Wednesday 3 May 2017

FAKTA ATAU AUTA?


Berikut adalah fakta tentang pencapaian Pas dalam sejarah pilihanraya Malaysia sejak 1959 sehingga 2013.


Pilihanraya 1959 (13 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1964 (9 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1969 (12 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1974 (14 kerusi) - bergabung dengan UMNO dalam BN.


Pilihanraya 1978 (5 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1982 (5 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1986 (1 kerusi) - bersendirian.


Pilihanraya 1990 (7 kerusi) -bergabung dengan Semangat 46.


Pilihanraya 1995 (7 kerusi) - bergabung dengan Semangat 46.


Pilihanraya 1999 (27 kerusi) - bergabung dalam Barisan Alternatif (Pas,PKR dan DAP).


Pilihanraya 2004 (7 kerusi) - bergabung dalam Barisan Alternatif (Pas dan PKR).


Pilihanraya 2008 (23 kerusi) - bergabung dalam Pakatan Rakyat (Pas,PKR, DAP).


Pilihanraya 2013 (21 kerusi) - bergabung dalam Pakatan Rakyat (Pas,PKR, DAP).


Entah kenapa dan berdasarkan kajian yang bagaimana, dalam PRU 14 mendatang ini, meskipun kembali bersendirian, Pas tetap mendabik dada mengatakan ia mampu menang 40 kerusi Parlimen daripada 80 yang bakal ditandinginya serta menguasai lima negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Kedah, Perak dan Selangor.


Apakah cita-cita Pas itu merupakan hasil pemikiran luar kotak atau sekadar gembar-gembur untuk membuai penyokong mereka saja?


Pernahkah Pas menang di mana-mana negeri sebelum ini, selain Kelantan, ketika mereka bersendirian?


Kemampuan Pas mentadbir  sepenggal di Terengganu dan Kedah, sekejap di Perak serta menjadi sebahagian daripada kerajaan negeri Selangor sekarang ini, adakah kerana dibantu oleh sokongan parti lain atau disebabkan kuat kerana bersendirian?


Nik Abduh Nik Aziz kemudian membayangkan pula dengan kemenangan di lima negeri tersebut, Pas seterusnya mampu melaksanakan pemerkasaaan Akta Mahkamah Syariah atau Akta 355 di negeri-negeri berkenaan selepas PRU 14 akan datang.


Wahhh....hebatnya!!


Dalam pada itu, jika menang, siapa agaknya Menteri Besar baru daripada Pas untuk Terengganu, Kedah, Perak dan Selangor nanti? (ShahbudinHusin 03/05/2017).

142 comments:

  1. Biasanya kita ukur baju d badan sendiri.

    Tapi PAS suka 'ukur baju' d badan UMNO/BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telah lama Melayu hidup dalam suasana merapu meraban tak berkesudahan. Dari mulanya merapu dengan pakat2 beragama Hindu, berasal dari muntah lembu, konon2nya suci, sampailah kedatangan agama Islam, kemudian menasabkan pula keturunan raja2 kepada Rasulullah, ahlul bait (phui..).

      Dan kini kita hidup dalam suasana penuh kemerapuan. UMNO cara UMNO, PAS cara PAS.. TAK BERKESUDAHAN. Logik matematika dibuang kelaut, 10-1 bukannya 9. Ekonomi negara dgn rakyat berpendapatan tinggi 5000 lebih sebulan, ini menteri yang bekas jaga bank yg buat kemerapuan slps duit poket bertimbun berkat hasil mengebas dari jadi CEO TM lagi.

      Hanya rakyat yg celik saja mahu tahu dan berpikir. Tetapi berapa kerat sangat yang mahu berpikir. Rata2 masih ketiduran dan hidup penuh kemerapuan. Pakai serban dikatakan ulamak, tapi cakap penuh hikmah kemerapuan.

      Bila la nak sedar dan berubah. Katanya siang malam tak henti2 baca kitab berpuluh tahun dah. Ada mau pikiaq ka sikik. Tolonglah. Kalo semakin baca kitab semakin jadi bodoh, elok duduk diam saja.

      Delete
    2. Mace mana nak suruh pas ukur.baju badan sendiri? Ore pas mace ustaz unknown bn tu depa pakai JUBAH FREE SIZE semua boleh masuk!!!
      Jange marah ye Tuan Besar Mr. Jenglot!!....he...he..

      Delete
    3. Dulu dapat 23 dan 21 kerusi pun kerana cina Dap yg tolong.
      Sekarang pas sudah berpecah dua dan umno dah hampir habis nya.
      Matematik mana nik abodoh pakai boleh dapat 40 kerusi?
      Agak agak lah sikit tok lebai bila nak bercakap.......
      Kalu saya kata dapat sijil kerana pensyarah tolong pushup markah marah!!!.
      Dekolah saja tinggi....tak pandai....dapat jawatan kerana nama mak bapak mace p.. ini lah..

      Delete
    4. Cassius Marcellus Clay Jr. atau lebih dikenali sebagai Muhammad Ali dilahirkan di Louisville, Kentucky pada 17 Januari 1942. Bapanya, Cassius Marcellus Clay Sr. seorang pembuat papan iklan dan tanda manakala ibunya Odessa Grady Clay bekerja sambilan sebagai pembantu rumah.


      Muhammad Ali memulakan karier tinjunya pada usia 12 tahun. Pada usia 18 tahun, beliau memenangi pingat emas pertamanya dalam kategori light heavyweight pada tahun 1960. 25 Februari 1964, pada usia 22 tahun, beliau menumpaskan Sonny Liston dan meraih gelaran juara heavyweight dunia. Dua hari selepas itu, beliau mengisytiharkan secara rasmi penyertaannya ke dalam Nation of Islam yang dianggotainya semenjak tahun 1962, sebuah organisasi yang diasaskan oleh Elijah Muhammad.
      Pada bulan Februari 1966, Muhammad Ali telah dipilih untuk direkrut sebagai tentera Amerika Syarikat untuk dihantar berperang di Vietnam. Muhammad Ali atas dasar suara hati, telah menyatakan bantahannya (conscientious objection) untuk direkrut dengan menyatakan sebagai seorang Muslim, beliau mencintai kedamaian serta membenci keganasan (pacifist) dan agama Islam yang dianutinya melarang untuk membunuh manusia lain.

      Apatah lagi Muhammad Ali pula tidak pandai menulis dan gagal ujian kelayakan ketenteraan seperti yang pernah diceritakan oleh salah seorang daripada anak Allahyarham, Rasheda Ali sewaktu singgah ke Malaysia dalam majlis ‘Reviving the Islamic Spirit 2017 (RIS 2017)’ lepas. Sewaktu ujian untuk kerahan tentera, Muhammad Ali sekadar mendapat markah ‘substandard’ atau dalam erti kata lain gagal. Namun demikian markahnya telah diubah kepada gred cemerlang oleh pihak tentera untuk membolehkan beliau berkhidmat di Vietnam demi merosakkan karier Muhammad Ali, seorang peninju hebat berbangsa Afrika dan beragama Islam.

      Namun bantahannya juga telah ditolak dan kes beliau telah dirujuk kepada Lembaga Rayuan Negeri di Kentucky yang kemudiannya memanjangkan rayuan beliau ke Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) bagi mendapatkan nasihat dan syor sepertimana kelaziman pada waktu itu. Biro Siasatan Persekutuan (FBI) menemuramah ahli keluarga, rakan-rakan dan individu-individu yang mengenali beliau manakala DOJ telah memanggil Muhammad Ali untuk memberi peluang beliau menjelaskan maksud bantahannya di hadapan seorang hakim. Hakim tersebut, Lawrence Grauman merupakan seorang bekas hakim di Kentucky telah mendapati Muhammad Ali jujur dalam bantahannya terhadap apa jua bentuk keganasan termasuk peperangan dan beliau mengesyorkan Muhammad Ali diberi status sebagai pembantah atas dasar suara hati (conscientious objector).

      Walau bagaimanapun, DOJ tidak memaklumkan keputusan hakim Grauman kepada Lembaga Rayuan mahupun Muhammad Ali sendiri. Akan tetapi, DOJ telah menulis surat rayuannya sendiri kepada Lembaga Rayuan, mengesyorkan supaya bantahan beliau ditolak.

      Delete
    5. Pada bulan April 1967, Ali telah menolak untuk direkrut di Pusat Pemilihan bagi lantikan Khidmat Ketenteraan di Houston di mana beliau tinggal ketika itu. Muhammad Ali telah disabitkan di atas kesalahan mengelak daripada direkrut sebagai tentera dan Hakim Persekutuan, Joe Ingraham menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara dan denda sebanyak sepuluh ribu Dollar Amerika. Dalam pada itu, beliau juga dihalang daripada bertinju dan gelaran kejuaraannya dalam kategori heavyweight dunia telah ditarik balik. Lesen tinju beliau telah digantung oleh Edwin Dooley, Presiden New York State Athletic Commission.

