Wednesday 29 February 2012

Mahathir - Aset Atau Liabiliti Buat Najib?

Sejak akhir-akhir Tun Mahathir dilihat begitu aktif dan banyak bersuara. Cuma kalau dulu beliau agak kritikal dalam banyak perkara, mutakhir ini bekas Perdana Menteri itu mula menjadi pendokong nombor satu kepada kepimpinan Najib dan seperti turut bergelut untuk memastikan BN tidak tumbang dalam pilihanraya akan datang, sekaligus mengelakkan musuh politik utamanya Anwar Ibrahim bersama Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.

Jika di zaman Pak Lah beliau tidak bersetuju dengan semua perkara, di peringkat awal kepimpinan Najib juga beliau tidak setuju dengan banyak perkara seperti 1Malaysia, pembinaan Menara Warisan 100 tingkat, dasar ekonomi berasaskan merit yang mahu diperkenalkan Najib, perlantikan beberapa menteri dan timbalan menteri yang diaggapnya terlibat dengan rasuah serta pelbagai lagi. Pendeknya ada saja kritikannya terhadap dasar dan benda baru yang mahu diperkenalkan Najib.

Dalam masa yang sama, nada dan kritikannya terhadap pembangkang tidak pula berubah. Beliau tetap keras, pedas dan kadang-kadang sinis terhadap pembangkang.

Namun kebelakangan ini, Mahathir seperti menyimpang kukunya yang sebenar terhadap Najib. Beliau bukan saja banyak menyokong Najib, bahkan meneruskan serangan kerasnya terhadap pembangkang. Kalau ada pun dasar baru Najib yang dijangka rakyat beliau akan bersuara menentangnya, sebaliknya beliau hanya berdiam diri. Lebih dari itu dalam usaha Najib mahu menawan kembali Selangor, Mahathir sudah dibawa sebanyak dua kali untuk memberi kata-kata semangat kepada jentera UMNO dan BN Selangor.

Dalam usahanya membantu Najib dan mengelakkan BN tumbang, Mahathir juga turut membuat andaian buruk tentang masa depan negara jika Pakatan Rakyat memenangi piihanraya dan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri. Beliau mengaitkan pertukaran kerajaan dengan agenda Amerika dan kaitannya dengan Israel dengan harapan rakyat akan terus mempertahankan kerajaan BN yang ada sekarang serta menolak Pakatan Rakyat yang berhasrat menggantikan BN.

Soalnya apakah watak Mahathir sekarang masih merupakan aset atau bakal menjadi liabiliti bagi Najib dalam menghadapi PRU 13 akan datang ini?

Harus diakui bahawa Mahathir adalah pemimpin yang hebat dan mampu mempertahankan kuasanya selama 22 tahun. Beliau mempunyai banyak sumbangan kepada pembangunan negara tetapi peranannya kepada perpecahan Melayu juga bukan sedikit. Pengharaman UMNO pada 1988, diikuti penubuhan UMNO Baru dan halangan kepada Tengku Razaleigh serta pengikutnya daripada menyertai parti itu sehingga mengakibatkan penubuhan Semangat 46 adalah dipercayai agenda Mahathir untuk mempertahankan kuasa dan sekaligus menyebabkan Melayu berpecah.

Atas nama perpaduan Melayu, beliau kemudiannya menjemput Ku Li kembali kepada UMNO tetapi kemudian memecah-belahkan kembali orang-orang Melayu dengan memecat Anwar Ibrahim pada 1998. Ia tidak lain untuk mengelakkan Anwar merampas kedudukannya. Ekoran pemecatan itu, PKR ditubuhkan dan orang-orang Melayu berpecah serta tidak lagi bulat seperti dulu.

Kalau dulu Melayu hanya berpecah kepada UMNO dan Pas tetapi Mahathir telah menjadikan cabang perpecahan berpecah tiga - suatu ketika berpecah melalui UMNO, PAS dan Semangat 46, sekarang UMNO, PAS dan PKR pula.

Dari segi pembangunan negara, Mahathir memang banyak membawa pembangunan dann pembaharuan tetapi dalam masa yang sama beliau juga memberi banyak kekayaan kepada keluarga, anak-anak dan kroninya. Di sebaliknya wujudnya KLIA dan KLCC di zaman Mahathir, kekayaan kroni dan anak-anaknya juga meningkat sama dalam pelbagai bidang perniagaan.

Hakikatnya Mahathir mungkin bagus sebagai Perdana Menteri tetapi agak "zalim" sebagai Presiden UMNO dan pemimpin bangsa Melayu. Beliau tidak akan berkompromi terhadap musuh-musuhnya yang mahu menggugat kuasanya dan tidak kisah Melayu berpecah asalkan kuasa kekal dalam genggaman.

Meskipun di zamannya beliau tetap berjaya membawa UMNO dan BN kekal dengan majoriti dua pertiga kuasa di Parlimen, tetapi kejayaannya itu banyak disumbangkan oleh peranan media massa dan budaya takut yang dimekarkan dalam sanubari rakyat andainya pembangkang mengambil alih kuasa. Namun dengan keterbukaan rakyat dan ruang maya yang lebih terbuka seperti sekarang, senjata yang pernah digunakan Mahathir itu sudah tidak setajam dulu lagi.

