Thursday 25 May 2017

ANWAR PM KE-7, ADAKAH IA MESEJ PKR TAK MAHU MENANG PRU 14?

Tidak cukup dengan mencetak plakad bertulis "Anwar PM ke-7" semasa Kongres PKR pada Ahad lalu, usaha mempromosi semula bekas Timbalan Perdana Menteri itu sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan diteruskan lagi melalui kajian oleh Invoke, sebuah NGO yang diterajui oleh Rafizi Ramli.

Dalam kajian itu, dapatan umum dilaporkan mendapati Anwar kekal sebagai calon Perdana Menteri paling dikehendaki sekiranya pihak pembangkang berjaya memenangi pilihanraya umum akan datang.

Anwar didapati mendapat sokongan sebanyak 23.5 peratus, meninggalkan pesaing terdekatnya Hadi Awang yang memperolehi sokongan 17.6 peratus, Tun Mahathir 16.5 peratus dan Muhyiddin Yassin 12.6 peratus.

Sebenarnya tidaklah salah untuk mempromosi dengan ligat dan berterusan untuk meletakkan Anwar sebagai calon Perdana Menteri akan datang, apalagi jika semua parti dalam Pakatan Harapan memberi sokongan kepadanya.

Tetapi, yang utama dan  sangat  penting daripada menonjolkan nama Anwar itu ialah pastikan UMNO dan BN dapat dikalahkan terlebih dahulu. Tidak guna menonjolkan nama beliau secara berterusan jika akhirnya  Pakatan Harapan kecundang dan Najib Razak terus kekal lagi sebagai Perdana Menteri selepas PRU 14 akan datang.

Yang kedua, kenapa Anwar ditonjokkan sebagai Perdana Menteri ke-7?

Semua orang tahu Anwar kini berada di dalam penjara dan tidak mungkin dapat bertanding dalam pilihanraya akan datang. Selepas dibebaskan pula, beliau tersekat lagi selama lima tahun untuk boleh bertanding semula. Dalam proses biasa, hanya dalam PRU 15 Anwar layak bertanding semula.

Anwar bagaimanapun boleh dilepaskan daripada sekatan itu dan layak bertanding lebih awal daripada PRU 15 jika memperolehi pengampunan Diraja, tetapi ia memerlukan Pakatan Harapan menang PRU 14 terlebih dahulu untuk membolehkan usaha itu dilakukan.

Bermakna, jika  Pakatan Harapan menang PRU 14, perlu ada seseorang lain terlebih dahulu menjadi Perdana Menteri sebelum Anwar boleh diletakkan ke kerusi idaman kalbu itu.

Ertinya, seseorang yang lain itulah Perdana Menteri ke-7. 

Jika selepas itu Pakatan Harapan bersetuju mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri, beliau sebenarnya adalah PM ke-8, bukan ke-7.

Walaupun seseorang yang lain itu hanya merupakan Perdana Menteri sementara, Perdana Menteri interim, Perdana Menteri peralihan atau apa istilah sekali pun, dalam sejarah negara bilangan ke-7 itu tetap miliknya.

Anwar tidak mungkin dapat menjadi Perdana Menteri ke-7 berdasarkan realiti dan hakikat yang menimpa dirinya.

Rafizi sendiri dalam ucapan penggulungan di Kongres PKR, Ahad lalu ada menghuraikan bagaimana Anwar boleh diangkat untuk menjadi Perdana Menteri. Kata beliau, dalam tempoh sebulan selepas Pakatan Harapan menguasai Putrajaya, akan diusahakan pengampunan Diraja untuk Ketua Umum PKR itu dan di bulan seterusnya pula akan menyusul perletakan jawatan seorang Ahli Parlimen PKR untuk memberi laluan kepada Anwar bertanding semula.

Secara tidak langsung, Rafizi sendiri mengakui Anwar adalah Perdana Menteri ke-8 dan bukan Perdana Menteri ke-7. Mana mungkin selepas menang pilihanraya kerusi Perdana Menteri dibiarkan kosong begitu saja semata-mata untuk menanti Anwar?

Perdana Menteri yang bersifat sementara, interim dan peralihan itu tetap menjadi Perdana Menteri yang ke-7  walaupun hanya menjalankan tugas selama dua bulan saja.

Tetapi, kenapa PKR masih ditonjolkan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-7 juga?

Dalam soal ini, jika benar kemenangan dalam pilihanraya akan datang sebagai matlamat utama, adalah lebih baik PKR berhenti mempromosi Anwar sebagai PM ke-7 kerana ia secara tidak langsung memberi gambaran PKR sebenarnya tidak mahu menang PRU 14 akan datang.

Anwar hanya boleh  dijadikan Perdana Menteri ke-7 Malaysia sekiranya kemenangan Pakatan Harapan diperolehi dalam PRU 15 dan bukannya PRU 14. Ketika itu, iaitu PRU 15, Anwar memang sudah bebas untuk bertanding dan tidak terhalang lagi dari segi undang-undang untuk menjadi Ahli Parlimen. Selepas menang PRU 14, Anwar lebih sesuai dijadikan Perdana Menteri ke-8.

Adakah dengan menonjolkan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-7, PKR sebenarnya hanya mahu Pakatan Harapan dengan adanya pengaruh Tun Mahathir Mohamad bersama gabungan itu sekarang sekadar berjaya mengurangkan majoriti BN daripada 133 kerusi yang diperolehinya dalam PRU 13 lalu saja?

Dan target sebenar yang diimpikan oleh PKR untuk menggapai kemenangan ialah dalam PRU 15, bukan PRU 14 supaya Anwar benar-benar dapat menjadi Perdana Menteri ke-7?

Sekali lagi, adakah itu sebenarnya mesej tersirat PKR di sebalik penonjolan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-7 itu?

Dalam pada itu, sejak minggu-minggu terakhir ini muncul juga perkhabaran yang mengatakan ada pihak tertentu dalam PKR yang lebih menyasarkan untuk menang menyingkirkan UMNO dan BN dalam PRU 15 dan PRU 14 hanya medan untuk mengurangkan lagi majoriti semata-mata.

Jika bukan demikian mesej yang tersirat, PKR perlu segera kembali kepada realiti untuk lebih memenangi PRU 14 berbanding usaha keterlaluan menonjolkan Anwar. Tidak salah untuk menobatkan Anwar, apatah lagi jika mendapat sokongan Pakatan Harapan ke arah itu, tetapi yang jauh lebih penting ialah kemenangan mesti dicapai terlebih dahulu.

PRU 14 adalah medan terbaik untuk mengalahkan Najib, UMNO dan BN berdasarkan terlalu banyak isu dan rasa menyampah pengundi terhadap Perdana Menteri. 

Tidak menang PRU 14, mungkin peluang terbaik Pakatan Harapan tidak akan muncul lagi selepas itu dan Anwar pun akhirnya terlepas terus impian menjadi Perdana Menteri. (ShahbudinHusin 25/05/2017).

87 comments:


  1. Aku ada dengar cerita dari kawan aku, bapa nya dengar cerita dari bapa kepada bapa kawannya yang bapa kepada bapanya berkata bahawa sepupu bapa kawannya berkata kata....

    Orang melayu ni sepatutnya dilahirkan sebagai lembu...

    Tapi ada kesilapan sikit, tercampur dna manusia, itu yang jadi manusia...

    Tapi orang melayu ni bernasib baik kerana dna manusia tersebut tak tercampur dalam otak, maka otak masih asli dan 100 peratus lembu...

    Sebab tu orang melayu patut berbangga kerana otak mereka berharga dan boleh buat sup....

    Sebab tu jugalah orang melayu pandai ternak lembu....

    Tak ada bangsa lain di dunia yang dapat tandingi cara orang melayu ternak lembu...

    Bayangkan hari ni ternak lembu, lama lama lembu tersebut menjadi kondominium...





    ReplyDelete
    Replies
    1. Biro Politik KEADILAN malam ini telah mendengar taklimat dari YAB Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali, Dato’ Menteri Besar Selangor merangkap Timbalan Presiden KEADILAN, berhubung situasi di Negeri Selangor ekoran keputusan Majlis Syura Ulama PAS yang membatalkan tahaluf siyasi di antara PAS dengan KEADILAN.

      Biro Politik KEADILAN mengambil maklum penjelasan yang diberikan YAB Dato’ Menteri Besar Selangor bahawa, walaupun mereka bukan sebahagian dari Pakatan Harapan, kesemua 13 Ahli Dewan Negeri dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor dari PAS telah bersetuju untuk terus menyokong dasar bersama Kerajaan Negeri Selangor berasaskan Buku Jingga, dan meneruskan keyakinan terhadap kepimpinan Dato’ Menteri Besar Selangor YAB Dato’ Seri Azmin Ali.

      Biro Politik KEADILAN turut bersetuju dengan pendekatan YAB Dato’ Menteri Besar Selangor untuk menjamin kestabilan Kerajaan Negeri menjelang PRU 14 dan meneruskan usaha membangunkan Negeri Selangor selaras dengan mandat besar rakyat pada PRU 13.


      Biro Politik KEADILAN yakin terhadap kepimpinan YAB Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali untuk terus menerajui Kerajaan Negeri sebagai Dato’ Menteri Besar Selangor dan melaksanakan pembangunan negeri demi kemakmuran dan kesejahteraan rakyat Selangor.

      YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
      Presiden KEADILAN

      Delete
    2. Usaha pensyarah mendesak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) meneliti perlembagaan DAP perlu diraikan, kata pengkaji sejarah rusuhan Natrah.
      Fatini Yaacob, pengarang Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata, menyifatkan tindakan itu sebagai “kebangkitan ahli akademik yang membisu” dalam isu Islam.