      Untuk 3½ tahun berikutnya, beliau menghabiskan masa, tenaga dan duit untuk membela diri dan membuat rayuan dalam mahkamah sehingga kes beliau dibawa ke Mahkamah Agung Amerika Syarikat. Muhammad Ali juga telah memulakan saman terhadap New York State Athletic Commission (NYSAC) kerana menggantung lesen tinju beliau. Beliau mendakwa NYSAC telah melanggar Klausa Due Process dan Pindaan Kelapan dalam Perlembagaan Amerika Syarikat. Muhammad Ali kemudiannya dinasihatkan untuk menyaman NYSAC menggunakan Klausa Equal Protection dimana beliau mesti mencari dan membuktikan bahawa sebelum ini NYSAC tidak pun menggantung lesen peninju-peninju sebelum beliau walaupun mereka mempunyai rekod jenayah lampau. Akhirnya, Muhammad Ali berjaya membawa bukti-bukti yang diperlukan dan Hakim Mansfield mengarahkan NYSAC untuk memberi beliau lesen tinjunya semula.

      Pada 28 Jun 1971, Mahkamah Agung Amerika Syarikat telah mengisytiharkan dalam Clay v. United States, bahawa Muhammad Ali tidak bersalah atas tuduhan beliau cuba mengelak untuk direkrut menjadi tentera dan dakwaan pembantah atas dasar suara hati beliau adalah sah.

      Kerajaan Amerika Syarikat sering melaung-laungkan ke seluruh pelosok dunia bahawa mereka memperjuangkan kebebasan, hak samarata dan menentang keras unsur perkauman. Namun, apa yang terjadi kepada Muhammad Ali membuktikan sebaliknya sehingga memaksa beliau untuk berjuang mempertahankan haknya demi mengamalkan ajaran agamanya sebagai seorang warganegara yang sah sebagaimana diperuntukan dalam Perlembagaan Amerika Syarikat.

      Muhammad Ali juga berjaya mendedahkan kejahatan pihak-pihak tertentu yang memanipulasi sistem kehakiman mahkamah Amerika Syarikat demi memenuhi kepentingan golongan tertentu dan sikap pilih kasih yang ketara apabila melibatkan orang kulit hitam apatah lagi jika orang berkulit hitam itu beragama Islam. Kes ini juga merupakan teladan yang baik bagi membuktikan bahawa perdamaian yang dibawa Islam (peace) yang cuba dipertahankan oleh Muhammad Ali tidak dilayan Amerika Syarikat atas nama hegemoni ketenteraan yang sehingga sekarang telah membunuh jutaan jiwa diseluruh dunia.-

      Delete
    6. Selepas dituduh sesat, Pemuda PAS hari ini mengembalikan dakwaan itu kepada Lim Guan Eng.

      Lebih daripada itu, Pemuda PAS mendakwa setiausaha agung DAP itu turut menyesatkan "beberapa pihak" yang didakwa selama ini bersama PAS.

      Naib Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari, berkata Lim juga beberapa kali menuduh bahawa sebarang undi yang diberikan kepada parti itu bermakna ia menyokong BN.

      "Menyifatkan bahawa mengundi PAS sama dengan mengundi Umno secara realitinya telah mengisytiharkan PAS sebagai musuh, kerana bukankah selama ini tuan (Lim) tidak pernah berganjak daripada menyatakan bahawa Umno ialah musuh utama?

      "Bermusuh dengan Umno sehingga tidak boleh sama sekali pemimpin PAS sepentas dengan pemimpin Umno (walaupun tuan sendiri kelihatan makan semeja dan ia halal di sisi tuan dan rakan-rakan)," katanya.

      Itu pun, kata Ahmad Fadhli, belum mengambil kira pelbagai serangan yang ditujukan ketua menteri Pulau Pinang itu kepada PAS ketika mereka bermuktamar.

      "Bukankah tuan yang memutuskan hubungan dengan Presiden PAS pada ketika kita masih bergelar 'rakan'? Bukankah itu nama tikam belakang ketika seluruh ahli PAS sedang menumpukan perhatian untuk bermuktamar?" katanya.

      Berbahaya dan berisiko

      Ahmad Fahdli mengulas kenyataan Lim yang disiarkan Malaysiakini semalam.

      Lim membuat kenyataan berkenaan ekoran tindakan PAS mengisytiharkan DAP sebagai musuh utama mereka pada pilihan raya umum ke-14 ini.

      Bagaimanapun untuk rekod berita Malaysiakini itu memetik laporan Bernama.

      Ahmad Fadli berkata, kenyataan mengisytiharkan DAP Sebagai musuh utama PAS tidak dibuat mana-mana pimpinan utama di atas pentas muktamar.

      "Ia hanyalah kenyataan yang disebut oleh salah seorang perwakilan sahaja dan tidak bererti ia merupakan pendirian parti.

      "Muktamar PAS berjalan dengan semangat demokratik dan membenarkan para perwakilan melontarkan pandangan tanpa perlu menggelarkan dirinya sebagai parti demokratik," katanya.
      Ahmad Fadhli juga menegaskan PAS tidak pernah menyatakan sokongan kepada Umno atau BN kecuali bersama mereka pada isu tertentu saja.

      "Tuan, better to have an enemy who slaps you in the face than a friend who stabs you in the back.. (lebih baik memiliki seorang musuh yang menampar muka anda berbanding rakan yang menikam dari belakang).

      "Memiliki rakan seperti parti tuan yang terkenal dengan arrogant adalah satu langkah yang amat berbahaya dan berisiko," katanya dalam nada menyindir.

      Delete
    7. Malaysia terbukti mencatat prestasi ekonomi yang baik sejak beberapa tahun lepas dan kekal berdaya tahan walaupun berdepan persekitaran ekonomi global mencabar, demikian menurut Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

      Kenyataan itu dibuat IMF menerusi laporan perundingan tahunan mengenai Malaysia yang dimuktamadkan pada 15 Mac lepas.

      Menurutnya, walaupun berdepan impak persekitaran impak kelemahan harga komoditi dan kewangan global, ekonomi Malaysia sebaliknya kekal berdaya tahan berikutan kepelbagaian asas pengeluaran dan eksport, memiliki kedudukan imbangan kira-kira yang kukuh, kadar tukaran asing yang fleksibel, dasar ekonomi makronya pula bersifat responsif serta pasaran kewangan yang mendalam.

      "Malaysia masih menjadi antara ekonomi yang mencatat pertumbuhan paling pesat dalam kalangan rakan negara lain walaupun Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebenar lebih perlahan.

      "Persekitaran ekonomi makro dan kewangan global yang mencabar itu memerlukan penekanan terhadap (pelaksanaan) usaha yang wajar dan pelarasan dasar secara berhati-hati bagi kemajuan masa depan," katanya.

      Menurut IMF, paras hutang Persekutuan dan liabiliti luar jangka secara relatifnya tinggi yang mengehadkan ruang dasar bagi tujuan memberi respon terhadap kejutan.

      Katanya, risiko terhadap unjuran itu juga lebih cenderung ke arah penurunan yang dibuat berdasarkan sumber luaran mahupun domestik.

      Risiko luaran termasuk kelemahan pertumbuhan struktur dalam ekonomi maju dan sedang pesat membangun dan impak daripada penyepaduan rentas sempadan.

      IMF berkata, walaupun ekonomi Malaysia terbukti dapat seiring dengan penyusutan harga minyak global, namun harga komoditi yang rendah kekal menjadi cabaran untuk mencapai sasaran fiskal jangka pertengahan.

      Malah, tekanan kewangan global yang ketara serta pengaliran keluar modal juga boleh menjejaskan ekonomi Malaysia, kata IMF.

      Risiko domestik pula berkait rapat dengan hutang sektor awam dan isi rumah selain lompong kelemahan dalam sektor swasta.

      "Biarpun nisbah hutang isi rumah berbanding KDNK berkemungkinan susut, namun hutang isi rumah itu kekal tinggi dengan pertumbuhan pembayaran hutang itu yang sederhana," kata dana antarabangsa itu.

      Menurut IMF, kadar pertumbuhan KDNK sebenar juga diunjur meningkat secara sederhana kepada 4.5 peratus bagi tahun ke tahun pada 2017 berbanding 4.2 peratus pada 2016 yang menyaksikan permintaan domestik terutamanya perbelanjaan swasta terus kekal menjadi pemacu utama pertumbuhan.

      "Ekonomi Malaysia dijangka terus tumbuh pada 2017 namun ekonomi domestiknya akan diasak tekanan menerusi faktor seperti kelemahan ekonomi maju dan pesat membangun atau impak penyepaduan rentas sempadan di peringkat global," kata IMF.

      Sehubungan itu, IMF menggesa lebih banyak langkah lebih berhati-hati dilaksanakan secara berterusan untuk mengukuhkan dasar penampan selain merangsang pertumbuhan ekonomi jangka panjang.

      IMF juga mengunjurkan peningkatan inflasi harga pengguna dan pada purata 2.7 peratus bagi tahun ke tahun pada 2017, didorong oleh harga minyak global yang tinggi serta langkah rasionalisasi harga minyak masak.

      Mengulas selanjutnya, IMF berkata lebihan akaun semasa secara amnya tidak akan berubah berikutan impak daripada pemulihan unjuran global dan kenaikan harga komoditi akan ditampung oleh pengukuhan import akibat permintaan domestik yang ketara.

      Dana kewangan antarabangsa itu juga bersetuju bahawa dasar fisikal jangka pertengahan ditetapkan kerajaan adalah kukuh bersandarkan usaha mencapai belanjawan Persekutuan yang lebih seimbang menjelang 2020.

      Malah, katanya, perancangan sedemikian akan membantu untuk membendung sebarang risiko yang boleh meningkatkan paras hutang kerajaan dan liabiliti luar jangka serta jika perlu, dapat membina ruang fiskal bagi pengembangan dasar masa depan.

