Saturday 20 May 2017

JANGAN LUPA JUGA PELUK DAN UCAP TERIMA KASIH KERANA DERMA RM2,600 JUTA...

Hari ini Perdana Menteri, Najib Razak dijadual berlepas ke Riyadh, Arab Saudi untuk menyertai pemimpin-pemimpin negara Arab dan Islam dalam satu sidang kemuncak dengan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump.

Sidang tersebut dijadual diadakan pada hari Ahad di ibu negara Arab Saudi itu.

Kata Najib, di Riyadh nanti, beliau akan memeluk  Raja Salman sekali lagi sebagai tanda terima kasih kerana menambah kouta haji untuk Malaysia.

Kata beliau, penambahan kouta haji itu adalah satu lagi jasa UMNO kepada rakyat negara ini.

"Siapa wujudkan Tabung Haji? (kita beri) subsidi... itu tak masuk lagi program haji 1MDB yang percuma untuk ketua kampung dan imam.

"Kita tahu inilah cara kita bela rakyat. Esok (hari ini) saya pergi Riyadh, jumpa Raja Salman sekali lagi saya nak peluk dia sebab bagi kuota khas untuk Malaysia.

"Ramai orang berkat naik haji kerana perjuangan Umno," kata Najib dalam ucapannya dalam program Umno bantu rakyat di Sekolah Kebangsaan Taman Kosas, Ampang malam tadi.

Kouta haji Malaysia tahun ini ditambah daripada 27,900 kepada 30,200. Pertambahan itu dicapai dalam perbincangan ketika lawatan Raja Salman ke Malaysia baru-baru ini.

Dalam kunjungan Raja Salman ke Malaysia itu, Najib sempat memeluk dan berselfie dengan Raja Salman sebagai tanda keakraban hubungan antara mereka.

Para pembela Najib kemudian berkata, kedatangan Raja Salman itu turut membuktikan wang RM2,600 juta yang diterima Najib adalah benar-benar derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi.

Jika tidak, mana mungkin Raja Salman sudi datang ke Malaysia, kata mereka berhujah walaupun ketika itu Raja Salman sebenarnya turut melawat beberapa negara lain dalam lawatannya ke Asia.

Namun, isu berkaitan wang yang dikatakan derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi itu tidak kedengaran dibangkitkan dalam pertemuan Najib dengan Raja Salman ketika itu.

Oleh itu, dengan sekali lagi Najib bertemu Raja Salman, cukupkah beliau sekadar mahu Najib memeluk Raja Arab Saudi semata-mata kerana penambahan kouta haji saja?

Bagaimana dengan wang RM2,600 yang diterima Najib sebelum ini yang didakwanya derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, tidak mahukah beliau memeluk dan mengucapkan terima kasih secara khusus kepada Raja Salman atas wang yang diterimanya itu?

Sebagai tanda terima kasih, Najib dalam kunjungan ke Riyadh ini setidak-tidaknya harus memeluk Raja Salman sebanyak dua kali atau dalam sekali peluk beliau perlu mengucapkan terima kasih atas dua perkara iaitu kouta haji dan derma yang diterimanya.

Lebih menarik, jika Najib dapat memeluk dan mengucapkan  terima kasih kepada Raja Salman kerana derma yang diterimanya itu di depan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump sendiri yang mana Jabatan Kehakiman AS di bawah pentadbirannya masih dalam proses menyita harta-harta yang dikaitkan dengan penyonglapan dana 1MDB.

Sebagai pemimpin Melayu dan Islam yang menjunjung tinggi nilai dan erti budi, ketika berkunjung ke Arab Saudi inilah sebenarnya tempat paling sesuai untuk Najib mengucapkan terima kasih dan memeluk Raja Salman atas derma peribadi sebanyak RM2,600 juta yang pernah diterimanya itu.

Apatah lagi rasanya Najiblah satu-satunya individu paling bertuah di dunia ini yang pernah menerima derma sebanyak itu daripada mana-mana kerabat Diraja Arab Saudi sepanjang sejarah kewujudan negara tersebut.

Jika benar wang RM2,600 itu adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, Najib tentu bangga untuk memberitahunya kepada Raja Salman sambil memeluknya dan Salman juga pasti turut berbangga untuk mengakuinya.

Oleh itu, Najib tidak harus menghampakan penyokongnya yang berbangga kerana derma tersebut dengan memeluk Raja Salman dan mengucapkan terima kasih, bukan saja kerana kouta haji tetapi juga untuk memberitahu dunia mengenai wang RM2,600 juta yang diterimanya itu benar-benar datangnya daripada kerabat Diraja Arab Saudi dengan disaksikan oleh Donald Trump dan  pemimpin-pemimpin negara Arab serta Islam yang lain. (ShahbudinHusin 20/05/2017).

188 comments:

  1. Saudee wahabi gilabababi

    Fullstop

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kuota haji ditambah kerana kawasan masjidil haram dibesarkan...

      Bukan kerana umno...

      Delete

    2. Malaysiabaru..

      Komen dari 1 hingga no 10 habis hang sapu...

      Tak pa la...aku menempek kat reply saja la...

      Delete

    3. Mulai 2017, kuota haji Indonesia akan bertambah dari 168.800 menjadi 221.000 jamaah.
      Peningkatan jumlah kuota itu didapat setelah pemerintah Arab Saudi mengembalikan kuota normal Indonesia sebelum 2013 sebanyak 211.000 dan menambah 10.000 sesuai permintaan pemerintah Indonesia.
      "Selain pengembalian kuota sebesar 211.000, maka pemerintah Arab Saudi juga menyetujui permintaan tambahan kuota untuk Indonesia dan memutuskan pemberian tambahan 10.000. Dengan demikian, kuota haji untuk Indonesia tahun 2017, dari 168.800 menjadi 221.000. Indonesia memperoleh kenaikan sebesar 52.200," ujar Presiden Joko Widodo dalam pengumuman di Istana Merdeka, pada Rabu

      Delete


    4. Menteri Bertanggungjawab bagi Masyarakat Islam, Dr Yaacob Ibrahim, mengumumkan bahawa kuota rasmi bagi jemaah Singapura dinaikkan daripada 680 kepada 800 mulai tahun ini.

      Delete

    5. BANDAR SERI BEGAWAN, 22 Feb – Kerajaan Arab Saudi menerusi Kementerian Haji dan Umrahnya telah bersetuju menetapkan kuota rasmi jemaah haji Negara Brunei Darussalam bagi musim haji tahun 1438H/2017M seramai 1,000 orang.

      Kementerian Hal Ehwal Ugama dalam satu kenyataan hari ini berkata, ia adalah susulan pertemuan tahunan konsultasi pengurusan haji tahunan peringkat menteri antara Kementerian Hal Ehwal Ugama, Negara Brunei Darussalam dan Kementerian Haji dan Umrah, Arab Saudi yang diketuai menteri masing-masing pada 16 Februari lalu di Jeddah.

      Pada 6 Januari lalu, portal berita Saudi Gazzette melaporkan kerajaan Arab Saudi memutuskan untuk menarik balik pengurangan kuota jemaah haji yang dikenakan lima tahun lalu, bermula tahun ini. Pihak berkuasa tertinggi meluluskan cadangan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tertinggi Haji, Putera Mahkota Muhammad bin Naif, untuk menguatkuasakan semula kuota haji kedua-dua jemaah tempatan dan asing yang wujud sebelum pengurangan diperkenalkan.

      Portal berita Saudi Gazette memetik Menteri Haji dan Umrah, Muhammad Bantan sebagai berkata, pihak berkuasa berkaitan sudah membuat persiapan untuk menerima pertambahan jumlah jemaah untuk menunaikan haji tahun ini.

      Di bawah sistem kuota yang dikuatkuasakan sedekad yang lalu, sesebuah negara dibenarkan menghantar seorang jemaah bagi setiap 1,000 penduduk Islam mereka.


      Delete

    6. Kerana jasa umno maka kuota haji untuk malaysia, indonesia, brunei, singapura dan seluruh dunia dinaikkan..


      Terima kasih umno...


      Terima kasih najib....



      Delete

    7. Pasai haji pun kau nak menipu...

      Delete
    8. Pasal ritual Haji pun masih nak menipu orang2 Melayu Islam..

      Sebenarnya si Arap Saudi dah kekurangan pendapatan drp hasil minyak yg telah lama runtuh harga.

      http://www.malaysiakini.com/news/382865

      Masaka hendak "dekat"kan diri pada Tuhan pun tertaluk pada ihsan & budibicara si ARAP lahanat!!!???

      Sedangkan "Tuhan itu DEKAT (Q2:186, 17:60); lebih dekat daripada urat leher kita (Q50:16) dan Dia berserta kita dimana2 kita berada (Q2:115, 57:4).

      Delete
    9. Anon tak setuju dgn tafsir dia beserta kita di mana mana.

      Nampak macam budha pula. Sebab bg org cina budha dekat dgn kita ada dalam diri kita

      Apakah tuhan dok ikut kita pegi jamban dan berjimak.

      Maksud dekat mungkin tuhan melihat kita secara dekat bukannya tuhan dekat dgn kita.

      For god sake Allah is our god not our guardian! Dok sebelah kita 24hours? MAN! MASAKLAH NAJIB MACAMTU TUHAN ADA SEBELAH DIA PUN DIA MENCURI BERANI BETUL

      Delete
    10. Anon 1334 pas pis pus

      Mestilah cepat siapa cepat dia dapat

      Najib cepat dia dapat 2.6b

      Kita dapat Ape? Tahi Najib pun tak dapat. Cirit cair sisa dia langsung tak merasa buat kuah lari kegemaran MrJ

      Delete
    11. Malaysiabaru 17:33,

      "Tiadalah sesuatupun dari makhluk2 yg bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yg menguasainya." (Q11:56)...

      ...melainkan, diantaranya, kamu sedang meneran dalam tandas atau sedang berjimak.. tak gitu?


      Delete
    12. Allah jua lah yang bikin Najib curi 2.6b

      So shut the fvuk up! Dont blame Najib ! Semua kerja anon punya tuhan. Tuhan punya pasal remote control 2.6b lesap

      Please laaa.manusia ada akal.. And Allah let loise his xreations so that 99% of his xreations can burn in hell except for eddy ahwang and nic acis sahaja yg masuk jannah???

      The rest of us sad to zay shall burn in hell? Tak gitu..

      Or is It within our means and absolute power to commit amal malruf nahi mungkar?

      Or shall we just say Allah dah remore control? Please la ini semua ajaran sesat org pas...

      Try in your best ability to perform all the do's and dont in your religion may Allah forgive you gor your retardedness!

      May Allah forgive Najib for stealing 2.6b?

      Delete
    13. Kunjungan Raja Arab ke Malaysia adalah di atas undangan DYMM Yang Dipertuan Agong, tiada kena mengena dengan Najib pencuri laknat itu. Korang fikir kami ni bahlol macam Wan Rosli itukah???

      Delete
    14. Pak jokow ade plan nak pelok2 tak...

      Delete
  2. Sebagai penjawat awam Najib boleh terima dyit secara peribadi?

    Kenapa tak.masuk akaun bank negara atau bendahari umno

    NAJIB JUAL MEGARA KEPADA WAHABI GILABABEE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrj ckap xpe...asalkan melayu

      Delete
  3. Dalam dunia ini hanya Najib ambil duit bagi balik separuh

    Apa dah jadi silap kira atau Najib sedar dyit ini sebenarnya duit curi?

    Apakah majib di kategorikan sebagai pencuri penyanun perompak? Bawah penal code?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa guna kamu semua pertahankan Najib?

      Dan menidakkan segala korupsi yg di lakukan

      Sudah nyata pentadbiran kerajaan penuh dengan korupsi dan penyelewangan

      KENAPA ADA YANG NAK PUJI NAJIB? UNTUK APA. AT LEAST MY DEAR FRIEND NASEHATLAH NAJIB. LEPASTU TANGKAP DAN HUKUM!

      BUAT APA PUJI DAN BELA NAJIB?

      KORUPSI LEBIH BANYAK DARI COMPLEMENTARY FROM NAJIBS ADMINISTRATION !

      DACING TAK BALANCE. CORUPTUON LEBIH BANYAK DARI CONTRIBUTION !!!

      Delete
    2. Taik bapak kau lah..yg cororupt politik kau..pakatan yg parah kau tak sedar ke..

      Delete
    3. Pakatan bertambah kuat setiap hari... Tanpa pas kami sangat kuat

      Anon tolong mntak nenek kau join kami.. Dah nak mampos masuk kubur biarlah mati dengan menyokong kebenaran bukan yg jahil kleptokrat. Kerana nenek kamu umno totok dapat cucu SIAL pkmak macam ko!

      Delete
    4. Cai 1558

      Kalau tak korup knp lapuran PAC di OSAkan?

      Sila bagi pencarah cai.

      Kalau pakatan yg parah tolong buktikan parah kat mana.

      Bukankah diawal pertubuhan lagi umno dah hilang
      3 kerusi kpd parti bersatu.
      2 kerusi kpd parti warisan di sabah.

      Jadi siapa yg parah?

      Delete
    5. Buat Zack & semua Raman seperjuangan,

      Kalau korang perasan, setiap kali kita timbulkan bab OSA ni, TAK PERNAH ada satu jawapan yg jelas diberikan oleh nakhoda sewel, graduan batu gajah, wan Rosli, waghih kono sosah (dh lama hilang dh insaf gamaknya - alhamdulillah), suhaili masrop (pun dah lama hilang) dan produk terkini kilang IKS milik Jasa iaitu Mat Jilat (silap2 rebranding je tu) melainkan konar sana lipat sini sahaja spt:

      - melayu
      - dap
      - tua nyanyuk
      - parti cap bunga
      - lidah jelik (nama pokok baru ke?)
      - fitnah
      - dah bahas
      - kisah serigala
      - siasatan selesai
      - pegi Google
      - pelaburan bertambah
      - minyak murah (murah ke?)
      - miskin akhirat
      - siapa calon pm
      - mana barisan kabinet bayangan
      - Lim kit Siang
      - Lim guan eng
      - ulamak
      - Islam (yg ni betul2 jual agama)
      - kikikiki (yg ni geng Hantu Kak limah)

      ..dan banyak lagi kalau nak disenaraikan

      Rasanya sebab apa benda tu diOSAkan tak adalah pulak diOSAkan juga

      Cuma nampak sangat memasing tu tgh cuba nak buat cerita pembohong putar Alam jugalah

      Sbb tu memasing xberani nak jawab soalan tu

      Dedak punya pasal

      Esok pikul la dedak tu kt pdg mahsyar

      Delete
    6. Dia diOSAkn sbb nak bagi Kat nenek dia je baca...