      “Untuk ini, kita raikan sebagai satu tanda, insya Allah, kepada kebangkitan kumpulan ahli akademik ini, yang selama ini diam membisu,” katanya kelmarin.
      Bercakap dalam diskusi isu Natrah di Singapura pada 1950, yang membangkitkan kemarahan etnik itu, beliau suka jika pensyarah tidak mengikut kepentingan parti.
      Kamarul Zaman Yusoff, pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM), mengambil tindakan itu selepas mendakwa aktiviti DAP bertentangan dengan Islam.
      Beliau mengumpul lebih 100 tandatangan rakan sejawatan susulan aduan polis terhadap Speaker Selangor Hannah Yeoh berhubung isu Kristian.
      Kamarul Zaman mendakwa buku Becoming Hannah: A Personal Journey cuba mempengaruhi pembaca termasuk Muslim agar cenderung kepada agama itu.
      Yeoh menafikan dakwaan itu dan membuat aduan polis terhadap ahli akademik tersebut.
      Mengulas lanjut, Fatini menyifatkan pendedahan Kamarul — yang meneliti butiran buku tersebut dengan terperinci — mengejutkan pemimpin DAP.
      “[Pendedahan] itulah menjadi huru-hara di kalangan DAP. Segala sumpah seranah dan maki hamun [orang ramai] datang kepadanya,” kata pengarang itu lagi.
      Tambahnya, beliau membangkitkan semula isu rusuhan Natrah demi mengingatkan Melayu yang “hebat tetapi tidak sedar diri” supaya bangun daripada tidur.
      “Sebenarnya orang Melayu, rakyat marhain dengan pengorbanan, [sanggup] berkorban nyawa, sanggup dipenjara kerana kasih kepada agama.
      “Apabila merdeka, tanggungjawab ini dipindahkan kepada kerajaan. Manakah kita apabila Islam dan Melayu dihina?” katanya.
      “Kenapa keazaman politik tidak boleh menjawab, [atau] mematikan isu?”
      Beliau juga menyatakan rasa kesal apabila orang Islam didakwanya tidak sepakat menyokong rang undang-undang (RUU) pindaan Akta 355 yang diusulkan oleh PAS.
      Demonstrasi Natrah atau nama asalnya Maria Huberdina Hertogh, remaja Belanda yang dibesarkan sebagai Islam di Terengganu, meledak di Singapura apabila ibu bapanya ingin mengambilnya semula.
      Kisah perebutan hak penjagaan itu, yang melibatkan proses mahkamah, mencetuskan kebangkitan orang Melayu terbesar sebelum kemerdekaan.

      Delete
    3. Penulis mengucapkan syabash kepada azmin ali kerana tegas dengan prinsip dalam menangani persoalan exco pas di selangor, ekoran putusnya tahalluf siyasi antara pas dan pkr. Prinsip ketua kerajaan negeri tidak semesti mengikut kehendak parti.

      Ketua kerajaan negari, mb, bertanggungjawab kepada negeri dan rakyat. Kepentingan rakyat adalah perkara utama. Walau kepentingan rakyat melebihi kepentingan parti, rakyat didahulukan.

      Adun pas, malah semua adun, dipilih oleh majority rakyat dalam satu2 kawasan. Kemudian salah seorang adun dilantik menjadi mb. Kemudian mb melantik pula exco. Jelas adun dilantik oleh rakyat, mb dipilih antara adun dengan perkenan sultan dan exco dilantik oleh mb. Secara mudah faham, nasib exco ditangan mb walaupun pengesahan lucut jawatan dikatakan atas kuasa sultan.

      Azmin jelas tidak mahu dicucuk hidung. Azmin jelas mahu menunjukkan dia bukan macam kerbau boleh dicucuk hidung. Jangan ingat azmin budak mentah. Azmin tentu ingat bahawa pas yang mencadangkan nama beliau untuk menjadi mb selepas langkah kajang yang hina dilakukan. Semata2 hendakkan anwar jadi mb, khalid ibrahim yang cemerlang dicantas. Khalid dicantas kerana kabarnya khalid enggan menurut kehendak parti untuk menggunakan dana kerajaan negeri bagi kempen pilihanraya sarawak. Entah betul entah tidak, wallahualam. Dan selepas khalid jatuh, kerajaan selangor hampir tumbang, namun adun pas tegak kukuh mempertahankan kerajaan negeri.

      Maka dari sejarah tersebut, amat wajar azmin mengekalkan tiga exco dari pas, walau sebelum ini empat. Dan wajar juga pas memutuskan jika tiga exco ini dipecat, pas akan menarik balik sokongan kepada kerajaan negeri. Akibatnya kerajaan selangor ibarat kayu reput bakal patah bila2.

      Semua berbuku dengan tindakan azmin. Kak wan jah berbuku, nurul berbuku, lim kit siang terbelalak matanya, mat sabu kempunan, khalid samad telan liur, malah mahfuz lagilah berbukunya. Saifudin nasution yang mempunyai sejarah lompat parti lagilah, meletup2 dadanya dengan keputusan azmin.

      Azmin telah memberi satu pelajaran kepada semua mb malah pm juga, bahawa jawatan mb dan pm adalah untuk rakyat, bukan untuk parti.

      Wassalam.

      Delete
    4. BELUM pernah lagi berlaku dalam sejarah politik tanah air, pakatan parti yang belum meraih sebarang mandat rakyat menamakan calon Perdana Menteri mereka. Kebiasaannya apabila menang, barulah boleh buka cerita siapa paling layak. Namun ini yang berlaku terhadap Pakatan Harapan dikepalai DAP serta disertai PKR, PAN dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).



      Sebagai orang berpengalaman dan pernah berada dalam kerajaan, sudah tentu ini pelik buat Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Sebab itu walaupun barisan kepimpinan pembangkang angkat sepanduk tertera Anwar PM ke-7 di Shah Alam Ahad lalu, Dr. Mahathir dan Muhyiddin buat tak tahu sahaja. Hanya petisyen menuntut Anwar dibebaskan dari penjara ditandatangani mereka berdua tetapi hendak buka mulut akui atau iktiraf dia bakal PM tidak sama sekali.

      Cuba teliti betapa tertibnya pemimpin-pemimpin parti Perikatan atau BN ketika menerima atau menduduki kerusi nombor satu kerajaan ini:

      * Tunku Abdul Rahman melepasi piawaian menyandang ja­watan Perdana Menteri selepas me­ngetuai kemenangan Parti Perikatan (UMNO-MCA-MIC) da­lam pilihan raya umum (PRU) pertama 1955. Menduduki kerusi itu apabila menang jawatan Pre­siden UMNO, diikuti Malaya mencapai kemerdekaan.

      * Tun Abdul Razak yang juga Timbalan Perdana Menteri di era Tunku tidak akan menjadi Perdana Menteri jika Tunku tidak berundur.

      * Tun Dr. Ismail dipilih oleh Tun Abdul Razak menjadi timba­lannya. Walaupun pernah menentang Abdul Razak dalam per­saing­an jawatan Timbalan Presiden, Perdana Menteri ke­dua itu tidak pernah berdendam. Bagaimanapun takdir menjemput Dr. Ismail kembali ke rahmatullah.

      * Di luar dugaan ahli-ahli UMNO, Abdul Razak memilih Tun Hussein Onn menjadi timbalannya menggantikan Dr. Ismail. Lantaran kembalinya ke rahmatullah Abdul Razak, maka Hussein menjadi Perdana Menteri.

      * Dr. Mahathir menjadi timbalan Hussein meskipun beliau dari segi ranking tiga Naib Pre­siden UMNO berada di kedudukan nombor tiga.

      Di era Dr. Mahathir, timbalan beliau Datuk Seri Anwar Ibrahim umpama ‘anak emas’ dan hanya sebelah kaki melangkah ke Seri Perdana. Namun, nasib tidak menyebelahinya kerana dihambat dengan isu moral dan akhirnya ke penjara.

      * Tun Abdullah Ahmad Ba­dawi menjadi Perdana Menteri kelima atas pilihan Dr. Mahathir. Harapan rakyat terhadap ke­pimpinan Abdullah begitu tinggi sehingga pencapaian BN dalam pilihan raya umum ke-11 pada 2004 antara paling cemerlang sejak merdeka. Namun prestasi itu tidak berjaya diulangi dalam PRU 2008 apabila BN buat pertama kali hilang majoriti dua pertiga dalam arus politik moden.

      Rentetan itu, pembangkang mula mengadu-domba dengan sasarannya untuk menjatuhkan kerajaan secara tidak demokrasi. Ketika itu Anwar yang bertindak sebagai ketua pembangkang mula bercakap tentang kerajaan dalam penantian (government-in-waiting). Dia berulang kali mengisytiharkan pakatan pembangkang waktu itu telah mempunyai cukup ahli Parlimen BN yang akan melompat untuk menu­buhkan Kerajaan Persekutuan - pada ma­sa yang dianggap sesuai sebelum 16 September (2008) atau hari penubuhan Malaysia.

      Malah, pemimpin PKR Sabah, Dr. Jeffrey Kitingan semasa itu mendedahkan bilangan ahli Parlimen yang akan melompat itu datang daripada tiga kumpulan iaitu Sabah, Semenanjung dan Sarawak. Jumlah setiap kumpulan itu lebih kurang sama.

      Menurutnya, kumpulan pertama dari Sabah akan melompat pada akhir Mei atau awal Jun, kemudian diikuti oleh kumpulan dari Semenanjung dan akhirnya kumpulan ketiga dari Sarawak.

      Mungkin inilah latar belakang timbulnya isu ambil alih kuasa daripada BN. Jika ini hanya bluffing strategy yang digunakan sekali-sekala oleh PKR untuk mengelirukan musuh politik, maka lum­rah sebagai perang saraf yang tidak asing lagi dalam percaturan politik negara kita.

      * Datuk Seri Najib Tun Razak berada di kedudukan sekarang berikutan peletakan jawatan Abdullah akibat prestasi menurun BN.

      Delete
    5. Apa pun perlu diingatkan ba­­hawa pemilihan PM dalam ka­lang­an ketua atau Presiden UMNO sebenarnya lebih merupakan satu tradisi politik. Jawatan nombor satu ini bukanlah ketetapan peruntukan undang-undang. Ini kerana Artikel 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan tidak pernah menyatakan bangsa, agama atau keturunan sebagai suatu ketetap­an kepada pemimpin politik untuk dilantik sebagai PM atau Timbalan Perdana Menteri.

      Sejak 1955 hanya bangsa Me­layu dilantik sebagai PM bo­leh di­perdebatkan. Tetapi me­mandang­kan bangsa Melayu me­rangkumi lebih 61 peratus penduduk negara ini, perkara itu tidak di­persoalkan.

      Namun orang Melayu sendiri janganlah ambil mudah dan menganggap jawatan PM ini hak mutlak orang Melayu selamanya. Jawapan yang tepat mengapa jawatan ini masih disandang oleh orang Melayu kerana UMNO sentiasa mendapat majoriti setiap kali dalam 13 pilihan raya umum lalu.

      Ingat senangkah jadi PM? Penyandangnya ada ketikanya terpaksa ‘makan hati dan hati kering’ tahan dikritik sana sini. Formula untuk menghadapinya hanyalah daya ketahanan dan kesabaran termasuk walaupun difitnah berulang kali.

