Tuesday 4 September 2018

SAMBUTAN ULANG TAHUN KEDUA BERSATU, SABTU INI



Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau Bersatu yang kini merupakan salah sebuah parti yang menjadi tunggak kerajaan  Malaysia Baru Pakatan Harapan akan merayakan ulang tahun kedua penubuhannya seperti maklumat berikut:-


Hari - Sabtu 8 September 2018


Masa - Bermula 7.30 malam


Tempat - Stadium Melawati, Shah Alam.


Perasmian akan dilakukan oleh Pengerusi Bersatu merangkap Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.


Selain itu, pelbagai aktiviti menarik juga akan turut diadakan sepanjang hari di Stadium Melawati pada hari tersebut.


Jom beramai-ramai, jumpa di sana!! (ShahbudinHusin 04/09/2018)

57 comments:

  1. Selamat bersidang wahai ahli-ahli kaum yang didatangkan @ kaum yang bermufaraqah.

    Percayalah kemenangan akan sentiasa berpihak kepada golongan yang benar.

    Teruskan perjuangan sehingga kemenangan mutlak itu menjelma, in shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar dan Rafizi membisu dalam isu Petron



      20 tahun rakyat menderita bersama Anwar Ibrahim dalam perjuangan Refoirmasi daripada pemerintahan kuku besi dan diktator Mahathir Mohamad. Akhirnya pemerintahan ini diwarisi anak didik Mahathir menjadi kleptokasi sama dengan gurunya si Najib Razak.

      Dengan janji-janji bahawa Malaysia akan bebas daripada kronisme, neptokrasi dan kleptokrasi rakyat menumbang kerajaan BN dengan harapan cahaya sinar baharu dalam kerajaan baharu menjelang 2020.

      Hanya 3 hari daripada 100 hari janji itu nampak sinar, akhirnya malap dan terus malap. Rakyat tertipu dengan janji-janji manis, bulan dan bintang oleh PAKATAN HARAPAN. Istilah kini rakyat KENA KENCING.

      Anwar Ibrahim dan PKR idola dan simbol reformasi sudah menjadi parti yang berebut kuasa. Perbabahalan antara pimpinan PKR tidak dapat diselindungi lagi. Malah media massa menjadi saluran hentam menghentam, buruk memburuk antara satu sama lain. Benar kata-kata yang mereka semua asal daripada UMNO bila dapat kuasa dan kekayaan perangai UMNO menjelma semula, itu sifat semula jadi PKR.

      Anwar Ibrahim lebih utama matlamatnya nak menjadi Perdana Menteri lebih daripada yang lain. Apa yang Mahathir buat mereka tonton sahaja demi nak jaga jawatan bakal diwarisi.

      Anwar tidak lagi berani untuk membela nasib rakyat yang dianiaya seperti sebelum ini. Suaranya sudah tidak ada lagi. Dia bisu, buta dan tuli dengan penyelewengan Mahathir.

      Semua salah laku dan rasuah yang dilakukan Dr Mahathir dilindungi oleh Anwar kerana beliau takut jawatan perdana menteri beliau akan hilang.

      Semua orang tahu Petronas dan Shell masih lagi merupakan pembekal minyak petrol dan diesel semenjak 1997 untuk kegunaan kenderaan kerajaan tapi Kabinet kerajaan Pakatan Harapan (PH) “gila dan korup” kerana membiarkan Mahathir sesuka hati. Mereka juga buta, bisu dan tuli.

      Parti yang kononnya menjulang Islam Progresif Amanah pun sama, hanya menjadi PASU BUNGA dalam PH. Bila dah dapat jawatan sibuk dengan kekayataan dan jawatan untuk pimpinan mereka. Kalau tak dapat mereka memperjuangkan Husam Musa, Wan Rahim semua dah dapat. Matlamat mereka hampir tercapai. Dulu berada dalam PAS apa dapat. Lebih baik buat Islam Liberal, janji kjawatan dapat.


      Tak kan lah mereka tak tahu, Mirzan tu anak Dr Mahathir? Jadi keseluruhan barisan Kabinet ini stupid.

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/

      : Rupanya 100 hari untuk mereka benar-benar mengikut apa yang BN buat sebelum ini, rompak harta rakyat....

      Delete
    2. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN

      Delete
    3. PH SELECTIVE PROSECUTION


      Jabatan Peguam Negara perlu fail rayuan kes Guan Eng
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 4 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore202
      Reezal Merican Naina Merican
      Reezal Merican
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Jabatan Peguam Negara, khususnya Peguam Negara Tommy Thomas, disarankan agar segera membuat rayuan di atas keputusan yang melibatkan kes berprofil tinggi di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang semalam.

      Menurut Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, adalah sesuatu yang mendukacitakan apabila seorang Peguam Negara yang mempunyai karisma dan wibawa yang dikatakan luar biasa dicemarkan dengan keputusan mahkamah yang cukup mengecewakan seperti ini.


      Jelasnya dalam isu ini, Jabatan Peguam Negara mempunyai tanggungjawab moral yang cukup penting dan besar untuk memastikan kes yang melibatkan individu berprofil tinggi diadili sebaiknya di dalam mahkamah yang terbuka dan adil.

      "Kenyataan Jabatan Peguam Negara yang menggunakan alasan kelemahan prosedur dan kemunculan “bukti baru” ini perlu diperjelaskan dengan lebih tuntas kepada rakyat.

      "Kita khuatir dan bimbang, perkembangan terbaru ini hanya merosakkan imej dan kewibawaan Jabatan Peguam Negara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      Beliau berkata demikian merujuk isu pembebasan Menteri Kewangan Lim Guan Eng, yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, dan ahli perniagaan Phang Li Koon yang dibebaskan atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Mengulas lanjut, Reezal berkata , rakyat secara umumnya sudah mula membuat perbandingan kes terbaru ini dengan apa yang berlaku kepada bekas Menteri Besar Selangor (Datuk Seri Khir Toyo).

      "Walaupun kita sedar, fakta dan asas kedua-dua kes adalah berbeza dan tidak sama; namun prinsip asasnya masih serupa dan wajar diambil kira. Isu kedudukan, kepentingan peribadi dan sebagainya mewajarkan kes melibatkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang ini dibicarakan semula di mahkamah," katanya.

      Tegasnya, kita tidak mahu imej Jabatan Peguam Negara, mahupun Peguam Negara yang baru dirosakkan dengan keputusan ini.

      "Peguam Negara dilantik dalam keadaan cukup terhormat , malahan berjanji untuk bersikap adil dan komited kepada usaha mengutamakan prinsip keluhuran undang-undang. Rule of law, seharusnya tidak bersikap selektif dan berselindung di sebalik kelemahan prosedur perundangan," katanya.

      Tegasnya, apa yang berlaku ini seakan-akan tidak selari dengan idealisme ‘Malaysia Baru’ yang sering diagung-agungkan oleh pihak tertentu.

      Jelasnya, ‘Malaysia Baru’ seharusnya meletakkan kes ini sebagai keutamaan dan prioriti dalam mengembalikan kewibawaan dan integriti kepada sistem perundangan negara.

      "Hakikatnya, majoriti rakyat memberikan reaksi yang cukup negatif kepada perkembangan berkait kes terbaru ini. Jabatan Peguam Negara tidak boleh memulakan usaha mengembalikan wibawa sistem perundangan dengan “langkah kiri” seperti ini," katanya.

      Delete
    4. Kepercayaan terhadap ketelusan PH semakin terhakis
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 4 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore402
      Nik Abduh Nik Abdul Aziz
      Nik Abduh Nik Abdul Aziz
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kepercayaan terhadap ketelusan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengangkat nilai kedaulatan undang-undang semakin terhakis.

      Menurut Ahli Parlimen Bachok Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, ini rentetan daripada penarikan semula dua kes rasuah melibatkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan ahli perniagaan, Phang Li Koon.


      "Ia menimbulkan persoalan ramai terhadap sejauh mana institusi teras dalam negara ini benar-benar bersih daripada pengaruh pihak luar dalam menentukan tindakannya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      Semalam, Guan Eng, yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, dan ahli perniagaan Phang Li Koon dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Nik Mohamad Abduh berkata, kerajaan sering melaung-laungkan slogan kedaulatan undang-undang dengan gagasan mereformasi institusi perundangan sejak mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

      Namun, soalnya, apakah sebuah kedaulatan undang-undang itu terpakai hanya untuk melindungi mereka yang berkuasa, sedangkan perbicaraan kes rasuah Menteri Kewangan tersebut baru pada fasa awal setelah melalui penyiasatan sejak 2016.

      "Jika pihak tertuduh yakin berada pada pihak yang benar, sewajarnya kes yang berprofil tinggi ini dibicarakan sehingga diputuskan oleh sebuah Mahkamah yang bebas, bukannya ditarik balik oleh Peguam Negara," katanya.

      Itu katanya, makna sebenar di sebalik hasrat Kerajaan PH mengangkat slogan kedaulatan undang-undang.

      Malah, jelasnya selain dilihat wujudnya campur tangan, pengguguran kes ini menimbulkan persepsi bahawa pihak tertuduh tidak berani berhadapan dengan perbicaraan.

      "Selain kekaburan terhadap janji reformasi tersebut, saya juga berpandangan pengguguran kes ini akan berkait dengan kredibiliti penyiasatan SPRM," katanya.

      Jelasnya, persoalan ini semua masih menjadi tanda tanya di kalangan rakyat.

      Katanya, kesemua perkara ini jelas memberi gambaran implikasi terhadap pengguguran kes berprofil tinggi dalam negara kita.

      "Lebih malang lagi, ia bukan sahaja membelakangi janji reformasi pihak Kerajaan terhadap rakyat, bahkan telah menyebabkan institusi-institusi tersebut mengalami defisit keyakinan oleh rakyat hari ini," katanya.

      Delete
    5. Penarikan kes Guan Eng, janggal dan timbul persoalan
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 4 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore111
      Ezam Mohd Noor
      Ezam Mohd Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - NGO Hisbah Center For Reform (Hisbah), memandang serius keputusan menarik balik dakwaan rasuah terhadap Menteri Kewangan Lim Guan Eng, oleh Jabatan Peguam Negara semalam.

      Pengerusinya, Datuk Ezam Mohd Noor berkata, ianya sesuatu yang amat janggal dan menimbulkan pelbagai persoalan apatah lagi penarikan dibuat setelah Orang Kena Tuduh (OKT) menjadi ahli kabinet kerajaan.


      "Persoalan paling pokok dari sudut keadilan ialah apakah wujud pertindihan kepentingan (conflict of interest) di dalam keputusan ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru katanya, Hisbah menuntut penjelasan yang tuntas daripada Jabatan Peguam Negara secara umum dan terbuka sesuai dengan prinsip kerajaan baru PH yang mendukung prinsip ketelusan dan transparensi.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah ]

      Semalam Guan Eng, yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, dan ahli perniagaan Phang Li Koon dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Delete
    6. Hukum pesalah LGBT untuk cegah
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 4 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore30
      LGBT
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Kerajaan Pahang menyambut baik tindakan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri untuk mengkaji semula hukuman bagi kes golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negeri ini.

