Monday 8 May 2017

BUAT APA MENGUNDI PAS?

Dalam PRU 14, dijangka dua parti sahaja yang bertanding 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi DUN - UMNO/BN dan Pakatan Harapan. Jelas, yang mana menang majoriti ia akan memerintah Malaysia.

Pas yang bertanding 80 kerusi dan menjangkakan menang 40 tak boleh perintah Malaysia.

Tentulah rakyat Malaysia mahu memilih parti yang berhajat nak perintah Malaysia. Jadi, pilihannya sama ada UMNO/BN atau PH.

Parti yang masuk PRU 14 tanpa ada niat nak ambil alih kuasa tentunya berada di tahap "second-rated". Tawar hati orang nak mengundi. "Nak buat apo undi dia, kalau dia monang pun tak mengubah apa-apa.

"Lebih baik undi parti yang apabila dio monang boleh membentuk kerajaan. Jadi, pilihan pengundi ialah A atau B. C akan jadi "fallback" calon "in case" dua-dua A dan B pengundi tu memang tak suka."

Bermakna dengan memilih untuk bersendiri dan tidak bertanding 222 kerusi meletakkan Pas pada kedudukan "disadvantaged". Faktor ini sudah cukup "powerful" untuk Pas  hilang undi dari kalangan pengundi yang mencari parti yang serius dalam bertanding.

Dr Rosli Yaakob
8hb Mei 2017
(Dipetik daripada FB Muhammad Radzi Ismail)

Ulasan Blog - Untuk makluman Dr Rosli ialah bekas Pengarah Urusan Harakah dan bekas Pesuruhjaya Pas Negeri Sembilan. Tulisan atau luahan hati beliau ini telah pun tersebar luas di media sosial.

Apo nak dikato lagi kalau bekas orang kuat Pas sendiri pun sudah mula mempersoalkan hala tuju Pas sekarang ini? (ShahbudinHusin 08/05/2017)

188 comments:

  1. BOLUM YO ABIH MAKI HAMUN PAS
    DULU 1MDB SKANG PAS DIHINA
    BUEK APO UNDI PAKATAN HAMPAS
    AKHIR JADI BARUA DAP@SINGAPURA

    .. kikikkikiki.dolu 1mdb skg PAS ... bodooo bodoo.. berambuss barua semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak keje ker ari ni?...tunggu artikel budin yer..kikiki

      Delete
    2. Kerana 1mdb jadi milik kerajaan Putrajaya kontrak lama bersama kerajaan negeri Johor di batalkan.

      Syarikat negeri Johor dah bayar deposit 700juta kpd 1mdb tapi akhirnya di tongsampahkan. dAp juga yg datang tolong mintak bincang balik.demi nak selamatkan 3juta rakyat Johor. Mana adun pas umno? Biar saja syarikat negeri hangus. Jangan lupa ada kerabat yg ada kepentingan juga.

      Terima.kasih 2adun dap yg mohon trx city timbang semula kontrak bersama IWH yg dimiliki kerajaan negeri Johor.

      Di mana adun pas? Atau tak paham urusmiaga perdagangan?

      Delete
    3. Apa yg pas tahu? Selain drp berceramah saja. Lepas tu tadah sejadah tadah serban minta duit.

      Delete
    4. MARI BELAJAR TENTANG HAIWAN

      Badak sumbu kerbau/Sumatera adalah SPESIES TERAKHIR badak sumbu yang masih wujud di Malaysia. Sepupu genus terdekat, Badak sumbu Jawa telah pupus di Tanah Melayu, kali terakhir dilihat pada tahun 1932.

      Beratnya boleh mencecah sehingga TIGA TAN ini memang dikenali sebagai herbivor, namun kadang-kala,ia juga dilaporkan memBUNUH dan memakan haiwan lain.

      Susu BADAK AIR BETINA berwarna merah jambu.

      Untuk makluman semua badak adalah termasuk dalam spesis yang dilindungi dan ia tidak termasuk kuih badak berendam atau cucur badak.

      Artikel ini tidak ada kena mengena dengan mana mana badak samada yang hidup atau sebaliknya.




      Delete

    5. Belambak bekas bekas PKR yang ada di luar sana, Dan belambak juga bekas Ppbm , so APA istimewa mereka yg tak istiqamah ini.

      Jenis suka lompat ke?

      Delete
    6. Betul 2119.
      Yang pal8ng tak istiqamah ialah Parti Ayahbetullah Songlap 90j.
      Duduk elok dl PH, lomapat keluar sebab terhidu Bunga KiuSeben, dan Range Rover.
      Memang haprak kan? Amanat ditelan, Agama pun dia sanggup jual tu 2119.
      Haapaa punya Lobai labu!!

      Delete
    7. Jsdi barua cina kominis lagi baik...kena tipu pon ok...betul tak mat singapork?..

      Delete
    8. Apa pun jika cakap lain buat lain dinama MUNAFIK.
      jika lebai dulu cakap lain sekarang cakap lain itu lebai munafik.

      Delete
    9. Kan si budin ni di kasi dedak utk membalun pas. Jadi itu je la keje dia.

      Delete
    10. Kalau kasi dedak ok la...mana boleh nak free saja...

      Delete
    11. Lebai terbaca akhbar PAN yang memberitakan kononnya PAN dan Bersatu semakin mendapat tempat di hati rakyat Kelantan, khususnya di kalangan pengundi muda (21-40 tahun), kata pengkaji politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Mohamad Agus Yusof.


      Pertama lebai nak tanya Profesor Datuk Dr Agus. Daripada mana Dr Agus mendapat maklumat yang mengatakan pengundi muda 21 hingga 40 tahun menyokong PAN dan Bersatu? Dr Agus menggunakan kaedah Rafizi ke? "HEARSAY"?

      Perenggan pertama artikel ini sudah fail.

      Sekarang Profesor bukan zaman andaian. Kadang kala kajian pun boleh jadi tak tepat kerana manusia sudah bijak menyembunyikan sikap sebenar. Macam Kajian si Rafizi guna telefon. Boleh percaya ke? Kajian lebih tepat jika kita berhadapan dengan sasaran, melihat mimik muka. Kalau telefon orang boleh kelentong. Pasal itu RAFIZI GAGAL dan memalukan.

      Prof. Agus berkata "Begitupun, saya dapati ceramah Pas sudah semakin kurang diminati kerana penceramahnya tidak mampu memberikan gagasan baru untuk memerintah Kelantan ke depan."

      Saya tak pasti daripada mana Prof. Agus membuat kesimpulan ceramah PAS kurang sambutan. Kedudukan ceramah PAS masih macam biasa dan ceramah PAN memang saya rasa tak banyak yang hadir melainkan ceramah Mega bersama dengan Bersatu. Itu pun rakyat Kelantan lebih kepada ingin mendapatkan maklumat terkini terutamanya mengenai isu-isu dalaman UMNO.

      Saya tidak menolak, kehadiran PAN yang agresif menyerang PAS dalam setiap masa memberikan sedikit tamparan kepada jentera PAS terutamanya Jentera Penerangan PAS Kelantan. Rakyat terutama penyokong PAS tidak mendapat maklumat yang jelas dalam beberapa isu mungkin mempengaruhi undi PAS untuk pertandingan 3 penjuru.

      Tapi itu bukanlah suatu masalah besar kerana PAS juga mendapat laba daripada kehadiran BERSATU di Kelantan kerana ini sedikit sebanyak membantu PAS menarik orang-orang UMNO untuk bersama mereka.