      Namun bagi Pakatan Harapan dikepalai DAP, semuanya boleh dan asal jadi sehinggakan belum masuk gelanggang PRU-14 pun sudah isytihar calon dari penjara sebagai PM

      Delete
    6. SAYA tertarik untuk mengulas tulisan Naib Pengerusi 1 AMANAH Perak, Dr Muhaimin Sulam, bertajuk “Sukarnya berwacana jika bahasa kita berbeza” yang disiarkan oleh portal berita Malaysiakini pada pukul 12:58 tengahari tadi, 24 Mei 2017, sekaligus mengulas tulisan beberapa orang pemimpin AMANAH lain.



      Di antara lainnya, Dr Muhaimin Sulam menulis begini:

      “Kamarul Zaman adalah seorang penutur bahasa politik yang baik. Adalah tidak benar jika beliau dituduh sebagai sarjana bodoh. Lebih daripada itu, jangan diheret sama universiti yang menaunginya dalam perbahasan wacananya.”

      “Universiti itu tidak bersalah dan tidak perlu dihukum kerana bahasa Kamarul Zaman.”

      “Pihak yang menuduh beliau sebagai bodoh - pada mata saya - adalah pembaca suatu doktrin politik juga.”

      “Noam Chomsky membahagikan bahasa kepada dua; bahasa mengikut kamus dan bahasa mengikut doktrin. Mana mungkin graduan Indiana University dengan pointer tinggi, serta anak didik Prof Dr Redzuan Othman di Universiti Malaya (UM) boleh dihukum bodoh semudah itu?”

      Sambung Dr Muhaimin Sulam lagi:

      “Bagi saya Kamarul Zaman bijak menggunakan bahasa sebagai modal sosial yang berharga bagi Umno dan PAS. Gagasannya mudah difahami oleh sebahagian daripada masyarakat Melayu. Sikit atau banyak yang faham, itu persoalan lain.”

      “Hampir keseluruhan tulisan Kamarul Zaman cuba membina persepsi bahawa pembangkang - terutamanya Pakatan Harapan - sebagai bermasalah dan salah. Itu objektifnya. Itu motif akhirnya.”

      “Sepintas lalu, beberapa terma digunakan Kamarul Zaman seperti, bacul, bodoh, ekstrim, hipokrasi, rakus, dominan, tidak siuman dan lain-lain bolehlah saya kategorikan sebagai persoalan seputar isu Melayu dan Islam yang bersifat etniksiti dan agama. Inilah dogma yang hendak dikemukakan oleh beliau kepada khalayak.”

      “Khalayak yang memiliki tahap bahasa yang selari dengan bahasa yang digunakan oleh Kamarul Zaman akan mudah menerima hujah pensyarah universiti itu.”

      Terima kasih kepada Dr Muhaimin Sulam kerana masih berfikiran rasional, walaupun sebahagian besar pemimpin AMANAH lain sudah kelihatan dibawa oleh arus emosi, dengan menegur para pemimpin AMANAH, para pemimpin DAP dan para penyokong mereka yang menyifatkan saya sebagai bodoh, atau, di dalam bahasa Khalid Samad, bodoh tahap maksima, walaupun beliau sendiri adalah seorang pemimpin AMANAH.

      Walaupun begitu, perlu dinyatakan bahawa saya adalah seorang individu yang suka bercakap atau menulis secara terus-terang, iaitu “straight to the point”, dan bukannya seorang individu yang suka bercakap atau menulis secara puitis dan bombastik sehingga kadangkala terlalu sukar sekali difahami apa isi sebenarnya seperti Dr Muhaimin Sulam.

      Perlu diakui bahawa saya, tanpa sebarang provokasi, pernah menggunakan istilah keras seperti “kelentong” di dalam tulisan saya pada 8 April lalu bagi merujukkan kepada Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua; “tohmahan” di dalam tulisan saya pada 25 April lalu bagi merujukkan kepada Ketua Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan; dan “hipokrasi” di dalam tulisan saya pada 10 Mei lalu bagi merujukkan kepada DAP. Bagaimanapun, penggunaan istilah keras tersebut, pada hemat saya, ada justifikasinya.

      Istilah-istilah keras lain seperti “bacul”, “bodoh” dan “ekstrim” yang disebutkan oleh Dr Muhaimin Sulam pula sebenarnya hanyalah pemulangan kembali istilah-istilah keras tersebut yang dilemparkan kepada saya sebelumnya oleh para pengkritik saya. Ini pun sebenarnya tidak bersalahan dengan ajaran Islam sendiri yang di antara lainnya menyebut bahawa “Dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang)” dan bahawa “Maka balaslah pencerobohan itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu”.

      Delete
    7. PEMIMPIN AMANAH TIDAK MAMPU BERHUJAH

      Apapun, isu-isu yang membabitkan saya dengan Hannah Yeoh dan DAP beberapa hari kebelakangan ini sekadar menjelaskan lagi kepada masyarakat umum mengenai hakikat bahawa AMANAH adalah sebuah parti politik yang diisi oleh segerombolan manusia yang sebahagian besarnya tiada kemampuan untuk berhujah secara intelektual tetapi hanya sekadar tahu menggunakan bahasa kasar untuk menyerang individu lain yang “menyentuh” DAP.

      Seperti ramai yang mengikuti isu-isu ini sedia maklumi, para pemimpin AMANAH sangat terkehadapan di dalam mempertahankan Hannah Yeoh dan DAP sehinggakan ada masanya belum pun para pemimpin DAP sempat menjawab apa-apa kritikan yang diberikan ke atas mereka, para hulubalang AMANAH sudah terlebih dahulu keluar berpencak silat di gelanggang bagi menepis kritikan terhadap DAP.

      Apabila saya membuat laporan polis terhadap Hannah Yeoh pada 17 Mei lalu, terus sahaja para pemimpin AMANAH keluar mempertahankan Hannah Yeoh.

      Khalid Samad mem“bodoh tahap maksima”kan saya kerana kononnya menghujahkan menghujahkan bahawa “tak boleh ada apa-apa buku tulisan mengenai agama lain yang dijual di Malaysia”. Bila saya jelaskan bahawa tiada sepatah pun di dalam laporan polis ayat yang menggambarkan saya mahu buku Hannah Yeoh diharamkan dan betapa sejak 17 Mei lagi telah terpapar di dalam portal berita NST Online kenyataan saya bahawa buku Hannah Yeoh sepatutnya tidak dijual di rak terbuka tetapi dijual di rak Kristian, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Salahudin Ayub pula mendakwa Hannah Yeoh diberi kebebasan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mengamalkan agama pegangan beliau dengan aman dalam negara kita. Bila saya jelaskan bahawa kebebasan beragama ini adalah dibataskan oleh Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa “Undang-undang Negeri dan, berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang Persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam” dan oleh Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam di peringkat negeri yang memperuntukkan bahawa “Seseorang adalah melakukan kesalahan jika ia memujuk, mempengaruhi, atau menghasut seseorang lain yang beragama Islam supaya menjadi penganut atau anggota suatu agama bukan Islam atau supaya cenderung kepada agama itu”, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Zolkharnain Abidin pula mempersoalkan mengapa saya tidak terlebih dahulu mengajak Hannah Yeoh berwacana mengenai kandungan buku beliau. Apabila saya jelaskan bahawa lontaran begini patut ditujukan kepada Hannah Yeoh, bukan kepada saya, kerana beliaulah yang pertama sekali membuat laporan polis terhadap saya sebelum saya membuat laporan polis terhadap beliau, tiada siapa pun dari pemimpin AMANAH yang berani mengulasnya.

      Punca sebenar isu buku Hannah Yeoh timbul ialah kerana tiga pengakuan beliau sendiri, iaitu mengenai betapa beliau menggunakan jawatan politik beliau untuk berdiayah di gereja-gereja, kepada pemimpin-pemimpin dunia dan kepada orang-orang muda; mengenai betapa beliau menyeru agar penganut Kristian membina semula Malaysia kerana Tuhan mahu menuntut semula politik dan perkhidmatan awam di Malaysia; dan mengenai betapa beliau bercita-cita untuk membawa kepercayaan dan perkhidmatan Kristian kepada dunia awam. Bagaimanapun, sehingga kini Hannah Yeoh sendiri mahupun para pemimpin AMANAH dan para pemimpin DAP serta para penyokong mereka gagal membuat apa-apa penjelasan yang memuaskan mengenai pengakuan Hannah Yeoh ini, yang menjadi intipati kepada tulisan awal saya pada 10 Mei lalu bahawa Hannah Yeoh adalah contoh hipokrasi terbesar DAP.

      Delete
    8. Begitu juga bila saya umumkan pada 22 Mei lalu bahawa saya telah memulakan inisiatif untuk menyediakan satu memorandum bagi mendesak Pendaftar Pertubuhan (RoS) memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan dan seterusnya membatalkan pendaftaran DAP jika DAP gagal memberi representasi yang memuaskan kepadanya selari dengan peruntukan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 (1) (c) Akta Pertubuhan, dan bahawa setakat itu sudah lebih 100 ahli akademik yang sedang berkhidmat di universiti-universiti tempatan, termasuk 18 Profesor dan 24 Profesor Madya, yang bersetuju, di atas kapasiti peribadi mereka, untuk menjadi penandatangan kepada memorandum ini, terus sahaja para pemimpin AMANAH keluar mempertahankan DAP.

      Pengumuman tersebut saya buat pada pukul 7:06 pagi.

      Pada pukul 3:06 petang, Pengarah Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin, terus keluar menyatakan saya tidak cerdik dan tindakan saya memang tidak cerdik, kononnya kerana bersusah-payah hendak membuat benda yang tidak perlu dibuat.

      Pada pukul 6:39 petang, Timbalan Pengerusi Biro Undang-Undang (KANUN) AMANAH, Wan Anwar Wan Ibrahim, mengeluarkan satu kenyataan rasmi di atas nama KANUN mendakwa bahawa tindakan saya membuat memorandum terhadap DAP adalah salah satu tindakan bagi mendapatkan publisiti murahan semata-mata dan bahawa sekatan ke atas kebebasan berpersatuan hanya boleh dilakukan jika ada ancaman keselamatan ke atas Persekutuan atau ketenteraman awam. Tambah beliau lagi, KANUN juga melihat tindakan saya lebih berbentuk hasutan kepada orang ramai khasnya orang-orang Melayu untuk membenci DAP dan seterusnya menolak untuk mengundi Pakatan Harapan di dalam PRU 14.

      Pada pukul 7:38 petang pula, Ketua Pemuda AMANAH Perak yang juga seorang peguam, Mohd Fitri Asmuni, pula berpencak dengan menuduh saya sebagai cybertrooper bertaraf Doktor, penulisan saya tidak lebih dari sampah yang tidak mempunyai nilai akademik sekalipun saya bertitle Doktor dan penulisan saya memenuhi ciri-ciri untuk tindakan saman fitnah difailkan terhadap saya.