      Delete
  4. Curi duit rembat duit songlap duit dah jadi hobi perdana menteri

    TIADA SAPA BOLEH HALANG. MALAIKAT PUN TAK DAPAT HALANG SEBAB NAJIB AKAN MENANG LAGI PRU INI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa najib akan menang?

      Kuat sungguh pengaruh najib ni ya. Hanya dgn duit boleh tutup segala galanya.

      Malaysia tanah air ku.
      Hanya air yg aku punya

      Tanah?

      Dah jadi orang lain punya....hidup umno! Hidup melayu.

      Tak bear!!!!!!Tak bear!!!!

      Delete
    2. Ceh!!! berpantang maut sebelum ajal.
      Biar menang bersorak asalkan jgn kampung tergadai.
      Sesal dulu pendapatan. Sesal kemudian tidak ada gunanya.

      Hidup ayahanda Tun Mahathir!!!!

      I am with you. My families and l are with you wahai ayahanda. You are not alone.

      Delete
  5. Mr J otak barai machai cipap lendir UMNO hanya tau pusing auta. Fuckta tolak tepi

    Inflasi 5.8% suku pertama walau gdp 5.7%

    Apa guna gdp tinggi jika inflasi tinggi bertindak sebagai pembunuh halus secara slowbdeath rakyat Malaysia

    Apa Mr Jebon nak cakap. Hari ni gue sewel otak MrJ dgnnekonomi..

    Mari kita ketawa Mr Jebon Jubor Jelek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr.j aka rosli snake mmg buta kayu.
      Dia bukan tahu apa hak dia sebagai rakyat.
      Sebagai rakyat dia bukannya tahu apa hak dia kpd negara.
      Dia main belasah saja

      Mcm budak kota baru tu jugaklah
      Dia hanya tahu dia timbalan ketua cabang umno.
      Dia main tulis saja.

      Umno mana ada cabang. Batang pun tak ada.
      Umno hanya ada cawangan dan bahagian saja.
      Parti aku dulu tu. Aku tahulah.
      Yg nak muhong kat aku nak buat apa.

      Apa khabar YB kota baru pagi ni?
      Dia bukanya tahu newcastle tu kota baru.

      Dah rasmi ke belum cabang umno di hospital bahagia tanjung rambutan? Bila nak buka cabang di Bukit Padang kk?

      Delete
    2. Orang umno mana tau analisa statistik ekonomi...tahap spm

      Delete
    3. GDP 5.7% tu gdp malaysia, tapi peratusan gdp kaum mana? Easily 60% kaum minoriti cina. Nak tengok contoh paling ketara? Bila ada launching perumahan, tanya salesman berapa % melayu beli? 90% cina beli sbb cina ada income level yg membolehkan dapat pinjaman bank. 88000 rumah bumi lot tak terjual di johor, ada ambil kira? Di negeri2 lain? Tengok la harga saham fgvh yg sebenarnya nak tolong melayu, ada ambil kira? 500,000 belia dianggarkan menganggur , 200,000 darinya graduan, majoriti melayu, ada ambil kira? Pi kat klia, klia2, senai, bayan lepas airport....tengok kaum mana paling ramai melancong overseas. MATTA fair...majoriti cina. Pertumbuhan 5.7% ni ujud berapa ratus ribu pekerjaan? Mr J bodoh, mana nampak statistik yg lain selain dari laporan utusan dan tv3. Lulus spm macam Sahabat tapi nak tunjuk pandai.

      Delete
    4. Nak tambah lagi...Mr J, pi cek tengok kaum mana paling ramai hantar anak ke international school. Tengok kereta2 mewah on the road...majoriti cina dan orang2 umno. Masa balik kampong musim cuti kat rest area boleh nampak jenis kereta mencerminkan jurang ekonomi antara kaum. Apa umno pak lah dan najib buat utk melayu? Dulu zaman Tun perumahan di bandar2 baru sekitar lembah kelang mampu diduduki dan dimiliki melayu. Sekarang apa jadi?

      Delete
    5. Sumer x tau yg Mr J ni tauke lombong emas. Projek gomen dan projek Najib setiap bulan masuk akaun Mr J berjuta2. Sbb tu ada dia kesah?

      Orang senang dan kaya raya ni, mana dia mau pikiaq hal kritikal sangat? Matematik level UPSR SRP OK la..Sama mcm org Alzheimer, mana boleh pikiaq kebih2 sikit. Life is so easy mate!

      Delete
    6. Anon, bila Kerajaan ada program bantu bumiputra kau orang kata perkauman. Dalam pada itu taksub sokong DAP yg cina untuk berkuasa. Kat Selangor diskaun 7% bumiputra dibuang kerana DAP marah. DAP memang nak buang kelebihan bumiputra dari perlembagaan. Masuk PH ini jadi manusia yg konpius.

      Delete
    7. Mr J ckp duit 1mdb x hilangtau..untung berbelion..haa..korang je fitnah

      Delete
    8. Mr J jgn alih tiang gol, jgn buat tak tau. Kau kata GDP naik 5.7%, bererti ekonomi kita bagus. Aku dah cabar kau jawab kat 12.38 dan 12.48. Jawab la, nak bising pasal DAP buat apa, bukak topik lain buat apa. Nak bahas, kita bahas, jgn alih tiang gol.

      Delete
    9. Jgn tukar tajuklah mr j aka rosli snake.

      Jgn jadi mcm najib. Lari termengah mengah semasa program nothing to hide.

      Mr j aka snake tahu tak kenapa najib lari?

      Aku ada kat situ mr j aka snake.
      Kenapa mr j aka snake tak tanya knp najib lari?

      Tolong bagi pencerahan sikit mr j aka snake. Jgn dok pusing2 cakap.

      Delete
  6. Kami bagi 3 hari untuk asmin prcat exco pas.

    Jika tidak Pkr Pusat akan ambil alih secara paksa kerajaan negeri?

    Asmin boleh jilat jubo yaHADI atau Najib

    Pas memberi contoh ajaran sesat paling bermakna bila cerai sambil berkedudukan dan seterusnya berzina dhn pkr dan Dap

    Ini macam pakatan harapan ka?,atau pakatan haramkonkek?

    Samada berbaik semula atau semua must fcuk pas forever and ever and ever to kingdom kong!

    #verambus PASPORK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sgt. PAS ni allergic dgn babi tapi perangai sebijik mcm babi.

      Delete
    2. Babi PAS Babi sunat agaknya ?

      Delete
  7. Ahli pas kata

    Tidak ada org lain yg boleh bawa undang islam di Malaysia. Hanya pas

    Nak harapkan pkr amanah ppbm?


    Sebab itu marilah semua sokong pas sebab hanya pas boleh bawah undang islam ke Malaysia..

    Bila kita sokong pas maka syurga tempat kita.

    Selepas solat suboh kita berzina pun takpe asalkan kita sokong hudud di Malaysia. Makan dedak di haruskan yg penting sokong hudud. Konkek bini org pun takpe sebab bila kita sokong hudud dan pas MAKA ALLAH SUDAH AMPUNKAN SEGALA DOSA KITA?

    SAPA NAK BANGKANG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah tau apa yang PAS cakap tak betul jgn la merapu cakap benda yang tak betul jugak.

      Delete
    2. Salah satu udg2 islang pas bawa di kelantan ialah tak solat jumaat 3 kali akan kena denda. Tapi masa gi solat jumaat tak ada pulok tok imam ambik kedatangan. Buat undang2 jer tapi tak dop tindakan. Ceramah jer berdegar2 hasil tak dop.

      Delete
    3. Ceramah dapat duit.
      Menegakkan undang2 lslam di kelantan tak dapat duit.

      Tak boleh main perempuan di kelantan mereka boleh pi main di golok.

      Tak boleh main 4 ekor atau toto di kelantan ada pula runner yg pi beli di terengganu.

      Delete
  8. Najib nak peluk raja salman sebab raja arab saudi ni yg mintak trump jemput najib (atas permintaan najib). Raja salman jadi org tengah yg melobi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde nak melobi2nye... Satu geng je semua skang nie... Arab, USA mmg geng.. malaysia bwh bijan je sdg terhegeh2 nak joint kumpulan nie sambil disokong lebai pas taliban...

      Delete
  9. Din....x perlu happy sgt pasal penambahan kuota haji tu...penambahan kuota haji disebabkan oleh keatuhan harga minyak yang menyebabkan Arab Saudi kehilangan banyak hasil negara. Penambahan kuota haji sebenarnya lebih bersifat keputusan ekonomi, untuk mendapatkan sumber daripada penambahan jemaah2 haji..so..najib x yah lar happy sgt..boleh dikatakan semua negara pun diberi tambahan kuota haji termasuk Indonesia..adakah tambahan kuot haji Indonesia tu hasil perjuangan Najib??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita berdoa penajga dua tempat suci ini berpindah kpd keturunan sayidina Ali yg sebenar.. Mereka yang berbaiah atau bersyiah untuk membela sayidina Ali!

      In 20 years time or maybe earlier we may see a new ruler for the moslems most sacred site that is a new custodian of the two holy mosque.!

      Jangan terkejut

      Delete
    2. India, pakistan pun dapat tambahan kuota haji. Orang umno mana tau semua ni

      Delete
    3. Sokong Anon 10:50

      Indonesia dapat tambahan kuota haji sebanyak 52,200 sementara Malaysia hanya dapat tambahan 2,300.

      Apa yang nak dihebohkan sangat?????

      Delete
    4. Saudara Malaysia Baru.....
      Angka 20 tahun mungkin tidak ramai sahabat kita disini mengambil kesah.
      Semoga kawan kawan kita mengambil perhatian untuk keluarga sendiri dengan anggaran masa 20 tahun tersebut.
      'Ambo sendiri pun tak tahu boleh hidup lagi ke masa itu'.....dah tua ....he....he...kecuali dapat makjun dari Tun M.

      Delete
  10. MR J

    Lahanat lahabau labu komen bagi fuckta basi.

    Zaman mahathir 6 tahun ada proton

    Pak.lah 6 tahun ada koridoe utara timur dan islandar

    Najib pm 6 tahun ada hutang 51b MDB

    skrg mintak tolong pegawai PTD untuk settlekan.

    APAKAH PEKERJA SWASTA lulusan MCKK MTD SAS dari Oxford harvard tidak bisa bawa untung dalam GlC?

    Pegawai kerajaan lukusan Uni Malaya jugak Najib ambik kasi settle hutang 50b

    Pekerja swasta semua bodoh piang. Rasuah . Menyamun.

    Mari kita sokong KsU kewangan sebagai pengerusi 1mdb yg baru.

    Harap harap pegawai PtD tidak akan lakukan hijack atau mutiny terhadap Najib.

    JIKA SEMUA PEGAWAI KERAJAAN BERGABONG JATUHKAN CABINET NAJIB HABISLAH ..

    Welcome venezuela

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yg sepatutnya. Kakitangan kerajaan jangan takut. Tegakkan kebenaran dan keadilan. Maruah sepatutnya anda junjung di atas kepala anda, bukannya di bawah telapak kaki.

      Delete
    2. bonus PA 2017-2 bulan gaji kot
      Duit raya -RM1000 kot

      Cuepaxs: jangan buang masa,mintalah..minta

      Delete
    3. Duit raya rm1k mana cukup! Rm5k laaa, alang alang menyeluk pekasam satu tempayan balun

      Delete
    4. Malaysibaru, PAC tak tentukan asset MDB lebih pada hutang. Hatta sekarang hutang yg ada pun dilangsai dgn lupuskan asset. Terimalah hakikat ini. Lagi berita baik untuk rakyat Malaysia - laporan Forbes senarai Malaysia sebagai tempat pelaburan terbaik Asia. Ini dibuktikan dgn banyaknya pelaburan dibawa masuk oleh PM. Jauh lebih dari zaman TDM. Economist UK 2017 juga senarai kos sara hidup Malaysia terendah di ASEAN. Alhamdulillah syukur. Boleh tak sesekali terima kerja baik yg dibuat oleh PM. Takan semua tak betul kot. Bersikaplah adil sikit.

      Delete
    5. .
      .

      Baik sebab duit kita rendah.
      Macamana nak terima kerja baik yang di buat oleh Najib, realitinya hutang isi rumah meningkat.

      Dividen untuk kumpulan wang simpanan rendah.

      Entah-entah data yang dirujuk di sediakan oleh kerajaan tidak tepat.

      Bukan boleh percaya..

      Delete
    6. Mr j aka rosli snake

      You suck!!!!!

      Delete
  11. Mr J

    Jika dobald trump pecat james comey ketua Fbi ketika trump dinsiasat Agen Rusia

    Najib pula pecat AG sebab siasat 1mdobi..

    Apundek Ali kata nak bentang siasatan SRC.. Sebab Macc dah tak.tahan tunggu ..

    Apakah persamaan TRUMP DAN NAJIB?

