Sunday 23 November 2014

Jawatan Dalam UMNO Bukan Milik Abadi Satu Keturunan...Zahid Hamidi Sindir Siapa Ni?


Setiap kali menjelang Perhimpunan Agung UMNO, para pemimpin UMNO berebut-rebut menonjolkan diri supaya diri mereka dilihat sebagai hero. Macam-macam cara yang dilakukan, ada yang bercakap soal Melayu terancam, Islam bakal tergugat, berkaitan kepimpinan, masalah dalam parti, isu dalam kerajaan dan pelbagai lagi.

Menjelang Perhimpunan Agung UMNO 2014 bermula 25 hingga 29 November ini, perkara yang sama sedang diulang-tayang sekali lagi untuk tontotan seluruh umat Melayu negara ini.

Di mana-mana sekarang ini, asal saja ada peluang, masing-masing cuba menonjolkan kehebatan, keberanian dan kerelevanan mereka sebagai pemimpin dengan menyentuh pelbagai isu untuk menarik perhatian ramai.

Itulah UMNO sebenarnya. Sebelum perhimpunan dan ketika perhimpunan, merekalah perjuang paling hebat di sekalian alam jagat raya ini. Tiadalah yang lebih hebat daripada mereka dalam soal menjaga alam, bumi, Melayu dan Islam di dunia ini, tetapi selepas perhimpunan berakhir, bak kata pelawak Nabil...lu fikirlah sendiri!!

Tetapi dalam ramai-ramai pemimpin yang cuba menonjolkan diri kali ini, apa yang dilakukan oleh Naib Presiden UMNO dan Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi, paling menarik menarik dan berbeza sekali.

Sebagai penyandang jawatan Naib Presiden UMNO dengan undi tertinggi, Ahmad Zahid kali ini bercakap topik yang lain daripada Melayu dan Islam. Beliau bercakap soal kepimpinan dan masa depan UMNO.

Menurut Ahmad Zahid, jawatan dalam UMNO bukan milik selamanya mana-mana keturunan, sebaliknya peluang harus diberi kepada golongan muda mengambil alih tanggungjawab tersebut.

Kita bukanlah "warlord" yang menganggap jawatan dalam parti itu kepunyaan kita dan harus dimiliki oleh keturunan kita saja, tambah Ahli Parlimen Bagan Datoh itu lagi.

Sejujurnya, sesiapa pun bersetuju dengan pandangan Ahmad Zahid itu, terutama dalam konteks semakin ramainya golongan muda menjauhi UMNO ketika ini.

Hanya dengan memberi ruang yang lebih luas dan terbuka kepada golongan muda dan menerima hakikatnya perlunya peremajaan dalam UMNO, barulah boleh diyakini UMNO dilihat "masih mempunyai cahaya di hujung terowongnya".

Cumanya, dalam Ahmad Zahid bercakap soal pentingnya memberi peluang kepada golongan muda dan peremajaan dalam UMNO, kenapa pula beliau menyentuh mengenai jawatan dalam UMNO ini bukan milik selama-lamanya satu keturunan saja?

Kenapa hanya sekarang beliau bercakap soal jawatan dan keturunan ini? 

Siapa yang disindirnya? Adakah beliau melihat kepimpinan Najib Razak yang lemah dan semakin ditolak sekarang ini kerana beliau merupakan keturunan daripada Tun Abdul Razak?

Adakah Ahmad Zahid juga cuba menyampaikan mesej kepada ahli-ahli UMNO seluruh negara bahawa seorang lagi pemimpin yang berada dalam barisan kanan sekarang iaitu Hishammuddin Hussein juga naik dan berada dalam kedudukannya sekarang adalah kerana darah  keturunan Tun Hussein Onn yang mengalir dalam tubuhnya?

Dalam konteks yang lebih tersirat, adakah Ahmad Zahid cuba mengingatkan Najib bahawa jika mahu UMNO terus relevan, janganlah sesekali cuba mewariskan jawatan Presiden UMNO ini kepada Hishammuddin yang merupakan sepupunya itu sebagaimana yang heboh diperkatakan sekarang?

Sudah menjadi percakapan umum sekarang ini bahawa Najib dikatakan sedang merencana untuk menyerahkan kepimpinan UMNO kepada Hishammuddin sekiranya terus memenangi pilihanraya umum akan datang. Berdasarkan bahawa Muhyiddin sudah berusia 68 tahun dan Ahmad Zahid pula berumur 62 tahun dan sebaya dengan Najib, Hishammuddin barangkali mempunyai kelebihan dan kesesuaian jika faktor umur diambilkira.

Namun, sebagai penyandang jawatan Naib Presiden UMNO dengan undi tertinggi dua kali berturut-turut yang menunjukkan popularitinya, Ahmad Zahid mungkin merasakan kelebihan itu seharusnya berpihak kepadanya, bukannya Hishammuddin.

Adakah Ahmad Zahid sedang cuba menonjolkan dirinya sekarang ini?

Apakah juga reaksi Zahid yang jelas menyindir Najib dan Hishammuddin ini merupakan "buih-buih" permulaan yang bakal bertukar menjadi "ombak" dan "gelombang" dalam merubah kepimpinan UMNO sebelum PRU 14 akan datang? 

Kalau dalam menyingkirkan Pak Lah dulu, Muhyiddin muncul sebagai hero dengan mencetuskan desakan pengunduran segera, mungkinkah kali ini Ahmad Zahid pula tampil sebagai wiranya? (SH 23/11/2014)

Mungkinkah Zahid Hamidi cuba menjadi wira sebagaimana Muhyiddin menjadi hero mendesak pengunduran Pak Lah dulu?

3 comments:

  1. Yang ni kena setuju dengan zahid. Tak kan jawatan peringkat tertinggi nanti main tunjuk tunjuk aja. Bagi ahli berfikir dan buat pilihan. Mungkin ahli ahli nak pilih bukan anak anak bangsawan yang tak pernah lalui kehidupan sebagai rakyat biasa tetapi cuma nak cuba faham bagaimana rakyat biasa hidup? Yang penting pilih yg terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana main pilih pilih lah maka kini Malaysia mendapat seorang PM yang tak berguna. Mengapa saya kata tak beguna kerana setiap patah perkatan yang keluar dari mulut nya kesemua nya hampas belaka. Contoh "RAKYAT DI UTAMA KAN dan HARGA MINYAK TAK NAIK".
      Cuba fikir sejenak, rakyat mana yang di utama kan dan harga minyak pula.............fikir lah sendiri.

      Dalam kes ini, siapa yang memilih beliau?

      Delete
  2. Dia tak nak UMNO jadi mcm DAP & PKR tu, ni dua parti anak beranak, bapak ,anak ,mama, dlm PKR, DAP..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...