Saturday 16 September 2017

REAKSI PAS YANG MENGUNDANG KECEWA


Kenyataan 1

BAGI pihak Parti Islam Se-Malaysia (PAS), saya dengan penuh rasa sedih dan simpati mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan pihak pengurusan Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiah, Kuala Lumpur di atas musibah yang menimpa.

Sesungguhnya sifat sabar dan bersangka baik dengan ketentuan Allah di atas ujian ini merupakan salah satu ciri-ciri orang yang beriman.

Marilah kita meredhai pemergian anak-anak pelajar dan mendoakan mereka yang matinya dalam keadaan yang baik sebagai penghafaz Al-Quran ditempatkan bersama golongan syuhada’ dan orang-orang yang soleh.

“Sejahtera Bersama Islam”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 23 Zulhijjah 1438 / 14 September 2017

HARAKAHDAILY 14/9/2017



Kenyataan 2


SEJAK tahun 1990 hingga 2016 sebanyak 19 hospital terbakar di negara ini. Tidak ada pula suara Tan Sri Zainudin Maidin dan rakan-rakan yang seotak dengannya marah kepada hospital. Sudah pasti hospital mempunyai kelengkapan dan piawai yang hebat untuk membolehkan ia beroperasi. Alat pencegahan dan pemantauan  secara regular. Itu pun terbakar juga. Kebakaran  di wad ICU Hospital  Sultanah Aminah Johor  pada  25 Oktober 2016  mengorbankan enam orang.

Apabila berlaku kebakaran di Maahad Tahfiz Darul Quran Ittifaqiah  di Keramat Ujung yang meragut 24 nyawa, macam-macam cercaan yang diberikan oleh manusia yang hatinya busuk. Siapa yang hendak kejadian ini berlaku? Siapa yang hendak hospital terbakar? Pihak sekolah cuba berusaha untuk yang terbaik. Apa yang berlaku di luar kemampuan manusia.

Memanglah sekolah seperti ini tidak mempunyai kelengkapan yang sempurna kerana masalah kewangan. Ia lebih bersifat tanggungjawab sosial sahaja. Bukan bersifat komersial. Yuran rendah, kalau mahal ada pula tuduhan mengatakan ustaz jual agama pula.

Sepatut kerajaan perlu bangga kerana ada lagi masyarakat yang prihatin untuk membangunkan tahfiz seperti ini. Jangan apabila berlaku seperti ini ada segelintir masyarakat seperti Zainudin Maidin naik meroyan marah kepada pihak sekolah.  Otak seperti Zainudin Maidin ini tidak banyak sangat di dalam masyarakat. Ini spesies yang makan dedak terlalu banyak sehingga terlekat di hati.

Kerajaan perlu pantau dan cakna terhadap sekolah seperti ini terutama aspek keselamatan pelajar. Periksa secara berkala. Ambil tindakan segera. Perlu bersifat pro aktif, bukan apabila sudah berlaku baru bunyi macam-macam. Al-fatihah untuk mereka yang terkorban semoga bersama orang yang soleh.

USTAZ IDRIS AHMAD
Naib Presiden PAS

15 September 17.

HARAKAHDAILY 15/9/2017



Kenyataan 3


Kebakaran adalah tragedi dan musibah. Tiada siapa yang mahu ia berlaku. Justeru itu, sabar dan takziah buat semua keluarga yang terlibat dalam peristiwa kebakaran yang berlaku di Maahad Tahfiz Ittifaqiah. Semoga mereka yang terkorban tergolong dari kalangan hambaNya yang beroleh syahid.


Kta terlebih dahulu tidak lah perlu membuat sebarang spekulasi mengenainya. Sebaliknya Serahkan kepada pihak berwajib untuk menjalankan siasatan mengenainya.


Kenyataan setengah pihak memburukkan Maahad Tahfiz secara umum adalah langkah yang tidak sewajarnya. Malah tidak menyelesaikan sebarang masalah melainkan mengundang salah faham orang ramai kepada  pusat pengajian Islam khasnya Tahfiz yang banyak berjasa kepada ummat Islam di Malaysia untuk melahirkan para huffaz.


Kita perlu berlaku adil dalam menentukan sikap, tindakan dan kenyataan. Jangan gopoh tanpa asas dan usul periksa yang cermat pula janganlah pukul rata kepada semua Maahad Tahfiz ini sebagai pusat pengajian yang berisiko.


Nasrudin Hassan

Ketua Penerangan PAS

Khamis 14 September 2017

(Dipetik daripada FB Nasrudin Hassan At Tantawi)



Kenyataan 4


TRAGEDI kebakaran pada awal pagi khamis 14 september 2017 yang mengorbankan lebih 20 orang anak-anak yang sedang berjihad menghafaz Kalam Allah tentu sahaja meruntun hati setiap insan. Namun, perginya mereka ke rahmatullah sebagai syuhada akhirat akibat kebakaran sebagaimana sabit dalam Hadis riwayat Ibnu Majah dan Abu Dawud, yang diberikan kemuliaan oleh Allah menjadi pengubat hati kepada waris kaum keluarga yang terlibat.

Kita wajar mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga mangsa atas musibah ini. Kata-kata dan tindakan yang membenihkan kesabaran di hati mereka adalah sebahagian daripada skop takziah buat mereka sebagaimana pengajaran Islam.

Tidak perlu dikesali musibah yang telah berlaku dengan pelbagai andaian berunsur "kalau" kerana ia membuka pintu bisikan jahat Syaitan yang bertujuan menambahkan kesedihan. Nabi SAW bersabda:

ْ وَإِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ فَلَا تَقُلْ لَوْ أَنِّي فَعَلْتُ كَانَ كَذَا وَكَذَا وَلَكِنْ قُلْ قَدَرُ اللَّهِ وَمَا شَاءَ فَعَلَ فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَانِ

"Dan sekiranya kamu ditimpa sesuatu musibah maka janganlah menyebut: ‘kalau saya sebelum ini lakukan demikian tentulah demikian demikian’, tetapi sebutlah: ‘Allah telah menentukan. Apa yang Dia mahu Dia lakukan’, kerana sesungguhnya ungkapan ‘kalau’ itu membuka tindakan Syaitan." Hadis riwayat Muslim.

Pada masa yang sama hati dan perasaan kita juga bersama pengasas dan guru-guru pusat Tahfiz tersebut. Mereka telah berjihad dengan masa, tenaga dan harta mereka belasan tahun untuk menyediakan pusat ilmu untuk anak-anak Islam. Dalam tempoh itu mereka telah berjaya melahirkan puluhan para Huffaz yang menjadi kebanggaan masyarakat.

Kejayaan mereka ini sewajarnya dititipkan dengan pujian dan kata semangat. Namun, dalam kerangka kejayaan itu ada ujian yang mendatang. Mereka diuji dengan musibah yang meruntun dan merungsingkan hati dan perasaan mereka. Tentu sahaja ia boleh mematahkan semangat jihad pendidikan mereka. Maka di saat inilah mereka memerlukan motivasi yang berterusan memberikan sinar harapan. Malah, jika ada sebarang kelemahan yang menjadi sebab memungkinkan berlakunya musibah ia boleh dijadikan motivasi pengajaran untuk mendatang.

Bagi pihak berkuasa pula, musibah ini sewajarnya menjadi pemangkin untuk mereka terus melipat-gandakan usaha membantu pusat Tahfiz dan pusat-pusat pengajian Islam dengan dana pembangunan dan nasihat serta panduan keselamatan yang berterusan. Tidak wajar musibah ini diiringi dengan ugutan terhadap pengusaha-pengusaha institusi Tahfiz yang lain yang sedang berjihad di alam pendidikan dengan seribu macam kepayahan. Ia bukan premis untuk mengancam dan mengecam tetapi medan untuk saling membantu dan bekerjasama untuk kebaikan.

Inilah juga masanya bagi masyarakat awam memperkukuhkan dokongan terhadap institusi pendidikan agama seumpama Tahfiz ini. Sangkaan baik kita terhadap mereka ialah mereka berjihad di bidang pendidikan demi Allah dan Rasul dan demi mencari syurga di alam abadi. Membuat andaian dengan sangkaan buruk terhadap guru-guru dan pengurus pusat ilmu ini bukan akhlak umat beriman.