    ReplyDelete
  12. Amboi suruh org ucap terima kasih kat umno la pulak...buat jasa sekadar untuk di hargai org? Buat kebaikan untuk dihebahkan dan dipuji org? Bkan ke keje kau tu jibby... Langsung tak ikhlas buat keja adehhhhh

    ReplyDelete
  13. Najib jual negara kpd China komunis

    1. 100b forex city
    2. 9b tnb edra ipp
    3. Trx 3b
    4. Melaka Port gateway 100b
    5. Pulau carey 200b
    6. Ecrl 65b pajak 65tahun dan 12 juta pkekra komunis
    7. Waterfront di Melaka Sarawak pun bagi komunis
    8. Bandar digital bagi komunis celup jack ma

    Inilah bila berketuakan UMNO

    kirim salam kpd melayu... Balik kampung tido dlm gua.. Go back where you belong di hutan katulistiwa gunung tahan dan gua niah. Bandar hanya untuk komunis sahaja !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada bg pelaburan pd dapigs sial kau lebih baik bg negara lain..melayu ada modal ke nak buat projek2 ni..harap kan puak2 kau hanya buang masa..asyik berpolitik 24 jam..org bodoh tak berotak sj yg kata nak jual negara..

      Delete
  14. Nak peluk Pak Sheh ataupun cari peluang nak peluk si Kapir Harbi Trump???? Tempat 'berkecuali' kan!

    ReplyDelete
  15. trump nak.tangkap najib.salman penderma najib..elok bawak bincang.
    p/s jgn bwk anak ko jib..dia okt trump tuh.hehe.

    ReplyDelete
  16. Tampar tak ada zaman saya... tumbuk sampai lebam adalah sikit-sikit...
    Lebai tak nak ulas panjang pasal isu tampar ni kerana dah banyak orang ulas, malah 'trolling' dalam isu ini juga dah banyak. Lebai ulas sekadar membuka tirai pagi ini sahaja...

    Tun Dr Mahathir Mohamad berkata insiden tampar 2 hari lalu ketika program dialog Transformasi Nasional (TN50) yang dihadiri Datuk Seri Najib Razak adalah sesuatu yang memalukan kerana tidak berlaku sebelum ini.

    “Tak pernah berlaku kepada saya atau perdana menteri lain sebelum saya. Ini berlaku hanya di zaman Najib kerana semua orang benci pemerintahannya,” kata bekas perdana menteri itu ketika menjawab pelbagai soalan secara langsung daripada pengguna Facebook.
    Tun Mahathir sudah lupa peristiwa ini. Bukan Tun Mahathir sahaja lupa, penyokong PAKATAN HARAPAN pun lupa, sekarang mereka nak bekas PM yang lebamkan mata Anwar jadi pemimpin mereka. Mereka lupa kerana mereka asyik nak jatuh KETUA PEROMPAK sedangkan bekas PM itu adalah KETUA PENYAMUN.
    Tampar-tampar tak mainlah... tembak terus kalau melawan dan membantah undang-undang ISA. Baru ceramah Tun Mahathir marahkan Najib kerana mansuhkan ISA... lebai rasa dah lupa (nyanyuk bahasa kasar..)
    Memali adalah sejarah hitam bagaimana diplomasi politik tidak digunakan. Kerajaan UMNO menggunakan kekerasan bagi menentang saingan politik dengan pelbagai tuduhan kerana pada masa itu MEDIA dikuasai oleh kerajaan. Kerajaan UMNO/BN menggunakan apa sahaja bagi memastikan saingan politik dibinasakan manakala MEDIA memberikan berita palsu atas apa yang berlaku. Tak hairanlah kalau bekas PM dulu dikenali sebagai MAHAZALIM atau MAHAFIRAUN.
    Tampar?? Tak kita tangkap kurung 2 tahun tanpa bicara. Pisahkan mereka dengan keluarga mereka. Itu hebatnya Mahathir (KETUA PENYAMUN) berbanding Najib (KETUA PEROMPAK). UMNO bergaduh dengan MCA, kemudian 106 orang pimpinan pembangkang ditangkap dalam Operasi Lalang 1987. Itu hebatnya Mahathir.

    Lagi hebat Mahathir yang kena tangkap dalam operasi lalang kini bersama Mahathir untuk jatuhkan Najib dan percaya janji-janji Mahathir termasuk duit untuk PRU-14 nanti RM500 juta (ini bukan dedak tahu... Nanti Mahathir marah kerana dedak bagi yang sokong Najib).

    SIAPA BIJAK
    & SIAPA BODOH
    ORANG BODOH SELALU KENA TIPU OLEH ORANG BIJAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam tu lah Anon. Pentaksub PH ini memang konpius atau lupa secara terpilih. Quota haji pun dijadikan bahan caci hamun. Perasan perbuatan mereka ini akan dapat ganjaran pahala. Memang konpius.

      Delete
    2. Mr J datang lagi..hihi duit 1mdb x hilang ye..untung berbelion ..ade sekolah dan highway free..untuk pentakseub ameno dan pas ujung bulan ke medan

      Delete
    3. Sapa konpius

      Delete
    4. Siapa yg taksub mr j aka snake
      Kamu atau kami?

      Bukankah najib sendiri yg mengaku duit sebanyak 2.6 bilion masuk ke akaun peribadi dia.
      Dia juga yg mengaku duit tu telah dikembalikan
      Dia juga pada awalnya mengaku bahawa duit tersebut adalah harta peninggalan bapa dia.
      Tetapi disangkal oleh nazir adik kandungnya sendiri.

      Kau ni mr j aka rosli snake adik angkat najib saja. Najib pun tak kenal kau. Jadi apalah yg kau tahu.
      Lagipun kau tu buta kayu.!!!
      Kompius memajang.

      Delete
    5. Entahlah Zack mana saudara dapat cerita cerita dongeng ini. Baca Mkini kot. Duit itu dari awal dah sebut derma dari Saudi. Disahkan oleh SPRM yg pergi siasat sampai ke Saudi. Disahkan juga oleh Menteri Luar Saudi...

      Delete
    6. Mr J...Menteri luar saudi TIDAK PERNAH mengesahkan derma pada najib. Cerita dongeng kau dah di ulang berkali2 oleh orang umno, tapi tarak sapa caya

      Delete
    7. Hidup bayern

      Delete
    8. Anon google je. Dah keluar media antarabangsa. Malangnya blog Budin tak sebut. Tak kan hidup baca blog Budin je....

      Delete
    9. Diorang tak jumpa Google Mr. J tu yg dah diterangkan banyak Kali masih tak faham.

      Delete
    10. Diorang tak jumpa Google Mr. J tu yg dah diterangkan banyak Kali masih tak faham.

      Delete
  17. Sekali lagi Azmin ulang Penggugat kestabilan Selangor musuh, pengkhianat rakyat....fahamkan baik2 sibudin dan pencacai
    dap dan pan akat sini..
    PETALING JAYA: Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini mengisytiharkan mana-mana individu atau kumpulan yang cuba menggugat kestabilan di Selangor sebagai pengkhianat amanah rakyat dan musuh kerajaan negeri di bawah pimpinannya.

    “Ingat, mereka berdepan Azmin Ali dan PKR. Mana-mana pihak, sama ada individu atau kumpulan yang cuba gugat kestabilan Selangor, mereka adalah pengkhianat amanah rakyat.

    “Mereka adalah musuh kita dan kita akan lawan habis-habisan. Lawan tetap lawan, lawan sampai menang,” katanya ketika berucap merasmikan Kongres Nasional Wanita dan Pemuda PKR ke-12 di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya, malam ini.

    Pada 5 Mei lalu, Azmin menolak dakwaan akan berlaku pilihan raya mengejut di Selangor, di sebalik spekulasi beliau berdepan kehilangan sokongan adun.
    Beliau menyifatkan ia sebagai provokasi politik jahat dan tidak bertanggungjawab untuk menggugat kestabilan kerajaan Selangor.

    ReplyDelete
  18. Mahathir Satu-Satunya PM Pencen Yang Kena Sembur Dengan Serbuk Lada
    Zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad dahulu tidak pernah sunyi daripada pelbagai kontroversi. Kesemua kontroversi ini tidak pernah padam sehinggalah dia akhirnya meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO pada thaun 2003. Apa yang berlaku pada zamannya terus menjadi sebutan dan terus dibangkitkan walaupun dia telahpun meletakkan jawatan.

    Jika kita masih ingat bagaimana Mahathir pernah disembur dengan serbuk lada sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu, Kelantan. Semuanya gara-gara perebutan dua orang Datuk untuk mendapatkanya semasa penentangan awal Mahathir terhadap Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2006.
    Malah, lebih melucukan, dia adalah satu-satunya bekas Perdana Menteri yang menerima semburan lada oleh penyokongnya sendiri. Lihat sahaja bagaimana Tunku Abdul Rahman, Tun Hussien Onn dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, kesemua mereka langsung tidak menerima sebarang semburan lada atau apa sahaja objek yang disasarkan kepada mereka.

    Hanya Mahathir sahaja yang menerima nasib malang sewaktu dia sendiri membawa niat busuknya untuk menjatuhkan orang yang dia sendiri lantik bagi menggantikannya. Tidakkah Mahathir belajar dari tragedi berkenaan di mana dia telah dimasukkan kehospital kerana bimbangkan kesihaatan matanya?

    Jika dilihat dari tindak tanduknya hari ini, bukan satu perkara yang menghairankan sekiranya masih ada yang menyimppan hajat untuk melakukan semburan lada itu lagi terhadapnya. Ini kerana, walaupun sudah berumur 92 tahun, sikapnya hari ini disifatkan ramai sebagai mengkhianati perjuangan yang pernah dia asaskan satu ketika dahulu.

    Mahathir hari ini sanggup menyembah musuh ketat politik dan kaum Melayu, DAP hanya kerana mahu menjatuhkan kedudukan kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib. Ini sekaligus melanggar ikrarnya yang tidak akan mencampuri urusan pentadbiran negara selepas dia bersara pada 2003.
    Mahathir tetap Mahathir. Walaupun sudah menerima kifarah atas niat busuknya mahu menjatuhkan Tun Abdullah Ahmad Badawi, namun ianya langsung tidak menginsafkannya. Apapun, Mahathir telah berjaya mencatatkan rekod baru iaitu satu-satunya Perdana Menteri pencen menerima semburan lada oleh para penyokongnya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir jenis manusia yg tidak akan ingat atau nyanyuk atau buat2 lupa akan masa lampau dia..macamlah bersih sangat..yg penting politik dendam kesumat dia..

      Delete
  19. Tolong jangan bawa bersama mat over atau rosyam nor...

    ReplyDelete
  20. UMNO KONSISTEN BANTU RAKYAT SEJAK 71 TAHUN
    Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan tiada parti lain di negara ini yang konsis­ten dalam memperjuangkan nasib rakyat sejak 71 tahun lalu me­lainkan UMNO.

    Perdana Menteri berkata, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan kerajaan ditunjangi UMNO bersama-sama rakan komponen Barisan Nasional (BN) bertujuan membela untung nasib rakyat termasuklah dari aspek pendidikan, perumahan, kesihatan dan pelbagai lagi.

    Disebabkan itu juga, Najib yang juga Presiden UMNO percaya bahawa Allah SWT ‘memberi’ kemenangan kepada parti itu pada setiap pilihan raya umum di­sebabkan komitmen UMNO dalam membantu rakyat di negara ini.

    Tidak seperti pembangkang yang pandai bercakap dan menabur fitnah, jelasnya, UMNO me­rupakan sebuah parti yang banyak jasa dan budi kepada rakyat.

    “Saya mahu kita semua me­nyusun di peringkat akar umbi sama ada di bandar, pinggir bandar dan luar bandar. Kita ma­suk rumah flat, ketuk pintu, ja­ngan ketuk orang, kita bantu, beri sumbangan, insya-Allah mereka tahu.

    “Kita akan teruskan perjuangan, orang akan menilai, mereka faham masa depan negara kita lebih terjamin kalau kita terus berkuasa,” katanya dalam Majlis Pelancaran Program UMNO Bantu Rakyat di Sekolah Kebangsaan Taman Kosas, Ampang dekat sini malam ini.

    Yang turut hadir, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar; Pengerusi Biro Kebajikan UMNO, Datuk Seri Dr. Shamsul Anuar Nasarah; Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Dr. Irmohizam Ibrahim dan Naib Ketua Puteri UMNO, Datuk Zahida Zarik Khan.

    Sebagai simbolik program tersebut, Najib melepaskan konvoi 35 kenderaan melibatkan 150 sukare­lawan Biro Kebajikan UMNO yang akan menjelajah 21 lokasi bermula malam ini sehingga 1 Jun depan.

    Mengulas lanjut, Perdana Menteri memberitahu, UMNO membantu rakyat melalui dua kaedah iaitu dengan UMNO menunjangi kerajaan dan rakyat dibantu mela­lui saluran parti yang membabitkan setiap bahagian UMNO, sayap parti dan juga Biro Kebajikan UMNO.

    “Kita lakukan bukan ikut musim tetapi sepanjang tahun, malah selama usia UMNO, kita telah terus-menerus membantu rakyat,” jelas beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang paling miskin daif haprak dan daif di bumi Malaya adalah kaum melayu..

      Tapi pelik yg memerintah adalah party melayu juger?

      Delete
    2. .
      .

      Lepas pilihanraya 'program sesah rakyat'.

      Bantu rakyat dengan menyusah kan rakyat dulu.

      Yang paling sedih, ramai yang buat Haji tapi anak-anak hutang sana-sini.

      Delete
    3. Malaysiabaru, konpiuslah. Kalau sebut Melayu kata perkauman tapi sekarang sibuk nasib Melayu. Kalau dulu booking haji dlm 2 atau 3 tahun dah dapat pasal ramai org Melayu tak ada duit nak pergi. Kalau booking sekarang kena tunggu 90 tahun pasal ramai Melayu dah ada duit nak pergi. Syukur. Pergilah haji saudara kalau belum lagi. Hayatilah persaudaraan Islam berbagai negara yg bertemu disitu. Mana tahu dapat pertunjuk untuk tidak taksub golongan kafir liberal dengan agenda merosakan islam. Rujuklah Surah Maidah ayat 51. Allah melarang kita ambil yahud dan nasara sebagai teman perjuangan. Siapa yg buat sedemikian adalah sebahagian dari golongan itu. Sedarlah sebelum terlambat.

