Tuesday 2 May 2017

KEBURUKAN NAJIB DAN PAS SEKUTU UMNO MEMANG PERLU DIULANG-ULANG


Menjelang PRU 14 akan datang, sekurang-kurangnya tiga perkara perlu dilakukan oleh Pakatan Harapan ke arah mencipta kemenangan.

Pertama, mengimbas semula semua keburukan, salah laku dan kecurangan Najib Razak dalam memimpin negara sejak beliau menjadi Perdana Menteri bermula 2009 yang lalu.

Bermula dengan amalan suka bermewah, melakukan pembaziran, meningkatkan hutang, menghapuskan subsidi, membebankan rakyat dengan GST dan sehinggalah kepada tercetusnya skandal 1MDB yang akhirnya mendedahkan lebih banyak keburukan mengenai kepimpinan dan keperibadiannya.

Tanpa Najib, negara kita mungkin tidak bermasalah seperti sekarang dan oleh kerana beliau dalam keadaan sangat bermasalah dalam mendepani pilihanraya akan datang, mengekalkannya lagi hanya memungkinkan semua masalah itu ditutup dengan cara mengalihkan isu saja, bukan melalui penyelesaian yang hakiki.

Akhirnya, rakyat akan terus terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi dan hanya mampu memandang saja segala kepincangan terus dilakukan oleh mereka yang berkuasa dalam negara ini.

Jika kepimpinan Najib tidak terlalu teruk, tentulah mustahil adiknya sendiri, Nazir Razak sampai beberapa kali meluahkan pandangan yang berbeza yang menggambarkan tidak setujunya beliau terhadap cara abangnya memimpin negara ini.

Semua perkara mengenai Najib itu perlu diberitahu secara jelas, tersusun, konsisten dan berulang-ulang agar rakyat faham bahawa hampir semua beban dan masalah dalam negara ini adalah berpunca daripada Najib. Najib, Najib, Najib dan tiada lain selain Najib.

Kedua, memberikan rakyat harapan bahawa pertukaran kerajaan daripada BN kepada Pakatan Harapan adalah pilihan tunggal yang terbaik untuk masa depan mereka.

Pakatan Harapan tiada lain tujuannya selain berhasrat mahu memulihkan negara dari segi imej, ekonomi, perpaduan dan kepercayaan antarabangsa agar Malaysia mampu muncul gemilang sepertimana era sebelum Tun Abdullah Badawai dahulu.

Jika ketika itu kita bangga dan gembira dengan imej serta keadaan negara, tiada sebab kita tidak boleh mempercayai sekali lagi apabila Tun Mahathir Mohamad mengatakan beliau ada cara untuk memulihkan semula ekonomi, selain janji untuk memansuhkan GST secara beransur-ansur.

Tun Mahathir yang kini menjadi Penasihat Pakatan Harapan bersama Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah simbolik baru ke arah iltizam melahirkan semula Malaysia baru yang mampu menggembirakan semua rakyat negara ini.

Yang penting, singkirkan Najib dan kalahkan UMNO serta BN dahulu. Hanya dengan kuasa di tangan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir mungkin merupakan penasihat juga kepada kerajaan baru nanti, barulah negara ini dapat dipulihkan melalui kepakaran dan pengalamannya yang terbukti selama ini amat gemilang.

Harapan baru kepada rakyat ini juga perlu diberitahu dan diperjelas secara tersusun, konsisten dan berulang-ulang kepada rakyat tanpa jemu.

Ketiga, menyedarkan rakyat bahawa Pas yang berkeras mahu menjadi blok ketiga adalah pembantu dan sekutu baru yang hanya bertujuan memenangkan Najib, UMNO dan BN.

Bertanding hanya 80 kerusi, di kawasan majoriti Melayu di mana situlah juga Bersatu akan meletakkan calonnya dan di ketika rakyat meluap-luap menuju perubahan, keputusan Pas ingin bersendirian tidak lain ialah bertujuan tidak mahu Pakatan Harapan menjadi kerajaan.

Pas sendiri tidak mahu menjadi kerajaan kerana kouta minima untuk menubuhkan kerajaan ialah 112 kerusi, sedangkan mereka bertanding 80 sahaja. Pas tentunya sekadar ingin jadi pengacau agar Pakatan Harapan lebih sukar mengalahkan BN kerana di ketika tidak mahu bersama Pakatan Harapan, mereka juga nampaknya malu untuk bersama dengan BN.

Untuk apa Pas memilih menjadi kuasa penentu atau "king maker"  sedangkan mereka sedar kepimpinan Najib terlalu buruk dan isu-isu yang melingkari dirinya bukan saja diperbualkan dalam negara, tetapi juga di seluruh dunia?

Tetapi pilihan Pas tidak boleh dihalang. Itu adalah pilihan mereka. Yang perlu disedarkan ialah mengundi Pas sama seperti mengundi BN. Mengundi BN memang sudah tentu membantu BN, tetapi memberi undi kepada Pas juga boleh merupakan bantuan tidak langsung kepada BN.

Pas bukan saja tidak mampu menubuhkan kerajaan, bahkan memberinya undi mungkin hanya menyulitkan lagi keadaan selepas pilihanraya nanti. Oleh itu, sama seperti menolak BN, Pas juga harus ditolak dalam pilihanraya akan datang nanti.

Hakikat sebenar tentang peranan Pas ini juga perlu diperjelas secara konsisten, berterusan dan berulang-ulang kepada rakyat.

Ada pepatah mengatakan, perkara yang tidak benar atau palsu sekali pun jika disebut secara tersusun dan berulang-ulang, ia akhirnya akan diterima sebagai kebenaran. 

Sudah tentu untuk tujuan kebaikan memulihkan negara dan memberi kesejahteraan kepada rakyat, jika ia juga dilakukan secara konsisten dan berulang-ulang, pasti natijah akhirnya segala kepalsuan, penipuan, penyelewengan dan keburukan akan lebih mudah tertolak ke tepi. 

Hanya dengan melakukan secara berulang-ulang, selain tersusun dan konsisten, barulah sesuatu perkara itu dapat diasak, dipasak hingga akhirnya ia benar-benar melekat ke minda rakyat. (ShahbudinHusin 02/05/2017).

231 comments:

  1. BN will fall with or without PAS. As a malaysian we have to rebuild our nation back to pre badawi regime. Or else we are going to the dogs albeit slowly but surely.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagaimana orang kasta rendah menjalani kehidupan yang hina di India tetapi menuntut hak selepas menetap di Malaysia.

      “Sangat hina kehidupan mereka di dalam negeri mereka. Kasta pariah ini telah dibawa oleh Inggeris ke negara kita.

      “Kehidupan yang mereka nikmati di sini seribu kali ganda lebih baik daripada di negara mereka,” kata Asri.

      Beliau juga menggambarkan golongan itu di India sebagai “merempat, naik bas tak pakai baju, tak pakai seluar”.

      Video tidak bertarikh itu dimuat naik di laman Facebook Forum India Malaysia pada 28 April dan sudah mencapai ribuan perkongsian, dipenuhi komen oleh penonton yang terkejut dan marah terhadap komen Asri.

      Video yang sama dimuatnaik semalam oleh laman Mynewshub dan bertajuk “Bila Masanya Rakyat India Ditindas? – Dr. MAZA” dan di YouTube dengan tajuk “Isu Demonstrasi Hindraf – Dr. MAZA”.

      Asri membidas mereka yang mendakwa ditindas selepas dibawa ke Malaysia semasa zaman kolonial British.

      Merujuk kepada Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf), beliau menghentam tunjuk perasaan yang mahu menarik perhatian kepada nasib orang India sebagai “bagi pecah” dan “bagi jahanam”.

      Beliau tidak menolak tunjuk perasaan, tetapi menambah: “Agama selalu kata buatlah apa pun, fikirkan implikasinya”.





      “Bila kita buat suatu benda yang ada implikasi negatif, dalam jangka masa panjang yang tidak untung dia dan tidak untung kita, untuk apa?” katanya.

      Video itu juga menunjukkan beliau cuba menjelaskan “pariah” sebagai kasta terendah dalam bahagian sosial di India.

      Asri dalam penjelasannya mengangkat gelas dan berkata di India golongan lain tidak akan meminum dari bekas yang diminum oleh kasta itu.

      “Rumah pun tak boleh masuk, kenduri tak panggil,” kata Asri. “Kalau kasta pariah nak jadi tukang masak pun tak boleh. Untuk kasta tinggi. Masakan dia dianggpa najis.”

      Beliau menambah golongan kasta rendah tidak memiliki rumah di India dan sebaliknya tidur di jalanan.

      “Saya pergi ke India selama sebulan. Tengah malam tengok penuh manusia tidur (atas jalan).”

      Beliau juga mendakwa ketegangan kaum di Kampung Rawa, Pulau Pinang pada 1998 akibat daripada pembinaan sebuah kuil bersebelahan sebuah masjid.

      “Setiap kali waktu sembahyang dia goyang loceng. Lalu timbul isu perkauman, dia yang mulakan,” katanya.

      Asri menambah mereka (penganut Hindu) sebaliknya perlu jawab mengenai status orang Islam di India.

      “Tanya dia orang Islam yang hidup di India, apa kenikmatan yang kau bagi?” katanya.

      “Kau runtuhkan masjid Babri, kau bunuh orang Islam, kau rogol wanita di Kashmir, kau bunuh orang Islam di Kashmir,” tambahnya.

      Forum itu nampak seperti diadakan sebelum kontroversi mengenai “puisi” Asri yang dinaikkan di akaun Facebook pada 21 April.

      Puisi itu, yang kemudiannya diturunkan, menyelar apa yang dipanggilnya golongan “mempertuhankan lembu” dan mempertahankan seorang “pendakwah”, daripada usaha menyerahkan pendakwah itu kepada “kerajaan zalim”.

      Walaupun Asri tidak menamakan sesiapa, beliau sebelum ini mengkritik Hindraf yang membantah kerajaan Malaysia membenarkan penceramah kontroversi Zakir Naik berada di negara ini, yang dikehendaki pihak berkuasa India dalam siasatan ke atas perkara berkaitan pengubahan wang dan keganasan.

      Pada 24 April lepas, Asri melalui Facebook memohon maaf kepada penganut Hindu yang “tersalah faham” puisinya, dan berkata ia tidak menyasarkan orang India secara umum, tetapi terhadap Perdana Menteri India, Narendra Modi.

      Beliau juga menggesa orang bukan Islam yang membantah kehadiran Zakir supaya tidak dipengaruhi Hindraf tetapi melakukan siasatan tersendiri untuk melihat sama ada Zakir, yang diberi status penduduk tetap oleh kerajaan Malaysia, sebenarnya mengalakkan keganasan.

      Delete
    2. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengkritik Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kerana mengaitkan mereka dengan konsert Selena Gomez, pada Julai tahun lalu.

      Merujuk kenyataan menteri besar Selangor itu yang Jakim turut memberi lampu hijau kepada konsert yang diadakan di Shah Alam itu, Ketua Pengarahnya, Tan Sri Othman Mustapha berkata, pihaknya tidak bertanggungjawab memberi kelulusan untuk konsert atau persembahan secara langsung lain.

      “Tuduhan seperti ini boleh menjejaskan reputasi dan kredibiliti Jakim sebagai sebuah agensi yang bertanggungjawab bagi hal ehwal Islam di negara ini,” kata Othman dalam satu kenyataan hari ini.

      Azmin dilihat berusaha mengalihkan dakwaan PAS yang kerajaan Selangor pimpinan PKR memberi lampu hijau kepada konsert bintang pop Amerika Syarikat itu, kepada pihak lain.

      Dalam respons terhadap kenyataan Pemuda PAS mahu memutuskan hubungan dengan PKR kerana parti itu memberi lampu hijau kepada konsert berkenaan, Azmin berkata, parti terbabit tidak perlu bertanggungjawab kerana Jakim turut meluluskannya.

      Othman berkata, tiada pihak yang harus membuat kenyataan tanpa merujuk kepada Jakim terlebih dahulu.





      “Saya memohon kerjasama parti-parti itu untuk merujuk kepada kami terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan berkaitan Jakim,” kata Othman.

      Pada 20 Julai 2016, PAS mengadakan protes di Bangunan SUK bagi mendesak konsert itu dibatalkan di bandar bermajoriti umat Islam kerana “gejala dan diri penyanyi itu yang dikenali sebagai simbol seksi yang dikhuatiri boleh merosakkan anak muda”.

      Bagaimanapun, Ketua Dewan Ulama PAS Selangor, Ridzuan Rahmat dilaporkan berkata, bantahan itu tidak akan menjejaskan hubungan PAS dengan kerajaan negeri pimpinan PKR, DAP dan parti Islam itu.

      Hari ini, Naib Presiden Amanah, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, tindakan Pemuda PAS menjadikan konsert itu sebagai alasan untuk memutuskan hubungan dengan PKR amat remeh.

      “Ia adalah isu amat remeh. Saya sangka ia mengenai dasar atau sesuatu yang (PAS) kehendaki,” katanya merujuk konsert penyanyi itu.

      Delete
    3. Saya penyokong PAS yang bukan beragama Islam mahu Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi perdana menteri bagi menggantikan Datuk Seri Najib Razak selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), N Balasubramaniam berkata, pemilihan Hadi itu dapat menamatkan dinasti Umno dan Barisan Nasional (BN) daripada terus menjadi ketua kerajaan.