      Bandingkan kekerasan dan kekerapan tindakan para pemimpin AMANAH membela DAP dalam isu memorandum ini dengan hanya satu kenyataan rasmi dari DAP pada hari itu, yang disiarkan oleh portal berita Malaysiakini pada 23 Mei, iaitu oleh Ketua Pemuda Kebangsaan DAP, Wong Kah Woh, yang berbunyi: “One do not need a PhD, or a Bachelor of Arts with Double major from Indiana University at Bloomington (IUB), or to be a Senior Achievement Award winner, to understand the 51-years-struggle of DAP for a better Malaysia. Kamarul Zaman just need to get hold of a copy of the DAP Constitution and read it through if he is reluctant to dig into the historical profiles and struggles of DAP in the archives.”

      Kepada Wong Kah Woh, suka saya maklumkan bawa saya telah lama mengkaji Perlembagaan DAP dan telah kerap kali membuat komentar mengenainya, termasuk di dalam akhbar Berita Harian sejak 26 Jun 2015 lagi. Kamulah yang sebenarnya tidak cerdik kerana tidak memahami Perlembagaan DAP walaupun kamu sendiri bergelar Ketua Pemuda Kebangsaan DAP.

      Kepada Pengarah Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin, kamulah juga yang sebenarnya tidak cerdik dan tindakan kamulah yang sebenarnya memang tidak cerdik kerana sebab yang akan saya nyatakan selepas ini.

      Kepada Timbalan Pengerusi Biro Undang-Undang (KANUN) AMANAH, Wan Anwar Wan Ibrahim, bagaimana seorang peguam seperti kamu boleh menyatakan bahawa sekatan ke atas kebebasan berpersatuan hanya boleh dilakukan jika ada ancaman keselamatan ke atas Persekutuan atau ketenteraman awam sedangkan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 Akta Pertubuhan terang-terang memberikan kuasa kepada Pendaftar Pertubuhan untuk membatalkan pendaftaran mana-mana pertubuhan yang didapati melanggar syarat-syarat yang ditetapkan?

      Suka juga saya mencabar Wan Anwar Wan Ibrahim supaya membuat laporan polis kepada saya di bawah Akta Hasutan jika benar tulisan saya adalah berbentuk hasutan.

      Delete
    9. Suka juga saya mencabar Ketua Pemuda AMANAH Perak, Mohd Fitri Asmuni, supaya mengambil tindakan saman fitnah terhadap saya jika benar tulisan saya mengandungi fitnah.

      MENGAPA SAYA KATAKAN PEMIMPIN AMANAH BODOH?

      Saya katakan pemimpin AMANAH bodoh kerana mereka sendiri sering menyatakan kebimbangan mengenai kurangnya sokongan orang-orang Melayu Islam terhadap Pakatan Harapan.

      Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, malah pernah secara terbuka berucap di hadapan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, begini pada 7 Februari lalu: “Isu yang kita bawa ini, iya, banyak. Tapi kalau jatuh BN, apa nak jadi pada orang Melayu? Ini tanggapan persepsi, bukan satu fakta. Tapi inilah yang dihadapi oleh kita menjelang pilihan raya yang akan datang. Memang pilihan raya yang ke 2013 kita janji nak hapuskan PTPTN, nak hapuskan tol, nak beri elaun kepada wanita yang tidak bekerja. Cukup menarik Buku Jingga kita. Tetapi orang Melayu bertanya, kalau jatuh BN, apa nasib pada orang Melayu? Inilah kita kena bina persepsi ini, terutama sekali rakan-rakan daripada DAP jugak kena membantu nak mengubah persepsi ini.”

      Persepsi DAP anti Melayu anti Islam ini sudah lama tertanam di kalangan orang-orang Melayu Islam. Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan milik Kerajaan Selangor, yang DAP sendiri sebahagian daripadanya, antara 13 hingga 15 November 2015 mendapati 64 peratus daripada 1,716 respondennya di Selangor bersetuju DAP anti Islam. Kalau persepsi ini dibuat-buat takkanlah sampai sekarang Penasihat DAP, Lim Kit Siang, tidak berani mengambil tindakan undang-undang terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kerana menyebut bahawa DAP anti Islam walaupun menyebut mahu berbuat demikian sejak 28 Januari lagi.

      Kita pergi kepada kandungan memorandum yang kami, lebih 100 ahli akademik yang sedang berkhidmat di universiti-universiti tempatan, ingin kemukakan bagi mendesak Pendaftar Pertubuhan memberi surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa pendaftaran DAP tidak boleh dibatalkan dan seterusnya membatalkan pendaftaran DAP jika DAP gagal memberi representasi yang memuaskan kepadanya selari dengan peruntukan Seksyen 2A (1) dan Seksyen 13 (1) (c) Akta Pertubuhan.

      Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(b) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Mengiktiraf kebebasan beragama sebagai hak asasi yang merangkumi kebebasan pelbagai agama daripada diancam oleh undang-undang yang bersifat menindas dan akta-akta yang berunsur diskriminasi” (Fasal II (4)) tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia”.

      Hakikat betapa aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP adalah berlawanan dengan, atau berkurangan atau bertentangan terhadap, atau tidak mengambilkira mengenai “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak” seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 2A (1)(d) Akta 335 terbukti kerana induk yang mendasari aktiviti-aktiviti dan hal-ehwal DAP, iaitu Perlembagaan DAP, hanya menyebut mengenai “Memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat Malaysia” (Fasal II (2)), atau mengenai “Memberi peluang yang saksama dan mengagihkan kekayaan ekonomi kepada semua rakyat berdasarkan penciptaan nilai-nilai dalam pasaran yang bersaing dan tata ekonomi yang menegaskan penciptaan kekayaan dan pengagihan kekayaan yang saksama” (Fasal II (10)), atau mengenai “Berjanji untuk mempertingkatkan taraf pendidikan berdasarkan hanya kepada merit dan keperluan, serta memberikan akses penuh dan peluang yang sama kepada pendidikan peringkat awal, peringkat menengah dan peringkat tinggi, terutamanya sektor-sektor teknologi maklumat yang mengutamakan ilmu” (Fasal II (11)), tanpa mengandungi pengiktirafan ke atas “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak”.

      Delete
    10. Jika DAP mahu terus bernyawa setelah diberikan surat tunjuk sebab oleh Pendaftar Pertubuhan, maka sudah tentulah DAP di antara lainnya perlu meminda perlembagaannya bagi memasukkan pengiktirafan ke atas “Kedudukan agama Islam sebagai agama Malaysia” dan bagi memasukkan pengiktirafan ke atas “Kedudukan orang Melayu dan orang asli Negeri Sabah dan Sarawak”. Jika ini berlaku maka sudah tentulah serangan bahawa DAP anti Melayu anti Islam akan berkurangan, jadi tidakkah ini akan membantu kamu, para pemimpin AMANAH, untuk membantu menarik sokongan orang-orang Melayu Islam terhadap Pakatan Harapan?

      MENGAPA PULA SAYA KATAKAN PEMIMPIN AMANAH KUDA TUNGGANGAN DAP?

      Saya katakan pemimpin AMANAH kuda tunggangan DAP kerana tindak-tanduk mereka dan tindak-tanduk pemimpin DAP sendiri sering memperlihatkan bahawa pemimpin AMANAH diperkudakan oleh pemimpin DAP.

      Seperti disebutkan di dalam tulisan ini sebelum ini, para pemimpin AMANAH sangat terkehadapan di dalam mempertahankan Hannah Yeoh dan DAP sehinggakan ada masanya belum pun para pemimpin DAP sempat menjawab apa-apa kritikan yang diberikan ke atas mereka, para hulubalang AMANAH sudah terlebih dahulu keluar berpencak silat di gelanggang bagi menepis kritikan terhadap DAP.

      Seperti disebutkan di dalam tulisan lain sebelum ini, setelah pemimpin PAS yang kalah di dalam pemilihan PAS pada tahun 2015 keluar dari PAS dan menubuhkan AMANAH, rekod menunjukkan pemimpin DAP-lah yang memberi nyawa kepada mereka melalui pelbagai cara, sama ada melalui saluran parti atau Kerajaan Pulau Pinang yang dimiliki DAP.

      Belum pun AMANAH dilancarkan, Penasihat DAP, Lim Kit Siang sudah mengumumkan di Gelang Patah pada 5 September 2015 bahawa keutamaan terbesar selepas 16 September (pelancaran AMANAH) adalah merangka rencana terperinci bagi merampas Johor.

      Pada saat ada pemimpin pembangkang, khususnya dari PKR, yang belum bersetuju Pakatan Harapan ditubuhkan pada 22 September 2015, pemimpin DAP-lah yang bekerja keras bagi meyakinkan mereka supaya menubuhkannya segera demi kelangsungan AMANAH.

      Sehari selepas Pakatan Harapan diwujudkan, Setiausaha Agung DAP selaku Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terus mengumumkan keputusan mesyuarat bahawa kerajaan itu digelar sebagai Kerajaan Negeri Pakatan Harapan, bersama jawatan untuk AMANAH.

      Dari sudut ideologi pula, Liew Chin Tong sejak awal-awal lagi mewajibkan AMANAH supaya memenuhi mandat progresif/sederhana dan mengemukakan satu wacana menyeluruh post-Islamis mengenai maqasid syariah bagi memenangi sokongan lebih ramai rakyat Malaysia.

      Delete
    11. TAKTIK DAP MEMPERKUDAKAN PARTI LAIN DIAKUI LIM KIT SIANG

      Untuk makluman para pemimpin AMANAH, taktik DAP memperkudakan parti lain untuk kepentingan DAP ini pernah diakui oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang, sendiri di dalam kenyataan yang diberikan oleh beliau kepada Andy Mickey Choong Tek Choy pada 20 Mac 2006. Kenyataan Lim Kit Siang ini dimuatkan oleh Andy Mickey Choong Tek Choy di dalam tesis sarjana beliau bertajuk “Democratic Action Party of Malaysia and the Politics of Opposition Coalition Building” dengan National University of Singapore.

      “DAP strategy within the opposition grouping was to buttress the young party and hoped that a prolonged opposition cooperation may be sustained and the PKR may come to maturity and lead the opposition forces not in the coming general election but the next. Hence, the DAP were willing to extend the level of cooperation from the various loose alliances with political parties and CSAs and took the next step of transforming the cooperation to a structured opposition coalition for electoral contestation. By doing so, the DAP viewed that it was able to fulfill their long term commitment to Malaysian society and at the same time checking on the expansion of PAS by supporting the development of PKR, which lacked the political machinery and resources as compared to the established political parties.”

