Tuesday 20 May 2014

Urusan Membantu Deepak Rupanya Dilakukan Di Pejabat Menteri, Tapi Kenapa Najib Masih Diam?


Nama usahawan karpet, Deepak Jaikishan yang sebelum ini meriah mendedahkan pelbagai perkara mengenai kecurangan, salah laku serta kemewahan Perdana Menteri, Najib Razak dan isterinya, Rosmah Mansor, tiba-tiba muncul dan diperkatakan semula dalam isu keengganan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hasan Malek menandatangani sambungan khidmat Pengerusi Bank Rakyat, Sabbaruddin Chik.

Hassan, menteri yang yang dikaitkan dengan "cap ayam" dan dianggap paling tidak berkualiti dalam kabinet Najib berikutan beberapa reaksinya mengenai harga ayam, kenaikan harga barang dan tahap pengguna yang dianggapnya berpuas hati dengan kerajaan berikutan tidak banyak keluhan yang diterima oleh kementerian sedangkan luahan kemarahan rakyat begitu jelas di laman sosial Facebook dan Twitter, didapati enggan menyambung kontrak perkhidmatan Sabbaruddin yang berakhir 8 Mei lalu kerana tidak mahu menuruti kemahuannya.

Tindakan beliau itu berpunca daripada keengganan Lembaga Pengarah Bank Rakyat meluluskan permintaan agar suatu bentuk penyelesaian mudah diberikan kepada baki pinjaman sebuah syarikat yang dimilik oleh Deepak sebanyak lebih RM30 juta dengan tempoh bayaran selama 10 tahun melalui 120 keping "post dated" cek.

Penyelesaian itu sebenarnya sudah pun dipersetujui antara Deepak dengan beberapa individu tertentu dalam Bank Rakyat yang mengadakan perbincangan di pejabat Hasan Malek, kira-kira dua bulan sebelum itu.

Penyelesaian dan persetujuan di pejabat Hasan itu hanya diketahui oleh Sabbaruddin dan Ahli Lembaga Pengarah Bank Rakyat kemudiannya dalam sepucuk surat yang diterima memaklumkan perkara itu dan meminta Lembaga Pengarah Bank Rakyat menyetujuinya.

Bagaimanapun, atas dasar prinsip sebagai entiti perniagaan dan Bank Rakyat pula dimiliki oleh beribu-ribu koperasi daripada seluruh negara yang mengharapkan pulangan keuntungan daripada usaha yang dijalankannya, Lembaga Pengarah menolak penyelesaian yang diminta oleh Hassan itu kerana ia jelas akan membawa kerugian kepada bank.

Penolakan itu menimbulkan kemarahan yang amat sangat kepada Hasan.

Sebelum Hasan bertindak "membalas dendam" dengan enggan menandatangani penyambungan kontrak Sabbaruddin yang telah pun dipersetujui oleh Najib selaku Perdana Menteri dan juga Bank Negara, menteri itu juga pernah meluahkan kemarahannya kepada Ahli-Ahli Lembaga Pengarah Bank Rakyat dalam suatu majlis dengan berkata, "saya akan pecat kamu semua".

Berikutan tindakan Hasan itu, Sabbaruddin terpaksa meninggalkan pejabatnya di Bank Rakyat dan sehingga ini jawatan pengerusi bank itu masih kosong lagi. Dalam masa yang sama, kelulusan penyelesaian mudah kepada Deepak juga turut dipercayai tergantung.

Apakah Hasan sedang mencari seorang pengerusi baru yang boleh mengikut telunjuknya dan membiarkan Bank Rakyat rugi asalkan bantuan kepada Deepak dapat ditunaikan?

Penglibatan Hasan sebagai seorang menteri yang didapati begitu beria-ia mahu membantu Deepak sehingga tidak mahu meluluskan sambungan kontrak Sabbaruddin bukan saja menimbulkan persoalan mengenai kemungkinan adanya unsur rasuah dan "ada yang buat duit daripadanya" tetapi juga membangkitkan pertanyaan tentang hubungan usahawan karpet itu dengan Najib dan Rosmah Mansor.

