Friday 18 November 2016

DI SEBALIK BERSIH 5, GANASNYA 1MDB SELAMA INI JANGAN SESEKALI DILUPA


Esok, Sabtu 19 November akan berlangsung perhimpunan aman Bersih 5 di sekitar Dataran Merdeka. Sebagai rakyat yang bebas dan merdeka, adalah hak setiap kita untuk bersuara, malah Suhakam atau Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia sendiri turut mengesahkan perkara yang menjadi milik rakyat itu, termasuk  bagi penjawat awam, pelajar universiti dan juga ahli akademik.

Menurut Pengerusi Suhakam, Razali Ismail, adalah menjadi perlanggaran terhadap Artikel 10(1) Perlembagaan Persekutuan jika hak kebebasan untuk berhimpun secara aman itu disekat.

Tetapi, dalam kita berhimpun dan menyuarakan bantahan bersama-sama Bersih 5, isu dan ganasnya 1MDB selama ini jangan sesekali kita lupakan. Terbaru,  beberapa Ahli Parlimen yang bersuara mengenainya sudah disiasat dan mungkin akan didakwa, manakala Rafizi Ramli yang lantang bersuara sudah pun dihukum penjara.

Jika kita imbau pelbagai kepelikan yang telah berlaku dalam negara sejak timbulnya isu 1MDB ini, ia seharusnya lebih merangsang lagi untuk kita turun beramai-ramai pada esok hari. 1MDB adalah "bala" dan "kecelakaan" yang membebankan rakyat dan negara.

Untuk itu, mari kita teliti apa kata Mahfuz Omar mengenainya:- (SH 18/11/2016).


LAPORAN AUDIT 1MDB DIRAHSIA: RAFIZI  DIPENJARA, RIZA AZIZ DAN JHO LOW BEBAS MERATA.

1. Isu skandal 1MDB terus menimbulkan persoalan panas masyarakat Malaysia dan antarabangsa.Isu ini terus menjadi hangat apabila Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 18 bulan  terhadap Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli kerana didapati bersalah memiliki dan mendedahkan laporan pengauditan 1MDB pada Mac lalu dibawah akta rahsia rasmi (OSA). 

Rafizi Ramli yang juga Setiausaha Agung PKR dikenakan sabitan jenayah dan hukuman penjara hanya kerana berani mendedahkan penyelewengan dana kerajaan sebaliknya mereka yang terlibat seperti Riza Aziz dan Jho Low dalam salah laku 1MDB membabitkan wang rakyat terus 'bebas merata'.

2. Kenapa kerajaan pada peringkat awal isu 1MDB didedahkan, PM Najib menafikan wujudnya penyelewengan tetapi apabila didesak, kerajaan memberi jaminan tidak akan menyembunyikan Skandal Negara sebagaimana yang PM Najib kata 'Nothing To Hide', tiada apa yang mahu disembunyikan serta PM Najib mengarahkan suatu 'Audit Khas' dijalankan oleh Ketua Audit negara dengan meminta semua pihak bersabar menunggu laporan audit selesai.

"Bukannya untuk menghukum mereka yang terlibat dalam skandal kleptokrasi itu, tetapi menghukum individu yang berani menegakkan kebenaran berkaitan 1MDB".

3. Kini bila laporan audit dah selesai diaudit dan siap untuk menjadi tetapan umum malangnya PM Najib dengan tiba tiba mengklasifikasikan laporan tersebut sebagai rahsia rasmi dibawah Akta Rahsia Rasmi.

Persoalannya apa 'motif' PM Najib mengarahkan siasatan audit dilakukan jika untuk dirahsiakan.Untuk apa audit  dilakukan keatas 1MDB kalau tak boleh dimiliki dan diketahui rakyat Malaysia.

Lebih baik dari awal tidak di audit dan apakah perkara yang nak dirahsiakan dari pengetahuan umum?

4. Jika PM Najib yakin yang laporan tersebut tiada unsur rasuah dan penyelewengan mencuri wang 1MDB yang membabbitkan dirinya sendiri apa keperluan untuk dirahsiakan?. Kenapa perlu takut untuk dedahkan kepada umum?

"Saya cabar PM Najib menjadikan dokumen laporan audit 1MDB dibuka untuk tetapan umum.

5. Tindakan meletakan laporan audit 1MDB tersebut sebagai rahsia dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) membangkitkan keyakinan masyarakat bahawa adanya unsur rasuah,penyelewengan dan perbuatan mencuri wang 1MDB yang dilakukan oleh satu 'pakatan jahat' negara dibawah kepimpinan Najib.

"Jika laporan tersebut tidak menjadi dokumen rahsia sudah tentu Rafizi Ramli tidak dijatuhkan hukuman penjara".