Dalam isu Israel yang dikaitkan dengan Anwar misalnya, hari ini terdedah juga bahawa Mahathir sendiri pernah berutus surat dengan Perdana Menteri negara itu. Sementara kerajaan akan mendedahkan kandungan surat itu pada minggu depan, di ruang-ruang internet sudah pun terdedah antara kandungan surat itu yang mana Mahathir didapati mengucapkan tahniah kepada Ehud Barak, Perdana Menteri Israel atas kejayaan memenangi pilihanraya.

Begitu juga dalam isu pinjaman kepada Bank Dunia, walaupun Mahathir seakan bersikap keras dan bermusuh dengan Bank Dunia untuk menunjukkan sikap gentlemannya yang tidak bergantung kepada Barat, akhirnya didapati beliau juga pernah meminjamnya.

Dalam isu kehakiman juga baru-baru ini, Mahathir diserang oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Dzaiddin Abdullah yang menyebut dasar dan pindaan perlembagaan oeh Mahathir telah menjadikan sistem kehakiman menjadi pincang dan tunduk kepada kuasa Parlimen.

Meskipun tuduhan itu dinafikan sebagai tidak benar oleh Mahathir, hakikatnya tentulah rakyat lebih mempercayai Tun Dzaiddin sebagai bekas Ketua Hakim berbanding Mahathir sebagai orang politik.

Terbaru ini muncul pula isu MAS yang turut dikaitkan dengan Mahathir sehingga menyebabkan kerajaan mengambil keputusan menyelesaikan di luar mahkamah kes hutang bekas Pengerusi MAS, Tajuddin Ramli dengan kerajaan yang berjumlah RM580 juta. Ia menyusul ekoran dakwaan Tajuddin bahawa pengambilalihan MAS olehnya adalah kerana dipaksa oleh Mahathir atas nama khidmat negara untuk menampung kerugian Bank Negara.

Dalam kes ini, Mahathir sudah banyak diasak untuk bercakap benar tentang penswastaan MAS yang dilakukannya sehingga menyebabkan kerajaan rugi RM1.8 billion. Mahathir bukan sahaja mengelak untuk menjawab tetapi mengaitkan kerugian adalah perkara biasa dalam mengurus kerajaan dengan mengambil contoh Pak Lah juga menyebabkan kerugian RM8 billion apabila membatalkan projek rel berkembar daripada Johor Bahru ke Perlis.

Ternampak bahawa akhir-akhir ini semakin banyak perkara-perkara yang dilakukan Mahathir yang dulunya hanya didiamkan, kini sudah mula dibongkar satu demi satu. Meskipun beliau terus menjawab dan menangkis pelbagai perkara yang dibangkitkan itu, hakikatnya imej serta kredebiliti beliau sebagai bekas Perdana Menteri dan seorang Negarawan sudah banyak tercalar.

Walaupun mungkin masih ada yang mengaguminya tetapi generasi muda rata-ratanya lebih suka melihat sisi kerosakan yang dilakukan oleh Mahathir sama ada kepada negara mahupun bangsa Melayu, berbanding kebaikan yang dilakukannya. Anak-anak muda lebih melihat bahawa sokongan Mahathir kepada Najib yang turut melakukan banyak kesilapan hanya menambahkan lagi kerosakan yang ada.

Lagi pula gaya kepimpinan Mahathir kurang secocok dengan selera anak-anak muda sekarang yang penuh idealisme dan impian. Anak-anak muda secara semulajadinya menolak amalan kronisme dan memberi kekayaan kepada anak-anak. Berbanding Anwar, dari segi menjadi idola kepada generasi muda, Mahathir agak jauh ketinggalan. Kelompok yang sesuai dengan Mahathir hanyalah generasi tua dan pertengahan yang masih bergantung kepada media tradisional sebagai sumber maklumat.

Keaktifan Mahathir bersuara akhir-akhir ini bukan sangat untuk mempetahankan BN tetapi lebih kepada memastikan Anwar gagal menjadi Perdana Menteri. Mahathir sendiri tidak suka BN menang terlalu cemerlang. Ketika Pak Lah berjaya mencapai kemenangan 198 daripada 222 kerusi Parlimen pada pilihanraya 2004, Mahathir menyebut kerajaan yang terlalu kuat adalah tidak baik kepada rakyat. Lantas beliau berkempen untuk menjatuhkan Pak Lah dan BN sehingga akhirnya berlakulah keputusan buruk pada 2008. Tidak dapat tidak, Mahathir ada sahamnya menjadikan keputusan buruk 2008 itu.