      Pandangan Prof. Agus tidak lebih daripada satu pandangan 'menghukum' PAS kerana PAS tidak bersama dengan PAKATAN HARAPAN. Pandangan yang tidak disertakan dengan data dan maklumat yang tepat hanya sekadar untuk menyedapkan hati pembaca akbar AMANAH (PAN) sahaja.

      Delete
    12. Amat kontradik budaya politik matang dan sejahtera dengan budaya politik konfrontasi. Era politik konfrontasi membarah sekian lama dalam masyarakat Melayu/Islam. Sejujurnya penulis tegaskan bahawa konfrontasi berlaku kerana sikap parti pemerintah UMNO/BN yang mengamalkan budaya mengugut, diskriminasi , zalim dan benci terhadap ahli dan penyokong pembangkang.



      Perlakuan tersebut mengundang tindak-balas. Maka terbentuklah masyarakat yang dikatakan saling berdendam, mencaci dan membenci. Konflik yang tercetus memarakkan lagi api permusuhan justeru berlaku pemulauan dan pergaduhan. Konfrontasi inilah melatari pertembungan politik pembangkang dan pemerintah selama ini.

      Tuan Guru Haji Hadi(TGHH) menyedari akan bahana yang menanti survival Melayu dan Islam ini. DAP tiada kesipuan lagi untuk menunjukkan wajahnya yang sebenar. Sikapnya jelas mengambil kesempatan terhadap perbezaan pendapat ummah. Strategi mereka berjaya melahirkan PAN. Hasilnya DAP berjaya membentuk satu blok yang kuat untuk menentang RUU355.

      TGHH sebagai seorag ulama haraki yang matang dan berpengalaman melihat bagaimana bahayanya kedudukan Islam. DAP , MCA, Gerakan dan parti-parti kecil bernuansakan non-muslim sanggup bekerjasama dalam menghalang pelaksaan dan pengamalan Islam oleh umatnya secara menyeluruh dalam negara. Hal ini tergambar nyata dalam isu RUU355 dan hudud.

      Ulama tersohor yang berwawasan jauh ini juga melihat implikasi sekiranya ditakdirkan PH menguasai Putrajaya. Bilangan menteri Islamnya akan menyusut teruk. Kabinet akan didominasi oleh bukan Islam terutama daripada DAP yang anti-Islam. Sudah pasti mereka ini tidak akan ada rasa tanggungjawab untuk melindungi Islam sebagai agama persekutuan apalagi untuk memartabatkannya. Sebaliknya usaha-usaha Kristianisasi akan berjalan secara lebih berleluasa.

      Selain kepentingan Islam, TGHH juga menginginkan sebuah negara yang sejahtera. Beliau terlibat dalam banyak penyelesaian konflik antarabangsa. Beliau juga menyedari krisis ekonomi dan social yang mencarik kesejahteraan masyarakat. Kejatuhan matawang, kos sara hidup yang meningkat, harga komoditi petroleum yang menjunam, jenayah yang meningkat dan toleransi antara kaum yang semakin menipis memerlukan pemimpin dan rakyat berfikiran matang dan sejahtera.

      Bertolak dari empat premis tersebut, TGHH menyimpulkan betapa pentingya umat Islam bersatu dan membuang politik kaum yang melampau. Perbezaan fahaman politik tidak sayugia menjadi asbab Islam menjadi dagang di tanah air sendiri. Beliau tidak akan mengizinkan Islam melukut di tepi gantang. Perselisihan ummah mesti diredakan. Pertelagahan mesti dileraikan.

      Namun budaya politik matang dan sejahtera tidak akan terlaksana dengan sempurna selagi UMNO/BN selaku peneraju kuasa tidak bersedia untuk bertoleransi, adil dan berlapang dada. TGHH dan PAS telah memulakannya. Terserah kepada Najib dan UMNO/BN untuk menyahutnya. PKR, PPBM dan PAN bagaimana? Fitnah dan matlamat menghalalkan cara jelas kontradiknya. Ini bukan politik matang.” Ia adalah politik natang,” kata orang Terengganu. Hentikan!!!

      Delete
    13. DALAM satu pasukan bola dengan 25 pemain, biasa pemain digilirkan berdasarkan keperluan sesuatu perlawanan. Tak semua 25 pemain akan masuk padang kerana peraturan membenarkan hanya 11 pemain sahaja perlu berada dalam padang pada satu-satu masa.


      Tak ada pemain yang menjadi pemain utama untuk sepanjang musim dalam semua perlawanan. Pertukaran posisi juga biasa. Ada ketikanya seorang midfield akan ambil tugas striker. Seorang pemain bertaraf profesional tak akan merajuk jika tak diturunkan oleh jurulatih. Bila masing-masing bersikap profesional demi kejayaan pasukan, pastinya keharmonian dalam pasukan akan dapat dikekalkan.
      Ahli PAS berdaftar sekarang ada 890,000 lebih selepas pembersihan. Tentu sekali peranan dan posisi boleh diubah dan ditukar serta digilirkan demi kepentingan parti. Tak ada apa yang anehnya bila ada pemimpin yang masuk dan keluar serta ditukar posisi kerana perjuangan ini bukannya bersifat statik. Apatah lagi bila sifat perjuangan Islam adalah saling sambung-menyambung.

      Saya yakin orang PAS sudah cukup profesional dalam hal ini. Kalau pun ada sedikit sebanyak persoalan yang diajukan berkaitan susunan kepimpinan baru PAS Pusat, ia hanya bermaksud untuk pencerahan dan bukannya bantahan. Yang menyibuk hal urusan pasukan kita ialah mereka yang berada di luar pasukan dalam team lawan dan ahli kelab penyokong team lawan. Padahal team mereka sendiri lintang-pukang. Pemain yang ada masih berfikir setaraf amatur dalam liga kampung. Bila jurulatih tak senaraikan dalam kesebelasan utama, mereka rancang belot dengan team sendiri! Dalam padang bergocoh sesama sendiri. Itu pun masih nak menyibuk hal urusan team orang lain.

      Pelbagai respons dan maklum balas yang diterima terhadap susunan baru kabinet PAS Pusat, anggaplah ia lumrah biasa. Sesuatu yang baru akan mengundang perhatian khalayak. Apatah lagi sekarang ini PAS berada di kedudukan terhormat di persada politik tanah air. Ramai orang yang minat nak bercakap dan berkomentar tentang PAS.

      Tapi bukan semua kita perlu layan belaka. Cadangan dan komen yang membina ke arah kebaikan, ada alasan untuk kita ambil perhatian. Manakala komen murahan bernada provokasi, biarkan ia berlalu bersama tiupan angin lalu akhirnya hilang tanpa kesan. Kita tak boleh tutup mulut manusia. Biarkan mereka bercakap, tapi bukan semestinya kita perlu dengar kesemuanya.

      Siap siaga dan ambillah posisi untuk bekerja. Jaga pangkalan masing-masing supaya jangan diperkotak-katik oleh musuh. Kurangkan bercakap, banyakkan kerja. Posting murahan di alam maya, biarlah dilayan oleh mereka yang berkenaan sahaja. Pimpinan wajib fokus buat kerja.

      Delete
    14. kata kurang bercakap.. ko punya posting pun tah ape ko bebelkan, bejela-jela..

      ko ingat blog nie, muktamar ko ke... gi buat blog ko sendiri la... bodo.. bosan la bace ko punya entry.. lain kali tak payah datang sini la...

      syuhhh... syuhhh...