Jika Hasan seorang menteri yang senstif dan menyedari bagaimana Deepak telah memalukan Najib dan Rosmah dengan pelbagai siri dakwaan yang mengaibkan sebelum pilihanraya umum lalu, tidak mungkin beliau mahu berurusan dan bersikap baik dengan usahawan tersebut.

Persoalannya ialah apakah Deepak sudah berbaik dengan Najib dan Rosmah dan keberanian Hasan yang sebelumnya dianggap tidak berwibawa dan "cap ayam" bertindak "memecat" Sabbaruddin adalah kerana ada "big boss" di belakangnya?

Tetapi jika tiada campurtangan Najib dan Rosmah pula, apakah yang mendorong Hassan tiba-tiba menjadi seorang yang berani?

Sabbaruddin dalam suatu pertemuan dengannya, jelas kecewa dengan apa yang berlaku kepada dirinya kerana merasakan masih banyak yang boleh disumbangkan melalui idea dan pemikirannnya di Bank Rakyat itu. Sebagai bekas menteri dan kakitangan kerajaan yang banyak pengalaman dalam kepimpinan, Sabbaruddin telah membawa banyak pembaharuan sejak berkhidmat sebagai pengerusi selama tiga tahun lalu.

Antara pembaharuan yang diwujudkannya ialah menukar persekitaran di ibu pejabat Bank Rakyat daripada imej "pajak gadai lama" kepada sebuah persekitaran bank yang segar, nyaman, selesa dan ceria. Selain layanan yang lebih mesra kepada pelanggan, hidangan minuman dan kuih-muih turut disediakan kepada pelanggan untuk mengelakkan mereka rasa bosan jika terpaksa menunggu agak lama untuk berurusan dengan kaunter.

Melalui hubungannnya dengan pelbagai peringkat usahawan dan tauke besar juga, Sabbaruddin telah berjaya membawa beberapa daripada mereka memindahkan sebahagian simpanan serta tabungan ke Bank Rakyat dan ini tidak diragui lagi merupakan tambahan kepada sumber pendapatan bank tersebut.

Dalam isu antara Hassan, Sabbaruddin dan Bank Rakyat ini, walaupun pelbagai perkara boleh ditafsirkan seperti kemungkinan adanya elemen rasuah dan "ada orang buat duit daripadanya", tetapi yang paling memalukan ialah kerana ia turut menjejaskan nama Perdana Menteri, Najib Razak.

Najib bukan saja dianggap lemah kerana gagal memastikan tandatangannya yang bersetuju khidmat Sabbaruddin disambung sepenggal lagi, bahkan dicemari atas kemungkinan sudah berbaik dengan Deepak yang kuat menghentam beliau dan isterinya sebelum ini dan penyelesaian mudah hutang dengan Bank Rakyat adalah ganjaran daripadanya.

Lantaran itu, ramai yang mula bertanya, patutlah Deepak tidak lagi bersuara sekarang ini?

Untuk membersihkan nama, imej dan membuang daripada segala sangkaan serta andaian buruk mengenainya dengan Deepak, Najib tidak ada pilihan lain melainkan memastikan agar tandatangannya yang menyetujui khidmat Sabbaruddin disambung sebelum ini dihargai oleh anggota kabinetnya sendiri dan tidak diperlekeh begitu saja.

Lebih daripada itu, dengan mengembalikan khidmat Sabbaruddin yang diketahui seorang yang jujur, berprinsip dan tidak boleh dibuat "main-main, ia juga merupakan sumbangan besar Najib kepada kejujuran dan intergriti dan tidaklah beliau juga dilihat bersubahat dengan petualang yang mahu membunuh beribu-ribu koperasi yang bernaung di bawah Bank Rakyat. (SH 20/05/2014)

7 comments:

  1. Jangan tak buat dosa selagi masa bernyawa. Hidup senang didunia nanti bila dah tutup buka belum tentu selamat diakhirat.