      Exco Jawatankuasa Kebudayaan Negeri, Perpaduan, Kebajikan Masyarakat, Wanita dan Keluarga Negeri, Datuk Seri Shahaniza Shamsuddin berkata, kerajaan negeri menyokong sebarang langkah untuk memperbaiki prosedur dan undang-undang sebagai satu bentuk pencegahan.


      Menurutnya, setakat ini Pahang tidak berdepan sebarang kes berkaitan perkara itu, namun tindakan tegas tetap akan diambil terhadap sebarang kesalahan yang berkaitan dengan LGBT.

      "Salah satu sebab mengapa tidak ada tindakan atau hukuman yang dilakukan terhadap kes LGBT adalah sukar untuk kita membuktikan kesalahan itu.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat: Pahang bayang ikut langkah Terengganu]

      "Pelanggaran itu biasanya dilakukan secara peribadi dan amat sukar untuk membuktikan kesnya berlaku. Setakat ini kami hanya mengambil tindakan atau dihukum di bawah Undang-Undang Syariah berkaitan alkohol," katanya ketika ditemui media di Taman Tok Sira, di sini, petang tadi.

      Shahaniza berkata demikian bagi mengulas pelaksanaan hukuman sebat bagi kes lesbian di Terengganu.

      Bagaimanapun katanya, jika ada hukuman berat yang dikenakan ia adalah pendekatan pendidikan dan tidak menjadi kejam kepada pesalah.

      Delete
    7. Kes Guan Eng: MCW beri dua cadangan
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 4 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore62
      Kes Guan Eng: MCW beri dua cadangan
      Guan Eng bergambar bersama barisan peguamnya selepas keluar daripada kamar mahkamah.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pemerhati Rasuah Malaysia (MCW) memberi dua cadangan kepada kerajaan bagi memastikan polemik kes pembebasan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di atas pertuduhan rasuah tidak lagi berulang.

      Presidennya, Jais Abdul Karim, berkata, hal ini juga untuk memastikan sistem kehakiman negara terhindar daripada sebarang salah guna kuasa.


      "Pertama, MCW mencadangkan agar Jabatan Peguam Negara (AGC) mesti diletakkan di bawah kuasa Parlimen," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah ]

      Semalam Guan Eng, yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, dan ahli perniagaan Phang Li Koon dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail melepaskan dan membebaskan Guan Eng, 58, dan Phang, 46, berikutan permohonan peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim, dan Datuk V.Sithambaram serta Hisyam Teh Poh Teik, yang mewakili Phang, supaya anak guam mereka dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan itu.

      Mengulas lanjut, Jais berkata, sekarang, AGC ini berfungsi sepenuhnya di bawah pentadbiran Jabatan Perdana Menteri Malaysia(JPM).

      "Pada Julai 2018 yang lepas, sembilan buah agensi kerajaan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Audit Negara diletakkan di bawah kuasa Parlimen kerana rombakan besar-besaran di JPM, sepatutnya AGC juga termasuk di dalam senarai rombakan tersebut," katanya.

      Jelasnya, selagi AGC diletakkan di bawah pentadbiran JPM, tuduhan atau persepsi bahawa AGC gagal berlaku adil atau diarahkan berbuat sesuatu, pasti akan berterusan.

      Malah, katanya, pelantikan Peguam Negara yang dipilih sendiri oleh parti pemerintah membuka ruangan untuk kritikan yang lebih besar.

      "Sepatutnya Peguam Negara mestilah dipilih oleh ahli-ahli Parlimen melalui satu proses khas dengan perkenan Yang Di Pertuan Agong," katanya.

      Menurutnya cadangan kedua adalah kerajaan perlu segera memisahkan Pejabat Pendakwa Raya daripada Pejabat Peguam Negara.

      Katanya, langkah ini penting untuk mengukuhkan kebebasan pendakwa raya di Malaysia.

      "Melalui pemisahan ini, Peguam Negara hanya akan bertindak sebagai penasihat kepada kerajaan manakala Ketua Pendakwa Raya yang berasingan akan membuat keputusan mengenai perkara-perkara berkaitan pendakwaan," katanya.

      Katanya, tujuan pemisahan ini ialah untuk memupuk keyakinan orang ramai terhadap pejabat Ketua Pendakwa Raya dan bagi menghapuskan pandangan bahawa pendakwaan akan dilihat berat sebelah.

      Delete
    8. DAP takut dengan kebangkitan Melayu?
      NOR AINNA HAMZAH 20 OGOS 2018
      DAP takut dengan kebangkitan Melayu?
      Datuk Ibrahim Ali
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - DAP dikatakan bimbang selepas wujud kebangkitan Melayu apabila sebuah lagi parti Melayu baharu ditubuhkan iaitu Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra).

      Presiden Penaja Putra yang juga Presiden Persatuan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, dakwaan seorang pemimpin DAP, Dr Boo Cheng Hau seperti dilaporkan oleh sebuah portal mendakwa, parti baharu berkenaan bersifat rasis adalah keterlaluan.


      Menurutnya, penubuhan parti berkenaan bukanlah bersifat rasis, namun melihat kebangkitan Melayu baharu di arena yang lebih kompetitif di negara ini.

      “Dia (DAP) wajar hentikan tuduhan Putra ini parti rasis… kami di era pembaharuan. Parti ini akan diterajui oleh Melayu baharu dan kini dalam usaha memperkasakan lagi orang Melayu secara keseluruhannya.

      “Malah, kita (Putra) juga melihat tiada keperluan untuk berlawan atau memandang rendah kepada kaum Cina dan India atau bangsa lain, bahkan melihat kepentingan untuk bekerjasama dengan bangsa lain untuk lebih cemerlang dalam perniagaan, teknologi, pendidikan, budaya dan nilai sistem,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Ibrahim Ali tubuh parti Putra]

      Ibrahim berkata, bagi pihaknya politik Melayu berlawan dengan parti Cina mahupun India sudah pun berakhir.

      Menurutnya, dia amat berharap agar DAP sedar dengan realiti baharu dalam arena politik hari ini.

      “Kami (Putra) bukanlah parti yang diterajui oleh Melayu ‘lama’ seperti Umno. Dakwaan dia (Dr Boo Cheng Hau) ini disebabkan ketakutan dengan kebangkitan Melayu.

      “Tanpa sokongan Melayu, DAP tak dapat menawan negara ini. Kita (Putra) akan teruskan dengan perjuangan untuk agama dan bangsa.

      Memetik laporan sebuah portal berita, Cheng Hau menyelar tindakan Ibrahim yang merupakan vateren politik yang tidak belajar dari kegagalan sebuah parti yang ditubuhkan berasaskan bangsa seperti di Afrika Selatan.

      Malah, Cheng Hau turut menyarankan Ibrahim untuk membuat lawatan deligasi yang bukan hanya disertai oleh ahli Putra, bahkan pemimpin Bersatu, Umno, MIC, MCA dan Pas ke negara berkenaan dan melawat parti Nasional di sana.

      Delete
    9. Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

      Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

      “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

      Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

      “Ini juga sejajar pembaharuan institusi yang disokong kerajaan baru.”

      Isnin lalu, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pelantikan 5 ahli lembaga pengarah baru, iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, menggantikan Datuk Seri Najib Razak yang meletak jawatan pada 31 Mei lalu.

      Azmin bersama ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Mohd Hassan Marican, bekas timbalan gabenor Bank Negara, Dr Sukhdave Singh dan bekas pengarah eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Goh Ching Yin pula dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Khazanah.


      : Politik matang mana-mana didunia tidak melantik ahli politik mengurus pelaburan tapi Mahathir buat apa yang selama ini BN buat. TAK ADA BEZA....

      Delete
    10. Projek Gagal Diwarisi Kerajaan Terdahulu sedang disemak



      Projek Ternakan Kambing Lembah Kaprima Kampung Chabang Kerteh, Kemaman didakwa antara projek gagal kerajaan yang terdahulu yang `terpaksa' diwarisi kerajaan negeri masa kini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa negeri, Dr Azman Ibrahim berkata, projek yang bertujuan bagi merealisasikan matlamat menjadikan Terengganu sebagai hab pengeluar kambing terbesar negara dalam 10 hingga 15 tahun akan datang itu, melibatkan 20 hektar tanah, lima unit kandang, rumah penternak dan pejabat serta stor baja.




      "Pada September ini, perjanjian dengan syarikat yang gagal kita akan tamatkan untuk kita mulakan satu perancangan baru.

      "Infrastruktur penternakan yang dibina menggunakan puluhan juta wang rakyat tidak sewajarnya terbiar dan rosak begitu sahaja,"katanya kepada Urusetia Penerangan Darul Iman, semalam.



      Untuk rekod, Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini menswastakan projek Lembah Kaprima kepada lapan anak jati negeri melibatkan Kampung Payang Kayu, Hulu Terengganu, Kampung Chabang, Kerteh (Kemaman), Segading (Hulu Besut), Hulu Seladang dan Telaga Papan (Setiu), Durian Mentangau (Dungun), Tanjung Gaduh (Marang) dan Mengabang Bakong (Kuala Nerus).
      Projek berkenaan yang bermula sejak 2006 peringkat pelaksanaan fasa ketiga (2015) selepas melaksanakan fasa pertama dan kedua iaitu penyediaan infrastruktur berjalan lancar.
      Kerajaan negeri ketika itu juga membelanjakan lebih RM13 juta untuk penyediaan infrastruktur seperti jalan dan kandang untuk ternakan kambing berkenaan. Selain itu, projek berkenaan turut diswastakan kepada pengusaha dalam bentuk sewaan kandang yang mana setiap lembah kaprima mempunyai lima kandang dan setiap kandang disewa dengan harga RM200 sebulan.

      Sumber: LINK


      : Terengganu negeri kaya, rakyat jadi miskin kerana pimpinan kerajaan terdahulu bodoh menggunakan wang untuk kebaikan...

      Delete
    11. Dulu kata Najib ambil duit dari Najib, sekarang HARAPAN pula'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 5:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 6:15 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sekretariat Peguam Muda Pergerakan Pemuda Umno mempersoalkan tindakan kerajaan melantik peguamcara daripada firma guaman yang diasaskan Peguam Negara, Tommy Thomas bagi memfailkan tuntutan ke atas kapal mewah, Equanimity.

      Pengerusi sekretariatnya, Nik Saiful Adli Burhan berkata, pihaknya berpandangan pelantikan itu boleh menimbulkan konflik kepentingan antara peranan peguam negara dan pemilik firma guaman tersebut.

      "Konflik kepentingan ini bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) yang jelas menyebut dan berjanji akan menghentikan kerosakan institusi-institusi penting negara dan mengembalikan kedaulatan undang-undang dalam menjamin kebebasan agensi-agensi penting kerajaan," katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Kota Bharu, hari ini.

      Semalam, Kapal layar mewah Equanimity yang dikaitkan dengan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba di Terminal Boustead Cruise Center, Pelabuhan Klang.

