Thursday, 17 September 2015

HIMPUNAN BAJU MERAH - BOLEHLAH SEKADAR UNTUK GELI-GELI BUAT PERDANA MENTERI!

Pertanyaan paling banyak diajukan mengenai himpunan baju merah di Padang Merbok petang semalam itu berapakah angka sebenar jumlah peserta yang menghadirinya?

Ahli Parlimen Ketereh, Annuar Musa mengumumkan kehadiran ialah 250 ribu peserta.

Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Noh Omar  mengatakan kehadiran peserta seramai 200 ribu orang.

Persatuan Silat Kebangsaan atau Pesaka juga mengatakan kehadiran ialah 200 ribu orang.

Presiden Persatuan Veteran Tentera, Ali Baharom atau Ali Tinju menyatakan kehadiran berjumlah 500 ribu orang.

Seorang  jurucakap di ibu pejabat UMNO pula menganggarkan kehadiran sekurang-kurangnya 150 ribu orang.

Jadi, mana satu yang betul?

Sebelum itu, harus disedari bahawa Padang Merbok tidaklah sebesar mana keluasannya. Ia mungkin sama atau lebih besar sedikit daripada saiz sebuah padang bolasepak saja. Kawasan jajaran atau tepi padangnya juga tidak seberapa.

Seorang rakan yang pernah bekerja di DBKL memberitahu, muatan Padang Merbok yang sebenar adalah antara 40 hingga 45 ribu orang saja, itu pun jika disusun padat berhimpit-himpit lebih kurang macam ikan dalam tin sardin.

Saya juga menghubungi dua tiga rakan yang turut hadir di Padang Merbok dan masing-masing memberitahu jumlah peserta antara 50 ribu hingga 70 ribu orang ramainya.

Saya tidak lupa menghubungi seorang wartawan yang bertugas di Padang Merbok dan diberitahu kehadiran peserta adalah antara 40 ribu hingga 45 ribu orang saja.

Wartawan tersebut juga memberitahu, berdasarkan perbualannya dengan seorang anggota polis yang bertugas, beliau dimaklumkan angka kehadiran berdasarkan jangkaan pasukan keselamatan adalah di bawah 50 ribu orang.

Angka rasmi polis Kuala Lumpur yang dikeluarkan lewat malam tadi menyebut kehadiran baju merah ialah 35 ribu.

Maka, di mana datangnya angka 500 ribu, 250 ribu, 200 ribu dan 150 ribu itu?

Katalah kita ambil angka paling tinggi iaitu 70 ribu orang sebagaimana yang diberi oleh salah seorang rakan saya tadi, ianya bukan saja jauh lebih kecil daripada kehadiran 500 ribu dalam Bersih 4, malah tidak melebihi pun jumlah penonton bolasepak di Stadium Bukit Jalil untuk menonton aksi Safee Sali, Safiq Rahim, Apek dan lain-lain pemain kebangsaan yang biasanya sekitar 100 ribu orang.

Maknanya, himpunan baju merah yang tujuan besarnya ialah untuk menyokong dan mempertahankan Najib tidaklah sehebat mana kejayaannya. Menandingi jumlah penonton bolasepak pun tak terdaya.

Itu pun kehadiran dalam himpunan baju merah ini rata-ratanya diangkut entah dari mana-mana datangnya. Tidak seperti Bersih 4 yang mana kehadiran peserta adalah secara sukarela dan kerana gerak hati, di sepanjang jalan berhampiran Padang Merbok, Masjid WP, Masjid Negara dan PWTC, sejak pagi tadi penuh dengan beratus buah bas daripada pelbagai negeri.

Ini bermakna kehadiran peserta adalah kerana diangkut, dihadiahkan baju T percuma, diberi makan dan sedikit elaun atau wang poket. Dalam Bersih 4 tidak terlihat walau sebiji bas sewa atau bas sekolah pun berhampiran Dataran Merdeka.

Sesetengahnya pula, terutama makcik-makcik Felda, mungkin tidak dimaklumkan pun tujuan kedatangan mereka ialah untuk menghadiri himpunan baju merah, sebaliknya hanya diberitahu mengenai lawatan singkat atau jalan-jalan ke Kuala Lumpur saja.

Tetapi kepada penganjur, orang-orang tertentu yang berucap berapi-api di atas pentas atau mereka yang dapat bercakap terus dengan Najib selepas ini, kehadiran dalam himpunan baju merah ini sudah memadai untuk dibuat geli-geli atau bahan melobi bagi mengkhayalkan Perdana Menteri.

Sama ada jumlahnya tidak dapat menandingi kehadiran Bersih 4, lebih kecil daripada penonton bolasepak, tidak memadai dengan jumlah ahli UMNO seramai 3 juta atau sebagainya, tidaklah penting bagi mereka.

Sebab itu lain pengampu lain angkanya. Ada yang 500 ribu, 250 ribu, 200 ribu dan 150 ribu.

Yang penting ialah telinga Najib dapat ditiupkan sehingga geli dengan nyanyian lagu  syurga dan jumlah kehadiran serta semangat para peserta himpunan akan digambarkan seolah-olah sudah memadai untuk membuatkannya terus bertahan di Seri Perdana sehingga bila-bila.

Kemudian akan disusulilah dengan mengajukan permintaan atau mengharapkan Perdana Menteri memberi apa-apa saguhati. Yang timbalan menteri mengharapkan jadi menteri, yang ahli parlimen atau bekas menteri mendambakan dilantik semula atau dijadikan pengerusi mana-mana agensi.

Ketua UMNO bahagian pula mengharapkan dilantik senator, diberi projek, permit dan sebagainya.

Pengerusi NGO-NGO pula tentunya berharap mendapat bantuan kewangan atau diberi projek segera untuk memudahkan terus bergerak dan bersuara.

Meriahlah Najib selepas ini dikunjungi dan dicium tangannya oleh mereka yang berhajat tadi. Inilah masanya menahan lukah di pergentingan dan mengambil kesempatan di ketika Najib dalam kesempitan.

Habis, orang-orang Melayu dapat apa melalui himpunan baju merah ini? Apakah semua 15 tuntutan yang diminta akan dipenuhi oleh kerajaan? 

Jawapannya, Melayu tidak dapat apa-apa dan tiada tuntutan yang akan diambil serius oleh kerajaan.

Malah disebabkan api perkauman yang ditiupkan melalui himpunan baju merah ini akan menyebabkan Najib terpaksa mengeluarkan macam-macam belanja, peruntukan dan skim kemudahan kepada pelbagai  kelompok pengundi bukan Melayu dengan harapan mereka terus bersama kerajaan dalam pilihanraya akan datang.

Itulah gaya politik Najib selama ini. (SH 17/09/2015)

Sepanjang jalan di sekitar Padang Merbok penuh dengan bas daripada pelbagai negeri yang menunjukkan peserta adalah didatangkan khas untuk himpunan baju merah ini.

Tidak seperti Bersih 4 yang tidak diberikan permit tetapi berlangsung dengan aman, himpunan baju merah walaupun diberikan permit tetapi tetap berlaku pertembungan dengan pihak polis.

Kehadiran peserta baju merah tidak dapat menandingi jumlah Bersih 4 yang lalu.

Jumlah kehadiran peserta himpunan baju merah berdasarkan penilaian pihak polis KL ialah 35 ribu saja.

111 comments:

  1. annuar musa nipu

    angkut red warior maghi...

    yg datang semua team bola..


    umno umno tak boleh kalau tak menipu

    pelabur luar dok tunggu jer 13mei sebelum nak cabut lari dari malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Pendik Mat Maslan bekas Menteri GST tu pun ada semalam...dia pun pakai baju merah juga....

      Terpaksa datang untuk meraih simpati. ...manalah nak tahu kalau kalau Najib terpandang gambar dia yang berbaju merah dan setiasa setia pada Najib

      Dengar kata dah dapat RM2 Juta.

      Boleh menang ker dia ni dalam PRU 14 nanti?????

