Friday 26 May 2017

JAWAPAN KEPADA NAJIB BAGAIMANA PAKATAN HARAPAN BOLEH TADBIR MALAYSIA TANPA GST

Dua hari lalu ketika membentangkan Laporan Tahunan Program Transformasi Negara 2016, Najib Razak memperkecilkan keupayaan Pakatan Harapan mentadbir negara ini sekiranya mereka meneruskan rancangan menghapuskan cukai GST sebanyak 6 peratus.


Beliau seterusnya mempersoalkan daripada mana Pakatan Harapan akan memperolehi pendapatan sekiranya sifar GST dilaksanakan kerana ia akan menyebabkan kekurangan sebanyak RM42 bilion dalam pendapatan kerajaan.


"Lalu saya nak bertanya, kalau begitulah sifir pembangkang, daripada hasil sumber manakah yang mereka hendak dapatkan RM42 bilion itu?


"Kata orang 'talk is cheap'. Semua orang boleh bercakap itu dan ini," katanya lagi.


Kata beliau, tanpa GST, tidak mungkin tujuh juta rakyat dapat menerima BR1M dan pelbagai bantuan lain termasuk perubatan dan pendidikan yang mungkin terpaksa ditarik balik.


Sebab itu, tambah Najib, perancangan pembangkang tidak realistik dan tidak berpijak di bumi nyata, malah lebih bertujuan memesongkan pemikiran rakyat.


Itu kata-kata daripada Najib dua hari lalu. Mahu kita percaya kata-katanya itu?


Sebagai menyahut persoalan Najib yang pernah dianugerahi Menteri Kewangan Terburuk Asia 2016 itu, di bawah ini adalah jawapan yang disediakan oleh Rafizi Ramli tentang bagaimana Pakatan Harapan sebenarnya masih mampu mentadbir negara ini, malah dengan lebih baik lagi, meskipun setelah menjadikan cukai GST sebagai sifar kadarnya.


Penjelasan beliau ini hakikatnya bukan untuk menonjolkan Pakatan Harapan semata-mata, tetapi juga adalah pedoman  untuk kita semua rakyat jelata - tak kira miskin kaya, kanak-kanak, orang tua, orang dewasa, orang cacat, orang buta, orang kurang upaya dan segala-galanya yang selama ini tak terkecuali daripada kerakusan cengkaman cukai GST yang bersifat pukat harimau itu.


Termasuk Najib dan para penyokongnya, baca dan hadamkan baik-baik apa yang dihuraikan oleh Rafizi ini.


Bacalah yerrrr....(ShahbudinHusin 26/05/2017).

 

Saya ingin menyekolahkan Dato’ Seri Najib Razak yang baru-baru ini memomok janji Pakatan Harapan untuk memansuhkan GST dengan alasan tanpa GST Perbendaharaan akan hilang RM42 bilion setahun.

 

Sebenarnya saya telah ulas dengan mendalam dan disokong dengan angka-angka mengenai perkara ini di dalam buku “Panduan Bina Semula Negara” yang saya tulis dan dilancarkan baru-baru ini. Cara untuk menguruskan Perbendaharaan tanpa mengenakan GST ada dihuraikan di dalam Bab 4 bertajuk “Mengurus Perbendaharaan Negara”.

 

Punca yang menyebabkan Kerajaan Perseketuan kesempitan sumber kewangan ialah kerana kerajaan terus berbelanja melebihi pendapatan sepanjang dekad lalu dan dekad ini sehingga mewujudkan hutang yang besar (yang digunakan untuk menampung defisit apabila perbelanjaan melebihi pendapatan setiap tahun).

 

Sebab itu pengurusan perbendaharaan negara tidak hanya berkisar kepada menambah pendapatan, tetapi yang sama penting ialah mengawal perbelanjaan untuk mengurangkan keperluan pendapatan bagi membiayai perbelanjaan tersebut.

 

Apabila perbelanjaan yang membazir dihentikan dan ketirisan dikawal, penjimatan dari perbelanjaan itu adalah lebih dari mencukupi untuk menampung kekurangan hasil kutipan GST yang dihapuskan.

 

Oleh itu, untuk pengetahuan Dato’ Seri Najib, tiga kaedah yang akan digunakan oleh Pakatan Harapan untuk menampung perbelanjaan negara setelah GST dihapuskan dihuraikan seperti berikut:


Kaedah 1: Membanteras Rasuah, Mengurangkan Ketirisan

 

Saya sedar akan ada orang yang memperlekehkan hujah ini dengan alasan pembangkang hanya tahu menyebut kes-kes rasuah sebagai bukti ketirisan, tetapi tidak tentu wang dari kes-kes rasuah itu boleh dikembalikan. Akhirnya, jika GST dihapuskan (kata mereka), kerajaan tetap akan kekurangan dana yang akan menjejaskan operasi kerajaan.

 

Sebenarnya saya dan rakan-rakan di National Oversight and Whistleblowers (NOW) telah membuat satu kajian akademik yang menggunakan kaedah statistik dan matematik untuk menganggarkan berapa penjimatan yang realistik setiap tahun sekiranya pembaziran dan ketirisan dapat dikawal.

 

Untuk mengetahui berapa kuantum penjimatan yang realistik, kami perlu menganggarkan terlebih dahulu tahap pembaziran dan ketirisan kerajaan.

 

Kaedah yang kami bangunkan diterbitkan di dalam satu buku terbitan NOW yang bertajuk “Indeks Pembaziran Kerajaan” yang diterbitkan tahun lalu.

 

Indeks Pembaziran Kerajaan (IPK) adalah satu peratusan yang memberi anggaran peratusan perbelanjaan kerajaan yang sebenarnya adalah ketirisan dan pembaziran, berdasarkan data-data rasmi kerajaan.

 

IPK dibangunkan dengan kaedah berikut:

 

i. Segala maklumat pembaziran, ketirisan dan kerugian yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2014 dikatalogkan mengikut jenis dan jumlah

 

ii. Setiap kes pembaziran itu disemak dengan membandingkan jumlah kerugian yang dikenalpasti dengan jumlah peruntukan yang dikendalikan oleh jabatan/kementerian tersebut

 

iii. Kaedah statistik digunakan untuk menganggarkan saiz peruntukan yang terdedah kepada ketirisan dan penyelewengan mengikut jabatan/kementerian

 

iv. Kaedah statistik digunakan untuk menganggarkan peratusan ketirisan dan kerugian mengikut kementerian dan dijumlahkan bagi keseluruhan kerajaan

 

Berdasarkan data-data yang terkandung di dalam Laporan Ketua Audit, keputusan IPK menunjukkan anggaran pembaziran purata bagi tahun 2014 ialah 15.5% dari perbelanjaan kerajaan yang tidak melibatkan gaji atau kenaan tetap yang seumpama dengannya. 

 

Bila IPK pada paras 15.5% ini dipadankan dengan anggaran jumlah perbelanjaan Kerajaan Persekutuan (yang tidak melibatkan gaji atau kenaan tetap) bagi 2017 yang dianggarkan berjumlah RM136 bilion, ada potensi jumlah penjimatan sebanyak RM21 bilion.

 

 

Kaedah 2: Pentadbiran Kewangan Yang Telus Mengurangkan Bayaran Faedah Tahunan

 

Satu lagi potensi penjimatan perbelanjaan yang boleh dicapai dengan mudah ialah belanja tahunan membayar faedah di atas hutang-hutang yang dipinjam oleh Kerajaan Persekutuan.

 

Setakat April 2017, jumlah hutang Kerajaan Persekutuan seperti yang disiarkan oleh Perbendaharaan adalah sebanyak RM649 bilion. Dari jumlah itu, bentuk hutang terbesar ialah kertas hutang Kerajaan Malaysia (“Malaysian Government Securities” atau MGS) pada jumlah RM357 bilion, diikuti dengan kertas hutang Terbitan Pelaburan Kerajaan (“Government Investment Issues” atau GIIs) sebanyak RM235 bilion.

 

Hutang-hutang dalam bentuk kertas hutang yang diterbitkan ini perlu ditebus oleh Kerajaan Malaysia bila sampai tarikh matangnya. Sementara menunggu matang, Kerajaan Malaysia perlu membayar faedah tahunan (selalu disebut sebagai “coupon rate”) mengikut kadar yang diurusniagakan di pasaran hutang.

 

Seperti juga saham yang dijual beli, kertas-kertas hutang yang diterbitkan kerajaan juga boleh dijual beli. Bagi jual beli saham, lebih baik saham itu, maka lebih tinggi harga yang ditawarkan untuk membeli saham tersebut.

 

Keadaannya terbalik bagi kertas hutang.

 

Lebih stabil sesebuah kerajaan dan lebih tinggi reputasi kewangannya, maka pelabur sanggup untuk mendapat bayaran bunga yang lebih rendah demi memegang kertas hutang tersebut. Jika kerajaan itu tidak dihormati dan dicurigai, pelabur tidak ada keyakinan dan kadar faedahnya pun didagangkan tinggi.

 

Oleh sebab itulah, reputasi antarabangsa Kerajaan Malaysia di mata pelabur adalah sangat penting kerana ia menentukan jumlah bayaran faedah yang perlu dibayar dan ditanggung oleh rakyat Malaysia.

 

Skandal 1MDB yang merosakkan nama baik Malaysia telah menyebabkan pelabur-pelabur mahukan pulangan yang lebih tinggi bagi setiap ringgit kertas hutang yang diterbitkan oleh Kerajaan Malaysia.

 

Sebab itulah belanja membayar faedah hutang bagi tahun 2017 dianggarkan berjumlah RM29 billion, iaitu lebih dari separuh wang hasil GST yang dikutip terpaksa digunakan untuk membayar faedah.

 

Saya yakin jika reputasi kewangan Kerajaan Malaysia dipulihkan, pentadbiran baru boleh meyakinkan pasaran dan pelabur. Keyakinan pelabur itu akan diterjemahkan ke dalam kadar faedah ke atas kertas-kerta hutang yang diterbitkan yang lebih rendah. Saya tidak terkejut kadar faedah itu boleh turun sehingga 1% berbanding kadar sedia ada yang diterjemahkan kepada penjimatan sebanyak RM6.5 bilion setahun.

 

Hasil dari dua langkah segera yang boleh diambil ini dijangka akan menterjemahkan penjimatan segera sebanyak RM27.5 bilion seperti yang ditunjukkan di dalam jadual berikut. 


Kaedah 3: Rasionalisasi Cukai melalui Pengenalan Cukai Ke Atas Keuntungan Jual Beli Saham dan Cukai Jualan dan Perkhidmatan

 

Ada beberapa inisiatif percukaian lain yang walaupun hasilnya tidak sebesar kaedah 1 dan 2, ia tetap akan menambah hasil kepada kerajaan untuk menampung pengurangan hasil akibat pemansuhan GST.

 

Saya pernah menyuarakan bahawa kerangka sistem percukaian yang ada didasarkan kepada keadaan ekonomi 1970an yang kini tidak lagi sesuai dengan bentuk ekonomi negara mutakhir. Contohnya, orang kaya yang berjual beli saham sehingga untung beratus juta ringgit dalam tempoh yang singkat tidak dikenakan cukai, sedangkan negara-negara lain mengenakan Cukai Keuntungan Modal (“Capital Gains Tax”) ke atas pendapatan sebegini.

 

Pakatan Harapan telah menyatakan sebelum ini bahawa Cukai Keuntungan Modal akan diperkenalkan untuk menggantikan GST agar orang kaya yang membuat untung dari jual beli saham membayar cukai (dan bukannya orang miskin tidak berpendapatan yang dicukai GST).

 

Pemansuhan GST juga bermakna konsep cukai tidak langsung (“indirect tax”) akan kembali ke konsep asal iaitu dicukai di kilang sahaja bagi barang-barang tertentu atau perkhidmatan tertentu di tempat-tempat tertentu. Rasionalisasi percukaian yang akan dilaksanakan oleh Pakatan Harapan boleh menilai kembali pelaksanaan cukai tidak langsung melalui kaedah cukai jualan dan perkhidmatan yang dihadkan kepada barang tertentu di tempat pengilangan dan perkhidmatan profesional dan perkhidmatan mewah yang tertentu sahaja.

 

Sebelum pengenalan GST, kutipan cukai jualan dan perkhidmatan memang pun sudah mencecah sekitar RM12 bilion setahun. Dengan rasionalisasi yang lebih baik (maknanya jenis barang dan perkhidmatan yang dikenakan cukai adalah lebih sedikit tetapi kutipan lebih cekap agar tidak tiris akibat rasuah), saya yakin kerajaan Pakatan Harapan boleh menjana RM12 bilion dari kutipan cukai tidak langsung, seperti sebelum pengenalan GST.