Sekarang Mahathir mempertahankan Najib adalah kerana musuh yang sama-sama ditentang ialah Anwar Ibrahim. Jika selepas PRU 13 di mana nanti BN akan mencapai keputusan yang buruk, tidak ada jaminan Mahathir akan terus berada disisi Najib. Beliau mungkin menyokong pemimpin lain dan mahu Najib ditukar pula. Sejarah politiknya menunjukkan bahawa Mahathir adalah penganut falsafah Barat iaitu "tiada kawan dan musuh yang kekal dalam politik, yang kekal hanyalah kepentingan peribadi".

Dengan beberapa episod seperti hubungan dengan Israel, Bank Dunia, kemelut MAS dan sistem kehakiman yang kini muncul dan dikaitkan dengan Mahathir, adalah dipercayai beberapa isu lain berkaitan kepimpinannya selama 22 tahun akan muncul satu demi satu selepas ini. Ini sekaligus menjadikan beliau terus diperbualkan, diperdebat malahan dipertikaikan. Rakyat terutama generasi muda mungkin melihatnya sebagai objek kebencian pula.

Mungkinkah ini hukum karma yang datang menimpanya umpama boomerang?

Oleh kerana Najib dilihat banyak bergantung dan membiarkan Mahathir semakin kerap bersuara, dibimbangi karma itu akan turut terpercik sama kepadanya dalam PRU 13 ini. (SH 29/02/2012).

3 comments:

  1. Educated Malays remember Mahathir synonimous to
    Corruptions and Cronyisms

    ReplyDelete
  2. Tuan,

    Bagaimana nak menilai TDM? Tengok realiti negara hari ini. Kalau hebat sangat takkan kita menghadapi pelbagai masaalah ekonomi dan politik seperti hari ini.

    Apakah projek-projek meganya, meletakkan kedudukan ekonomi rakyat dan negara atas asas yang kukuh yang dapat menyerap kegawatan ekonomi dunia hari ini. Apakah projek-projek meganya seperti KLCC, KLIA,BAKUN dapat memberi wang tambahan kepada rakyat terutama orang kampung dengan datang melihat projek-projek mega ini?

    Tengoklah disekeliling kita kepada institusi-intitusi negara yang lain, adalah ia begitu hebat? Tengok kepada intitusi pendidikan? Mengapa begitu ramai graduan-graduan kita terutama anak-anak melayu kita yang menganggur atau bekerja menyusun barangan di rak-rak di hypermarket atau menjadi salesgirls dipasar-pasaraya? Itu belum cerita lagi anak-anak melayu yang tidak mempunyai masa depan dikampung2 yang berkelulusan SPM atau PMR?

    Tapi tidak semuanya gloomykan...takkan beliau segitu teruk sehingga tiada kebaikan langsung? Kita tengok kepada kroni-kroni beliau seperti Ananda krishnan, YTL, sunway, Mokhtar Albuhary dll. kita lihat pemimpin-pemimpin UMNO BAru, MCA, MIC dll.....kita lihat kekayaan anak-nak beliau dan pemimpin-pemimpin UMNO Baru yang lain, kita lihat kekayaan ketua-ketua bahagian.mereka semua kaya dan semakin kaya. Kalau kita nak mencari kejayaan Mahathir, disinilah terletaknya kejayaan dan kehebatan mahathir sebenarnya! ...undisputed achieevement beliau selama menjadi PM !

    ReplyDelete
  3. bat8

    Dari sudut komen BAt8 dan shabudin tak ubah orang yang hilang sesuatu yang dinginkan...kalau nak di bezakan Bat8 dan shabudin dengan Mahathir jauh api dari panggangnya .Komen seoalah macam banyak budi dan jasa yang ditaburkan oleh Bat8 dan shahbudin oleh orang melayu..saya nampak blogger lebih suka mengeklotasikan minda yang kurang cerdik untuk ditotonkan oleh pihak umum seolah olah Anwar dan individu yang tidak menyokong UMNO adalah terbaik dan pandai buat kerja.Tiada mengamalkan kroni katanya ...tak payah cakapla BAT8 & shabudin pi beli tender selangor ...nak submit kena minta approve MP atau Bahagian PKR ..untuk apa ? Takpayah nak cakap kronilah kat Malaysia mahupun dunia ...nak galak aku dengar ...saya anak muda dudk kg ...belajar dan masuk U ...ada jer kerja ...pokok pangkal niat nak cari ...kerja hypermarket hina sangat ke dari dapat bayaran dari org tertentu untuk menghentam kerjaaan ....Bat8 duk cerita Ananda krisnan le ytl ler Sunway ler ....ko tak list 101 Property,Innovest ,TOTO ,Magnum ...jangan cakap serupa orang takda akal...ko pi tengok umah exco Pas kelantan ...tak kroni ker ?Saya bukan orang tegar UMNO tapi kalau jasa pemimpin tak di hargai ...tak payah duduk malaysia pi dok singapura ke Papua ,bangladesh ..sian orang macam bat8 ni ... meletakkan harga untuk ia berpaut ....anak muda sekarang masih ingat jasa dan pengorbanan TDM pada kita ...kalu kerana tengku Razaligh atau anuwar kena buat itu sudah lumrah dalam politik ...tak semua boleh kekal sampai mati ...terimalah hakikat kawan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...