      “Kita ingin melihat presiden PAS menjadi perdana menteri pertama dari PAS dan diikuti Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kerana 2 tokoh ini mewarisi perjuangan Nabi Muhammad.

      “Semoga tiada lagi perdana menteri selepas ini dari Umno. Kenapa kami mahu PAS? Sebab ingin melihat PAS memerintah Malaysia dengan keadilan untuk semua rakyat Malaysia,” katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan perbahasan pada Muktamar PAS ke-63 di Kompleks PAS Kedah, hari ini.

      Mengulas lanjut, Balasubramaniam menyeru orang bukan Islam di luar PAS tidak takut kepada parti itu kerana PAS tidak pernah memaksa penganut agama lain memeluk Islam.





      “Rakan saya dari bukan Islam tidak perlu takut dengan Islam yang dibawa PAS dan kami dari DHPP sejak sekian lama bersama PAS, kami tidak pernah dipaksa ulama PAS supaya masuk Islam.

      “Kami berada dalam PAS ini sebab kami sudah lunak dengan Islam yang dibawa PAS dan sebab itu kami tidak cemas bila PAS bentang RUU 355 kerana dia hanya untuk Islam sahaja,” katanya sambil mengakui DHPP turut menyertai kelas agama Islam dan tidak dipaksa memeluk Islam.

      Pada masa sama, beliau berikrar DHPP tidak akan menyertai Amanah dan menghormati bekas pemimpin PAS yang keluar daripada parti Islam itu.

      Muktamar PAS yang sedang berlangsung ini merupakan mesyuarat ke-2 parti itu selepas pemilihan 2015 yang menyaksikan beberapa pemimpin veteran tewas dalam pemilihan jawatan kanan.

      Mereka kemudiannya menubuhkan Amanah yang kini menganggotai Pakatan Harapan bersama PKR, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Delete
    4. Umno perlu desak haji edy tarik balik amanat dibonggol Nye dahulu..

      Delete
    5. PAS menyalahkan Umno dan Barisan Nasional (BN) sebagai punca yuran guaman untuk menyaman Sarawak Report di United Kingdom melambung tinggi.

      Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, yuran guaman itu tinggi susulan kejatuhan nilai ringgit Malaysia berbanding pound.

      Katanya, proses permulaan saman itu menelan belanja RM200,000 dan jumlah itu dijangka meningkat kerana saksi dari Malaysia perlu dibawa ke London.

      “RM200,000 bukan banyak sebenarnya tetapi memandangkan duit kita jatuh kerana proses urusan saman kita adalah di London dan kita juga akan bawa saksi dari Malaysia ke sana.

      “Siapa yang buat duit jatuh, tu…Umno dan Barisan Nasional,” katanya semasa melancarkan tabung dana khas bagi menyaman Sarawak Report secara rasmi di Kompleks PAS Kedah hari ini.

      Menerusi pelancaran itu, ahli PAS disaran menyumbang minimum RM5 seorang dan pemimpin parti RM100 seorang.





      “PAS pusat telah membuat keputusan setiap ahli RM5 seorang dan kita minta dengan pucuk pimpinan RM100 seorang paling minimum,” katanya.

      Khamis lalu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan mengesahkan presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memfailkan saman fitnah terhadap Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown di Mahkamah Tinggi London pada 21 April lalu.

      Ia susulan laporan Sarawak Report pada Ogos 2015 yang mendakwa RM90 juta dimasukkan ke akaun pemimpin atasan PAS sebagai usaha Datuk Seri Najib Razak “menarik” kepimpinan parti Islam itu menyokong BN dan Umno.

      Takiyuddin berkata, PAS menuntut ganti rugi “besar”, tetap enggan mendedahkan jumlahnya. Parti itu turut memohon injunksi terhadap artikel bertajuk “As Najib Denies All Over 1MDB, Let’s Not Forget His Many Other Criminal Connections

      Delete
    6. Ucapan ketua pemuda PAS di hari terakhir muktamar membayangkan pertembungan antara Islam dan sekularisme menjadi naratif mereka sehingga pilihan raya umum ke-14.

      Khalil Hadi membidas parti anti-Islam dan NGO yang meracuni pemikiran anak muda dengan idea liberalisme dan sekularisme, dan berkata PRU-14 dijangka menjadi medan pertembungan antara kelompok yang mahu memartabatkan Islam dan yang tidak mahu Islam dimartabatkan.

      Khalil juga membayangkan pertembungan ini sebahagian daripada perlawanan yang lebih besar, menentang golongan yang mendapat biaya asing untuk menghancurkan usaha pendaulatan Islam, seperti yang berlaku dalam Arab Spring, cubaan rampasan kuasa di Turki dan cubaan mencabar politik Islam di Indonesia.

      “Demi sesungguhnya, kita kini sedia menanti untuk memuktamadkan percaturan politik murahan mereka yang menentang Islam,” kata Khalil.

      Khalil melihat PAS memainkan peranan sebagai benteng mempertahankan Islam, dan melaksanakan agenda memartabatkan Islam sebagai “Agama Negara” melalui demokrasi.

      Beliau berkata PAS akan bergerak ke “medan tempur” bersama Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) sebagai “blok politik ketiga”, berdepan blok pertama Umno dengan Barisan Nasional dan blok kedua DAP dengan Pakatan Harapan.





      “Pemuda PAS mengambil ‘cue’ daripada barisan kepimpinan ulama untuk meniupkan semboyan ke medan tempur.”

      Khalil menggambil tempat Nik Abduh, anak kepada bekas mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam pemilihan muktamar tahun ini.

      Muktamar tahun ini merupakan mesyuarat agung tahunan kedua sejak pemilihan 2015 yang menyaksikan beberapa pemimpin veteran tewas dalam merebut jawatan tertinggi.

      Mereka kemudian menubuhkan Amanah, yang kini sebahagian daripada Pakatan Harapan bersama PKR, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Khalil dalam ucapan penggulungan muktamar induk PAS ke-63 turut membidas mereka yang mengkritik PAS sebagai “Parti Pak Lebai”.

      Tanpa menamakan sesiapa, Khalil berkata ada suara sinis yang meletakkan label itu pada PAS.

      “Kita nak beritahu bahawa ‘Parti Pak Lebai’ inilah yang terbukti bersih daripada kekotoran politik sekular duniawi semata-mata. Sesungguhnya ‘Parti Pak Lebai’ inilah yang telah berjaya ‘melebaikan’ golongan profesional dan aktivis dan Parti Pak Lebai inilah yang akan menjadi benteng utama mempertahankan Islam,” kata Khalid.

      Delete
    7. Muktamar ke-63 PAS hari ini meluluskan usul menggesa perdana menteri negara ini mesti seorang yang beragama Islam dan Perlembagaan Persekutuan harus dipinda bagi tujuan tersebut.

      Usul yang diluluskan sebulat suara menggesa kepimpinan PAS dan ahli-ahli Parlimen parti itu menggesa kerajaan yang sedia ada untuk meminda Perlembagaan Persekutuan supaya hanya orang Islam boleh menjadi perdana menteri.

      Usul yang dikemukakan oleh Dewan Ulama PAS itu dilulusan tanpa dibahaskan.





      Menurut kertas usul yang diperoleh, memandangkan 60.4 peratus rakyat Malaysia adalah dari kalangan Muslim dan jawatan perdana menteri dalam konteks negara Malaysia merupakan kuasa eksekutif tertinggi yang menjalankan kuasa pentadbiran yang berkuasa menentukan sesebuah pentadbiran sentiasa berasaskan prinsip Islam, maka jawatan itu hanya boleh disandang oleh kalangan beragama Islam.

      Selain itu, usul tersebut menyebut keperluan itu penting kerana Islam merupakan agama bagi persekutuan dan perlu ada jaminan bagi pelaksanaan Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan yang bersangkut paut dengan hal-hal berkaitan hak keistimewaan Melayu.

      “Ahli-ahli Parlimen PAS perlu mendesak kerajaan Malaysia membuat pindaan Perlembagaan Malaysia supaya jawatan perdana menteri hanya dipegang oleh kalangan warganegara Muslim yang melengkapi syarat kepimpinan dalam Islam,” kata usul itu.

      Baru-baru ini, selepas usul itu mula-mula diluluskan di Muktamar Dewan Ulama, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengkritik tindakan itu atas alasan cuba mewujudkan permusuhan antara orang Islam dan bukan Islam.

      Delete
    8. Two Muslim men have died after they were attacked by Indian villagers who suspected them of stealing cows, police said Monday, the latest such attack over the animal Hindus consider sacred.

      Police in the northeastern state of Assam said they had registered a murder case over the deaths of Abu Hanifa and Riyazuddin Ali who were beaten with sticks on Sunday. Two suspects have been detained for questioning.

      “They were chased and beaten with sticks by villagers who said the two boys were trying to steal cows from their grazing field,” Debaraj Upadhyay, Nagaon’s top cop, told AFP by telephone.

      “By the time we took them to the hospital at night they had succumbed to their injuries,” he added.

      The incident comes amidst a wave of rising tensions over the killing and smuggling of cows in Hindu-majority India, where the animal is considered sacred and its slaughter is a punishable offence in many states.





      There have been a spate of attacks in recent months by ‘cow protection’ vigilante groups, who roam some highways inspecting livestock trucks for any trace of the animal.

      A Muslim man died last month after his truck carrying cows was attacked by a group in western Rajasthan state.

      But Updadhyay dismissed any suggestion that a vigilante group or association was involved in the latest incident.

      In 2015, a Muslim man was lynched by his neighbours over rumours that he had slaughtered a cow. Police later said the meat was mutton.

      Critics say the vigilantes have been emboldened by the election in 2014 of Prime Minister Narendra Modi’s Hindu nationalist Bharatiya Janata Party.

      Last year Modi criticised the cow-protection vigilantes and urged a crackdown against groups using religion as a cover for committing crimes.

      Delete
    9. kasta paria dah masuk dgn cut-pastenya dari haprakah yg tak laku basuh bontot pemimpin agongnya.

      Delete
    10. PAS telah membentuk gagasan baru yang lebih bersifat setiakawan yang melibatkan semua kaum, parti politik, NGO dan tokoh-tokoh berbagai kaum dalam negara ini.

      Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, ini kerana PAS mengambil kira wujudnya masyarakat majmuk walaupun parit itu menonjolkan Islam sebagai penyelesaian

      Tambahnya, dalam masa yang sama perlu difahami bahawa Islam sebagai agama yang sempurna termasuk di dalamnya ideologi dan teori-teori politik.

      "Sekiranya pihak lain dalam negara kita, kaum Cina, India dan sebagainya yang boleh memperjuangkan ideologi yang tiada kaitan dengan (kaum) India, (agama) hindu dan buddha, ideologi barat mengapa mereka tidak boleh menerima pendekatan politik Islam dalam aspek politik, ekonomi dan lain-lain yang tak menyentuh kebebasan beragama," ujarnya pada sidang media selepas merasmikan Muktamar Tahunan PAS ke-63 di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, hari ini.

      Menurutnya, ini yang perlu PAS memperkenalkan melalui budaya politik matang dan sejahtera.
      Ahli Parlimen Marang itu menambah, ini sebagai satu alternatif kepada pakatan yang pernah diwujudkan sebelum ini apabila ada rakan-rakan politik yang tidak menghormati pendirian Islam yang dibawa oleh PAS.

      "Di mana Islam ialah garis sempadan yang tidak boleh diganggu. Kita tak ganggu pihak lain.
      "Bila pihak lain sudah ganggu pihak kita, ini sudah langgar sempadan, sebab itu kita buat satu gagasan baru yang lebih baik," jelas beliau

      Delete
    11. Inilah akibat kalo Harakah dah tak laku......dia bukak cawangan kat blog ni pulak.....

      Delete
    12. Mahkamah Tinggi hari ini menolak saman malu difailkan bekas Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu terhadap Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Aziz Ishak dan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad dengan kos RM70,000.

      Peguam Wan Azmir Wan Majid yang mewakili Aziz dan syarikat akhbar itu ketika dihubungi Bernama memberitahu Hakim Datuk Seri Zakaria Sam memutuskan bahawa artikel dikeluarkan akhbar Utusan Malaysia berhubung ucapan Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu berhubung serangan komunis di Bukit Kepong , Muar dan pejuang kemerdekaan pada 21 Ogos 2011, tidak berunsur fitnah.

      Katanya selain itu mahkamah turut memutuskan bahawa pembelaan yang dibuat defendan iaitu justifikasi komen berpatutan dan perlindungan bersyarat adalah terpakai.

      Beliau berkata mahkamah turut mendapati Mat Sabu telah membuat ucapan kontroversi yang membuka ruang untuk dirinya mendapat kecaman.

      Oleh itu mahkamah memerintahkan Mat Sabu yang kini merupakan presiden Parti Amanah Negara selaku plaintif membayar kos sebanyak RM70,000 kepada kedua-dua defendan, katanya.

      Delete
    13. Yang tu kau nampak, yang Mat Sabu menang kes2 yang lain berkenaan fitnah kes bukit kepong tu kau tak nampak???

      Kau sebutkan aku satu saja lagi kes yang Mat Sabu kalah berkenaan kes bukit kepong tu???

      Kalau kau nak tulis tu berlaku adil, yang satu kalah tu kau cerita yang menang beberapa kes kau senyap!!!

      Kau ingat semua orang bodoh macam penyokong PAS ke???

      Penyokong PAS ni panggil Dapigs Allah sendiri memalukan mereka dengan PIGS (PAS + Ikatan = Gagasan Sejahtera), tak tahu malu ke???