      Delete
    15. Memang pun saya dan kawan saya semua yang umur 30han sokong PAN. Ceramah Paspispus siapa nak pergi,tiada fakta. Bukan parti politik. Takut dijangkiti jadi ularmak. Tiada pendirian.

      Delete
  2. Pas pis pus

    Rakyat Johor sengsara. Saham kerajaan negeri jatuh menjunam ke paras gila. Adun dap mohon 1mdb renogotiate dgnnkerajaan Johor supaya selamatkan rakyat

    Hebat adun Dap! Harap harap takde kerabat diraja yg bankrap disebabkan bandar Malaysia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangsara? Berapa orang dah kebuluran... Aku nak keluarkan derma nih...
      Nanti thn depan aku suruh PM tambahkan lagi brim

      Delete
    2. Ngook ini bukan soal kebuluran...ini kerugian ....

      Delete
    3. Amboiiiii... sombongnya bunyi si anon 21:57 ni .

      Tau lah yang poket awak sentiasa berisi . Kalau sunggoh si anon banyak harta , di persilakanlah untuk memberi derma kepada rumah anak yatim dan asnaf yang saya dan rakan usahakan .Bukan omong kosong ... saya cadangkan Tuan Budin menjadi perantara komunikasi kita . Apa pendapat Tuan Budin ??

      Saya berkayakinan si anon 21:57 orang ada kuasa . Manakan tidaknya , sampai bolih arahkan PM tambah brim tahun depan .

      Delete
    4. Mesti anon 21.57 berdarah bgsawan...macam jibby yg dibanggakan sgt tiu lah aku rasa

      Delete
    5. 2157 rasanya pun kerja kat Singapore... Tu yg lebih razeki... Dia takut sangat umno tumbang... Nanti tukaran wang RM naik balik...

      Delete
    6. anon 21.57 nie kumpulan bangsawan baru jadi, baru matang... esok2 mau dia mintak kita sembah dia pulak... tak boley dibawak berbincang puak2 nie...

      Delete
  3. Budin murah la rezeki hang nnt pasal adaler artikel harakah mamat kopipes masuk kat sini...syukur2..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekurang kurangnya ada juga yang baca. Orang pas tak mau baca, kita la tolong baca...

      Delete
  4. Siapa pm jika ph menguasai putrajaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenek ko

      Delete
    2. Tak kiralah siapa PM Pakatan Harapan. Tetapi setidak2nya kita tahu PM Pakatan bukan PENYAMUN MALAYSIA @ PM.

      Delete
    3. Pilihanraya pun belum lagi dah nak tanya siapa pm. Nampak sgt gila kuasa.
      Kami Pakatan harapan tak mabuk kuasa mcm kau orang tu!!!!

      Delete
    4. Kami tak mau yg " Tak kiralah siapa PM"
      So kekawan jangan undi puak yg cuba memperbodohkan ralyat nih

      Delete
    5. 21:08
      Kau mau atau tak mau, apa aku nak peduli...

      Delete
    6. Soalan simple pun jawapan berbelit-belit. Macam mana orang nak undi.

      Delete
    7. Kau tak payah undi ph, undi la pas, boleh masuk syurga.

      Delete
    8. Dah memang species putar belit

      Delete
    9. Dah confirm najib pm sebab bn menang besak. PH jangan dok berangan nak jadi pm...

      Delete
    10. Ooo kalo 1mdb punya hal ada 40 jawapan, tak kira plak..betul la species pemakan dedak..

      Delete
    11. Kalau makcik felda tanya sapa pm nak jawab apo ni budin

      Delete
    12. Najib la wei jadi pm. Kau tak yakin ka..aku berani potong kau punya la wei..

      Hidup najib!!!

      Delete
    13. PM daripada PH? Siapa gerangan agaknya? Kenapa perlu dirahsiakan daripada umum?

      Saya yakin dan percaya..Dia orangnya PM Pakatan Harapan yang akan dakwa Najib guna kertas bukti money trail...yang dilambai oleh AG. Semua bukti dari 10 negara penyiasat akan dibawa untuk dakwa dan hukum Najib..

      Najib satu-satunya PM BN terakhir yang disumbat ke dalam black Maria dan diangkut ke Sungai Buloh bersama2 anak tiri dan suaminya. MO1 tersungkur di pintu kuasa tajuk berita TV3 esoknya..

      PM dari PH akan terus masuk paper n tabloid satu dunia sebagai Hero Malaysia! Oh siapa dia?

      Yang penting... PH takkan lantik Najib, Hisammudin dan paling sedeh bukan Zahid.. jika BN menang Zahid tetap ditendang Najib! Hihihi...

      Delete
    14. Kapal lanun bugis nak karam mintak tolong perahu pas yg bocor...macai berangan najib menang lagi...sabah dah ubah..johir dan kefah dah goyang2...hi3...macai terpaksa tunjuk kuat...

      Delete
    15. Zahid kena tendang...bila ko dapat wahyu ni....????

      Delete
    16. Awak orang zahid ka...jangan marahh...

      Delete
    17. Cerita terbaru

      Kalau bn menang maka kadiaq ikatan bow tie akan secara automatik jadi pm...

      Delete
  5. 20.28, aku rasa rasa atok kau la yang
    paling layak jadi PM.
    Bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jawab takut guan eng marah ka? Budin budin..

      Delete
    2. bodohnya puak ph.bknnya gila dh mmg tkde yg layak.bkn tak layak cuma nama aja pakatan tp tak bersatu mcmna nk nmamakn pm.jd bt apa undi ph brpolitik mcm org bodoh ketuanya tkde.jgn harap nk.mng dan mnipu rakyat kononnya suci

      Delete
    3. Kalau bagitau sapa pm takut nanti najib cirit birit...

      Delete
    4. Pas pis pus gila kuasa..ularrmakk

      Delete
    5. Siapa pm tak mustahak masa sekarang...ramai yg layak dan lebih baik dari najib...pentadbiran negeri PH jauh lebih baik dari negeri bn...diakui odit negara...

      Delete
    6. .
      .

      Calun PM Pakatan lebih dari dua tak kurang dari lima..

      Calun PM UMNO .. 10 tahun dulu dah tahu siapa.. Kalau melawan atau tidak bersetuju je giliran orang lain.. yang seterusnya ganti..

      Tak perform ke.. terlibat salah guna kuasa ke ... banyak perancangan untuk rakyat terbengkalai ke .. Tak ambil kira .. janji taat dan setia pada PM..


      Pakatan tak macam itu.. Jadi bila sampai masa nya baru di senarai pendekkan...

      Dengan demikian kualiti dan kepimpinan bakal PM Pakatan 10 kali baik dari PM dari UMNO.


      Delete
    7. Betul. Kalau tidak macam mana PM bergilir 2 penggal boleh dilaksanakan? Sekarang ini Zahid yang nampak lain macam.. pun dah diunjukkan jalan keluar oleh Najib dan Hisammudin. So insecure dan Zahid terpaksa ulang taat setia walau keris Najib dah cucuk2 ke halkum!

      Delete
    8. Hj Hadi ke yg layak anon 21:14? Nauzubillah min zalik! Ramai kat dlm PH tu boleh jadi PM tau! Muhyiddin ada, Azmin Ali ada, Mukhriz ada

      Delete
    9. 2114 kami tidak takut pada DAP cuma tidak mau bagi tau kau barua jho low. Hai hai hai takut kan bila sebut nama jho low. Penyembah jho low. Jangan marah ya nanti Tuan Bijan marah. Ikut saja ok pengkhinat rakyat. Lidah kau ni bercabang, jho low pun tidak mau kau jilat lepas dia berak. Bodoh

      Delete
  6. Dr Rosli ni semasa jadi penolong gabenor bank negara beliau terlibat kes FOREX lesap? Semua orang pas atau bekas Pas memang penyamun ker?