      Lembaga IMF turut menyifatkan pendirian dasar monetari sedia ada Malaysia adalah wajar dan Bank Negara Malaysia (BNM) perlu terus melaraskan dasar terbabit untuk menyokong pertumbuhan masa depan.

      Delete
    8. Tak mudah bagi teman-teman pimpinan dan aktivis Kedah untuk menguruskan program tahunan skala besar ini. Khabarnya berbulan-bulan persiapan rapi dibuat termasuk mengejar masa mendirikan bangunan utama kompleks yang bernilai jutaan ringgit. Urusan kemuncak iaitu sepanjang lima hari ini adalah saat yang kritikal termasuk pasca tragedi ribut yang mencederakan 18 orang pengunjung dan peniaga. Jabatan Amal, PAPISMA, Briged Muslimat dan pelbagai berjaya menguruskan krisis dan bencana dengan sangat teratur.

      Namun di sebalik kepenatan panitia Muktamar, terserlah kehebatan sikap orang Kedah sehingga dibualkan oleh warga bukan Kedah. Mereka sangat memuliakan tetamu, hadirlah di teratak mereka, pasti kalian dijamu makan sekenyangnya sama ada dengan nasi atau pulut tanak. Ruang rumah mereka boleh diparkir kereta bahkan sehingga menawarkan garaj peribadi mereka sendiri.

      Saya terdetik rasa terharu melihat seorang pimpinan Dewan Ulama Kedah, Ustaz Fauzi Husain yang menyantuni sehingga hampir 200 orang tetamu selama lima hari, silih berganti. Kompleks pendidikannya padat dengan tetamu seolah seperti ijtimak tarbawi sedang berlangsung, setiap hari bermula dengan kuliah subuh. Manakala isterinya bangkit seawal 4.00 pagi, dibantu oleh anak-anak buahnya memasak makanan untuk sarapan tetamu-tetamu.

      Menoleh pula ke arah Dr Fakharuddin, Pesuruhjaya PAS kedah yang juga Pengarah Muktamar. Guratan wajahnya sangat lelah, tidurnya sangat minima dengan dua telefon bimbit diatas mejanya. Berselang seli menyambut panggilan telefon dan memberikan arahan pada anak-anak buah, wajahnya kelihatan serius dengan sesekali melepaskan pandangan pada ribuan perwakilan di dalam Dewan Fadhil Noor.

      Haji Sanusi, Timbalan Pesuruhjaya Kedah pada hari kedua muktamar menyandar pada dinding ke lorong tandas Dewan Muktamar. Dia menghela nafas panjang, hari kedua operasi pembersihan gerai yang dilanda taufan. Segalanya perlu ditanggani dengan baik, PAS setiap malam menjadi tajuk utama berita dan menjadi bualan rakyat.

      Brigedier Jeneral (B) Dato Najmi Ahmad, seorang lagi Timbalan PJ PAS Kedah tersenyum di hadapan pintu masuk Dewan Utama Muktamar, menyalami tetamu-tetamu seawal pagi pada hari Muktamar. Sesekali mantan Pengarah Kagat ATM ini melihat ke arah bumbung bangunan utama kompleks PAS kedah yang masih belum disiapkan dan memerlukan dana yang lumayan.

      Sepanjang lima hari ini anggota -anggota Jabatan Amal adalah insan yang paling sibuk bertugas tanpa mengira malam atau siang. Wira-wira yang tak didendang ini disimbah hujan, disengat mentari mengawal trafik, mengawal ketertiban pengunjung, menjaga keselamatan dan menguruskan peristiwa luar jangka yang berlaku.

      Pada hari terakhir muktamar, jumlah pengunjung tetap tidak berkurang. Tekun mereka mendengar ucapan penggulungan, sesekali dengan deraian tawa di tengah keseriusan mengunyah dan menghadam maklumat. Apabila tampil Pengerusi Pemilihan, Dato Wan Mutalib Embong dengan diiringi Dr Supyan dan Peguam Wan Rohimi ke rostrum suasana mula berubah. Debaran perwakilan dan pemerhati berakhir dengan pengumuman barisan Naib Presiden serta Ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat.

      Siapa pun yang menang atau tidak terpilih, harakatul ummah ini mestilah terus dipacu dengan gemilang. PAS adalah harapan ummah, benteng kukuh untuk menjaga deenullah di tanah leluhur ini. –

      (Penulis ialah AJK PAS Pusat, aktivis bantuan kemanusiaan tanpa sempadan)

      Delete
    9. Patutlah Nik Abduh kalah d Pengkalan. Chepa.
      Masyarakat d situ x mau ketua yg TAK tahu mengira(matematik)
      Syabas org PChepa.

      Delete
    10. Nafsu besar mcm nafsu kuda.Tapi tak cerdik.
      Setakat nak tumpang populariti almarhum bapa dia tak cukup.

      Delete
  2. Sekurang2nya PAS biasa bersendirian, bermakna berani menunjukkan kejantanannnya....

    Bagaimana dg PKR ada berani menunjukan kejantanannya bersendirian....
    Bagaimana dg AMANAH ada berani menunjukan kejantanannya bersendirian....
    Bagaimana dg ppbm ada berani menunjukan kejantanannya bersendirian....

    pondanlah korang semua kah kah kah kah kah kah


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersendirian tanda berani??? Berani kepala abah kau!!! Tgk la BN, ada berbelas parti bersekongkol, baru ada harapan nak menang.

      Ini ahli2 yg cerdik dah berhijrah ke Amanah. tinggal yg bodoh piang hari2 baca kitab, jadi semakin penuh hikmah kebodohannya.

      Berdirilah dialam realiti bang. Hentilah menjadi bodoh tak ada penghujungnya. Kami pun bukan cerdik sangat, tapi tak la sebodoh walaunta yg merapu tak henti2.

      Delete


    2. Faham baik2 UMNO tu ada 88 kerusi, parti lain nak tumpang berpayung di bawah UMNO. So OK lah UMNO tak de masalah. Tanpa mereka pun UMNO boleh memerintah. Deperi Mageran dulu.

      Korang bsgaimana nak tumpang berpayungkan Dap ke.??? ala malu ganda tiga


      Delete
    3. Kikiki.. Confident sungguh ye umno boleh kekal 88 kerusi tp undi popular ke laut.

      Pru 14 kita tengok sape yg kena.

      Org bebal di beri kuasa perintah negara,abis tonggang terbalik ekonomi marhean di buat nya.

      Kalau tak cerdik nk memerintah, berhenti je lah. Ramai lg org melayu yg lg cerdik dari Si bebal kaki rembat kleptokrat nih

      Nukilan ahli umno pasir salak

      Delete
    4. Jika umno dapat 44 kerusi kamu patut jemput nik abodoh baca doa selamat....jika dapat kurang lagi boleh suruh dia baca talkin....

      Delete
    5. Pbbm pkr manah dap tunjuk kelakiannya. kejantanan ni biasanya dituju pd binatang. Cuba buka buku.

      Delete
  3. Zaman ni budin kata pas tak guna.dap rasist.pkr parti bela orang liwat...umno sahaja yang betul.mesti masa ni makan dedak..(leh caya ka kalau budin kata dia tak besa makan dedak?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin..dulu dulu orang pangkah umno celaka tak?

      Delete
    2. Pi tanya tok lebai hadi weh...

      Delete
    3. umno dulu power kerajaan... pas dulu pun power pembangkang...

      ameno sekarang penyamun... pas sekarang penasihat 2.5 percent... tunggu timbang kati je lepas nie...

      HAHAHAHAHAHAHa... Pan-Malaysian Islamic Party


      Delete
    4. Terbaik bro anon 10:18

      Delete
  4. apa yang kau jaki sangat kat PAS budin? asyik tulis bab PAS je memanjang , dak nak cemuih dok baca..... aduhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada budin jemput kau datang kah 'Mat Yeh'?

      Delete
    2. Haha..tu la pasal..nak tulis pasal umno bn..asalnya mmg celaka pangkah umno..nak tulis pasal dap..dah jadi khadam

      Delete
    3. Marahlah tu. Sebab kena cerai talak 3 dgn dap.

      Dulu pun pernah kena cerai talak 3 dgn umno.

      Sekarang ni sanggup cari cina buta untuk rujuk balik. Cari punya cari terjumpalah mamak ikatan. Terus nikah.

      Delete
  5. Budin ni makan dedak cap apa ya,lain macam je bila menulis,Jadi lah serapang dua mata bro budin,di samping makan dedak yang di tabur sambil berjuang demi bangsa dan agamamu.

    Jangan kerana dakyah kau kini dan selamanya anak cucu kamu merempat di tanah nenek Moyang sendiri nanti.

    Lainlah kamu ni seangkatan Zairil Khir Johari darah dap tetapi di celup melayu untuk menyamar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin makan dedak cap 'RAKYAT'....jahat betul ko budin....

      Delete
    2. Krn budin tak sokong kleptokrat maka di lempar tuduhan kununnya tiada semangat bangsa dan tanah air.

      Krn bangsa Dan tanah air la, bijan dan umnopork musti ditumbangkan sblm rakyat yg tumbang krn krn kebodohan dan kebebalan dia akan tadbir ekonomi jd tunggang terbalik.

      Mana ada PM yg kena tipu dgn budak cina smpi berbillion ringgit dia la sorang.

      Melayu dan Malaysia tak mati klu dia bkn PM, tp dia yg mati klu tak jd PM.