      Orang semua tahu babi tu haram, jadi jangan jadi haram jadah!!!

      Delete


  2. PAS masuk PRU bukannya nak menang, PH pula masuk PRU nak menang dan nak tawan Putrajaya. Bila PAS yang tak mahu menang tapi nak bertanding di kerusi PH yang nak tawan Putrajaya, maknanya PAS hanya mahu kacau kerusi yang PH nak menang untuk tawan Putrajaya.

    Bila PAS yang tak nak menang kacau kerusi PH yang nak menang, ertinya mahu mengekalkan UMNO yang jadi pengkhianat kepada agama, bangsa dan negara!

    Bila tindakan PAS itu tidak disedari ahlinya yang taat membuta tuli, boleh mengekalkan UMNO yang memerintah, ertinya  PAS satu masa nanti juga akan dianggap pengkhianat kepada Agama, Bangsa dan Negara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lembu apa yg dia tahu?

      Delete
    2. 0909,

      Good comment

      Delete
    3. Brother UP lame x nmpak....mne menghilang

      Delete
    4. Good comment..tapi dalam hati kecik aku tetap meluat tgk lagak ex umno macam shabudin hussin..boleh pulak kata zaman mahathir tak korup..tangan tangan mereka penuh tahi akibat mengundi umno..akibatnya apa yang kita tanggung sekarang..abis anuar berahim perjuang apa selama ni?? Bg aku orang pas lagi mulia dari mereka sebab lawan umno sejak dari dulu

      Delete
    5. Anon 9.37
      Kalau dulu sesorang tu jahat...dh nak mati dia dh insaf ape salahnyer.kan allah itu maha pengampun

      Delete
    6. 0937,

      PAS tak pernah mulia mengkafirkan sesama islam

      PAS tak pernah mulia menyebabkan cerai berai, pertelagahan keluarga dek ajaran sesat.

      Lani PAS lebih lagi teruk rosak kan alam sekitar dek tebang balak di kelate

      Lani lagi terima 90 juta dan jumlah yang tak diketahui dari wang curian SRC.

      Apa mulianya? Di mana mulianya?

      Delete
    7. 946,

      Good questions

      Delete
    8. Parti islam apa jadahnya bersubahat dgn parti yg merompak duit rakyat.

      Kemudian ada hati nak jadi penasihat sahaja kalau menang dlm pru 14 nanti. Tak kah bodoh punya hj hadi. Boleh ker seorang ulama bercakap mcm ni.

      Dulu dia juga yg kafirkan umno. Halalkan darah umno. Skrng menawarkan diri untuk menjadi penasihat sahaja kpd umno.

      Aku nak tanya hj hadi dan orang2 pas bila hangpa nak islamkan umno satu persatu. Skrng boleh pula pas berkawan dgn umno yg mereka kafirkan dulu. Ikut mazahab mana pula kali ni. Kalau mazahab hj hadi tu namanya mazahab pariahhhhh.

      Delete
    9. Nabi dan ulamak dulu mengislamkan ramai org2 kafir. Ulamak Pas pulak kerjanya mengkafirkan ramai org2 Islam. Biol betul parti lebai jual agama ni.

      Delete
  3. Mari kita beri peluang kepada kerajaan baru memerintah.
    BN UMNO dan Pas kita sudah tahu cara gayanya.
    Apa salah kita cuba perkara baru?
    Lihat negara maju mereka mempunyai dua pakatan parti. Jika tahun ini mereka undi pakatan parti A dan tidak memuaskan, akan datang mereka pilih pakatan parti B pula sebagai ganti.
    Jafi negara mereka maju sebab parti yg memerintah tidak berani menipu rakyat.
    Jadi kita di Malaysia mesti mengikut cara mereks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat malaysia ni pelik skit trend...slalu kena tipu pun nanti mgundi pgkah lagi jgk..atas alasan melayu islam

      Delete
    2. Mcm hj hadi lah. Dia tu sebesar besar penipu.

      Habis orang2 pas kena tipu.

      Betapa bodoh sungguhnya orang2 pas. Hj hadi tipu mereka hidup2 pun mereka tak tahu. Hj hadi penipu tu tak pernah pun bentangkan ruu 355 dalam parlimen. Dia baru buat usul.
      Itu pun orang2 pas tak tahu. Menanggis terisak isak dah. Bertakbir satu kampung. Lembu pun tak bodoh mcm orang2 pas ni!!! Harapkan serban saja besar atas kepala tapi bodoh nak mampus.

      Delete
  4. tepat tulisan tuan budin.pas pun dah x minat nak menang.kalau bn kalah dia pun akan kantoi pasal duit rasuah berjuta juta.inilah akibatnya mkn duit haram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara jangan sebar perkara yg mungkin fitnah. Berat beban akhirat. PAS dah saman Clare Rewcastle. Biar mahkamah tentukan.

      Delete
    2. Penyamun klu dijubahkan, dia ttp penyamun...

      Org putih yg ckp bersopan tu pun serang Iraq, lybia, afgan bunuh kanak2... Tak yah nak menapik sgt la...

      Delete
    3. Mr j

      Kafirkan orang halalkan darah orang ringan ke hukumannya di akhirat kelak?

      Delete
    4. Mr J, saman tu untuk mengabui mata walaun!!!

      Sampai masa tarik balik saman!!!

      Kalau jadi walaun kena jadi bodoh juga ke???

      Sudah2lah tegakkan benang yang basah, Allah dah tunjukkan banyak tanda, jahannamkan orang akhirnya parti sendiri yang jahannam!!!

      Jangan kau sama-sama dengan pemimpin kau kat dalam neraka jahannam di akhirat kelak sudah lah!!!

      Dah banyak aku dengar kenyataan syirik daripada pemimpin PAS!!!

      Kau tahu ke apa itu syirik???

      Jangan nak membabi-buta syirik pun tak tahu!!!

      Delete
    5. Zack, kafirkan org islam memang kesalahan lampau. PAS dah banyak berubah kini. Lapang dadalah sesama Islam.
      Nobody, takkan semudah tu kita hukum orang. Rewcastle buka mulut je kita percaya terus. Orang yg tuduh menafikan pula kita tak percaya. Ni kira buruk sangka. Tambah lebih percaya yg kafir dari saudara seislam. Biarlah mahkamah tentukan.

      Delete
    6. Mr. J

      Kalau kau mati esok adakah kau akan berkata dihadapan tuhan bahawa dosa kau semasa hayat didunia dulu adalah kesalahan lampau?

      Adakah kau akan berkata yg kau telah byk berubah?

      Adakah kau akan berkata kpd tuhan jgnlah semudah itu tuhan menghukum kau?

      Adakah kau akan berkata dihadapan tuhan let bygone be bygone?

      Adakah kau akan berkata dihadapan tuhan jgn buruk sangka terhadap kau?

      Adakah kau akan berkata kpd tuhan biar mahkamah saja yg menentukan untung malang nasib kau?

      Tolong jawab Mr. J

      Delete
  5. Umnopork sokong ketuanan Hindu hindraf beri senatorship Dan jawatan menteri ..melayu dapat apa?

    Umnopork bagi cina USD 50 billion pd jho low. Melayu dapat apa?

    Dah dkt Pru 14 umnopork terkinja2 nk dapat sokongan melayu, maka JASA Poad zakarshit mainkan kad bangsa dan agama.

    Kununnya demi alif,ba ta..agama, bangsa dan tanah air.. Ahaksss ptui.. Tu sumer nk kekal bijan jd PM supaya losemah boleh girang shopping!!!

    Pirah mabuk.. Melayu bkn bodoh piang.

    Umnopork boleh dapatkan undi Hindu hindraf dan cina babi lahanat.

    Hidup melayu
    Takbir

    Melayu bersatu untuk Malaysia!!!

    # tangkap AG afundi
    # tangkap barua JASA
    # tangkap barua losemah
    # tangkap barua bijan
    # tangkap barua hadi bawang

    Ini kalilah
    Kita ubah PM najib
    Kita simen BN
    Kita konkrit umnopork

    Berambus umnopork dan singapork penyokong tegar plurisme lgbt syiah Taliban partai Ajaran sesat @ pas

    Kikikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita cabai bontot mat singapork

      Delete
    2. Saudara apakah hamun dan fitnah itu budaya penyokong pembangkang? Apakah ini akan melahirkan kerajaan yg lebih baik?

      Delete
    3. Mr j saya setuju, ini akan melahirkan gomen lg baik dari gomen kleptokrat lahanat.

      Hidup melayu!!!

      Tangkap pengkhianat dan musuh melayu Islam bijan dan losemah penyokong ketuanan Hindu hindraf dan cina jho low.

      Kikikiki.. Mr j barua kleptokrat.

      Delete
    4. Mr j

      Kau pergi nasihat pas dgn umno lah

      Delete
  6. Yes,,,memangpun,,memberi kuasa dlm jangka masa yg trlalu lama kpd satu2 kepimpinan akan membuatkan mereka ni menjadi lupa diri&zalim kpd rakyat.

    ReplyDelete
  7. A party who does not want to win is a stupid party...islam ke, melayu ke, non muslim ke....

    Why call yourself a political party? Might as well throw yourselves to the dogs.

    Its mere existence then is to get rewards after being used and abused. Manusia perlu Q7, mini cooper in return for being dumb

    ReplyDelete
  8. Kerajaan baru da ada calum PM.?

    Jom layan copy paste dari keris 7 lok.

    Sampai Bila Malaysia Harus Percaya #RafiziKakiFitnah

    Baru lagi. Masih fresh fitnah yang mana Rafizi membuat tuduhan terbaru dalam Youtube Invoke menuduh Perdana Menteri dengan tuduhan yang "recyle" dan sudah pun dijawab oleh Peguam Negara, PAC dan kehadiran sendiri Raja Salman ke Malaysia.

    Ditekankan seperti ada duit yang "dicuri" masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri. Ironinya, Rafizi berani pergi jumpa Raja Salman dan tanya sendiri benarkah ada duitnya yang dicuri?

    Difahamkan sengaja Rafizi bangkit isu "recycle" ini untuk menutup cerita dirinya menerima duit berjuta juta dari taikun Singapore.

    8 April 2017, Malaysia Today dedahkan Rafizi terima wang berjuta juta jutawan Datuk John Soh Chee Wen yang kini sedang berhadapan dengan 168 tuduhan di Mahkamah Singapura.

    Seperti DAP yang dikatakan oleh Dr Zuhdi PAS menerima wang RM1.2 billion dari Israel, Rafizi juga enggan menjawab pertuduhan yang dibuat itu. Mengambil pendekatan "buat bodoh" seperti DAP,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik baca pasal ramalan nombor..

      Sekurang-kurangnya ada juga cara nak ubah kehidupan untuk lebih baik.


      Baca komen pasal PAS dan UMNO di atas yang semua sedari sifat jahat nya MEMBAWA kepada kehidapan yang lebih susah dan merana.

      Tak ada beza cuba nasib beli nombor ramalan dengan menyerahkan nasib pada Najib dan Hadi.

      Dua-dua haram.

      Delete
    2. Lebih baik baca pasal ramalan nombor..

      Sekurang-kurangnya ada juga cara nak ubah kehidupan untuk lebih baik.


      Baca komen pasal PAS dan UMNO di atas yang semua sedari sifat jahat nya MEMBAWA kepada kehidapan yang lebih susah dan merana.

      Tak ada beza cuba nasib beli nombor ramalan dengan menyerahkan nasib pada Najib dan Hadi.

      Dua-dua haram.

      Delete
    3. Anon 1003, merana sangat ke anda? Kalau tak merana bersyukurlah sebelum ditakdirkan merana betul. Cara pengomen blog ni tuli macam rakyat Malaysia tengah kebuluran. Economi tumbuh baik, peluang pekerjaan baik, shopping complex penuh, jualan kereta melonjak. Secara keseluruhan Alhamdulillah rakyat negara in baik. Ada orang miskin memang jadi lumrah di manapun. US pun ada orang miskin. Disinilah program BR1M serta bantuan jabatan kebajikan dan zakat membantu. Kalau ada duit lebih sedekahlah sekali. Dapat pahala.

      Delete
    4. Sorry tulis bukan tuli

      Delete
    5. Mr J

      Sebenarnya kaulah yg tuli.

      Delete
    6. Kikiki.. Mr j komen mmg hampeh.

      Ko duduk je lah dgn losemah boleh shopping hari2.

      Analisa bontot babi namanya nih.

      Mmg barua umnopork singapork.

      Berambus dari terkinja2.

      Kikiki biol

      Mmg mike cerodik buah pelior.

      Delete
  9. Sambungan copy paste...keris 7 lok

    Ini adalah 10 pembohongan yang diceritakan Rafizi. Kita semua "copy paste" dan sebar dalam Facebook dan Twitter. Tweet @RafiziRamli.

    1) 12 Januari 2013, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang ketika itu Menteri Pertahanan telah mengemukakan saman malu ke atas Rafizi kerana menerbitkan artikel fitnah dalam blognya.

    2) 6 Ogos 2014, Rafizi kata PAS tolak Anwar sebagai PM dan mahu Ku Li sebagai PM dalam "Forum : Krisis Selangor :Pakatan Berpecah?" di Dewan Perhimpunan Cina-Kuala Lumpur. 6 September 2014, Hadi Awang menjawab balik bahawa tuduhan Rafizi itu adalah cerita fitnah.