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Bercakap benar lah saudara. Berlaku adil kepada semua dan juga pada diri sendiri.
    Jangan biarkan perasaan amarah dan dendam kesumat mengawal dan membakar diri saudara sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macai, macai eveywherree

      Delete
    2. Dah bercakap benar laaa tuh wahai MACAI SARKIS....siap bukti lagi...terima laaa kenyataan...

      Delete
    3. Yang benarnya, Annuar Musa, Ahmad Maslan dan Jamal ikan akan dapat imbohan yg lumayan dari Najib. Maslan dh dapat RM2juta,

      Melayu2 ngok yg lain dpt T-shirt merah, makan free, transport free dan duit pocket. apa tujuan rally tu pun mereka tak tahu. diperbodohkan olih Jamal dan Najib shj.

      Delete
    4. https://www.facebook.com/KingJasonPages/videos/1012161385500653/

      Delete
  4. Jujurlah pada diri anda dan buangkanlah PHD dan sikap buruk anda jauh2. Terimalah hakikat bahawa apa yang anda andaikan sebelum ini, kenyataannya memang tidak menyebelahi anda. Andaian anda meleset. Gunakanlah deria anda sendiri tanpa kebergantungan pada deria orang lain demi menilai kebenaran.

    ReplyDelete
  5. Steady bro, aku sokong post ni.
    Pengampu2 Najib takkan dapat terima hakikat situasi sebenar.
    Pada aku, mereka ni semakin penat dan keliru dgn persembahan2 lawak jenaka daripada group mereka sendiri.
    Sebab tu mereka bertempur dgn polis.
    Memperjuangkan maruah Melayu, tapi abang2 polis Melayu yg ditugaskan jaga keselamatan mereka pun kena tibai.
    Sesama Islam pulak tu.

    ReplyDelete
  6. sebab berjaya mengangkut 500 ribu peserta red skirt, maka dicadangkan jamal ikan bakar al-sekincing dijadikan menteri pengangkutan.

    ReplyDelete
  7. Tok leh nak tido.
    Cuma terlintas dibenak.
    Adakah kes wartawan AlJazeera yg dihalau keluar ini satu konspirasi oleh adikong2 Najib.
    Untuk menjadi lesen menangkap sesiaps yg cuba membuka mulut ttg kes tersohor ini?
    Atau, sebagai lesen utk membuktikan kpd rakyat konon2nya mmg ada cubaan menggulingkan kerajaan....tetapi kenapa menjatuhkan Najib tak disebut.
    Frasa menggulingkan kerajaan tu mengingatkan aku kpd Tok Dalang Zahid.

    Mohon pencerahan bro.

    ReplyDelete
  8. Org melayu yg pakai baju merah tu hanya masuk angin keluar asap yg untung haprak haprak ketua yg jadi batu api akan dapat habuan aku kesian peserta ni betul2 jadi hamba mereka yg zalim n tamak

    ReplyDelete
  9. Org melayu yg pakai baju merah tu hanya masuk angin keluar asap yg untung haprak haprak ketua yg jadi batu api akan dapat habuan aku kesian peserta ni betul2 jadi hamba mereka yg zalim n tamak

    ReplyDelete
  10. Saya tak pro mana mana. Bersih pun saya tak sokong, yang ni pun saya tak sokong. Cuma berlaku adil sikitlah, bang. Boleh percaya ke Bersih 4 sampai 500 ribu? Kalau 500 ribu, tak pack sekitar Dataran saja, malah sampai ke Puduraya.

    Agak-agaklah kalau nak memperkukuhkan hujah pun. Jumlah kehadiran Bersih pun berbeza juga anggarannya. Ada kata 500,000. Ada kata 200,000. Tapi saya lebih percaya yang kata tak lebih 150,000. Kalau mengikut perhitungan Polis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau 150k pun still lebih ramai dari perhimpunan baju merah...polis anggar 35k saje....fakta bukan auta

      Delete
    2. Dua hari-hari berturut-turut Sabtu dan Malam Hari Merdeka.
      Dan kira juga Bersih di Luar negara. Baju Merah kat Perlis pun tak ada perhimpunan.

      Delete
    3. Bersih pun lebih kurang tu jugak banyaknya.Tak lebih 50 ribu orang.Merepeklah kalau kata padang merbuk cuma boleh muat 50 ribu tiba2 tepi2 dataran merdeka boleh pulak muat 500 ribu.Hilang akal ke ko shahbudin.Tempat sempit memanglah ko nampak ramai.Atas jalan raya aje pun.Kalau penuh dataran merdeka tu pun lebih kurang tu jugak banyaknya sebab dataran pun tak besar mana jugak.

      Bersih 4 tu pun penuh dengan cina aje 90%.Cina memang tak suka Melayu perintah.Aku pun tak suka najib tapi taklah sokong cina komunis dap tu.Dap tu nak cina atau boneka cina saja yg perintah.PAN yg pakai logo tv tamil india dgn ketuanya mat sabu yg kena tangkap khalwat dengan normah bini kawan dia tu ko nak lantik jadi PM?Kau biar betul.

      Pkr tu terlalu liberal,sembang kencang tapi penasihat umum pun masuk jel kerana meliwat,tak ke haru.Dua kali kantoi pulak tu.Itupun penyembah2 dia masih percaya.Kahkahkah

      Pas tu penakut,tak boleh lead pakatan,apalagi negara.Nak cari calon pm pun tak ada,disuruhnya ku li yg dah tua bangka tu jadi pm.Hj hadi pun tak berani jadi pm.

      Umno pulak dengan najib yg penuh skandal,lemah dah lembik.Cuma berani sesama Melayu dlm parti dia saja.Paling baik boleh buat pun terajang najib dan lantik pm baru yg lebih berintegriti.

      Korang carilah parti yg paling kurang mudarat daripada yg penuh mudarat asal jangan jadi barua kafir harbi dap dan liberalis.Tak payahlah mudah sangat cair dengan slogan2 cliche rakyat kehulu rakyat kehilir yang jadi gula2 pemimpin2 gila kuasa tu.

      Delete
    4. Padang bersegi empat. Pernah ke tenguk padang merbuk. Apasal panggil padang merbuk? Sebab tiap-taip tahun kalau ada pertandingan burung merbuk kat situ lah padangnya. Kalau tak faham jugak pergi sana dan kira berapa lot kereta yang ada kat situ? OK.

      Bersih sepanjang jalan dari Maybank dan dari Jalan TAR. Dari Pasar Seni. Bila ketiga-tiga kumpulan ini bertebung ternyata lebih ramai dari Baju Merah.

      Itu kira nasib baik Bersih buat 36 jam kalau buat macam Baju Merah dari pukul 2 sampai pukul 6, malu UMNO nanti. 36 jam tu mungkin syarat Polis. Tapi tersilap ingat samada hari pertama atau hari kedua orang tak datang.

      Mudarat macam mana lagi??? Matawang dah jatuh, UMNO dah lemah, Hutang berbillion, kegagalan 1MDB lagi dan Pegawai Kerajaan di takut-takutkan. Pasal UMNO kurang mudarat dulu lah sekarang UMNO jadi penuh mudarat.

      Kejayaan Bersih ialah minyak turun.
      Kejayaan Baju Merah hanya BR1M di bayar sebelum Hari Raya Haji. Siapa yang sambut Hari Raya Haji? Cina DAP ke?

      Delete
  11. TAHNIAH kpd perhimpunan baju merah kerana telah berjaya menonjolkan kebodohan kamu .kamu semua dilahirkan didunia ini untuk menjadi bodoh .Tak ada pun seorang yg pandai dan berfikiran waras dikalangan kamu semua meletak otak dikepala lutut.hampa semua nak tunjuk besar dan berkuasa tetapi hampa tidak ada menyumbangkan sesuatu kpd kemaknusiaan dan manusia sejagat.hampa nak pakai baju merah pun hampa kena beli dengan tauke cina naik bas pun kena sewa dgn compani cina minum ayer botol pun keluaran company cina.beli payung dai tauke cina dan pakai seluar dalam pun keluaran cina.MAKAN ,MINUM, PAKAIAN,BERKENDERAAN ,HIBURAN DAN KAIN SEJADAH TEMPAT KAMU ORANG SEMBAHYANG PUN KELUARAN DARI CINA.kata orang tua2 dahulu"kencing dalam tempurung dan suluh tengok muka sendiri". SEDARLAH DIRI.