      “Furthermore, the DAP in the acknowledgement of political realities, attempted to use PKR and Anwar as a counter balance to PAS growth in the Malay political cleavage... In supporting the growth and development of PKR and the cultivation of Anwar supporters, the DAP was able to check on the growth and influence of the PAS in the opposition camp from within a structured coalition.”

      Kenyataan Lim Kit Siang ini menggambarkan betapa liciknya strategi DAP, berkawan dengan PAS di dalam satu pakatan politik, tetapi di dalam masa yang sama berusaha keras untuk memastikan PAS tidak terlalu kuat dengan membantu perkembangan PKR bagi memastikan PKR boleh digunakan untuk menghalang perkembangan PAS.

      Kini apakah tidak mungkin strategi sama sedang digunakan oleh DAP, iaitu berkawan dengan PKR di dalam satu pakatan politik, tetapi di dalam masa yang sama berusaha keras untuk memastikan PKR tidak terlalu kuat dengan membantu perkembangan AMANAH bagi memastikan AMANAH boleh digunakan untuk menghalang perkembangan PKR?

      Delete
    12. Tahniah Dato Najib


      MalaysiaL wilayah ke 63 china. ?


      Mana doktrin komunis sapa ada? pemuda mca kata nak pos mgu depan tapi kami nak skrg sapa ada

      Delete
    13. KASIHAN sekali membaca kenyataan 'ke laut' Timbalan Ketua Pemuda PAN, Faiz Fadzil yang membidas Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi sebagai 'tidak berpijak di bumi nyata'. Faiz jelas terlalu dangkal dan menzahirkan dirinya sebagai 'budak setahun jagung' dalam politik.



      1. Faiz hanya mengetahui permuafakatan parti pembangkang yang pernah berlaku dalam pilihan raya. Itupun antara tahun 1990 hingga 2013. Tetapi nampaknya dia tidak tahu permuafakatan parti-parti pasca pilihan raya. PAS mengkaji dan memahami senario yang wujud bukan hanya pra dan pasca pilihan raya di Malaysia, tetapi seluruh dunia.
      2. PAS tidak memutuskan hubungan politik dengan DAP dan PKR, tetapi hubungan adalah 'terbatal'. Malah, semua mengetahui, DAP paling awal isytihar memutus hubungan dengan PAS di Sarawak. Bila Faiz menyatakan PAS memutuskan hubungan itu, jelas beliau tidak memahami terma hukum 'terbatal' dan lebih malang berhujah tidak di atas fakta sebenar. Bahkan, Faiz mengakui di situ bahawa 'timbul persepsi', bermakna beliau berhujah atas persepsi.

      3. PAS juga tidak memutuskan hubungan politik dengan PKR. Tetapi PKR semasa masih punya tahaluf siyasi bersama PAS sudah pun curang dan memperlaku pelbagai sikap tidak setiakawan. Pakatan Harapan tidak pernah menghormati PAS, malah menyerang PAS bertalu-talu, itukah 'pintu terbuka' kepada PAS?

      4. Ungkapan dipetik Faiz itu dari Bible kah? Jika logik demikian dianggap memberi talian hayat kepada Umno, bermakna parti-parti komponen PH sebenarnya mempunyai banyak tindakan politik yang memberi talian hayat kepada Umno.

      5. Umno yang bergembira, mengapa pula dikait dengan PAS? Tidak waras menghubungkait seperti itu.

      6. Sejak penubuhannya PAS paling konsisten menentang penyelewengan dan kezaliman Umno-BN yang paling lama di zaman pimpinan Dr Mahathir Mohamad. Tapi kini PH telah 'mensucikannya'. Semua butiran yang digaris Faiz dalam kenyataan di situ hanyalah menunjukkan beliau seumpama 'katak bawah tempurung', memetik maklumat secara mentah.

      7. Faiz elok lihat semua pertemuan pimpinan PH dengan pimpinan Umno-BN. Belum nampak pimpinan PH sepak terajang mahupun berkata 'perkara haq' di hadapan mereka. Sebaliknya siap berswafoto, minum makan dan bergelak ketawa serta berpimpin tangan.

      8. Banyak sangat butiran dalam kenyataannya Faiz memetik maklumat bertaraf persepsi, separuh masak dan manipulasi.

      Pada semua keghairahan Faiz menyebut mengenai penyelewengan dan salah guna kuasa itu, ada baiknya beliau menyemak perlakuan sama yang juga dilakukan pimpinan PH. Khuatir nanti Faiz umpama meludah ke langit.

      Delete
    14. Tahniah Dato Najib

      Malaysia wilayah ke 64 China


      ?

      Delete
    15. Parti Amanah@Pan yg masih muda dlm PH pun ada yg menyatakan berlaku krisis dalaman dlm Pan.

      Dlm AMANAH sebenarnya konflik sgt dahsyat kerana ada 2 kem yg sgt berbeza fahaman. Kem 1, kem Mat sabu yg mmg 100% pro Dap manakala timbalannya pula mengetuai kem Pro Pkr dan menolak DAP yg rasis.
      Pengaruh Ikram dlm Pan pun tidak dapat dinapikan..

      Pas sudah biasa mengalami gelora.
      Namun Pas masih utuh sehingga kini.
      Pas dikatakan sebagai King Maker..

      AJK Pas Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki menyeru semua ahli Pas agar bersiap sedia untuk bersama saf kepimpinan yang baharu dalam rangka menjadikan parti itu sebagai pencatur utama kepada politik Malaysia.

      Menurutnya, Pas akan menjadi gerakan Islam yang lebih terbuka dan bekerjasama dengan sesiapa sahaja demi mencapai matlamat perjuangan Islam.

      "Menyedari hakikat tersebut, seluruh ahli Pas diseru untuk merapatkan ukhuwah dan memperkukuhkan iltizam untuk bersama saf kepimpinan baru yang akan memberi fokus kepada gerak kerja sehingga ke akar umbi masyarakat, bukan sekadar menumpukan kepada isu.

      "Pas akan menjadi sebuah gerakan Islam yang lebih terbuka untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja demi mencapai matlamat perjuangan Islam dan maslahah rakyat. Pendek kata, para pendukung Pas perlu bersiap sedia untuk bersama saf kepimpinan baru bagi menjadikan Pas sebagai pencatur utama (king maker) kepada politik Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

      Mengulas lanjut, beliau menyebut bahawa Pas kini berada di landasan yang betul dalam usaha untuk membangunkan semula peradaban Islam di Malaysia.

      "Saf kepimpinan Pas yang baru merupakan mereka yang begitu iltizam untuk membawa negara dan masyarakat Malaysia bernaung di bawah keadilan sistem kehidupan Islam. Demi mencapai tujuan ini, Pas akan mengimbangkan tiga aspek utama iaitu tarbiyah, dakwah dan siasah.

      ‎"Dalam konteks ini, Presiden Pas menjadi orang terpenting mengemudi Pas kembali ke landasan sebenar, yang kemudian disambut secara besar-besaran oleh perwakilan muktamar," katanya.

      Menurutnya, terdapat empat petunjuk penting yang memperlihatkan Pas berada di landasan yang betul termasuk kesediaan parti Islam itu menghadapi senario politik Malaysia yang sedang menuju kepada sistem pelbagai parti.

      "Pas kini semakin mendapat kembali kepercayaan pengundi-pengundi Melayu khususnya di kalangan generasi muda, sebagaimana yang dipaparkan dalam Pilihanraya Kecil Rompin baru-baru ini.

      "Pas semakin membina kekuatan sendiri untuk menembusi dua lagi segmen pengundi, iaitu segmen pengundi bukan Melayu dan segmen pengundi bumiputera bukan Islam Sabah dan Sarawak.

      "Pas semakin menguasai teknologi terkini terutama teknologi media dan teknologi maklumat yang merupakan faktor dominasi politik masa kini. Saf kepimpinan baru Pas didukung oleh golongan profesional yang mempunyai kepelbagaian latar belakang dalam bidang sains dan teknologi, bukan hanya mereka yang berlatar belakangkan profesion perundangan," katanya.

      Delete
    16. Oleh Mandeep Singh

      SEJAK kebelakangan ini, rakyat Malaysia sering membaca berita mengenai jumlah kerusi yang bakal ditandingi PAS pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti. Kebanyakan pengundi, penyokong, bekas ahli dan penyokong PAS dilihat keliru dengan semua pengumuman yang dibuat kepimpinan parti Islam itu.



      Mari kita melihat semula kenyataan yang dikeluarkan pemimpin PAS sejak 9 April hingga 14 Mei 2017 lalu.

      Pada 9 April 2017, Naib Presiden PAS Idris Ahmad menyatakan PAS akan bertanding 80 kerusi Parlimen di seluruh negara termasuk kerusi dimenangi DAP dan PKR di Wilayah Persekutuan.

      Namun pada 27 April 2017, bekas ketua Pemuda PAS yang penuh karisma dalam sejarah kepimpinan Dewan Pemuda iaitu Nik Abduh berkata, PAS yakin memenangi 40 kerusi Parlimen dan menawan lima negeri.

      Antara negeri yang dinamakan bakal diperintah adalah Kedah Darul Aman di mana berlangsungnya Muktamar PAS lalu. Walaupun jumlah kerusi Parlimen kurang 50% daripada Idris, namun semangat menawan lima negeri amat mengagumkan.

      Tetapi nada yang berbeza pula kedengaran daripada Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan pada 14 Mei lalu yang berkata ia akan bertanding 100 kerusi Parlimen.

      Namun, wakil rakyat Temerloh ini tidak menceritakan tentang menawan lima negeri. Mungkin ini strategi beliau untuk tidak berkongsi informasi negeri mana bakal ditawan supaya tidak disabotaj mana-mana pihak terutama DAP.

      Setelah membaca tiga kenyataan ini, saya menjadi amat keliru untuk memahami bagaimana PAS akan menawan Putrajaya. Saya menjadi amat keliru kerana jumlah kerusi minima yang harus dimenangi sesebuah parti atau gabungan untuk menawan Putrajaya adalah 112.

      Lima hari, lima malam saya mengira menggunakan kalkulator dengan pelbagai formula Matematik dan Matematik Tambahan, tetapi tetap gagal mendapat angka 112.

      Maka, jelas PAS tidak mungkin akan menawan Putrajaya jika hanya bertanding 100 kerusi Parlimen.

      Di sini, saya ingin mencadangkan kepada PAS untuk bertanding 222 kerusi Parlimen pada PRU14 nanti.