    3) 12 Julai 2014, laporan polis dibuat oleh AJK PKR Kapar iaitu Wan Adnan yang mendakwa Rafizi telah menyalahgunakan nama DYMM Sultan Selangor dalam isu menukar Menteri Besar Selangor.

    4) 6 Ogos 2014, Tan Sri Khalid Ibrahim menang saman fitnah terhadap Saifuddin Nasuiton, Rafizi Ramli dan PKR kerana memfitnahnya melakukan salah laku sepanjang menjadi MB Selangor.

    5) 22 Nov 2014, Perdana Menteri dan Datin Seri Rosmah memfailkan saman malu terhadap Rafizi. Kemudian Rafizi balas 'hanya melakukan gurauan' setelah memfitnah subsidi minyak masuk ke dalam akaun PM dan isteri untuk membeli cincin baru.

    6) 26 Januari 2016 lalu, Rafizi didenda RM1,800 oleh Mahkamah Sesyen kerana menuduh UMNO terlibat dalam serangan terhadap gereja menggunakan Molotov dalam satu artikel yang diterbitkan di The Edge Financial Daily pada 2014.

    7) 7 Mac 2012, Rafizi membuat kenyataan berunsur fitnah pada sidang media di Pejabat PKR berhubung pembelian hartanah KL Eco City, yang mana ia telah disiarkan di portal Malaysiakini. 31 Oktober 2016, Rafizi diarah bayar denda RM300,000 oleh Mahkamah Tinggi kerana memfitnah syarikat NFC.

    8) 1 November 2016, Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman denda RM1,950 kepada Rafizi Ramli setelah mengaku bersalah menganjurkan himpunan haram "Blackout 505"

    9) 14 Nov 2016, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur jatuhkan hukuman penjara 18 bulan terhadap Rafizi setelah didakwa memiliki secara salah halaman 98 laporan Ketua Audit Negara berkaitan 1MDB. Rafizi didakwa melanggar Seksyen 8(1)(c)(iii) OSA 1972.

    Rafizi juga dituduh mengedarkan dokumen sulit tanpa kebenaran itu di lobi parlimen pada 28 Mac 2016 dan ia didakwa melanggar Seksyen 8(1)(e)(iv) akta yang sama.

    10) 11 April 2017, Rafizi diminta bertaubat oleh Abdul Hadi Awang, Presiden PAS kerana memfitnah PAS terima dana 1MDB.

    Perkara 6,7,8 dan 9 adalah keputusan mahkamah yang telah menjatuhkan hukuman ke atas Rafizi kerana memfitnah. Kini menjadi sangat pelik jika masih ada yang percaya dengan dia. Melainkan mereka yang percaya adalah mereka daripada golongan yang gemar mendengar fitnah berbanding cerita benar sahaja.

    K7L : Hai!.. lama bermeditasi..


    * betul ke? power rafizi...tak takut ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade yg rafizi kalah ke semua saman2 tu bro?

      Delete
    2. Untuk artikel no9 tu kan betul dkwaan si pizi..yg 1mdb pkai duit KWAP.tpi awalnya di nafikan oleh hishamiddin. Cuma ade la kutu mintk mklumat tu di osha kan..so kesalahan dia didakwa dedahkan rahsia kerajaan

      Delete
    3. Cer Cuba bg pencerahan kenapa harga kembung masa Prut 13 Rega rm 6 sekilo dh nk dekat Pru 14 rega dh dkt rm 20 henget.

      BN tu mmg barang naik!!!

      Cerdik ke najib memerintah, ekonomi marhean tonggang terbalik, tp losemah happy shopping ye!!!

      Ahaksss ptui mmg dasar melayu makan melayu.

      Ini Kali lah Kita kasi barua2 sumer taste their own medicine.

      Hidup melayu!!!///

      Demi Malaysia!!!

      Delete
    4. Harga turun naik ikut supply and demand. Boleh jadi juga turun naik kerana manipulasi bertujuan sabotaj ekonomi.

      Delete
    5. Kikiki anon 1031

      Ko mmg cybertrooper umnopork, kita pancing je soalan tu.

      Jawapan mmg kita tau sebab musabab dari segi ekonomi, hanya umnopork je yg percaya teori demand and supply rosy kaki shopping tu.

      Rega naik krn GST 6 % dan duit jatuh krn bayar bunga 1mdb maka import kembung dari luar mahal la ngok.

      Ko mmg melayu umnopork senang di manipulasi.

      Kikikiki..///

      Delete
    6. 1031 penuh kepala taik ameno..barang naik sbb dap sabotaj ekonomi? Bongoknye..barang naik sbb gst, ringgit turun dan kos sara hidup meningkt..tmbahan pulak bnyk subsidi ditarik balik..bodohnye..ko tak malu ke

      Delete
    7. Adehhhhhh....last2 DAP jgk disalahkannye..lame aku menunggu ingat kan ade jawapan yg lagi bijak tadi

      Delete
    8. Anon, harga barang memang naik tiap tahun ikut inflasi. Ini berlaku diseluruh dunia. Janganlah terlampau hairan. Gaji pekerjapun akan naik tiap tahun untuk tampung inflasi. Lumrah dunia. Apakah PH ada policy atau formula yg bolehkan harga barang menjunam? PH hingga kini pun tak boleh tentukan siapa PM. Tidak ada apa apa policy bersama tapi main isu. Berapa lama nak biar diri ditipu oleh PH.

      Delete
    9. Mr.J

      Bila gaji pekerja naik? Tolong bagi tahu dgn kami semua. Kilang2 tutup company tutup byklah.

      Apa pula formula bn bila harga barang naik. Bukankah menteri bn pernah kata kalau harga ayam naik jgn makan ayam.

      Orang mcm kau terlampau daif untuk berbahas. Sebab akal fikiran kau terlampau mundur...

      Harga barang naik sejak GST dilaksanakan. Menteri kau punya formulalah yg menjanjikan bila GST dilaksanakan harga barang akan turun.

      Susah nak bercakap dgn orang yg pekak dan tuli mcm kau ni mr j.

      Apa yg PH tipu kau? Tolong jawab..

      Delete
    10. Buang masa nk layan Mr j yg Jenis cerodik buah pelior.. Ngok nya terserlah

      Mmg barua kesayangan losemah.

      Ahaksss ptui..///

      Delete
  10. mengulang-ulang perkara tidak betul satu unsur kejahatan manusia.. pastikan 100% perkara yang diulang itu benar... jgn buat andaian utk kepentingan politik satu pihak... jadilah penulis blog yg profesional menulis perkara yang pasti benar...

    ReplyDelete
  11. Bayangkan..bayangkan jika Umno BN menang dan perintah Malaysia utk 5 tahun lagi..

    - Nilai ringgit akan bertambah susut berbanding US dollar. Ringgit HANYA akan naik dan mengukuh juka PM bertukar

    - SEMUA subsidi akan dihapuskan

    - Hospital tidak lagi percuma

    - Dana untuk anak-anak Melayu sambung belajar semakin kurang.

    - Harga barang-barang keperluan asas tinggi melambung tanpa kawalan

    - Kuasa membeli rakyat makin berkurangan dengan harga barang yang semakin mahal

    - Hutang isi rumah meningkat drngan ketara

    - Kos sara hidup meningkat tanpa kawalan dengan gaji yang tak naik

    - Hutang Malaysia dari 908 billion naik mencecah 1 trilion

    - Cukai GST di naikkan dari 6 ke 9 peratus untuk tambah dana kerajaan

    - Semakin banyak tanah-tanah kerajaan kerajaan akan dijual kepada China dan Singapura dijual untuk bayar hutang

    - Semakin banyak aset-aset strategik negara seperti stesen-stesen janakuasa, empangan san loji dijual untuk bayar hutang

    - semakin banyak laut-laut dan pesisir pantai negara ditimbus dan ditambak dan dijual kepada negara China sekaligus menutup mata pencarian nelayan tempatan

    - Semakin banyak projek-projek infrastruktur mega yang menelan kos yang sangat tinggi yang melibatkan negara China untuk kambus hutang-hutang negara

    - Tiada FDI akan masuk ke dalam negara kerana Malaysia kerana pelabur takut nak melabur. Malaysia telah bertukar menjadi negara klepet..

    - Kadar pengangguran dikalangan siswazah meningkat dengan mendadak kerana ketiadaan 'high skill jobs'. Walaupun 'low skill jobs' masih lagi banyak tetapi rakyat tempatan tidak mendapat manfaat kerana kesemuanya telah disapu oleh pendatang Bangladesh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom undi umno dan BN

      Kita sengsara, rosy gembira

      PM yg hancusss!!!

      Jaga Hindu dan cina, bijan boleh jilat la mereka tu.melayu bersatu untuk hantar dia ke bamboo river.

      # ini Kali lah

      Delete
    2. Banyaklah khabar tak betul Anon 1000. Hutang turun dari 54% ke 52.5%. Pelaburan berbillion masuk - tahun ini saja 31 billion dari Saudi dan lebih 200 billion dari India dan Cina. Bila pelaburan masuk difitnah pula jual Petronas dan Negara. Tanah kerajaan yg dijual banyak kat Penang. GST tetap 6% - tahun depan Saudi, Qatar, Bahrain, UAE dan Oman akan turut laksanakan GST. Nilai ringgit makin kukuh selepas kes IPIC-1MDB selesai. Export berkembang 7%. Cukuplah dengan fitnah. Buatlah kerja yg beroleh pahala. InsyaAllah.

      Delete
    3. Banyaklah khabar tak betul Anon 1000. Hutang turun dari 54% ke 52.5%. Pelaburan berbillion masuk - tahun ini saja 31 billion dari Saudi dan lebih 200 billion dari India dan Cina. Bila pelaburan masuk difitnah pula jual Petronas dan Negara. Tanah kerajaan yg dijual banyak kat Penang. GST tetap 6% - tahun depan Saudi, Qatar, Bahrain, UAE dan Oman akan turut laksanakan GST. Nilai ringgit makin kukuh selepas kes IPIC-1MDB selesai. Export berkembang 7%. Cukuplah dengan fitnah. Buatlah kerja yg beroleh pahala. InsyaAllah.

      Delete
    4. Hehehe isk2 mrj nih...istilah jual petronas,tu ko anggap sama mcm jual ikan ek. Pikir dalam la sikit..pikir cara org pandai sikit la..

      Delete
    5. Macam kes ipic tu...kalau 1mdb tu xwat salah apehal perlu settle luar mahkamah? Npe x ikut prosedur betul mkamah antarabgsa?

      Delete
    6. Nama dia pun Mr. J = Mr. Jual.

      Delete
  12. aku nak mengingatkan sdr budin dan rakan2 serta diri aku sendiri. dosa ni cara berkembang hampir sama dengan pahala jugak. amal jariah jika dilakukan dengan penuh ikhlas lillahi taala maka pahalanya akan berterusan walaupun si pembuat amal itu telah mati. begitulah juga dengan dosa. memfitnah, mengumpat, mengeji, mengadu domba dan sebagainya yang dilarang Allah boleh menjadi dosa jariah juga. si pelaku dosa walaupun mungkin telah meninggal dunia tetapi jika fitnahnya masih terus bertebaran dan menjadi buah mulut orang nescaya dosanya akan terus berkembang. macam skim piramid juga. so, beringatlah bila berkata-kata, bila menulis dan bila menghasut orang. adakah kita tahu 100%, yakin 100% bahawa apa yang kita dakwakan dalam blog itu betul2 benar atau atas kepentingan dan sentimen peribadi semata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tolong senaraikan apa yang fitnah?

      Saya pun boldh katakan awak fitnah tapi saya perlu buktikan. Anda senang sensng kata orang fitnah.

      Delete
    2. Atas tu kata2 puad zakarshit JASA.. Nk mainkan sentimen fitnah dan agama bagai.

      Kalau dia buat OK krn tujuan halalkan Cara.

      Kena diri sendiri terkinja2 dan mula nk tazkirah.

      Ko g tazkirah rosy suruh Tutup aurat lg baik la

      Bebal!!!///

      Delete
    3. Setiap kali usah menyorok TAHIK LOW utk sekamatkan MUNGKAR oleh 1001 , adalah tindakam menambah dosanya.
      NERAKA TU.
      Ehhh, sebang cerita,
      NO MORE UMNOBN dan PASTALIBAN.

      Delete
    4. Mengapa orang Alim dan pemimpin PAS tidak takut dosa?

      Sebab satu kejahatan di balas dengan satu dosa. Tetapi satu kebaikan sama di balas dengan sepuluh pahala.

      Itu sebab Najib kebas duit dan hantar orang pergi Haji. Bina rumah untuk rakyat yang susah sedang kan dalam masa yang sama bini berbelanja boros. Anak buat filem lucah tapi Najib tidak halang hudud ke apa ke.. menunjuk kan Islamnya.

      Hadi sesedap mulut maki dan caci suadara sendiri tapi kerana waktu malam nya dia banyak beramal maka pahala nya lebih banyak.

      Hadi berdosa kerana amanat nya mengkafirkan orang UMNO tetapi sekarang pahala Hadi sedang berjalan kerana berbaik dengan UMNO untuk menegakkan syiar Islam.

      Anwar Ibrahim di dakwa dan di adili oleh mahkamah memilih penjara dari berundur dari politik di aturkan nasib nya sebegitu rupa kini seolah-olah dosa tersebut tidak sedikit pun di tanggung atau ada kaitan dengan kita.

      Kita sibuk nak pertahankan seorang pendakwah dari India yang akan menerima nasib yang sama seperti Anwar Ibrahim jika di adili di negara nya sendiri.