      Nik Saiful Adli berkata, sebelum ini HARAPAN sering melaungkan dalam ceramah-ceramah mereka menggambarkan contoh konflik kepentingan melibatkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      "Najib minta duit daripada Najib, diluluskan oleh Najib kepada Najib, kini ia seoalah-olah berbalik kepada mereka (HARAPAN)," ujarnya.

      Ungkapan itu sebelum ini dipopularkan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu ketika berceramah pada kempen pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu bagi menggambarkan jawatan-jawatan yang dipegang Najib.

      Sementara itu, Nik Saiful Adli yang juga exco Pemuda Umno turut menggesa siasatan terhadap kapal mewah berkenaan dijalankan dengan telus tanpa ada agenda tersembunyi untuk kepentingan politik semata-mata.

      "Rakyat berhak mendapat laporan telus berkaitan setiap isu yang disiasat.

      "Jangan pula selepas ini ia menjadi seperti siasatan kes 1MDB terhadap Najib, berakhir dengan keputusan bahawa akaun beliau tiada kaitan dan tiada tuduhan berkaitan 1MDB," katanya.

      Delete

    12. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete

    13. SPRM siasat Hisham berhubung peranan bawa masuk AS$12 juta
      Hariz Mohd | Diterbitkan 4 Sep 2018, 10:59 malam | Dikemaskini 4 Sep 2018, 11:16 malam

      A+ A-
      EKSKLUSIF | Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam mengambil keterangan bekas menteri pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung kemungkinan memainkan peranan dalam membawa masuk wang berjumlah AS$12 juta ke negara ini.

      Sumber yang rapat dengan siasatan itu berkata SPRM menyiasat sama ada pemimpin Umno itu memainkan peranan untuk mengaturkan pertemuan yang didakwa berlaku di Timur Tengah antara bekas ketua pengarah risikan, Datuk Hasanah Abdul Hamid dan pihak lain.

      "Hishammuddin adalah antara beberapa saksi yang dikehendaki penyiasat SPRM bagi membantu siasatan berhubung pertemuan antara Hasanah dan satu lagi pihak di negara Timur Tengah.

      "Ini juga sebab yang diberikan oleh SPRM kepada Mahkamah Majistret Putrajaya apabila mereka meminta untuk melanjutkan perintah reman terhadap Hasanah pada Ahad," kata sumber itu kepada Malaysiakini hari ini.

      Pegawai tinggi penyiasat yang enggan namanya didedahkan itu merujuk kepada Hasanah, yang merupakan bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO).

      Baca: Bekas perisik mungkin dapat dana AS$12j melalui Timur Tengah

      Hasanah sebelum ini ditahan reman oleh SPRM selama enam hari untuk membantu siasatan berhubung wang berkenaan.

      Sumber bagaimanapun tidak mendedahkan bilakah masa mesyuarat itu berlangsung.

      Satu lagi sumber berkata antara perkara yang disiasat oleh pegawai SPRM ialah mengenai bagaimana sejumlah besar wang tunai berjaya diseludup ke Malaysia beberapa bulan yang lalu.


      "Daripada maklumat yang diterima oleh SPRM, terdapat satu perjanjian yang dibuat dengan pihak tertentu di Timur Tengah untuk membawa wang tunai itu ke Malaysia.

      "Pegawai penyiasat ingin menyoal Hishammuddin untuk mengetahui sekiranya dia terlibat dalam mengaturkan pertemuan ini"

      Sumber berkata, Hishammuddin yang juga bekas timbalan presiden Umno, menghabiskan masa selama dua jam di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk memberikan keterangannya semalam.

      Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Simi Abd Ghani mengesahkan pihak berkuasa itu telah mengambil kenyataan Hishammuddin dan bekas menteri itu memberikan kerjasamanya sepenuhnya.

      Bagaimanapun, Simi enggan mengulas lanjut mengenai kes itu.

      Minggu lepas, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki memberitahu sidang akhbar bahawa mereka telah merampas sejumlah wang berjumlah AS$ 6.3 juta berhubung siasatan terhadap Hasanah dan lapan yang lain termasuk tujuh pegawai MEIO dan seorang ahli perniagaan.

      Delete
  2. Woiiii wak kojola kengkang kepala mancis...kalau nak makan datanglah TAPI tak boleh tapau bawa balik.

    Tissue pun tak boleh ambil.

    Ingat tu!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih PH hadiah kemerdekaan ke-61 di bawah pemerintahan MahaQorun



      Hari ini kita sambut kemerdekaan dengan gembira. Esok kita boleh menangis puas-puas kerana bukan sahaja SST 10% kita kena. Kita kena pula cukai perkhidmatan 6% akan menjadikan 16%.

      Jangan sedih Lim Guan Eng kata harga barang turun, Tony Pua antara yang paling tinggi mendapat sokongan rakyat dengan majoriti 100k pun kata harga barang akan turun.

      Apa bodoh kita nak percaya kepada Abdul Hadi Awang. Dia tu boleh mengajar agama sahaja. Mana tahu politik dan ekonomi.

      Orang kapir yang baik lebih afdhal di sokong daripada orang Islam yang fasik kata ulama parti AMANAH dan IKRAM. apa kita nak susah.

      Tahniah sekali lagi


      : Politik ini boleh membodohkan orang yang cerdik, boleh kencing kepada rakyat yang bodoh....

      Delete
    2. Pembatalan ECRL mimpi buruk untuk orang Pantai Timur
      Abdul Latiff Abdul Rahman | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 12:47 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) mungkin dibatalkan seakan mimpi buruk untuk seluruh penduduk Kelantan dan Pantai Timur.

      Kalaupun projek zaman Datuk Seri Najib Razak ini mempunyai sejuta masalah dan ketirisan, namun hasrat bekas perdana menteri itu sedikit memberi rasa gembira kepada rakyat Kelantan dan Pantai Timur.

      Kami diberi harapan bahawa kami tidak lagi diabaikan.

      Tinggal kini ada satu lagi berita harapan kepada rakyat Kelantan iaitu projek lebuh raya Center Spin Road (CSR).

      Dalam persidangan pertama Dewan Rakyat baru-baru ini saya sudah bangkitkan bahawa projek ini wajib dipercepatkan. Pakej atau fasa pembinaan perlu berjalan serentak.

      Projek yang sepatutnya bermula awal 1990-an ketika Rancangan Malaysia kelima ini tertangguh sehingga kini. Perlu diingatkan, pengumuman projek ini dibuat ketika zaman Perdana Menteri keempat, yang kini kembali menjadi Perdana ketujuh.

      Setakat ini hanya pakej B1 (Pasir Hor-Kadok) saja yang baru siap sepenuhnya dan dibuka kepada umum.

      Ketika musim cuti perayaan jalan Kota Bharu-Kuala Krai memang terlalu sesak. Jika awal cuti pengguna yang melalui jalan menghala ke Kota Bharu akan ‘make jem’ (makan jam).

      Pengumuman perdana menteri berkaitan ECRL dibatalkan sepatutnya digantikan dengan pengumuman lain yang lebih menggembirakan, iaitu mempercepatkan pembinaan lebuh raya ini.

      Baca: Saifuddin: Status ECRL bergantung rundingan pihak swasta terlibat

      Penduduk Kelantan akan lebih berterima kasih jika ia menjadi keutamaan kerajaan.


      Mungkin pendekatan lebih lunak perdana menteri ketujuh sikit sebanyak boleh membuatkan kami melupakan penderaan terhadap Kelantan oleh perdana menteri keempat dulu.

      Apakah penderaan ini masih berkait rapat dengan keputusan penduduk Kelantan kekal memilih PAS? Walhal kita semua melaung dan mengagungkan prinsip demokrasi?

      Dalam masa yang sama rakyat Kelantan juga adalah pembayar cukai.

      Seperti firman Allah SWT: Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhi-Nya. (Surat An-Nahl ayat 90)

      ABDUL LATIFF ABDUL RAHMAN adalah anggota parlimen Kuala Krai dan Yang Dipertua PAS Kuala Krai.

      Delete
    3. PENYAMUN CAKAP BENAR


      Bimbang KDNK suku kedua merosot teruk, ringgit jatuh
      Najib Razak | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 10:57 pagi | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 11:30 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Minggu lepas, kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus - jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

      Kejatuhan sebegini agak membimbangkan kerana kadar pertumbuhan suku kedua kini di bawah paras negara Indonesia dan Thailand yang sebelum ini lebih rendah dari kita.

      Walaupun bukan lagi perdana menteri, halatuju ekonomi negara masih merupakan keutamaan saya. Oleh itu saya mengambil sedikit masa untuk meneliti data-data dan pengumuman kerajaan untuk fahaman lebih mendalam.

      Pertumbuhan KDNK bagi suku kedua mungkin lebih rendah kerana semua sektor ekonomi telah menunjukkan kejatuhan yang berpunca dari banyak projek-projek telah dihentikan tetapi diselamatkan oleh sektor permintaan dalam negara (domestic consumption) apabila GST disifarkan yang mengalakkan lebih banyak pengguna untuk membeli.

      Tetapi keadaan ini tidak akan berpanjangan kerana cukai SST akan bermula bulan depan.

      Pelaburan langsung asing (FDI) juga menurun dari RM12 bilion pada suku pertama kepada RM2.8 bilion manakala pelaburan portfolio (iaitu saham dan bon) telah menunjukkan pengaliran keluar sebanyak RM38.3 bilion pada suku kedua berbanding pengaliran ke dalam sebanyak RM2.5 bilion untuk suku pertama.

      Rizab antarabangsa BNM yang diumumkan setiap dua minggu terus jatuh setiap kali diumumkan semenjak PRU14 daripada AS$110 bilion kepada AS$104.2 bilion pada 15 Ogos.

      Kejatuhan nilai ringgit

      Matawang ringgit juga telah menyusut 25 sen kepada RM4.10 berbanding RM3.85 pada bulan April sebelum pilihan raya.

      Nilai ringgit banyak bergantung kepada harga minyak dunia. Beberapa tahun dahulu semasa saya perdana menteri, ringgit juga jatuh di bawah RM4.10 semasa harga minyak dunia sangat rendah sehingga di bawah AS$30 satu tong.

      Tetapi ringgit yang lemah kini ialah ketika harga minyak dunia jauh lebih tinggi pada tahap AS$75 satu tong. Tidak mustahil nilai ringgit akan lebih lemah lagi jika harga minyak dunia jatuh sekali lagi.

      Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun. Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import.

      Oleh itu, lebihan akaun semasa kita telah jatuh dari RM15 bilion daripada suku sebelumnya kepada RM3.9 bilion. Lebihan akaun semasa ini amat penting. Jika ia menjadi negatif, mungkin penarafan kredit negara (sovereign credit rating) akan terkesan.

      Kadar pengangguran turut menunjukkan peningkatan sedikit pada bulan Jun disebabkan mereka yang tiada kerja telah naik sebanyak 17,000 orang berbanding bulan April.

      Eksport sawit turun setiap bulan

      Pendapatan kerajaan juga menurun kepada RM14.1 bilion pada bulan Jun berbanding RM20.9 bilion pada bulan sebelumnya. Ini mungkin kerana GST sudah mula disifarkan.