 

Cukup Sumber Kewangan Bila GST Dimansuhkan

 

Dengan inisiatif lain seperti rundingan semula kontrak-kontrak yang berat sebelah dan rampasan harta dari rasuah yang terlibat dalam skandal-skandal besar, saya tidak nampak ada masalah yang meruncing untuk menggantikan sumber pendapatan dari GST yang dihapuskan.


Pokoknya, secara moralnya GST perlu dihapuskan dan kita ada potensi penjimatan yang cukup untuk menampung kekurangan hasil apabila GST dihapuskan kelak.


RAFIZI RAMLI

AHLI PARLIMEN PANDAN

NAIB PRESIDEN KEADILAN.

125 comments:

  1. Brilliant rafizi, memang kami tunggu GST dikuburkan, Anwar dilepaskan diganti dgn orang lain sama taraf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa gst Najib kata Malaysia bankrap

      Delete
    2. Najib kata China tak bagi hutang dia nak barang

      Apa barang?


      100b firex city
      3b trx city
      7b bandar Malaysia (cancel)
      100b Melaka fateway
      200b pulau carey
      Melaka waterfrobt
      Ipp TNB permata negara maruah negara lelong 9b sahaja edra bhd

      Tak cukup tuan tuan
      Terbaru

      Proton geli geli gay-li gaely bagi free49% tuan tuan.

      Ya bagi free.. Asal Proton tidak lagi alaminkerugian dan membebankan kerajaan. Ambik lah kau ..ciput Proton..free kalau untung bagi la sikit!

      Petronas F1 bekas pemilik.proton dok tunggu tungu dhn pakar emgineer sudahnya gayLI jugak dapat

      Cilaka mamat Pahang pekan!

      Delete
    3. 56b ECRL

      Tanah pajak 65 tahun

      (yang pelik Thailand tak bagi sambung dari rantau panjang ke Bangkok sebab China nak cobtrol tanah siam!

      Malaysia pulak kata ok. Nak cipap pun ok. Semua ok lah. Yg penting cash is king . Wang besar wang besar cipap besaq longaq tak pa..

      Delete
    4. Hasil kajian INVOKE Malaysia berkenaan calon perdana menteri dipertikai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), dengan menimbulkan beberapa persoalan berkaitan teknik yang digunakan.

      Pengerusi Biro Dasar dan Strategiknya, Datuk Rais Hussin mendakwa wujud keraguan dalam bilangan responden yang terlalu sedikit, sekaligus tidak boleh dijadikan ukuran pandangan pengundi.

      “Keadaan ini tidak diterima dalam amalan kajian sainstifik yang berkualiti kerana kita tidak mengetahui mengapa dan siapa 99.36% responden yang telah dipilih tetapi tidak menjawab.

      “Keadaan ini tidak diterima dalam amalan kajian sainstifik yang berkualiti kerana kita tidak mengetahui mengapa dan siapa 99.36% responden yang telah dipilih tetapi tidak menjawab,” kata Rais sebagaimana memetik laporan Free Malaysia Today, hari ini.

      Penyelaras INVOKE, Rafizi Ramli pada semalam mengumumkan hasil kajian tersebut mendapati bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak masih menjadi pilihan berbanding pemimpin Pakatan Harapan (PH).

      Kajian yang dilakukan terhadap 17,962 orang responden mendapati 31 peratus memilih Najib, 28.5 peratus memilih calon dari PH manakala 6.1 peratus memilih Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Delete
    5. Kuat ayam kerana ‘T’ ,taji. Kuat Hang Tuah kerana‘T’, tuah. Kuat Pakatan Harapan (PH) kerana ‘T’, temberang. Bermula dengan asbab tertubuhnya PH adalah temberang. Temberang konon PAS telah ditolak oleh rakyat. Peliknya, bila dah tertubuh baru nampak PAS perlu dirujuk, PAS perlu dipujuk. Temberang pertama tak menjadi.



      Temberang kedua pun datang. Kalau tidak bersama PH, PAS dikatakan menjadi tongkat UMNO. Tidak pula diberi contoh tongkat itu. Tongkat Alikah? Tongkat semambukah? Sekadar membawa wawasan Budaya Politik Matang dan Sejahtera, PAS secara semberono dituduh memberi tongkat kepada UMNO. Langsung tidak konkrit. Sekadar membina persepsi buruk. Sekadar sakit hati pakaian sedondon.

      Temberang ketiga, PAS diramalkan akan kalah besar dalam PRU14. Lim Kit Siang kata PAS akan jatuh di Kelantan. PAS tak akan menang walau satu kerusi DUN pun di Selangor dan Perak. Temberang yang sahaja dicipta oleh Pak Belalang untuk menakutkan PAS. Motifnya adalah supaya PAS ‘U-turn’ kembali ke dakapan PH.

      Temberang berterusan. Pemimpin PAS difitnah terima duit RM90 juta duit 1MDB. Bermula dengan penyaluran maklumat temberang kepada Sarawak Report oleh ‘hantu raya’. Disusuli oleh dakwaan Husam kuasa 10 yang dijaja dari kedai kopi ke ceramah perdana. Diakhiri oleh Rapiji melalui SD. Apabila PAS mula mengambil tindakan saman, habis senyap macam tikus sembunyi dalam beras basmathi.

      Temberang Kit Siang dalam terang tak perlu bersuluh. Kit Siang ugut nak saman Tuan Guru Haji Hadi ( TGHH) kerana dakwa DAP anti-Islam. Sudah sebulan lebih. Tak saman-saman. Maka benarlah dakwaan TGHH. Cuma PAN tak sedar diri. Duk pertahan musuh agama sendiri. TGHH, ulama rujukan dunia diperli. Lim Kit Siang pula diangkat semacam wali.

      Temberang DAP bertingkat-tingkat. DAP temberang dengan CAT-nya. Baru-baru dapat kuasa pada 2008, prinsipnya CAT ( Cekap, Telus, Amanah). Jaja sana jaja sini akulah ‘khalifah Umar Abdul Aziz’. Bila dah dua penggal memerintah Pulau Pinang, projek mega pula yang diutamakan, rakyat marhaen majority Melayu/Islam dilupakan. Terpalit pula dua isu penyelewengan, banglo terlajak murah dan penjualan tanah Taman Manggis. Retorik kepalsuan berkecai habis.

      Temberang DS Anwar, PKR tidak melanggar apa-apa prinsip tahaluf siyasi. PKR juga menyokong RUU355. Katanya, Majlis Syura Ulama PAS membuat pertimbangan yang salah. Habis kenapa tak kemukakan hujah secara tuntas? Jawablah secara jelas 3 sebab putus yang dikatakan PAS.

      Temberang bersiri-siri. Kata mereka, Azmin Ali telah memecat ketiga-tiga exco PAS dalam kerajaan Selangor. Tut-tut, apabila Azmin menghadap Sultan Selangor, diputuskan bahawa exco PAS kekal demi kepentingan rakyat. Temberang yang membuatkan Mat Sabu dan pemuka PAN kempunan dan meroyan.

      Bapak temberang, Mahathir, pun datang bersama keris telanjang. Tergesa-gesa PPBM ditubuhkan . Katanya mahu jatuhkan Najib yang degil. Najib yang guna duit 1MDB. Najib yang merudumkan ekonomi negara. Akhirnya, terbongkar. Mahathir nak angkat anaknya Mukriz jadi PM. Bagai burung terbang dipipiskan lada. Kaum kerabat PH berlumba-lumba mendraf kabinet bayangan mereka.

      Sampai bilakah berakhirnya temberang bersiri ini? Mampukah PH bertahan sebelum PRU14? Nampak gayanya temberang dalam memilih calon PM amat sengit sekali. Akan tiba klimaks berebut kerusi. Sekarang ini pun PKR bertegas agar jangan sesiapa ganggu 30 kerusi Parlimennya.Ingatkan PAS yang jadi mangsa temberang. Rupa-rupanya temberang sama-sama kerabat PH sendiri.

      Berbalik kepada tajuk di atas tentang kuat tadi. Sudah terbukti, kuatnya PH kerana ‘T’, temberang. Sedangkan kuatnya PAS kerana ‘I’, Islam. Manakala kuatnya UMNO/BN kerana S.P.R. Fikir-fikirkan.

      Delete
    6. Assalamualaikum,,,

      Dr.Kamarul tidak memulakan semuanya, tetapi Hannnah Yeoh apabila buku yang ditulisnya dan dijual di rak terbuka menjadi tontonan awan dan dari situ Dr.Kamarul mendapatkan buku tersebut yang pada mulanya beliau percaya isinya akan berkisar kepada pengalaman dan harapan politik Hannah Yeoh yang pada pandangan Dr.Kamarul sesuai dengan bidangnya.

      Tetapi apa yang Hannah tulis berbeza dengan apa yang difikirkan oleh Dr.Kamarul di mana kemudiannya mendorong Dr.Kamarul untuk mengutip point point penting yang menjadi tujuan dan agenda Hannah Yeoh serta agenda ini menyentuh sensitifivi umat Islam serta bertentangan dengan perlembagaan Malaysia yang dengan jelas melarang ugama selain Islam disebarkan dalam negara. Itu intipati sebenarnya kepada pendedahan Dr. Kamarul yang kemudiannya dicanggah dengan cara yang tidak gentleman oleh Hannah, boss partiya dan askar upahannya.

      Sehubungan dengan itu Dr.Kamarul tidak berdiam diri, beliau megorak langkah untuk menghantar satu memorandum kepada ROC untuk mendesak DAP memberi surat tunjuk sebab kenapa tindakan tidak boleh diambil terhadap mereka.Memorandum yang turut disokong oleh para akademik merupakan usaha Dr.Kamarul untuk membuktikan niat sebenar DAP terbabit dalam politik Malaysia.Ianya bukan main main lagi.Dr. Kamarul perlukan sokongan kita umat Islam, maka menjadi kewajiban semua umat Islam atau yang mengaku Islam menyokong beliau.

      Dr.Kamarul berdepan dengan lapuran polis Hannah Yeoh dan beliau sudahpun ke balai polis Bukit Kayu Hitam untuk memberi keterangan.Dr.Kamarul berdepan dengan berbagai bagai tuduhan dari DAP dan askar upahannya yang terdiri dari berbagai bagai peringkat tetapi tuduhan tuduhan ini berbentuk tohmahan dan semua tuduhan itu hanya merujuk kepada penemuan Dr.Kamarul dari buku Hannah tanpa ada satupun point point yang didedahkan oleh Dr.Kamarul dicanggah dengan hujah balas.Hannah Yeoh menyanggah Dr.Kamarul dengan lapuran polis sambil bossnya seperti LGE dan LKS hanya menuduh Dr.Kamarul sebagai pelampau dan extrimis.

      Satupun tidak disertakan dengan hujah, sekadar tuduhan. Dr Kamarul go on.. kami bersamamu.........

      Delete
    7. Dr Kamarul, seorang pengkaji politik yang bertapak di Universiti Utara Malaysia, menulis di Harakah Daily 15 April 2017 yang lalu mempersoalkan “reaksi terlalu keras” Lim Guan Eng terhadap presiden PAS.

      Beliau hairan kenapa setiausaha-agung DAP itu seolah-olah gelabah tatkala Tuan Guru Abdul Hadi Awang cuba mengaitkan kononnya DAP berpakat dan bekerjasama dengan Amerika Syarikat (AS) untuk campur tangan dalam politik Malaysia.

      Kenyataan TG Hadi timbul ekoran lawatan mesra ke kedutaan Amerika Syarikat oleh Ronnie Liu, bekas exco kanan Selangor pada awal bulan April (Ronnie juga adalah bekas Adun DAP di Pandamaran).

      Pada hemat Dr Kamarul, DAP patut rasa berani kerana benar. Apatah lagi Ronnie sendiri mengakui ada jumpa kaunselor politik AS itu, ujar beliau.

      Beberapa minggu yang lalu (18 April), Harakah Daily turut melaporkan sekerat kata-kata yang kononnya diluahkan Guan Eng dalam satu dialog tertutup di Singapura pada 10 Dec 2014. LGE telah dijemput untuk menyampaikan sudut pandangan beliau di Rajaratnam School of International Studies.

      Setakat ini tidak dengar LGE berniat hendak menyaman Harakah Daily mahupun Dr Kamarul berkaitan pendedahan berkenaan. Kalau maklumat yang didedahkan itu tidak benar, samanlah segera!

      Kuasa asing berkepentingan di negara-negara Islam

      Apa yang terlintas di benak ramai mereka yang mengikuti rentak politik semasa ialah jangkaan bahawa tidak mustahil DAP dapat bantuan kewangan dan sokongan dari luar negara.