    ReplyDelete
  12. BERSIH dikatakan HARAM. Mufti kata Haram. Utusan kata Haram. zahid haramkan warna kuning tapi semua elok. Masing2 bermuhibbah antara kaum. Siap ada team pembersihan lagi. Polis pegi senyum balik pun senyum. Cuma ada kes budak nakal pijak gambar. BAJU MERAH statusnya halal. Bajunya berbaur rasis pun halal. Ceramah rasis halal. spanduk rasis halal. Siap mencederakan polis lagi. Halal? Polis pergi senyum balik masam di cop balaci DAP. Melayu bodoh! Kau memekik2 tanah melayu.. Marahkan china. Kau tahu tak yg atas pentas tu lah yg menggadaikan tanah rezab melayu sebanyak2 tidak! Yang atas pentas tu bos MARA beli bangunan kat ostolia harga kaw2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlalu lama sangat dikencing dik pemimpin, hinggakan otak dash jadi keras kematu, tidak berfungsi untuk menilai apa yg baik Dan yg buruk.

      Delete
  13. Saya rasa cukup sedih & terkilan kerna Saudara cuba merendahkan usaha murni Jamal Yunos menghimpunkan umat Melayu. Angka 35K~ 50K yg saudara beri itu sangatlah tak munasabah memandangkan perhimpunan berlansung di 2 tempat, Padang Merbok & sekitar kawasan bukit bintang/petaling street.

    Mengikut theory saya, Theory Non-Linear Random Optimization & pengamatan machai2 umno, anggaran peserta adalh dlm linkungan 700,000 ~ 800,000 org.

    Berpada2lah suadara dlm merumuskan sesuatu perkara, ber muhasaballah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 800ribu...

      hahahaha
      korang semua tak blaja matematik masa kat skolah ker??

      Delete
    2. Tak kira lah berapa ramai... Sekarang satu dunia nak tau masaalah 1mdb...2.6 billion ini maruah satu negara..


      Delete
    3. hehe.. sebenarnya ayat sindir tu bro...

      Delete
    4. 800k orang? Pergh....dasyat beb! Ingat najib je suka tipu.....rupanya d bawah2 ni lagi teruk. Dulu tak sekolah ke?

      Delete
    5. Kau pakai theory non-linear, itu fasal dapat 700-800k shj. Kalau kau pakai theory linear Random Optimization sudah, pasti dapat 7-8 juta. Patut bagi tahu Utusan meloya suh masuk front page.

      Delete
    6. Terlalu lama sangat dikencing dik pemimpin, hinggakan otak dah jadi keras kematu, tidak berfungsi untuk menilai apa yg baik Dan yg buruk.

      Delete
    7. 800,000? jom buat matematik. Kalau setiap orang perlukan 2 kaki persegi untuk berdiri, jumlah keluasan untuk 800K peserta ialah 1,600,000 kaki persegi. Berapa luas padang Merbok tu??

      Delete
  14. Saya cabar di buat perhimpunan baju merah 2.0 di mana mana tempat di negeri johor. Ada berani? Kata Melayu! FRU rehat. Cukuplah Tentera Setia Timbalan yang mengawal!

    ReplyDelete
  15. And Shah there is a need for all to be reminded by three things;

    1. Compared to yesterday's rally which was declared legal by the authorities, the Bersih 4 was said to be haram by the same authorities - and yet several hundred thousands came for Bersih 4 and just a few thousands for yesterday's rally!
    2. Potential participants and those who actually participated in Bersih 4 were made to be frightened for days on end by numerous remarks including one ala Bangkok bombing to take place too during the 34 hours public demonstration whereas for yesterday's rally nothing of that sort was mentioned - and yet as far as the outcome of Bersih 4 compared to yesterday's rally was concerned, please see number 1 above.
    3. For the many Malay participants yesterday who came by bus from small villages, it is as if what you-know-who and his supporters have done to the country these days have no effect on them - when we all know that with GST, low ringgit value, increasing unemployment, etc. would affect them more than any other sections of the Malaysian society. Unbelievable - and yet it has to be believed.
    4. With just a few thousands who came yesterday, you-know-who had spared no time to make it out to the world as if the whole country is behind his corrupt way to the point of declaring that anything like Bersih 4 would be a no no from now on. No regard for the world watching him and his cronies' conducts. And, no regard too to the fact that Allah swt is watching! Only in Malaysia...?

    ReplyDelete
  16. kepada PEMIMPIN YG MEMBOHONG DEMI PEMBOHONGAN TETAP KENA UNDUR.

    kepada PERSERTA HADIR ATAS PERPADUAN UMAT ISLAM BUMIPUTERA TANAH MELAYU KAMI UCAPKAN SYABAS

    seingatan ketika BERSIH4, KUALA LUMPUR seakan HONG KONG atau SINGAPURA, namun setelah anda maufakat hadir atas pelbagai alasan apa sekalipun terasa KUALA LUMPUR masih dalam PERSEKUTUAN TANAH MELAYU YG MEMBENTUK NEGARA MALAYSIA. SYABAS.

    JUMLAH ANDA PADA PANDANGAN RAMAI SEDIKIT, namun SEMANGAT ANDA YG HADIR LEBIH UTAMA , JATIDIRI MAUFAKAT BUMIPUTERA MASIH ADA DALAM KEMELUT KEPIMPINAN SEKARANG. SYABAS.

    BUDI BAHASA AMALAN KETURUNAN KAMI, JANGAN MENGANDAIKAN BUMIPUTERA SEBAGAI KAUM KELAS KEDUA DITANAHAIR SENDIRI.

    kepada PEMIMPIN2 BUMIPUTERA PERHALUSI KONTRAK SOSIO-EKONOMI DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA, adakah tuntutannya telah dipenuhi, ATAU PEMIMPIN2 BUMIPUTERA SEKARANG SUDAH LUPA AMANAH YG DIJANJIKAN DAHULU !!!

    KITA BUKAN PELARIAN DITANAHAIR SENDIRI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyer..tp tanya dlu brp org yg hadir sbb atas kesanggupan n kerelaan sendiri..berlawanan dgn bersih4...smlm, lebih ramai yg hadir sbb bas pree, mkn mnm, duit poket rm50, t shirt pree...tgk dlu btl ke yg dtg atas semangat melayu atau smgt fulusssss n preeeee....

      Delete
    2. anon 10.30 anda hadir atau tidak ?

      Delete
    3. Menteri kaki bodek Najib, Azalina cakap Bersih 4 dgn penyertaan 500k hanya mewakili 1% pandangan rakyat. Baju merah dng 30-40k juga hanya mewakili 0.005% pandangan kaum melayu dan islam. Masyarakat melayu rasa terhina dng kebodohan melayu2 diHimpunan merah..sokong kaki rasuah jadi PM. Patut mereka guna pakai perkataan 'Najib' dan 'Umno' shj dan bukan 'melayu' atau 'islam'.

      Pi soraklah 'Hidup Najib'..'Hidup Umno'..orang melayu tak ambik pot....

      Delete
    4. kahkahkah......lawak style bangsat nyer karangan...

      Delete
    5. Terlalu lama sangat dikencing dik pemimpin, hinggakan otak dah jadi keras kematu, tidak berfungsi untuk menilai apa yg baik Dan yg buruk.