      Hasil yang semakin menyusut tentu akan memberi tekanan kepada kerajaan dan menyebabkan keupayaan kerajaan untuk menyelamatkan negara dan membantu rakyat akan lebih lemah.

      Delete
    4. Pemilihan PKR: Adakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi?



      “Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

      Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

      Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka.

      Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

      Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas.

      Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

      Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum.

      Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

      Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

      Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

      Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

      Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

      Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu.

      Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

      Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas.

      Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

      Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini?

      Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar?

      Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?

      TIMMY SAY


      : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir....

      Delete
    5. R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      MAZRAM IDZAM RIDZAL MAHMUD 20 OGOS 2018
      R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      Nazri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan PH perlu menunaikan janji untuk membayar royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar sumber bahan api ketika mereka sudah melepasi fasa 100 hari mentadbir negara.

      Presiden Royalti Kelantan, Nazri Deraman berkata, walaupun ia tidak terkandung dalam manifesto PH namun sudah tiba masanya pentadbiran kerajaan baharu itu menyegerakan pembayaran tersebut berikutan Kelantan telah dinafikan hak sejak 25 tahun lalu.

      "Saya harap ia bukan sekadar persetujuan melalui kenyataan media sahaja tetapi perlu direalisasikan dengan bayaran pertama sebelum Oktober nanti mengikut kaedah pembayaran dua kali setahun.

      "Saya juga berharap tidak ada lagi kenyataan mengelirukan daripada pimpinan kerajaan Persekutuan mengenai perjanjian dan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

      Dalam masa sama, Nazri menegaskan, kaedah bayaran royalti minyak juga tidak harus dijadikan isu berpanjangan memandangkan ia jelas terkandung dalam perjanjian tersebut.

      Justeru beliau berkata, satu rundingan perlu dilakukan bagi mencari mekanisme terbaik berhubung pembayaran itu melibatkan wakil kerajaan Pusat, Petronas dan semua negeri terlibat.

      "Tak timbul soal jumlah lima peratus (berdasarkan jumlah pengeluaran) atau 20 peratus (berasaskan keuntungan) kerana pelaksanaannya telah pun dilakukan ke atas Sabah, Sarawak dan Terengganu selama ini," katanya.

      Dalam pada itu, mengulas kemajuan semasa kerajaan negeri yang turut melalui tiga bulan pasca PRU14, Nazri menyanjung tinggi usaha untuk mempercepatkan penubuhan Perbadanan Petroleum Kelantan.

      Menurut pandangannya secara peribadi, perbadanan itu boleh diwujudkan kerana berdasarkan perlembagaan urusan mineral adalah di bawah jadual negeri.

      "Perbadanan ini merupakan antara perkara (kejayaan) paling besar sekiranya ia menjadi kenyataan dan ini membolehkan Kelantan menjadi negeri pengeluar serta mengusahakan sendiri pembangunan industri petroleum ini.

      "Perjanjian penyerahan hak kepada Petronas pada 9 Mei 1975 juga tidak boleh mengikat kerajaan negeri untuk membangunkan sendiri industri minyak kerana Petronas sendiri terlebih dahulu memulakan pencabulan terhadap perjanjian itu," katanya.

      Delete
    6. Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?



      Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun 1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

      Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.




      Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALASIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?


      Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.





      Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand (tanah bangsa Thai).



      Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.



      Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

      Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.


      : Pakatan Harapan cuba untuk mengelapkan sejarah bagi kepentingan politik MALAYSIAN-MALAYSIAN...

      Delete
    7. Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      NOR AINNA HAMZAH 2 OGOS 2018
      'Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      Zaharah ketika ditemui pada program berkenaan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Melayu di negara ini bukanlah pendatang sebaliknya keturunan Melayu diiktiraf DNA kedua terbesar di dunia.

      Penyelidik sejarah dan penulis Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia (IAAM), Zaharah Sulaiman berkata, sewajarnya tidak timbul isu Melayu sebagai pendatang memandangkan Melayu merupakan orang asal di negara ini berasal dari Benua Sunda.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya minta maaf: Kula Segaran]

      Menurutnya yang berkongsi hasil kajian dalam bukunya ‘Asal Usul Melayu, Induknya di Benua Sunda’, Melayu merupakan kaum di dunia ini yang paling bertoleransi tinggi dan tidak materialistik.

      “Sejak dari dahulu, Melayu telah ditolak ke kampung-kampung dan mempunyai kehidupan yang santai. Kerajaan pula hanya membina bandar-bandar yang diduduki bangsa asing.

      “Bukan mengenai rasis atau menindas. Kita pandang dari segi sejarah, sudut mana kita dipinggirkan dan kajian saya ini boleh digunakan sebagai rujukan termasuklah rujukan kerajaan bagi takrifan Melayu dalam perlembagaan negara,” katanya sempena Program Syarahan ‘Asal Usul Melayu Induknya di Benua Sunda’ di Institut Antarabangsa Tamadun Islam dan Dunia Melayu (ISRAC), hari ini.

      Sementara itu, Zaharah berkata, dapatan dari buku berkenaan juga akan dapat memadatkan lagi tafsiran bangsa Melayu dalam perlembagaan negara supaya tidak ada kelonggaran lopong-lopong maksud jati diri Melayu.

      “Malah menurutnya orang yang membuat polisi (kerajaan) juga boleh membuat polisi lebih baik berdasarkan kajian buku ini bagi masa depan Melayu di negara ini,” katanya.

      Delete
    8. Ada ustaz ulas politik dari maklumat longkang, kata ulama PAS
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:50 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 2:56 petang

      A+ A-

      Seorang pemimpin kanan PAS hari ini "membangangkan" ustaz serta pendakwah tertentu kerana mengeluarkan pandangan politik semasa.

      Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik berkata pada dasarnya dia bersimpati terhadap pihak terbabit kerana membuat ulasan politik namun tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

      Katanya, ustaz serta ilmuan itu cuba mengupas mengenai isu semasa dari sudut pandang Islam.

      "Tapi malangnya kedua-duanya tak menjadi.

      "Isu politik (diulas) diangkat dari maklumat longkangan. Lalu nak diulas dengan hukum-hakam Islam," katanya melalui satu hantaran di media sosial.

      Berdasarkan kenyataan dibuatnya itu Mokhtar kini berada di Riau, Indonesia.

      Beliau yang sebelum ini dicalonkan PAS di kerusi parlimen Padang Besar - dan kalah calon BN, Datuk Zahidi Zainul Abidin - berkata golongan terbabit sebenarnya takut untuk menyertai politik.

      Pada masa sama Mokhtar membayangkan ustaz serta ilmuan Islam yang dimaksudkannya itu masih mengintai-intai peluang di mana-mana tempat yang sesuai.

      Dalam keadaan begitulah kata Mokhtar ustaz dan ilmuan terbabit tetap mengulas isu politik kerana didakwanya bimbangkan orang ramai menyangka mereka tidak tahu perkembangan semasa politik.

      "Hasilnya keluarlah pandangan bangang," katanya.

      Tidak dapat dipastikan siapa individu yang disasarkan oleh Mokhtar itu.


      Bagaimanapun pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris Dr Rozaimi Ramle adalah antara tokoh akademik yang sering mengulas mengenai isu semasa politik.

      Walaupun tidak menjadikan mana-ana pihak secara khusus dalam tegurannya, PAS adalah antara parti yang sering dikritik Rozaimi.

      Malah beliau yang dianggap antara ilmuan yang pakar dalam bidang kajian hadis pernah menawarkan diri berdebat dengan Datuk Dr Khairuddin Aman Razali selepas anggota parlimen Kuala Nerus itu menyarankan supaya kepala Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin "disekeh".

      Untuk rekod Khairuddin dan Mokhtar ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS.

      Delete
    9. ajak orang muda 'bantai' HARAPAN
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 3:45 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:51 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Datuk Seri Ahmad Maslan berkata pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) nanti akan memberi kesan kepada golongan muda yang menggunakan perkhidmatan telefon prabayar.

      Anggota parlimen Pontian itu menjelaskan apabila SST dilaksanakan nanti mereka terpaksa membayar harga lebih tinggi untuk menambah nilai bagi meneruskan perkhidmatan telefon masing-masing.

      "Bersedialah... bersedialah kad-kad prabayar itu akan naik harga kerana ada 6 peratus cukai perkhidmatan.

      "Sekarang (harga tidak naik sebab) sifar peratus GST (cukai barangan dan perkhidmatan).

      "Lepas ni tentu harga menjadi lebih mahal, dan mengamuklah..." katanya.

      Justeru Ahmad mengajar golongan muda terbabit membantu pembangkang uuntuk menyerang kerajaan sebagai kesan daripada beban yang mereka tanggung.

      "Tolonglah bantu kami, menggunakan media sosial, bantai pihak Pakatan Harapan ini," katanya.

      Tempat orang kaya

      Ahmad berkata demikian semasa berbahas Rang Undang-undang SST di hari ini.

      Untuk rekod kerajaan dulu juga dikritik semasa GST dilaksanakan ke atas perkhidmatan prabayar pada 2015.

      Bagaimanapun pengendali telekomunikasi diarah menyerap cukai berkenaan dan mengembalikan harga jualan tambah nilai itu kepada paras sebelum GST.

      Baca Ahmad rela tak dapat like dan share

      Dalam ucapan sama Ahmad meminta kerajaan SST dikenakan lebih tinggi bagi pusat-pusat hiburan, atau lebih baik kalau ditutup terus.

      Tambahan pula katanya tempat-tempat sebegitu hanya dikunjungi oleh orang kaya-kaya.

      Katanya langkah itu perlu diambil supaya ia membebankan orang ramai untuk mengunjunginya.

      "Kasino, loteri, perjudian, pertaruhan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus. Kenapa hanya 6 peratus sedangkan ia boleh dikenakan lebih daripada itu.

      "Tempat-tempat pertaruhan dan perjudian ini, saya cadang dikenakan 20 peratus supaya orang tak pergi di tempat itu.

      "Kalau boleh, tutup terus kasino, permainan loteri, mesin perjudian dan seumpamanya ini," katanya.

      Delete

    10. Tiada tamadun tanpa seni budaya, kata Dr M

      Tanpa nilai seni budaya tersendiri, tidak ada negara boleh mengaku sudah menjadi sebuah negara bertamadun, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Menurut beliau, melalui seni itulah ketinggian sesebuah negara diukur nilai ketamadunnya.

      “Walaupun kita berhasrat untuk mencapai Wawasan 2020, berpendapatan sehingga beribu-ribu dolar tetapi tanpa seni tersendiri kita tidak boleh mendakwa kita sudah bertamadun,” katanya ketika berucap merasmikan sambutan ulang tahun ke-60 Balai Seni Negara malam ini.

      Hadir bersama, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Mohamaddin Ketapi, serta tetamu kehormat dalam dan luar negara serta pemain industri seni dan pelancongan.

      Perdana Menteri berkata, nilai ketamadunan dapat dipertingkat dengan menambah baik seni dalam komuniti atau sesuatu kaum dan bangsa.

      Kata beliau, kepelbagaian kaum di Malaysia misalnya membuatkan negara ini mempunyai kesenian yang lebih unik berbanding negara lain.