      Dosa membiarkan Anwar Ibrahim di zalimi tertebus dengan pahala mempertahankan pendakwah tersebut.

      Jika kira pahala sejahat mana pun Najib dan Hadi, mereka me guna kebaikan untuk yang Allah sahaja yang tahu. Tetapi kesannya pada seluruh rakyat dan Islam amat buruk sekali.

      Seolah-olah mereka ada ilmu laduni boleh membunuh seorang budak seperti Khidir as.


      Wallahhuallam

      Delete
    5. Tipikal amnopok..dpn orang melayu kafirkn dan kutuk bkn islam..depan bkn melayu mulut manis..kita kuburkn amenopok / paspok

      Delete
    6. Anon 1001, teruskan dakwah. Malangnya mereka ini masih tak sedar apa sebenarnya disebar jumhurnya fitnah politik pembangkang. Tiada ada kebaikan dunia akhirat dari perbuatan ini. Manusia tak takut sehingga melihat azab - dah terlambat.

      Delete
    7. Mr j, ko dakwah kt rosy suruh Tutup aurat gitu.

      Tutup aurat wajib bg wanita melayu beriman.

      Klu dlm agama Hindu mmg tak ada aurat kot.

      Kleptokrat bongok.

      Kikikiki..///

      Delete
    8. Mane boleh mrj dakwah kat org atasnyer...mmg konsep umno cmtu.kalau berani mmg kena kick keluat parti lah

      Delete
    9. Hahahahaha...nanti miss la alaun bulanan mrj

      Delete
    10. Anon 1530, saya tak ada terima bayaran untuk komen di sini. Malangnya bila kita dah biasa fitnah maka perbuatan seperti ini menjadi mudah dan diambil mudah. I rest my case.

      Delete
    11. Mr j better still u rest in peace RIP sama jibby dan rosy

      Dasar pengkhianat Dan petualang bangsa melayu Islam

      Hidup melayu!!!
      Demi Malaysia///

      Delete
    12. Haaaa boleh la dakwah kat rosy klau cmtu

      Delete
    13. Anon, anda antara org yg tertipu dgn dakyah liberal dan kafir. Saya kesian anda. Jangan dibangkitkan di hari akhirat sebagai muflis. Berubah haluanlah sementara masa masih ada.

      Delete
    14. Mr. Jual

      Tak payahlah kau nak kesian kat orang lain.
      Kesiankanlah kepada diri kau dulu. Hidup pun tak terurus!!!!

      Delete
  13. 9.51,

    1. Assume what you say is true, why no indepth investigation to determine the truth or falsity of your claims?

    2. Back to back scenario, after AG Report and PAC so jittery about 1MDB and SRC cases, why government OSAed the report for publis scrutiny?

    Truth and falsity cannot be proven beyond reasonable doubts if selective prosecution is in place. Why bother to investigate Forex loss yeaes ago when 1MDB and SRC thieveries are litetally fresh from oven?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):11 - BIARKANLAH Aku bertindak terhadap orang yang Aku telah menciptakannya sendirian.

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):12 - Dan Aku jadikan baginya harta benda yang banyak,

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):13 - dan anak-anak yang selalu bersama dia,

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):14 - dan Ku-lapangkan baginya (rezeki dan kekuasaan) dengan selapang-lapangnya,

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):15 - kemudian dia ingin sekali supaya Aku menambahnya.

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):16 - Sekali-kali tidak (akan Aku tambah), karena sesungguhnya dia menentang ayat-ayat Kami (Al Quran).

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):17 - Aku akan membebaninya mendaki pendakian yang memayahkan.

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):18 - Sesungguhnya dia telah memikirkan dan menetapkan (apa yang ditetapkannya),

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):20 - kemudian celakalah dia! Bagaimanakah dia menetapkan?,

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):21 - kemudian dia memikirkan,

      Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):22 - sesudah itu dia bermasam muka dan merengut,

      “If it wasn't for the hardships of life the servant would have been afflicted by arrogance, self-worship, Pharoanic self-aggrandizement, and the hardness of the heart, which would have caused him to perish sooner or later.
      Ibn Qayyim Al-Jawziyyah


      Delete
    2. Anon 1002, what you are doing is just raising doubts, innuendos, guessing in bad faith etc... the only real proof on the table in the PAC report signed by Tony Pua as well saying that 1MBD money accounted for. If you have something substantial apart from your guesses and accusations please put forth. Else spreading fitnah will only harm you in a bad way.

      Delete
    3. Mr j..org lain tu fitnah. Dh terang2 duit dr 1mdb masuk akaun najib @ mo1.ko nk tipu apa ni.

      Bebal + bodoh =Mr.j

      Kikikiki

      Delete
    4. Aah...msti mrj xbaca paper utusan ni..

      Delete
  14. Lebih baik baca pasal ramalan nombor..

    Sekurang-kurangnya ada juga cara nak ubah kehidupan untuk lebih baik.


    Baca komen pasal PAS dan UMNO di atas yang semua sedari sifat jahat nya MEMBAWA kepada kehidapan yang lebih susah dan merana.

    Tak ada beza cuba nasib beli nombor ramalan dengan menyerahkan nasib pada Najib dan Hadi.

    Dua-dua haram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.. Dua2 haram jadah

      Delete
    2. Juga perlu didedahkan apa dakwaan pas duly trhadap umno yg skrg mereka snyap sunyi seolah olah umno sdh suci dn tdk menyeleweng lg

      Delete
    3. Bagi 40% yg tersalah undi UMNOBNPASTALIBAN pada PRU13,
      ALLAH masih sayangkan Malaysia.
      TAUBAT dan SAMAK lah diri -
      HARAM BAGI UNDI pada pihak Mungkar.
      JGN UNDI UMNOBN...dan PASTALIBAN

      Delete
  15. PRU 14 kali ni
    Semua rakyat tanpa kira Kaum undi PH
    Kita kuburkan sentimen kaum dan a gama
    Undi PH




    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL.
      SELAMATKAN ANAK CUCU DARI GENGAMAN GEROMBOLAN REJIM..
      KLEPTOTALIBAN.

      Delete
  16. Sokong tulisan budin, aku selama ini penyokong tegar Najib dan pengundi BN setiap kali PRU kali ini beralih arah akibat pelbagai skandal, masalah ekonomi dan kenaikan kos sara hidup

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn nnti dapat beras sekampit lupa masalah negara..orang umno selalu macam tu

      Delete
    2. Mantap....pakat lari ramai2.bior tgl si singapork,sahabat,Mrj je yg memangkah BN

      Delete
    3. Kiki..kami kat selangor memang tatap dgn ph..negeri lain bila lagi?

      Delete
    4. Jangan la semua lari...nanti sape nak pgkah pas weiiii

      Delete
  17. Yb Rafizi dh Buat report kat sprm&Buat SD,,,Najib,Pas N the gangs ado?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Come ON PAS.
      Saman local pun nak kena tunggu TIN Milo jugak ?!
      Come OFF UMNOBN,
      Telor tak tumbuh2 lagi kah nak saman pizi? Takkan hakim nak.kna cover sembunyi kata BUKAN MALAYSIAN OFFICIAL lg?!

      ADOI HAMPAEH KLEPTOTALIBA TUL LA HANGPA NI !

      Delete
  18. Anon 10:01, semua perkara yang kamu nyatakan adalah personal
    Tapi hal kleptokrasi dah jadi perkara international
    Takkan kemungkaran yang ada kita buat tak hal
    Beriman tak syarat untuk kita jadi sengal dan bebal..

    Kalo tak mahu adu domba dan fitnah
    Pada satu isu habislah menelaah
    Pastikan cerita berfakta dan tak salah
    Itu bahagian kita,yang lain tu berserahlah kepada Allah..

    Ini adalah pandangan teman
    Memang banyak fitnah diakhir zaman
    Tabayyun dulu, jangan dilupakan
    Inshaa Allah diri kita diselamatkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perak Man, yg buat laporan tu orang Malaysia penyokong pembankang. Selepas berapa tahun tidak ada mana mana petugas 1mdb ataupun PM disalahkan. Bukankah kita perlu tunggu bukti sebelum menghukum? FINMA Swiss dah tutup case. Singapore dan HongKong pun dah tutup case - beberapa institusi yg tak mengikut procedure di denda dan di hukum. DOJ sampai hari ini belum bawa kes ke mahkamah - tak cukup bukti. Penyelesaian IPIC-1MBD mungkin kuburkan kes ini. Alhamdulillah. Kenapa saudara tak boleh terima hakikat ini?

      Delete
    2. Ketua yg paling tinggi darjatnya la kena amik tgungjawab...x jaga amanah yg diamanahkan dgn baik.

      Delete
    3. Satu saja soalan untuk mr jay
      Kenapa laporan audit 1mdb telah diosa
      Kalo betul tak nak rakyat dengar hearsay
      Give me the anwser, i want to know what you're gonna say..



      Delete
    4. If you dont have the answer
      I claim you and your boss are a big liar
      Should put you with him in bamboo river
      Cause your are aiding national corrupter...

      Delete
    5. Perak Man, your conclusions are unfortunate. Reports are OSAed for many reasons - PAC reports are by definition OSAed. However the major conclusions are made public as in this case. There were 5 opposition members on the PAC. They were happy to sign and agree with the conclusions - 1MDB money accounted for. You have already concluded PM is corrupt. No matter what the proof you will not believe. Even when Saudi Foreign minister makes announcement of donation to PM you still label him and will not believe. Tepuk dada tanya iman Perak Man. Apakah segala tuduhan berdasar bukti atau andaian sebab kita di didik benci PM oleh aliran politik yg kita ikuti. Berlakulah adil.

      Delete
    6. Kalo betul 2.6b itu derma
      Kenapa tak masuk account Umnonya
      Ini masuk account peribadi dia
      Tentulah akan jadi tanda tanya..

      Bukan pasal orang kita bencikan
      Kita melulu sokong pakatan
      Untuk soalan duit tu pun ada lebih 40 jawapan
      Kalaulah benar kenapa nak sembunyikan..

      Usahlah mr j tolong jawabkan
      Mulut dia sendiri tak boleh ker terangkan
      Bila disoal dalam parlimen
      Kenapa tak jawab untuk penjelasan..

      Umpama sahabat dan serigalanya
      Begitulah Mr J dengan nasihat agamanya
      Bila sudah dikantoi menipu rakyatnya
      Hilanglah ia segala kepercayaannya..

      Delete
    7. Toksah ditanya si Mr J ni...

      Spt biasa, bila soalan yg bernas diajukan, dan dia sendiri tahu jwpnnya tidak memihak kpd hujah beliau, maka... dia akan diam...!

      Dgn pendktn Mr J cuba surface-up yg baik-baik tetapi amat ciput + sirokkan yg buruk sgghpn terang, byk & nyata, dia masih ada hati nak berdakwah, tegakkan yg haq, cegah kemungkaran...???

      Delete
  19. 10:02

    Setuju 110%. Berani kerana benar, salah diOSAkan.





    ReplyDelete
  20. Jom layan... kawan kita ulas.

    Another Brick in the Wall: PPBM's devious and dishonest politics
    http://anotherbrickinwall.blogspot.my/2017/04/ppbms-devious-and-dishonest-politics.html?m=1

    Sabar jelah tuan blogger.

    partytilfajr:
    God answers your prayers in the way that you need, not the way that you want.

    Al-'A`rāf:183 - Dan Aku memberi tempoh kepada mereka; sesungguhnya rancangan balasanKu amatlah teguh.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji tuhan yg baik dibalas baik yg merompak juga akan dihukum termasuk yg bersubahat dengan perompak...

      Delete
    2. Setuju....

      Binatang Ternak (Al-'An`ām):117 - Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui tentang orang orang yang mendapat petunjuk.

      Maryam:70 - Kemudian, sesungguhnya Kami lebih mengetahui akan orang-orang yang lebih patut diseksa dan dibakar dangan api neraka itu.

      Nabi Yunus (Yūnus):40 - Di antara mereka ada orang-orang yang beriman kepada Al Quran, dan di antaranya ada (pula) orang-orang yang tidak beriman kepadanya. Tuhanmu lebih mengetahui tentang orang-orang yang berbuat kerusakan.

      Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

      Nabi Yunus (Yūnus):42 - Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkanmu. Apakah kamu dapat menjadikan orang-orang tuli itu mendengar walaupun mereka tidak mengerti.

      Nabi Yunus (Yūnus):43 - Dan di antara mereka ada orang yang melihat kepadamu, apakah dapat kamu memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta, walaupun mereka tidak dapat memperhatikan.

      Nabi Yunus (Yūnus):44 - Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri.

      Al-Baqarah:8 - Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

      Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):147 - Tidak ada doa mereka selain ucapan: "Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".


      Delete
    3. Bila baca blog ini nampak ramai pengomen yg hina ulama' dan menganggap agama tu remeh - semua agama sama saja menurut fahaman liberal. Pengomen juga menyokong kerajaan liberal dan kafir dibentuk. Kemudian kita rasa Allah bersama kemungkaran kita ini. Apakah kita ini konpius? Baliklah ke pangkal jalan.

      Delete
    4. Tgok la jgk ulama yg mcm mana..ulama yg kejar jawatan dooooniaaaa baik xpayah

      Delete
    5. Mr j ko g dakwah kt Rosy suruh Tutup aurat.

