menolak Kerajaan Kleptokrasi BN.

    Ramai chai A9 free yang hujah...bertumpu kepada... perbezaan dan perpecahan. Ini adalah ciri politik sekular Machiavellian anutan British. Divide and Conquer. Ini juga diamalkan Pas dalam membentuk Pas Ikatan Gagasan Sejahtera. Matlamatnya pecahkan pembangkang dan kekal BN perintah.

    Tapi alhamdulillah. Yang nampak sangat nak setiap Presiden PH.. jadi PM... tapi condemn pula Anwar.. PM ke 7...datang daripada group yang sama. Yang gagal memahami konsep muafakat PH. Masih terperangkap budaya abang besar dalam gabungan.

    Selamatkan Malaysia daripada Kerajaan Kleptokrasi Barisan Nasional pimpinan PM MO1.
    PH untuk pimpinan baru. PM baru. Kabinet baru. Kerajaan Malaysia baru bawah Mahathir dan Anwar tokoh pemimpin Melayu abad ke 21. Dah terbukti dan mahsyur seluroh dunia.

    Najib mahsyurkan 1MDB saja..satu dunia panggil Najib Pencuri! Pecah dan perintah taktik lapok. Tidak sayang Negara. Kebuloq dedak. Bertaubatlah. Insaflah. Demi anak cucu wariskan Negara makmur dan aman.

    Jangan jadi Najib...wariskan hutang dan tunduk kepada kuasa asing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cara betul biar rakyat humban kerajaan kleptokrasi pada PRU14 nanti
      Ayuh rakyat MALAYSIA

      Delete
    2. Dendam kesumat sedang bercakap. Biar negara lingkup tak apa asal BN jatuh. Ini sajakah tahap intelek kaumku?

      Delete
    3. Bila kami jadi kaum hang
      Hang tu Lebih dari serigala yahudi

      Delete
    4. J oh J...hatimu sungguh keras..seperti biji buah getah. intelek J? zaman Najib Intelek sudah jadi jelek J!

      Zaman Najib, intelek org Melayu intelek jenis  Prof Kangkong ramai J. kedudukan intelek/pendidikan Universiti peringkat Asia/dunia. Singapore lebih baik dari Malaysia J.

      Kalau Najib/Umno kalah pun..Malaysia tak kiamat lagi J.

      Delete
  68. Isu siapa PM dah tak penting. Jumlah kerusi juga tak penting. Isu yang penting ialah... kesatuan dan persamaan. Bukan siapa PM yang akan selamatkan Malaysia...Rakyat yang bersatu menolak Kerajaan Kleptokrasi BN.

    Ramai chai A9 free yang hujah...bertumpu kepada... perbezaan dan perpecahan. Ini adalah ciri politik sekular Machiavellian anutan British. Divide and Conquer. Ini juga diamalkan Pas dalam membentuk Pas Ikatan Gagasan Sejahtera. Matlamatnya pecahkan pembangkang dan kekal BN perintah.

    Tapi alhamdulillah. Yang nampak sangat nak setiap Presiden PH.. jadi PM... tapi condemn pula Anwar.. PM ke 7...datang daripada group yang sama. Yang gagal memahami konsep muafakat PH. Masih terperangkap budaya abang besar dalam gabungan.

    Selamatkan Malaysia daripada Kerajaan Kleptokrasi Barisan Nasional pimpinan PM MO1.
    PH untuk pimpinan baru. PM baru. Kabinet baru. Kerajaan Malaysia baru bawah Mahathir dan Anwar tokoh pemimpin Melayu abad ke 21. Dah terbukti dan mahsyur seluroh dunia.

    Najib mahsyurkan 1MDB saja..satu dunia panggil Najib Pencuri! Pecah dan perintah taktik lapok. Tidak sayang Negara. Kebuloq dedak. Bertaubatlah. Insaflah. Demi anak cucu wariskan Negara makmur dan aman.

    Jangan jadi Najib...wariskan hutang dan tunduk kepada kuasa asing!

    ReplyDelete
  69. ARI NI YEOP KITE MERAYU DNG KUAT
    DEME SEMUE TU GILE KUASE SEMUANYER
    BIO KITE MENANG DULU BARU BERPAKAT
    JENTERA CAW & BAHGIAN CUKUP KE AHLINYE..?

    KIKIKIKIIKII...

    MENGKOMER SEMUA TU ANGAN JEE BESOO
    KERJA TURUN PADANG LANSUNG TAK NAMPOK..
    YEOPP YEOP UDAH2 BERANGAN MT JENIN SEMUO
    PRU 14 BARISAN NASIONAL SAPU KASI GEMPAK...


    KIKIKIKIKI...

    YEOPPPP2 & BARUA SEMUA BERAMBUS.... KO GI SABOTAJ EKONOMI SINGAPORJ ADA GAK FAEDAHNYERR....


    Kikikikikikki... BERAMBUSSSS. ..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak cifut babi balik la dari Singapork tu.

      Kami nk angkat Akak jd PM cifut babi.

      He he..

      Berambussss sumer regim kleptokrat ke bamboo river.

      Berambussss barua komunis cifut babi

      He he

      Delete
  70. Mat singapork, itu bukan satu rayuan
    Tetapi lebih kepada ingatan
    Janganle ko angkuh dengan jentera cawangan dan bahagian
    Waktu mengundi belum tentu parti ko jadi pilihan..

    Kalo barisan boleh sapu semua
    Kenapa disini ko menggila
    Itu tandanya ko pun tak sure
    Bila sampai waktunya, mat singapork game over..

    Gelak la kikiki
    Yang hidup pasti mati
    Barisan akan jatuh nanti
    Mat singapork you'll wait n see..







    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak singapork tu bagi cifut babi kawtim.

      Musti dia undi PH.

      Delete
    2. Mat CIPAPork

      Mat berambus


      Mat kikiki


      Mat lebam puki

      Inilah tunas yg tumbah hasil didikan umno . Memang keturunan minah ni umno totok. Cicit singapok nanti lagi teruk.. Ibarat macam MR J nanti

      Delete
  71. Kikiki...

    YEOPP DAN BARUA TERKEDUA ADENYERR
    KAT GOPEN ARI NILAIN PLAK CITRRNYER
    ATEERR.... SRIKANDI NAK WAT CAMNER
    TETIBE AJER LETOK JAWATAN SEMUENYEER

    KIKIKIKIKI........

    GERAM SUNGGUH YEOP & MACAI DI SAKATNYER
    TULIS SENTAP PUN MENGKOMER TAK MAUNYER
    KITE SAKAT YEOP DAN BARUA DAP@SINGAPURE
    SUPAYA YEOP DAN MACAI BRRPIJAK DI BOMI YG NYATE

    KKIKIKIKIKIKIKIKI....


    BUKAN NAK MELOYAR BURUK YEOPP SEMUE
    EMO DAN EGO MENGKOMER YEBAL BRBENOR
    MAMAK BOBOI JIDIN SAJE GUNO MENGKOMER
    ATERRRR...KAMU AJER YANG TAK SEDO SEDOR



    KIKIKIKIKI..... BERAMBUSSSS ..... ELOK LA MENGKOMER SABOTAJ EKONOMI TUAN DAP@SINGAPORK TUUHHH.....


    INI KALI LAH... BERAMBUSSSS....!!

    ReplyDelete
  72. dswa patut jdi pm sbg mengingati prjuangan beliau yg lama,dn bolh memudhkn pralihn untk dsai mnjawat pm seterusnya.tm patut berehat dan patut diingati sbg pejuang yg benar2ikhlas

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...