Friday 25 May 2012

Setpol Najib Tersungkur Di Kaki MCA!!


Di antara pegawai Najib yang paling ghairah untuk menjadi calon pilihanraya ialah Shafie Abdullah yang juga merupakan Ketua UMNO Bahagian Wangsa Maju di Wilayah Persekutuan. Beliau juga adalah Pengerusi BN Wangsa Maju dan Ketua Penerangan UMNO WP.

Sejak bertanding merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian Wangsa Maju pada 2008 lagi, antara umpan kempen yang sering digunakannya ialah beliau boleh "berbisik" dengan Najib supaya mengembalikan kerusi Parlimen Wangsa Maju daripada MCA kepada UMNO.

Atas kedudukannya sebagai Setiausaha Politik Najib di Kementerian Kewangan dan gembar-gembur tentang hubungannya yang rapat dengan Perdana Menteri, umpan yang digunakan itu memang mudah menambat hati ahli dan perwakilan UMNO. Ia kemudian diperkukuhkan lagi apabila tidak lama selepas memenangi jawatan Ketua UMNO Bahagian, beliau juga berjaya meyakinkan pucuk pimpinan agar memberikannya pula jawatan Pengerusi BN Wangsa Maju yang sebelum ini dipegang oleh Yew Tiong Look daripada MCA.

Namun perkembangan dalam politik semasa sekarang ini memperlihatkan bahawa Najib tidak akan menukar ketetapan kouta antara parti-parti dalam komponen BN yang telah dipersetujui sebelum ini. Ini bermakna, sekurang-kurangnya dalam konteks WP, pembahagian kouta adalah kekal sepertimana dalam pilihanraya 2008 lalu.

UMNO akan terus bertanding di Putrajaya, Setiawangsa, Titiwangsa dan Lembah Pantai sahaja sementara lain-lain kerusi akan ditandingi oleh MCA dan Gerakan. Najib dipercayai tidak mahu menanggung risiko perpecahan di kalangan komponen BN dan kehilangan sokongan bukan Melayu pula jika beliau bertindak menukarnya dalam suasana sekarang.

Ini bermakna harapan UMNO dan Shafie Abdullah untuk melihat kerusi Wangsa Maju dikembalikan kepada UMNO tidak akan kesampaian dalam PRU ke 13 ini.

Tersungkurnya harapan Setiausaha Politik Najib untuk bertanding di Wangsa Maju diperkuatkan lagi bilamana MCA akan menganjurkan jamuan makan tengahari besar-besaran bersama NGO-NGO dan persatuan penduduk seluruh Wangsa Maju pada Ahad, 27 Mei ini di Kampung Pengantin, Jalan Genting Kelang yang akan turut dihadiri oleh semua pucuk pimpinan MCA termasuk Dr Chua Soi Lek dan mereka yang memegang menteri, timbalan menteri dan sebagainya.

Di majlis itu nanti, semua pemimpin atasan MCA akan diselerakkan untuk duduk dan bergaul dengan pemimpin-pemimpin masyarakat pelbagai kaum yang terdapat di Wangsa Maju.

Keberanian MCA mengadakan majlis jamuan yang dijangka dihadiri oleh lebih 1,000 orang itu dan kesediaan semua pimpinan kanan MCA turun ke Wangsa Maju adalah indikator jelas bahawa kerusi MCA akan terus kekal ditandingi oleh MCA dalam pilihanraya akan datang ini.

Tetapi jika indikator itu belum memadai, pada 29 Mei ini pula Najib sendiri akan turun ke Wangsa Maju dalam satu majlis di Kolej Tunku Abdul Rahman atau TAR Kolej yang merupakan IPTS milik MCA. Ini bermakna sekali lagi sebahagian besar pemimpin kanan MCA akan berada di Wangsa Maju.

Dua majlis yang diatur oleh MCA dalam tempoh seminggu itu termasuk kesediaan Najib sendiri turun bersama MCA adalah petanda yang cukup jelas bahawa Shafie akan terus "menggigit jari" untuk menjadi calon piliharaya di Wangsa Maju, bahkan beliau akan terpaksa bekerja kuat memastikan kemenangan calon MCA demi maruah UMNO dan Najib walaupun mengambil sikap yang keras dan bermusuh dengan pemimpin MCA Wangsa Maju sebelum ini.

Calon MCA dalam pilihanraya 2008 ialah Yew Tiong Look tetapi beliau kalah dengan 150 undi kepada calon PKR, Wee Choo Keong. Bagaimanapun Wee kini telah meninggalkan PKR dan menjadi calon Bebas yang menyokong BN serta kepimpinan Najib.

Dengan gagalnya misi "berbisik" kepada Najib untuk memperolehi kerusi Wangsa Maju, Shafie dijangka tidak mudah patah semangat dan akan mencuba "berbisik" buat kali kedua untuk membolehkannya bertanding sama ada di Parlimen Setiawangsa mahupun di Titiwangsa pula.

Kerusi Setiawangsa paling menjadi idaman beliau kerana kawasan itu adalah sebahagian daripada Parlimen Wangsa Maju sebelum berlakunya pecahan kawasan pada 2004, selain terdapatnya puluhan ribu undi pos di situ yang lebih memudahkannya untuk memperolehi kemenangan.

Shafie juga turut mengintai untuk bertanding di Titiwangsa bagi mengulangi sejarah tahun 2004 di mana Ketua UMNO Bahagian Wangsa Maju ketika itu, Astaman Abdul Aziz telah dipayungterjunkan untuk bertanding di Titiwangsa menggantikan Drs Suleiman Mohamad.

Jika misi "berbisik" dengan Najib kali kedua itu juga menemui kegagalan, beliau mungkin terus "berbisik" buat kali ketiga pula tetapi kali ini mungkin dengan memperlahankan sedikit nada suara bisikannya iaitu dengan meminta dilantik sebagai Senator pula.

Sekurang-kurangnya dapat juga bergelar Yang Berhormat!! (SH 25/05/2012).






1 comment:

  1. Biler si wee tu jadih YB so Kong Ben? Dier tu masih atah pagar seingat aku. Tibai tu x maksudnyer kem bien.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...