    Samada kepala di lilit serban 1000 lapis atau terlanjang terus perangai sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan DR ROSLI tidak pernah memegang jawatan penolong gabenor bnm...

      Delete
  7. Kebelakangan ini nampak sgt di mukatamar pas ahli2 nya berecelaru.Kalu sorang President pd parti dia mesti cuba meyakinkan hala tuju parti utk hilangkan resah ahli2.Tetapi Hadi nampak rilek saja mcm bukan satu yg serious .Pada pemerhatian saya Hadi akan bersara selepas pru14 nanti dgn kehidupan mewah setelah beliau rasa dah terlalu lama dlm politik.Pas pun dah berpecah dan amat sukar utk membina semula pas seperti dulu.
    Umno kencingkan pas dan pimpinan tinggi pas kencingkan ahli2 pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk ttp kelamahan sndri kene kutuk pihak lain supaya supaya dpt mnipu rakyat.dah2 brpoliti bodoh.rakyat juga akn menilai sjauh mana ph boleh mnjadi hrpn rakyat.tmpu pd diri sndiri.politk mamaki org lain dah.lama brlalu

      Delete
    2. Rakyat tahu skendel 1 mdb src dan harga barang mahal...ko yg masih dungu makan dedak haram...

      Delete
  8. lihat topik la. cite pasal kenapa nak undi pas kalu pas nak jadi pengacau daun sahaja. tiada misi dan visi. hanya syok sendiri. bertanding dalam pru nak jadi kerajaan. dulu pembangkang setakat nak jadi pembangkang sahaja. tak minat nak perintah. sekarang pembangkang berminat nak perintah. rakyat sekarang dah ada pilihan. kalu sekarang pemimpin korup dan pecah amanah, sekarang ada pilihan untuk cuba tukar kerajaan. kita pun harap agar kerajaan yang perintah sentiasa berada di jalan yang betul seperti negara singapura. walaupun kita tak suka singapura, mereka merupakan kerajaan yang lebih baik daripada kerajaan malaysia dalam pemerintahan. kurang rasuah dan berintegriti lebih daripada malaysia. siapa pm, itu terpulang kepada parti yang menang, yang pasti kalu bn menang, najib kekal pm dan kes rasuah derma tok arab dan 1mdb, src, wang kwap, kerugian fgv, kerugian th akan tertutup 5 tahun lagi dengan bantuan pas. kena fikir la kenapa nak undi pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah sembang panjang..orang nak tau sapa pm kalau ph menang.

      Delete
    2. bodoh cara politk.prtma kali dlm sejarah lps mng baru nk tntukan.pntaksub ph mmg tkde otak.ditipu hdp oleh pmpin meraka.

      Delete
    3. BN dah confirm kalah ka? Habislah aku....

      Delete
    4. Tit..tit..tit..soalan modus operandi sahabat serigala dikesan disini..

      Delete
    5. Orang mana yg nak tahu?...ko sorang jer sibuk nak tahu...

      Delete
    6. Dia nak lobi projek la..

      Delete
    7. sibuk jaga tepi kain orang, ko ingat BN buley menang ke... jangan ingat ph takbley angakat hj hadi jadi pm.. yg penting BN mau kasi turun...

      pergi mati parti barang naik...

      Delete
    8. Kesian 2117 macam merayu pula nak tau siapa akan jadi PM klu PH menang. Barua ni minta tips. Dia mau pergi bodek awal awal rasanya klu dia tau siapa bakal PM. Memang kaki dedak. Biar dia menangis,padan muka penkhianat rakyat

      Delete
  9. Ada telinga dengar, ada mata tenguk, ada akal fikir, tapi
    Pemimpin Pas tak guna 3 anugerah Allah ni hanya mulut saja untuk membebel dan berhujah atas syuk sendiri

    ReplyDelete
  10. Undilah dulu
    Kita tengok sapa menang PH atau BN
    PAS tak dikira ya
    PH menang
    PH lantiklah PM


    ReplyDelete
    Replies
    1. nk undi ph bt apa.lpas tu baru nk lantik.baik undi ph lps pru

      Delete
    2. Pm dah ade...tak perlu bising dulu ngook...kerja mustahak...bukan kerja sambil rompak...

      Delete
  11. SAPA PM DARI PAKATAN PUTUIH HARAPAN NI..?
    SIMPLE QUESTION PUN NO ANSWERABLE LAGI
    TOKONG JIDIN JIJAH ATAU BOBOI MAMAK ĶUTTY.?
    BUAT APA MENGUNDI PH KLU JAWAPAN X DIBERI...

    KIKIKIKIKI...ADAKAH KIDIN ATAU EZAM KOTAK BAKAL PERDANA MENTERI PAKATAH PUTUIH HARAPAN..? KIKIKIKIKI...

    BERAMBUS SEMUA BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA INI... BERAMBUSSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan BN menang. Najib lah pm...

      Delete
    2. Sayangggg Najibbbb...

      Delete
    3. muahhh...muah..cayang..cayang..
      buchuk...buchuk..


      Delete
    4. Kalo orang yg dilantik jadi PM kita ta suka.
      Kita boleh buat u turn untuk undi BN pula??

      Delete
    5. Tak dak nak u turn u turn...bn menang besak...abang najib tetap pm. Jangan bagi ph menang. Pm pun depa tak tau sapa...

      Hidup pas!!!

      Hidup mca!!!

      Hidup mic!!@

      Delete
    6. Kotabaru kata losemah pm..hidup kak mah! Lindungi haiwan pupus!

      Delete
    7. Buat ape ko sibuk nak tahu pm plak...yg pasti bukan najib ketua perompak dan ko...

      Delete
    8. Lepas ni macai/walaun akan tanya pulak siapa TPM, siapa barisan menteri dan timbalan menteri, senarai ceo glc dan senarai ketua ketua kampung..... Tak hairan juga kalau dia minta sekali nama pengganti rosmah

      Delete
    9. BN = Harga Barang Naik
      BN = Harga Barang Naik
      BN = Harga Barang Naik

      Delete
    10. Muhyiddin, Azmin, Mukhriz semua layak, semua pernah jadi menteri besar!

      Delete
  12. betol tu. lima tahun tunggu pru.. takkan last2 pangkah pas kut. buang undi jekk..

    ReplyDelete
  13. hbstu nk phkh ph yg tak tahu hala tuju.lpsni boleh memaki hamum org agama lg.tuduh ulama mnipu puak yg mcmni tkkn mng.hrni kau kutuk ulama esok2 allah akan bukakan aib puak kau lbh bsr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah dok gempak la oii..

      Delete
    2. bila trkene btg hidung tu aja jwpn.mgtuk ulama yg belom bersalah boleh pulak.tak sdr kobodohan sndiri yg tahu org lain aja buruk.

      Delete
    3. La kata dah tak nak singgah sini..ni pehal ada lagi ni..kaki putar le ko ni..tak boleh dipercayai...

      Delete
    4. Penyokong tegar pas pis pus..mcm kentut daa

      Delete
    5. Ulama wajib disanjung. Perjuangan mereka telah di balas dengan anugerah kekayaan dan kereta mewah. Itu tanda bahawa perjuangan mereka suci. Jangan sesekali dihina ulama ulama ini. Kita sebagai pengikut wajib taat dan patuh.