      Soalannya: Siapakah yang mungkin mahu menyumbang dana dan apa pula niat tersirat si penderma tersebut?

      Seperkara lagi, apakah lawatan mesra Ronnie Liu menjenguk diplomat AS membayangkan desas-desus bahawa pembiayaan perkakas pembangkang dalam pelbagai bentuk sudah pun berlaku sekian lama?

      Dipercayai dana disalur kepada parti-parti politik pembangkang dan NGO-NGO liberal yang anti Islam bagi mendokong agenda kuasa besar untuk menjatuhkan kerajaan Melayu-Islam pimpinan BN ala Arab Spring.

      Betulkah apa yang disebut atau ia sekadar khabar angin sahaja?

      Anwar bela diri menerusi proses undang-undang

      Ronnie telah dipetik rencana ‘Lobi bebaskan Anwar bukan undang campur tangan AS’ sebagai berkata bahawa “beliau hairan bagaimana tindakan membincangkan pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh dianggap sebagai menjemput campur tangan asing ke negara ini” (Malaysiakini, 16 April 2017).

      Hakikatnya dari segi undang-undang, DSAI – yang terkini diangkat oleh PKR sebagai “bakal PM Malaysia ke-7” – sudah melalui the utmost due process of the law, daripada mulanya di Mahkamah Sesyen, kemudian Mahkamah Tinggi hingga ke Mahkamah Rayuan dan akhirnya, Mahkamah Persekutuan.

      Di samping itu, DSAI mengemukakan beberapa permohonan semakan undang-undang sehingga masyarakat dah nak muntah dan meluat mendengar namanya kecuali pengikut setianya yang semakin mengurang sekarang.

      Namun, terlalu aneh, pelik lagi ajaib jika pihak AS mahu masuk campur. Lainlah jika DSAI ditangkap secara gelap dan tidak dibenarkan untuk mendapat apa-apa pembelaan sewajarnya lalu terus dipenjarakan sebegitu rupa.

      Inilah yang kita amat pelik. Kalau DSAI telah melalui “all legal avenues and options to defend himself” maka itulah keputusan muktamad.

      Oleh kerana itu, umum menganggap pertemuan Ronnie Liu (gambar bawah) dengan pegawai AS hanyalah bersifat “mencari apa-apa jalan supaya AS boleh campuri urusan dalaman negara kita dengan maksud untuk membebaskan Anwar Ibrahim”.

      Dari segi tatacara dan tertib diplomasi

      Kita juga difahamkan bahawa undang-undang antarabangsa menyatakan daripada segi hubungan dua hala antara dua negara (bilateral relations), seseorang pegawai diplomat asing yang dihantar oleh “the sending State” (seperti Amerika Syarikat) kepada “the receiving State” (iaitu Malaysia), sama sekali tidak boleh mencampuri urusan dalaman sesebuah negara yang berdaulat di mana dia bertugas.

      Kekangan tersebut adalah sebagaimana termaktub di dalam bawah Perkara 3 (1) di bawah Konvensyen Vienna 1961, di mana disebutkan:

      Delete
    8. Kekangan tersebut adalah sebagaimana termaktub di dalam bawah Perkara 3 (1) di bawah Konvensyen Vienna 1961, di mana disebutkan:

      “1.The functions of a diplomatic mission consist, inter alia, in:” diikuti oleh Article 3 (1)(b): ….. “Protecting in the receiving State the interests of the sending State and of its nationals, within the limits permitted by international law”.

      Inilah yang berlaku antara pertikaian Malaysian dengan diplomat negara Korea Utara baru-baru ini apabila diplomat Korea Utara cuba mencampuri urusan siasatan pihak PDRM ke atas kematian warga negara tersebut di lapangan terbang KLIA.

      Pegawai AS itu yang jumpa Ronnie pasti tahu akan kewujudan undang-undang sedemikian. Nampak seperti diplomat AS melayan karenah dan permintaan Ronnie dengan agenda mereka yang tersendiri, bukan?

      Mana tahu “jalinan kerjasama intim dengan Ronnie Liu” menjadi titian awal ke arah itu? Oleh itu, tanggapan orang ramai berasa syak ke atas Ronnie dengan agenda sulit DAP dan sekutunya tidak dapat dinafikan begitu sahaja.

      Isu pendakwah Kristian Hannah dan evangelisme

      Sehubungan ini, ramai juga yang teringin nak tahu: Benarkah wujud ancaman agenda evangelisme Kristian di Malaysia dan apa kaitannya dengan parti DAP?

      Untuk tujuan pencerahan, saya merujuk kepada penjelasan sebagaimana yang terkandung dalam buku Sang Nila Utama and The Lion of Judah: Dominionism and Christian Zionism in Malaysia (2015) dan Armies of God – A Study in Militant Christianity (2010) tulisan Iain Buchanan.

      Adakah dakwaan kaitan Christian Dominionism ini bakal dinafikan oleh DAP? Pengarah pusat penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki masih menanti jawapan.

      Sehingga kini DAP tak berani sanggah atau lawan balik apatah lagi nak saman Dr Kamarul oleh LGE atau Hannah Yeoh atau mana-mana ahli politik DAP (yang jawatan mereka belum disahkan oleh pihak ROS!)

      Para peminat Melayu Hannah turut menyerang Dr Kamarul

      Sejak dua menjak ini, puak penyokong tegar DAP asyik mengasak Dr Kamarul di alam maya. Ada apa di sebalik serangan bertubi-tubi mereka?

      Betullah kata ramai orang – bukan Melayu sahaja tetapi Cina, India, Kadazan, Dusun, Bidayuh dsb – yang mula sedar: “Lim Kit Siang didik anak buahnya jadi pemaki tegar kerana payah buang tabiat.”

      Apa sahaja yang para pemimpin DAP buat mesti betul bagi si pengikutnya yang kuat mencarut itu.

      Kalau nak jadi pembohong dan pembenci Melayu dan agama Islam pun diredhai juga oleh golongan penyokong pembangkang ini.

      Malah ada di kalangan Melayu dan Islam yang sanggup menjadi balaci dan macai-macai mereka … sudah termakan dedak DAP.

      Demikianlah antara rungutan ramai orang terhadap Dapster dan sekutu-sekutu Melayunya yang ibarat kembar seiras sedang gamat menghentam Dr Kamarul dengan pukulan bertalu-talu.

      Hujah Dr Kamarul langsung tidak dipatahkan. Hanya cercaan, hinaan dan ugutan menjadi mainan; rendahnya mutu politik Machiavelli Dapster.

      Tak hairanlah kalau tema mereka sudah: “Asal Umno, PAS dan BN, belasah je!” Hilang nilai jati diri. Ke mana pergi akhlaknya? Macam itukah pendokong maqasid syariah dan rahmatan li’l ‘alamin?

      Delete
    9. Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali meminta semua pihak menghentikan spekulasi mengenai kemelut politik di Selangor bagi menghormati titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

      Beliau berkata, Sultan Selangor menitahkan supaya barisan Exco kerajaan negeri yang melibatkan keanggotaan pemimpin Pas tidak lagi dijadikan isu selepas baginda memberi perkenan supaya tiga Exco Pas terus kekal dalam pentadbiran kerajaan negeri itu.

      "InI membuktikan bahawa baginda amat memahami denyut nadi rakyat yang mahu mandat diberi dilaksanakan dengan amanah dan bertanggungjawab.

      "Tuanku juga bertitah supaya pihak tidak bertanggungjawab menghentikan spekulasi tentang kestabilan kerajaan negeri dan kita akan laksana mandat ini sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Ini titah Tuanku dan semua pihak mesti patuh dan terima," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan upacara pecah tanah pembinaan semula Uptown Shah Alam Seksyen 24 di sini.

      Dalam titah khas hari ini, Sultan Sharafuddin berkenan dengan hasrat Mohamed Azmin untuk mengekalkan ketiga-tiga Exco Pas dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri sehingga ke tarikh PRU akan datang.

      Setiausaha Sulit kepada baginda, Datuk Mohamad Munir Bani berkata ketetapan itu dibuat selepas baginda menimbang dan meneliti segala aspek terutama dari sudut kestabilan pentadbiran kerajaan negeri Selangor demi memelihara kepentingan rakyat secara keseluruhannya.

      Kerajaan Selangor yang dipimpin Mohamed Azmin mempunyai komposisi Exco yang sama bilangan iaitu masing-masing tiga orang daripada PKR, DAP dan Pas.

      Tiga exco Pas ialah Datuk Iskandar Abdul Samad yang memegang portfolio Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar; Datuk Dr Ahmad Yunus (Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains, Teknologi dan Inovasi) serta Zaidy Abdul Talib (Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani).

      Kedudukan Exco Pas dalam kerajaan Selangor menjadi topik hangat apabila Majlis Syura Ulama Pas pada 11 Mei lepas memutuskan supaya parti itu menamatkan tahaluf siyasi dengan PKR, yang menerajui pentadbiran negeri Selangor kerana tidak menghormati Pas sebagai rakan sekutu mereka.

      Delete
    10. Saya tidak terkejut membaca laporan portal berita Malaysiakini bertarikh 24 Mei 2017 bertajuk “Iman Tak Goyah Pun Baca Buku Yeoh” yang memuatkan kenyataan Naib Presiden AMANAH, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, mengenai buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, bertajuk “Becoming Hannah”.

      Kata Dr Mujahid, buku Hannah mempunyai persamaan dengan buku tulisan beliau, “Aren't We All Malaysians”. Beliau juga mendakwa tidak menemui sebarang unsur yang boleh membawa seseorang Muslim murtad seperti kononnya didakwa oleh saya, sambil menambah, “Sebaliknya selepas membaca buku itu saya menjadi Muslim yang lebih baik”.

      Sejak Dr Mujahid masih di dalam PAS lagi saya telah mengkritik beliau. Antaranya ialah melalui tulisan saya pada 21 Jun 2014 yang mengkritik kandungan Rang Undang-Undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi yang dirangka oleh Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara, yang beliau pengerusikan.

      Kritikan itu saya buat kerana kandungan Rang Undang-Undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi ini, pada hemat saya, mengiktiraf ketidakpercayaan agama serta mengiktiraf orientasi dan identiti seks songsang di mana kedua-duanya bukan sahaja berlawanan dengan ajaran agama, malah berlawanan juga dengan Prinsip-Prinsip Rukun Negara.

      Kritikan ini timbul kerana, mengikut Seksyen 4(1) Rang Undang-Undang ini, “kepercayaan” bermakna apa-apa kepercayaan agama atau falsafah dan satu rujukan kepada kepercayaan merangkumi satu rujukan kepada ketidakpercayaan manakala “agama” pula bermakna apa-apa agama dan merangkumi apa-apa kepercayaan atau ketidakpercayaan agama.

      Mengikut Seksyen 6(1) Rang Undang-Undang ini, Kerajaan dan semua orang tidak boleh mendiskriminasi secara tidak adil terhadap mana-mana orang atas asas agama... Mengikut Seksyen 7(1)(ii) pula, Kerajaan dan semua orang tidak boleh mendiskriminasi secara tidak adil terhadap mana-mana orang atas asas jantina, termasuk orientasi dan identiti seks.

      Saya waktu itu cukup terkejut bagaimana peruntukan-peruntukan yang mengiktiraf ketidakpercayaan agama serta mengiktiraf orientasi dan identiti seks songsang ini boleh wujud di dalam Rang Undang-Undang yang dirangka oleh jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Dr Mujahid, yang waktu itu merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

      Bagaimanapun, setelah ini berlaku, tambahan pula setelah Dr Mujahid sendiri bertindak keluar dari PAS bersama-sama rakan-rakan sefikrah beliau untuk menubuhkan parti baru bernama AMANAH yang menunjukkan keintiman luar biasa pula dengan parti sekular tegar, DAP, maka tidaklah pelik bila beliau memerli saya mengenai buku Hannah ini.

      Apatah lagi bila pada hari yang sama, 24 Mei 2017, portal berita The Malaysian Insight melaporkan pula satu kenyataan Dr Mujahid pada forum awam Reformasi Pilihan Raya PRU14 anjuran Bersih 2.0 Wilayah Utara di Kompleks Masyarakat Penyayang, Pulau Pinang di bawah tajuk berbunyi “Hapuskan Parti Politik Berasaskan Kaum Dan Agama”.

      Delete
    11. Mengikut laporan ini, Dr Mujahid mencadangkan pada forum ini bahawa satu perkara yang Pakatan Harapan perlu lakukan jika pakatan pembangkang memenangi Kerajaan Persekutuan di dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ialah untuk memastikan tiada lagi parti politik yang berasaskan kaum dan agama sebagai satu-satunya cara untuk bergerak ke depan.