      Delete
    4. Kami tak kompius macam kau mr j aka snake.

      Kau yg kompius dan taksub sgt dgn bang najib kau tu.

      Sehinggakan kentut najib pun wangi bagi kau.

      Itu belum lagi kentut badak. Kalau kena kentut badak melambung lambung kau mr j aka snake.
      Sedar2 kau dah berada di lndonesia

      Delete
    5. .
      .

      Mr J silap lagi..

      Dulu ramai pergi dengan duit hasil tanaman padi dan hasil titik peluh sendiri..

      Kerana orang dulu jaga duit supaya benar-benar halal dan mereka menabung dalam tampayan . Bukan dalam TH yang banyak kecurigaan dan pengurusan yang tidak betul nya.

      Duit mereka bersih suci.

      Kalau tunggu 90 tahun tak payah lah pergi.. upah orang buat lepas meninggal. Save.

      eh eh Kenapa pemimpin Islam berkumpul ramai-ramai berjumpa Trump. Siapa yang buat keputusan?

      Delete
    6. Anon 1914, janganlah fitnah institusi islam. TH dah berpuluh tahun layan jemaah dengan sangat baik. Saya dah ikuti TH buat haji alhamdulillah pengalaman yg sangat baik. TH hanya melabur dlm urusniaga patuh syariah. Jangan terikut pemfitnah bersiri yg ingin meruntuhkan institusi islam ini. Inilah persoalan yg selalu di fikiran saya - macammana org boleh taksub dengan golongan ini yg modus politiknya menyebarkan fitnah dan benci. Dah tak kira kalau institusi islam hancur atau negara hancur - bahkan itu yg diharapnya agar rakyat marah UMNO dan undi persekutuan liberal kafir ini. Selamatkan diri saudara dari fitnah ini.

      Delete
    7. Mr J Ana dah perform not only the honourable haj but the umran a dozen. Syukur alhamdulilah.

      It does not make you an angel. Come back to Malaya your old perangai prevail..

      Now yak boleh lagi buat haji atau umrah D.i.Y ! Celaka punya saudee wahabi!

      Previously we could just perform the haj on our way to London or new York.. Today HARAM.

      Becos of quota we are progibited!

      Damn saudee.. Being A PAK.LEBAI HAJI KORUP DOES NOT MAKE YOU A SAINT!

      Delete
  21. DAP TERLIBAT GERAKAN KRISTIANISASI, TUDUHAN YANG TIDAK DINAFI MEREKA…?
    Pusat Penyelidikan Pas (PPP) mendakwa sebuah buku yang ditulis oleh seorang ahli akademik dari New Zealand mendedahkan penglibatan DAP dalam gerakan Kristianisasi.

    Penulis buku itu, Iain Buchanan mendedahkan hubungan DAP dan ajaran Kristian dalam konteks amalan berpolitik di Malaysia.

    Pengarah PPP, Dr. Mohd Zuhdi Marzuki mempersoalkan penglibatan pimpinan parti itu seperti Lim Guan Eng, Hannah Yeoh dalam gerakan terbabit memandangkan tidak ada sebarang penafian daripada mereka.

    “Pusat penyelidikan Pas melihat DAP tiada kesungguhan untuk ‘membersihkan’ nama mereka daripada tuduhan-tuduhan tersebut.

    “Sikap berlepas tangan pimpinan DAP yang lain dan meletakkan beban untuk menjawab isu itu hanya kepada Hannah Yeoh, menunjukkan DAP bimbang isu ini akan meletup.

    “Tuduhan berkaitan hubungan DAP dan gerakan Kristianisasi ini bukan sahaja akan menyebabkan masyarakat Islam semakin menyedari tentang siapa sebenar DAP bahkan masyarakat Tionghua juga yang majoritinya beragama Buddha juga akan turut sedar,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Zuhdi juga tidak menolak sikap ‘membisu’ pimpinan DAP daripada menjawab isu itu berkemungkinan tidak mahu pengundi beragama Islam mengetahui penglibatan mereka dalam gerakan tersebut kerana ia akan menjejaskan sokongan mereka dalam pilihan raya nanti.

    “Sekiranya tuduhan ini benar, DAP akan kehilangan undi yang lebih besar dalam kalangan pengundi-pengundi Islam malah berkemungkinan juga akan kehilangan undi dari pengundi-pengundi masyarakat Tionghua,” katanya lagi.

    Menurut Zuhdi, DAP perlu menjawab tulisan buku tersebut khususnya pada mukasurat tujuh dimana ia mendakwa Malaysia mudah diserang dengan gerakan Dominionism dan Christian Zionism.

    “Nama Guan Eng dan Hannah turut disebut di bawah tajuk kecil ini. PPP melihat pendedahan buku ini yang memalitkan DAP khususnya dengan gerakan Dominionism adalah perkara yang lebih utama untuk mereka jawab,” tambahnya.

    Buku berjudul Sang Nila Utama And The Lion of Judah: Dominionism And Christian Zionism iIn Malaysia pada awal tahun 2015 yang mengaitkan nama pimpinan DAP.

    Ia diterbitkan oleh International Movement for a Just World. Buchanan juga sebelum ini menghasilkan sebuah buku yang bertajuk The Armies of God: A Study In Militant Christianity.

    ReplyDelete
  22. PATUTLAH SELAMA INI PEMBANGKANG MARAHKAN SPR, RUPANYA RASHID ‘MACAI’ MAHATHIR…
    SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR) merupakan sebuah badan berkecuali yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal pilihan raya di negara kita. Ia wajib dianggotai dan dipimpin oleh mereka yang tiada sebarang kepentingan politik, waima terhadap Perdana Menteri sekali pun.

    Lihat bagaimana di bawah kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, Pengerusi SPR yang baharu adalah Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah yang merupakan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang tidak memiliki apa-apa hubungan timbal balik dengan Perdana Menteri.

    Siang-siang lagi Hashim telah berikrar bahawa beliau tidak menjadi tunggangan mana-mana parti politik terutama terhadap Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN). Tugasnya selaku PTD hanya meletakkan taat setia kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, kerajaan semasa dan negara tercinta sahaja.

    Namun berbeza pula dengan apa yang terjadi terhadap bekas Pengerusi SPR di zaman kepimpinan Dr Mahathir Mohamad dahulu.

    Pengerusi SPR ketika itu adalah Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman bermula dari tahun 2000 hingga 2008. Sebelum itu bermula tahun 1979, Abdul Rashid dilantik sebagai Setiuasaha SPR sebelum dinaikkan pangkat sebagai Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan bermula tahun 1995.

    Tidak mustahil Abdul Rashid sebenarnya merupakan ‘anak ikan’ atau dalam bahasa politiknya ‘macai’ kepada Dr Mahathir sehingga dia diambil oleh Dr Mahathir untuk memegang jawatan Naib Presiden PPBM selepas bersara.

    Maka mula timbul rasa tidak senang dengan kerja SPR selama ini. Adakah Dr Mahathir telah mempergunakan SPR untuk kepentingan dirinya sejak dari dahulu lagi melalui Abdul Rashid?

    Jika benar bagai dikata, maka tidak hairanlah mengapa puak pembangkang terlalu marah dan geram dengan SPR dan Dr Mahathir selama ini.

    Sebab inilah juga mungkinnya yang menjadi penyebab mengapa PAS pada suatu ketika dahulu terlalu membenci kerajaan sehinggakan ramai dari kalangan pemimpin PAS sanggup berjuang mahu menjatuhkan Dr Mahathir dan kerajaan sehingga ke nyawa mereka terakhir.

    Mungkin ada ‘mainan kotor’ yang Dr Mahathir lakukan selama ini.

    Tetapi perkara tersebut tidak terjadi pada kepimpinan Najib sekarang ini. Beliau ternyata lebih bersifat terbuka dan berjiwa besar. Apatah lagi dengan adanya pelbagai medium maklumat tanpa sempadan dan cepat seperti internet dan media sosial, semestinya Najib adalah pemimpin negara yang paling telus dan bersih dalam pentadbirannya.

    Percayalah, 10 tahun pertama kepimpinan Najib ini hanya untuk membersihkan segala saki baki daki dan kekotoran yang ditinggalkan Dr Mahathir dahulu. Justeru, selepas 10 tahun ini berjaya, kita akan dapat lihat sebuah wajah baharu Malaysia yang lebih gemilang di bawah pentadbiran Najib Razak.

    Jika kita mahu melihat kehidupan kita semakin baik di negara sendiri, berilah peluang buat Najib untuk mengubah semuanya ini. Berilah beliau melepasi 10 tahun pertama ini dan biarkan beliau terus memacu negara untuk tahun ke 11 dan berikutnya.

    Ternyata, segala kesengsaraan dan kesempitan yang kita alami sekarang ini adalah berpunca dari Dr Mahathir 22 tahun berkuasa.

    ReplyDelete
  23. BERTALU TALU BARUS MESIABARU POSTING
    MEROYAN MARAH GRLABAH CEMAS X MENENTU
    DAH GILO MACAM KUTTY MERACAU MELENTING
    PRU 14 NNTI SIAP KEPALO DIA KITA LUKU LUKU

    KIKIKIKI....

    DAH PUAS MAKI PAS 1MDB DI FITNAH
    KITTY SAMAN MAHKAMAH BUKAN D' PINTU UMAH
    MINTAK BUKTI MOLA CARI ALSAN HARAMJADAH
    DITANYA BAKAL 'PM' MULA LA MENGELABAH

    KIKIKIKKI..... MEROYAN BARUA MESIABARU PRPAGI NIH... BRAMBUSSD BARUA DAP@SINGAPORK... SYOOHHHHH....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APAKATA...KALU BN MENE,MU JADI PM,
      (MAT OVER PONG BLEH)
      KALU PH MENE AKU JADI PM....
      ada BERANI!...TEHEHE...


      Delete
    2. Sistem politik demokrasi telah mengatur ahli parti pada susunan hiraki seperti
      berikut :
      1.ketua parti
      2.kuda parti
      3.lembu parti

      -KETUA dan KUDA PARTI:
      kumpulan ahli yang matang dan jika
      berbicara menggunakan bahasa yang elok.
      Kalau menggunakan bahasa yang kesat
      sekalipun,ianya berdasarkan
      fakta boleh dipakai dan difikirkan tepat
      untuk kepentingan parti @ fahaman
      parti yang disokongnya.Ramai dikalangan
      pelayar yang menggunakan bahasa kesat,
      tetapi mereka boleh dikategori sebagai
      'kuda parti'yang amat benilai bila
      berlakunya peperangan (pilihanraya)

      -berbeza dengan SI-ANON 12.10,
      bahasanya kesat dan mempunyai
      aras MERACAU yang tinggi. Beliau
      di kategori sebagai LEMBU PARTI.
      Cuma kita tak dapat pasti samada
      si anon ni jenis 'lembu dedak' atau
      lembu sekadar makan rumput.
      Jenis lembu parti,pegangan partinya
      bukanlah kuat sangat(mulut je celupar)
      tapi pada bila-bila masa boleh tukar
      parti,kerana LEMBU katakan.

      Pesanan saya : Jangan ambil hati
      sangat dengan SI ANON 12.10 ni,
      kerana dia jenis lembu.

      HANYA JAUHARI MENGENAL MANIKAM



      Delete
    3. anon 13.38 ulasan yg bagus.ketua parti dah ada.gabungan prti mst ada ketua.gabungan yg tkde ketua gabungan apa.institusi yg paling asas keluargapun ada ketua.

      Delete
  24. Mahathir diserang puak pendedak
    Tercekik dedak matinya tidak
    Malaysia sudah dilanggar badak
    Badak lakinya seekor penyangak

    Tun Mahathir pencacai menghina
    Dizaman Tun,macai dimana
    Ada yg masih tidurnya lena
    Dalam buaian susu dah kena

    Walau tua usia dah lanjut
    2.6 billion Mahathir tak kaut
    Negara ternama ramai menyebut
    Belanjawan negara tidak tersangkut

    Konon ada Arab memberi
    Arab pun tahu wang dicuri
    Arab pun ada akhbar dan TV
    Ada yg bijak berfikir sendiri

    Segala yang lepas mahu digali
    Semua kerana nak cover pencuri
    Akulah penyamun didalam negeri
    Ketua aku suami dan isteri!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. fun taik.tun m yang salah.najib anak didik tun m.masa jd pm pmimpin yang bagus semua dicantas.last2 tinggal yg mcm najib aja.skrg dok sibuk nk betulkan semula.
      myesal pun dh tkde guna lg.umpama melepaskn anjing tersepit tgn siapa yg kene gigit

      Delete
    2. 1441..sokong pas pis pus lg teruk semua dikafir..lps dapat fulus semua ok..now everybodycan become lobai..pas pis pus

      Delete
    3. apa kaitan dgn pas.bkn pas yg pilih najib.pentaksub ph menjilat tun m semata2 tun m dah bersama ph.kalau tak siang malam dimaki tun m

      Delete
    4. 1457..suka hati aku la..pas pis pus..busuk mcm kentut..mkn keliling..depan ckp lain belakang ckp lain..bodohnye lobai pas..yg penting dpt porche ngan odi

      Delete
    5. huhu puak taksub ph.mencaci aja.

      Delete
    6. pentaksub pas pis pussy mengkafir orng je

      Delete
    7. now everybody can become lobai..pas pis pus..tahaluf airliurbasi alporshevi odiqiushevenii

      Delete
    8. Terbaik bro fan tun..

      Dulu singapura dilanggar todak
      Sekarang malaysia dilanggar badak
      Blog budin dilanggar pendedak
      Kalo ada mat over, anon 14:41 tentu disepak!..

      Kurang ajar katanya
      Pada negarawan yang banyak berjasa
      Najib yang tak buat apa pun disokongnya
      Inikan pula tun m, elok ko jaga bahasa..