      Hidup melayu
      Demi Malaysia///

      Delete
  6. Zaman sekarang zaman demokrasi bukan zaman monarki. Meraih kuasa dengan persepakatan bukan dengan tunjuk kuat @ berani.

    ReplyDelete
  7. Kalau DAP menang banyak so DAP dominan dalam PH. Zaid Ibrahim boleh jadi PM dan Zaid Ibrahim boleh mengajar budak melayu pakai kondom kalau mau buat free sex...tiada halangan semua peluang asalkan jangan bunting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkata benarlah kepada diri sendiri sekurang-kurangnya.Apakah dengan melontarkan pemikiran sedemikian anda merasakan diri sangat bijak wahai 08:38?

      Delete
    2. Kalau takut DAP mendominan PH apa kata undilah calun dr amanah...PKR...ppbm (agak agak berapa banyak kerusi Dap bertanding) lagi pun Jangan risau bukankah pas nak bertanding di mana dap bertanding... Lawan tetap lawan

      Delete
    3. Betul tu Anon 08:47

      Undi AMANAH, PKR, PPBM untuk ramaikan MP dan ADUN Melayu. Tinggalkan PAS yang cuma bertujuan nak pecah undi

      Delete
    4. Undi pas masuk syurga

      Delete
    5. Zaid ibrahim tak perlu ajar budak melayu macam kau pakai kondom. Zahid tak pandai.
      Kau patut pi belajar dg ustaz kau yg kena tangkap kat hotel yg dapat gelaran 'Mr Spender'
      tahun dulu. Ada ingat tak?

      Delete
    6. Hoi 1034 babi Dap ko tak baca ker statement Zaid pasal sex budak melayu spesis ko!

      Delete
    7. Syurga Pas ada di Krabi

      Delete
    8. Krabi ker? Ingatkan di Golok.

      Delete
  8. Ikut tulisan pengkaji, sokongan utk bn 40%, pas 20%, dap 10%, pkr 10 %, amanah dan bersatu 10%, lain2 atas pagar 10%.
    Kalu ikut memang pas kuat dr parti lain, tapi tak boleh menang kerana tak cukup undi utk lwn bn yg lebih kuat. So yg kecil bila bergabung jadi kuat. Pas dok ingat dia kuat pasal dia berada dalam kelompok dia. Tapi otak pemimpin pas guna kepala lutut. Umno dok sayang pas utk selamatkan bn, tapi pas mana nampak kerana sedang berahi dgn ruu355. Dapat bentang di parlimen dah rasa besar sangat dah dan terhutang budi. Belum pun lulus dah lupa diri.
    Mana yg tidak sokong najib, sila beri undi anda pada parti yg tolak najib sebagai pm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru usul sahaja pun, belum pun bacaan pertama. PAS tak payah nak gah le.

      Delete
    2. Terang2 dah kena tipu dgn hadi tapi seronok bukan main. Hadi baru buat usul saja pun. Hanya dgn sekeping kertas bukannya bentang ruu.
      Apalah punya bodohnya orang2 pas ni.

      Sila tunjuk ruu tu kalau betul ada.

      Delete
  9. bodoh blog.hr2 crt psal pas.crt psal ph.pas dh tk bersama ph lg knp nk sbk2 psl pas lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak faham rupanya berpolitik... Kasian

      Delete
    2. Suka hati lah tuan punya blog dia nk tulis apa pun. Dia nk pasal Kucing ke, harimau ke tu hak dia. Nape ko sakit bontot ke???

      Ada org paksa ke ko masuk blog ni???

      Kecuali ko ni cybertrooper umnopork penyokong tegar sekularisme plurisme komunis lgbt syiah Taliban.

      Kikiki.. Bengong bebal

      Delete
    3. Bodohnya orang di atas. Suka hati dialah nak tulis apa!!!

      Bukan dia rembat duit rakyat biaya filem lucah the wolf of the wall street pun!!!

      Bukan dia tulis cerita palsu PM Kanada masuk Islam macam harakah!!!

      Dia sedang berusaha menyedarkan orang ramai tentang penyelewengan dan kemungkaran untuk masa depan anak-anak bangsa!!!

      Allah pun dah beri petunjuk yang PAS tu parti yang batil menjual agama!!!

      Doa jahanam parti sendiri yang jahanam kena ribut!! Kata DAP babi diri sendiri dimalukan dengan sebagai PIGS ( PAS+Ikatan = Gagasan Sejahtera).

      Kalau dia tak sedarkan orang ramai yang ramai pemimpin PAS kaki maksiat siapa lagi???

      Delete
    4. 0844,

      cuba fikir menagapa Mykmu blog hampir setiap hari kutuk DAP, PH dan mahathir??????

      Delete
    5. bodohnya komen.ingt allah suruh kutuk org lain ke.org lain mgutuk kita perlu mgutuk gak ke

      Delete
    6. Bodohnya cybertrooper umnopork,so bijan dgn rosy sedap duit berbillion dgn umah di negeri org putih bagai, ko terkinja2 nk bela dia krn dpt HP free.

      Ingat bijan sorang ke yg bagus sgt tadbir negara, byk lg org melayu Islam yg lebih cerdik dan lg bagus dari dia.

      Malaysia tak mati klu dia tak jd PM, tp dia akan mati klu tak jd PM.

      Cerdik la sikit wahai bani melayu.

      Kita pakat ramai2 hntr bijan dan losemah ke bamboo river.

      Pru 14 ini Kali lah.

      Hidup melayu!!!
      Demi Malaysia///

      Delete
    7. Melayu bodoh hanya layak jadi 'tukang salak' bila tuan dia suruh.....nasib badan...

      Delete
    8. Sebab Melayu tak bodohlah Melayu bising kenapa rompak duit rakyat biayai filem lucah The Wolf of The Wall Street!!!

      Mengaku ulama pun ada tapi bersekongkol buat maksiat!!!

      Kalau tak salak habislah PIGS datang bagi ranap!!!

      Takkanlah nak bagi "BABI" rosakkan negara sampai lingkup!!!

      Mulia kerja tukang salak ni, tolong sedarkan rakyat!!! Biar rakyat jadi tuan kepada diri sendiri!!!

      Apa salahnya Melayu tukang salak bertuankan rakyat???

      Berbakti kepada rakyat bukannya maksiat pun!!!

      Delete
  10. Hangat...hangat tahi berok Pak Yeh!!!!!

    ReplyDelete
  11. simple mathematics

    running on its own PAS won 7.5 seats
    running on a coalition or common front 15.3 seats

    If PAS insists it could win 40 Parliamentary seats...well it can dream on and on. Inilah kategori melayu beragama Islam yang diberi Allah akal tapi tak gunakan. Selagi salahguna agama dalam politik, Allah akan tunjukkan the exit door.

    Just a word of advice for Dr Zuhdi of PAS....no matter how eloquent you speak, no matter what Phd you obtained, no matter whatever clothes you wrapped on your body, no matter songkok or skull cap you placed on your head.....it does not speak of reality but facades. Uninformed muslims and easily led by the nose malays would buy his dreams...
    wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. the above is based on simple average if standing on its own and as a fronting group.

      Delete
  12. budin keluarkn artikel ph.pencapian ph.cita2 ph.siapa yg diramalkan ktua ph.matlamat ph.hala tuju ph.dok crt pasal pas hr2.kauni budin dok kluar artikel mcmni saja nk tiupkan kebencian pada pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP tak bagi tulis...racist

      Delete
    2. Bagus juga cerita pencapaian ph. Tapi cerita juga keburukan PAS habis tanah orang asli, orang kampung nak dikebasnya!!!

      Parti buat kerja mungkar, orang kebas duit rakyat dia pulak bersekongkol dengan pengebas.

      Biarlah rakyat sedar kemungkaran yang berlaku!!!

      Takkanlah nak diam je kemungkaran yang dilakukan dengan menjual nama Islam???

      Hadis Rasul yang mulia ada menyebut barangsiapa melihat dengan tangan hendaklah cegah dengan tangan, kalau tak mampu dengan lisan, kalau tak mampu dengan hati, itulah tanda selemah2 iman!!!

      Baguslah kerja buat tuan punya blog. Kalau dia diam tandanya iman dia lemah. Kalau mengaku ulama tapi makan duit haram agaknya dah tiada iman kot???

      Delete
    3. Lahh...kan, Budin tu..nak ke Putrajaya! mestilah beliau kena cari, tulis artikel mengenai Umno dan Pas yg benar untuk dibahaskan dlm Blog beliau ini.

      Aku nak beri cadangan..
      Ada baiknya, kalau ajelah..tulis, buka Blog sendiri mengenai kemajuan PH.. In Shaa Allah aku dan kawan2 yang lain akan beri komen. lagi pun..kau tak nak ke Putraya kan.. kau nak ke Jemapoh.

      Delete
    4. putrajaya ke nak keneraka.dia sediakan tempt untuk org memaki hamum tnp ksahihan

      Delete
    5. Kalau bab maki,sesama Islam ni..org pertama sekali perlu dinasihati adalah Tuan Guru Hadi Awang. kalau, beliau tidak mulakan dulu..dgn, beliau menjaga akhlak, aku rasa...org Islam dan non muslim akan salute beliau, sepertimana.
      ATGNA.

      Delete
  13. Anon 08:32

    A good one. I'm going for the 2nd option.