      Membaca laporan mengenai kenyataan Dr Mujahid ini, terus fikiran saya teringat kepada insiden di mana Pengerusi DAP, Karpal Singh, dilaporkan menggesa kerajaan mengharamkan semua pertubuhan yang bergerak di atas garis perkauman dan di atas garis keagamaan di dalam sidang media beliau di Pulau Pinang pada 5 November 2013.

      Tidak berpuas hati dengan laporan mengenai kenyataan Karpal Singh ini, apatah lagi kerana DAP waktu itu merupakan rakan PAS di dalam Pakatan Rakyat, saya telah berusaha mendapatkan rakaman sidang media beliau dari seorang wartawan, dan setelah mendengar sendiri rakaman tersebut maka terbukti beliau memang menyebut perkara tersebut.

      Masih tersimpan di dalam rekod saya ayat-ayat spesifik yang disebut oleh Karpal Singh waktu itu, iaitu “The government cannot allow associations which operate on racial lines, which operate on religious lines.” (Kerajaan tidak boleh membenarkan pertubuhan-pertubuhan yang bergerak di atas garis perkauman, yang bergerak di atas garis keagamaan.)

      Sambung Karpal Singh lagi: “Operating along religious, racial lines, is a very dangerous thing in a multi-racial and a multi-religious society like ours. I think the time has come perhaps for all racial (and religious) parties to be deregistered, that will include unfortunately even PAS.” (Bergerak di atas garis-garis keagamaan, perkauman, adalah satu perkara yang sangat membahayakan di dalam sebuah masyarakat berbilang kaum dan berbilang agama seperti masyarakat kita. Saya fikir masanya mungkin sudah tiba bagi semua parti perkauman (dan keagamaan) untuk dibatalkan pendaftarannya, ini malangnya merangkumi PAS juga.)

      Bila cadangan mengharamkan parti politik yang berasaskan kaum dan agama yang pernah diutarakan oleh Karpal Singh ini diutarakan semula oleh Dr Mujahid maka terbuktilah bahawa Dr Mujahid, dan seterusnya AMANAH, adalah antara kuda tunggangan terbaik DAP.

      Delete
    12. Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa bahawa Pakatan Harapan masih dibelenggui pelbagai masalah dalaman walaupun tanpa kehadiran partinya dalam gabungan itu.

      Sebelum ini, beliau berkata PAS dituduh menjadi punca kepada semua perbezaan dalam Pakatan Rakyat sehingga menyebabkan gabungan itu terkubur.

      Walau bagaimanapun, kata Tuan Ibrahim, perbalahan semasa pilihan raya negeri Sarawak dan perebutan antara siapa yang layak menjadi PM ke-7 hari ini membuktikan sebaliknya.

      Tanpa PAS, pelbagai percanggahan juga berlaku dalam pelbagai isu yang kini melanda Pakatan Harapan. Jadi jelasnya, tuduhan terhadap PAS tidak benar.
      Pertarungan di dalam Pakatan Harapan dijangka lebih hangat apabila tibanya masa untuk berebut kerusi,” katanya yang dipetik oleh Harakah Daily hari ini.

      Malah katanya, PKR telah mengisytiharkan bahawa kerusi miliknya tidak boleh diserahkan kepada sesiapa manakala DAP dijangka akan menggunakan logik yang sama untuk mempertahankan kerusi yang sudah ditandinginya.

      Menurutnya, pengumuman itu sama seperti apa yang diisytihar PAS, tetapi apabila parti berkenaan berbuat demikian, mereka dituduh sebagai bongkak oleh parti-parti komponen HARAPAN.

      Tuan Ibrahim berkata, PAS juga telah menggisytiharkan bahawa mana-mana parti pembangkang yang meletakkan calon di kerusi tradisi PAS bermakna memberi tongkat kepada Umno-BN.

      “Percayalah PKR dan DAP akan turut membuat pengisytiharan yang sama tidak lama lagi.

      “Itu tidak pelik, kerana itulah realitinya, dan PAS telah mendepani realiti tersebut lebih awal,” katanya.

      Delete
    13. Ada golongan kononnya profesional yang cuba menghalang PAS berjaya dalam politik kerana mereka takut akan prinsip PAS yang akan membawa kepada ketaatan kepada Allah. Golongan ini ramai menyokong PH dan memburukkan PAS dengan gambaran PAS tak ikut perkembangan...

      Kuala Lumpur: Perlembagaan mengiktiraf hak asasi mak nyah untuk bebas mengamalkan kegiatan mereka. Dato' Seri Mohd Hishamudin Yunus sebelum ini membuat penghakiman bahawa Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 adalah tidak sah di sisi perlembagaan. Ini adalah kerana perlembagaan mengiktiraf hak asasi ‘pondan'.

      Penghakiman tersebut dibuat di peringkat Mahkamah Rayuan dan sering dirujuk oleh pihak-pihak yang memperjuangkan hak golongan transgender sebagai penghakiman yang memberikan nafas perlembagaan kepada perjuangan kumpulan tersebut.

      Undang-undang enakmen jenayah syariah yang menghalang lelaki berpakaian seperti seorang wanita perlu dihapuskan. Ini kerana undang-undang seperti ini mendiskriminasi dan melanggar hak asasi manusia.

      Walau bagaimanapun, keputusan yang dibuat di peringkat Mahkamah Rayuan tersebut telah ditolak di peringkat Mahkamah Persekutuan. Hishamudin juga menyatakan kekesalan dengan keputusan kes Mahkamah Persekutuan kerana tidak memihak kepada mak nyah.

      "Keputusan Mahkamah Persekutuan dalam tahun 2015 dalam kes Muhamad Juzaili (transgender) yang mengenepikan atas sebab teknikal keputusan Mahkamah Rayuan yang mempertahankan hak asasi 3 orang transgender Negeri Sembilan untuk memakai pakaian wanita amat dikesali kerana pendapat saya, keputusan Mahkamah Persekutuan terlebih dahulu ..." kata beliau yang mempengerusikan kes tersebut.

      Walau bagaimanapun, Mahkamah Persekutuan telah menolak penghakiman yang dilakukan oleh Mahkamah Rayuan yang dipengerusikan Dato' Seri Mohd Hishamuddin Yunus itu atas alasan teknikal kerana pihak responden melakukan prosiding tidak sah serta mengikut saluran yang salah dari segi undang-undang kerana tidak mengikut keperluan Perkara 4 Perlembagaan.

      Beliau yang turut hadir dalam Forum Perkembangan Islam di Malaysia anjuran Sisters in Islam baru-baru ini menegaskan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular. Menurut beliau, walaupun Islam diisytiharkan sebagai agama Persekutuan, namun Malaysia adalah sebuah negara sekular.

      Dan ini bermakna pemerintahannya tidak berlandaskan ajaran mana-mana agama seperti yang telah ditekankan oleh Perdana Menteri yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Mengenai pindaan Rang Undang-Undang 355 yang diusulkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Haji Awang, beliau berpendapat ianya mengabaikan prinsip keadilan berkadar dalam undang-undang jenayah.

      Delete
    14. Saya telah menghabiskan masa selama 2 jam 45 minit, iaitu dari pukul 215 petang ke pukul 500 petang, untuk memberikan keterangan di Balai Polis Bukit Kayu Hitam, Kedah, pada hari ini, 22 Mei 2017, sehubungan dengan laporan polis Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya merangkap Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Hannah Yeoh, terhadap saya pada 15 Mei 2017 dan laporan polis saya terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei 2017.

      Ada di antara rakan-rakan peguam yang menanyakan sama ada saya memerlukan bantuan pihak peguam untuk berhadapan dengan pihak polis tetapi saya meyakinkan mereka bahawa saya tidak memerlukannya. Alhamdulillah, pegawai penyiasat melayan saya dengan baik dan saya juga memberikan kerjasama yang penuh dengan menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh beliau sehingga akhirnya lahirlah kenyataan setebal lapan muka surat.

      Apa yang mahu saya tekankan kembali adalah hakikat bahawa saya bukanlah seorang ekstrimis seperti yang dituduh oleh ramai pemimpin DAP. Ini termasuklah tuduhan Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, bahawa laporan polis saya adalah bukti kegagalan untuk mempromosi wasatiyyah di Malaysia; tuduhan Naib Pengerusi DAP merangkap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, bahawa saya gila, berpandangan sempit dan ekstrimis; tuduhan Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, bahawa saya adalah ekstrimis dan berpandangan sempit; dan tuduhan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, bahawa saya adalah pelampau.

      Kepada semua pemimpin DAP ini, sukalah saya minta mereka mendengar sendiri rakaman ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014 ini.

      Di dalam ucapan ini, Lim Guan Eng secara terang-terangan menghasut dengan menuduh Barisan Nasional tidak akan menyerahkan kuasa jika pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 dan bahawa jika ini berlaku maka “perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya”.

      Belum lagi Pilihan Raya Umum Ke-14 berlangsung, sudah tertanam dalam fikiran Lim Guan Eng hasrat untuk menyelesaikan perebutan kuasa di jalan-jalan raya.

      Wahai Lim Kit Siang, sayakah atau anak kamu, Lim Guan Eng, yang ekstrimis?

      UCAPAN LIM GUAN ENG

      “We know that Barisan Nasional are sore losers. They are really sore losers and they will not give up power that easily. Now, what will happen if they refuse to give up power? And I think this is one very important question in people’s minds, especially in the last election when we won the popular mandate but not the number of seats, we can see the huge mess if this issue comes out. Now, if we win power, both in terms of popular votes, that means the popular votes, but (also) in terms of the number of seats, and then we are not allowed to take power, I think the matter has to be resolved on the streets and it will be resolved on the streets.”

      TERJEMAHAN UCAPAN LIM GUAN ENG

      “Kita tahu bahawa Barisan Nasional adalah jenis yang tidak berpuas hati jika kalah. Mereka adalah jenis yang sangat tidak berpuas hati jika kalah dan mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah. Sekarang, apa akan berlaku jika mereka enggan menyerahkan kuasa? Dan saya fikir ini adalah satu soalan yang sangat penting dalam minda rakyat, terutamanya dalam pilihan raya lepas bila kita menang mandat popular tetapi bukan bilangan kerusi, kita boleh lihat kacau-bilau besar jika isu ini timbul. Sekarang, jika kita mendapat kuasa, di dalam kedua-dua dari segi undi popular, maknanya tentunya undi popular, tetapi (juga) dari segi bilangan kerusi, dan kemudian kita tidak dibenarkan untuk mengambil-alih kuasa, saya fikir perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya dan ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya.”

      FB
      DR. KAMARUL AZMAN YUSOFF

      Delete
    15. Harakah dah bankrap

      Menempel di sini

      Bodo pak lebai haji korup

      Delete
    16. Parti Amanah Negara (PAN) menegaskan sebarang bentuk gabungan pembangkang yang akan diwujudkan bagi menumbangkan parti Melayu UMNO tidak boleh mengenepikan parti DAP.

      Setiausaha Pemuda PAN Perak, Safarizal Saleh berkata, DAP mesti dimasukkan dalam agenda ‘satu lawan satu’ menentang Barisan Nasional (BN) oleh gabungan pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Katanya, DAP telah memainkan banyak peranan dan tanggungjawab dalam memastikan rakyat menentang kerajaan dan memberi kemenangan kepada parti pembangkang selama ini.

      “Pemuda PAN Perak tegaskan sebarangan bentuk gabungan mesti mengambil kira peranan dan keberadaan DAP walaupun ada peringatan dan amaran agar DAP tidak dibawa berbincang untuk duduk semeja,” tegasnya dalam satu kenyataan media semalam.

      Safarizal dalam pada itu menuduh kononnya saranan supaya DAP diketepikan daripada gabungan pembangkang merupakan perancangan dan agenda UMNO.

      Beliau mendakwa kononnya UMNO bimbang dengan sokongan dan keupayaan DAP dengan beberapa lonjakan sokongan pengundi-pengundi di seluruh negara ke atas pembangkang.

      “Pemuda PAN Perak tidak sesekali mengenepikan peranan besar DAP dan akan sentiasa membuktikan bahawa tomahan dan desakan agar DAP diketepikan adalah langkah silap kerana tidak melihat keupayaan dan kemampuan sebenar DAP.

      “Atas semangat itu DAP dan semua parti wajar duduk semeja dengan segera bagi menghadapi BN pada PRU14 pada bila-bila masa sahaja lagi,” tegasnya.