      Kalo bijan sendiri dah bodoh
      Jangan orang lain ko nak tudoh
      Sign tak baca sapa yang suruh
      Macam ni ke pemimpin yang bagus sebagai contoh?..


      Delete
    9. org tua perak.huhu bnr tetap bnr.siapa yg cntas anuar.musa hitam.kuli bahkan pak lah.byk sgt cnts last tggal lalang

      Delete
  25. .
    .

    KOS UMRAH PATUT MURAH.

    Kawasan Mekah telah di perluaskan dengan sistem yang di kawal oleh komputer. Jalan-jalan juga tidak lagi bertembung kerana telah ada kemudahan jejantas.

    Sudah tentu pembangunan Hotel dan asrama juga ber tambah.

    Modal untuk keseluruhan kos sangat tinggi. Dalam pada itu harga minyak murah. Bangang lah Arab Saudi sekiranya jumlah jemaah tidak di tambah.

    Jumlah jemaah juga berganda dari sebelum ini.. Nak mampos kalau Arab Saudi tak tambah bilangan jumlah bakal jemaah ?

    Persoalan nya ialah apa jadi selepas musim Haji?

    Banyak hotel atau asrama kosong. Pekerja lebih ramai dari yang mengerjakan umrah.

    Kalau UMNO nak tilong, tolong lah turunkan harga kos Umrah.

    Ada sebuah Syarikat Penerbangan ditolak permohonan lesennya dengan kadar kos Umrah dalam RM 3600.

    Syarikat yang mengecaj kos Umrah menjalankan bisness seakan-akan berkonsepkan airasia disabotaj dan di dakwa syarikat palsu.

    Logiknya kos Umrah memang sepatutnya lebih murah.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  26. ANAK MUDA DIINGATKAN JANGAN JADI EJEN FITNAH
    KUALA LUMPUR 19 Mei – Golongan muda terutama penuntut di universiti awam dan swasta diingatkan supaya tidak menjadi ejen kepada penyebaran budaya fitnah sehingga menyebabkan perpecahan berlaku dalam kalangan masyarakat.

    Menegaskan perkara itu, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, golongan berkenaan seharusnya bijak menilai antara fakta kebenaran dan kepalsuan memandangkan mereka terdiri dari kelompok terpelajar dan berilmu.

    “Mereka juga perlu menjauhi persepsi songsang dan mengelak dari diresapi pemikiran liberal tanpa sempadan kerana ini boleh mendorong untuk bertindak secara emosional.
    “Sebagai anak muda, anda harus menjadi pemangkin kepada kerajaan kerana anda adalah kelompok penting dalam proses pembangunan negara,” katanya ketika berucap merasmikan Wacana Pemikiran Anak Muda Masa Depan Negara peringkat Zon Tengah di sini hari ini.

    Seramai 250 penuntut universiti awam dan swasta dari sekitar Lembah Klang mengambil bahagian dalam program yang berlangsung selama tiga hari bermula hari ini di Kompleks Darul Puteri, Cheras.

    Program anjuran Pertubuhan Nadi Rakyat Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Tinggi antara lain bertujuan memberi pencerahan kepada penuntut berhubung isu semasa yang berlaku selain membuka ruang untuk menyuarakan buah fikiran. –

    ReplyDelete
  27. peluk jgn x peluk. terima kasih sbb raja salman membiarkan nama institusi diraja arab saudi dijual najib.

    ReplyDelete
  28. SIAPA ‘MACAI’, SPR ATAU RASHID?
    APA yang tidak profesionalnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) wahai Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang budiman?

    Siapa ‘kuda tunggangan’ atau ‘macai’ Bari­san Nasional (BN)? Pengerusi SPR, Da­­­tuk Seri Mohd. Hashim Abdullah kah seperti mana dituduh oleh Abdul Rashid dalam satu kenyataan bersama dengan beberapa orang kuat pembangkang dua hari lalu.

    Wahai Abdul Rashid, kalau SPR ini ‘kuda tunggangan’, bagaimana pakatan pembangkang boleh menang lima negeri dalam pilihan raya umum ke-12 dan disusuli hampir merubah status quo BN pada 2013?

    Bukan itu sahaja, dua negeri paling maju dan kaya iaitu Selangor dan Pulau Pinang pun terlepas dari genggaman BN pada 2008 dan kekal di tangan mereka hingga hari ini.

    Nak dikatakan SPR tidak adil, bab di mana itu yang dikatakan tidak telus itu? Adakah pegawai atau kakitangan SPR berada di sebelah pengundi dan acu mereka dengan pistol atau pisau arahkan ‘nah! kau pangkah calon BN. Adakah begitu wahai Abdul Rashid.

    Bukankah semasa pengiraan atau penjumlahan undi selepas semua pusat mengundi ditutup 5 petang, setiap parti politik pembangkang meletakkan ejen masing-masing untuk memantaunya. Ada penipuankah wahai Abdul Rashid?

    Sebenarnya wahai Abdul Rashid yang ketika ini salah seorang naib presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM), pakatan pembangkang yang disertai kamu tidak akan mengakui SPR itu bersih, telus dan adil selagi tidak menang pilihan raya. Selagi mana Pakatan Harapan dikepalai DAP ini gagal menawan Putrajaya, selagi itulah mereka akan menuduh SPR sedemikian rupa.

    Takkanlah nak menang semua negeri, baru SPR dianggap adil dan telus.

    Abdul Rashid ketika menyandang jawatan Pengerusi SPR pun banyak kali mengadu kepada penulis kerana sering diserang atau diancam pembangkang.

    Bila sudah bertukar angin atau tikar, lain pula nampaknya nada kamu ya Abdul Rashid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Rashid sedar dan insaf kerana kesilapan dia lah Najib jadi PM yang tak berguna.

      Di sangka nya sebagai PM Najib akan pentingkan rakyat dan negara tetapi yang mewah isterinya dan anak-anaknya.

      Untuk kali ini SPR berhenti lah sekejap jadi Macai.

      Jika dulu Rashid tidak jadi Macai, Pembangkang atau Pakatan dah memang, paling tidak BN dan Pakatan kena berbincang Kerajaan campuran.

      Kali ini SPR lah yang boleh menyelamat kan Negara setelah SPRM, Bank Negara dan TPM di singkirkan.


      Hanya jauhari yang kenal manikam.

      Hanya Macai yang kenal barua.

      Delete
    2. kesilapan siapa yang lbh besar najib jadi pm.kesalahan tun m.skrg duk sibuk nk betulkan.masa jd pm tak fikir nk sediakan pmimpin plapis yg baik.asyik dok cantas lg yang tinggal tunggul mcm najib

      Delete
  29. Syabas Dr Kamarul daripada DPPM
    AHMAD FADHLI SHAARI 19 MAY 2017
    DPPM menyokong penuh usaha ahli akademik seperti Dr Kamarul yang telah membuka mata masyarakat terhadap usaha-usaha terpencil namun merbahaya seperti ini.

    LAPORAN POLIS OLEH DR KAMARUL YUSUF: PEMUDA PAS SOKONG USAHA HALANG PENYEBARAN KRISTIAN TERHADAP ORANG ISLAM

    1. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengikuti rapat perkembangan laporan polis oleh Dr. Kamarul Zaman Haji Yusoff, pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia terhadap Yang Berhormat Hannah Yeoh, Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor berhubung buku bertajuk Becoming Hannah yang dikatakan mempunyai unsur-unsur penyebaran agama Kristian kepada masyarakat awam di negara ini.

    2. Buku tersebut merupakan sebuah buku bibliografi yang ditulis oleh Hannah Yeoh sendiri memngisahkan perjalanan hidupnya sebagai seorang penganut Kristian yang menurutnya berusaha untuk membina masa depan yang cemerlang untuk Malaysia berasaskan ajaran agama yang diimani olehnya.

    3. Mengikut dakwaan Dr Kamarul Zaman Yusuf, terdapat beberapa bahagian di dalam buku tersebut yang mengandungi dengan jelas mesej-mesej memperlihatkan keindahan dan kebaikan agama Kristian. Di atas premis bahawa buku ini turut dijual di tempat awam dan dibuka jualannya kepada masyarakat Islam, ia dianggap telah bertentangan dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut bahawa agama Islam adalah agama Persekutuan selain bertentangan dengan Perkara XLVIII(1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan yang menyebut bahawa agama Islam adalah agama Negeri.

    4. Manakala Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan telah memperuntukkan bahawa “Undang-undang Negeri dan, berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang Persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam” dan ekoran itu diwujudkan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam di peringkat negeri di mana salah satu daripada seksyen kecilnya memperuntukkan bahawa “Seseorang adalah melakukan kesalahan jika ia memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seseorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu”.

    5. DPPM menyokong penuh usaha ahli akademik seperti Dr Kamarul yang telah membuka mata masyarakat terhadap usaha-usaha terpencil namun merbahaya seperti ini. Sekatan yang diwujudkan oleh perlembagaan persekutuan tersebut dengan jelas sekali bertujuan untuk menghalang pengembangan agama-agama lain ke atas umat Islam dalam apa jua bentuk termasuklah penerbitan bahan-bahan bertulis seperti buku bibliografi.

    6. Perbahasan isu ini sudah menjadi perbahasan undang-undang dan bukannya perbahasan akademik. DPPM menjunjung kebebasan bersuara dan kebebasan memberikan pandangan namun ia bukan dalam lingkup menyebarkan jarum halus dakyah agama lain kepada khalayak awam. Justeru, usaha membongkarkan dakyah seperti ini adalah amat dipuji dan dihargai.

    7. DPPM beranggapan tiba masanya untuk dunia akademik turut bangkit untuk menyelamatkan negara dan juga agama dari ancaman yang zahir mahupun tersembunyi. Syabas Dr Kamarul, daripada DPPM!

    "Mara Menuju Cita"
    "Sejahtera Bersama Islam"

    AHMAD FADHLI SHAARI
    Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang bodoh baru percaya kamu. Betul tak ada otaklah ini di panggil Naib Ketua.

      Delete
    2. Orang cerita pengalaman dia sendiri, ini takut sampai kata orang nak mengkristiankan orang Muslim. Kalau seseorang itu betul faham ajaran Islam, tak perlu pantang ini takut itu. Faham.

      Delete
    3. .
      .

      Kita patut terima cabaran. Dia kata dia kristian yang baik, kita tunjukkan kita Islam yang baik.

      Guna ayat Quran.
      Guna Nabi Muhammad saw.

      Tapi akhlak pemimpin dan individu yang mempunyai pengaruh amat mengeciwakan.

      Bersyukur lah ada Hari Korban dan bukan Ramadhan, kalau tak .. tak nampak mana baik nya Islam.

      Nak harap individu, ramai yang ter'over' dengan pendekatan Islam nya dan yang tak peduli dengan tidak pedulinya..

      Pemuda dah buat kajian ke berapa buku Hannah yang telah terjual sehingga sampai boleh mengancam Islam.

      Kalau nak promote kristian tak payah Hannah tulis buku sebab sekarang maklumat ada dalam internet.

      Saya kagum dengan Mother Teresa. Saya ada buku kisah Mother Teresa.
      Nak bandingkan Hannah dengan Mother Teresa apa lah sangat.


      **

      We were born not to be successful.
      We were born to be faithful.

      Mother Teresa.

      **

      Kepada Allah saya tauhid kan Diri saya.

      Delete
    4. Org muslim umno dan pas plg teruk imam kot. Tgk bible blh jadi kristian tgk salib boleh jadi kristian tgk buku pun boleh jadi kristian.

      Delete
    5. bkn semua org melayu ada ilmu agama.lbh2 lg remaja dan pelajar sek.kalau mereka yg baca buku tu fikiran belom matang mcamna.mencegah lebih baik

      Delete
    6. Ahmad fadhli...Point no 2 kau "...buku Becoming Hannah yang dikatakan mempunyai unsur unsur penyebaran agama Kristian...".

      Kenapa kau menggunakan perkataan "yang dikatakan"? Kenapa kau tak bersama dr kamarul untuk MENUDUH hannah yeoh? Nampak sangat kau tak baca buku tu, tapi sekadar nak menumpang isu, dan pada masa yg sama tak berani menuduh kerana takut kena saman. Ni la perangsi orang PAS.

      Delete
    7. hang nk bela sgt knp hang dh hilang akal ke dek nafsu politik.apa salahnya buku tersebut tak dijual secara terbuku khas untk pnganut ktistian sahaja.hang bagi anak hang baca buku itu.

      Delete
    8. 14.20 ikut logik hang , orang islam tak boleh pi kinokuniya sbb ada jual buku kristian. Apa konen?

      Delete
    9. susah nk ckp dgn org yg tak faham.buku itu salah dibaca org islam.buku tu blh djual lebelknlah untuk org kristian sahaja.yg nk sokong lg knp.

      Delete
    10. 14.31
      Otak longkang

      Delete
    11. 14.31...aku lagi susah nak paham hang. Sapa kata buku tu salah dibaca orang islam? Sapa? Baca buku pun boleh luntur iman? Dari tahun 70an lagi orang melayu tengok cerita hindustan kat tv dan panggung; banyak elemen hindu dewa dewi; ada melayu masok Hindu? Lemah betoi la hang ni.

      Delete
    12. .
      .

      Memang sah macai tak masuk kedai buku.

      Buku Kristian dengan buku agama Islam bukan nya sekali dalam rak buku yang sama.

      Setiap buku ada ringkasan latar belakang isi kandungan buku dan malah ada yang di balut dengan plastik.

      Remaja melayu lebih suka beli majallah hiburan yang ada kisah artis Korea dan novel cinta.

      Ya yang betul bukan semua melayu yang ada ilmu agama...lalu kau orang eksploitasi kan yang Hannah nak kristian kan Kerajaan jika PH menang.

      Allah memandang niat kita sebelum Allah menerima amal kita.