      “Sebab itu dalam satu tamadun kita perlu tingkatkan prestasi dan tahap seni dalam masyarakat kita. Malaysia ini bertuah kerana kita mempunyai penduduk berbilang suku kaum, masing-masing mempunyai kesenian mereka tersendiri

      “Dengan itu kita dapat lihat seni melalui bukan saja satu tetapi tiga kaum besar dan suku kaum lain termasuk orang asli di Malaysia.

      “Orang asli dapat lihat kecantikan alam, bahkan mereka dapat lihat apa berlaku dalam mimpi dan tunjuk kepada kita dengan ukiran tertentu,” katanya.

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata seni adalah satu cara bagi memperlihatkan kecantikan alam sekeliling.


      Kata beliau, dengan adanya para pelukis misalnya, masyarakat akan lebih menghargai dan mudah menghayati seni.

      “Ahli seni terutama para pelukis dapat melihat betapa cantik alam sekeliling kerana mereka nampak sesuatu itu lebih cantik daripada mata kita,” katanya.

      Sementara itu Mohamaddin berkata, Balai Seni Negara menjadi antara lokasi tarikan pelancong, tempat itu dikunjungi lebih 737,000 pelawat dari dalam dan luar negara sejak 2015 hingga Jun lalu.

      “Hasil jualan karya terdapat di Balai Seni Negara mencecah lebih RM38 juta dalam tempoh sama,” katanya.

      Delete
  3. Tetapkan niat..utk membantu rakyat, parti kamu akan terus dihormati oleh rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

      A+ A-
      KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

      Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

      Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

      Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

      Ilmu ketatanegaraan Islam

      Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

      Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

      Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

      Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

      'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

      Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

      Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.


      Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.



      DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

      Delete
    2. Harga masih degil tak nak turun
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 20 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Lim Guan Eng
      Lim Guan Eng
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan akui sedar harga barangan masih tidak turun meskipun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diletakkan pada kadar sifar.

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata perkara itu berlaku susulan kuasa monopoli ke atas barangan keperluan.


      "Kerajaan sedar bahawa pengguna di Malaysia sekarang hanya jimat bayaran 6 peratus sahaja sedangkan beberapa barangan keperluan masih kekal di tahap yang sama.

      "Sebabnya kuasa monopoli atas barangan perlu seperti gula dan beras. Sungguhpun 6 peratus GST telah dikeluarkan tapi harga masih berdegil tak mahu turun.

      "Mereka hendak keuntungan yang mereka tetapkan dan gunakan kuasa monopoli untuk kekalkan harga. Dalam aspek ini satu kajian menyeluruh sedang dijalankan untuk menimbang perkara ini," katanya ketika menjawab soalan tambahan di Dewan Negara, hari ini.

      Sebelumnya, Senator Datuk Sri Khairudin Samad membangkitkan soal harga barang yang masih kekal sedangkan 6 peratus GST telah dikeluarkan.

      Mengulas lanjut, Guan Eng berkata perbezaan harga gula negara lain dengan Malaysia satu kali ganda.

      "Harga gula diperingkat antarabangsa dalam lingkungan RM1.40 tapi harga runcit dan pasaran RM2.90, mengapa ia sekali ganda lebih besar?

      "Inilah sebab masalah kuasa monopoli yang nampaknya tidak memberi kepentingan kepada rakyat," katanya.

      Katanya, satu pengumuman akan dibuat Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Penggunaan, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung gula tidak lama lagi.

      Menurut Guan Eng, selain kuasa monopoli harga yang tidak turun juga disebabkan oleh permintaan dan penawaran di peringkat antarabangsa di mana harga masih di tahap yang sama.

      Delete
    3. Wakil rakyat PAS minta 2 pemimpin PH jangan jadi pasu dalam Kabinet
      Mohamad Fadli | August 8, 2018
      Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Ahmad Marzuk Shaary meminta Khalid Samad dan Mohamed Hanipa Maidin menyuarakan pendirian berhubung pakaian seragam pramugari MAB.
      VIDEO INSIDE

      Ahmad Marzuk Shaary berkata, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari. (Gambar Youtube)

      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS meminta 2 pemimpin Pakatan Harapan (PH) tidak menjadi pasu bunga dalam Kabinet dengan menyuarakan pendirian mereka berhubung pakaian seragam pramugari Malaysia Airlines Berhad (MAB).

      Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Pengkalan Chepa) merujuk Menteri Wilayah, Khalid Samad (PH-Shah Alam) dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin (PH-Sepang) yang mendiamkan diri berhubung isu itu.

      Katanya, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari.

      “Di bawah kawalan kerajaan baru, sepatutnya ada pemakaian patuh syariah dan kita perlu maju setapak lagi. Isu pemakaian pramugari Malaysia Airlines ini sudah berlanjutan dan tidak diselesaikan sehingga hari ini.



      “Sepang dan Shah Alam orang yang berjuang bersama untuk aspek pemakaian patuh syariah. Mereka jangan jadi pasu bunga dalam Kabinet,” katanya dalam Dewan Rakyat hari ini.

      Terdahulu, Marzuk bertanya kepada menteri pengangkutan adakah pakaian seragam pramugari MAB sesuai dengan imej Islam sebagai agama rasmi negara.

      Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, syarikat penerbangan boleh memilih pakaian seragam pramugari patuh syariah, selagi ia mematuhi kriteria ditetapkan Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

      Beliau berkata, untuk mendapat sijil keselamatan, syarikat penerbangan perlu memastikan pakaian seragam kru penerbangan membolehkan mereka melakukan prosedur keselamatan dalam tempoh ditetapkan.

      “Oleh itu, syarikat penerbangan bebas memilih pakaian kru mereka, selagi ia memenuhi kriteria ditetapkan,” katanya sambil menambah antara kriteria itu ialah seragam yang membolehkan anak kapal melaksanakan pemindahan kecemasan dan keputusan komersial syarikat penerbangan berdasarkan imej korporat mereka.

      “Kementerian tidak mempunyai sekatan sekiranya pramugari beragama Islam mahu memakai pakaian yang mematuhi syariah, selagi ia memenuhi kriteria yang ditetapkan CAAM.”

      Katanya, sejajar tema “Hospitaliti Malaysia” yang diamalkan MAB, pakaian seragam kebaya pramugarinya mencerminkan budaya tempatan.

      Delete
    4. PH = UEC = LGBT = KOMUNIS = SEKULAR = LIBERAL


      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      Roslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

      Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.


      Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

      "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

      "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

      "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

      "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

      "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

      Delete
    5. Orang Kristian sudah ambil alih Putrajaya'
      Annabelle Lee | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 11:50 malam | Dikemaskini 4 Ogs 2018, 2:24 pagi

      A+ A-

      SG KANDIS | Pada malam terakhir kempen pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman memberi amaran kepada pengundi di kawasan itu mengenai pemimpin Kristian dalam kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Bercakap kepada sekumpulan pengundi Melayu di Kampung Jawa malam ini, beliau merujuk kepada video tular yang menunjukkan paderi Kristian meraikan kemenangan HARAPAN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

      "Orang Kristian sudah mengambil alih, take over kuasa Putrajaya dan negeri-negeri yang saya sebut tadi. Betul memang betul.

      "Sekarang ini menteri-menteri, tengok. Lim Guan Eng tu Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian, Hannah Yeoh Kristian.

      "Teresa Kok - Khalid Samad marah apabila saya kata Teresa Kok ini satu-satu perempuan yang ada 'kok'," katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

      Tajuddin mendakwa ahli-ahli politik DAP berkenaan menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan ajaran Kristian.

      "Nama-nama yang saya sebut ini mereka ini pengembang agama Kristian. Mereka ini pengembang agama Kristian.

      "Kita kena waspada. Dalam dia berpolitik, dia menggunakan platform politik untuk mengembang, menyebar agama Kristian," dakwanya.

      Lim merupakan menteri kewangan manakala Loke dilantik sebagai Menteri Pengangkutan dalam kabinet perdana menteri, Tun Dr Maahthir Mohamad.

      Pua pula merupakan pegawai khas di kementerian kewangan, manakala Yeoh merupakan timbalan menteri wanita, keluarga dan pembangunan masyarakat. Kok pula dilantik mengetuai kementerian industri utama.

      'Hapuskan raja-raja Melayu'

      Ahli politik Umno itu juga mendakwa DAP berkuasa dalam HARAPAN dan di sebalik keputusan dibuat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga menjangkakan DAP suatu hari nanti akan berusaha untuk menghapuskan raja-raja Melayu dan menjadikan Malaysia sebuah republik.

      "Jangka panjang, tuan-tuan, puan-puan ini penting ni.


      "Beberapa hari nanti kalau boleh mereka nak hapuskan raja-raja Melayu.

      "Mereka nak tubuhkan satu sistem pemerintahan seperti Singapore, tak ada raja tak ada sultan, tak ada Yang di-Pertuan Agong.

      "Sistem republik - iaitu ketua negara terdiri daripada siapa sahaja - boleh jadi Melayu, Cina, India," dakwanya.

      Delete
    6. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.

      Delete
    7. Guru kesal dengan Maszlee
      SYAMILAH ZULKIFLI 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Mohd Azizee Hasan
      Mohd Azizee Hasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) kesal dengan tindakan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik hari ini yang dilihat lebih mengutamakan sekolah persendirian berbanding sekolah aliran perdana.

      Presidennya, Mohd Azizee Hasan berkata, pihak kerajaan sepatutnya lebih memberi tumpuan kepada sekolah yang melaksanakan dasar pendidikan negara sebagaimana termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.


      “Kenapa sekolah persendirian pula yang perlu diberi perhatian, bagaimana pula nasib sekolah aliran perdana.

      “Pihak menteri tidak perlu tunduk dengan desakan kaum lain kerana banyak lagi isu lebih besar dan fundamental yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, berkenaan dengan permintaan supaya peruntukan kewangan turut diberi kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), ia sepatutnya tidak perlu dilayan.

      Beliau berkata, adalah lebih baik jika lebih banyak bantuan diberi kepada institusi sekolah agama seperti sekolah agama rakyat, sekolah tahfiz dan sekolah swasta yang melaksanakan kurikulum kebangsaan serta mengambil peperiksaan kebangsaan.

      “Kita bimbang jika kerajaan beri bantuan kepada sekolah persendirian ini, ia seolah-olah menganaktirikan sekolah aliran perdana yang mengguna pakai sistem kurikulum pendidikan kebangsaan,” katanya.

      Dalam perkembangan lain, beliau meminta Kementerian Pendidikan supaya segera menangani isu kemurungan guru seperti yang disebut oleh Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia(NUTP), Kamarozaman Abd Razak baru-baru ini.

      Katanya, i-Guru berpendapat isu berkenaan serius dan perlu diberi perhatian kerana ia boleh menganggu proses pengajaran dan pembelajaran sekali gus menjadikan pendidikan kurang efektif.

      “Antara faktor yang boleh mengundang masalah kemurungan ini apabila beban guru dan saiz bilangan pelajar yang ramai dalam satu-satu kelas selain faktor segelintir guru yang terpaksa berjauhan dengan keluarga.

      “Kementerian Pendidikan juga perlu menambah baik infrastruktur sekolah berdasarkan kepada keperluan,”katanya.