      Delete
    6. Macai ni tukang tentukan sapa menang sapa kalah...

      Delete
    7. Ulamak subahat dengan perompak mesti ditentang ngook...ulamak buat dosa mcm ko...

      Delete
  14. Siapa pm jika ph berkuasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenek ko la

      Delete
    2. Hj hadi ler...lebih berani dari najib kecut...

      Delete
    3. Kalau ph menang pun, abang najib tetap jadi pm, dia orang baik baik...

      Delete
    4. Muhyiddin, Azmin, Mukhriz paling layak! aku sokong sape saja antara depa bertiga ni. Semua dah ada pengalaman jadi menteri besar!

      Delete
  15. Kalau nak tahu sapa PM
    PH menang mohamad sabu jadi PM
    Meroyan habis PAS

    ReplyDelete
  16. Maka dgn Rasminya, pencerahan telah diberi oleh Harakah (bekas yg berpengalaman.
    SUDAH SAH 100% BAHAWA, UNDI UTK PAS TIDAK ADA MAKNA LANGSONG.
    Malah hanya akan jadi satu selingan utk memenangkan Mungkar berterusan.

    Ahli PAS pun sudah boleh nmpk bentuk sabotaj yg berharga 90j itu.

    ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA utk anak cucu

    ReplyDelete
  17. Pertandingan 3 penjuru... 222/3 = 74 kerusi... Pas bertanding 80 msh ada peluang klu ada persaingan... kira oklah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi ada peluang jadi pm ni...

      Delete
    2. hahahaha - pan malaysian islamic party

      pas klu mcm dulu mmg best... tutup kedai semua party... bodo langkah pas sekarang... tok sah nak mngaku matang la... nak gaduh depan2 la dgn umno... kita kenal dia, sparing tradisi.. tetibe je bley main teng-teng sama2... apara...

      Delete
  18. Di negara maju,president parti tak semestinya jadi PM. Boleh pilih dgn konsensus siapa yg layak.Dan belajar dari bahana petaka najis ni, PM tak harus diberi kuasa terlalu besar.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Betul tu, kuasa tak boleh terlalu besar, nanti di sumbatnya ke DLM penjara tanpa bicara... Atau di lebamkan muka TPM nya.... Atau di ditembak berbelas2 org yg tunjuk perasaan.

      Delete
    2. jadi marilah tolak perikatan pas-bn, bagi semua boleh merealisasikan matlamat ini...

      Delete
  19. nak najib jadi pm, undi bn atau pas. kak ros jadi lebih power. kalu tak suka najib, undi jer geng pakatan. sapa pm, penting ker? pm sekarang pun ramai yang tak suka, kenapa nak tahu pm geng pakatan. sapa suka najib, undi jer bn atau pas. setakat nak main sapa pm kalu pakatan menang, itu kena tanya pemimpin la bukan tanya orang bawah atau pengikut. pm najib pun tak jawab soalan sapa putera arab yang kasi derma dan kenapa wang src masuk akaun mof. ikut cakap nazri, dia kata pm najib tak tahu nak masuk akaun mana bila dapat derma, tu pasal masuk akaun sendiri. bodoh, masuk akaun parti la. ada ramai pemegang amanah di situ. selamat daripada segala bapak fitnah. tapi masuk akaun sendiri, sendiri pun tak jawab. ni nak tanya sapa pm pakatan, buang karan jer kalu jawab. yang pasti bukan lim kit siang pasal dia kata bukan dia. caya ker? najib yang tibai duit src masuk akaun pun ag percaya, inikan pulak kit siang setakat air liur jer. tak rugi pun, tapi kalu percaya najib cakap tak tahu duit src 42 juta masuk akaun mof, memang bebal la kepala otak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM sekarang pun ramai tak suka.... Berapa ramai yg tak suka??

      Delete
    2. Ramaiiiiiìiiì.....

      Delete
    3. 52% pengundi berdaftar x suka Najib.

      Delete
  20. Lebih baik Hj Hadi jadi presiden umno dan pm...hadi lebih berani dari najib...hadi boleh buat hudud...potong tangan najib yg merompak..hi4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bagi kat si kadiaq ikatan bow tie tu jadi presiden pun ok jugak...

      Delete
  21. SIFIR MUDAH UNTUK MENGUNDI
    PILIH CALON BUKAN PARTI LAGI
    PANGKAH CALON ISLAM BILA UNDI
    SUPAYA BAMYAK SUARA DI DEWAN NANTI

    PILIH CALON BUKAN PARTI
    GERAKAN PKR MCA PAN MIC DAN DAP
    SEMUA CALON INI TAK PERLU DIUNDI
    CAP BUNGA BELUM UNDI DAH BUBAR PARTI

    KIKIKIKIKIKIKI.....

    UNDI CALON BUKAN PARTI
    SIRIF MUDAH BILA MENGUNDI
    CALON ISLAM PERLU DICARI
    BANYAK SUARA DI DEWAN NANTI

    PILIH CALON BUKAN PARTI
    UNDI BARISAN PM SUDAH DIKETAHUI
    TOLAK PAKATAN PM PUN TAK DIKETAHUI
    SIMPLE QUESTION JAWAB PUN X BERANI


    KIKIKIKIKI... BODOOO.. BODOO


    BARUA BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBUS LOOO

    ReplyDelete
    Replies
    1. UNDI BARISAN PM SUDAH DIKETAHUI
      ORANGNYA HENSEM TAKUT BINI

      Delete
  22. Hang sibuk pasaiapa????
    Kami tau la siapa yg akan kami lantik, yg pentin kami mahu menang dan jadi kerajaan lebih dahulu. Ni masuk politik tak tau tujuan @ takdak tjuan, takmau menang, tak mau jadi pemerintah , sewel @ biol punya parti ....Tn DR.. memang tepat sekali. Tak usah / undi hiraukan Parti Pas @ Pan-Malaysian Islamic Party .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo gitu kami tak mau undi hangpa la.

      Delete
    2. Tak payah undi aihhh..

      Delete
  23. Terima kasih kepada yang berminat menanyakan soalan siapakah Perdana Menteri Pakatan Harapan selepas menang PRU 14? saya sangat2 gembira dan berharap, anda2 yang menanyakan soalan bonus itu..kalian lah yang akan memenangkan PH. In Shaa Allah.

    Pertama, kita semua perlu tahu, bahawa PH terbentuk dengan 4 gabungan parti iaitu..AMANAH/PPBM/PKR/DAP. sila hadamkan betul2 dan simpan dalam memori. agak2, kalau tak boleh nak hadam, memori loss ke, sila upgrade memori ke saiz yang lagi besar.

    Kedua, PH bersepakat akan menggunakan satu logo dan satu manifesto( ini pun, kena hadam dan simpan dalam memori)

    ketiga, PH mempunyai Majlis Pakatan Harapan.

    In Shaa Allah selepas PRU 14 berakhir..PH berjaya menumbangkan BN?
    seluruh rakyat Malaysia tentu tidak sabar2 utk mengetahui siapakah PM dari PH bukan? Tentulah Majlis Pakatan Harapan akan mengadakan mesyuarat dan pengundian.

    Ingatan:
    Kepada yang takut2, anti DAP. anda semua tidak perlu risau. perlembagaan Malaysia dari zaman Tun Abdul Rahman, kerusi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dikhaskan kepada Islam, Melayu dan bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong memiliki kuasa untuk memilih siapa yang dilantik sebagai Perdana Menteri.( kotlah Agong nak pilih DAP kan) lagi pun..awal2 lagi..LKS, DAP tidak berminat untuk meminta Jawatan PM/TPM. lain lah kalau MCA..mereka memang berminat utk jawatan tersebut.