      Ini kerana, hanya dengan bertanding lebih 112 kerusi akan membantu PAS menawan Putrajaya dan hanya dengan cari ini, cita-cita Nasrudin untuk memastikan 2/3 ahli Dewan Rakyat beragama Islam akan dapat direalisasikan.

      PAS hari ini merupakan kapten dalam Gagasan Sejahtera yang dibentuk bersama Parti Ikatan Bangsa Malaysia yang diterajui bekas menteri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

      PAS kini tidak perlu risau tentang perundingan kerusi dengan PKR, DAP, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) kerana ia tidak berada dalam Pakatan Harapan (PH).

      Dan kini, PAS sudah tiada jalinan politik bersama PKR kerana pada Muktamar PAS lalu sebulat suara memutuskan hubungan tahaluf-siyasi antara dua parti ini. Soal kenapa exco tidak letak jawatan di Selangor lagi, kita tolak tepi dahulu.

      Sebagai sebuah politik yang tertua dan berpengalaman dalam arena politik di Malaysia, PAS sepatutnya menggunakan peluang keemasan ini untuk bertanding di semua kerusi Parlimen kerana hanya dengan cara ini sahaja, PAS akan berjaya menunjukkan kepada parti lawan tidak kira Barisan Nasional (BN) atau PH dan terutamanya DAP yang ia bukan parti "cakap tak serupa bikin".

      Dengan ini juga PAS akan berjaya menunjukkan kepada semua yang ia tidak memerlukan pertolongan mana-mana pihak untuk memenangi PRU dan seterusnya memerintah Malaysia.

      Ya, kita sering mendengar analisa tentang PAS tidak akan mampu memenangi apa-apa kerusi DUN di Selangor jika bergerak bersendirian dalam pilihan raya. Memang betul, PAS hanya berjaya memenangi lapan kerusi pada PRU12 ketika berkerjasama dengan DAP dan PKR. Dan kemudiannya, memenangi 15 kerusi pada PRU13.

      Tetapi kini, situasinya sudah berbeza. Kepimpinan PAS hari ini terdiri daripada pelbagai tokoh yang penuh berpengalaman dalam arena politik yang menghasilkan pelbagai analisis tentang bagaimana mereka akan berjaya menawan Selangor. Sebahagian daripada mereka mempunyai pangkat kedoktoran.


      Delete
    17. Kini sudah tiba masanya PAS menunjukkan taring dalam politik Malaysia. Cukuplah selama ini berkompromi dengan parti yang tidak pernah menghargai peranan dan bantuan PAS selama ini. Kalau sebelum ini, semuanya harus dibincang bersama ahli gabungan, tetapi kini PAS tidak perlu melalukannya lagi kerana PAS bersendirian.

      PAS akan dilihat sebagai parti yang lemah dan kecil jika hanya bertanding 100 kerusi. PAS akan diperlekehkan jika hanya bertanding 100 kerusi. Apakah PAS mahu diperlekehkan lagi oleh rakyat Malaysia?

      Sudah pasti, PAS tidak mahu ini berlaku. Biarlah orang memperlekeh PAS hari ini kerana ceramah PAS tidak mendapat sambutan seperti Bersatu yang dihadiri ribuan orang, tetapi apa yang penting adalah terus mengatur strategi memenangi PRU14 walaupun ceramah dihadiri 17 orang.

      Saya yakin, PAS tidak akan punyai masalah mengenal pasti 222 calon untuk bertanding di kerusi Parlimen, kerana PAS punyai ramai pemimpin berkaliber dalam kepimpinan hari ini.

      Saya juga dengan rendah hati ingin mencadangkan agar Nasrudin bertanding di kerusi Parlimen Bagan di Pulau Pinang. Saya berharap agar BN tidak akan meletakkan calon di kerusi ini kerana biarlah Nasrudin berdepan Lim Guan Eng.

      PAS harus jadikan Bagan sebagai kerusi pertama dimenangi sebelum sampai ke Putrajaya. Kerusi kedua yang harus menjadi sasaran PAS adalah Seputeh. Jikalau Nik Abduh yang bertanding kerusi ini, saya yakin ia kerusi kedua bakal dimenangi PAS.

      Sebagai langkah pertama untuk menawan Putrajaya dan menunjukkan kehebatan PAS, saya mencadangkan ia bertanding DUN Pujut pada PRK yang akan berlangsung pada 4 Julai nanti.
      PAS boleh menjadikan Pujut sebagai satu batu loncatan menawan Putrajaya. PAS boleh menggunakan slogan “Dari Pujut ke Putrajaya”.

      Akhir sekali, harapan besar saya adalah untuk melihat Nasrudin menjadi menteri belia dan sukan kerana saya amat yakin beliau akan berjaya membawa penyatuan kaum muda di Malaysia dan juga memulihkan sektor kesukannya tanah air kita.

      Oleh itu, saya amat berharap PAS akan mengkaji semula cadangan tiga pemimpin ini yang hanya mahu bertanding 40, 80 dan 100 kerusi sahaja.

      PAS harus bertanding 222 kerusi. Lagipun, kos untuk bertanding 222 kerusi hanya RM2.2 juta yang saya percaya PAS mampu mengumpulkannya melalui fund-raising daripada ahlinya.–.themalaysianinsight.com

      * Mandeep merupakan seorang bekas penghuni di rumah pasong Jinjang dan juga merupakan seorang yang berbangsa “dan lain-lain”. Berkicau di @mandeepkarpall

      Delete
    18. Belum pun PRU 14 berlangsung, Pakatan Harapan sudah mula bergolak dek kerana masing-masing hendak berebut menamakan calon Perdana Menteri ke 7.



      kkPKR dengan yakinnya menamakan Anwar Ibrahim sebagai calon mengisi posisi tersebut. PKR turut menamakan Wan Azizah sebagai calon PM Peralihan.
      DAP kelihatannya agak bersetuju dengan idea tersebut atau mungkin dalam diam DAP juga memasang impian dan angan-angan agar calon PM daripada partinya sendiri.

      PAN pula masih berdiam-diri dalam isu ini, mungkin mereka agak segan untuk mencadangkan nama Presidennya, Mat Sabu sebagai calon PM baru.

      Namun, Naib Presiden PAN, Husam Musa pula berpandangan calon yang layak ialah Tun Mahathir kerana katanya Tun M kini sudah "re-born Mahathir".

      Wah,sungguh luar-biasa pandangan Husam ini, mungkin dia dapat melalui ilham mimpi kali ke 16 kot.

      PPBM pula secara zahirnya tidak bersetuju dengan idea PKR ini. Semestinya mantan TPM, Tan Sri Muhyiddin turut menanam impian untuk menjadi PM setelah dia dicantas oleh PM Najib sebelum pada ini.

      Melihatkan gelagat PH ini maka amat selayaknya mereka ini terus menjadi pakatan yang hanya 'berharap' sesuatu yang belum pasti.

      Pilihan Raya pun belum menang lagi, sudah berebut untuk mengagih jawatan.

      Adakah mereka begitu yakin Pakatan Harapan akan berjaya menawan Putrajaya nanti.?

      Silap gaya nanti, mereka hanya akan mengulangi kisah kegagalan Kerajaan 16 September, idea yang dipelopori oleh Anwar pada tahun 2008 dulu.

      Apa yang berlaku kesudahannya.?

      Kerajaan Pusat pimpinan BN tidak pun tumbang, Kerajaan Negeri Perak pimpinan Pakatan Rakyat pula yang tumbang dek kerana pengkhianatan ADUN PKR dan DAP yang melompat.

      Adakah Pemimpin PH tidak serik lagi untuk menjadi seperti Mat Jenin.?

      Delete

  2. Seekor badak mainan (kena tiup angin) untuk dijual...

    Ini kerana suami badak tersebut yang jugak dari spesis badak sumatra atau lebih tepat badak bugis mainan, dah tak mampu nak main....

    Badak ini boleh dikongsi secara bersama iaitu 49.9 dan 50.1....

    Jadi kongsi kongsi tidur dan main lah ya....


    Lagi ramai nak kongsi lagi baik...

    Untuk makluman gearboxnya kurang baik...senget.....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang orang bodoh sekelian

      LANTAK LAH SAPA PM. KALAU PKR NAK CALON ANWAR ITU HAK DIA

      KALAU PPBM NAK CALON MONEY ITU PUN HAK DIA

      KALAU BUDIN NAK CALON MENEK DIA PUN HAK KO

      YANG PENTING TUNBABG DULU NAJIB


      KALAU PKR TAK CAKON ANWAR HABISTU NAKNCALON KEPALA BABI APA


      TAKLANLAH PKR NAK CALONKAN WAK JAHIDBKOMEDI CALON PM?


      KAMI DISINI SEPAKAT CALONKAN BUDIN SEBAGAI TPM

      Delete
    2. Nak tanya sikit


      Brp pkr boleh menang?

      Brp ppbm boleh menang?

      SILAP SILAP PKR PPBM JOIN PAS BERSAMA UMNO TUBOH KERAJAAN PERPADUAB?

      TAK MUSTAHIL? YANG TINGGAL PRMBANGKANG DAP DAN AMANAH PSM


      KALAU MACAM NIH KAMI CONFIRM PANGKAH HANYA DAP AMANAH PSM


      KALAU DAH KLUAR DARI BURIT UMNO... PERANGAI UMNO JUGAKLAH PKR PPBM

      Delete

  3. Anwar akan menjadi penasihat bersama tun...

    Azizah akan lepaskan jawatan penasihat....

    ReplyDelete
  4. Tahniah Najib

    Malaysia wilayah ke 61 china komunis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanyang Autonomous Region.

      Delete
    2. Arab Saudi melabur RM31 billion di Johor. Apakah Johor dah jadi sebahagian wilayah Arab Saudi? India labur lebih 100 billion di Pulau Carey - apakah itu Pulau Carey ini wilayah India? Korea Utara tiada pelabur masuk. Apakah ini contoh untuk Malaysia? Kesian sangat pentaksub PH. Mereka dgn setianya tanpa memahami sorakan segala penipuan dari ketua ketua mereka dlm PH. Walau nampak PH sendiri satu adunan yg sangat rapuh. Isu PM pun tak boleh settle. Maka dinaikan sepanduk penjenayah perbuatan terkutuk sebagai PM yg mereka tahu tak boleh berlaku. Hatta itu pun tak disetujui oleh parti lain dlm PH yg mempunyai impian sendiri.

      Delete
    3. 1224

      Ko silap, sepatutnya tahnih LGE, PP dah menjadi wilayah China

      Delete
    4. Mr j...labur lain, beli lain, pajak lain, kasi pinjam duit lain. Simpan fikit bodo kau.