    ReplyDelete


  14. Tuan M Sabu tak buat ke posting ke berkaitan dengan ribut yg melanda Kajang semalam......

    Kena batang hiding sendiri sengapppp.... Amek ko






    ReplyDelete
  15. 1986- PAS parti lebai kampong. Menang 1 kerusi. 2013- PAS jadi parti nasional yg diilhamkan dn dibentuk olih arwah.Fadhil. Menang 23kerusi.
    2016 - Pas jadi parti lebai Hadi & lebai kamppng..munkin dpt 1 kerusi balik.

    ReplyDelete
  16. Lobai Pas suka berfantasi kerana tahu Pas tak mungkin mencapai realiti ...pemimpin pas tak berkualiti untuk mendapat kepercayaan rakyat...tambah isu bedal 90 jota dan tidak memperjuangkan isu harga barang yg mahal...pas hanye bergantung isu Ruu 355 yg masih blm selesai dan bukan hukum islam sebenar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...lobai ni mmg suka fantasi.
      Fantasi bulan madu dgn umno.

      Delete
  17. Lebai-lebai PAS kata, walaupun PAS kalah pun, sebenarnya PAS menang di akhirat.

    Oleh itu, kita doakan supaya lebai-lebai PAS kalah pada kesemua kerusi kerana ini akan memberikan kemenangan kepada lebai-lebai di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn..

      Delete
    2. Di akhirat pun dia belum tahu lagi untung nasibnya. Di dunia ni boleh la dia dok berkempen sakan.
      Undi pas masuk syurga.
      Dia ingat surga tu homestay bapak dia.

      Delete
  18. DAP juga hanya merupakan 'butir tahi' yang hanyut tanpa menyebarkan mudharat sewaktu bersendirian. sehingga muncul puak yang begitu taasub kepada seorang politikus yang telahpun disabit hukum jenayah liwat (PKR). lalu ditambah kehadiran puak yang disisihkan (PPBM, PAN). lalu DAP menelan ketiga-tiganya dengan AGAMA dan BANGSA menjadi jual beli sebagai syarat dan tunjang untuk menghidupkan Pakatan Harapan BAHARU.

    PAS juga pernah berkhianat - dan kini sedang 'menikmati' natijahnya akibat 'berkhianat' di dalam tipu dan daya yg pernah menghidupkan Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

    Adapun puak kafir (CINA) sangat tinggi sifat assobiahnya serta begitu licik gerak dan tujuan - kini tidak lagi berselindung di bawah payung MCA yang bergerak bersama kerajaan yang terikat bai'ah di dalam Barisan Nasional.

    hanya cina yg benar-benar bersifat kafir zimmi akan kekal di dalam MCA dan diperlekeh sebagai cina yang bodoh dan tiada lagi darah cina.

    Allahurabbi - Pakatan Harapan BAHARU pasti akan berkubur tidak lama lagi - dan apabila waktu itu hadir, siapakah yang bakal dijadikan kambing hitamnya ?

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kumpulan yang menipu orang islam mendapat hidayah dari Allah yang maha agung.

      Delete
    2. Kikiki nukilan dari Poad zakarshit.. Full of shit.

      Bengong campur bodoh piang.

      Kikiki.. Berambus umnopork jgn terkinja2 kt sini.

      Delete
    3. Teruskan Akhi unknown dan yg lain bagi fakta. Termasuk Akhi yg bagi lapuran IMF. Malangnya ramai diblog ini dipengaruhi auta - negara dah bangkrap, rakyat menderita mati kebuluran dan sebagainya. Akibat taksub tebal pada beberapa pemimpin mereka akan percaya apa saja yg pemimpin tersebut berkata - dianggapnya fakta. Bukan mudah nak tukar fikiran ini. Namun kita terus cuba. Buanglah benci sesama islam.

      Delete
    4. Ye la tu en jilat oi..

      Jilat.. Jangan tak jilat..

      Delete
    5. bila diberi FAKTA,dikata MEMBENCI sesama islam.where got road man.

      Delete
    6. Mr j, ko nk terus sokong partai barang naik @bn terus kan.

      Tp kami melayu cerdik dh serik asyik kena game je dgn BN, barang naik. Yg turun hanya hujan.

      Elok la ko kempen kt kg2 atau felda2, kot2 la depa percaya.

      Pada kami klu bijan tak jd PM pun kami tak mati, krn byk lg melayu Islam yg jauh lebih cerdik dan berkaliber selain dari bijan.

      Tp bijan yg akan mati, klu tak dapat jd PM.

      Kikiki..

      Mr j.. Jilat jgn tak jilat rosy dan jibby.

      Bodo piang

      Delete
    7. Anon 1608, percaya sangat auta PH - harga barang akan turun, harga minyak turun, university free, cukai zero dsb. Tengoklah PH kat PP dan Selangor - apa yg dah turun. Unisel tetap kena bayar - bayaran naik tahun ke tahun. Tarif air naik 4 kali kat PP. Cukai taksiran dan tanah makin naik - tak pernah turun. Harga rumah yg kos besarnya harga tanah pun naik mendadak. Tanah itu di bawah kawalan negeri. Hari hari kena auta dgn PH. Ini fakta. Sedarlah saudara politikus boleh tabur janji manis saja. Tambah PH yg tak dak hala tuju lain pada nak jatuhkan BN. PM tak ada, kabinet bayangan tak ada, polisi tak ada. Diketuai pula oleh musuh islam. Apa kesudahan agaknya naikan musuh islam sebagai pemimpin?

      Delete
    8. Jangan buat cerita mengarutlah di sini Mr J . Awak ni hanya mencuba putar belit cerita sebenar .

      Adakah sesiapa dari pemimpin PH bilang university free , cukai zero . Mahathir pernah membuat andaian GST di hapuskan secara berperingkat . Sebagai ganti di struktur semula corporate tax .

      Tentang cukai taksiran ,cukai Tanah , harga rumah .... tolong awak beritahu dimana satu negeri yang tidak naik ???

      Awak kata PH di ketuai olih musuh islam .. siapa yang awak labelkan musuh islam tu ?? DAP ? kerana mereka terdiri dari Cina totok ?? Yang Najib berkiblatkan Chinazz tu okey je bagi awak . Jual ini , jual itu , lelong ini , lelong itu kat Chinazz okey pula ? Tahukah awak Chinazz ni lebih terok anti Islamnya . Lihat saja bagaimana mereka menekan kaum Uighur .

      So , olahan awak ni , kalau di tujukan kat mak cik pak cik Felda mungkin lakulah . Kat sini yang percaya adalah beberapa kerat saperti mamat Singapork , unknown aka sahabat .

      Delete
  19. Pengundi tertanya kenapa tak byk ceramah Pas sekarang dikelate bdg dgn ceramah pakatan, skrg ahli Pas ramai yg hadir ceramah pakatan krn missi rakyat dah jelas nak tumbang najib umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ore kelate meme cerdik. Baka cerdik. Umno kena tipu memanjang.
      Ore kelate di asuh menghormati kpd orang alim.
      Pas menang diKelantan atas kapasiti TGNA. Nik abduh menang kerana anak nik aziz.
      Sekarang zaman dah berubah. Orang dihormati sudah tiada. Jika pas boleh menang dikelantan pru14, pas boleh berdabik dada mereka kuat dikelantan.
      Jika pas kalah.....pas hanya parti rempah ratus bertaburan dimerata tempat.
      Ada pehe tok lebai?

      Delete
  20. Tuan Budin , orang bagi nasihat kpd tuan, cubalah pikir pikir juga,contohilah Pak Kadir Jasin menulis blog, penuh hemah dan cermat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki umnopork sudah panas Dan telor sudah goyang yanggg!!!

      Nape? Si budin kena tulis citer ampu dan puja kleptokrat bijan losemah ke?

      Ko g la mykemut, hari2 dia org ampu puja dia sana.

      Melayu dan Malaysia tak hancur klu org melayu Islam lain jd PM, tp bijan yg hancur klu dia tak jd PM.

      Wahai bani melayu jgn nk jd bodoh sokong aristoktrat kleptokrat yg bawa jahanam pd melayu Dan Malaysia

      Hidup melayu!!!
      Hidup Malaysia///

      Delete
    2. I find shah's blog perfectly fine. Nothing unusual as bloggers are free to write articles based on his understanding and perceptions of things, with or without your approval.

      Pro umno camps have been asked to attack bloggers like shah, otsb, steadyaku47, jmd, apanama. They know that these bloggers have respectable no of well informed readers and could influence many eductaed and well informed muslim malays and non muslims.

      Being a realistic muslim malay, i find muslim malays especially from malaya are so scared of oppositions allegedly controlled by DAP. I have stayed in malaya since 1963, and witnessed the declining ability and capability of malay muslims viz the non malays and non muslims.

      Pre Badawi days, there were corruptions of different scale but post badawi and during the current regime, it has escalated to a way of life which see malay muslims tend to approve such doings as norms.

      What saddened me is a fact that PAS who have painted themselves as pious and God abiding men and women have not been spared of corruption, the scale nothing you have witnessed before during the times asri, fadzil, nik aziz, ahmad boestamam etc.

      Self proclaimed Ulama such as Hadi Awang are just for show as the party is going clueless. Shocked to hear the party not interested in winning but rather hindering the much needed change to make our country great again.

      PAS is on its way to the exit door. By going alone, it only hastened its steps...no 2 way about it. Knowing pretty well it has no placee in current political equations, it has nothing to lose by accepting GRATIFCATIONS.....

      let us wait for the drama to unfold til it is fades into obscurity.....

      Delete
    3. dikatakan nk lwan bn tp artikel yg kluar pasl pas aja.nk lwn bn ke nk lwn pas.