    Nota:
    Yang akan mengisi..jawatan PM dan TPM sudah tentulah
    ..agamanya Islam dan bangsanya Melayu itu yang penting bagi kita bukan..?

    Oleh yang demikian..marilah kita menangkan PH pada PRU 14 ini!

    --UP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa jaminannya yang ko sanggup pertaruhkan?...atau hanya omong2 kosong saja?

      Delete
    2. Menangkan PH dulu lah saudara..baru tahu omong kosong atau tidak!!?

      Delete
    3. Tak boleh, sebab rekod2 lepas menunjukan satu suasana yg sangat zalim.

      Delete
    4. 22:56

      Aku sanggup bertaruh potong hang punya...

      Delete
    5. 23:04

      Suasana zalim? satu rekod pun..kamu tak boleh nak beri...mcmana tu..?

      saudara, suasana zalim tu..hanya permainan ketua kamu bukan!?? terdesak..tidak boleh terima kekalahan? kalau saudara ikut juga..bodoh lah mcm tu..

      Delete
    6. 1 Membunuh org berdemonstrasi di Mamali

      2 Memenjara beratus orang di Kem Kemunting tanpa di beri peluang membela diri

      3 Melebamkan muka TPM didalam penjara

      Delete
    7. Anoy 23.57
      Sapa yg bunuh?
      Org demo angkat sepanduk,angkat banner,bukan angkat parang,cangkul..polis Ada SOP,selagi Tak ancam nyawa,polis Tak boleh tembak
      Ko Ada ker Masa insiden Manali tu yg sedap tuduh org bunuh?
      2.tu kelebihan ISA,tanpa isa tgk apa Jadi.. selamber badak jer cina hon Masa org solat jumaat..tu kebebasan ko nak?
      3.org yg lebamkan muka dh dibicara dah dihukum..takder pulak dia kata arahan pm pada Masa tu..

      Delete
    8. Mengikut perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri akan dilantik secara rasmi oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung.

      Kepada mereka yang masih ingin tahu siapa PM sekiranya PH menang dalam PRU14:
      1. Siapakah agaknya calon PH yang akan diperkenankan oleh DYMM Agung (seorang Raja Melayu, dan Ketua Agama Islam Malaysia) ?
      2. Adakah dia orang Islam atau bukan Islam?
      3. Adakah dia Melayu, Bumiputera, Cina, India atau lain-lain?

      Fikirkanlah.

      Delete
    9. yg telah diangkat pun telah menjahanamkan negara, najib dan kabinetnya mmg bersalah dalam hal kerosakkan malaysia hari ini...

      kesannya banyak pendapatan negara dilencongkan masuk tembolok sendiri... buat hutang kononnya nak jadikan negara maju, padahal duit negara disonglap dan nak kayakan 7 keturunannya - impaknya subsidi ditarik, harga barang naik, biasiswa dan penajaan pendidikan hapus, professor2 berpengalaman diturunkan, budak2 bodoh didedakkan, agamawan ditipu hidup2...

      cuma nak tanya apa jaminan yg telah diangkat boleh membetulkan keadaan...

      contoh negara maju - turun jawatan adalah praktisnya...

      ahmad maslan korang dah berjaya ghaibkan... si hasan malik pun berjaya dighaibkan... patutnya korang kena ghaibkan kesemuanye, sbb ketuanya telah berjaya menjahanamkan malaysia nie termasuklah kabinetnya...

      tapi bukan itu pilihan korang... jadi proses sekarang adalah menentang cara berdepan, bukan cara pondan macam PAS sedang buat...

      salah bacaan korang nie... takat nak hidup hari nie dgn rembat duit2 tip, rembat duit2 program, rembat duit2 peruntukan dah tak boleh dah...

      Delete
    10. Muhyiddin, Azmin, Mukhriz, depa bertiga ni paling layak! aku sokong 200%!

      Delete
  24. Itulah dari awal lagi ramai yang menduga PAS akan koyak rabak jika teraju pimpinan parti terus dibiarkan ditangan Hadi Awang dan kelompok terdekatnya. Pak Lebai lebih banyak terasuh dan diasuh kuat menghafal dalam pendidikan mereka, kelebihan mereka dari sudut menghafal, bukannya menganalisa. Hanya sebelah otak saja bergerak sekian lama sedang sebelah otak lagi amat tumpul dan lemah dalam penganalisaan. Maka keputusan yang mereka buat tidak mengambil kira secara menyeluruh dan kesan ke hadapan. Survival politik Hadi Awang akan hancur selepas GE 14 dan beliau akan dikenali selamanya sebagai pembelot dan pelencong matlamat PAS yang sebenar. Lebih parah, cara tindak PAS di bawah Hadi Awang hakikatnya umpama memberi tangki oksigen kepada UMNO BN yang kian kelemasan. Sejarah kelak akan mengenang Hadi sebagai ulama perosak parti berasas agama Islam di Malaysia iaitu PAS.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko baru dapat wahyu ke...yg berani ramalan nih.?

      Delete
    2. Benda ni tak payah nak wahyu wahyu, agak agak pun dah boleh tau...

      Delete
    3. Agak2 banyak yang Salah daripada betul

      Delete
    4. Haji Hadi masih boleh selamatkan Pas dengan syarat tampil dan minta maaf atas kesan Amanat Takfiri 1981.

      Ahli Pas dan Umno akan faham dan terbuka jika punca perbalahan dibuang. Syiar jihad menentang Perlembagaan kafir diperbetulkan. Kes syahid Memali dan kafir mengkafir, solat 2 imam, cerai berai, tak mandi jenazah Umno, tak nak kebumi di perkuburan ada penyokong Umno..

      Semua kecelaruan dapat diselesai jika Haji Hadi tampil minta maaf dan bertaubat nasuha.

      Delete
    5. Kenapa di Universiti ada jawatan penyelidikan undang2, pakar politik? orang cerdik pandai saja yang mempunyai kemahiran mengkaji.

      Delete
    6. Dia akan bermedyuarah Dan akan membuat satu keputusan... Janganbimbang... Bisa diurus

      Delete
    7. 2319

      Kenapa orang yg tak mahir dlm bidang Islam boleh memberi pendapat berkaitan Islam

      2. Kenapa orang yg pakar DLM Islam.. Pendapst nya tak diterima?

      Delete
    8. 23.29,

      Tak perlu mahir untuk beri pendapat asalkan rasional dan tak provokatif.

      Kalau betul pakar dalam bab agama, tak kan keluar amanat hadi, solat 2 imam, keluarga cerai berai kerana fahaman ideologi, bersekongkol dengan kemungkaran demi dedak dsbnya.

      Isu syurga neraka, dosa pahala adalah hak mutlak Allah........

      Delete



    9. Jika ko tarbatal wuduk kerana kelua angin (kentut)
      mengapa ko basuh di tempat lan muka tangan kepala dan kaki, kalo ikut logik ,di bontotlah kena basuh?

      Islam bukan berkaitan rasional atau logik tapi pengabdian kpd ALLAH.


      2. Kalo imam, wuduknya atau syahadahnya terbatal...maka perlu diganti dg imam lain

      3. Sekarang dah ada 1 imam .... tak ada perceraian ke ... lebih banyak/ kerap percerain sekarag dp dulu

      4. Ko tau pun syurga itu hak Allah, ko tahu ke jalan menujunya kepada syurga.

      5. Ko tau dak dalam Islam tududhan tanpa bukti yg saheh akan di hukum.





      Delete
    10. pas panggil mesyuarat pun, main panggil mulut... pentadbiran out... filling out...

      jalan la, tak professional langsung... tembang balak pun kantoi...