      Delete
    5. .
      .

      Hannah berani juga mengaku dia Kristian dan menulis buku mengenai diri nya yang beragama Kristian.

      Apa jadi dengan orang Islam yang di minta mengucap berdolak-dalih?

      Delete
    6. Dulu pentaksub Najib dan pembenci Dap hari hari ratib DAP KOMUNIS

      sudahnya dah jadi balik pada umno..


      Bila Malaysia nak bankrap di CARI KOMUNIS

      bila dyit projek takde d cari komunis

      Benci sgt Dap sampai hati tertutup rapat sudahnya benci jadi sayang

      Di ambil abg long Dap jadi kawan potong trip

      Dulu benci kini kasihi

      UMNO KEPADA CCP KOMUNIS

      ambillah tanahirku wahai komunis kami(umno) rela. Ambillah dgn anak dara da AGAMA kami sklai..ambilah wahai mr J pro komunis

      Delete
    7. Saudara ini emosi dan semangat kuat Malaysiabaru. Saya doa insyaAllah saudara akan nampak mana yg lebih baik.

      Delete

    8. Hanya org bodoh saja yang nak tolong org bankrupt. Atau orang bodoh saja berfikiran org bankrupt akan ditolong.

      Delete
  5. Jawatan PM hanya satu, calon yang layak ramai.

    Siapa yang dinamakan dan dirancang masih dalam psikologi politik.

    Masa menentukan.

    ReplyDelete






  6. 50 pekerja proton di buang ganti china apek komunis


    Terima kasih di atas bantuan MCA/BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. 50 000 vendor melayu cina India akan bungkus dek komunis nak jadi global internasional

      Melayu layak dok jual sdpare part curi di kampung saja

      Delete
    2. UmnoKlepet dgn Pastaliban mmg lambang unggul lengkap, kpd tahap kebodohan Bangsa Melayu.
      BN broker CCP.
      Komunis tawan Malaya tanpa senjata. Chin Peng silap dulu.
      Sebenarnya tidak perlu guna peluru.

      Delete
    3. Malaysiabaru, anehlah kita sorakkan pelaburan Cina di Malaysia sebagai negara dijual. Apabila kita kurang ilmu memang senang di tipu. Sebelum ini negara yg melabur besar di Malaysia adalah Singapura, Jepun, Netherlands dan US. Hatta pelaburan mereka lebih besar dari Cina. Cina masih baru. Setakat ini pemerintahan masih ditangan Melayu dan eckonomi dan peluang pekerjaan sangat baik akibat pelabura masuk. Tak faham bila golongan taksub PH disini nak serah kuasa kerajaan pada Cina DAP dan merasa ini suatu yg baik. Bacalah artikel Anon yg panjang diatas untuk memahami realiti sikit. Gunalah akal lebih - jangan hanya celoteh balik apa yg kita didengarkan mcm burung kakak tua.

      Delete
    4. Mr j...Dari dulu sampai skrg, analisa ekonomi kau tahap spm. Tak payah tunjuk bodoh, kita tau kau bodoh. Lecturers MBA aku pun sgt pessimistik pasal ekonomi kita, tak ada sorang pun course mate aku yg optimistik. Kau lain la, bodo.

      Delete
    5. Anon, baguslah saudara buat MBA kini. Saya dah tamatkan MBA dah lama. Tengok pada pengomen kat blog ni tak nampak boleh guna cara MBA. Lebih rhetorik dari hujah. Hatta hujah yg bernas sebenarnya tiada.Kalau saudara tengok penunjuk ekonomi makro ia sihat - ini termasuk pertumbuhan gdp, perdagangan, pelaburan, tahap pekerjaan, rizab antarabangsa dsb. Malangnya semua ini dibuang dan diganti dgn rhetorik negara dah bangkrap atau negara dah dijual. Bagaimana nak berhujah dgn mereka yg berfikiran begini? Fokus disini hanya jatuhkan Najib dan bukan untuk pilih kerajaan yg lebih baik. Keadaan PH yg tenat tiada PM, tiada Kabinet, tiada sebarang polisi manasabah lagi dari main isu/janji manis kosong. Bahkan tiada kesepakatan. Bagi mereka yg rasa diri lebih dari tahap SPM sepatutnya perlu tahu semua ini dan boleh berhujah dgn baik. Apakah saudara akan pilih kerajaan demikian yg caca marba? Banyak yg sebut kleptocracy pasal LKS selalu sebut. Berapa ramai yg sebenarnya tahu undang undang kleptocracy US? Malangnya hanya tuduh, hina, hamun, fitnah dan sorak jadi perbualan blog ini dan bukan hujah.

      Delete
    6. MBA Mr Jilat Taek Low. Cakap gegar kampongpang kangkangkong.
      Seduit taknboleh pakai.
      Dasar totok jumud, broker jual negara bangsa kpd CCP. Siap canai guna agama. Janji dia mewah , simpan harta negara kapir.
      Apabila tanah air di Nanyang Ganyang, jenis Mr Jilat yg lari dulu kenegara kapir. Dah byk contoh ditimur tgh, Lobai lahanat perosak negara.

      Rajyat tiada pilihan dlm pilihanraya 14.
      Petualang2 UMNOBNPAS klepeto-akristokarat,dan PAS Talibanana WAJIB dikuburkan.

      Delete
    7. Mr j....kau tu spm. Ngaku jerr lah

      Delete
    8. MBA felda for mr j. You are so f'kn laughable.

      Delete
    9. Kalau mat singapok sebut
      Sifut babi

      Mr J pula sebut
      BURUNG KAKAKTUA

      amboiiii sepadan kamu berdua ya

      Delete
    10. MBA mr j ialah Making Bullshitting Acceptable, thesis dia Gebangology and Merapulogy. Ni la tahap 6%. Lagi la malu la kita nak dekati orang umno.

      Delete
    11. Anon, redakanlah marah sikit. Cuba tengok hujah yg disampaikan. Psywar PH is a perception game. Ramai yg tak suka detail jadi senang nak tanamkan perception dgn retorik. Sedih ramai yg tertipu dgn perang persepsi PH. PH sendiri tak ada apa yg nak offer pada rakyat.

      Delete
    12. Ph offer pada rakyat turunkan najib..tu pun dah cukup okay..mana nak dapat..umno ada offer cenggitu ker?

      Delete
  7. Tahu kenapa Rafizi beria ia sangat nak angkat Anwar sbgai PM ke 7? walaupun tak logik? Mudah je, dia berharap itulah tiket dia utk jadi org nombor 2 disamping Anwar nanti. Bagaimana dia nak melintas Azmin? Itulah jalannya. Doa bukan perduli PKR akan sebabkan gagalnya PRU14.

    ReplyDelete
  8. MAS tak nak jual kat china kerr? Menara petronas ada 2, jual la satu, jambatan kat tengah tu dapat sorang setengah.

    ReplyDelete
  9. Lebih lebih pulak bersatu ni..pernah pangkah selain umno tak?

    ReplyDelete
  10. Zaman kuih bijan dgn cucuq badak perisa babi komunis mmg cifut babi..

    Boleh curi, curi
    Boleh tipu, tipu
    Boleh rembat, rembat
    Boleh jual, jual.

    Yg penting sebelum aku hilang kuasa, Anak cucu aku 7 keturunan kaya raya.

    Ni lah doktrin dan dogma penganut regim aristokrat kleptokrat.

    Pusat Judi dan rumah pelacuran yg ramai polis kena angkut dgn SPRM tu di tadbir oleh BN.

    Mr j tak nk komen ke????

    ReplyDelete
    Replies

    1. Bolehlah sikit, kimi baru ada 400 syarikat, kalo ikut hati nak jadikan 800, kami kena ada sorang satu jet peribadi, senang sikit nak berkempen

      Bobo

      Delete
  11. Calon paling sesuai buat masa ini pada pandangan saya adalah

    PM - Tun Mahathir Mohammad

    TPM - Nurul Izzah Datuk Seri Anwar

    Semua Presiden Parti Dalam Pakatan Harapan Jika Menang Berrtanding Haruslah Diberikan Jawatan Menteri Kanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg sekali akak cifut babi jd menteri kanan.

      Baru lah ngam...

      Delete
  12. Aku pasti dan boleh dicap dengan ibu jari dengan gelagak PKR terkini PH akan kalah dengan terok!!...dan itu yang aku harapkan.Baru padan dengan muka parti peliwat ni.Masih tak sedar diri...baru2 ni aku rasa kesihan tengok Anuar setelah beliau sanggup berbaik2 dengan Tun,pada mulanya aku sangkakan beliau dah insaf...tetapi kebelakangan ini aku dah naik menyampah balik...masih ada hati nak jadi PM!!.. macam tak ada orang lain yang cerdek pandai dalam PKR sehingga nak lantek sipeliwat ni jadi PM??...guna otak sikitla wahai Melayu bodoh dalam PKR....

    Sekali lagi aku penoh yakin dan percaya jika inilah sikap sebenar PKR ,jangan haraplah nak kePutrajaya ,negeri Selangor tu pun akan kembali kepada BN....

    Kesian kepada perjuangan Tun yang begitu ikhlas, sia2 begitu sahaja.Tetapi walau baigamana pun aku berdoa kepada ALLAH semuga mempermudahkan jalan kepada Tun dan TS Mahyiddin menghadapi ujian ini.Dan jika perlu dapat keluar dari pakatan bangang ini walau pun terpaksa berjuang bersendirian daripada berpakat dengan PKR yang yang tidak tentu hala perjuangan dan tidak ikhlas.

    ReplyDelete
  13. Si Rafizi Ramli ni pun makin melaluk kebelakangan ni!!....siap dengan ada tempat untuk bersiaran ,mengalahkan DJ diTV....InshaAllah,biarlah dia buang tabiat sebelum masuk penjara!!...

    ReplyDelete
  14. Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula. Adalah tidak mungkin Dato Anwar menjadi PM Malaysia ke 7. Rakyat sudah maklum kredibiltinya terlibat kes liwat. Pakatan Harapan Rakyat seharusnya fokus kepada mengalahkan Dato Najib. Adakah ini salah satu petanda bahawa Tun Mahathir dan Tan Sri Mahyuddin akan kembali menyertai UMNO semula? Adakah ini merupakan petanda Tun Mahathir akan menyokong semula Dato Najib? Adakah ini petanda Tun Mahathir akan menarik balik tuduhan terhadap Khalifah Akhir Zaman? Nampaknya memang benar ramalan ahli nujum Kota Tinggi, Sarawak menyatakan UMNO akan terus menang PRU nanti. PPBM akan menjadi parti komponen BN nanti. Bye bye lah Pakatan. Bye bye lah Komunis DAP.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...Hello bapak komunis CCP (Atok Chin Peng)

      Nukilan Bingai Aluminium Kotabaru, Nanyang

      Delete
    2. Hanya pencacai dn balaci kurap umno yg percaya dsAnwar peliwat...seluruh ddunia tau yg mahkamah Malaysia hakim2 nya TK bebas dn mengikut skrip apabila brhadapan dgn kes melibatkan pemimpin pmbngkang trutama Dr pkr. It hakikatnya.