Merahsiakan laporan audit 1MDB dan memenjarakan Rafizi Ramli tidak lain daripada untuk menyelamat dan melindungi pencuri wang 1MDB.

Oh Tanahair Ku..Malaysia!
 "Penyelamat Di Penjara Pencuri Dibela"

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena.

41 comments:

  1. Bila Mr Bean melatah .... awak kan ado boleh sambungkan legasi sotong piji..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya ko tak nampak rakyat Msia ditipu dibohong. Duit berbilion yg lesap pon tak berjawab lagi ke mana perginya.

      Kata org melatah tapi tak sedar diri sendiri yg rabun buta.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Puki mak kau nurul huda. Kenapa di lndon tak laku ker???

      Delete
    4. Tuan Shah tolong padam posting judi di atas. Tak sudah2 dia masuk blog ni. Kurang ajar.

      Delete
    5. Balik lndon lah jangan bikin sial di bumi malaysia ni. Anak gampang.!!!

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. Hey wak indon! Kamu ini baru keluar dari pulau mana?
      Di indon takda group whatsap macam ini kah?
      Kalau nak join pun bincang ikut tajuk wak! Jangan cakap merapu buat malu orang indok kat sini. Najib kan orang indon....sama sama cakap merapu saperti kamu.

      Delete
    8. ini juga ilmu boleh sama2 ambil tahu sedikit sebyk.

      Delete
    9. Tuan Shah please delete all the indon postings. They are just like a virus attacking this blog. Now they are brave enough to reply our postings.

      Delete
  2. Ape dah jadi dgn negara kita ni...dah tunggang trbalik..semua angkara najib dgn 1mdb celaka tu..najib kau mati nt kau tau le nasib kau..baik kau bertaubat cepat2 sblm malaikat maut dtg jemput kau..kau sedar x kau tu dah tua..rambut pun selai x ada yg itam lg..x penah tengok cermin ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sadar Jamal main silap mata bersih demo dia pun demo kesudahan demo2 ni terus kerajaan sekat tapi kalau Jamal tak buat demo tiba tiba mahu sekat bersih agak janggal. Skrg dua dua tak boleh demo dan kerajaan berpeluang sekat terus menerus tiada lagi bersih dimasa depan. Bagus juga tidak menyusahkan orang ramai. Mentelah kalau daripada Demokrat menang sudah pasti Soros cucuk jarum supaya hak asasi dipermainkan lagi kononnya Malaysia kejam dan sebagainya. Skrg rasanya Republikan pimpinan Trump bukan lagi sahabat Soros dan Najib selesa sebab Amerika tidak berminat menganggu hal ehwal negara luar negara melainkan yang terang2 mahu berkonfrantasi dgnnya. Kalau Trump menang penggal kedua bermakna 9 tahun Malaysia aman tanpa gangguan Amerika

      Delete
    2. Tuan Shah,
      Apa yg terjadi di masa ini ialah berpunca dari:-

      1. Tamak-haloba / hamba nafsu duniawi yg amat besar.

      2. Penyelewengan / pecah amanah / rasuah / penipuan.

      3. Penyalahgunaan kuasa -
      undang2 dan akta diguna sebagai BENTENG untuk melindungi dan menutup kesalahan dan penyelewengan.

      4. Penindasan ke atas rakyat -
      Banyak subsidi ditarik. Rakyat tanggung kos sara hidup yg tinggi dan terpaksa juga tanggung HUTANG dan KERUGIAN NEGARA ekoran dari penyelewengan wang rakyat yg lesap berbilion2.

      Rakyat yg MISKIN curi susu anak ditangkap masuk lokap tapi orang yg bertanggungjawab melesap dan merompak berbilion wang rakyat terleoas begitu saja. ADILKAH begitu??

      Itu sebab rakyat bangkit bangun untuk menegakkan kebenaran dan keadilan.

      Delete
  3. Budin, apasal tak cerita pasal Tun Mamak tak jadi datang Bersih5? Semua orang tahu Tun Mamak sebenarnya nak datang tapi takut kalau Bersih5 tak dapat sambutan rakyat jelata. Kah kah kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita tun mamak tak datang bersih tu tak menarik bro.......sebab kita org lagi tertarik dgn cerita bicara mahkamah kegiatan haram 2 bank yg terlibat dgn duit haram 1MDB di Singapura tu. Org yg tolong larikan duit haram tu dapat upah bemilion2 bro...!!

      Duit rakyat yg dirembat tu sampai sekarang tak ada jawapan apa2 pun.

      Mana duit tu sekarang?? Tah masuk akaun mak ko ke atau masuk akaun mak aku......???