Membuat tuduhan melulu dengan andaian penyelewengan dana yang mungkin berlaku di kalangan guru-guru yang berjihad mengusahakan pusat ilmu ini adalah akhlak yang sangat jelek, apatah lagi jika datang dari mereka yang dianggap ilmuwan. Kemungkinan dan kebarangkalian baik dan jahat boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, pada jawatan dan amanah apa sekalipun. Tragedi ini bukannya lesen untuk membenihkan persepsi negatif dan jahat meskipun secalit.

Marilah kita bersama menjadikan tragedi ini sebagai rahmah buat ummah di sebalik musibah. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 155-156:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

"Dan pasti Kami menguji kamu dengan sesuatu berupa kebimbangan, kelaparan dan kekurangan sebahagian harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu mereka yang apabila ditimpa musibah mereka menyatakan: sesungguhnya kita milik Allah dan kita kepada-Nya pasti kembali." 


Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali

AJK PAS Pusat

HARAKAHDAILY 16/9/2017



Ulasan - Empat petikan di atas adalah antara kenyataan yang ditemui daripada pimpinan Pas berhubung tragedi kebakaran sebuah pusat tahfiz di Keramat, Kuala Lumpur yang telah mengorbankan 23 nyawa.


Hadi Awang minta agar kita meredhai kematian dengan harapan mereka tergolong sebagai syuhada, Idris Ahmad berkata hospital pun terbakar juga, Nasruddin Hassan menyebut kebakaran adalah musibah dan tragedi serta mendoakan mereka yang terkorban beroleh syahid di akhirat dan Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali turut memberi reaksi yang hampir sama.


Sebelum ini, pengetua pusat tahfiz  yang terbakar itu turut menyebut tentang syahid juga.


Syurga, syahid, syuhada...syurga, syahid, syuhada...


Kenapa tiada pemimpin Pas yang mempersoalkan bagaimana pusat tahfiz tersebut boleh beroperasi tanpa kelulusan bangunan, tiada sijil keselamatan bomba, pelan bangunannya berubah,  hanya ada satu pintu keluar saja dan tidak ada saranan agar pengusaha pusat tahfiz sepatutnya dipertanggungjawabkan terhadap kejadian?


Mengapa tiada pembelaan terhadap keluarga mangsa yang kehilangan orang-orang tersayang dan kalau pun ada, hanya dalam bentuk  gambaran di akhirat saja?


Bagaimana dengan pihak yang cuai, mungkin bersalah dan tidak mematuhi undang-undang dunia?


Hmmmmm.....(ShahbudinHusin 16/09/2017).

296 comments:

  1. Tuhan tidak akan mengubah sesuatu nasib kaum itu..jika kaum itu sendiri tidak mengubahnya...fikirkanlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syahid atau tidak biarlah Allah swt saja yg menentukan.......tak perlu kita campor urusan Allah swt kerana sesungguhnya Allah maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang.

      Tapi kita sebagai manusia yg diberi akal.....mestilah memegang amanah dan tanggungjawab sebaik mungkin.

      Bila kita dikurniakan anak......bukankah memberi kasih sayang, menjaga keselamatan, menjaga kesihatan, memberi pendidikan dunia akhirat itu menjadi tanggungjawab yg diamanahkan kepada kita.

      Janganlah asik kita mengendong akhirat saja......dunia jugak perlu dikelek dengan cara yg betol dan lurus.

      Adalah menjadi satu amanah ke atas penguasa yg menyediakan Pusat Tahfiz mematuhi piawaian keselamatan...........demi untuk menjaga keselamatan pelajar2 di bawah jagaannya sebagaimana yg diamanahkan oleh ibubapa pelajar kepada pihak Tahfiz.

      Penguasa Tahfiz tak boleh lepas tangan begitu saja.......cukop dengan lafaz syahid sumer tanggungjawab telepas.

      Akirat....akhirat jugak.....tapi hidop pon ada lunas2 yg perlu kita patuhi selagi ia tidak bertentangan dengan hukum Islam.

      Delete
    2. Yg pastinya sekolah sekolah tahfiz mmg selalunya kekurangan dana dalam melengkapkan prasarana yg mematuhi standard piawaian yg dibenarkan. Pengusaha tahfiz juga tidak didedahkan dgn perlu adanya aspek keselamatan yg mencukupi supaya perkara sebegini boleh dihindari. Takdir adalah bila kita telah berusaha tetapi hasilnya bukan seperti yg diharapkan..jgn pula kelalaian disalah ertikan sebagai takdir. Apa pun kejadian ini membuka mata banyak pihak. Ditempat saya, kontraktor elektrik, perunding keselamatan dan yg arif tentang bidang mereka telah menawarkan perkhidmatan secara percuma kepada mana sekolah tahfiz yg memerlukan perkhidmatan mereka seluruh malaysia. Hanya sediakan makan dan tempat tinggal.

      Delete
    3. RCI.......

      .....RCI......


      .......RCI......


      ......RCI Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiah........

      Delete
    4. ...sekolah tahfiz tempat ustaz cari makan....

      ......buka sekolah tahfiz maka duit derma masyuk......

      ......budak budak jadi hamba kutip derma....


      ....sesetengah ibu bapa berpelajaran tinggi, tapi hantar anak kesekolah macam ni.....

      ....kita ni nak sangat anak belajar tentang agama tapi kita tak bijak....


      ...kita serah masa depan anak anak pada ustaz ustaz ni.....

      ......ustaz ustaz ni pun tak dak masa depan.....

      Delete
    5. ....yang tua tua dah tak dapat masuk Tahfiz.....

      .....yang tua pula, ada yang pernah belajar sampai luar negara....

      .....pegang jawatan tinggi.......bijak.....

      .....tapi bila pencen, serah otak kat ustaz.......

      .......ulang alik dengar ceramah ustaz.....

      ....dibodohkan oleh ustaz ustaz ni.......

      ....dibodohkan oleh ustaz pondok ni......

      ........apa punya bangang........

      .......cuba tanya ustaz pasai ekonomi.....

      ....tanya pasal sains......

      ....tanya pasal matematik.......

      ........ekonomi, sains, matematik ni bukan islam ka.....

      ........ekonomi, sains, matematik bukan dari Allah ka......

      .......bukan Allah yang cipta ka......atau pencipta yang lain.....

      Delete
    6. ......ustaz sekolah sekolah tahfiz ni lulusan mana ya...

      Delete
    7. Tengok budak2 kat sekolah tahfiz back to cara mundur. Sistem sek lain dah guna critical thinking tapi sek tahfiz masih paksa hafal dan rotan rotan. Ugut tak masuk syurga tu perkara biasa.

      Delete
    8. ........dulu buka pondok untuk orang tua........

      ........tapi kurang masyuk.......

      .......itu yang sekarang buka sekolah tahfiz pulak.....

      .......duit mencurah macam air.....

      .......cari makan....bini ramai.....

      Delete
    9. ......sesetengah ibu bapa berpelajaran tinggi...

      .....anak dihantar ke sini.....

      ....cukup cukup lah ustaz.....

      ......asyik nak mengenakan orang melayu saja.......

      ....kalau tak dak kerja pi la palestin berjihat.......

      Delete
    10. Maaf....

      .....aku tak nak bersimpati dalam kes sebegini....

      ....kerana kalau aku bersimpati maka makin banyak yang akan mati nanti......

      ....tak nak aku bersubahat dengan ustaz ustaz ni.....


      Delete
    11. ....ibu bapa ibarat menggadai nyawa anak anak untuk ustaz ustaz ni cari makan.....

      Delete
    12. ...wahai ibu bapa....

      ....janganlah anda cagarkan nyawa anak anak anda unduk anda mendapat syurga.....

      Delete
    13. 17.15 Setuju.

      Delete
    14. .....selain ustaz ustaz ni, ibu bapa juga patut bertanggungjawab atas kejadian ni....

      .....mereka sama sama terlibat dalam kematian anak anak ni.....

      .....sebagai ibu bapa mereka perlu memastikan tempat tinggal anak anak ni selamat....

      ......jadilah ibu bapa yang bertanggungjawab......

      Delete
    15. ....anak anak ni insyaALLAH akan kesyurga...

      .....kita sama sama doakannn.....


      .....tapi ustaz ustaz dan ibu bapa mungkin ke neraka.......

      Delete
    16. Woiiiii


      Bangunan milik.majlis agama?


      Dato seri nazri Aziz kata 'find the source'


      Ini bermakna majlis agama negeri bertangungjawab !!!

      Adakah majkis agama yang mana YDP adalah dymm sultan atau Dytm.. Tahu ahli.majlis mwreka buat tahik???