      Delete
    6. Bersih pun cina saja yg ramai,hampa Melayu yg sokong pembangkang ni buat apa?Sembang deraih no..habuk pun tarak

      Delete
    7. Aku bersatu padu ngan Cina turun bersih4 sebab sayang dan cinta kan negara aku...sayang ekonomi negara aku yg dah nak bankrup sebab pemimpin yg boros,kaki putar belit..buat apa nak sokong pemimpin Melayu yg kaki putar belit,,,,ng ko tak pe aa najib derma ko 2.60 dah cukup dah,...bodo,..mahathir ngan rafidah pun tak sokong baju merah...sedar2 lah...jangan nak tegaskan benang yg basah...

      Delete
  17. Ni lah kisah umno....
    U~Untuk
    M~ Menipu
    N~ Naluri
    O~ Orang........apa lagi nak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupa rupanya Dato Jamal Yunos yang tak ada SPM tu adik ipar kepada YB Dato' Sri Noh omar...proxy lah tu

      Delete
    2. Patut pun... bodek lagi!.....noh tu bukan bagus pun. Ingat kes dia tak? Masa dlm tim menteri kdn? Hehe...

      Delete
    3. Jamal pak tongko tu ambik nama aje dol.Ramai lagi ngo Melayu yg turut serta.Yang tak sokong najib pun ramai yg ikut atas dasar Melayu.

      Delete
    4. Ni aku angin
      Kalau ko nak belasah Najib ngan suku sakat pengampu aku tak kisah.
      Umno jangan babitkan.
      Umno tak salah, yg salah pemimpin2 yg diterajui Najib sekarang.
      Datuk nenek aku bermandi darah, keringat dan airmata berjuang nak dapatkan kemerdekaan melalui Umno.

      Tolong bezakan Najib dgn Umno.
      Aku tolak Najib tapi aku sokong kuat Umno, sebab jasanya mmg terbukti banyak dlm membangunkan Islam dan org Melayu.

      Delete
  18. tak kira lah berapa pun yang penting cina akan diajar habis-habisan lepas ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahla ko..xabis2 perkauman...yg tu ko nak plak perkauman..klu ko semangat sgt, ko didikla bangsa melayu spy perkuatkan ekonomi..spy bangsa melayu tak terhegeh2 bli brg kat kedai cina lg..ini, ckp berapi...xsuka la..anti cina la...itula...inila...shaver pun ko bli kat kedai cina gak kan?bodoh sombong, bt malu melayu jer!!!

      Delete
    2. Anymous 10.30 ni lah penghasut perkauman... Pergi lah ngaji AlQuran dulu...baca tafsir AlQuran tu..

      Delete
    3. Ops silap tulis. Sory ya anon 10.30.. Anon 10.22 penghasut perkauman.

      Delete
    4. Piiirahhhh....SPM pun tak lulus ada hati nak ajar cina habis habisan konon....

      Delete
    5. 10.22...
      Tlg bagitau mcm mana nak ajar cina habis2an ni......cakap kau ni tak serupa bikin. Saya bukan benci sesiapa tapi kawan2 saya ada pelbagai bangsa yg tak pernah bagi saya masalah. Kenapa mereka.menghormati saya? Saya bagitau ISLAM itu sempurna....mudah saja! Kita bagi dia berfikir dan cari d mana kesempurnaan ISLAM itu. Ilmu ALLAH itu cukup luas! Tak payah jerit2 pun. Mcm mana tu. Bro....kita dah jauh maju berfikir kau bila lagi?

      Delete
    6. Nak tanya bro yg ckp cina diblasah habis habisan,,, brg2 kprluan harian bli kat kdai mana? Ckp mcm x otak,,, spore trlpas sbb cina ke? Pulau bt putih trlpas sbb cina ke? Imdb sbb cina ke? Kpaltrbang mh17 ilang sbb cina ke? Smua yg brlaku sbb cina ke? Nilah yg dikatakan,, bodo x boleh ajo pndai x leh iku,, msalah sndiri asyik nak slhkan cina? Gst sbb cina? Ko bengong n bangsat

      Delete
    7. ,,cakap macam macai Brahim Ali shj...Brahim Ali tu pun dok jadi Pengarah Syarikat2 china.bagitu juga dng lain2 pemimpin Umno. Semua cari makan dan dimakan suap dgn syarikat cina.

      Hanya macai2 Umno yg bangang shj yg kena tipu dek pemimpiin Umno yg selalu berdampingan dng Cina2 kaya.

      Delete
    8. jika betul nak jaga bangsa melayu. bila dapat projek kerajaan nanti bagilah melayu yang buat. Bukan berdegor cakap melayu2 akhirnya bila dapat projek terus jual pada cina

      Delete
    9. Terlalu lama sangat dikencing dik pemimpin, hinggakan otak da jadi keras kematu, tidak berfungsi untuk menilai apa yg baik Dan yg buruk.

      Delete
  19. Bersih4 bukan bersifat perkauman,,tapi telah diputarbelitkan sebagai perhimpunan perkauman...perhimpunan baju merah sangat2 perkauman... Sengaja memilih laluan lawyat dan petaling street utk naikkan sagat perkauman..
    Sedangkan bersih4 memilih laluan sogo dan lain dan berkumpul dikotaraya atas sebab akses pengangkutan tren yg memudahkan peserta menyertai perhimpunan..

    Perhimpunan bersih4 mmg lebih ramai peserta yg hadir...jika bersih4 tidak dibuat 36jam tapi ditukar ke masa yg lebih singkat pasti gelombangnya kelihatan lebih besar berganda lagi...ini memandang kan pada 2hari bersih4 berlangsung, bersilih ganti peserta yg dtg menaiki tren dan sebagainya..

    ReplyDelete
  20. Pernah pemimpin tanya Apa lagi melayu mahu? Kalau melayu lah yang mahu melayu akan di tuduh melayu malas dan suka meminta-minta.

    Jika perhmpunan Baju Merah Melayu macam ini tuntut GST diturunkan sudah tentu Najib akan turunkan. Jika melayu Baju Merah tuntut TH dan MARA kembalikan wang yang telah digunakan sudah tentu wang orang melayu selamat dan tidak akan berulang lagi.

    Tuntutan kau orang tak sama dengan teriakan kau orang !

    'Najib terpaksa mengeluarkan macam-macam belanja, peruntukan dan skim kemudahan kepada pelbagai kelompok pengundi bukan Melayu dengan harapan mereka terus bersama kerajaan dalam pilihanraya akan datang.'

    Bukan anti perkauman tetapi untuk memikirkan tindakan Najib dan UMNO, kaum lain akan diberi dalam keadaan mereka senang dan atas kebodohan Baju Merah. Orang Melayu pun dapat tetapi bukan disebabkan di maki dan di halau sebaliknya kerana kesusahan seperti banjir dan kebakaran.

    ReplyDelete
  21. Setiap org melayu p himpunan tu dpt RM2.67b ke??? Yg kayo hasil songlap 1MDB tu Jibby, Rosy, Reza Aziz, Jho Low & kroni & some pak arab duduk dlm kemewahan....org melayu yg p dpt asap haze je la, blk rumah batuk2 then sakit, kena p klinik...terbang lagi duit....nk ckp bodo tapi bangsa sendiri.

    ReplyDelete
  22. KEBANYAKAN TUNTUTUN BAJU MERAH ADALAH TUNTUTAN KEPADA PEMERINTAH SEKARANG

    BILA BAJU MERAH BUAT PERHIMPUNAN DAN TUNTUTAN SECARA TAK LANSUNG MENUNJUKKAN ADA YG X KENA DGN PEMRINTAH

    TP BAJU MERAH BERHIMPUN UTK SOKONG PEMRINTAH

    BILA BAJU MERAH SOKONG PEMRINTAH MAKNANYA PEMERINTAH SEKARANG SGT BAGUS

    NAH SEKARANG APA MAKNYA?? BAJUMERAH IBARAT MARAH KAN NYAMUK, TP PADA MASA YG SAMA MEMPERTAHAN KAN ORG YG MEMBIAKKAN NYAMUK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendapat aku.. Semua parti di malaysia dlm keadaan baik.. (ghb baru lg).. Yg masalah di malaysia skang ni bukan kaum, parti atau rakyat.. Yg masalah adalah segolongan pimpinan tertnggi dlm kerajaan. Tak pandai urus masalah dgn menambah masalah.. Kepentingan peribadi melebihi dari yg sepatutnya.. Budaya rasuah menjadi amalan.. Baju merah hanya alat tujuan melobi bukan alat penyelesaian.. Cuba halusi adakah dgn himpnan ini semua masalah melayu selesai. Besoknya semua bekerja spt biasa kembali.. Byk peserta yg bos cina.. Pokok masalah harus ditebang.. Najib dan kawan2 haruslah sedar dan turun dgn hormat kalu masih ada maruah.

