Monday 7 July 2014

Bernama TV Kini Tenat?


Menjadi pengacara televisyen dan sering pula muncul menemubual tokoh politik dan pemimpin negara dengan pakaian segak bergaya adalah kelebihan yang tidak dimiliki oleh semua orang. Hanya insan terpilih dan berbakat besar saja berpeluang menceburi bidang seperti itu.

Sekali imbas juga tentulah ramai yang menyangka kehidupan mereka pastilah agak selesa, seiring dengan wajah ceria dan kepetahan berkata-kata yang dizahirkan di kaca televisyen itu.

Namun tidak begitu realitinya bagi beberapa pengacara Bernama TV, sebuah stesen televisyen milik kerajaan yang diletakkan dibawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia kerana sudah beberapa bulan elaun kemunculan mereka tidak dibayar atas alasan kekangan kewangan yang dihadapi.

Di sebalik wajah cerita, senyum, ketawa dan petah berkata-kata menemubual tokoh politik dan pemimpin negara dalam berbagai isu di Bernama TV, hakikatnya mereka sedang memendam kecewa serta sengsara seolah-olah titik peluh dan bakat mereka langsung tidak dihargai.

Meskipun elaun kemunculan itu sudah tertunggak beberapa bulan, tapi setiap kali pertanyaan dibangkitkan mengenai bayaran, jawapan yang diterima ialah diminta bersabar kerana masih menghadapi masalah kewangan untuk membayar gaji kakitangan.

Menjelang Aidilfitri yang bakal menjelma ini pun, difahamkan belum ternampak bayang-bayang bayaran elaun tertunggak itu bakal dilangsaikan.

Adalah difahamkan, masalah kewangan yang dihadapi oleh Bernama TV ini adalah berpunca daripada kelemahan pengurusannya mengendalikan syarikat tv di mana mereka seolah-olah hanya bergantung sepenuhnya kepada sejumlah peruntukan yang diberikan oleh kementerian tanpa ada usaha mahu menambah kantung kewangannya melalui pendapatan iklan dan sebagainya.

Ini menjadikan, walaupun Bernama TV adalah milik kerajaan dan membawa imej pemerintah yang sedang berkuasa, tetapi sumber pendapatan daripada iklannya terlalu sedikit, seolah-olah tiada usaha memperkemaskan jabatan iklan dan pemasaran atau melantik syarikat luar untuk menguruskan pencarian iklan. Malah iklan daripada syarikat-syarikat milik kerajaan lun tidak singgah ke Bernama TV.

Melalui peruntukan khas yang diberikan oleh kementerian itu, Bernama TV pula lebih mengutamakan kepada pembayaran gaji kakitangan tetapnya tanpa memikirkan bahawa pengacara jemputan atau sambilan yang mengendalikan program-program khas itu adalah otai-otai berbakat yang sarat dengah pengalaman dan menjadi nadi kepada stesen itu.

Lebih malang lagi, dalam beberapa kes pula, disebabkan masalah kewangan itu, pengacara-pengacara itu juga sedia bertolak-ansur agar elaun kemunculan dikurangkan daripada kadar biasa. Ironinya, setelah elaun dikurangkan pun tetap tertungak juga.

Dengan kelemahan pengurusan dan ketiadaan pendapatan iklan yang menggalakkan itu, selain berhadapan dengan masalah membayar elaun beberapa pengacaranya, Bernama TV boleh dikatakan masih beroperasi dengan peralatan dan kamera jenis lama serta jauh ketinggalan berbanding stesen-stesen televisyen yang lain.

Sebagai sebuah stesen TV yang membawa berita dan maklumat terkini serta kerap pula menjemput menteri dan pemimpin negara datang ke studionya dan dimiliki pula oleh kerajaan, kedaifan peralatan dan isu pembayaran tertunggak ini tentulah sesuatu yang memalukan dan tidak seharusnya berlaku.

Ia memberi imej seolah-olah kerajaan yang ada sudah tidak tidak berwibawa dan kehilangan upaya.

Lebih dari itu, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Shabery Cheek juga dikatakan kurang memberi perhatian untuk memajukan lagi Bernama TV sedangkan di luar negara, stesen televisyen yang memfokuskan kepada berita dan maklumat seperti CNN misalnya, amat maju dan berkembang dengan pesat sekali.

Tidak seperti menteri terdahulu, Dr Rais Yatim yang sangat mengambil berat dan memberi perhatian kepada perkembangan Bernama TV, Shabery Cheek sebaliknya dikatakan sangat perlahan mengenainya walaupun Perdana Menteri, Najib Razak kerapkali menyatakan dunia akan datang adalah dunia maklumat dan mahu setiap rakyat memperolehi makluma sebanyak-banyaknya.

Dan ditambah dengan pengurusannya yang lemah itu, Bernama TV seolah-olah selesa berada di takuk lama saja. (SH 07/07/2014)

7 comments:

  1. Padan muka mereka wahai Tuan Shahbudin. Bila asyik menyiarkan berita berat sebelah rakyat pun tak mahu tengok berita-berita yang tak bermaruah.Saya sendiri pun dah tak tengok berita-berita dari tv kerajaan dah hampir 15 tahun.Begitu juga dengan akhbar-akhbar arus perdana.Berita-beritanya banyak menipu orang melayu.Sungguh menjijikkan.

    ReplyDelete
  2. Semua media berat sebelah.Media kerajaan fokus kerajaanlah.
    Bodek pemimpin kerajaan lah.
    Media pembangkang pun 2x5 jugalah.Propaganda sampai tak diterima akal.
    Semua orang tak betul.Yang betul mereka sahaja.

    Media kerajaan ke atau media pembangkang ke semuanya 2x5x0

    ReplyDelete
  3. yg baiknya jangan tengok tv langsung macam saya dah 3 tahun, hidup lebih aman tenteram. nak tunggu laksanakan hukum hudud pun tak boleh harap kerajaan bn atau pr. nampaknya nak kena tunggu tentera isis menawan seluruh bumi asia dan seterusnya dunia nanti barulah hudud dikuasakan. hidup isis

    ReplyDelete
  4. Militan tak memberi sumbangan membangunkan negara..

    ReplyDelete
  5. Orang yang disuruh berniaga tapi tiada ilmu dan tidak pula mengeluarkan model sendiri mana mereka tahu tentang risiko rugi..... Apa yang mereka fikirkan hanyalah perut dan bawah perut mereka saja.

    TV3 ada pengalaman bagaimana mereka dulunya sebagai sebuah setesen tv yang paling untung tapi disebabkan rasa tamak oleh segelintir puak dalam parti UMNO Baru maka jadilah TV3 yang haprak seperti yang ada sekarang.... Itulah perangai UMNO Baru yang dulu kini dan selamanya.....

    ReplyDelete
  6. Dah jadi 2x5 macam RTM lah tu. Kesian....
    Di waktu negara menghadapi musibah MH370 dan MH17, RTM sebagai lidah kerajaan dilihat gagal memainkan peranan yang sewajarnya. Rancangan tv yg tak relevan masih disiarkan seperti biasa contohnya drama alih bahasa dan sebagainya. Sebaliknya tv swasta yang berlumba lumba untuk membuat liputan 24jam mengenai kes tersebut. Kenapa boleh jadi sedemikian?

    ReplyDelete
  7. kuasa politik m'sia terlalu kontrol media sampai stesen tv tak tau ape nk sampai kn pada rakyat. mmg padan menteri yg jage tu pn bengap.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...