      Delete
    17. Sudah sekian lama rakyat jelata menilai kebagusan parti Keadilan rakyat Malaysia.Memang bagus sungguh. Apa tidaknya. Apa apa pun dialah menentukannya.

      Contohnya, dalam kongres nasional Tahunan parti ke 12 baru baru ini, Datuk Seri Anwar Ibrahimlah perdana menteri ke tujuh. Kata Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir bahawa bakal Perdana Menteri ditentukan dalam perbincangan Pakatan Harapan.

      Memang itulah sepatutnya, bukan ditentukan oleh parti Keadilan rakyat Malaysia (PKR) sendiri, kerana pakatan harapan ada BERSATU ada DAP dan PAN.
      Pakatan harapan kena buat keputusan bersama menentukan siapakah perdana menteri ketujuh selepas menang PRU 14 nanti.

      Hari ini belum ada apa apa sudah buat keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim perdana menteri ketujuh, sedangkan ada tokoh lain yang barangkali lebih layak diangkat sebagai perdana menteri.

      Datuk Seri Anwar Ibrahim memang bukan tokoh yang selayaknya duduk dan diangkat menjadi perdana menteri ketujuh, kerana beliau adalah seorang banduan. Belum bebas.

      Bagaimanapun, kata Datuk Seri Mukriz Mahahtir, isu berkenaan belum dibincangkan kepemimpinan tertinggi pakatan harapan.

      Manakala parti Keadilan rakyat semasa mengadakan kongres nasional ke 12 telah buat keputusan bahawa perdana menteri ketujuh adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, status qua seorang banduan penjara Sungai Buloh.

      Jika difikir secara halusi, keputusan itu sangat tidak masuk akal, kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang banduan yang tidak layak bertanding dalam PRU 14 nanti.

      macam mana dia boleh dilantik sebagai perdana menteri? Macam mana PKR boleh dan telah menamakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri ketujuh.

      Bayangkan seorang banduan, dari segi undang undang dia tidak layak bertanding dalam PRU 14, kecuali selepas dibebaskan se lama lima tahun baru boleh bertanding dan jika menang boleh dilantik sebagai perdana menteri. .

      Disini nampak dengan jelas PKR dua kali lima dengan umno/BN . Syok sendiri. Dan semata mata mahu berkuasa pentingkan diri sendiri tanpa memikrikan hak lain lain parti dalam pakatan harapan.

      bukan hendak membela kepentingan rakyat jelata.akan tetapi, utamakan kepentingan puak pauk mereka sendiri dengan rakus sekali.

      Mankala DAP pula sarat dengan misi dan visi untuk menjadikan agama kristian agama rasmi Malaysia. Dan Pan dijadikan alat oleh DAP supaya agama Islam dan politik boleh di kompromikan.

      Parti bersatu walaupun pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad ketika ditanya soalan sama, beliau hanya menjawab ia terpulang kepada rakyat sama ada mahu melantik Anwar sebagai Perdana Menteri ketujuh atau sebaliknya.

      Akan tetapi ada ura ura tetap mahukan Tan Sri Mahyudin Yassin sebagai perdana menteri dengan bekas perdana menteri lebih layak berbanding Anwar Ibrahim yang sah tidak layak bertanding pada PRU 14 nanti.

      Nampak sangat kegelojohan dan kegopohan tanda aras ketidak professionalan pakatan harapan dalam menentu hala tuju pakatan pembangkang yang hendak memerintah Malaysia serta jauh dari kerasionalannya.

      "

      Delete
    18. Ini bab perbelanjaan.

      Nampak sangat berok najib tak reti dan tak nak tahu sikit pun pasal ekonomi.

      Patut lah Najib yang bodoh kelentong pasal GST terus setuju.

      Padahal ada cara lain yang tak menyusah rakyat.

      Yang beruk Najib balas pasal prof kangkong, siapa PM Pakatan dan PAS yang tak sudah-sudah. Ini semua bukan boleh isi perut anak bini..

      Delete
    19. SYABAS ANON 11.26 DI ATAS PANDANGAN ANDA YANG RASIONAL .
      APAPUN YANG BERLAKU SELEPAS INI,RAKYAT KEDAH DARI PELBAGAI PERINGKAT DAN GOLONGAN TETAP BERADA DI BELAKANG TUN.

      HANYA SATU HARAPAN RAKYAT KEDAH SELEPAS PRU-14 NANTI ,KEDAH DIPIMPIN KERAJAAN BERSATU.

      Delete
    20. Kesian mb Kedah yg tak pass srp tu..

      Tu lah kuat sgt mkn cifut babi,kuih bijan dan sedut cucuq badak.

      Padan muka

      Tidoq la lg.

      Delete
    21. PRU14 MALAYSIA AKAN PERANG ISU SAHAJA. MACAM BIASA..
      PAKATAN HARAPAN
      Isu RAKYAT - BEBAN GST / HARGA BARANG
      Isu NASIONAL - 1MDB / HUTANG NEGARA / OBOR
      Isu RASUAH - TIRIS / JERUNG TERLEPAS
      Isu SALAHGUNA KUASA - SOSMA / HASUTAN / OSA / LOBI TRUMP

      LAWAN TETAP LAWAN

      BN DAN PAS
      Isu SENTIMEN PERKAUMAN - CINA, CINA, CINA
      Isu SENTIMEN AGAMA - KAPIR, KRISTIAN,
      Isu SIAPA PM - NAJIB, ANWAR, TUN M, HADI....

      Kesimpulan, perang PRU14 masih sama sahaja sejak tahun 60an. PRU tak ubah nasib rakyat dan pimpinan tetap belum matang. Malaysia tak capai taraf negara maju menjelang 2020.
      Najib juga PM paling lemah. Wawasan Tun Malaysia maju gagal. Seret sampai tahun 2050 sebagai bukti. Belum apa-apa dah Melayu tampar Cina. Malangnya..jika tiada perubahan dan anjakan paradigma secara glokal... TN50 hanya tin kosong jawabnya.

      Semoga pimpinan Kerajaan Malaysia selepas PRU14... boleh berubah kepada lebih baik. Jika nak bertanding sekadar bolot harta dan kayakan anak bini...Berundurlah segera. Bagi pada yang lebih layak.

      Selamatkan Malaysia. Wariskan anak cucu negara tanpa hutang dan tidak tunduk kepada kuasa asing.

      Delete
    22. Letih la Budin, hang banyak sgt bagi muka kat banyak sgt iklan harakah menempel kat sini.

      Nak baca komen pembaca pun xde selera.

      Delete
  2. Najib ini apa dia tau, setiap hari goyang teloq , hidup pun isteri puaka yg atur..hal takbir semua penyamun yg duduk keliling najib yg buat..kita dah tahu dah punca najib terpaksa kena kan langkah zalim keatas rakyat iaitu mengenakan pelbagai jenis cukai Dan menghentikan semua subsidi adalah kerana terlalu banyak pembaziran di lakukan oleh PMO until kesenangan keluarga mereka Dan kroni. Sebenarnya najib Dan Rosmah serta semua pengampu mereka adalah durjana negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia wilayah ke 63 China?

      Delete
    2. .

      Kalau Pak Lah yang setia dapat 5 juta. Pengkhianat dapat 90 juta. Ya Ha Na dapat 5 juta. Bini dapat cincin 3 juta . sampai macai macai yang dapat 100 rm sahaja...

      Tak payah GST boleh bagi br1m

      Delete
  3. Malaysian Cybertrooper26 May 2017 at 08:58

    Pendek kata Bijan memang bodoh piang!
    Tandatangan pun dengan mudah diturunkan tanpa perlu membaca kandungan dokumen yg hendak ditandatangani itu inikan pula nak pikir matematik kompleks seperti yg dinyatakan oleh Rafizi tu.

    Ntah-ntah membaca pun si Bijan tak berapa lancar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semata mata nak buat mrt 100b

      Bajet 24 kementerian di potong..

      Najibnomics sttle
      Notingham Forest robin hood unuversity

      Delete
  4. Jelas. good job YB Rafizi ramli! membina semula negara. In Shaa Allah.

    Kepada penyokong Umno/Pas/BN/pemakan dedak/prof kangkong/kaki kopipes,

    Saya nak syorkan ..YB Rafizi ramli jawatan Ketua Audit Negara. harap, kalian semua setuju ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pulak audit


      RAFIXI SPECIAL PROSECUTOR DI AG OFFICE UNTUK TANGKAP NAJIB MASUK JEL!

      Delete
    2. .

      Sian... najib.

      Sumpah Najib tak boleh jawab apa yang Rafizi tanya.

      Bila tanya .. balik-balik jawapannya ialah derma dari Raja Arab. Soalan tak ada kaitan derma pun itu lah jawapan Najib.

      Delete


  5. Aku ingat Syed Sidiq Syed Abd Rahman lagi bijak dp ko Rafizi, berkaitan dg GST ini.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dok banding org. Ko tau apa . Bagi idea sikit. Kalau tak tau balik hisap nenen nenek ko

      Delete

    2. TSMY lagi la, 3 Kali ganda lebih bijak dp Rafizi.

      Delete
    3. .
      .

      Yang bagi jawapan orang lain. Yang dia dakwa bijak orang lain.

      Sah memang kena kencing dengan Najib pasal GST

      Delete
    4. Najib 3 kali bodoh dari Muhyiddin.

      Delete
  6. Bukan macam najib jual negara

    Malaysia wilayah ke 63 China?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Gabenor Wilayah 63, Jho Low..

      Delete
    2. Kih kih saya sokong..

      Y.A.B TUN Jho Low
      Gabebor malaysiapok

      Delete
  7. Capital Gains Tax perlu diperkenalkan untuk pasaran saham, baru adil. CGT juga adalah langkah perlu untuk mengawal kenaikan harga hartanah. Saya cadangkan CGT sehingga 50% untuk rumah kategori kos rendah dan sederhana, agar golongan berpendapatan rendah mampu milik rumah; dan menghapuskan terus pembelian rumah sebegini untuk tujuan spekulasi dan pelaburan.

    FDI perlu ditambah, lebih2 lagi bila 200,000 graduan menganggur, atau tidak mendapat pekerjaan yg bersesusian dgn kelayakan akademik. Penambahan pekerjaan akan merangsang aktiviti ekonomi, dan menambah pendapatan perbendaharan.

    Di zaman madey, banyak pengswastaan dilakukan. Kini kita ada 1.6juta penjawat awam, di antara peratusan tertinggi di dunia berbanding jumlah tenaga kerja. Sektor awam perlu dikurangkan. Jabatan2 yg dah tak relevan di abad ke 21 spt jabatan penerangan perlu dibubar.

    Dan hapuskan terus majlis jamuan itu ini setiap kali ada event, siap dgn banner dan bunting sepanjang jalan yg macam DBKL selalu buat. Tak ada faedah langsung pada rakyat, yg seronok ialah caterers yg buat duit. Minum kopi atau air sirap dgn keropok dah laaa. Hapuskan juga kursus2 non teknikal kjaan, macam kursus motivasi dan tah apa2 lagi. Perabih duit jerrr. Yg nak kerja tapi tak ada motivasi patut resign.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babee punya idea tuan itik tuan Mangkok (titm)

      Ini cadangan lapok idea pemuda pas yg di cedom dari mana?


      Elooo trump Amerika nak slash cukai korporat dari 28% kepada 15% setaraf Ireland hanya 11%

      Ko ni bahlol betul pemuda pas. Apa kau tu pasal hududnomics?

      Kau ingat saham macam property nak buat capital gains tax...

      Jual beli saham dah kena 6% gst cukup la bodooo


      Kami di wall street pun tak kena cgt ! Ko pandainpandai nak buat di malaysiaL! Abig tu jual beli forex ada gst???

      Jawab mat lebai haji korup!!

      Delete
    2. Woi malaysiabaru yg kau pagi2 maki orang ni apahal? Aku hanya sokong rafizi pasal cgt pasaran saham, berdasarkan pemahaman bahawa gst 6% akan dihapuskan. Kalau ko tak setuju, bahas la cara baik.

      Delete
    3. Malaysiabaru,
      Tarik nafas...hembus...tarik lagi..hembus semula..dan seterusnya..

      Najib dah lah dalam situasi cemas skrg ni..jgnnlah kita terikut sama keadaan cemas Najib tu. Steady sikit.

      Delete
    4. Cgt pasran saham adalah cadangan TiTM

      Dan di kupas oleh pemuda pas

      Mustahil rafizi nak cadang CGT dalam pasaran saham.

      Tidak ada di dunia CGT dalam saham. Bila untung saham naik bila rugi saham turun kerajaan nak bayar balik CGT?

      kalau rapizi punya iidea kami akan tibai buntut jambu dia; hantar balik mckk belajar balik dari form1

      Ko jangan nak ceduk idea bodo titn atau peduma bodo pas!

