Tuesday 22 October 2013

Bila Agaknya Najib Nak Tunaikan Janji Tukar Ketua Menteri Sarawak?


Semalam Perdana Menteri, Najib Razak berada di Sarawak untuk merasmikan Perhimpunan Agung parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang dipimpinan oleh Ketua Menterinya, Taib Mahmud. Secara kasarnya tiada apa-apa yang istimewanya dengan kehadiran Najib itu kerana sudah menjadi amalan biasa sebagai Pengerusi BN, beliau akan merasmikan semua perhimpunan agung parti-parti komponen yang bergabung di bawah BN.

Tetapi secara halusnya, kehadiran PM ke Sarawak semalam terselit keunikan tersendiri kerana ia adalah genap kira-kira dua setengah tahun atau separuh penggal kerajaan negeri yang ada sekarang ditubuhkan selepas pilihanraya umum negeri yang diadakan pada April 2011 yang lalu.

Jika kita masih masih ingat, dalam kempen pilihanraya negeri yang paling sengit ketika itu dan isu kepimpinan Taib Mahmud yang sudah begitu lama iaitu melebihi 30 tahun telah menjadi perkara yang begitu membimbangkan ketika itu. Isu kepimpinan beliau yang terlalu lama di samping kekayaan keluarganya yang luar biasa hampir menjadi punca tewasnya BN ketika itu.

Dan untuk menangani isu tersebut, Najib akhirnya terpaksa membuat pengumuman di saat-saat akhir bahawa pertukaran Ketua Menteri Sarawak akan dilakukan selepas pilihanraya berakhir dan memina rakyat terus memberi sokongan kepada BN agar proses peralihan kuasa itu dapat dilakukan dengan lancar.

Diakui oleh banyak pihak bahawa walaupun pelbagai faktor turut menyumbang kepada kemenangan BN di Sarawak ketika itu tetapi faktor terbesarnya ialah kerana janji mahu mengundur dan menggantikan Taib Mahmud. Di sebalik gelombang dan kempen agresif pembangkang waktu itu, janji perubahan yang dilakukan oleh Najib akhirnya melembut dan mencairkan hati rakyat Sarawak untuk terus menyokong BN.

Meskipun tidak menyebut secara tepat bila petukaran itu akan dilakukan dan Najib hanya mengatakan ia akan dilakukan pada tarikh dan waktu yang sesuai, tetapi rakyat Sarawak tentulah mengharapkan pertukaran itu tidak dilengah-lengahkan lagi atau berlarutan sehingga ke penghujung penggal.

Taib Mahmud pula sebaik memperolehi mandat dua pertiga daripada rakyat dan mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri, tidak ragu-ragu ketika itu mengatakan bahawa beliau akan berundur sebagai Ketua Menteri pada separuh penggal mandat yang diperolehinya itu.

Dalam tempoh separuh penggal atau dua tahun setengah itu juga, Taib menjanjikan akan mengenalpasti dan membimbing pengganti yang bakal mengambil alih tempatnya.

Tetapi di mana semua janji-janji itu sekarang?

Jika dikira tempoh masa separuh penggal yang djanjikan itu Taib Mahmud itu sudah pun matang sebenarnya. Dan dengan ketibaan Najib ke Sarawak untuk merasmikan perhimpunan agung PBB semalam, ia dikira waktu yang paling sesuai untuk Najib mengumumkan pengganti Taib Mahmud.

Namun apa yang berlaku, bukan saja pengunduran Taib tidak disebut, bahkan siapa pengganti beliau masih lagi kabur sehingga ini. Baik Najib mahupun Taib tidak bercakap langsung soal Ketua Menteri Sarawak yang baru. Kedua-dua mereka seolah-olah sudah lupa kepada janji yang dibuat sebelum ini.

Bahkan dalam acara perasmian perhimpunan agung PBB itu, Najib dan Taib saling puji-memuji antara satu sama lain, suatu hakikat yang membayangkan janji sebelum ini bakal dimungkiri dan tempoh pemerintahannya mungkin berakhir sehingga pilihanraya negeri yang akan datang.

Taib dalam ucapan alu-aluannya memuji kepimpinan Najib dalam membawa pembaharuan kepada negara dah menyatakan rakyat Sarawak turut mendapat nikmat daripada segala pembaharuan itu. Beliau juga menyatakan ikrar dan sokongan akan terus berdiri teguh di belakang Pengerusi BN itu.

Najib pula dalam ucapan perasmiannya membalas pujian itu dengan menyifatkan Sarawak sebagai "tanah subur" bagi BN berdasarkan pencapaian cemerlang dalam pilihanraya umum lalu.

Hakikat ini, tambahnya memperlihatkan keupayaan Taib Mahmud dalam memimpin negeri Sarawak yang tidak dapat disangkal oleh sesiapa pun.

"Inilah kehebatan orang lama, beliau masih mampu memanaskan keadaan. Jangan ingat orang lama tidak boleh memanaskan keadaan," kata Najib lagi.

Pujian menggunung dan seakan-akan mahu terus mengekalkan tempoh pemerintahan Taib Mahmud dilihat agak mengejutkan dan seolah-seolah Najib sudah lupa kepada janjinya sebelum ini. Atau barangkali buat-buat lupa dan sengaja lupa!

Kalaulah pujian melambung kepada Taib itu dinyatakan ketika kempen pilihanraya 2011 lalu dan tidak disertai janji mahu menukar kepimpinan Taib Mahmud, barangkali juga keputusan berbeza yang dicapai oleh BN dalam pilihanraya itu. Oleh itu, diharapkan Najib tidak lupa hakikat itu.

Walaupun masih ada tempoh masa lagi untuk Najib menunaikan janjinya kepada rakyat Sarawak, semoganya beliau tidak lupa dan alpa dengan janji-janjinya itu.

Pepatah juga selalu mengingatkan, lembu dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji.

Dan dalam tempoh yang makin singkat untuk menunaikan janji itu, elok juga jika Najib dapat meluangkan masa menghayati senikata lagu " Apa Guna Berjanji" nyanyian Allahyarham Saloma yang antara bait-baitnya berbunyi, " Apa guna berjanji, kalau tak ditepati, kelak meracun hati, tuan sendiri menggigit jari..."

Moga selepas itu beliau segera ingat kepada janjinya dan sedar kesan buruk bakal menimpa jika memungkirinya.(SH 22/10/2013)

3 comments:

  1. ini memeng jahanam....dah tua tak nak mampos!

    ReplyDelete
  2. Harta rakyat belum habis lag ,cari bini arab yang besar tetek untuk belanja harta rakyat....nak tunggu gelaran Tun pun tak dapat dapat lagi....ptuiii

    ReplyDelete
  3. yg peliknya Tun M tak pernah2 pulak nk tegur...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...