      Buat bangunan bina macam reban ayam !!! Utk ayam duduk ??? Lepas tu bakor buat bbq?? Eloooo akitek tolol tahu ker reban ayam dan sekolah? Tau beza tak?


      Kenapa ahli majlis agama.belum.masuk.balai???


      Kenapa tiada seekor haramhDah ahli agama.yg kena ikat jamin?


      Apa??? Syahid???


      Fcuk u !!! Mentang mentang ko pi umah najip setiap.malam.junaat ko boleh lepas spt kata nohnudang Omar??


      Jom.bukak tahfiz bawah naungan najip hangus pun boleh bukak lagi 10 tahfiz..

      Ikat jamin gurantee tak.kena asal noh udang Omar backup !!

      Bukan wartamaya brp ramai bemci kenyataan tolol puak kerajaan nih!!!

      Delete
    17. babi punya Tokey sekolah dgn org pas ni,
      Gua rokers mcm ni pun boleh pikir,
      Tanggungjawap walau pun gua jaga parking,
      Lu mau statement jangan babit tuhan,
      Itu pukulan terakhir,
      Buah pengelas,
      Skrg gua mahu lu disiasat bogel habis,
      Lu punya harta, lu punya bini brp byk,
      Lu punya pelajar back ground,
      Krn byk ibubapak htr budak gila yg perangai mcm setan belajar sana,
      Dgn hrpn anak jadi baik,
      Kepala bapak lu jadi baik,
      Byk liwat berlaku pd budak yg betul Betul baik,
      Gua tahu ini hal byk kes sudah berlaku,
      Tapi gua cari muka Tokey sekolah, tak jumpa,
      Gambar tak ada,
      Gua mau ludah dia punya muka,
      Bangsat lu,

      Delete
    18. ....selain pihak pentadbir sekolah ni....

      .....ibubapa pelajar yang meninggal juga mesti di bawa ke pengadilan.....

      .....mereka juga patut dihukum kerana lalai dalam memastikan keselamatan anak.....


      .....semoga ini akan menjadi pengajaran.....

      Delete
    19. Anon 1711

      Nama.pemgetua Mohd zahid mahmod

      Nama bodyguard noh otak udang

      Nama god father najip rojak


      Nama tok guru ayoh hadi pin Marang


      Alamat: Dah pindah dok hotel skrg

      Delete
    20. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    21. Saya tak mau Ibu Fitri beri togel. angka yg benar benar tembus.....


      Saya nak gambar bogel ibu yang benar benar tembus....

      Delete
    22. Kok kenapa di ruang ini ibu tawarin produksi
      Yg nyata bermiinat, 'datok' raja poker gengsi
      Coba ibu tanyakan sama si datok jampii jpc
      Emangnya 'bomoh' ini bisa laku-in transaksi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    23. TAK SERONOK LER BUDIN CERITA NI.....

      SEBAB ADA CAI FUKATAN HAPRAK YANG DAH MEROYAN ULANG KALI ORANG YG SAMA.....
      MACAM ORANG BODOH PLAK....

      Delete
    24. say no to passpork/amenopork

      Delete
  2. Tuhan tidak akan mengubah sesuatu nasib kaum itu..jika kaum itu sendiri tidak mengubahnya...fikirkanlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan depan lagi satu bakor

      Mh 370

      Lagi 3bulan mh17


      Lagi setahun air Asia


      Woi nak tgu lagi satu ker?


      TUTUP SEMUA TAHFIZ MALAM NI JUGAK

      KAMI SOKONG CADANGAN DYMM JOHOR!!!

      TUTUP!!!


      tutup semua "reban ayam"

      Delete
    2. Setuju dengan Malaysiabaru...

      Cukup cukuplah kita dipergunakan oleh ustaz ustaz ni....

      Nyawa....nyawa diserahkan untuk ustaz ustaz ni......




      Delete
    3. Ostad ni tahu bebudak ni anak ibu tunggal dan anak mak.bapak tak mahu jaga

      TIBAI LAAAA.... PAKSA ITU INI

      wa dgr cerita bekas pelajar di sini dulu kena bantu bina tahfiz ni bancuh simen.. Kalau tak betul perbetulkan

      Kami bagi 7 hari !!!!


      Make sure somebody goes to sg Buloh !!! 7 hari !!!


      Nama nama ahli majlis akan kami umumkan. Nama arkitek. Nama.kontraktor . Semua nama nama TOLOL akan popular !!!


      kami nak hantar senarai tahfiz negeri yg di bina secara haram !

      7 hari !!!! 7 malam !!!!


      T.O.L.O.L

      Delete
    4. TAK SERONOK LER BUDIN CERITA NI.....

      SEBAB ADA CAI FUKATAN HAPRAK YANG DAH MEROYAN ULANG KALI ORANG YG SAMA.....
      MACAM ORANG BODOH PLAK....

      Delete
    5. say no to passpork/amenopork

      Delete
  3. Statement pas hanya menggalakkan kejadian buruk seperti kebakaran, dera, liwat terus berlaku pd anak2 di sekolah2 tahfiz.
    Tak boleh ke fikir up sikit? Contoh, 'pas nak cadang semua sekolah tahfiz mesti ada cctv dan pelan kecemasan'.
    Ustaz ustaz alahai.

    ReplyDelete
  4. Semua mahu salahkan takdir. Atau mereka sendiri keliru dengan apa yg dikatakan Qada dan Qadar. Sendiri punya salah tak berani akui, akhirnya salahkan ketentuan Allah. Faham ke apa yang dikatakan bertawakal tu bang aji lilit serban 18 kali ooi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lilit serban 18 kali oiiii. Oksigen terhad masok otak. Diberikan akal tapi berfikir pakai suku saja.. Sama lah seperti seorang yang tidak menambatkan kuda nya lalu dia berserah kepada Allah. Nabi berpesan kepada nya supaya menambat kuda nya selepas itu berserah kepada Allah. Takkan lah saya pula yg bukan ustad atau ulama harus mengingati dan mengajar mereka semua tentang erti tawakkal? Eh be4apa besar punya haram dahhh

      Delete
    2. HE...HE...HE...
      INI MAT GUNUNG KINABALU KE MAT GUNUNG TAHAN.....KIH...KIH...KIH...

      Delete
    3. say no to passpork/amenopork

      Delete
  5. Barangkali aspek Integriti dan tadbir Urus tidak ada dalam kamus mereka.

    ReplyDelete
  6. Kita akan cari dalang dan buru sampai ke lubang cacing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. POLIS DAH JUMPA PUN....TAK YAH LER KO RISAU....

      Delete
  7. Pas pis pus..now everybody can become lobai

    ReplyDelete
  8. Statement ostad odi paling buduh..semlm gi sambut najib tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      CAI ...MADEY DOK TANYER NI...NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM...

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  9. The source said CCTV cameras at the Muslim Consumers Association of Malaysia office beside the school had captured what could be footage of a possible intrusion into the school about two hours before the blaze.
    “The footage showed a person, who looked like he was in his teens, sneaking into the tahfiz school at about 3am.”


    Ini cctv bangunan sebelah. Ada kesan petrol bawah pintu juga dijumpai. Jangan main redha saja wahai pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dijumpai juga hphone A9 berdekatan dgn tempat kejadian!;

      Delete
    2. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
  10. Ha ha..

    Mati matian ler puak2 Lobai yg takde INTEGRITY kaki klentong PONTENG klepet 90juta n UTurn nih dok berhujjah syahid Syurga syahid Syurga jer..

    Sbb sbb sbb..n sbbnya puok2 Lobai nih ada bnyk sekolah2 Tahfiz yg mrk sgt2 khuatir akan "BUNGKOSS"! Harap2 ibubapa2 cepat2 SEDAR dan bawak kluor anak2 mrk drp pusat2 Tahfiz tajaan puok2 Lobai2 yg tak lulus SRP/LCE nih!

    Mengikut laporan Bomba pd tahun ni jer dah ada 200 kes sekolah2 Tahfiz yg dah terbakor..dan tentu masih segar ddlm ingatan kat Marang Ha ha pon dah pernah terbakor jugokk!!!

    Ingat..dah 2 kali RIBUT menghentam majlis2 utama puok2 lobai MUSANG berjanggut nih dan pasti bnyk lg susulan2 trajidi yg akan trjd..sama2 kita nanti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga outdoor cctv baru rm1700. Sekali kutip tin milo dah boleh pasang 2/3 sekolah. Tapi pas lebih suka rahsia dan redha.