      Sebelum post analisa dulu

      Delete
    5. Yerr lerr malaysiabaru kau sorang jerr yg pandai; dapat lesen maki orang.

      Delete
    6. Malaysiabaru baca CGT cnn money website. Atau google "CGT on stocks", banyak website terangkan sistem dan kaeadah cukai sahan. Awak yg perlu analisa dulu sblm maki orang. Enuff said.

      Delete
    7. www.which.co.uk website explains about uk CGT structure

      Delete
    8. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

      explains various cgt rates on shares in every country.

      Delete
    9. https://www.gov.uk/tax-sell-shares

      explains CGT on sale of shares in the UK

      Delete
    10. Yang kamu sebut tu dah ada di Malaysia untuk listed companiirs dan juga ibvestmebt fund

      Cuba bayangkan saham maybank milik PNB naik dari skrg 9.70 kpd 20.00 apakah PNB KENA BAYAR CGT? ASB ASN KENA BAYAR CGT? DI MANA CUKAI 26% ASN DAH BAYAR KPD LHDN. KO NAK TAMBAH LAGI 50%?

      MENTANG MENTANG DOW JONES CECAH REKOD BARU 20790! K NAK CGT PULAK!

      HABIS ORG CABUT LARI!!!


      KALU MACAM TU SIAPA TARUK DYIT DALAM FD TAK KENA PULAK CGT PADAHAL FD DIA BERKEMBANG? SAPA TARUK DYIT DALAM TABONG UJI PUN KENA CGT???


      ELOOOO BALIK BRLAJAR PERGI HARVARD LAAA... NAK BUAT RUU CGT TAPI HARAM APA OUN TAK TAU UNTUK APA KENAPA DAN BAGAIMANA?

      PHUIII MACHAI PAS PIS PUS TITM..KOREK GOOGLE JUGAK PHUIII

      Delete
    11. malaysiabaru; post 11.14 awak kata "tidak ada di dunia CGT dalam saham". dah buktikan awak salah; jilat la ludah sendiri.



      Delete
    12. TIDAK ADA DI DUNIA CGT DALAM SAHAM? KAH KAH KAH STATEMENT BODOH DARI MALAYSIABARU.

      KALAU TAK MAHU CGT DI SINI, BOLEH LA KITA BAHASKAN TANPA MELUDAH PHUI SANA MAKIHAMUN ORANG SANA SINI.

      Delete
    13. Orang yang rasa terlalu pandai, suka ejek maki yang lain,terlalu seronok ludah sana sini bila terkena muka sendiri , bagus jugak.

      Delete
    14. Bagus Malaysiabaru. Ini tak normal bagi saudara. Harap ini Malaysia baru yg ori. Disamping itu CGT pasaran saham sebenarnya akan menguncup dan membantutkan pasaran saham ini.
      GST diguna pakai dilebih 140 buah negara dan makin tambah tahun ke tahun. Sistem gst adalah consumption based yakni org berduit yg banyak belanja bayar lebih. GST juga dilupus dari barang keperluan asas yg banyak dibeli oleh orang kurang duit. GST juga mempunyai sistem monitoring yg lebih baik yg mengira input serta output. Susah peniaga nak lari dari bayar cukai. GST telahpun diakui pakar economy dunia sebagai system yg baik dan adil.
      Rafizi banyak teori di atas. Macam macam angka diguna yg nampak berlebihan dan boleh dipersoal. Senang benar Rafizi dlm dua hari boleh ada segala penyelesaian. Kat dunia biasa pakar economi akan buat kajian berbulan untuk tentukan suatu penyelesaian. Malangnya Rafizi juga mempuyai rekod cemerlang berdusta berdasarkan jumlah kes fitnah yg dia kalah. Namun penyokong akan tetap percaya. Tidak ada cara yg dihurai bagaimana 'savings' ini akan diperolehi. Namun PH terkenal dgn sihir.
      Adakah komponen PH semua dah kaji dan setuju dgn cadangan simplistic Rafizi? Baru ini Nurul kata gst ada tetapi dikurangkan. Lepas tu kata 0 gst tapi ada balik sst yg dibuang dulu kerana tidak cekap. Ini masaalah bila tiada apa apa polisi. Sesiapa saja boleh cakap apa apa tanpa perlu apa apa huraian dan bercanggah sama sendiri.

      Delete
    15. Mr j...teori gst menang bagus. Ahmad maslan pun cakap harga barang akan turun. Apa jadi? Awak pon sekadar teori. Perbelanjaan kjaan pulak macamana? PMO jerr ada berapa ramai menteri, berapa billion peruntukan. Look at the total picture, not just revenue, look at expenses too. Kutip gst lepas tu beli jet baru. KBS ada kes rm100j. Senang2 bagi rm5juta pada yayasan pak lah. Apahal semua ni? MBA u mana kau dapat?

      Delete
    16. Anon

      Tax sales tax adalah cgt?

      Kamu mabok apa. Korek google lepastu ketawakn org.

      Kenapa tak di panggil capital gauns tax bukan tax sales shares?

      Tax ke atas ke atas urusniaga saham berbeza dgn tax ke atas capital gains.

      Boooiodooooooh pandai laaa cicit hang tuah sekor nih

      Taz urusniaga saham. Tax keuntungan saham. Berbeza lah boddoooo konjilat lendir cipap sendiri..

      Bodo bodo malu kami ada penyokong PH tolol

      Delete
    17. Mr J

      CGT bukan saja akan buat pelabur lari dan bursa Malaysia bankrap tapi sistem kapitalis di Malaysia ranap serta sistem perbankan bond dan investment funds hamgus.

      Mr jgn gumbura sgt sebab kamu sebahagian sistem kapitalis British..
      Semuanya bakal berubah dgn sistem komunis tajaan kawan kamu China PROC.

      Zaman tub takde gst dan kamu dapat hidup buat mba lagi.

      Apakah alasan gst di bawah Najib?,nak kambus hutang?

      Delete
    18. Anon r u refering to this site

      https://www.gov.uk/tax-sell-shares/what-you-pay-it-on

      Adoiii budak.hingusan ni.. Google 'capital gains tax' lepastu ketawakan org


      One question


      IS RPGT A FORM OF CAPITAL GAINSNTAX?

      bila dah jawab baru kita naik kelas tinggi sikit. Jika tak tahu kita stop d sini !

      Delete
    19. Anon, GST dipakai oleh majority negara dunia. Termasuk negara yg pandai dan maju. Terimalah hakikat ini. GST juga perlu kerana pendapatan negara hasil minyak merudum. Hatta Arab Saudi dan Qatar juga kenakan gst dari tahun depan keran minyak merudum. Tak ada kena mengena dgn jet....

      Delete
    20. Malaysiabaru yg kau melalut pasal rpgt tu apa hal? Aku cakap pasal cgt ke atas saham, bukan property. Statement cgt rafizi pun pasal saham, bukan property. Nak tunjuk pandai maki hamun orang, tengok la dulu topik.

      Delete
    21. Mslaysiabaru sapa kat atas kata sales tax adalah cgt?

      Delete
    22. Malaysiabaru sapa kat sini yg tak tau beza antara tax urusniaga saham dgn tax keuntungan saham? Sapa tulis? Apa kau melalut?

      Delete
    23. Rpgt ko tak tahu nak cerita pasal CGT!


      Boleh kami tahu CGT YG MACAMANA RAPUZI MAKSUDKAN?

      jgn bawak cerita fitnah. Rapizi ada sebelah rumah kami jer...

      Ko pegi tanya rapuzi CGT yg macamana yg dia mahu

      Cgt ke atas marketable securities atau ke atas holding companies?

      Ko kena tahu pasal rpgt!,sebab ada bangkai umno yg tak bayar rpgt melalui 'penukaran' syarikat.

      Jadi jika Terlepas RPGT maka bolehlah kita belasah pakai CGT! yg belum ada d Malaysia.

      Anon ko jumpa rapuzi tanya apa lanchau ini CGT ! yg ada dalam otak dia... Ok

      Kalau CGT ke atas marketeable securities memang takde d dunia nih... Samada d UK atau mana planet bumi krcuali cukai yg nampak sama macam CGT seperti RPGT!

      ok anon harap ko belajar dah dikit hari ni..

      Kami bukan nak tibai kamu cuma bila mr j nampak dia ketawakan kita sebab we dont know what shit we are talking abiut cuma mengharap ' APA RAPUZI KATA'

      Delete
  8. Seblum Najib jadi PM, Msia x ada GST pun tapi kehidupan harian jauh lagi baik dari skrang.
    X ada BRIM tapi kita ada subsidi.
    Apa guna ada GST kalau pendapatan rakyat madih rendah.
    Saya setuju dgn pandangan sdr Rafizi.
    Berhemah dlm membelanjakan duit nwgara lebih baik dari GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mali, pendapatan per kapita jauh lagi baik dari zaman TDM. Keluarlah ke bandar sekali sekali tengok activity jual beli. Berhemah sentiasa perlu dan DSN dah pun potong budget banyak kementerian. Itu pun PH buat isu. Kalau tak ada polisi macam nilah jadi celaru.

      Delete
  9. Ayuh mari kita bagi peluang kepada PH untuk tadbir negara...... Kita lihat dulu kemampuan mereka untuk 5 tahun, baru bole buat kesimpulan....ini tak, Najib n konco- konconya takut sangat kalo PH nk ambil alih, cakap pembangkang xde matlamat la, x mampu tadbir dgn baik la, xde kepakaran ekonomi la...... Cubalah bagi peluang, baru kita dpt tgk kekuatan kerajaan yg baru....dh lebih 60 tahun UMNO/BN pegang kuasa..... Dh cukuplah tu.....xkan nk selama- lamanya pegang kuasa....kalau mcm tu selama-lamanya rakyat x rase perubahan....xpayah percaya sgt dgn najib ni...sikit2 transformasi, rasionalisasi la... Mcm2 ayat canggih nk guna....konon kalo makcik2 felda dgr... Wauu...hebatla najib ni....ak x tau apabendenya transformasi najib ni.....yg ak tau harga barang2 makin naik,bil bil rumah pun naik,petrol naik banyak kali, turun sekejap je....itu jelah...hutang dgn China, dispinkan jadi pelaburan.... Semua projek2 mega semua main billion je, x class la takat main juta juta je.....yelah senang masuk poket...
    Utk yg taksub sgt dgn UMNOBN...cubalah rasa perubahan dgn PH....xkan selama- lamanya nk pilih UMNO....PERCAYALAH KALO MASIH NK NAJIB JADI PM,X MUSTAHIL HUTANG NEGARA AKAN CECAH 1 TRILLION.... MASA TU... TAK TAU LA, APA YG NAJIB AKAN BUAT.... Kalo dia bole gembira dgn gst dpt kutip rm42 billion, x mustahil semua jenis barang termasuk barang 2 asas semuanya akan kena gst.....itu tidak mustahil akan berlaku...kalo die sanggup tanggung hutang berpuluh2 billion dgn China.....die pun sanggup lakukan apa saja terhadap rakyat Malaysia, asalkan dapat balik hasil BERBILLION2 utk cover hutang.....kalau dh pegangannya CASH IS KING....maka bg beliau tiada yg mustahil......

    ReplyDelete
    Replies



    1. List of countries by external debt
      Country/Region External debt US dollars

      United States 18,235,489,000,000
      United Kingdom 7,554,815,500,000
      Hong Kong 1,329,506,400,000
      Singapore 1,316,296,100,000
      China 1,420,657,200,000
      Malaysia 210,396,900,000


      Bab hutang piutang kena jadi cerdik sikit... jangan jadi NGOK memanjang.



      Delete
    2. Omakkau!!!....Singapore hutang Lagiii banyak dp Malaysia ke , org baru seciput. Mampus nak bayar.

      Delete
    3. Jangan cakaplah pasal Singapore, puak pakaTun naik angin satu badan

      Delete
    4. Ulang balik kelas hududnomics


      Tolong cek GDP / per rakyat
      GDP / PER CAPITA Singapore Taiwan brp?

      Lepas tu baru cerita hutang kita brp?

      Ginilah tolol


      Gaji saya setahun usd 240 000 setahun
      Anak ada 5
      Aset ada 8juta usd.

      Kawan saya gaji sama tapi rm280 000. Anak ada 8 org aset ada rm8juta jugak.

      Maybank bagi saya pinjam lebih sehingga rm32juta sebab aset saya rm32juta 1/1 ratip

      Kawan saya dapat pinjam sikit jer rm8juta sebab aset dia rm8juta 1/1. Tapi bank potong pinjaman lagi kawan saya sebab anak ramai 8 org so pinjam dapat 7juta.