      Delete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. adakah melayu btl2 ditindas cina atau kaum lain???siapa pemimpin negara skrg???adakah berbangsa cina???jgn ckpkan sekarang..kita tgk dari mula pembentukan malaysia...siapakah pemimpin di negara kita...berbangsa lainkan mereka???buka mata anda bangsa melayu..kenapa nak salahkan bangsa lain sedangkan anda ditekan bangsa sendiri yg tamak haloba...kaum cina maju dalam perniagaan bukan kerana mereka berarak beratur menunggu subsidi dari kerajaan..kerana berani keluarkan modal sendiri...bangsa melayu????nak buka kedai runcit pun nak atur temujanji dgn ketua bahagian...nak minta kerajaan...bukan nak menghina saja nak sedarkan...klu bangsa melayu ckp mereka tertindas...berapa ramai penjawat awam berbangsa melayu??yg memegang jawatan tinggi dari bangsa lain di malaysia???bangsa melayu suda diberikan keistemewaan...tapi sila la ke jabatan2 kerajaan...adakah anda mendapat servis yg sebaiknya dari penjawat tersebut???buka mata...buka minda...kenapa sabah dan sarawak dilupuskan kuasa autonomi???siapa yg memerintah???bangsa cina??india???atau bangsa melayu????bangkit la wahai warga bangsa malaysia...sekarang anak2 kecil jg suda ada medium pintar akses internet...patutkah dgn kemajuan yg ada sekarang pemikiran bangsa malaysia masih seperti zaman moyang2 terdahulu yg boleh ditipu dgn pembohongan yg tidak berasas...kita celik i.t tetapi disalah gunakan...ayuh bangsa malaysia...kita bangun....

    ReplyDelete
  25. Den cukup terbakar bila tengok video jilake orang2 tak bermoral mempergunakan rakyat jelata yang kurang bernasib baik hidup bergelandangan. Tergamak minah poyo yang takde hati nurani tu, mempergunakan melayu2 yang bergeladangan dan tidak berumah dengan menyogok mereka dengan sehelai baju T-shirt sambil menbodohkan diri dengan mengeluarkan hujah bodoh "tuan2 semua tidur kat kaki lima ni dalam keadaan aman, kan? Suruh melayu2 yang tidak berumah dan bergelandangan tidur dikakilima tu semua bersyukur sebab dapat tidur kat kakilima dengan aman sedangkan kau nanti balik tidur dalam rumah besor dan katik empok? Bukan ke tu perbuatan manusia yang bangsat? Bukan nak menolong tapi nak memperguna dan memperdaya orang melayu!

    Ni lah kerja2 orang UMNO sebenarnya. Bukannya nak membantu orang melayu tapi asyik dak guna, nak tipu, nak songlap dan nak jual melayu. Minah berhati binatang yang mempergunakan orang2 melayu yang malang tu memang contoh klasik melayu UMNO, bila dia tengah sesak, dia akan cari orang melayu walau sampai ke tepi longkang pun sanggup redah. Tapi bila dah dapat apa yang dia mahu, jangan harap nak dapat apa2 belas dan khidmat dari diaorang. Apakah yang boleh diharapkan oleh2 rakyat2 melayu yang merempat tu bila duduk sama2 berhimpun dengan geng baju2 merah ni? Rumah baru? Kerja yang dapat memberikan mereka rezeki halal? Dapat meningkatkan harga diri mereka denagn membantu mereka berdikari?

    Atau ikut skrip biasa UMNO, lepas PRU, lepas PRK, lepas berdemo, lepas pijak kepala lembu dan baling kepala babi dalam masjid, melayu2 yang tertipu untuk jadi balaci mereka, tak dapat satu habuk pun. Yang balik rumah besar, poket penuh dengan duit, bank akaun duit berlambak2, makan angin luar negeri rakyat tanggung, pakai jam mahal yang tak boleh jelaskan mana dapat duit beli, adalah pemimpin UMNO. Melayu bawahan hanya boleh berharap dapat menjadi mangkuk tandas UMNO, asyik aje kena kencing!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  26. Mana boleh lawan baju kuning. Lagi ramai turun beratus ribu semua ikhlas pulak tu keluar belanja sendiri. Siap tidur2 atas jalan sambung sampai malam besok. Dari seluruh negara dtg sampai kena road block.
    Baju merah sponsor lebih. Datang naik bas aircon. Tak true. 
    Tapi sebagai rakyat Malaysia yg berbilang kaum dua2 mempunyai persamaan. Semua jadi macai kaldai dan lembu balaci bagi tuan masing2. Perlawanan sapa paling ramai perarakan antara Lembu Kuning vs Lembu Merah. Demi memertabatkan kerusi empuk tuan2 mereka.
    Petaling Street mesti dipertahankan. Biar melayu kena sembur. Biar lembu tidur di jalan.
    Refomasi Transformasi. Kau dorang sama je lah. Cina jugak suci. 

    ReplyDelete
  27. Kah! Kah! kah!. Macai Penipu Rakyat 2.0 memang tak pernah serik nak swing...amacam? tu baru warm up je dah menggelupor? macai tetap macai...dulu dok marah bila orang kutuk demonstrasi korang, skrg benda sama gak korang buat...itu selupa 5x2 sama 2x5...apa pun bilangan ia tetap ramai iaitu 35ribu. laporan polis untuk bersih 4 ialah 29ribu je. tapi nak tergelak, sejak bila macai Penipu Rakyat 2.0 percaya kenyataan polis? muahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....setuju macai lawan macai. Tapi kalau pakai baju kuning dia macai upper class sikit. Pasal dia ramai kawan cina. Gereja pun tolong dia. World class support.

      Delete
    2. Nak buat solat tengah jalan pun, habis kuat cuma ada 4 orang jemaah.

      Yang percaya lapuran polis macai baju merah. Kalau ikut macai baju kuning 20 000 orang pun tak sampai.

      Delete
    3. Ok lah jugak macai merah semayang kat masjid. Drpd jadi macam lembu tido tgh jalan. Tah mandi tah tidak tu.

      Delete
    4. Yang aku tenguk Baju Merah beli nombor ekor adalah.
      Lepas berhimpun, beratur pulak dengan orang cina.

      Hehehe

      Delete
  28. Alahai.... kenapa la benak sangat tak nak faham apa punca masalah sebenar negara kita. Segala apa yang baju kuning dan baju merah buat tuntutan kesemuanya pun ditujukan pada pemimpin BN yang dikepalai oleh UMNO yang dah 58 tahun perintah negara sejak merdeka. Kalau la pemimpin2 yang dipilih jadi wakil rakyat kita tu dan terpilih pulak jadi kerajaan buat kerja dengan betul sedari dulu, tak akan ada la berbelas permintaan sampai penuh kertas kajang. Sokong membuta tuli dan bangkang membabi buta tak menguntungkan bangsa Melayu pun. Korang pun ada otak korang fikir la sendiri. Sedarlah sikit. Lepas dikerah dari kampung dibawa ke KL dengan janji jalan-jalan makan angin ke KL free dan dapat duit lagi. Tanpa tahu agenda sampai KL saja disuruh pakai baju merah dan berarak berjalan pergi balik macam peguin kemudian di api apikan semangat perkauman sampai sanggup merusuh halangan polis, adakah dia orang tu mengaku yang awak tu semua orang dia??? Kata jamal pak tongkol "yang merusuh tu bukan peserta perhimpunan baju merah. Siapa siapa pun boleh pakai baju merah" TIDAK kan. Inikah pemimpin yang korang nak bela sangat pemimpin yang korap, kurap dan yang songlap segala harta negara dan duit rakyat... Buka mata buka minda buka hati tu... Fikir dengan otak dan akal fikiran sendiri yang Allah dah bagi keistimewaan kat manusia beza dengan binatang. Ah Jib Gor tu nama yang orang cina bagi ka atau dia sendiri yang letak supaya orang cina suka kat dia..??? ISA tu cina DAP yang mansuhkan ka atau Ah Jib Gor sendiri yang mansuhkan semata mata untuk ambil hati orang cina..??? LU FIKIR LA SENDIRI...