      Delete
    8. Pas desak siasat kerjasama DAP-IRI
      RIDAUDDIN DAUD 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore399
      Nuridah Mohd Salleh
      Nuridah Mohd Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Dewan Muslimat Pas Malaysia (DMPM) mendesak siasatan lanjut dibuat terhadap dakwaan International Republican Institute (IRI) mendakwa wujudnya kerjasama antara mereka dengan parti politik di Malaysia sejak 2002.

      Ketuanya, Nuridah Mohd Salleh dalam satu kenyataan menegaskan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan campur tangan berterusan daripada kuasa asing yang mempunyai ideologi mereka sendiri.


      Menurutnya, penglibatan secara langsung IRI dengan parti politik di negara ini dilihat sebagai ancaman terhadap perjalanan politik di Malaysia.

      “DMPM memandang serius tentang pengakuan dan pendedahan eksklusif daripada International Republican Institute (IRI) mengenai wujudnya kerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      “Hal ini turut diakui oleh kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semalam yang mengakui wujud hubungan dengan IRI dalam program kursus dan latihan yang dianjurkan oleh badan pemikir tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng akui DAP ada hubungan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Kenyataan IRI dedah kegiatan 'khianat' PH']

      “Penglibatan langsung IRI dengan parti-parti politik di Malaysia akan membayangi ideologi yang turut diagendakan oleh mereka. Oleh itu, ia dilihat sebagai ancaman terhadap politik negara,” katanya.

      Tambah beliau, orang Melayu dan Islam berasa tidak selesa, bimbang dan resah dengan beberapa isu termasuk yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dipolemikkan pihak-pihak tertentu selepas peralihan kerajaan.

      “Ditambah pula isu berkaitan IRI ini, ia menambahkan lagi kebimbangan yang sedia ada,” tegasnya.

      Guan Eng dalam kenyataannya sebelum ini mendakwa hubungan dengan IRI hanyalah berbentuk kursus latihan dan bertukar pandangan serta idea, sama seperti yang dilakukan oleh BN-Umno bersama IRI.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pas tiada kaitan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib tuntut siasatan hubungan PH dengan IRI]

      Jelasnya, ada sebahagian pemimpin DAP menjalani kursus bersama IRI berkenaan isu-isu teknikal di bawah naungan pemahaman proses demokrasi yang berkaitan dengan pengundian dan komunikasi.

      “Hubungan dengan ahli pemikir adalah berlainan dengan hubungan langsung dengan CIA atau parti politik seperti Parti Komunis China.

      “Tidak seperti sesetengah ekstremis, tidak ada yang salah bagi Umno untuk mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China setakat mana pemimpin Umno dijemput untuk mesyuarat parti China Parti Komunis China,” katanya.

      Delete
    9. Kerajaan kena ‘tanggung’ RM3 juta sebulan selanggara Equanimity



      PELABUHAN KLANG – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu membelanjakan sehingga RM3 juta setiap bulan bagi penyelenggaraan kapal persiaran mewah, Equanimity, sekiranya proses penjualan atau lelongan gagal dilakukan.

      Peguam syarikat pelaburan nasional 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jeremy Joseph berkata memandangkan kapal mewah itu kini selamat tiba di Malaysia, tugas menyelenggara kini perlu diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

      “Kita juga meminta agar kapal itu dijual kerana ia agak mahal untuk diselenggara dan kini ditanggung oleh kerajaan.

      “Malah penyelenggaraan kapal ini akan menelan (dijangka) belanja sehingga RM3 juta sebulan,” katanya pada sidang media di Terminal Boustead Cruise Center, di sini, hari ini.

      Terdahulu kapal mewah yang dipercayai milik ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba pada jam 12.25 tengahari di sini selepas berlepas dari pelabuhan Batam petang semalam.

      Kerajaan Indonesia menyerahkan Equanimity kepada kerajaan Malaysia atas permintaan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa melakukan kunjungan ke negara jiran itu, Jun lalu.

      Sebelum ini, kapal yang dikaitkan dengan 1MDB itu telah ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia berhubung siasatan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat.

      Sementara itu, Joseph berkata, mahkamah akan memulakan prosiding terhadap kapal persiaran mewah itu khususnya dalam usaha mendapatkan pengisytiharan pemilikan pada Januari depan.

      “Biasanya ambil masa enam hingga sembilan bulan dan boleh jadi lebih awal bergantung kepada pemilikan kapal itu dituntut oleh pihak lain,” katanya. – MalaysiaGazette

      Delete
    10. KALAU BN ULAR SAWA MAKA PH ADALAH NAGA


      Lim: Tanya BN kenapa judi sukan pernah lulus
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 24 Jul 2018, 1:54 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 1:56 petang

      A+ A-
      Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini berdepan lagi soalan pemberita susulan keputusan kerajaan yang tiada perancangan untuk kembali meluluskan lesen judi sukan kepada syarikat taikun Tan Sri Vincent Tan, Ascot Sports Sdn Bhd.

      Lim bagaimanapun meminta pemberita bertanya terlebih dahulu kepada kerajaan BN dahulu yang pernah meluluskannya, bukan kepada kerajaan baru yang tidak menyokongnya.

      “Kerajaan dahulu yang luluskan.

      “Sepatutnya soalan ini ditanya kepada kerajaan lama kerana mereka luluskan lesen itu,” katanya ketika ditanya alasan permohonan itu tidak dilayan.

      Ditanya sekali lagi berkaitan pembatalan lesen itu, Lim sekali lagi mengulangi gesaan sama kepada pemberita.

      "Lulus tetapi tidak diteruskan. Jadi perkara itu (luluskan lesen) tidak timbul.

      "Jadi anda (pemberita) sepatutnya tanya kepada kerajaan terdahulu kenapa mereka meluluskan (lesen perjudian sebelum ini)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, dalam jawapan bertulis menjawab soalan Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau), Lim berkata kerajaan tidak berniat atau merancang untuk meluluskan sebarang lesen aktiviti perjudian sukan kepada Ascot Sports atau mana-mana operator.

      Lim berkata, Kementerian Kewangan ketika pentadbiran BN pernah mengeluarkan lesen kepada Ascot pada 13 Januari 2010 tetapi menarik balik pada 5 Oktober tahun sama selepas mendapat kecaman.

      Tan dilihat ramai sebagai orang yang rapat dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
  4. Hidup PPBM!
    HIDUP PPBM!
    HIDUP PPBM!!

    SELAMAT BERSIDANG..

    HIDUP BERSATU!
    HIDUP BERSATU!
    HIDUP BERSATU!!

    SELAMAT MAJU JAYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR



      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.


      : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....

      Delete
    2. Badan pemikir Ideas beri amaran kuasa tak seimbang dengan Dr Mahathir dalam Khazanah



      PETALING JAYA: Sebuah badan pemikir menyuarakan keraguan berhubung keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempengerusikan dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Berhad.

      Penyelaras Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Aira Azhari berkata, kuasa “besar” perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

      “Wujud ketidakseimbangan kuasa dengan adanya perdana menteri. Sebagai alternatif, mungkin seorang penjawat awam seperti wakil dari Jabatan Perdana Menteri boleh berada dalam lembaga pengarah.”

      Semalam, Dr Mahathir mempertahankan pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah dengan berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan dana kekayaan negara itu kembali ke landasan betul.

      Tetapi, Aira berkata, semak dan imbang Parlimen untuk badan seperti Khazanah akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti di tahap tinggi.

      Beliau memberi contoh dana pencen kerajaan Norway yang dikenali sebagai “Dana Minyak” dan diuruskan Kementerian Kewangan yang perlu bertanggungjawab kepada Parlimen Norway.

      “Di bawah Dana Minyak, semua orang boleh melihat dan meneliti setiap pelaburannya di laman webnya.

      “Semuanya didedahkan, seperti mandat yang diberikan selaku dana untuk kepentingan rakyat Norway. Malaysia patut cuba mencontohinya.”

      Pensyarah Universiti Malaya, Prof Edmund Terence Gomez bagaimanapun berkata, kebiasaannya, menteri kewangan dan perdana menteri perlu menganggotai lembaga pengarah Khazanah.

      Pakar mengenai politik dan korporat Malaysia itu menyifatkan pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah adalah janggal, tetapi “tidak salah sama sekali” kerana Khazanah berurusan dengan perkara berkaitan ekonomi.

      Katanya, Khazanah boleh dikeluarkan daripada Menteri Kewangan Diperbadankan dan diletakkan dalam kementerian lain.

      “Ketika ini, Khazanah masih di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan. Jika menteri kewangan tidak berada dalam lembaga pengarah Khazanah, kemungkinan besar beliau tidak tahu apa yang dilakukan lembaga pengarah Khazanah.”

      Sebelum ini, Gomez membantah ahli politik mengetuai badan berkanun dan yarikat berkaitan kerajaan (GLC), kecuali mereka berbuat demikian dalam kapasiti menteri atau kerajaan.

      Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) berkata, walaupun ahli lembaga pengarah Khazanah yang baru adalah “orang berkaliber”, mereka tidak sepatutnya terdiri daripada ahli politik atau Kabinet kerana mereka akan terdedah kepada liabiliti yang boleh ditangani pemimpin korporat dengan cara lebih baik.

      Delete
    3. Felcra fail saman fitnah pada Sim, Roketkini
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:50 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 4:53 petang

      A+ A-
      Felcra Bhd memfailkan saman fitnah ke atas Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim dan editor portal DAP, Roketkini yang tidak dinamakan.

      Saman berkenaan berhubung artikel yang disiarkan pada 12 Mac bertajuk "Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?".

      Saman itu difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh Omar Ismail Hazman & Co pada 6 Jun.


      Berdasarkan kenyataan dakwaan, Felcra menyifatkan artikel berkenaan sebagai fitnah dan salah kerana menggambarkan Felcra terlibat dalam perdagangan haram dengan pihak ketiga sehingga menyebabkan kerugian serta melanggar jualan perahan minyak sawit dengan mengenakan kadar yang lebih rendah daripada kadar minimum.

      Selain itu, Felcra juga mendakwa bahawa artikel berkenaan memberi gambaran bahawa Felcra tidak boleh dipercayai dan tidak bertanggungjawab serta meraih keuntungan daripada peserta Felcra yang menyebabkan kerugian RM600 juta.

      Tambah Felcra, artikel itu yang memetik Sim merosakkan reputasi syarikat mereka, serta disiarkan tanpa fakta yang kukuh sehingga menyebabkan kekeliruan

      Delete
    4. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    5. 14. Tidak ada kata-kata pujian yang keluar dari mulut Allahyarham serta keluarganya mengenai Mat Indera ini. Yang keluar hanyalah kejian dan celaan terhadap perjuangan songsang Mat Indera sebagai seorang pengganas, tali barut komunis dan pengkhianat bangsa. Beliau bercerita tentang sahabat2 polisnya dibakar hidup-hidup berserta isteri-isteri polis serta anak polis yang kecil juga dibakar hingga rentung.