      IMF bank dunia nak bagi pinjam tengok 1.aset kita yg nulai dalam USD!
      2. TANGGUNGGAN KITA (RAKYAT BRPNRAMAI)
      3. KEMAMPUAN BAYAR BALIK IAITU GDP DAN BAJET DEFICIT DAB TRADE SURPLUS JIKA ADA.


      JADI TOLOL SEMUA DI MANAKAH TARAF SAYA DGN KAWAN SAYA?

      DI MANAKAH TARAF MALAYSIA DAN SINGAPOK HONG KONG NEW ZEALAND?

      MRMANG PATUT HUTANG MALAYSIA TAKAT 1TRILLION KALAU IMF BAGI PROJEK PINJAM.LEBIH ..NAK BAYARACAM MANA? DAH LAH ANAK 30JUTA ORG!, NAK BAGI MAKAN APA? BRIM 16B PUN TAK CUKUP DOK KOMPLAIN NAK TAMBAH LAGI..


      ADOIII MACHAI PAS PISBPUD.. PEGI MASJID DOA SAMPAI EMAS JATUH! DARI LANGIT

      Delete
    5. Malaysisbaru, Malaysia hutang 53% GDP. Singapore 102% GDP. Hutang Malaysia hutang dalaman termasuk duit epf yg disimpan sebahagian dgn kerajaan sebagai pelaburan risiko rendah. Sebahagian pada interest dibayar kerajaan dipulangkan pada rakyat melaui epf.

      Delete
    6. PERANGKAP KAMI DAH MEMGENA

      macam budak practical mr j kami.kenakan.

      Nampak tak aku xakap gdp/per capita bukan hutang/gdp!


      Kan mr j budak.mba dah kena.

      BTW our gdp per capita is so low takde org gila d dunia nak bagi pinjam sampai hutang/gdp cecah 102% macam singapok.

      Tak sangka bodo jugak mr j atau buat buat bodo .. Nak kami explain kamu dah kena jerat?

      Anyeay nasehat saya mr j.. Jangan bergantung kpd google jadi macam di atas di kata

      Dia kata share sales tax sama dgn capital gains tax lepastu ketawakan org... Ini semua salah google.

      Delete
    7. 1253

      Dengan aku ko jangan cuba spin dg org ko bleh le spin dg org lain

      Ko ambil calculator kira tengok ...

      Hutang Singapore ada 6 kali kebih banyak dp Malaysia kan?

      Penduduk Singapore hanya 1/6 d Malaysia kan?

      Therefore hutang perkapita singapore ialah 36 kali Malaysia kan?

      Tetapi percapita income Singapore cuma 6 kali ganda dp Malaysia

      So secara puratanya penduduk singapore berhutang 6 kali ganda lebih banyak dp Malaysia....

      Ada faham

      OK nak bagi ko mudah faham lagi bagini:

      ada 6 org pekerja tinggal di sebuah rumah...gaji mereka USD 1000 sebulan seorang... dan jumlah semua hutang mereka ialah USD 2000

      sebuah rumah lagi cuma ada seorang pekerja...gajinya besar USD 6000 .... tetapi hutang USD 13000

      So mana yang lebih banyak hutang

      Delete
    8. Bagus Anon 1535, statistik yg baik. Malaysiabaru tak suka tengok hutang peratus pada gdp. Walau ini lumrah dunia untuk bandingkan hutang.

      Delete
  10. Defisit rm42b bukan isu. Isunya ialah: kenapa perbelanjaan kjaan skrg mencapai defisit rm42b, hutang negara meningkat, tetapi tiada apa2 pembangunan yg boleh dibanggakan (kecuali laluan lrt baru di lembah kelang).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang mr J jawab


      Sebabnya adalah

      Buat hospital Shah alam oleh syarikat kerabat lari bajet terbengkalai

      Dulu 100juta pop naik 800juta

      Istana negara lari bajet

      Mrt rafizi kata 100b machai kata 20b tak nak ngaku

      Brim 16b machai kata 8b

      Bayar gaji 2.1 juta kakitangan kerajaan 200b tapi machai kata hanya 160b

      Kawan,


      Macam mana tak lari bajet

      Banyak contoh lagi gue Mau mr j google Search. Inilah kepakaran mr j. Buat thesis oun pakai google. Cilaka!

      Cepat semua! Google semua pembaziran kerajaan !

      KERANA ITU DEFICIT MELAMBONG MACAM IKAN KEMBONG! RM28SEKILO

      Delete
    2. Correction. Bukan mr j tapi miss j

      Delete
    3. Sudah tukarr ka patut J tak muncul lagi
      Saya tanya 2 soalan Dia tak jawab

      Delete
    4. Anon 1041, waktu kerja saya berlainan. Masa untuk tengok blog ini pun berlainan. Dah ada komen kat atas untuk tatapan saudara.

      Delete
    5. Nenek aku ckp MBA Mr .j@jenglot @jamal jamban Tu Mak Bapak Aku yg Kasi...lulus MBA jgk la Tu!

      Delete
  11. Malaysia wilayah ke 73 China?



    Apa mat singapok masih tidondi buai mimpi basah nak cakap?

    Apa mat sibgapok masih meniaga jual cipap tak bangun bangun


    Mana dia berambus DAP@singapok

    Kikikjiiii

    ReplyDelete
  12. as days passing by, najib has become more and more ludicrous.........what is going on in his brain????

    i recalled this was how it was those days.......when i was in primary school, in the middle of 70s........perhaps some would remember......."aku punya lagi besar.....ko punya kecik"........ha ha ha....

    mr j.....you mentioned about najib bringing in massive fdi in a short period........wait a minute!

    could u define the differences between investment and loan, please sir. if u do, then u will know which are fdis and which are loans..........u know, loans u have to payback.........and please digest carefully.........what has najib brought us!

    -dad-

    ReplyDelete
  13. Tuan Shah

    Perkara paling menakutkan adalah

    Apabila petronas kluar bond baru us5b pada bila bila masa

    Cashflow petronas agak tenat. 50b mana cukup nak niaga minyak. Korek lubang bohsia boleh lah.

    Ni nak korek lubang dara tengah laut..

    Analisa ekonoki mr j kata petronas kluarkan Bond semata mata nak bayar dividen kpd kerajaan...

    Macam nilah jual aje lah aset 570b petronas tu. Kasi barai.

    CHINA PETROLEUM CONPANY DOK TUNGGU NAK BELI. kalau jual petronas kepada pertamina Indonesia nanti wak jahid dan biras dapata komisyen 9b ( 49% off 580b x 3% = 9b. Betul tak formula nih mr j ) ?

    Hari ni kita gesel otak mr j sampai jadi sewel. Brainwash sampai google pun meletop dan mr j jadi nanai tak ingat siapa ibu bapa dia lagi dah siapa Najib lagi dan!

    ReplyDelete
  14. Laporan thestar pagi ni: bank negara anggar kekurangan 960,000 rumah mampu milik skrg, dan akan mencecah 1 juta pada 2020. Memang perancangan ekonomi kita dah teruk, kerana ini bermakna hampir 1 juta tenagakerja bergantung kpd rumah sewa. Apa maknanya slogan Rakyat Diutamakan kalau hanya rumah dan kondo mewah dibangunkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon cerita pasal Penang ke? Kena tanya LGE.

      Delete
    2. Aku cerita pasal ethiopia. Kena tanya george bush la kot noh?

      Delete
  15. Vangang punya najip.

    Gst untuk brim je ke?

    Konon gst berbillion..habis tu kenapa kau tarik balik semua subsidi...potong peruntukan bagai..

    Ni la akibatnya jika dapat pemimpin vangang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat yg bangang sebab asyik dok undi BN je, takmo berubah

      Delete
  16. Kalau kontrak dan perolehan milik kerajaan jack kaw-kaw untuk mengkayakan kroni memanglah selalu tak cukup duit. Kontrak sepatutnya nilai 20,000, jack sampai 50,000. Tuntutan bayaran pun begitu. Selagi boleh up, habis semua nak claim sampai kering kantung kerajaan..
    Dapat pulak pemimpin anak orang kaya yang tak pandai cari duit, tahu perabih jer, campur kuat klepet, campur bini nafsu besar, sah-sah lah asyik tak cukup duit. Takdak cara lain dah terpaksa kutip cukai dari rakyat..maka disini lahirnya sebuah GST..

    ReplyDelete
  17. Kamarul bangkai umno bn..pecat penjara

    ReplyDelete
  18. aku heran gak, dah dekat 2 penggal pilihanraya kita melalak najib rasuah, najib terlibat kematian altantuya, najib dgn 1mdb, tapi ape pun tarak sangkut, kita ade tony pua, fizi, mahathir, anina, khairuddin, mahyuddin, ngor, guan eng, kit siang, jagdeep, kita ade melayu, cina india, mamak, bengali, jawa, banjar, khek, teochew, mcm2 bangsa tapi tak lekat gak dengan najib ni, hebat sangat ke najib ni, kita ade orang islam, pakai songkok ade, ketayap ade, kristian, buddha, hindu, dan lain lain bersatu untuk menjatuh najib tapi tak dapat gak, terer tang mana najib ni, kalau dinegara lain, korea, pakistan, india, thailand, jepun dah tumbang dah, tak ke kita hairan, yang nak bagi jatuh najib ni, x pm ade, x tpm, x ketua pembangkang, ketua cawangan ade, ketua pemuda ade, tak leh gak, hebat hebat semua nye, tapi tarak kesan kudispun tak de, tak ke kita hairan, pada saya hanya satu je yang saya nampak iatu najib dipihak yang benar dan allah membantu dia, masa anwar dulu mahathir petik je, anwar tak hebat ke, manusia paling hebat di malaysia dan ade mengelar dia penyelamat ugama islam mahathir tolak skit je jatuh berguling guling, kesimpulan nya kita perlu fikirkan tindakan kita jgn nanti kita orang melayu melukut ditepi gantang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moneyyyy is kingggg....brader

      Delete
    2. Mana nak ada pengadlan. MO1 pun BUKAN wakil penerima gaji dari Rakyat ?!!
      Apabila undang2 dah jadi kuasa UMNO Klepeto-AKeristokarat.
      Disekongkol dgn PAS talibana dlm penjumudan pentaksub Ayahbetullah Eddy Wang Tin Milo.
      BN MCA telah menangkan PKM dgn bawa masuk CCP (Atuk Chin Peng), tanpa huna peluru, cuma kayakan sebilangan ketua2 UMNO.
      Maka pentadbiran Negara dah jadi hamlau. Khazanah dh dilondeh.
      Maruah dibogel. Agama dilacur.
      Bangsa dibangsat.
      Nostalhia Bangsa melayu, Tanah Melayu, semua tipu.
      Rakyat sudah tiada pilihan...
      UMNONNPAS PEROSAK, da harus dibakul sampahkan.

      Delete
    3. Anon 1053, bukan semua percaya pada temberang pembangkang. Tambah kes Altatuya telahpun ditutup oleh Perancis. Kes MDB dah ditutup oleh tiga negara dan kini tunggu DOJ. Setakat ini tiada apa apa ditemui yg babitkan PM. Jangan jadi mangsa psywar PH. Tengoklah berapa kes fitnah Rafizi dah kalah dimahkamah. Kini tengah tunggu rayuan 18 bukan penjara.

      Delete
  19. Berfikir lah bani melayu Adakah bani melayu akan terjerumus ke dalam jurang yang sangat dalam dan dalam jika BN masih kekal kuasa pada PRU 14 atau Lebih baik keadaannya. Fikirlah
    PH MENANG Mungkin bani melayu akan jadi yang Lebih baik keadaan nya
    Cubalah fikir dan renungkan untuk masa hadapan bani melayu dan masa hadapan anak cucu cicit mu.
    Perubahan ditangan Kita.......fikir kan lah

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tidak sekali Kali....sejak muka merdeka, rekod menunjukkan bani Melayu sentiasa berada dalam keadaan baik bertambah baik bertambah baik bertambah baik bertambah baik .....selagi UMNO/BN memerintah selagi UMNO menerajui pemerintahan Mekau / Islam terbela insyaAllah



      Delete
    2. Betul Anon 1135, kebanyakan penyokong PH dah dipukau untuk nampak semua buruk. Dia dah tak nampak kemajuan negara ini dah capai dari segala segi. Walau dunia percaya Malaysia dgn berbillion pelaburan masa DSN namun geng PH ini akan tetap tak nampak.

      Delete
    3. j.....a short one......are u ms or mr? some says u r ms........need to get it right, as my respect to u.....properly address is a must....

