Sunday 9 June 2013

Kalau Mahu Bodek Najib, Adnan Yaakob Patut Orangnya Tapi...


Dalam riuh-rendah kebanyakan pemimpin lebih condong tampil menjadi pembodek dan pengampu dengan mencadangkan agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandigkan dalam pemilihan parti hujung tahun ini, Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob bertindak sebaliknya. Beliau berpendapat kedua-dua jawatan itu patut dipertandingkan, sesuai dengan amalan demokrasi dan inklusifnya parti itu.

Secara berterus-terang Adnan berkata, beliau tudak setuju dengan kenyataan-kenyataan yang mahu mengongkong agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan. Biarlah ia terbuka, tambahnya lagi.

Kenyataan Adnan ini jelas mencerminkan kematangan beliau sebagai pemimpin yang mahu melihat UMNO terus hidup dan disokong oleh rakyat. Ini kerana dengan menunjukkan UMNO sentiasa bersifat terbuka merupakan salah satu tarikan umum terhadap parti itu.

Tambahan lagi, ia juga sesuai dengan transformasi politik yang dijanjikan oleh Najib sendiri ketika mengambil alih jawatan Presiden UMNO pada 2009 dulu. Malangnya, setelah keputusan buruk pilihanraya 2013 dan kecenderungan untuk menyelamatkan Najib yang dianggap telah berbudi kerana memberikan jawatan tertentu, penerima budi ini berebut-rebut mahu membalasnya dengan mencadangkan kedudukan Najib terus dikekalkan secara percuma.

Tetapi tindakan mahu mengongkong ini secara umumna tidak dipersetujui oleh ahli UMNO peringkat akar umbi. Ramai yang mahu melihat pertandingan jawatan Presiden, Timbalan Presiden dan jawatan-jawatan utama yang lain dalam UMNO menjadi kenyataan berikutan itulah antara transformasi yang dijanjikan Najib.

Lagi pula, tiada apa yang perku dirisaukan dengan pertandingan dalam UMNO sekarang ini kerana pilihanraya telah pun berakhir. Sebelum ini UMNO telah menangguh pemilihan atas alasan mengelakkan perpecahan menghadapi pilihanraya, sekarang ini oleh kerana pilihanraya telah berakhir, tiada apa yang perlu dibimbangkan lagi.

Tambahan pula, sejak kali terakhir pertandingan Presiden UMNO berlaku pada 1987 antara Mahathir dengan Tengku Razaleigh, sekatan dalam bentuk kouta telah diperkenalkan untuk mengelakkannya daripada berulang. Transformasi yang dijanjikan Najib dianggap telah memberi wajah baru kepada UMNO.

Kini dengan transformasi dan pelbagai janji keterbukaan yang dijanjikan Najib, UMNO harus membuktikan kejantanannya dengan sedia menghadapi apa juga cabaran termasuk pertandingan dakam pelbagai jawatan utamanya. Keupayaan pemimpin diuji bukan saja dalam menarik sokongan dan mempertahankan jawatan tetapi juga memastikan parti terus kuat sebaik pertandingan berakhir. Inilah sifat pemimpin dalam parti yang berkualiti jantan.

Sementara ramai pemimpin lain memilih untuk menjadi pembodek, pengampu dan menuju ciri serta sifat pondan dalam kualiti kepimpinan, Adnan terus menunjukkan beliau seorang jantan yang sejati walaupun Najib datang daripada Pahang, satu negeri dengannya. Jika ingin menjadi pembodek dan pengampu Najib, Adnan yang patut ke depan.

Tetapi kerana mahu melihat parti terus diterima dengan baik oleh rakyat melalui sifat-sifat jantan yang harus ada di kalangan pemimpinnya, beliau telah bertindak sebaliknya. Pendirian Adnan ini mengingatkan kepada pendiriannya dalam pemilihan UMNO 1993 ketika Tun Ghafar dicabar oleh Anwar Ibrahim di mana ketika orang berebut-rebut menyokong Anwar, UMNO Bentong yang dipimpinnya tetap dengan pendirian mencalonkan Tun Ghafar. Beliau adalah pemimpin jantan sejati. Sebab itu, kenyataan dan pendirian Adnan ini seharusnya dipuji serta disokong.

Di peringkat bahagaian, cawangan dan akar umbi, pendirian Adnan ini selari dengan kehendak mereka. Seorang pemimpin muda, Syed Mehdhar Syed Abdullah yang juga Ketua Pemuda UMNO Cheras serta Naib Ketua Pemuda UMNO WP, turut senada dengan pendirian Adnan itu. Kata beliau, pertandingan dalan jawatan tertinggi UMNO amat penting kerana UMNO memerlukan transformasi besar-besaran sebagai persiapan menghadapi PRU 14 nanti.

Tambah beliau, sebelum ini pelbagai alasan telah diadakan untuk mengelakkan pertandingan seperti untuk mencapai Wawasan 2020, perpaduan, mengukuhkan parti dan sebagainya tetapi kini cabaran sebenar UMNO ialah PRU 14 yang menentukan sama ada UMNO mampu terus bertahan sebagai tunjang kerajaan atau sebaliknya.

Dengan adanya pertandingan yang kemudian melahirkan pemimpin terbaik daripada yang baik-baik, maka UMNO akan menjadi lebih kuat untuk memghadapi PRU 14, tambahnya lagi.

Sementara ramai pembodek dan pengampu muncul satu demi satu dan memperlihatkan wajah sebenar mereka yang lebih sayangkan batang tubuh Najib daripada masa depan UMNO, sambil menyerlahkan sifat kepondanan dalam kepimpinan, sikap dan pendirian Adnan yang menunjukkan kematangan, keterbukaan dan kejantanan serta selari dengan kehendak umbi, ia seharusnya disokong jika UMNO ingin dilihat terus kukuh dan bernyawa untuk tempoh yang lebih lama lagi. (SH 09/06/2013)

1 comment:

  1. Dia memang jantan kalau suruh tunjuk kan melakuan dia pon berani

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...