    ReplyDelete
  29. Melayu bertongkat memang mesti kelentong sikit,mereka takut tongkat ditarik balik bila boss mereka juga tersungkur.agak-agaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selama ini siapa yang bertongkat sebenarnya ni????...Bapak menteri ke rakyat?

      Jadi bapak2 menteri tolong sedar diri tu sikit. Makan boleh sebarang makan. Tapi cakap jangan sebarang cakap.

      Delete
  30. Angka sebenar adalah seramai 250 ribu org berada di kuala lumpur semasa perhimpunan baju merah.
    Itu kenyataan terbaru PUSAKA melalui tv3 sebentar tadi.
    Betulah tu sebab ayatnya tidak menyatakan menghadiri perhimpunan baju merah tetapi berada di kuala lumpur semasa himpunan baju merah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 250 ribu orang termasuk dengan bayang sekali

      Delete
  31. Jamal kata cina babi sebab mereka suka makan babi
    Jamal suka makan lembu
    Jadi jamal lembu

    ReplyDelete
  32. Mohon Ahmad Maslan dan Ali Rustam berikan maklumat berapa orang cina dah lari meninggalkan Malaysia selepas dua minggu dari tarikh perhimpunan Baju Merah.

    Dan mohon usulkan supaya semua cina dan india di kecualikan dari mengundi ketika pilihanraya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon diusulkan juga kepada bapak bapak menteri agar Melayu pakai baju merah setiap hari

      Delete
  33. Terima kasih saudara Shahbudin Husin atas maklumat perhimpunan merah. Kalau tak bulat-bulat je rakyat semua ditipu dikelentong lagi oleh maha penipu pembodek najib. Media arus perdana tv dan suratkhabar tidak lagi boleh diharap menyampaikan berita yang benar dan telus. Sebab tu kami dah tak tengok berita tv tempatan. Umno yang dipegang oleh najib memang pendusta tegar. Amat memalukan dan menjengkelkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pun tak reti2 ke nak cari maklumat lain?Cuba kau masuk blog2 prokerajaan dan tengok lautan merah yg penuh padang merbok dan jalan2 sekitarnya.Shahbudin ni bias.Dia pilih gambar masa baju merah baru nak masuk padang memanglah nampak sikit sebab tak penuh lagi.Budin..budin..nampak macam bijak tapi emosi jugak yg kau pilih.Biasalah manusia..

      Delete
    2. Kenapa Kinabatangan guna perhimpunan Bantah di Dataran Merdeka pulak ?

      Tak guna jugak kalau cari maklumat tapi tak guna otak!!

      Boleh lagi ada ruang untuk bergerak ke PS dan BB. Bila kena tembak dengan air senang-senang je lepas diri sebab itu tidak ada tangkapan.

      Delete
  34. Jamal Yunos menyatakan tidak menjadi kesalahan memanggil "cina babi" kerana sememangnya kaum cina makan babi. Apa kata kita panggil Jamal Yunos dengan panggilan "Jamal Lembu" kerana sememangnya Jamal makan daging Lembu. Melihat telatah dan mentaliti pemimpin bahagian UMNO seperti Jamal, saya rasa UMNO mempunyai masa depan yang sungguh kelam. Namun pemimpin yang bertaraf sebegini selalunya menjadi pilihan Najib. Dengan adanya pemimpin seperti Jamal Yunos, sekurang- kurangnya Ahmad Maslan nampak cerdik sedikit dan kelihatan lebih hensem dari Rani Kulop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal Yunos buat apa pun tak mengapa sebab dia adik ipar Noh Omar. Noh Omar ni pun tong kosong juga. Cakap saja deras.

      Sebelum Noh Omar jadi menteri cakapnya cukup berasas. Bila dah jadi menteri satu masa dulu cakapnya semakin pedas dan tidak langsung boleh ditegur.

      Delete
  35. Versi pro kerajaan gambaran lain..versi pembakang versi lain pula..yg pergi himpunan baju merah tau cerita sebenar..aku x pergi nmn aku silent supporter..aku setuju dg ulasan Dr Ridzuan Tee clan Melayu dah berpecah lgi dg tertubuhnya PAN...sdg gol kafirun semkin kuat..tggu plk himpunan baju hijau plk..internet yg dicipta Barat telah menghncurkan Timur Tengah..padan muka jk itu yang mrk inginkan dn pilih..t.q

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina memang bijak dan licik mainkan Melayu.Melayu ni memang mudah kena gula2.Suka ikut emosi.Dulu lky cuma pakai songkok masa masuk kg Melayu s'pura untuk tarik sokongan Melayu.Sekarang cina cuma perlu pakai tudung,petik sikit ayat quran,Melayu dah ingat cina ikut Islam,mesra Islam,nak masuk Islam.

      Kerajaan yg korup atau digembar-gembur sebagai korup mahu digantikan dengan kerajaan yg bersih,telus,adil,suci murni,terbuka,islamik,cekap blablabla...memanglah bagus.Tapi setakat ni adakah parti yg sesuai dan sebaik seperti yg diperkatakan?Adakah parti2 boneka dap sesuai memimpin negara?Bolehke main pilih parti 'asal boleh'?

      Melayu sebenarnya tak serasis cina.Melayu memang cakap saja lebih,bunyi gegak gempita macam rasis nak berperang bagai tapi sebenarnya tak ke mana pun.Cina pula suka berpura2.Di depan kita pijak semut pun tak mati tapi belakang kita mampus dimaki hamun dan ditanamkan ke jiwa anak2 mereka sikap perkauman tahap gaban.Mat saleh dah lama tahu dah perangai cina ni,cuma Melayu saja yg bengong tak kenal2 cina.

      Melayu yg berpecah memang makanan cina.Umno sudah berpecah kepada kem najib dan pro tun m.Pas sudah berpecah kepada PAN pimpinan mat sabu(hehe).

      Tak payahlah ikut emosi tak abis2.Carilah persamaan sesama Melayu.Carilah jalan penyelesaian.

      Delete
  36. Assalamualaikum semua. Saya tak baca keseluruhan rencana admin serta komen2 anda tulis cuma saya menulis sebagai org melayu kpd melayu lain. Mengapa kita sering menidakkan usaha mempertahankan hak orang melayu. Ini mengambarkan lemahnya perpaduan kita. Sikap sebergini tdk diamalkan oleh bangsa lain. Sejak dari namawi menghina lagu kebangsaan, teressa dgn videonya, alvin dgn cacian terhadap islam, himpunan bersih 4.0 serta mcm-mcm perkara yg menyinggung org melayu/ islam, ada kita dengar org bukan melayu mengkritik dan mengutuk pelaku-pelaku tersebut. Kalau adapun berapa kerat. Inilah dinamakan perpaduan org bukan melayu yg patut kita contohi. Jika kita tdk bersetuju dgn apa yg bangsa kita buat, diamkan diri atas dasar perpaduan. Jgn semua perkara diukur dari sudut politik, fikirkan survival bangsa melayu tanpa perpaduan. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro anon 0101...walaupun kita tidak bersetuju dan berasa marah dengan perbuatan namewi terutama memperlekeh lagu Negara Ku tetapi ada bapak menteri yang setuju.