      Delete
  25. Saya telah beri undi kpd PAS sejak 20 tahun lalu. Tapi tu dulu , masa Mursyidul nya TGNA. Untuk akan datang undi saya pasti utk PH. Bye bye PAS .... sayonara ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak tanya dan tak kesah pun

      Delete
    2. Aku tanya dan aku kesah...

      Delete
    3. Bravo tuan. Babai tata titi tutu Lobai.

      Delete
  26. Aku undi Pas di Selangor dulu krn pakatan rakyat bkn undi utk Parti Ajaran Sesat Semalaysia. Sila berambus dr Selangor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko undi tunggul pun org tak kisah

      Delete
    2. Aku kesah la..

      Delete
    3. Sendiri Tanya sendiri jawab... Kepala longgar bung

      Delete
    4. Kompom menang...

      Delete
    5. Setakat nak main isu air xckup nak mandi mmg xde peluang nak menang lah...

      Delete
  27. Apa untung Haji Hadi minta maaf kepada umat Melayu Islam di Malaysia? Perpaduan Melayu-Islam bukan lagi retorik tetapi boleh jadi nyata! Hanya Najib Tun Razak dan Haji Hadi Awang mampu menyatukan Melayu Islam... Tetapi isu Amanat Haji Hadi punca utama Umno dan Pas berpecah!

    Adakah rugi jika umum Haji Hadi Awang tarik balik Amanat Takfiri tahun 1981 di Banggol Peradong?

    Apakah tiada political miliage terhadap Najib dan Haji Hadi jika kata Haji Hadi Awang kini bertaubat nasuha tidak kafirkan Umno dan Melayu Umno?

    Haji Hadi Awang buangkan ego kamu dan akuilah bertaubat atas dosa Amanat. Lebih mudah kesatuan Melayu Islam assobiyyah dapat dibentuk! Demi Alif, Ba dan Ta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerminkan diri sendiri dulu

      Delete
    2. TINDAK TANDUK MASA KINI PARTI YANG DIKATAKAN MEMPERJUANGKAN ISLAM INI AMAT JIJIK DAN MELOYAKAN.

      PARTI INI KINI IBARAT DUDA TUA GEDIK!
      MENTANG-MENTANG DISEMBAWA BERSAMA!
      YANG SEMBAWA PULA
      GEDIKNYA MAKIN MENJADI-JADI!

      HABIS PRU-14,HABISLAH KAU PAS!
      MELALAK TANPA LAGULAH KAU!

      GEDIKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK.......

      Delete
    3. Tak semisti org lain sama pendapat seperti ko.

      Delete
  28. JANGAN UNDI PAS PADA RRU 14 KERANA PAS DAH NAK KEMBALI KEPANGKAL JALAN SETELAH SESAT DI ALAM POLITIK YG HANYA TIPU DAYA DUNIA,,,Syabas dan sekalung Tahniah untuk Pas,,,Terima kasih PAS

    ReplyDelete
  29. BETULLAH,UNDI PAS MENEMPAH TIKET KE NERAKA

    ReplyDelete
  30. ZAMAN DIMANA ORANG TAK PEDULIKAN DARI MANA MENDAPATKAN HARTA
    Ertinya:

    Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw, “Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram”.
    H.R. Muslim

    Keterangan

    Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin harta kekayaan. Mereka tidak memperdulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu atau pun untuk melayan kehendak isteri atau anak-anak mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadis ini perlu dipegang dengan kemas oleh semua... terutamanya yang sedang memerentah dan para penasihatnya lama dan barunya...

      semoga terhapuslah kebatilan pentadbiran hari ini...

      Delete
  31. Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang suka berperang ISIS je...

      Delete
  32. Jangan kita datang ke blog MUNAFIK pro penyangak tua ini. Ia akan menaikkan ranking blog Laknatullah ini. Org munafik bukan cari kebenaran tapi akan kaki pusing demi laba dunia dan habuan temolok

    Kita ke blog Pro-BN, tinggalkan jawab menjawab dr blog Budin Munafik Laknatullah ini. Jika jawab menjawab di blog Laknatullah ini akan menyebabkan konon popularitinya naik.

    Pastikan blogger penyangak tua ini kekal bersawang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ko tahu ni blog penbangkang ko dtg buat apa?
      Sesedap rasa ko jer nk panggil org munafik,gelar org laknatullah..
      Ko dh undi pas Blum?
      Yg konpemkan ko masuk syurga?

      Delete
    2. Nmpk sgt blog pro taliban dan pro klepto tak laku, tiada pengunjong.
      Bukan sebab apa...blog2 yg 0931 sarankan tidak membenarkan kupasan atau komen..
      mereka bagai brahmin dan bangsawan.
      Rakyat harus sentiasa terus pariah, biarpun dihina.
      Usah tanya usah fikir-akal letak lutut mcm 0031.
      Elok la 0931 terus kunjung sana.
      Media Perdana dan Hanukah pun asyik 1hala.
      Debat taubat lari.
      Tapi Allah buka hijab 1mdb, wakaupun dibalut OSA, disorok mahkamah.
      Disini disediakan ruang utk rakyat yg ingin keluar dari kekangan laknatullah yg ko sumpahkan itu.
      Ini blig bagi org yg bersyukur dgn anugerah akal ciptaan illahi.
      Awak 0031 telah minghina anugerah ALLAH.
      MOGA SEMPAT kau TAUBAT.

      Malaysia perlu duselanatkan utk anak cucu.
      Zaman tayang kerus, wayang warak sudah betlalu pergi. Tiada lagi Rakyat yg bayar gaji dibuli kuli.
      Sejarang hari2 bayar gst, hari2 tuntut integriti.Ini hanya realiti.
      Malah dituntut illahi.

      ... 0031, kau reti?

      ...

      Delete
    3. Oi mangkok 0031,hah elok lah berambus balik ke kapal karam ko!
      Takde siapa jemput ko dtg menyondol kat blog ni..
      Limau purut 3 serangkai...

      Delete
    4. 0031,
      Sudah la ko buta perut
      ...(tahik low pun ko lantak)
      Allah bagi Akai,ko tak mau pakai.
      ...(anut percaya media berak)

      ...tapi 0031 ,baja sikit akal mu dulu, Dan cuba perkemaskan komen akan datang. Kita akan sentiasa cuba bantu pemulihan akal ko itu, setakat mana boleh...

      Delete
    5. 00:31,

      Komen mcm tu..komen, ada sifat hasad dengki/iri hati. skrg thn 2017, berkomunikasi lah secara 2 hala!

      Harap..PRU 14 nanti, saudara akan jadi cerdik.

      Delete
    6. 00.31.....rangking blog ni tgh meletup2 ni.maknanya hujah2 org mcm ko mmg tak boleh lawan hujah team PH. Jelas dilihat Semakin ramai rakyt bgkit nk kalahkan BN...

      Delete
  33. MEME KITO NOK BLOGGER NI FEMES
    SUPAYO RAMAI ORANG BEŔKUNJUNG
    BILO RAMAI KOMÈN DAN BALAS
    SUPAYO KITI SENANG TEBAS & PANCUNG


    .... BERAMBUSSSSSSS.....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kasi BN berambus kali ini!
      Kita kasi PAS berambus jugak!
      Hidup PH!
      Hidup Rakyat!