      Delete
    2. Melihat kepada statistik jumlah kebakaran sekolah tahfiz, saya berpendapat bahawa kepedulian pihak berkuasa adalah ditahap yg perlu dipersoalka. Inikah tahap perjuangan demi agama yg selalu dilalakkan oleh mereka mereka ini. Sanggup berbelanja berhana na sampai jutaan ringgit, tetapi yg lebih wajib diabaikan. Kekadang kita mengambil lekeh peristiwa sebegini sedangkan Tuhan sedang memberi petunjuk akan sesuatu. Akal yg berfikir akan melihat kejadian ini dari sudut yg sepatutnya dilihat, ttapi yg buta hati akan tetap memberi pelbagai alasan!

      Delete
    3. Bayangkan lu worang bagi anak2 lu worang dijaga oleh wostad puok2 lebai yg tak lulus SRP/LCE, yg IQ very2LOW tolol tahap siku lutot!?

      Dia worang nih langsung takde merit integrity dan transparency ddlm "PENGURUSAN" boleh kah dipercaya utk jaga keselamatan anak2 korang huh!?

      LOW IQ tahap siku lutot mrk hanya boleh cakap syahid dan Syurga jer laa hu hu..

      Delete
    4. Budget permata mana?

      Delete
    5. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
    6. say no to passpork/amenopork

      Delete
  11. Hadi ingat budak tahfiz ni bolih dipolitikkan mengundi Pas, sorry lah mereka ni di hantar atas hasrat bapa mereka untuk menjadi contoh dlm keluarga , juga imam ,rujukan agama dlm keluarga.

    ReplyDelete
  12. saya nak memohon pembaca yg ada salinan kenyataan resmi PAS apbila ,
    1) tsunami melanda utara Negara,
    2)bah besar d Kelantan,
    3)kehilangan mh370 n,
    4)penembakan jatuh mh117

    jika ada, kita bolih buat perbandingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...MAN...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      MAN...MADEY TANYER KO NI... NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  13. Labur dalam 1MDB tak meyakinkan, KWSP bagaimana pula? – Tun M
    Posted By: Pentadbiron: September 16, 2017 Print Email
    Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan rancangan kerajaan Najib Razak melabur lebih AS$3 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di Amerika Syarikat (AS), dengan mengatakan rekod lampaunya dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak menyakinkan.
    “Kerajaan, tentu saja, mempunyai hak mengambil wang ini sebagaimana dikehendaki. (Tetapi) kami tertanya-tanya sama ada wang ini adalah pinjaman kepada kerajaan,” katanya dalam blognya yang popular, chedet.cc.
    “Para pekerja mungkin ingin mengetahui terma-terma pinjaman. Pihak pengurusan kerajaan 1MDB tidak dapat meyakinkan rakyat yang mereka mahir dalam menguruskan wang.
    “Sekiranya gagal membuat keuntungan, bagaimana ia akan membayar pinjaman kepada para pekerja Malaysia?”
    Perdana Menteri Najib semasa lawatan tiga hari ke Washington baru-baru ini mengumumkan Malaysia akan melabur lebih AS$3 bilion wang KWSP dalam pembangunan semula infrastruktur di AS, bersama perjanjian Malaysia Airlines untuk membeli 16 pesawat daripada Boeing bernilai AS$10 bilion.
    Dr Mahathir mempersoalkan kewajaran melabur di AS ketika kerajaan “nampaknya tidak mempunyai wang. Malaysia Airlines juga bukan syarikat penerbangan paling menguntungkan di dunia”.
    “Persoalannya, adakah kita akan melihat semula AS$ 10 bilion atau akan hilang seperti wang 1MDB?”

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB ORANG TUA MADEY NI DAH GUNDAH GULANA....
      HATI DIA DAH MEMBARAH TERAMAT SANGAT,....
      TAK LAMA LAGI MERASAI LER ORANG TUA NI....

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  14. Lawatan Najib ke US gagal membawa FDI...blm ade komen lagi dari PAS...

    ReplyDelete
  15. Saya percaya Zam ikhlas dlm memberikan pandangannya. Keperluan pematuhan piawaian keselamatan spt kelulusan bomba dan CF adalah selari dgn tuntutan Islam.

    ReplyDelete




  16. Kebakaran asrama sekolah pensendirian PAS telah berlaku sejak berpuluh2 tahun lepas.

    Mengapa sekarang baru nak hebuh....

    Dulu masa PAS dlm PR tidak ada siapa pun hebuh.... Bahkan Bantu pungut derma lagi ada?

    Apa pasal dulu tak hebuh

    Sekarang hebuh ????








    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu pun orang bising dan marah tapi pas takuk tu juga takde perubahan. Makin teruk.
      Yg ko sebelah pas dan suka budak terbakar dah kenapa?

      Delete
    2. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
    3. say no to passpork/amenopork

      Delete
  17. Pandangan saya, pusat pendidikan tahfiz anjuran persendirian sebagai sumber untuk mengutip dana untuk sumbangan juga pada parti agamawan yg disanjung, lumrah nya setiap kali ada program Pas , budak tahfiz juga akan dikumpulkan untuk memenuhi padang stadium, dewan. Cth boleh dilihat di Kelantan.

    ReplyDelete
  18. Update terbaru!
    7 suspek telah ditangkap. Mereka dendam kerana telah ditangkap menghisap syabu ditepi tasik dekat blakang tahfiz. Yg termuda usia 12 thun. Gunakan tong gas utk menutup laluan keluar dan membocorkan gas pada tilam sebelum dibakar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO JANGAN LAK SALAHKAN ORANG UMNO YER....KIH...KIH...KIH...

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  19. betul ke kalau ada anak2 jadi tahfiz, mak bapak senang masuk sorga? pernah dengar kat ceramah..wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak masuk syurga orang yg gunakan anak utk kepentingan sendiri.

      Delete
    2. Ini contoh saja.

      Kalu anak masok tahfiz, emak bapa boleh selesa kejar dunia.
      Fer pun murah,apa2 ostard yg bimbing ,ka pukul ker,pandai dier ler.

      Apabila mampus nnt, anak tahfiz sudah diloading program hafalaju baca doa2 utk antar* kasi cuci roh mereka. (ada kaum yg antar paper money dan atm kertas)

      Jaminan syurga utk ibubapa tuu


      ** lantak ler haper nak jadi budak tu.

      Delete


    3. Salah satu jariah yang tidak terputus ialah doa anak yang solih.

      Anak Najib seorang tahfiz dan mempunyai 4 sekolah Tahfiz/ rumah anak yatim. Mati lah si Najib dalam keadaan menipu dan merompak sehingga orang lain merana dan sengsara. Patutkah dosa tersebut di ampun kerana doa dan kebaikan anak nya?

      Sebab itu ada ustaz tak kisah jika dia buat fitnah atau terima dedak sebab dia ada anak dan menantu yang dalam golongan anak yang solih.

      Serupa juga dengan si bapa yang meringan kan solat atau guna jawatan untuk menambah rezeki cara tak betul rasa tak bimbang sebab dia ada se orang anak yang dalam golongan anak yang solih.

      Ini tidak kena mengena dengan Anak-anak yang terkorban di Keramat tapi tentang pemikiran sesetengah orang yang mudah menganggap dia selamat apabila mati nanti kerana adanya Anak-anak yang solih.

      wallahuaklam.

      Delete
  20. Tak apalah. Kalau esok esok, Hadi pi melawat sekolah tahfiz lain, malang tak berbau, terbakor skolah tu. Budak budak selamat tapi Hadi terperangkap dalam bangunan yang api sedang marak. Semoga syahid dan kami janji tak akan ambil apa apa tindakan atas sesiapa pun yea ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  21. Mati sahaja syurga dah tunggu
    Fire extinguisher takde,buat tak tahu
    Nak jimat kos pintunya satu
    Mananya dana tin Milo diaju!

    Keselamatan dijaga itu yang penting
    Pokok dah tumbang nak cantas ranting
    Sekolah terbakar baru nak bising
    Menteri keluar statement berpusing!

    Jika semua serahkan takdir
    Ada otak guna berfikir
    Qada'Qadar memang mengalir
    Kita berusaha disamping berzikir!

    Ilmu yang baik patut disebar
    Bagi bekalan para pelajar
    Kehidupan akhirat patut dikejar
    Keselamatan pelajar cuai tak wajar!

    Akhirat,akhirat dunia pun perlu
    Patuh arahan undang undang setuju
    Keselamatan pelajar itu yang perlu
    Bukannya Audi atau BMW!













