Sunday 20 July 2014

KJ Ketua Pemuda London?


Malam tadi Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin telah memuat naik gambarnya bersama ribuan orangramai di Kota London menyertai perhimpunan menyokong Gaza dan mengecam Israel. Beliau dilaporkan dalam perjalanan ke Glasgow, Scotland untuk menghadiri Sukan Komanwel dah sementara singgah di kota London, kebetulan ada perhimpunan tersebut yang diadakan menuju ke keduataan Israel, lalu beliau dikhabarkan mengambil kesempatan turut sama menyertainya.

Memanglah sekali imbas, tindakan KJ itu sesuatu yang boleh dipuji dan membanggakan. Barangkali tidak ramai rakyat Malaysia, apatah lagi bertaraf menteri jika tiba di kota yang serta gemerlapan seperti London sanggup meluangkan masa menyertai perhimpunan seperti ini.

Mungkin pemimpin lain lebih gemar menghabiskan masa berjalan-jalan, membeli-belah atau menikmati panaroma indahnya kota tersebut, atau setidak-tidaknya berehat di bilik hotel saja daripada menyertai perhimpunan anti Israel itu. Tambahan pula ketika ini cuacanya sedang panas - kalau tak ikut serta perhimpunan ini pun tiada siapa nak marah atau mengurangkan markah politik di tanahair.

Namun, nampaknya berlainan dengan KJ. Beliau tetap meluangkan masa menghadiri perhimpunan anti Israel serta masih tidak lupa tanggungjawabnya sebagai seorang muslim.

Tetapi di dalam negara, apakah yang dilakukan oleh KJ dan Pemuda UMNO untuk menyuarakan bantahan mengenai serangan Israel di Gaza?

Pemuda UMNO yang diketuainya hanya mengadakan demonstrasi anti Israel di hadapan bangunan UMNO saja, bukannya di hadapan Kedutaan Amerika sebagai tanda bantahan terhadap keganasan yang sudah berulang kali dilakukan oleh Israel terhadap umat Islam di Gaza dan Palestin.

Tindakan Pemuda UMNO menjerit-jerit menghentam Israel di hadapan bangunan sendiri itu dianggap aksi paling lemah oleh pergerakan itu berbanding jika diadakan di hadapan Kedutaan Amerika yang merupakan penaja utama dan sekutu paling rapat dengan Israel itu.

Perhimpunan itu pula hanya diketuai oleh naibnya, Khairul Azwan Harun bersama hanya kira-kira 200 anggota Pemuda UMNO saja. KJ langsung tidak menyertai perhimpunan itu dan wajahnya tidak kelihatan sama-sekali, mungkin sibuk dengan tugas lain agaknya.

Lebih dari itu, ketika diminta mengulas mengenai pemulauan produk-produk yang ada kaitan dengah Israel atau Yahudi pula, KJ turut menyatakan kurang setujunya dengan tindakan itu atas alasan tidak semua barangan itu didatangkan daripada negara zalim tersebut, malah ia mungkin di keluarkan di kilang di negara ini yang pekerjanya adalah rakyat tempatan.

Beliau kemudian memberi contoh mengenai produk Nestle yang walaupun ada kaitan dengan Yahudi tetapi barangannya dikeluarkan di kilang yang terdapat di Rembau, Negeri Sembilan.

Pendirian KJ mengenai pemulauan produk yang ada kaitan dengan Israel atau Yahudi ini jelas berbeza dengan pendirian bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang menyokong sebarang usaha ke arah itu, malah mencadangkan agar usaha itu sentiasa dipertingkatkan ke seluruh dunia bagi menghasilkan kesan yang lebih baik menekan kuasa jahat tersebut.

Dan ketika Pas mengadakan demonstrasi anti Israel di hadapan Kedutaan Amerika, Jumaat lalu yang turut disertai oleh ribuan umat Islam, malang juga kerana KJ tidak pula mengarahkan ahli-ahli Pemuda untuk turut serta. Seharusnya demi kepentingan umat Islam di Palestin dan Gaza, KJ dapat mengenepikan soal politik dan mengarahkan ahli-ahli Pemuda untuk turut serta dalam perhimpunan anjuran Pas itu.

Kenapakah ketika berada di dalam negaranya sendiri di mana beliau menjawat jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO dan seorang menteri, KJ tidak mahu menunjukkan sebarang tindakan yang positif dan lebih berkesan untuk menyatakan bantahannya terhadap Israel?

Kenapa memilih kota London sedangkan kehadirannya hanyalah sebagai rakyat biasa saja?

Mungkin lebih baik jika sebelum menyertai demonstrasi di London itu, KJ membuktikan dahulu beliau juga sudah memainkan peranan yang sewajarnya di negara sendiri dalam mengecam Israel ini. Tidaklah ada yang melihatkan lebih sebagai Ketua Pemuda London berbanding Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Apakah keutamaan beliau dalam isu Israel ini sebenarnya - suatu tanggungjawab atau suka-suka? (SH 20/07/2014)

7 comments:

  1. Berdemo dalam negeri sendiri nanti ada orang ungkit dia jadi 'berok jalanan'. Berdemo kat luar negara orang panggil dia 'berok UMNO Baru' pun tak jadi hal kerana disana orang tidak tahu kelucahan apa yang telah dia lakukan dalam Malaysia.

    Alahai Kj..... saja nak cari glamour.....pandai nya yang tidak boleh diikut.

    ReplyDelete
  2. Sepertimana yang diketahui orangramai,KJ bukanlah melayu yang cerdik.Kerja dia cuma nak tumpang tuah nama orang lain,seperti yang dilakukan terhadap bapa mertuanya.Hanya melayu bodoh saja yang percaya KJ tu pandai tetapi dia sebaliknya seorang melayu yang lemah!Ini dibaca dari tindaktanduknya dalam semua hal.Manusia perasan belajar ditempat kononya melahirkan para cendiakiawan tetapi pemikiranya masih tahap kampong.

    ReplyDelete
  3. kah..kah..kah..demo ke? kan sedara tiri lu kata demo bukan budaya melayu..yg nie berdemo...nape...buat tebiat ke..alamat x lama lagi la tu?

    ReplyDelete
  4. Sebab masa lawatan obama ke Malaysia dia lah menteri pengiringnya so mana berani tunjuk muka berdemo atau mengarahkan pemuda umno berdemo di depan duta amerika sbb obama dah kenal dia.

    ReplyDelete
  5. Untuk menyatakan bantahan terhadap kekejaman israel di Palestin, kita tidak perlu menjadi orang UMNO atau PAS. Kita hanya perlu menjadi manusia tanpa mengira parti atau agama kerana ini sudah menjadi isu kemanusiaan sejagat. Sepatutnya KJ tidak perlu takut untuk berdemo di tanahair sendiri hatta di depan kedutaan US sekali pun. Soalnya, beranikah beliau???

    ReplyDelete
  6. petanda akhir zaman makin jelas. pemimpin muda & bodo!! rahmat pada mereka yg faham dan nampak kebatilan pemimpin.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...