      15. Saya diberi ingatan oleh Allahyarham bahawa, pada setiap masa, akan ada orang-orang Melayu seperti Mat Indera ini di dalam masyarakat kita. Malah, saya masih ingat beliau berkata, Komunis belum mati kerana tali barutnya masih bergerak secara subversif dan bersembunyi, hanya menunggu masa untuk bangkit kembali memporak perandakan negara.

      16. Kata-kata beliau terbukti benar.

      17. Hari ini kita melihat pemimpin-pemimpin parti politik sanggup menidakkan fakta sejarah serta suara-suara yang menyeru diiktiraf Chin Peng, Abdullah CD, Rashid Maidin, Mat Indera dan lain-lain pengkhianat negara ini diangkat sebagai pejuang kemerdekaan negara. Malah diletakkan keturunan mereka sebagai calon pilihanraya dan dengan bangga mereka memuji datuk dan nenek mereka yang merupakan pengkhianat negara sebagai pejuang pula!

      18. Pujian2 sebegini serta usaha mengiktiraf para pengganas komunis ini seolah-olah meludah, kencing dan berak di atas kubur mereka-mereka yang telah berkorban untuk negara.

      19. Para pejuang kemerdekaan kita sentiasa berusaha membebaskan negara kita dan mahukan kedaulatan negara ini terpelihara di bawah naungan Raja2 Melayu. Komunis pula menentang dan memerangi Raja2 Melayu. Mana mungkin kita menerima mereka ini sebagai pejuang? Dasar2 komunisme tidak memungkin negara kita diperintah oleh Raja dan Sultan! Apakah ini sebabnya dikatakan oleh cucu komunis ini bahawa Malaysian Malaysia dekat di hatinya?

      20. Mereka meneruskan penentangan secara bersenjata mereka (PKM) ke atas Negara sekalipun setelah pengisytiharan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dan berterusan sehingga 1989! Mereka tidak pernah mengiktiraf kemerdekaan serta kedaulatan negara sehingga mereka menyerah kalah pada 1989.

      21. Dalam tempoh itu, betapa banyak anggota Angkatan Tentera Malaysia serta rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman komunis? Apakah segala pengorbanan mereka ini hanyalah sia-sia?

      22. Dan kini kita mengangkat pula anak cucu komunis ini sebagai calon pilihanraya? Malah tidak asing bagi para pemimpin pembangkang yang mengatakan bahawa Chin Peng adalah pejuang kebebasan negara.

      23. Benarlah kata Allahyarham Sarjan(R) Tn Hj. Yusof Rono, petualang dan pengkhianat bangsa dan negara belum mati tetapi bersalin kulit serta bertukar wajah. Akan tetapi, nada perjuangan mereka tetap serupa.

      24. Dan kini keturunan mereka ini diletakkan pula sebagai calon PRU dengan sengaja. Seolah2 diletakkan bagi mempertahankan, mendapat pengiktirafan dan membawa suara datuk dan nenek mereka kembali ke negara kita.

      25. Tidak hairanlah sekiranya mereka berkuasa, maka sejarah akan diubah. Dato Onn, Tunku Abdul Rahman dan UMNO akan disebut sebagai perkakas British. Manakala mereka yang memerangi negara ini mengangkat senjata sehingga 1989 pula akan dikatakan sebagai pejuang kebangsaan yang sebenar!

      Nauzubillahi min zalik!

      Saya menulis artikel ini di atas kapasiti saya sebagai orang yang terakhir bercakap dengan Allahyarham Tn Hj. Yusof Rono.

      Dr. Abdul Rahman Abdul Kadir

      Delete
    6. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = PENJILAT NAJIB

      NAJIB MASA JADI PM

      1. Negara Malaysia sudah merdeka selama 60 tahun, tetapi nama baik Malaysia tidak pernah dicemar dengan begitu teruk seperti sejak Dato Sri Najib menjadi Perdana Menteri.



      2. Ya, memang pun negara pernah dikecam kerana ISA. Memang pun ada rasuah yang berlaku dalam Kerajaan di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein dan juga saya.

      3. Tetapi perbuatan-perbuatan ini tidaklah sampai Malaysia digelar negara rasuah bersama dengan sepuluh buah negara di dunia yang amalan rasuah amat tinggi – tidaklah sampai digelar negara kleptokrasi pimpinan penjenayah, pencuri.

      4. Tidak juga pernah ada tuduhan, bahkan dakwaan bahawa Perdana Menteri Malaysia sendiri adalah perasuah yang terlibat dengan penyelewengan berbillion duit Kerajaan, dengan namanya disebut dalam kes-kes pembersihan wang berbillion yang dicuri dari syarikat 1MDB.

      5. Laporan-laporan dalam akhbar dan T.V. seluruh dunia jelas dan terbuka mendedah akan pembelian rumah mewah di London, New York dan Hollywood, pembelian pesawat jet, kapal layar gergasi, intan berlian berjuta ringgit untuk isteri Perdana Menteri, berjudi di Las Vegas, hadiah bermillion kepada gadis cantik, sebagai cara untuk bersihkan wang yang dicuri dari dana 1MDB.

      6. Dalam negeri pula berbillion wang Ringgit Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dana pencen dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP), wang dari gadaian ladang Felda dan Tabung Haji hilang begitu sahaja. Wang 42 billion Ringgit yang dipinjam oleh 1MDB hilang entah ke mana dan laporan audit 1MDB dari 2013 hingga 2017 tidak dibuat seperti dikehendaki oleh undang-undang.

      7. Akhbar dan T.V. dalam negara tidak dibenar lapor berkenaan wang 2.6 billion Ringgit yang berada dalam akaun peribadi Najib. Demikian juga ahli BN, UMNO dilarang bercakap berkenaan masalah-masalah ini.

      8. Penyokong-penyokong Najib, terutama Menteri dilarang bertemu dengan pemimpin parti lawan, walaupun mereka adalah kawan lama dan biasa bekerja dalam Kerajaan dan parti yang sama.

      Delete
  5. Raami ahli2 dan pimpinan2 tertinggi PKR masih berasa tak puas hati, khususnya si Pizi tu apabila Bersatu yang hanya ada 13 MP dapat jadi menteri2 kanan sedangkan PKR yang berkali2 gnda lebih ramai MPnya hanya mendapat kementerian2 yang cikai dan tak begitu penting.

    Memang logik lah Pizi dan YB Abdullah sani serta Johari Abdul mempetikakiakan pengagihan tersebut ayng tak memberi nilai atmbah kepaad PKR. Dahlah calon2 Bersatu bertanding guna logo PKR tapi bila dah menang tak dipedulikan pulak.

    Klau macam ni lah...takkan lama bertahannya pakatan Haprakan ni..dan kini dah ada komplot untuk menafikan hak DSAI untuk jadi PM ke8. Lagi lah panas orang2 PKR ..dan tak mustahil mereka menuding jari kepada Bersatu atas segala musibah yang telah menimpa PKR dewasa ni.

    Azmin pulak jadi proksi Tun untuk merebut jawatan Timbalan Presiden...dan kalau Azmin menang, lagi kuat lah kedudukan dan pengaruh Tun dalam PH dan kerajaan. Walaupun dah janji nak serahkan PM ke8 pada DSAI..tapi itu hanya cakap2 sedap mulut politik aje. Tun takde niat walau sikit pun nak jadikan DSAI PM..dia ada pilihannya sendiri iaitu Azmin.

    Kalau ini terjadi..sahlah DSAI akan jadi mangsa kerakusan politik Tun untuk kali ke dua. Yang rakyat dan ahli2 PKR pelik ialah..kenapa lah DSAI ni tak ambik iktibar dari apa yang telah berlaku padanya dulu. jadi jangan salahkan sesapa pun, kecuali diri DSAI sendiri jika hajatnya untuk jadi PM tak tercapai.

    Silap besar lah DSAI kerana memberi sepenuh kepercayaaan kepada Tun....mana mungkin ular lidi macam DSAI ni nak lawan dengan Naga besar seperti Tun tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. ZAMAN NAJIB SEBAGAI PM

      9. Perlembagaan dan undang-undang tidak dihormati sehingga laporan kepada polis akan salahguna kuasa oleh Perdana Menteri tidak disusuli dengan siasatan oleh polis. Sebaliknya orang yang membuat laporan ditahan, disoal, dimasuk penjara dan dituduh sebagai pengganas.

      10. Proses perlantikan dan penamatan khidmat pegawai tinggi Kerajaan tidak dituruti, bahkan Yang Di-Pertuan Agong dibohongi kononnya pegawai berkenaan sakit dan perlu dihentikan. Pegawai ganti juga dilantik tanpa proses perlembagaan. Aturan serta peraturan untuk melanjutkan khidmat hakim tidak dipedulikan.

      11. Polis, SPRM dan Lembaga Hasil Dalam Negeri diguna untuk ugut dan menekan rakyat. Cukai tambahan dikenakan, dikira sehingga 10 tahun ke belakang walaupun tidak ada bukti cukai ini diperuntukkan dalam undang-undang.

      12. SPRM menuduh peniaga telah lakukan pembersihan wang yang dicuri atau hasil dari rasuah. Mereka ditahan dan di penjara. Ramai pemimpin parti lawan dituduh terlibat dengan rasuah dan lain-lain tanpa bukti dan didera dan diganggu.

      13. Sebaliknya berbillion Ringgit yang ada dalam akaun Perdana Menteri yang tidak dapat disahkan puncanya selain dari pengakuan PM yang ianya tidak bersalah ditutup kes oleh Pendakwa Raya dan laporan diletak dibawah undang-undang rahsia Kerajaan. Dakwaan bahawa PM tidak melakukan apa-apa kesalahan tidak disertai dengan dokumen-dokumen walaupun segala urusan wang yang berbillion perlu dicatit dalam dokuman dan buku-buku akaun bank.

      14. Sesungguhnya Dato Sri Najib telah rosakkan Kerajaan dan pentadbiran negara serta institusi-institusinya. Pemerintahan Najib tidak diasaskan kepada Perlembagaan dan undang-undang. Pengagihan kuasa antara pembuat undang-undang, pelaksana pemerintahan dan kehakiman sudah dihapuskan dan seluruh kuasa dibolot oleh Perdana Menteri.

      15. Kewangan Negara disalahguna untuk projek-projek yang amat merugikan. Di masa yang sama Najib meminjam berbillion Ringgit untuk projek yang tidak mampu memberi pulangan yang cukup untuk bayar balik hutang.

      16. Rakyat dan anak cucu mereka akan tanggung beban hutang ini berpuluh tahun.

      17. Inilah warisan peninggalan Najib. Jika ia dipilih oleh rakyat untuk terus menjadi Perdana Menteri, maka percayalah demokrasi tidak akan kembali kepada negara ini. Sebaliknya pemerintahan kleptokrasi akan berterusan dan negara akan hancur kerana tidak ada pemerintahan mengikut undang-undang. Dengan itu keselamatan rakyat akan menjadi lebih teruk.

      18. Ada yang berpendapat Pakatan Harapan tidak dapat membuat apa-apa untuk pulih keadaan. Tetapi kehancuran negara tetap menjadi lebih teruk jika Najib dapat mengekalkan kleptokrasinya. Beban hutang akan bertambah dan wilayah-wilayah negara akan dijual.