      Delete
  34. Kategori apakah harus kita letakkan PAS ni...Setan...Iblis...Dajjal...Malaun...Lahabau...Ghapla...Kucing-kurap???

    Dah terang lagi disuloh. Konon mahu bertanding bersendirian....untuk apa? Kalau tak ada muslihat, gamaknya ahli PAS ni semua TAK BETUL OTAKNYA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama saja parti Islam
      Tapi islamnya entah apa2
      Bila bercakap mengalahkan nabi

      Delete
  35. NEXT EÑTRY POSTING MESTI MAKI PAS NIH
    KLU X CAYA TUNGGU JER POSTING ARI NI
    CACI MAKI DAH JADI DARAH DAGING PUAK NII..
    DI SULAM DENGAN AYAT QURAN DAN HADIS LAGI

    KITA TUNGGUUUUU....!!!

    BERAMBUSSSS.....BARUA DAP@SINGAPORK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn salah faham adik manis..Bukan maki, hanya memberi nasihat kasih sayang aje..yang terover tu..mereka shj..nak bermanja2 dgn adik manis? ataupun..adik manis ini..sudah diberikan nasihat, masih tak faham2!

      OK adik manis, Abg tunggu..

      Delete
    2. Kalau lagi hari2 dok puji mane mau pas tu sedar diri...

      Delete
    3. aik baru sekejap2 nie kena maki dah tak tahan ke... kate baru matang... korang punya maki begunung2 dari kecik sampai ke tua orang buat lek2 je..

      hahahahhahaha - Pan Malaysian Islamic Party

      Delete
    4. Parti islam yg suka mendoakan bencana pada parti lain. Parti penuh hasad dengki. Allah Maha Kuasa, dia balikkan semula bencana. It's KARMA you know!

      Delete
  36. Wahai mat singapork
    Sukahati budin le nak posting apa dalam blog
    Janganle terkinja umpama beruk
    Kalo tak suka boleh blah, goblok!!..

    Dalam blog budin ni
    Hanya ko sorang je tiap tiap hari dok maki
    Ayat berambus singapork dap
    Cuba le ko sedar diri..

    Suka mengata orang lain
    Perasan diri bagus kemain
    Hakikatnya sini jugak ko datang bermain
    Aman blog ni, kalo ko pencen!!..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju!!!

      Delete
    2. Salam perjuangan Perak Man.

      Setiap tulisan beliau, tiada makna pun. Kadang, org2 seperti beliau..boleh dijadikan penyeri, diwaktu kita rasa nak bergurau,senda..mcm zaman sekolah dulu2 lah..dlm ramai2 kwn, mesti ada seorang lain dari yang lain... dijadikan bahan gelak ketawa hehehe..

      Harap, PRU 14..beliau akan kembali ke pangkal jalan yang terang..menangkan PH.


      Nota:
      Pernah ada kwn, lurus bendol..jumpa semula reunion..alhamdulillah melihat beliau skrg.

      Delete
    3. Ye teman setuju dengan bro UP
      Kalo semua sama je, blog ni tak berseri
      Cuma harap batas adab jangan dilebihi
      Ubah ke tak, kita serah pada ilahi..


      Delete
  37. Sesiapa pun jika bertanding tanpa niat untuk mengubah sistem yang pincang adalah berkepentingan sendiri, untuk periuk nasi sendiri bukan untuk kesejahteraan ummah...perlukah kita sokong?

    ReplyDelete
  38. Jom aamiin kan....

    “Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri (tidak butuh segala sesuatu), dengan rahmat-Mu aku minta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan jangan diserahkan kepadaku sekali pun sekejap mata (tanpa mendapat pertolongan dariMu).”

    Sumber : https://rumaysho.com/1636-bacaan-dzikir-pagi.html

    ReplyDelete
  39. Kepada Brader Mat Singapork,

    Mat Singapork jangan menyibuk melukut di tepi gantang dekat blog Malaysia.

    Blog ini untuk rakyat Malaysia je, bukan untuk orang Singapore.

    Eja perkata Singapore pun tak betul.

    Ini tentu geng-geng tak pass sekolah.

    Buat malu orang melayu aje.

    ReplyDelete
  40. PRU 14
    PAS Kita zero kan dia
    Focus rakyat PH vs BN
    Maka undilah PH

    ReplyDelete
  41. Memang sia sia mengundi PAS jika ini keadaannya.Mengundi PAS tidak akan merubah apa apa. Kerajaan kleptokratik Najib akan terus berkuasa malah igauan PAS untuk hudud ikut sia sia. Daipada tidak mendapat hudud dan tidak mendapat kerajaan yg lebih baik, ada baiknya jatuhkan dulu regim korup Najib Razak, insyaallah sebuah kerajaan Malaysia yang lebih telus dan bertanggunjawab dapat diwujudkan dan kemakmuran ekonomi serta kesejahteraan rakyat dapat ditingkatkan meski pun mungkin tanpa hudud. Setidaknya ini jauh lebih baik dari mengekalkan apayang ada sekarang ini. Maka untuk Malaysia yg lebih baik ini hanya akan dapat direalisasikan dengan memastikan majoriti rakyat mengundi Pakatan Harapan. lawan sebenar UMNO BN, bukan mengundi PAS yang hanya akan menjadi kerja sia sia dimana pilihanraya tidak akan menyumbangkan apa apa kepada para pengundi.

    ReplyDelete
  42. Walaupun dari segi logik dan mengikut hukum akal, kalau undi PAS, maka BN akan menang.

    Tetapi, mengikut kata Tuna Guru Hadi Awang, kalau tidak undi PAS dalam PRU nanti, kena jawap nanti dekat Padang Mahsyar.

    Walaupun undi PAS, undi pembangkang berpecah dan pembangkang kalah di PRU, mengikut kata PAS, yang paling penting PAS menang di akhirat.

    Masalah rakyat seperti harga barang naik, orang menganggur tak ada kerja, harga rumah melambong, rasuah tinggi adalah masalah-masalah yang bersifat sementara.

    Yang paling penting sekali, hukum sebat di khalayak orang ramai untuk penzina dan pemabok paling utama berbanding dengan masalah lain.

    Sekadar meletakkan hujah PAS sepertimana dalam kempen PAS di PRU yang lepas.

    ReplyDelete
  43. TAKBIR!!
    KITA WAJ8B TUMBANGKAN UMNOBN dan bakul sampahkan PAS.

    UMNO,
    Pebela toyol pencuri terbeaar dlm dunia, takut hilang kuasa dan didakwa.
    BN,
    Broker dan kumpulan pemakan untong.
    PAS,
    Pengyangak taliban uphan UMNO yg sudah makan cengkeram 90J.

    Makaysia WAJIB DISELAMATKAN utk anak cucu.

    ReplyDelete
  44. UNDI PH
    UNDI PH
    UNDI PH
    KE PUTRAJAYA

    ReplyDelete
  45. PAS parti baruah Najib,.pencuri duit 1mdb. PAS bertanding untuk membolehkan Najib menang.
    Kubur kan parti baruah Najib ni selama nya. Boleh catat dalam Sejarah, PAS terkubur sebab lebai Hadi telah jadi baruah Najib.

    ReplyDelete
  46. PAS parti baruah Najib,.pencuri duit 1mdb. PAS bertanding untuk membolehkan Najib menang.
    Kubur kan parti baruah Najib ni selama nya. Boleh catat dalam Sejarah, PAS terkubur sebab lebai Hadi telah jadi baruah Najib.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...