      Delete
    2. khalid samad aku tolong sambung ketawa kau kahkahkahkah...puuii skali kat muka kau..
      tun mamak takde pun takpe.. turun tetap turun

      Delete
    3. Tuan Khalid Samad, jika kamu tidak rasa malu pada orang melayu, tak apa lah sebab orang tidak kenal kamu. Tapi sebagai orang islam, tak malukah pada Allah yg kamu sembah? Kamu perpihak pada pengkhianat bangsa.
      Anak cucu kamu nak hidup disini kelak....negara sudah hancur ekonomi,kamu tak rasa apa apa terhadap penyamun ini?
      Atau kamu juga anggota penyamun?

      Delete
    4. Untuk makluman Tun M ada Sudan, gambar2 beliau menghadiri program dan bertemu pelajar di sana turut ada di media2 sosial. Menurut maklumat terkini, beliau akan cuba balik awal dan hadir dalam Bersih 5.

      Delete
    5. Huhaaak puiii gak kat muka khalid samad kihkihkihkih

      Delete
  4. 1MDB : 1 Malaysia Dilanda Bala

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang lain kerajaan buat dinafikan kebaikan. betul dah tidak percaya 1mdb disabotaj dikait 2.6 dikait kwsp dikait tbg haji dah tu M'sia bakal bangkrap. Apabila penipuan sudah menjadi kepercayaan yg dibuat penipu. dari dulu penipuan mmg selalu disokong dan dipjg-pjgkan akhirnya tertipu sepanjang hayat.

      Delete
    2. Bala tu mesti penyiasat persendirian yg buat akuan bersumpah kes altantuya tu kan...

      Delete
    3. 12.37 suruh tuan besar ko umumkan secara langsung laporan audit 1MDB tu terang2 kpd rakyat. Ada laporan pun tak guna kalau diOSAkan.

      Apa kejadah haram susah2 siapkan laporan panjang berjela tapi disimpan dalam peti besi sampai ditanya, disoal pun tak boleh??

      Itu Laporan Bapak Pig namanya.
      Buat laporan tapi lepas tu ditutup. Apa ke bangangla. Mana duit yg dirompak tu??? Siapa yg tipu siapa ?? Haram jadah !!

      Delete
    4. 1MDB
      1 Malaysia Di Bodohkan

      Delete
  5. Memang la Malaysia ada duit.... tapi duit pinjam dan mengaku duit sendiri.

    ReplyDelete
  6. Kepada para peguam yang mewakili Mohd Rafizi Ramli, apabila kes tersebut di bawa ke mahkamah tinggi kelak, gunakan hujah-hujah ini untuk merayu hukuman penjara 18 bulan kelak:

    1) Walaupun apa yang dilakukan Rafizi melanggar akta OSA, tetapi niat dan motivasi beliau murni iaitu untuk mendedahkan salah laku yang melibatkan state investment company iaitu sebuah dana awam. Bukankah setiap kes yang dibawa ke mahkamah tujuannya adalah mencari mencari kebenaran dan keadilan? (pohon para peguam kodek-kodek kes2 yang lepas yang ada similarity dengan rafizi ni);

    2) Kenapakah laporan audit diletakkan bawah OSA? Adakah kerajaan mematuhi piawaian atau peraturan yang membolehkannya diletakkan bawah OSA? Dokumen yang bagaimana yang layak diklasifikasi duduk bawah OSA? Adakah ianya di stamp OSA kerana ada sesuatu yang ingin disembunyikan?
    Pihak pembelaan hendaklah membuktikan wujud unsur untuk menyembunyikan salah laku dalam pengurusan dan perbelanjaan tersebut dana tersebut. Saya ingat banyak bukti yang pihak pendakwaan boleh tender before the judge termasuk dokumen DOJ yang setebal 136 muka surat tu dan fakta-fakta kes yang sedang dibicarakan di Singapura dan Switzerland;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. The report should not be classified as OSA in the first place. So fight to declassify the report, hence there's no case.
      It should also be argued that when it sheds the light on mismanagement being classified as osa by the govt, it has been done in bad faith

      Delete
    2. Setuju bro......pihak peguam Rafizi mesti buktikan Rafizi terpaksa melanggar akta semata sebab nak dedahkan salah-laku, penyelewengan dan penipuan.

      Kalau akta tu tidak dilanggar......maka salah-laku, penyelewengan dan penipuan tak dapat didedahkan......dan tentu org yg terlibat boleh terlepas dari bertanggungjawab atau dakwaan dan terlepas dari hukuman.

      Macam bapak penyamun berselindung di sebalik Akta Penyamun......tak boleh didedahkan yg dia menyamun licin duit org.