      19. Tidak mudah untuk PH pulih negara tetapi apabila kami memerintah Najib tidak akan dapat rosakkan negara lagi. Dan kami berkemahiran dalam menyelamat dan memulih ekonomi, kewangan dan sosio-politik negara. Ini kami yakin. Tolaklah kleptokrasi Najib.

      Delete
  6. Dalam 47 komen kat atas ni, cuma 3 aje yg aku baca. Lain semua SAMPAH

    ReplyDelete
  7. Dato Saifuddin Nasution menyatakan aad 3 kawasan parlimen ay g telah dishort listedkan untuk DSAI bertanding bagi jawatan MP. Tapi pengumuman tu hanya akan dibuat dalam asa terdekat.

    Kesian kan..sapa lah MP yang bakal dikorbankan tu dan berapa ganjaran yang bakal diperolehinya dari pengorbanan besarnya tu..dah tentu mesti juta2 punya. Tapi janganlah DSAI bergumbira sakan sangat...belum tentu dia akan menang dalam PRK tu nanti. Dah tentu akan ada perancangan licik dari orang2 tertentu dalam PH sendiri yang akan memastikan DSAI akan kecundang.

    SPR dah mereka kuasai..tak mustahil perkara ni bakal jadi kenyataan. Sipa sedia lah DSAI untuk menghadapi segala kemungkinan yang tak kan memihak kepadanya nanti !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman najib sebagai pm -

      Allah mengisahkan dalam Quran perihal perbuatan Najib dan mereka yang sekongkol sepertinya,

      Jangan kamu mengambil wang diantara kamu dengan jalan yang keji, jangan sekali kali kamu memberi rasuah kepada orang yang berkuasa untuk mengelakkan orang lain dari mendapatkan hak hak mereka, sedangkan kamu mengetahuinya. (2:188)

      Kamu menjadi sibuk dengan mengumpul.
      Sehinggakan kamu masuk kedalam kubur kubur.
      Sesungguhnya, kamu akan mendapat tahu.
      Sudah pasti, kamu akan mendapat tahu.
      Jika hanya kamu dapat mengetahui dengan yakin.
      Tentunya kamu akan dapat bayangkan Neraka.
      Lalu kamu akan dapat melihatnya dengan mata yang penuh keyakinan.
      Maka kamu akan disoal, pada hari itu, tentang rahmat yang telah kamu nikmati. (102:1-8)

      Malang sungguh setiap pengumpat, pemfitnah.
      Dia menyorokkan wangnya dan mengiranya.
      Seolah olah wangnya akan membuatnya hidup selama lamanya.
      Tidak sekali; dia akan dicampakkan kedalam Pemusnah.
      Tahukah kamu apakah Pemusnah itu?
      Nyalaan api Neraka dari Allah.
      Ianya membakarkan mereka dari dalam dan luar.
      Mereka akan dikurungkan didalamnya.
      Didalam tiang tiang lurus yang diperpanjangkan. (104:1-9)

      Delete
  8. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib sebagai PM -

      (3) Minat saya adalah kemenangan pd PH. Saya mengharapkan kemenangan bergaya dan bermaruah, winning as dignify gentlemen. Ini penting bukan sekadar PH akan dihormati di dlm Negara malah dgn cara itu maruah Negara yg tercalar di luar Negara In Shaa Allah akan terhapus pd mlm kemenangan itu juga.

      (4) To me isu2 kewangan, ekonomi dan sosial yg sedang kita, in the words of the late Sanusi Junid are nothing but just a matter of Najib MO1, Najib MO1 is the problem.

      (5) Saya yakin, rakyat akan mendokong PH, jika PH melakukan segala langkahnya tidak secara keterlaluan. Kini apa yg saya nampak wujud unsur2 riak, dendam malah saling dengki-tamak. Buang @ kurangkan secara jelas semua itu. Kita hendak selamat dan bina Negara. So let focus to reform yg hendak kita lakukan sebagai landasan utk selamatkan dan bina Negara. Sila jelaskan maksud, intipati dan jangkaan keputusan reform yg hendak kita capai. Rakyat dari sekarang harus dibawa utk mengatur langkah ke depan. Fikiran rakyat sudah berserabut, jgn kusutkan lagi dgn hujah2 yg tidak memberi harapan. Mereka sedang menanti what better next from PH.

      (6) Once Parlimen bubar saya yakin a shift in strategies and contents and substances of the talks dari apa yg sudah diperkatakan sejak 2011 boleh membuka fikiran rakyat. PH harus jelas bergerak sebagai PH dan bukan lagi sebagai sekumpulan kalangan yg ingin nampak out doing di antara satu sama lain. Team work peringkat Negeri dan kawasan perlu jelas. Contoh Husam di Kelantan lebih jelas ingin menonjol dirinya sebagai next MB, but who and where is his Cabinet Team? Rakyat tahu kelemahan Husam. Team work boleh kukuhkan imej PH.

      Samalah di lain2 negeri. Team work sebagai PH dan juga sebagai next Cabinet perlu ditonjol cepat. Team yg boleh bercakap tentang HARAPAN. Bukan Harapan utk sumbat Najib MO1 ke dlm penjara, itu perkara picisan dan boleh berbau dendam dan dengki, nyatakan dan tunjukkan HARAPAN utk rakyat being much much better in every aspects of the rights di bawah PH.

      Delete
  9. Kami adalah firma pemberi pinjaman swasta, Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah kepada mana-mana individu Individu Tertarik. Kami adalah pembantu kewangan berdaftar yang berdaftar Kerajaan. untuk maklumat lanjut mengenai cara mendapatkan Pinjaman kami hubungi kami hari ini melalui e-mel: (mrhamdnloanoffer@gmail.com) ANDA BOLEH JUGA MENAMBAHKAN US ON WHATSAPP (+447783281085)

    ReplyDelete

  10. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

    CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
    yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

    CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

    NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

    = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

    = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

    ReplyDelete
    Replies

    1. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja diUmno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.
      @@@

      Bila bendaklah yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      @@@


      DIA SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
  11. berdasarkan kajian yg d buat olih Merdeka Centre, hanya 30% kaum melayu yg memilih PH dlm PRU14 yg lalu.

    BERSATU, selaku parti yg bertunjangkan dokongan kaum melayu,wajib mengambil maklum mengenai fakta ini.

    ikhlas saya berani mengatakan bahawa jika BERSATU ingin kekal relevan, maka usaha yg lebih gigih perlu d lipat gandakan d utk menggerak jentera parti d semua peringkat.(pdm, cawangan, bahagian, negeri n pusat).

    d setengah negeri, misal nya negeri pahang, semua nya masih kucar kacir d sebabkan olih pemimpin nya tiada kaliber langsung berserta dgn dana yg amat berkurangan. insya'allah saya akan berkongsi pengalaman berpolitik d dlm blog saya kelak.

    buat sementara waktu, mari lah kita memanjatkan doa agar yab tun m (khusus nya), yb ts muyid n yb ds mukhriz akan terus memimpin kita hingga ke PRU15.

    selamat hari jadi ke 2 BERSATU.

    ikhlas, dato hj adb rahman , mantan kb pekan phg.

    ReplyDelete

  12. Baru 2 tahun di tubuh dah dapat 1/3 undi Melayu, gamak nya sama dengan Umno yang dah lebih 60 tahun.

    Mangkin sehari mangkin bertambah keahlian Bersatu, sekarang dah di buka kpd bekas pemimpin Umno. Namun demikian, jangan lah terima penjangak musibat pengkhianat bangsa, Najib Razak jadi ahli. Sampai mati. Rosak negara, rosak Umno di buat nya, kalu masuk Bersatu, rosak jugak kita.

    Suruh dia masuk PAS supaya lobai2 tu boleh ajar dia akidah, adab dan tata tertib budaya Melayu Islam. Dan doakan, sembahayang hajatkan supaya dia menjadi alim, warak masa dlam penjara.

    ReplyDelete
  13. Alahai budin, sampah, sampah, sampah. Sampah si kojolla yg nak makkojol, justice bengap n bengok, kapitan dunggu, dan ramai lagi drebar sampah dbkl. Malas nak komen lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Kemerdekaan dan penyelewengan Sejarah



      Saya melihat video wawancara bersama calon DAP yang merupakan cucu kepada seorang pengganas Parti Komunis Malaya dengan penuh jengkel dan menyedihkan.

      1. Saya adalah doktor terakhir yang merawat wira Bukit Kepong Sarjan Hj. Yusof Rono pada tahun 2005 di Hospital Melaka.

      2. Pada masa itu saya bertugas di Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi Hospital Melaka.

      3. Yusof Rono adalah merupakan satu-satunya wira terakhir Peristiwa Bukit Kepong yang masih hidup pada ketika itu.

      4. Beliau dimasukkan ke ICU kerana masalah pendarahan pada usus yang amat banyak (Lower GI bleed initially attributed to Angiodysplasia).

      5. Setelah percubaan merawatnya secara konservatif gagal, dan pendarahannya tidak berhenti, maka keputusan dibuat oleh Pakar Bedah untuk membedah Tn Hj Yusof Rono.

      6. Sayalah doktor bius baginya yang telah intubate dan menjaganya sepanjang pembedahan yang memakan masa hampir 3 jam tersebut.

      7. Saya masih ingat, sebelum pembedahan tersebut, Allahyarham seorang yang sungguh berani dan tabah. Apabila diajar mengucap kalimah, sebutannya lancar sebelum saya memberinya ubat bius.

      8. Malangnya keadaan Allahyarham sangat tidak stabil semasa pembedahan dan dihantar ke ICU untuk rawatan lanjut. Beliau meninggal dunia di ICU dan sebab kematiannya adalah disebabkan oleh pendarahan akibat ketumbuhan pada usus kecil (gastro intestinal stromal tumour).

      9. Sepanjang saya menjaga beliau sebelum pembedahan di Ward High Dependency Unit (kini ICU Orkid), saya tidak melepaskan peluang bertanya tentang pengalamannya berjuang menentang komunis.

      10. Beliau seorang pejuang sejati. Darah yang mengalir dalam tubuhnya, darah patriot. Seorang yang cukup cintakan negara. Dalam keadaan yang lemah sakit itu, beliau begitu berkobar-kobar menceritakan kepada saya peristiwa tersebut seolah-olah ia baru berlaku semalam.

      11. Dengan bangganya beliau menyelak pakaiannya menunjukkan parut-parut kesan dari peluru komunis yang menembusi tubuh beliau.

      12. Dalam keadaanya yang lemah itu pun Allahyarham tidak jemu-jemu bercerita kepada saya peri keganasan komunis serta bencinya beliau terhadap komunis. Kemerdekaan yang kita kecapi mesti dihargai katanya.

      13. Melalui beliaulah saya pertama kali mendengar nama Mat Indera. Rupa-rupanya, yang mengarahkan serta mengetuai serangan terhadap Bukit Kepong adalah seorang Anak Melayu yang beragama Islam! Bukan hanya Mat Indera saja Melayu yang menjadi tali barut Komunis, tetapi juga ada Melayu2 lain seperti Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...