    ReplyDelete
    Replies


    1. macamana boleh pintu cuma satu sahaja dengan jumlah orang yang ramai dan ada satu tingkat atas..

      Sudah tentu dalam keadaan panik mereka berebut nak keluar dulu..


      Tak perlu nak tunggu kelulusan, sekurang-kurangnya buat pemeriksaan berkala ke atas bangunan awam.. Selepas kejadian kebakaran di shopping kompleks Ampang dan di dapati hanya ada satu pintu keluar kerana pintu ke dua terhalang, Bomba ada buat pemeriksaan dan mendapati beberapa shopping kompleks meletakkan kotak di depan pintu kedua.

      Pihak Kesihatan sekarang banyak mengadakan pemeriksaan berkala ke atas kedai restoran makanan..

      Jadi di harap Bomba juga kerap lah buat pemeriksaan berkala.

      Sekurang-kurang nya jangan lah semua Anak-anak tidur di tingkat atas bagi mengelak berebut turun tangga...


      Delete
  22. Orang melayu jgn la dok leka.
    Kalau tak betul kena kata.
    Pasai apa dok terus nganga,
    Habis ,mana la nak berjaya,
    Harap ustad agak2 la,
    Ada sejumlah yg kaki auta.
    Anak tu amanah kita,
    Kgn la biar dia tersiksa.
    Usah lah asyik beralasan agama.
    Syurga Neraka ALLAH yg punya.
    Islam bebas sistem Padri pendita.

    Kalau tak sungguh, kita tak kata.

    ReplyDelete


  23. Keselamatan Hospital pun amat membimbangkan kerana sering penuh sesak.

    Seperti Hospital begitu juga penduduk setempat perlu tubuhkan Pasukan Bomba Sukarela atau Bantuan.

    Masa 5 minit atau 10 minit yang awal ada lah penting sebelum api merebak.


    ReplyDelete
  24. Dari hamun PAS baik baca berita baik ini. Dah berapa lama saya sebut org kat negara ini mempunyai pemilikan kereta yg tinggi. Kini Nielsen Market Research konfirm dgn data. Malaysia merupakan negara bertuah dgn pemilikan kereta yg 3 tertinggi di dunia. 93% dari rumah Malaysia mempunyai 1 kereta dan 53% miliki 2 atau lebih. Kita negara yg paling banyak pemilikan kereta di rantau ini. Hebat tak? Hari hari cerita dongeng rakyat sengsara dan tengah mati di putar diblog ini. Tapi realiti bila guna data sebaliknya. Sila rujuk link bawah untuk berita lanjut. http://www.thestar.com.my/business/business-news/2014/04/16/car-ownership-in-msia-third-highest-in-the-world/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baso bodo jebon ni..puii

      Delete
    2. oooo, byk kereta maju ler tu.
      lol tul la ko J.
      smpai tajuk pun langgar sesuka.

      Delete
    3. Ade kete...kete buruk jebon..sebuah proton buruk...satu lagi kete lembu...

      Delete
    4. J, lagi banyak kereta, lgi banyak hutang! Kereta satu keperluan dan bukanya brg mewah. X taulah kalu kau bangga ngan hutang, sepertimana 1mdb tu yg bertimbun hutangnya!

      Delete
    5. Mr J...or rather Miss J ; MBA U mana? U Unta? Kah kah kah kah nak gebang tengok laaa dulu forum nie orang macam mana yg masuk....forum felda atau kota belud boleh laaa kau gebang.... kah kah kah...you know what is MBA?....Mak Bapak Auta...kah kah kah

      Delete
    6. Anon 2038, topic blog ini satu je - burukkan dan rendahkan UMNO dan PAS. Cuma isu dan caranya berubah ubah. Akibat hari hari makan propa cytro kita dah ketagih. Dah tak nampak benar salah baik buruk lagi. Kita hanya rosakan jiwa dan jadi Pak Turut mereka yg bayar Cytro. Bacalah artikel di atas - ubat bagi fitnah dan cerita dongeng yg diputar di sini. Saya tak ada keinginan nak beritahu U mana. Cukup dgn maklumat diberi. Percaya tak terpulanglah....

      Delete
    7. J terlondeh gebang pasal kelayakan akademik, tak tau lagi nak spin. Kredibiliti masuk longkang. Ni la tahap pemikiran pemakan dedak.

      Delete
    8. J, kau duduklah dlm dunia ciptaan kau tu. Nobody cares! Nobody gives a shit. Your garbage opinion does not count here. We all know you're just a piece of shit making a living out of other peoples' misery. You bit more than you could chew, hope you dont get choke with your own lies. Just take your sorry ass out of this blog cause nobody believes any word you say no more. Take your fat ass and your miserable life somewhere else!

      Delete
    9. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      MACAI-MACAI FUKATAN HAPRAK.....MADEY DOK TANYER NI...NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM...

      Delete
    10. say no to passpork/amenopork

      Delete
  25. Reaksi pimpinanan tertinggi pas.

    untuk ahli2 dan rakyat biasa,semuanya "ketentuan Allah".
    Pada pimpinan "BRAHMIN" mereka.
    lain pula,dapat habuan dunia seperti kereta mewah/rumah,isteri2 muda yg cantik2 adalah adalah PERLU.

    ReplyDelete
  26. ASALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA TUAN.

    *KRONOLOGI KES KEBAKARAN DI PUSAT TAHFIZ DARUL QURAN ITTIFAQIYAH DATO KERAMAT, KL*

    NO REPOT: JTR RPT: 6629/17
    TARIKH: 14/09/17 MASA: 0652 HRS
    SEK 435 KK & SEK 302 KK
    IO: ASP MOHD FAUZI BIN MOHD SHARIFF

    MANGSA:
    23 KEMATIAN (21 PELAJAR DAN 2 WARDEN)
    07 CEDERA (PELAJAR)

    *TANGKAPAN*
    1) NAMA: MUHAMMAD ADLI SHAH BIN MOHD YUSRY (ADLI)
    NO.KPT:017071-14-0031
    UMUR : 16 TAHUN

    2) NAMA: MUHAMMAD ARIF FIRDAUS BIN JURAINI (JUPEM)
    NO.KPT :001012-14-1471
    UMUR : 16 TAHUN

    3) NAMA: MOHAMAD SHAH RULNIZAM IKMAL BIN SHAFI-IN (SHAHRUL)
    NO.KPT :990717-03-5047
    UMUR : 18 TAHUN

    4) NAMA: AEMAN DANEAL BIN ABU BAKAR (AIMAN)
    NO.KPT :001012-14-1471
    UMUR : 17 TAHUN

    5) NAMA: EMRAN FAZLEY BIN ABU BAKAR (DEBAB)
    NO.KPT :011122-14-1033
    UMUR : 16 TAHUN

    6) NAMA: MUHAMMAD SHAHRIZAL BIN ABDUL RAHIM (IJAL)
    NO.KPT : 020422-14-0037
    UMUR : 15 TAHUN

    7) NAMA: MOHD FARHAN BIN ZUBIR (ADIK)
    NO.KPT : TIADA
    UMUR : 12 TAHUN

    PUNCA KEJADIAN: SELISIH FAHAM ANTARA PELAJAR SEKOLAH TAHFIZ DENGAN SEKUMPUL (5) LELAKI MELAYU (OKT)

    *FAKTA KEJADIAN*

    BEBERAPA HARI SEBELUM KEJADIAN BERLAKU PERSELISIHAN ANTARA PELAJAR SEKOLAH TAHFIZ DENGAN ADLI, JUPEM, SHARUL , AIMAN, DAN DEBAB. OKT-OKT MEMAKLUMKAN MEREKA TELAH DIEJEK DAN TIDAK BERPUAS HATI DAN INGIN MEMBALAS DENDAM. SHAHRUL DAN JUPEM BERPAKAT UNTUK MEMASUKI PUSAT TAHFIZ BERKENAAN UNTUK MENCURI HANDPHONE DIDALAM ASRAMA PUSAT TAHFIZ ITU.