      Delete
    4. mr j......please elaborate on the so call investment......i would like to know. as i asked earlier, what are the differences between investment and loan, u have not responded yet.

      so, don't keep on mentioning investment if u don't know shits!

      i am not against umno or siding with ph. i am just writing what i see is happening in front of my eyes. if u believe, najib bringing in chinese money home for the people, please take time to think. chinese government has a lot of money to spend, either domestic or international projects. their utmost commitment is to their billion of people. they have to ensure their people have jobs to support themselves.......for government to do it is a burden.......u wonder why they don't have brim.

      so, your najib ask them to spend their money here in malaysia.........most of them are loans, means we have to pay them back with interest.....but one thing najib didn't tell......these projects will be carried by those chinese co......and they will bring their own people to work here......not so much of jobs creation for malaysians.......trust me.....they will even bring their own cooks to work here in these projects......so how are your makcik, auntie want to sell nasi lemak or chicken rice at these projects? u tell me.......

      i have dealt with them in a project.....and not a single worker are local.....1 staff is local....just to use the name for administration purpose.......their government will bring their people to where they are going to spend their money......u cannot blame them....it is their money.

      i m not sure how proton is going to run but if they have a way.....we will see, every single local manager will have another china manager......if they get the control of proton. time will tell.....i m just sharing my experiences.......wish i were wrong.

      to get your facts right, u should ask your paramount leader, najib himself........don't take whatever he says as it is........remember ku nan.....how he responded to reporter when asked about housing project in wp.....arrogant, stupid and brainless......that is umno now.....malays are the one will lose....if really to keep these goons!

      -dad-

      Delete
    5. Dad? Either way the project will create economic activity and bring returns. The returns pay for the project investment or loan. The project economics determine this.

      Delete
  20. Apa yg cifut babi nyer nih.

    Kita kan dh jd republik rakyat Malaysia.

    Idealogi komunis

    Presiden nya kuih bijan
    PM nya cucuq badak inti babi

    Tak caya

    Nnti dia buat perintah darurat

    Sumer kena tangkap

    All hail cifut babi
    All hail kuih bijan
    All hail cucuq badak

    Cash is king katanya.

    ReplyDelete
  21. Gua Sangat Takut; Melayu terus melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu boleh masuk utan jadi org utan

      Delete
    2. Melayu dah pun layu...mengaku saja tak pernah.
      Klepeto-Akeristokarat dan Lobai Talibana sembang sj kencang.
      Elok lah melayu bangsa yg dh jd komunis Nanyang yg bangsat , terus pupus jika masih tegar dibawah UMNO BN.
      Melayu PASTaliban pun sama, dpt mike tak lepas goreng ayat hadith..semua dia betul.
      Sama 1 Hala, 1 Celaka

      Delete
    3. Melayu layu?

      Siapa ada banglo agam di Canada
      Siapa ada kapal di laut gudang di darat
      Siapa ada jet peribadi boleh anak cucu melancung
      Siapa ada kilang2 arak di Philippines
      Siapa ada stesen minyak perron

      Delete
    4. Anon 1228, sebenarnya Melayu mudah lupa. Itu je.

      Delete
    5. J...mamak kan?

      Delete
  22. sekali lagi si lidah' biawak (Rafizi) membentang strategi bagaimana GST boleh di mansuhkan - maka sekalian manusia jahil bertepuk riang sambil menari.

    GST adalah ubat' paling mujarab untuk memerangi Kapitalis ekonomi yang saban tahun menyedut darah pengguna/kerajaan
    dengan memanipulasi sistem SST.

    Zaman lelaki tua renta berkuasa sebagai Perdana Menteri (22 tahun) adalah zaman di mana kapitalis Cina menyedut darah kerajaan semahunya dengan pelbagai MoU paling gila dan zalim berbekal dengan kebijaksanaan' urustadbir lelaki tua renta (kebodohan yang nyata daripada kacamata Kapitalis Cina).

    dan sebagai balasan dari kapitalis - harga barang dan perkhidmatan tidak diserang secara drastik (si jahil tidak mengerti apa-apa).

    Tun Abdullah Badawi tidak berkesempatan bahkan disabotaj oleh lelaki tua renta melalui wak dogol dan penjilatnya waktu itu (Muhyiddin Yassin) kerana kelihatan sedang mengorak langkah yang berlawanan dengan kehendak Kapitalisme -:

    1) Projek Jambatan Bengkok merupakan lubuk emas terakhir untuk kapitalis yg dibatalkan membuatkan lelaki tua renta itu menanggung malu dan dihentam oleh para kapitalis cina - hasilnya pada PRU ke-12 (2008) Tsunami Cina dilancar yang membuka pekung Bangsa yang Opurtunis.

    Maha Suci Allahswt - gerak menjatuhkan Tun Abdullah Badawi melahirkan seorang Perdana Menteri yang lebih bijak dan penuh ilmu hasil sokongan lelaki tua renta yang tertipu di sebalik sifat zahir Najib Tun Razak (lelaki tua renta sekali lagi dimalukan dan ditekan oleh para kapitalis).

    Najib Tun Razak begitu berani menongkah segala MoU yg paling gila dan zalim yg di meterai di zaman lelaki tua renta, lalu menjadikan GST sebagai senjata untuk mengajar kapitalis Cina. Perang antara kerajaan dan kapitalis cina sedang berlangsung sehingga kini tetapi malangnya lelaki tua renta itu bukan lagi sebagai panglima, tetapi hanya sekadar badut yang diperbodoh dan diperlecehkan oleh kapitalis cina.

    GST benar-benar membuatkan mereka sedar dari mimpi - bangsa Melayu adalah bangsa yang tidak selamanya tidur'.

    PRU ke-14 kelak adalah pertembungan antara UMNO (PAS) menentang kapitalis Cina yang berselindung disebalik DAP dan keldai' tunggangannya (PKR,PPBM,PAN).

    sejujurnya kelihatan lucu apabila si lidah' biawak (Rafizi Ramli) menyatakan Pakatan Harapan mampu mengurus ekonomi sedang dia sendiri pernah melaporkan wujudnya rasuah politik dan rasuah betina di pejabat MB Selangor.

    salam jumaat penuh berkah
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. At least kau ngaku lulus tahap SPM, jadi tak payah aku baca apa kau tulis. Kau lagi baik dari mr j yg ngaku ada MBA.

      Delete
    2. Lidah biawak?

      Eloooo


      Kalau ko belajar Mba ada 1001,cara nak urus ekonomi

      Begitu jugak Accounting Standard ada byk jenis!

      Jika cara nanub urys ekonomi tak betul kita cuba cara rafizi pulak... Tak salah kan

      Kenapa kamu tak nak bagi peluang kpd PH ?

      1 bekas PM
      2 bekas TPM

      Combined.... Masyallaha allahurabii magical results

      Delete
    3. Apa yg ko auta ni..
      Tulis panjang2 tp hampeh..
      Takder satu pun fakta,penuh dgn auta..
      Perjuangan menentang kapitalis la..
      Last2 yg membayar GST tu kapitalis ker rakyat?..
      Bodoh piang ko ni..
      Dah terang2 mufti perak,mufti pulau pinang kata GST tu Haram..ni statement yg terbaru Lepas diaorg tgk kesan GST tu kepada rakyat..
      Zaman tun dulu rega minyak Tak sampai pun 100usd,hasil pendapatan negara bertambah bila zaman dolah badawi..
      Mana pergi hasil tu?
      Nak kata Ada Bina projek mega2..takder pun yg boleh dibangga..
      Jadi jgn duk auta..hasil 9 thn najib Jadi pm,hasil negara berkurang dgn drastik,hutang bertambah dgn banyak..
      Ada Duit,joli Sana sini..
      Tak Ada Duit,hutang Sana sini..
      Tak boleh hutang,kenakan cukai pada rakyat, potong bajet,tarik subsidi..
      Camtu jer pemikiran pm yg ko sayangkan?
      Ckp Kat pm kesayangan ko tu..Tak reti nak memerintah Baik letak jawatan..

      Delete
    4. -NAJIB DALAM KEADAAN TENANG SEKARANG
      -WANG KERAJAAN BANYAK HASIL KUTIPAN
      GST
      -TABURAN GULA-GULA MENJELANG PRU-14
      PASTI GILA-GILA.

      Delete
    5. hahaha... aku tergelak membaca hujah GST adalah 'ubat' memerangi kapitalis...

      Kalau GST adalah utk memerangi kapitalis, kenapa rakyat yang membayar GST?

      Delete
    6. Tuan, dari segi jumlah kutipan yg banyak bayar gst ini businessman. Cara gst juga mereka tak boleh lagi kelentong lari cukai seperti dulu.

      Delete
    7. Tahik ko Mr Jubo

      30juta rakyat bayar gst

      Anak baru lahir dah bayar gst!!!!

      Pokimak betul mr jubo SPM nih

      Delete
    8. businessman bayar GST selepas dia kutip GST daripada pembeli i.e. rakyat.

      Pendek kata, rakyat yg bayar GST. takkan tak paham, bang...

      Delete
    9. Setem pun kena gst..control kapitalis konon..

      Delete
  23. Ohh Baru pakcik tau rupo eh Dr kamrul uum Tu macai umno yo..patut iman TK kuek..baru baju buku Hannah dh raso trpesona..bolom Lai baco injil sobona...macai2 malang bonar nasib mu...kikikikahkahkah!!

    ReplyDelete
  24. untuk menuntut claim GST para kapitalis perlu membuktikan berlakunya transaksi urusniaga dan seterusnya akan direkod sebagai pendapatan syarikat yang akan menjadi cukai perniagaan setiap akhir tahun - tiada lagi kisah company hantu yang menjadi tempat simpanan 'halal' demi mengelak cukai di bawah sistem SST

    Si jahil berkeluh kesah dengan kadar 6 peratus penambahan perbelanjaan sedang para kapitalis 'kehilangan' berbillion ringgit kepada kerajaan kerana terikat pada GST. bijaknya para kapitalis walau mereka menyerang ekonomi rakyat dengan menaikkan harga namun bisa GST semakin merenggut pendapatan mereka.

    Harapan mereka bergantung sepenuhnya pada lidah' para politikus berhati serigala untuk terus memperbodohkan manusia-manusia jahil dengan janji untuk memansuhkan GST dan mengembalikan sistem percukaian SST yang labanya akan dapat kepada para kapitalis seperti di zaman lelaki tua renta (Tun Mahathir).

    demikianlah bagaimana manusia jahil itu dipergunakan demi keuntungan kapitalis dan politikus berhati serigala.

    Setelah dua tahun berlalu di bawah GST adakah ada dari kalangan si jahil sudah menjadi papa kedana ?

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
  25. Ramadhan dah menjelang dan tiba masa undur diri sebulan ini. Ucapan Ramadhan Kareem untuk Budin, Akhi Unknown, UP, Zack, Malaysiabaru, Salwah, Tatang Ka, Md Noor, Mali, Dad dan Anon anon yg lain. Semoga Allah kurnia kita pemimpin yg akan memelihara akidah dan makmurkan ummah. Jumpa lagi lepas Raya. Mohon maaf kalau tersalah kata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr J,.
      Takkan nak lawan lapar sj. Ramadhan tentu juga utk lawan nafsu dan mungkar.
      Lobai mana ajar tak habis tu.
      Jom la lawan lapar, nafsu jahat, mungkar dsb sepanjang masa. Semoga ditingkatkan iman dan halatuju umat.
      Moga Allah selamatkan semua.
      Tak gitu?

      Delete
    2. Mr J, Ok.

      Semoga Allah menjadikan kita Muslim yang lebih baik dan bertakwa dengan puasa dan Ramadan ini, lalu menggugurkan dari diri kita, sifat tamak dan tidak amanah, yang menjadi punca segala gejala rasuah dan salah-guna kuasa dan menjadikan kita Muslim yang peduli dan ihsan-belas.

      Semoga Ramadan membawa islah (perubahan) buat kita semua. Amin Ya Rabb.

      Delete
    3. ya jongos dan jgn lupa TUN tetap the best dulu kini dan selamanya....

      Delete
  26. j....ko istighfar 11 kali...selawat ke atas Nabi 3 kali pahtu jawap soalan aku ni....jawapan yes or no ja tak payah nak berbelit belit pusing sampai nicaragua patah balik mai...
    Soalannya adalah....Najib PM terbaik n tidak melakukan apa2 salahlaku dalam mentadbir negara...yes or no??

    ReplyDelete
  27. tuan budin tolong delete je komen copy paste yang panjang berjela. tak de sape yg nak membacanya, termuntah ada.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...