      Kikikiki..///

      Delete
    6. Mrj mana berani nak dakwah kat org atasnyer.mmg konsep umno sape berani mmg kena kick keluar parti lah

      Delete
    7. Anon 1505, aku tak ada kuasa nak paksa sesiapa pakai tudung. Tapi aku berdoa Allah beri taufik pada isteri pemimpin untuk berbuat demikian. Sama sama kita doa Anon. Dapat pahala dari memburukan. Jika dia tak nak juga maka dia akan ditimbang pahala serta dosa dan menerima syurga atau sebaliknya bedasarkan berat. Begitu juga kita. Jadi beringatlah sebelum komen dlm blog ini.

      Delete
    8. Elok la...yg xnk ikut hukum islam tu nak diikuti.punah la nmpaknya

      Delete
  21. sahabatku John Doe -'bermuamalah' pada puak kafir yang tidak memberikan bai'ah kepada umat Islam didalam negara ISLAM demi menuntut kuasa pemerintahan adalah BATHIL dan HARAM.

    DAP tidak termasuk di dalam golongan kafir musta'man (kafir yang masuk ke dalam negeri kaum muslimin dan diberi jaminan oleh penguasa muslim) - bahkan DAP tergolong di dalam puak kafir Muharib apabila tidak mahu memberikan bai'ah nya di dalam Pakatan Harapan.

    DAP menuntut kuasa sama rata atas sifat konsep Malaysian Malaysia berasas konsesus bersama PH - dan kamu tak akan mampu menyembunyikan, tertubuhnya PH adalah atas sifat yang bathil, yakni tiada bai'ah daripada puak kafir di dalamnya.

    sahabatku John Doe - sila perhatikan batasan bermuamalah dengan puak kafir.

    1) tidak memberikan wala' (kesetiaan) dan kecintaan kepada orang kafir -

    "janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali (teman akrab, pemimpin, pelindung,penolong) dengan meninggalkan orang-orang mukmin" (QS.Ali Imran:28).

    "kamu tidak akan mendapati satu kaum yg beriman pada Allahswt dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allahswt dan Rasul sekalipun orang-orang yang menentang adalah bapak atau anak atau saudara ataupun keluarga mereka" (QS.Al-Mujadilah:22).

    sahabatku John Doe - lidah' mu tidak bersaksi bahawasanya DAP adalah sebaik-baik pertolongan untuk melaksanakan syariat ISLAM, sebaliknya kamu bersaksi puak kafir (DAP) lebih baik dari UMNO.

    sejujurnya bukan aku yang berselisih lisan' dan hujah - tetapi ia adalah kamu.

    pst - semalam aku tidak punyai waktu untuk membalas komentarmu (kesuntukan masa).

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown aka sahabat aka foad zakarshit JASA yg sesat lg menyesatkan.

      Hidup melayu!!!
      Jahanam umnopork dan barua2

      Kikiki..

      Delete
    2. hang ni memang LOQLAQ betui la,hang dok kata DAP..DAP DAP..Jahat..Hang pernah tenguk tak ketua kesayangan hang dok puji dap MELANGIT,masa pilihanraya kecil telok intan dulu.Masa tu haji hadi pakai ayat quran hadith yg mana pulaq.

      padanlah orang macam hang layak,beli haprakah sahaja,sebagai cuci bontot hadi.

      Delete
    3. Bak kata dato aliff...Eeiiiii muke putih...hati hitam sahabat aka unknown tu

      Delete
    4. Unknown nakhoda kapal korek......ada John Doe kesah???

      Ulasan ko yg bermeter2 tu layak utk yg uneducated.

      Teruskan puuutaaarrr dan puuuusingg......

      Delete
  22. Bro John Doe,

    Unknown@sahabat is always full of suspicion and hatred for you, sir.. ...wink wink.

    I have noted unknown@sahabat's comments and or responses with fullest sympathy that he fears DAP with unfounded ISSUES. He feared DAP more than Allah. He wrote to instil fear in other weak minded muslim Malays of DAP's la fitness etc etc.

    I find him unintelligent enough to get involved in serious discourse. Quoting verses from the alquran will never ever change reader's minds as getting yourelf indulged in accepting a robber who has OSAed incriminating reports of himself (robber) is far more serious in terms of consequences to the muslim Malays and the citizens of this country. ...wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Correction

      He wrote to instil fear in other weak minded muslim Malays of DAP's intentions etc etc.

      Delete
    2. En Rahman 2 - kiblatku adalah ISLAM dan daulat'ku adalah amanah yg aku pikul sebagai seorang Melayu.

      Aku tidak takut sedikitpun pada DAP namun aku 'takut' kepada manusia jahil dan menyombong diri seperti kamu kerana mengambil puak kafir yang memusuhi ISLAM sebagai sebaik' pertolongan.

      jangan bicara bagaikan orang yang berilmu' tetapi jahil dan jangan bicara laksana orang yang bingung tetapi mengetahui.

      DAP adalah kuasa dominan di dalam Pakatan Harapan dengan pemilikan kerusi terbanyak.

      PH adalah sebuah pakatan yg pertama di dalam dunia (hidup tanpa kepala) yakni kuasa pemutusnya bersandar pada konsesus bersama, termasuk di dalam urusan AGAMA dan BANGSA.

      Pakatan Harapan juga penuh segala macam kejahatan walau lidah' kamu tidak ingin bicara mengenainya.

      mengapa lidah' mu menjadi cacat -

      apabila Lim Guan Eng enggan bercuti daripada jawatannya ??

      khabarnya kerajaan serigala di Selangor bakal runtuh sebelum PRU ke-14 menjelang !!!

      Pst - aku hanya melihat dari kalangan kamu hanya John Doe masih punyai lidah' seorang manusia.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Mengapa najib tak bercuti?

      Apakah kamu punyai lidah biawak?

      Delete
    4. Sahabat ko jelah islam dan ko jelah melayu? Abis malaysia ni korang sorang je ker yang tinggal? Selagi ko tak nampak kebenaran jangan le nak sembang pasal haq..bukan yang jahil ko patut ko takut tapi diri dan ahli ko dulu yang ko kena jaga ...paham ke idok??..

      Delete
    5. Unknown aka sahabat...kalau iman mu kuat dan suci hati mu..apa perlunya takut DAp? Teruskan beramal je la biar mati dalam keadaan beriman

      Delete
  23. Budin..dulu dok dalam umno pegang jawatan semua sempat makan dedak tak?
    Sedih melihat situasi orang melayu di malaysia..tersepit..bukan pas tidak menyokong ph..dulu pun pernah menyokong pakatan..bukan main semangat lagi..tapi di sudut hati terluka dengan DAP..Harus diakui DAp besar kepala dan banyak baling batu sembunyi tangan dalam banyak hal melibatkan islam..
    Shabudin pun boleh akui sebab dia dulu umno..sebab ni antara orang melayu majoriti tak berani bagi kuasa pusat kepada pakataan..jgm nafikan..
    Kita akui bn penuh rasuah..tapi nak korbankan kuasa politik melayu adalah ketakutan bg mereka..apa yang boleh kita harapkan daripada pakatan apabila pkr dan pan tidak berani sama sekali menyebut hak hak orang melayu
    Bersatu ada menyebut harapan mereka agar melayu jadi dominan dalam pakatan..ada pemimpin melayu dalam pkr dan pan berani komen tentang cadangn bersatu..nak harap khalid samad..hanipa maidin..depa pun bukan melayu pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb dulu daru umno sibudin tk berubah2 trus mnrus sikap yg sama.memburukkn pihak lain untk dptkn sokongan.ingtkan bila msuk ph dh insaf.rupa ttp sama gak.tkde bezanya prngai bn dgn ph

      Delete
  24. di sini aku sertakan bukti DAP adalah puak kafir yang bersifat kafir Muharib

    1) sila layari laman web rasmi DAP dan fahami objektif serta deklarasi parti.
    dan kamu akan dapati puak kafir ini bergerak mengikut objektif dan berusaha menjayakan setiap deklarasinya secara konsisten.

    2) Pakatan Harapan BAHARU tak mampu mengubah asas penubuhan DAP bahkan kamu (PKR,PUAN,PPBM) yang menjunjung roh DAP

    3) ratusan bukti berbentuk ucapan dan political will di dalam lipatan sejarah yang menjadi hujah DAP adalah puak kafir yang memerangi ISLAM.

    sahabatku (John Doe) memuliakan DAP sambil ia mengadu domba serta memfitnah saudaranya di dalam UMNO.

    Allahurabbi - sampai bila kamu hendak berdusta wahai sahabatku ?

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodog punya bloh hr2 mgutuk parti lain.kmp nk jaga sgt rumah org.jaga rumah sndiri.rumh sndiri nk roboh msih sibuk dgn rumah org lain

      Delete
    2. Kuburkan amenopork@paspok

      Delete
    3. diversion #4.
      wont wotk. Malaysia lebih penting.
      KleptoTaliban mesti dihapuskan

      Delete
    4. walaunta pas,aka sahabat ni ,den nak tanyo sikit?

      Apa hukumnya Hadi sendiri puji DAP SEMASA PILIHANRAYA KECIL Telok intan?
      please answer this question?????
      pada saudara budin boleh dapatkan tape vedio yg sahih,dimana had nak salahkan orang-lain.i sendiri berceramah "MEMUJI-MUJI DAP" untuk diulang2 dan beri kefahaman pada walaunta pas,yg asik2

      Delete
    5. Phoòoooooaaaaatttttttt..zakar..shit!!! Kaki bullshit!!!
      Kalau dah kalah buat cara kalah laaa. Pergi balik pahat batu.

      Delete
    6. Misi DAP ape ke bende? nak perintah Msia? Nak ubah ugama Islam? Nak kafirkan org islam? Hahaha....nak komen tapi pengetahun fakta zero! Sahabat nenek kau le!!

      Delete
    7. Hahaha kepada uknown aka sahabat umno..kalau ada bukti siar siarkan lah kat you tube ke..fb ke..wsup ke bukti2 misi DAP tu cepat.kite kongsi ramai2

      Delete
    8. Elok sgt tu...siarkan la ucapan2 Dap tu..ramai nak baca n dengar ni

      Delete
    9. Sahabat aka uknown...mane koleksi ratusan ucapan tu?ramai makcik felda nak baca ni..

      Delete
    10. Teruskan akhi unknown. Malangnya mereka yg tak boleh jawab hujjah akan hamun dan fitnah saudara. Sebahagian dari ujian. Mereka selesa dgn mengambil kafir sebagai pemimpin tanpa faham arahan Allah. Namun masih rasa mereka di jalan benar. Sayang....

      Delete
    11. Sokong lelaki rembat duit negara rm 2.6 billion dan yg pompuan tak Tutup aurat tu jalan yg benar!??

      Ini lah sifir Poad zakarshit.

      Kikiki..

      Bengong dan bodoh piang

      Hidup melayu
      Umnopork musuh melayu.

      Delete
    12. Ayat orang kafir tu..mmg dah selalu dengar kalau dekat2 nak pilihanraya...ayat nak pancing orang kampong n makcik felda

      Delete
    13. Dear Mr. J aka Mr. Jual
      Which kampong are you from????

      Delete
  25. Dulu.Seketika dulu,setiap keadaan perlukan ubat tepat pada masanya.
    Ketika dulu,
    Karpal pun dimaki TGNA
    Karpal,LKS pun maki TUN.

    Ketika Negara dlm bahaya KleptoTaliban.. ,Rakyat yg sedar akan bangkit tentang UMNOBNPASTALIBAN.
    Simple as that, Demi anak.cucu 1150. No ampunt of brainwashing and TV3 shit will work.

    ReplyDelete
  26. Salam Sdra Budin dan pembaca blog ini.

    Jangan berputus usaha...peringatan berulang amat perlu kerana melayu mudah lupa.


    1MDB, FGV, SRC, KWAP, St Regis, LTH, ECRL, RM2.6 billion, RM 42 juta dan segala kepincangan perlu kita paparkan kepada awam kerana ramai diantara rakyat yang mudah melupakan perkara ini kerana desakan dan tekanan ekonomi yang menjerat mereka...juga berpunca dari Perdana Menteri aka MOF aka MO1 aka Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB....jangan lupa juga kepada AG Pandir dan KBAB...kerana "inaction" mereka.

    Juga jangan lupa kepada PAS kekasih UMNO. Kita yang kerdil ini hanya mampu berdakwah dikalangan keluarga dan sahabat handai terdekat...tapi jangan lupa...dengan usaha kerdil ini...ianya mampu menjadi tsunami jika kita ikhlas dan benar benar berusaha tanpa putus asa.

    Demokrasi pilihan kita bukan kleptokrasi.

    Pimpinan dan kerajaan masa kini terlalu menjijikan...Rasuah...Rasuah...dan Rasuah.
    Percayalah...perjuangan membentras Rasuah akan menjadikan negara kita lebih makmur dan sejahtera.

    Saya sarankan agar kepimpinan PH...dekatilah pemimpin kerajaan di Pulau Borneo...walaupun disebalik tabir...terutama di Sarawak...Kami di sini percaya dengan keupayaan pemimpin kami...


    ReplyDelete
    Replies
    1. usaha mcmni.usaha burukkn org lain.usaha tunjukkn kukuatan sndiri.sgt mlg ini dikatakan usah dgn mmburukkn pihak lain

      Delete
    2. Memburukkan org yg memang buruk xde hal punyer hahahahahahahahaha

      Delete
    3. 1235, menjatuhkan Mungjar adalah MULIA.
      Aikkk,awak tak suja kerja mulia ker?