      Delete
    4. Kikiki..

      Hj hadee bawang besar nk jd ketua Klu mahu pas join PH, krn klu dia jd ketua, boleh la jd PM nnti.

      Lg lingkup negara klu hadi bawang besar jd PM.

      Cita2 besar rupanya hadi bawang besar ni nk kejar dunia tahap brahmin pas ni.

      Pada pariah pas, di janjikan syurga bagai lg byk infak lg byk pahala.

      Ini lah pas partai assobiyyah yg skrg sekongkol dgn taghut.

      Takbir!!!

      Hidup amanat hadi bawang besar 1981!!!

      Kikiki ahaksss ptui.

      Delete
    5. 1153, lawan pas tu lawan bn le..awat le hang bodoh piang!

      Delete
  21. Kalau PAS hendak lawan 80 kerusi bermakna sudah sahih bahawa niat PAS bukan mengambil alih Putrajaya.

    Kalau PAS menang semua 80 kerusi pun tak cukup kerana untuk menang pilihanraya perlu lebih dari 111 kerusi.

    Pakatan dan Bn akan lawan kesemua kerusi Parlimen iaitu 222 kerusi.

    Oleh itu hanya Pakatan dan BN saja yang berniat untuk menjadi kerjaan di Malaysia selepas PRU14 bukan PAS.

    PAS yang akan meletakkan calon banyak-banyak hanya pecahkan undi pembangkang


    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS mahu UMNO bergabung. UMNO suka sebab senang kena cucuk hidung, ditunggang sana sini asalkan gratis nya ada

      Delete
    2. pas mmg kene bertanding dan boleh brtanding 80 krusi aja sbb tu aja kerusi melayu yg pas boleh bertanding.tkde parti politik yg tknk tubuhkn krjaan.pas mmg memerlukn rakan politik bkn melayu tp bkn dap tg secara jelas mnntang islam.tak usaha nk mengelirukn org dgn fakta2 yg bodoh dan kurang cerdik.ph dh ckup kuat apa nk takut lg dgn pas.lwn 10 pnjuru.kalau tkde pas ph akan ttp lwn sama sndiri mcm dkt srwak ckp aja lbh.sama sendiri pun asyik berlawan gak

      Delete
    3. Politik Sarawak hanya unik untuk negeri sarawak kerana UMNO tidak ada....best decision by sarawak leaders.

      Betul sarawak ada BN namun realitinya bukan sebab presiden umno. Ingat....dulu dari tunku hingga badawi, tiada seorang pun PM yang terima duit dalam akaun persendirian berbillion billion macam najib. Sarawak dulu ada cash is king Taib tapi beliau dah tak ada banyak influence.

      Zaman taib tak berani mintak otonomi. Allahyarham Tok Nan dan sekarang jo pursuing it. WHY?????

      PurtraKraken ada sarankan PH approach Jo sebagai BN head untuk mencari titik persamaan. Saya sokong sangat. Sarawak akan dikenangi sebagau penyelamat negara malaysia dari terus hanyut dalam dunia kleptocracy dan thrown away to the dogs.

      never underestimated sarawakians.

      Delete
    4. .
      .

      Bukan nya kalau menang..

      Tapi PAS kalah.

      Bertanding sampai 80 kerusi ada duit tapi nak saman minta derma Ahli. Bila jadi MP atau Adun tambah bini, beli kereta mewah... bercuti pun keluar negara..

      Dalam Dewan senyap.

      Delete
  22. semua itu auta pmimpin pas sebagai modal menipu ahli pas dan pengundi melayu menjelang pru14. modal hudud dan ruu355 dah basi..

    ReplyDelete
  23. ..

    ..

    Se celaka.. celaka manusia ialah manusia yang terus membawa celaka sehingga mati.

    Dah tahu UMNO celaka dan mahkamah membuat keputusan yang ADUN DAP Penang tak bersalah tapi kamu terus mengheret celaka walaupun kamu tahu mereka yang undi UMNO dulu ada lah celaka.

    Adalah celaka sesiapa yang masih dengan si celaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Itu bukan Auta..

      Tapi Auta Kareh!


      Delete
  24. .
    .

    Yang PAS kata itu memang kajian tapi bukan berdasar pada maklumat yang ada atau pada prestasi yang lepas.

    Tapi berdasar pada firasat yang malang nya firasat yang di bikin oleh setan.

    Hujan yang lebat semasa perhimpunan di Padang Merbuk adalah berkat dan malaikat pun turun bersama-sama mereka.

    Tapi Angin ribut di Muktamar dikatakan takdir.

    Apa punya firasat daaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kaitan hujan lbt dgn prhimpunan pas.anda pasti ke itu adalah bala.kalau ada musibah yg kene pada pihak lwn cpt aja kaum kamu mnuduh bala.betul ke.kalau fitnah kamu trima balasanya

      Delete
    2. .

      Ada ke keseluruhan ayat itu membuat saudara memahami kejadian yang menimpa ada lah bala. Tang mana yang buat saudara dakwa membawa maksud bala?

      Ini pasal cara pemimpin kamu berfirasat. Malaikat lah, beli kertas bercetak rezeki murah lah.. menang 80 kerusi lah

      Kira nya bukan bala mari lah kita sama-sama minta kejadian yang sama berlaku lagi di mana-mana perhimpunan PAS dan sekiranya benar-benar berlaku, jangan salahkan orang yang berhajat tapi katakan lah itu takdir.

      Tak payah cakap memang fitnah akan mendapat balasan.. Ribut yang datang secara tiba-tiba dengan rupa yang marah adalah balasan kerana fitnah. Tak payah lah tanya, kes mahkamah ada dan satu kes pemimpin Perak yang mana pemimpin tersebut sengaja melengahkan perbicaraan



      Wallahhuallam.

      Delete
  25. .
    .

    Apa lah bodoh bahalol sangat Anon 10 35 bagi tahu Budin ikut cara Kadir Jasin menulis yang konon berhemah dan cermat.

    Kadir Jasin lah yang mulakan ayat pemakan dedak. Dua juga lah yang sebut beri gelaran yang panjang dan teruk bunyi nya.. Nak sebut kat sini pun tak reti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama yg panglima bugis tu ek...kuii kuiii kuuiii

      Delete
  26. Tin Milo mahkamah London dh collect brapa? Last2 hamoeh la ti, mula salahkan yahufi , cina apa la.SOP Kampong.
    Yg Piji siap buat SD kenapa tk mau saman? Kan kes kt sini lg la senang Lobai nk kasi totik Piji tu?!
    Wahai Lobai2,
    Sudah2la langkah petualang TALIBAN AYATOLLAH, konon nk jd Penasihat Agong kamu jijik.
    Sanggup nk sapu kuasa mufti, Agong.
    Tak cukup Penipu, kamu PAS khianat!
    Ahki PAS yg berakal sudah berbondong menjauhi.
    Tindakan syok sendiri menampakkan jelas kebodohan sehingga LEBAI sudah layak di gelar LOBAI nakan kepala butir TAHIK LOW yg dijamu oleh UMNOBN.
    Dipohon Allah bantulah Malaysia lenyapkan Partai2 MUNGKAR UMNBNOPAS dlm masa terdekat..

    Demi Abak Cucu.

    ReplyDelete
  27. sinario 1986 adalah lebih kurang sama dgn 2017 ini,masa tu AMANAT Hadi sedang rancak,pewalaq-pewalaq PAS,SEPERTI 18 ORNG DI MEMALI TELAH MATI MELAWAN KERAJAAN.Masa tu ceramah pas di kedah menarik puluhan ribu umat melayu,dan konvoi terbesar PAS di kuala terengganu mencecah lebih 20,000 orang.Pimpinan lobai-lobai PAS cukuplah sombong dgn hududnya.TETAPI BILA KEPUTUSAN ,PILIHANRAYA DIUMUMKAN....huuu..huuu..huuu..CIPUT JERR menang 1 kerusi jerr,itupun yg menang TGNA jerr di pengkalan Chepa.
    orng2 non-muslim cabut-lari dari pas,melayu yg ada otak tak sokong pas....kafir-mengkafir bermaharajalela,masa tuu,najib jadi ketua pemuda umno,dia yg biarkan Hadi melalak sakan sesuka-hati masa tu,sekarang ni dia guna Hadi atas kebodohan hadi , dia ingat dia tu bagus sangat,naib president ulamak dunia konon (rupanya nuar yg recommendkannya).INILAH PUNCANYA KEJATUHAN PAS,RAMAI WALAUNTA PAS TAK SEDAR,NAJIB cukup bijak dalam HAL ini,apa kelemahan PAS,IALAH Hadi dikelilingi ulamak2 yg kaki bodek/bodoh politik akhirnya PAS BERSENDIRIAN dgn menganggap ALLAH akan membantu PAS..Haa..haaa..JERAT NAJIB MENGENA,DARI HUDUD JADI RUU355..nAK SEDAPKAN pewalaq2 kat bawah dia kata,sekurang2 inilah perjuangan mengarah ke hudud,tetapi sebenarnya perjuangannya di "downgrade".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg Wala tinggal yg UNTA

      Delete
    2. .
      .

      Hudud downgred jadi RUU

      Amanat pun di downgred jadi

      LAKNAT!

      Amanat Hadi...