    PADA PAGI 14/09/2017 JAM LEBIH KURANG 02:30 HRS KESEMUA OKT TELAH BERKUMPUL DI KEDAI MINUM CEK MEK MOLEK BERSEBELAHAN PEJABAT PPIM DAN TELAH BERBINCANG UNTUK MEMBAKAR SEKOLAH TERSEBUT BAGI MEMBALAS DENDAM. SETELAH ITU SEMUA TELAH BEREDAR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:00 HRS SHAHRUL BERSAMA ADLI PERGI MEMBELI MINYAK PETROL DI STESEN MINYAK PETRON DAMAI DAN MENGISI MINYAK PETROL DIDALAM SEBOTOL AIR MINERAL YANG BESAR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:30 HRS TELAH BERKUMPUL KEMBALI DIPADANG BELAKANG PUSAT TAHFIZ TERSEBUT. IJAL DAN ADIK TELAH NAMPAK ADLI MEMEGANG SEBOTOL MINYAK PETROL DIPERCAYAI UNTUK MEMBAKAR PUSAT TAHFIZ TERSEBUT. ADIK TELAH MEMANJAT MEMASUKI PEJABAT PPIM KERANA MAHU TIDUR.

    PADA 14/09/17 JAM LEBIH KURANG 04:40 HRS ADLI BERSAMA SHAHRUL DAN JUPEM TELAH MEMASUKI PUSAT TAHFIZ MELALUI PINTU BELAKANG UNTUK MEMBAKAR PUSAT TAHFIZ TERSEBUT MANAKALA AIMAN DAN DEBAB MENUNGGU DILUAR PAGAR SEBELAH BELAKANG PUSAT TAHFIZ. SELEPAS ITU, SHAHRUL DAN JUPEM MENDAPATI PINTU MASUK BILIK ASRAMA BERKUNCI DAN TIDAK DAPAT DIBUKA, LALU ADLI BERSAMA SHAHRUL DAN JUPEM KELUAR SEMULA DAN TELAH TURUN KE TINGKAT 1 DAN MENGAMBIL SEBUAH TILAM DAN MELETAKKAN KE PINTU MASUK ASRAMA DITINGKAT 2, SELEPAS ITU ADLI, SHAHRUL DAN JUPEM TELAH PERGI KE KIOSK BERSEBELAHAN PEJABAT PPIM DAN TELAH MEMECAH MASUK KIOSK BERKENAAN DAN MENCURI (2) TONG GAS BERWARNA MERAH DAN HIJAU LALU MEMBAWA TONG GAS BERKENAAN NAIK KE TINGKAT 3 PUSAT TAHFIZ DAN TELAH MELETAKKAN (1) TONG GAS SECARA BERDIRI DAN (1) TONG GAS SECARA BARING MENGHALA KE PINTU ASRAMA. SHAHRUL TELAH MENCUCUK DENGAN MENGUNAKKAN LIDI DI MUNCUNG KEPALA GAS SUAPAYA GAS KELUAR MENHALAKAN KEARAH PINTU DAN ADLI TELAH MENCURAHKAN MINYAK PETROL DIHADAPAN PINTU MASUK ASRAMA HINGGA KEBAWAH DAN TELAH MENYALAKAN API MENGGUNAKAN PEMETIK API SETERUSNYA ADLI, SHAHRUL DAN JUPEM MELARIKAN DIRI KELUAR DARI PUSAT TAHFIZ BERKENAAN.SELEPAS ITU, AIMAN DAN DEBAB JUGA TELAH MELARIKAN DIRI MENGGUNAKAN MOTOSIKAL JENIS YAMAHA LAGENDA WARNA KELABU, ADLI MENAIKI MOTOSIKAL SUZUKI RG SPORT SEORANG DIRI DAN SHAHRUL DAN JUPEM MENGUNAKAN MOTOSIKAL YAMAHA LAGENDA WARNA HTAM BIRU MENGHALA KERUMAH MASING-MASING.

    SEKIAN UNTUK MAKLUMAN TUAN.

    ReplyDelete
    Replies



    1. Kema bunuh pulak ????





      Arson tahap cibai...


      100 000 org dok tgu nih kalau betul.cerita ni !!!

      Delete



    2. Kami FIRST nak cucuk.cibai mak.dia



      korang Jgn kacau ye

      Delete


    3. Daulat Tun Mahathir..

      Delete
    4. HE..HE..HE...ANON 2128...TAK ADE KENA MENGENA PUN DENGAN MAMAK NI....TETIBA JER MEROYAN...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    5. say no to passpork/amenopork

      Delete
  27. Elok la ade rasa tanggung jawab bukan makin tua renta makin sesat dan hina.... anak beranak dan cucu
    Dah makin jauh dari akidah dan ajaean sebenar... kikikiki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak masuk syurga diri sendiri belajar ugama dan alquran. Bukan hantar budak kecik berhempas pulas kena hafal juz alquran. Budak kecik senanglah kena rotan dan dera.

      Delete
  28. Bila AGAMA yg suci,menjadi mainan politik dunia beginilah jadinya.
    seolah-olah kejadian ini diTUTUPI dgn alasan agama.
    Cuba bayangkan kejadian ini berlaku di negeri Lim Guan Eng..
    agak-agaknya kita dapat tak serupa 4 kenyataan di atas.

    ReplyDelete
  29. Bagaimana agaknya pas nak memerintah negara aiiik???
    andaikata klcc terbakar?
    klia terbakar?
    atau putrajaya terbakar?
    yg matinya orng islam,sahid???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 1958...APA YANG KO MEROYAN NI HAAA....

      Delete
  30. Kalau andai kata PAS perintah elok saja semua penganut ajaran pliralisma murtad.. liberalisma dan syiah di bakooo terus.... musuh isle yg nyata

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lah musuh isle menyokong prompak...kerja mungkar

      Delete
    2. Musuh KAMU ADALAH musuh SAYA juGa....ungkapan PM najib kepada Presiden Donald Trump......

      WAHAI WALUNTA2 PAS SEKELIAN....ENTE FAHAM????
      APA STATUS AQIDAH DAN IMAN NYA???????????????

      JANGAN JADI TUAN PUNAHSIHAT 25% YE, TAK BEBALOI.

      Delete
    3. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
    4. say no to passpork/amenopork

      Delete
  31. RIYADH 16 sept– Pihak berkuasa Arab Saudi mula menangkap lebih 20 imam dan ulama dalam suatu operasi dramatik bagi mengekang ‘suara’ pembangkang atau berbaur antikerajaan di negara itu.

    Malah salah seorang imam terkemuka, Salman al-Odah dan Awad al-Qarni termasuk antara mereka yang dilaporkan berjaya ditahan sejak akhir minggu lalu. Setakat ini belum ada pengesahan pihak berkuasa mengenai kes tersebut.

    Namun pada Selasa lalu, media milik pemerintah menyatakan terdapat sekelompok individu yang bertindak bagi pihak asing dan dikesan cuba melakukan aktiviti penentangan terhadap pihak kerajaan, sudah pun ditangkap.

    Identiti kesemua individu itu bagamanapun tidak didedahan, tetapi sebuah sumber menjelaskan bahawa mereka dituduh melakukan aktivitas pengintipan dan berhubungan dengan ejen asing, termasuk Ikhwanul Muslimin.

    Gerakan Islam tersebut yang dianggap sebagai sebuah organisasi pengganas oleh pihak keselamatan Arab Saudi, selama ini menjadi punca pertelagahan antara kerajaan negara itu dan tetangganya Qatar beberapa bulan lalu.

    Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Bahrain dan Mesir memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar pada Jun lalu, dengan menuduh pemerintah Doha sejak sekian lama secara rahsia menaja kelompok pengganas serantau.

    Qatar mengakui pernah memberikan pelbagai jenis bantuan kepada Ikhwanul Muslimin, namun membantah tuduhan konon ada menyumbang dana untuk pengganas ada kaitan dengan militan al-Qaeda atau Daesh.

    Aktivis hak asasi manusia berpusat di Britain, Yahya al-Assiri mengatakan kepada Wall Street Journal, punca al-Odah dicekup pada Sabtu lalu hanya kerana tidak menyatakan sokongan terhadap dasar Riyadh berdepan Doha.

    Jumaat sebelumnya, al-Odah menyatakan harapan menerusi Twitter bahawa perbualan telefon Putera Mahkota Saudi Mohammed Salman dan Putera Qatar, Emir Sheikh Tamim Hamad Al Thani bakal mengakhiri sengketa.

    Bagaimanapun, kerajaan Arab Saudi kemudian mengumumkan, mereka menangguhkan semua dialog dengan Qatar, seraya menuduh negara jiran itu ‘seleweng fakta’ melalui satu kenyataan mengenai percakapan putera tersebut.

    Al-Odah, yang dahulunya terkenal dengan pandangan keagamaan agak ekstrem dan pernah dipenjara dari 1994 hingga 1999 kerana mendorong perubahan politik, adalah imam popular dengan 14 juta pengikut di Twitter.