      Delete
    3. Tepuk tangan Hebat nukilan kota baru
      Dedak akan Di beri tambahan oleh a jib

      Delete
    4. Ramai pembaca blog ni org penyokong liwat. Admin blog bkn org pkr. Org PPBM. Hr ni admin tembak pkr. Korang org pkr a.k.a penyokong peliwat dan sotong jgn mrh ea...

      Delete
    5. Penyokong tegar pakatan masih memaksumkan anwar al jubori. Tak leh langsung terima kritikan trhdp anwar..hati tisu

      Delete
  15. Nak pilih seorang pesalah moral yg begitu banyak bukti sbg PM?? Kita sekali lagi akan diketawakan dunia setelah skrg diketawakan kan akibat kebodohan Najib Razak

    ReplyDelete
  16. Kajian syok sendiri? Boleh percaya ke??

    ReplyDelete
  17. Skg tak usah nak nak mengigau nak lantik nuar jadi pm. DSAI skg dlm penjara terimalah hskikat nyata. Macam diluar dah tak ada lagi calon selain anuar. Kalau kita mengakui sebagai satu gabungan pakatan harapan yang ingin berazam untuk nenumbangkan bn lebih baik pada pendapat aku simpan dulu cerita tentang anuar nak diangkat sebagai pm. Yang lebih terbaiknya fokus pada cerita masallah kesusahan dan penderitaan rakyat mengenai kos sara hidup atas perbuatan bn.Bukan semua rakyat diluar atas pagar itu penyokong anuar Kalau kes Dsai ini bagi aku lebih kepada masallah peribadi dan masallah keluarga wan azizah dan murul izzah. Dah menang pru 14 baru boleh dipikirkan masallah DSAI ini nak diminta pengampunan atau sebagainya. Sekarang tumpukanlah kepada menyedar dan menerangkan kepada rakyat apa yang berlaku pada nasa kini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BILA RAKYAT ADA KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN PADA PAKATAN MAKA TUMBANGLAH BN.

      Delete
    2. yang pasti kedah akan ditawan ppbm..
      kalau tunM bertanding Parlimen semula..
      1Malaysia akan senyap buat selamanya..

      Delete
  18. PH pada masa sekarang tumpu pada rakyat,untuk menang PRU 14 . Tak perlu lagi highlight siapa PM . Bekerja dan bersatu dalam menerang kan isu besar dan berikan penerangan untuk menyelesai masalah rakyat dari sudut ekonomi, pendidikan,perubatan dan social serta banyak lagi.
    Harap mendapat perhatian dari pimpinan PH
    Supaya ramai rakyat akan mengundi PH
    Masalah negara kini rakyat Sudah sedia maklumat

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH MENANG BINCANG LAH SIAPA BAKAL PM
      SEBULAT SUARA ANTARA 4 PARTI DENGAN SEMUA HATI YANG IKHLAS.

      Delete
  19. PPBM parti setahun jagung,muka tak tahu malu .Ahli entah berapa kerat ,kerusi sebatang karah ,ada hati nak jadi PM.Mahahtir masa dalam Umno dulu jadi calun perwakilan pun kalah,macam mana nak jadi PM kalau piliharaya nanti bungkus.Mahathir tak bolejh jadi PM kalau setakat dapat sokongan ahli PPBM,kena menang piliharaya dulu baru berangan nak jadi PM.Muyeddin pun sama ,,lagi tk ada harapan ialah Mukriz.

    ReplyDelete
  20. Mmg sah PKR gila kuasa. Perangai x ubah. Cubeler contohi umno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contohi umno kome setuju


      Maharaja China nak datang melawat wilayah ke 63

      Jom sambut raja China
      Contohi umno yeop

      Delete
    2. Wakil maharaja China sudah pun datang 700 tahun lepas.

      Delete
  21. Kepada semua pemipin pakatan harapan terutama pkr tolong janganlah mainkan isu anuar nak diangkat pm ke7 kerana ini lah peluru utama bn yang akan melaga2kan gabungan pakatan harapan yang akhirnya akan menyebabkan ph hilang fokus utama menyelesaikan masalah untuk membantu rakyat menumbangkan Bn.

    ReplyDelete
  22. Yeop : Raya ni nak jual apa

    Mike : Takde jual apa

    Yeop : Knp brg laku sgt ker

    Mike : Tak juge. Brg habis dah jual tak de stokk

    Yeop : Barang apa kamu jual sampai habis stokk?

    Mike : Aku dah jual satu 1malaysia!!! Nak jual apa lagi

    Yeop : Sifut babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jual selagi ada, jual kasi habis. Gunung kinabalu pun patut jual.

      Delete
    2. Mike: sifut babi pun takde stok teman dah jual..

      Yeop: kamu biar betui..

      Mike: iye yeop, ate kome tak tau ker lemak sifut babi diguna untuk salut kuih bijan dan cucuq badak...trending skang yeop!!..

      Delete
    3. Ahli pun boleh bilang DG jari duk jadi merak semacam.

      Delete
  23. PWTC tak jual ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pun boleh kamijual.... Kami ada polis ada askar... Ko ada APA ...telor.

      Delete
  24. lidah' jelik pembawa fitnah dan adu domba (Shahbudin.com) kini mulai resah apabila semakin mengetahui kedudukan PPBM di dalam Pakatan Harapan hanyalah sebagai alas kaki untuk PKR,DAP dan PAN

    si jahil yang memakai "baju" PKR akan tersenyum manis begitu juga si jahil yg memakai "baju" DAP dan butir tahi'nya "PAN". - konsesus 3 berbanding 1.

    Lelaki tua renta itu masih dibayangi kemasyhuran yang telah lama berlalu - sambil diikuti politikus Mat Jenin yg terus bermimpi pada kehebatan lelaki tua renta itu.

    Pastinya kisah pembahagian kerusi akan menjadi lebih menarik apabila Serigala mulai merebut dan mempertahankan serta berbincang dan berkhianat.

    PPBM akan mendapat sisa lebihan kerusi setelah PKR dan DAP mempertahankan hak dan habuan masing-masing - bahkan PPBM perlu bijak bersilat mengatur gerak kerana PAN juga memerlukan lebihan sisa kerusi yang "dihadiahkan" oleh PKR,DAP.

    dalam masa yang sama manusia-manusia jahil lagi menyombong diri terus asyik menari di tepi jalan dan alam maya - mengikut palu dan gendang tuan politik idaman.

    Baju apa yang dipakai oleh manusia jahil yang sering berkomentar di blog (Shahbudin.com) ?.

    1) PKR
    2) DAP
    3) PAN
    4) PPBM

    sangat malang jika manusia jahil itu memilih PPBM dan sangat beruntung jika PKR atau DAP mahupun butir tahi'nya PAN menjadi pilihan.

    Salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai aka Sahabat berlidah api berhati serigala dan berwajah dubuk usahlah kamu risau tentang PH
      Tidak usahlah kamu bergundah gulana memikirkan PH . TDM dan rakyat akan memastikan BN kecundang pada PRU 14
      Salam ya salam

      Delete
    2. 19>58

      Bermimpi ke naka jatuhkan BN,tak cermin muka dan kekautn diri yg menumpang DAP dan PKR.
      PRU 13 dang Anwar dan Pas bersatu hati menentang BN pun BN masih menang ,sekarang hanya orang uta seperti Mahathir dan LKS yg di harapkan utk menjatuhkan BN,mampu ke?.Gila.

      Delete
  25. Niat hati Mahathir nak peralatkan PKR dan Anwar bagi membantu nya kembali berkuasa ,samada melantik beliau sendiri atau proksi beliau menjadi PM.Ini sudah di kenal pasti oleh Anwar dan penyokong beliau ,terutamanya Rafizi,walau pun Azmin lebih menyokong 'bapa angkat 'nya dulu.

    Akhirnya sekarang pertikaman lidah sudah bermula di antara mereka.Sedikit masa lagi ,keadaan akan menjadi semakin runcing.Di harap Mahahtir panjang umur supaya beliau berjaya meruntuhkan Pakatna Harapan menjadi Pakatan Berantakan.PAS tentu senyum simpul melihat ini semua,dan Umno pula lebih bersedia meraih kemenangan semula.PM Najib akan terus berkuasa utk 5 tahun lagi.Amin.

    ReplyDelete
  26. Nampaknya para pembaca 'terdiam' dan 'terkelu' apabila admin mengkritik lapuiji pkr. Adakah ini petanda Pakatan Harapan sedang berpecah belah??? Saya yakin sekali UMNO akan menang jika begini terus berlaku. Begitu juga selalunya ramai yang memaki hamun saya malahan menggelar saya hanyalah graduan drp tempat jin bertandang. Tetapi, post kali ini masing2 terkelu. Saya berharap pembaca sekalian khususnya drp PPBM, tinggalkan sahaja PH yang didominasi komunis DAP. Abaikanlah sahaja usaha menjatuhkan Dato Najib. Kebenaran sudah pun terbukti.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
  27. Adunan api,kaca, racun, dan yg paling utama JARUM akan terus diserapahkan oleh lalat2 A9 dan Q7 didlm blog Budin. Siap maki tuan blog lagi.Tapi SOP basi memanaskan bangsa dan agama sudah ketinggalan zam
    Blog mykemut , hanukah, akhbar2 utusan , media 3suku semua dh mampos tak mampu bayar gaji pun.
    Apa kira pun...
    Virus 60tahun UMNO Klepeto-Akristokarato dan Pastalibanana harus dipadamkan dulu.
    Tugas anak cucu pula, bayar hutang dan tebus kembali khazanah tanah air dari Maharaja komunis China.
    NO CHOICE !!!

    ReplyDelete
  28. Bukan senang memujuk org2 tua & klrga dikg yg die hard sokong umno sejak muda utk beraleh arah, kerenah PKR dgn pm ke7 nya buat usaha saya sia 2 dan sgt kecewa, baru skrg saya tahu golongan politician memang tak berakal & berjiwa kosong.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...