      Delete
  27. Masaalahnya orang2 totok pas ni,dia ingat dia islam,macam tuhan bagi lesen kat dia,Dia sahaja yg betul,nak jadi ketua walaupun dia hamPAS.

    ssekarang dia dok doktrinkan orang2 melayu agar membenci DAP,tapi dia pejamkan mata dgn MCA,walaupun MCA pernah minta TPM,manakala DAP TIDAK.
    DIA SANGGUP PEJAMkAN MATANYA untuk akui MEMANG BENAR hADI pernah sokong DAP, bagi nasihat dalam video,ditelok intan.siap sokong sopia lagi yg tak bertudung tu.

    Moral of the story,walaunta pas,ni mereka ambil fakta2 berdasarkan :"emosi melayu dan islam" yg sempit.padahala ALLAH kan ada,takut cinala dan pelbagai lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS menuju doktrin TALIBANTOTOK.
      MALAYSIA dlm BAHAYA.,
      sebab UMNO sign bg job pada PAS utkjampi ubat sakit 1mdbnya.
      UPAHNYA 0ENASIHAT AGONG AKAN DIBERI KPD AYAHTULAH ELHARFY WAL KONG CIN,sepupu Ayah Pin Tay Koh.
      PRU14 is DO or DIE !!

      Delete
  28. Macai/walaun,

    Pendatang Asing sudah mengatasi kaum India di Malaysia?

    Sudah2lah.. Wala’ membuta tuli ikut serta hancurkan masa depan negara,sosio ekonomi.. dengan pemimpin kleptokrasi yang menjahanamkan negara dengan sentimen politik bodoh mereka, agama dan bangsa!

    Laporan:

    The Edge Market melaporkan, bilangan pendatang asing telah mengatasi jumlah keseluruhan bangsa India di Malaysia pada tahun 2016. Turut dijangkakan bilangan pendatang asing akan terus meningkat sehingga bakal mengatasi populasi bangsa Cina pula pada 2034.

    Kenyataan yang dikeluarkan oleh Chua Choon Hwa, Setiausaha di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat itu dibuat berdasarkan data oleh Jabatan Statistik Malaysia dan Kajian Tenaga Buruh Kebangsaan 2014 di forum Populasi Malaysia dalam 2050 : Makna kepada Sosio Ekonomi?.

    "Pada tahun 2034, warga asing akan mengatasi kaum cina Malaysia dengan anggaran jumlah mereka akan meningkat di antara 7.4 juta hingga ke 7.5 juta banyaknya.

    Mengikut unjuran, populasi warga asing akan membentuk 24.2% dari penduduk Malaysia pada tahun 2040", katanya di forum tersebut.


    Berdasarkan jangkaan itu, populasi warga asing akan menjadi yang kedua tertinggi di Malaysia selepas bangsa Melayu dengan peratusan sebanyak 24.2% pada 2040 iaitu 10.061 juta berbanding 7.474 juta bangsa Cina.

    Chua turut menjelaskan bilangan tinggi warga asing di Malaysia berpunca dari kebergantungan negara terhadap tenaga buruh warga asing berkemahiran rendah di mana populasi mereka kini telah pun mencecah 3.1 juta berbanding populasi kaum India Malaysia, iaitu 2.053 juta.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100% tuan.

      Diharapkan MANEFESTO PH nanti,memasukkan bagaimana nak mengendalikan pendatang asing ini dgn memperketatkan kemasukkan mereka dan kalau boleh hantar balik mereka katempat asalnya.
      seingat saya zaman Mahathir /nuar dulu,perkara ini tak ketara.Pendatang asing datang hanya menolong pembangunanan negara.Silelaki menjadi buruh,manakala siperempuan menjadi amah sahaja.
      Tetapi sekarang dah jadi merapu:
      Byangkan bangla boleh buka kedai perabut,bengkel.
      si indon pula bersepah-sepah buka kedaiborong/kedai runcit,peniaga pasar malam.
      kampuchia berniaga pasartani/pasarmalam.pakistan pula buka kedai elektronik di low yat dan banyak tempat lagi.
      Masaalah yg ditimbulkan oleh mereka:
      masaalah sosial:ramai anakdara kita diganggu/dirogol,penyakit dan banyak mudharat lagi.
      masaalah EKONOMI orang2 local terganggu.
      mereka akan jadi duri dalam daging untuk keselamatan negara.
      BAGAIMANA INI BOLEH BERLAKU???????????????
      Puncanya,pemimpin tertinggi,penguasa kastam,penguasa bandar,penguasa polis...RASUAH,RASUAH DAN RASUAH.
      hABIS Rasuah termasuk penguatkuasa undang2 dan sesetengah ulamak yg memejamkan mata.

      SELAMATKAN MALAYSIA SUUPORT PH.

      Delete
    2. Semua gejala2 tersebut memang benar tuan. lambakan pendatang asing yang begitu ramai, iainya sangat bahaya! boleh mengugat kemakmuran perpaduan rakyat Malaysia.

      In Shaa Allah kerajaan baru yang akan mengambil alih pentadbiran negara, kena pastikan bahawa mereka2(pendatang asing) dibawa pulang secara beransur2..sepertimana GST, yang akan dimansuhkan secara berperingkat.

      In Shaa Allah apabila tumbangnya kerajaan BN nanti, kerajaan baru ...kena pastikan, perkerjaan yang berisiko tinggi (3D) diberi keutamaan kepada rakyat Malaysia. kerajaan baru, perlu meneliti gaji+ kebajikan rakyat bawahan terbela dan setimpal upahnya.

      Delete
    3. Alhamdulillah...nampak perubahan. Anak2 tempatan telah mula diberi peluang. Gaji biar setimpal. Majikan jangan tamak. Sesetengah majikan tamak.

      Jangan layan lagi majikan yang buat bising rakyat tempatan memilih. Majikan sebenarnya yang memilih untuk tamak. Pekerja asing sanggup gaji murah kerana tiada pilihan. Jangan cari jalan mudah.

      Jom baca...Utusan Malaysia.

      PUTRAJAYA 1 Mei – Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru majikan di negara ini untuk memberi keutamaan kepada pekerja tempatan dalam mengisi kekosongan jawatan dan tidak hanya mengambil jalan mudah dengan menggaji pekerja asing.

      Perdana Menteri berkata, langkah itu sekali gus dapat membantu merealisasikan Lima Lonjakan Transformasi Pekerja bagi melahirkan pekerja yang kreatif dan inovatif demi membawa Malaysia ‘memasuki gelanggang’ ekonomi maju berpendapatan tinggi.

      Beliau berkata, kerajaan akan menganjurkan pameran kerja Job Fair @ UTC 2.0 dan akan dilancarkan secara besar-besaran pada 20 Mei ini di 11 buah Pusat Transformasi Bandar (UTC) dan empat Pusat Jobs Malaysia seluruh negara yang akan menawarkan kira-kira 20,000 kekosongan jawatan melibatkan 300 majikan.

      “Seboleh-bolehnya, berilah peluang kepada pekerja warga Malaysia terlebih dahulu. Jangan mencari jalan mudah, hendak beri pekerjaan kepada pekerja asing sahaja. Berilah keutamaan kepada pekerja tempatan,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menyampaikan amanat Hari Pekerja kepada 5,000 warga kerja yang hadir pada majlis Perhimpunan Hari Pekerja 2017 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini hari ini.

      Perdana Menteri pada majlis itu turut melancarkan Program Pemerkasaan Bakat OKU atau OKU Talent Enhancement Programme (OTEP) bagi meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran orang kurang upaya (OKU).

      Mengulas lanjut, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan telah menggariskan lima Lonjakan Transformasi Pekerja iaitu:

      - Mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan pekerja serta golongan mudah terjejas

      - Mengoptimumkan modal insan, memperkukuhkan perancangan dasar dan sistem gaji.

      - Mengupayakan Pendidikan Tek­nikal dan Latihan Vokasional (TVET) yang diterajui industri.

      - Memperkasakan agensi penyedia perkhidmatan pekerjaan awam.

      Menurut Najib, bagi lonjakan melibatkan usaha memperkasakan agensi penyedia perkhidmatan pekerjaan awam, kerajaan sedang mengkaji semula peranan Jobs Malaysia Centre.

      “Langkah ini bagi memastikan pusat tersebut lebih interaktif, efektif dan mesra pelanggan serta dapat berperanan aktif sebagai pemudah cara dalam menjalankan padanan pekerjaan antara pencari kerja dan majikan,” katanya.

      Delete
  29. TUDUHAN SALAH PERLU DI ULANG ULANG
    SEBAB KUTTY BABI YANG MUDAH LUPA TU
    DICABAR SAMAN KE MAHKAMAH SENYAP BANGANG
    TAK KE BABI NAMERNYER TUHHH.....!!!!

    ... barua mudah lupa kutty yg cakap... kikikiki

    Berambus Singapork@DAP..... berambus lu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapork,

      1. Di awal kehidupan sesat.. tetapi dipenghujung umur, Allah SWT kurnaikan kebaikan.

      2. Di awal hidupan sesat dan dipenghujung kehidupan pun sesat.

      Singapork, kamu pilih no 1 atau no 2?

      Delete
    2. 1422 insaglah..apalah sgt harta kuasa tau pun A7, KiuSeben.
      Cucu kamu akan laknati kamu dan gerombolan pemusanah negara dan agama.
      Sy sarankan cucu saya bina tandas awam diatas tempat kambus oetualang2 ini. Bagus utk menjadi peringatan generasi mereka.

      Delete
  30. .
    .

    PAS di pergunakan untuk mengulang berulang-kali isu cina DAP dan isu RUU yang berkaitan dengan agama.

    Semenjak PAS mungkir janji dan meninggalkan Pakatan Rakyat, itu lah kerja yang PAS buat. Kerja yang dulu UMNO buat.

    Ini memberi peluang seolah-olah bukan UMNO yang benci cina sehingga Pengundi cina pernah tolak BN satu ketika dulu.

    Sedangkan semua kaum harmoni dan saling berganding bahu bertahun-tahun lama nya. Ketika itu DAP susah nak menang malah LKS dan Karpal Singh pun pernah kalah.

    Tetapi 1MDB adalah masalah yang di buat Najib. Dan PAS pula menolong dengan memgaitkan masalah kepada DAP dan menguna isu agama, yang sebenarnya tidak ada lagi semenjak PAS bersama dengan Pakatan Rakyat.

    1MDB perlu di ulangkan supaya taktik memperdayakan rakyat tidak lagi menjadi modal politik.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Abu ja’la (ma’qil) bin jasar r.a berkata: saya telah mendengar rasulullah saw bersabda: tiada seorang yang diamanati oleh allah memimpin rakyat kemudian ketika ia mati ia masih menipu rakyatnya, melainkan pasti allah mengharamkan baginya surga. (buchary, muslim)



      Penjelasan:

      Kejujuran adalah modal yang paling mendasar dalam sebuah kepemimpinan. Tanpa kejujuran, kepemimpinan ibarat bangunan tanpa fondasi, dari luar nampak megah namun di dalamnya rapuh dan tak bisa bertahan lama. Begitu pula dengan kepemimpinan, bila tidak didasarkan atas kejujuran orang-orang yang terlibat di dalamnya, maka jangan harap kepemimpinan itu akan berjalan dengan baik. Namun kejujuran di sini tidak bisa hanya mengandalakan pada satu orang saja, kepada pemimpin saja misalkan. Akan tetapi semua komponen yang terlibat di dalamnya, baik itu pemimpinnya, pembantunya, staf-stafnya, hingga struktur yang paling bawah dalam kepemimpnan ini, semisal tukang sapunya, harus menjunjung tinggi nilai-nilai kejujuran. Hal itu karena tidak sedikit dalam sebuah kepemimpinan, atau sebuah organisasi, terdapat pihak yang jujur namun juga terdapat pihak yang tidak jujur. Bila pemimpinnya jujur namun staf-stafnya tidak jujur, maka kepemimpinan itu juga akan rapuh. Begitu pula sebaliknya.

      Namun secara garis besar, yang sangat ditekankan dalam hadis ini adalah seorang pemimpin harus memberikan suri tauladan yang baik kepada pihak-pihak yang dipimpinnya. Suri tauladan ini tentunya harus diwujudkan dalam bentuk kebijakan-kebijakan atau keputusan-keputusan pemimpin yang tidak menipu dan melukai hati rakyatnya. Pemimpin yang menipu dan melukai hati rakyat, dalam hadis ini disebutkan, diharamkan oleh allah untuk mengninjakkan kaki si sorga. Meski hukuman ini nampak kurang kejam, karena hanya hukuman di akhirat dan tidak menyertakan hukuman di dunia, namun sebenarnya hukuman “haram masuk sorga” ini mencerminkan betapa murkanya allah terhadap pemimpin yang tidak jujur dan suka menipu rakayat.

      Delete
    2. Huhuhuhuhuhuhu....huhuhuhu

      Delete
  31. Baru ini saya jumpa penyokong tegar Pas. Amat senang untuk saya jawab yang undi untuk Pas adalah sama macam undi untuk Umno. Lagi baik saya undi Umno atau BN sebab mesti dapat sesuatu daripada mengundi Pas. Terus mamat tu garu kepala sama telor dia !