      Delete
    3. Boleh defend, tuduhan pelanggaran akta OSA kpd Rafizi tak valid kerana pada asasnya dokumen awam tersebut tidak layak diletak bawah OSA

      Delete
  7. Hakikat yang berlaku di Malaysia.

    MO1 PENCURI!
    Menteri Kabinet anggota Kleptokrasi
    AG penghalang Keadilan
    UMNO sarang pencuri
    KPN...tangkap pelapor pencuri...pencuri lepas bebas.
    Parlimen...tidak lagi mulia selagi Pandikar Amin tak Mulia jadi speaker.
    Siasatan jenayah pemimpin diOSAkan.

    Baju Kuning, Baju Merah dan Baju Oren...
    Ini semua angkara MO1....Kalau MO1 tak RASUAH...tak munkin ini semua berlaku.

    Pilihan hanya satu...
    NYAHkan MO1...Baru Malaysia aman dan makmur.

    ReplyDelete
  8. Perhimpunan bersih dan baju kuning ini pun disebabkan oleh seekor kerbau yg bawa lumpur seluruh rakyat malaysia terpalit dgn rasuah maka kerbau buntal ini punca segala2nya hina busuk seperti bangkai bau seekor kerbau ini semoga perhimpunan bersih diberjati allah amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. yo la sogupo korang marahkan nyamuk kelambu dibaka kesudahan ea korang takleh tido ngingau 1mdb, 1mdb, 1mdb, carik kayu, carik kayu, carik kayu mimpi spai ke pagi, lopas tu kono kotok kotampi dek hj bakhil sogupo korang la gst pun berkira sgt bayau demi bangsa dan negara.

      Delete
    2. Anon 16:15,Gst kalo bayar untuk negara takpa tapi kalo untuk bayar hutang 1mdb..memang kena kira la...takkan rakyat nak bail out penyamun negara!!

      Delete
  9. anon 16.15....kau pun dapat dedak 1MDB...ngigau dok kira elaun mencacai berapa dapat bulan nih dari 1MDB...kebodohan nko pun nampak sebab dok tegak benang basah 1MDB...den raso kau lagi ising pasal 1MDB nih...tak yah dok cakap kat orang laaa...

    ReplyDelete
  10. As layman apa yg saya faham akta OSA adalah rahsia kerajaan berhubung dengan keselamatan negara bukan melindingi rahsia sesaorang tambahan pulak PM yg mungkin terlibat. Jika ianya melingdung perbuatan mungkar saorang yg diberi kuasa oleh rakyat maka rakyat perlu tahu perkara yg sebenar. Sebagai pengundi dan pembayar cukai saya fikir rafizi tidak melakukan sebarang jenayah terhadap rakyat dan negara. Dia membocor penyelewengan yg menyusahkan orang ramai. Dia sepatutnya dilindungi dibawah whistleblower. Walauagaimana pun saya terima apa yg berlaku kepada yb rafizi, tetapi mengapa penyenayah masih bebas dibelakang akta ini. Sebagai keadilan untuk semua tidak kah semua yg terlibat dengan jenayah ini diadilli di mahkamah. Jenayah telah dilakukan dan ada pulak undang undang melindungi penyenayah. Saya sungguh tidak faham. Pelik undang2 ciptaan manusia ni.

    ReplyDelete
  11. JUDI DAN TENUNG NASIB ADALAH HARAM DISISI AGAMA ISLAM.SETIAP DAGING YANG TUMBUH DARI SUMBER YANG HARAM, MAKA API NERAKA ADALAH LEBIH BAIK UNTUKNYA...NAHUZUBILLAH BIZALIK!

    ReplyDelete
  12. Tuan budin, belum lg bersih 5 bermula, pengerusinya maria chin telah ditahan..atas alasan mengancam demokrasi...bukankah penahanan maria chin juga merupakan satu ancaman pada demokrasi? Pelik, pelik..

    ReplyDelete
  13. Dah sampai ke tahap ini masih xrasa malu. ��http://www.theedgemarkets.com/en/node/316096

    ReplyDelete
  14. Jom ramai2 kita serbu mac najib makan ban BIJAN esok. 1mdb dan src belanja.

    ReplyDelete
  15. Kita desak supaya ditangkap IGP dan AG kerana bersubahat melindungi jenayah IMDB

    ReplyDelete
  16. Aku nak ambil kesempatan untuk ucapkan tahniah bravo tabik spring dan sekalung penghargaan kepada individu (abg polis ke ? ) yang telah menumbok Jamal Jamban a.k.a Jamal Bebal tempohari sehingga hidung berdarah dan menjerit jerit kesakitan seperti budak sekolah darjah 5. Terbukti si Jamal itu bkn kebal dan terbukti si Jamal itu adalah BEBAL.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...