    Manakala al-Qarni, yang ditahan di Abha pula dilaporkan menyerukan diadakan hubungan yang lebih baik dengan Qatar. Aspirasi beliau itu disuarakan melalui akaun Twitter miliknya, yang mempunyai dua juta pengikut.

    Pada Rabu lalu, beberapa aktivis mengumumkan senarai tokoh ternama lain yang dipercayai telah pun ditahan, termasuk beberapa imam, ilmuwan akademik, penyampai stesen televisyen dan seorang penggiat sastera.

    Beberapa dari kalangan mereka bagaimanapun tidak memiliki hubungan yang jelas dengan pandangan aliran politik Islam atau latar belakang sejarah sebagai pernah menentang sistem pemerintahan beraja mutlak Arab Saudi.

    Untuk rekod, Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi telah mewajibkan semua warga tempatan untuk melaporkan setiap kenyataan disiarkan menerusi media sosial jika didapati mempromosikan ‘tema pengganas atau pelampau’.

    Ia dilaksanakan melalui satu aplikasi telefon pintar dilancarkan tahun lalu. Dalam isu lain, pihak berkuasa mengingatkan pengguna Twitter bahawa menjejaskkan reputasi atau imej negara merupakan kejahatan teroris.

    Ini ekoran kemunculan sebuah kelompok pembangkang tempatan yang menamakan diri mereka sebagai ‘Gerakan 15 September’ dan mengeluarkan seruan untuk melakukan demonstrasi secara aman pada Jumaat minggu lalu.

    Mereka malah mendesak pihak berkuasa mengatasi isu kemiskinan, meningkatkan hak golongan wanita dan membebaskan tahanan politik daripada tahanan. Tunjuk perasaan dilarang di Arab Saudi dan boleh dipenjara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara contoh kerajaan yang ditolak rakyat...tapi dek kerana dah terlalu berkuasa terlalu lama sukar untuk di ubah

      Delete
    2. The house of saud will collapse soon.

      Delete


    3. Rupa nya Mahathir pun ada Daulat...


      Delete
    4. HE..HE...HE...MADEY KETUA MUNAFIK....

      Delete
    5. say no to passpork/amenopork

      Delete
  32. DAH KENA TANGKAP 6 ORG BUDAK2 YG TERLIBAT MEMBAKAR ASRAMA PUSAT TAHFIZ TU.
    DENGAR KATA, MEREKA INI PERNAH BERSAMA DLM PERHIMPUNAN 'SELAMATKAN MALAYSIA'...DAN MENJADI PENYOKONG KUAT TUN M.
    HAI..TAK TAHU LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha kene game la kau ni pak guard kilang...

      Delete
    2. Antara penyokong utama us..selain bijan bentara bumi

      Delete
    3. NAK KAITKAN NGAN UMNO JUGAK KER...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    4. say no to passpork/amenopork

      Delete
  33. MME 6 BUDAK BUDAK TU PENYOKONG KUAT PARTI CAP BUNGA... MEREKA DI ASUH DARI KECIL MENGHASUT... FITNAH... DENDAM PADA ANAK ANAK.TAHFIZ DAN ISLAM KHASNYA..

    SELAMAT KAN.MALAYSIA DARI MANUSIA.MUNAFIK MUNAFIK INI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kuat betul buat fitnah...umno kaki buat fitnah..

      Delete
    2. NAK KAITKAN NGAN UMNO JUGAK KER...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    3. say no to passpork/amenopork

      Delete
  34. Tambah sorang lagi, dengarnya dah 7 orang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 Melayu ini dari awal lagi dah menunjukkan sikap anti-Islam.
      Mereka ini kalau dibiarkan bebas, akan jadi bakal puak pluralist, murtad & LGBT, tapi tahap yg ekstrim...
      Budak2 jenis ini dari awal dah menyokong fahaman liberal, anti-Islamic & anti-PAS yg mereka belajar dari idola haprak mereka... jahanam Malaysia..

      Delete
    2. Tak ikut ajaran islam yang betul...kemungkinan besar tidak solat 5waktu. Solat 5waktu ialah tiang agama.

      Delete
    3. Budak2 mcm inilah bila besar nanti akan jadi barisan ARMADA cap bunga. Lingkop...

      Delete
    4. Ni la islam hadhari namanya.ic islam tapi try mtk remaja2 melayu tu solat..apa hasilnya boleh agak kan??

      Delete
    5. Ini lah contoh islam madani.... lgbt gay pluralism di rai... islam di lacuri.... budak ini jadi mangsa... zam mamak dah tua renta pun jadi mangsa... bio peliwat jadi pemimpin pun tak apa.... mungkin zam midin mamak tak ada cucu lelaki kot... kikiki....

      Delete
    6. 2152..pas ngan ameno lagi teruk..ada kuasa mmerintah x buat ape pun..konon anti arak, yahudi..tu kat selangr apa pas buat? ameno lg hampeh..tgk mak badak tu

      Delete
    7. NAK KAITKAN NGAN UMNO JUGAK KER...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    8. say no to passpork/amenopork

      Delete


  35. Dah sah ada org yg sangat benci dg budak2 tahfiz sehingga sanggup membakar sekolah tahfiz. Tentu ada dalang lain di belakang suspect ni.... Harap PDRM dapat menyiasat sampai ke akar umbi2. Dan membawa ke pengadilan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalang2 tu dah tentu anti-PAS jugak.

      Delete
    2. Anak2 melayu kita sekrang ni.boleh buat apa saja.pukul orang,ugut orang,gertak orang,bunuh orang...bawa anak dara orang tampa halangan..good job all the authorities of malaysian

      Delete
  36. Suspek dikhabarkan pernah mengikuti Perhimpunan Selamatkan Malaysia dari politik toksik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Busuk betul hati cai jibo kaitkan dgn parti lain. Gi mampos.

      Delete
    2. Mati akal dh tu..dh rasa umno nak kena kapan la tu

      Delete
    3. NAK KAITKAN NGAN UMNO JUGAK KER...KIH...KIH...KIH...

      CAI MADEY DOK TANYER NI..NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM...

      Delete
    4. kan badak tu dok dlm kandang zoo.tak lama lgi najip join le dlm kandang..hihi..tu yg takut nk buat pru..tgh carik tempat

      Delete
  37. cepat Ccai Tahek Low tuding anti islam apa la.
    tak baca ker lpuran budak2 ejek, dendam.
    Tapi Mo sebiji asuhan ketuanan meloya. Power tetk, baling bom asap majlis orang.
    Sah2 ini bakal2 Penganas la arabiyeh.
    Janji Melayu Islam..
    Chicken coming back to roost,
    mu pahe dog nehh ?
    Kaku dog, mu blaja kt filem Anak ku Sazali.
    Dog pahe juga, pegi mapoh J &co

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...MARAH TOL KO KAT PAS YER....

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork

      Delete
  38. Sekarang baru faham camner nk jadi batuapi....kikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 tong gas satu tilam berperisa petrol. Taktik Pengganas la tu. Tak kan tak kooot?
      Batu api yg dalam lighter tu.

      Delete
  39. Dengar khabarnya Ainina ketua srikandi dah belah cabut, tinggalkan parti cap bunga. Makin gelabahlah Madey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matdey kuda tua, ingat dia masih lagii singa
      Dia semakin terkedu dgn kemelut cap bunga
      Ainina kemetot sah cabut lari, dia ternganga
      Pasti dia serabut, hantok kepala kat belanga

      Kah kaahh kaaahhh kaaashhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. BUKAN ANINA JER....AKAN RAMAI LAGI TU NANTI....

      BERTAMBAH LER MEMBARAH NYER HATI MADEY NI NANTI...DULU JANTUNG SEKARANG HATI PLAK DAH KENA BARAH...MERA SAI LER ORANG TUA NI NANTI....

      Delete
    3. say no to passpork/amenopork

      Delete
  40. Nek semah COMANGO lawat pusat tahfiz.... tapi dia tak bawak cucu dan anak pempuan nyer...
    Nek Semah COMANGObole ckp lagi ."this is not god fate.. school must responsibility'.... baru tadi Nek Semah COMANGO ckp ptg allah dah bayar cash...
    yg responsibility rupa rupa nya mereka yang pernah menyertai Himpunan Politik Toksik.....