      Bapak menteri ini amat menyanjungi kreativiti namewi dengan memberikannya grant kerajaan untuk dia meneruskan kreativiti dan karya karyanya.

      Bukan itu saja. Sanjungan bapak menteri tersebut cukup berlebihan sehingga namewi boleh bertemu dengannya di dalam bangunan Parlimen dengan hanya berpakaian hiphop saja.

      Begitu juga dengan Teresa dan Alvin. Mereka ini terlampau istimewa di mata bapak menteri KDN sehinggakan tidak ada apa apa tindakan keras yang diambil. Setakat memberi teguran keras saja nak buat apa.

      Bila cacing dah naik ke mata, bila negara dah nak jadi huru hara, bila mala petaka bakal menimpa barulah kerajaan pimpinan bapak menteri ini semua nak bertindak dah tak ada guna lagi dah.

      Delete
    2. Sama lah situasi di Singapura. Mana ada orang melayu sana yang kritik orang melayu.

      Yang kritik dan tidak puas hati ialah orang cina sendiri yang nak tukar kerajaan. Tapi yang nyata berbeza ialah Kerajaan Singapura lebih baik jaga kaum di dari kerajaan UMNO !

      Delete
    3. Hello anon 0101..bersih4 tu bukan rasis menghina Melayu k...Semua bangsa turun...Nak minta najib berundur Sbb dia kacau penyiasatan yg telus berhubung 1mdb dan isu derma 2.6b...boleh terima akai ke 2.6b declare as derma untuk org yg mempunyai kuasa tertunggi dlm negara...selepas merdeka tanah Melayu dah ditukar nama ke Malaysia and dah bergabung ngan Sabah Sarawak... So jangan lah pentingkan diri sangat nak minta2 hak Melayu lebih2 sangat...45% bangsa2 lain pun ada hak juga dalam Malaysia...dalam 65% org Melayu nie berapa % sangat yg bayar tax sumbangan utk bangunkan negara...Yg aku tahu cina yg banyak menyumbang tax nie..dalam gov penuh Melayu, dlm universiti kolej semua Melayu, pm Melayu, polis ramai Melayu...askar majoriti Melayu...apa lagi yg tak cukup... Takkan nak bersatu padu Melayu untuk menyokong pemimpin yg teruk..takkan nak bersatu padu Melayu hanya utk menghina bangsa cina yg awk iri hati mereka lebih berjaya dari bangsa cina... Sebagai islam mesti awk pernah dengar kan...ALLAH takkan ubah nasib sesuatu kaum Melainkan usaha mereka sendiri...sejarah org Melayu dulu pun...Bukan nya asal sini pun...Semua pendatang dari ceruk Indon tu...cuma yg beza kita cina.. Berkemungkinan moyang anda dtg lebih awal dari mereka ke tanah Malaysia sekarang nie..bumi nie milik Allah... Janganlah kita tamak sangat...janganlah kita nafi kan hak mereka juga... Kalau baca AlQuran. Jangan lupa baca terjemahannya sekali...Allah jadikan manusia pelbagai bangsa untuk kita saling berkenal-kenalan...bersyukurlah Allah dtg kan bangsa cina kat Malaysia nie.tengok lah negara yg hanya satu bangsa sahaja..seperti Mexico dan syiria...Nak cari kerja pun susah....kerajinan cina perlu kita contohi...Dorang nie bukan lahir automatik cerdik...Masuk umur 2 thn je Mereka dah ajar anak cakap english Sbb tahu tu bahasa yg penting utk pekerjaan dan utk belajar tinggi...bermula umur anak 2 tahun mereka dah mula terapkan pembelajaran pada anak..sebab pembelajaran tu penting untuk dewasa....

      Delete
    4. Anon 2316, memang semuanya milik Allah sebab itu kita kena jaga supaya azan terus berkumandang, ada rezab surau untuk tmn2 perumahan, ada kelonggaran org islam smbg jumaat dan lain2 lagi yg Allah suka. Agak-agak dapattak keistimewaan ni klau bkn islam yg berkuasa. Sebelum nak jdi hero utk org lain jadi hero utk bangsa dan agama sendiri dahulu. Kita x bagi ke diaorg nak bina tokong? Kita kacau ke diorang nak buka sek cina? Kedai arak yg kena warta dlm suratkabar ada org melayu bangkang ke? Tapi bila diaorg kata azan menganggu, hudud habih semua org kudung takkan nak diam je kut. Umat apa namanya nie..

      Delete
  37. semua ckp pasal hak...ckp konon hak ne melayu saja yg punya...so kaum or bangsa lain x hak???org2 borneo yg diambil hasil ke kerajaan persekutuan x hak utk bising???u all ada ker cuba utk search google..org borneo sabah sarawak berapa ramai???we all da d pijak berpuluh tahun u all ada tau???u all nak sebut hak???kami d negeri sendiri pn berapa kerat sahaja menjadi pemegang jawatan tertinggi???siapa yg menjawat jawatan tinggi dlm sektor kerajaan d sabah???blh saya dapatkan jawapan daripada yg bijak pandai???n bg tau kami d mana hak kami???sedangkan mak bapak kami jg berhabis bergadai wang ringgit..tanah..rantai emas nak sekolahkan kami tinggi2 kenapa tiada keadilan dlm pemberian jawatan???blh bg tau berapa kouta bagi penjawat awam org2 borneo???siapa monopoli???hendak perjuangkan hak????kami suda lama terpijak la tuan puan...kami dihina bangsa mundur...miskin...siapa yg mkn hasil kekayaan kami????hak..aku benci dengar perkataan hak...nak bising...oiiiiii org yg x sedar diri...pemimpin malaysia berbangsa melayu...semua jawatan tinggi boleh dikatakan dipegang berbangsa melayu..u all nak ckp kamu tertindas??kamu dihina????hak dirampas???perhhhhhhhh..sampai kiamat aku tgk kamu x pernah sedar diri...konon jual nama bangsa melayu utk dapat sokongan...hak...hak..hak...so hak kami d borneo bila nak tunaikan????kalau kami bersuara keluar malaysia adakah hak kami dipersetujui????kami ada hakkkkkk..kalu kamu prsoalkan pasal hak....guru2 dari semenanjung berbangsa apa???india??cina????kami jg golongan terpelajar dinafikan hak utk sama2 memegang jawatan seiring bangsa melayu...dimana hak kami????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong marahkan bangsa sendiri.
      PR dah beri tawaran semasa pru tapi bagi jugak undi pada BN.
      Kta orang melayu keciwa dengan orang melayu disini sebab kepala otak dia orang macam bangsa kau kat sana.

      Delete
    2. Tawaran apa ni? PR dgn UMNO sama je dua2 penipu. Kaki rompak. Mana ada orang politik yg hidup susah kat malaysia ni. Jangan jadi bodohlah.

      Delete
    3. Sory eh anon 05.50 ,,,umno je yg terang2 menipu.dan pembelit ..putar alam ..jangan ko nak main tuduh2 pr menipu...haktui...nie lah jenis penjilat bontot najib nie,,,bengong ...beruk makyeh,.

      Delete
    4. Belum pernah terbukti atau ada tuduhan yang berasas bahawa pemimpin PR rompak harta rakyat. Kalau kau tuduh orang politik bermakna bangsa kau pun kalau jadi pemimpin akan jadi perompak.

      Selangor kaya dengan perbendaharaan tapi ada UMNO buat lapuran Polis terhadap pemimpin yang rompak harta rakyat. Begitu juga di PP. Mereka semua masuk penjara ISA kerana rakyat !!