      Delete
  28. Anak muda tak payah susah payah belajar tinggi pecah kepala cuma perlu jadi macam Jho Lo dan Reza Aziz kaya raya atas dunia. Kalau berpolitik jadi sahaja macam Hj Hadi dan parti PAS dan pemimpin2 UMNO. Cukup kenyang dapat makan dedak tak payah kerja keras mewah atas dunia. Balasan akhirat itu kepercayaan masing2 lagi pun lambat lagi dan tentu boleh rasuah dengan dedak yang melimpah ruah. Ini agaknya ajaran dan tafsiran ularmak2 PAS terhadap sunah nabi dan al-Quran maka PM Najib dan slogan 'Cash is King' harus disokong dengan sepenuh hati, jiwa dan raga.

    ReplyDelete
  29. PAS adalah sebuah parti egois. Tidak berpijak di bumi nyata. Atas dasar apa PAS berkeyakinan untuk memenangi 40 kerusi? kasyaf Tok Guru Haji Hadi?
    Hadi Awang mempunyai ego yang terlalu tinggi. Rasa diri sudah terlalu ampuh dan kuat. Tidak memerlukan rakan sekutu. Kalau dia sorang2 ego tak apa ini dia bawak PAS sekali dengan rasa syok sendirinya yang tak bertempat.
    Sama macam Najib yang mengheret Umno sekali dengan dosa peribadinya. Ayuh kita kuburkan PAS dan UMNO dalam satu liang lahad. Takbir!!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Harapan BAHARU bersekutu mengikut resam binatang buas, yg kuat memijak yang lemah menerusi 'pakatan rahsia' dan konspirasi untuk mendapatkan konsesus sulit

      DAP mengepalai P.Pinang sebagai kuasa mutlak bersandar majoriti kerusi yang dimiliki - sementara PKR mengemudi Selangor dengan mengikut konsesus DAP sebelum membuat keputusan.

      DAP memecat PKR/PAS daripada GLC P.Pinang tanpa perlukan konsesus bersama PH kerana mereka punyai kuasa penuh - tetapi PKR tidak boleh berbuat begitu di Selangor
      kerana PKR adalah sebuah Parti Multi Racial yang mana AGAMA dan BANGSA bukan asasnya. bahkan DAP menubuhkan sayap dengan mengutip politikus terbuang sebagai umpan yang dipayungi 90 persen sumber kewangannya (PAN).

      DAP menguasai PKR dan PAN bukan kisah dongeng bagi mereka yang mengetahui kisah disebalik tabir

      PPBM hanya menjadi sepasang kasut baru bagi menggantikan PAS

      Sangat memualkan si jahil yang bertempik pada keburukan UMNO tetapi cacat' lidahnya apabila diperlihatkan aib dan percaturan DAP yang sangat memusuhi ISLAM serta segala macam kejahatan yg mereka perbuat.

      PRU ke-14 adalah pertembungan di antara UMNO/Barisan Nasional dan DAP/Pakatan Harapan serta PAS kini menjadi pihak yang bakal memberikan pertolongan pada UMNO atas nasab AGAMA dan BANGSA yg sama.

      PRU ke-14 adalah pertembungan di antara marhean yang 'mengenali' AGAMA dan BANGSAnya menentang marhean yang keliru dan hilang AGAMA dan daulat' BANGSAnya.

      Mari bicara mengenai Amar Maaruf dan nahi mungkar setelah kalian 'mengenali' dan 'mengakui' ketua di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

      belum pernah terjadi nakhoda di lantik setelah mengharungi badai

      belum pernah terjadi mahligai di bina sebelum terpasak tiang seri

      siapa dari kalangan kamu yang mahu membantah ??

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Kikiki.. Nukilan dari Poad zakarshit and full of shit, kt Batu pahat pun kalah.. Malu weh..!!! Kwang2

      Delete
    3. 16:14 - aku perlukan lidah' yang mampu berhujah bersandarkan ilmu - daripada golongan pencinta Pakatan Harapan.

      kamu hanyalah sebagai "penyeri" dan adalah lebih afdhal sekiranya kamu ingin membela pada tipu daya serta aib Pakatan Harapan BAHARU - isikan lidah'mu terlebih dahulu dengan berpandu pada ilmu.

      cara sarkastik begini tidak mampu menutup aib para politikus berhati serigala.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. Kikiki foad zakarshit yg jahil tp punya hati serigala.. Kikiki bodoh piang.

      Klu bijan tak jd PM, negara tak mati, tp dia yg mati bila hilang kuasa PM..

      Cerodik tak boleh di ikut, bodoh tak boleh di ajar.

      Delete
  30. PAGI PETANG SIANG MALAM HENTAM PAS
    ASAL JAGA TIDO AJER HANTAM SAMA PAS
    ASAL NAK TIDO SEBELUM NIGAU HANTAM PAS
    JAWATAM ASSMIN TUNGGU MASA NAK LEPAS
    CUKUP LA MAKI KAIN SENDIRI DAH TERLEPAS
    BELUM PRU 14 PH DI SELAGOR DAH TEWAS

    ... pantun '8 kerat' tu untuk barua barua Singapork@DAP... yg maki hamun setiap hari.. kain sendiri terlondeh Ä·at Selangork...


    ... kikikikikiki... kain dah lucut nnpk telo mamak berhayun pun ada ati nak maki hamun oŕg lain..

    kikikikikiki...

    BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP...

    INI KALI LAH DAH UBAH DAN SIMEN DI SELANGOR


    .. TAHNIAH FAKEAH DAN KALIT IBRAHIM BAKAL MB SEMENTARA DI SELANGOR HINGGA PRU 14 INI..


    .. RAMALAN UACA X MENENTU DI SELANGOR MINGGU INI...... TUNGGUUUUU.. KIKIKIKI

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekau lagi best,setiap saat hentam orang yg nak memperbaiki keadaan.
      Dahla tuu!!!punya muka tak malu masuk dlm rumah orang,orang silakan masuk,siap bagi minum ,lagi,pastu dikatakan pada tuan rumah jahat.
      apo punyo manusia ekau ni,kocik2 tak mam###,sudah bosar menyusahkan orang.

      Delete
    2. Bapuk mat singapork yg hari2 bontot kena hantam siang malam pagi petang.

      Kikiki.. Tunggu Pru 14

      Kita ubah PM najib
      Kita simen BN
      Kita konkrit umnopork.

      Akak jgn nk terkinja2 nnti kena sontot lg dgn mat black Africa.. Berjahit lg nnti

      Delete
  31. Tak lama dah nak PRU, umno kompom dah terlingkup, tinggal pas pis pus.. boleh gi mampus

    ReplyDelete
  32. Klu Pas x menang, BN menang... kira ok dari dijahanam oleh DAP..Percaya lg aku umno dr dap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org bodoh mcm kau mmg akan cakap mcmtu

      Delete
    2. Kau tu lg bangang... palui..

      Delete
    3. blog ini msih mnggap pas sbgai ancaman utama cita2 nk mng pru sbbtu di hentam pas siang dan malam.dh dikatakan pas lemah buat apa lg nk berterusan memaki pas.musuh ph adalah bn.dalaam 10 tembkan 9 ditujukn pd pas.cerdik btl ph brpolitik mcmlah pas aja yg nk diklahkn masa pru

      Delete
    4. usaha kedap hentakan kpd Parti Topeng Islam, dan Topeng Bangsa.
      USAHA DANGKAL DAN BODOH.
      UMNOBNPAS sudah jadi Expired Radioactive Waste.
      JAUHILAH UTK KESELAMATAN ANDA DAN KETURUNAN ANDA.
      CAUTION,: REMOVE WASTE BY PRU14.
      MALAYSIA IN CRITICAL DANGER !!

      Delete
    5. Undi Pas = Undi Umno penyamun

      Delete
    6. Sya adalah seorang pengundi atas pagar..Dah 2 bulan sy flow blog ni.keputusan sy adalah TOLAK PAS YANG MENYOKONG UMNO

      Delete
  33. Kesian aku tengok pak sahbudin, beria ia sungguh marah dengan PAS sebab tak nak join PH. Cari semua points nak discredit PAS.

    Yg pelik aku tgk si Budin ni, kenapa parti musyrik pembawa idealogi sekular, sosialis, Budin senyap je tak cari selidik siap mrk, apa perlembagaan mrk. Tahukah Budin DAP yg penuh dgn pemimpin gerakan kristian-zionist yg dinamakan evengelist tu pro Israel. Budin tak cari kesalahan mrk, tulis pasal mrk. Berdosa sangatkah PAS sedara seagama kamu Budin? PAS ahlinya 100% muslim dan walaupun byk lemahnya tapi tetap sujud pd Allah tapi DAP 99% ahlinya penyembah berhala. Syirik kpd Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pula kasihan dgn anda 16.01,tertipu hidup2 dgn propaganda yg bertopengkan agama dan pembela Melayu,cubalah gunakan mata hati dan akal anda..

      Delete
    2. Muslim yg macamana?yg cakap tak serupa-bikin,rakyat sengsara dia dgn porshenya?audiq7nya.

      kamu tahu tak?diakhirat nanti orang2 islam yg munafiklah duduk neraka paling bawah dari orang2 kafir.Kerana ilmunya tidak digunakan untuk amalan/pertunjuk allah?cakap tak serupa bikin?

      Delete
    3. 16:19 - tuan politik kamu cakapnya "serupa bikin" kah ?. apa kisahnya apabila seekor serigala (Rafizi) sendiri melaporkan kepada SPRM berlakunya rasuah betina dalam Pejabat MB Selangor (Azmin Ali).

      apa ceritanya apabila MB Selangor mengarahkan pembatalan merampas tanah yang bernilai berbillion ringgit dari syarikat kroni akibat kegagalan membayar premium hampir puluhan juta RM.