      Delete
    13. Anon fahami Islam dari pengetahuan sebenar bukan ikut angan angan kita sendiri. Rujuklah Surah Maidah ayat 51. Allah melarang kita ambil yahud dan nasara sebagai auliya'(teman perjuangan, pelindung). Sesiapa yg buat demikian maka ia sebahagian dari golongan mereka. Rujuk juga AnNisa' 97 ayat mengenai org islam yg enggan hijrah lalu dipaksa kafir quraisy ke perang Badr. Ada yg terbunuh. Mereka di hukum ke Neraka sebagaimana org kafir yg lain. Peliharalah iman saudara. Ada banyak perkara yg boleh rosakkan iman. Membantu org kafir liberal lawan org islam adalah suatu yg sangat mungkar.

      Delete
    14. Mr jamban ni memang racist..jgn lupa baca surat hujurat ayat 10..hikmah Allah menjadikan pelbagai bangsa..racist nye mr j

      Delete
    15. Mr j; jadi DJ di kelab zouk pukul 2 pagi di spore rosak iman tak?

      Delete
    16. Anon 1818 ayat itu tak suruh kita mengambil orang kafir sebagai pemimpin. Jangan buat tafsiran sendiri. Hatta kita harus mengenali bangsa lain dgn tujuan kita dakwah dia. Bukan sebaliknya dia dakwah kita masuk kristian. Dan tidak sekali kali ambil dia sebagai teman perjuangan untuk lawan org islam.

      Delete
    17. Anon 1906, saya kongsi kecewa saudara atas perbuatan insan itu. Kelab sedemikian tidak ada dalamnya lain maksiat berbentuk arak dan zina. Kita doa Allah beri dia pertunjuk. Sepatutnya bangun mlm bertahajjud dan bukan bermaksiat. Hidup ini sangat singat untuk disia siakan dengan dosa.

      Delete
    18. Mr j...pairin, liow tiong lai, subramaniam, maximus ongkili...boleh tak angkat jd pemimpin? Mereka lawan orang islam jugak...lawan PAS

      Delete
    19. Mr j...orang islam arab saudi serang orang islam yamen tanpa sebab, beribu mati, negata hancur, rakyat sengsara. Apa hukumnya kalau kita kawan saudi?

      Delete
    20. Anon 2018, sebenarnya kalau umat islam malaysia bersatu kita tidak perlu pada mereka. Pasal kita berpecah org kafir ini buat macam macam tuntutan. Org kafir ini berhak mewakili kaum mereka sahaja.

      Delete
    21. Anon 2035, Arab Saudi serang puak syiah yg nak jatuhkan sunni yg perintah. Puak syiah kalau naik pun akan zalimi hatta bunuh sunni. Memang ramai yg mati dan cedera termasuk perempuan dan kanak kanak. Arab Saudi pakai ijtihad dia. Hanya Allah sahaja boleh hakimi keadaan yg rumit ini.

      Delete
  30. Pru 14 dah dekat. Duit banyak nak guna. Nak rasuah rakyat. Nak rasuah calon . Nak rasuah sana sini banyak duit nak guna oiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Paling murah ialah guna isu kaum dan takutkan dengan agama.

      Delete
  31. sehina-hina orang yang dihina,hina lagi orang yang menghina-ustaz kazim

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Lagi hina orang yang tinggi ilmu tapi membiarkan kemungkaran di depan mata.

      Delete
    2. terutamanya mufti2 yg tertentu

      Delete
  32. 22 TAHUN RAKYAT MENGIKUTI SUSAH SENANG
    DULU SAMAR SEKARANG TERANG BENDERANG
    BAILOUT KRONI ANAK BERANAK MCM BANGANG
    22 TAHUN DITIPU KINI MAMAK KITA BANGKANG

    BARUA PENGKHIANAT BANYAK DARI UTARA
    SLOGAN DAN ISLAMIK MME NANPAK NYATA
    TAPI AKHIRNYA SEMUA PENGKHIANAT BANGSA
    BUKA AUTA BUKTI DAN FAKTA SENTIASA ADA
    KLU PM DARI UTARA LAGI KITA KENA WASPADA

    PUIIIIII...... BARAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK SEMUA....

    ReplyDelete
  33. Malam ni final FA CUP bukan
    pasukan dari utara ada juga?

    LU JANGAN TENGOK! KENA WASPADA!kikikiki
    Pasukan Naghori kemene?

    (JANGAN AMBIL HATI,ANON 14:11 NIH LEMBU)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ke arab peluk raja...kira ok.

      Anon 14:11(silembu kiki) pergi ke sawah peluk kobau!!!!!!!!!
      Jaga-jaga singa tengah atack!
      Aummmm!!! Lembu dan Kobau-kobau sekali kena baham..
      kikiKIKIKIKIKIIKII

      Delete
    2. singa bukan kenal mangsa.babipun dibaham juga.

      Delete
    3. badak pun kena baham

      Delete
    4. badak susah sikit nk baham.kulitnya keras.singa tua dh tak mampu nk baham badak silap badak boleh tumbngkan singa tua

      Delete
    5. Jgn lupa singa bnyk geng..haaa..badak sekor je..kiki..

      Delete
    6. geng singa cuma pakai topeng aja.sbnrnya geng singa adalah seriga mnggu hasil dari singa lps dapat hasil singa akan digigit serigala

      Delete
    7. Tak ade kena.lansung bola FA dng pengkhianat utara... puiiiii.....

      Delete
  34. Rakyat Malaysia harus bersyukur dengan usaha UMNO untuk menaikkan kuota haji. Bayangkan kalau DAP memerintah. Bukannya kuota haji dinaikkan, malahan kuota ke Vatican City bagi warga Kristian dinaikkan kerana DAP mahu menjadikan Malaysia negara Kristian. Rakyat pembangkang masih buta hati. Buta sejarah.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni contoh2 melayu islam lemah...klu iman kuat ape nak risau

      Delete
    2. Ni seekor otak longkang

      Delete
    3. POHON 14:54 HARAP PERBETUL BICARA:
      -Bukan usaha UMNO,lebih manis kata usaha
      kerajaan

      -Pengerusi UMNO/BN :-DS Najib
      -Ketua KERAJAAN:-YDP Agong
      Semua yang menjadi YB di parlimen tak kira dari UMNO,PAS,DAP,PPBM,PKR,AMANAH dan lain-lain juga bekerja dengan kerajaan.Kalau tidak apasal YB pembangkang juga dibayar elaun sama dengan YB umno dengan wang rakyat.


      Cuba fahami seloka bahasa ini.
      PAS ITU HIJAU
      HIJAU TIDAK SEMESTINYA PARTI PAS

      BN ITU KERAJAAN
      KERAJAAN ITU TIDAK SEMESTINYA BN

      Kalaulah parti pemerintah bertukar selepas PRU-14,
      Adakah semua Penjawat Awam dibuang kerja!
      Pastinya tidak,
      Kerana Penjawat Awam bekerja dengan kerajaan,bukan bekerja dengan parti BN

      Bajet terpaksa dibentang di dewan rakyat
      dihadapan semua YB kerajaan dan pembangkang
      Pasal apa?
      Pasal duit itu duit kerajaan.Bukan duit BN.Duit kerajaan tu duit rakyat.

      Kalau saya tersilap,pohon maaf.

      Delete
    4. Anon, kenapalah maki hamun org Arab Saudi. Dahlah benci UMNO PAS. Jumhur org Islam saudara benci. DAP musuh islam saudara sayang. Mkini jadi kitab wahyu. Ini bukan resipi jln yg lurus saudara. Tengoklah kompas balik.

      Delete
    5. Kerajaan arab saudi ranapkan yamen, beribu yg tak berdosa mati, negara yamen hancur. Kau apa tau mr j? Bodo piang

      Delete
    6. Wahai Mr J sebagai rakan seangkatan ku..sudah lumrah kaum pembangkang liberal bencikan Arab. Mereka tidak ada beza dengan Bani Israel yang bencikan Bani Ismail (Arab). Bahaya pemikiran Yahudi meresap ke dalam sanubari hati pembangkang. Sebab apa? Sebabnya sokong DAP sebagai kiblat. Biarkanlah mereka dengan dasar Yahudi mereka. Kita2 tetap perjuangkan UMNO dan Islam.
      HIDUP MELAYU
      HIDUP UMNO
      HIDUP PAS

      Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
    7. -JIKA BENAR UMNO DAN PAS MEMPERJUANGKAN
      ISLAM,KENA JADIKAN PRU-14 NANTI
      SATU LAWAN SATU,KALAU JADI TIGA PENJURU
      NANTI DIKATA LAWAN ANTARA DUA MAZHAP
      PULA.
      -SELAMAT BERGABUNG!!!!!!


      Delete
    8. Aik???

      Bukankah Arap Saudi terang2 berkiblatkan Amerika Syarikat yg terang2 lagi bersuluh adalah proxy Zionist?

      Dan kita pula berkiblatkan Komunis People's Republic of China untuk memperkukuhkan ekonomi negara?

      Delete
    9. Sejak bila Arab Saudi berkiblatkan Yahudi Amerika? Ini hanya tuduhan drp Syiah yg jeleskan Sunni Arab Saudi...

      Jawapan Alumni Newcastle University

      Delete
  35. AKHIRNYA MAK LAMPIR LETOK JAWATAN
    MAKLUM LA PKR PRU AKAN KALAH
    KALIT GAGAP NAK BUAT PARTI BARU
    MAK LAMPIR RUPANYA NAK KE SITU

    LANTAK LAH DEMER MENGKOMER TU
    YANG PENTING PAKATAN BARUA BUNGKUS
    PRK DI SARAWAK CALON HANTU JADI PENENTU
    PRU 14 BARISAN NASIONAL MAJU TERUS

    Berambussssss....

    ReplyDelete
  36. Boringnya admin asyik bawa isu2 basi..yang sana bekerja siang malam tp disini 24jam fitnah maki hamun..org melabur kata jual negara tp melayu goyang kaki asyik ngadap internet smpi kiamat pun tak kan maju..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape soh ko datang sini..gi laportal mykemut or utusan meloya..bodohnye lah cai pasemnok ni

      Delete
    2. ANON 16:13-RAKYAT HIDUP SENANG-LENANG DENGAN PELABURAN YANG MASUK NI.
      -NAK MAKAN UDANG PUN DAH TAK LEPAS
      -NAK BELI IKAN KEMBONG SETAKAT SETENGAH
      KILO JE MAMPU.
      -RAYA NI MANA NAK KOREK DUIT BELI BAJU
      ANAK-ANAK(SEDIH AKU)



      Delete
  37. Benarlah Bahawa Orang Kristian TIDAK AKAN REDHA Dengan Kita?
    Kita sudah berkali-kali baca. Kita sudah dengar para ustaz memberi peringatan kepada kita tentang ayat 120 dalam surah Al-Baqarah. Apakah kita benar-benar mengambil pengajaran darinya?

    Penolakan usul memperkasakan Mahkamah Syariah awal minggu ini oleh speaker DUN Selangor adalah jelas. Hannah Yeoh adalah seorang evangelis Kristian yang amat tegar. (Baca: DAP evangelical Christian leadership of M’sian Chinese dan ini: Most young Chinese in Malaysia are Christian) Dan begitulah di dalam DAP, kepimpinan utama mereka semuanya evangelis tegar Kristian.

    Penolakan usul di DUN tersebut sekali mengzahirkan di depan mata kita untuk melihat betapa benarnya firman Allah S.W.T. itu bahawa orang-orang Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan umat Islam selagi kita tidak ikuti mereka.

    Begitulah Allah Azzawajalla turut memberi peringatan supaya kita tidak melantik orang-orang yang bukan dari kalangan orang kita sebagai orang diberi kepercayaan:

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi bithonah (orang dalam yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi … (Al Quran, Surah ‘ali Imran 3: ayat 118)

    Jangan kita berdegar-degar bercakap pasal Islam. Tetapi hendak mendaulatkan Islam itu sendiri kita tidak mampu kerana terlalu mesra dan lena dengan musuh-musuh Allah.

    ReplyDelete
  38. Hannah Yeoh Seorang Evangelis: Chris Chong
    PUTRAJAYA: Beberapa tahun kebelakangan ini, pergerakan Kristianisasi dilihat semakin aktif dalam arena politik Malaysia. Berdasarkan temu ramah Islamic Renaissance Front (IRF) yang bertajuk "Understanding Evangelical Christianity in Malaysia" bersama pensyarah Sains Politik dari Universiti Sains Malaysia, Chris Chong mengatakan sememangnya Hannah Yeoh adalah contoh seorang Evangelis. Kawasan Hannah Yeoh mempunyai gereja per kapita paling tinggi di Malaysia.

    Chris Chong juga menambah, golongan Evangelis yang ramai dalam Parti Tindakan Demokratik (DAP) amat penting kepada parti tersebut.

    Baru-baru ini, sebuah buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya, Hannah Yeoh, yang bertajuk "Becoming Hannah" telah tular dan didakwa mengandungi agenda Kristianisasi yang bersembunyi atas nama politik.

    Menurut Chris Chong yang merupakan ahli panel Wesleyan Community Church and Friends in Conversation, perkembangan Evangelis begitu drastik tersebar di Malaysia sekitar tahun 1970-an adalah disebabkan penganut Kristian Evangelis sangat komited untuk mendekati dan mencari ahli baru.

    Tambahan pula, gereja-gereja yang lama tidak lagi aktif dalam menyebarkan dakyah Kristianisasi pada masa ini. Beliau berkata, pada awal tahun 2008, gereja Evangelis secara amnya bersifat konservatif dan anti politik. Mereka langsung tidak menghiraukan tentang politik dan isu berkenaan kerajaan.

    Namun, mereka mula berubah arah dimana penganut Evangelis ini lebih berminat dengan hal ehwal semasa. "Rata-rata, gereja Evangelis yang besar akan menyediakan senarai pengundi dalam gereja dan akan menjemput pendakwah untuk berceramah di hadapan tentang politik Malaysia.

    Malah, paderi-paderi akan menganjurkan halaqah doa untuk berdoa tentang situasi politik di Malaysia. Keadaan ini sangat luarbiasa. Walhal, sebelum ini apa-apa urusan yang berkaitan politik di dalam gereja dianggap sebagai sesuatu yang aneh," katanya.