      Delete
    5. Apa bodoh kau Anwar tu pasal dah banyak merompaklah dia keluar UMNO. Dah takde peluang dan tapak nak menyamun dia buat la parti baru. Jadi penasihat singgit kat selangor. Dlm pada tu pasir, hasil kat s'gor dia sapu jugak. Dia pun pinjam jugak duit dgn yahudi. Takkan dia nak bagitau korang. Nak bukti apa lagi kalau banduan liwat ada rumah berjuta kat segambut dalam.
      Dia yg bangang kena lembu. Mempertuhankan Anwar brahim sbg wali2 suci. Bodoh org main bontot pun kau boleh percaya tau lah aku mental kau tahap mana.

      Delete
    6. anon jangan terlalu emosi. Berfikir bukan sahaja memerlukan otak tetapi ketenangan.

      Jika betul lah anwar banyak merompak dan ada melakukan kesalahan yang besar, pemimpin kotor UMNO tidak perlu gunakan fitnah liwat yang mengarut. Mereka (UMNO) boleh guna semua rekod dan pengeluaran/kemasukan wang dalam akaun Anwar. Sebab Anwar sudah keluar UMNO. Sebaliknya Najib dan Muhyiddin masih dalam UMNO, dengan kuasa yang ada mereka boleh lah selamat. Tapi itu pun orang masih boleh dedahkan isu RM 2.6 billion. Dan apa kata Mahathir bila Muhyiddin tidak berani mededahkan perkara yang sebenarnya ?



      anon, Anwar pernah mencabar dalam Parlimen sekiranya ahli Parlimen berani yang menjerti-jerti seolah-olah dalam akaun Anwar ada RM 10 juta. Tapi bila di cabar buat kenyataaan di luar Parlimen, semua telur masuk dalam macam kura-kura.

      Adakah orang yang memiliki banyak duit, tiba-tiba sanggup masuk penjara untuk rakyat ? Apakah tujuan penyamun kelas tinggi merompak kalau tidak menguna duit tersebut untuk mendapatkan sokongan di kalangan ahli seperti ketua bahagian UMNO yang di rasuahkan oleh Najib menurut kata Mahathir.

      Anwar10 kali baik dari pemimpin di sana. Anwar lah yang menjanjikan royalti minyak lebih kepada Sabah.

      Delete
    7. Non kau emosi nampak mcm stabil tapi pertimbangan akal kau lemah. Anwar masuk penjara bukan pasal rakyat non.
      Dia kena penjara pasal dia ikut nafsu serakah. Dia liwat bontot jantan. Dia terbukti dan sabit salah. Kau yg sebenarnya ikut emosi simpati kau kat anwar, zizah, nurul dan semua ahli keluarga dia. Emosi kau mudah dipermainkan sampai sifat kasihan kau tertipu seolah olah Anwar tak salah.
      Anwar janji macam keluar sampai malaysia ni pun dia ckp cina india punya. Dah dia keturunan keling tu yg dia berani cakap. Kau jangan haraplah anwar nak bagi royalti. Dia dgn najib sama je.

      Delete
  38. Perhimpunan Baju Merah adalah untuk menyatukan ahli UMNO bukan nak menyatu kan melayu. Yang tidak bersatu ialah UMNO Najib Muhyiddin dan Mahathir.Sampai Najib kecut nak buat pemilihan UMNO.

    Sejak dulu lagi asyik kata melayu berpecah. Kalau ada 5 menteri yang amanah dan bijak mempertahankan hak orang melayu pun cukup lah tapi semua nya untuk diri sendiri.

    Bukan hanya dengan buat perhimpunan maka melayu jadi bersatu. Ku Li dan Pak Lah pun terkejut apa yang di lolongkan oleh Baju Merah.

    Sejak PKR tadbir Selangor dan DAP tadbir PP, ada kau dengar pemimpin nya terlibat dengan rasuah.?

    ReplyDelete
  39. Berita hari ini Abu Zahar (kalau tidak silap) persoalkan mana pergi nya tanah adat? Semakin berkurangan.

    ReplyDelete
  40. Maaf semua, isu yg sya ketengahkan ialah perpaduan bangsa bukan politik. Sya tak minat politik sbb pada sya siapa perintahpun kita tetap kena bagun pagi pegi kerja. Cuma melayu bukan semuanya jahat dan bangsa lain bukan semuanya baik tapi ada dgr ke diaorang kutuk bangsa mrka sendiri bila bangsa mrk buat tak baik? X pernah kut? Diaorg buat donno je. Inilah perpaduan yg kita tiada. Org melayu main politik kutuk mengutuk. Brp kali kita dgr mca bantai dap atau dap bantai gerakan. Klau parti melayu apa yg pihak lwn buat semua x betul. Minta maaf cakap, org melayu memang tak pandai berpolitik. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa punya komen ni?

      Kata bukan politik tapi kemudian kata orang melayu tak pandai berpolitik.

      Kat China sampai riot. Singaoper ada dua parti. Jika PAP ada pemimpin macam pemimpin UMNO sudah tentu-tentu mereka gunakan sebagai isu. Tetapi mereka ada undang-undang, jika bersalah tetap dibawa ke muka keadilan. Orang melayu kita kalau boleh bawak kesalahan pemimpin sekali dengan bukti ke mahkamah, Orang melayu tak akan kutuk dan keji pemimpin mereka sendiri. Selagi isu atlantuya, 1mdb dan macam-macam tidak di kenakan tindakan undang-undang selagi itu lah melayu akan mengatakan perkara tersebut dan mengutuk bangsanya sendiri.

      Delete
  41. Org melayu punya masaalah biar org melayu yg selesaikan bukannya dikepalai oleh bangsa lain dan disokong oleh melayu pengkianat. Kita rata- ratanya tidak sukakan najib tertapi jgn bersekongkol dengan bangsa lain untuk jatuhkan bangsa sendiri. Itupun susah nak faham ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan lu mau Najib sampai mampos jadi presiden UMNO itu lu melayu punya pasal lah.

      Tapi ini Perdana Menteri semua orang punya tau..Melayu punya India punya Cina punya Islam punya Kristian punya

      Itu 1MDB rugi rakyat susah bukan ahli umno saja tau
      Itu ringgit jatuh cina india pun susah bukan melayu saja susah
      Itu TH Itu MARA ktia tarak masuk campur ..itu rezeb tanah melayu punya pun kita orang tak mau tahu maa

      Delete
    2. Kalau undang-undang berjalan dengan betul dari Pegawai yang ambil lapuran sehingga ke mahkamah. aku yakin Shahbudin sendiri kerja dia pergi mancing di kolam sendiri bukan jadi Shahbudindotcom.

      Delete
  42. Wau !Panasnya ruang ni....

    ReplyDelete
  43. yang penting NAJIB RAZAK sila letak jawatan...ada berani

    ReplyDelete
  44. Aku teringin nak tengok perhimpunan orang melayu untuk jatuhkan pemimpin melayu korup dan perabis duit rakyat pula lepas ni...kita sediakan masa dan tempat...amacam?

    ReplyDelete
  45. KALAU BANGSA MELAYU TAK SEDAR DIRI BEGINI LAH JADI NYA. BANGSA KITA AKAN DISAPU BANGSA LAIN. “Virus ini datang daripada parti politik baharu dan ahlinya menjadi penyebarnya. Oleh itu, saya berharap rakyat menjauhkan diri daripada virus ini.

    “Gunakan akal fikiran dan jangan menyesal kemudian hari. Pembawa virus ini akan menghentam kerajaan setiap hari dan menghasut rakyat supaya membenci pemimpin, tetapi kebaikan yang dibuat kerajaan semua mereka tak nampak..

    Penyokong baju merah bukan nya calang calang orang. Ramai ahli NGO yang sokong. Wahai cina tak sedar diri berundur lah kamu sebelum kamu ditibai..

    Melayu sekarang apa sudah jadi. Dulu bersatu padu bergabung tibai orang cina ni. Sekarang melayu sokong parti cina komunis. Macam admin kata melayu diperkuda kan. Cina bagi arahan je. Yang turun padang buat keje bergaduh semua nya melayu. Hahaa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...