    Masa himpunan Hapuskan Politik Toksik Nek Semah tak cakap pulak this not god fate dan Cap Munga Pluralis dan Syiah yang responsibility.... kena kat orang lain cepat jer Nek COMAGO bersama Tok Wan anak perempuan serta cucu tunjal org lain responsibility.... kena kat batang idung kembang tok wan senyap tak ade bunyi... ptg ni allah bayar cash yg buat kerja mereka yg menyertai himpunan politik toksik.... padan muka Nek Semah COMANgo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi mkn dedak chap jibo. Patutlah hisap dadah. Phui.

      Delete
    2. Apo kobondo nyo jang oiii! Merapu yo ekau ni! Ceghito leklok biar org faham! Tok wan sinin, tok wan sinun, poning la kepalo den!

      Delete
    3. Berok ni sakit jiwa...

      Delete
    4. BUKAN ANINA JER....AKAN RAMAI LAGI TU NANTI....

      BERTAMBAH LER MEMBARAH NYER HATI MADEY NI NANTI...DULU JANTUNG SEKARANG HATI PLAK DAH KENA BARAH...MERA SAI LER ORANG TUA NI NANTI....

      Delete
    5. say no to passpork/amenopork

      Delete
  41. Tak nampak keliibat Seman bapok taik palat
    Agaknya si khunsya ini sdg giat berlatih silat
    Semua yg dia makan udah rasa pahit & kelat
    Mlm ini, rumput di Pdg Merdeka dia nak jilat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi mat pantun TAHI PALAT....
      udah udah le ngan pantun merepek meraban
      tak de mana nya Pak Man nak layan sawan ko tu
      syioh syioh pi masuk reban...dah jauh malam ni

      Delete
    2. SI SUMAN BAPOK NI DAH TIDOQ....ESOK NAK BUAT LAWATAN KAT PAGOH...JUMPA SI JIDIN...

      HARI TU AKU NAK PINJAM MERC BURUK DIA ...DIA TAK KASI...KIH...KIH..KIH...

      Delete
    3. say no to passpork/amenopork

      Delete
  42. Budak pembunohbtahfiz akan bebas.


    Ketuanpokis kata


    Budak ni mentah lagi tiada niat lain ' membunuh..' Niat hanya nak bakar



    Dah bebas bebudak anak babi pkmak haram nih!


    Macam pembunoh taqif johir juga masib bebas

    ReplyDelete
  43. Tawif johir tu mana punya syiah....? Syiah gombak atau syiag iran.....?

    ReplyDelete
  44. Othaman bacul, sudah cabut lari angkat kaki
    Ternyata si nyah khunsya ni tiada sifat lelaki
    Dia buat diam bodoh jer walau di cerca maki
    Kote dah sentap tinggal tundun je mcm puki

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  45. Penang ambik kesempatan utk haramkan pusat2 tahfiz tapi halalkan pusat gay?

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KESUKAAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
    2. hati najib dah hitam..sbb bunuh altantoya

      Delete
  46. Tahniah Pemimpin PAS slogan Sejahtera Bersama Islam dan Budaya Politik Matang dan Sejahtera amat sesuai di abad ini. PRU 14 pasti PAS dihati kerana takde sorang pun Pemimpin PAS dihadapkan ke mahkamah pasal kes rasuah . Tapi PH dan BN cakap tak suka dengan rasuah ada pemimpin nye yang dihadap kes rasuah. Cakap tak selupa bikin. Pengundi sekarang dah matang dan berfikiran rasional tahu parti mana yang akan dipangkah nanti pada PRU14. Lagi pun ramai pengundi pengundi sekarang dah kayo dan senang dah tak mengharapkan dedak daripada sesiapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pilih nak kes rasuah atau kes khalwat dan zina. Ko dah lupa spender besar boleh buat wau.

      Delete
    2. Aq tak tau yg aq tau nk pangkah PAS pd PRU 14 ,dulu aq pangkah BN tenguk BN hampeh aq pangkah PR , PR berkubur hidup balik jd PH.PH pun hampeh cakap tak selupa bikin rasuah pun ada sama mcm BN . Lanie Penang pun banjir teruk tak selesai masalah jugak. Dlm Sem Malaysia ada BN ,PH dan PAS. Aq rasa yg paling bagus PAS jd aq akan pilih PAS . Pengundi yg berwawasan Kalu PAS juga nanti tak bagus aq cari parti yg agak bagus. Semoga semua pengundi cerdik sedikit jangan jadi jumud atau taksud. Kita bukan selamamya nk hidup di dunia fikir fikir lah.kena fikir jugak yg nk buat kerja kakitangan kerajaan bukannye org politik semua.

      Delete
  47. Othaman iblis hidup bertuhan nafsu serakah
    Kerja buat dosa bukan ingat mahu ke Mekah
    Pelir udah mampos masih nak banyak nikah
    Sudah nya, burit binii, dgn orang dia sedekah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  48. Matdey tak pedulii soal maruah atau aqiidah
    Diia udah terdesak, haram ke halal dia redah
    Rela dia hirup telan balik segala kahak ludah
    Dijilat DAPigs & si peliwat mcm haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete







  49. 10 000 orang nak turun kg Dato keramat cari anak penagih dadah ??????

    ReplyDelete
  50. Udah putus modal, si Budin Langau hampas
    Dengan Madey, si Budin ini jadi tukang kipas
    Tapi dah tak tahu, apa benda lagii nak kupas
    Mcm tidak ada citer laiin, balik2 hentam Pas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. badak mana badak

      Delete
    2. HE...HE...HE...KECIAN ANON 2252...

      Delete
    3. 2332.anjing k9 semah..sayang nye kat badak

      Delete
    4. 2340.anjing k9 asmah Madey..sayang nye kat babi Dapigs...

      Delete
  51. Othaman in action may sound like a thunder
    But in reality, this bitch not a 'male' in gender
    Walloped by Kejora, he is left with a spender
    This old idiot has no choice but to surrender

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. say no to paspork/amenopork

      Delete
    2. SEBAB HATI MADEY MAMAK DAH MEMBARAH ....
      TAK LAMA LAGI ME RASAI LER TU....MUKA PUN DAH MACAM MUKA SINGA....

      Delete
    3. hati najib dah hitam..sbb bunuh altantoya

      Delete
    4. he..he..cai ulasan ko tak tepat...tak apa jangan putus asa cuba lain kali...mungkin tepat...

      Delete
  52. Woww... pantun madah dlm Bahasa Inggeris
    Kemas dan cantiik, susunan rangkap & baris
    Othaman masuk wad pula le, hatinya terhiris
    Bersiap dgn Yasin ler sanak saudara & waris

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. say no to paspork/amenopork

      Delete
    2. SEBAB HATI MADEY MAMAK DAH MEMBARAH ....
      TAK LAMA LAGI ME RASAI LER TU....MUKA PUN DAH MACAM MUKA SINGA....

      Delete
    3. hati najib dah hitam..sbb bunuh altantoya

      Delete
    4. he..he..cai ulasan ko tak tepat...tak apa jangan putus asa cuba lain kali...mungkin tepat...

      Delete
    5. Baling penukul sambil berdiri
      Di tepi kubor ...bulu roma pun ternaik
      Engko ni..masuk bakul angkat sendiri
      Bakul ngko bocor, ngko jatuh dalam tong taik

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  53. NAK TANYER KAT BUDIN LAH.....

    APASAL HARI NI KAT PWTC RAMAI BETUL KAUM CHINA DALAM PERHIMPUNAN PATRIOTIK MASYARAKAT CHINA HAAAAA.............SAMPAI ATK CUKUP RUANG.....

    GAMAKNYER...................................
    BERTAMBAH LER SI MADEY TU SAKI HATI KAT DATO' NAJIB.........
    MAKA BERTAMBAH LER MEMBARAHNYER HATI MADEY NI....

    ME RASAI LER ORANG TUA MADEY NI NANTI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah.kah .kah..orang cina tu datang sbb dapat mkn free dapat duit free..perasan lako..cai amneo memang bodoh..kiiki..mana ada seat yg majoriti cina mca menang..kahkahkah..bodoh macam najip

      Delete
    2. Tak heran. Org cina bila kasi mkn dia dtang. Kasi duit dia amik. Bab undi dia kasi dap.

      Delete
    3. he...he...he...dah jealous ler tu........
      kih...kih...kih.....

      Delete
    4. aku pun tak helan.....

      Delete
    5. Hoi!!! Olang cina....
      Lu apa lagi mau??????

      Delete
  54. Othaman is no a tiger but a little mouse dear
    With me, this culprit is really scared and fear
    He dare not fight back when I twisted his ear
    The only choice for this idiot, is to disappear

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...