    ReplyDelete
  32. AsSalam Tuan Budin,
    Boleh tuan selidik dan kupas masalah apakah sebenarnya yg sedang dihadapi oleh Bank Rakyat. Sehingga hari ini (2/5/2017), Bank Rakyat masih belum membuat pengumuman kadar agihan dividen dan membuat pembayaran kepada para pemegang saham Bank Rakyat, yang kebiasaanya berlaku pada bulan Mac. Ini menjadikan para pemegang saham gelisah atas sikap membisu pengurusan Bank Rakyat. Adakah kelewatan ini bertitik tolak dari beberapa skandal kewangan yang telah berlaku sebelum ini. Di harap dapat Tuan Budin membuat artikel tentangnya. Terima Kasib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dividen para pemegang saham Bank Rakyat bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2016.

      Delete
  33. ULANG ULANG TUDUHAN MACAM ORANG BANGANG
    MINTAK SAMAN SMPI SKG TELO MAMAK GOYAH
    MEMBATU API ORANG TU KERJA MACAI GAMPANG
    SPIN FITNAH MASIH X JALAN..MME PANTEK LAH..!!


    .... berambus la wahai barua singapork@dap...

    barua Pensabotaj ekonomi negara ini....

    Cuaca di Selangork nnpk tenang tapi guruh dah berdentum dentam.... agak itu petanda apa yerr.?



    Ini kali lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg nak blah tu blah je lah...xde hal nk simpan bagi gaji buta

      Delete
    2. Kikiki.. Pondan singapork tetek sudah panas dan goyang yanggg.

      Bapuk ni mmg makan babi krn dia sokong plurisme lgbt syiah kt singapork.

      Boyfriend Hindu maka bapuk singapork ni jgk sokong ketuanan babi Hindu hindraf.

      Musuh melayu ada umnopork!!!
      Yg jual melayu pd Hindu Dan cina

      Ni barua lahanat giler babi

      Kikiki..

      Ini Kali lah

      Berambus sumer barua umnopork singapork ke bamboo river!!!

      Ini Kali lah ///

      Ahaksss ptui..

      Delete
  34. PAS teruskan dgn dasar dan perjuangan... Biar pemimpin berubah dn lari... Dasar dn perjuangan perlu kekal... Selagi dasar dn perjuangan kekal sy yakin dn terus mengundi PAS...

    ReplyDelete
  35. PAS, hati2lah dgn rasukan troll2 umno menyamar sbg penyokong pas yg meruntun anda kejurang kehancuran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu takut troll. PAS sendiri sudah dirasuk syaitan taliban keras. Makin ramai takut nk hampiri PAS, tak seperti zaman arwah TGNA.
      1537, ITS'S OVER, jauhilah Mungkar nyata buatan UMNOBNPAS.
      Selamatkan Negara demi anak cucu kamu.

      Delete
    2. GAMES OVER...

      Delete
  36. Setuju !!!! Pandangan dan idea Tuan Budin amat iklas terutama sekiranya pas kalah teruk PRU 14 ,,,maka sudah semestinya pas akan kembali ke pangkal jalan, dan bertaubat,,,. pas juga tidak dapat lagi mengkafirkan orang sesuka hati,demi kuasa politik,,,malah akan lebih insaf dan sedar bahawa dunia politik ini melalaikan dalam pembohongan dan tipu daya duniawi,,, Amat tidak sesuai dengan matlamat pas yang menjadi tunjang keagongan islam

    ReplyDelete
  37. PAKATAN HAPRAK DAH NAK BUNGKUS DI SELANGOR...HABISLAH KECUT AIS KRIM KAMU MIN DAN MACAI-MACAI KAMU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kesahlah tuan Anon 1601 ..yang di risaukan adalah pas memalukan umat islam yg tidak berdosa apabila pas menjual agama demi kuasa politik..

      Delete
  38. Tak kesahlah tuan Anon 1625 ..yang di risaukan adalah pas memalukan umat islam yg tidak berdosa apabila pas menjual agama demi kuasa politik..

    ReplyDelete
  39. Berdasarkan penulisan2 budin.PH mmg kuat sdh.Tidak perlu lg dirisaukan Pas. Biarlah Pas dgn dasar perjuangannya.Bertanding 3 penjuru dn buktikan kekuatan PH. Tidak perlu menyalahkan Pas klu tidak bersama PH.Sy melihat Pas mempunyai dasarnya yg tdk blh bersama BN dn PH.So, wujud blok ke3 utk bersaing.Masing2 ada peluang coz BN pn berpecah dgn adanya bersatu. PAS pn berpecah coz ada Amanah. Bersatu dn Amanah msk PH.. Ternyata kuat sdh PH.. Apa perlu nak risaukan dn terus menyalah kan Pas tdk bersama pembangkang lain.

    ReplyDelete
  40. Sebenarnya tujuan parti politik adalah untuk berkhidmat kepada rakyat.

    Sekarang ini masalah rakyat dari golongan muda ke tua adalah,

    1. Biasiswa

    Biasiswa semakin kurang berbanding zaman Tun M. Bayaran Univerisiti semakin tinggi.

    2. Pekerjaan

    Bilangan yang mengganggur sekarang adalah 510,000 berbanding 2010 387,000.

    Angka yang menganggur semakin meningkat

    3. Harga Barang

    Harga barang semakin naik kerana

    Banyak subsidi ditarik balik, seperti subsidi minyak masak, gula, gandum, petrol dan lain berbading zaman Tun M.

    GST dikenakan pada kadar 6%.

    Matawang Malaysia jatuh paling buruk dalam sejarah iaitu RM4.3 sedollar.

    Harga elektrik, Air, dan kos transpot, toll semakin naik.

    4. Harga Rumah

    Harga rumah semaking meningkat berlipat kali ganda. Harga purata pada RM400-500 Ribu.

    5. Hospital

    Bayaran hospital dan ubat semakin mahal. Banyak rakyat biasa tidak mampu untuk mendapat hospital swasta.

    6. Rasuah.

    Rasuah negara semakin meningkat. Akibatnya ekonomi merudum, matawang jatuh, perkerjaan berkurangan, projek untuk manfaat rakyat tak dapat dilakukan kerana kekurangan wang.

    Masalah 1-6 ini adalah masalah yang sebenar rakyat.

    PAS duduk sibuk dengan RUU355, putuskan Tahaluf Siasi di sana sini, tapi tidak mahu menyelesaikan masalah rakyat.

    Pakatan harus sampaikan kepada rakyat apa sebenarnya masalah rakyat supaya orang faham dan menolak PAS yang sekarang ini tidak memberikan apa-apa manfaat kepada rakyat.

    ReplyDelete
  41. Masa pilihanraya rakyat ada 3 pilihan,

    1. Undi PH = Pakatan Menang

    2. Undi BN = BN Menang

    3. Undi PAS = BN Menang.

    Oleh itu, sepatutnya pengundi harus undi BN atau undi PH sahaja.

    Adalah mustahil untuk PAS mengambil alih negara dengan hanya satu Parti.

    Mengikut pengetahuan saya, Abdul Kadir Sheikh Fadzir kata tidak mahu turut serta dalam PRU14.

    Oleh itu, hanya satu parti PAS saja , bukan Gagasan yang disebut PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadiaq ni nak jadi calun dalam pilihanraya dah tak sesuai . Dia dah ngaku dia setaraf dengan Nabi .... bolih terima wahyu !!!

      Delete
  42. Shahabudin...hang cermin muka dulu... mengata orang perangai buruk... hg tu BERSHIT sgt ka..hang aku sama jugak... 7 kaki dalam bakal masuk...ingat2 la dosa pahala...

    ReplyDelete
  43. Budin bekas umno totok bila bila masa boleh lompat umno balik. Beliau hanya benci sama Najib dan mahu Najib jatuh bukan umno yang jatuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. budin dgn najb sama aja.sama2 mkn duit haram cuma caranya brbeza sikit.insaflah budin dok sebar fitnh dan jadi tempt pemaki hamun

      Delete
  44. KALAU UMNO ITU TAIK BAGI SI BUDIN KALAU TAK MAKAN DIA CIUM JUGAK.

    ReplyDelete
  45. Unknown Sahabat saya nak tanya
    DAP jahat tidak berguna?
    Hindraf menghina apa hukumnya
    Islam tak pernah MCA hina?

    Hindraf, MCA dan MIC
    Mereka semua Umno dekati
    Hina Islam mereka beraksi
    Adakah umno Allah berkati?

    Jangan pandang sebelah mata
    Anak cucu tentu mengata
    Hanya kerana nak retain power
    DAP jahat, Hindraf dicinta

    Siapa cakap DAP teraju
    Kerusi tak cukup jangan nak tipu
    Ramai Melayu Pakatan Bersatu
    Tun Mahathir lebihlah mampu

    Bukan DAP atau Mahathir
    Yang penting, pengkhianat disingkir
    Fitnah DAP kerja membazir
    Tolak pengkhianat Sahabat tak fikir!



    ReplyDelete
    Replies
    1. contoh pengagong dap.baik sgt dap.lps mng pru dan brkuasa tgklah apa dap akan buat lps mng pru.lps pru nnt dap akan mula tnjuk taring bkn skrg sbb pru dh dekt

      Delete
    2. Anon dua satu satu dua
      Kalo tak reti komen baik diam aje
      Macam le ko ni ada kuasa
      Dapat ramal masa depan negara..

      Takyah nak tengok masa depan
      Tengoklah apa yang dah umno lakukan
      Ketua tak berani ditegur buat kemungkaran
      Macam ni pun ko tak boleh pikirkan..

      Mulut kamu takde insuran
      Pengagung dap kamu buat tuduhan
      Dengan kominis tu sapa yang berpelukan
      Bukan ke itu kamu punya sanjungan?..






      Delete
    3. kelakar kamu bila sebut dap mst meroyan.apa kaitan dgn komunnis lg tuduhan tak msuk akal.terima realiti politik ph hanya untuk kpntingn parti msing2 aja.bukn prjuangn untuk rakyatpun

      Delete
    4. Anoy 22.17
      Dah politik ph utk kepentingan parti Masing2,sapa rakyat nk sokong?
      Politik parti Mana yg memperjuangkan kepentingan rakyat?..
      Nk harapkan pas,kami dah merasa Masa pas pegang try dulu..Kelaut..
      Nk harap bn..Tak cukup lg ker kerosakan najib buat skrang ni..

      Delete
    5. Kihkihkih...anon 2217, kamu lagi kelakar, bila nak pru nak diadakan aje mula la main sentimen bangsa..dap itula, dap ini la kihkih..tiap tiap kali aje macam tu jugak ..yang ko dok cakap dap tu plak untuk kepentingan politik sapa?..untuk perjuangan rakyat ker?..lawak gila le ko ni...aku kasi 5 ha....khak tuih!! Sori terludah plak..tak sengaja!

      Delete
  46. Anon 21.12

    Kau pawang ramalan ke pawang buaya? Bijan dan umno sekarang dah tunjuk taring,tak nampak? Sahlah buta perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu kalau hati dh dibutakn mcmnilah.dh jelas apa mtlamat prjuangn dap.jgn sbb krna dap brsama ph kita lupa siapa dap sbnrnya

      Delete
    2. Anoy 21.32
      Siapa dap yg sebenarnya?.
      Apa Matlamat dap?..
      Sebut Nama dap jer kecut,takut..Yg merosakkan negara ni dap ker?
      Yg tarik subsidi dap ker?
      Yg tarik biasiswa dap ker?
      Yg songlap duit rakyat,hutang Sana sini,dap ker?
      Yg kenalkan GST yg Haram dlm islam tu dap ker?..

      Delete
  47. RED BEAN ARMY NAK SEDAP KAN HATI
    PENSABOTAJ EKOÑOMI BUKAN.PÈNGKHAIANT
    COMONGO GAY PLURALIST SYIAH DAN LGBT
    SEMUA PENGKHIANAT BARUA SINGAPORK@DAP

    Berambus semia pengkhianat barua Singapork @DAP... berambus.ko ini kali lah...

    ReplyDelete
  48. Lihatlah cybertroper umno yg dikirim mutakhir ini tak dpt berbahas dgn fakta, hanya kata nista yg pandai.balik confirm kena maki ngn boss..bangang!!

    ReplyDelete
  49. Resipi pengekalan kuasa = pecah + perintah...!

    Jadik syllabus pelajaran sejarah di skolah² pun, namun... majoriti rakyat Malaysia masih tak tahu nak ambil pelajaran dan masih dungu tak faham akan massagenya...

    Bila PRU dah dkt, demam "cina memerintah, melayu tersepit, kafir mentadbir, islam tertindas, cina memerintah, melayu tersepit, kafir mentadbir, islam tertindas, cina, kafir, cina, kafir, cina..." akan kembali berulang...!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slogan sebegini, laku + laris di Felda aper...

      Delete
  50. Setuju !!!! Pandangan dan idea Tuan Budin amat iklas terutama sekiranya pas kalah teruk PRU 14 ,,,maka sudah semestinya pas akan kembali ke pangkal jalan, dan bertaubat,,,. pas juga tidak dapat lagi mengkafirkan orang sesuka hati,demi kuasa politik,,,malah akan lebih insaf dan sedar bahawa dunia politik ini melalaikan dalam pembohongan dan tipu daya duniawi,,, Amat tidak sesuai dengan matlamat pas yang menjadi tunjang keagongan islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 AYAT KERAMAT UNTUK PEMBACA BLOG YG PERIHATIN DAN BIJAKSANA

      JIKA NAK SELAMAT NEGARA JANGAN UNDI UMNO

      JIKA TAN NAK LIHAT AGAMA JADI ROSAK WAJIB TOLAK PAS

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...