    Bagaimanapun kata beliau, penganut Kristian Evangelis ini bermatlamat menyebarkan dakyah kepada seramai mungkin manusia. Secara umumnya, golongan Evangelis ini sekurang-kurangnya terdiri daripada golongan kelas menengah bagi sebahagian pihak kolar putih, mempunyai pendidikan yang tinggi dan kewangan yang stabil.

    Selain itu, mereka juga mempunyai sumber untuk menggerakkan sokongan dan membantu parti untuk berkempen dalam pelbagai pendekatan. "Ketegangan yang paling besar adalah antara penganut Kristian dan rakyat Malaysia bukan Melayu, terutamanya Hindu.

    Masyarakat Hindu jelas melahirkan rasa tidak puas hati terhadap penganut Evangelis, lebih-lebih lagi daripada penganut Buddha," ujar beliau. Secara umumnya masyarakat tetap perlu berhati-hati kerana sikap universal puak Evengalis adalah lebih cenderung kepada pro-Israel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Trump tu agama apa ?

      Delete
    2. Terima Kasih Anon atas pecerahan. Malangnya ramai pentaksub PH masih tak nampak walau berbagai bukti didedahkan. Yg beri peringatan itu dicaci. Mereka faham islam ikut angan angan mereka sendiri. Musuh islam mereka sayang dan org islam dibenci dan dicaci. Begitu Setan nampakkan baik amalan mereka. Kita hanya mampu berhujah dan berdoa.

      Delete
    3. Sapa yg nak ikut kau mr j? Apa kelulysan kau? Spm?

      Delete
    4. TO MR J :
      -Banyakkan belajar kepelbagaian ilmu,bukan setakat ilmu agama sahaja.Dalam islam ilmu sihir juga boleh dipelajari,tapi tak boleh diamalkan.Nabi pula berpesan"belajarlah walaupun sampai ke negeri China".
      -agama menyeru kita belajar segala ilmu
      supaya kita dapat membuat pertimbangan akal yang rasional dan bukan berat sebelah.
      -teruskan belajar MR J. Saya secara ikhlas kesian tengok awak ni,rajin membuat komen dan ulasan,tapi kurang matang dan fakta awak agak janggal.

      Delete
  39. Tuan Pengerusi20 May 2017 at 17:08

    Jangan bawak tontonwi sekali. Sok lepak bilik layan blue film pastu ngelat bayar. Sampai arab boleh la jual temberang Jid. Mesti arab tenganga nganga.. kah kah. Oh yea, kalo ada peluang MENCURI, jen jen jeng sendiri mau ingat Jid. Macam biasa! Kah kah kah

    ReplyDelete
  40. tun m sptutnya bgga dgn pncapaian najib.kerana najib anak didiknya bak kata pepatah guru kncing berdiri.tun m masih amalkan pepatah lama murid tak boleh lebih dari guru.sbb tu tun m marah sgt dia dapt sikit aja najib dpt lbh banyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm hedi bawang kena bangga dgn anaknye sebab sama bangang dengan die.. Walaunta walaunti..tahi unta ketul ketul

      Delete
    2. tak sama lgsung jauh panggang dari api

      Delete
    3. Sama la..ayAtullah heidi ngan anaknye sAme same dpt 90 juta

      Delete
    4. mana buktinya.kalau ada lapor dekat sprm.

      Delete
    5. Ko tanyelah ayatolah heidi tu bangang..kat laporan polis dah dibuat rafizi..bongoknye pas pis pus..dah sama mcm ameno

      Delete
  41. Pendakyah Kristian Semakin Berani – Tan Sri Musa Hassan
    Agenda Kristianisasi yang berlaku di Malaysia hari ini bukanlah suatu khayalan lagi malah, ia kini benar-benar wujud di kalangan kita, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.


    Menurutnya, hari ini paderi-paderi Kristian ini sudah berani untuk memurtadkan orang-orang Melayu Islam secara terang-terangan berbanding dahulu apabila proses pemurtadan itu mereka lakukan secara sembunyi-sembunyi dan masih terkawal tetapi, hari ini ancamannya terhadap umat Islam bukan lagi khayalan tetapi sudah menjadi realiti.

    Beliau berkata, semasa menjadi Ketua Polis Negara dahulu, ada juga terdapat usaha-usaha Kristianisasi di kalangan umat Islam tetapi pihaknya tetap pantau dengan serius dan mengambil tindakan tegas dan pantas.

    "Masih ingatkah dengan Ketua Paderi Melayu, Kamaruddin Ahmad yang kita tangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 kerana dia cuba memurtadkan ramai orang Melayu beragama Islam ketika itu?" katanya.

    Tan Sri Musa Hassan berkata, dalam perlembagaan negara kita, terdapat Artikel 3 yang menyatakan bahawa Islam adalah Agama Persekutuan dalam negara ini dan merupakan agama yang dianuti majoriti rakyat negara Malaysia dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan harmoni tetapi perlembagaan yang sama juga menyatakan bahawa penganut agama lain tidak boleh berdakwah kepada umat Islam.

    "Maka peraturan undang-undang ini perlu dipatuhi kerana lain-lain agama tidak boleh cuba untuk berdakwah atau cuba menukarkan orang Islam kepada agama lain dan kalau dilakukan ia adalah satu kesalahan dari sisi undang-undang dan boleh dikenakan tindakan dibawah enakmen negeri yang berkaitan dan telah termaktub di dalam perlembagaan yang berkaitan dengan agama Islam."

    Ditanya apakah tindakan beliau terhadap golongan pendakyah Kristian ini, beliau berkata, "Jika dulu kita pantau, dan kita ambil tindakan tegas termasuk memberi amaran dan jika dilakukan juga kita tangkap dan kenakan tindakan undang-undang ke atas mereka." Menurutnya, antara kawasan yang dikenalpasti dan paling biasa terjadi usaha kristianisasi ini ialah di Selangor dan Kuala Lumpur yang merupakan antara kawasan ‘panas' gerakan ini dijalankan.

    Tan Sri Musa Hassan berkata, dibawah Enakmen Syariah Undang-undang Agama, adalah menjadi kesalahan jika penganut agama lain cuba untuk memujuk, memaksa ataupun cuba mempengaruhi mana-mana orang Islam untuk menukar agama mereka. "Setiap negeri sudah ada undang-undang tersebut bagi menjaga kesucian Islam," katanya.

    Persoalan adakah terdapat apa-apa hubungkait dengan parti politik DAP dan usaha kristianisasi ini, Tan Sri Musa Hassan berkata, "Kalau kita lihat sekarang bahawa banyak tempat-tempat yang dijadikan gereja dan gereja ini bukan yang telah diluluskan untuk dibina sebagai gereja tetapi, merupakan rumah-rumah kedai diseluruh Malaysia."

    "Pada saya ini adalah usaha untuk cuba membawa minat dan mempengaruhi orang-orang Islam untuk datang ke gereja mereka termasuklah di Gombak," katanya. Menurutnya, di kawasan Gombak ini merupakan penempatan orang Melayu tetapi mengapa terdapat gereja dan inilah antara salah satu usaha golongan Kristianisasi yang cuba mendakwah dan menarik minat orang Melayu untuk menyertai mereka. Menyentuh kontroversi yang hangat diperkatakan berkenaan Hannah Yeoh, Tan Sri Musa Hassan menyarankan ADUN Subang Jaya tersebut supaya menghormati perlembagaan Malaysia dan pada pendapat beliau, Hannah Yeoh sendiri merupakan seorang ahli politik dan seharusnyalah beliau celik tentang undang-undang dan perlulah beliau mematuhi dan memahami Perlembagaan Artikel 11.

    ReplyDelete
  42. Tan Sri Musa Hassan berkata, "Di Malaysia, memang terdapat kebebasan beragama tetapi mereka tidak boleh mempengaruhi orang-orang Muslim dalam apa keadaan dan cara sekalipun untuk menukar agama." Bagaimanapun, beliau melihat keadaan sudah berubah, jika dahulu pihak-pihak ini melakukan usaha dakwah mereka ini secara tersorok berbanding sekarang dimana mereka sudah berani berdakwah secara terbuka.

    "Jadi badan-badan yang bertanggungjawab perlu lebih tegas mengambil tindakan dan peruntukan undang-undang yang sedia ada sudah cukup untuk mendakwa dengan apa cara sekalipun." Tan Sri Musa Hassan berkata, jika zaman dahulu tidak berlaku perkara ini walaupun banyak sekolah-sekolah Katolik dan tidak adapun usaha-usaha dan cubaan mereka ini untuk mengganggu orang-orang Islam.

    "Saya sendiri mempunyai pengalaman bersekolah di sekolah Katolik tetapi ketika itu, tidak ada pula mereka menyuruh saya untuk masuk ke agama mereka dan kami sebagai orang Islam juga tidak pernah memaksa mereka untuk memeluk agama Islam kerana perkara agama ini tidak boleh dipaksa dan perlu mengikut kerelaan hati setiap individu," katanya.

    Beliau berkata, perlu diingatkan, Ketua bagi agama Islam adalah Sultan, Raja-Raja Melayu dan Yang Di-Pertuan Agung. Oleh itu, kumpulan Kristian kena menghormati dan jika masih tetap melaksanakan dakwah Kristian maka jelaslah mereka ini tidak menghormati perlembagaan negara dan tidak menghormati Raja-Raja Melayu di negara ini

    ReplyDelete
  43. .
    .

    Semua negara Islam diberi penambahan jumlah jemaah.

    Apa yang perlu di ketahui ialah kuota setiap negara telah di persetujui bersama satu masa dulu apabila berlaku nya jumlah yang pergi Haji tidak seimbang.

    Hanya Najib yang ingin peluk Raja Arab sedang kan pemimpin negara lain tidak bersikap begitu.

    Dan adalah menjadi Adat di Negara Arab menyambut tetamu Islam dengan berpeluk.

    ReplyDelete
  44. Mat Singapork barua Komunis
    Mahathir mahu dihentam habis
    Otak kecut akalnya muflis
    Didalam hati banyaknya kudis!

    Kamu siapa nak kutuk Tun
    Watak kamu sebijik katun
    Katun sewel orang tak tonton
    Sebab kamu tak ada santun..

    Zaman Mahathir semua gembira
    Termasuk juga Bijan durjana
    Terhegeh hegeh tersenyum ria
    Mengekor Tun kemana mana!

    Ramai saudara dan ibu bapa
    Sahabat, Mr J, mat singapork juga
    Dapat kemudahan janganlah lupa
    Zaman Mahathir rakyat dah lega..

    Sebab Mahathir ada wawasan
    Keluarga Singapork mesti perasan
    Pelajaran elok dana berkesan
    Rakyat kerja ekonomi tak beban..

    Bijan jahat nak salah Mahathir
    Walau didik, Bijan yang pandir
    Manalah tahu nak jadi langsuir
    Mahathir basuh sebab berlendir!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Penat lelah usaha pemimpin dulu dicurah
      Untuk memajukan negara dan ummah
      Pada pemimpin baru diberi amanah
      Dalam tujuh tahun semuanya punah

      Ada pulak segelintir tak pasti
      Pada teguran kita berasa sangsi
      Masih lagi memuji muji
      Sedangkan kehidupan rakyat perit sekali..

      Apa pula susah cakap menteri
      Masih ramai makan di kfc
      Kereta baru pun banyak dibeli
      Itu tandanya ekonomi bagus sekali..

      Ini haprak punya menteri
      Ijazah yang dapat mungkin dibeli
      Tak reti beza kehendak dan necessity..
      Memang penjilat tegar perdana menteri..


      Delete
  45. Saya Bukan Bodoh Dan Bukan Ekstrimis, Dan UUM Pula Bukan Low Class University dari FB Dr. Kamarul Azman Yusoff
    Beberapa orang pengkritik saya mempertikaikan tahap kecerdikan saya dan mengaitkannya dengan kualiti universiti tempat saya berkhidmat mahupun universiti-universiti tempatan lain.

    Kepada semua pengkritik saya ini, suka saya tegaskan beberapa perkara.

    Pertama, komentar saya bertajuk “Hannah Yeoh Contoh Hipokrasi Terbesar DAP” pada 10 Mei lalu, mahupun komentar-komentar lain yang berkaitan, hanyalah komentar peribadi yang dimuatkan di dalam Facebook saya sahaja. Begitu juga dengan laporan polis saya terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei lalu yang turut merupakan laporan polis yang dibuat di atas kapasiti peribadi saya.

    Kedua-duanya tidak mempunyai sebarang hubung-kait pun dengan institusi pengajian tinggi tempat saya bertugas sekarang, iaitu Universiti Utara Malaysia (UUM), dan adalah cukup tidak kena untuk anda semua mengaitkan tindakan yang dibuat di atas kapasiti peribadi saya ini dengan UUM mahupun mana-mana institusi pengajian tinggi tempatan lain.

    Tambahan pula, saya hanya mula bertugas di UUM pada 26 Januari 2015 dan tidak mempunyai sebarang jawatan tinggi di sini melainkan sebagai Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), sedangkan UUM sendiri telah berpuluh tahun wujud, jadi lebih tidak adil untuk mengaitkan tindakan saya dengan UUM.

    Kedua, saya tidaklah sebodoh dan seekstrimis seperti yang anda sangkakan. Bukanlah niat saya untuk berbangga, tetapi disebabkan terpaksa, maka sukalah saya maklumkan kepada anda bahawa ijazah pertama saya adalah diperolehi dari sebuah institusi pengajian tinggi sekular dari sebuah negara sekular, iaitu dari Indiana University at Bloomington (IUB), Amerika Syarikat.
    Ijazah Bachelor of Arts, Double Major, yang saya perolehi dari IUB adalah Dengan Kepujian Tertinggi (With Highest Distinction), iaitu yang dikhususkan kepada graduan yang menamatkan pengajian dengan memperolehi Cumulative Grade Point Average (CGPA) antara 3.90 ke 4.00.
    Selain itu, saya juga adalah penerima Senior Achievement Award, iaitu satu anugerah yang dikhususkan kepada pelajar yang mempunyai rekod akademik yang cemerlang dan yang ditunjuk oleh jabatan atau pusat pengajian mereka sebagai mempunyai potensi luar biasa dalam bidang mereka (who have outstanding academic records and who are designated by their departments or schools as having unusual potential in their field).