      Apa kisahnya tanah paya wetland yg digubah statusnya secara rahsia dan dianugerahkan kepada syarikat kroni

      apa kisahnya Adam Rosly ?
      apa kisahnya SPLASH ?
      apa kisah pintu gerbang Selangor ?
      apa kisahnya DEIG ?
      apa kisahnya YAWAS ?
      apa kisahnya rumah persundalan ?
      apa kisahnya rumah perjudian online

      Jika ingin berkokok jangan lupa bersihkan tahi sendiri terlebih dahulu.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. wahai sahabat,kita tak bezakan siapa buat silap,hatta dari PH pun,terbukti di mahkamah yg adil,bicara penjarakanlah.
      kita tak mahu islam itu dicemarkan oleh orang2 yg berkepentingan,bila buat salah,islamlah jadi mangsa.Ayuh sahabat kita bersama tangkap,tak kira bulu,bangsawan umnokah,ulamak paskah?atau kartel azminkah?atau geng dapkah?jika mereka terbukti buat salah TANGKAP.bersyarat di mahkamah yg ADIL.

      "PEACE NO WAR"

      Delete
    5. Kikiki..

      Tujuan utama untuk tumbangkan najib dari pada jd PM dan di ganti kan dgn melayu Islam yg jauh lg cerdik dari dia.

      Malaysia tak mati klu bijan tak jd PM, tp bijan akan mati klu dia tak jadi PM Malaysia.

      Mana ada dlm sejarah Malaysia, seorg PM kena tipu berbillion ringgit oleh Anak muda cina.

      Klu ikut cerdik, Anak cina tu lah yg jd PM sbnrnya.

      Kikiki..

      Teruskan nk berpm kan najib

      Kami serik dh

      Jom ubah PM najib
      Kita simen BN
      Kita konkrit umnopork

      Delete
    6. Sahabat, mr j kata biarlah mahkamah tentukan hukuman dulu..jangan sahabat fitnah tanpa bukti...tunjukkan bukti dulu baru cakap ye kalo tidak baik diam ye sahabat..nnt tak tertanggung dosanya..

      Delete
  34. Orang2 PAS,Ni menggangap AGAMA ISLAM. "EXCLUSIVE" untuk mereka sahaja,bila orang bagi nasihat/comment berfakta terhadap parti mereka,bermakna orng itu nak menjahanamkan islam yg suci ini.
    sebenarnya penulis blog ini tiada niatnya nak mempersendakan islam atau melayu,beliau berhujah secara intelektual dan berfikiran terbuka,jika fikirannya tertutup sudah pasti beliau akan "berpilih" hanya yg sedap didengar sahaja beliau lepaskan diruangan blognya.
    Tidak seperti blog2 umno/pas,semuanya tertutup,mereka hanya nak dengar,apa yg mereka nak dengar sahaja.Cuba beri coomment di blog nikmannikmat/atau blog umno,sampai kiamatpun mereka tak siarkan,jika pendapat tak sama apa yg mereka hendak.

    INILAH KELEBIHAN BLOG2 PH,mereka cukup terbuka dgn pandangan/pendapat orang-ramai,malah yg maki/mencarut PUN RAMAI.Inilah generasi baru yg nak dilahirkan,mempunyai vessi,dan pandangan untuk memperbaiki kepincangan yg ada hari ini.
    selamat berjuang semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SYABAS BUDIN ,!.
      Terima kasih diatas ruang dimana Rakyat masih nerberi peluang diskusi dan cari input SAHIH dan BENAR.
      Disamping dpt lihat londehan dan mungkar UMNOPAS munafiqun.

      Lapuran WORLD PRESS FREEDOM Rating 2017 baru keluar,
      Media Mafia 1HALA Malaysia terletak dikelompok corot.

      Media Hanukah, Utusang,Media Primate,mykemut set2 tu terpelanting tercabut dari list.

      BUDIN, KEEP UP THE JIHAD !! TQ

      Delete
  35. Monolog Ayohbetulah Eddy Wang Kin Cin (*sepupu Ayoh Pin Tay Ko besar)

    ...Terima Kasih Jibby Jenglot kerana menggunakan perkhimatan Ayoh utk halau saka WangEngDeeBee mu.
    Sebagai bunus, ayoh bui 2 boto Air Japi Mujarak. Air suci ini jgn lakah. Ia dibuak dari Air Kecing Ayoh yg dijapi cukup dan diembun 6 mlm selasser.
    Care gune, sapu muker dan minung secacer setiak pagi. Habih, mari mula, Ayoh top ak mula.

    Hidup Jibby Jenglot & the Songlaps !!

    ReplyDelete
  36. 2 ayat keramat yang perlu di ambil perhatian dan seterusnya di prektikan,

    Wajib tolak umno untuk selamatkan negara bangsa.
    Wajib tolak pas untuk selamatkan agama tercinta.

    ReplyDelete
  37. Sekadar pandangan setelah bersama umno dan pkr dan pas.
    Dlm 3 parti ini, klu nak cari Islam sejujurnya pilihan hati adalah Pas. Minta maaf klu ada yg setuju.. Ini berdasarkan penglibatan sy secara tak langsung dlm politik. Pada Pas ada kejujuran dn kesungguhan pd Islam.. Klu Pas inginkan kuasa tanpa mengambil kira dasar Islam yg diperjuangkan nescaya ia akan kekal dlm pakatan rakyat. Tapi Pas tidak menggadai Islam utk itu. Klu digunakan pemikiran logikal tanpa bersandarkan kpd hukum hakam sudah semestinya pimpinan memilih sebelu bersama DAP. Dgn sokongan DAP dn kelemahan BN, Pas akan menang. Kemenangan tanpa Islam tdk kekal selamanya.. Perjuangan Pas utk dunia dan akhirat..
    Ini adalah pandangan dr apa yang dirasai setelah bergelemung dlm politik sebagai org bawahan yg tidak ada apa2 kepentingan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada pandangan org bwh iya..
      Sbb tu golongan yg menyokong pas di peringkat bawahan terdiri daripada org melayu yg mempunyai pengangan agama..
      Tp yg menjadi masalah skrang ni golongan atasan dalam pas tu.
      Golongan yg digelar ularmak oleh penyokong pas.
      Sembang berbelit2,Kejap kapir,Kejap tak.semua menggunakan agama utk berkuasa..
      Parti lain Haram..Parti pas jer tak.
      Jadi pikir2 Kan lah..Tu ker sifat atau ciri2 Ulama dlm Islam?..

      Delete
    2. Tidak dinafikan mungkin ada segelintir pemimpin pas yg begitu. Tetapi sy lebih suka berfikiran positif dlm hal ini. Timbul dlm hati bertanyakan diri apakah sumbangan sy pd Islam berbanding pimpinan dan jamaah Pas dari mula diperkenalkan sehingga sekarang.Pemimpin bertukar ganti.. Pendekatan berpolitik mengikut keadaan semasa dan keputusan dibuat berdasarkan suara jamaah yang menganggotai kepimpinan. Adapun pandangan pemimpin berbeza-besa tetapi dalam urusan kepartian, keputusan jamaah yg digunapakai..
      Pada pandangan sy, klu kita tidak mampu menyebarkan dan meninggikan agama Islam, janganlah menjadi penentang kepada jamaah Islam.. Mudaha-mudahan kita diberi petunjuk dalam meletakkan diri kita sebagai hamba Allah yang bertakwa.

      Delete
  38. sy mmg stuju sgt kita tolak bn.tolak pas dlm pru.masalah sibudin asyik fokos menyerang pas.lebih2 lg lps pas tk brsama ph.wlaupun pas buruk dasar ttp mmprjuangkan islam.ini mnjukkn budin adalah adalah dap sbnarnya yg msih berdemdam dgn pas.bg budin pas musuh sbnr bukan bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah skrang ni berapa kerat jer yg percaya pas memperjuangkan Islam?..
      Semua org Tau pas meggunakkan Islam utk berkuasa..
      Tang mana Islam nyer pas ni?..
      Tang jubahnya atau tang serban nya?

      Delete
  39. ramai org yg tak faham dgn pyokong pas terutamanya org kel.rata2 mreka mmg dh tk suka dgn pas.tp bila ada golongan yg mmgihna pas.mrk akan ttp bgkit mmpertankan pas.tk pyh mghinaa pas atau mmpersoalkan prjuanagan pas yg myebabkan bekas pyokong pas akan ttp mnjauhkan diri dari ph

    ReplyDelete
  40. PAS bukan ISLAM. ISLAM BUKAN PAS.
    PAS PARTI AYOHBETULAH EDDDY AH WANG.
    UMNO PARTY JIBBY JENGLOT.

    Fahe molek2 tuuu

    ReplyDelete
  41. semua ore fahamlah bodoh.tkde org kata pas itu islam.kau bodoh mghina org aja kerjanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan...
      Hadi dan kutua2 KiuSeban Mini semua dalam partai PAS yg BUKAN ISLAM tu bukan Brahmin ,mahsum.
      Ingat molek2 tuuuu 1954.

      Terima kasih kerana faham maksud PAS BUKAN ISLAM, ISLAM BUKAN PAS, DAN LOBAI BUKAN BRAHMIN.
      Faham dok kan?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...