    ReplyDelete
  2. Tuan,

    Deepak ni melayu ke? Macamana melayu macam ni boleh mendapat keistimewaan bertaraf kayangan ini sedangkan ramai lagi melayu-melayu tulin yang DNA mereka sah melayu terkial-kial untuk mendapatkan bantuan dari p3mimpin melayu yang be4juang untuk orang melayu dan Islam.

    Itulah UMNO BARU. Sebuah entiti bisnis taraf lombong emas untuk segelintir elitis melayu yang dibina diatas satu fotomorgana untuk menipu golongan melayu marha3n untuk mencari kekayaan untuk diri,keluarga dan kroni-kroni mereka termasuk yang berDNA melayu palsu seperti Deepak,Vincent Tan dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua nya kerana RASUAH dalam komisyen. Jika dinilai diantara semua bangsa dalam Malaysia, bangsa melayu paling kedekut untuk memberi rasuah yang setimpal pada orang yang berbudi padanya tapi bangsa lain, mereka mempunyai strategi yang berlawanan. Jolok kiri makan kanan.....

      Delete
  3. Ingatkah anda skandal BMF satu ketika dulu yang telah meragut nyawa sdr Jalil Ibrahim di Hong Kong. Sehingga kini mereka yang terlibat melesapkan duit Bank Bumiputra yang pernah berada di tempat pertama bank terkemuka dan popular di Malaysia gagal diheret kenuka pengadilan. Almarhum sdr Jalil Ibrahim, seorang pegawai berbangsa Melayu yg berdedikasi telah dikorbankan oleh kumpulan komplot berkebaan bagi menutup segala rahsia dan maklumat. Akibat skandal berkenaan, Bank Bumiputra akhirnya lesap.

    Dan hari ini selepas puluhan tahun Bank Rakyat mula bangun dan merupajan antara bank yang termaju serta mampu memberi dividen tertinggi pada pemegang sahamnya. Denfan kreativiti dan kesungguhan pegawai yang dipertanggungjawabkan, Bank Rakyat berkemampuan menjana keuntungan yg besar dan memberi faedah yang tidak sedikit kepada pemegang sahan yang ramai terdiri dari orang awam.

    Malangnya semut hitam telah dibiarkan menghurung timbunan gula di Bank Rakyat. Menteri bertanggung jawab yang dipercayai berdarah spesis semut hitam ini memberi akses yang luas kepada spesisnya untuk mulai dan terus menyedut manisan di Bank Rakyat. Sabaruddin; seorang melayu cuba mempertahankan Bank Rakyat dari dicerobohi petualang semut hitam ini telah cuba dikorbankan oleh menteri spesis berkenaan demi faedah kelompok tertentu.

    Kakitangan Bank Rakyat harus bangkit, bersuara dan bertindak bagi memperbetulkan caca marba ini secara kolektif dan bersepadu jika mahu Bank Rakyat terus teguh dan tidak mengulangi nasib Bank Bumiputra. Nampaknya sasaran lanun sering tertumpu kepada tabung tabung yang menelihara kepentingan majoriti melayu. Kita yakin..tangan tangan politik elit yang berkepentingan dan bermotif peribadi ikut terbabit membuka akses kepada kepala semut hitam ini.

    ReplyDelete
  4. Kalau dah namanya 'ulat' , tak kemana ianya pergi melainkan ke bangkai jua tempat selesa baginya. Inilah dia bangsa ulat Malaysia.

    ReplyDelete
  5. ada yang berani bangkit ke? hahahahahahahhaa

    ReplyDelete
  6. bank rakyat dari dulu politik dalaman....penjawatan didalam semua dirancang....kenapa Khairuddin duduk di dalam juga harus disiasat....adakah benar campurtangan isterinya melalui Bank negara membuatkan si Khairuddin ini begitu selesa duduk di kerusi itu.....Siasat...ada berani???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...