    Sewaktu berada di Amerika Syarikat, saya tidak mempunyai sebarang masalah untuk belajar dan bergaul bersama masyarakat bukan Islam dari luar negara. Saya juga tidak mempunyai sebarang masalah untuk bekerja dan bergaul bersama masyarakat bukan Islam di Malaysia. Malah, saya cukup menyenangi dan disenangi oleh mereka, termasuklah dengan para pelajar mahupun rakan setugas saya di UUM.

    Setakat ini, pendapat yang saya kemukakan juga belum ada lagi yang mencerminkan kebodohan dan keekstrimisan. Saya selalunya akan berhujah berdasarkan kepada fakta dan sentiasa mengikut undang-undang.

    Jadi sangatlah tidak betul jika anda menyifatkan saya sebagai bodoh, tidak berkualiti, tiada kredibiliti, tidak berkelayakan, tidak berkaliber, separuh masak, berpandangan sempit, ekstrimis atau pelampau.

    Ketiga, walaupun saya sendiri baru lebih dua tahun bertugas di UUM, saya cukup berbangga dengan pelbagai pencapaian memberangsangkan yang telah diterima oleh UUM sama ada di peringkat kebangsaan atau di peringkat antarabangsa.

    Terlalu panjang senarai anugerah yang telah diterima oleh UUM sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi dua contoh yang boleh diberikan adalah anugerah “the Best Eminent Management University in Malaysia” yang diberikan oleh Global Brands Magazine dan anugerah GIFA Market Leadership Award 2016 (Bagi Pendidikan dalam Perbankan & Kewangan Islam) yang diberikan kepada Islamic Business School (IBS) UUM oleh Global Islamic Finance Awards (GIFA) pada tahun 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat maslan pun 3.85

      Delete
    2. Baca buku hannah yeoh pun boleh tergugat akidah? Samada hanna yeoh ni hebat, atau kau tu yg lemah.

      Delete
  46. Jadi sangatlah tidak betul jika anda memandang rendah kepada UUM mahupun universiti-universiti tempatan lain yang setiap satunya tentulah mempunyai kekuatan masing-masing.

    Yang sebenarnya bodoh dan yang sebenarnya ekstrimis adalah mereka yang tidak berhujah berdasarkan kepada fakta dan yang tidak mahu mengikut undang-undang, termasuklah juga mereka yang sanggup memperlekehkan semua perkara yang berbau keMelayuan atau keIslaman semata-mata untuk undi.

    FB
    Dr. Kamarul Azman Yusoff
    antara kritikan tersebut
    Pengarah Komunikasi AMANAH merangkap Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, menyifatkan saya sebagai “bodoh tahap maksima”.
    Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, mempertikaikan kualiti kesarjanaan saya dan pensyarah universiti tempatan lain. Tulis Lim Lip Eng: “Many citizens are worried about the quality of our local university lecturers after Kamarul’s statement”.
    Ahli Dewan Undangan Negeri Damansara Utama, Yeo Bee Yin, dilapor mempersoalkan kredibiliti saya sebagai ahli akademik yang sepatutnya berfikiran matang memahami konsep penulisan buku Hannah Yeoh.
    Penolong Setiausaha Publisiti Wanita Kebangsaan DAP, Syerleena Abdul Rashid, mempersoalkan kelayakan saya sebagai ahli akademik. Tulis Syerleena Abdul Rashid: “Any sound minded Malaysian would laugh at the absurdity of his remark and quite possibly question his credentials as a learned academician”.
    Kolumnis Malaysiakini, Stephen Ng, menyifatkan saya memalukan dunia akademik, dengan menyifatkan saya sebagai separuh masak dan berpandangan sempit, dan ini dikaitkan beliau dengan ranking UUM yang didakwa rendah. Tulis Stephen Ng: “Kamarul Zaman Yusoff, a lecturer at Universiti Utara Malaysia (UUM), has indeed joined the ranks of controversial academic figures who continue to bring disgrace to the academia. Half-baked and narrow-minded political scientist is how I would describe him. If this is the kind of academic staff that we have at UUM, it is no wonder why UUM has never been ranked highly, locally and internationally.”

    Ada di antara pengkritik saya ini yang turut melabelkan saya sebagai ekstrimis dan mengaitkannya dengan kesesuaian saya untuk berkhidmat di universiti.
    Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, mendakwa laporan polis saya menimbulkan soalan sama ada saya cocok dan sesuai untuk menjadi seorang pensyarah sebuah universiti awam. Tulis Lim Kit Siang: “Kamarul Zaman Yusof’s false and malicious police report against Selangor Speaker and DAP Selangor State Assemblywoman for Subang Jaya, Hannah Yeoh, accusing her of proselytization of Muslims with the publication of her autobiography “Becoming Hannah”, raises the question whether he is fit and proper to be a lecturer of plural Malaysia’s public universities.”
    Naib Pengerusi DAP merangkap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, mendakwa pandangan sempit dan ekstrim saya menyebabkan saya tidak sesuai untuk terus menjadi seorang pendidik. Tulis Teresa Kok: “Being a university lecturer, Kamarul’s narrow and extreme way of looking at Yeoh’s book makes one wonder if he is suitable to continue to be an educationist.”
    Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, menyebut saya sebagai seorang pelampau yang tidak sesuai menjadi seorang pensyarah. Kata Chong Chieng Jen: "Not only is his bigotry act a shame to a multi-racial country of ours, but he, as a lecturer, will influence the minds of the younger generation to be more intolerant towards other religion."
    Kolumnis Free Malaysia Today, Dennis Ignatius, menyebut saya sebagai seorang ahli akademik yang tidak berkaliber, berpandangan sempit dan pelampau. Tulis Dennis Ignatius: “It’s hard to make sense of such convoluted and confused reasoning. That it should come from a university lecturer speaks volumes about the calibre of those now occupying positions of influence in our universities today. How long must our nation suffer the narrow-mindedness and bigotry of insecure people who still find it hard to accept that Malaysia is a secular, multiracial nation?”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bodo tahap maksima, sbb admin blog tulis topik lain kau post topik lain.

      Delete
  47. PM MAHATHIR DIBALING BOTOL AIR, KERETA DITENDANG
    Sesiapa sahaja yang berada di pekarangan bangunan Ibu Pejabat UMNO di Kuala Lumpur pada malam 3 September 1998 pasti dapat merasakan sesuatu yang buruk dalam bentuk gerakan reformasi akan tercetus selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada kerajaan dan umno.

    Sehari sebelum itu Anwar dilucutkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan ketika para penyokongnya sudah mula menyebarkan fitnah mengenai persamaan antara suasana di Malaysia dan Indonesia.

    Pada malam 3 September, Majlis Tertinggi UMNO bermesyuarat di tingkat 38 menara itu untuk menentukan bentuk tindakan politik yang perlu diambil terhadap Anwar yang sedang menghadapi tuduhan salah laku seks di luar tabii dan rasuah.

    Di dalam mesyuarat itu, para pemimpin UMNO menegaskan mereka tidak dapat menerima seorang homoseksual menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu hari nanti.

    Anwar diberi peluang menjelaskan tuduhan-tuduhan terhadapnya yang disanggahnya dengan ucapan lantang dan menghentak-hentak meja.

    Ketika Anwar bertempik dalam mesyuarat itu, di pekarangan bangunan ibu pejabat umno, para penyokongnya yang terdiri daripada Dr. Rahim Ghouse dan banyak lagi menghasut orang ramai yang kebanyakannya terdiri daripada anak-anak muda supaya menentang kerajaan dan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

    Surat-surat layang dan beberapa dokumen disebarkan dari tangan ke tangan. Mereka mula memekik dan bersorak dengan penuh semangat. Para pemimpin UMNO dipanggil dengan nama-nama yang buruk.

    Bilangan mereka ketika itu tidak ramai, mungkin sekitar 1,000 orang.

    Kemudian elemen agama digunakan untuk membangkitkan kekeliruan kumpulan itu. Dr. Rahim Ghouse mula bertakbir dan menyanyikan lagu selawat. Ini diikuti oleh rakan-rakannya.

    Anwar di tingkat 38 sedang berhadapan dengan mesyuarat yang membincangkan tuduhan-tuduhan liwat ke atasnya. Di tingkat bawah bangunan itu pula, para penyokongnya menggunakan imej agama untuk membelanya.

    Suasana ketika itu penuh emosi.

    Apabila Anwar keluar daripada mesyuarat itu kira-kira pukul 12.30 malam, dia disambut dengan sorakan dan selawat oleh para penyokongnya. Bekas Timbalan Perdana Menteri itu kemudian berucap.

    Anwar seorang yang berkebolehan menyampaikan mesej kabur yang boleh ditanggap dengan cara yang berbeza oleh para pengikutnya.

    Katanya kepada para penyokongnya: “Nanti bila mereka turun (ahli-ahli MT yang habis bermesyuarat), jangan ganggu. Beri laluan kepada mereka tapi luahkan perasaan saudara.”

    Wartawan-wartawan yang mendengar ucapan itu terpinga-pinga menafsir apakah makna kata-kata “luahkan perasaan saudara.”

    Anwar pun pergi tetapi para penyokongnya tetap berhimpun menunggu Dr. Mahathir dan para pemimpin UMNO lain tamat mesyuarat.

    Suasana kelam kabut apabila para pemimpin UMNO keluar daripada mesyuarat.

    Para penyokong Anwar mula membaling tin dan botol minuman, kertas yang digumpal, batu-batu kecil dan puntung rokok ke arah ahli-ahli MT UMNO.

    Dr. Mahathir diiringi oleh anggota polis dan para pegawai ke keretanya di tengah-tengah ejekan dan kata nista para penyokong Anwar. Kata mereka, “Mahathir Bacul”, “UMNO Bodoh.” Kereta Perdana Menteri kelihatan ditendang oleh penyokong-penyokong Anwar yang tidak dapat menahan perasaan.

    Peristiwa pada malam 3 September itu memulakan satu episod hitam dalam sejarah Malaysia. Ia menandakan bermulanya demonstrasi jalanan dan kekacauan atas nama reformasi.

    Dalam proses membela dirinya daripada tuduhan liwat, salah guna kuasa dan kekecewaan kerana dipecat daripada jawatan politik, Anwar mula mengadakan siri ceramah dan road show yang diadakan secara haram tanpa permit.

    Dalam sehari dua itu, sekurang-kurangnya 40 buah laman web Internet juga diwujudkan untuk memburuk-burukkan kerajaan. Beberapa laman web itu terus aktif sampai ke hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. So what? Mereka berdua kini berjuang utk rakyat.

      Delete
  48. MUHYIDDIN YASSIN DIDESAK LETAK JAWATAN SEGERA
    Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Perak mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya meletak jawatan sebagai Presiden parti itu.



    Ketua Pendaftar PPBM Perak, Azrul Suhadi Ahmad Mokhtar berkata, desakan itu dibuat oleh sebahagian besar daripada 24 Bahagian PPBM di Perak setelah mendapati Muhyiddin bertanggungjawab di atas segala kepincangan yang berlaku dalam PPBM di peringkat kebangsaan dan Perak.
    Menurutnya, ini kerana Muhyiddin tidak pernah ikhlas kepada Pengerusi parti, Tun Dr. Mahathir Mohamad, penyokong dan pendokong parti.
    Katanya, Presiden PPBM itu sepanjang masa menangguk di air yang keruh dengan mengambil kesempatan di atas populariti Tun Mahathir bagi mencatur parti.
    “PPBM Perak memberi tempoh seminggu kepada beliau supaya memberikan respon terhadap desakan kami ini.
    “Jika masih tiada apa-apa respon daripada beliau, kami iaitu lebih daripada separuh ahli dan pemimpim PPBM Perak akan meletak jawatan,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini

    ReplyDelete
  49. Walau di spray atau ditendang
    Itu semua orang tak pandang
    Jasa Mahathir tetap menjulang
    Nak kasi undi nak kasi menang..

    Itu pasal mahu diulang
    Sebab mahu sokong jembalang
    Bijan pergi negeri Kenyalang
    Mahu pasang,poster dihalang!

    Ke Pulau Pinang Bijan berucap
    Konon sokongan mahu ditangkap
    Tanya' sokong siapa' orang tak cakap
    Balik ke rumah menangis didakap!

    Sahabat, Mr J, mat Singapork
    Cakap apa saja orang tak angguk
    Sebab tahu ceritanya bongok
    Rugi kat sini cuma melangok!

    Negara makmur Tun perintah
    Kerenah Bijan, negara yang susah
    Guru dan murid aktiviti tak betah
    Banyak duit Bijan belasah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Masih ada yang tak percaya
      Kehilangan duit 1mdb katanya direka
      Walaupun heboh diseluruh dunia
      Mr j kata 1mdb duit hilang tak ada..

      Kalo duit hilang takda
      Pinjam meminjam tu nak buat apa
      Tak nampak apa pun urusniaga
      Sekolah dan highway free tak nampak pula..

      Yang kita tahu gst tiba
      Katanya trend dunia sekarang orang dah guna
      Masalahnya sekarang semua duit tu kemana
      Dah lebih dua tahun kutip tiada berita..




      Delete
  50. dunia ni macam roda. dulu tun menunggang umno untuk dirinya. kini umno pula menendang dia kerana 'dosa' menendang anwar dari umno. kedua-dua mereka kini berjuang untuk rakyatkah? habis dahulu tu untuk siapa? sorang jadi tpm, sorang lagi 22 tahun jadi pm melalui umno maknanya hanya menunggang umno untuk kroni dan anak beranak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...